Bewoners Ouddorp willen
geen uitzicht op stacaravans
LITIE
Rabobank Fietsdag ieder jaar
een geslaagd evenement
0900-8844
Waterjojo is gevaarlijk
31^2. R 'ïi
Uitbreiding camping gaat ten koste van woongenot
Inlevertijden rommelmarkt
Samaritaan gewijzigd
150 tot 200 minder verkeersslachtoffers
door intensieve snelheidscontrole
gesloten
Rabobank
Middelharnis
Helvoets Dameskoor
zoekt nieuwe leden
u^lninnaaund
Eilandelijke verenigingen zijn er goed mee!
Ds. W. Pieters houdt
tijdrede te Nieuwe Tonge
Zes regionale verkeershandhavingsprojecten onder de loep:
Blikschade
Oude niveau
Op zaterdag 24 mei a.s.
Taxatierapport nodig van
woning of bedrijfspand?
Diefstal auto
Inbraak woning
Snelheidscontrole
Aanrijding met gewonde
Fietskijkdag politie
Wisselvallig weer
Evenement
met meerdere doelstellingen
'wgsa
Oostroute minder in trek
Omwonenden van camping 'De Groe
ne Weide' in Ouddorp hebben zich
afgelopen woensdagavond op de hoor
zitting van de gemeente Goedereede
beldaagd en bezwaar gemaakt over
een ophanden zijnde uitbreiding van
deze camping in beschermd agrarisch
gebied, tevens beschermd zandwal-
lengebied. Dit gebied grenst aan hun
tuinpercelen. Wethouder A. Loltlter,
die als voorzitter van de hoorzitting de
vergadering leidde, kreeg veel kritiek
te verduren.
De eigenaresse van de camping, mevrouw
B. ter Linden-Broekhof, iiad op 2 mei 2001
aan het college van burgemeester en wet
houders gevraagd medewerking te verlenen
aan een voorgenomen 'kwaliteitsverbete
ringsplan' voor de camping. Tot aan het ver
schijnen van een advertentie van de gemeen
te, in september 2002, waren de bewoners,
volgens hun verwijt, niet op de hoogte van
de plannen en afspraken die tussen de
gemeente en de camping waren gemaakt.
Twaalf omwonenden hebben op 28 novem
ber 2002 tegen de uitbreidingsplannen van
de camping schriftelijk bezwaar gemaakt.
Volgens ambtenaar D. Groeneboom hadden
belanghebbenden, de bewoners waarvan
hun grond grenst aan 'De Groene Weide',
inderdaad vroegtijdig en behoorlijk geïnfor
meerd moeten worden over de plannen,
maar hij verontschuldigde zich aan de aan
wezigen dat de gemeente dit had vergeten.
"Meestal vergeten we dat niet, maar in dit
geval wel", zo liet Groeneboom de verbaas
de bewoners weten.
Wethouder Lokker bekeek het wat formeler.
"Er is geen wet die ons die plicht oplegt" zo
zei hij, "maar uw aanwezigheid hier geeft u
alsnog de gelegenheid om uw bezwaren toe
te lichten". En dat gebeurde in volle om
vang.
De heer Bom, die namens de bewoners het
woord voerde, wees wethouder Lokker in
deze kwestie op 'het tegenstrijdig en zwal
kend beleid van de gemeente'Hij verweet
de wethouder "onbehoorlijk bestuur en voe
ding te geven aan een precedentwerking,
met als gevolg de nodige onrust onder de
ingezetenen van de gemeente".
In december 2001 liet de gemeente in de
'Projectkrant gebiedsgerichte aanpak Kop
van Goeree' weten dat het recreatiebedrijf
geen schaakstuk is. In deze krant zegt amb
tenaar Koppend dat de gemeente het aantal
standplaatsen in het zandwaUengebied wil
terugdringen.
Koppenol zegt daarover: "door de verdun
ning komt er meer ruimte voor natuur en
landschap in het kwetsbare zandwallenge-
bied. Ter compensatie heeft de recreatiesec
tor beperkte mogelijkheden om eenheden te
verplaatsen naar het nieuwe recreatieterrein
ten noorden van de Vrijheidsweg".
Tot verbazing van de bewoners liet wethou
der Lokker weten dat deze insteek echter
niet van toepassing is op de beoogde kwali
teitsverbetering van 'De Groene Weide'.
Volgens de wethouder voldoet het kwali
teitsverbeteringsplan, zoals de 'uitbreiding'
wordt genoemd, aan alle criteria. De wet
houder ontkende dat er sprake is van uitbrei
ding. "Het smk grond dat in beschermd agra
risch gebied ligt, is eigendom van de cam
ping. De 25 stacaravans die mevrouw Ter
Linden daarop wil neerzetten, komen van
het hoofdterrein. Er komen geen caravans
bij, dus is er geen sprake van uitbreiding", zo
probeerde de wethouder de aanwezigen te
overtuigen. "We spreken van kwaliteitsver
betering".
De wethouder zegt zelfs te hebben verno
men dat dit één van de betere kwaliteitsver
beteringsplannen is, waarvoor de provincie
hem gecompUmenteerd zou hebben. Maar
op de vraag van Bom of er een belangenaf
weging had plaatsgevonden tussen enerzijds
de camping en anderzijds de bewoners,
moest wethouder Lokker erkennen dat dit
niet het geval is geweest. Ook een rapport
waarin een alternatief wordt aangegeven,
ontbreekt.
Als de plannen doorgaan zoals die door de
camping zijn ingediend, verandert het zicht
van de bewoners van 14 aangrenzende wo
ningen over het landelijk zandwaUengebied
in uitzicht op 25 stacaravans. "Het uitzicht
op deze horizonvervuiling vermindert ons
woongenot aanzienlijk, de overlast neemt
toe, evenals schade aan natuur en milieu.
Ook zal een lagere waardering van ons
onroerend goed op termijn voelbaar worden.
Daarvoor moet in ieder geval de rekening
worden gepresenteerd en die zal, gelet op
artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening, ook moeten worden betaald",
aldus Bom.
Vandaag wordt deze zaak behandeld in
het college van B en W en op 26 juni is het
bezwaar van de bewoners geagendeerd
voor een vergadering in de gemeenteraad.
Door organisatorische omstandigheden is
het vanaf 1 juni alleen nog mogelijk spullen
in te leveren op de doöderdagavond van
18.30 tot 20.30 uur. De vrijdagmiddag ver
valt dus.
Alle kleine spullen, boeken en kleinmeube-
len zijn welkom. Er worden geen bedden,
kasten en bankstellen aangenomen.
Op uitnodiging van de plaatselijke kiesvereni
ging van de SGP hoopt ds. W. Pieters, Her
vormd predikant in Springford (Canada) en
thans voor enkele weken in Nederland, a.s.
donderdag 22 mei een tijdrede te houden in de
Ned. Herv. Kerk van Nieuwe Tonge. Tijdens
deze avond, die om half acht begint, zal een
collecte worden gehouden t.b.v. de basisschool
in Springford. Jong en oud is hartelijk welkom.
Uit een eerste voorlopig onderzoek naar
het effect van regionale verkeershandha
ving op de verkeersveiligheid blijkt dat de
inspanningen volgens voorzichtige schat
tingen hebben geleid tot 150 tot 200 min
der verkeersslachtoffers (doden en
gewonden). Dit blijkt uit een onderzoek
van het Bureau Verkeershandhaving
Openbaar Ministerie (BVOM) en de afde
ling Ontwikkeling en Onderzoek van het
Parket-Generaal naar de resultaten van
de inspanningen op trajecten uit zes
regioprojecten en zes vergelijkingstrajec
ten waar geen bijzondere inspanningen
zyn verricht. De bevindingen zijn te vin
den in Goed Beschouwd, een uitgave van
het Openbaar Ministerie bij het Jaarver
slag 2002.
De laatste jaren heeft het BVOM zich samen
met de politie ingezet om gevaarlijke ver
keerssituaties aan te pakken. Via regionale
verkeershandhavingsprojecten wordt veel
geïnvesteerd in de handhaving op de vijf
speerpunten, helm, gordel, rood licht, alco
hol en snelheid. In Goed Beschouwd is een
voorlopig antwoord gevonden op de vraag
of deze inspanningen ook leiden tot meer
veiligheid: zijn er daadwerkelijk minder
slachtoffers gevallen? Het definitieve ant
woord daarop wordt gegeven in een mee
romvattende evaluatie van de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersvei
ligheid, die eind 2003 wordt verwacht.
Verkeerscontroles binnen regioprojecten
vinden plaats op tevoren geselecteerde tra
jecten die zich kenmerken door een hoge
aantallen slachtofferongevallen en hoge
overtredingspercentages van de maximum
snelheid. Uit zes verschillende regioprojec
ten - alle in 1999 gestart - zijn de slachtof
ferongevallen op één projecttraject vergele
ken met een traject zonder bijzondere
inspanningen. Geconstateerd is dat het
mogeüjke effect van de handhaving niet
zozeer zichtbaar is in het totaal aantal onge
vallen (dat daalde met 14 procent, tegenover
17 procent op de vergeUjkingstrajecten),
maar veeleer in de ongevallen met slacht
offers. Dit kan worden verklaard uit het feit
dat de gemiddelde snelheid op de projecttra
jecten beduidend afnam. Het aantal automo
bilisten dat te snel reed (feitelijk meer dan 87
kilometer per uur) halveerde in 1999 van
32% naar 16% en is daarna gedaald tot een
stabiel niveau van 12 13%. Ongevallen die
plaatsvinden bij een lagere snelheid lopen
minder slecht af voor de betrokkenen: wel
blikschade, maar minder doden en gewon
den.
Verkeershandhaving heeft dus effect op de
verkeersveiligheid. Jaarlijks vallen minder
slachtoffers door intensieve controle op
onder meer de maximumsnelheid. Zodra
niet meer intensief wordt gecontroleerd,
neemt de overtreding van de maximumsnel
heid echter met rasse schreden toe, waarna
hét binnen afzienbare tijd vveer het oude
niveau bereikt. De kosteneffectiviteit van
verkeershandhaving moet daarom worden
afgezet tegen infrastructurele maatregelen,
die een blijvend effect hebben.
is Rabobank Reisbureau
Middelharnis
Maandag 26 mei zijn wij u graag weer
van dienst.
Makelaarskantoor Tamboer
beëdigd makclaar/laxateur. lid NVM
0187-476555
Het Helvoets Dameskoor is op zoek naar
nieuwe leden, dames die van zingen houden
en het leuk vinden om dat met elkaar te doen.
Daarom roept het vrouwen op om eens ken
nis met het koor te komen maken tijdens één
van de repetitieavonden. Het Helvoets
Dameskoor staat onder leiding van dü-igent
Elvira Vos, zingt een repertoire van licht
klassiek tot modem en repeteert iedere don
derdagavond van 20.00-22.00 uur in het
gebouw van Muziekvereniging Voome en
Putten, Achterdorp 3 te Nieuwenhoom (ach
ter de Ned. Herv. Kerk). U bent er hartelijk
welkom.
MAKELAARDIJ
Middelharnis B.V.
Voor de koop of verkoop van uw woning
Doetinchemsestraat 32-34, 3241 AA Middelharnis
Tel. (0187) 482606
Rotterdam-Rijnmond
district De Eilanden
Basiseenheid Goeree-Overflakkee
STELLENDAM - Zaterdagavond consta
teerde een 56-jarige bewoner van déTrinses
Marijkestraat dat zijn auto, een Opel Kadett,
was ontvreemd. Onbekenden hadden kans
gezien de auto, die stond geparkeerd op de
Zuiderdiepstraatweg, weg te nemen.
MIDDELHARNIS - Tijdens de afwezig
heid van de bewoners werd tussen vrijdag
middag drie uiu' en middernacht ingebroken
in een woning aan de Oudelandsedijk. Na
het ingooien van een ruit van de keuken aan
de achterzijde kon men binnenkomen. Na
het doorzoeken van de woning verdwenen
de inbrekers met een nog onbekend bedrag
aan geld en enkele sieraden.
DIRKSLAND - Personeel van de Verkeers
politie (Project Verkeershandhaving) hield
vrijdagmorgen tussen acht en negen uur een
radarsnelheidscontrole op de Staakweg. Van
de 180 passerende automobilisten kunnen er
bitmenkort 14 een acceptgirokaart in hun
brievenbus aantreffen wegens overschrij
ding van de 50 km-limiet. Hoogst gemeten
snelheid bedroeg 67 km/uur.
OOLTGENSPLAAT - Zondagavond rond
acht uur vond er een aanrijding plaats op de
Rijksweg N59 ter hoogte van Ooltgensplaat.
Een 56-jarige bestuurder uit Fijnaart reed
achter op een stilstaande auto van een 61-
jarige automobilist uit 's Hertogenbosch, die
vervolgens tegen de auto van een 43-jarige
bestuurster uit Vught tot stilstand kwam.
Een 49-jarige inzittende uit de middelste
auto raakte gewond en werd overgebracht
naar het Zuiderziekenhuis. Alle auto's wer
den weggetakeld.
In het politiebureau Middelharnis wordt
zaterdag 24 mei een Fietskijkdag gehouden.
Degenen die een fiets missen kunnen tussen
10.00 en 17.00 uur kijken of hun tweewieler
tussen de door de pofitie verzamelde fietsen
staat.
De Rabobank Fietsdag is inmiddels
een traditie geworden op Goeree-
Overflakkee én een begrip onder de
deelnemers. Afgelopen zaterdag was
het weer zover: inwoners van het
eiland stapten massaal op de flets om
de clubkas van hun favoriete vereni
ging of stichting te spekken. Het enige
dat ze daarvoor hoefden te doen, was
zoveel mogelijk kilometers fletsen.
Om half tien in de ochtend pakten zware
wolken samen boven Goeree-Overflak
kee. Niet veel later spatten de eerste regen
druppels op de zojuist opgestelde terrasta
fels. Helaas, wéér regende het op de Rabo
bank Fietsdag! Toch stonden een half uur
later honderden mensen bij de kantoren van
de Rabobank voor hun eerste stempel én een
kop koffie. Op de kantoren in Ouddorp, Stel-
lendam en Middelharnis ontving men het
eerste stempel tijdens de opzwepende num
mers van respectievelijk de brassbands Con
cordia, de dweilband van Fanfareorkest De
Hoop en de boerenkapel van Sempre Cres
cendo. "Heel even dacht ik dat de hele dag
letterlijk in het water zou gaan vallen, maar
gelukkig viel het mee", zegt communicatie
medewerkster Marcella Koomen van Rabo
bank West-Flakkee. "Om een uur of elf was
het weer droog en kwam zelfs het zormetje te
voorschijn hier op Stellendam".
Het aantal fietsers dat zich heeft ingezet,
afgelopen zaterdag, wordt geschat op 2000.
Er is dus weer heel veel geld binnengehaald
voor het verenigingsleven op Goeree-Over
flakkee. De Rabobank is zes jaar geleden
gestart met het initiatief 'Fietsdag' en ieder
jaar is het weer een groot succes. "Als bank
van en vóór de mensen op Goeree-Overflak
kee hechten wij veel waarde aan het welva
ren van o.a. het verenigingsleven. We vin
den het belangrijk om een meerwaarde te
leveren, vandaar deze bijzondere manier van
sponsoren. Door de Fietsdag te organiseren
Wéér regen rond de start van de Rabofietsdag. dm: iniraphi 's en lege terrassen.
;^SS3^^4ï*^ï^iiï:.v.*&A'ijs;^.'^
We houden de moed er maar in!
Stellen we de verenigingen niet alleen in
staat om geld in te zamelen. Het is ook nog
eens een belangrijk sociaal evenement en
niet te vergeten een gezellige dag voor fiet
sers en medewerkers," vertelt Linda de Kie-
wit, comraunicatiemedewerkster bij Rabo
bank Middelharnis. "Zo zijn we op meerde
re vlakken maatschappelijk bezig die dag."
In de oostroute van de fietstocht was dit jaar
een kleine wijziging doorgevoerd. Vanwege
de braderie in Den Bommel was Feesthut De
Hoezemoos aan de Schaapsweg bij Oolt
gensplaat dit jaar stempelpost. Omdat dit
van tevoren goed was gecommuniceerd wis
ten mensen het gemakkelijk te vinden. "Het
feit dat het kantoor in Den Bommel dit jaar
niet als stempelpost heeft kunnen fungeren
gaf gelukkig geen problemen. We konden
aan de oostkant van het eiland wel duidelijk
merken dat veel fietsers dit jaar gekozen
Voor het eerst luisterden koperblazers en tromslagers dit jaar de fietsdag op.
hebben voor de westroute. De sfeer zat er
desondanks goed in," laat communicatieme
dewerkster Linda van Rossum-Bertevoets
van Rabobank Flakkee Oost weten.
Om vier uur sloten de stempelposten en zat
de Fietsdag 2003 erop. De mensen keerden,
na hun laatste stempel ontvangen te hebben,
moe maar voldaan huiswaarts. Een geslaag
de dag! Momenteel wordt er hard gewerkt
aan het inventariseren van de stempelkaarten
en binnenkort zullen de verenigingen en
stichtingen bericht krijgen over de vergoe
ding die ze zullen ontvangen naar aanleiding
van het aantal gefietste kilometers.
De waterjojo is op dit moment een
rage onder kinderen. Onderzoek van
de VWA/Keuringsdienst van Waren
heeft echter uitgewezen dat deze jojo's
gevaarlijk zijn wegens verstikkings
gevaar. De handel in deze waterjojo's
is dan ook verboden.
Bij het spelen kan het elastische koord van
de jojo gemakkelijk uitrekken tot meer dan
1,5 meter. Dit uitgerekte koord kan bij het
'inhalen" van de jojo om de keel van het kind
slaan. Door het 'inkrimpen' van het elasti
sche koord kunnen vervolgens relatief hoge
krachten ontstaan. Omdat het koord moeilijk
te verwijderen is, dreigt hierdoor gevaar
voor verstikking.
De verkoopkanalen van deze jojo's blijken
erg ondoorzichtig: merken en partijcodes
ontbreken en veel producten zijn doorver-
handeld tussen handelaren. De grote speel
goedimporteurs hebben de jojo inmiddels uit
de handel genomen. Het blijkt echter dat de
waterjojo op tal van andere plaatsen nog ver
kocht wordt buiten de speelgoedketen om.
De VWA/Keuringsdienst van Waren wil er
nogmaals nadrukkelijk op wijzen dat deze
jojo's gevaarlijk zijn en dat de handel hierin
verboden is. Indien de controleurs van de
VWA/Keuringsdienst van Waren nog partij
en jojo's in de handel aantreffen dan volgt
onmiddellijk inbeslagname en een forse boe
te.