Overdenking
VERWOESTEND
WATER
Woord
Daad
uit de
Heilige Schrift
HET
r^KIJKVENSTER
Thema bijeen komst borstkanker
of gynaecologische kanker
EliM1I»1-raEUWS
Blik op kerk ^>y
en samenleving tj
fff FT OF fff cr?
iEEMIfFFff
OMNKEN MNON?
Klaas Jan Mulder en
Jan Mulder in WWZ -
bevrijdingsconcert
Bij Ned. Bond Plattelandsvrouwen:
Avond over assertiviteit
Vrouwenverereniging
'Draagt elkanders lasten'
De wettelijke kruisweg
Algemene ledenvei^adering
Rode Kruis 'Oostflakkee'
Goeree Overf lakkee
Goeree Overf lakkee
PAGINA 5
VRIJDAG 18 APRIL 2003
- De kabinetsformatie
- De rol van de media
Het is er dan toch van gekomen, de breuk in
de kabinetsformatie. Gezien de uitslag van
de verkiezingen waren iiet CDA en de PvdA
min of meer tot elkaar veroordeeld, maar aan
alles was te merken, van harte ging het niet.
Voor mijn gevoel konden Balkenende en
Bos samen wel door één deur, maar ze heb
ben beide een achterban, en de christen
democraten en de socialisten hebben altijd
nogal wat op elkaar aan te merken.
\Vat je vaak ziet was ook bij deze misluk
king het geval: beide partijen speelden
elkaar de zwarte piet toe en gaven elkaar de
schuld van de breuk. Zelfs de oud-hollandse
wijsheid dat er, waar twee kijven, steeds
twee schuld hebben, werd in twijfel getrok
ken. De oorzaak lag altijd weer bij de ande
re partij...
Ik zal me ervoor wachten nu op deze zaak
vooruit te lopen. Vandaag - maandag - is er
een kamerdebat naar aanleiding van de mis
lukking, daarna ontvangt Hare Majesteit de
leiders van de verschillende fracties in de
Kamer, en daarna zal Zij waarschijnlijk een
nieuwe formateur benoemen. Alles bij
eUcaar genomen zal het nog wel weken duren
voor we een nieuwe regering hebben...
Waar ik me steeds meer zorgen over maak,
dat is de rol die de media hierin spelen. Als
je de reportages voor de radio hoort, en de
verschillende commentaren in de dagbladen
leest, dan is voor de politici alles al voorge
kauwd. Alle mogelijkheden van wie met wie
gaat regeren zijn uitgeprobeerd, men heeft al
uitgerekend welke de regeringspartijen zul
len worden en welke partijen de oppositie
zullen gaan vormen. En men weet ook pre
cies wie de Koningin zal benoemen tot
(in)formateur, en zelfs wie in het toekomsti
ge kabinet de portefeuilles zullen gaan behe
ren. Als je dat alles op je laat inwerken, dan
is het beleid volledig uitgestippeld en lopen
de betrokkenen achter de feiten aan...
Dat is een ontwikkeUng die we niet alleen
signaleren bij de kabinetsformatie, maar ook
bij andere belangwekkende zaken. Ik denk
bijvoorbeeld aan de processen die gevoerd
worden over de ramp met de vuurwerkfa
briek in Enschede en over de moord op Pim
Fortuyn. Lang voordat de rechter uitspraken
heeft gedaan weten de joumaUsten al de
schuldige aan te wijzen en hebben ze ook de
strafmaat vastgesteld. Ook de rechterlijke
macht hobbelt dan achter de feiten aan.
Dat de pers informatie wil geven is begrijpe
lijk, dat is haar taak. En dat de journalisten
belang hebben bij nieuws is ook verkla,ar-
baar. Maar dat ze van te voren overal een
mening over hebben en die ventileren wordt
een beetje ergerlijk. En zonder gehinderd te
Worden door veel kennis van de feiten praat
de grote massa de media na. Dat is - denk ik
- geen goede ontwikkeling.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Kunt u mij uitleggen waarom rietsuiker
beter of gezonder is dan onze binnenlandse
beetwortelsuiker? En waarmee wordt brui
ne suiker licht of donker bruin gekleurd? Is
die kleurstof niet schadelijk?
Antwoord: Tussen de buitenlandse rietsui
ker en onze Nederlandse biet (of beetwor
tel-) suiker bestaat geen enkel verschil, want
scheikundig bezien wordt er precies dezelf
de stof gehaald uit het suikerriet en uit die
beetwortelen. Suiker bevat geen vitaminen
en ook geen schadelijke stoffen, maar levert
uitsluitend energie. Ze kan in ons lichaam in
vet worden omgezet en daarom moeten vol
wassenen er niet te véél van gebruiken. Voor
kinderen kan een extra schepje geen kwaad.
Er is wel eens bietsuiker als rietsuiker ver
kocht, omdat ze precies eender is en er in
ongeraffineerde staat ook gelijk kan uitzien.
Actiegroepen propageerden het gebruik van
rietsuiker om de handel en daarmee de in
komsten van een aantal derdewereldlanden
te helpen bevorderen. Rietsuiker is niet beter
of gezonder dan bietsuiker. Suiker wordt
niet gekleurd. Dat rietsuiker er meestal bruin
uitziet, komt doordat ze o.m. nog sporen
ijzer en mineralen bevat, zoals ook in diver
se groenten voorkomen en zeer waardevol
zijn in onze voeding. Die vindt u ook in de
bruine suiker welke onze suikerfabrieken uit
de bruine sappen van de beetwortelen halen.
Deze sappen worden bij de bereiding van
witte suiker gezuiverd. Vandaar dat zoveel
mensen tegenwoordig liever bruine kopen
dan de (altijd dubbel) gekristalliseerde witte,
die jarenlang de boventoon voerde bij de
'ouderwetse' huismoeder die alleen zuiver
wit als schoon beschouwt. Tegen de con
sumptie van die gekristalliseerde producten
worden wel bezwaren ingebracht, omdat
geraffineerde koolhydraten minder gunstig
zijn voor ons lichaam.
OOOENHEHOBUKINC
Is het ritueel van de nationale dodenherden
king overal gelijk aan dat op de Dam te
Amsterdam met twee minuten stilte?
Antwoord: Op de Dam wordt de landelijke
herdenking gehouden in tegenwoordigheid
van koningin en minister-president en afge
vaardigden van elke betrokken bevolkings
groep. Die twee minuten stilte worden lan
delijk begeleid door het 2 minuten lang ont
steken van de straatlantaarns. Dit is al zo
sinds 1947Het staat u vrij daar van af te wij -
ken. Bij verenigingen bijvoorbeeld wordt
het overlijden van een belangrijk hd vaak
met één minuut stilte herdacht.
Kan het moeilijkheden met mijn verzekering
geven als ik mijn auto een tijdje uitleen aan
iemand anders en er dan iets mee gebeurt
als ik zelf elders ben? Ik ben all-risk verze
kerd.
Antwoord: Indien u uw auto zelf in gebruik
geeft aan iemand die in het bezit is van een
geldig rijbewijs, en u de premie op tijd be
taalde, blijft de verzekering bij de meeste
maatschappijen op die wagen van toepassing
alsof u er zelf mee reed. Dus ook als er een
schade ontstaat. Lees er voor alle zekerheid
uw poUs even op na. Laat de gebruiker wel
een papier tekenen, dat hij uw auto in goede
staat heeft ontvangen en op een bepaalde
datum zal terugbezorgen.
Er bestaat een uitdrukkig 'zo dronken als
een kanon', maar dat ding kan toch niet
drinken?
Op zaterdag 3 mei a.s. organiseert de Stich
ting W.W.Z.-Concerten uit Dirksland een
instrumentaal 'Bevrijdingsconcert' in de
Herv. Singelkerk te Ridderkerk. Aan dit
concert werken mee het bekende duo Klaas
Jan Mulder en Jan Mulder, dat een fantas
tisch programma hoopt te verzorgen op
orgel en vleugel. Op het programma staan
orgelimprovisaties en bewerkingen, duetten
op orgel en vleugel, en zij hopen een aantal
werken a quatre mains (4-handig) op de
vleugel te spelen. Verder biedt het program
ma ruimte voor samenzang. Het concert
begint om 20.00 uur ,de kerk gaat om 19.15
uur open. De toegangsprijs bedraagt voor
volwassenen 8 en voor kinderen t/m 12
jaar 4. Bij voldoende animo rijdt er een bus
vanaf Flakkee naar Ridderkerk. Opgeven
kan tot vrijdag 25 april via telefoonnummer
0187-603510. De kosten voor de bus bedra
gen 7 p.p. Kaartverkoop vind uitsluitend
plaats bij de ingang van de kerk. Degenen
die met de bus meegaan, zijn uiteraard wel
verzekerd van een toegangsbewijs. Noteer
dit concert alvast in uw agenda. Allen harte
lijk welkom. Voor meer info over dit en
andere WWZ-concerten en over online CD-
verkoop, kijk op www.wwz-concerten.nl.
De afdeling Oostflakkee van
de Nederlandse Bond van
Plattelandsvrouwen houdt
haar maandelijkse bijeen
komst op woensdag 23 april
a.s. in het Infocentrum,
Bemhardstraat 27 te Oude
Tonge, aanvang 19.45 uur.
Maija Reijnders uit Middelburg komt deze
avond met een programma over assertivi
teit. Assertiviteit betekent 'opkomen voor
jezelf, wat voor iedereen heel belangrijk
kan zijn, voor vrouwen natuurlijk ook!
Het beste in allerlei situaties is: 'opkomen
voor jezelf, zonder een ander te kwetsen'.
En daar gaat Marja Reijnders deze avond het
een en ander over vertellen.
Zij gaat voorbeelden geven, o.a. ook hou
dingsoefeningen, zodat zo goed mogelijk het
geleerde in praktijk kan worden gebracht.
Behalve avonden voor verenigingen geeft
Marja Reijnders ook cursussen over asserti
viteit. Vanzelfsprekend krijgen alle aanwe
zigen ruimschoots de gelegenheid om vra
gen te stellen!
Introducé's en andere belangstellenden zijn
van harte welkom op deze leerzame en inte
ressante avond a 3,- per persoon (koffie of
thee is daarbij inbegrepen).
MELISSANT
De Vrouwenvereniging 'Draagt elkan
ders lasten' van de Gereformeerde
Gemeente hoopt op D.V. dinsdag 22
april een samenkomst te beleggen, waar
in de dames R. Kallenberg en D. Gort-
van Heieren, beide sociaal-psychiatrisch
verpleegkundigen van de Stichting Ele-
os (Stichting Gereformeerde Geestelijke
Gezondheidszorg) hopen te vertellen
van hun werk.
Belangstellenden zijn harteüjk welkom.
Aanvang 19.45 uur in het zaaltje van de
kerk aan de Bealrixlaan 2.
Antwoord: Die oude uitdrukking is niet
volledig overgeleverd. Er was vroeger bij
dronkenschap wel eens sprake van iemand
die zo vol geladen was als een kanon. In
vroeger eeuwen moest de loop immers voor
een deel worden volgepropt met buskruit en
de (vaak zeer grote) ronde kogel. Dus de
loop is vol en de dronkelap ook, maar dan
met alcohol.
"De Joden antwoordden hem:
Wij hebben een Wet en naar onze
Wet moet Hij sterven, want Hij
heeft Zichzelven Gods Zoon
gemaakt". (Johannes 19:7)
Mensenwerk
Gemene spot. Terwijl de onschuld uitge
sproken is, toch gegeseld. Bar-abbas ont
loopt zijn verdiende straf en gaat ten koste
van Jezus vrijuit. Een spotkoning, een ellen
dig mens die zou worden uitgebracht, is Zelf
uitgekomen en naar buiten getreden. Een
geslagen Man staat 'op het bordes'. Dit
gezicht zal het kwaad keren.
Pilatus neemt het woord: ziet, de Mens.
De eerste Adam en de tweede Adam. De
mens uit Gods handen: naar Zijn beeld en
gelijkenis, en ziet het was zeer goed. En dan
hier de Mens onder mensenhanden De
Geest overtuigt van de waarheid: deze Mens
Jezus is uw beeld, is uw staan voor God, is
uw zijn onder de toom van God.
De lasterende Mens
De hoorders reageren op Pilatus' woorden.
Zij vallen hem bij en stellen vast: inderdaad
is Hij een mens, maar Hij heeft Zichzelf tot
Zoon van God gemaakt. Zijn pretenties zijn
godslasterhjk. Zijn uitspraak is niet te dul
den. Omdat deze Mens Zichzelf Gods Zoon
genaamd heeft moet Hij sterven. Dat is de
eis van dé wet.
De aanklacht ligt er: Hij heeft Zichzelf Gods
Zoon gemaakt. Heeft Hij een poosje geleden
niet voor Kajafas zelfs bij de levende God
bezworen dat Hij de Christus is? Is dat dan
niet genoeg? Daarmee heeft Hij Zichzelf het
oordeel op de hals gehaald: want wie de
Naam lastert, móet sterven. Derhalveaan
het kruis!
Gods Wet
Ten diepste tillen de Joden de kwestie
Hogerop. Pilatus, luister, wij hebben een
Wet. Een Wet die boven de Romeinse wet
geving uitgaat. Gods Wet. En daar houden
wij ons aan. Naar die Wet rest Hem gratie
meer. Die Wet oordeelt Hem: Hij móet ster
ven.
Alsof het ronselen van valse getuigen over
eenkomstig Gods Wet is. Alsof zij, zwaai
end met die Wet, zelf vrijuit gaan. De gods
dienst neemt de Wet van God ter hand om de
Rechtvaardige weg te vloeken.
De Wet in de hand van de eigengerechtig
heid! In een onuitsprekelijk diepe zin móet
Hij sterven. Waar met de Wet van God
rechtvaardigheid bij God wil worden ver-
"fcregen, daar blijft er voor de Heere Jezus
geen ander vonnis over dan het Kruis, de
vloekdood.
Onder de Wet
De Geest brengt Christus uit naar Gods
gerechtigheid: hier is de Zoon van God,
geworden uit een vrouw, geworden onder de
Wet.
Het 'wij hebben een Wet' is, goed begrepen
en Geestelijk verstaan, ons probleem'. God
handhaaft Zijn Wet tegenover ons! Naar de
Wet moeten wij sterven. Door de Wet is de
kennis der zonde. Of niet soms? Dat we het
weten! De Wet doet en mij onverbiddelijk
de dood aan. Zonder pardon. De Wet kent
geen genade. De Wet oordeelt ongenadig! De
Wet staat maar één weg toe: wij moeten ster
ven. De Wet en ik, neen: de Wet en mij: ik
ben lijdend voorwerp. Het door God
gevloekte onderwerp. Gods eis en mijn
leven: de dood. De rechtvaardig aanklagende
Wet zet ons in Gods beklaagdenbank én
vloekt ons weg.
Uit de werken der Wet zal geen vlees
gerechtvaardigd worden! Met de Wet halen
wij het bij God niet en hebben wij op genade
niet te rekenen!
Het doel van Zijn komst
Daarom zie, de Mens. Zie, de tweede
Adam. Daarom moet die Wet van God in het
rechtsgeding gebracht worden. Dat is de
zaak, Gods zaak. Onze halszaak. Deze Jezus
weet de eis der Wet. Hij kent het oordeel van
de Wet. Hij komt het vonnis van die Wet dra
gen.
De apostel Paulus mag er inzien als het om de
Kerk gaat. Ieder gelovige voelt de verschrik
kelijke werkelijkheid: vervloekt is een iege
lijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is
in het boek der Wet om dat te doen.
Daarom heeft - om de heilszaak - God Zijn
Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw,
geworden onder de Wet; opdat Hij degenen
die onder de Wet waren verlossen zou en
opdat wij de aanneming tot kinderen verkrij
gen zouden!
Daarom: 'wij hebben een Wet'. De Heere is
daarvoor beslist naar buiten gekomen: 'Ik
ben geworden onder de Wet. Hij komt naar
buiten om ten overstaan van de Joden het
vonnis van de Wet te aanvaarden. Hij gaat
ónder de Wet naar het Kruis. Hij draagt die
Wet in Zijn binnenste. Hij neemt die Wet
goddelijk serieus. Bloedemstig, zoenbloe-
demstig. Hij weet wat Hem te doen staat!
De Wet en de kruisdood
De eigengerechtigheid neemt de Wet: Kruis
Hem, kruis Hem. De Wet geheven: dan Gods
Zoon verheven. Gods Zoon wordt weg
gevloekt. Weg van de aarde, de hemel geslo
ten.
Kruis Hem Paulus die we aanhaalden,
vervolgt: Vervloekt is een iegelijk die aan het
hout hangt. Een verschrikkelijk einde voor
Hem Die alleen maar goed deed. Die altijd
weer Zijn armen uitstrekte en de helpende
Middelaarshanden bood. Een vrijdag vol
haat en bitterheid, een vrijdag waarop het
echt zwart werd voor de Zoon van God. Het
licht werd Hem in de ogen niet gegund. Een
vrijdag als het gaat om onze daden de
zwartste dag in de mensengeschiedenis. Met
de Wet van God in de hand aan de Zoon van
God vergrepen, Die boven de Wet was. Die
de Wet in Zijn binnenste droeg en Die de Wet
nooit overtrad. Een vrijdag om nooit te ver
geten.
Maar overtuigt van zonde, overtuigt van oor
deel, overtuigt van gerechtigheid werkt de
Heilige Geest een jubelzang: Mijn Veriosser
hangt aan het kruis! Een Schriftuuriijk apos
tolisch geluid: Chrisms heeft ons veriost van
de vloek der Wet, een vloek geworden zijnde
voor ons!
Schril contrast: onze wandaad en schand
daad, Gods heilsdaad. Een vrijdag als het
gaat om Gods daad de betaaldag voor de
Kerk. Een vrijdag om te gedenken. Dé duis
ternis wijktl Met de Wet van God in de hand
gaat de Mens de aangewezen weg van Zijn
Vader. Door de Geest van Christus krijgen
we een andere kijk op de dingen: de Wet
spreekt de vloek over ons uit, Christus
neemt de vloek op Zich en haalt onder die
vloek uit.
Goede Vrijdag
De vrijdag vóór Pasen is alleen goed te noe
men als we de Gave uit Gods Hand zien. Wie
is goed dan God alleen? Hij, de HEERE, zal
het goede niet onthouden degenen die Hem
aanroepen in de nood van de Wet: HEERE,
wees mij de zondaar genadig; HEERE, ga
niet in het gericht met uw dienstknecht
dienstmaagd!
God geeft het Beste. Het Liefste. Zijn Enigge-
borene. Het enige Kind! Daar is de Recht
vaardige. Met de Wet. Jawel! Hij heeft de
Wet bij Zich. Niet vormelijk maar inhoude
lijk! Hij draagt Gods Wet namelijk in Zijn
binnenste. Hij is het doel en de vervulling
van de Wet. Tot volkomen rechtvaardigheid
een iegelijk die gelooft! Dat betekent: mét
Christus ónder de Wet: sterven. De HEERE
heeft het woord: die met Hem sterven zullen
ook met Hem leven. Met Hem leven in der
eeuwigheid. Met Hem leven door genade.
Met Hem leven door de Geest. Door de Geest
leven naar de Wet van God.
Op de Goede Vrijdag: Mijn gedachten zijn
niet uliedÈr gedachten en Mijn wegen zijn
niet uw wegen! Wie op de gedachten van
God te-recht- komt erkent maar al te zeer: de
Goede Vrijdag is de gedenk-waardige vrij
dag. 'Ik zal gedenken hoe voor dezen ons de
HEERE gunst heeft bewezen!'
Allesbeslissend antwoord
Tenslotte een laatste vraag. Met het oog op
een helse toekomst óf het zalig hemelleven.
Het eerste is een verschrikking, het tweede
een vemikking. Tot het tweede bidden wij
met de schrik des Heeren in onze beendereii
en met de liefde des Heeren in het hart: 'wij
bidden u van Christus' wege laat u met God
verzoenen. Daarom: antwoord eens op wel
ke vari de twee vragen u ja' mag zeggen.
Zegt u 'ja' op de vraag dat u Gods Wet in de
hand hebt tengevolge waarvan de vloek op
uw leven ligt? Of beantwoordt u de vraag
bevestigend dat de Heilige Geest u met de
Wet onder handen heeft genomen en Chris
tus' kruisdood u vrede heeft gebracht?
Wanneer de Heilige Geest ons het vonnis
van Gods Wet thuisbezorgd en wij die
gewillig en van harte bevestigen, komt het
ontwijfelbaar bij Christus uit. Het is de
Geest van Christus\ Dat is heerlijk. De heer
lijkheid is aan geen Ander gegevenDie eer
is voor de tweede Adam Die tot een levend
makende Geest ig geworden!
ds. J. W. van Estrik
In april organiseert Gezondheid Service in
samenwerking met het Van Weel Bethesda
ziekenhuis uit Dirksland themabijeenkom
sten voor vrouwen die borstkanker of gyna
ecologische kanker hebben (gehad), hun
partners, hun familie en overige belangstel
lenden.
In tegenstelling tot een eerder bericht vindt
de avond in Hellevoetsluis niet plaats in de
CSG Jacob van Liesveldt, maar in De Ruy-
terzaal van sporthal De Eendraght te Helle
voetsluis. De avond wordt gehouden op
woensdag 23 april van 19.30 tot 22.00 uur.
De toegang is gratis voor zowel leden als
niet-leden van Gezondheids Service.
De avond heeft als thema 'Hoe vertel ik het
mijn kinderen/ouders?'
Jolijn Kamphuis, oncologieverpleegkundi-
ge van het Van Weel Bethesda ziekenhuis
verzorgt de opening waarna Leoniek van
der Maarel van Stichting Achter de Regen
boog een lezing zal houden. Na de pauze
kunt u een markt bezoeken waarop naast
informatiestands van o.a. het Patiënten Ser
vice Buro en Gezondheid Service ook men
sen vertegenwoordigd zijn die u graag wil
len laten zien hoe je op een creatieve manier
met een ziekte kunt omgaan. Ook zijn er dit
jaar weer ontspanningstherapeuten aanwe
zig die u graag een korte behandeling willen
geven, indien mogelijk (afhankelijk van de
behandelingsfase waarin u zich bevindt).
Om organisatorische reden is aanmelding
voor deze bijeenkomst noodzakelijk. U
kunt zich opgeven bij het Patiënten Service
Buro van het Van Weel Bethesda zieken
huis, bereikbaar van maandag t/m vrijdag
van 09.00-12.00 uur en op maandag- en
donderdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur
via tel.nr. 0187-607119.
Het bestuur van de afdeling Oostflakkee van
het Nederlandse Rode Kruis, roept al de
leden op tot een algemene ledenvergadering
op 14 mei om 20.00 uur te Ooltgensplaatin
het Kruisgebouw.
Op de agenda staan diverse jaarverslagen en
de vaststeUing van de begroting. Ook is er de
bestuursverkiezing.
CM
t^
l N G R I o
■39-
"Het gaat nu zo goed met je, jongen, dat jij morgen het
ziekenhuis mag verlaten."
Cors gezicht begint te stralen en Marieke is zo blij, dat
ze de arts spontaan omhelst.
"Natuurlijk moet je nog een poos op krukken lopen
Cor", oppert hij in alle ernst, "maar ik weet zeker, dat
je over een tijdje weer loopt als een kievit!"
Na dit goede nieuws haasten Marieke en de meisjes
zich naar huis, maar bij de Ladages wacht hen een
tweede verrassing. Haar tante zit in de salon samen met
de doktersvrouw en wanneer Marieke binnenkomt, zit
ten de dames gezellig met elkaar te praten, alsof het
oude vriendinnen zijn.
Verwonderd kijkt Marieke naar mevrouw Ladage,
want meestal gedraagt ze zich niet zo vriendelijk tegen
haar verwanten.
"Marieke kom binnen", zegt ze gemoedelijk, "je tante
heeft je iets heel belangrijks te vertellen."
Het meisje gaat naast Elske en Annechien op de bank
zitten en kijkt tante Bep nieuwsgierig aan.
"Wel Marieke, ik heb vandaag bericht ontvangen dat
ons nieuwe huis in Stavenisse op het eind van de
maand klaar is, dus dan kunnen we eindelijk terug!"
Marieke springt op en valt haar tante in de armen. "O
wat fijn, wat fijn!" roept ze intens gelukkig.
De meisjes omarmen tante Bep ook. Zo houden ze
elkaar een tijdje vast, alsof ze bang zijn dat met het los
laten hun wens niet in vervulling zal gaan. Wat verlan
gen ze allemaal toch om weg te gaan en hoe lang heb
ben ze niet op dit goede nieuws moeten wachten!
Mevrouw Ladage aanschouwt het tafereeltje met een
glimlach. Voor haar zal er nu ook veel veranderen,
want haar huis zal vreemd leeg worden, zonder deze
kinderen.
"Maar Marieke", zegt Annechien zacht, zich losma
kend uit de armen van tante Bep, "wij hebben ook goed
nieuws hè?"
"Dat klopt", antwoordt het meisje zielsgelukkig, "we
zijn zojuist bij Cor geweest en hij mag morgen het zie
kenhuis verlaten!"
Nu is tante Bep degene, die verbaasd van de een naar
de ander kijkt, alsof ze haar in de maling nemen. "Gaat
het werkeUjk zo goed met Cor?"
Annechien knikt heftig en zegt dat haar broer van de
dokter nog wel een tijdje op krukken zal moeten
lopen.
"Wat geweldig!" roept tante Bep vrolijk en ze maakt
meteen aanstalten om weg te gaan. "Ik mag de bus niet
missen, want ik wil op tijd thuis zijn om Gerard al het
goede nieuws te vertellen!"
"Janus en Dirk zullen ook door het dolle zijn", lacht
Marieke en in een opgewekte stemming neemt ze
afscheid van haar tante.
"Het aftellen is nu begonnen", zegt ze vroUjk tegen
Elske en Annechien en als ze de opgewekte gezichten
van Janus en Dirk die avond ziet, weet ze dat zij ook
staan te popelen om naar Stavenisse te gaan.
De volgende dagen zijn Marieke, Annechien en Elske
druk bezig om hun spulletjes in te pakken. Op de vUe-
ring heeft Ehza samen met haar moeder nog veel oude
spullen gevonden, die ze zeker in hun nieuwe woning
kunnen gebruiken.
Mevrouw Ladage is de laatste dagen bijzonder vrien
delijk tegen hen en Marieke weet bijna zeker dat dit te
maken heeft met hun aanstaande vertrek.
Johan is echter vreemd stil. Tijden de maaltijden merkt
Marieke, dat hij haar met verdrietige ogen aanstaart.
Wanneer hij zich betrapt voelt, wendt de jongen snel
zijn blik af, alsof hij zich ergens voor schaamt.
Zou hij het erg vinden, dat ze binnenkort weggaat?
Haar verlangen naar Zeeland is groot en ze zal met
gemengde gevoelens aan dit deftige huis terugdenken,
maar toch zal ze Johan een beetje missen.
Eindelijk is de laatste avond bij de Ladages in huis aan
gebroken. Marieke, Cor, haar broers en Johan zitten in
de salon, rondom de radio. Ingespannen luisteren ze
naar een hoorspel, maar Marieke voelt de ogen van
Johan telkens op haar gericht. Ze is blij dat mevrouw
Ladage, met haar man en hun dochter naar een ver
jaardag zijn gegaan. De dokter had wel tegengesput-
terd, omdat hij de laatste avond bij 'zijn gasten' wilde
blijven, maar zijn vrouw had hier niets van willen
weten. "Het is onze plicht om naar mijn zuster te
gaan", had ze gezegd, "ze rekent nu eenmaal op ons!"
Henkie, Elske en Annechien liggen al in bed en Marie
ke voelt zich erg vreemd. Het is de laatste keer dat ze
haar avond doorbrengt in dit deftige herenhuis en
onbewust laat ze haar ogen zweven door het vertrek.
Na al die maanden is ze gewend geraakt aan de luxe
om haar heen. In Stavenisse zullen ze weer tussen
gewone 'boerenmeubels' moeten leven in een huis, dat
waarschijnlijk veel kleiner zal zijn dan dit. Ze zal daar
sowieso een kamer moeten delen met Elske en Anne
chien en er zal weer spek met hutspot op tafel komen,
in plaats van biefstuk of varkenshaas.
Onbewust slaakt Marieke een diepe zucht en ze begint
te blozen als Johan en Cor haar kant uitkijken. Het is
maar goed dat ze haar gedachten niet kunnen lezen,
want ze voelt zich behoorlijk verward.
Wanneer de muziek het einde van het hoorspel aan
kondigt, staan haar broers vermoeid op. Voor hen zit
het werk in de Rotterdamse haven erop en net als zij
zelf, zijn ze vreselijk benieuwd naar hun nieuwe
woning. Die dag hebben ze echter nog heel hard
gewerkt en slaperig wensen Janus en Dirk hen welte
rusten.
Cor kijkt Marieke afwachtend aan. "Ga je ook naar bed
Marieke? We moeten morgen al vroeg vertrekken!"
"Zo direct", antwoordt ze ontwijkend.
Cor grijpt zijn krukken en staat moeizaam op. Zijn
been geneest goed, maar na een hele dag rondhinken,
verlangt hij naar zijn bed.
"Maak het maar niet te laat", zegt hij strenger dan hij
eigenlijk wil.
Marieke merkt dit en fronst haar wenkbrauwen. Zou
Cor haar uit de buurt van Johan willen houden? Zou hij
hebben gemerkt dat Johan haar erg graag mag?
Zodra Cor de deur achter zich heeft gesloten, staat
Johan op en schuift bij Marieke op de bank. Zachtjes
pakt hij Marieke's hoofd in zijn handen, draait het
voorzichtig naar zich toe en kijkt het meisje ernstig
aan.
"Ik zal je heel erg missen", fluistert hij en zijn ogen
staan intens droevig. "De weet dat je hier graag weg
wilt, maar ik vind het afschuwelijke datje gaat. Ik ben
veel van je gaan houden, Marieke."
Marieke zit als versteend op de bank en kijkt hem met
open mond aan. Verrast door zijn openhartigheid weet
ze niets te zeggen en zenuwachtig bijtend op haar lip,
probeert ze de juiste woorden te vinden.
"Johan", zegt ze zacht, "je weet heel goed, dat het tus
sen ons toch niks kan worden. We verschillen teveel
van elkaar en jij zou je niet thuis voelen in mijn wereld
en ik niet in de jouwe."
De jongen buigt zijn hoofd en knikt langzaam. "De
weet wel dat onze achtergronden anders zijn, maar
misschien zouden we naar elkaar toe kunnen groei
en.Het is mijn ouders ook gelukt."
(wordt vervolgd)