De geschiedenis van de 'Rijndam'
3
Culturele Kralenketting
Eiaa)ndelijk nieuws
DAIHATSU SPECIALIST BIEDT AAN:
PEUGEOT 106 1.4 XR
Volgens Euro-NCAP
de veiligste auto in zijn klasse
Officier eist
twaalf jaar in
Ouddorpse
moordaanslag
Bj. -1996, CROEN M, T8.360 KM,
STUURBEKR., EI.EK.RAIVIEN, CV.
AUTOBEDRIJF VAN DER VLIET v.o.r
n
Kunst- en Cultuur Rondje Dirksland
EIIAItDBI-IIIEUWS
DAIHATSU CUORE1.0 XTi, dakspoiler, trekhaakrood 68.000 km 1999
DAIHATSU CHARADE 1.3 16V,stuurbekr.blauw 76.000 km 1996
RENAULT TWINGO 1.2, elek. ramenzwart 13.000 km 2002
OPEL C0RSA1.2 16VStrada,stuurbekr.,3-drsgrijs 56.000km 1999
PEUGEOT PARTNER, BTW-auto, STBwit 98.000 km 2000
Binnenkort:
OPEL ASTRA 1.6 Stationwagengrijs 2002
PEUGEOT 206 1.4 GentryI.blauw 2000
DAIHATSU
SPECIALIST
Julianaweg 78
3248 AN Melissant
Tel. (0187)60 17 64
OPENINGSTIJDEN:
werkdagen 7-12 uur en 13-17 uur Dinsdag en donderdagavond 18-19.30 uur
Zaterdag 8-t2üur
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxyxxxxxxxxxyyyyyxyyyyy
De nieuwe Toyota Avensis:
De hoogste score ooit, 34 pun
ten! Dat heeft de nieuwe Toyota
Avensis bij de strenge botsproe-
ven van Euro-NCAP behaald.
Ooli is de nieuwe Avensis de
eerste auto die bij de vernieuw
de, nog zwaardere proeven de
maximumscore van 5 sterren
ontving van Euro-NCAP.
Knie-airbag
HWNUXHReclameborden-AutoheletteTmg-Spandoeken-em...
tegen littekens!
RECEPTIONIST/
ADM. MEDEWERKER
NOORDZEE
BUNGALOW
BEHEER B.V.
'Rijndam'(1)
Vervolg van voorpagina
PAGINA 4
VRUDAG 4 JULI 2003
F.
A,
De Toyota Avensis is de allereerste
auto die de vijf sterren kreeg bij de
nieuwe, nog strengere botsproeven.
Bij deze nieuwe proeven wordt nog
nauwkeuriger gemeten hoeveel de
pedalen naar binnen bewegen bij een
aanrijding. Bij de botsproef van opzij
wordt nu een slede met vervormbare
voorkant gebruikt en ook een meer
gevoelige dummy, waardoor beter
kan worden ingeschat hoeveel letsel
inzittenden oplopen bij een aanrij
ding.
Dankzij Toyota's unieke filosofie van
'Superieure Kwaliteit', zet de Avensis
een nieuwe standaard op het gebied
van veiligheid.
"Het is geen toeval dat Toyota in
Europa regelmatig als beste uit de bus
komt bij kwaliteitsonderzoeken. Bij
elke nieuwe Toyota stellen wij tot
doel dat de bestuurder zich op zijn
gemak voelt in de auto en trots is op
het bezit ervan. De nieuwe Toyota
Avensis is gebaseerd op ons principe
van Superieure Kwaüteit. Dit is vanaf
de ontwerpfase vertaald in het hoge
niveau van de actieve en passieve vei
ligheid. Wij zijn zeer trots op de 34
punten die de auto heeft gescoord.
Daarmee is de nieuwe Toyota Avensis
de veiligste in zijn klasse", aldus
Thierry Dombreval, Senior Vice Pre
sident Sales and After Sales van Toy
ota Motor Marketing Europe
(TMME).
Actieve veiligheidssystemen als de
nieuwste generatie ABS en elektroni
sche remkrachtverdeling zijn stan
daard op de nieuwe Avensis. Als optie
zijn ook nog Brake Assist (BA), Vehi
cle Stability Control (VSC) en Trac
tion Control (TRC) leverbaar. Met
andere woorden, maximale veiligheid
bij een glad wegdek en tijdens het rij
den met hoge snelheden.
Maar ook op het gebied van passieve
veiligheid is de nieuwe Toyota Aven
sis de beste in zijn klasse. De sterke,
stijve carrosserie is gecombineerd
met Toyota's MICS (Minimal Int
rusion Cabin System). Bij dit systeem
zijn de onderdelen zo ontworpen dat
bij een aanrijding de botsingsenergie
geabsorbeerd en gelijkmatig verdeeld
wordt. Hierdoor wordt de cabine zo
min mogelijk vep,'ormd.
De nieuwe Avensis beschikt over
maar liefst negen airbags, waaronder
een gloednieuwe knie-airbag van 18
liter, en een bestuurders- en passagier
sairbag die in twee fasen worden
opgeblazen. De auto is tevens uitge
rust met een zitpositiesensor aan
bestuurderszijde en een airbagsensor
aan de voorzijde.
Bij de aanrijding van opzij worden
zowel de voor- als achterpassagiers
beschermd door de side en curtain air
bags.
Omdat het dragen van veiligheidsgor-
dels van levensbelang is, beschikt de
nieuwe Toyota Avensis over een inno
vatief systeem dat de inzittenden er
door middel van een geluidssignaal in
twee fasen aan herinnert hun veilig-
heidsgordel om te doen.
Verder is de auto standaard uitgerust
met ISOFIX-bevestigingspunten in
de achterbank, ter bevestiging van een
kinderzitje. Bovendien beschikken de
kinderzitjes hierbij over een bevesti
gingsband aan de bovenzijde, waar
mee wordt voorkomen dat het kinder
zitje voorover tuimelt bij een aanrij
ding.
Rekla*''® Julianaweg 84c-3248 AN-Melissant Tel.: 0187-487557 Mobiel: 0626-368 886
Brandwonden veroorzaken
vaak ontsierende littekens, met
alle lichamelijke en psychische
gevolgen van dien. Om de
slachtoffers te helpen in hun
strijd tegen die littekens, blijft
er veel geld nodig voor o.a.
nazorg en onderzoek.
\^BF| Steun die strijd!
Giro 20 21 22
«EBEooiiiN Bank 70 70 6430
Postbus 1015
1940 EA Beverwijk
te!. (0251) 27 55 55
www.brandwonden.nl
Noordzee Bungaiow Beheer 6.V. exploiteert
de verhuur, beheer en verkoop van vakantie
bungalows op Noordzeepark Ouddorp
(Goeree-Overflokkee).
èijna 300 bungalows zijn door de eigenaars
aan onze organisatie in beheer gegeven.
Op dit fraaie park groeien de v/erkzaamheden
nog steeds, in het bijzonder op het gebied van
verhuur.
Spil in dit geheel is onze receptie, waar zowel
mondeling, telefonisch als schriftelijke een
grote hoeveelheid informatie wordt verstrekt.
Ter versterking van ons team zoeken wij
per direct een nieuwe medewerker, voor 20
uur, in de functie van
Voor deze functie vragen wij:
vriendelijke en gastvrije Instelling
goede contactuele vaardigheden
een redelijk mondje Duits spreken en
schrijven
opleiding Mavo/Havo
ervaring met automatisering/computers
is een pré.
Kortom, iemand die zijn/haar zaakjes voor
elkaar heeft en het plezierig vindt met mensen
om te gaan en op de meest vreemdsoortige
vragen een antwoord heeft.
Wanneer werken in een prima sfeer, een
afwisselende job met variabele werktijden en
een daarbij behorend salaris je aanspreken,
schrijf dan een sollicitatiebrief met C.V. en
een pasfoto naar onderstaand adres.
Telefonische informatie
is te verkrijgen bij
mw. C.Teurlings,
tel. 0187-683099.
Oud Nieuwlandseweg 43
Postbus 24
3253 ZG Ouddorp
1
Onlangs lazen we in de krant dat de
'Rijndam' (2), het voormalige passa
giersschip van de Holland Amerika
Lijn (HAL), voor de sloop werd ver
kocht en onderweg zijnde naar de slo-
perij op onverklaarbare wijze zonk.
Een stukje maritiem erfgoed was hiermee
voorgoed verdwenen, met in gedachten om
de 'oude' 'Rotterdam' te behouden voor het
nageslachtgaat er ongemerkt heel veel ver
loren van wat nog over is van de eens zo
mooie Nederlandse passagiers vloot.
Wij willen de geschiedenis eens gaan verha
len van de 'Rijndam', één van de mooie pas
sagiersschepen van de HoUand-Amerika
Lijn, waarvan er tot op heden drie schepen
met deze naam in de vaart zijn gekomen.
Gaarne maak ik gebruik van het boek '125
jaar H.A.L' van de heer G.J. de Boer, die mij
toestemming gaf voor inzage in dit naslag
werk.
In oktober 1901 werd de eerste 'Rijndam' in
de vaart gebracht en op de Noordatlantische
route ingezet.
Dankzij het succes met de nieuwe 'Rotter-
dam'(3) (1897) en de 'Statendam'(l) (1898)
en mede door de boekwinst bij de verkoop
van de oudere schepen, kon er worden geïn
vesteerd in nieuwe schepen. Dit was dan ook
de reden om nieuwe schepen voor de rederij
te bestellen.
In juni 1899 werd de 'Potsdam' besteld bij
de scheepswerf Blohm Voss en twee
maanden later nog twee nieuwe passagiers
schepen bij de scheepswerf Harland
Wolff, die respectievelijk 'Noordam' en
'Rijndam' genoemd zouden worden.
De 'Rijndam'(l) was 170 meter lang en
werd uitgerust met twee triple expansie
stoommachines van Harland Wolff. Haar
eerste reis begon op 10 oktober 1901 van
Rotterdam naar New York.
In 1912 werden er 12 extra reddingssloepen
aangebracht.
Op 18 januari 1916, tijdens een reis van New
York naar Rotterdam, liep de 'Rijndam' op
een mijn. Na een noodreparatie in Engeland
werd de 'Rijndam' in Rotterdam volledig
hersteld en vertrok van daar op 15 april weer
naar New York.
Op deze reis kreeg het schip onder de Ame
rikaanse kust een aanvaring en werd zwaar
beschadigd de haven van New York binnen
gesleept, waar het schip werd opgelegd.
De 'Rijndam' werd al gauw geconfronteerd
met het gebeuren van de Eerste Wereldoor
log en werd door de Amerikanen gevorderd
en verbouwd tot troepentransportschip en op
1 mei 1918 in New York in gebruik geno
men als USS 'Ryndam' onder Amerikaanse
vlag. Het schip was bewapend met vier
kanonnen van 15 cm, twee éénponders en
twee machine geweren.
Op 31 mei 1918 werd de USS 'Ryndam',
varende in een konvooi van vier troepen-
transportschepen, getorpedeerd door de
Duitse onderzeeboot 'U 90'
De USS 'Ryndam' kon drie torpedo's ont
wijken, maar de 'President Lincoln'(1907),
één van de in dit konvooivarende schepen,
werd tot zinken gebracht.
De USS 'Ryndam' probeerde de onderzee
boot nog te rammen, maar dat mislukte.
Op 1 juli ontkwam de USS 'Ryndam' voor
de tweede maal ternauwernood aan een tor-
pedoaanval. Het schip voer toen in konvooi
met zes andere schepen, toen zij werd aan
gevallen door de Duitse onderzeeboot 'U
86". Bij deze aanval ging het Amerikaanse
troepentransportschip 'Covington' (1909)
verloren.
Na de wapenstilstand maakte de USS 'Ryn
dam' nog zeven rondreizen van Quiberon,
St. Nazaire en Brest naar New Port, Hobo
ken en New York met terugkerende troepen.
Sijttdmii I
Tijdens deze periode dat de USS 'Ryndam'
onder Amerikaanse vlag voer, maakte dit
schip 26 transatlantische reizen, waarbij
17.319 militairen zijn vervoerd.
Op 4 augusUis 1919 kwam het schip weer in
New York aan waar ze een week later door
de 'U.S. Navy' uit dienst werd gesteld en op
22 oktober werd teruggegeven aan de Hol-
land-Amerika Lijn, die het schip weer in
haar originele staat bracht als passagiers
schip en ook de naam 'Rijndam' weer aan
bracht.
Op 21 juli 1920 begon de 'Rijndam' aan
haar eerste na-ooriogse reis Rotterdam -
New York.
In 1925 werd de 'Rijndam' bij de scheeps
werf Wilton-Fijenoord in Schiedam ver
bouwd en aangepast. In 1926 ging het
schip vanuit New York een reis rond de
wereld maken met 570 studenten. Deze
reis duurde van 18 september tot 2 mei
1927. In deze zeveneenhalve maand wer
den 47 havens in 33 landen bezocht en
35000 mijl afgelegd.
Op 16 april 1929 begon de 'Rijndam aan
haar laatste reis Rotterdam - New York
waarna zij weer in Rotterdam aangekomen,
van de vlootsterkte werd afgevoerd voor de
sloop bij Frank Rijsdijk's Industrieële
Ondernemingen in Hendrik Ido Ambacht.
Schiedam, Maarten Bezuijen
De officier van justitie heeft woensdag
2 juli jl. voor de rechtbank in Rotter
dam twaalf jaar gevangenisstraf
geëist tegen de man die verdacht
wordt op donderdagavond 21 maart
vorig jaar een moordaanslag op de
Ouddorper Bram Bom te hebben
gepleegd. Op het slachtoffer werden
vier kogels afgevuurd waarvan er één
op twee plaatsen zijn schedel door
boorde. Zwaar gewond kwam Bom in
het Dijkzigt Ziekenhuis terecht, waar
artsen vochten voor z'n leven. Het
slachtoffer heeft de aanslag wonder
wel overleefd.
Bom verklaarde op de zitting dat hij op don
derdagavond 21 maart vorig jaar oog in
oog stond met Martin J., z'n ex-zwager die
in Hongarije woont. Bom vertelde de rech
ters dat hij zijn ex-zwager had herkend en er
zelfs mee gesproken had. Bom's kinderen
waren op uitnodiging van zijn ex-vrouw die
avond uitgegaan in Rotterdam. Toen Bom
tegen Martin J. verteld had dat de kinderen
nog niet thuis waren en hij dus alleen thuis
was, werd hij bij de deur van z'n woning
neergeschoten. De buurvrouw had gezien
hoe de schutter wegrende in de richting van
de Oosterweg. Zij herkende het signale
ment van de schutter dat overeenkwam met
dat van Martin J. Uit politieonderzoek is
gebleken dat kort na de schoten een tele
foongesprek tot stand is gekomen vanuit de
telefooncel aan de Oosterweg met het
mobiele telefoonnummer van de vriend van
Bom's ex-echtgenote. Deze werd dan ook
onlangs gearresteerd en heeft enige dagen
in een politiecel gezeten als verdachte van
medeplichtigheid aan de moordaanslag.
Zijn verklaringen bleken tegenstrijdig.
Uit controlegegevens van de Hongaarse
grensbewaking blijkt dat Martin J. in de
vroege ochtend van 20 maart vorig jaar het
land heeft verlaten en op 22 maart rond de
middag het land weer is in gereisd. Daarbij
is zijn paspoort gescand. Een deel van de
route is bovendien gepeild met de zendmas
ten die in verbinding stonden met de mobie
le telefoon van Martin J. "De verdachte
heeft een reis van ruim 1600 kilometer
gemaakt om Bram Bom van het leven te
beroven. Dat is zeer emstig", zo hield de
officier van justitie de rechters voor. Maar
ondanks de aanwezige bewijslast blijft
Martin J. ontkennen. Volgens zijn raadsman
rammelt het bewijs dat het Openbaar Minis
terie heeft vergaard. "Hij kon niet zo'n ver
re reis naar Ouddorp hebben gemaakt
omdat hij een slechte gezondheid had", zo
betoogde de advocaat. De rechtbank was
echter van mening dat er voldoende gron
den aanwezig waren om het verzoek van de
advocaat, om de verdachte onmiddellijk
vrij te laten, af te wijzen. "De verdenkingen
blijven in volle omvang aanwezig", zo
hield de president van de rechtbank de
advocaat voor.
De rechtbank doet op 15 juli uitspraak.
Door zijn liandtekening te zetten, verleende burgemeester Stoop zijn medewerking aan de start
van de Kunst- en Cultuurkring Dirksland.
Het gonsde vorige week woensdag
avond van de bedrijvigheid in het
gemeentehuis. Alle deelnemers aan de
Kunst- en Cultuurkring Dirksland
waren aanwezig om getuige te zijn van
de officiële start van hun kunst- en
cultuurrondje, als culturele 'kraal'
aan de Culturele Kralenketting.
Burgemeester Stoop opende de bijeenkomst
door iedere aanwezige welkom te heten en
zijn waardering uit te spreken over het vele
initiatief en het aanwezige kunstzinnige elan
en culturele erfgoed binnen zijn gemeente.
Als men hem een jaar geleden had gevraagd
of Goeree-Overflakkee ook iets van dien
aard in zich herbergde, dan zou hij gezegd
hebben; 'Er zal ongetwijfeld een streekmu
seum zijn, en, o ja, natuurlijk het Rien Poort-
vliet museum.' Maar er blijkt meer te zijn
aan cultureel erfgoed, panden en monumen
ten. "Het bijeenbrengen van de grote veelzij
digheid aan deze componenten in een kunst
en cultuurrondje is daarbij een waardevolle
ontwikkeling. Wie zijn best doet om culture
le en kunstzinnige elementen onder de aan
dacht van het publiek te brengen, werkt
bewust mee aan cultuurparticipatie. Heer
lijk, dat mensen hiermee niet alleen vanuit
hun eigen innerlijk, maar ook voor een bre
der publiek bezig willen zijn. Zo kan kunst
en cultuur niet alleen oppervlakkig
beschouwd als iets abstracts worden erva
ren, maar ook innerlijk worden beleefd". De
burgervader sprak zijn waardering uit voor
de gezamenlijke inspanningen die hiervoor
geleverd werden, waarna applaus volgde.
Als officiële openingshandeling mocht de
heer Stoop hierna zelf kunstzinnig aan de
slag. Kunstschilder Niels Snoek had hier
voor een blad samengesteld met allerlei gan-
zenpoten. De ganzenpoot, als sprekend sym
bool in het wapen van de gemeente Dirks
land, werd door iedere deelnemer in alle
mogelijke vormen afgebeeld, en de ganzen
poot van de burgemeester zou het geheel
compleet maken, uiteraard vergezeld van
zijn handtekening. Niels vertolkte veler
gevoelens met de woorden: "Ik had niet
gedacht dat het zo'n vlucht zou nemen."
Jaren geleden was er al sprake van het idee
om een kunst -en cultuurroute over het
eiland te laten lopen. Daarbij werd gesugge
reerd dat Dirksland wel kon worden gene
geerd, daar zou toch niets bijzonders te'doen
zijn(!) Maar het dorp Dirksland werd
gemeente Dirksland, en kon daarmee ook de
culmrele grenzen uitbreiden. Tegenwoordig
zijn er binnen de gemeente maar liefst vier
stichtingen of groepen die zich met kunst en
cultuur bezighouden.
Het zoeken naar meewerkende kunstenaars
viel eerst niet mee, maar na het uitgeven van
de kleurrijke folder over het kunst en cul
tuurrondje Dirksland. staan er alweer 4 a 5
mensen op de wachtlijst om mee te gaan
doen. En er zijn nog meer mogelijkheden.
Schrijven en dichten, culmrele rnaaltijden en
natuurprojecten behoren hier zeker "bij. De
bijeenkomst was dan ook niet alleen bedoeld
als startschot, maar ook als evaluatie- en
planningsmoment. In de gangen van het
gemeentehuis ontwikkelde zich hierna een
gezelhg bijeenzijn, waar alvast een deel van
de ruim 120 kunstwerken konden worden
bezichtigd, die zeker blijven hangen tot de
Nationale Monumentendag, zaterdag 13
september.