LEVENSAVOND
LEVENSEINDE
i cfe
Van wijnproeverij tot 60 meter de lucht in!
PREDIKBEURTEN
Gezien
Tberistendag Herkingen
eiiahdeii-iiieuws
Abonneert U op
Eilanden-Nieuws
Evangelisatiedienst
Berea aan
Grevelingenmeer
Al de Schrift is van
God ingegeven...
Extra kerdiensten
Ger. Gemeenten
EIIAI1D01-I1IEUW5
De avond valt
Paulus' levensverhaal
Het verleden
Toekomst gericht
De muur moet weg
Zondag 27 juli 2003
Alledaags
Hebt u ai eerder geleefd?
Inloop Orgeibespeling'
in de R.K. Parociiieiierlc
te Brieiie
Midden in het iioogseizoen op zaterdag 9 augustus
wordt er in 't Spuij van Herkingen weer een toeristen-
dag georganiseerd. De dag begint om 10.00 uur en zal
ongeveer 20.00 uur afgelopen zijn.
PAGINA 2
VRUDAG 25 JULI 2003
Ditmaal een artikel dat vooral pastoraal is
getoonzet. De rubriek draag al enkele jaren
de titel 'Ethiek'. Er zijn intussen ook wel
enkele artikelen verschenen die meer liggen
op het terrein van het pastoraat. Tijdens mijn
werk in Apeldoorn ben ik met de studenten
op beide terreinen bezig geweest. De liefde
voor beide studieterreinen is me bijgeble
ven, zij het dat ik door huiselijke omstandig
heden niet meer met een actieve beoefening
op beide terreinen bezig kan zijn. Toch hou
den beide onderwerpen mijn belangstelling
en lees ik nog graag lectuur over ethiek en
pastoraat.
Levensavond wil zeggen: de dag is voorbij.
Het werk is gedaan. De avond is aan het val
len of reeds gevallen. Er is verschil in bele
ving tussen het begin en het einde van de
avond.
Er zijn mensen die moeite hebben met het
feit dat ze in hun levensavond zijn. Ze besef
fen dat ze aan het einde staan en dat hun
levenseinde dicht(er)bij komt, al kent nie
mand het uur van zijn dood.
Belangrijk is het hoe je op de dag die aan de
levensavond vooraf gaat, terugkijkt. Ben je
dankbaar? Voldaan over wat je mocht ont
vangen en bereiken? Of ben je teleurgesteld
over wat er allemaal is gebeurd? Ik zal de
redenen van een mogelijke teleurstelling niet
opsortmien. ledere oudere lezer kan zelf de
invulling maken.
Er zijn mensen die de levensavond beleven
als het opmaken van de rekening, met de
mogelijkheid dat ze hun schuld sterk voelen.
Een tekort tegenover God en mensen. Hier
niet aan toegekomen en daaraan voorbijge
gaan, en dat verkeerd gedaan.
Er zijn ook mensen die zich tekortgedaan
voelen. Ze hadden zoveel willen bereiken of
willen beleven door bezoeken, contacten en
verrichte werkzaamheden. Er is niets of niet
veel van terechtgekomen. Een gevoel van
tekortgeschoten te zijn of ook tekortgeko-
men te zijn. In elk geval onvoldaan. Dan val
len er diepe schaduwen over de levens
avond.
Er kan ook iets zijn van nostalgie. Terugver
langen naar wat zo mooi was. De warmte, de
kleuren, de bloei en de groei van het leven in
de zomer, terwijl het nu de nadagen van de
herfst zijn, vlak voor de koude van de winter
en het einde.
Onlangs werd ik getroffen door een passage
in Paulus' brief aan de Filippenzen. Hij ver
telt daar hoe hij zijn geloof beleeft. Zulke
autobiografische gedeelten tref je ook in de
Bijbel aan. De Psalmen geven er ook tal van
voorbeelden van.
Paulus schrijft in genoemde brief: Niet dat ik
het airede gekregen heb, of airede volmaakt
ben; maar ik jaag ernaar, of ik het ook grij
pen mocht, waartoe ik van Christus Jezus
ook gegrepen ben. Ik vind dit een ontroerend
getuigenis van Paulus' geloofsbeleving. Hij
is er nog niet; bijna zou ik uit de toonhoogte
van de woorden afleiden: hij is er nog lang
niet. Hij weet dat hij door Christus Jezus (let
op het gebruik van die beide namen hier)
gegrepen is. Maar zelf heeft hij nog niet
gegrepen. Hij is nog niet volmaakt. Hij is er
van tijd tot tijd naast en moet dan zijn schud
belijden.
Het lijkt me goed om in de levensavond deze
tekst te overdenken. Het is een voorrecht van
genade dat je door Christus Jezus gegrepen
bent, stilgehouden op je levensweg. Tot
inkeer en omkeer gebracht. Dat noemen we
ook wel: bekeerd.
Dan ben je er nog niet. Je mag dan op weg
zijn, onderweg. Er gebeurt echter van alles
waarvoor je je schamen moet. Vooral in je
levensavond kun je daarvan last hebben.
Dingen uit een verleden komen op je af. Ze
staan je voor de geest alsof ze gisteren zijn
gebeurd. Je hebt ze weggeduwd. Ze laten
zich echter niet wegduwen en komen op een
onverwacht en ongezocht moment weer
boven. Ze overvallen je.
Prachtig is het dat Paulus vertelt hoe hij
daarmee omgaat. Eén ding doe ik: vergeten
de hetgeen achter is en strekkende mij tot
hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot de
prijs der roeping Gods, die van boven is in
Christus Jezus.
Met vergeten bedoelt hij niet een nonchalant
en achteloos ter zijde dringen. Neen, het is
een actieve bezigheid. Het is ook niet het
zelfde als verdringen, wegduwen, er niet
meer aan willen denken. Menig psychiater
ziet het als zijn taak het verdrongene naar
boven te halen. Neen, het gaat Paulus erom
datje het verleden mag loslaten. Jje mag het
in Gods hand laten. Dat Hij het van je
afneemt, beter nog: dat Hij het in Zijn hand
overneemt. Door Gods genadige vergeving
mag je het loslaten. Dat geldt van heel Pau
lus' verleden: zijn streven om zelf met de
wet van God en met zijn zonden, waaronder
de vervolging van Gods gemeente, klaar te
komen. De Heere wil het van me afnemen.
Dan mag ik het loslaten. De word ervan
bevrijd. Daar is Paulus actief bij betrokken.
Hij oefent zich erin.
In plaats van met het verleden bezig te zijn,
richt hij zich op de toekomst. Zoals een loper
in een wedstrijd zich op de finish richt, zo is
Paulus bezig met wat vóór hem ligt. Dat is,
te delen in de overwinning die Jezus Chris
tus heeft bevochten. Daarin betrokken te
worden. Dat is de volkomen verlossing. Pau
lus strekt zich uit naar wat vóór hem ligt.
Hier ligt de verbinding tussen de beide ter
men uit de titel: levensavond en levenseinde.
Zoals de avond het einde van de dag inluidt,
zo wijst de levensavond op het levenseinde.
Het kan nog het begin van de avond zijn, dan
is het einde in aantocht. Het kan ook het ein
de van de avond zijn, dan is het levens einde
vlakbij.
Het is goed dat wij mensen in onze overwe
ging en beleving die twee met elkaar verbin
den - de avond en het einde van het leven -
opdat dat einde ons niet overvalt terwijl het
- naar we konen weten - te verwachten was.
Als we de avond mogen beleven - dat is niet
ieder mens vergund - zullen we die niet los
mogen of kunnen zien van het einde. Laat er
een verbinding tussen beide zijn in ons bele
ven van het oud(er) geworden zijn.
Ik kom nog een keer terug op het omzien
naar het verleden. Dat is het zich vasthech
ten aan wat voorbij is - hetzij we dat als
positief of als negatief hebben ervaren. Dat
omzien betekent eigenlijk dat er een muur
wordt opgetrokken, die ons het zicht op de
toekomst beneemt.
Paulus mag in die enkele regels van zijn
autobiografie uit Filippenzen 3 vooruitzien.
Hij kent - zonder dat beeld nadrukkelijke te
gebruiken - ook de muur van het achterom-
zien. Let wel: die muur beneemt hem niet het
zicht op het verleden. Dat bezigzijn met het
verleden - betreurd of bejubeld - is juist de
muur die het zicht op de toekomst beneemt.
Die muur moet geslecht worden door wat
Paulus noemt het vergeten van wat achter is.
Heel wat psychiaters zien het als hun taak
die muur, die tussen het verleden en de toe
komst is opgetrokken, te slechten. U moet
loslaten en vooruit zien. Op naar de finish.
Nog een vraag: kun je dat in eigen kracht?
Kun je daar zo maar komen? Neen. Het is de
genade van God in Christus Jezus, die ons
volhardend daarheen op weg doet zijn.
Wie zo in zijn of haar levensavond vooruit
mag zien, hoeft het levenseinde niet te vre
zen. Je moet dan wel geleerd hebben te ver
geten wat achter is. Dat wil zeggen: daarvan
losgemaakt te zijn, om vooruit te zien. Daar
om, op weg naar het einde!
Wie in de avond van zijn of haar leven is, ga
biddend het einde tegemoet. God laat geen
bidder staan, ook niet in de avond van het
leven.
W. H. VELEMA
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00
uur nog niet bekend; 11.00 en 18.30 uur
kand. G. A. van Ginkel, Maartensdijk.
Eben-Haëzer: 9.00 uur kand. G. A. van
Ginkel en 18.30 uur ds. H. J. Boer, Nieu
we Tonge. Woensdag 30 juli, Dorps
kerk: 19.30 uur ds. J. Lohuis, Scherpe-
nisse - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer
K. Baas en 18.30 uur ds. J. C. Buurmees-
ter - Doopsgezinde Kerk: 9.30 uur ds.
R. B. Workel; 11.15 uur pf. G. Gericke,
duitstalig en 18.30 uur ds. A. T. Mous-
sault.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. T. W. van Bennekom, Rijs-
sen en 17.00 en 18.45 uur ds. A. J. Son-
neveld, Lopikerkapel.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. J. Harteman, Hilversum -
Ger. Kerk 10.00 uur de heer C. B. van
Beek en 18.30 uur ds. B. Trouwborst.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. G. Meuleman, Ouddorp - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 uur ds. E. J. Veldman -
chr. streekblad op gerefonneerde grondslag
voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187) 47 10 20
Fax (0187)485736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,27:
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenües:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermtjn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Vlllerius,
tel. (0187)47 10 22.
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van Ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,25.
Per jaar €35,00.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
G. D. Hoff, Dodewaard en 18.00 uur ds.
G. C. de Jong, Sliedrecht - Ger. Gem.
10.00 uur leesdienst en 18.00 uur ds. T.
M. van Dijk.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. Arkeraats, Werkendam
- Ger. Gem. 10.00 uur ds. T. M. van
Dijk en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. J. C. den Toom, v.m. bedie
ning Heihge Doop - Lukaskapel HDG
10.15 uur ds, J. Vis, Meerkerk - Rem.
Ger. Gem. 10.00 uur ds. A. J. Utenweer-
de - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds.
J. E. N. Kronenburg - CAMA Christen
gemeente, het Prieel, 10.00 uur A. v. d.
Wiel.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. K. Groenendijk, Bruchem en 18.00
uur past. medewerker J. Moerkerk, Oud
dorp - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur
ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30
uur dr. K. L. Blom en 17.00 uur kand. A.
C. de Kruif- Ger. Kerk (Vrijgemaakt)
9.30 uur dienst en 16.45 uur ds. J. B.
Wilmink.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. A. Belder en 18.00 uur kand. T. R.
Rietveld, Ridderkerk- Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. J. Sonneveld, Lopik en 18.00 uur ds.
J. Vis, Meerkerk - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Evangelie Ge
meente Bérea, 14.30 uur Rudy Langen-
berg, aan het Grevelingenstrand.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur kand. C. Doomeweerd,
's-Gravenzande en 18.00 uur kand. J.
Kooij, Barendrecht - Ger. Gem. 10.00
leesdienst en 18.00 uur ds. J. Karels -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. C. de Moor
en 18.00 uur de heer K. Baas.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. Willemsen, Durksland en 18.00 uur
ds. J. C. Mesu, Nieuw en St. Joosland -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Seele en
18.00 uur ds. A. S. Rienstra.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur dr. P. Buitelaar, Ridderkerk en 18.00
uur ds. P. Vermaat, Scheveningen - Ger.
Gem. 9.30 uur ds. J. Karels en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds.
Ezinga en 18.00 uur drs. Koster.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P. Voets.
Aanstaande zondag 27 juli zal er aan de Gre-
velingen, bij de boothelling, een openlucht-
dienst zijn van Evangelie Gemeente Berea
Oude Tonge. Daar de dienst een evangelisa
tie actie is, worden vooral die mensen die
momenteel niet naar een kerk of gemeente
gaan uitgenodigd, om eens op een laagdrem
pelige manier kennis te maken met het Evan
gelie. Wees dus welkom om te komen kij
ken, of vertel anderen die nog zoekend zijn
naar de Waarheid. Voor de kinderen hoeft u
het niet te laten, zij hebben zelf apart pro
gramma.
Na afloop is er koffie/thee/fris en is er tijd
voor een goed gesprek of gebed.
De Evangelie Gemeente Berea Oude Tonge
nodigt u uit: 27 juli a.s. 14.30, boothelling
Grevelingenstrand nabij Oude Tonge.
U heeft het vast gehoord, u bent gezien op de
markt. U weet het: wie niet weg is, is gezien.
U wilde niet gezien worden maar u bent
toch gesignaleerd. In het gezebchap van
lieden die in hoog aanzien staan. Op zich
niet verkeerd, maar toch. Kent u het kunst
werk in het dorp M. nog?De koperen naald
is van veire zichtbaar, de groene fakkel
wordt 's avonds verlicht. Op deze manier
wordt de entree van het dorp in ieder-geval
gezien. Het oudste deel van het dorp is
bezienswaardig, een ander gedeelte beslist
niet. Daar heerst nog immer de nieuwe
lelijkheid. Ga maar eens kijken, dan zult
het zelf zien!
Zien en gezien worden daar lijkt het om te
gaan tegenwoordig. Van oudsher staan
geld, macht en aanzien hoog genoteerd.
Prestige dus. Rijken en andere machtigen
waren geziene personen. Vorsten staan eve
neens hoog in aanzien. Maar zij die in
hoogheid zijn gezeten kunnen laag zeer
laag vallen. Zij zijn misschien nog wel
gezien, maar dan in negatieve zin. Zij wor
den weggekeken. Men ziet ze liever gaan
dan komen. De graag geziene gast speelt
daarentegen een tegenovergestelde rol.
Misschien bent u zelf een welkome gast, of
is het juist prettig om in eigen huis gasten
te ontvangen. Gastvrijheid leidt dan tot
aangename kout en het bekende hapje en
drankje.
Gezien xvorden kan ook leiden tot extremen
en excessen. Bijvoorbeeld bij begrafenissen.
Op extravagante wijze zijn de laatste jaren
mensen begraven. Zo was er een doodskist
op een vlot met eromheen pijpen die rook en
vuur uitspuwden. Een laatste rit doen' de
stad begeleid door honderden motoren en
knetterend vuurwerk voor het politiebu
reau. Zo maak je van een uitvaart een.
spektakel. En het leidt inderdaad tot gezien
worden.
Laten wij liever gewoon blijven. Ieder mens
wil in zekere zin gezien xucn'den, maar dat
hoeft niet te leiden tot opvallende buiten
sporigheid. Mij niet gezien met al dat
gezien worden is het devies van alledag.
De ene mens vindt dat dit niet mogelijk
is. Maar anderen vragen zich ■wel af of
•wij al vele levens achter de mg hebben en
of er nog meer volgen. Zij geloven in de
reïncarnatie. Sommigen zeggen zich
gebeurtenissen uit een vorig leven te her
inneren. Maar is reïncarnatie de sleutel
tot de raadsels van het leven en schuilt er
enige waarheid in die overtuiging? Dit
onderwerp wordt op maandag 28 juli om
21.00 uur behandeld in het programma
"Ontwaakt Radio" op Radio Flakkee. De
presentatie is in handen van Marjan van
Peperstraten. Dinsdag om 16.00 uur
wordt het programma herhaald.
Op zaterdagmiddag 2 augusms a.s. kunt u
van 14:00 uur tot 15:00 uur het Maarschal-
kerweerdorgel beluisteren in de Parochie
kerk te Brielle aan de Nobelstraat. Het
orgel van de Parochiekerk is gebouwd in
1877, uitgebreid en gerestaureerd in 2002.-
Het orgel staat in een neoclassicistische
kerkzaal uit 1830-1831. Evenals op 19 juli
j.l. zal ook nu Bas Rijkeboer, organist van
de Dorpskerk te Vierpolders, een aantal
werken ten gehore brengen.
Dit maal zijn het werken die voor het
publiek 'makkelijk in het gehoor' liggen.
Deze werken zijn verdeeld in landenblok-
jes.
Vier werken uit Duitsland uit de 17e 18e
eeuw, met componisten als Pachelbel,
Kauffmann en Telemann.
Een werk uit de Zuidelijke Nederlanden
van de 17e 18e eeuw met als componist
J.B. Loeillet in een bewerking van Bram
Bruin.
Vier werkjes uit Engeland uit de 18e 19e
eeuw, met componisten als Walond, Ben
nett, Wesley én Camidge.
Drie werken uit het Oostenrijk van de 18e
eeuw met de componist W.A. Mozart in
bewerkingen van Tom Parker, Bram Bruin
en Dub de Vries.
Drie werken uit Frankrijk van de 19e 20e
eeuw met componisten als Chopin, Liszt
"Niemand benadert de Schrift op neutrale
wijze, zoals ook niemand neutraal tegenover
de levende God staat. De leer van de Schrift
en de leer aangaande God zijn onlosmake
lijk aan elkaar verbonden. De bewering dat
een neutrale benadering mogelijk is, getuigt
al van vooringenomenheid. De Schrift kan
alleen op de juiste wijze functioneren als zij
een plaats heeft in de omgang met de leven
de God Die wij kennen als de drie-errige God
en Die voor iedereen die in Zijn Zoon gelooft
een God is van volkomen zaligheid. In
het licht van Gods Zelfopenbaring is het
onbestaanbaar dat God ongelijk zou kunnen
hebben. Zo moeten we ook in onze benade
ring van de Schrift uitgaan van het gelijk van
de Schrift. Onze gedachten dienen, om met
de woorden van de apostel Paulus te zeggen,
gevangen genomen te worden tot de gehoor
zaamheid van Christus (vgl 2 Kor. 10:5).
Uitgaande van wat de Schrift getuigt van
zichzelf, kan zij met geen ander boek worden
gelijkgesteld. De Schrift presenteeri zichzelf
als het Woord van God. Naar het bijbels
getuigenis worden we in de Bijbel met God
Zelf geconfronteerd. De boodschap van de
Bijbel is de boodschap van God. De woor
den van de Bijbel zijn de woorden van God.
In de Bijbel maakt God bekend wie Hij is,
hoe wij tot Hem moeten naderen en hoe Hij
gediend wil worden.
De bovenstaande woorden vormen mis
schien wel de kern van het boekje dat ik van
daag aan de orde stel. Een boekje over het
gezag van de Heihge Schrift. De geciteerde
woorden kunt u merkwaardigerwijs twee
maal aantreffen: allereerst op de omslag en
daarna in één van de eerste paragrafen.
Onder de titel 'Het Schriftgezag in de knel'
schreef dr. P. de Vries over een thema dat
hem na aan het hart ligt. Dat wisten we al,
want enkele jaren geleden verscheen van
zijn hand een lijvige studie over hetzelfde
onderwerp: het nog steeds lezenswaardige
boek 'Het zout der aarde'. In het onlangs
verschenen boekje dat minder dan 40 pagi
na's telt, geeft hij dezelfde schat in kleiner
pasmunt uit.
Er is, zo blijkt uit de aanzet van het recente
boekje, wel een actuele aanleiding om
opnieuw de pen te hanteren over het thema
van het Schriftgezag. In zijn Woord vooraf
signaleert de schrijver dat er in toenemende
mate kantekeningen geplaatst worden bij het
gezag van de Schrift. Deze ontwikkeling zet
zich, aldus dr. De Vries, overal door. Ook in
reformatorische en evangelische kringen. De
schrijver laat na zijn stelling te onderbou
wen. Namen noemt hij niet en ook verwijst
hij evenmin naar publicaties. Toch zullen de
insiders aangaande de ontwikkelingen in
kerkelijk Nederiand de zorg van ds. De
Vries wel herkennen. De gesignaleerde ont
wikkeling is er inderdaad! Hij schreef dit
boekje "in de overtuiging dat het voortbe
staan van de kerk in Nederiand mede afhangt
van het feit of wij in dit opzicht het ons toe
vertrouwde pand trouw bewaren." Ik stem
het de auteur toe. En misschien moet het nog
sterker gezegd worden. Vervang wat mij
betreft het woordje 'mede' door 'vooral'.
Want wie afbreuk doet aan het gezag van de
Schriften die ons van Godswege zijn over
geleverd, die haalt het fundament onder de
Christelijke religie weg. In dat verband is het
inderdaad onrustbarend "dat meerderen
die tot enkele jaren geleden volledig trouw
waren aan de Schrift er (nu) blijk van geven
dat zij het getuigenis van de Schrift niet lan
ger zonder enkele reserve aanvaarden."
Reden tot diepe zorg!
Vanuit die zorg heeft dr. De Vries, die her
vormd predikant in Elspeet is, dit werkje
geschreven. Ik zou het een apologie, een ver
dediging, van de klassieke Schriftbeschou
wing willen noemen. Van de erkenning van
de Schriften als het Woord dat Goddelijke
autoriteit heeft en dat gezaghebbend is in de
zaken van leer en leven. Achtereenvolgens
komen aan de orde: het zelfgetuigenis van de
Schrift, de omvang van het Schriftgezag, de
oorzaken van de gewijzigde Schriftopvat
ting, de moderne benadering van de Schrift,
het verstaan van de Schrift, etc. Hoe nu over
tuigd te raken van dat gezag?, zo vraagt ds.
De Vries tenslotte. De belijdenis van de kerk
der reformatie zegt dat de Schriften het
bewijs van hun goddelijk gezag bij zichzelf
hebben, "aangezien zelfs de blinden tasten
kunnen dat de dingen die daarin voorzegd
zijn, geschieden." De waarheid van Gods
Woord wordt in de geschiedenis bevestigd.
Maar om het te zien, hebben we de veriich-
ting van de Heilige Geest nodig! Daarop
wijst hij nadrukkelijk in het slothoofdsmk.
Het boekje besluit met enkele discussievra
gen.
Tot slot wijs ik nog op een andere recente
publicatie waarvan de inhoud ook te maken
heeft met het verstaan van de Schriften. In
2002 wijdde de christelijke hogeschool De
Driestar te Gouda een studiedag aan het the
ma van de Bijbelvertaling. De toen en daar
gehouden lezingen zijn in deze uitgaaf
gebundeld. Tal van aspecten van de proble
matiek die samenhangt met het vertalen van
de Bijbel komen aan de orde. Ik noem enke
le namen van degenen die aan die studiedag
hebben meegewerkt en wier bijdragen in dit
boek zijn afgedrukt: dr. M.J. Paul, drs. J.A.
Kole, dr. R. de Blois, dr. G. van den Brink,
ds. P. den Butter en ds. Tj. De Jong. Een
lezenswaardige bundel!
N.a.v.: Dr. P. de Vries, Het Schriftgezag in
de knel. Uitgeverij Blassekijn te Bles-
kensgraaf. Paperbak. 40 pag.
Dr. M.J. Paul e.a., Vertaling en vertolking
van de Bijbel. Uitgeverij De Groot
Goudriaan te Kampen, in samenwerking
met Christelijke Hogeschool De Driestar
te Gouda. Paperback. 186 pag.
J.M.J. Kieviet
en Guilmant. Waarvan twee bewerkingen
door Dom Andrew Moore (Chopin) en
Bram Bruin (Guilmant).
Het programma wordt afgesloten met een
korte improvisatie door Bas Rijkeboer
over het lied: "Laat ons nu blij zijn in de
Heer" (Randstadbundel 316).
De toegang is gratis en de in- en uitloop is
vrij. Na de orgelbespeling is er een boekje
te koop over de restauratie van het orgel en
zijn er nog enkele CD's in voorraad die
gemaakt zijn t.g.v. de restauratie.
OUDDORP-Dinsdag 29 juli, 19.30 uur, ds.
A. Schreuder uit Rijssen.
DIRKSLAND - Dinsdag 29 juli, 19.30 uur,
stud. G. Beens.
■ahi0if
Op het strand van Herkingen worden de
duikdemonstraties gelmuden..
Kom eens kijken en doe mee met verschillende activiteiten die voor
zowel toeristen als eilandbewoners te vinden zijn. U kunt op de toe-
ristendag o.a.: een rondvaart maken over de Greveüngen met rond-
vaarboot 'De Veerman', deze vertrekt om 12.00 uuur, eten en drin
ken op het gezelüge terras en rondkijken op de knusse braderie. Kin
deren kunnen spelen op het springkussen, paardrijden met manege
Oostmoer, een rondje maken in de leuke draaimolen en waterspuiten
met de brandweer, 's Middags kunt u met een grote kraan maar liefst
60 meter hoog de lucht in. U bekijkt Herkingen dan eens van een heel
andere kant. Een unieke ervaring! Ook worden er door Manege Oost-
moer huifkartochten gereden.
Voor de kenner maar vooral ook voor de nieuwsgierigen onder ons
kunt op de toeristendag verschillende wijnen proeven. Dit zijn
natuuriijk geen huiswijntjes maar zeer gewaardeerde wijnen rechtst
reeks geïmporteerd uit Frankrijk.
Echt iets van Herkingen is ook het strandje bij 't Spui. Op dit strand
je worden door duikgroep 'Delta Diving' duikdemonstraties gehou
den. www.deltadiving.nl
Om 19.00 u. zal er een openluchtconcert worden gegeven door pia
nist Arjan Huizer en panfluitiste Fryda Huizer. Zij zullen een licht
klassieke improviserende stijl ter gehore brengen.Benieuwd hoe dat
zal klinken? U bent van harte welkom. De toegang is gratis Voor
meer informatie kunt u kijken op de website: www.toeristenHaa ^i