Er is geen recht om niet geboren te worden ett) i eb I E 0900-8844 PREDIKBEURTEN 'Geef de Bond vleugels' Bustocht Woord Daad Geweid bij de stromen naar wereldstad Amsterdam De terugkeer tot het Christendom EIUUNDSI-raEUWS EIIAtlDEn-IIIEUWS Molenaar Top 10 - samenwerking tussen CLK en Reformatorisch Dagblad beëindigd 'De Zomerexpress' bij Radio Goeree Lokaal Goeree A Overflakkee Goeree Overflakkee Zondag 13 juli 2003 Alledaags Snelheidscontrole ^i^mi^:é!&f0êj&smm^^!ff^!^^is^'^i'^y-:i's PAGINA 2 VRUDAG 11 JULI 2003 Ingewikkeld Het is een ingewikkelde zin die boven dit artikel staat. Het zou eenvoudiger zijn om als volgt te formuleren: Het recht van niet geboren te worden. Afgedacht van het feit dat ik deze titel in een krant aantrof - ik zou van plagiaat beschuldigd kunnen worden - wil ik de strekking van mijn verhaal van vandaag graag zo duidelijk mogelijk aan de lezer voorleggen. Daarom: er is geen recht om niet geboren te worden. Wie meent dat er wel een recht is om niet geboren te worden, en wie over tegenargu menten niet graag nadenkt noch daarover discussieert, kan het artikel ongelezen laten. Zelf zou ik toch willen uitleggen waarom er naar mijn gedachte geen recht bestaat om niet geboren te worden. Terug naar vóór de geboorte? Laten we heel eenvoudig beginnen. Een beroep op dat recht is niet mogelijk zolang men niet geboren is. Wie dat recht (met alle praktische consequenties ervan) claimt, moet tijdens zijn leven teruggaan naar vóór zijn geboorte. Sterker nog gezegd: hij (of zij ik spreek nu verder maar van hij en denk daarbij ook een zij) wil zijn geboorte in feite ongedaan maken. Dat is een complexe situatie. Geboren word je niet krachtens je eigen beslissing, op je eigen verzoek of als vervulling van een bepaalde wens. Wensen of beslissingen nemen is voorbehouden aan een subject. Dat is een mens die verantwoordelijkheid draagt voor zijn handelingen en daarop aangespro ken kan worden. We hebben het nu echter over wat vooraf gaat aan het ontstaan (dat is aan het geboren worden) van zo'n handelend subject. Alleen wie een subject is, kan beslissingen nemen, wensen uiten en tegen bepaalde zaken neen zeggen; dat geldt zelfs van het leven. Wie het leven principieel niet (langer) wil leven, kan er een eind aan maken. Zichzelf het leven te benemen kan - helaas - de beslis sing van een mens zijn. Ik ga onder andere in NRC Handelsblad altijd de rouwadverten ties na. Onlangs las ik een lange reeks adver tenties in verband met de dood van een jon geman. Uit de formulering bleek dat hij zichzelf het leven had benomen. Ook in christelijk dagbladen komt - zij het gelukkig bij hoge uitzondering - wel eens een derge lijke advertentie voor. In geval van suïcide (zelfdoding) kan men wel denken zijn geboorte ongedaan te maken. Dan is het voorzichtig en verhullend uitgedrukt. Het is echter geen goede formu- lering voor wat in feite gebeurt. Dan maakt een mens een eind aan zijn leven. Dat leven, dus het geboren zijn, is een feit. Het uiterste wat men kan doen is daar een streep door halen. In feite is dat: het leven beëindigen. Dus leven dat er is, tot een eind brengen. Niemand kan zeggen dat suïcide gelijkstaat met het recht om niet geboren te worden. Zoals ik hierboven schreef: Geen levend mens kan op dat recht een beroep doen. Wie voor dat recht opkomt, is reeds geboren. Hij is een levend subject. Achter dat feit kan hij zichzelf het recht toekennen, van het gebo ren zijn niet langer gebruik te maken - en als consequentie daarvan aan het leven een eind te maken. Hoe zien wij het leven? De kardinale vraag bij deze probleemstelling is dus deze: Hoe zien we het leven? Als een geschenk? Als een opdracht? Of als een bezit, waarover wij naar eigen believen kun nen beschikken en beslissen? Het feit dat er in onze tijd gesproken wordt over het recht om niet geboren te worden, is de uiterste consequentie van de moderne autonomiegedachte. Autonomie Autonomie wordt door Van Dale nog niet in haar meest moderne vorm omschreven (althans niet in de voorlaatste druk). Ik zou willen aanknopen bij de eerst-omschreven betekenis (afkomstig uit het volkenrecht), namelijk zelfregering. Het recht en de bevoegdheid om zelf beslissingen te nemen, op alle terreinen van het leven; dus in ver band met goed en kwaad, en ook ten aanzien van het er (willen) zijn of niet; dus van eigen leven of dood. Het ligt voor de hand dat in de moderne gedachte van autonomie een mens zichzelf het recht toekent erover te beslissen of hij er wil zijn of niet. Dat recht is dan gegeven met de gedachte van autonomie in de ethiek. Ik ben baas over mijn eigen leven. Daar heeft een ander niet mee te maken; ook God niet. In het boekje van Ton Vink, 'Als de dood voor de dood? Over dood, zelfdoding en hulp bij zelfdoding' (Damon, Budel, 2002) vindt men deze gedachte verdedigd en uitge werkt. Welke stap wordt nu genomen door degenen die het recht om niet geboren te worden, ver dedigen? Zij trekken de gedacht van de auto nomie door, niet naar achteren maar naar voren. Zij verdedigen de autonomiegedach te reeds met het oog op het ongeboren leven. Als je zelf mag (of naar sommiger gedachte zelfs moet) beslissen, dan geldt dat niet pas vanaf het uur van je geboorte, maar ook van daarvoor; dus van het al of niet geboren wil len worden. Diepgaande tegenstrijdigheid De lezer heeft begrepen dat verdedigers van het recht om niet geboren te worden, zich zelf in een diepgaande tegenstrijdigheid ver strikken. Je moet geboren zijn om dat recht te kurmen claimen. Het is dus een innerlijk onmogelijke redenering. In feite komt de claim op dat recht neer op het opeisen van de vrijheid en het recht om zo'n leven te beëindigen. Ik zou zeggen: Geef toe dat je met deze slagzin pleit voor het recht om dat leven te doden. Daar komt het hele betoog in feite op neer. Alleen wie al geboren is, kan het recht om niet geboren te worden verdedigen. Wie dat recht verdedigt claimt het recht dat er alsnog een eind aan zijn leven wordt gemaakt, het zij door herhzelf, hetzij door een ander. Waarom dat dan niet duidelijk gezegd? Waarom dan zo'n innerlijke tegenstrijdige en logisch onmogelijke formulering? Als antwoord wil ik erop wijzen dat mensen er kennelijk last van hebben dat geboren wor den je overkomt. Dat je dat niet in eigen hand hebt. Voor de autonome mens is dat onuitstaanbaar en onaanvaardbaar. Met die 'beperking' (van het passieve geboren wor den) kan hij niet leven. Daarom kent hij zichzelf een recht toe dat al geldt vóór het ogenblik dat hij geconcipieerd is (dus voor dat de conceptie, de ontvangenis heeft plaatsgevonden). Dat recht is uitdrukking van zijn embryonale autonomie. Wat in fei te niet mogelijk is wordt toch als recht geclaimd. Verwatenheid Ik kan niet nalaten hier te spreken over de verwatenheid van deze moderne denkwijze. Het laatste smetje dat er op de autonomie zou kunnen rusten (namelijk dat geboren worden je overkomt en nietje eigen keus is), moet worden afgezworen. Vandaar het recht om niet geboren te worden. Dat recht is er, voordat je er zelfs nog in embryonale staat bent. Het is voor mij onvoorstelbaar dat het Gerechtshof in Den Haag dat recht, met alle morele en financiële consequenties, heeft erkend. Op grond van bovenstaande moet ik zeggen dat in deze uitspraak van het Gerechtshof de autonomiegedachte in uiterste innerlijk onmogelijke vorm, wordt gehuldigd. Ze is de norm voor dit vonnis. Het zal duidelijk zijn dat de passieve werk woordsvorm geboren worden erop wijst dat niet het mensenkind zelf de beslissing tot zijn geboorte heeft. Het leven is een gave. Het komt van een Ander. Wat mij betreft van God de Schepper. In eerbied voor de Schepper hebben wij het leven te aanvaarden en te eerbiedigen, ook het geschonden en gehavende leven. De morele kwaliteit van een cultuur mag mede gemeten worden aan hoe er met het zwakke, het gehavende en het geschonden leven wordt omgegaan. Ik vond het geen genoegen om dit artikel te schrijven. Toch achtte ik het noodzakelijk. Ik ben dankbaar dat ik met de laatste, posi tieve regels de lezers mag opwekken deernis te tonen met wat geschonden, gebrekkig en onvolkomen is - in de familiekring, in de kerk en in de samenleving. W. H. VELEMA OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00 uur ds. R. Veldman, 11.00 en 18.30 uur ds. L. M. Jongejan, Oldebroek. Eben- Haëzer: 9.00 uur ds. L. M. Jongejan en 18.30 uur ds. R. Veldman. Woensdag 16 juli, Dorpskerk: 19.30 uur ds. W. Roos, Doornspijk - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. G. den Hartogh en 18.30 uur ds. J. C. van Westenbrugge - Doopsgezinde kerk 9.30 uur ds. J. Smink, 11.15 uur ds. Th. Koelewijn (duitstalig) en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 17.00 en 18.45 uur ds. C. van de Worp, Ede. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt, v.m. bedie ning Heilige Doop - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Kroeze en 18.30 uur ds. G. den Hartogh. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. M. van Kooten, Montfoort - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 18.00 uur ds. J. Karels, bed. H.D. - Ger. Kerk 9.30 uur ds. E. J. Veldman - Ger. Gem. in chr. streelsblad op gerefonneerde grondslag voor de zuid-liollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 1020 Fax (0187)4857 36 Postbus 8, 3240 AA IWiddeUiarnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE; tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van "adv* of 'adm') tarief per mm 6 0,27; contracttarieven op aanvraag slmtingstennijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluiüngstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Aduertentie-acquisiHe.' A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE; hoofdredacteur; J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail; J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEIMENTEN; Per kwartaal 9,25. Per jaar 35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze Ingaan doorgeven. REKENINGNUMIMERS: postbank 167930 rabobank Mlddelhamis 342001108 Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND -^ Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. Verkuil, Ochten en 18.00 uur ds. J. C. Schuurman, Ridderkerk. Vrijdag 18 juli: 14.45 uur ds. W. P. van der Aa, Renkum, bevestiging en inzegening van het huwelijk van Ruud Bouman en Angela Tanis - Ger. Gem. 10.00 uur ds. E. Hakvoort en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. W. G. Hulsman, Genemuiden - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur mevr. W>A> Drenthe- Hoogendijk - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. T. T. van Leeuwen - CAMA Christengemeente, het Prieel lO.OOuurds.A. Wisse. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk en 18.00 uur ds. C. Gielen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 17.30 uur ds. E. Hakvoort - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 14.30 uur dienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur kand. W, Stijf en 18.00 uur kand. E. Gouda - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom, Sommelsdijk en 18.00 uur ds. A. P. Voets, Middelhamis - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student Beens - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur A. Scheermeijer. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A.C. Baan, Nieuw Lekkerland en 18.00 uur ds. J. Willemsen - Ger. Gem. 10.00 uur lees dienst en 15.00 uur ds. E. Hakvoort. .DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden en 18.00 uur ds. R. R. J. de Bruijn - Ger. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.00 uur ds. G. A. Trouwborst. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur student G. van Maanen - Ger. Kerk 10.00 uur drs. Koppen en 18.00 uur de heer P. de Jong. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kooien, IJsselstein. De molenaar. Kenl u hem ofhaarl Weet u wat hij zoal doet om het gemaal draaiende te houden'? Nee"? Vervoeg u morgen of op een ando'e dag bij de dichtstbijzijnde moleii zvaar een blauwe wimpel buiten hangt en laat u voorlichten. Elke vraag is koren op zijn molen. De landelijke Molendag is een mooie traditie, maar de eilandelijhe Molendag heeft iets bijzonders. Er gaat niets boven een molen dicht bij huis. De molenaar is in naam de baas van de molen. De echte gezegger is de eigenaar. Tegenwoordig vaak een stichting of vereni^ng. Privé een molen bezitten en draaiende houden komt weinig voor. De plaatselijke 'moknbaaszal u vertellen dat hij voor honderd procent afhankelijk is van de wind. Niet te veel, niet te weinig en uit een gunstige richting. Dan komt de molen in beweging. De vier wieken draaien lustig in het rond en kunnen elkaar niet krijgen, het houten raderwerk komt kreu nend op gang. Graankorrels worden hier meel. Molenaar's kindermeel. Haver, rijst en gerst xverden hier gepeld. Planken wei den gezaagd en overtollig water verjaagd. De molen is vanouds een vechter, op dijken staat hij, pal in de wind. Als het goed is raakt hij nooit over z 'n toeren. Z'n baas ook niet, rustig houdt de mole naar een oogje in het zeil. Hij rookt een pijpje en mijmert over betere tijden. Toen de molen nog noodzaak was, een onmisbaar instrument voor de dorpsgemeenschap. Nu vervangen door modem gerei als motor en pomp. Molens horen bij Holland, net als tulpen en klompen. Ook in landen als Spanje en China zijn molens, maar niets is te vergelijken met de oerhollandse molen. De molen van schilderijen en prenten, van Leeghwater, van de Purmer en de Beemster en van het eigen dorp. Een molenaar weet zich afhankelijk van de wind. Als het goed is weet hij ook van Wie die wind is. Van Hem in Wiens handen de noorden- zuiden- oosten- en westenwind is. Actie Bond tegen het Vloeken (1): Wist u dat...? - de Bond tegen het Vloeken een actie is gestart om meer donateurs te krijgen? - het aantal donateurs toen nog ruim 27.000 was? - het streven is dit jaar de 35.000 te bereiken? - deze actie "Geef de bond vleugels" hard nodig is? - anders o.a. de scholenwerker niet betaald kan worden? - juist kinderen en jongeren veel vloeken en ruwe taal gebruiken? - voorlichting op scholen zeer belangrijk is? - ook katholieke en openbare scholen hiervoor belangstelling hebben? - er dit jaar ook een vloekmonitor werd gestart? - dit een onderzoek is naar het taalgebruik in de media? - er steeds meer aandacht is voor normen en waarden? - steeds meer mensen inzien dat de taaiverruwing de spuigaten uitloopt? - de jaarlijkse donatie 10 bedraagt? - u zich kunt opgeven bij de werkgroep Goeree-Overflakkee? - dit kan door een brieve met naam, adres enz. te sturen naar: - het secretariaatsadres Pimpelmees 45, 3245 TW Sommelsdijk is? - u zich ook kunt opgeven via website www.geefdebondvleugels.nl? Met ingang van heden is er een eind gekomen aan de samenvcerking tussen het Reformatorisch Dagblad en het CLK bij de totstandkoming van de CLK RD Boeken Top 10. De CLK RD Boeken Top 10 toont sinds vier jaar maandelijks de rangorde in de meest verkochte boeken in de christelijke boekhandels. De Top 10 wordt samenge steld aan de hand van de verkoopgegevens van een vast aantal christelijke boekhandels. De Top 10 werd maandelijks in het Refor matorisch Dagblad gepubliceerd en in diver se andere media. Tientallen CLK-boekhan- dels gebruikten het promotiemateriaal van de Top 10 in hun witikel. De samenwerking is beëindigd vanwege het conflicteren van de doelstellingen van de beide partijen. De invalshoek van het CLK is een brede Top 10 samen te stellen die repre sentatief is voor de verkoop van boeken in de christelijke boekhandel. Voor het Refor matorisch Dagblad biedt de heterogene samenstelling van de boekhandels onvol doende herkenning. Het Reformatorisch Dagblad richt zich met name op de reforma torische gezindte, terwijl het CLK de chris telijke boekenbranche in de volle breedte wil weergeven. Deze twee doelstellingen blijken in de prak tijk regelmatig elkaar in de weg te staan. Daarom heeft het Reformatorisch Dagblad besloten de samenwerking te beëindigen. Het CLK continueert de samenstelling van de Top 10 en handhaaft het systeem van het verzamelen van de meetgegevens. De CLK Boeken Top 10 zal zo veel mogelijk gepu bliceerd blijven worden in de media. Vanaf september zal het CLK gaan samen werken met het Nederlands Dagblad voor de publicatie en promotie van de Top 10. In de maanden juü en augustus (de zomer maanden) zendt Radio Goeree Lokaal het programma "De Zomerexpress" uit. Het programma wordt gemaakt in samenwer king met het VVV Ouddorp en wordt uit gezonden op woensdagavond tussen 19.00 en 20.00 uur en op zaterdag wordt het pro gramma herhaald tussen 10.00 en 17:00 uur (om het uur). Een uur lang wordt er aandacht besteed aan activiteiten en eve nementen op de kop van Goeree, is er een overzicht van de recreatiemogelijkheden en faciliteiten op Goeree-Overflakeee, en op het halve uur kijkt het VVV Ouddorp vooruit naar de activiteiten van de komen de week. Wilt u uw activiteit en evene ment onder de aandacht brengen van de luisteraars, stuur uw Persbericht dan op naar Radio Goeree Lokaal, Postbus 157, 3253 ZJ Ouddorp, fax naar 0187-684091 of e-mail naar redactie@rgl.nl. Weet u niet wat u de komende week moet gaan doen!, luister dan naar de Zomerex press op Radio Goeree Lokaal. Het pro gramma wordt uitgezonden via RVI 105.6 en op de kabel in Goedereede via 105.9 Mhz. Vorige week woensdagmorgen gleed op mijn woonadres in Rotterdam een dubbele verrassing door de brievenbus. De eerste was het blad Eilanden-Nieuws van de dag daarvóór. Dat was op zichzelf nog niet zo opmerkelijk als daar niet op pagina 2 rechts boven twee ernstige maar (zie ik het goed?) ook een beetje trotse gezichten de lezer aan kijken. Ze horen bij de heren J.C. Troost te Sommelsdijk en C. den Braber te Middel hamis. In het dagelijkse leven luisteren ze naar dezelfde voornaam. In hun handen gevat en de lezer getoond hun gezamenlijk product: het boek dat luistert naar de titel 'Geweid aan de stromen'. Dat was de eerste verrassing die ochtend. En de tweede? Niets minder dan dat boek zelf! Keurig ingepakt en voorzien van een begeleidend schrijven van de redactie van Eilanden-Nieuws, inhoudend een verzoek namens de kerken- raad van de Gereformeerde Gemeente van Middelhamis om in de rubriek 'Tolle lege' aan de inhoud ervan aandacht te geven. Dat zal graag gedaan zijn! '75 jaar Gereformeerde Gemeente Middel hamis', zo luidt de ondertitel. Dat geeft tege lijkertijd de aanleiding van de verschijning aan. Het was in 1928 dat het kwam tot de instituering van een zelfstandige Gerefor meerde Gemeente te Middelhamis. Nu 75 jaar geleden dus. Daar was heel wat aan vooraf gegaan. Veel mensen uit Middelhar- nis en Sommelsdijk kerkten s zondags in de Gereformeerde Gemeente van Dirksland. Ze wensten een prediking waarin de nadruk werd gelegd op de persoonlijke doorleving van 'de drie stukken', ellende, verlossing en dankbaarheid en op de bevindelijke kennis van het werk van Christus. Daarvoor konden ze niet terecht bij de andere plaatselijke ker ken, ook niet in de Gereformeerde Kerk van Middelhamis die toch ook uit de Afschei ding van 1834 was voortgekomen. Al sinds enkele tientallen jaren telde de Gereformeer de Gemeente van Dirksland enkele ambts dragers uit Middelhamis en Sommelsdijk. Eén van hen was de alom gerespecteerde Ph. Vijfhuize, kleermaker en barbier aan de Dubbele Ring in Sommelsdijk. Met enkele anderen maakte hij deel uit van de commissie die de oprichting van een zelf standige gemeente in Middelhamis moest voorbereiden. Op zondag 24 juni 1928 was het zover. In een kerkdienst, geleid door de consulent ds. A. de Blois, werd de gemeente geïnstitueerd. AI eerder dat jaar, namelijk op 3 april, was het eigen kerkgebouw aan de Chr. de Vrieslaan in gebruik genomen. Organist in die tijd was de jongeman J. Ver- hage Azn. Later zou hij vele jaren ouderling van de gemeente zijn. Ambtsdragers van het eerste uur waren onder meer de al genoemde Ph. Vijfhuize, M. van der Boom en T. Ver- hage. Ik kan er natuurlijk niet aan denken in dit artikeltje de geschiedenis van de gemeente in kort bestek te releveren. Daarvoor moet u dit boek ter hand nemen. Dat wil ik u ook van harte aanbevelen. Het bevat een brok kleine kerkgeschiedenis, verhaald op de best denkbare wijze. Allereerst treft me de grondige documenta tie. De schrijvers hebben zich bijzonder ingespannen om een zo volledig mogelijke informatie te bieden. Van feiten en van ach tergronden, aangaande personen en ontwik kelingen. De tussengevoegde 'blokken' met uitvoerige gegevens en typeringen van pre dikanten, ouderlingen, diakenen en anderen zijn helder en terzake. Tal van foto's zijn afgedrukt. Helaas is niet van alle foto's de kwaliteit even goed. Het brede slothoofdstuk over het verenigingsleven is verdienstelijk beschreven door de heer J. Koert. Een klein negatief puntje wat mij betreft: aan de organisten had wel iets meer aandacht gegeven kunnen worden. Een foto van iemand als wijlen de heer T. Stolk, die zoveel heeft betekend voor orgelbouw en orgelspel in het brede verband van de Gere formeerde Gemeenten, had niet mogen ont breken. Als ik het goed begrijp, was met name de heer Troost de verzamelaar van de gegevens en de heer Den Braber de schrijver. Meer nog dan schrijver is hij in dit boek de vertel ler. Op onderhoudende en plezierige manier. Oog houdend voor de brede ontwikkelingen lardeert hij zijn verhaal met tal van anekdo tes! Opgediept uit oude notulen en monde linge overlevering. Wat dit boek vooral zo aantrekkelijk maakt, is de toon van warme betrokkenheid. Deze bundel is met liefde geschreven. Dat is uit alles te merken. Dat komt uit in de enerzijds eerlijke maar tegelijkertijd milde manier waarop de dingen beschreven zijn. Eerlijk gezegd: er 'was' nogal eens wat in de loop van de jaren... Ik bedoel: onenigheid en diepgaand verschil van mening. Vooral bin nen de kerkenraad. Menige ambtsdrager beëindigde zijn ambtelijke loopbaan op ongebruikelijke wijze. Verdrietige dingen... Dit boek verhult het niet. Maar legt er wel een sluier omheen. Welke sluier? Die van de trouw van de Heere. De kerk is een wonder! Dat blijkt ook in de weg van 75 jaar Gere formeerde Gemeente van Middelhamis. En wie daar oog voor heeft - en de auteurs heb ben er blijkens dit boek oog voor - die heeft temeer lief! De opzet van dit boek is de historische. Terecht wordt begonnen met Reformatie, Nadere Reformatie en Afscheiding. Daarna wordt een hoofdstuk gewijd aan de kerk van Dirksland. Vervolgens is er aandacht voor de groei naar een eigen gemeente, het ont staan van die gemeente en de verdere uit bouw. Perioden met een eigen predikant en tijden van vacant-zijn wisselden elkaar af. Nog net kon gemeld worden de emeritering van de vijfde predikant ds. J. Karels. Zo niet de verkiezing en bevestiging van een nieuwe ouderling: de heer A. Verhage, zoon van de al genoemde organist en ambtsdrager. Geslachten gaan, geslachten komen. Het is met veel genoegen dat ik dit prachtig uitgegeven boek een hartelijke aanbeveling meegeef. Het hart van de kerk klopt in de gemeente. Daar waar Gods Woord klinkt. Daar waar 'het volk vergaderd is'. Daar waar het de Heere behaagt zondaren zalig te maken. En dat was en is onmiskenbaar aan de Christiaan de Vrieslaan in Middelhamis. Daarvan verslag te mogen doen, is een voor recht. Daarvan kennis te mogen nemen, is het eveneens. Maar daaraan persoonlijk deel te hebben, gaat boven alles uit. In dat ver band was het voor mij persoonlijk - ik wil het niet verhelen - een vreugde om over Gods werk in mijn eigen voorgeslacht en in dat van mijn vrouw te mogen lezen. Het geldt nog steeds wat de jongens van Lena van Flip bij het sterfbed van hun opa te horen kregen: "Vraagt naar den Heer' en Zij ne sterkte. Zoekt dagelijks Zijn aange zicht!" Dat moge de toepassing van dit boek zijn. N.a.v.: J. C. Troost en C. den Braber, Geweid bij de stromen. Uitgave van de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente te Middel hamis. Gebonden. Geïllustreerd. 367 pagina's. Prijs €29,95. J.M.J. Kieviet Op dinsdag 22 juh organiseert VVV Oud dorp aan Zee een bustocht naar Amster dam. In een luxe touringcar wordt u naar deze unieke hoofdstad gereden. Vervolgens zal de touringcar op een centraal punt stop pen, zodat u zelf kunt kiezen waar u heen wilt. De keuze zal moeilijk zijn. Amster dam beschikt over talloze dagattracties, zoals bijvoorbeeld een rondvaart door de grachten. Madam Tussaud, het Koninklijk Paleis of Artis. Maar natuurlijk kunt u ook kiezen voor één van de tientallen musea, zoals het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum, het Anne Frank Huis, het Ver zetsmuseum of het Tropenmuseum. Voor winkelhefhebbers is de Klaverstraat een must en plaatsen als het Leidseplein staan bekend om hun gezelüge terrasjes en res taurants. Kortom, Amsterdam staat garant voor een gezellig dagje vertier. U kunt zich nog t/m 18 juh aanmelden bij VVV Ouddorp aan Zee of VVV/ANWB Overflakkee. De dagtocht naar Amsterdam kost slechts 20,- per persoon en opstap pen is mogelijk in zowel Ouddorp als Mid delhamis. <M h- 1^ e Rotterdam-Rijnmond district De Eilanden Basiseenheid Goeree-Overflakkee OUDDORP - Maandagmiddag tussen drie en vijf uur hield politiepersoneel van Bureau Verkeershandhaving een snel heidscontrole op de Oosterweg in Oud dorp. Van de 300 passerende automobilis ten hielden 90 zich niet aan de maximum snelheid van 50 km/uur De hoogst geme ten snelheid bedroeg 139 km/uur Maandag 14 juli om 21.00 uur, wordt in het programma 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee het tweede en laatste deel uitgezonden van de serie 'De terugkeer tot het christendom'In het tweede deel komen opnieuw de kenmerken aan de orde waaraan christenen te herkennen zijn. Zijn zij veipücht tot anderen te pre diken? Op welke manier moeten zij de mening van anderen respecteren en tege lijkertijd hen toch aanmoedigen om terug te keren tot het ware christendom? De presentatie is in handen van Nick Ehbel. Dinsdag om 16.00 uur wordt het programma herhaald.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2