Bewoners Ouddorp willen geen uitzicht op stacaravans LITIE Rabobank Fietsdag ieder jaar een geslaagd evenement 0900-8844 Waterjojo is gevaarlijk 31^2. R 'ïi Uitbreiding camping gaat ten koste van woongenot Inlevertijden rommelmarkt Samaritaan gewijzigd 150 tot 200 minder verkeersslachtoffers door intensieve snelheidscontrole gesloten Rabobank Middelharnis Helvoets Dameskoor zoekt nieuwe leden u^lninnaaund Eilandelijke verenigingen zijn er goed mee! Ds. W. Pieters houdt tijdrede te Nieuwe Tonge Zes regionale verkeershandhavingsprojecten onder de loep: Blikschade Oude niveau Op zaterdag 24 mei a.s. Taxatierapport nodig van woning of bedrijfspand? Diefstal auto Inbraak woning Snelheidscontrole Aanrijding met gewonde Fietskijkdag politie Wisselvallig weer Evenement met meerdere doelstellingen 'wgsa Oostroute minder in trek Omwonenden van camping 'De Groe ne Weide' in Ouddorp hebben zich afgelopen woensdagavond op de hoor zitting van de gemeente Goedereede beldaagd en bezwaar gemaakt over een ophanden zijnde uitbreiding van deze camping in beschermd agrarisch gebied, tevens beschermd zandwal- lengebied. Dit gebied grenst aan hun tuinpercelen. Wethouder A. Loltlter, die als voorzitter van de hoorzitting de vergadering leidde, kreeg veel kritiek te verduren. De eigenaresse van de camping, mevrouw B. ter Linden-Broekhof, iiad op 2 mei 2001 aan het college van burgemeester en wet houders gevraagd medewerking te verlenen aan een voorgenomen 'kwaliteitsverbete ringsplan' voor de camping. Tot aan het ver schijnen van een advertentie van de gemeen te, in september 2002, waren de bewoners, volgens hun verwijt, niet op de hoogte van de plannen en afspraken die tussen de gemeente en de camping waren gemaakt. Twaalf omwonenden hebben op 28 novem ber 2002 tegen de uitbreidingsplannen van de camping schriftelijk bezwaar gemaakt. Volgens ambtenaar D. Groeneboom hadden belanghebbenden, de bewoners waarvan hun grond grenst aan 'De Groene Weide', inderdaad vroegtijdig en behoorlijk geïnfor meerd moeten worden over de plannen, maar hij verontschuldigde zich aan de aan wezigen dat de gemeente dit had vergeten. "Meestal vergeten we dat niet, maar in dit geval wel", zo liet Groeneboom de verbaas de bewoners weten. Wethouder Lokker bekeek het wat formeler. "Er is geen wet die ons die plicht oplegt" zo zei hij, "maar uw aanwezigheid hier geeft u alsnog de gelegenheid om uw bezwaren toe te lichten". En dat gebeurde in volle om vang. De heer Bom, die namens de bewoners het woord voerde, wees wethouder Lokker in deze kwestie op 'het tegenstrijdig en zwal kend beleid van de gemeente'Hij verweet de wethouder "onbehoorlijk bestuur en voe ding te geven aan een precedentwerking, met als gevolg de nodige onrust onder de ingezetenen van de gemeente". In december 2001 liet de gemeente in de 'Projectkrant gebiedsgerichte aanpak Kop van Goeree' weten dat het recreatiebedrijf geen schaakstuk is. In deze krant zegt amb tenaar Koppend dat de gemeente het aantal standplaatsen in het zandwaUengebied wil terugdringen. Koppenol zegt daarover: "door de verdun ning komt er meer ruimte voor natuur en landschap in het kwetsbare zandwallenge- bied. Ter compensatie heeft de recreatiesec tor beperkte mogelijkheden om eenheden te verplaatsen naar het nieuwe recreatieterrein ten noorden van de Vrijheidsweg". Tot verbazing van de bewoners liet wethou der Lokker weten dat deze insteek echter niet van toepassing is op de beoogde kwali teitsverbetering van 'De Groene Weide'. Volgens de wethouder voldoet het kwali teitsverbeteringsplan, zoals de 'uitbreiding' wordt genoemd, aan alle criteria. De wet houder ontkende dat er sprake is van uitbrei ding. "Het smk grond dat in beschermd agra risch gebied ligt, is eigendom van de cam ping. De 25 stacaravans die mevrouw Ter Linden daarop wil neerzetten, komen van het hoofdterrein. Er komen geen caravans bij, dus is er geen sprake van uitbreiding", zo probeerde de wethouder de aanwezigen te overtuigen. "We spreken van kwaliteitsver betering". De wethouder zegt zelfs te hebben verno men dat dit één van de betere kwaliteitsver beteringsplannen is, waarvoor de provincie hem gecompUmenteerd zou hebben. Maar op de vraag van Bom of er een belangenaf weging had plaatsgevonden tussen enerzijds de camping en anderzijds de bewoners, moest wethouder Lokker erkennen dat dit niet het geval is geweest. Ook een rapport waarin een alternatief wordt aangegeven, ontbreekt. Als de plannen doorgaan zoals die door de camping zijn ingediend, verandert het zicht van de bewoners van 14 aangrenzende wo ningen over het landelijk zandwaUengebied in uitzicht op 25 stacaravans. "Het uitzicht op deze horizonvervuiling vermindert ons woongenot aanzienlijk, de overlast neemt toe, evenals schade aan natuur en milieu. Ook zal een lagere waardering van ons onroerend goed op termijn voelbaar worden. Daarvoor moet in ieder geval de rekening worden gepresenteerd en die zal, gelet op artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, ook moeten worden betaald", aldus Bom. Vandaag wordt deze zaak behandeld in het college van B en W en op 26 juni is het bezwaar van de bewoners geagendeerd voor een vergadering in de gemeenteraad. Door organisatorische omstandigheden is het vanaf 1 juni alleen nog mogelijk spullen in te leveren op de doöderdagavond van 18.30 tot 20.30 uur. De vrijdagmiddag ver valt dus. Alle kleine spullen, boeken en kleinmeube- len zijn welkom. Er worden geen bedden, kasten en bankstellen aangenomen. Op uitnodiging van de plaatselijke kiesvereni ging van de SGP hoopt ds. W. Pieters, Her vormd predikant in Springford (Canada) en thans voor enkele weken in Nederland, a.s. donderdag 22 mei een tijdrede te houden in de Ned. Herv. Kerk van Nieuwe Tonge. Tijdens deze avond, die om half acht begint, zal een collecte worden gehouden t.b.v. de basisschool in Springford. Jong en oud is hartelijk welkom. Uit een eerste voorlopig onderzoek naar het effect van regionale verkeershandha ving op de verkeersveiligheid blijkt dat de inspanningen volgens voorzichtige schat tingen hebben geleid tot 150 tot 200 min der verkeersslachtoffers (doden en gewonden). Dit blijkt uit een onderzoek van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) en de afde ling Ontwikkeling en Onderzoek van het Parket-Generaal naar de resultaten van de inspanningen op trajecten uit zes regioprojecten en zes vergelijkingstrajec ten waar geen bijzondere inspanningen zyn verricht. De bevindingen zijn te vin den in Goed Beschouwd, een uitgave van het Openbaar Ministerie bij het Jaarver slag 2002. De laatste jaren heeft het BVOM zich samen met de politie ingezet om gevaarlijke ver keerssituaties aan te pakken. Via regionale verkeershandhavingsprojecten wordt veel geïnvesteerd in de handhaving op de vijf speerpunten, helm, gordel, rood licht, alco hol en snelheid. In Goed Beschouwd is een voorlopig antwoord gevonden op de vraag of deze inspanningen ook leiden tot meer veiligheid: zijn er daadwerkelijk minder slachtoffers gevallen? Het definitieve ant woord daarop wordt gegeven in een mee romvattende evaluatie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersvei ligheid, die eind 2003 wordt verwacht. Verkeerscontroles binnen regioprojecten vinden plaats op tevoren geselecteerde tra jecten die zich kenmerken door een hoge aantallen slachtofferongevallen en hoge overtredingspercentages van de maximum snelheid. Uit zes verschillende regioprojec ten - alle in 1999 gestart - zijn de slachtof ferongevallen op één projecttraject vergele ken met een traject zonder bijzondere inspanningen. Geconstateerd is dat het mogeüjke effect van de handhaving niet zozeer zichtbaar is in het totaal aantal onge vallen (dat daalde met 14 procent, tegenover 17 procent op de vergeUjkingstrajecten), maar veeleer in de ongevallen met slacht offers. Dit kan worden verklaard uit het feit dat de gemiddelde snelheid op de projecttra jecten beduidend afnam. Het aantal automo bilisten dat te snel reed (feitelijk meer dan 87 kilometer per uur) halveerde in 1999 van 32% naar 16% en is daarna gedaald tot een stabiel niveau van 12 13%. Ongevallen die plaatsvinden bij een lagere snelheid lopen minder slecht af voor de betrokkenen: wel blikschade, maar minder doden en gewon den. Verkeershandhaving heeft dus effect op de verkeersveiligheid. Jaarlijks vallen minder slachtoffers door intensieve controle op onder meer de maximumsnelheid. Zodra niet meer intensief wordt gecontroleerd, neemt de overtreding van de maximumsnel heid echter met rasse schreden toe, waarna hét binnen afzienbare tijd vveer het oude niveau bereikt. De kosteneffectiviteit van verkeershandhaving moet daarom worden afgezet tegen infrastructurele maatregelen, die een blijvend effect hebben. is Rabobank Reisbureau Middelharnis Maandag 26 mei zijn wij u graag weer van dienst. Makelaarskantoor Tamboer beëdigd makclaar/laxateur. lid NVM 0187-476555 Het Helvoets Dameskoor is op zoek naar nieuwe leden, dames die van zingen houden en het leuk vinden om dat met elkaar te doen. Daarom roept het vrouwen op om eens ken nis met het koor te komen maken tijdens één van de repetitieavonden. Het Helvoets Dameskoor staat onder leiding van dü-igent Elvira Vos, zingt een repertoire van licht klassiek tot modem en repeteert iedere don derdagavond van 20.00-22.00 uur in het gebouw van Muziekvereniging Voome en Putten, Achterdorp 3 te Nieuwenhoom (ach ter de Ned. Herv. Kerk). U bent er hartelijk welkom. MAKELAARDIJ Middelharnis B.V. Voor de koop of verkoop van uw woning Doetinchemsestraat 32-34, 3241 AA Middelharnis Tel. (0187) 482606 Rotterdam-Rijnmond district De Eilanden Basiseenheid Goeree-Overflakkee STELLENDAM - Zaterdagavond consta teerde een 56-jarige bewoner van déTrinses Marijkestraat dat zijn auto, een Opel Kadett, was ontvreemd. Onbekenden hadden kans gezien de auto, die stond geparkeerd op de Zuiderdiepstraatweg, weg te nemen. MIDDELHARNIS - Tijdens de afwezig heid van de bewoners werd tussen vrijdag middag drie uiu' en middernacht ingebroken in een woning aan de Oudelandsedijk. Na het ingooien van een ruit van de keuken aan de achterzijde kon men binnenkomen. Na het doorzoeken van de woning verdwenen de inbrekers met een nog onbekend bedrag aan geld en enkele sieraden. DIRKSLAND - Personeel van de Verkeers politie (Project Verkeershandhaving) hield vrijdagmorgen tussen acht en negen uur een radarsnelheidscontrole op de Staakweg. Van de 180 passerende automobilisten kunnen er bitmenkort 14 een acceptgirokaart in hun brievenbus aantreffen wegens overschrij ding van de 50 km-limiet. Hoogst gemeten snelheid bedroeg 67 km/uur. OOLTGENSPLAAT - Zondagavond rond acht uur vond er een aanrijding plaats op de Rijksweg N59 ter hoogte van Ooltgensplaat. Een 56-jarige bestuurder uit Fijnaart reed achter op een stilstaande auto van een 61- jarige automobilist uit 's Hertogenbosch, die vervolgens tegen de auto van een 43-jarige bestuurster uit Vught tot stilstand kwam. Een 49-jarige inzittende uit de middelste auto raakte gewond en werd overgebracht naar het Zuiderziekenhuis. Alle auto's wer den weggetakeld. In het politiebureau Middelharnis wordt zaterdag 24 mei een Fietskijkdag gehouden. Degenen die een fiets missen kunnen tussen 10.00 en 17.00 uur kijken of hun tweewieler tussen de door de pofitie verzamelde fietsen staat. De Rabobank Fietsdag is inmiddels een traditie geworden op Goeree- Overflakkee én een begrip onder de deelnemers. Afgelopen zaterdag was het weer zover: inwoners van het eiland stapten massaal op de flets om de clubkas van hun favoriete vereni ging of stichting te spekken. Het enige dat ze daarvoor hoefden te doen, was zoveel mogelijk kilometers fletsen. Om half tien in de ochtend pakten zware wolken samen boven Goeree-Overflak kee. Niet veel later spatten de eerste regen druppels op de zojuist opgestelde terrasta fels. Helaas, wéér regende het op de Rabo bank Fietsdag! Toch stonden een half uur later honderden mensen bij de kantoren van de Rabobank voor hun eerste stempel én een kop koffie. Op de kantoren in Ouddorp, Stel- lendam en Middelharnis ontving men het eerste stempel tijdens de opzwepende num mers van respectievelijk de brassbands Con cordia, de dweilband van Fanfareorkest De Hoop en de boerenkapel van Sempre Cres cendo. "Heel even dacht ik dat de hele dag letterlijk in het water zou gaan vallen, maar gelukkig viel het mee", zegt communicatie medewerkster Marcella Koomen van Rabo bank West-Flakkee. "Om een uur of elf was het weer droog en kwam zelfs het zormetje te voorschijn hier op Stellendam". Het aantal fietsers dat zich heeft ingezet, afgelopen zaterdag, wordt geschat op 2000. Er is dus weer heel veel geld binnengehaald voor het verenigingsleven op Goeree-Over flakkee. De Rabobank is zes jaar geleden gestart met het initiatief 'Fietsdag' en ieder jaar is het weer een groot succes. "Als bank van en vóór de mensen op Goeree-Overflak kee hechten wij veel waarde aan het welva ren van o.a. het verenigingsleven. We vin den het belangrijk om een meerwaarde te leveren, vandaar deze bijzondere manier van sponsoren. Door de Fietsdag te organiseren Wéér regen rond de start van de Rabofietsdag. dm: iniraphi 's en lege terrassen. ;^SS3^^4ï*^ï^iiï:.v.*&A'ijs;^.'^ We houden de moed er maar in! Stellen we de verenigingen niet alleen in staat om geld in te zamelen. Het is ook nog eens een belangrijk sociaal evenement en niet te vergeten een gezellige dag voor fiet sers en medewerkers," vertelt Linda de Kie- wit, comraunicatiemedewerkster bij Rabo bank Middelharnis. "Zo zijn we op meerde re vlakken maatschappelijk bezig die dag." In de oostroute van de fietstocht was dit jaar een kleine wijziging doorgevoerd. Vanwege de braderie in Den Bommel was Feesthut De Hoezemoos aan de Schaapsweg bij Oolt gensplaat dit jaar stempelpost. Omdat dit van tevoren goed was gecommuniceerd wis ten mensen het gemakkelijk te vinden. "Het feit dat het kantoor in Den Bommel dit jaar niet als stempelpost heeft kunnen fungeren gaf gelukkig geen problemen. We konden aan de oostkant van het eiland wel duidelijk merken dat veel fietsers dit jaar gekozen Voor het eerst luisterden koperblazers en tromslagers dit jaar de fietsdag op. hebben voor de westroute. De sfeer zat er desondanks goed in," laat communicatieme dewerkster Linda van Rossum-Bertevoets van Rabobank Flakkee Oost weten. Om vier uur sloten de stempelposten en zat de Fietsdag 2003 erop. De mensen keerden, na hun laatste stempel ontvangen te hebben, moe maar voldaan huiswaarts. Een geslaag de dag! Momenteel wordt er hard gewerkt aan het inventariseren van de stempelkaarten en binnenkort zullen de verenigingen en stichtingen bericht krijgen over de vergoe ding die ze zullen ontvangen naar aanleiding van het aantal gefietste kilometers. De waterjojo is op dit moment een rage onder kinderen. Onderzoek van de VWA/Keuringsdienst van Waren heeft echter uitgewezen dat deze jojo's gevaarlijk zijn wegens verstikkings gevaar. De handel in deze waterjojo's is dan ook verboden. Bij het spelen kan het elastische koord van de jojo gemakkelijk uitrekken tot meer dan 1,5 meter. Dit uitgerekte koord kan bij het 'inhalen" van de jojo om de keel van het kind slaan. Door het 'inkrimpen' van het elasti sche koord kunnen vervolgens relatief hoge krachten ontstaan. Omdat het koord moeilijk te verwijderen is, dreigt hierdoor gevaar voor verstikking. De verkoopkanalen van deze jojo's blijken erg ondoorzichtig: merken en partijcodes ontbreken en veel producten zijn doorver- handeld tussen handelaren. De grote speel goedimporteurs hebben de jojo inmiddels uit de handel genomen. Het blijkt echter dat de waterjojo op tal van andere plaatsen nog ver kocht wordt buiten de speelgoedketen om. De VWA/Keuringsdienst van Waren wil er nogmaals nadrukkelijk op wijzen dat deze jojo's gevaarlijk zijn en dat de handel hierin verboden is. Indien de controleurs van de VWA/Keuringsdienst van Waren nog partij en jojo's in de handel aantreffen dan volgt onmiddellijk inbeslagname en een forse boe te.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 1