oncertagenda
Ervóór en
erna...
Dam- en
schaakvereniging
'Ontspanning'
Damvereniging
'Dirksland'
Ontdek liet strand
GEHANDICAPTEN
ZORG
Opbrengst verkoping
EIIAti|3^f.niCUW5
Ophalen oud papier
Stellendam
Ingezonden:
STICHT I N G
PAGINA 10
VRIJDAG 11 APRIL 2003
U
2003
Zaterdag 5 april
Hervormde Kerk - Goedereede. Passie
zangavond Aanvang: 19.30 uur
Zaterdag 5 april
Ger. Gemeente - Dirksland. Jubileum
zangavond van het Dirkslands Mannen
koor o.l.v. Frans Cornet, met medewer
king van het Mannen-koor Rehoboth uit
Geldermalsem o.l.v. Wim van Galen,
Orgel: Jan Hoek Aanvang: 7.30 uur.
Zaterdag, 12 april
Hervormde Kerk - Goedereede. Jubi
leumconcert van het Stadskoor. Aanvang:
19.30 uur.
Zaterdag 12 april
Dorpstienden - Ouddorp, Concert o.l.v.
Jan Bezuijen van de Chr. Gem. Zangver.
"Hart en Stem', het Chr. Jeugdkoor 'Van
Knop tot Bloem', het Chr. Kinderkoor
'Jong begonnen' en het Chr. Mannenkoor
'Jubilate Deo', alle te Ouddorp. Organist:
Johan van Broekhoven. Aanvang: 19.30
uur.
Zaterdag 19 april
Hervormde Kerk - Sommelsdijk. Passie-
en Pasenzangavond m.m.v. het Chr.
Gem Streekkoor 'Vox Humana' o.l.v.
Peter Burger. Organist: Arie v.d. Vlist.
Aanvang: 19.30 uur.
Vrijdag 2 mei
Hervormde Kerk Middelhamis. Bevrij
dingsconcert Xh.\. de Restauratie- en
activiteitencommissie %an de kerk. Orga
nist: Martin Mans. Aanvang 20.00 uur.
Zaterdag 10 mei
Hervormde Kerk - Dirksland. Uitvoering
van de Johannes Passion van Joh. S.
Bach ten bate van 'Calando' door de Chr.
Oratorium Vereniging 'Laudando' te
Middelhamis met begeleiding van het
Barokorkest 'Florilegium Musicum" en
professionele solisten. Aanvang: 19.30
uur.
Zaterdag 17 mei
Hervormde Kerk - Sonunelsdijk. Het 28^
Bachconcert van Paul Kieviet. Met mede
werking van Machteld Kieviet, blokfluit
en Maria Kieviet, viool. Aanvang: 20.00
uur.
Zaterdag 17 mei
Hervormde Kerk - Nieuwe Tonge.
Psalmzangavond ten bate van de Stich
ting V.B.O.K. met medewerking van
'Advendo' uit Nieuwe Tonge o.l.v. Henk
Weiss en 'Sursum Corda' uit Middelburg
o.l.v. Kees Nieuwenhuyzen. Organist:
Lennert Knöps. Aanvang: 19.30 uur
Zaterdag 24 mei
Hervormde Kerk - Sommelsdijk. Zang
avond met een speciaal programmapunt
voor kinderen. Bariton: Karel Bogerd.
Organist: Johan den Hoedt. Aanvang:
19.30 uur.
Zaterdag 24 mei
R.K. Kerk - Middelhamis. Uitvoering
door het Opera- en Oratoriumkoor Zuid-
West-Nederland o.l.v. Bas van Houte
van de Messa di Gloria van G. Puccini
met orgelbegeleiding. Tenor: Sebastian
Brouwer, bas: Ronald Dijkstra. Aanvang:
Uitslagen maandag 7 april,
competitieronde 27
Dammen:
J. van den Ouden - H.M. Floresteijn .1-1
J. van Koppen - A.P.C, de Mik0-3
H.M. Floresteijn - A.P.C, de Mik1-1
C. Mierop - H.M. Floresteijn 1-1
Flakkeese kampioenschappen:
K. Tanis -1. Mackloet1-1
Schaken:
A. Schaefer - J. Santifort 0-1
P. Speelman - F. Troost 0-1
W.J. Tanis-Koole - R. van der Wende 1 - O
W.H.M, van Geelen - W.J. Tanis .0 - 1
A.C. Baas - W.T. Breen 1-0
A. van Huizen - K. van der Wende .rem
E.T.E. Derrez - E. Santifort 1-0
M. Breen - J. Grinwis1-0
Bij de dammers werden er deze avond twee
wedstrijden gespeeld. In de eerste partij tus
sen de voorzitter en De Mik jr. werd en span
nende strijd geleverd, die tenslotte gewon
nen werd door De Mik. Dit was wel een lan
ge wedstrijd die eigenlijk een remise had
verdiend. In de volgende partij moesten de
nummer drie het tegen de heer Floresteijn
opnemen. In dit mooie duel, met voordeel
voor de heer Van den Ouden, kwam deze na
een prachtige slagzet twee stenen voor, maar
door een vier om vier afrail ging de heer Flo
resteijn naar dam. Op het laatst was er nog
wel steeds een licht voordeel voor Van den
Ouden, maar die kon dit niet meer omzetten
in winst. De andere wedstrijden van Flores
teijn zijn op remise gehouden omdat deze te
veel rondes achter lag. Aanstaande maandag
zal de laatste ronde gespeeld worden en zal
de nummer drie in deze competitie bekend
worden.
20.00 uur.
Zaterdag 31 mei
Hervormde kerk - Stellendam. Concert
ten bate van Christenen voor Israël. Aan
vang: 19.30 uur.
Zaterdag 31 mei
Chr. Ger. Kerk - Middelhamis. Zang- en
muziekavond. Aanvang: 19.30 uur.
Vrijdag 6 juni
Hervormde Kerk - Goedereede. Pinkster-
zangdienst met het kinderkoor 'Goede
reede' Organist: Henk Terbrugge. Aan
vang: 19.30 uur
Zaterdag 7 juni
Hervormde Kerk - Sommelsdijk. Het
Jongerenkoor Psallite Deo uit Middelhar-
nis zingt met het Jongerenkoor Cantate
Domino uit Zoetermeer. Aanvang: 19.30
uur.
Maandag 9 juni
Visafslag - Stellendam. Middagconcert
van een groot samengesteld jeugdkoor,
bestaande uit leerlingen van de Eben Haë-
zerscholen uit Tholen en Oud-Beyerland
en alle kinderen tot 12 jaar die mee willen
zingen (opgeven 0187-603510).
Sopraan: Lydia Struik. Aanvang: 15.00
uur. Avondconcert met medewerking
van het Jong Christelijk mannenkoor
'Soli Deo Gloria' o.l.v. J. Kramer; het
Groot samengesteld Jongerenkoor: 'Con
Amore' uit Dirksland en 'Jigdaljahu' uit
Barendrecht o.l.v. W.A. den Hertog.
Orgel: R. van Ommen; dwarsfluit: Kees
Alers; vleugel: Johan Bredewout;
sopraan: Lydia Struijk; Meer info:
www.wwz-concerten.nl Aanvang: 19.00
uur
Zaterdag 21 juni
Hervormde Kerk- Sommelsdijk. Concert
door de leerlingen van Paul Kieviet. Aan
vang: 19.30 uur.
Woensdag 2 juli
Hervormde Kerk - Goedereede. Zomer-
zangdienst met de Chr. Gem. Koren 'Hart
en Stem' en 'Sursum Corda' o.l.v. Jan
Bezuijen en Johan van Broekhoven.
Orgel: Anton Weenink. Aanvang: 19.30
uur.
Zaterdag 5 juli
Hervormde Kerk - Goedereede. Orgel
concert door Arjan van Breukhoven.
Aanvang; 19.30 uur.
Woensdag 16 juli
Hervormde Kerk - Goedereede. Zomer-
zangdienst. Orgel: Jan Bezuijen. Aan
vang: 19.30 uur
Woensdag 30 juli
Hervormde Kerk - Goedereede. Zomer-
zangdienst. Aanvang: 19.30 uur.
Woendag 20 augustus
Her/ormde Kerk - Goedereede. Zomer-
zangdienst. Aanvang: 19.30 uur.
Zaterdag 27 september.
Hervormde Kerk - Goedereede. Evange-
ij'.^fiiszangavond. Aanvang: 19,30 uur.
Zaterdag 27 september
Hervormde Kerk - Sommelsdijk. Con
cert ter herdenking van de componist
Johann Pachelbel (350 jaar geleden gebo
ren) door Paul Kieviet op orgel en clavi
chord. Aanvang: 20.00 uur.
Zaterdag 18 oktober
Hervormde Kerk - Middelhamis. Con
cert ten bate van Woord Daad door het
Chr. Urker Mannenkoor 'Crescendo'
o.l.v. Louw Kramer. Organist: Harm
Hoeve, solist: Piet Baarsen. Aanvang-
19.00 uur.
Vrijdag, 31 oktober
Hervormde Kerk - Goedereede. Hervor-
mingszangdienst. Aanvang: 19.30 uur
Zaterdag 8 november
R.K. Kerk te Oude-Tonge. Het Requiem
en Vesperae Solennes van Mozart door
het Opera- en Oratoriumkoor Zuid-West-
Nederland o.l.v. Bas van Houte met het
kamerorkest Continuo uit Rotterdam en
professionele solisten. Aanvang: 20.00
uur.
Vrijdag 12 december
Hervormde Kerk - Goedereede. Kerst-
zangdienst. Aanvang: 19.30 uur.
Maandag 15 december
Hervormde Kerk - Oude Tonge. Kerst
concert door het Chr. Waddinx-veens
Mannenkoor 'De Gouwestem' o.l.v. Mar
tin Mans. Orgel: Ben Kramer; sopraan:
Lydia Struyk; panfluit:: Noortje van Mid
delkoop orgel als 'Duo Gavotte'; Mar
tin Mans. Aanvang: 20.00 uur
Woensdag 24 december
Hervormde Kerk - Middelhamis. Kerst
zangavond met de Herv. Zangver.
'Jeduthun' o.l.v. Jan Wisse. Organist:
Bart Jaap de Bakker. Aanvang; 19.30 uur.
Woensdag 24 december
Hervormde Kerk - Goedereede. Zingen
ter voorbereiding op Kerst. Aanvang:
19.30 uur.
Vrijdag 26 december
Ger. Gemeente - Dirksland. Traditionele
Kerstzangavond m.m.v. het Dirkslands
Mannenkoor o.l.v. Frans Cornet; het
gemengd koor 'Soli Deo Gloria' o.l.v.
Leo van Hill en het kinderkoor 'luventa'
o.l.v. John Blonk. Orgel: resp. Jan Hoek,
Annemarie van der Veer en Jan Hoek.
Aanvang: uur
met meditatie
Deze rubriek - uitsluitend bedoeld voor
kerkconcerten op Goeree en Overflakkee -
beoogt een spreiding van de concertavonden
te bewerkstelligen.
Verenigingen kunnen zich bij het vaststellen
van hun programma op bovenstaande infor
matie richten. Komen er onverhoopt toch
meerdere concerten op een en dezelfde
avond voor, dan worden ze geplaatst in volg
orde van binnenkomst. Stuurt u tijdig uw
gegevens toe en niet enkele weken voordat
het concert plaatsvindt.
We hopen deze rubriek elke eerste vrijdag
van de maand te plaatsen. Concerten tot een
jaar na datum worden opgenomen.
Aanmeldingen voor deze rabriek uitslui
tend door middel van formulieren, die
kunnen worden aangevraagd via tel. 482560.
Een sensatie op dam- en schaakvereniging
ontspanning! Titelkandidaat Reinier van der
Wende ging ten onder tegen de nummer
laatst, mevr. Tanis-Koole. In een partij waar
Van der Wende na een foutje met lede ogen
moest toezien hoe Tanis-Koole keurig
afwikkelde naar een prachtig slot, was de
apotheose helemaal prachtig. Helemaal
onder de stress deed Tanis-Koole de ene
juiste zet na de andere. Na lang nadenken
besloot ze met een diepe zucht "dan maar
eeuwig schaak" te spelen en wachtte de
tegenzet van Van der Wende af. Deze kon
echter niets meer zonder dat hij zijn koning
verloor; mat. Hilariteit en applaus waren het
resultaat. De druiven zijn extra zuur voor
Van der Wende: na een slapeloze nacht zal
hij zich realiseren dat hier de laatste kans op
de titel is weggegooid. Ei- moet nu nog
'gevochten' worden voor de tweede plaats.
Dat gaat tussen hem en W.J Tanis. Die won
in een goede partij van Van Geelen en staat
praktisch gelijk met Van der Wende. Aange
zien J. Santifort won van" Schaefer is hij niet
meer in te halen; de titel is voor hem. De
nummer vier, Arie Baas, had weinig moeite
met W.T. Breen. Baas speelt al vanaf begin
tweede helft zeer sterk. Als hij eerder zo was
begonnen, was een strijd om de eerste diie
plaatsen nog spannender geweest. Troost is
ook in opmars. Na zijn overwinning op
Speelman klimt hij naar de 7e plaats, met
kansen op meer.
Voor meer informatie over speelavonden en
uitslagen kunt u kijken op website
www.flakkee.net/-schaken/ontspanning.
Morgen, zaterdag 12 april, hoopt de finan
ciële commissie van het open Hervormd
Jeugdwerk weer oud papier op te halen. Om
9.00 uur wordt begonnen op de Molenkade.
Nieuweweg en de Schoolstraat. Wilt u het
papier (geen karton) goed gebundeld en tij
dig gereed zetten'^
Uitslagen van maandag 31-3:
Bekerfinale:
D. Wolfert-Joh. Wolfert 2-0
Afd. 2:
W. Nieuwland-W. Knops 0-3
H. de Munck-W. Nieuwland1-1
Eindstand afd. 2:
1W. Knops 21-44
2. W. Stolk 21-41
3. H, de Munck21-34
4. A, Los 21-30
5. C.v.d.Ki-oon21-27
6. J.v.d.Groef21 - 24
7. W. Nieuwland21-18
8. M. Pooitvliet21-15
Waar denkt u aan als u het woord 'strand'
hoort'.' Wandelen, zonnen, schelpen zoeken
of...? Op zaterdag 19 april organiseert het
IVN in samenwerking met het VNLGO een
excursie op het Noordzeestrand bij Oud
dorp. Op het strand en in de duinen zal op
onderzoek worden uitgegaan on aekcken
worden naiu' schelpen, krabben, de duinen
met hun bijzondere planten. Natuurlijk is het
afwachten welke vondsten er zijn, maar
vorig jaar werd zelfs een zeehond gesignal
eerd!
Plaats; Strand Noord bij Ouddorp;
Verzamelplaats; nabij stranillenl ik-
'Zeester';
Tijd; 10.00 uur;
Duur; ca. 2 uur;
Kosten: 1;
Aanmelden; bij het VVV-kantoor. lole
foou;0\87-(i8i78');
Tip; neem een vcnekijkor mee.
Wereldwijd werd een heftig durend
debat gevoerd in verband met de strijd
en de aanpak daarvan tegen het dicta
toriale bewind van Saddam Hussein en
de onderdrukking van het Iraakse volk.
pe onmogelijkheid van een omwente
ling van binnenuit en de schimmige
strijd van diverse grootmachten om in
dit conflict te bemiddelen (of juist niet
op te lossen, omdat dit niet strookte met
het eigenbelang). Vredesbetogers
demonstreerden in bijna alle grote ste
den van alle landen. Regeringen in
diverse landen spraken zich uit vóór of
tegen, terwijl het volk waarover het
ging waarschijnlijk in meerderheid een
andere mening koesterde. De VN was
kennelijk niet bij machte de tegenge
stelde belangen in goede banen te lei
den. Ging het ten diepste wel over de
veiligheid waarvoor de Veiligheidsraad
gesteld werd? Volgens de publieke opi
nie moet het daarover gaan en dat zou
ook te wensen zijn. Het ging over vragen
van veiligheid, gerechtigheid en vrede.
En om daarover te oordelen, daar is
volgens velen de VN voor. Dé plaats om
daarover tebesUssen.
Maar is het niet beetje simpel gedacht dat de
VN het Instituut zou zijn om daarover te
beslissen? Want hoe liggen de verhoudingen
binnen de VN veiligheidsraad, waarin alleen
de grootmachten de belangrijkste stem heb
ben, plus een vetorecht? Maar in het andere
geval, als elk land een gelijkwaardige stem
zou hebben, zou er dan overeenstemming te
bereiken zijn? Vermoedelijk zou ook dan
dezelfde tegenstrijdigheid, zo niet groter,
aan het licht komen. Ook dan zullen veilig
heid en een objectieve rechtvaardige behan
deling in de knel komen. De tegengestelde
belangen van de diverse machthebbers
maakte een eensgezind gezamenlijk stand
punt vrijwel onmogelijk.
Waarheid, recht en billijkheid is in een klein
landje al dikwijls niet te realiseren; hoe zou
in een groot wereldwijd verband, met zoveel
rassen-, religieuze- en cultuurverschillen
recht gesproken en de vrede gehandhaafd
kunnen worden? Immers, de gevestigde orde
waarin we zijn grootgebracht zal veelal
bepalen wat recht en waarheid is, dat veran
der je niet met een pennenstreek. Ook in een
21e eeuw zullen duizenden jaren van religie
en diepgewortelde cultuurverschillen niet
simpel te overbruggen zijn en nog minder
zijn weg te'denken. Dat is volgens de ver
lichtingsdenkers ook niet persé nodig, als er
maar respect en waardering is voor elkaar.
Maar deze denkers gaan zelf uit van een
godloze wereldorde - een seculiere orde,
waarin normen en waarden als los zand wor
den voorgesteld en waar de heersende win
den de vorm moet bepalen van het steeds
verwaaiende zand van continu veranderende
normen en waarden. Demonische en onbe
heersbare krachten zijn al dikwijls opgeko
men, juist op momenten dat men dacht dat
het nuchtere verstand de overhand zou heb
ben. Invloed, rijkdom, eer, macht en eigen
dunk zijn de immer aanwezige sluimerende
elementen die de aangrijpingspunten zijn
van de macht van het kwaad. En dat juist in
een tijd waar de behoefte aan vaste steun
punten zo groot mogelijk zou moeten zijn en
dat ons denken en doen gereguleerd naar en
ontleent dienen te zijn aan vaste onwrikbare
gemeenschappelijke waarden en normen.
Dat de VN dikwijls een machteloos en hope
loos verdeeld appai'aat bleek te zijn om
geschillen op te lossen en de vrede te hand
haven, is al vele malen gebleken, en in de
toekomst zal dit niet veel beter worden. De
weinige keren dat een verstandige keuze
werd gemaakt, meestal na lang talmen en
ruziën, bleek in bijna alle gevallen - dit zijn
onloochenbare feiten - tot stand te zijn
gekomen door de doortastendheid van de
VS. En welk aanwijsbaar voordeel hadden
die daar voor zichzelf bij? Als je de vrijheid,
zoals we die in de westerse landen kennen,
als maatstaf neemt - een vrijheid door demo
cratisch gekozen besturen - op zijn waarde
weet te schatten en deze ook met respect
voor minderheden toepast, dan zou het mis
schien iets eenvoudiger liggen. Maar de Isla
mitische landen hebben niets met onze rege
ringen die op democratische wijze tot stand
zijn gekomen. Ze verafschuwen deze vorm
van bestuur. Het gaat recht in tegen de wet
ten van de Koran en hun zienswijze en uitleg
daarvan. Een scheiding van kerk en staat,
zoals in het Westen gebruikelijk, is niet echt
denkbaar. Alleen despoten zoals een Hus
sein is dan licl allcrnatief. En ook die weten
vrijwel altijd de kerk voor hun kaïTetje te
spannen.
Het is opmerkelijk dat de Islamitische lan
den - ze vormen hitusscn bijna een meerder
heid - zondermeer een blok vormen als het
om zaken gaal waarbij de invloed van de
Islam in het geding is. zoals bijv. in hun
opstelling tegenover Israël on de VS. Er zijn
dan weinig of geen redelijke argumenten
meer te bedenken om ze hun mening bij te
laten stellen. Dat dit voor het vrije Westen
een groot probleem geworden is, moge dui-
ilelijk zijn.
Maar - en hier komt de zwakte van de
democratie aan het liclit - in confrontatie
niet zo'n onwrikbaar streng religieus
niachtsblok als de Islam, zijn de westerse
hinden in hun pragmatisch denken en hande
len al snel bereid water in de wijn te doen ten
koste van de eigen verworven vrijheid en
saamhorigheid. Daarbij komt dan helaas de
oiulerlinge eer en hebzucht en hun tegen-
sirijtligc' belangen als het gaat om de belang-
i-ljlcc bronnen van welvaart. En daaruit komt
jli- onenigheid in de VN-Veiligheidsraad
voort. Niet de veiligheid staat voorop, maar
hel eigenbelang. Waarom moet een land lob-
hveii bij andere landen om het gelijk boven
II- krijgen? En waarom zijn landen vaak
l,eieid om voor geldelijk voordeel hun prin
cipe te verkwanselen^ Dit is ten diepste de
oorzaak van de altijd durende onenigheid in
de VN. Daarom was niet het eenzijdige
optreden van de VS en Engeland het pro
bleem Want ieder mens met een beetje
gezond verstand moest het eens zijn met het
doel van deze ooriog, om deze dictatuur te
laten verdwijnen.
Maar de reden van hun onderling gekrakeel
IS vergroting van de macht en invloed bij
anderen. En zo wordt de verantwoordelijk
heid voor de veiligheid in de wereld
geofferd aan de moloch van invloed en
macht.
Vele vredesbetogers hebben zich op de
meest felle en agressieve manieren geuit. De
vraag njst: zijn de vredesbewegingen wel zo
vredelievend, zoals ze zo graag het volk wil
len laten geloven? Als je let op hun uitspra
ken, hun doelstellingen verhullend, achter
het waas van mooie en humane verhalen,die
veelal met de werkelijkheid in strijd zijn,
dan vraag je je afis dit het wel? Of zit er een
stuk eigendunk en eigenbelang achter die
toch de ware bedoelingen probeert te maske
ren. Mannen en vrouwen van naam liepen
voorop in de rij van betogers. De keesjes, de
marinusjes, de kareltjes, de femkes, de
anja's, de gretta's met haar drugsdealende
puppies, de huibjes en de verdere bewoners
van de heilige Wester- en Oosterhuisjes.
Enkele welen geleden verkeerden we een
wijle op een begraafplaats. Ons oog viel als
bij toeval op het graf van een Amerikaanse
piloot en onze gedachten vertoefden enige
momenten bij de heroïsche strijd van de
jaren 40-45 van de vorige eeuw. En mensen
die beroepshalve veel op begraafplaatsen
komen, zoals voorgangers en predikanten,
weten dat er heel veel plaatsen in ons land
woordeloos getuigen van de strijd van bloed,
zweet en tranen uit de oorlogsjaren. En ook
van opoffering van levens voor onze vrij
heid. Wie ooh in het Franse Normandië
heeft gezworven, komt nog meer onder de
indruk van de inzet, de strijd en de tiendui
zenden gevallen levens, geofferd voor de
verre naaste. Vergeten zijn de inzet en opof
fering van talloze jonge levens in die jaren
van dood en verschrikking.
Geert Mak, één van onze nationale geschied
schrijvers en schrijver van de 'Eeuw van van
mijn vader', noemde de Amerikanen van de
jaren 40 andere mensen dan de huidige
Yanks. Dat zal waar zijn. Wie kennis heeft
genomen van Mak's werken en zijn huidige
levensstijl, weet dat ook hij ondertussen een
ander mens is dan zijn achtbare voorvade
ren. Maar waar volgens hem andere volken
in de prut zijn verzakt, constateerde hij ken
nelijk bij zichzelf een formidabele opgang,
evenals het hem toejuichende volk. Mis
schien mede omdat hij een gevierd en soci
aal verlicht schrijver heet te zijn? Voor Mak
een simpel iets om daarmee zijn status te
verhogen. Of hebben we hier met een ver
simpelde Mak van doen? Zelfkennis is, zoals
we weten, een zeldzaam en eenzaam plantje.
Het is vooral de huidige moraal zoals we die
gemanifesteerd zien in de moderne cultuur,
kunst, literatuur en de daaraan gelieerde
levensstijl, waar de ontwortelde moderne
mens zich uitleeft in alles wat hij goed en
gunstig voor zichzelf vindt en waar een
omkering van normen en waarden heeft
plaats gehad. Door dit soort denk- en leef
wijze voert de verloedering de euforie en
eigendunk van de verlichte autonome mens
ten slotte naar (tot in zijn ogen) goddelijke
hoogte en waant hij zich superieur, werpt
zich op en meet een oordeel aan over de in
hun ogen verouderde en verachtelijke
moraal. De opgang waarop men zich vooral
in onze lage landen verheft, is in figuurlijke
zin in feite een verdere verzakking van deze
toch al laag gelegen streek tot het niveau
van een gevaarlijk en stinkend moeras, dat
gevoed wordt door een overloop uit de rio
len van onze grachtengordels.
Toen we de beelden in de media bezagen
van de oorlog in Irak en de daar op dat
moment strijdende militaüen, waarvan som
migen waren gevangen genomen, dan was
er echter weinig verschil te zien in de uit
drukking en gesteldheid met die van hun
roemrijk voorgeslacht. De angst en de ver
schrikking was voelbaar en zichtbaar iden
tiek en ook voor hen gold dat ze er niet veel
bij te winnen hadden maar wel de kans lie
pen er alles bij te verliezen.
Zaterdag 22 maart jl. vertoonde zich een
bonte stoet van heterogene en tegenstrijdige
strevers voor de vrede naast het leger van
beroepsdemonstranten. Marokkaanse straat
schenders, jihadstrijders, AEL, Jah Jah en
andere allochtone belangengroepen, kerk
vorsten, horizontalistische vredestichters,
de eenzijdige betogers van vrede en recht, de
mulla's en anarchisten van allerlei soort en
rang. Ze noemden Bush een uit de heup
schietende cowboy. En hoewel zo'n 'wild
westfiguur' in het vroegere Amerika welis
waar tot de laagste orde gerekend werd, had
den ze voor hun werk toch enkele kwalitei
ten nodig die een bepaalde behendigheid en
kundigheid vereisten, zoals een argusoog en
een snel reactievermogen. Zo wisten ze zelfs
op grote afstand een beer van een vai'ken te
onderscheiden en een koe van een buffel. De
vraag wie er een groter gevaar is, Saddam of
Bush, was kennelijk voor veel mensen geen
vraag.
Voor velen was het bij het aantreden van
Bush al geen vraag wie hij was: te behou
dend en te weinig veriicht om een aanspre
kende moderne leider te kunnen zijn. 'Geef
ons maar een Clinton' was de roep. Deze
Clinton had trouwens ook het economische
tij sterk mee, terwijl weinigen zich echter
realiseren dat het economisch welvaren in
een bepaalde regeerperiode dikwijls wordt
veroorzaakt door een voorafgaand gunstig
klimaat (zoals we dat in eigen land ook heb
ben meegemaakt vóór het paarse
bewind).Clinton's grote verdienste was vol
gens velen ook zijn soepele omgangsvormen
en het openstaan voor een moderne en onge
bonden manier van leven, tot en met het
alternatieve en onnatuurlijke gebruik van
prodiiden uit de tabaksindustrie.
Bush echter was voor Nederland en voor
diverse andere westerse landen een plaatje
dat van tevoren was bepaald: een leider die
geen goed kan doen. Dit was vooral ook in
ons eigen land iedere dag te horen. Te
ouderwets en te star voor een progressieve
wereld. Een wereld waarin vooral geen
plaats meer is voor de oude moraal,
Ging het in de Veiligheidsraad puur om vei-
ligheidsvragen, of gaat het bij de leiders of
vertegenwoordigers van de grote naties ook
om andere zaken, waar de veiligheid wel een
rol bij speelt maar waarbij andere zaken een
minstens zo grote rol spelen? Gaat het soms
om macht en invloed op het wereldgebeuren
en het veiligstellen van de economische
belangen van diverse machtsblokken? Want
wie zal dit nog kunnen ontkennen? Wie zal
er in dezen een onbevlekt blazoen kunnen
tonen? Rusland? China? De VS? Frankrijk,
wellicht samen met Duitsland en België? Zo
langzamerhand zou men toch in West Euro
pa kunnen weten dat het immer naar hege
monie strevende Frankrijk de grote toonzet
ter en dwarsligger is geworden in het politie
ke spel om de macht in de EEG. Het waren
beslist geen nobele motieven die de Fransen
ertoe brachten om hun tegenstem voor een
tweede Irakresolutie te laten horen. De Fran
se grandeur moet koste wat kost de boven
toon voeren; dit kan voor iedereen duidelijk
zijn daar er tal van voorbeelden van te noe
men zijn. We hoeven maar te denken aan het
landbouwbeleid en de eenzijdig gesubsi
dieerde landbouw van dit land, wat het
grootste obstakel is voor een eerlijke con
currentie met de Afrikaanse ontwikkelings
landen en de doodsteek voor hun economie.
De Afrikaanse landen moeten hun producten
zien te slijten op een vrije open wereldmarkt.
Ook de ontduiking en het profiteren van het
tegen Irak ingestelde olie-embargo wees op
eigenbelang.
Dat de strijd in Irak voor de geallieerden
ondanks hun superieure slimme wapens toch
niet zo simpel bleek te zijn dan aanvankelijk
werd gedacht, was niet zo verbazingwek
kend. De ongelijkheid zat in dit geval in de
benadering van de waarde van een mensen
leven. Waar voor de VS de inzet van elk
mensenleven van levensbelang was, onge
acht vriend of vijand, daar zijn in de ogen
van dictator Saddam mensen slechts
opofferbare pionnen, die alleen van belang
zijn voor zijn persoonlijke overlevingsstra
tegie. Dat zijn de sluwe onmenselijke
wapens van dictators en de eveneens door
veel Islamitische mulla's gezegende wapens
van zelfmoordtertoristen. Die dragen de
goedkeuring weg van veel vredesbetogers
van westerse anarchistische en gelijkgezinde
elementen, die deze wapens mede omarmen.
Dit dilemma maakt de strijd voor de geal
lieerden gecompliceerd en dramatisch
gevaarlijk.
De wereld keek verdeeld en vooral kritisch
naar het optreden van de geallieerden. Dat is
een veeg teken voor de verworven vrijheid
van de westerse wereld en zal desastreus
blijken te zijn voor een noodzakelijke saam
horigheid in de strijd tegen het steeds vaker
voorkomend internationaal terrorisme.
Maar er is meer. Achter of voor deze Mid
denoosten problematiek doemt steeds de
verwevenheid met de Staat Israël op. Alles
draait en spant zich om het profetisch ver
melde middelpunt daarvan: Jeruzalem,
genoemd de steen des aanstoots, de stad
Davids, de Vredestad, de berg des Heiligen
Sieraads, maar ook eens genoemd 'de
Bloedstad'. In de westerse democratisch
bestuurde landen klinkt steeds luider de roep
om een oplossing voor het Israëlisch/Pale
stijns conflict. Vrijwel alle volken zijn van
mening dat Israël gedwongen moet worden
om diverse eisen van de Palestijnen in te wil
ligen, desnoods met geweld. Het lijkt steeds
meer een strijd te worden van allen tegen
één, want het Islamitisch blok moet men
immers te vriend houden en de negatieve
stemming tegen de westerse wereld moet
worden omgebogen. Vooral nu, zeggen
velen, is dit het moment waar handelend
opgetreden moet worden door de VS. Zo zal
Israël de dupe dreigen te worden van de oor
log in Irak en de wereldwijde druk van de
publieke mening en de onlustgevoelens van
de Islam contra Israël, ofwel de oude zonde
bok van vele volken.
Zal andermaal de benauwdheid voor dit volk
oprijzen en zal het wellicht weer alleen
komen te staan? Of wordt Israël wellicht
hierdoor ertoe gebracht om hun eigen Zon
debok - hun eertijds vrijwillig aangeboden,
maar door hen versmade en beladen Zon-
denwegdrager - in het oog te krijgen? Wat
de uiteindelijke uitkomst van deze strijd zal
zijn? Dat kunnen we allen weten als we niet,
tegen beter weten in, ons hoofd in het zand
blijven steken.
Chr, van der Veer
Korteweegje 50
Nieuwe Tonge
De verkoping van zaterdag 5 april voor
'Stichting AduUam Gehandicaptenzorg'
heeft het prachtige bedrag opgebracht van
ongeveer 2.950,-. Het comité Nieuwe Ton
ge e.o. wil iedereen bedanken die hieraan
heeft meegewerkt: alle vrijwilligers, kerken-
raad en kerkvoogdij, conciërge, sponsors,
iedereen die tegen korting iets beschikbaar
heeft gesteld en vooral degenen die iets heb
ben gekocht.
De sponsors waren: Elselina Bruidsmode,
Flakkeesch Bazar, Van Gansewinkel, Van
Lint Autoschade, Van Steenis Auto's Sint
Maartensdijk, Installatiebedrijf Van Oosten
de, Timmerbedrijf Ton v.d. Valk. Zuivel-
handel L. Verhoeff, Visser Visser R.A.,
Van Wagemngen Begrafenisverzorging.