Een onheilspellende uitspraak van het Haagse Gerechtshof i eb PREDIKBEURTEN Kompasactieavond bijzonder geslaagd Autowasactie in Ouddorp Afslankjaar deWindroos zoekt nog 150 jongeren Paas zangavond in Stellendam IIIUnD0M1IEtJWSi Lentefeest op School met de Bijbel in Sommelsdijk EIIAI1DEI1-I1IEUW5 Ontspannen en heilzaam Paasavond bij 'De Ciiristenvrouw' Zorg voor zwakken Een uitspraak van prof. Houben Wrongful life Een vérgaande uitspraak Een zware last W. H. Velema Zondag 13 april 2003 Alledaags Praatgroep: S^ De vrijdag gehouden 'Kompasactieavond' blijkt een succes te zijn geweest. De Ouderraad van de Christelijke Basisschool 'Het Kompas', die deze avond orga niseerde kon aan het eind van het evenement het mooie brutobedrag van ruim 3200 Euro bij elkaar tellen. Er waren verschillende activiteiten georganiseerd waarbij de verzorging van de inwendige mens een belangrijke plaats innam. Vol gens de Ouderraad zou deze nooit tot een dergelijke succes hebben geleid als de sponsors hieraan niet hun medewerking hadden gegeven. De sponsors waren, de vissersschepen GO 14, GO 31, GO 20 en de NG 12, die zorgden voor de vis. Ver der verleenden de volgende bedrijven hun medewerking: Bloemenhuis Ixora, Pri- mera, Stip-drogist, Plusmarkt, Jaap Boone, Kapsalon Hélène, Bakker Bleumink, Parfumeurtje, Keijzer Huishoudelijke artikelen, Keijzer Groente en Fruit, Rabo bank West Flakkee, Volumemarkt, Zwembad Het Zuiderdiep en Delta Expo. PAGINA 2 VRIJDAG 11 APRIL 2003 De kwalificatie onheilspellend ontleen ik aan een uitspraak van prof. dr. J. H. Houben, hoogleraar gezondheidsrecht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij gebruikt deze kwalificatie naar aanlei ding van het vonnis dat het Haagse Gerechts hof heeft geveld in verband met het beroep dat de ouders van Kelly Molenaar (9 jaar) hebben ingesteld. Kelly is zwakzinnig en zwaar lichamelijk gehandicapt. Ze kan niet lopen of praten en herkent de mensen nauwelijks. Ze lijdt bijna constant pijn. Ze heeft astma en vaak last van stoornis aan haar ingewanden. Inzet van het geding dat de ouders hebben aangespannen tegen een verloskundige van het Leids Universitair Medisch Centrum is het feit dat deze verloskundige geen vrucht waterpunctie of vlokkentest heeft laten instellen. Zou een dergelijke test wel zijn toegepast, dan was de ernstige afwijking bij het kind geconstateerd en zou er abortus toe gepast (kunnen) zijn. De ouders hadden gewezen op de afwijking bij een neef van Dennis, die gehandicapt is vanwege een chromosomale afwijking. De verloskundige heeft op deze signalen geen acht geslagen. In 2000 heeft de rechter na een vijfjaar sle pende rechtszaak uitgesproken dat de verlos kundige een fout heeft gemaakt door de ouders van Kelly niet door te verwijzen. In beroep tegen de uitspraak voerden de ouders een nieuwe claim aan, namelijk wrongful life. Dat betekent zoveel als een onrechtvaardig bestaan. Deze uitspraak gaat ervan uit dat er een rechtsplicht bestaat om het leven van zo'n toekomstig, zwaar gehandicapt kind te voor komen. Het leven zelf kan dus schade maken, is de conclusie van prof. Houben. Het leven wordt door deze rechterlijke uitspraak als een scha depost gezien. Daartegen hadden ouders zich door abortus te laten plegen, moeten kunnen verzetten. Zij zouden in de gelegen heid gesteld moeten zijn om deze schadepost te voorkomen, zo vat ik de conclusies van de hoogleraar gezondheidsrecht op. Men kan nadere gegevens vinden in NRC Handels blad van 27 en 28 maart jongstleden. Het is een vérgaande uitspraak, die gevolgen heeft naar vele kanten; door Houben terecht onheilspellend genoemd. Ik noem er enkele die ook in het commentaar van prof. Houben aan de orde komen. Wat mij betreft wijs ik allereerst op de druk die op artsen wordt gelegd om prenatale diag nostiek toe te passen. Dat wil zeggen: om te onderzoeken of het kind geen erfelijke afwijkingen heeft; en zo ja, van welke aard en omvang die zijn; en of een kind met deze afwijkingen voor de ouders acceptabel is. Artsen komen onder de dreiging van een claim tot schadevergoeding onder zwaarder zo al niet zeer zware druk te staan. Vervolgens zal de druk om abortus te (laten) plegen worden opgevoerd. Terecht zegt prof. Houben: als je vaststelt dat een gehan dicapt leven een schadepost is blijft er maar één weg over. Dat is de schadepost voorko men, dus abortus. Dat geldt de ouders, daar in bijgestaan door de dokter. Er is nog een derde aspect. Dat zijn de ouders van gehandicapte kinderen. Als deze kinderen een schadepost genoemd mogen worden (krachtens een uitspraak van de rechter), dan zal er anders gekeken worden naar de dokters en naar de gehandicapte kin deren zelf. Het is niet ondenkbaar dat de maatschappij zich keert tegen zulke kinde ren, die met er te zijn een schadepost zijn, naar alle kanten. Het is evenmin ondenkbaar dat de samenleving zich van steun (ook in financieel opzicht) aan deze ouders onttrekt. De ouders wisten immers bij voorbaat dat ze 'een schadepost' op de wereld lieten komen en hebben daartegen niets beslissends ge daan. Ze hebben de geboorte niet voor komen. Laat duidelijk mogen zijn dat ouders die een zwaar gehandicapt kind hebben, een zware last te dragen hebben. Geen lezer die van nabij iets van deze moeiten kent, zal daar lichtvaardig over spreken of denken. Het is echter iets anders, te concluderen dat zo'n leven als een schadepost moet worden gewaardeerd en dus voorkomen had kunnen (ja zelfs moeten) worden. Tot een dergelijke conclusie leidt het vonnis van het Haagse Gerechtshof de samenleving. Ik herinner eraan dat verwacht wordt dat het ziekenhuis van deze uitspraak in cassatie- gaat. Dan is het laatste woord aan de Hoge Raad. Er staan in de hierboven genoemde artikelen nog wel enkele overwegingen, die ik niet zou willen overnemen. Ter wille van de duide lijkheid beperk ik me nu tot wat ik als com mentaar op deze uitspraak heb geschreven. De eindconclusie moet deze zijn: Wij zijn in Nederland in het kader van de medische ethiek steeds meer opgeschoven naar een positie die ik in verschillende artikelen heb omschreven als: de medische behandeling wordt bepaald door de waarde die wij aan het leven toekennen. Gelukkig gaan lang niet alle artsen van deze waardebepaling uit in hun beslissing omtrent (verder) behandelen of niet. Niettemin zijn er artsen die niet het leven als zodanig, dus als gegeven, tot uitgangspunten nemen voor hun medische ethiek, maar de waarde die zij of anderen aan het leven toekennen. Welnu, die ontwikkeling heeft mijns inziens de uitspraak van het Haagse Gerechtshof be paald. Als men vóór de geboorte tot de con clusie komt dat het te verwachten mensenle ven alleen maar een schadepost is, dan kan het beter niet geboren, dus tenietgedaan wor den. Het Gerechtshof in Den Haag heeft in zijn uitspraak het resultaat van moderne medisch-ethische ontwikkelingen verdis conteerd. Daarmee is het recht zelf op drift geraakt. We wachten af wat de Hoge Raad zal beslis sen. Ik hoop dat deze ontwikkeling geblok keerd wordt, anders moeten we inderdaad van een onheilspellende uitspraak spreken. Ten overvloede, om alle misverstand te voorkomen, herhaal ik wat ik in andere ver banden heb geschreven: artsen hebben niet alleen het recht, maar zelfs de plicht te over wegen of de voorgenomen behandeling medisch zinvol is. Indien dit niet het geval is, kan een behandeling niet gestart of zelfs afgebroken worden. Een dergelijke beslis sing over het niet zinvol zijn van de behan deling is iets anders dan een oordeel te geven over de waarde van het leven van de patiënt. Op zaterdag 12 april wordt er een Lentefeest gehouden op het schoolplein van de School met de Bijbel te Sommelsdijk. Deze dag, die in het teken van de lente zal staan, is er van alles te doen. Zo zijn er kra men waar iets leuks of lekkers kan worden gekocht, zoals vers gebakken vis, snoep, zelfgemaakte dingen, perkplantjes en nog veel meer. Ook zijn er vele spelletjes te doen voor jong en oud. Natuurlijk kunt u onder het genot van wat eten en drinken genieten van de lentesfeer. Het feest begint om 10.00 uur en zal om 15.00 uur eindigen. Naast een fijne sfeer wordt deze dag gehoopt op een goede opbrengst, die bestemd is voor speeltoestellen voor het schoolplein. Tot zaterdag! Zaterdag 12 april, morgen dus, wast jeugd vereniging 'Alpha' van de Gereformeerde Gemeente in Ouddorp voor 3,- uw auto. De opbrengst is bestemd voor het nieuwe inloophuis van de Ger. Gem. in Emmen. Laat uw auto een beurt geven voor dit goede doel en kom tussen 10.00 en 16.00 uur naar het terrein van Hoveniersbedrijf Voogd, Hofdijksweg 36a, Ouddorp. Voor nadere informatie 0187-681269. ctir. streelcblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnls Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal,com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0.27; contracttarieven op aanvraag sluitingstemlijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9.25. Per jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnls 342001108 Zevende Lijdenszondag OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. R. Veldman, bediening Heilige Doop en 18.30 uur ds. G. Meuleman. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. G. Meuleman en 18.30 uur ds. R. Veldman - Ger. Gem. 9.30 uur (H.A.) en 18.30 uur ds. P. Blok uit Lunteren - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Tevel en 18.30 uur ds. J. Koster, m.m.v. praise-band - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. S. v. d. Meer; 15.00 uur de heer D. Kruit, go-special en 18.30 uur ds. J. Smink, Passiedienst. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. C. Gielen en 18.30 uur ds. T. Oouwerkerk, Zetten-Andelst. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt. Woensdag 16 april: 14.30 uur ds. W. L. Smelt, huwe lijksinzegening bruidspaar van Kempen- Roozemond - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster en 18.30 uur ds. J. G. Arensman. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. J. A. J. Pater, Veenendaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. P. Gilhuis en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. J. van der Veen, Zwijndrecht, voorbe reiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. C. J. J. van der Dussen, Harmeien - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 18.00 uur ds. C. de Jongste - Ziekenhuis 14.30 uur ds. T. E. van Spanje. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. L. de Wit, Arnemuiden en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. M. Golver- dingen. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz, openbare belijdenis en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukas- kapel HDG 10.15 uur ds. D. A. Snijder - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur mevr. B. Veenman - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. Balk - CAMA Christenge meente, het Prieel, 10.00 uur K. van Holten. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. C. Gie len - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur ds. P. Gilhuis - Ger. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 en 14.30 uur ds. G. Meijer, bed. H.A. NIEUWE TONGE Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder, nam. Belijdenis des geloofs -Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk en 18.00 uur kand. J. Prins, Sint Annaland - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 18.00 uur ds. A. J. Gunst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron', 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom, openbare belijdenis des geloofs en 18.00 uur ds. H. J. Catsburg, Goes - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur ds. M. Golverdingen - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. VoUmuller en 18.00 uur ds. G. den Hartogh. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden en 18.00 uur ds. A. van Wijk. Donderdag 17 april: 19.30 uur ds. P. van Duijvenboden, huwelijksbevestiging Hendrik Jan Zwe- rus en Martina Geertje Comelisse - Ger. Kerk 10.00 uur Gecombineerd met en in Ooltgensplaat en 18.00 uur dr. J. Vlaar- dingerbroek. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. W. van Gorsel, Bergambacht en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje, bev. ambtsdrager - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 Voor sommige politieke partijen is 2003 nu al een afslankjaar. De LPF hield de moed er nog in door dik te doen over de behaalde acht zetels, in de peilingen stond de partij op circa zes Tweede Kamerzetels. De ChristenUnie leed in januari eveneens een gevoelige terug gang, de strategische stemmer veroorza akte ongewenst afslanken en dat leidde opnieuw tot zetelverlies. Dat andere par tijen groeiden doet aan het afslanken niets af. Minder is minder, en dat is in tegenstelling tot het traditionele afs lanken niet de bedoeling. Minder prettig zijn de economische vooruitzichten; kenners voorspellen de grootste bezuinigingsoperatie sinds jaren. De uitgedijde overheid moet fors af slanken en dat betekent voor de burger inleveren. Kortom, afslanken kost geld, maar gewoon afslanken is ook niet goed koop. Slankmaaltijden en fitnesstrain ing kosten handenvol geld. Maar deze uitgaven zijn een goede investering; te geiuichtige mensen lopen meer gezond heidsrisico's dan zij die maat houden. Er zijn meer zaken die moeten afslanken, zoals de uitstoot van CO2 - het beruchte kooldioxide - en de overhead van gepri vatiseerde overheidsondernemingen. Meer treinen op de baan, meer conduc teurs in de trein en meer reizigers in de coupé moeten ertoe leiden dat we weer vertrouwen krijgen in het spoor. Af slanken moet leiden tot een efficiënter openbaar vervoer. Ook de rijksoverheid moet afslanken; ondanks een wer'v- ingscampagne moet het aantal rijks ambtenaren afnemen. Alleen het gevan geniswezen en nog enkele andere sectoren ontkomen misschien aan de afslankope- ratie van de rijksoverheid. Ondertussen puffen velen voort in gea vanceerde fitnessruimtes of thuis op rol lende fietsen. Anderen begeven zich richt ing McWorld om zich te goed te doen aan hamburgers, frites en cola. Dan zijn we terug bij af. Uontvangt geen 200 euro en wordt doorverwezen naar de hoofdopera tor van het afslankapparaat. Het dun-is- de-mode krijgt ook u vroeg of laat in haar greep. Slank afvocrr liet te laat is. De interkerkelijke werkgroep Tn Perspec tief' organiseert alweer een zestal jaren gespreksavonden voor familieleden en vrienden van psychisch zieke mensen. Deze avonden blijken duidelijk in een behoefte te voorzien. De sfeer is ontspannen en vro lijke.), terwijl toch de meest onbespreekbare dingen bij name worden genoemd. Hoe hou je het leven dragelijk en blijf je staande? Hoe ga je om met de moeilijke sitaatie? U bent temidden van vrienden die begrijpen wat u doormaakt. Bezoek volgende week woens dag 16 april eens vrijblijvend de praatgroep avond. 'Voor informatie over plaats en tijd kunt u bellen naar mevrouw A. van Kam penhout, tel.: 0187-602950. uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. Oldenhuis, comb. Den Bommel, afsl. jeugdwerk en 18.00 uur drs. Rienstra. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk. deWindroos Jeugd- evangelisatie (IZB), zoekt voor het evangelisatie- recreatiewerk van Dabar nog 150 jongeren vanaf 18 jaar, die deze zo mer één of twee weken op cam pings of in een stad actief willen zijn. Zij zullen zich inzetten om camping- gasten en stadsbewoners in aanraking te brengen met het Evangelie. Aanmelding voor Dabar is mogelijk via www.izb.nl/windroos of met de folder die bij deWindroos verkrijgbaar is, tel. (033) 4622802. "Elk jaar zijn zo'n 500 jongeren nodig voor de ruim dertig campings en vier steden, waar Dabar-teams werken", vertelt Bert den Her tog, coördinator van Dabar bij deWindroos. "Inmiddels hebben enkele honderden zich aangemeld, maar bij diverse teams ontbre ken nog teamleden. Bovendien zijn er dit jaar weer enkele campings bijgekomen. We zoeken niet alleen 'praters', maar juist ook 'doeners*. Het Dabar-werk op de camping duurt veer tien dagen. De teams bestaan uit vijf tot tien personen en zijn permanent aanwezig op de camping. Het programma dat zij brengen, is een mix van ontspannende en evangeliseren de activiteiten, variërend van een kinder- en tienerclub tot een volleybalcompetitie. De teams worden ondersteund door de plaatse lijke Dabar-commissie. Dabar in de stad duurt zeven dagen en is gericht op stadsevangelisatie. Samen met een IZB-evangelist en gemeenteleden zijn de jongeren actief in straatevangelisatie, het meehelpen in een inloophuis, bezoekwerk en kinderevangelisatiewerk. De teams worden op het werk voorbereid tij dens een weekend van 25 t/m 28 april in Bar- neveld. Op woensdag 16 april organiseert 'De Chris tenvrouw' afd. Middelhamis-Sommelsdijk een Paasavond in 'De Hoeksteen' te Middel- hamis. De aanvang is 19.30 uur. De medita tie wordt verzorgd door ds. J. Karels. Verder wordt er medewerking verleend door een koortje van Refugium, o.l.v. Leo Pronk. Iedereen van harte welkom. Het Chr. Mannenkoor "Door Eendracht Ver bonden" organiseert op zaterdag 19 april een paas zangavond in de Ned. Herv. Kerk te Stellendam. Het koor dat onder leiding van Come de Geus staat zal enige liederen ten gehore brengen. Deze avond zal ook het Chr. Stadskoor Goe- dereede haar medewerking verlenen. Onder leiding van Jaap de Geus zullen zij hun repertoire laten horen. Naast koorzang zal er ook gelegenheid zijn voor samenzang. De samenzang en het mannenkoor zullen op het orgel begeleid worden door Marian van Oostenbrugge. De heer M. Diepeveen zal een meditatie verzorgen. De avond is vrij toegankelijk. Ter bestrijding van de onkos ten zal er een collecte worden gehouden. De aanvang van deze avond, welke de moeite waard is om te bezoeken, is om 20.00 uur. De kerk is om 19.30 uur open. Vijftien jaar geleden kwamen twee kleine boekjes uit onder de gezamenlijke titel 'Het verval van de verzorgingsstaat'. Ze waren geschreven door de ons bekende prof. dr. W.H. Velema en ze verschenen in de bro churereeks van de Willem de Zwijgerstich ting. Het was een dramatische boodschap die in dat tweedelige boek klonk: de verzor gingsstaat is in verval, het einde ervan is in zicht! Dat was enkele jaren daarvoor niet voor mogelijk gehouden. Sinds de bezet tingsjaren was die verzorgingsstaat immers met visie en vaart opgebouwd. Wat werd en wordt er onder verstaan? Vele ma gaf de volgende omschrijving: 'het is de maatschappij vorm die gekenmerkt wordt door een op democratische leest geschoeid systeem van overheidszorg, dat zich garant stelt voor het collectieve sociale wel zijn van haar onderdanen'. In een dergelijke staat wordt die zorg in praktijk gebracht door het treffen van voorzieningen (meestal via het systeem van verzekeringen) voor werk lozen, zieken, weduwen en wezen, ouderen en (andere) arbeidsongeschikten. Verder kan gedacht worden aan hulp via allerhande sociale voorzieningen. Ook de kinderbijslag en het totale veld van de zogenaamde wel zijnszorg valt onder deze taak. Welnu, die verzorgingsstaat geraakte in de loop van de jaren tachtig meer en meer in de crisis. De voorzieningen werden om diverse redenen langzamerhand onbetaalbaar en de organisatie ervan onbeheersbaar. Aan het slot van het tweede deeltje wees prof. Velema op de taak van de christelijke gemeente in dezen. Een kenmerkende zin: "Gevreesd moet worden dat er ook binnen de kerken een generatie is opgegroeid die de verzorgingsstaat als normaal en vanzelfspre kend aanvaardt." Daartegenover bepleitte de schrijver nadruk op verantwoordelijkheid, op solidariteit en dienst jegens elkaar. Aan dacht daaraan moest gegeven worden zowel in prediking en catechese als in het pasto raat. Heel speciaal noemde hij daarbij de taak van de diakenen. "De kerk moet een voorbeeld geven van praktisch dienstbetoon. Hier kan het diaconaat laten zien wat het waard is. De versobering van de staat stelt de gemeente voor een grootse opdracht..." Deze opvallende studie uit die jaren kwam in mijn herinnering terug toen ik onlangs een ander boek in handen kreeg dat over dezelf de problematiek lijkt te gaan. Op de omslag ervan prijkt de afbeelding van een klassieke collectezak uit de kerk, met daarop het woord 'Diaconie'. Het boek is eveneens gewijd aan de problematiek van de zorgsec tor. En opnieuw wordt in dat verband herin nerd aan de taak van de kerk. Opmerkelijk vind ik het dat in de literatuurlijst achter in het boek de boekjes van Velema niet genoemd worden. Dr. C.P. Polderman, de schrijver, is docent economie aan Hogeschool Zeeland. Tevens is hij voor de SGP Ud van Provinciale Staten van Zeeland. Enkele jaren geleden promo veerde hij op een cultuurhistorisch onder werp: de 'televisie' binnen de gereformeerde gezindte. Nu is zijn publicatie meer econo misch gericht, maar opnieuw presenteert hij een thema op het snijvlak van politiek, cul tuur en theologie. Kort en goed is de vraag stelling van de auteur gericht op de plaats van de kerkelijke zorg in het veld van de sociale zekerheid. De situatie van de verzorgingsstaat is sedert de jaren tachtig nog steeds in discussie. En nog altijd gaat het over de beheersbaarheid van de gigantische kosten ervan. Maar er is volgens de schrijver - en terecht! - een nieuw element bijgekomen. Voorheen was het sociale zekerheidsstelsel gebaseerd op het kostwinnersmodel. Vele tientallen jaren lang is het gezin erkend als de hoeksteen van onze samenleving. Dat is niet meer het geval. En het systeem van onze zorgverie- ning is daarop dan ook niet meer gebaseerd. 'Individualisering' ligt nu ten grondslag van het zorgstelsel. Zelfs leeft in brede kringen van de huidige beleidsmakers de gedachte dat ook de over heid zich meer en meer moet terugtrekken uit de sector van de sociale zekerheid. Ik citeer uit het voorwoord van dit boek: "Vol gens de sociale zekerheidsspecialisten van de meeste politieke partijen moet er voor iedereen een 'basisregeling' komen die zorgt voor inkomenszekerheid op bestaansniveau. Wens je meer zekerheid, dan moet je daar zelf voor zorgen via het afsluiten van een verzekeringscontract bij een van de com merciële verzekeringsconcerns." De vraag is "in hoeverre de 'sterken' in onze geseculari seerde en geïndividualiseerde samenleving solidair zijn met de 'zwakken'. Anders gezegd: zal er nog plaats zijn voor naasten liefde en christelijke zorg? Of zal ook dat via contracten en polissen gaan lopen?" De schrijver vindt dit een te betreuren ont wikkeling. Wat er meer en meer gaat ontbre ken, is een 'hart' voor de ander. Zorg en hulp worden koopwaar waarop de harde wetten van de economie hun klinische invloed laten gelden. Dan zal het recht van de sterkste gaan gelden. Zolang de overheid hierin nog sturend optrad, was er nog een bepaalde rem op die kille onbarmhartigheid. Maar een stelsel waarin aanbieders van zorg enerzijds en de zorgverzekeraars anderzijds tot over eenstemming moeten zien te komen, gooit al die remmen los. "Wie zijn ogen en oren de kost geeft, ziet dat we niet ver af zijn van het moment waarop mensen tot hun naaste zeg gen: Zoek het zelf maar uit!" Dr. Polderman presenteert zijn gedachten vooral in het kader van een historische stu die. Ter gelegenheid van zijn promotie werd al opgemerkt dat hij graag 'lange lijnen' trekt. Het blijkt in dit boek opnieuw. De eer ste hoofdstukken geven de geschiedenis van de sociale zorg in ons land in het kort weer. In hoofdstuk 3 komt de schrijver tot het the ma dat hem met name bezig houdt: 'de tel oorgang van de kerkelijke armenzorg'Een betreurenswaardige ontwikkeling, aldus de auteur. Zelfs legt hij min of meer een ver band tussen de invoering van de Algemene Bijstandswet, middenjaren 60, en het feno meen van de kerkverlating. Al met al is de analyse van de schrijver helder: sociale zorg los van naastenliefde is gedoemd te mislukken. Vanuit christelijk oogpunt heb ben verzekeringsregelingen niets met socia le zorg te maken. Het zijn kille commerciële regelingen die een materialistische leefwijze ondersteunen en het hart leeg laten." Het pleidooi van dit boek uiteindelijk ligt in de persoonlijke sfeer: "Als christenen moeten we investeren - in tijd en liefde voor de ander. Dat de kerk in de marge is gedrongen, mag voor ons geen gegeven zijn. Jezus' volgelingen moeten Zijn voet stappen drukken!" N.a.v.: Dr, C.P. Polderman, De kerk gepas seerd. Van kerkelijke zorg naar verzeke ringscontract. Paperback. Geïllus treerd. 154 pag. Prijs 18,00 (in de boekhandel) of 20,00 (giro 34 82 688 t.n.v. Pro Regio Research <fe Consultan cy, Middelburg). J.M.J. Kieviet Veel kinderen liepen professioneel geschminkt door het schoolgebouw tijdens de 'Kompasactieavond' in Stellendam.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2