DE VUURTORENS VAN GOEREE
Mijmeriengetje
Unilever betreedt markt koelverse
producten in Nederland
luis|tlat
1 stul^
I
EIIAIIDen-IIIEUWS
XJ
EIIAItDEri-niEUWq
NO 4
Verkenningslicht
HMVIEGEHRecIameborden-Autobelettering-Spandoeken-enz...
De nieuwe kustlichttoren
Koeienhuiden
Werksteiger
Zeer natte beton
Unilever start in september met de
verkoop van koelverse producten in
de Nederlandse supermarkten. Onder
de naam Blue Ban Finesse worden
drie alternatieven voor room geïntro
duceerd. Conimex begeeft zich op de
markt voor koelverse maaltijden met
de introductie van Conimex Wok
menu's. Daarnaast is Unilever gestart
met de verkoop van koelverse maaltij
den in de out-of-home markt onder de
merknamen Bertolli, Conimex en
Unox. Met deze initiatieven geeft Uni
lever in Nederland invulling aan haar
strategie 'De Weg naar Groei', waarin
groei van de leidende merken centraal
staat. Dit doet Unilever onder meer
door met haar leidende merken actief
te worden in nieuwe markten en in te
spelen op consumententrends waarin-
gemak, gezond en genieten centraal
staan.
Blue Band Finesse
Wokmenu's
Big Wordt Great Food
PAGINA 4
VRIJDAG 25 JUU 2003
In mijn vorige artikel gaf i]< u ai de
teliening mee van de zichtbaarlieidscir-
liels van de verscliillende lictitbronnen
iangs de Goereese liust, deze telcening
belioort bij de 'Memorie van toelicli-
ting' van liet jaar 1911. Daarin wordt
mededeling gedaan omtrent de verbete
ring van de kustverlichting op Goeree.
Uit deze 'Memorie van toelichting' wil ik
een gedeelte citeren wat voor dit artikel van
belang is. Voor het licht 'Flauwe Werk'was
in het werkplan voor de verbetering van de
primaire kustverlichting gerekend op een
bedrag van f. 37.100,-, waarvoor een 'onbe
waakt verkenningslicht op een toren van 13
meter hoogte met een verklikker op denzelf
den toren', zou worden verkregen.
"De sedert het opmaken van het werkplan
ingestelde observaties van de zichtbaarheid
van de verschillende kustlichten stellen
reeds voldoende in staat na te gaan of met
dat onbewaakte licht het daarmede beoogde
doel werkelijk zal worden bereikt. Uit de
voor 1911 afgeleide zichtbaarheidscirkels,
aangevende de afstanden, waarbuiten het
thans bestaande licht van Goeree en een zo
krachtig mogelijk licht op het Flauwe Werk
gedurende 90 pet. van het jaar zouden te zien
zijn, blijkt dat de 90 pet. cirkel van het Rau
we Werk geheel binnen dien van Goeree zou
vallen, zodat gedurende meer dan 10 pet van
het jaar een groot deel van Den Ooster niet
gedekt zou zijn. Een afdoende verbetering
ware hierin te brengen door den nabij het
Flauwe Werk te bouwen toren zover moge
lijk zeewaarts op de duinen nabij het West
hoofd (op circa 4 zeemijl afstand van het
licht Goeree) te plaatsen, dezen toren tevens
zooveel hoger op te trekken, dan voor flau
we Werk bedoeld, dat het licht 55 M. boven
H.W. wordt getoond, en het lichttoestel van
Goeree naar die nieuwen toren over te bren
gen.
Dit krachtige verkenningslicht zou dan op
een punt geplaatst worden, waar van het
kostbare toestel, hetwelk voor Goeree aan
geschaft werd, zoveel mogelijk partij wordt
getrokken. Behalve het belangrijke voordeel
van betere dekking der buitengronden,
wordt door verplaatsing ook een veel betere
verkenning op groten afstand verkregen.
Het licht van Goeree is ongeveer 50 pet van
het jaar op de geografische dracht te zien,
zodat door de verplaatsing bereikt wordt dat
bij middelbaar zicht van om de W.Z.W.
komende en voor de Rotterdamse Waterweg
bestemde schepen dat licht 6,5 mijl vroeger
zullen zien, dan thans het geval is, terwijl de
schepen, die van om de W. of N.W. komen
en naar het zeegat van Goeree zijn bestemd,
het licht respectievelijk 6 en 5 mijl vroeger
zullen zien".
Na het aannemen der begroting werd dan
De 'eerstevuurtoren van Ouddorp, waarvan de
bouw begon in 1911.
ook overgegaan tot het uitvoeren der vol
gende werkzaamheden:
Het bouwen van een nieuwe kustlichttoren
nabij het Westhoofd en het daarop plaatsen
van het bestaande bliksemlicht van Goeree.
In dit optiek zal geplaatst worden een Pharo-
linegloelichtlamp type A (1), waardoor de
lichtsterkte wordt opgevoerd tot 300.000
H.K.
Het plaatsen van een verklikkerlicht op vloer
3 van deze toeren, bestaande uit een vast-
lichtoptiek van 50 cm. Brandpuntafstand,
voorzien van een pharolinegloeilichtlamp,
type C, waarmede een lichtsterkte van 6000
H.K. wordt bereikt. (Het bestaande verklik
kerlicht aan het Flauwe Werk vervalt hier
door).
Het plaatsen op de toren van Goeree een
geleidelicht voor het invaren van het Slijk-
gat, bestaande uit een vast rondschijnend
Blauwgasgloeilicht in een dioptrische gord-
ellens van 18,75 cm. Brandpuntsafstand,
met een lichtsterkte van 1000 H.K. en een
versterkten sector van 10°, waarvan het hart
samenvalt met de nieuwe geleideUjn. (In den
versterkten sector bedraagt de lichtsterkte
700 H.K.).
Door het verlopen van het vaarwater kan de
IJzeren Baak niet langer dienen als voorste
geleidelicht, voor het invaren van het Slijk-
gat en was het nodig ongeveer 1000 meter
meer westelijk en nieuw geleidelicht op te
richten. Het geleidelicht van het IJzeren
Baak wordt bijgevolg gebluscht. Dit nieuwe
licht, een flikkerlicht, bestaat uit een rond-
KUSTLICHTÏOIIBN IN GEWAPEND BJSTON NABIJ niST WESÏIIOlH'
roORSNEDK A B. VLOHnEN.
^/Cr,£,/S^.~. On /...f.^^
tJJt^,/Jta^iio^Satn tf«*/o/.-
g^
e^IQ .f/t Ji So<^ (l'i^B i!
a^<,Cia/yu2. Q^ix>w^
/o /*>*^6ttJfo4
Doorsnede van de toren met de maten.
Reklal"® Julianaweg 84c-3248 AN-Melissant Tel.; 0187-487557 Mobiel: 0626-368886i
schijnend Blauwgasgloeilicht, geplaatst in
een vastlichtoptiek van 25 cm. Brandpunts
afstand, met een lichtsterkte van 1200 H.K.
Nadat alle neuzen dezelfde richting uitwe
zen, zo zouden we nu zeggen, toog men aan
de slag. Allereerst moest de grond in erf
pacht genomen worden, van kopen was geen
sprake, dat moest geregeld worden met het
toenmalige polderbestuur en de directeur
van het loodswezen in het bepaalde district,
dat was en is nog steeds het samengevoegde
Rotterdamse vierde en het Brouwershavense
vijfde district. De toenmalige directeur was
de kolonel Isaac Theodoris van Slooten in de
functie van Inspecteur. Voor het polderbe
stuur West Nieuwland waren dat als voorzit
ter de heer P. Breen en de secretaris was de
heer D. Voogd, de datum waarop deze heren
tekenden op het erpachtscontract voor de
tijdsduur van 99 jaren, hierin duidelijk
omschreven, vond plaats op 25 maart 1910.
Men nam ook niet teveel grond, want dat
was waarschijnlijk teveel geld en ze zaten
toch al niet dik in de 'specie', dus 900 c.a.
dat moest wel genoeg zijn. Later bleek het
tegendeel waar te zijn en men nam er nog
wat grond bij voor een toegangsweg naar
toeren. Deze keer was het 3912 m2 voor een
tijdvak van 91 jaar, dan liep het contract
gelijk op met bovengenoemd contract. De
polder kon het met een opzegtermijn van een
jaar altijd weer opeisen, eind februari 2010
zal er weer over gepraat moeten worden,
want dan is het zover. Wanneer die niet
opnieuw wordt aangegaan moest alles keu
rig opgeruimd worden en in de oorspronke
lijke staat worden teruggebracht.
Kosten en leges voor het eerste jaar bedroe
gen 57,50 gulden en voor alle volgende 50
guldens 's jaar. De erfpachter eiste wel 'vrije
en ombelemmerden' toegang voor het onder
het Departement van Marine ressorterende
personeel en voor aan en afvoer van mate
rialen.
Tevens eiste men dat voor de bermbekleding
uit de aangrenzende duinpannen de benodig
de graszoden gestoken mochten worden
waarvoor men bereidt was na afloop een
bedrag van 100 gulden te betalen aan het
polderbestuur en ook dat men wanneer
nodig men ook ingravingen en ophogingen
mocht uitvoeren, zonder bijkomende kosten.
De polder op zijn beurt eiste een hek om het
geheel, maar dan wel een met daarin een
vrije opening voor de doorgang van vee, van
10 meter breed. Op de foto van het IJzeren
baken heeft u kunnen zien dat er in de
zomermaanden nogal wat vee rondliep.
Bij dé ondertekening van dat tweede con
tract, was de secretaris niet meer de heer D.
Voogd maar, dat was inmiddels de heer KI.
Voogd geworden. De inspecteur van het
vierde en vijfde district was de kolonel F.L.
Rambonnet geworden. Zo zien we weer dat
dat in een korte tijdsspanne zeer snel func
ties en namen kunnen veranderen.
Keuze uit drie bouwmethoden
Het ontwerp van de nieuwste toren is
gemaakt na een gedegen studie door de
Civiel Ingenieur B.A. Verhey, die kon kie
zen uit drie bouwmethoden, die in de achter
liggende jaren met succes zijn toegepast. Dit
waren baksteen, dus gemetselde torens in
ronde of andere vorm, gewapend beton of en
dat is ook een succes geweest: de gietijzeren
toren. Deze laatste zijn ook in vormen
gemaakt van acht-, twaalf- of zestienzijdig.
Na 1876 waren de gieterijen ook in staat om
ronde platen te gieten, waardoor er een
mooie ronde toren ontstond. Ze zijn nu nog
te zien in Hoek van Holland, IJmuiden en
Ameland.
Ir. Verhey heeft ook het kostenplaatje er bij
gemaakt, want in 1911 was men ook in staat
om een gedegen ontwerp te vervaardigen
van gewapend beton en uit berekeningen
bleek dat de kosten van een betonnen toren
aanmerkelijk lager was dan van gietijzer van
baksteen. Dus is besloten om tot uitvoering
van een gewapend betonnen toren over te
gaan. De toren is berekend op een winddruk
van 300 kg per m2, verticale doorsnelde
over de as van de toren, terwijl geen reductie
coëfficiënt voor de achthoekige vorm werd
ingevoerd.
De toren is gebouwd op een oud begroeid
duinplateau, gelegen op 9,70 m boven hw.
De onderkant van de fundering ligt op 6.18
m boven hw. Het brandpunt der lenzen werd
bepaald op 56 boven hw.
Er werden grondboringen gedaan en tot 15
meter diep bleek het terrein uit zuiver zand te
bestaan, zodat besloten werd de fundatie op
staal te plaatsen. Is dit dan wel gedaan.
Een volksoverlevering verteld namelijk een
ander verhaal: toen ik als kind - voor de oor
log - met mijn vader meeging vissen in de
vakantie, was er bij ons aan boord Marines
v.d. Klooster, die vertelde, als we bij de
toren visten, dat hij aan de bouw van de toren
heeft gewerkt en dat de toren gebouwd was
op 'koeienhuiden'Hij vertelde erbij dat die
werden aangevoerd vanuit Amerika en ook
dat ze een enorme stank verspreiden, toen
zie die moesten uitleggen in dat grote gat
waar de voet van de toren op gestort moest
worden. Dit werd gedaan om de voet veer
krachtig te maken, want de hele toren moest
in de wind kunnen bewegen want anders zou
deze gaan scheuren. De toren was ook flexi
bel, want een volle emmer water slingerde
met stormweer half leeg.
Nee, zeggen de kenners nu, dat is een fabel,
met 'koeienhuiden' bedoeld men grote stuk
ken basalt, tonnen zwaar, uit Noorwegen,
die zijn wit en zwait gelaagd en lijken op
koeien. Ik vraag me nu af: hoe hebben ze die
vervoerd? Met een binnenvaartscheepje en
dan met paard en wagen door de duinen?
Conclusie: wie het weet mag het zeggen. Ik
ga er voorlopig vanuit dat Merien van Buurt
ons de waarheid heeft verteld, want 'hij was
erbij!"
De positie van de toren werd bepaald op
51°49'08"nb. 3°58'35"ol.
Na de publieke aanbesteding op 9 maart
1911 schreven er 10 bedrijven op in. Het
Tijdens de bouw werd alles met tuien en staal
draden vastgehouden.
verschil tussen de hoogste en laagste
inschrijving bedroeg maar liefst f. 12.745.
De Nederlandse Betonijzerbouw uit Amster
dam was als laagste de gelukkige en de
bouw werd aan hen gegund. Het complete
bestek en voorwaarden is te uitgebreid om
hier te beschrijven en berust in het archief
aan boord van het lichtschip 12 Noord-Hin
der.
Het voorgeschreven bouwmateriaal en de
samenstelling van het gebruikte beton: Voor
de fundering 300 kg. Cement op 4001. duin-
zand en 800 1. grind. Voor het overige werk
400 kg cement op 600 1. grindzand en 6001.
grind.
Rond de toren werd over de gehele hoogte
een werksteiger gebouwd met flinke, van
leuningen voorziene omlopen, ongeveer op
de hoogte van de vloeren, terwijl bij de
hogere verdiepingen nog tussenlopen wer
den aangebracht, alles van hout, want stalen
steigers waren toen nog onbekend. Zorg
werd gedragen dat de steiger zo hoog boven
het in aanbouw zijnde werk was opgetrok
ken, dat de zware ijzeren staven voor de
bewapening aan het boveneinde kon worden
opgetrokken, ten einde het stellen te verge
makkelijken.
Vanaf de steiger werden horizontale schoren
naar het inwendige van de toren aangebracht
en daar onderling gekoppeld. Deze zouden
anders slecht te bereiken zijn geweest met
een veel zwaardere steigerconstructie. Theo
retisch is deze werkwijze niet juist, daar de
trillingen van de steiger op het verhardende
beton werden overgebracht en dat werkte
vertragend gedurende de verharding. In de
praktijk heeft deze werkwijze wel voldaan,
"maar", zo schrijft de heer Verheij, "bij een
volgende toren zou ik toch gebruik maken
van een dubbele steiger, die, op zichzelf in
staat is de winddruk op te nemen".
De in de beton gestorte schoren werden later
langs de wand afgezaagd en het hout schoon
uit het beton weggehakt. De daardoor ont
stane gaten werden natuurlijk voor het
af schuren keurig afgewerkt met beton.
Op bijgaande afbeelding kunt u ook zien
waar de schoren nog niet in het beton gestort
waren en hoe alles met tuien en staaldraden
bij elkaar gehouden werd.
Er is gewerkt met een zeer natte beton, ten
einde er zeker van te zijn dat het vele bewa
peningsijzer goed door het beton omhul zou
zijn. Trilapparatuur was ook toen niet
bekend. Toch blijkt als het verslag verder
gelezen wordt er bij het ontkisten er nooit
holtes of grindnesten werden gevonden. Al
het materiaal werd in grote bakken door een
paard omhoog gehesen.
Gedurende de hele bouw heeft er zich maar
een enkel ongeluk voorgedaan en dat
gebeurde op 30 september 1911, tijdens een
zwar4e noordwester storm. Maar door de
goede zorgen van 'den dagelijkschen
opzichter' kwam men er zonder persoonlijk
letsel af. De bovenste twaalf meter van de
steiger, die nog niet was voltooid, werd er
vanaf geblazen, maar de toren zelf liep daar
geen schade van op. Men kwam dus goed
weg!
Na de storm is met het oog op de verwachte
najaarsstormen de werkwijze aangepast
zodanig dat mens slechts zes meter boven
het werk bouwde en daar werden dan ook de
bewapeningsstaven aan aangepast. Zonder
verdere incidenten heeft men de toren afge
bouwd.
Expliciet wordt dan ook vermeld dat de
opdrachtgever buitengewoon tevreden was
over de nieuwbouw. En dan behoort hier ook
bij het contract, gemaakt door de Minister
van Marine met de firma Penn Bauduin te
Dordrecht voor het overbrengen van de lan
taarn, de lantaamkuip van de toren te Goe-
dereede en het aanmaken, stellen en aan
brengen van een spiltrap, de omloop, het
wachthuis, kortom alle werkzaamheden die
nodig waren om er een vuurtoren van te
maken. Dit voor een prijs van f. 6.300,-, alle
afmetingen waren tot op de millimeter
beschreven. Datum 18 april 1911, getekend
door de Minister J. Wenthold en voor Penn
Baudain tekende de heer C.E.W. van Aar-
denne. Het optiek wordt niet beschreven in
dit laatste contract. Vermoedelijk is dat in
beheer gebleven van de Technische Dienst
Kustverlichting te Scheveningen.
Maar er kwam nog meer bij, want een vuur
toren kon in die tijd (nog) niet bestaan zon
der vuurtorenwachters en die hadden weer
een huis nodig. Dus moesten er ook huizen
gebouwd worden. Maar daarover praten we
een volgende keer.
Of en toe kom ik no«. in Meneerse. Meestal mit de auto, mar dit kear met de bus.
Meneerse staet op z'n kop. alemeale vernieuwingen. As je an'taande van de Langeweg
komt, weet je niet watje ziet. Dun deurbreak near die nieuwe polder is t u heast geloaf
ik, wat un drukte oalemeale.
Mar toen ik zo op mun gemakje near de bus kuierde,kwam ik langs de HBS zo deur de
Mijslaan. Bel bel dear leek dun tied wH stille te stean. De HBS nog as un steatig gebouw.
Nog net zo deftig as vroeger De huuzen dur tegenover, oak nog as vanouds Ik liep nog
verdur. In toen bleef ik stille stean. Dear stoeng die patat tente nog. Net as 40jear gele-
je, toen ik dear mun voetstappen zette in of in toe in un tussenure un zakje petat kocht...
Ik kon u niet geloave, nog as vroeger
Dat café dur neffen, aak nog precies eender, hoe is ut meugelijk!
Mat huus mit dat platte dek, oak nog. Volgens mine stoenge voeger dezelfde potjus m
poesies voor 't ream, misschien weune dezelde maansen dur nog wel m. Mit verbeazmg
haak stea kieke. Toch leuk zo'nplekke van herkenning.
Mar dear verriest een nieuw HBS. In de ouwe ULO's binne oak naargens meer te ziee.
Nog even over die petat.j
Opeens schoot nog een leuk voorval in mun gedachten. Mit un krootje meden giengun
we in een vrie ure om un zakje petat. 't Was september, de school (ULO) was goed m wel
We gienge mit petat in al weer terug near school in atte in de lege klasse oens zakje leeg.
Opeens een grote gil van een van de meiden "Oe... un gebakke bieje". Wiele sproenge
oalemeale overaande, injwel, dear lag tussen de leste petatjes un gebakke wispe. Wiel
oalemeale greizele n'atuurluk. Geen maans wilde zun petat nog opete. Dat beast was
natuurluk in de olie gevloge in toen megebakke. Ik geloave dat dat meije Janny Wolfert
hiette, ze kwam uut Dirksland.
Dear mos ik oalemeale an dienke, toen ik dear stoeng te mijmere bie de bus.
Noe stoenge dur oak weer un hoap.joengelui. Ik ha stea verbaezze over deklreren die ze
an hadde. In wat dienkje, dur was tur geen een mit un geweune lere schooltas, 't Ware
oalemeale rugtassen geloaf ik.
Vroeger mog dat oender geen voorwearde, want dan zouwe de boeken beschèdege. Jea
de tiejen verandere. Mar 't Wadre toch wel fesoenlukke joengelui.
Mit drommen kwamme ze an loape. Ik docht: "Hoe mot dat oalemeale in de bus kenne
Mar geen centje piene; dear kwamme zuvul bussen dat oals dur in kon.
Tjoenge tjoenge, wear is dun tiet gebleve?
Voort wentelen de jearen. Jea ik ha dear nog lange over zitte dienke in de bus. Toen ik
over de Flakkeese wegen near d'overkante ree.
Geslachten gean, geslachten komen. In dadde me noe oak mar magge zegge, we zijn in
Gods ontferming opgenomen. Toen ik oal die joengelui zo zag stean, doch ik: "Wat zou-
we die kinders noe nog geloave? Zouwe ze nog wat geloav?"
Zouwe ze wete van de enige troost in leven en in sterven.
Je hoopt ut zo, in je gunt u ze zo
Oal de leraars binnen weg van vroeger Misschien leve ze nog, mar dan bin ze stokoud,
'k Bin zaaluf oud.
Jea wear un ritje Flakkee niet toe kan leie ee Zomar mijmeriengen opeens. Ik docht nu
za'k us prebere dat op te schrieven in ut Flakkees, in dan stier ik t op near de krante.
Misschien zette ze ut dur in. Mar Flkees schrieve is veul meolukkur as Flakkees reate,
dat haak intussen wel begrepe. Voor sommige klanken binne geweun geen letters.
Noe stop ik. j)g groete van un mijmerear.
P.S. Weetje wat me oak opviel bied die joengelui? Ze stoenge oalemeale te eten. Dun
enen een dropsleutel, dun oaren en zuurbal. In un oar groepje gieng un zak roend.
Oale monden waare in waarking. Ik dacht nog: "Dat was vroeger niet". Wiele
hadde echt geen geld. Of in toe un zakje petat, was un luxe, echt wear oor Dat
kenne ze 'noe niet geloave, mar 't was zo.
Anthonie Stal, directievoorzitter van Unile
ver Bestfoods Nederland, is enthousiast over
de introducties: "Met deze nieuwe koelverse
producten die we onder onze leidende mer
ken Blue Band, Conimex, Bertolli en Unox
op de markt brengen, worden we actief op
nieuwe markten die al jaren een gezonde
groei laten zien en nog volop in ontwikke
ling zijn. Bovendien denk ik, dat door deze
nieuwe producten de mart voor koelverse
producten nog sneller zal gaan groeien. Ver
der ben ik ervan overtuigd, dat de Neder
landse consument enthousiast is over deze
producten. Dit komt met name, omdat onze
producten van zeer hoogwaardige kwaliteit
zijn en door het innovatieve karakter onmis
kenbaar voordelen voor de consument ople
veren".
Unilever betreedt met de introductie van
Blue Band Finesse de markt voor zuivelpro
ducten. Vanaf week 36 zijn in de Nederland
se supermarkten onder deze merknaam
moderne alternatieven beschikbaar voor
room, op basis van een mix van melk en
plantaardige vetten. Daarbij gaat het om drie
alternatieven voor room: een voor opklop
pen, een om te koken en een om gerechten te
verrijken. Blue Band Finesse biedt de consu
ment enkele belangrijke voordelen: het
bevat 30 tot 50% minder vet dan vergelijk
bare producten, het is langer houdbaar, kent
een betere functionaliteit en heeft een her-
sluitbare verpakking. Met de introductie van
Blue Band Finesse wordt Unilever actief in
een marktsegment waar veel ruimte is voor
innovaties die voor de consument daadwer
kelijke voordelen opleveren.
Ook wordt Unilever actief in de markt voor
koelverse maaltijden. In september brengt
Conimex vijf verschillende wokmaaltijden
voor één persoon op de markt. Met de moge
lijkheid om zelf in vijf minuten een kwalita
tief hoogwaardige maaltijd klaar te maken,
speelt Conimex in op de behoefte van de
consument aan maaltijden die zowel lekker,
gemakkelijk als gezond zijn. De maaltijden
voldoen aan de richtlijnen Goede Voeding.
Unilever heeft hoge verwachtingen van de
verkoop van deze koelverse maaltijden. Dit
komt zowel door het hoge kwaliteitsniveau
van de maaltijden als het feit dat er nog wei
nig A-merken actief zijn in dit jaarlijks sterk
groeiende marktsegment. Conimex Wok
menu's bestaan alle uit geselecteerde verse
groenten, rijst, vlees en een authentieke saus.
De recepten van de gerechten komen uit
China, Indonesië, Thailand, India en Japan.
Naast deze twee producten voor de super
markt heeft Unilever Bestfoods Foodsolu-
tions voor de out-of-home markt het 'Big
World Great Food-concept ontwikkeld.
Daarbij gaat het om de verkoop van Itahaan-
se. Oosterse en Hollandse maaltijdcompo
nenten onder merken Bertolli, Conimex en
Unox aan consumenten in de out of home
markt. Het 'Big Worid Great Food'-concept
IS met alleen bedoeld voor bedrijfsrestau
rant, maar ook voor andere restaurants en de
groenteman en de slager. Met dit nieuwe
concept kunnen eenvoudig dertig gerechten
Uit alle windstreken op de kaart worden
gezet. Deze gerechten zijn door topchefs
speciaal ontwikkeld voor Unilever Bestf
oods Foodsolutions.
Om dit verhaal af te sluiten kijken we nog
even naar de mannen die er toen naar uitke
ken om dit mooie nieuwe bouwwerk te
mogen beklimmen en te gaan bedienen. De
opzichter tijdens de bouw, was de in Vliss-
ingen geboren J. van Loo, geb. 1859. De
toenmalige hchtwachters waren: Jan Troost
no. 3, Kr. Roos, J.M. Padmos, A. Redert, J.
Fermijn en J. Westhoeve. Deze laatste man
was eigenUjk alleen verantwoordehjk voor
de verklikker, die toen nog op het Flauwe
Werk stond.
Dit is het wat we er tot nu toe van hebben
kunnen vinden. Mocht u er meer gegevens
van hebben of meer van weten of eventueel
wat bij kunnen aanvullen? Heel graag! We
krijgen het dan misschien compleet.
Met vriendelijke groet,
SIEMON BEZUIJN
HELLEVOETSLUIS
tel.(0187)313890