De JFIipjes PvdA eiiaudb^ieuws ^^ChristenUnie C^^GcXJcKf) Ophalen oud papier Goedereede Steunpunt Persoonsgebonden Budget (PGB) Communicatie HoUand Zeeland Dorpsraden, ook in MiddeUiarms? O, Poütieke Balans opmdien Voor de nieuwsvoorziening is het komkommertijd, de vakantiepe riode breekt aan. Ook de politiek neemt vakantie. Dit is dan ook -voorlopig- de laat ste 'Fractiegewijs 'althans voor de gemeente Middelhamis. In augustus vindt er geen raadsvergadering plaats in Middelhamis. De eerste vergadering is op donderdag 4 september Wij wensen een ieder een fijne vakantieperiode toe. De gezamenlijke raadsfracties, gemeente Middelhamis. GEMEENTE ^IDDELHARNIS Bestemmmgsplan Beschermd Dorpsgeóeht Conservering OntwiMcelingen Wat is de status nu? Een jaar duaüsme Hoe ver gaat het bvu-gerlijk recht? PAGINA 9 JVSÏJDAG 4 JULI 2003 De afgelopen periode hebben wij als politieke partijen op verschillende wijze van ons laten horen. Wij kregen daarvoor de gelegenheid door middel van de radio-uitzendingen 'Super- politiek' verzorgd door Radio Superstar; elke vrijdagvond vanaf januari tot en met mei waar bij één keer een uitzending vanuit Stad a.h. Haringvliet en één keer vanuit Nieuwe Tonge. Verder hebben we via deze rubriek -'Fractiege- wjjs'- de gelegenheid gekregen om u over ver schillende onderwerpen te informeren. De aan bieders daarvoor onze hartelijke dank. Met name de bijeenkomsten in Stad a.h. Haringvliet en Nieuwe Tonge hebben ons geleerd dat door velen niet duidelijk onder scheiden wordt dat het College niet hetzelfde is als de Gemeenteraad en met name ook -om het concreet te maken- als er een schrijven aan het college gericht wordt die niet automatisch bij de raad terecht komt. Het is dus niet zo dat als er iets aan 'DE GEMEENTE' geschreven wordt dat dan^ook bij een ieder terechtkomt. 'DE GEMEENTE' is wel een heel ruim begrip. Het College van Burgemeester en Wethouders is het uitvoerend orgaan, de gemeenteraad daarentegen stelt kaders en heeft een controle rende taak. Het is voor ons overigens wel mede een sig naal geweest dat de communicatie verbetering behoeft. Enerzijds duidelijkheid naar de burger toe hoe zich één en ander binnen het dualis tisch systeem verhoudt, anderzijds het bevor deren van een goede afwerking van binnenko mende post binnen het gemeentehuis hoe dat dan ook binnenkomt hetzij per brief, mail, fax of telefoon. In de commissie ABZ is dit aan de orde geweest en zal dat opnieuw aan de orde komen en een vervolg hebben. De burger moet weten wanneer zijn of haar schrijven, mailtje of telefoon in behandeling wordt genomen en wanneer afhandeling kan worden verwacht. Van de gelegenheid gebruik makend willen wij ook nu nog eens duidelijk stellen dat u ons als raadsfractie(s) altijd kunt benaderen. Dit behoeft uiteraard niet af te hangen van een speciale uitzending of bijeenkomst. Dit bete kent uiteraard niet dat alle problemen kunnen worden opgelost. Dikwijls is het ook nog zo dat wat voor de één een belang is voor de ander juist het tegendeel kan betekenen. Wel kunnen wij één en ander -op verschillende manieren- aan de orde stellen en geeft het dui delijkheid. Wij wensen u allen een goede vakantieperiode toe. namens de SGP. Fractievoorzitter, C.J. van Dam. Steneweg 15,3241 XG Middelhamis email: dam.steneweg@filtemet.nl X.Algemeen Burger Belang Ja, er is ontrust in de harten van de voorstemmers van het'Knooppunt". Toch hebben we ze deze toestand echt niet gegund. Nu is er immers een groot probleem ontstaan. En iedereen die je hierover aanspreekt, is dan ook ontdaan. Heel de gemeenschap spreekt immers over dit mirakel. Van een burger die de voorzieningenrechter in heeft geschakeld Dat op deze locatie van de grens Holland - Zeeland en historisch belicht Juist op deze plaats al heel veel twistpunten zijn verricht. Maar deze bouwstop slaat wel alles en wat is het gewin. Dat de bestuurders hopelijk gaan luisteren naar burgers, en dan heeft het toch enige zin. En al zijn we nog steeds niet blij met dit monster binnen het beschermd Dorpsgezicht Zal er een balans moeten zijn van politieke draagkracht en gewicht Met alle treurnis en opgespaarde verhalen van diverse toonaarden. En wij als vertegenwoordigers van de gemeente, krijgen echt geen genade. Maar het is nu immers voor niemand van belang, zij voor of tegenstanders. Het is immers nu een voldongen feit en door de meerderheid beslist. Men zou nu wellicht anders beslissen, door voortschrijdend inzicht. Misschien dat het geld gaat kosten maar zeker ook gezichtsvedies. Het resultaat zal hetzelfde blijven, er zijn geen winnaars, en dragen met z'n allen 't verlies. Maar mogen het boetekleed aantrekken wat tot heden tot stand is gebracht. Dan zullen we op een betere manier met ons erfgoed moeten omgaan anders worden we afgestraft. Namens Algemeen Burger Belang. M.M van den Nieuwendijk-Groenendijk Dijkstraat 22 3245AE Sommelsdijk "Dorpsraden Dirksland, Melissanten Herkin gen dit jaar van start" Aldus een kop in de lokale pers. "Drie raden, die de bevolking dichter bij het gemeentebestuur brengen en zich. per kern, gaan bezighouden met de thema's leefbaarheid en veiligheid. Van de raden wordt ver wacht dat ze de betrokkenheid van de burgers bij het gemeentelijke beleid vergroten. En een belangrijke bijdrage leveren bij het op peil hou den of verbeteren van de leefbaarheid in de dorpen".(...) De instelling van dorpsraden is de uiting van een nieuwe bestuursstijl. Burgers kunnen actief meedenken". Met daaronder een boeiend verhaal over de sig nalerende functie, samenstelling en werving. Toen ik dat zo las dacht ik terug aan de laatste begrotingsvergaderingvan oktober2002. In het collegeprogramma werden met gepaste trots plannen gelanceerd over de jeugdgemeenteraad en de ouderenraad. Deze kroonjuwelen zouden voor 2006 gereali seerd moeten worden. De PvdA was en is van mening dat door het college teveel de nadruk wordt gelegd op deze twee doelgroepen en vindt dat een gebiedsge richte aanpak de voorkeur zou moeten hebben. Dat wil zeggen een dorpsraad, "die een zo representatief mogelijke doorsnee van de bevolking is", aldus de gemeente Dirksland. Terug naar de begrotingsvergadering. De PvdA fractie diende een motie in met de dezelfde strekking als wat er nu in Dirksland aan zit te komen. Twee fracties, VDB 78 en de PvdA, stemden voor. De rest was tegen. De SCP frac tie vond dat "aan betrokkenheid van de burger op allerlei manieren invulling gegeven kan wor den, alleen dorps- en/of wijkraden gaat de SGP net een stap te ver". De meeste fracties waren zonder toelichting tegen. Ik heb me voorgenomen tijdens de raadsverga dering over de begroting 2004 de dorpsraden weer onder de aandacht te brengen en hopelijk kan ik tegen die tijd de positieve(?) ervaringen vanuit Dirksland naar voren brengen in de raad van Middelhamis. Waarin een kleine gemeente groot kan zijn! Willem Hooijman Chr. de Vrieslaan 13 3241 GC Middelhamis 0187486664 email PvdA: middelhamis@pvda.nl webpagina PvdA: http://www.pvda.nl/middelhamis VOORUfTSinEVEND DORPSBELANG De laatste twee jaren kent ook het gemeente bestuur van Middelhamis het fenomeen zomerreces. Dat betekent dat er na de Raads vergadering van 3 juli jl. een (korte) periode van rust aanbreekt om met frisse moed in augustus de draad weer op te pakken. Zo zal ook deze rubriek naar wij begrijpen tijdelijk stoppen. Het instellen van een zomerreces wil echter niet zeggen dat de fractie van Vooruit strevend Dorpsbelang '78 stil zit. Ook in deze periode gaat wat ons betreft het politieke bedrijf door. Maar met het aanbreken van het zomerreces wordt het wel tijd om de politieke balans op te maken. Het is nu ruim een jaar geleden dat een nieuwe Raad en een nieuw College aan het werk is gegaan. De bestuurlijke vernieuwing, het dualisme deed zijn intrede. De Raad moet zich nog uitsluitend met de grote lijnen bezig hou den, stelt de kaders vast en controleert het Col lege. Het College bestuurt de gemeente en voert het door de Raad vastgestelde beleid uit. De Raad mag zich niet meer met de uitvoering bezig houden en de Raadsleden krijgen daar door tijd om hun oor meer bij de burger te lui steren te leggen. Deze ingrijpende wijziging in het besturen van een gemeente heeft tot doel de burger dichter bij de politiek te brengen. Dat blijkt na een jaar van deze nieuwe politiek, in de praktijk weerbarstiger te zijn dan in theorie. Er is tot op heden nog sprake van een leerpro ces voor zowel Raad, College maar ook het ambtelijke apparaat om op een andere wijze de gemeente te besturen. De Raadsleden moeten nog leren hoe om te gaan met de belangenbe hartiging van de burgers en daarbij het algeme ne belang voorop te stellen. De Raad is begon nen met het karwei om de programmabegro ting voor het jaar 2004 op te stellen. In deze begroting moet duidelijk worden wat de visie is van de Raad; wat willen we als Raad bereiken, wat gaan we daar voor doen en niet onbelang rijk, welke middelen trekken we voor het nieu we beleid uit en dat brengt de fractie van VDB '78 meteen op het volgende. Wat is er van alle mooie plannen en beloftes die in het College programma zijn opgenomen, het nieuwe beleid dus, terecht gekomen? Bedroevend weinig eigenlijk. Zo zullen wij als voorbeeld het instel len van een jongerenraad en ouderenraad noe men. Er is nog geen enkele stap in de richting gezet om hier daadwerkelijk iets mee te doen. Het getuigt bepaald niet van slagvaardigheid om als College en Collegepartijen maar te roe pen dat de Raadsperiode nog niet om is. De economische teruggang is een feit en dat heeft ook gevolgen voor de gemeentelijke financiën. Uitvoeren van nieuw beleid zou dan eigenlijk niet eens meer tot de mogelijkheden kunnen behoren. De fractie van VDB '78 maakt zich Fractiegewijs ook zorgen over de mogelijke grote financiële risico's die de gemeente loopt door de ontwik keling van de verschillende bouwplannen en andere risicodragende activiteiten. De fractie van Vooruitstrevend Dorpsbelang '78 is er op voorhand pertinent op tegen om dan maar, meer dan trendmatig, de belastingen te verhogen om geld voor nieuw beleid te genereren. Het College schiet naar mening van VDB '78 dus duidelijk tekort. Er worden geen initiatieven ontwikkeld voor de uitvoering van nieuwe beleidsplannen. De oppositiepartijen waartoe VDB '78 behoort worden onvoldoen de gejnformeerd over het reilen en zeilen en met welke financiële risico's de gemeente geconfronteerd kan worden. De fractie van VDB '78 spreekt dan ook de hoop uit dat het zomerreces bij College en Collegepartijen zal leiden tot bezinning bij hen en dat samen met de oppositiepartijen een actiever en gemoti veerder beleid gevoerd zal worden om de belangen van de burgers in de gemeente Mid delhamis te behartigen. Het gaat immers om mensen! Wim Nattekaas Ftactievoorzitter Voor- ultstreyend Dorpsbelang '78 telefoon 0187 470277 fax 0187 470270 E-mail info@vdb78.nl Als er op dit moment binnen onze gemeente een onderwerp is wat "hot" is, dan is dat wel de ontwikkeling rondom het knooppunt. Zoals u allen ongetwijfeld zult weten heeft de voor zieningenrechter de bouw hieivan laten stil leggen. Deze beslissing heeft hij genomen op basis van het niet aanwezig zijn van een geldig toetsingskader aan de hand waarvan de bouw vergunning getoetst had moeten worden. Wel, wat is dat dan toetsingskader: het bestem mingsplan beschermd dorpsgezicht. Wat houdt dit bestemmingsplan beschermd dorpsgezicht nu eigenlijk in? In 2000 heeft de gemeente Middelhamis, na jaren vechten, een aanwijzing beschermd dorpsgezicht gekregen voor een deel van onze gemeente. Op zich al een bijzonderheid. Het is dan natuurlijk wel de bedoeling dat met de aanwijzing ook wat gedaan gaat worden. Daar om moet de gemeente voor het aangewezen gebied een apart bestemmingsplan maken waarin zij haar beleid weer kan geven hoe zij om denkt te gaan met het beschermd dorpsge zicht. Hiervoor heeft de gemeente 3 jaar de tijd. Op zich is er niets aan de hand als het bestem mingsplan nog niet klaar is, het is hooguit las tig als je het als onderbouwing nodig hebt voor het verlenen van vergunningen. Dit kan name lijk leiden tot vertraging zoals dus nu bij het knooppunt het geval is. In het bestemmingsplan beschermd dorpsge zicht gaat het in de basis om het beschermen van het beschermd dorpsgezicht, maar wordt tevens niet weggelopen voor verantwoorde ontwikkelingen binnen dit gebied. Het grote voordeel van het plan is dat men later niet voor verrassingen komt te staan aangezien het ont wikkelingsbeleid nu reeds wordt weergegeven ten opzichte van nieuwbouw en conservering. We geven even een paar punten uit beide weer. In het bestemmingsplan beschermd dorpsge zicht worden duidelijk de historische grenzen aangegeven. Deze grenzen geven aan dat de gemeente binnen het beschermd dorpsgezicht een bepaald gedeelte zo belangrijk vindt dat dit onder de noemer historisch gebied is opgeno men. In dit gebied is o.a. de beeldbepalende factor van groot belang. Denk hierbij bijvoor beeld aan de gevels van de woningen in dit gebied. Een niet onbelangrijk gegeven is bijvoorbeeld het behoudt van oude schuren die typerend zijn voor dit gebied. In het plan zijn een 9-tal ontwikkelgebieden opgenomen, de zogenaamde aandachtsloca ties. Het gaat hierbij niet alleen om nieuwe ontwikkelingen, maar ook om het terugbren gen van oude structuren binnen onze gemeen te. Als voorbeeld geven we het herbouwen van het havenkwartier, (huidige Spuikwartier) Rondom het Kerkepad zijn ontwikkelingen gepland waarbij enerzijds het gebied een eco nomische impuls krijgt, maar waarbij ook geprobeerd wordt om het geheel weer de his torische structuur mee te geven zoals het ooit is geweest. Het tot stand komen van het bestemmingsplan beschermd dorpsgezicht is niet iets wat je even doet. Er staat ongetwijfeld niet voor niets een periode van 3 jaar voor. De ambtelijke werk groep is niet zomaar aan de slag gegaan. Zij heeft op basis van de beleidsuitgangspunten van de coalitiepartijen plannen kunnen maken. Daarnaast heeft de verantwoordelijk wethouder voor de grootste aandachtslocaties een klank bordgroep opgericht waarin belangengroeperin gen voor dat gebied zijn vertegenwoordigd, (bewoners, middenstand, gemeenteraad) Dit. en ondersteuning van buitenaf (denk hierbij aan.een architectenbureau) zorgen uiteindelijk voor een ontwerp. Op I o juni j.l. is in de commissie R.O. het voorontwerp van het plan gepresenteerd. Tevens is een eerste behandelingsronde gehou den. Gezien de complexheid van de materie, en de wil deze stof zorgvuldig te behandelen, heeft de commissie besloten een extra vergade ring te houden om uitgebreid op het plan in te gaan. Deze vergadering is j.l. 1 juli gehouden. Het ambtelijk apparaat zal eventuele opmerkin gen verwerken in het plan waarna zo spoedig mogelijk het definitieve ontwerp gepresenteerd kan worden. Vanaf dat moment heeft de gemeente een toetsingskader waarbij de moge lijkheid bestaat dat de schorsing van de bouw van het knooppunt kan worden opgeheven. Heeft u naar aanleiding van dit stuk vra gen, opmerkingen en/of suggesties? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan dmv telefoon: Ron de Rovertel. 48 68 70 Johan van Oostenbrugge, tel. 48 68 39 of via e-mail: ChristenUnie@filtemet.ni De vakantieperiode oftewel de 'komkommer tijd' vangt aan. In deze fractiegewijs is dan ook niet voor een actueel onderwerp gekozen, maar zijn de fracties vrij gelaten in de keuze van hun onderwerp. Deze vrijheid past de liberalen, omdat wij streven naar een zo groot mogelijke individuele vrijheid. Onze inwoners weten namelijk zelf het beste wat 'goed' voor hen is en wat zij willen. In deze fractiegewijs wenst de WD een aantal ervaringen aandachtspunten weer te geven van een politieke nieuweling binnen de fractie. Al vrij snel blijkt dat veel zaken waar de gemeenten mee te maken hebben gemeente- grensoverschrijdend zijn en een bredere aanpak vragen. Denk bijvoorbeeld aan: stimuleren van de economie, ruimtelijke inrichting, krachten bundeling van het ondewijs, inhoud geven aan het jeugd- en jongerenbeleid op Goeree- Overflakkee. De werkelijkheid is echter anders. Eilandelijke samenwerking is nog lang niet van zelfsprekend en verloopt uiterst moeizaam. De WD is van mening dat iedere gemeente zijn verantwoordelijkheid in deze moet nemen. Een andere gewaarwording is het feit dat fusie trajecten vaak niet de gewenste efficiencyvoor- delen opleveren. Neem als voorbeeld het fusie traject tussen de Stichting Bejaardenwerk en het Servicebureau. De fusie is destijds o.a. in gang gezet om efficiencyvoordelen te behalen. Wat blijkt de Stichting Companen vraagt voor 2004 circa 150.000,- meer subsidie aan dan het verwachte beschikbare subsidieplafond voor dat jaar. En als klap op de vuurpijl worden met deze extra subsidiegelden dezelfde pro ducten en diensten als voorheen geleverd. Frustrerend maar waar, de fusie resulteert op deze wijze in een minder efficiënte organisatie dan voorheen. Dit kan en mag de bedoeling niet zijn. Wist u dat sommige beleidsplannen de realiteit negeren? Het Landschapsontwikkelingsplan, dan o.a. kan worden gezien als een bouwsteen bij de opstelling van het streekplan Zuid-Hol land Zuid, geeft een visie op het landschap van Goeree-Overflakkee. Het plan negeert de woningbouw ten noorden van Middelhamis, terwijl de uitbreiding van de woonkern zich juist ontwikkeld heeft in noordelijk richting. Landschappelijk gezien kan wellicht een andere locatie beter zijn, maar de WD is van mening dat ook beleidsmakers verder moeten 'bordu ren' op de realiteit. Tot slot heeft de raad na de dualisering een vertegenwoordigende, kaderstellende en con trolerende functie. Het college is in tegenstel ling tot de raad sterk bestuurlijk georiënteerd. In de praktijk blijkt echter dat de raad haar kaderstellende rol verder in moeten vullen. Zij laat haar agenda nog te veel bepalen door het college en het ambtelijk apparaat. De WD staat voor om hier verandering in aan te bren gen. de WD fractie email: reinosinga@hetnet.nl Dit wordt voorlopig het laatste artikel in Frac tiegewijs. Hopelijk heeft deze artikelenreeks bij gedragen aan één van de doelstellingen van het dualisme: de burger dichter bij de politiek brengen. De respons op de artikelen was (helaas) vrijwel nihil. Op de bijeenkomsten in Stad en Nieuwe Ton ge. waar de fractievoorzitters met elkaar de degens kruisten en aan de inwoners de moge lijkheid geboden werd vragen aan de politiek te stellen, bleek wel dat er nog veel onbegrip heerst bij de inwoners. Onbegrip over het niet adequaat reageren op op- en aanmerkingen, het niet ontvangen van een ontvangstbevesti ging op correspondentie, onbegrip over een negatieve reactie op verzoeken tot het verkrij gen van vergunningen. Het blijkt nogal eens te schorten aan de "vertaling" van beslissingen naar de burger. In Nieuwe Tonge werd geop perd een wethouder als aanspreekpunt aan te wijzen voor de problematiek in de kleine ker nen. Om deze mensen niet al te zeer te belas ten lijkt het mij beter een ambtenaar als zoda nig aan te stellen. Ook zou in overweging genomen kunnen worden een raadslid als aan spreekpunt of vraagbaak te laten fungeren voor een bepaalde wijk. Regelmatig word ik door een inwoner benaderd om hem/haar met raad en daad bij te staan, adviezen te geven, brie ven naar instanties te redigeren. Zo krijg je het gevoel je nuttig te maken voor de gemeen schap. De burger moet niet dichter bij de poli tiek gebracht worden, de politiek moet naar de burger toe om te horen wat er leeft. In een democratie heeft de burger plichten én rechten. Soms bekruipt mij het gevoel dat die rechten wel erg ver doorgeschoten zijn. Een voorbeeld: een democratisch genomen beslis sing, zoals het besluit over het Knooppunt, zou m.i. ongehinderd tot voltooiing gebracht moeten worden. Nu blijkt het mogelijk te zijn dat op basis van het ontbreken van een toet singskader, zijnde een bestemmingsplan beschermd dorpsgezicht, de werkzaamheden aan het Knooppunt opgeschort worden. De voorzieningenrechter heeft een bezwaarmaken- de in het gelijk gesteld. Dit uitstel leidt evenwel niet tot afstel, immers het bestemmingsplan beschermd dorpsgezicht is op een haar na gevild. Wel ben ik benieuwd naar de uitkomst van de aansprakelijkheidsstelling; is de project ontwikkelaar te voorbarig geweest en draalt derhalve op voor de geleden schade van der den (kopers van appartementen en de toekom stige eigenaar van de supermarkt) of kan de gemeente aansprakelijk gesteld worden voor de geleden schade? In het laatste geval is het de inwoner van de gemeente die het gelag betaalt. Een weinig aanlokkelijk vooruitzicht. CDA-MiddelhamIs Fractievoorzitter J.R. Dillingh Boudewijnstraat2l 3243 AD Stad aan 't Haringvliet teL: 0187-611441 e-mail: fam.j.dilllngh@zonnet.nl In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze In dit blad gelezen hebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om Jngezonden tekst in te korten of niet te plaat sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven. Naar aanleiding van een ingezonden bericht in Ons Eiland en Eilanden Nieuws hebt u zich tot de gemeente gewend om uw stand punt ten opzichte van de Speeltuin De Flip- jes te Ouddorp naar voren te brengen. Wij betreuren het feit dat het publiek hier van onjuiste informatie wordt voorzien. Wij zijn nog in gesprek met het bestuur van de speeltuin. Er is nog geen sprake van finale besluitvorming. Graag wil ons college u het volgende onder de aandacht brengen: In de eerste helft van 2002 is naar aanleiding van klachten en ambtelijke en bestuurlijke waarneming van gemeentewege een plan opgesteld om te komen tot een verbetering van de parkeersi tuatie bij Speeltuin De Flipjes te Ouddorp. Dit plan is besproken met het bestuur van de speeltuin en de eigenaar van de grond. Wet geving ter bescherming van natuurwaarden en een gebrek aan ruimte binnen het gebied van de speeltuin hebben niet tot realisatie van dat plan kunnen leiden. Uit verkeers technisch oogpunt was deze oplossing wel het beste. Vervolgens is in overleg met onder andere het bestuur van de speeltuin een nieuw plan opgesteld. Er was enige juridische marge beschikbaar om een parkeervoorziening te kunnen maken. Bezwaren zouden mogelijk tot het niet reali seren van de plannen kunnen leiden. De gemeente heeft vervolgens deze parkeer voorzieningen in procedure gebracht en de benodigde financiële middelen beschikbaar gesteld. Er zijn echter bezwaren tegen de plannen ingediend. Het gemeentebestuur heeft besloten de procedure vooriopig niet voort te zetten en eerst met het bestuur van de speeltuin in overieg te treden. Dit zal op SOjunia.s. gebeuren. Wij hebben voortdurend het initiatief geno men om tot oplossingen te komen. Het gemeentebestuur heeft financiële middelen beschikbaar gesteld. Wij zullen op de vergadering van 30 juni a.s. uitgebreid met elkaar van gedachten wisse len over de toekomst en de gang van zaken rond de speeltuin. Een toekomstvisie moet worden ontwikkeld. Intussen moet de bereidbaarheid van de omliggende woningen en terreinen wel gewaarborgd blijven. De politie en de par- kingwatchers zijn gevraag in het zomersei zoen de aandacht ook op dit gebied te vesti gen. De genomen verkeersmaatregelen moe ten worden nageleefd. De doorgang voor ambulance, e.d. moet gewaarborgd blijven. De veiligheid staat bij de gemeente voorop. Speeltuinvereniging De Flipjes is in het recreatief beleid van de gemeente van het allergrootste belang. Het gemeentebestuur hecht zeer veel waarde aan het voortbestaan van de speeltuin. BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GOEDEREEDE De Stichting Koninklijke fanfare 'Apollo' te Goedereede haalt zaterdag weer oud papier op in Goedereede en in Goedereede Haven hoofd. Gelieve het papier vóór 8.30 uur bui ten gereed te zetten. In verband met de bra derie worden bewoners van de Bekaf, Markt, Noodzijde Haven en Zuidzijde Haven verzocht hun oud papier elders in Goedereede neer te willen zetten of af te geven bij de opslag aan de Varkensmarkt. Bij het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) Rijnmond kunnen burgers uit de regio Rijnmond voortaan terecht voor vragen en opmerkingen over de regeling persoonsgebonden budget (PGB). Hiervoor is het Steunpunt PGB opgezet dat vanaf eind 2002 open is. Het IKG en het Steunpunt zijn onderdeel van het Regionaal Patiënten Consumenten Platform (RPCP) Rijrunond. Wanneer iemand is geïndiceerd voor zorg, kan hij of zij vaak kiezen voor zorg in natu ra of zelf zorg inkopen met een persoonsge bonden budget. Men krijgt dan geld, een budget, waarmee men zelf een zorgverlener moet zoeken en betalen. Ook moet men zelf afspraken maken met de zorgverlener, bij voorbeeld over werktijden en loon. Wanneer iemand kiest voor zorg in natura, regelt de instelling die de zorg levert dit soort zaken. Vaak is het aanvragen van een PGB en de uitvoering ervan een ingewikkelde klus. Hoe dit alles in zijn werk gaat, is te lezen in de folder 'Persoonsgebonden Budget (PGB)' van het RPCP-Rijnmond, welke bij het Steunpunt PGB op te vragen is. Tevens kun nen mensen bij het Steunpunt klachten neer leggen over ervaringen met hun PGB. Aan de dienstverlening van het Steunpunt PGB zijn geen kosten verbonden. Het Steunpunt PGB is telefonisch te berei ken op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur, op nummer: 010-4659084.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 9