i e
ISGO in beeld
PREDIKBEURTEN
Jaarmarkt
Middelharnis
op Open
Monumentendag
EIIAnQBh-IIIEUWS
Ophalen oud papier
Ouddorp
EIÜVriDEtl-tllEUWS
Ergernis overlast
Zomeravond excursie
in het
Scliurvelingengebiecl
Betrouwbare gids
naar de hemel
Eenentwintig jongeren gearresteerd
Nu pas ingegrepen
Niet alleen op Urk
Ook elders een probleem
W. H. Velema
Zondag 6 juU 2003
Alledaags
Nu we aan het einde van het cursus-
seizoen 2002-2003 voor volwassenene
ducatie gekomen zijn, kijken we met u
terug: welke cursussen zijn gevolgd en
wat waren de resultaten? Een inter
view met mevrouw Roose-de Regt. Zij
vervult bij het Albeda College aan de
Kastanjelaan in Middelharnis de
functie van locatie-coördinator.
PAGINA 2
VRIJDAG 4 JULI 2003
Door de arrestatie van eenentwintig jonge
ren is Urk in het nieuws. Vrijwel alle lande
lijke kranten maken melding van het feit.
Heel wal journalisten gaan in op de context
en de achtergronden van het drugsgebruik
dat met drugshandel gepaard gaat. Of moet
ik de samenhang omkeren? Eerst drugshan
del en dan. daarna en daardoor drugsge
bruik? Het zal wel op een wisselwerking
neerkomen.
Het viel mij op dat de kop in NRC Handels
blad welwillender was dan in het Nederlands
Dagblad. De laatste krant bracht een verhaal
onder het opschrift: "Urk lost problemen
niet op. maar ontkent ze". Dat er aanhalings
tekens gebruikt worden wekt de indruk dal
men deze kop heeft opgetekend uit de mond
van anderen. Niettemin zeggen deze woor
den toch iets dat de krant gezegd wil hebben,
ook al komen de woorden van een ander.
NRC Handelsblad kopt (zo zegt men dat
tegenwoordig) "Een snelle kick op Urk uit
verveling", met als onderschrift "Vissers
dorp is niet verbaasd over arrestaties om
drugs". Deze kop is vriendelijker dan die
van het Nederlands Dagblad.
Aan het ontkennen is dan nu een eind geko
men. Er is ingegrepen. Zelfs de burgemees
ter is bUj omdat dit gebeurd is. Als ik het
woordje 'zelfs' gebruik, ligt daarin enige
verbazing over het feit dat dit nu pas gebeurt.
Ik zal niet alle feiten uit de kranten bij eikaar
plukken met de bedoeling daarmee een zo
getrouw mogelijk beeld te geven van een
reeds geruime tijd gedoogde situatie. Die
indruk krijgt de lezer wel. Men wist in aller
lei gremia (om dat moderne woord voor de
vormen van samenleving op Urk maar eens
te gebruiken) wel van wat er verhandeld en
gebruikt werd.
Het zou niet moeilijk geweest zijn om reeds
eerder in te grijpen. Toch heeft men dat niet
gedaan. De burgemeester mag bUj zijn dat
dit nu wel gebeurd is. Hij zal er niet verbaasd
over zijn. Het had, zo is mijn indruk, in feite
al eerder moeten gebeuren.
Maar goed. nu is het dan zover. Bc ben voor
zichtig met het kritiseren van dat lange
wachten. Wie er kritiek op heeft, moet ach
tergronden en motieven kennen. Ze zijn mij
onbekend. Ik praat het niet goed maar zeg
wel: het kan van wijsheid getuigen het goe-
de moment af te wachten. In elk geval kan
niet langer gezegd worden dat Urk de pro
blemen niet oplost, maar ze ontkent of weg
schuift.
Er is nu ingegrepen. Dat zal een ver\'olg heb
ben; niet alleen justitieel maar ook voor de
samenleving op het dorp. De vermeld wel,
dat verschillende predikanten op ingrijpen
hebben aangedrongen: ze hebben in elk
geval bij de misstanden de vinger gelegd. En
dat kennelijk niet als een vrijblijvende
mededeling. Zij wilden er iets aan doen en
aan gedaan hebben.
Nu is het dan zover. NRC Handelsblad zal
met zijn kop wel een punt van gelijk scoren.
Dat alles ermee gezegd is, geloof ik niet.
Verveling op vrijdagavond en op zaterdag,
na vijf dagen hard werken in de vis op zee of
te land, zal zeker meespelen. Toch moet er
meer aan de hand zijn. De schreef reeds eer
der over gesignaleerde misstanden in Bun
schoten-Spakenburg. Jongelui die vee! geld
verdienen en dan aan het drugscircuit ruiken,
met het grote gevaar dat ze erin terechtko
men.
Iets dergelijks zal op Urk ook het geval zijn.
Men bedenke dat deze verzoeking een groot
deel van de Nederlandse jeugd bedreigt.
Denk aan steden als Amsterdam en Rotter
dam. Wat in Urk moet opvallen, is het ortho-
do.xe karakter van de kerken ter plaatse. Men
heeft in die kringen keimeüjk niet voldoende
greep op de jeugd om drugsgebruik effectief
tegen te aaan.
De lezer voelt dat ik mijn woorden met zorg
kies. Ik zou niet graag vanuit de verte de
beschuldigende vinger uitsteken en daarmee
een hele dorpssamenleving afschrijven.
Naar mijn gedachte moeten de nu bekend
geworden feiten dringen tot zelfonderzoek,
daar en elders!
Bij dat zelfonderzoek zou ik drie vragen aan
de mensen voorleggen. Beter gezegd: ik zou
willen dat ze die aan zichzelf stellen.
Ten eerste: hebben we van deze feiten gewe
ten, maar er met opzet aan voorbij gezien?
Het is zaak deze vraag eerlijk onder ogen te
zien. De buitenwereld wist van drugsgebruik
op Urk. Waarom wij dan niet?
Vervolgens: Indien we de waarheid wegge
stopt hebben, waarom deden we dat? Wil
den we geen herrie in het dorp? Waren we
bang dat er verwanten van ons (om het maar
een beetje neutraal te zeggen) bij waren?
Wilden we hen en tegeüjk ook onszelf spa
ren? Hoe kunnen we zo'n houding van de
ogen sluiten, verdedigen tegenover de
samenleving en de famihe en vooral tegen
over onze God?
Als laatste vraag: Weten we er eigenlijk
geen raad mee of geen raad op? Is het pro
bleem ons uit de hand gelopen en ons boven
het hoofd gegroeid?
Er zal geen oplossing gevonden worden als
we deze vragen niet eerlijk onder ogen wil
len zien. En evenmin als we de antwoorden
niet als een gezamenlijk probleem willen
bespreken.
De begrijp best dat er individuele verschillen
kunnen zijn. En dat de antwoorden daarom
ook genuanceerd kunnen zijn. Toch zal er bij
velen iets gemeenschappelijks zijn.
Durven we niet ingrijpen? Kunnen we niet
ingrijpen? Willen we niet ingrijpen? Afhan
kelijk van de antwoorden op deze drie vra
gen zo'j ik zeggen dat niet alleen de jongeren
maar ook de ouderen hulp nodig hebben.
Laten ze zich niet te groot achten voor hulp-
verleiüng.
De handen moeten ineen geslagen worden.
Men moet op Urk dit zien als een gemeen
schappelijk en als een gemeenschapspro
bleem. Men moet dan ook samen aan de
slag tegen het geconstateerde misbruik. Ik
zeg niet dat dit gemakkelijk is. Het vraagt
ook om ootmoed. Men moet zichzelf, mis
schien ook wel eigen verleden kritisch
bezien.
Er is geen oplossing als men de feiten ont
kent, verdringt of bijkleurt. Ik schrijf deze
regels met de gedachte dat het opschrift ook
wel vervangen kan of moet worden door een
andere plaatsnaam. Zouden niet in veel dor
pen of steden problemen spelen als op Urk?
De naam Urk mag voor velen in dit verband
een pikante klank hebben, Urk zal geen uit
zondering zijn.
Daarom loopt dit artikel uit op een oproep
tot een gemeenschappelijk onderkennen van
de problemen. En een gemeenschappelijke
aanpak er\'an.
De een moet niet op de ander neerzien;
samen biddend opzien tot God. Hem vragen
om wijsheid en hulp, om ootmoed en eens
gezindheid in het bestrijden van het kwaad.
Daarbij past ons ook bewogenheid met hen
die in de greep van dit kwaad zitten, en met
hun ouders, hun famihe.
Niet vanuit de hoogte, met een air van 'dat
overkomt ons niet en dat gaat aan onze
(kerk)deur voorbij", maar in nederigheid met
verslaafden meelevend, meebiddend en
meestrijdend.
Merkwaardig dat een liberale krant als NRC
Handelsblad milder 'kopte' dan het Neder
lands Dagblad, zij het ook dat deze krant
aanhalingstekens gebruikte. Kennelijk wist
men het probleem niet beter te verwoorden
dan met geleende woorden. Dat is altijd
gevaarlijk. Wees u zelf. Dit geldt over de
hele linie van deze problematiek.
Op zaterdag 5 juü komt de Kon. Beatrix
school weer langs om oud papier op te halen,
ook in de Oostdijk en omgeving. U mag ook
Uw karton inleveren. Zet alles s.v.p. goed
zichtbaar en goed gebundeld aan de straat.
Vriendelijk verzoek hierbij is, met het oog
op de vrijwilligertjes die helpen bij het opha
len, de pakketten niet zwaarder te maken dan
ten hoogste tien kilo, U wordt verzocht deze
uiterlijk 8.30 uur droog gereed te hebben
staan. Degenen die hun papier en karton tot
nu toe in de afvalbak deponeerden, worden
uitgenodigd dit voortaan gereed te zetten,
zodat zoveel mogehjk gerecycled kan wor
den. Geheve geen papier of karton bij de
containers bij gemeentewerken of op school
neer te zetten. Als U het echt niet langer kunt
bewaren, kan het op telefonische afspraak
worden ingeleverd, tel.: (0187) 682124,
683676 of 682490, De ouders wordt ver
zocht om kinderen jonger dan 9 jaar niet met
broertjes of zusjes mee te smren om papier
op te halen. De organisatie zal niet aanspra-
keüjk zijn als zich ongevallen voordoen, dus
kinderen jonger dan 9 jaar die niet onder
begeleiding van een ouder zijn, zuUen naar
huis worden gestuurd. De opbrengst over de
maand april was 2.481,40 (45.120 kg).
Iedereen daarvoor harteUjk dank.
chr. streekbiad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en Mijdagavond
Tel, (0187)4710 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA MiddeUiamis
Langeweg 13, Sonunelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: AlgemeenSgebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm'l
tarief per mm 0.27:
coniracttarieven op aanvTaag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. VUlerius,
tel. (0187)47 1022,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van Ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,25.
Per jaar 35,00.
Abormementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opze^ingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhanüs 342001108
OUDDORP - Her\'. Gem. Dorpskerk: 9.00
uur kand. J. den Ouden. Nederhemert;
11.00 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur
ds. R, Veldman. Eben-Haëzer: 9.00 uur
ds. R. Veldmanen 18.30 uur kand. J. den
Ouden - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. W.
P.Ferguson en 18.30 uur ds. P. C. Koster
- Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. Th.
Koelewijn; 11.15 uur ds. Th. Koelewijn
(duitstahg) en 18.30 uur ds. J. Smink,
praisedienst.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45,
17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik.
STELLENTDAM - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. E. van der Meer, Hilversum en
18.00 uur ds. W. L. Smeh - Ger. Kerk
geen opgave.
MELISSANT - Herv. Gem. 10,00 en 18.00
uur kand. H. Lassche, Staphorst - Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.30 uur
student L. Terlouw - Ger. Kerk 9.30 en
18.30 uur ds. T. van Staalduine - Ger.
Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. Kooien, Usselstein en 18.00 uur ds. P.
Nagel, Vlaardingen - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. P. Blok - Ziekenhuis
14.30 uur ds. A. van Wijk.
HERKINGEN-Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. A, van Wijk - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. de Lange, Bruchem Kerkwijk en
18.00 uur ds. J. C. Kleijn, Sint Philips-
land - Lukaskapel HDG 10.15uurds.J.
Willemsen - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur
ds. E. van Dunné-de BijU Nachenius -
Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. R.
Steenstra - CAMA Christengemeente,
het Prieel, 10.00 uur J. Nugter, H.A.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P.
Voets. Donderdag 10 juli: 14.00 uur ds.
A. P. Voets, bevestiging en inzegening
van het huwelijk van Friso den Oude en
Sandra van der Kooij. Vrijdag 11 juli:
14.45 uur ds. J. den Boer, bevestiging en
inzegening van het huwelijk van Ewoud
den Boer en Amette Struik - Chr. Ger.
Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter
- Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J.
Karels - Ger. Kerk 9.30 uur ds. L, J,
Lingen en 17.00 uur kand, F. Hoogen-
dijk- Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en
14.30 uur dienst.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. A. Belder. bediening Heihge Doop en
18.00 uur ds. J. Koppelaar - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OLTDE TONGE - Her>'. Gem. 10.00 uur ds.
H. J. Catsburg, Goes en 18.00 uur ds. J.
C. Mesu, Nieuw en St. Joosland - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Evangelie Gemeente Bérea, gebouw
"De Bron" 10.00 uur dienst.
STAD aan "t HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam-
som - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P.
C. Koster, 18.00 uur ds. G. den Hartogh.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. H. Westerhout, Krimpen a/d IJssel en
18.00 uur 4s. P. van Duijvenboden -
Ger. kerk 10.00 uur ds. G. den Hartogh
en 18.00 uur de heer L. H. Zweers.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. W. L. Smelt, Stellendam en 18.00
uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk
10.00 uur gez. dienst Den Bommel ds.
G. d. Hartogh en 18.00 uur dhr. K. Baas.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
dr. T. E, van Spanje.
ErgetTiissen en overlast horen bij het zom
erse eilandelijke leven. Graffiti staat bij
veel burgers nog altijd hoog aangeschreven-
In negatieve zin uiteraard. Geklodder op
andermans muren en bezittingen dient nei-
gens toe. Voortaan elders gaan verven dus-
Er is genoeg te doen, binnen- en buiten
shuis. Fietsers die bij het links- en rechtsaf
slaan nimmer hun hand uitsteken zijn een
gevaar op de weg. De overgrote meerderheid
van de jeugdige fietsers, die deze gouden
regel tijdens het verkeersexamen uitstekend
onder de knie heeft, is deze vaardigheid
de volgende dag al weer vergeten. De enkel
ing die het wel blijft doen krijgt een vlag en
wimpel. En naar keuze een zoen van de
favorietejuf of meester. De niet-ei gemis pri
js valt hen autoinatisch in de schoot.
Fietsen staan overdwars op de stoep. Hier'
ligt de oplossing niet voor de hand maar op
straat. Er moet meer gelegenheid komen om
tweewielers te stallen. Hoe langer de
bestaande situatie voortduurt des te meer
wordt het een gewoonte om de fiets lukraak
en vooral breeduit eigens te 'stallen'. Ook
het slordig parkeren van vierwielige voertu
igen leidt tot dezelfde ergernissen. Vooral
fietsers en voetgangers zijn de dupe van
geblokkeerde trottoirs. Denk als automo
bilist niet het is maar voor even. U blijft
meestal langer weg dan u had gepland en
uw parkeergedrag is nog strafbaar ook.
Boren, frezen en andere mechanische gelu
idsbronnen difigen mee naar de eeisteprijs.
Alhoewel luidruchtige popmuziek die tot op
straat hoorbaar is ook een goede kans
maakt. Vanuit huizen en auto's komt het
wilde geraas u tegemoet. Kalm aan dus
dames en heien van het voluinegeweld. Uw
gehoor is uw zaak, het onze willen we giaag
zo houden.
Kauwgum hoort niet op straat maar in de
verpakking, in de mond of bij het afval. De
afbraahtijd van dit smerige en straat-
dekveivuilende goedje is ongeveej' 25 jaar-
Lijkt mij meer dan genoeg om te stoppen
met deze vorm van oppervlakteveruuiling-
Zweifvuil neemt vooral in de zomer'
explosief toe- In 1912, en dat is inderdaad
lang geleden, leverde het werpen van papi
er op gemeentegrond in Dirksland tenmin
ste nog een proces-verbaal op. Anno 2002
komen de blikjes en ander verpakkingsma
teriaal je overal tegemoet. De lege bak staat
er meestal doelloos, of kapot en overvol,
naast. Te veel moeite een en ander op te
ruimen?Dit is 200 ergeren. De straat
vervuilt, en het is de burger die betaalt.
Deze vorm van viezigheid wordt door' nie
mand gewaardeerd- Hier is mooi Flakkee
gewoon goor. Nederland Schoon is zo bezien
nog een lang leven beschoren. Opzomeren is
een begrip uit mijn geboortestad. Probeer in
uw eigen buurt wat op te ruimen en te fris
sen. Als de ergste rommel weg is ziet de
straat er' meteen anders uit. Afvalcontain
ers na het ledigen zo snel mogelijk van de
straat is ook een idee.
Tenslotte iets over discriminatie. Bestaat in
geuren en kleuren. Soorten en maten. Wat
wordt er veel uitgestort over medemens- en
scholier. Wees een man, een vrouw, een
grote of kleine burger en stop met die onzin
nige taal. Heeft u zonder ergernissen de
eindstreep van dit irritante verhaal
gehaald'?Proficiat, Ukunt mxteen aan een
spelletje 'mens-ergerje-niet' beginnen.
Het IVN Goeree Overflakkee, VW Oud
dorp en het Zuid-Hollands Landschap orga
niseren op woensdagavond 16 juh om 19.00
uur een wandelexcursie door de Kleistee,
een namurterrein midden in het Schur\'elin-
gengebied bij Ouddorp. Een restant van een
schurveüng is aan het openbare Kerkepad in
De Kleistee te zien.
Wie een kijkje terug in de tijd wil nemen kan
naar De Heistee, waar nog steeds Middel
eeuwse landschapsstrucmren zijn terug te
vinden. De Kleistee was van oorsprong de
naam van de boerderij midden in het Schur-
velingengebied, gemetseld met klei uit de
polder. Die boerderij is gesloopt, maar de
plaats is goed terug te vinden aan de hand
van de fruitbomen en de afwijkende planten
groei. De eerst boerderij was dus met klei uit
de polder gemetseld, maar verder is De Klei
stee een gebied met veel zandgrond.
Datam: woensdag 16juh;
Aanvang: 19.00 uur;
Verzamelen: Smalle weg naast Dirk Doens-
weg 35 in Ouddorp (parkeermogelijk-
heid in centrum op 10 min. loopafstand);
Deelnamekosten: gratis;
Aatmielden; opgave verplicht tot en met
vrijdag 16 juH telefonisch tussen 10.00
en 17.30 uur bij VW Ouddorp. tel:
(0187)68 17 89,
Dit boek heeft een aantrekkelijke titel. Het
wil een gids zijn. Een gids naar de beste
plaats die er is; de hemel. En tegelijkertijd
pretendeert het een betrouwbare gids te zijn,
een gids waarvan gezegd kan worden dat je
er op aan kunt... Wat zou een mens nog
meer wensen! Als de inhoud van zo'n boek
de titel ook echt waar maakt, dan moet het
wel één van de allerbeste boeken zijn. Wel
nu, zo is het ook!
Tegelijkertijd moet ik zeggen dat de oor
spronkelijke titel van ditzelfde boek een
andere is. Het is ooit in het Engels geschre
ven. En toen heette het: 'An alarme to
unconverted sinners". Dus: een alarm tot
onbekeerde zondaren! Dat klinkt wel even
anders. En toch maakt het niet zo veel ver
schil. Dat alarm, gericht tot die onbekeerde
zondaars, dat wil ze terugroepen van hun
weg naar het verderf. Want daar gaan onbe
keerde zondaars heen. Het wil dat ze een
omkeer van 180 graden maken. Niet meer op
weg naar het allerergste, maar op pad naar
het meest volmaakte. Dus toch - en tegelij
kertijd: een gids naar de hemel!
De schrijver van dit boekje, Joseph AUeine,
leefde in Engeland van 1634 tot 1668. Hij
werd maar 34 jaar. Wij zouden zeggen: dat
leven was veel te kort. Maar Joseph Alleine
was na 34 jaar bij de poort van de hemel
aangekomen. En toen nam God hem weg.
Hij mocht naar binnen! De weg die hij ande
ren had gewezen, was hij door genade ook
zelf gegaan. En het bleek de goede weg te
zijn. Hij is in zijn boek dan ook een betrouw
bare gids
Joseph Alleine was een prediker in Enge
land. Hij was van puriteins gevoelen. Dat wil
zeggen: hij kwam op voor de zuivere
'pure") leer en kerkregering. Dat leverde
hem tegenstand en zelfs gevangenschap op.
Zijn gezondheid raakte daardoor ontwricht.
Korte tijd daarna stierf hij.
Het alles beheersende thema in dit boek is de
noodzaak van de bekering en wat die beke
ring inhoudt. Ik zal u eerst de titels boven de
zeven hoofdsmkken van dit boek noemen.
Dan hebt u tegehjkertijd eiüg inzicht in wat
Alleine in dit boek zijn lezers zeggen wil. 1)
Wat bekering niet is, 2) Wat bekering wel is,
3) De noodzaak van bekering, 4) De ken
merken van de onbekeerden, 5) De ellende
van de onbekeerden, 6) Aanwijzingen tot
bekering en 7) Beweegredenen tot bekering,
Opmerkehjk is dat Alleine het betoog van
zijn boek vooral gebouwd heeft rond het
begrip "bekering'. Iemand zou kunnen den
ken dat dit toch wel wat eenzijdig is. Spreekt
de Bijbel, als het gaat over de weg naar de
hemel, ook niet over geloof? En heeft ook
het wonder van de wedergeboorte er niet
mee te maken'? Ik moet u zeggen dat Alleine
al deze aspecten ter sprake brengt. Daar is
Hij een voldoende bijbels theoloog voor. En
toch gaat het in dit boek vooral om de beke
ring. Het is denk ik vooral hierom, dat Allei
ne duidelijk wil maken dat er een grondige,
een radicale verandenng van de mens nodig
is. Zo lees ik op pag. 50: 'Bekering is een
diep werk, een hartenwerk. Zij keert alles
ondersteboven en doet een mens aan een
nieuwe wereld beginnen. Zij gaat geheel
door een mens heen, door de gedachten,
door de leden van het lichaam en door de
gang van het gehele leven." Ze heeft haar
effect op de binnenzijde van de mens, als
namelijk zijn verstand veriicht, zijn hart ver
nieuwd, zijn weerstanden gebroken en zijn
wil veranderd wordt. Maar ook de buiten
kant wordt zodoende veranderd. Wat ik tot
heden niet wilde, dat ga ik willen. En omge
keerd! Mijn gebed wordt; 'Heere, wat wilt u
dat ik doen zal?"
Alleine zou geen puriteins prediker zijn als
hij niet telkens het werk en de betekenis van
Christus centraal stelde. Maar hij laat daarbij
we! zien dat zonder bekering Christus niet
tot nut zal zijn. Alles wat Hij gedaan en gele
den heeft, zal dan voor u nutteloos zijn, zegt
hij. "Christus stierf voor zondaren!'", zo zeg
gen velen en laten dit de grond voor hun
hoop zijn, aldus Alleine. En hij vervolgt:
'Maar ik moet u zeggen dat Christus nooit
stierf om onboetvaardige en onbekeerde
zondaars die daarin volharden, te behou
den!' Hij haalt in dat verband een collega
van hem aan. Die stelde in zijn pastoraat
altijd twee vragen: Ij 'wat heeft Christus
voor u gedaan?" en 2) 'wat heeft Christus in
u gewerkt?" Dat eerste moet natuurlijk wel
zichtbaar worden in het tweede. Met andere
woorden: toon mij de vruchten van uw leven
en ik zal u zeggen waarin uw leven gewor
teld is!
Met name de twee laatste hoofdstukken zijn
heel persoonlijk toegespitst. Beide staan
boordevol met aansporingen om zich te
bekeren. Ja, als ik het goed lees, reikt Allei
ne hier zelfs zoiets als een methode aan.
Zover gingen deze praktikale schrijvers. De
eerste zinnen van hoofdstuk 6 luiden als
volgt: 'Voordat u deze aanwijzingen leest,
raad ik u, ja, beveel ik u voor God en Zijn
heihge engelen, te besluiten deze te volgen
en ik roep Zijn bijstand en zegen in dat
zij mogen gelukken." Hij wijst erop dat hij
zelf eerst die weg is gegaan en het is hem tot
zegen geweest.
Alleine, die door heel dit boek heen uiterst
scherp is in zijn vermaningen en daarbij het
vtiur van de hel niet onbesproken laat, is in
zijn appèl ruimhartig en gul. Hij laat een har-
teUjke en onbekommerde nodiging horen.
Tot allen en een ieder! 'De God Die u schiep,
nodigt u zeer genadig. De deuren van de
hemel zijn voor u opengedaan. De eeuwige
poorten zijn voor u wijd opengezet en een
overvloedige ingang in het Koninkrijk der
hemelen wordt u verschaft. Let slechts
op wat u aangeboden is. O, gezegend
Koninkrijk! Het is een Koninkrijk der heer
lijkheid, een Koninkrijk der gerechtigheid,
een Koninkrijk van vrede en een eeuwig
Koninkrijk!"
Aan het slot van zijn boek legt hij zijn lezers
een keus voor. Laat het me maar v.'eten, wat
je voornemen is! Wil je verder gaan op de
weg van de dood of wil je je toeleggen op
bekering en naar het eeuwige leven grijpen?
Denk eraan, zo zegt .A.lleine, aan de Heere
Jezus ligt het niet als je zover niet komen
zult. Hij strekl Zijn armen wijd uit om je te
ontvangen.
De laatste bladzijde behelst een gebed. Het
eindigt als volgt: ik smeek u, Heere God,
laat het eens ontdekt worden dat sommige
zielen door deze arbeid (hij bedoelt zijn
boek) bekeerd werden. En laat sommigen in
staat zijn om op te staan en te zeggen dat zij
door deze overredingen zijn ingewormen
voor U..."
N.a.v.: loseph Alleine. Betrouwbare gids
naar de hernel. Vertaald en ingeleid door
drs. I. Versloot. Uitgeverij Den Hertog
te Houten. Gebonden. 201 pagina's.
Prijs €16-50.
J.M J. Kieviet
Hoe komt het Albeda College aan het
geld voor volwasseneneducatie?
Mevrouw Roose: "Ieder jaar stelt het Minis
terie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
aan de gemeenten een bedrag beschikbaar
voor het geven van ondenvijs aan volwasse
nen (educatie). Met volwassenen worden
mensen bedoeld van 18 jaar en ouder."
Hoe wordt het cursusaanbod bepaald?
Mevrouw Roose: "De gemeenten, het Albe
da College en het Intergemeentelijk Samen
werkingsverband Goeree-Overflakkee gaan
ieder najaar met elkaar om de tafel zitten om
te bespreken welke opleidingen er voor het
rijksgeld gegeven zullen worden. De
irikoopovereenkomst, die van die besprekin
gen het resultaat is, wórdt vervolgens door
de vier gemeenten ondertekend. Wij weten
vrij goed welke behoefte aan cursussen er is,
omdat we dicht bij de praktijk staan,""
Verzorgt het Albeda College, behalve voor
volwasseneneducatie, nog meer cursussen?
Mevrouw Roose: "Ja, we geven ook nog
cursussen aan inburgeraars en enkele
beroepsopleidingen. Daarnaast worden op
verzoek van de bevolking, als er voldoende
vraag naar is, taalcursussen georganiseerd.""
Kunt u iets vertellen over de
inburgeringscursussen
Mevrouw Roose: "Per jaar hebben we
ongeveer 16 inburgeraars die gedurende één
jaar een inburgeringstraject volgen. Dit tra
ject wordt afgesloten met een profieltoets.'"
Het cursusjaar 2002-2003 is inmiddels
voorbij. Kunt u iets vertellen over de resul
taten?
MevTouw Roose: "Aan de cursussen voor
volwasseneneducatie hebben 380 inwoners
van Goeree-Overflakkee deelgenomen.
Daarvan hebben 180 cursisten hun cursus
met een certificaat afgesloten. Het ging daar
bij om de volgende cursussen: Nederlands
voor Nederlandstaligen en Nederlands voor
anderstaligen (NT2), Engels, Kennismaken
met de computer en Zeggen wat je denkt.
Daarnaast hebben we een aantal cursussen
verzorgd voor 50 plussers, namelijk Engels,
Kunstgeschiedenis en Intemet/e-mail,""
En waren de cursisten tevreden
Mevrouw Roose: "Uit een klantentevreden-
heidonderzoek, dat wij in 2002 hebben laten
uitvoeren, is gebleken dat het merendeel van
de cursisten zeer tevreden is: de gemiddelde
waardering lag op een 8,5. Ook in dit cur
susjaar waren zij zeer tevreden."
Klopt het dat jullie ook dagexcursies
organiseren?
Mevrouw Roose: "Naast de lessen kunnen
alle cursisten 2x per jaar deelnemen aan een
(educatieve) dagexcursie. Gemiddeld gaan
er 120 cursisten mee met een excursie. De
laatste excursie was op 27 mei 2003 naar de
glasfabriek in Leerdam."
Hieronder een verslag van deze exctirsie,
geschreven door een NT2-cursist en
geplaatst in de schoolkrant: 'Op dinsdag 27
mei hadden wij een prachtige excursie naar
Leerdam, Misschien vindt iedereen het leuk,
maar ik vond het leuk en ook leerzaam,
omdat ik vroeger over het werk in een glas-
fabriek een ander idee had. Voor mij was het
heel interessant hoe ze verschillende vormen
van glas maakten. Wij gingen ook naar het
Op zaterdag 13 september is het weer Open
Monumentendag. Sinds vele jaren is dat ook
de dag waarop in Middelharnis de restaura
tie- en activiteitencomniissie van de Ned.
Herv. Kerk haar traditionele jaarmarkt orga
niseert in de Ring en de Raadhuisstraat in
Middelharnis.
Ook tijdens de elfde editie van deze jaar
markt hoop de commissie weer flink uit te
pakken met allerlei gezellige activiteiten
voor jong en oud. De voorbereidingen zijn
inmiddels in volle gang en het ziet er naar uit
dat u kunt rekenen op een groot aantal acti
viteiten. Dit jaar zijn er zelfs nvee spring-
kussens. En ook de wafelbakker - die over
heerlijke Luikse wafels voor u bakt - is er
weer. Natuurlijk is er de ronmielmarkt en
om 13.00 uur de boedelveiling, waarbij de
meest bijzondere spulletjes van de tiand
worden gedaan door onze veilingmeester.
Dus, houd 'm alvast vrij in uw agenda: zater
dag 13 september, jaarmarkt Middelharnis.
De markt is geopend van 9.30-16.(X) uur.
glasmuseum. Daar hebben we schitterende
glazen dingen met \erschillende voniien
gezien die ook heel leuk waren. Ik moet niet
vergeten dat het heel mooi weer was en de
bus, die toen verscheen, vooral op tijd. Wan
neer we in het N'aartuig (rondvaartboot) zat
en, voeren we over het water. Dit blijft voor
mij een grote herinnering".
Ook een opleiding of cursus volgen in de
eigen regio? Dat kan op het .\lbeda College
in Middelharnis. Een kleine locatie waar de
individuele deelnemer alle aandacht krijgt.
Voor telefonische informatie knnt u op
werkdagen tussen 8.30 uur en 13.00 uur
bellen naar nummer; 0187-483927.