De JFIipjes
PvdA
eiiaudb^ieuws
^^ChristenUnie
C^^GcXJcKf)
Ophalen oud papier
Goedereede
Steunpunt
Persoonsgebonden
Budget (PGB)
Communicatie
HoUand Zeeland
Dorpsraden,
ook in
MiddeUiarms?
O,
Poütieke Balans opmdien
Voor de nieuwsvoorziening is het komkommertijd, de vakantiepe
riode breekt aan.
Ook de politiek neemt vakantie. Dit is dan ook -voorlopig- de laat
ste 'Fractiegewijs 'althans voor de gemeente Middelhamis.
In augustus vindt er geen raadsvergadering plaats in Middelhamis.
De eerste vergadering is op donderdag 4 september
Wij wensen een ieder een fijne vakantieperiode toe.
De gezamenlijke raadsfracties, gemeente Middelhamis.
GEMEENTE
^IDDELHARNIS
Bestemmmgsplan Beschermd
Dorpsgeóeht
Conservering
OntwiMcelingen
Wat is de status nu?
Een jaar duaüsme
Hoe ver gaat het bvu-gerlijk recht?
PAGINA 9
JVSÏJDAG 4 JULI 2003
De afgelopen periode hebben wij als politieke
partijen op verschillende wijze van ons laten
horen. Wij kregen daarvoor de gelegenheid
door middel van de radio-uitzendingen 'Super-
politiek' verzorgd door Radio Superstar; elke
vrijdagvond vanaf januari tot en met mei waar
bij één keer een uitzending vanuit Stad a.h.
Haringvliet en één keer vanuit Nieuwe Tonge.
Verder hebben we via deze rubriek -'Fractiege-
wjjs'- de gelegenheid gekregen om u over ver
schillende onderwerpen te informeren. De aan
bieders daarvoor onze hartelijke dank.
Met name de bijeenkomsten in Stad a.h.
Haringvliet en Nieuwe Tonge hebben ons
geleerd dat door velen niet duidelijk onder
scheiden wordt dat het College niet hetzelfde
is als de Gemeenteraad en met name ook -om
het concreet te maken- als er een schrijven aan
het college gericht wordt die niet automatisch
bij de raad terecht komt. Het is dus niet zo dat
als er iets aan 'DE GEMEENTE' geschreven
wordt dat dan^ook bij een ieder terechtkomt.
'DE GEMEENTE' is wel een heel ruim begrip.
Het College van Burgemeester en Wethouders
is het uitvoerend orgaan, de gemeenteraad
daarentegen stelt kaders en heeft een controle
rende taak.
Het is voor ons overigens wel mede een sig
naal geweest dat de communicatie verbetering
behoeft. Enerzijds duidelijkheid naar de burger
toe hoe zich één en ander binnen het dualis
tisch systeem verhoudt, anderzijds het bevor
deren van een goede afwerking van binnenko
mende post binnen het gemeentehuis hoe dat
dan ook binnenkomt hetzij per brief, mail, fax
of telefoon. In de commissie ABZ is dit aan de
orde geweest en zal dat opnieuw aan de orde
komen en een vervolg hebben. De burger moet
weten wanneer zijn of haar schrijven, mailtje
of telefoon in behandeling wordt genomen en
wanneer afhandeling kan worden verwacht.
Van de gelegenheid gebruik makend willen wij
ook nu nog eens duidelijk stellen dat u ons als
raadsfractie(s) altijd kunt benaderen. Dit
behoeft uiteraard niet af te hangen van een
speciale uitzending of bijeenkomst. Dit bete
kent uiteraard niet dat alle problemen kunnen
worden opgelost. Dikwijls is het ook nog zo
dat wat voor de één een belang is voor de
ander juist het tegendeel kan betekenen. Wel
kunnen wij één en ander -op verschillende
manieren- aan de orde stellen en geeft het dui
delijkheid. Wij wensen u allen een goede
vakantieperiode toe.
namens de SGP.
Fractievoorzitter, C.J. van Dam.
Steneweg 15,3241 XG Middelhamis
email: dam.steneweg@filtemet.nl
X.Algemeen Burger Belang
Ja, er is ontrust in de harten van de
voorstemmers van het'Knooppunt".
Toch hebben we ze deze toestand
echt niet gegund.
Nu is er immers een groot probleem ontstaan.
En iedereen die je hierover aanspreekt,
is dan ook ontdaan.
Heel de gemeenschap spreekt immers
over dit mirakel.
Van een burger die de voorzieningenrechter
in heeft geschakeld
Dat op deze locatie van de grens
Holland - Zeeland en historisch belicht
Juist op deze plaats al heel veel
twistpunten zijn verricht.
Maar deze bouwstop slaat wel alles en
wat is het gewin.
Dat de bestuurders hopelijk gaan luisteren
naar burgers, en dan heeft het toch enige zin.
En al zijn we nog steeds niet blij met dit
monster binnen het beschermd Dorpsgezicht
Zal er een balans moeten zijn van
politieke draagkracht en gewicht
Met alle treurnis en opgespaarde
verhalen van diverse toonaarden.
En wij als vertegenwoordigers van de
gemeente, krijgen echt geen genade.
Maar het is nu immers voor niemand
van belang, zij voor of tegenstanders.
Het is immers nu een voldongen feit en
door de meerderheid beslist.
Men zou nu wellicht anders beslissen,
door voortschrijdend inzicht.
Misschien dat het geld gaat kosten
maar zeker ook gezichtsvedies.
Het resultaat zal hetzelfde blijven, er zijn geen
winnaars, en dragen met z'n allen 't verlies.
Maar mogen het boetekleed aantrekken
wat tot heden tot stand is gebracht.
Dan zullen we op een betere manier met
ons erfgoed moeten omgaan anders
worden we afgestraft.
Namens Algemeen Burger Belang.
M.M van den Nieuwendijk-Groenendijk
Dijkstraat 22
3245AE
Sommelsdijk
"Dorpsraden Dirksland, Melissanten Herkin
gen dit jaar van start"
Aldus een kop in de lokale pers.
"Drie raden, die de bevolking dichter bij het
gemeentebestuur brengen en zich. per kern,
gaan bezighouden met de thema's leefbaarheid
en veiligheid. Van de raden wordt ver
wacht dat ze de betrokkenheid van de burgers
bij het gemeentelijke beleid vergroten. En een
belangrijke bijdrage leveren bij het op peil hou
den of verbeteren van de leefbaarheid in de
dorpen".(...) De instelling van dorpsraden is de
uiting van een nieuwe bestuursstijl. Burgers
kunnen actief meedenken".
Met daaronder een boeiend verhaal over de sig
nalerende functie, samenstelling en werving.
Toen ik dat zo las dacht ik terug aan de laatste
begrotingsvergaderingvan oktober2002. In het
collegeprogramma werden met gepaste trots
plannen gelanceerd over de jeugdgemeenteraad
en de ouderenraad.
Deze kroonjuwelen zouden voor 2006 gereali
seerd moeten worden.
De PvdA was en is van mening dat door het
college teveel de nadruk wordt gelegd op deze
twee doelgroepen en vindt dat een gebiedsge
richte aanpak de voorkeur zou moeten hebben.
Dat wil zeggen een dorpsraad, "die een zo
representatief mogelijke doorsnee van de
bevolking is", aldus de gemeente Dirksland.
Terug naar de begrotingsvergadering. De PvdA
fractie diende een motie in met de dezelfde
strekking als wat er nu in Dirksland aan zit te
komen. Twee fracties, VDB 78 en de PvdA,
stemden voor. De rest was tegen. De SCP frac
tie vond dat "aan betrokkenheid van de burger
op allerlei manieren invulling gegeven kan wor
den, alleen dorps- en/of wijkraden gaat de SGP
net een stap te ver". De meeste fracties waren
zonder toelichting tegen.
Ik heb me voorgenomen tijdens de raadsverga
dering over de begroting 2004 de dorpsraden
weer onder de aandacht te brengen en hopelijk
kan ik tegen die tijd de positieve(?) ervaringen
vanuit Dirksland naar voren brengen in de raad
van Middelhamis.
Waarin een kleine gemeente groot kan zijn!
Willem Hooijman
Chr. de Vrieslaan 13
3241 GC Middelhamis
0187486664
email PvdA: middelhamis@pvda.nl
webpagina PvdA:
http://www.pvda.nl/middelhamis
VOORUfTSinEVEND DORPSBELANG
De laatste twee jaren kent ook het gemeente
bestuur van Middelhamis het fenomeen
zomerreces. Dat betekent dat er na de Raads
vergadering van 3 juli jl. een (korte) periode
van rust aanbreekt om met frisse moed in
augustus de draad weer op te pakken. Zo zal
ook deze rubriek naar wij begrijpen tijdelijk
stoppen. Het instellen van een zomerreces wil
echter niet zeggen dat de fractie van Vooruit
strevend Dorpsbelang '78 stil zit. Ook in deze
periode gaat wat ons betreft het politieke
bedrijf door. Maar met het aanbreken van het
zomerreces wordt het wel tijd om de politieke
balans op te maken.
Het is nu ruim een jaar geleden dat een nieuwe
Raad en een nieuw College aan het werk is
gegaan. De bestuurlijke vernieuwing, het
dualisme deed zijn intrede. De Raad moet zich
nog uitsluitend met de grote lijnen bezig hou
den, stelt de kaders vast en controleert het Col
lege. Het College bestuurt de gemeente en
voert het door de Raad vastgestelde beleid uit.
De Raad mag zich niet meer met de uitvoering
bezig houden en de Raadsleden krijgen daar
door tijd om hun oor meer bij de burger te lui
steren te leggen. Deze ingrijpende wijziging in
het besturen van een gemeente heeft tot doel
de burger dichter bij de politiek te brengen. Dat
blijkt na een jaar van deze nieuwe politiek, in
de praktijk weerbarstiger te zijn dan in theorie.
Er is tot op heden nog sprake van een leerpro
ces voor zowel Raad, College maar ook het
ambtelijke apparaat om op een andere wijze de
gemeente te besturen. De Raadsleden moeten
nog leren hoe om te gaan met de belangenbe
hartiging van de burgers en daarbij het algeme
ne belang voorop te stellen. De Raad is begon
nen met het karwei om de programmabegro
ting voor het jaar 2004 op te stellen. In deze
begroting moet duidelijk worden wat de visie is
van de Raad; wat willen we als Raad bereiken,
wat gaan we daar voor doen en niet onbelang
rijk, welke middelen trekken we voor het nieu
we beleid uit en dat brengt de fractie van VDB
'78 meteen op het volgende. Wat is er van alle
mooie plannen en beloftes die in het College
programma zijn opgenomen, het nieuwe beleid
dus, terecht gekomen? Bedroevend weinig
eigenlijk. Zo zullen wij als voorbeeld het instel
len van een jongerenraad en ouderenraad noe
men. Er is nog geen enkele stap in de richting
gezet om hier daadwerkelijk iets mee te doen.
Het getuigt bepaald niet van slagvaardigheid
om als College en Collegepartijen maar te roe
pen dat de Raadsperiode nog niet om is. De
economische teruggang is een feit en dat heeft
ook gevolgen voor de gemeentelijke financiën.
Uitvoeren van nieuw beleid zou dan eigenlijk
niet eens meer tot de mogelijkheden kunnen
behoren. De fractie van VDB '78 maakt zich
Fractiegewijs
ook zorgen over de mogelijke grote financiële
risico's die de gemeente loopt door de ontwik
keling van de verschillende bouwplannen en
andere risicodragende activiteiten.
De fractie van Vooruitstrevend Dorpsbelang
'78 is er op voorhand pertinent op tegen om
dan maar, meer dan trendmatig, de belastingen
te verhogen om geld voor nieuw beleid te
genereren. Het College schiet naar mening van
VDB '78 dus duidelijk tekort. Er worden geen
initiatieven ontwikkeld voor de uitvoering van
nieuwe beleidsplannen. De oppositiepartijen
waartoe VDB '78 behoort worden onvoldoen
de gejnformeerd over het reilen en zeilen en
met welke financiële risico's de gemeente
geconfronteerd kan worden. De fractie van
VDB '78 spreekt dan ook de hoop uit dat het
zomerreces bij College en Collegepartijen zal
leiden tot bezinning bij hen en dat samen met
de oppositiepartijen een actiever en gemoti
veerder beleid gevoerd zal worden om de
belangen van de burgers in de gemeente Mid
delhamis te behartigen. Het gaat immers om
mensen!
Wim Nattekaas Ftactievoorzitter Voor-
ultstreyend Dorpsbelang '78
telefoon 0187 470277 fax 0187 470270
E-mail info@vdb78.nl
Als er op dit moment binnen onze gemeente
een onderwerp is wat "hot" is, dan is dat wel
de ontwikkeling rondom het knooppunt. Zoals
u allen ongetwijfeld zult weten heeft de voor
zieningenrechter de bouw hieivan laten stil
leggen. Deze beslissing heeft hij genomen op
basis van het niet aanwezig zijn van een geldig
toetsingskader aan de hand waarvan de bouw
vergunning getoetst had moeten worden. Wel,
wat is dat dan toetsingskader: het bestem
mingsplan beschermd dorpsgezicht.
Wat houdt dit bestemmingsplan beschermd
dorpsgezicht nu eigenlijk in?
In 2000 heeft de gemeente Middelhamis, na
jaren vechten, een aanwijzing beschermd
dorpsgezicht gekregen voor een deel van onze
gemeente. Op zich al een bijzonderheid. Het is
dan natuurlijk wel de bedoeling dat met de
aanwijzing ook wat gedaan gaat worden. Daar
om moet de gemeente voor het aangewezen
gebied een apart bestemmingsplan maken
waarin zij haar beleid weer kan geven hoe zij
om denkt te gaan met het beschermd dorpsge
zicht. Hiervoor heeft de gemeente 3 jaar de
tijd.
Op zich is er niets aan de hand als het bestem
mingsplan nog niet klaar is, het is hooguit las
tig als je het als onderbouwing nodig hebt voor
het verlenen van vergunningen. Dit kan name
lijk leiden tot vertraging zoals dus nu bij het
knooppunt het geval is.
In het bestemmingsplan beschermd dorpsge
zicht gaat het in de basis om het beschermen
van het beschermd dorpsgezicht, maar wordt
tevens niet weggelopen voor verantwoorde
ontwikkelingen binnen dit gebied. Het grote
voordeel van het plan is dat men later niet voor
verrassingen komt te staan aangezien het ont
wikkelingsbeleid nu reeds wordt weergegeven
ten opzichte van nieuwbouw en conservering.
We geven even een paar punten uit beide
weer.
In het bestemmingsplan beschermd dorpsge
zicht worden duidelijk de historische grenzen
aangegeven. Deze grenzen geven aan dat de
gemeente binnen het beschermd dorpsgezicht
een bepaald gedeelte zo belangrijk vindt dat dit
onder de noemer historisch gebied is opgeno
men. In dit gebied is o.a. de beeldbepalende
factor van groot belang. Denk hierbij bijvoor
beeld aan de gevels van de woningen in dit
gebied.
Een niet onbelangrijk gegeven is bijvoorbeeld
het behoudt van oude schuren die typerend
zijn voor dit gebied.
In het plan zijn een 9-tal ontwikkelgebieden
opgenomen, de zogenaamde aandachtsloca
ties. Het gaat hierbij niet alleen om nieuwe
ontwikkelingen, maar ook om het terugbren
gen van oude structuren binnen onze gemeen
te. Als voorbeeld geven we het herbouwen van
het havenkwartier, (huidige Spuikwartier)
Rondom het Kerkepad zijn ontwikkelingen
gepland waarbij enerzijds het gebied een eco
nomische impuls krijgt, maar waarbij ook
geprobeerd wordt om het geheel weer de his
torische structuur mee te geven zoals het ooit
is geweest.
Het tot stand komen van het bestemmingsplan
beschermd dorpsgezicht is niet iets wat je even
doet. Er staat ongetwijfeld niet voor niets een
periode van 3 jaar voor. De ambtelijke werk
groep is niet zomaar aan de slag gegaan. Zij
heeft op basis van de beleidsuitgangspunten
van de coalitiepartijen plannen kunnen maken.
Daarnaast heeft de verantwoordelijk wethouder
voor de grootste aandachtslocaties een klank
bordgroep opgericht waarin belangengroeperin
gen voor dat gebied zijn vertegenwoordigd,
(bewoners, middenstand, gemeenteraad) Dit.
en ondersteuning van buitenaf (denk hierbij
aan.een architectenbureau) zorgen uiteindelijk
voor een ontwerp.
Op I o juni j.l. is in de commissie R.O. het
voorontwerp van het plan gepresenteerd.
Tevens is een eerste behandelingsronde gehou
den. Gezien de complexheid van de materie,
en de wil deze stof zorgvuldig te behandelen,
heeft de commissie besloten een extra vergade
ring te houden om uitgebreid op het plan in te
gaan. Deze vergadering is j.l. 1 juli gehouden.
Het ambtelijk apparaat zal eventuele opmerkin
gen verwerken in het plan waarna zo spoedig
mogelijk het definitieve ontwerp gepresenteerd
kan worden. Vanaf dat moment heeft de
gemeente een toetsingskader waarbij de moge
lijkheid bestaat dat de schorsing van de bouw
van het knooppunt kan worden opgeheven.
Heeft u naar aanleiding van dit stuk vra
gen, opmerkingen en/of suggesties?
Neem dan gerust contact met ons op.
Dit kan dmv telefoon:
Ron de Rovertel. 48 68 70
Johan van Oostenbrugge, tel. 48 68 39
of via e-mail:
ChristenUnie@filtemet.ni
De vakantieperiode oftewel de 'komkommer
tijd' vangt aan. In deze fractiegewijs is dan ook
niet voor een actueel onderwerp gekozen, maar
zijn de fracties vrij gelaten in de keuze van hun
onderwerp. Deze vrijheid past de liberalen,
omdat wij streven naar een zo groot mogelijke
individuele vrijheid. Onze inwoners weten
namelijk zelf het beste wat 'goed' voor hen is
en wat zij willen.
In deze fractiegewijs wenst de WD een aantal
ervaringen aandachtspunten weer te geven
van een politieke nieuweling binnen de fractie.
Al vrij snel blijkt dat veel zaken waar de
gemeenten mee te maken hebben gemeente-
grensoverschrijdend zijn en een bredere aanpak
vragen. Denk bijvoorbeeld aan: stimuleren van
de economie, ruimtelijke inrichting, krachten
bundeling van het ondewijs, inhoud geven
aan het jeugd- en jongerenbeleid op Goeree-
Overflakkee. De werkelijkheid is echter anders.
Eilandelijke samenwerking is nog lang niet van
zelfsprekend en verloopt uiterst moeizaam. De
WD is van mening dat iedere gemeente zijn
verantwoordelijkheid in deze moet nemen.
Een andere gewaarwording is het feit dat fusie
trajecten vaak niet de gewenste efficiencyvoor-
delen opleveren. Neem als voorbeeld het fusie
traject tussen de Stichting Bejaardenwerk en
het Servicebureau. De fusie is destijds o.a. in
gang gezet om efficiencyvoordelen te behalen.
Wat blijkt de Stichting Companen vraagt voor
2004 circa 150.000,- meer subsidie aan dan
het verwachte beschikbare subsidieplafond
voor dat jaar. En als klap op de vuurpijl worden
met deze extra subsidiegelden dezelfde pro
ducten en diensten als voorheen geleverd.
Frustrerend maar waar, de fusie resulteert op
deze wijze in een minder efficiënte organisatie
dan voorheen. Dit kan en mag de bedoeling
niet zijn.
Wist u dat sommige beleidsplannen de realiteit
negeren? Het Landschapsontwikkelingsplan,
dan o.a. kan worden gezien als een bouwsteen
bij de opstelling van het streekplan Zuid-Hol
land Zuid, geeft een visie op het landschap van
Goeree-Overflakkee. Het plan negeert de
woningbouw ten noorden van Middelhamis,
terwijl de uitbreiding van de woonkern zich
juist ontwikkeld heeft in noordelijk richting.
Landschappelijk gezien kan wellicht een andere
locatie beter zijn, maar de WD is van mening
dat ook beleidsmakers verder moeten 'bordu
ren' op de realiteit.
Tot slot heeft de raad na de dualisering een
vertegenwoordigende, kaderstellende en con
trolerende functie. Het college is in tegenstel
ling tot de raad sterk bestuurlijk georiënteerd.
In de praktijk blijkt echter dat de raad haar
kaderstellende rol verder in moeten vullen. Zij
laat haar agenda nog te veel bepalen door het
college en het ambtelijk apparaat. De WD
staat voor om hier verandering in aan te bren
gen.
de WD fractie
email: reinosinga@hetnet.nl
Dit wordt voorlopig het laatste artikel in Frac
tiegewijs. Hopelijk heeft deze artikelenreeks bij
gedragen aan één van de doelstellingen van
het dualisme: de burger dichter bij de politiek
brengen. De respons op de artikelen was
(helaas) vrijwel nihil.
Op de bijeenkomsten in Stad en Nieuwe Ton
ge. waar de fractievoorzitters met elkaar de
degens kruisten en aan de inwoners de moge
lijkheid geboden werd vragen aan de politiek te
stellen, bleek wel dat er nog veel onbegrip
heerst bij de inwoners. Onbegrip over het niet
adequaat reageren op op- en aanmerkingen,
het niet ontvangen van een ontvangstbevesti
ging op correspondentie, onbegrip over een
negatieve reactie op verzoeken tot het verkrij
gen van vergunningen. Het blijkt nogal eens te
schorten aan de "vertaling" van beslissingen
naar de burger. In Nieuwe Tonge werd geop
perd een wethouder als aanspreekpunt aan te
wijzen voor de problematiek in de kleine ker
nen. Om deze mensen niet al te zeer te belas
ten lijkt het mij beter een ambtenaar als zoda
nig aan te stellen. Ook zou in overweging
genomen kunnen worden een raadslid als aan
spreekpunt of vraagbaak te laten fungeren voor
een bepaalde wijk. Regelmatig word ik door
een inwoner benaderd om hem/haar met raad
en daad bij te staan, adviezen te geven, brie
ven naar instanties te redigeren. Zo krijg je het
gevoel je nuttig te maken voor de gemeen
schap. De burger moet niet dichter bij de poli
tiek gebracht worden, de politiek moet naar de
burger toe om te horen wat er leeft.
In een democratie heeft de burger plichten én
rechten. Soms bekruipt mij het gevoel dat die
rechten wel erg ver doorgeschoten zijn. Een
voorbeeld: een democratisch genomen beslis
sing, zoals het besluit over het Knooppunt,
zou m.i. ongehinderd tot voltooiing gebracht
moeten worden. Nu blijkt het mogelijk te zijn
dat op basis van het ontbreken van een toet
singskader, zijnde een bestemmingsplan
beschermd dorpsgezicht, de werkzaamheden
aan het Knooppunt opgeschort worden. De
voorzieningenrechter heeft een bezwaarmaken-
de in het gelijk gesteld. Dit uitstel leidt evenwel
niet tot afstel, immers het bestemmingsplan
beschermd dorpsgezicht is op een haar na
gevild. Wel ben ik benieuwd naar de uitkomst
van de aansprakelijkheidsstelling; is de project
ontwikkelaar te voorbarig geweest en draalt
derhalve op voor de geleden schade van der
den (kopers van appartementen en de toekom
stige eigenaar van de supermarkt) of kan de
gemeente aansprakelijk gesteld worden voor de
geleden schade? In het laatste geval is het de
inwoner van de gemeente die het gelag betaalt.
Een weinig aanlokkelijk vooruitzicht.
CDA-MiddelhamIs
Fractievoorzitter J.R. Dillingh
Boudewijnstraat2l
3243 AD Stad aan 't Haringvliet
teL: 0187-611441
e-mail: fam.j.dilllngh@zonnet.nl
In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of
reageren op hetgeen ze In dit blad gelezen hebben.
Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan
ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht
voor om Jngezonden tekst in te korten of niet te plaat
sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde
lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven.
Naar aanleiding van een ingezonden bericht
in Ons Eiland en Eilanden Nieuws hebt u
zich tot de gemeente gewend om uw stand
punt ten opzichte van de Speeltuin De Flip-
jes te Ouddorp naar voren te brengen.
Wij betreuren het feit dat het publiek hier
van onjuiste informatie wordt voorzien. Wij
zijn nog in gesprek met het bestuur van de
speeltuin. Er is nog geen sprake van finale
besluitvorming.
Graag wil ons college u het volgende onder
de aandacht brengen: In de eerste helft van
2002 is naar aanleiding van klachten en
ambtelijke en bestuurlijke waarneming van
gemeentewege een plan opgesteld om te
komen tot een verbetering van de parkeersi
tuatie bij Speeltuin De Flipjes te Ouddorp.
Dit plan is besproken met het bestuur van de
speeltuin en de eigenaar van de grond. Wet
geving ter bescherming van natuurwaarden
en een gebrek aan ruimte binnen het gebied
van de speeltuin hebben niet tot realisatie
van dat plan kunnen leiden. Uit verkeers
technisch oogpunt was deze oplossing wel
het beste.
Vervolgens is in overleg met onder andere
het bestuur van de speeltuin een nieuw plan
opgesteld. Er was enige juridische marge
beschikbaar om een parkeervoorziening te
kunnen maken.
Bezwaren zouden mogelijk tot het niet reali
seren van de plannen kunnen leiden. De
gemeente heeft vervolgens deze parkeer
voorzieningen in procedure gebracht en de
benodigde financiële middelen beschikbaar
gesteld. Er zijn echter bezwaren tegen de
plannen ingediend. Het gemeentebestuur
heeft besloten de procedure vooriopig niet
voort te zetten en eerst met het bestuur van
de speeltuin in overieg te treden. Dit zal op
SOjunia.s. gebeuren.
Wij hebben voortdurend het initiatief geno
men om tot oplossingen te komen. Het
gemeentebestuur heeft financiële middelen
beschikbaar gesteld.
Wij zullen op de vergadering van 30 juni a.s.
uitgebreid met elkaar van gedachten wisse
len over de toekomst en de gang van zaken
rond de speeltuin. Een toekomstvisie moet
worden ontwikkeld.
Intussen moet de bereidbaarheid van de
omliggende woningen en terreinen wel
gewaarborgd blijven. De politie en de par-
kingwatchers zijn gevraag in het zomersei
zoen de aandacht ook op dit gebied te vesti
gen. De genomen verkeersmaatregelen moe
ten worden nageleefd.
De doorgang voor ambulance, e.d. moet
gewaarborgd blijven. De veiligheid staat bij
de gemeente voorop.
Speeltuinvereniging De Flipjes is in het
recreatief beleid van de gemeente van het
allergrootste belang. Het gemeentebestuur
hecht zeer veel waarde aan het voortbestaan
van de speeltuin.
BURGEMEESTER EN
WETHOUDERS VAN GOEDEREEDE
De Stichting Koninklijke fanfare 'Apollo' te
Goedereede haalt zaterdag weer oud papier
op in Goedereede en in Goedereede Haven
hoofd. Gelieve het papier vóór 8.30 uur bui
ten gereed te zetten. In verband met de bra
derie worden bewoners van de Bekaf,
Markt, Noodzijde Haven en Zuidzijde
Haven verzocht hun oud papier elders in
Goedereede neer te willen zetten of af te
geven bij de opslag aan de Varkensmarkt.
Bij het Informatie- en Klachtenbureau
Gezondheidszorg (IKG) Rijnmond kunnen
burgers uit de regio Rijnmond voortaan
terecht voor vragen en opmerkingen over de
regeling persoonsgebonden budget (PGB).
Hiervoor is het Steunpunt PGB opgezet dat
vanaf eind 2002 open is. Het IKG en het
Steunpunt zijn onderdeel van het Regionaal
Patiënten Consumenten Platform (RPCP)
Rijrunond.
Wanneer iemand is geïndiceerd voor zorg,
kan hij of zij vaak kiezen voor zorg in natu
ra of zelf zorg inkopen met een persoonsge
bonden budget. Men krijgt dan geld, een
budget, waarmee men zelf een zorgverlener
moet zoeken en betalen. Ook moet men zelf
afspraken maken met de zorgverlener, bij
voorbeeld over werktijden en loon. Wanneer
iemand kiest voor zorg in natura, regelt de
instelling die de zorg levert dit soort zaken.
Vaak is het aanvragen van een PGB en de
uitvoering ervan een ingewikkelde klus. Hoe
dit alles in zijn werk gaat, is te lezen in de
folder 'Persoonsgebonden Budget (PGB)'
van het RPCP-Rijnmond, welke bij het
Steunpunt PGB op te vragen is. Tevens kun
nen mensen bij het Steunpunt klachten neer
leggen over ervaringen met hun PGB. Aan
de dienstverlening van het Steunpunt PGB
zijn geen kosten verbonden.
Het Steunpunt PGB is telefonisch te berei
ken op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur, op
nummer: 010-4659084.