LITIE Middelharnis' bouwbedrijf voert grootse restauratie uit Morgen 16e Truckrun Goeree-Overflakkee OPEL Niëïïwi Ziek gezinslid Truckrun Radio bij radio Flakkee en de kabelkrant i(/Minnaard Hans Gerlings in Flakkeecialiteiten chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden Gezamenlijke Rabobanken organiseerden ontbijtseminar voor ondernemers Inbraak in auto Van experiment tot evenement Verkeershinder Dirkslandse activiteiten Ballonvaart MLUILTJCENTRUNL Ma's - Caravans - Campers Fietsen - Scooters Eén vertrouwd adres voor al uw rijplezier! V Nijverheidsweg 4, Dirksland Telefoon: 0187-6015 98 W www.cormelissant.nl actief in beeld en geluid Taxatierapport nodig van woning of bedrijfspand? Radio Flakkee en het milieu V"^ Visser Visser Droogdok Jan Blanken: wederopstanding van een indrukwekkend cultuurhistorisch monument. BARENDRECHT «TEL. 0180-642 111 MIDDELHARNIS «TEL. 0187-617 300 GOUDA «TEL. 0182-358 235 Afsluiting N215/ Staverseweg Middelhamis Vrijdag 20 juni 2003 76e jaargang nr. 7214 Terecht wordt wel eens gezegd dat Eilanden Nieuws lezei.s 'hun' krant spel len - zowel van boven naar beneden als van voor tot achter al's vanbinnen en vanbuiten. Wie Eilande.n Nieuws wérke lijk spelt, moet het opg'evallen zijn dat met ingang van de eerste editie in juni jl. de jaargangtelling is overgegaan van de 75e in de 76e Jaargang. KIn dat betekent dat directie en medewerkers van deze - üw en ónze - krant u thans mee kunnen delen dat voor Eilanden f} ieuws het 75- jarig jubileum een feit is geworden! Vijf en zeventig jaren waarin Eilanden Nieuws als zelfstandige krant heeft mogen voortbestaan. En dat is - zeker in deze tijd - geen vanzelfsprekendheid. Vandaar dat we dit heugelijke feit niet onopgemerkt voorbij laten gaan, en daar in deze editie dan ook meer aandacht aan geven. Niet alleen door middel van deze jubileumeditie, maar ooï: op ande re wijze hopen we D.V. in de loop van het jaar op ons 75-jarig jubileum terug te komen, maar dat heeft u noji tegoed! Redactie Zaterdag 2] juni is het v/eet zover. D.M vindt de jaarlijkse truckrun plaats. Het is voor de zestiende keer dat dit evenement plaai'svindt. De truckrun is een evenement dat voor velen niet meer weg te denken is op Goeree -Over- flakkee. Hij wordt dan ook wel de 'Ittukste file van het jaar' genoemd. Traditiegetrouw wordt ook dit jaar weer verslag gedaan door Truckrun Radio. Evenals vorig jaar zenden Radio Flakkee en Oost FM dit prograimma uit. Om de bewoners van de overig genr.ieen- ten op de hoogte te houden van alle infonna- tie, wordt Truckrun Radio ook via de kabel krant Goeree-Overflakkee uitgezonden. De verslaggevers doen verslag van alle nieuws feiten in en om de truckrun, zoals eventuele routewijzigingen. Ook worden de luisteraars en de automobilisten op de hoogte gehouden waar het konvooi zich bevindt, zodat een ieder die dat wil de bewoners van Hemes- seroord en de chauffeurs kunnen verwelko men in hun dorp of stad. De verslaggevers hebben dit jaar de beschikking over een Sca nia truck, die ingericht is als mobiele studio. De truck is beschikbaar gesteld door Beers trucks. Truckrun Radio is vanaf 10.00 uur tot en met 17.00 uur te beluisteren via de twee omroepen op de frequenties 104.9 en 105.9 MHz in de ether en 107.1 MHz via de kabel in de gemeenten Dirksland en Oostflakkee en op het hele eiland via de kabelkrant Goe ree-Overflakkee. In de vroege ochtend van 11 juni was er al de nodige bedrijvigheid in de vergaderruimte van Rabobank Flak kee Oost te Oude Tonge. 'n Aantal ondernemers had graag wat tijd inge ruimd om daar onder het genot van een uitgebreid ontbijt en in gezelschap van de Rabobank Bedrijven-advi- seurs en de adviseurs van OAZ Advies een boeiend seminar bij te wonen. Het seminar met als titel 'Werken aan Ren dement!' is ontwikkeld op initiatief van de gezamenlijke Rabobanken Goeree-Over flakkee en OAZ Advies B.V. De onderne mers werd een ijsbergraodel voorgehouden, waarbij het topje van de ijsberg de zichtbare verspillingen toont, die vaak veel hoger blij ken te zijn dan men in eerste instantie ver wacht. Als voorbeeld werden hierbij genoemd hoge voorraden, klachten en lage winstmarges. Maar ónder de oppervlakte schuilen nog allerlei factoren die een nega tieve uitwerking hebben op het uiteindelijke rendement. De impact die milieuschade op uw bedrijfsresultaat heeft, had u daar wel- eens aan gedacht? Andere voorbeelden zijn transportschades, energieverlies, adminis- tratiefouten, maar vooral ingesleten gedrag. Aan de hand van voorbeelden werd de aan wezigen inzicht gegeven in hóe deze onge wenste invloeden op het rendement verme den kunnen worden. "Een vuistregel in het MKB", volgens de heer J. Breuere van OAZ Advies, "is dat 10 tot 30% van de indirecte kosten vermijdbaar is". De ondernemers hebben de bijeenkomst gewaardeerd: "deze presentatie was voor herhaling vatbaar. Ik ga hier binnen mijn ondemeining zeker gevolg aan geven", aldus Henk Mackloet van het gelijknamige aannemingsbedrijf uit Oude Tonge. De gezamenlijke Rabobanken zijn voornemens in de loop van het jaar nog enkele vervolg- serainars te organiseren, die bij voorkeur branche-gericht opgezet zullen worden. Ook Arie van Rumpt van Van Rumpt Internatio naal Transport en Pieter-Joost Karels van Autobedrijf Karels zijn het met Henk Mac kloet eens: workshops als deze zijn waarde vol, zéker als er overleg met branchegeno ten kan plaatsvinden. Heeft u ook interesse? Neem dan contact op met uw Rabobank. De adviseurs van Rabo bank Flakkee Oost, Rabobank Middelhamis en Rabobank West-Flakkee informeren u graag. Maandagmiddag ontdekte een 57-jarige bewoner van de Brielsestraat dat in zijn auto was ingebroken. Onbekend hadden kan gezien uit de auto, die stond geparkeerd aan de Deltahaven, onder meer een laptop en zo'n 800 euro weg te nemen. Zaterdag 21 juni a.s., de langste dag van het jaar. Dit jaar is het tevens de derde zaterdag van juni en dat is al jarenlang de dag voor de langste file over het eiland: de truckrun! Bij de bewoners van Hernesseroord stijgt de spanning dan ten top, want de truck run geeft hen altijd net dat beetje meer vreugde aan de zomer! Wat vijftien jaar geleden begon als een kleinschalig experiment, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een enorm spektakel met lange rijen trucks en bussen, allemaal bezet met bewoners van Hemeseeroord. Het was tijdens het 25-jarig bestaan van de chauffeursvereniging dat er voorzichtig wat ideetjes geopperd werden voor een rit waar bij de bewoners met de trucks mee konden rijden. Het eerste rondje ging door Middel hamis, via de Oudelandsedijk en door de nieuwe Staverseweg, terug naar Hernesser oord. Temg op het terrein bleken de bewo ners die toen mee geweest waren het een fan tastische beleving te hebben gevonden, waarom toen direct besloten werd dit nog eens te doen, maar dan groter van opzet. In de loop der jaren is de truckrun dusdanig gegroeid dat de ruim 250 trucks, die jaarlijks meedoen, gezamenlijk alleen nog op de par keerplaatsen nabij het bezoekerscentrum Grevelingen in Ouddorp kuimen staan, zodat dit al een groot aantal jaren de vaste plaats is waar gepicknickt wordt. Graag zetten de chauffeurs veel dingen opzij voor deze dag om in ieder geval de truckrun mee te kunnen maken. En ook de publieke belangstelling is altijd groot, met talloze mensen zwaaiend aan de kant van de weg. Natuurlijk neemt de lange rij trucks onder weg een behoorlijk deel van de weg in, zodat er ontegenzeggelijk verkeershinder optreedt voor de andere weggebruikers, maar dankzij het optreden van ruim 50 ver- keersbegeleiders en in nauwe samenwer king met de politie en de gemeentebesturen probeert de chauffeursvereniging de run zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Maar als u ergens op tijd moet wezen, houd er dan wel rekening mee dat u op tijd vertrekt. Gedurende de gehele dag door zullen er op radio Rakkee nieuwsflitsen zijn over hoe de truckrun verloopt. Op 2rjuni is het zeker in Dirksland een dag vol activiteiten. Niet alleen passeert de truckrun er en wordt er truckrunradio gemaakt, maar ook bij manege 'Stal de Poorte' is er van alles te doen (bereik baar via de Geldersedijk en de Haveloze- weg). Ook rond de Nederlandse Hervormde kerk zijn er die dag diverse activiteiten. Zo staan er rond de Ring veel kraampjes, de kerk is geopend, er is muziek, enz. Omdat dit jaar de chauffeursvereniging 40 jaar bestaat en het 15 jaar is geleden dat de eerste truckrun werd georganiseerd wordt dit jaar na afloop iets extra's georgani seerd. Op de velden van voetbalvereniging 'de jonge Spartaan' zullen tussen 17.00 en 17.30 uur heteluchtballonnen worden opgelaten. Wilt u dus getuige zijn van de ballonvaart, zorg dan dat u op 21 juni om 17.00 uur op het terrein van Hernesseroord bent! EllSSANT l (MAKELAARDIJ Middelharnis B.V. Voor de koop of verkoop van uw woning Doetinciiemsestraat 32-34, 3241 AA Middelhamis Tel. (0187)482606 www.opelmeuws.nt Actueel Nieuws Vacatures Shop Evenementen Infomnafe Opel Linkz en voftzetkprekendal onz« occoswns i'ncL foto COMRI OaOOQir-V/ètMnat3S1At01l7)U1ii2hxil3T» Het is zijn lust en zijn leven. De Rotterdam se Tramweg Maatschappij. Oftewel de RTM. Het was vroeger het beste openbaar vervoermiddel op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse Eilanden. Maar nu zijn de locomo tieven en de wagons alleen nog maar als museumstukken te zien of te gebruiken voor een recreatieve rit. De RTM is voor de nu 62-jarige Hans Gerlings uit Middelhamis zijn lust en zijn leven. Hans is leraar op de Technische School in Middelhamis. In zijn vrije tijd heeft hij veel werk verzet bij de ver huizing van het RTM-museum van Helle- voetsluis naar Ouddorp en regelmatig rijdt hij mee als dienstleider als er een tramritje naar Port Zélande gereden wordt. Zaterdag 21 juni om 09.00 uur vertelt Hans Gerhngs in het programma 'Rakkeecialiteiten' op Radio Flakkee enthousiast over zijn grote hobby: de RTM. Daarnaast vertelt hij ook nog wat over zijn leven en werk. De herha ling is dinsdag om 18.00 uur. Makelaarskantoor Tamboer beëdigd makelaar/taxateur, lid NVM 0187-476.'i55 Het staat vast dat een radiostation niet ver vuilend is, maar wel veel energie verbruikt om alles te laten werken. Daarom werkten ze bij Radio Flakkee graag mee aan een aantal programma's met de coöperatie 'Delta- wind'. Deze coöperatie heeft op diverse plaatsen op Goeree-Overflakkee windmo lens staan en straks kunnen die molens heel Goeree-Overflakkee voorzien van elektrici teit; met behulp van de wind, die altijd gratis is. Maar is het winnen van milieuvriendelij ke energie alleen maar positief? Of heeft het ook negatieve kanten? Dat weet Bert Bak ker, medewerker van de Zuid-Hollandse milieufederatie in Rotterdam als geen ander. In één van de uitzendingen met de coöpera tie 'Deltawind' vertelt hij wat de positieve en negatieve aspecten zijn van het winnen van milieuvriendelijke energie. Luister maandag 23 juni of woensdag 25 juni om 19.00 uur of donderdag 26 juni om 13.00 uur af op Radio Flakkee, en u weet het ook. REGISTERACCOUNrANTS HELLEVOETSLUIS - In een verbor gen hoekje van de Hellevoetse vesting bevindt zich een monument van bij zondere klasse: het droogdok Jan Blanken. Dit eerste stenen droogdok in Nederland is een tweehonderd jaar oud voorbeeld van waterbouwkunst, dat nog steeds tot de verbeelding spreekt. Tot voor kort lag het monu ment er vervallen bij. Maar sinds eind jaren negentig is er een miljoenenope ratie aan de gang; de restauratie van het droogdok is in vol bedrijf en in 2007 moet de wederopstanding van deze innovatieve creatie van Jan Blan ken voltooid zijn. Bouwbedrijf Dij kers Pijl uit Middelharnis speelt een belangrijke rol in dit proces. 1806. Het eerste schip vaart het droogdok binnen voor een reparatiebeurt. Het is de Euridice, een oorlogsfregat. Het kieldok, het voorste deel van het eerste stenen droogdok in Nederland, is net klaar. Vier lange jaren heeft het werk geduurd; in 1802 was Jan Blanken Jansz. (1755-1838) zijn innovatieve klus in het noordwestelijke bastion van de Hellevoetse vesting begonnen. De houten bateau-porte sluit het dok, de kolossale Boulton Watt stoommachine pompt het water weg en straks staat de Euridice op het droge. De reparatie kan beginnen. De waterbouwkundige Jan Blanken Jansz. tekende in de belangrijke marinehaven van Hfcllevoetsluis niet alleen voor het droog dok, dat overigens pas in de jaren twintig van de negentiende eeuw werd voltooid met de aanleg van het iets hoger gelegen timmer- dok, maar ook voor de verbreding van de zeesluis. Terwijl zijn naam ook onverbreke lijk is verbonden met bijvoorbeeld de fortifi caties in Den Helder en het Noord-Hollands Kanaal, één van de grootste infrastructurele werken in die tijd. Jan Blanken was van eenvoudige komaf. Zijn vader was timmerman en molenbouwer in Bergambacht. Jan zelf volgde een oplei ding in de bouw-, land- en meetkunde en trad in 1775, krap twintig jaren oud, in dienst van de Directie Hollandse Fortificatiën. Zijn eigenzinnigheid, visie, inventiviteit en ster ke wil kwamen doorgaans goed van pas en bezorgden hem een glanzende waterstaat carrière. De timmermanszoon uit de Krim- penerwaard werd een erkende grootheid en schopte het - een tweetal jaren nadat de Eu ridice 'zijn' droogdok binnenvoer - zelfs tot inspecteur-generaal van de Rijkswaterstaat. Bewondering Zijn meesterwerk - Blanken was initiator, ontwerper en uitvoerend directeur - was ongetwijfeld het op 5.000 dennenhouten palen gebouwde stenen droogdok in Helle- voetsluis. "De beide drooge dokken verdienen de bewondering van ieder, die deze plaats bezoekt", schrijft de Brielse stadsonderwijzer Plokker in zijn in 1857 Directeur A. van Papevelcl van Dijkers Pijl: "Civieltechnisch gezien is het een prachtig project. Het droogdok is een waterstaatkundig werk van formaat. verschenen beschrijving van het eiland Voome en Putten. "Deze dokken kunnen de grootste schepen bevatten; door eene dubbe le kunstig ingerigte stoommachine, de eerste welke in Nederland in werking gebragt is, woïdt het water uit de beide dokken zooda nig weggepompt, dat de schepen tot in het kleinste gebrek van onderen kunnen hersteld worden." Toen het dok er nog niet was, moesten schepen worden 'gekrengd of gekield' om onderhoud of reparaties aan de onderzijde te kunnen uitvoeren. Dat was een tijdrovende en kostbare zaak. Het droogdok was dus een uitkomst, een omwenteling in de reparatie en bouw van schepen. Amfitheater Het kiel- en timmerdok van Jan Blanken hebben samen een lengte van ruim 156 meter. De wijdte van het dok is net iets meer dan 31 meter. Het kieldok, het voorste stuk, is ruim zeven meter diep, terwijl het later gebouwde timmerdok - een langwerpig amfitheater - een diepte heeft van bijna zes meter. Iemand uit de eenentwintigste eeuw dient te beseffen dat deze gigantische bad kuip moest worden gegraven met de hand. Blanken gebruikte voor de bouw 4,5 miljoen metselstenen (a 0,01 gulden) en blauwe natuurstenen blokken, die aan elkaar werden geklonken met behulp van metalen zwaluw staarten. De initiator, ontwerper en uitvoe rend directeur paste enige technische hoog standjes toe. Een vernuftige oplossing om het droogdok af te sluiten van de Hellevoet se haven, was bijvoorbeeld de schipdeur of bateau-porte. Deze Franse vinding - een schip dat fungeert als kurk nadat de voor- en achtersteven in de natuurstenen sleuven in de hals van het dok zijn gemanoeuvreerd - Het droogdok, gezien vanaf de schipdeur. was begin negentiende eeuw een primeur voor Nederland. Een ander nieuwtje was de enorme stoommachine, die er in zijn neo classicistische pompgebouw voor zorgde dat het water uit het dok werd verwijderd. Ove rigens was Jan Blanken ook op andere manieren slim bezig. De stoommachine moest uit Engeland komen, maar omdat ons land in oorlog verkeerde met de Engelsen, was dat op de normale manier niet mogelijk. De oplossing: smokkel over zee, in honder den delen. Gangenstelsel Rond het droogdok Ugt een onderaards gan genstelsel van ongeveer 320 meter lengte. Dit gemetselde aquaduct diende als waterre servoir. Op de dokvloer ontstond tijdens het werk wel eens een brandje - de schepen waren lange tijd nog van hout - en dan was er in ieder geval altijd voldoende bluswater bij de hand. Het metselwerk in deze lange onderaardse waterleiding getuigt van ambachtelijk vakmanschap, dat tot voor kort alleen bewonderd kon worden door een pas serende waterrat. 1970. Het droogdok ligt er verlaten bij. Het meer dan 160 jaar oude bouwwerk van Jan Blanken is niet meer in gebruik voor scheepsreparaties. De marine is al veertig jaar geleden uit Hellevoetsluis vertrokken, en nu houden de laatste gebruikers van het droogdok het ook voor gezien. Het dok, een onderschat unicum, maakt een verwaarloos de indruk. Het gras groeit tussen de stenen, het metselwerk vertoont gaten en de stalen schipdeur maakt een vervallen indruk. Het is duidelijk: de tand des tijds gaat ook aan een maritiem monument van deze orde niet zomaar voorbij. Jammer. Twee jaar gele den, in 1968, is trouwens dat bijzondere neo classicistische pomphuis al gesloopt. De stoommachine van Boulton Watt? Die was veel eerder al vervangen door moderne re pompapparatuur. Het verval was niet te stuiten. De trots van Jan Blanken verwerd tot een desolate indus trieel-archeologische plek. Een locatie waar honden uitgelaten werden, waar stelletjes elkaar ontmoetten en waar het dokwater geduldig alle mogelijke afval tot zich nam. Tot het moment dat de Stichting Droogdok Jan Blanken werd opgericht om het verval tot staan te brengen en het monument in oude luister te herstellen. De schipdeur - sinds eind negentiende eeuw van metaal in plaats van hout - is hersteld en moet alleen nog zwart geschilderd worden. Het pomphuis is herbouwd en bepaalt - nu als horecagelegenheid - opnieuw het beeld van het noordelijk deel van de marineves ting. In 2000 is ook begonnen met het herstel van het kieldok. Het aquaduct is onder han den genomen en is nu toegankelijk voor een rondwandeling onder leiding van een gids. Vervolg op pagina 6 In de gemeente Middelhamis zal de hoofd rijbaan van de Staverseweg (provinciale weg N 215) enkele avonden en nachten voor al het verkeer zijn afgesloten. In verband met onderhoudswerkzaamheden aan de Staver seweg (N 215) kan het verkeer van maandag 23 juni tot uiterlijk zaterdag 28 juni, dage lijks tussen 19.00 uur en 06.00 uur, hinder ondervinden. Op de avonden en nachten dat er aan de hoofdrijbaan wordt gewerkt zal het verkeer met een bestemming in de richting Dirks land over de parallelweg worden geleid. Het verkeer met een bestemming in de richting Oude Tonge zal worden omgeleid via de Oudelandsedijk en de Groeneweg. In het geval er werkzaamheden aan de parallelweg worden uitgevoerd kan het langzaam ver keer tijdelijk van de hoofdrijbaan gebmik maken. De werkzaamheden staan vermeld op de website www.zuid-holland.nl/werkaandeweg/. Door verschillende oorzaken zijn wij van tot tijd ziek. Maar wat moet je doen als de ziek te nu eens heel ernstig is en de verstoringen drastisch en langdurig zijn? Wat gebeurt er met je als iemand in het gezin bijvoorbeeld kanker krijgt? Dit onderwerp wordt maan dag 23 juni om 21.00 uur behandeld in het programma 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee. De presentatie is in handen van Maijan van Peperstraten. De herhaling is dinsdag om 16.()0 uur.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 1