LITIE
Middelharnis' bouwbedrijf
voert grootse restauratie uit
Morgen 16e Truckrun Goeree-Overflakkee
OPEL Niëïïwi
Ziek gezinslid
Truckrun Radio bij radio
Flakkee en de kabelkrant
i(/Minnaard
Hans Gerlings
in Flakkeecialiteiten
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
Gezamenlijke Rabobanken
organiseerden ontbijtseminar
voor ondernemers
Inbraak in auto
Van experiment tot evenement
Verkeershinder
Dirkslandse activiteiten
Ballonvaart
MLUILTJCENTRUNL
Ma's - Caravans - Campers
Fietsen - Scooters
Eén vertrouwd adres
voor al uw rijplezier!
V Nijverheidsweg 4, Dirksland
Telefoon: 0187-6015 98
W www.cormelissant.nl
actief in beeld en geluid
Taxatierapport nodig van
woning of bedrijfspand?
Radio Flakkee en het milieu
V"^ Visser Visser
Droogdok Jan Blanken: wederopstanding
van een indrukwekkend cultuurhistorisch monument.
BARENDRECHT «TEL. 0180-642 111
MIDDELHARNIS «TEL. 0187-617 300
GOUDA «TEL. 0182-358 235
Afsluiting N215/
Staverseweg Middelhamis
Vrijdag 20 juni 2003
76e jaargang
nr. 7214
Terecht wordt wel eens gezegd dat
Eilanden Nieuws lezei.s 'hun' krant spel
len - zowel van boven naar beneden als
van voor tot achter al's vanbinnen en
vanbuiten. Wie Eilande.n Nieuws wérke
lijk spelt, moet het opg'evallen zijn dat
met ingang van de eerste editie in juni jl.
de jaargangtelling is overgegaan van de
75e in de 76e Jaargang. KIn dat betekent
dat directie en medewerkers van deze -
üw en ónze - krant u thans mee kunnen
delen dat voor Eilanden f} ieuws het 75-
jarig jubileum een feit is geworden! Vijf
en zeventig jaren waarin Eilanden
Nieuws als zelfstandige krant heeft
mogen voortbestaan. En dat is - zeker
in deze tijd - geen vanzelfsprekendheid.
Vandaar dat we dit heugelijke feit niet
onopgemerkt voorbij laten gaan, en daar
in deze editie dan ook meer aandacht
aan geven. Niet alleen door middel van
deze jubileumeditie, maar ooï: op ande
re wijze hopen we D.V. in de loop van
het jaar op ons 75-jarig jubileum terug
te komen, maar dat heeft u noji tegoed!
Redactie
Zaterdag 2] juni is het v/eet zover. D.M vindt
de jaarlijkse truckrun plaats. Het is voor de
zestiende keer dat dit evenement plaai'svindt.
De truckrun is een evenement dat voor velen
niet meer weg te denken is op Goeree -Over-
flakkee. Hij wordt dan ook wel de 'Ittukste
file van het jaar' genoemd. Traditiegetrouw
wordt ook dit jaar weer verslag gedaan door
Truckrun Radio. Evenals vorig jaar zenden
Radio Flakkee en Oost FM dit prograimma
uit. Om de bewoners van de overig genr.ieen-
ten op de hoogte te houden van alle infonna-
tie, wordt Truckrun Radio ook via de kabel
krant Goeree-Overflakkee uitgezonden. De
verslaggevers doen verslag van alle nieuws
feiten in en om de truckrun, zoals eventuele
routewijzigingen. Ook worden de luisteraars
en de automobilisten op de hoogte gehouden
waar het konvooi zich bevindt, zodat een
ieder die dat wil de bewoners van Hemes-
seroord en de chauffeurs kunnen verwelko
men in hun dorp of stad. De verslaggevers
hebben dit jaar de beschikking over een Sca
nia truck, die ingericht is als mobiele studio.
De truck is beschikbaar gesteld door Beers
trucks. Truckrun Radio is vanaf 10.00 uur tot
en met 17.00 uur te beluisteren via de twee
omroepen op de frequenties 104.9 en 105.9
MHz in de ether en 107.1 MHz via de kabel
in de gemeenten Dirksland en Oostflakkee
en op het hele eiland via de kabelkrant Goe
ree-Overflakkee.
In de vroege ochtend van 11 juni was
er al de nodige bedrijvigheid in de
vergaderruimte van Rabobank Flak
kee Oost te Oude Tonge. 'n Aantal
ondernemers had graag wat tijd inge
ruimd om daar onder het genot van
een uitgebreid ontbijt en in gezelschap
van de Rabobank Bedrijven-advi-
seurs en de adviseurs van OAZ Advies
een boeiend seminar bij te wonen.
Het seminar met als titel 'Werken aan Ren
dement!' is ontwikkeld op initiatief van de
gezamenlijke Rabobanken Goeree-Over
flakkee en OAZ Advies B.V. De onderne
mers werd een ijsbergraodel voorgehouden,
waarbij het topje van de ijsberg de zichtbare
verspillingen toont, die vaak veel hoger blij
ken te zijn dan men in eerste instantie ver
wacht. Als voorbeeld werden hierbij
genoemd hoge voorraden, klachten en lage
winstmarges. Maar ónder de oppervlakte
schuilen nog allerlei factoren die een nega
tieve uitwerking hebben op het uiteindelijke
rendement. De impact die milieuschade op
uw bedrijfsresultaat heeft, had u daar wel-
eens aan gedacht? Andere voorbeelden zijn
transportschades, energieverlies, adminis-
tratiefouten, maar vooral ingesleten gedrag.
Aan de hand van voorbeelden werd de aan
wezigen inzicht gegeven in hóe deze onge
wenste invloeden op het rendement verme
den kunnen worden. "Een vuistregel in het
MKB", volgens de heer J. Breuere van OAZ
Advies, "is dat 10 tot 30% van de indirecte
kosten vermijdbaar is".
De ondernemers hebben de bijeenkomst
gewaardeerd: "deze presentatie was voor
herhaling vatbaar. Ik ga hier binnen mijn
ondemeining zeker gevolg aan geven",
aldus Henk Mackloet van het gelijknamige
aannemingsbedrijf uit Oude Tonge. De
gezamenlijke Rabobanken zijn voornemens
in de loop van het jaar nog enkele vervolg-
serainars te organiseren, die bij voorkeur
branche-gericht opgezet zullen worden. Ook
Arie van Rumpt van Van Rumpt Internatio
naal Transport en Pieter-Joost Karels van
Autobedrijf Karels zijn het met Henk Mac
kloet eens: workshops als deze zijn waarde
vol, zéker als er overleg met branchegeno
ten kan plaatsvinden.
Heeft u ook interesse? Neem dan contact op
met uw Rabobank. De adviseurs van Rabo
bank Flakkee Oost, Rabobank Middelhamis
en Rabobank West-Flakkee informeren u
graag.
Maandagmiddag ontdekte een 57-jarige
bewoner van de Brielsestraat dat in zijn auto
was ingebroken. Onbekend hadden kan
gezien uit de auto, die stond geparkeerd aan
de Deltahaven, onder meer een laptop en
zo'n 800 euro weg te nemen.
Zaterdag 21 juni a.s., de langste dag
van het jaar. Dit jaar is het tevens de
derde zaterdag van juni en dat is al
jarenlang de dag voor de langste file
over het eiland: de truckrun! Bij de
bewoners van Hernesseroord stijgt de
spanning dan ten top, want de truck
run geeft hen altijd net dat beetje
meer vreugde aan de zomer!
Wat vijftien jaar geleden begon als een
kleinschalig experiment, is in de loop der
jaren uitgegroeid tot een enorm spektakel
met lange rijen trucks en bussen, allemaal
bezet met bewoners van Hemeseeroord. Het
was tijdens het 25-jarig bestaan van de
chauffeursvereniging dat er voorzichtig wat
ideetjes geopperd werden voor een rit waar
bij de bewoners met de trucks mee konden
rijden. Het eerste rondje ging door Middel
hamis, via de Oudelandsedijk en door de
nieuwe Staverseweg, terug naar Hernesser
oord. Temg op het terrein bleken de bewo
ners die toen mee geweest waren het een fan
tastische beleving te hebben gevonden,
waarom toen direct besloten werd dit nog
eens te doen, maar dan groter van opzet. In
de loop der jaren is de truckrun dusdanig
gegroeid dat de ruim 250 trucks, die jaarlijks
meedoen, gezamenlijk alleen nog op de par
keerplaatsen nabij het bezoekerscentrum
Grevelingen in Ouddorp kuimen staan, zodat
dit al een groot aantal jaren de vaste plaats is
waar gepicknickt wordt. Graag zetten de
chauffeurs veel dingen opzij voor deze dag
om in ieder geval de truckrun mee te kunnen
maken. En ook de publieke belangstelling is
altijd groot, met talloze mensen zwaaiend
aan de kant van de weg.
Natuurlijk neemt de lange rij trucks onder
weg een behoorlijk deel van de weg in,
zodat er ontegenzeggelijk verkeershinder
optreedt voor de andere weggebruikers,
maar dankzij het optreden van ruim 50 ver-
keersbegeleiders en in nauwe samenwer
king met de politie en de gemeentebesturen
probeert de chauffeursvereniging de run zo
vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Maar
als u ergens op tijd moet wezen, houd er dan
wel rekening mee dat u op tijd vertrekt.
Gedurende de gehele dag door zullen er op
radio Rakkee nieuwsflitsen zijn over hoe de
truckrun verloopt.
Op 2rjuni is het zeker in Dirksland een
dag vol activiteiten. Niet alleen passeert
de truckrun er en wordt er truckrunradio
gemaakt, maar ook bij manege 'Stal de
Poorte' is er van alles te doen (bereik
baar via de Geldersedijk en de Haveloze-
weg).
Ook rond de Nederlandse Hervormde
kerk zijn er die dag diverse activiteiten.
Zo staan er rond de Ring veel kraampjes,
de kerk is geopend, er is muziek, enz.
Omdat dit jaar de chauffeursvereniging 40
jaar bestaat en het 15 jaar is geleden dat de
eerste truckrun werd georganiseerd wordt
dit jaar na afloop iets extra's georgani
seerd. Op de velden van voetbalvereniging
'de jonge Spartaan' zullen tussen 17.00 en
17.30 uur heteluchtballonnen worden
opgelaten. Wilt u dus getuige zijn van de
ballonvaart, zorg dan dat u op 21 juni om
17.00 uur op het terrein van Hernesseroord
bent!
EllSSANT
l
(MAKELAARDIJ
Middelharnis B.V.
Voor de koop of verkoop van uw woning
Doetinciiemsestraat 32-34, 3241 AA Middelhamis
Tel. (0187)482606
www.opelmeuws.nt
Actueel Nieuws Vacatures Shop
Evenementen Infomnafe Opel Linkz
en voftzetkprekendal onz« occoswns i'ncL foto
COMRI
OaOOQir-V/ètMnat3S1At01l7)U1ii2hxil3T»
Het is zijn lust en zijn leven. De Rotterdam
se Tramweg Maatschappij. Oftewel de
RTM. Het was vroeger het beste openbaar
vervoermiddel op de Zuid-Hollandse en
Zeeuwse Eilanden. Maar nu zijn de locomo
tieven en de wagons alleen nog maar als
museumstukken te zien of te gebruiken voor
een recreatieve rit. De RTM is voor de nu
62-jarige Hans Gerlings uit Middelhamis
zijn lust en zijn leven. Hans is leraar op de
Technische School in Middelhamis. In zijn
vrije tijd heeft hij veel werk verzet bij de ver
huizing van het RTM-museum van Helle-
voetsluis naar Ouddorp en regelmatig rijdt
hij mee als dienstleider als er een tramritje
naar Port Zélande gereden wordt. Zaterdag
21 juni om 09.00 uur vertelt Hans Gerhngs
in het programma 'Rakkeecialiteiten' op
Radio Flakkee enthousiast over zijn grote
hobby: de RTM. Daarnaast vertelt hij ook
nog wat over zijn leven en werk. De herha
ling is dinsdag om 18.00 uur.
Makelaarskantoor Tamboer
beëdigd makelaar/taxateur, lid NVM
0187-476.'i55
Het staat vast dat een radiostation niet ver
vuilend is, maar wel veel energie verbruikt
om alles te laten werken. Daarom werkten ze
bij Radio Flakkee graag mee aan een aantal
programma's met de coöperatie 'Delta-
wind'. Deze coöperatie heeft op diverse
plaatsen op Goeree-Overflakkee windmo
lens staan en straks kunnen die molens heel
Goeree-Overflakkee voorzien van elektrici
teit; met behulp van de wind, die altijd gratis
is. Maar is het winnen van milieuvriendelij
ke energie alleen maar positief? Of heeft het
ook negatieve kanten? Dat weet Bert Bak
ker, medewerker van de Zuid-Hollandse
milieufederatie in Rotterdam als geen ander.
In één van de uitzendingen met de coöpera
tie 'Deltawind' vertelt hij wat de positieve
en negatieve aspecten zijn van het winnen
van milieuvriendelijke energie. Luister
maandag 23 juni of woensdag 25 juni om
19.00 uur of donderdag 26 juni om 13.00 uur
af op Radio Flakkee, en u weet het ook.
REGISTERACCOUNrANTS
HELLEVOETSLUIS - In een verbor
gen hoekje van de Hellevoetse vesting
bevindt zich een monument van bij
zondere klasse: het droogdok Jan
Blanken. Dit eerste stenen droogdok
in Nederland is een tweehonderd jaar
oud voorbeeld van waterbouwkunst,
dat nog steeds tot de verbeelding
spreekt. Tot voor kort lag het monu
ment er vervallen bij. Maar sinds eind
jaren negentig is er een miljoenenope
ratie aan de gang; de restauratie van
het droogdok is in vol bedrijf en in
2007 moet de wederopstanding van
deze innovatieve creatie van Jan Blan
ken voltooid zijn. Bouwbedrijf Dij
kers Pijl uit Middelharnis speelt
een belangrijke rol in dit proces.
1806. Het eerste schip vaart het droogdok
binnen voor een reparatiebeurt. Het is de
Euridice, een oorlogsfregat. Het kieldok, het
voorste deel van het eerste stenen droogdok
in Nederland, is net klaar. Vier lange jaren
heeft het werk geduurd; in 1802 was Jan
Blanken Jansz. (1755-1838) zijn innovatieve
klus in het noordwestelijke bastion van de
Hellevoetse vesting begonnen. De houten
bateau-porte sluit het dok, de kolossale
Boulton Watt stoommachine pompt het
water weg en straks staat de Euridice op het
droge. De reparatie kan beginnen.
De waterbouwkundige Jan Blanken Jansz.
tekende in de belangrijke marinehaven van
Hfcllevoetsluis niet alleen voor het droog
dok, dat overigens pas in de jaren twintig
van de negentiende eeuw werd voltooid met
de aanleg van het iets hoger gelegen timmer-
dok, maar ook voor de verbreding van de
zeesluis. Terwijl zijn naam ook onverbreke
lijk is verbonden met bijvoorbeeld de fortifi
caties in Den Helder en het Noord-Hollands
Kanaal, één van de grootste infrastructurele
werken in die tijd.
Jan Blanken was van eenvoudige komaf.
Zijn vader was timmerman en molenbouwer
in Bergambacht. Jan zelf volgde een oplei
ding in de bouw-, land- en meetkunde en
trad in 1775, krap twintig jaren oud, in dienst
van de Directie Hollandse Fortificatiën. Zijn
eigenzinnigheid, visie, inventiviteit en ster
ke wil kwamen doorgaans goed van pas en
bezorgden hem een glanzende waterstaat
carrière. De timmermanszoon uit de Krim-
penerwaard werd een erkende grootheid en
schopte het - een tweetal jaren nadat de Eu
ridice 'zijn' droogdok binnenvoer - zelfs tot
inspecteur-generaal van de Rijkswaterstaat.
Bewondering
Zijn meesterwerk - Blanken was initiator,
ontwerper en uitvoerend directeur - was
ongetwijfeld het op 5.000 dennenhouten
palen gebouwde stenen droogdok in Helle-
voetsluis. "De beide drooge dokken
verdienen de bewondering van ieder, die
deze plaats bezoekt", schrijft de Brielse
stadsonderwijzer Plokker in zijn in 1857
Directeur A. van Papevelcl van Dijkers Pijl: "Civieltechnisch gezien is het een prachtig project.
Het droogdok is een waterstaatkundig werk van formaat.
verschenen beschrijving van het eiland
Voome en Putten. "Deze dokken kunnen de
grootste schepen bevatten; door eene dubbe
le kunstig ingerigte stoommachine, de eerste
welke in Nederland in werking gebragt is,
woïdt het water uit de beide dokken zooda
nig weggepompt, dat de schepen tot in het
kleinste gebrek van onderen kunnen hersteld
worden." Toen het dok er nog niet was,
moesten schepen worden 'gekrengd of
gekield' om onderhoud of reparaties aan de
onderzijde te kunnen uitvoeren. Dat was een
tijdrovende en kostbare zaak. Het droogdok
was dus een uitkomst, een omwenteling in
de reparatie en bouw van schepen.
Amfitheater
Het kiel- en timmerdok van Jan Blanken
hebben samen een lengte van ruim 156
meter. De wijdte van het dok is net iets meer
dan 31 meter. Het kieldok, het voorste stuk,
is ruim zeven meter diep, terwijl het later
gebouwde timmerdok - een langwerpig
amfitheater - een diepte heeft van bijna zes
meter. Iemand uit de eenentwintigste eeuw
dient te beseffen dat deze gigantische bad
kuip moest worden gegraven met de hand.
Blanken gebruikte voor de bouw 4,5 miljoen
metselstenen (a 0,01 gulden) en blauwe
natuurstenen blokken, die aan elkaar werden
geklonken met behulp van metalen zwaluw
staarten. De initiator, ontwerper en uitvoe
rend directeur paste enige technische hoog
standjes toe. Een vernuftige oplossing om
het droogdok af te sluiten van de Hellevoet
se haven, was bijvoorbeeld de schipdeur of
bateau-porte. Deze Franse vinding - een
schip dat fungeert als kurk nadat de voor- en
achtersteven in de natuurstenen sleuven in
de hals van het dok zijn gemanoeuvreerd -
Het droogdok, gezien vanaf de schipdeur.
was begin negentiende eeuw een primeur
voor Nederland. Een ander nieuwtje was de
enorme stoommachine, die er in zijn neo
classicistische pompgebouw voor zorgde dat
het water uit het dok werd verwijderd. Ove
rigens was Jan Blanken ook op andere
manieren slim bezig. De stoommachine
moest uit Engeland komen, maar omdat ons
land in oorlog verkeerde met de Engelsen,
was dat op de normale manier niet mogelijk.
De oplossing: smokkel over zee, in honder
den delen.
Gangenstelsel
Rond het droogdok Ugt een onderaards gan
genstelsel van ongeveer 320 meter lengte.
Dit gemetselde aquaduct diende als waterre
servoir. Op de dokvloer ontstond tijdens het
werk wel eens een brandje - de schepen
waren lange tijd nog van hout - en dan was
er in ieder geval altijd voldoende bluswater
bij de hand. Het metselwerk in deze lange
onderaardse waterleiding getuigt van
ambachtelijk vakmanschap, dat tot voor kort
alleen bewonderd kon worden door een pas
serende waterrat.
1970. Het droogdok ligt er verlaten bij. Het
meer dan 160 jaar oude bouwwerk van Jan
Blanken is niet meer in gebruik voor
scheepsreparaties. De marine is al veertig
jaar geleden uit Hellevoetsluis vertrokken,
en nu houden de laatste gebruikers van het
droogdok het ook voor gezien. Het dok, een
onderschat unicum, maakt een verwaarloos
de indruk. Het gras groeit tussen de stenen,
het metselwerk vertoont gaten en de stalen
schipdeur maakt een vervallen indruk. Het is
duidelijk: de tand des tijds gaat ook aan een
maritiem monument van deze orde niet
zomaar voorbij. Jammer. Twee jaar gele
den, in 1968, is trouwens dat bijzondere neo
classicistische pomphuis al gesloopt. De
stoommachine van Boulton Watt? Die
was veel eerder al vervangen door moderne
re pompapparatuur.
Het verval was niet te stuiten. De trots van
Jan Blanken verwerd tot een desolate indus
trieel-archeologische plek. Een locatie waar
honden uitgelaten werden, waar stelletjes
elkaar ontmoetten en waar het dokwater
geduldig alle mogelijke afval tot zich nam.
Tot het moment dat de Stichting Droogdok
Jan Blanken werd opgericht om het verval
tot staan te brengen en het monument in
oude luister te herstellen.
De schipdeur - sinds eind negentiende eeuw
van metaal in plaats van hout - is hersteld en
moet alleen nog zwart geschilderd worden.
Het pomphuis is herbouwd en bepaalt - nu
als horecagelegenheid - opnieuw het beeld
van het noordelijk deel van de marineves
ting. In 2000 is ook begonnen met het herstel
van het kieldok. Het aquaduct is onder han
den genomen en is nu toegankelijk voor een
rondwandeling onder leiding van een gids.
Vervolg op pagina 6
In de gemeente Middelhamis zal de hoofd
rijbaan van de Staverseweg (provinciale weg
N 215) enkele avonden en nachten voor al
het verkeer zijn afgesloten. In verband met
onderhoudswerkzaamheden aan de Staver
seweg (N 215) kan het verkeer van maandag
23 juni tot uiterlijk zaterdag 28 juni, dage
lijks tussen 19.00 uur en 06.00 uur, hinder
ondervinden.
Op de avonden en nachten dat er aan de
hoofdrijbaan wordt gewerkt zal het verkeer
met een bestemming in de richting Dirks
land over de parallelweg worden geleid. Het
verkeer met een bestemming in de richting
Oude Tonge zal worden omgeleid via de
Oudelandsedijk en de Groeneweg. In het
geval er werkzaamheden aan de parallelweg
worden uitgevoerd kan het langzaam ver
keer tijdelijk van de hoofdrijbaan gebmik
maken.
De werkzaamheden staan vermeld op de
website www.zuid-holland.nl/werkaandeweg/.
Door verschillende oorzaken zijn wij van tot
tijd ziek. Maar wat moet je doen als de ziek
te nu eens heel ernstig is en de verstoringen
drastisch en langdurig zijn? Wat gebeurt er
met je als iemand in het gezin bijvoorbeeld
kanker krijgt? Dit onderwerp wordt maan
dag 23 juni om 21.00 uur behandeld in het
programma 'Ontwaakt Radio' op Radio
Flakkee. De presentatie is in handen van
Maijan van Peperstraten. De herhaling is
dinsdag om 16.()0 uur.