i e ISGO in beeld PREDIKBEURTEN Jaarmarkt Middelharnis op Open Monumentendag EIIAnQBh-IIIEUWS Ophalen oud papier Ouddorp EIÜVriDEtl-tllEUWS Ergernis overlast Zomeravond excursie in het Scliurvelingengebiecl Betrouwbare gids naar de hemel Eenentwintig jongeren gearresteerd Nu pas ingegrepen Niet alleen op Urk Ook elders een probleem W. H. Velema Zondag 6 juU 2003 Alledaags Nu we aan het einde van het cursus- seizoen 2002-2003 voor volwassenene ducatie gekomen zijn, kijken we met u terug: welke cursussen zijn gevolgd en wat waren de resultaten? Een inter view met mevrouw Roose-de Regt. Zij vervult bij het Albeda College aan de Kastanjelaan in Middelharnis de functie van locatie-coördinator. PAGINA 2 VRIJDAG 4 JULI 2003 Door de arrestatie van eenentwintig jonge ren is Urk in het nieuws. Vrijwel alle lande lijke kranten maken melding van het feit. Heel wal journalisten gaan in op de context en de achtergronden van het drugsgebruik dat met drugshandel gepaard gaat. Of moet ik de samenhang omkeren? Eerst drugshan del en dan. daarna en daardoor drugsge bruik? Het zal wel op een wisselwerking neerkomen. Het viel mij op dat de kop in NRC Handels blad welwillender was dan in het Nederlands Dagblad. De laatste krant bracht een verhaal onder het opschrift: "Urk lost problemen niet op. maar ontkent ze". Dat er aanhalings tekens gebruikt worden wekt de indruk dal men deze kop heeft opgetekend uit de mond van anderen. Niettemin zeggen deze woor den toch iets dat de krant gezegd wil hebben, ook al komen de woorden van een ander. NRC Handelsblad kopt (zo zegt men dat tegenwoordig) "Een snelle kick op Urk uit verveling", met als onderschrift "Vissers dorp is niet verbaasd over arrestaties om drugs". Deze kop is vriendelijker dan die van het Nederlands Dagblad. Aan het ontkennen is dan nu een eind geko men. Er is ingegrepen. Zelfs de burgemees ter is bUj omdat dit gebeurd is. Als ik het woordje 'zelfs' gebruik, ligt daarin enige verbazing over het feit dat dit nu pas gebeurt. Ik zal niet alle feiten uit de kranten bij eikaar plukken met de bedoeling daarmee een zo getrouw mogelijk beeld te geven van een reeds geruime tijd gedoogde situatie. Die indruk krijgt de lezer wel. Men wist in aller lei gremia (om dat moderne woord voor de vormen van samenleving op Urk maar eens te gebruiken) wel van wat er verhandeld en gebruikt werd. Het zou niet moeilijk geweest zijn om reeds eerder in te grijpen. Toch heeft men dat niet gedaan. De burgemeester mag bUj zijn dat dit nu wel gebeurd is. Hij zal er niet verbaasd over zijn. Het had, zo is mijn indruk, in feite al eerder moeten gebeuren. Maar goed. nu is het dan zover. Bc ben voor zichtig met het kritiseren van dat lange wachten. Wie er kritiek op heeft, moet ach tergronden en motieven kennen. Ze zijn mij onbekend. Ik praat het niet goed maar zeg wel: het kan van wijsheid getuigen het goe- de moment af te wachten. In elk geval kan niet langer gezegd worden dat Urk de pro blemen niet oplost, maar ze ontkent of weg schuift. Er is nu ingegrepen. Dat zal een ver\'olg heb ben; niet alleen justitieel maar ook voor de samenleving op het dorp. De vermeld wel, dat verschillende predikanten op ingrijpen hebben aangedrongen: ze hebben in elk geval bij de misstanden de vinger gelegd. En dat kennelijk niet als een vrijblijvende mededeling. Zij wilden er iets aan doen en aan gedaan hebben. Nu is het dan zover. NRC Handelsblad zal met zijn kop wel een punt van gelijk scoren. Dat alles ermee gezegd is, geloof ik niet. Verveling op vrijdagavond en op zaterdag, na vijf dagen hard werken in de vis op zee of te land, zal zeker meespelen. Toch moet er meer aan de hand zijn. De schreef reeds eer der over gesignaleerde misstanden in Bun schoten-Spakenburg. Jongelui die vee! geld verdienen en dan aan het drugscircuit ruiken, met het grote gevaar dat ze erin terechtko men. Iets dergelijks zal op Urk ook het geval zijn. Men bedenke dat deze verzoeking een groot deel van de Nederlandse jeugd bedreigt. Denk aan steden als Amsterdam en Rotter dam. Wat in Urk moet opvallen, is het ortho- do.xe karakter van de kerken ter plaatse. Men heeft in die kringen keimeüjk niet voldoende greep op de jeugd om drugsgebruik effectief tegen te aaan. De lezer voelt dat ik mijn woorden met zorg kies. Ik zou niet graag vanuit de verte de beschuldigende vinger uitsteken en daarmee een hele dorpssamenleving afschrijven. Naar mijn gedachte moeten de nu bekend geworden feiten dringen tot zelfonderzoek, daar en elders! Bij dat zelfonderzoek zou ik drie vragen aan de mensen voorleggen. Beter gezegd: ik zou willen dat ze die aan zichzelf stellen. Ten eerste: hebben we van deze feiten gewe ten, maar er met opzet aan voorbij gezien? Het is zaak deze vraag eerlijk onder ogen te zien. De buitenwereld wist van drugsgebruik op Urk. Waarom wij dan niet? Vervolgens: Indien we de waarheid wegge stopt hebben, waarom deden we dat? Wil den we geen herrie in het dorp? Waren we bang dat er verwanten van ons (om het maar een beetje neutraal te zeggen) bij waren? Wilden we hen en tegeüjk ook onszelf spa ren? Hoe kunnen we zo'n houding van de ogen sluiten, verdedigen tegenover de samenleving en de famihe en vooral tegen over onze God? Als laatste vraag: Weten we er eigenlijk geen raad mee of geen raad op? Is het pro bleem ons uit de hand gelopen en ons boven het hoofd gegroeid? Er zal geen oplossing gevonden worden als we deze vragen niet eerlijk onder ogen wil len zien. En evenmin als we de antwoorden niet als een gezamenlijk probleem willen bespreken. De begrijp best dat er individuele verschillen kunnen zijn. En dat de antwoorden daarom ook genuanceerd kunnen zijn. Toch zal er bij velen iets gemeenschappelijks zijn. Durven we niet ingrijpen? Kunnen we niet ingrijpen? Willen we niet ingrijpen? Afhan kelijk van de antwoorden op deze drie vra gen zo'j ik zeggen dat niet alleen de jongeren maar ook de ouderen hulp nodig hebben. Laten ze zich niet te groot achten voor hulp- verleiüng. De handen moeten ineen geslagen worden. Men moet op Urk dit zien als een gemeen schappelijk en als een gemeenschapspro bleem. Men moet dan ook samen aan de slag tegen het geconstateerde misbruik. Ik zeg niet dat dit gemakkelijk is. Het vraagt ook om ootmoed. Men moet zichzelf, mis schien ook wel eigen verleden kritisch bezien. Er is geen oplossing als men de feiten ont kent, verdringt of bijkleurt. Ik schrijf deze regels met de gedachte dat het opschrift ook wel vervangen kan of moet worden door een andere plaatsnaam. Zouden niet in veel dor pen of steden problemen spelen als op Urk? De naam Urk mag voor velen in dit verband een pikante klank hebben, Urk zal geen uit zondering zijn. Daarom loopt dit artikel uit op een oproep tot een gemeenschappelijk onderkennen van de problemen. En een gemeenschappelijke aanpak er\'an. De een moet niet op de ander neerzien; samen biddend opzien tot God. Hem vragen om wijsheid en hulp, om ootmoed en eens gezindheid in het bestrijden van het kwaad. Daarbij past ons ook bewogenheid met hen die in de greep van dit kwaad zitten, en met hun ouders, hun famihe. Niet vanuit de hoogte, met een air van 'dat overkomt ons niet en dat gaat aan onze (kerk)deur voorbij", maar in nederigheid met verslaafden meelevend, meebiddend en meestrijdend. Merkwaardig dat een liberale krant als NRC Handelsblad milder 'kopte' dan het Neder lands Dagblad, zij het ook dat deze krant aanhalingstekens gebruikte. Kennelijk wist men het probleem niet beter te verwoorden dan met geleende woorden. Dat is altijd gevaarlijk. Wees u zelf. Dit geldt over de hele linie van deze problematiek. Op zaterdag 5 juü komt de Kon. Beatrix school weer langs om oud papier op te halen, ook in de Oostdijk en omgeving. U mag ook Uw karton inleveren. Zet alles s.v.p. goed zichtbaar en goed gebundeld aan de straat. Vriendelijk verzoek hierbij is, met het oog op de vrijwilligertjes die helpen bij het opha len, de pakketten niet zwaarder te maken dan ten hoogste tien kilo, U wordt verzocht deze uiterlijk 8.30 uur droog gereed te hebben staan. Degenen die hun papier en karton tot nu toe in de afvalbak deponeerden, worden uitgenodigd dit voortaan gereed te zetten, zodat zoveel mogehjk gerecycled kan wor den. Geheve geen papier of karton bij de containers bij gemeentewerken of op school neer te zetten. Als U het echt niet langer kunt bewaren, kan het op telefonische afspraak worden ingeleverd, tel.: (0187) 682124, 683676 of 682490, De ouders wordt ver zocht om kinderen jonger dan 9 jaar niet met broertjes of zusjes mee te smren om papier op te halen. De organisatie zal niet aanspra- keüjk zijn als zich ongevallen voordoen, dus kinderen jonger dan 9 jaar die niet onder begeleiding van een ouder zijn, zuUen naar huis worden gestuurd. De opbrengst over de maand april was 2.481,40 (45.120 kg). Iedereen daarvoor harteUjk dank. chr. streekbiad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en Mijdagavond Tel, (0187)4710 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA MiddeUiamis Langeweg 13, Sonunelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AlgemeenSgebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm'l tarief per mm 0.27: coniracttarieven op aanvTaag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. VUlerius, tel. (0187)47 1022, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per jaar 35,00. Abormementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opze^ingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhanüs 342001108 OUDDORP - Her\'. Gem. Dorpskerk: 9.00 uur kand. J. den Ouden. Nederhemert; 11.00 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur ds. R, Veldman. Eben-Haëzer: 9.00 uur ds. R. Veldmanen 18.30 uur kand. J. den Ouden - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. W. P.Ferguson en 18.30 uur ds. P. C. Koster - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. Th. Koelewijn; 11.15 uur ds. Th. Koelewijn (duitstahg) en 18.30 uur ds. J. Smink, praisedienst. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik. STELLENTDAM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. E. van der Meer, Hilversum en 18.00 uur ds. W. L. Smeh - Ger. Kerk geen opgave. MELISSANT - Herv. Gem. 10,00 en 18.00 uur kand. H. Lassche, Staphorst - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.30 uur student L. Terlouw - Ger. Kerk 9.30 en 18.30 uur ds. T. van Staalduine - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kooien, Usselstein en 18.00 uur ds. P. Nagel, Vlaardingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok - Ziekenhuis 14.30 uur ds. A. van Wijk. HERKINGEN-Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A, van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. de Lange, Bruchem Kerkwijk en 18.00 uur ds. J. C. Kleijn, Sint Philips- land - Lukaskapel HDG 10.15uurds.J. Willemsen - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. E. van Dunné-de BijU Nachenius - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. R. Steenstra - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur J. Nugter, H.A. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P. Voets. Donderdag 10 juli: 14.00 uur ds. A. P. Voets, bevestiging en inzegening van het huwelijk van Friso den Oude en Sandra van der Kooij. Vrijdag 11 juli: 14.45 uur ds. J. den Boer, bevestiging en inzegening van het huwelijk van Ewoud den Boer en Amette Struik - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 9.30 uur ds. L, J, Lingen en 17.00 uur kand, F. Hoogen- dijk- Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 14.30 uur dienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder. bediening Heihge Doop en 18.00 uur ds. J. Koppelaar - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OLTDE TONGE - Her>'. Gem. 10.00 uur ds. H. J. Catsburg, Goes en 18.00 uur ds. J. C. Mesu, Nieuw en St. Joosland - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Bérea, gebouw "De Bron" 10.00 uur dienst. STAD aan "t HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam- som - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C. Koster, 18.00 uur ds. G. den Hartogh. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Westerhout, Krimpen a/d IJssel en 18.00 uur 4s. P. van Duijvenboden - Ger. kerk 10.00 uur ds. G. den Hartogh en 18.00 uur de heer L. H. Zweers. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. W. L. Smelt, Stellendam en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur gez. dienst Den Bommel ds. G. d. Hartogh en 18.00 uur dhr. K. Baas. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur dr. T. E, van Spanje. ErgetTiissen en overlast horen bij het zom erse eilandelijke leven. Graffiti staat bij veel burgers nog altijd hoog aangeschreven- In negatieve zin uiteraard. Geklodder op andermans muren en bezittingen dient nei- gens toe. Voortaan elders gaan verven dus- Er is genoeg te doen, binnen- en buiten shuis. Fietsers die bij het links- en rechtsaf slaan nimmer hun hand uitsteken zijn een gevaar op de weg. De overgrote meerderheid van de jeugdige fietsers, die deze gouden regel tijdens het verkeersexamen uitstekend onder de knie heeft, is deze vaardigheid de volgende dag al weer vergeten. De enkel ing die het wel blijft doen krijgt een vlag en wimpel. En naar keuze een zoen van de favorietejuf of meester. De niet-ei gemis pri js valt hen autoinatisch in de schoot. Fietsen staan overdwars op de stoep. Hier' ligt de oplossing niet voor de hand maar op straat. Er moet meer gelegenheid komen om tweewielers te stallen. Hoe langer de bestaande situatie voortduurt des te meer wordt het een gewoonte om de fiets lukraak en vooral breeduit eigens te 'stallen'. Ook het slordig parkeren van vierwielige voertu igen leidt tot dezelfde ergernissen. Vooral fietsers en voetgangers zijn de dupe van geblokkeerde trottoirs. Denk als automo bilist niet het is maar voor even. U blijft meestal langer weg dan u had gepland en uw parkeergedrag is nog strafbaar ook. Boren, frezen en andere mechanische gelu idsbronnen difigen mee naar de eeisteprijs. Alhoewel luidruchtige popmuziek die tot op straat hoorbaar is ook een goede kans maakt. Vanuit huizen en auto's komt het wilde geraas u tegemoet. Kalm aan dus dames en heien van het voluinegeweld. Uw gehoor is uw zaak, het onze willen we giaag zo houden. Kauwgum hoort niet op straat maar in de verpakking, in de mond of bij het afval. De afbraahtijd van dit smerige en straat- dekveivuilende goedje is ongeveej' 25 jaar- Lijkt mij meer dan genoeg om te stoppen met deze vorm van oppervlakteveruuiling- Zweifvuil neemt vooral in de zomer' explosief toe- In 1912, en dat is inderdaad lang geleden, leverde het werpen van papi er op gemeentegrond in Dirksland tenmin ste nog een proces-verbaal op. Anno 2002 komen de blikjes en ander verpakkingsma teriaal je overal tegemoet. De lege bak staat er meestal doelloos, of kapot en overvol, naast. Te veel moeite een en ander op te ruimen?Dit is 200 ergeren. De straat vervuilt, en het is de burger die betaalt. Deze vorm van viezigheid wordt door' nie mand gewaardeerd- Hier is mooi Flakkee gewoon goor. Nederland Schoon is zo bezien nog een lang leven beschoren. Opzomeren is een begrip uit mijn geboortestad. Probeer in uw eigen buurt wat op te ruimen en te fris sen. Als de ergste rommel weg is ziet de straat er' meteen anders uit. Afvalcontain ers na het ledigen zo snel mogelijk van de straat is ook een idee. Tenslotte iets over discriminatie. Bestaat in geuren en kleuren. Soorten en maten. Wat wordt er veel uitgestort over medemens- en scholier. Wees een man, een vrouw, een grote of kleine burger en stop met die onzin nige taal. Heeft u zonder ergernissen de eindstreep van dit irritante verhaal gehaald'?Proficiat, Ukunt mxteen aan een spelletje 'mens-ergerje-niet' beginnen. Het IVN Goeree Overflakkee, VW Oud dorp en het Zuid-Hollands Landschap orga niseren op woensdagavond 16 juh om 19.00 uur een wandelexcursie door de Kleistee, een namurterrein midden in het Schur\'elin- gengebied bij Ouddorp. Een restant van een schurveüng is aan het openbare Kerkepad in De Kleistee te zien. Wie een kijkje terug in de tijd wil nemen kan naar De Heistee, waar nog steeds Middel eeuwse landschapsstrucmren zijn terug te vinden. De Kleistee was van oorsprong de naam van de boerderij midden in het Schur- velingengebied, gemetseld met klei uit de polder. Die boerderij is gesloopt, maar de plaats is goed terug te vinden aan de hand van de fruitbomen en de afwijkende planten groei. De eerst boerderij was dus met klei uit de polder gemetseld, maar verder is De Klei stee een gebied met veel zandgrond. Datam: woensdag 16juh; Aanvang: 19.00 uur; Verzamelen: Smalle weg naast Dirk Doens- weg 35 in Ouddorp (parkeermogelijk- heid in centrum op 10 min. loopafstand); Deelnamekosten: gratis; Aatmielden; opgave verplicht tot en met vrijdag 16 juH telefonisch tussen 10.00 en 17.30 uur bij VW Ouddorp. tel: (0187)68 17 89, Dit boek heeft een aantrekkelijke titel. Het wil een gids zijn. Een gids naar de beste plaats die er is; de hemel. En tegelijkertijd pretendeert het een betrouwbare gids te zijn, een gids waarvan gezegd kan worden dat je er op aan kunt... Wat zou een mens nog meer wensen! Als de inhoud van zo'n boek de titel ook echt waar maakt, dan moet het wel één van de allerbeste boeken zijn. Wel nu, zo is het ook! Tegelijkertijd moet ik zeggen dat de oor spronkelijke titel van ditzelfde boek een andere is. Het is ooit in het Engels geschre ven. En toen heette het: 'An alarme to unconverted sinners". Dus: een alarm tot onbekeerde zondaren! Dat klinkt wel even anders. En toch maakt het niet zo veel ver schil. Dat alarm, gericht tot die onbekeerde zondaars, dat wil ze terugroepen van hun weg naar het verderf. Want daar gaan onbe keerde zondaars heen. Het wil dat ze een omkeer van 180 graden maken. Niet meer op weg naar het allerergste, maar op pad naar het meest volmaakte. Dus toch - en tegelij kertijd: een gids naar de hemel! De schrijver van dit boekje, Joseph AUeine, leefde in Engeland van 1634 tot 1668. Hij werd maar 34 jaar. Wij zouden zeggen: dat leven was veel te kort. Maar Joseph Alleine was na 34 jaar bij de poort van de hemel aangekomen. En toen nam God hem weg. Hij mocht naar binnen! De weg die hij ande ren had gewezen, was hij door genade ook zelf gegaan. En het bleek de goede weg te zijn. Hij is in zijn boek dan ook een betrouw bare gids Joseph Alleine was een prediker in Enge land. Hij was van puriteins gevoelen. Dat wil zeggen: hij kwam op voor de zuivere 'pure") leer en kerkregering. Dat leverde hem tegenstand en zelfs gevangenschap op. Zijn gezondheid raakte daardoor ontwricht. Korte tijd daarna stierf hij. Het alles beheersende thema in dit boek is de noodzaak van de bekering en wat die beke ring inhoudt. Ik zal u eerst de titels boven de zeven hoofdsmkken van dit boek noemen. Dan hebt u tegehjkertijd eiüg inzicht in wat Alleine in dit boek zijn lezers zeggen wil. 1) Wat bekering niet is, 2) Wat bekering wel is, 3) De noodzaak van bekering, 4) De ken merken van de onbekeerden, 5) De ellende van de onbekeerden, 6) Aanwijzingen tot bekering en 7) Beweegredenen tot bekering, Opmerkehjk is dat Alleine het betoog van zijn boek vooral gebouwd heeft rond het begrip "bekering'. Iemand zou kunnen den ken dat dit toch wel wat eenzijdig is. Spreekt de Bijbel, als het gaat over de weg naar de hemel, ook niet over geloof? En heeft ook het wonder van de wedergeboorte er niet mee te maken'? Ik moet u zeggen dat Alleine al deze aspecten ter sprake brengt. Daar is Hij een voldoende bijbels theoloog voor. En toch gaat het in dit boek vooral om de beke ring. Het is denk ik vooral hierom, dat Allei ne duidelijk wil maken dat er een grondige, een radicale verandenng van de mens nodig is. Zo lees ik op pag. 50: 'Bekering is een diep werk, een hartenwerk. Zij keert alles ondersteboven en doet een mens aan een nieuwe wereld beginnen. Zij gaat geheel door een mens heen, door de gedachten, door de leden van het lichaam en door de gang van het gehele leven." Ze heeft haar effect op de binnenzijde van de mens, als namelijk zijn verstand veriicht, zijn hart ver nieuwd, zijn weerstanden gebroken en zijn wil veranderd wordt. Maar ook de buiten kant wordt zodoende veranderd. Wat ik tot heden niet wilde, dat ga ik willen. En omge keerd! Mijn gebed wordt; 'Heere, wat wilt u dat ik doen zal?" Alleine zou geen puriteins prediker zijn als hij niet telkens het werk en de betekenis van Christus centraal stelde. Maar hij laat daarbij we! zien dat zonder bekering Christus niet tot nut zal zijn. Alles wat Hij gedaan en gele den heeft, zal dan voor u nutteloos zijn, zegt hij. "Christus stierf voor zondaren!'", zo zeg gen velen en laten dit de grond voor hun hoop zijn, aldus Alleine. En hij vervolgt: 'Maar ik moet u zeggen dat Christus nooit stierf om onboetvaardige en onbekeerde zondaars die daarin volharden, te behou den!' Hij haalt in dat verband een collega van hem aan. Die stelde in zijn pastoraat altijd twee vragen: Ij 'wat heeft Christus voor u gedaan?" en 2) 'wat heeft Christus in u gewerkt?" Dat eerste moet natuurlijk wel zichtbaar worden in het tweede. Met andere woorden: toon mij de vruchten van uw leven en ik zal u zeggen waarin uw leven gewor teld is! Met name de twee laatste hoofdstukken zijn heel persoonlijk toegespitst. Beide staan boordevol met aansporingen om zich te bekeren. Ja, als ik het goed lees, reikt Allei ne hier zelfs zoiets als een methode aan. Zover gingen deze praktikale schrijvers. De eerste zinnen van hoofdstuk 6 luiden als volgt: 'Voordat u deze aanwijzingen leest, raad ik u, ja, beveel ik u voor God en Zijn heihge engelen, te besluiten deze te volgen en ik roep Zijn bijstand en zegen in dat zij mogen gelukken." Hij wijst erop dat hij zelf eerst die weg is gegaan en het is hem tot zegen geweest. Alleine, die door heel dit boek heen uiterst scherp is in zijn vermaningen en daarbij het vtiur van de hel niet onbesproken laat, is in zijn appèl ruimhartig en gul. Hij laat een har- teUjke en onbekommerde nodiging horen. Tot allen en een ieder! 'De God Die u schiep, nodigt u zeer genadig. De deuren van de hemel zijn voor u opengedaan. De eeuwige poorten zijn voor u wijd opengezet en een overvloedige ingang in het Koninkrijk der hemelen wordt u verschaft. Let slechts op wat u aangeboden is. O, gezegend Koninkrijk! Het is een Koninkrijk der heer lijkheid, een Koninkrijk der gerechtigheid, een Koninkrijk van vrede en een eeuwig Koninkrijk!" Aan het slot van zijn boek legt hij zijn lezers een keus voor. Laat het me maar v.'eten, wat je voornemen is! Wil je verder gaan op de weg van de dood of wil je je toeleggen op bekering en naar het eeuwige leven grijpen? Denk eraan, zo zegt .A.lleine, aan de Heere Jezus ligt het niet als je zover niet komen zult. Hij strekl Zijn armen wijd uit om je te ontvangen. De laatste bladzijde behelst een gebed. Het eindigt als volgt: ik smeek u, Heere God, laat het eens ontdekt worden dat sommige zielen door deze arbeid (hij bedoelt zijn boek) bekeerd werden. En laat sommigen in staat zijn om op te staan en te zeggen dat zij door deze overredingen zijn ingewormen voor U..." N.a.v.: loseph Alleine. Betrouwbare gids naar de hernel. Vertaald en ingeleid door drs. I. Versloot. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Gebonden. 201 pagina's. Prijs €16-50. J.M J. Kieviet Hoe komt het Albeda College aan het geld voor volwasseneneducatie? Mevrouw Roose: "Ieder jaar stelt het Minis terie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan de gemeenten een bedrag beschikbaar voor het geven van ondenvijs aan volwasse nen (educatie). Met volwassenen worden mensen bedoeld van 18 jaar en ouder." Hoe wordt het cursusaanbod bepaald? Mevrouw Roose: "De gemeenten, het Albe da College en het Intergemeentelijk Samen werkingsverband Goeree-Overflakkee gaan ieder najaar met elkaar om de tafel zitten om te bespreken welke opleidingen er voor het rijksgeld gegeven zullen worden. De irikoopovereenkomst, die van die besprekin gen het resultaat is, wórdt vervolgens door de vier gemeenten ondertekend. Wij weten vrij goed welke behoefte aan cursussen er is, omdat we dicht bij de praktijk staan,"" Verzorgt het Albeda College, behalve voor volwasseneneducatie, nog meer cursussen? Mevrouw Roose: "Ja, we geven ook nog cursussen aan inburgeraars en enkele beroepsopleidingen. Daarnaast worden op verzoek van de bevolking, als er voldoende vraag naar is, taalcursussen georganiseerd."" Kunt u iets vertellen over de inburgeringscursussen Mevrouw Roose: "Per jaar hebben we ongeveer 16 inburgeraars die gedurende één jaar een inburgeringstraject volgen. Dit tra ject wordt afgesloten met een profieltoets.'" Het cursusjaar 2002-2003 is inmiddels voorbij. Kunt u iets vertellen over de resul taten? MevTouw Roose: "Aan de cursussen voor volwasseneneducatie hebben 380 inwoners van Goeree-Overflakkee deelgenomen. Daarvan hebben 180 cursisten hun cursus met een certificaat afgesloten. Het ging daar bij om de volgende cursussen: Nederlands voor Nederlandstaligen en Nederlands voor anderstaligen (NT2), Engels, Kennismaken met de computer en Zeggen wat je denkt. Daarnaast hebben we een aantal cursussen verzorgd voor 50 plussers, namelijk Engels, Kunstgeschiedenis en Intemet/e-mail,"" En waren de cursisten tevreden Mevrouw Roose: "Uit een klantentevreden- heidonderzoek, dat wij in 2002 hebben laten uitvoeren, is gebleken dat het merendeel van de cursisten zeer tevreden is: de gemiddelde waardering lag op een 8,5. Ook in dit cur susjaar waren zij zeer tevreden." Klopt het dat jullie ook dagexcursies organiseren? Mevrouw Roose: "Naast de lessen kunnen alle cursisten 2x per jaar deelnemen aan een (educatieve) dagexcursie. Gemiddeld gaan er 120 cursisten mee met een excursie. De laatste excursie was op 27 mei 2003 naar de glasfabriek in Leerdam." Hieronder een verslag van deze exctirsie, geschreven door een NT2-cursist en geplaatst in de schoolkrant: 'Op dinsdag 27 mei hadden wij een prachtige excursie naar Leerdam, Misschien vindt iedereen het leuk, maar ik vond het leuk en ook leerzaam, omdat ik vroeger over het werk in een glas- fabriek een ander idee had. Voor mij was het heel interessant hoe ze verschillende vormen van glas maakten. Wij gingen ook naar het Op zaterdag 13 september is het weer Open Monumentendag. Sinds vele jaren is dat ook de dag waarop in Middelharnis de restaura tie- en activiteitencomniissie van de Ned. Herv. Kerk haar traditionele jaarmarkt orga niseert in de Ring en de Raadhuisstraat in Middelharnis. Ook tijdens de elfde editie van deze jaar markt hoop de commissie weer flink uit te pakken met allerlei gezellige activiteiten voor jong en oud. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang en het ziet er naar uit dat u kunt rekenen op een groot aantal acti viteiten. Dit jaar zijn er zelfs nvee spring- kussens. En ook de wafelbakker - die over heerlijke Luikse wafels voor u bakt - is er weer. Natuurlijk is er de ronmielmarkt en om 13.00 uur de boedelveiling, waarbij de meest bijzondere spulletjes van de tiand worden gedaan door onze veilingmeester. Dus, houd 'm alvast vrij in uw agenda: zater dag 13 september, jaarmarkt Middelharnis. De markt is geopend van 9.30-16.(X) uur. glasmuseum. Daar hebben we schitterende glazen dingen met \erschillende voniien gezien die ook heel leuk waren. Ik moet niet vergeten dat het heel mooi weer was en de bus, die toen verscheen, vooral op tijd. Wan neer we in het N'aartuig (rondvaartboot) zat en, voeren we over het water. Dit blijft voor mij een grote herinnering". Ook een opleiding of cursus volgen in de eigen regio? Dat kan op het .\lbeda College in Middelharnis. Een kleine locatie waar de individuele deelnemer alle aandacht krijgt. Voor telefonische informatie knnt u op werkdagen tussen 8.30 uur en 13.00 uur bellen naar nummer; 0187-483927.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2