Overdenking VERWOESTEND WATER Woord Daad uit de Heilige Schrift HET r^KIJKVENSTER Thema bijeen komst borstkanker of gynaecologische kanker EliM1I»1-raEUWS Blik op kerk ^>y en samenleving tj fff FT OF fff cr? iEEMIfFFff OMNKEN MNON? Klaas Jan Mulder en Jan Mulder in WWZ - bevrijdingsconcert Bij Ned. Bond Plattelandsvrouwen: Avond over assertiviteit Vrouwenverereniging 'Draagt elkanders lasten' De wettelijke kruisweg Algemene ledenvei^adering Rode Kruis 'Oostflakkee' Goeree Overf lakkee Goeree Overf lakkee PAGINA 5 VRIJDAG 18 APRIL 2003 - De kabinetsformatie - De rol van de media Het is er dan toch van gekomen, de breuk in de kabinetsformatie. Gezien de uitslag van de verkiezingen waren iiet CDA en de PvdA min of meer tot elkaar veroordeeld, maar aan alles was te merken, van harte ging het niet. Voor mijn gevoel konden Balkenende en Bos samen wel door één deur, maar ze heb ben beide een achterban, en de christen democraten en de socialisten hebben altijd nogal wat op elkaar aan te merken. \Vat je vaak ziet was ook bij deze misluk king het geval: beide partijen speelden elkaar de zwarte piet toe en gaven elkaar de schuld van de breuk. Zelfs de oud-hollandse wijsheid dat er, waar twee kijven, steeds twee schuld hebben, werd in twijfel getrok ken. De oorzaak lag altijd weer bij de ande re partij... Ik zal me ervoor wachten nu op deze zaak vooruit te lopen. Vandaag - maandag - is er een kamerdebat naar aanleiding van de mis lukking, daarna ontvangt Hare Majesteit de leiders van de verschillende fracties in de Kamer, en daarna zal Zij waarschijnlijk een nieuwe formateur benoemen. Alles bij eUcaar genomen zal het nog wel weken duren voor we een nieuwe regering hebben... Waar ik me steeds meer zorgen over maak, dat is de rol die de media hierin spelen. Als je de reportages voor de radio hoort, en de verschillende commentaren in de dagbladen leest, dan is voor de politici alles al voorge kauwd. Alle mogelijkheden van wie met wie gaat regeren zijn uitgeprobeerd, men heeft al uitgerekend welke de regeringspartijen zul len worden en welke partijen de oppositie zullen gaan vormen. En men weet ook pre cies wie de Koningin zal benoemen tot (in)formateur, en zelfs wie in het toekomsti ge kabinet de portefeuilles zullen gaan behe ren. Als je dat alles op je laat inwerken, dan is het beleid volledig uitgestippeld en lopen de betrokkenen achter de feiten aan... Dat is een ontwikkeUng die we niet alleen signaleren bij de kabinetsformatie, maar ook bij andere belangwekkende zaken. Ik denk bijvoorbeeld aan de processen die gevoerd worden over de ramp met de vuurwerkfa briek in Enschede en over de moord op Pim Fortuyn. Lang voordat de rechter uitspraken heeft gedaan weten de joumaUsten al de schuldige aan te wijzen en hebben ze ook de strafmaat vastgesteld. Ook de rechterlijke macht hobbelt dan achter de feiten aan. Dat de pers informatie wil geven is begrijpe lijk, dat is haar taak. En dat de journalisten belang hebben bij nieuws is ook verkla,ar- baar. Maar dat ze van te voren overal een mening over hebben en die ventileren wordt een beetje ergerlijk. En zonder gehinderd te Worden door veel kennis van de feiten praat de grote massa de media na. Dat is - denk ik - geen goede ontwikkeling. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Kunt u mij uitleggen waarom rietsuiker beter of gezonder is dan onze binnenlandse beetwortelsuiker? En waarmee wordt brui ne suiker licht of donker bruin gekleurd? Is die kleurstof niet schadelijk? Antwoord: Tussen de buitenlandse rietsui ker en onze Nederlandse biet (of beetwor tel-) suiker bestaat geen enkel verschil, want scheikundig bezien wordt er precies dezelf de stof gehaald uit het suikerriet en uit die beetwortelen. Suiker bevat geen vitaminen en ook geen schadelijke stoffen, maar levert uitsluitend energie. Ze kan in ons lichaam in vet worden omgezet en daarom moeten vol wassenen er niet te véél van gebruiken. Voor kinderen kan een extra schepje geen kwaad. Er is wel eens bietsuiker als rietsuiker ver kocht, omdat ze precies eender is en er in ongeraffineerde staat ook gelijk kan uitzien. Actiegroepen propageerden het gebruik van rietsuiker om de handel en daarmee de in komsten van een aantal derdewereldlanden te helpen bevorderen. Rietsuiker is niet beter of gezonder dan bietsuiker. Suiker wordt niet gekleurd. Dat rietsuiker er meestal bruin uitziet, komt doordat ze o.m. nog sporen ijzer en mineralen bevat, zoals ook in diver se groenten voorkomen en zeer waardevol zijn in onze voeding. Die vindt u ook in de bruine suiker welke onze suikerfabrieken uit de bruine sappen van de beetwortelen halen. Deze sappen worden bij de bereiding van witte suiker gezuiverd. Vandaar dat zoveel mensen tegenwoordig liever bruine kopen dan de (altijd dubbel) gekristalliseerde witte, die jarenlang de boventoon voerde bij de 'ouderwetse' huismoeder die alleen zuiver wit als schoon beschouwt. Tegen de con sumptie van die gekristalliseerde producten worden wel bezwaren ingebracht, omdat geraffineerde koolhydraten minder gunstig zijn voor ons lichaam. OOOENHEHOBUKINC Is het ritueel van de nationale dodenherden king overal gelijk aan dat op de Dam te Amsterdam met twee minuten stilte? Antwoord: Op de Dam wordt de landelijke herdenking gehouden in tegenwoordigheid van koningin en minister-president en afge vaardigden van elke betrokken bevolkings groep. Die twee minuten stilte worden lan delijk begeleid door het 2 minuten lang ont steken van de straatlantaarns. Dit is al zo sinds 1947Het staat u vrij daar van af te wij - ken. Bij verenigingen bijvoorbeeld wordt het overlijden van een belangrijk hd vaak met één minuut stilte herdacht. Kan het moeilijkheden met mijn verzekering geven als ik mijn auto een tijdje uitleen aan iemand anders en er dan iets mee gebeurt als ik zelf elders ben? Ik ben all-risk verze kerd. Antwoord: Indien u uw auto zelf in gebruik geeft aan iemand die in het bezit is van een geldig rijbewijs, en u de premie op tijd be taalde, blijft de verzekering bij de meeste maatschappijen op die wagen van toepassing alsof u er zelf mee reed. Dus ook als er een schade ontstaat. Lees er voor alle zekerheid uw poUs even op na. Laat de gebruiker wel een papier tekenen, dat hij uw auto in goede staat heeft ontvangen en op een bepaalde datum zal terugbezorgen. Er bestaat een uitdrukkig 'zo dronken als een kanon', maar dat ding kan toch niet drinken? Op zaterdag 3 mei a.s. organiseert de Stich ting W.W.Z.-Concerten uit Dirksland een instrumentaal 'Bevrijdingsconcert' in de Herv. Singelkerk te Ridderkerk. Aan dit concert werken mee het bekende duo Klaas Jan Mulder en Jan Mulder, dat een fantas tisch programma hoopt te verzorgen op orgel en vleugel. Op het programma staan orgelimprovisaties en bewerkingen, duetten op orgel en vleugel, en zij hopen een aantal werken a quatre mains (4-handig) op de vleugel te spelen. Verder biedt het program ma ruimte voor samenzang. Het concert begint om 20.00 uur ,de kerk gaat om 19.15 uur open. De toegangsprijs bedraagt voor volwassenen 8 en voor kinderen t/m 12 jaar 4. Bij voldoende animo rijdt er een bus vanaf Flakkee naar Ridderkerk. Opgeven kan tot vrijdag 25 april via telefoonnummer 0187-603510. De kosten voor de bus bedra gen 7 p.p. Kaartverkoop vind uitsluitend plaats bij de ingang van de kerk. Degenen die met de bus meegaan, zijn uiteraard wel verzekerd van een toegangsbewijs. Noteer dit concert alvast in uw agenda. Allen harte lijk welkom. Voor meer info over dit en andere WWZ-concerten en over online CD- verkoop, kijk op www.wwz-concerten.nl. De afdeling Oostflakkee van de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen houdt haar maandelijkse bijeen komst op woensdag 23 april a.s. in het Infocentrum, Bemhardstraat 27 te Oude Tonge, aanvang 19.45 uur. Maija Reijnders uit Middelburg komt deze avond met een programma over assertivi teit. Assertiviteit betekent 'opkomen voor jezelf, wat voor iedereen heel belangrijk kan zijn, voor vrouwen natuurlijk ook! Het beste in allerlei situaties is: 'opkomen voor jezelf, zonder een ander te kwetsen'. En daar gaat Marja Reijnders deze avond het een en ander over vertellen. Zij gaat voorbeelden geven, o.a. ook hou dingsoefeningen, zodat zo goed mogelijk het geleerde in praktijk kan worden gebracht. Behalve avonden voor verenigingen geeft Marja Reijnders ook cursussen over asserti viteit. Vanzelfsprekend krijgen alle aanwe zigen ruimschoots de gelegenheid om vra gen te stellen! Introducé's en andere belangstellenden zijn van harte welkom op deze leerzame en inte ressante avond a 3,- per persoon (koffie of thee is daarbij inbegrepen). MELISSANT De Vrouwenvereniging 'Draagt elkan ders lasten' van de Gereformeerde Gemeente hoopt op D.V. dinsdag 22 april een samenkomst te beleggen, waar in de dames R. Kallenberg en D. Gort- van Heieren, beide sociaal-psychiatrisch verpleegkundigen van de Stichting Ele- os (Stichting Gereformeerde Geestelijke Gezondheidszorg) hopen te vertellen van hun werk. Belangstellenden zijn harteüjk welkom. Aanvang 19.45 uur in het zaaltje van de kerk aan de Bealrixlaan 2. Antwoord: Die oude uitdrukking is niet volledig overgeleverd. Er was vroeger bij dronkenschap wel eens sprake van iemand die zo vol geladen was als een kanon. In vroeger eeuwen moest de loop immers voor een deel worden volgepropt met buskruit en de (vaak zeer grote) ronde kogel. Dus de loop is vol en de dronkelap ook, maar dan met alcohol. "De Joden antwoordden hem: Wij hebben een Wet en naar onze Wet moet Hij sterven, want Hij heeft Zichzelven Gods Zoon gemaakt". (Johannes 19:7) Mensenwerk Gemene spot. Terwijl de onschuld uitge sproken is, toch gegeseld. Bar-abbas ont loopt zijn verdiende straf en gaat ten koste van Jezus vrijuit. Een spotkoning, een ellen dig mens die zou worden uitgebracht, is Zelf uitgekomen en naar buiten getreden. Een geslagen Man staat 'op het bordes'. Dit gezicht zal het kwaad keren. Pilatus neemt het woord: ziet, de Mens. De eerste Adam en de tweede Adam. De mens uit Gods handen: naar Zijn beeld en gelijkenis, en ziet het was zeer goed. En dan hier de Mens onder mensenhanden De Geest overtuigt van de waarheid: deze Mens Jezus is uw beeld, is uw staan voor God, is uw zijn onder de toom van God. De lasterende Mens De hoorders reageren op Pilatus' woorden. Zij vallen hem bij en stellen vast: inderdaad is Hij een mens, maar Hij heeft Zichzelf tot Zoon van God gemaakt. Zijn pretenties zijn godslasterhjk. Zijn uitspraak is niet te dul den. Omdat deze Mens Zichzelf Gods Zoon genaamd heeft moet Hij sterven. Dat is de eis van dé wet. De aanklacht ligt er: Hij heeft Zichzelf Gods Zoon gemaakt. Heeft Hij een poosje geleden niet voor Kajafas zelfs bij de levende God bezworen dat Hij de Christus is? Is dat dan niet genoeg? Daarmee heeft Hij Zichzelf het oordeel op de hals gehaald: want wie de Naam lastert, móet sterven. Derhalveaan het kruis! Gods Wet Ten diepste tillen de Joden de kwestie Hogerop. Pilatus, luister, wij hebben een Wet. Een Wet die boven de Romeinse wet geving uitgaat. Gods Wet. En daar houden wij ons aan. Naar die Wet rest Hem gratie meer. Die Wet oordeelt Hem: Hij móet ster ven. Alsof het ronselen van valse getuigen over eenkomstig Gods Wet is. Alsof zij, zwaai end met die Wet, zelf vrijuit gaan. De gods dienst neemt de Wet van God ter hand om de Rechtvaardige weg te vloeken. De Wet in de hand van de eigengerechtig heid! In een onuitsprekelijk diepe zin móet Hij sterven. Waar met de Wet van God rechtvaardigheid bij God wil worden ver- "fcregen, daar blijft er voor de Heere Jezus geen ander vonnis over dan het Kruis, de vloekdood. Onder de Wet De Geest brengt Christus uit naar Gods gerechtigheid: hier is de Zoon van God, geworden uit een vrouw, geworden onder de Wet. Het 'wij hebben een Wet' is, goed begrepen en Geestelijk verstaan, ons probleem'. God handhaaft Zijn Wet tegenover ons! Naar de Wet moeten wij sterven. Door de Wet is de kennis der zonde. Of niet soms? Dat we het weten! De Wet doet en mij onverbiddelijk de dood aan. Zonder pardon. De Wet kent geen genade. De Wet oordeelt ongenadig! De Wet staat maar één weg toe: wij moeten ster ven. De Wet en ik, neen: de Wet en mij: ik ben lijdend voorwerp. Het door God gevloekte onderwerp. Gods eis en mijn leven: de dood. De rechtvaardig aanklagende Wet zet ons in Gods beklaagdenbank én vloekt ons weg. Uit de werken der Wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden! Met de Wet halen wij het bij God niet en hebben wij op genade niet te rekenen! Het doel van Zijn komst Daarom zie, de Mens. Zie, de tweede Adam. Daarom moet die Wet van God in het rechtsgeding gebracht worden. Dat is de zaak, Gods zaak. Onze halszaak. Deze Jezus weet de eis der Wet. Hij kent het oordeel van de Wet. Hij komt het vonnis van die Wet dra gen. De apostel Paulus mag er inzien als het om de Kerk gaat. Ieder gelovige voelt de verschrik kelijke werkelijkheid: vervloekt is een iege lijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der Wet om dat te doen. Daarom heeft - om de heilszaak - God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de Wet; opdat Hij degenen die onder de Wet waren verlossen zou en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrij gen zouden! Daarom: 'wij hebben een Wet'. De Heere is daarvoor beslist naar buiten gekomen: 'Ik ben geworden onder de Wet. Hij komt naar buiten om ten overstaan van de Joden het vonnis van de Wet te aanvaarden. Hij gaat ónder de Wet naar het Kruis. Hij draagt die Wet in Zijn binnenste. Hij neemt die Wet goddelijk serieus. Bloedemstig, zoenbloe- demstig. Hij weet wat Hem te doen staat! De Wet en de kruisdood De eigengerechtigheid neemt de Wet: Kruis Hem, kruis Hem. De Wet geheven: dan Gods Zoon verheven. Gods Zoon wordt weg gevloekt. Weg van de aarde, de hemel geslo ten. Kruis Hem Paulus die we aanhaalden, vervolgt: Vervloekt is een iegelijk die aan het hout hangt. Een verschrikkelijk einde voor Hem Die alleen maar goed deed. Die altijd weer Zijn armen uitstrekte en de helpende Middelaarshanden bood. Een vrijdag vol haat en bitterheid, een vrijdag waarop het echt zwart werd voor de Zoon van God. Het licht werd Hem in de ogen niet gegund. Een vrijdag als het gaat om onze daden de zwartste dag in de mensengeschiedenis. Met de Wet van God in de hand aan de Zoon van God vergrepen, Die boven de Wet was. Die de Wet in Zijn binnenste droeg en Die de Wet nooit overtrad. Een vrijdag om nooit te ver geten. Maar overtuigt van zonde, overtuigt van oor deel, overtuigt van gerechtigheid werkt de Heilige Geest een jubelzang: Mijn Veriosser hangt aan het kruis! Een Schriftuuriijk apos tolisch geluid: Chrisms heeft ons veriost van de vloek der Wet, een vloek geworden zijnde voor ons! Schril contrast: onze wandaad en schand daad, Gods heilsdaad. Een vrijdag als het gaat om Gods daad de betaaldag voor de Kerk. Een vrijdag om te gedenken. Dé duis ternis wijktl Met de Wet van God in de hand gaat de Mens de aangewezen weg van Zijn Vader. Door de Geest van Christus krijgen we een andere kijk op de dingen: de Wet spreekt de vloek over ons uit, Christus neemt de vloek op Zich en haalt onder die vloek uit. Goede Vrijdag De vrijdag vóór Pasen is alleen goed te noe men als we de Gave uit Gods Hand zien. Wie is goed dan God alleen? Hij, de HEERE, zal het goede niet onthouden degenen die Hem aanroepen in de nood van de Wet: HEERE, wees mij de zondaar genadig; HEERE, ga niet in het gericht met uw dienstknecht dienstmaagd! God geeft het Beste. Het Liefste. Zijn Enigge- borene. Het enige Kind! Daar is de Recht vaardige. Met de Wet. Jawel! Hij heeft de Wet bij Zich. Niet vormelijk maar inhoude lijk! Hij draagt Gods Wet namelijk in Zijn binnenste. Hij is het doel en de vervulling van de Wet. Tot volkomen rechtvaardigheid een iegelijk die gelooft! Dat betekent: mét Christus ónder de Wet: sterven. De HEERE heeft het woord: die met Hem sterven zullen ook met Hem leven. Met Hem leven in der eeuwigheid. Met Hem leven door genade. Met Hem leven door de Geest. Door de Geest leven naar de Wet van God. Op de Goede Vrijdag: Mijn gedachten zijn niet uliedÈr gedachten en Mijn wegen zijn niet uw wegen! Wie op de gedachten van God te-recht- komt erkent maar al te zeer: de Goede Vrijdag is de gedenk-waardige vrij dag. 'Ik zal gedenken hoe voor dezen ons de HEERE gunst heeft bewezen!' Allesbeslissend antwoord Tenslotte een laatste vraag. Met het oog op een helse toekomst óf het zalig hemelleven. Het eerste is een verschrikking, het tweede een vemikking. Tot het tweede bidden wij met de schrik des Heeren in onze beendereii en met de liefde des Heeren in het hart: 'wij bidden u van Christus' wege laat u met God verzoenen. Daarom: antwoord eens op wel ke vari de twee vragen u ja' mag zeggen. Zegt u 'ja' op de vraag dat u Gods Wet in de hand hebt tengevolge waarvan de vloek op uw leven ligt? Of beantwoordt u de vraag bevestigend dat de Heilige Geest u met de Wet onder handen heeft genomen en Chris tus' kruisdood u vrede heeft gebracht? Wanneer de Heilige Geest ons het vonnis van Gods Wet thuisbezorgd en wij die gewillig en van harte bevestigen, komt het ontwijfelbaar bij Christus uit. Het is de Geest van Christus\ Dat is heerlijk. De heer lijkheid is aan geen Ander gegevenDie eer is voor de tweede Adam Die tot een levend makende Geest ig geworden! ds. J. W. van Estrik In april organiseert Gezondheid Service in samenwerking met het Van Weel Bethesda ziekenhuis uit Dirksland themabijeenkom sten voor vrouwen die borstkanker of gyna ecologische kanker hebben (gehad), hun partners, hun familie en overige belangstel lenden. In tegenstelling tot een eerder bericht vindt de avond in Hellevoetsluis niet plaats in de CSG Jacob van Liesveldt, maar in De Ruy- terzaal van sporthal De Eendraght te Helle voetsluis. De avond wordt gehouden op woensdag 23 april van 19.30 tot 22.00 uur. De toegang is gratis voor zowel leden als niet-leden van Gezondheids Service. De avond heeft als thema 'Hoe vertel ik het mijn kinderen/ouders?' Jolijn Kamphuis, oncologieverpleegkundi- ge van het Van Weel Bethesda ziekenhuis verzorgt de opening waarna Leoniek van der Maarel van Stichting Achter de Regen boog een lezing zal houden. Na de pauze kunt u een markt bezoeken waarop naast informatiestands van o.a. het Patiënten Ser vice Buro en Gezondheid Service ook men sen vertegenwoordigd zijn die u graag wil len laten zien hoe je op een creatieve manier met een ziekte kunt omgaan. Ook zijn er dit jaar weer ontspanningstherapeuten aanwe zig die u graag een korte behandeling willen geven, indien mogelijk (afhankelijk van de behandelingsfase waarin u zich bevindt). Om organisatorische reden is aanmelding voor deze bijeenkomst noodzakelijk. U kunt zich opgeven bij het Patiënten Service Buro van het Van Weel Bethesda zieken huis, bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00-12.00 uur en op maandag- en donderdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur via tel.nr. 0187-607119. Het bestuur van de afdeling Oostflakkee van het Nederlandse Rode Kruis, roept al de leden op tot een algemene ledenvergadering op 14 mei om 20.00 uur te Ooltgensplaatin het Kruisgebouw. Op de agenda staan diverse jaarverslagen en de vaststeUing van de begroting. Ook is er de bestuursverkiezing. CM t^ l N G R I o ■39- "Het gaat nu zo goed met je, jongen, dat jij morgen het ziekenhuis mag verlaten." Cors gezicht begint te stralen en Marieke is zo blij, dat ze de arts spontaan omhelst. "Natuurlijk moet je nog een poos op krukken lopen Cor", oppert hij in alle ernst, "maar ik weet zeker, dat je over een tijdje weer loopt als een kievit!" Na dit goede nieuws haasten Marieke en de meisjes zich naar huis, maar bij de Ladages wacht hen een tweede verrassing. Haar tante zit in de salon samen met de doktersvrouw en wanneer Marieke binnenkomt, zit ten de dames gezellig met elkaar te praten, alsof het oude vriendinnen zijn. Verwonderd kijkt Marieke naar mevrouw Ladage, want meestal gedraagt ze zich niet zo vriendelijk tegen haar verwanten. "Marieke kom binnen", zegt ze gemoedelijk, "je tante heeft je iets heel belangrijks te vertellen." Het meisje gaat naast Elske en Annechien op de bank zitten en kijkt tante Bep nieuwsgierig aan. "Wel Marieke, ik heb vandaag bericht ontvangen dat ons nieuwe huis in Stavenisse op het eind van de maand klaar is, dus dan kunnen we eindelijk terug!" Marieke springt op en valt haar tante in de armen. "O wat fijn, wat fijn!" roept ze intens gelukkig. De meisjes omarmen tante Bep ook. Zo houden ze elkaar een tijdje vast, alsof ze bang zijn dat met het los laten hun wens niet in vervulling zal gaan. Wat verlan gen ze allemaal toch om weg te gaan en hoe lang heb ben ze niet op dit goede nieuws moeten wachten! Mevrouw Ladage aanschouwt het tafereeltje met een glimlach. Voor haar zal er nu ook veel veranderen, want haar huis zal vreemd leeg worden, zonder deze kinderen. "Maar Marieke", zegt Annechien zacht, zich losma kend uit de armen van tante Bep, "wij hebben ook goed nieuws hè?" "Dat klopt", antwoordt het meisje zielsgelukkig, "we zijn zojuist bij Cor geweest en hij mag morgen het zie kenhuis verlaten!" Nu is tante Bep degene, die verbaasd van de een naar de ander kijkt, alsof ze haar in de maling nemen. "Gaat het werkeUjk zo goed met Cor?" Annechien knikt heftig en zegt dat haar broer van de dokter nog wel een tijdje op krukken zal moeten lopen. "Wat geweldig!" roept tante Bep vrolijk en ze maakt meteen aanstalten om weg te gaan. "Ik mag de bus niet missen, want ik wil op tijd thuis zijn om Gerard al het goede nieuws te vertellen!" "Janus en Dirk zullen ook door het dolle zijn", lacht Marieke en in een opgewekte stemming neemt ze afscheid van haar tante. "Het aftellen is nu begonnen", zegt ze vroUjk tegen Elske en Annechien en als ze de opgewekte gezichten van Janus en Dirk die avond ziet, weet ze dat zij ook staan te popelen om naar Stavenisse te gaan. De volgende dagen zijn Marieke, Annechien en Elske druk bezig om hun spulletjes in te pakken. Op de vUe- ring heeft Ehza samen met haar moeder nog veel oude spullen gevonden, die ze zeker in hun nieuwe woning kunnen gebruiken. Mevrouw Ladage is de laatste dagen bijzonder vrien delijk tegen hen en Marieke weet bijna zeker dat dit te maken heeft met hun aanstaande vertrek. Johan is echter vreemd stil. Tijden de maaltijden merkt Marieke, dat hij haar met verdrietige ogen aanstaart. Wanneer hij zich betrapt voelt, wendt de jongen snel zijn blik af, alsof hij zich ergens voor schaamt. Zou hij het erg vinden, dat ze binnenkort weggaat? Haar verlangen naar Zeeland is groot en ze zal met gemengde gevoelens aan dit deftige huis terugdenken, maar toch zal ze Johan een beetje missen. Eindelijk is de laatste avond bij de Ladages in huis aan gebroken. Marieke, Cor, haar broers en Johan zitten in de salon, rondom de radio. Ingespannen luisteren ze naar een hoorspel, maar Marieke voelt de ogen van Johan telkens op haar gericht. Ze is blij dat mevrouw Ladage, met haar man en hun dochter naar een ver jaardag zijn gegaan. De dokter had wel tegengesput- terd, omdat hij de laatste avond bij 'zijn gasten' wilde blijven, maar zijn vrouw had hier niets van willen weten. "Het is onze plicht om naar mijn zuster te gaan", had ze gezegd, "ze rekent nu eenmaal op ons!" Henkie, Elske en Annechien liggen al in bed en Marie ke voelt zich erg vreemd. Het is de laatste keer dat ze haar avond doorbrengt in dit deftige herenhuis en onbewust laat ze haar ogen zweven door het vertrek. Na al die maanden is ze gewend geraakt aan de luxe om haar heen. In Stavenisse zullen ze weer tussen gewone 'boerenmeubels' moeten leven in een huis, dat waarschijnlijk veel kleiner zal zijn dan dit. Ze zal daar sowieso een kamer moeten delen met Elske en Anne chien en er zal weer spek met hutspot op tafel komen, in plaats van biefstuk of varkenshaas. Onbewust slaakt Marieke een diepe zucht en ze begint te blozen als Johan en Cor haar kant uitkijken. Het is maar goed dat ze haar gedachten niet kunnen lezen, want ze voelt zich behoorlijk verward. Wanneer de muziek het einde van het hoorspel aan kondigt, staan haar broers vermoeid op. Voor hen zit het werk in de Rotterdamse haven erop en net als zij zelf, zijn ze vreselijk benieuwd naar hun nieuwe woning. Die dag hebben ze echter nog heel hard gewerkt en slaperig wensen Janus en Dirk hen welte rusten. Cor kijkt Marieke afwachtend aan. "Ga je ook naar bed Marieke? We moeten morgen al vroeg vertrekken!" "Zo direct", antwoordt ze ontwijkend. Cor grijpt zijn krukken en staat moeizaam op. Zijn been geneest goed, maar na een hele dag rondhinken, verlangt hij naar zijn bed. "Maak het maar niet te laat", zegt hij strenger dan hij eigenlijk wil. Marieke merkt dit en fronst haar wenkbrauwen. Zou Cor haar uit de buurt van Johan willen houden? Zou hij hebben gemerkt dat Johan haar erg graag mag? Zodra Cor de deur achter zich heeft gesloten, staat Johan op en schuift bij Marieke op de bank. Zachtjes pakt hij Marieke's hoofd in zijn handen, draait het voorzichtig naar zich toe en kijkt het meisje ernstig aan. "Ik zal je heel erg missen", fluistert hij en zijn ogen staan intens droevig. "De weet dat je hier graag weg wilt, maar ik vind het afschuwelijke datje gaat. Ik ben veel van je gaan houden, Marieke." Marieke zit als versteend op de bank en kijkt hem met open mond aan. Verrast door zijn openhartigheid weet ze niets te zeggen en zenuwachtig bijtend op haar lip, probeert ze de juiste woorden te vinden. "Johan", zegt ze zacht, "je weet heel goed, dat het tus sen ons toch niks kan worden. We verschillen teveel van elkaar en jij zou je niet thuis voelen in mijn wereld en ik niet in de jouwe." De jongen buigt zijn hoofd en knikt langzaam. "De weet wel dat onze achtergronden anders zijn, maar misschien zouden we naar elkaar toe kunnen groei en.Het is mijn ouders ook gelukt." (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5