De geschiedenis van de 'Rijndam' 3 Culturele Kralenketting Eiaa)ndelijk nieuws DAIHATSU SPECIALIST BIEDT AAN: PEUGEOT 106 1.4 XR Volgens Euro-NCAP de veiligste auto in zijn klasse Officier eist twaalf jaar in Ouddorpse moordaanslag Bj. -1996, CROEN M, T8.360 KM, STUURBEKR., EI.EK.RAIVIEN, CV. AUTOBEDRIJF VAN DER VLIET v.o.r n Kunst- en Cultuur Rondje Dirksland EIIAItDBI-IIIEUWS DAIHATSU CUORE1.0 XTi, dakspoiler, trekhaakrood 68.000 km 1999 DAIHATSU CHARADE 1.3 16V,stuurbekr.blauw 76.000 km 1996 RENAULT TWINGO 1.2, elek. ramenzwart 13.000 km 2002 OPEL C0RSA1.2 16VStrada,stuurbekr.,3-drsgrijs 56.000km 1999 PEUGEOT PARTNER, BTW-auto, STBwit 98.000 km 2000 Binnenkort: OPEL ASTRA 1.6 Stationwagengrijs 2002 PEUGEOT 206 1.4 GentryI.blauw 2000 DAIHATSU SPECIALIST Julianaweg 78 3248 AN Melissant Tel. (0187)60 17 64 OPENINGSTIJDEN: werkdagen 7-12 uur en 13-17 uur Dinsdag en donderdagavond 18-19.30 uur Zaterdag 8-t2üur Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxyxxxxxxxxxyyyyyxyyyyy De nieuwe Toyota Avensis: De hoogste score ooit, 34 pun ten! Dat heeft de nieuwe Toyota Avensis bij de strenge botsproe- ven van Euro-NCAP behaald. Ooli is de nieuwe Avensis de eerste auto die bij de vernieuw de, nog zwaardere proeven de maximumscore van 5 sterren ontving van Euro-NCAP. Knie-airbag HWNUXHReclameborden-AutoheletteTmg-Spandoeken-em... tegen littekens! RECEPTIONIST/ ADM. MEDEWERKER NOORDZEE BUNGALOW BEHEER B.V. 'Rijndam'(1) Vervolg van voorpagina PAGINA 4 VRUDAG 4 JULI 2003 F. A, De Toyota Avensis is de allereerste auto die de vijf sterren kreeg bij de nieuwe, nog strengere botsproeven. Bij deze nieuwe proeven wordt nog nauwkeuriger gemeten hoeveel de pedalen naar binnen bewegen bij een aanrijding. Bij de botsproef van opzij wordt nu een slede met vervormbare voorkant gebruikt en ook een meer gevoelige dummy, waardoor beter kan worden ingeschat hoeveel letsel inzittenden oplopen bij een aanrij ding. Dankzij Toyota's unieke filosofie van 'Superieure Kwaliteit', zet de Avensis een nieuwe standaard op het gebied van veiligheid. "Het is geen toeval dat Toyota in Europa regelmatig als beste uit de bus komt bij kwaliteitsonderzoeken. Bij elke nieuwe Toyota stellen wij tot doel dat de bestuurder zich op zijn gemak voelt in de auto en trots is op het bezit ervan. De nieuwe Toyota Avensis is gebaseerd op ons principe van Superieure Kwaüteit. Dit is vanaf de ontwerpfase vertaald in het hoge niveau van de actieve en passieve vei ligheid. Wij zijn zeer trots op de 34 punten die de auto heeft gescoord. Daarmee is de nieuwe Toyota Avensis de veiligste in zijn klasse", aldus Thierry Dombreval, Senior Vice Pre sident Sales and After Sales van Toy ota Motor Marketing Europe (TMME). Actieve veiligheidssystemen als de nieuwste generatie ABS en elektroni sche remkrachtverdeling zijn stan daard op de nieuwe Avensis. Als optie zijn ook nog Brake Assist (BA), Vehi cle Stability Control (VSC) en Trac tion Control (TRC) leverbaar. Met andere woorden, maximale veiligheid bij een glad wegdek en tijdens het rij den met hoge snelheden. Maar ook op het gebied van passieve veiligheid is de nieuwe Toyota Aven sis de beste in zijn klasse. De sterke, stijve carrosserie is gecombineerd met Toyota's MICS (Minimal Int rusion Cabin System). Bij dit systeem zijn de onderdelen zo ontworpen dat bij een aanrijding de botsingsenergie geabsorbeerd en gelijkmatig verdeeld wordt. Hierdoor wordt de cabine zo min mogelijk vep,'ormd. De nieuwe Avensis beschikt over maar liefst negen airbags, waaronder een gloednieuwe knie-airbag van 18 liter, en een bestuurders- en passagier sairbag die in twee fasen worden opgeblazen. De auto is tevens uitge rust met een zitpositiesensor aan bestuurderszijde en een airbagsensor aan de voorzijde. Bij de aanrijding van opzij worden zowel de voor- als achterpassagiers beschermd door de side en curtain air bags. Omdat het dragen van veiligheidsgor- dels van levensbelang is, beschikt de nieuwe Toyota Avensis over een inno vatief systeem dat de inzittenden er door middel van een geluidssignaal in twee fasen aan herinnert hun veilig- heidsgordel om te doen. Verder is de auto standaard uitgerust met ISOFIX-bevestigingspunten in de achterbank, ter bevestiging van een kinderzitje. Bovendien beschikken de kinderzitjes hierbij over een bevesti gingsband aan de bovenzijde, waar mee wordt voorkomen dat het kinder zitje voorover tuimelt bij een aanrij ding. Rekla*''® Julianaweg 84c-3248 AN-Melissant Tel.: 0187-487557 Mobiel: 0626-368 886 Brandwonden veroorzaken vaak ontsierende littekens, met alle lichamelijke en psychische gevolgen van dien. Om de slachtoffers te helpen in hun strijd tegen die littekens, blijft er veel geld nodig voor o.a. nazorg en onderzoek. \^BF| Steun die strijd! Giro 20 21 22 «EBEooiiiN Bank 70 70 6430 Postbus 1015 1940 EA Beverwijk te!. (0251) 27 55 55 www.brandwonden.nl Noordzee Bungaiow Beheer 6.V. exploiteert de verhuur, beheer en verkoop van vakantie bungalows op Noordzeepark Ouddorp (Goeree-Overflokkee). èijna 300 bungalows zijn door de eigenaars aan onze organisatie in beheer gegeven. Op dit fraaie park groeien de v/erkzaamheden nog steeds, in het bijzonder op het gebied van verhuur. Spil in dit geheel is onze receptie, waar zowel mondeling, telefonisch als schriftelijke een grote hoeveelheid informatie wordt verstrekt. Ter versterking van ons team zoeken wij per direct een nieuwe medewerker, voor 20 uur, in de functie van Voor deze functie vragen wij: vriendelijke en gastvrije Instelling goede contactuele vaardigheden een redelijk mondje Duits spreken en schrijven opleiding Mavo/Havo ervaring met automatisering/computers is een pré. Kortom, iemand die zijn/haar zaakjes voor elkaar heeft en het plezierig vindt met mensen om te gaan en op de meest vreemdsoortige vragen een antwoord heeft. Wanneer werken in een prima sfeer, een afwisselende job met variabele werktijden en een daarbij behorend salaris je aanspreken, schrijf dan een sollicitatiebrief met C.V. en een pasfoto naar onderstaand adres. Telefonische informatie is te verkrijgen bij mw. C.Teurlings, tel. 0187-683099. Oud Nieuwlandseweg 43 Postbus 24 3253 ZG Ouddorp 1 Onlangs lazen we in de krant dat de 'Rijndam' (2), het voormalige passa giersschip van de Holland Amerika Lijn (HAL), voor de sloop werd ver kocht en onderweg zijnde naar de slo- perij op onverklaarbare wijze zonk. Een stukje maritiem erfgoed was hiermee voorgoed verdwenen, met in gedachten om de 'oude' 'Rotterdam' te behouden voor het nageslachtgaat er ongemerkt heel veel ver loren van wat nog over is van de eens zo mooie Nederlandse passagiers vloot. Wij willen de geschiedenis eens gaan verha len van de 'Rijndam', één van de mooie pas sagiersschepen van de HoUand-Amerika Lijn, waarvan er tot op heden drie schepen met deze naam in de vaart zijn gekomen. Gaarne maak ik gebruik van het boek '125 jaar H.A.L' van de heer G.J. de Boer, die mij toestemming gaf voor inzage in dit naslag werk. In oktober 1901 werd de eerste 'Rijndam' in de vaart gebracht en op de Noordatlantische route ingezet. Dankzij het succes met de nieuwe 'Rotter- dam'(3) (1897) en de 'Statendam'(l) (1898) en mede door de boekwinst bij de verkoop van de oudere schepen, kon er worden geïn vesteerd in nieuwe schepen. Dit was dan ook de reden om nieuwe schepen voor de rederij te bestellen. In juni 1899 werd de 'Potsdam' besteld bij de scheepswerf Blohm Voss en twee maanden later nog twee nieuwe passagiers schepen bij de scheepswerf Harland Wolff, die respectievelijk 'Noordam' en 'Rijndam' genoemd zouden worden. De 'Rijndam'(l) was 170 meter lang en werd uitgerust met twee triple expansie stoommachines van Harland Wolff. Haar eerste reis begon op 10 oktober 1901 van Rotterdam naar New York. In 1912 werden er 12 extra reddingssloepen aangebracht. Op 18 januari 1916, tijdens een reis van New York naar Rotterdam, liep de 'Rijndam' op een mijn. Na een noodreparatie in Engeland werd de 'Rijndam' in Rotterdam volledig hersteld en vertrok van daar op 15 april weer naar New York. Op deze reis kreeg het schip onder de Ame rikaanse kust een aanvaring en werd zwaar beschadigd de haven van New York binnen gesleept, waar het schip werd opgelegd. De 'Rijndam' werd al gauw geconfronteerd met het gebeuren van de Eerste Wereldoor log en werd door de Amerikanen gevorderd en verbouwd tot troepentransportschip en op 1 mei 1918 in New York in gebruik geno men als USS 'Ryndam' onder Amerikaanse vlag. Het schip was bewapend met vier kanonnen van 15 cm, twee éénponders en twee machine geweren. Op 31 mei 1918 werd de USS 'Ryndam', varende in een konvooi van vier troepen- transportschepen, getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot 'U 90' De USS 'Ryndam' kon drie torpedo's ont wijken, maar de 'President Lincoln'(1907), één van de in dit konvooivarende schepen, werd tot zinken gebracht. De USS 'Ryndam' probeerde de onderzee boot nog te rammen, maar dat mislukte. Op 1 juli ontkwam de USS 'Ryndam' voor de tweede maal ternauwernood aan een tor- pedoaanval. Het schip voer toen in konvooi met zes andere schepen, toen zij werd aan gevallen door de Duitse onderzeeboot 'U 86". Bij deze aanval ging het Amerikaanse troepentransportschip 'Covington' (1909) verloren. Na de wapenstilstand maakte de USS 'Ryn dam' nog zeven rondreizen van Quiberon, St. Nazaire en Brest naar New Port, Hobo ken en New York met terugkerende troepen. Sijttdmii I Tijdens deze periode dat de USS 'Ryndam' onder Amerikaanse vlag voer, maakte dit schip 26 transatlantische reizen, waarbij 17.319 militairen zijn vervoerd. Op 4 augusUis 1919 kwam het schip weer in New York aan waar ze een week later door de 'U.S. Navy' uit dienst werd gesteld en op 22 oktober werd teruggegeven aan de Hol- land-Amerika Lijn, die het schip weer in haar originele staat bracht als passagiers schip en ook de naam 'Rijndam' weer aan bracht. Op 21 juli 1920 begon de 'Rijndam' aan haar eerste na-ooriogse reis Rotterdam - New York. In 1925 werd de 'Rijndam' bij de scheeps werf Wilton-Fijenoord in Schiedam ver bouwd en aangepast. In 1926 ging het schip vanuit New York een reis rond de wereld maken met 570 studenten. Deze reis duurde van 18 september tot 2 mei 1927. In deze zeveneenhalve maand wer den 47 havens in 33 landen bezocht en 35000 mijl afgelegd. Op 16 april 1929 begon de 'Rijndam aan haar laatste reis Rotterdam - New York waarna zij weer in Rotterdam aangekomen, van de vlootsterkte werd afgevoerd voor de sloop bij Frank Rijsdijk's Industrieële Ondernemingen in Hendrik Ido Ambacht. Schiedam, Maarten Bezuijen De officier van justitie heeft woensdag 2 juli jl. voor de rechtbank in Rotter dam twaalf jaar gevangenisstraf geëist tegen de man die verdacht wordt op donderdagavond 21 maart vorig jaar een moordaanslag op de Ouddorper Bram Bom te hebben gepleegd. Op het slachtoffer werden vier kogels afgevuurd waarvan er één op twee plaatsen zijn schedel door boorde. Zwaar gewond kwam Bom in het Dijkzigt Ziekenhuis terecht, waar artsen vochten voor z'n leven. Het slachtoffer heeft de aanslag wonder wel overleefd. Bom verklaarde op de zitting dat hij op don derdagavond 21 maart vorig jaar oog in oog stond met Martin J., z'n ex-zwager die in Hongarije woont. Bom vertelde de rech ters dat hij zijn ex-zwager had herkend en er zelfs mee gesproken had. Bom's kinderen waren op uitnodiging van zijn ex-vrouw die avond uitgegaan in Rotterdam. Toen Bom tegen Martin J. verteld had dat de kinderen nog niet thuis waren en hij dus alleen thuis was, werd hij bij de deur van z'n woning neergeschoten. De buurvrouw had gezien hoe de schutter wegrende in de richting van de Oosterweg. Zij herkende het signale ment van de schutter dat overeenkwam met dat van Martin J. Uit politieonderzoek is gebleken dat kort na de schoten een tele foongesprek tot stand is gekomen vanuit de telefooncel aan de Oosterweg met het mobiele telefoonnummer van de vriend van Bom's ex-echtgenote. Deze werd dan ook onlangs gearresteerd en heeft enige dagen in een politiecel gezeten als verdachte van medeplichtigheid aan de moordaanslag. Zijn verklaringen bleken tegenstrijdig. Uit controlegegevens van de Hongaarse grensbewaking blijkt dat Martin J. in de vroege ochtend van 20 maart vorig jaar het land heeft verlaten en op 22 maart rond de middag het land weer is in gereisd. Daarbij is zijn paspoort gescand. Een deel van de route is bovendien gepeild met de zendmas ten die in verbinding stonden met de mobie le telefoon van Martin J. "De verdachte heeft een reis van ruim 1600 kilometer gemaakt om Bram Bom van het leven te beroven. Dat is zeer emstig", zo hield de officier van justitie de rechters voor. Maar ondanks de aanwezige bewijslast blijft Martin J. ontkennen. Volgens zijn raadsman rammelt het bewijs dat het Openbaar Minis terie heeft vergaard. "Hij kon niet zo'n ver re reis naar Ouddorp hebben gemaakt omdat hij een slechte gezondheid had", zo betoogde de advocaat. De rechtbank was echter van mening dat er voldoende gron den aanwezig waren om het verzoek van de advocaat, om de verdachte onmiddellijk vrij te laten, af te wijzen. "De verdenkingen blijven in volle omvang aanwezig", zo hield de president van de rechtbank de advocaat voor. De rechtbank doet op 15 juli uitspraak. Door zijn liandtekening te zetten, verleende burgemeester Stoop zijn medewerking aan de start van de Kunst- en Cultuurkring Dirksland. Het gonsde vorige week woensdag avond van de bedrijvigheid in het gemeentehuis. Alle deelnemers aan de Kunst- en Cultuurkring Dirksland waren aanwezig om getuige te zijn van de officiële start van hun kunst- en cultuurrondje, als culturele 'kraal' aan de Culturele Kralenketting. Burgemeester Stoop opende de bijeenkomst door iedere aanwezige welkom te heten en zijn waardering uit te spreken over het vele initiatief en het aanwezige kunstzinnige elan en culturele erfgoed binnen zijn gemeente. Als men hem een jaar geleden had gevraagd of Goeree-Overflakkee ook iets van dien aard in zich herbergde, dan zou hij gezegd hebben; 'Er zal ongetwijfeld een streekmu seum zijn, en, o ja, natuurlijk het Rien Poort- vliet museum.' Maar er blijkt meer te zijn aan cultureel erfgoed, panden en monumen ten. "Het bijeenbrengen van de grote veelzij digheid aan deze componenten in een kunst en cultuurrondje is daarbij een waardevolle ontwikkeling. Wie zijn best doet om culture le en kunstzinnige elementen onder de aan dacht van het publiek te brengen, werkt bewust mee aan cultuurparticipatie. Heer lijk, dat mensen hiermee niet alleen vanuit hun eigen innerlijk, maar ook voor een bre der publiek bezig willen zijn. Zo kan kunst en cultuur niet alleen oppervlakkig beschouwd als iets abstracts worden erva ren, maar ook innerlijk worden beleefd". De burgervader sprak zijn waardering uit voor de gezamenlijke inspanningen die hiervoor geleverd werden, waarna applaus volgde. Als officiële openingshandeling mocht de heer Stoop hierna zelf kunstzinnig aan de slag. Kunstschilder Niels Snoek had hier voor een blad samengesteld met allerlei gan- zenpoten. De ganzenpoot, als sprekend sym bool in het wapen van de gemeente Dirks land, werd door iedere deelnemer in alle mogelijke vormen afgebeeld, en de ganzen poot van de burgemeester zou het geheel compleet maken, uiteraard vergezeld van zijn handtekening. Niels vertolkte veler gevoelens met de woorden: "Ik had niet gedacht dat het zo'n vlucht zou nemen." Jaren geleden was er al sprake van het idee om een kunst -en cultuurroute over het eiland te laten lopen. Daarbij werd gesugge reerd dat Dirksland wel kon worden gene geerd, daar zou toch niets bijzonders te'doen zijn(!) Maar het dorp Dirksland werd gemeente Dirksland, en kon daarmee ook de culmrele grenzen uitbreiden. Tegenwoordig zijn er binnen de gemeente maar liefst vier stichtingen of groepen die zich met kunst en cultuur bezighouden. Het zoeken naar meewerkende kunstenaars viel eerst niet mee, maar na het uitgeven van de kleurrijke folder over het kunst en cul tuurrondje Dirksland. staan er alweer 4 a 5 mensen op de wachtlijst om mee te gaan doen. En er zijn nog meer mogelijkheden. Schrijven en dichten, culmrele rnaaltijden en natuurprojecten behoren hier zeker "bij. De bijeenkomst was dan ook niet alleen bedoeld als startschot, maar ook als evaluatie- en planningsmoment. In de gangen van het gemeentehuis ontwikkelde zich hierna een gezelhg bijeenzijn, waar alvast een deel van de ruim 120 kunstwerken konden worden bezichtigd, die zeker blijven hangen tot de Nationale Monumentendag, zaterdag 13 september.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 4