KRIJGSLISTEN E t i e k PREDIKBEURTEN Wakker De Hoop Heiligheid Voorjaarsexcursie in de Kleistee EIUmiBMniEUWS Een voorjaarsavond in 'De Kwade Hoek' EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 Papier ophalen Goedereede De Oecumenische Werkgroep Goeree-Overflakkee Oud papieractie Dirksland Operatie Mobilisatie IU zoekt iets speciaals voor uw drukwerk? j tanmmsmii PAGINA 2 Latijnse schrijvers Geen verplichting tot informatie Informatie screenen Op zaterdag 10 mei organiseert de vereniging Natuurmonu menten een voorjaarsavondex- cursie in natuurgebied 'De Kwade Hoeli' op Goeree. Tijdens de wandeling kunt u kennismaken met het gebied en beleven wat het voorjaar betekent voor de vele bewoners van 'De Kwade Hoek'. De excursie begint om 19.00 uur en duurt ongeveer twee uur. Belangstellenden dienen zich aan te mel den bij VVV Ouddorp aan Zee, telefoon 0187 681789. Goede wandelschoenen zijn aanbevolen. Zondag 4 mei 2003 de Waal VRUDAG 2 MEI 2003 In de tweede en volgende klassen van het oude gymnasium moesten we als leerlingen onze kennis van het Latijn in toepassing brengen door het lezen van schrijvers als Caesar, Livius en Tacitus. Deze auteurs, genoemd in opklimmende graad van moei lijkheid, verhaalden vooral de geschiedenis van hun volk, in confrontatie met volken over en langs de grenzen. Er waren vooral bij Caesar nogal wat oorlogsverhalen bij. Daaronder moesten we dan ook de krijgslis- ten die werden toegepast, vertalen. De Romeinen blonken daarin uit. Het is lang geleden dat ik leerling op het gymnasium was. Verleden week zag ik ineens het klassenlokaal, de intelligente en innemende docent weer voor me. Was dat een kwestie van de nostalgie van de ouder dom? In Elsevier van 19 april staat een artikel onder de kop: De list van Rumsfeld. De met rood gemarkeerde openingspassage luidt als volgt: 'Hoe het Amerikaanse leger de mili taire deskundigen bedroog en de generaals van Saddam misleidde.' Dan wordt verteld dat de Amerikanen deden alsof er problemen waren. Te lange aanvoer lijnen; troepen die niet via Turkije naar Irak konden, zodat de indruk werd gewekt dat men overhaast troepen moest aanvoeren om de slag om Bagdad te kunnen winnen. Als gevolg hiervan trok de Republikeinse Garde zich niet terug in Bagdad, maar ging de slag met de Amerikanen op weg naar Bagdad aan. Een strijd in Bagdad zou een nachtmer riescenario te zien geven. Gevechten van man tegen man in nauwe straten en oosters opgetrokken stadswijken. Een strijd waar de Amerikanen zich wel op voorbereid hadden, maar waarin ze zich toch niet hadden kunnen oefenen. Bedrog? Door geruchten te verspreiden over te lange aanvoerlijnen en gebrek aan tankdivisies werden de Irakezen (en ook de hele buiten wereld) in de waan gebracht dat de Garde aan het winnen was en de Amerikanen op verlies stonden. Een brigade-generaal b.d. vermoedt dat het Pentagon de noodzaak van halt houden heeft geveinsd. Deze door afstand en gebrek aan mensen en materieel voorgewende pauze in de opmars kan bedrog zijn geweest. Als gevolg van deze berichten werd de Repu blikeinse Garde aan het front honderd kilo meter ten zuiden van Bagdad gehouden. Daar vormden ze een tamelijk gemakkelijk te vernietigen object voor de Amerikaanse luchtstrijdkrachten en tanks. Zo lag na een doorbraak daar ten zuiden van Bagdad, de stad open voor de Amerikanen. Deze hebben van deze misleiding een 'bril jant' gebruik gemaakt, zoals een van de hoogste militairen het omschreef. Hiermee staan we voor de vraag: Is deze tac tiek van misleiding en bedrog gerechtvaar digd? Of moet ze als leugen en bedrog afge keurd worden? Het antwoord kan niet bestaan in een verwij zing naar wat de eeuwen door in oorlogen is gedaan. Daarmee is deze misleiding niet gerechtvaardigd. Mijn antwoord is dat deze 'misleiding' ethisch niet te veroordelen is. Ik zet het woord misleiding met opzet tussen aanha lingstekens. Bovendien beperk ik haar tot deze vorm. Ik zeg niet dat elke vorm van misleiding gerechtvaardigd is. Het is immers niet zo, dat de ene partij de andere informatie moet verschaffen over eigen voornemen, plannen, over sterkte aan manschappen en materiaal. Integendeel. In een oorlog is het gebruikelijk zoveel mogelijk eigen wapens, manschap pen, bedoeling en tactiek voor de vijand ver borgen te houden. Geen partij is in een oor log verplicht de tegenstander inzage te geven in eigen plannen, voorraden of mili taire mogeüjkheden. Men zou wel dwaas zijn, dat alles open en bloot aan de vijand voor te leggen. Opzettelijk laten lekken naar de andere partij zal altijd een andere bedoe ling hebben dan zelf hem de waarheid in handen te spelen. Bovendien zijn de afluis- termethoden en informatieverkrijging zo geperfectioneerd, dat men niet verplicht is - ter wille van de waarheid - de vijand een handje te helpen en zijn oor te gebruiken om geheime plannen hem te doen horen. Wanneer men met een vijand vecht moet men voorbereid zijn op alle mogelijkheden van misleiding. Wat van de vijand komt, moet gechecked worden. Dat geldt in weder kerigheid. De andere partij kan immers evenzeer misleidend te werk gaan. Men zal nooit op berichten vanuit het andere kamp af kunnen gaan. Met zal ze moeten screenen. Desinformatie hoort bij de gebruikelijke strijdmethoden. Wijst het niet op een enorme desorganisatie in het Irakese leger, dat het de afgegeven signalen als betrouwbare infor matie heeft opgepikt en zijn strategie daarop heeft afgestemd. Ik meen dat misleiding van de vijand behoort tot de gerechtvaardigde strijdmetho den. Tot de rechte oorlogsvoering behoort het onderzoeken van de juistheid van de berichten, zeker als ze van de vijand komen; maar overigens van welke kant ze ook komen. Ik herinner aan de krijgslist van David in zijn strijd tegen de Filistijnen, 2 Samuel 5:17-25. Niemand is gehouden tegenover een tegen stander met vijandige, onrechtvaardige bedoelingen, tot zijn ondergang en tot diens ongerechtvaardigde overwinning de waar heid te spreken. Ik besef dat deze uitspraak voor kritiek vat baar is. Om de probleemstelling wat te ver kleinen wijs ik op wat ik van nabij heb mee gemaakt in de Tweede Wereldoorlog, name lijk de vraag van Duitsers of ter plaatse verzetslieden verborgen waren. De boer zei: Ik weet van niets. Hij bleef bij de herhaling van deze uitspraak. Die was echter even onwaar als wanneer hij zou gezegd hebben: Neen. Dit laatste kwam niet over zijn lippen. Het enig juiste antwoord echter evenmin. Ik weet van niets, was een leugen, maar werd door de aanwezigen - waartoe ik zelf als opgroeiende jongen bij de overval op de boerderij behoorde - ervaren als krijgslist. Stel u voor dat hij deze krijgslist niet had toegepast. Dan zouden met het pistool op de rug van de boer gericht de Duitsers de weg naar de voor hen, buiten zijn aanwijzingen onvindbare schuilplaats geëist hebben. Een krijgslist is geoorloofd, mits men van het goed recht van zijn zaak, dat is van de inzet van de strijd, overtuigd is. Zo gebroken is het leven in deze bedeling. W. H. VELEMA 'De Kwade Hoek' is een gebied met oude en nieuwe duinen, slikken en schoiren. Hier komt een grote verscheidenheid aan vogels voor. Tussen de jonge duinen bou wen in het voorjaar strand- en bontbekple- vieren hun nest in het zand. In de meer landinwaarts gelegen duinvalleien broe den onder andere de blauwborst en de nachtegaal. Verder zijn de planten in deze tijd van het jaar op hun mooist. De Duin door en vlier komen mooi in blad en voor- jaarsbloemen staan in bloei. Tegen het ein de de van de schemering is er kans een reetje te zien! De excursies zijn gratis voor leden van Natuurmonumenten, niet-Ieden betalen 2,25 en kinderen t/m 12 jaar 0,45. chr. streelcblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoïiandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning; dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mall: AIgemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag sluitingstermljn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentle-acquistüe: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE; hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.VllIerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per Jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 OUDDORP-Herv. Gem.Dorpskerk: 9.30 uur ds. W. L. Smelt, Stellendam en 18.30 uur ds. A. van Wijk, Herkingen. Eben-Haëzer: 9.30 en 18.30 uur kand. C. M. Klok, Katwijk aan Zee. Woens dag 7 mei, Dorpskerk: 19.30 uur ds. K. J. Kaptijn, 's-Grevelduin-Capelle. Vrij dag 9 mei, Dorpskerk: 15.00 uur ds. R. Veldman, huweüjksbevestiging van Carin Grinwis en Teunis Tanis - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur br. K. Baas en 18.30 uur br. R Reedijk - Doopsgezin de Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. A. W. Snijders. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.30 uur ds. J. C den Toom. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. Diepeveen en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerls 10.00 uur ds. E. H. V. d. 'Weide en 18.30 uur ds. H. B. Graafland. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom, Poortvliet - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. D. J. Lagerweij - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. A. W. Verhoeven, Oudewater en 18.00 uur ds. W. Geuze, Woubrugge - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. C. Gielen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. A. Kastelein - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur mevr. Ds. M. de Vries - Herv. 'Exo dus' Gem. 10.00 uur mevr. ds. M. R. Hoffenkamp - CAMA Christenge meente, het Prieel, 10.00 uur M. Dom burg, Avondmaal. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. A. R Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 9.30 uur de heer Otto de Bruijne en 17.00 uur - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. A. J. Balk en 14.30 uur ds. G. A. den Broeder. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Catsburg, Goes en 18.00 uur ds. H. Penning, Streefkerk. Vrijdag 9 mei: 15.00 uur ds. A. Belder, huwelijksdienst van Wim van Wageningen en Leanne Lugtenburg-Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. de Jager, Huizen en 18.00 uur ds. P. H. van Harten, Ridderkerk. Vrijdag 9 mei: 19.00 uur ds. A. van Lingen, Kin derdijk, huwelijksbevestiging Brugge- man/Droo-ger - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron', 10.00 uur broeder A. de Koning. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam- som - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. J. Vlaardingerbroek. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, v.m. bevestiging nieuwe lidmaten - Ger. Kerk 10.00 uur de heer L. H. Zweers en 18.00 uur ds. PC. Koster. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. C. A. van der Sluijs, Rotterdam en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. P Blok - Ger. Kerk 9.30 uur drs. P C. Koster en 18.00 uur de heer De Jong. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur dr. T. E. van Spanje. 'Wordt wakker, wakkere lezers. De zon staat al uren aan de kim. Het is dag. Klaarlictite dag. De nactit is er om te sla pen. Wordt wakker,Wakker worden is het devies van vele actievoerders. Het zijn niet in de eerste plaats uitgeslapen lieden, maar personen die verschillende zaken aan de orde willen stellen omdat in hun ogen de nood groot Is. Van Greenpeace tot Schreeuw om Leven, van Milieudefensie tot de Bond tegen het vloeken, ze bestrijden in hun ogen onaan vaardbare zaken als het lozen van radio actief afvalwater, abortus en euthanasie, geluidshinder door Schiphol en het mis bruiken van God's naam. In tijden van nood werd opgeroepen tot waakzaamheid. 'Wordt wakker, de vijand onderdrukt ons. Hij luistert mee. Sta op, en strijdt met ons de goede strijd.Wordt wakker in deze tijd van vervlakking en onkunde. Slapend verliest u de slag en gaat u roemloos ten onder. Wakkere men sen zijn nodig om een bedreigde samenle ving wakker te blazen. Als het moet wak ker te schudden. In de 19-de eeuw fulmi neerde Potgieter in het tijdschrift 'de Gids'tegen de Jan Saliegeest. De ingezon ken vaderlandse samenleving moest herle ven en worden als de Gouden Eeuw. Dat lukt niet altijd. Als er vrede en geen gevaar van buiten is, is er hooguit iets dat van binnenuit de rust kan verstoren. Daar over wordt zeer verschillend gedacht. 'Is er nood?' 'Ik zou het niet weten.'Worden er levens bedreigd?' 'Ik vind van niet.'Abor tus of euthanasie is iemands eigen keus'. 'Nee hoor, er is geen nood. En als de nood aan de man komt, dan zien we wel weer. De tijd van trommelslagers lijkt voorgoed voorbij. Er zijn tijden geweest dat de nood algemeen werd erkend. Een dichter schreef: 'Ik sla de trom en dreun de dromers wakker. Wie droomt, verraadt zijn vrouw, zijn kind, zijn makker. Wordt wakker, want de nood is groot' Onze samenleving heeft behoefte aan wakkere burgers. Niet aan uitgeslapen mensen. Die zijn er In zekere zin meer dan genoeg. De Stichting Koninklijkte Fanfare Apollo te Goedereede haalt zaterdag weer oud- papier op in Goedereede en op het Haven hoofd. Ook huishoudelijk karton kan er worden bijgezet. Hierbij een vriendelijk verzoek om het oud-papier voor 8.30 uur goed gebundeld buiten te zetten. Zondag 4 mei organiseert de Oecumenische Werkgroep Goeree-Overflakkee een oecu menische dienst in de Gereformeerde Kerk te Middelhamis. De dienst begint om 18.30 uur. Het thema is dit jaar: "Vrijheid is niet te koop". De regering heeft in 1968 vastgesteld dat de herdenking van 4 mei en de viering van 5 mei altijd doorgaan op 4 en 5 mei, ongeacht op welke dagen deze data vallen en ongeacht een eventueel religieus karakter van deze dagen. Dit besluit is genomen in overeen stemming met de wens van de verzetsorga nisaties en ondertekend door de toenmalige minister-president, de heer P. de Jong. Ieder jaar wordt verzocht om overal in het land op 4 mei om 20.00 uur twee minuten stilte in acht te nemen. Ook de Nederlandse vlag wordt op 4 mei vanaf 18.00 uur tot het begin van zonsondergang halfstok uitgehan gen, ook op zondag. Dat in Middelhamis op 3 mei in plaats van 4 mei een stille tocht en kranslegging plaats vindt is de verantwoordelijkheid van de gemeente Middelhamis. De oecumenische werkgroep betreurt de beslissing van de gemeente Middelhamis en is van mening dat dodenherdenking dient plaats te vinden op 4 mei. Uiteraard is ieder een vrij in zijn/haar keuze deel te nemen aan de stille tocht en kranslegging georganiseerd door de Stichting Evenementen Middelhar nis. Herdenking van oorlogsslachtoffers zal in deze dienst centraal staan. Leden van ver schillende kerkgenootschappen en hun voor gangers verzorgen met elkaar de dienst. De dienst zal een klein uur duren, zodat mensen die deze kerkdienst bezoeken nog kunnen deelnemen aan stille tochten en kransleggin- gen in andere plaatsen, of eventueel op tele visie de nationale herdenking in Amsterdam kunnen volgen. U bent van harte welkom! Oecumenische werkgroep Goeree-Overflakkee Aanstaande zaterdag wordt in Dirksland het oud papier weer opgehaald. U wordt ver zocht het papier vóór 8.30 uur goed gebun deld buiten te zetten. Bij voorbaat dank namens de vrijwilligers van de Ned. Herv, Gemeente van Dirksland. De wekelijkse i;aterdagavondbingo van Activiteitencommissie "Fanfareorkest De Hoop" gaat verhuizen naar een andere locatie, dit in tegenstelling tot andere, reeds gepubüceerde berichten: nu eUce zaterdag avond bingo in Verenigingsgebouw Oost dam aan de Jonkoenstraat I te Goedereede. Het gratis kopje koffie staat voor u klaar en er zijn weer mooie geldprijzen te verdie nen. De avonden beginnen om 19.30 uur en de zaal gaat om 18.30 uur open. De fraitbomen staan in volle bloei! Straks zullen er appels, peren of pruimen aan han gen. Wij zijn ook geroepen om vrucht te dra gen. Operatie Mobilisatie houdt op 3 mei vanaf 19:30 uur een presentatie over hun dienend werken; ze vertellen, laten 2 korte video's zien en jij kunt vragen stellen. Ben je 17 jaar of ouder, dan kun je ook vakantie evangelisatiewerk doen! Iets voor jou?! Er is morgenavond ook soep! Ben je al warm gemaakt?! Op D.V. 17 mei willen we naar het strand. Als het weer mee zit, kunnen we een kamp vuur maken. Morgenavond kun je je als je 14 of ouder bent, daarvoor opgeven. Wil je meer weten? Bel dan naar Corrie, tel. 651523. Groeten! Commissie Z.A.J. W. "Ware christenen zullen dit boek een feest maal vinden, een goudmijn eten en drinken, medicijnen en vitaminen, alles in één. ToUe lege! Neem en lees!" Niemand minder dan de beroemde dr. J.I. Packer, veel jaren toonaangevend theologisch hoogleraar in Oxford en Vancouver, typeerde met deze woorden het boek waarover het vandaag gaat. Hij doelt op een geschrift van John Charles Ryle, dat voor het eerst gepubliceerd werd in 1879. Dat was één jaar voordat Ryle Anglicaans bisschop van Liverpool werd. De titel van het boek is even kort als funda menteel: 'Holiness', heiligheid. Nee, het is geen uiteenzetting van heiligenlevens, hetzij rooms of protestants. Het is ook geen relaas over burgerlijke of religieuze moraal. En evenmin een handboek met praktische wen ken voor het handelen. Nee, hij bedoelt met dit boek iets anders. Het gaat hem om het leven van een christen. Met Ryle's eigen woorden: "Heiligheid is de gesteldheid dat een mens één van geest is met zijn God, zoals we Gods geest beschreven vinden in de Schrift. Het is de gesteldheid waarin een mens het eens is met het oordeel van God; hij haat wat God haat, heeft lief wat Hij lief heeft en meet alles in deze wereld naar de maatstaf van Zijn Woord. Wie het volmaakt met God eens is, is een zeer heilig mens." Ik citeer deze woorden uit het boekje dat enkele weken geleden van de persen kwam en sindsdien in de boekhandel verkrijgbaar is. De Nederlandse titel: "Heilig in Hem" is goed getroffen. Want het geeft tegelijkertijd aan uit welke bron een zondig mens de hei ligheid ontvangt. En in relatie met Wie die heiligheid bestaat: in Hem", dat is Chris tus. Overigens is het maar een heel klein deel van het oorspronkelijke geschrift van Ryle dat nu vertaald is. Mijn eigen Engelse uit gaaf dateert uit 1987. Die is uitgegeven door Evangelical Press in Welwyn en voorzien van een 'Preface' door de genoemde Packer. Ze telt 324 volbedrukte pagina's in kleine letter. Daarvan zijn er minder dan 35 nu in het Nederlands vertaald. Oorspronkelijk telt Ryle's boek 21 hoofdstukken over thema's als 'Sin', 'Growth', 'Assurance', 'The Church' en 'Without Christ'. Twee van deze hoofdstukken - overigens heel belangrijke - heeft de heer N.A. Eikelenboom in onze taal overgezet en gebundeld in het recent-ver- schenen boekje. De twee hoofdstukjes zijn (letterlijk ver taald) getiteld: 'Heiligmaking' en 'Heilig heid'. Ryle [1816-1900] bezat de gave fun damentele en niet zo gemakkelijke thema's uit de christelijke leer op een eenvoudige en in ieder geval heel praktische manier uiteen te zetten. Hoewel hij tot de Anglicaanse kerk behoorde en daarin op latere leeftijd zelfs een hoge functie ontving, was hij een duide lijke geestverwant van het historische purita nisme. Dat was een eeuwenlange beweging in de kerken van Engeland en Schotland die opkwam voor de zuivere (pure) leer en voor het zuivere bevindelijke leven uit die leer. Het puritanisme op haar beurt putte uit de leer van de Schriften die de Reformatie van de 16e eeuw had herontdekt. We horen bij Ryle dan ook onvervalste reformatorische klanken in zijn preken en geschriften. Maar altijd met een lijn naar de geestelijke bele ving van de dingen. Zijn prediking is niet zozeer op het hoofd maar veel meer op het hart gericht. Op de praktijk van de godzalig heid! 'Heiligmaking' omschrijft hij als volgt: "Heiligmaking is het inwendige geestelijke werk dat de Heere Jezus Christus door de Heilige Geest in een mens werkt, als Hij hem tot het ware geloof roept. Hij wast hem niet alleen rein van zijn zonden in Zijn eigen bloed, maar maakt hem ook los van zijn aan geboren liefde tot de zonde en de wereld, legt een nieuw beginsel in zijn hart en maakt dat hij in zijn leven de praktijk der godzalig heid beoefent. Het instroment waardoor de Geest dit werk tot stand brengt, is gewoon lijk het Woord van God, hoewel Hij soms nood en beproevingen van Godswege gebmikt De mens die het voorwerp is van dit werk dat Christus door Zijn Geest verricht, wordt in de Schrift een 'geheiligde' genoemd." Diverse aspecten van heiligheid en heilig making brengt Ryle vervolgens ter sprake. De groei ervan. De gradaties erin. De gees telijke strijd als kenmerk ervan. De absolute noodzaak ook om heilig voor God te zijn. De zichtbare tekenen van die heiligmaking. Aan het slot van het boekje geeft Ryle raad aan mensen die wel heilig zouden willen zijn. In het formuleren van het antwoord op die vraagstelling, verwijst hij zijn lezers niet naar zichzelf. Ook niet naar allerlei midde len. Maar naar Iemand. U moet met Christus beginnen, zegt hij. Ja, let wel, zegt hij, zolang u niet uw zonde zwakheid voelt en tot Christus niet vlucht, krijgt u helemaal niets voor elkaar. Christus - "Hij is de wor tel en het begin van alle heiligheid. De manier om heilig te zijn, is te komen tot Hem door het geloof en met Hem verenigd te worden!" Spreken we over heiligheid?, zegt Ryle, ze komt van Christus. Ze is het uit vloeisel van de levende vereniging met Hem. Zoals een rank alleen vruchten draagt als ze in levende verbinding met de wijnstok is. En blijft! Dat laatste is een onderwerp apart. Het gaat niet alleen om het komen tot Christus. Het gaat ook om het blijven in Hem. Over dat laatste gaat het tweede boek dat ik in deze kolommen nog noemen wil. Veel meer dan 'noemen' is het niet. Het werk is geschreven door een tijdgenoot van Ryle, te weten Octa- vius Winslow [1808-1878]. In een aangrij pend eerlijke en ook heel praktische verhan deling schrijft Winslow over het verval en de opbloei van het geestelijke leven. De vert aling in het Nederlands kwam uit onder de titel 'Mara en Elim'Er zijn perioden in het leven van Gods kinderen dat ze 'verachteren in de genade'. Echter - God is getrouw. Hij laat niet varen de werken van Zijn handen! N.a.v.: John Charles Ryle. Heilig in Hem. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Gebonden. 78 pag. Prijs 9,50. Octavi- us Winslow, Mam en Elim. Over verval en opbloei van het geestelijke leven. Uit geverij De Groot Goudriaan te Kampen. Gebonden. 222pag. Prijs €18.95. J.M.J. Kieviet Het IVN Goeree Overflakkee, VVV Ouddorp en het Zuid-Hollands Landschap organise ren op zaterdag 10 mei om 14.00 uur een excursie door De Kleistee, een natuurterrein midden in het Schurvelingengebied bij Ouddorp. Een restant van een schurveling is aan het openbare Kerkepad in De Kleistee te zien. Aan de noordkant van de wallen groeien o.a. de eikvaren en verschillende korstmossen. Wie een kijkje terug in de tijd wil nemen kan naar De Kleistee waar nog steeds Middel eeuwse landschapsstructuren zijn terug te vinden. De Kleistee was van oorsprong de naam van de boerderij midden in het Schurvelingengebied, gemetseld met klei uit de polder. De eerst boerderij was dus met klei uit de polder gemetseld, maar verder is De Kleistee een gebied met veel zand. Die boerderij is gesloopt, maar de plaats is goed terug te vinden aan de hand van de fmitbomen en de afwijkende plantengroei. Op een van de akkertjes is mee- krab aangeplant, dit plantje werd vroeger gebruikt als oranjerode verfstof. Bij de produc tie van chemische verfstoffen is dit plantje verdwenen. Vroeger werd het massaal geteeld. Voor de excursie moet verzameld worden aan de Smalle weg naast Dirk Doensweg 35 in Ouddorp. Parkeermogelijkheid in centrum op 10 min. loopafstand). Er zijn geen kosten aan verbonden. Wel dient men zich aan te melden. Dit kan tot en met vrijdag 9 mei tele fonisch tussen 10.00 en 17.30 uur bij VVV Ouddorp, telefoonnummer (0187) 68 17 89. Bel (0187) 47 10 20 af maü rtaaialgeni«;en@ge!n-tlt»«)ai<i^ Drukkerij

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2