Overdenking Verkoping vrouwen vereniging Creamiddag uit de Heilige Schrift Gedenkdienst tachtig jaar kiesvereniging SGP Ger. Gem. Nieuwe Tonge Jeugdbrandweer Den Bommel eerste HET ^KIJKVENSTER Blik op kerk ^-,y en samenleving tj in Ooitgensplaat OONZIGE VtOLKJEi BEn» aON OF UIT? HIINI-aMattlLUS? oiGimii OttcaaNoaiomö otiiGiaiomtfi rnmutmmu Gods kracht in de opwekking van Cliristus ziLUEneaoiE omis GiFcm Als in de dagen van Noach - Gemengde huwelijken - Teleurstelling - Eén kerk 'Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen". Met deze wijsheid werd vroeger een jongen gewaarschuwd, die ver kering had gekregen met een meisje van een andere kerk of uit een andere kring. Omge keerd natuurlijk ook het meisje dat die jon gen met andere opvattingen geen probleem vond. Ik ga nu maar voorbij aan die grap penmaker, die tegen zijn moeder zei: "Maak je maar niet ongerust, ik zal zo dicht tegen haar aankruipen dat de duivel er niet tussen kan komen.Of het bezwaar van zijn moe der daarmee weggenomen was weet ik niet... Overigens, in die bekende woorden zat veel waars. Huwelijken waarin de man de ene en de vrouw de andere kant opgaat, ook 's zon dags, staan onder extra spanning. Aangeno men dat beide partners naar hun eigen kerk blijven gaan. Want je kunt het natuuriijk ook anders oplossen. Ik heb de onvergetelijke ds. Jac. Van Dijk eens horen zeggen: "Ik rooms en ij protestant? Dat is toch geen enkel pro bleem? Ik geen kapelaan meer en jij geen dominee meer, dan is er toch niets aan de hand?" Ik vrees dat het in veel gevallen inderdaad zo is gegaan: het gemengde huwe lijk was de poort naar volkomen onkerke lijkheid. Vorige week hebben we in de krant kunnen lezen dat echtscheiding in zogenaamde gemengde huwelijken naar verhouding meer voorkomt dan in huwelijken waarin man en vrouw hetzelfde geloof belijden of dezelfde levensbeschouwing aanhangen. Ik zal u de cijfers besparen, maar ik had de indruk dat het de onderzoekers een beetje tegengeval len was. Daar maak je toch in onze moderne tijd geen probleem van dat man en vrouw van verschillende kerken zijn? De tolerantie die alom gepredikt wordt kunnen twee men sen in een huwelijk toch wel opbrengen? De tijd dat een huwelijk tussen, laten we zeg gen, een Hervormde jongen en een Gerefor meerd meisje werd afgekeurd, is toch voor bij? Als kerken samen op weg kunnen, dan toch zeker twee volwassen mensen? En nu heeft die enquête het uitgewezen: gemengde huwelijken verhogen de kans op echtscheiding. Je hebt de neiging om te den ken: dat wisten we toch al? Er is natuurlijk van alles tegen in te brengen. Huwelijken worden tegenwoordig meer dan vroeger uit liefde gesloten. In het verleden waren andere factoren (mede) bepalend en soms moest het meisje maar goed vinden dat zij uitgehuwelijkt werd. De sociale status, het beroep, of het geld gaven de doorslag. Kerkelijke verschillen waren er nauwelijks of deden minder ter zaken. Die komen meer aan de oppervlakte, naarmate het huwelijk een vrijwillige verbintenis is tussen twee jonge mensen. En als er oprechte liefde is, dan is er dikwijls ook wel de bereidheid om de geloofsverschillen te relativeren. Toch blijkt dat die verschillen er wel dege lijk toe doen. Zelfs zie je vaak dat de kans op conflicten groter is naarmate men kerkelijk dichter bij elkaar staat. Dat is ook weer niet zo, verwonderlijk, want hoe strenger in de leer, hoe meer aandacht voor de nuances, die misschien een buitenstaander niets zeggen. Het is goed, als jonge mensen inderdaad van elkaar houden, dat zij het kerkprobleem van het begin af bespreekbaar maken. Het wordt niet opgelost door het voor zich uit te schui ven. En het beste is nog dat gekozen wordt voor één kerk, hoewel het dan één van de partners enige pijn zal doen, zijn of haar kerk te verlaten. Maar naar twee verschillende kerken blijven gaan is in de meeste gevallen geen optie. Na afloop van de dienst is er niets te bepraten, en bovendien, als de kinderen groter worden zeggen ze: "Gaan we zondag naar pappa's of naar mamma's kerk?" Waarnemer De Vrouwenvereniging 'Kleine Kracht' van de Ger. Gemeente in Nieuwe Tonge hoopt woensdag 21 mei haar jaarlijkse verkoping te houden. Er is van alles te koop, teveel om op te noemen. De verkoopdag is geopend van 10.00 uur tot 19.30 uur. Het bestuur hoopt op uw aller komst. Op woensdag 21 mei organiseert de Stich ting Welzijnswerk Oostflakkee een creamid dag voor de jeugd in 't Centrum, Van Weel- straat 10 in Ooitgensplaat. De kosten zijn €1,50 per kind. Voor alle kinderen van groep 1 t/ra 8 is de iniddag van 13.30 tot 15.30 uur. Aanmelden via de briefjes op school of bij Gera Knaape, tel. 632060. Bij de zaterdag gehouden provinciale brand weerwedstrijd in Bemisse is de Jeugdbrand weer van Den Bommel eerste geworden. Deze uitslag geeft recht op deelname tijdens een gewestelijke wedstrijd in Westerschou- wen op 21 juni. 'f' v Deze vraag- en antwoordrubriek .staat geheeJ ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenltoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in déze rubriek worden gepubliceerd. Op mijn vensterbank heb ik twee glazen gevuld met water en een scheutje schoon- maakazijn. In de vazen bevindt zich een zij den bloem. Nu ontstaan er onder blaadjes 'donzige wolkjesHoe kan ik van die 'wplk- jes' afkomen? Antwoord: Verklaren kunnen we .dit ver schijnsel niet. We vermoeden dat door de combinatie schoonmaakazijn, het materiaal van de zijden bloem en de warmte van de verwarming de donswolkjes ontstaan. Het lijkt ons dat u er gemakkelijk van af kunt komen door de bloem en de glazen goed te spoelen. Iemand die twee of drie maal per dag zijn computer gebruikt wordt geadviseerd deze niet na ieder gebruik af te sluiten maar de gehele dag aan te laten staan omdat dat voor de computer beter is. Een ander vindt echter dat enkele malen per dag afsluiten geen enkele consequenties voor de computer heeft. Wie heeft gelijk? Antwoord: Deskundigen zijn het erover eens dat het enkele malen per dag afsluiten niet schadelijk is voor de computer. U kunt overigens gemaldcelijk energiebesparende maatregelen treffen door de computer zoda nig in te stellen dat na een door u te bepalen tijd de monitor, en de harde schijf uitgescha keld worden. Als u een computer heeft met Windows dan kunt u dit doen via Energiebe heer dat u via het Configuratiescherm kunt bereiken. Ook kunt u de monitor handmatig uitschakelen, dit vergt slechts één druk op de knop. Het is niet schadelijk voor de monitor. Bestaat er zoiets als een mini-amaryllis? Ik heb nl. een amaryllisbol gekregen waaruit een plant is gegroeid die veel kleiner is dan de amaryllis die ik ken. Antwoord: Het is zo dat onder de naam amaryllis twee verschillende gewassen schuilgaan. De eerste is een tuinplant met roze bloemen op een lange steel. Dit is de echte Amaryllis belladonna. Wat doorgaans een amaryllis wordt genoemd en ook in de winkel onder deze naam wordt aangeboden, draagt in feite de naam Hippeastrum. De amaryllis laat zich gemakkelijk kruisen met andere, nauw verwante geslachten. Uit deze kruisingen zijn o.a. voortgekomen de Ama- rine, de Nerine, de Brunsdonna en de Crino- donna. Mogelijk heeft u een van deze Icrui- singen gekregen. Weet u misschien een adres waar we een digitale dagaanduiding, eventueel met datum, kunnen kopen Antwoord: Wij denken dat u een apparaatje bedoelt waar alleen de dag digitaal op ver meld staat. Iets dergelijks hebben we niet kunnen vinden. Wel zijn klokradio's te kijk met een digitale dagaanduiding. Mogelijk is dit handig voor uw moeder. Mijn vraag is ofu misschien een oplosmid del weet om waardevolle ansichtkaarten die met gluton in plakboeken zijn geplakt daar uit te verwijderen zonder ze teveel te bescha digen. Wanneer de kaarten aan de achterzij de beschadigd zijn hebben ze dan nog waar de voor verzamelaars? Antwoord: U zult in ieder geval het papier van de plakboeken goed moeten bevochti gen. Afliatikelijk van de kwaliteit en de eigenschappen van de ansichtkaarten kunt u ook het geheel in lauw water leggen en na korte tijd de kaarten voorzichtig lostrekken. Leg de kaart vervolgens vlak neer tussen absorberend materiaal als keukenpapier en zet er iets zwaars op. Als de ansichten het meeste vocht kwijt zijn, kunt u ze nog een drietal dagen tussen zware boeken in een droge ruimte leggen. Uit welke eeuw dateren eigenlijk onze fami lienamen? En hoe komen wij aan onze Bur gerlijke Stand? Antwoord: Als we oude doop- en trouwre gisters raadplegen, zien we dat vaste achter namen omstreeks 1650 nog zeldzaam waren ...Naar de werking der sterkte Zijner macht die Hij gewrocht heeft in Christus, toen Hij Hem uit de doden heeft opgewekt... (Efeze l:19c-20a) Het is alsof de apostel woorden tekort komt om uit te drukken hoe groot de kracht is, waarmee de Heere werkt. Hij stapelt ze zomaar op elkaar: de uitnemende grootheid van Zijn kracht en de werking der sterkte Zijner macht. Zwaar geladen woorden, die toch de grootheid van Gods kracht niet kun nen uitdrukken. Er zijn ook geen woorden voor te bedenken. De kracht van God is niet te meten. Bij een motor spreken we over zoveel p.k. Bij bom men over zoveel megaton. Maar met welke categorieën moet je de kracht van God aan duiden? Er is één woord dat we kennen. Voor wer king staat in het Grieks energie. Naar de energie van de sterkte Zijner macht. Dat is vandaag in discussie, energie. Het léék een zegen dat de mens zoveel energie kan produ ceren. Maar er zijn ook gevaren aan verbon den. Als we het niet in de hand hebben wordt het een bedreiging... De Goddelijke energie, waaruit blijkt die? Die Hij gewrocht heeft in Christus, toen Hij Hem uit de doden heeft opgewekt. Dat doet, met eerbied gesproken, niemand Hem na. Wij kunnen veel met energie, we kunnen er stroom mee produceren, we kunnen er bom men mee tot ontploffing brengen. Met onze energie dringen we door tot hoog in de lucht en tot ver in de ruimte. Maar dit éne kunnen we niet: doden opwekken. En dat kan HIJ nu wel. Dat heeft Hij getoond toen Hij Christus opwekte uit de doden. Dat was een wonder! Want het leek erop dat die andere macht, de macht uit de hel, het gewonnen had. De vijanden hadden hun zin. Hij Die nederligt zal niet weer opstaan. En de vrienden waren bedroefd. Wij hoopten... Maar het is niet gebeurd.Het was alsof de almachtige God er machteloos tegenover stond. Maar op de Paasmorgen heeft Hij Zijn kracht getoond. Door Zijn Goddelijke energie beef de de aarde, ging het graf open, werd de Dode opgewekt. En niet voor even, maar voor altijd. Wetende, schrijft Paulus in een andere brief, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft, de dood heerst niet meer over Hem. Want Hij had alles gedaan wat er te doen was. Hij had voldaan aan alle eisen van Gods wet. Nu had de dood geen macht meer. Nu kon het graf opengaan. Maar daarmee was de energie van God nog lang niet uitgeput. Wantui deze Levensbron vloeit het leven voor eeuwig. Zoals een ener giecentrale stroom levert voor een hele regio, zo is de opgestande Christus krachtbrond voor een nieuw leven. Door Zijn kracht wor den we opgewekt tot een nieuw leven. Is die kracht in ons leven al openbaar geko men? Het is een daad van God, zegt onze belijdenis, groter dan de schepping der wereld of de opwekking uit de doden. Dat zal ieder die bij zichzelf de dood vond, toestemmen. Ik lag machteloos en krachte loos neer. Ik leefde mijn eigen leven, ik ging mijn eigen gang. Ik kon mezelf niet opwek ken, maar ik wilde ook niet opgewekt wor den. Alles in mij kwam ertegen in verzet. Maar ik werd aangeraakt door die Goddelij ke energie. Ontwaakt gij die slaapt! Toen gebeurde het wonder: opgewekt tot een nieuw leven. En nu leef ik, maar niet meer ik, Christus leeft in mij. Dat onvoorstelbaar, zo'n armzalig schepsel, uit de dood overgegaan in het leven. En elke dag omgevormd worden naar het Beeld van de Opgestane. EUce dag te moeten ervaren: in mij is geen kracht. En toch te mogen weten: ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft. Gij toch. Gij zijt hun roem, de kracht van hunne kracht. Bergambacht W. VAN GORSEL in ons land, maar een eeuw later vooral in de steden gebruikelijker zijn. De adel pronkte met een aantal fraaie geslachtsnamen. Voor name burgers gingen zich in navolging van de 'aanzienlijken' ook een achternaam aan meten. Sommigen werden al genoemd naar het huis, de straat of buurt waar zij woonden, anderen grepen terug op een illustere voor ganger, of diens geboorteplaats. Toen de Franse bezetters hier de zgn. 'conscriptie' invoerden en alle jongemannen voor de dienstplicht gingen registreren, moest er een Burgerlijke Stand worden aangelegd met de familienamen van alle inwoners, maar menigeen had nog geen vaste naam. Napo leon gelastte daarom op 18 augustus 1811 dat ieder die nog geen geslachtsnaam bezat, zich zo'n naam moest aaimieten. Veel 'naamlozen' trokken zich aanvankelijk niets aan van de dictator, maar op 17 mei 1813 volgde er een bedreiging met fikse straffen, als de weigeraars voor 1 januari 1814 nog geen achternaam zouden dragen. Uit die dagen dateren de fantasienamen als bijv. Naaktgeboren, Natvantranen, Niemandsver- driet. Nul (om maar even bij de N te blijven) en bizarre vondsten waar menigeen in deze tijd liever van afwil(de). Het waren bedenk sels van optimisten die indertijd dachten, dat het na de bevrijding gauw met die Burgerüj- ,ke Stand gedaan zou zijn. Doch koning Wil lem I handhaafde tal van Franse maatrege len, ook de meter en het decimale stelsel en bij K.B. van 8 november 1825 werd onder bedreiging van een boete bepaald, dat dege nen die zich nog bij veranderlijke namen he ten noemen en bij verandering van woon plaats van naam wisselden, binnen zes maanden een vaste geslachtsnaam moesten kiezen en daaromtrent bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand een verklaring diende af te leggen. Sindsdien heeft de Gemeente lijke basisadministratie de taak de belang rijkste persoonlijke gegevens van aUe inge zetenen bij te houden. Ik wit wat zilveren miniatuurtjes schoonma ken. Wat voor middeltje raadt u mij aan? Antwoord: Gebruik in elk geval geen bij tende middelen, want die tasten het zilver aan. Reinig ze als zilveren sieraden met een langharig penseel of een oude, zachte tan denborstel, na de voorwerpen eerst in warm water te hebben gedompeld, waarin u een klein beetje wasmiddel hebt opgelost zoals u het ook in uw wasautomaat gebruikt. Waarom wordt blauwzuur zo vaak Pruisisch zuur genoemd? Antwoord: Doordat wij klakkeloos zoveel Engelse termen overnemen. De Engels spre kende landen betrokken al lang voor de oor- Op 23 april was het tachtig jaar geleden dat de Kiesvereniging Ooitgensplaat van de SGP werd opgericht. Het feit werd her dacht in een dienst in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeenten. Voorgan ger in de dienst was ds. Budding. Dominee Budding preekte naar aanleiding van Genesis 6:1-8. De predikant benadrukte de veranderingen, die zo groot zijn dat als de maimen van het eerste uur van de SGP zou den zien wat in deze tijd zich afspeelt in de samenleving het niet voor mogelijk zouden houden. Zelfs in hun zwartste verwachtingen zouden ze niet kunnen denken dat abortus en euthanasie wettelijk geoorloofd en geregeld zouden worden evenals het homohuwelijk. Ze zouden het niet geloofd hebben! De predikant vergeleek deze tijd met de dagen van Noach. Zijn vader Lamech maakte zich ook zorgen over de tijd waar hij in leefde, want er waren daar ook twee geslachten die verschillend dachten. Het geslacht van Kain en Set. Nadat Noach geboren werd mocht Lamech zeggen, deze zal ons troosten over ons werk en over de smart onzer handen van wege het aardrijk dat de Heere vevloekt heeft. In de eerste gedachte bepaalde Budding zijn gehoor bij het feit dat er vermenging is tus sen de zonen van God en de zonen van de wereld. Toen zeide de Heere "Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met de mens", dewijl hij vlees is. Zo wordt er gezien dat er niet veel verschil is tussen de tijd van Noach en de tijd van nu. Maar de vader van Noach mocht zich vertroosten bij de geboorte van zijn zoon en een vergezicht zien door het geloof van de Grote Trooster de Zoon van God. Die mens werd om de zonde van zijn kinderen te betalen. Zo mocht Noach het type van Christus vertonen. De Budding memoreerde ook wat in de SGP in haar 85-jarig bestaan veranderd is. De kwetsbaarheid en de afhankelijkheid van ons land. Ook de veranderingen in de partijen. In log blauwzuur uit Duitse fabrieken, die het op industriële wijze vervaardigden als be strijdingsmiddel o.a. tegen houtworm, kak kerlakken, luizen, vlooien en ander onge dierte dat zich in grote gebouwen ophield. De Engelsen noemden het zuur uit Pruissen 'Prussic acid'. Nu wordt vaak verondersteld dat de naam ontstond toen de nazi's tussen 1941 en 1945 miljoenen joden en zigeuners vergasten met behulp van zyklon B-gas. Het dodelijke bestanddeel daarvan was inder daad blauwzuur, maar het werd al voor de eerste wereldoorlog vervaardigd. 1918 is voor het eerst het Mannenkiesrecht ingevoerd en was er nog geen vrouwenkies recht. Vanaf 1922 ging de SGP ten strijde tegen verzekering en inenting. Het bestaans recht: Wij zijn veel verder verwijderd van de grondslagen van Gods Woord dan onze voormannen in meeste sombere verwachtin gen ooit hadden kunnen denken. Voor ons dreigt het gevaar van gewenning. Gedurende de 85 jaar dat de SGP bestaat is de staat vol ledig geseculariseerd. De orthodoxe christe nen zijn een minderheid geworden en we zijn een multiculturele samenleving. Als er gekeken wordt naar de afval van de kerken, was vroeger 90% van de bevolking bij een kerk betrokken. Was 50% van de bevolking Hervormd, Gereformeerd of bij een kleiner kerkverband betrokken. Nu in 2003 is het in alle kerken geminimaliseerd. "De afval begint bij het huis Gods. De Schrift leert ons dat we een zoutend zout moeten zijn, dat is bederfwerend en het moet niet bij elkaar blijven het moet uitwaaieren en wij moeten getuigenis afleggen van de hoop die in ons is! De duivel heeft geen moeite met kerken vol ongeloof. Maar als u oprecht gelooft in Christus bent u een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, het is alles nieuw geworden. Voor het oog doet het Woord niets meer of het nu zwaar is of licht, en het is niet meer bestand tegen de verwe reldlijking. Eén of twee generaties is er gewenning en het Woord heeft geen kracht meer. Gods ongenoegen is voelbaar, maar Noach vond genade!", aldus ds. Budding. De predikant vroeg zich af of het tegen woordig niet is als in de dagen van Noach: "de lichten gaan uit; er is nog wel vorm, maar geen inhoud. Maar in één keer zullen de hemellichamen en de aarde in beweging komen, dan zullen alle mensen buiten Chris tus zeggen, 'bergen valt op ons en heuvels bedekt ons'. Maar die in het geloof op Jezus ziet vreest voor dood en helle niet. Want wij wandelen door het geloof en niet door aan schouwen. Zie ik kom haastig en mijn loon is met mij, zit u in de Ark - dat is Christus - dan heeft u niets te vrezen. Maar buiten is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf. Eén partij blijft over. Ik geloof in een alge mene Christelijke Kerk. Die partij heeft een eeuwige toekomst. En Christus zegt: 'Ik geef Mijn schapen het eeuwige leven en zij horen Mijn stem'. En Noach vond genade en mocht altijd bij de Heere zijn en die heer heimwee krijgen komen thuis", aldus de ds. Budding tijdens de herdenkingsdienst. Hij moet meer aan anderen denken dan aan zijn eigen zor gen. Maar dat lukt hem niet. Het kind is van de stoel afgegleden. Ze loopt nu haar het dressoir. Hij ziet Thonia angstig naar haar snuisterijen kij ken. Dat begrijpt hij niet. "Laat haar alles toch bekijken", zou hij willen zeggen. Maar hij doet het niet. Hij is hier immers maar te gast. Heel voorzichtig aait het kind over het kopje van de opgezette eekhoorn. Thonia kijkt argwanend toe, maar ze zegt niets. Alleen drukt ze haar hoornen bril weer stevig op zijn plaats. Hij hoopt zo, dat Thonia het kind haar gang laat gaan. Dan is het stenen hondje aan de beurt. "Ehdoet Thonia haar mond open, maar ze gaat niet ver der. Het kind heeft het zeker niet gehoord. Ze bekijkt het hond je aandacht van alle kanten. Daama zet ze het voorzichtig terug op zijn plaats. "Oh, wat mooi!" zegt ze dan. Nu wordt het Thonia toch te erg. Er mogen geen vingertjes op haar pas gepoetste koper komen. "Laat dat maar staan", zegt ze vriendeUjk doch beslist. Het kind zet het koperen hokje, waarin een klein, wit, ste nen hondje ligt, terug. Haar ogen kijken teleurgesteld. Ziet Thonia dat nu niet? vraagt de man zich af. Als het meisje nu maar niet weggaat, denkt hij angstig. Zijn vrees is echter ongegrond. Het bUjkt, dat de kleine niet zo bang uitgevallen is. Ze hijst zich weer op de stoel en ver telt een heel verhaal over de school, die ze bezoekt. Over de juffrouw, die zo mooi vertellen kan en over de andere kin deren uit de klas. De man ziet alles als het ware voor zich. Er schuilt een goede vertelster in het kind. Om zo'n kind te bezitten.Wat moet dat een rijkdom zijn, denkt hij en er tiekt een scherpe pijn door zijn hart. Hij drukt erop, maar dat helpt niet. Deze pijn is niet üchame- Ujk. Deze gaat dieper. "Ik moet om zeven uur thuis zijn", zegt de heldere kinderstem opeens. Dan blijft ze nog maar een half uur, gaat het door hem heen. Daama zal hij weer alleen zijn met Thonia. De koekoeksklok laat het halve uur horen. "Een vogeltje!" roept het kind verrast en wipt meteen van haar stoel. "Vind je het mooi?" vraagt Thonia. Tot zijn verbazing loopt ze naar de klok toe en dan weet hij helemaal niet meer wat hem overkomt. Ze tüt het kind zomaar op haar beste rode, pluchen stoelen "Goed kijken, hoor!" waarschuwt ze het meisje. Daama draait ze de wijzers door naar zeven uiu'. Het kind kijkt met open mond naar het vogeltje, dat uit het hokje zijn roep laat horen. 'Koekoek koekoek', klinkt het. Zeven keer achter elkaar klinkt de roep door de kamer. "Wat is dat mooi!" zegt het meisje adeinloos. Weer draait Thonia de klok een half uur verder. "Kijken", sommeert ze het kind. Dat hoeft ze niet te zeggen. De kleine is één en al aandacht. "Nog één keer. Dan stop ik ermee", zegt Thonia. Nu laat de vogel acht keer zijn stem horen. De oude man zit perplex in zijn stoel. Dit heeft hij nooit achter zijn zuster gezocht. Maar het doet zijn hart goed. De klok wordt stügezet en Thonia beurt het meisje met een zwaai op de grond. De kleine kijkt nog vemJkt naar de prachtige koekoeksklok. "Ik wou, dat vrij zo'n klok met zo'n hef vogeltje hadden", zegt ze verlangend. Haar blonde krullen glinsteren in het lampUcht. De blauwe ogen kijken afwachtend naar het deurtje waar het vogeltje zich achter bevindt. Maar dat komt nu niet meer tevoor schijn. "Misschien vraag ik er wel één voor mijn verjaardag", zegt ze dan. Wat een aardig kind is dat, denkt de man. Hoe verzint ze het zo snel. "Is het al zeven uur?" vraagt het meisje opeens wat angstig. "Nee hoof', antwoordt Thonia. "Dat duurt nog een kwar tier." "Een kwartier? Is dat lang?" vraagt het kind. "Ja. Je krijgt eerst nog een beker chocolademelk. Als je die op hebt, is het tijd. Je lust toch wel chocolademelk?" Het kind knikt. "Alleen lust ik geen velletjes", zegt ze zacht. De man schrikt. Wat zal Tlionia zeggen? Hij heeft ook een hekel aan vellen, maar hij durft ze amper uit zijn koffie te halen, als er één in zit. Thonia vindt dat overdreven. "Ik zal de melk goed zeven", hoort hij zijn zuster tot zijn verbazing zeggen. Hij kijkt Thonia verwonderd na, als ze naar de keuken loopt. Hij is nu samen met het kind in de kamer. "U bent al heel oud, hè?" vraagt de heldere kinderstem opeens. "Dan gaat u sterven. Net als mijn opa." Haar klare ogen kijken hem medelijdend aan. "Maar als u een nieuw hart hebt, is dat niet erg, hoor. Dan krijgt u een wit kleed en mag u bij de Heere wonen." Hij kan niet antwoorden. Zo raakt het hem. Een wit kleed.Een vrit kleed.voor een vuUe zondaar! gaat het door hem heen. Och, meisje, dat kan voor mij niet! kermt het in zijn ziel. Maar er komt geen woord over zijn lippen. "Opa sliep in een kist en toen is hij begraven, maar zijn ziel is bij de Heere", praat de kleine verder. Hij wil wat zeggen. Maar er komt geen geluid uit zijn mond. "Nu is oma alleen. Dat is wel zielig", zegt het kind en haar lip trilt een beetje. Als hij dat verdriet ziet, kan hij opeens wel praten. "Dan moet jij er maar vaak naar toe gaan", zegt hij. "Dat zal oma fijn vinden." "Ja", knikt de kleine en haar ogen kijken al weer opgewekt. Hij voelt eens in zijn broekzak. Daar zit zijn portemonnee. Met trillende handen zoekt hij er een paar guldens uit. "Alsjebheft. Daar mag jij morgen wat lekkers voor kopen", zegt hij. Hij stopt de portemonnee weer terug in zijn zak. "Dank u wel. De koop er misschien wel drop voor", zegt het kind. "Of een ijsje of een kaneelstok." Ze is in gedachten bij al de heerlijke dingen, die ze ervoor kan kopen. Thonia komt biimen met een blad, waarop drie kopjes staan. Eén kopje is versierd met allemaal kleine bloemetjes. "Dit kopje is voor jou", zegt ze tegen het meisje. "Dat is een mooi kopje", antwoordt het meisje. "Er staan vergeet-mij-nietjes op." "Ja, die hebben net zo'n kleur als jouw ogen", zegt Thonia. Dus dat heeft ze ook gezien, gaat het door de man heen. Hij begrijpt vanavond niets van zijn zuster. Ze is zo anders dan normaal. Nu is ze helemaal niet zo streng. Een kind.had van Thonia een andere vrouw gemaakt, weet hij opeens met zekerheid. Wie weet wat voor verdriet Diederick en zij om het gemis daarvan gehad hebben. In deze korte tijd ziet hij hoeveel üefde Thonia kan schenken aan een klein men senkind. De kleine handen houden het mooie kopje angstvaUig vast. Eerstkijktzeof er geen velletje in drijft, ziet hij. Dan geniet ze met kleine teugen van de chocolademelk. Hij vergeet zijn koffie te drinken, zo neemt hij de kleine op. Met een zucht zet ze een poosje later het kopje neer. "Het was lekkef', zegt ze en veegt dan met haar mouw langs haar mond. Thonia ziet het, maar ze zegt niets. "Nu is het bijna zeven uur'', zegt ze enkel. "Het is bedtijd. Geef de buurman maar een handje." Weer rust het handje in zijn grote hand. Even houdt hij het vast. Iets langer dan de eerste keer. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5