Jubilerend Imabo Esselink trakteert op stedenreis EIIAI1D01-ltlEUWS (Deel 3) Bij het vervolg van het 2de artikel ben ik gestopt met het bezoekverhaal van de namaak "Duifken"het V.O.C, schip dat Hellevoetsluis bezocht eind augus tus, begin september. We pakken nu de draad weer op en gaan verder met de story van de toren. Seingever Goereese havenhoofd Het ijzeren baken Studie in Engeland Einde 'Steenen Baak' Open Dag van de Sport in de gemeente Middelharnis Op zaterdag 6 september 2003 houden onderstaande sportver enigingen onder auspiciën van de Stichting Sportraad Middelhar- nis een Open Dag. Ga mee met een busreis van de VVV en maak kans op een gratis toe- gangskaart EIIAI1DEI1-I1IE1JW5 PAGINA 2 DINSDAG 22 JULI 2003 Vuurtoren 3 Goeree Al eerder zijn er wat namen gevallen, en om daar nu dan gelijk maar even op door te gaan. De heer H.D. Huis, gepensioneerd Rijksbouwmeester, heeft in de 70er jaren van de vorige eeuw onderzoek gedaan naar de namen van de personen die met de ver lichting verbonden zijn geweest op de kop van het eiland. Hij heeft daar een uitgebreid onderzoek naar gedaan, in de verslagen van het Loodswezen van af 1813. Daarover heeft hij ook correspondentie gevoerd met het Gemeentebestuur van toen nog de Gemeen te Goedereede en de heer.Com. A.H van der Klooster, gepensioneerd Hoofdkustlicht- wachter te Ouddorp. Gebleken is echter dat ook hij voor 1813 geen beschrijving meer gevonden heeft. Men is dan aangewezen op papier wat moge lijk nog ergens in een donker hoekje bewaard is, uit nostalgie of om wat voor reden dan ook. Zo had een oud schoolmak- ker uit het verleden nog een prachtige col lectie foto's en een nog mooiere collectie documenten, waaronder aanstellingen van vier generatie's Troost. Dat is nu uniek dat mensen dat bewaard hebben! Bovendien ook heel mooi als men dat dan af wil staan, zodat het bewaard wordt bij een uitgebreide c ol- lectie die steeds groter aan het worden is, aan boord van het lichtschip Noord-Hinder te Hellevoetsluis De naam wil ik hier ook bij noemen uiteraard, en dat is Jan Westdijk, en het papier komt uit de nalatenschap van Jan Troost 23-02-1887-—±14-04-1972 De laatste Opzichter van s'Rijks-Kustverlich- ting op het Westhoofd te Ouddorp. Lichtwachter Goedereede Deze Jan Troost was de No 4 in dienst van het Loodswezen Betonning Bebakening &Verlichting. Jan Troost No 3 (29-7-1858 was ook lichtwachter te Goedereede, en zijn Vader Jan Troost No 2, geboren in 1827 was 20- jarige leeftijd benoemd op de toren in 1847, en zijn vader was ook bij de dienst als bakenstoker geboren op 11-07-1797, benoe ming 01-10-1825. Jan Troost (4 de laatste opzichter, had ook zusters, een daarvan was getrouwd met Cor nells Grinwis, Klaere van Cor, wie kende ze niet Cor van Piejie, geboren op 19 september 1901, die op 1 januari 1935 benoemd werd tot seingever, en zich daarmee verbond om de werkzaamheden volgens de, opdat moment aan hem uitgereikte,"Algemeene Instructie voor de Seingevers", enz .met het overbrengen van de stormseinen belast naar zijn beste vermogen te vervullen.Een hele berg woorden, Cor Grinwis deed op de haven de seinpost. Het bracht jaarlijks het gigantische bedrag op van (fl 75.Hij moest daar wel dag en nacht voor klaar staan Er was nog een zuster van Jan Troost, Miena? Bijna zou ik Hansie Troost vergeten, een broer van Jan (4) 12-08 1897) benoemd als tijdelijk hchtwachter aange steld (01-08 1923); vaste aanstelling 1 Augustus 1925 en op 1 April 1951 bevor derd tot opzichter Rijkskustverlichting te Huisduinen. Verder bleek mij dat ook Krijn Roos *25 juli 1863; met pensioen 1 december 1924 ook aan de familie Troost verbonden was door zijn huwelijk met Klaartje Troost *6 April 1865. Dan was er nog een arbeidsovereen komst bij, van J. van Dam, ook een seinge ver op het Goereese havenhoofd, die is een jaar eerder benoemd in 1934. Hij was gebo ren op 22 Augustus 1876, dus bij zijn benoe ming al 58 jaar oud. Dit brengt me plotsklaps in gedachten dat ik ooit wel eens een ouwe vrouwe vant t'hoad, ergens op een radio heb horen praten over de seinpaal van "t'Goerie- se hoad". En dan over de lampen en over de tillephoon die ze toen hadde, dat moet dan al een doch ter geweest zijn. Hier, denk ik nu, komt vast commentaar op, als dit al op de radio geweest is dan staat het bij deze ook op papier. En dan blijft het nu ook bewaard a/ls van de Noord-Hinder, want dat is de bedoe ling. Als het niet opgepakt wordt gaat het net als voor Napoleon, verloren, met alle moder ne middelen en alle mogelijkheden die we vandaag aan de dag ter beschikking hebben, is het een kleine moeite om het vast te leggen voor diegenen die na ons komen. Wanneer ik nu hier ergens in de fout ben gegaan dan zou ik dat wel graag willen horen, dan kan ik dat later altijd nog een keer corrigeren. We wijken af van het doel ;we pakken de draad weer op, en gaan verder met de ver lichting van de Noordwest kant van het eiland. De baaken en caepen ten spijt, of ze nu van hout of steen waren of beter zichtbaar neer gezet waren, er moesten eind 19de eeuw door de toenemende druk vanuit de scheepvaart wereld dringend verbeteringen aan gebracht worden. De bouwkundige dienst van het loodswezen heeft in de 19de eeuw door de toenemende internationale contacten met de overeen komstige diensten in het buitenland al in een vroeg stadium gebruik gemaakt van de aldaar opgedane kennis van de bouw van b.v.de methode om vuurtorens te bouwen van ijzer meer specifiek van gegoten ijzer, wat in Engeland veel werd toegepast. Een pionier op dat gebied was de Engelse Ingenieur Alexander Gordon.die al in 1840 een grote gietijzeren vuurtoren voor Jamaica ontworpen en gebouwd had. En dat was niet de eerste toren die in dat land van dit materi aal gemaakt werd, het bleek een gouden greep te zijn geweest want het had enorme voordelen in o.a. de bouwtijd, het gewicht. De vuurloren in Ouddorp, met koeien en koeienwachters. De vuurtoren met het torenwachtershuis. m.h.o. op de fundatie het onderhoud, de veerkracht en wat zeer waarschijnlijk ook meegespeeld heeft als een grote factor: de vervoerskosten van het materiaal naar een bouwplaats. Vuurtorens worden meestal op een plaats neergezet waar geen zinnig mens - in de tijd toen er nog van deze bouwwerken gemaakt werden - zou willen wonen. Dus toen de Marine in 1850/1855 min of meer gedwongen werd om de verlichting op Schouwen ook op Goeree te gaan verbete ren, en er een besluit genomen was dat er bij Renesse en op de Noord-B atterei een zij het dan een bescheiden nieuwe toren gebouwd moest worden was het besluit genomen deze van gietijzer te maken. De bouwkundigen van het Loodswezen, onder de toenmalige leiding van de Ir. Quiri- nes Harder, die daarvoor al een studie in Engeland achter de rug had, waren er klaar voor, en de zaak werd op papier gezet. De Nederlansche industrie was ook in staat om daaraan haar steentje bij te dragen; want ijzer gieten konden wij ook toen al. Dus in 1856 werd de eerste in ons land gebouwde gietijzeren toren geplaatst, 30 meter hoog. Geen gigant zult u denken. Dit was ook niet nodig want eigenlijk was het ook geen echte vuurtoren maar een geleide- licht, dus een hulp vuurtoren, het licht stond 34 meter hoog. Hij was opgebouwd van platen, precies zoals de Engelsen dat deden, met opstaande ran den waar de gaten in geboord werden om het geheel met schroefbouten aan elkaar te ver binden. De omtrek was tienzij dig uitge voerd, d.w.z.lO vlakke platen maakten een cirkel rond, dus denk ik nu; de Heren hebben maar gelijk een knap moeilijke hoek geno men om mee te beginnen. Of dat toen misschien tegen gevallen is weten we niet, maar toen men 6 jaar later, dus in 1862 aan de Baak voor Ouddorp begon werd deze niet tien maar achtzijdig, een stuk gemakkelijker. Hij werd ook niet zo hoog, 20 nieter maar, de lichthoogte was 27.50 meter, een wat bescheiden torentje dus. De lens om de oliebrander was een lens van de vierde grootte. Er werd ook een torenwachterhuis bij gebouwd, dat kunnen we zien op bijgaande foto's, volgens de nog bestaande gegevens een dubbel huis, maar dat waag ik te betwijfelen gezien de grootte. Hoewel onze voorouders op een bescheide ner voet leefden dan wij nu doen, en ziende dat er maar een schoorsteen op staat denk ik toch meer aan een enkele woning.maar goed het staat er, en we kunnen het aan niemand meer vragen. Het vrij slanke silhouet ging wel ten koste van de zichtbaarheid vanuit zee, dus om daar enige verbetering in aan te brengen werden er vrij kort na de nieuwbouw aam de Oost Westzijde brede houten schermen tegen de toren aangebouwd wat een aanmerkelijke verbetering geweest moet zijn. Ook is er toen een vlaggen- of wat meer waarschijn lijk is, een seinraast op geplaatst en we zien rechts van de toren ook een opslagschuurtje staan. Waar ik U ook op moet wijzen is: enige meters boven de grond ziet u in het rechter- scherm een jongen met korte broek zitten, daaronder staan twee mannen. De toren wachters? Dat weten we niet. Die jongen echter, dat is wel bekend, die was daar op dat moment dat deze foto genomen werd 'koeienwachter'op de eer ste foto kunt U zien dat er nog al wat van die beesten rondliepen. Aren Grinwis was zijn naam, nog maar enkele jaren geleden overleden, ik weet niet precies wanneer, maar hij is meer dan 100 jaar oud geworden denk ik. Wie waren er bij de bouw van dit stukje historie betrokken, allereerst de al genoemde Ir Harder, dan moet ook genoemd worden zijn rechterhand,, de Hr A.C.van Loo, en dan is vanzelf sprekend de vraag wie waren toen daar van de torenwachters en wie was de opziener Dan pakken we de lijst erbij van de Hr. Huis en lopen de namen van die genen die hij tot nu toe heeft kunnen vinden, als opzichter op Goeree was toen verantwoordelijk de Hr.G..Goe- koop, 15/04 1813, die in deze dienst geweest is vanaf 1834 tot 1872. De wachters dat is moei lijker omdat daar wel data van in diensttreding van bekend zijn, maar niet alle data van pen sionering vast staan, zeker is wel dat er een Troost werkte. Jan troost (2) *28/03 1827 was in de dienst opgenomen inl847, dat staat vast. Verder J Lauwe &C Lauwe die in dienst kwamen in 1833 resp 1834, en meer namen kan ik niet vinden. Wie er ook gewerkt en gewoond heeft, dat was Jacobus Fermijn, hij is daar als 23-jari- ge op 1 juli 1908 benoemd, en later overge plaatst toen het IJzeren Baaken 'gebluscht' was naar de nieuwe toren. Op foto No 1 ziet U verder op de achter grond nog in volle glorie de reddingboot schuur staan, met boven de witgeschilderde plank met zwarte letters ZuidhoUansche Reddings Maatschappij. Waarin de strand reddingboot gestaan heeft die toen met paardentractie in het water gebracht werd, zoals U vast wel eens gezien heeft op oude foto's want die zijn er nog wel van. Toen het station opgeheven is, werd de schuur verkocht aan iemand van de overkant zoals dat toen heette. De schuur is toen in twee delen geschikt gemaakt voor twee woningen. Wim Flohil heeft daar jaren in een deel gewoond met zijn gezin ik denk tot dat onze latere Oosterburen het genoeg von den, en hij moest verdwijnen, het is ook mogelijk dat ze er na de oorlog gewoond hebben tot in 1953 de ramp kwam, aan de linkerzijde van het pad naar het strand zien we op de foto een of zelfs meerdere gebou wen staan, ik kan U daar echter niets over vertellen om de simpele reden dat ik er niets vanaf weet, bovendien kan ik me ook niet voor de geest halen dat daar iets stond toen wij als kinderen daar in de zomer naar het strand gingen. De lantaarn was aan vier zijden afgeblind, wat betekent dat er alleen aan de zeezijde licht uit kwam wat natuurlijk de bedoeling was over een halve cirkel, boven dien was die halve cirkel dan ook nog verdeeld in 3 sectoren twee witte en een rode, rood was de gevaarlijke sector waar men van weg moest zien te blijven. Deze keer zal ik U niet ver moeien met al die moeilijke zeilstreken wel ke men toen gewoonlijk gebruikte, maar simpel een schip naderende vanuit het Wes ten zag eerst een sector van 56° wit licht, daarna werd het voor 34° rood om vervol gens weer wit te worden voor 45°, dan ver dween het licht en moest men verder navige ren op het volgende licht, beaken of toren. Toen het nieuwe licht compleet gereed was en in gebruik genomen was, betekende dat voor het 'Steenen Baak' het einde van zijn lange bestaan. De pas lOOjaar na de bouw aangebrachte verlichting hiervan, dat eerst op de 4de verdieping gestaan had en weer later op de top geplaatst was, in 1858, werd gedemonteerd, en het steenen baak werd bedankt voor zijn diensten en de sloop volg de en het werd afgevoerd. Nog even voor de goede orde, het ijzeren baaken had een vast licht, evenals toen de Goereese toren. Wat stond er toen nog meer, wel het z.g. scherm van Goeree 500 meter noordelijker en 1680 meter oostelijker. En dan Westelijker het huisje van Jan Pau- lus, 480 meter Noordelijker 3704 meter westelijker dan het nieuwe torentje, voor zien van een, over 60°schijnend licht, de z.g. verklikker, die men als eerste aanliep. Hij werd ook wel de verklikker van het Flau we Werk genoemd, en soms ook als zodanig beschreven in de Zeemansgidsen uit die tij den, boven op de paalmast stond ten over vloede een bolbaken als dagmerk. Dat deze van gietijzer gebouwde toren even als die bij Renesse een succes was moge blij ken uit het gegeven dat er nadien voor het Nederlandse Loodswezen later nog eens negen werden gebouwd, en voor wat we toen noemden ons Indië zijn er in ons land 18 stuks gemaakt waarvan een gedeelte nog steeds in bedrijfis, ondanks hun lange leven. Alles in bedrijf zijnde in 1862, het was toch niet voldoende, men bleef kritisch wat de verlichting aangaat, dus er werd ijverig op gestudeerd hoe men nu verder moest. Men bleef proberen de licht opbrengst der lampen met alle mogelijke brandstoffen te vergroten, de lenzen systemen werd aan gesleuteld, maar ondanks alle werk bleven de klachten toch bestaan. De Goereese toren stond nu eenmaal te ver van de zee vandaan, daar kon men niets aan veranderen, er moest een nieuwe toren komen dichter bij de plaats waar de scheep vaart de gevaarlijke kust naderen moest om veilig naar binnen te kunnen varen. De Marine liet al wat in hun mogelijkheid aanwezig was er op los en de studie wees het volgende uit. Het was uiteraard een lange studie want pas een kleine 40 jaar later lezen we dat er b.v. op het Flauwe werk een hogere mast moet komen voor de verklikker, en dan minstens 13 meter. Er was inmiddels een studie gedaan m.b.t. de van hetgeen op Goeree stond aan verlichting en de bijbehorende tekening voeg ik hieraan toe, wel aardig om te zien. Zonneklaar bhjkt hieruit dat er echt wel iets gedaan moest worden om het zicht op de verHchting voor de toegankelijkheid naar het Haringvliet en verder naar binnen te verbete ren, en niet alleen daarvoor maar ook voor de doorgaande scheepvaart om vrij te blijven van de zo gevaarvolle Banken voor onze kusten. In 1911 was het dan zover, in de Marine begroting werd een bedrag opgenomen voor de primaire kustver-lichting van f 37.100 voor de bouw van een nieuwe kustlichttoren op het Westhoofd te Ouddorp op Goeree.Het moest ook weer niet te veel kosten want de lantaarn en ook de verlichtingsbron van de Goereese toren moest hergebruikt worden op Ouddorp. Eigenlijk ook logisch want dit toch wel aller kostbaarste van een vuurtoren, was nog vrij wel nieuw, het was nog maar 3 jaar in gebruik. De grondaankoop, de studie, het bestek de constructie bewaren we voor een volgende uitgave van het verhaaltje over de VUUR TORENS VAN GOEREE. Groeten van Siemon Bezuijen Hellevoetsluis. ZiICHTBAARHEIDSCIRKELS DER EUSTLICUTEN EILAND Goeree. De zichtbaarheidscirkels van de kustlichten op Goeree. De heer J. Goedegebuur overhandigt de cheque voor een stedenreis aan de heer C. Kroon van het gelijknamige aannemersbedrijf uit Den Bommel. In het kader van het 90 jarig jubileum heeft Imabo Esselink Bouwmaterialen B.V. in Mid- delhamis het hele jaar door diverse feestelijke activiteiten op stapel staan. Zo vindt o.a. drie keer in het jaar een trekking plaats van ordernummers van het achterliggende kwartaal. Alle klanten die in deze periode iets hebben gekocht doen hier automatisch aan mee. De gelukkige winnaar krijgt een geheel verzorgde stedenreis voor twee personen aangeboden. De eerste trekking heeft inmiddels plaatsgevonden. Het getrokken ordernummer behoort het Aannemersbedrijf J. Kroon Zoon B.V. uit Den Bommel toe. 'Voor dit bedrijf is dit goede nieuws een welkome en aangename ven'assing. Wie wil tenslotte niet meer van de wereld zien en gedurende enkele dagen verwend worden? Tegelijkertijd blijft het voor de personeelsleden van dit aannemersbedrijf nog even spannend want tot nu toe is nog niet bekend wie van hen uiteindelijk op reis mag. Wel is zeker dat het animo onder hen heel groot is. En dat betekent dat Imabo Esselink zeer tevreden is over de start van deze bij zondere actie. Vol spanning ziet zij uit naar de volgende trekking die over enkele maanden, opnieuw onder het toeziend oog van een notaris, gaat plaatsvinden. Doel van deze Open Dag is belangstellen den, zowel jong als oud.een kijkje te gun nen in de 'keuken van deze deelnemende verenigingen' en wel op een actieve deelnemende) en passieve kijkende) manier. De deelnemende verenigingen hebben allen een gevarieerd programma samenge steld waarbij kennisgenomen kan worden van de diverse mogelijkheden die bij de betreffende verenigingen aanwezig zijn.Iedere vereniging zal dat op zijn/haar specifieke manier verwezenlijken zodat de bezoekers een eerste indruk kunnen krijgen van het reilen en zeilen bij de vereniging. Heeft u belangstelling voor sport,voor uzelf of uw kinderen, en wilt u zich oriën teren op een tak van sport dan is deze dag er uitermate geschikt voor. Deze dag wordt mogelijk gemaakt door de gemeente Middelhamis, sport-en recreatie complex de Staver,de Stichting Sportraad Middelhamis en de verenigingen tv DES'85(tafeltennis), gym ver DOTO (Stad a/h Haringvliet), gym.ver SSS (Nieuwe Tonge), msv en av Flakkee (voetbal atle- Op 12 augustus organiseert de VVV een bustocht naar FLEURIG 2003, de nationale groen-en woonmanifestatie in Ede. Rondom het prachtige Huize Kemhem is er op woon en tuingebied voor elk wat wils: prachtige modeltuinen, het nieuwste op woon- en inte rieurgebied, u kunt meedoen met workshops en in het Huize Kemhem is een expositie van ontwerpen van bekende tuinarchitecten uit 20^ eeuw. Bovendien maakt u kans op een gratis toe gangskaan! De opstapplaatsen zijn: Melissant, Stellen- dam, Hellevoetsluis, Rockanje, Oostvoome, Brielle en Spijkenisse. Meer info en boeken bij de VVV kantoren op Voome en Middelhamis en de agent schappen in Abbenbroek en Spijkenisse Ook telefonisch: 0181-401600/0187-484870 tiek), bc de Poedel (biljart), SDGO (model- zweefvliegen). sv Flakkee (schiet-sport), kv Good Luck (korflDal), BVM (bowlen). Denk en Zet (dammen), ze de Schotejil (zwemmen), gym.ver Mh-SD, Sparta Hygiëa (basketbal),Hapkido Mu Do Kwan (zelf-verdediging) en tv Menheerse (ten nis). Eind augustus volgt verdere infor via de nieuwsmedia ten aanzien van juiste tijd en plaats van handeling. Noteer deze dag dus alvast in uw agenda! clir. streettblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-tiollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 10 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdljk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 1020 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag slmtingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel.(0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9.25. Per jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2