LEVENSAVOND LEVENSEINDE i cfe Van wijnproeverij tot 60 meter de lucht in! PREDIKBEURTEN Gezien Tberistendag Herkingen eiiahdeii-iiieuws Abonneert U op Eilanden-Nieuws Evangelisatiedienst Berea aan Grevelingenmeer Al de Schrift is van God ingegeven... Extra kerdiensten Ger. Gemeenten EIIAI1D01-I1IEUW5 De avond valt Paulus' levensverhaal Het verleden Toekomst gericht De muur moet weg Zondag 27 juli 2003 Alledaags Hebt u ai eerder geleefd? Inloop Orgeibespeling' in de R.K. Parociiieiierlc te Brieiie Midden in het iioogseizoen op zaterdag 9 augustus wordt er in 't Spuij van Herkingen weer een toeristen- dag georganiseerd. De dag begint om 10.00 uur en zal ongeveer 20.00 uur afgelopen zijn. PAGINA 2 VRUDAG 25 JULI 2003 Ditmaal een artikel dat vooral pastoraal is getoonzet. De rubriek draag al enkele jaren de titel 'Ethiek'. Er zijn intussen ook wel enkele artikelen verschenen die meer liggen op het terrein van het pastoraat. Tijdens mijn werk in Apeldoorn ben ik met de studenten op beide terreinen bezig geweest. De liefde voor beide studieterreinen is me bijgeble ven, zij het dat ik door huiselijke omstandig heden niet meer met een actieve beoefening op beide terreinen bezig kan zijn. Toch hou den beide onderwerpen mijn belangstelling en lees ik nog graag lectuur over ethiek en pastoraat. Levensavond wil zeggen: de dag is voorbij. Het werk is gedaan. De avond is aan het val len of reeds gevallen. Er is verschil in bele ving tussen het begin en het einde van de avond. Er zijn mensen die moeite hebben met het feit dat ze in hun levensavond zijn. Ze besef fen dat ze aan het einde staan en dat hun levenseinde dicht(er)bij komt, al kent nie mand het uur van zijn dood. Belangrijk is het hoe je op de dag die aan de levensavond vooraf gaat, terugkijkt. Ben je dankbaar? Voldaan over wat je mocht ont vangen en bereiken? Of ben je teleurgesteld over wat er allemaal is gebeurd? Ik zal de redenen van een mogelijke teleurstelling niet opsortmien. ledere oudere lezer kan zelf de invulling maken. Er zijn mensen die de levensavond beleven als het opmaken van de rekening, met de mogelijkheid dat ze hun schuld sterk voelen. Een tekort tegenover God en mensen. Hier niet aan toegekomen en daaraan voorbijge gaan, en dat verkeerd gedaan. Er zijn ook mensen die zich tekortgedaan voelen. Ze hadden zoveel willen bereiken of willen beleven door bezoeken, contacten en verrichte werkzaamheden. Er is niets of niet veel van terechtgekomen. Een gevoel van tekortgeschoten te zijn of ook tekortgeko- men te zijn. In elk geval onvoldaan. Dan val len er diepe schaduwen over de levens avond. Er kan ook iets zijn van nostalgie. Terugver langen naar wat zo mooi was. De warmte, de kleuren, de bloei en de groei van het leven in de zomer, terwijl het nu de nadagen van de herfst zijn, vlak voor de koude van de winter en het einde. Onlangs werd ik getroffen door een passage in Paulus' brief aan de Filippenzen. Hij ver telt daar hoe hij zijn geloof beleeft. Zulke autobiografische gedeelten tref je ook in de Bijbel aan. De Psalmen geven er ook tal van voorbeelden van. Paulus schrijft in genoemde brief: Niet dat ik het airede gekregen heb, of airede volmaakt ben; maar ik jaag ernaar, of ik het ook grij pen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben. Ik vind dit een ontroerend getuigenis van Paulus' geloofsbeleving. Hij is er nog niet; bijna zou ik uit de toonhoogte van de woorden afleiden: hij is er nog lang niet. Hij weet dat hij door Christus Jezus (let op het gebruik van die beide namen hier) gegrepen is. Maar zelf heeft hij nog niet gegrepen. Hij is nog niet volmaakt. Hij is er van tijd tot tijd naast en moet dan zijn schud belijden. Het lijkt me goed om in de levensavond deze tekst te overdenken. Het is een voorrecht van genade dat je door Christus Jezus gegrepen bent, stilgehouden op je levensweg. Tot inkeer en omkeer gebracht. Dat noemen we ook wel: bekeerd. Dan ben je er nog niet. Je mag dan op weg zijn, onderweg. Er gebeurt echter van alles waarvoor je je schamen moet. Vooral in je levensavond kun je daarvan last hebben. Dingen uit een verleden komen op je af. Ze staan je voor de geest alsof ze gisteren zijn gebeurd. Je hebt ze weggeduwd. Ze laten zich echter niet wegduwen en komen op een onverwacht en ongezocht moment weer boven. Ze overvallen je. Prachtig is het dat Paulus vertelt hoe hij daarmee omgaat. Eén ding doe ik: vergeten de hetgeen achter is en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot de prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus. Met vergeten bedoelt hij niet een nonchalant en achteloos ter zijde dringen. Neen, het is een actieve bezigheid. Het is ook niet het zelfde als verdringen, wegduwen, er niet meer aan willen denken. Menig psychiater ziet het als zijn taak het verdrongene naar boven te halen. Neen, het gaat Paulus erom datje het verleden mag loslaten. Jje mag het in Gods hand laten. Dat Hij het van je afneemt, beter nog: dat Hij het in Zijn hand overneemt. Door Gods genadige vergeving mag je het loslaten. Dat geldt van heel Pau lus' verleden: zijn streven om zelf met de wet van God en met zijn zonden, waaronder de vervolging van Gods gemeente, klaar te komen. De Heere wil het van me afnemen. Dan mag ik het loslaten. De word ervan bevrijd. Daar is Paulus actief bij betrokken. Hij oefent zich erin. In plaats van met het verleden bezig te zijn, richt hij zich op de toekomst. Zoals een loper in een wedstrijd zich op de finish richt, zo is Paulus bezig met wat vóór hem ligt. Dat is, te delen in de overwinning die Jezus Chris tus heeft bevochten. Daarin betrokken te worden. Dat is de volkomen verlossing. Pau lus strekt zich uit naar wat vóór hem ligt. Hier ligt de verbinding tussen de beide ter men uit de titel: levensavond en levenseinde. Zoals de avond het einde van de dag inluidt, zo wijst de levensavond op het levenseinde. Het kan nog het begin van de avond zijn, dan is het einde in aantocht. Het kan ook het ein de van de avond zijn, dan is het levens einde vlakbij. Het is goed dat wij mensen in onze overwe ging en beleving die twee met elkaar verbin den - de avond en het einde van het leven - opdat dat einde ons niet overvalt terwijl het - naar we konen weten - te verwachten was. Als we de avond mogen beleven - dat is niet ieder mens vergund - zullen we die niet los mogen of kunnen zien van het einde. Laat er een verbinding tussen beide zijn in ons bele ven van het oud(er) geworden zijn. Ik kom nog een keer terug op het omzien naar het verleden. Dat is het zich vasthech ten aan wat voorbij is - hetzij we dat als positief of als negatief hebben ervaren. Dat omzien betekent eigenlijk dat er een muur wordt opgetrokken, die ons het zicht op de toekomst beneemt. Paulus mag in die enkele regels van zijn autobiografie uit Filippenzen 3 vooruitzien. Hij kent - zonder dat beeld nadrukkelijke te gebruiken - ook de muur van het achterom- zien. Let wel: die muur beneemt hem niet het zicht op het verleden. Dat bezigzijn met het verleden - betreurd of bejubeld - is juist de muur die het zicht op de toekomst beneemt. Die muur moet geslecht worden door wat Paulus noemt het vergeten van wat achter is. Heel wat psychiaters zien het als hun taak die muur, die tussen het verleden en de toe komst is opgetrokken, te slechten. U moet loslaten en vooruit zien. Op naar de finish. Nog een vraag: kun je dat in eigen kracht? Kun je daar zo maar komen? Neen. Het is de genade van God in Christus Jezus, die ons volhardend daarheen op weg doet zijn. Wie zo in zijn of haar levensavond vooruit mag zien, hoeft het levenseinde niet te vre zen. Je moet dan wel geleerd hebben te ver geten wat achter is. Dat wil zeggen: daarvan losgemaakt te zijn, om vooruit te zien. Daar om, op weg naar het einde! Wie in de avond van zijn of haar leven is, ga biddend het einde tegemoet. God laat geen bidder staan, ook niet in de avond van het leven. W. H. VELEMA OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00 uur nog niet bekend; 11.00 en 18.30 uur kand. G. A. van Ginkel, Maartensdijk. Eben-Haëzer: 9.00 uur kand. G. A. van Ginkel en 18.30 uur ds. H. J. Boer, Nieu we Tonge. Woensdag 30 juli, Dorps kerk: 19.30 uur ds. J. Lohuis, Scherpe- nisse - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. J. C. Buurmees- ter - Doopsgezinde Kerk: 9.30 uur ds. R. B. Workel; 11.15 uur pf. G. Gericke, duitstalig en 18.30 uur ds. A. T. Mous- sault. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. T. W. van Bennekom, Rijs- sen en 17.00 en 18.45 uur ds. A. J. Son- neveld, Lopikerkapel. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Harteman, Hilversum - Ger. Kerk 10.00 uur de heer C. B. van Beek en 18.30 uur ds. B. Trouwborst. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. G. Meuleman, Ouddorp - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. E. J. Veldman - chr. streekblad op gerefonneerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187) 47 10 20 Fax (0187)485736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27: contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenües: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermtjn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Vlllerius, tel. (0187)47 10 22. privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. D. Hoff, Dodewaard en 18.00 uur ds. G. C. de Jong, Sliedrecht - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 18.00 uur ds. T. M. van Dijk. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. Arkeraats, Werkendam - Ger. Gem. 10.00 uur ds. T. M. van Dijk en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. C. den Toom, v.m. bedie ning Heihge Doop - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds, J. Vis, Meerkerk - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. A. J. Utenweer- de - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. J. E. N. Kronenburg - CAMA Christen gemeente, het Prieel, 10.00 uur A. v. d. Wiel. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. K. Groenendijk, Bruchem en 18.00 uur past. medewerker J. Moerkerk, Oud dorp - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur dr. K. L. Blom en 17.00 uur kand. A. C. de Kruif- Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur dienst en 16.45 uur ds. J. B. Wilmink. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder en 18.00 uur kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. J. Sonneveld, Lopik en 18.00 uur ds. J. Vis, Meerkerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Ge meente Bérea, 14.30 uur Rudy Langen- berg, aan het Grevelingenstrand. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur kand. C. Doomeweerd, 's-Gravenzande en 18.00 uur kand. J. Kooij, Barendrecht - Ger. Gem. 10.00 leesdienst en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. C. de Moor en 18.00 uur de heer K. Baas. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen, Durksland en 18.00 uur ds. J. C. Mesu, Nieuw en St. Joosland - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Seele en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. P. Buitelaar, Ridderkerk en 18.00 uur ds. P. Vermaat, Scheveningen - Ger. Gem. 9.30 uur ds. J. Karels en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. Ezinga en 18.00 uur drs. Koster. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets. Aanstaande zondag 27 juli zal er aan de Gre- velingen, bij de boothelling, een openlucht- dienst zijn van Evangelie Gemeente Berea Oude Tonge. Daar de dienst een evangelisa tie actie is, worden vooral die mensen die momenteel niet naar een kerk of gemeente gaan uitgenodigd, om eens op een laagdrem pelige manier kennis te maken met het Evan gelie. Wees dus welkom om te komen kij ken, of vertel anderen die nog zoekend zijn naar de Waarheid. Voor de kinderen hoeft u het niet te laten, zij hebben zelf apart pro gramma. Na afloop is er koffie/thee/fris en is er tijd voor een goed gesprek of gebed. De Evangelie Gemeente Berea Oude Tonge nodigt u uit: 27 juli a.s. 14.30, boothelling Grevelingenstrand nabij Oude Tonge. U heeft het vast gehoord, u bent gezien op de markt. U weet het: wie niet weg is, is gezien. U wilde niet gezien worden maar u bent toch gesignaleerd. In het gezebchap van lieden die in hoog aanzien staan. Op zich niet verkeerd, maar toch. Kent u het kunst werk in het dorp M. nog?De koperen naald is van veire zichtbaar, de groene fakkel wordt 's avonds verlicht. Op deze manier wordt de entree van het dorp in ieder-geval gezien. Het oudste deel van het dorp is bezienswaardig, een ander gedeelte beslist niet. Daar heerst nog immer de nieuwe lelijkheid. Ga maar eens kijken, dan zult het zelf zien! Zien en gezien worden daar lijkt het om te gaan tegenwoordig. Van oudsher staan geld, macht en aanzien hoog genoteerd. Prestige dus. Rijken en andere machtigen waren geziene personen. Vorsten staan eve neens hoog in aanzien. Maar zij die in hoogheid zijn gezeten kunnen laag zeer laag vallen. Zij zijn misschien nog wel gezien, maar dan in negatieve zin. Zij wor den weggekeken. Men ziet ze liever gaan dan komen. De graag geziene gast speelt daarentegen een tegenovergestelde rol. Misschien bent u zelf een welkome gast, of is het juist prettig om in eigen huis gasten te ontvangen. Gastvrijheid leidt dan tot aangename kout en het bekende hapje en drankje. Gezien xvorden kan ook leiden tot extremen en excessen. Bijvoorbeeld bij begrafenissen. Op extravagante wijze zijn de laatste jaren mensen begraven. Zo was er een doodskist op een vlot met eromheen pijpen die rook en vuur uitspuwden. Een laatste rit doen' de stad begeleid door honderden motoren en knetterend vuurwerk voor het politiebu reau. Zo maak je van een uitvaart een. spektakel. En het leidt inderdaad tot gezien worden. Laten wij liever gewoon blijven. Ieder mens wil in zekere zin gezien xucn'den, maar dat hoeft niet te leiden tot opvallende buiten sporigheid. Mij niet gezien met al dat gezien worden is het devies van alledag. De ene mens vindt dat dit niet mogelijk is. Maar anderen vragen zich ■wel af of •wij al vele levens achter de mg hebben en of er nog meer volgen. Zij geloven in de reïncarnatie. Sommigen zeggen zich gebeurtenissen uit een vorig leven te her inneren. Maar is reïncarnatie de sleutel tot de raadsels van het leven en schuilt er enige waarheid in die overtuiging? Dit onderwerp wordt op maandag 28 juli om 21.00 uur behandeld in het programma "Ontwaakt Radio" op Radio Flakkee. De presentatie is in handen van Marjan van Peperstraten. Dinsdag om 16.00 uur wordt het programma herhaald. Op zaterdagmiddag 2 augusms a.s. kunt u van 14:00 uur tot 15:00 uur het Maarschal- kerweerdorgel beluisteren in de Parochie kerk te Brielle aan de Nobelstraat. Het orgel van de Parochiekerk is gebouwd in 1877, uitgebreid en gerestaureerd in 2002.- Het orgel staat in een neoclassicistische kerkzaal uit 1830-1831. Evenals op 19 juli j.l. zal ook nu Bas Rijkeboer, organist van de Dorpskerk te Vierpolders, een aantal werken ten gehore brengen. Dit maal zijn het werken die voor het publiek 'makkelijk in het gehoor' liggen. Deze werken zijn verdeeld in landenblok- jes. Vier werken uit Duitsland uit de 17e 18e eeuw, met componisten als Pachelbel, Kauffmann en Telemann. Een werk uit de Zuidelijke Nederlanden van de 17e 18e eeuw met als componist J.B. Loeillet in een bewerking van Bram Bruin. Vier werkjes uit Engeland uit de 18e 19e eeuw, met componisten als Walond, Ben nett, Wesley én Camidge. Drie werken uit het Oostenrijk van de 18e eeuw met de componist W.A. Mozart in bewerkingen van Tom Parker, Bram Bruin en Dub de Vries. Drie werken uit Frankrijk van de 19e 20e eeuw met componisten als Chopin, Liszt "Niemand benadert de Schrift op neutrale wijze, zoals ook niemand neutraal tegenover de levende God staat. De leer van de Schrift en de leer aangaande God zijn onlosmake lijk aan elkaar verbonden. De bewering dat een neutrale benadering mogelijk is, getuigt al van vooringenomenheid. De Schrift kan alleen op de juiste wijze functioneren als zij een plaats heeft in de omgang met de leven de God Die wij kennen als de drie-errige God en Die voor iedereen die in Zijn Zoon gelooft een God is van volkomen zaligheid. In het licht van Gods Zelfopenbaring is het onbestaanbaar dat God ongelijk zou kunnen hebben. Zo moeten we ook in onze benade ring van de Schrift uitgaan van het gelijk van de Schrift. Onze gedachten dienen, om met de woorden van de apostel Paulus te zeggen, gevangen genomen te worden tot de gehoor zaamheid van Christus (vgl 2 Kor. 10:5). Uitgaande van wat de Schrift getuigt van zichzelf, kan zij met geen ander boek worden gelijkgesteld. De Schrift presenteeri zichzelf als het Woord van God. Naar het bijbels getuigenis worden we in de Bijbel met God Zelf geconfronteerd. De boodschap van de Bijbel is de boodschap van God. De woor den van de Bijbel zijn de woorden van God. In de Bijbel maakt God bekend wie Hij is, hoe wij tot Hem moeten naderen en hoe Hij gediend wil worden. De bovenstaande woorden vormen mis schien wel de kern van het boekje dat ik van daag aan de orde stel. Een boekje over het gezag van de Heihge Schrift. De geciteerde woorden kunt u merkwaardigerwijs twee maal aantreffen: allereerst op de omslag en daarna in één van de eerste paragrafen. Onder de titel 'Het Schriftgezag in de knel' schreef dr. P. de Vries over een thema dat hem na aan het hart ligt. Dat wisten we al, want enkele jaren geleden verscheen van zijn hand een lijvige studie over hetzelfde onderwerp: het nog steeds lezenswaardige boek 'Het zout der aarde'. In het onlangs verschenen boekje dat minder dan 40 pagi na's telt, geeft hij dezelfde schat in kleiner pasmunt uit. Er is, zo blijkt uit de aanzet van het recente boekje, wel een actuele aanleiding om opnieuw de pen te hanteren over het thema van het Schriftgezag. In zijn Woord vooraf signaleert de schrijver dat er in toenemende mate kantekeningen geplaatst worden bij het gezag van de Schrift. Deze ontwikkeling zet zich, aldus dr. De Vries, overal door. Ook in reformatorische en evangelische kringen. De schrijver laat na zijn stelling te onderbou wen. Namen noemt hij niet en ook verwijst hij evenmin naar publicaties. Toch zullen de insiders aangaande de ontwikkelingen in kerkelijk Nederiand de zorg van ds. De Vries wel herkennen. De gesignaleerde ont wikkeling is er inderdaad! Hij schreef dit boekje "in de overtuiging dat het voortbe staan van de kerk in Nederiand mede afhangt van het feit of wij in dit opzicht het ons toe vertrouwde pand trouw bewaren." Ik stem het de auteur toe. En misschien moet het nog sterker gezegd worden. Vervang wat mij betreft het woordje 'mede' door 'vooral'. Want wie afbreuk doet aan het gezag van de Schriften die ons van Godswege zijn over geleverd, die haalt het fundament onder de Christelijke religie weg. In dat verband is het inderdaad onrustbarend "dat meerderen die tot enkele jaren geleden volledig trouw waren aan de Schrift er (nu) blijk van geven dat zij het getuigenis van de Schrift niet lan ger zonder enkele reserve aanvaarden." Reden tot diepe zorg! Vanuit die zorg heeft dr. De Vries, die her vormd predikant in Elspeet is, dit werkje geschreven. Ik zou het een apologie, een ver dediging, van de klassieke Schriftbeschou wing willen noemen. Van de erkenning van de Schriften als het Woord dat Goddelijke autoriteit heeft en dat gezaghebbend is in de zaken van leer en leven. Achtereenvolgens komen aan de orde: het zelfgetuigenis van de Schrift, de omvang van het Schriftgezag, de oorzaken van de gewijzigde Schriftopvat ting, de moderne benadering van de Schrift, het verstaan van de Schrift, etc. Hoe nu over tuigd te raken van dat gezag?, zo vraagt ds. De Vries tenslotte. De belijdenis van de kerk der reformatie zegt dat de Schriften het bewijs van hun goddelijk gezag bij zichzelf hebben, "aangezien zelfs de blinden tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn, geschieden." De waarheid van Gods Woord wordt in de geschiedenis bevestigd. Maar om het te zien, hebben we de veriich- ting van de Heilige Geest nodig! Daarop wijst hij nadrukkelijk in het slothoofdsmk. Het boekje besluit met enkele discussievra gen. Tot slot wijs ik nog op een andere recente publicatie waarvan de inhoud ook te maken heeft met het verstaan van de Schriften. In 2002 wijdde de christelijke hogeschool De Driestar te Gouda een studiedag aan het the ma van de Bijbelvertaling. De toen en daar gehouden lezingen zijn in deze uitgaaf gebundeld. Tal van aspecten van de proble matiek die samenhangt met het vertalen van de Bijbel komen aan de orde. Ik noem enke le namen van degenen die aan die studiedag hebben meegewerkt en wier bijdragen in dit boek zijn afgedrukt: dr. M.J. Paul, drs. J.A. Kole, dr. R. de Blois, dr. G. van den Brink, ds. P. den Butter en ds. Tj. De Jong. Een lezenswaardige bundel! N.a.v.: Dr. P. de Vries, Het Schriftgezag in de knel. Uitgeverij Blassekijn te Bles- kensgraaf. Paperbak. 40 pag. Dr. M.J. Paul e.a., Vertaling en vertolking van de Bijbel. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen, in samenwerking met Christelijke Hogeschool De Driestar te Gouda. Paperback. 186 pag. J.M.J. Kieviet en Guilmant. Waarvan twee bewerkingen door Dom Andrew Moore (Chopin) en Bram Bruin (Guilmant). Het programma wordt afgesloten met een korte improvisatie door Bas Rijkeboer over het lied: "Laat ons nu blij zijn in de Heer" (Randstadbundel 316). De toegang is gratis en de in- en uitloop is vrij. Na de orgelbespeling is er een boekje te koop over de restauratie van het orgel en zijn er nog enkele CD's in voorraad die gemaakt zijn t.g.v. de restauratie. OUDDORP-Dinsdag 29 juli, 19.30 uur, ds. A. Schreuder uit Rijssen. DIRKSLAND - Dinsdag 29 juli, 19.30 uur, stud. G. Beens. ■ahi0if Op het strand van Herkingen worden de duikdemonstraties gelmuden.. Kom eens kijken en doe mee met verschillende activiteiten die voor zowel toeristen als eilandbewoners te vinden zijn. U kunt op de toe- ristendag o.a.: een rondvaart maken over de Greveüngen met rond- vaarboot 'De Veerman', deze vertrekt om 12.00 uuur, eten en drin ken op het gezelüge terras en rondkijken op de knusse braderie. Kin deren kunnen spelen op het springkussen, paardrijden met manege Oostmoer, een rondje maken in de leuke draaimolen en waterspuiten met de brandweer, 's Middags kunt u met een grote kraan maar liefst 60 meter hoog de lucht in. U bekijkt Herkingen dan eens van een heel andere kant. Een unieke ervaring! Ook worden er door Manege Oost- moer huifkartochten gereden. Voor de kenner maar vooral ook voor de nieuwsgierigen onder ons kunt op de toeristendag verschillende wijnen proeven. Dit zijn natuuriijk geen huiswijntjes maar zeer gewaardeerde wijnen rechtst reeks geïmporteerd uit Frankrijk. Echt iets van Herkingen is ook het strandje bij 't Spui. Op dit strand je worden door duikgroep 'Delta Diving' duikdemonstraties gehou den. www.deltadiving.nl Om 19.00 u. zal er een openluchtconcert worden gegeven door pia nist Arjan Huizer en panfluitiste Fryda Huizer. Zij zullen een licht klassieke improviserende stijl ter gehore brengen.Benieuwd hoe dat zal klinken? U bent van harte welkom. De toegang is gratis Voor meer informatie kunt u kijken op de website: www.toeristenHaa ^i

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2