oncertagenda Ervóór en erna... Dam- en schaakvereniging 'Ontspanning' Damvereniging 'Dirksland' Ontdek liet strand GEHANDICAPTEN ZORG Opbrengst verkoping EIIAti|3^f.niCUW5 Ophalen oud papier Stellendam Ingezonden: STICHT I N G PAGINA 10 VRIJDAG 11 APRIL 2003 U 2003 Zaterdag 5 april Hervormde Kerk - Goedereede. Passie zangavond Aanvang: 19.30 uur Zaterdag 5 april Ger. Gemeente - Dirksland. Jubileum zangavond van het Dirkslands Mannen koor o.l.v. Frans Cornet, met medewer king van het Mannen-koor Rehoboth uit Geldermalsem o.l.v. Wim van Galen, Orgel: Jan Hoek Aanvang: 7.30 uur. Zaterdag, 12 april Hervormde Kerk - Goedereede. Jubi leumconcert van het Stadskoor. Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 12 april Dorpstienden - Ouddorp, Concert o.l.v. Jan Bezuijen van de Chr. Gem. Zangver. "Hart en Stem', het Chr. Jeugdkoor 'Van Knop tot Bloem', het Chr. Kinderkoor 'Jong begonnen' en het Chr. Mannenkoor 'Jubilate Deo', alle te Ouddorp. Organist: Johan van Broekhoven. Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 19 april Hervormde Kerk - Sommelsdijk. Passie- en Pasenzangavond m.m.v. het Chr. Gem Streekkoor 'Vox Humana' o.l.v. Peter Burger. Organist: Arie v.d. Vlist. Aanvang: 19.30 uur. Vrijdag 2 mei Hervormde Kerk Middelhamis. Bevrij dingsconcert Xh.\. de Restauratie- en activiteitencommissie %an de kerk. Orga nist: Martin Mans. Aanvang 20.00 uur. Zaterdag 10 mei Hervormde Kerk - Dirksland. Uitvoering van de Johannes Passion van Joh. S. Bach ten bate van 'Calando' door de Chr. Oratorium Vereniging 'Laudando' te Middelhamis met begeleiding van het Barokorkest 'Florilegium Musicum" en professionele solisten. Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 17 mei Hervormde Kerk - Sonunelsdijk. Het 28^ Bachconcert van Paul Kieviet. Met mede werking van Machteld Kieviet, blokfluit en Maria Kieviet, viool. Aanvang: 20.00 uur. Zaterdag 17 mei Hervormde Kerk - Nieuwe Tonge. Psalmzangavond ten bate van de Stich ting V.B.O.K. met medewerking van 'Advendo' uit Nieuwe Tonge o.l.v. Henk Weiss en 'Sursum Corda' uit Middelburg o.l.v. Kees Nieuwenhuyzen. Organist: Lennert Knöps. Aanvang: 19.30 uur Zaterdag 24 mei Hervormde Kerk - Sommelsdijk. Zang avond met een speciaal programmapunt voor kinderen. Bariton: Karel Bogerd. Organist: Johan den Hoedt. Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 24 mei R.K. Kerk - Middelhamis. Uitvoering door het Opera- en Oratoriumkoor Zuid- West-Nederland o.l.v. Bas van Houte van de Messa di Gloria van G. Puccini met orgelbegeleiding. Tenor: Sebastian Brouwer, bas: Ronald Dijkstra. Aanvang: Uitslagen maandag 7 april, competitieronde 27 Dammen: J. van den Ouden - H.M. Floresteijn .1-1 J. van Koppen - A.P.C, de Mik0-3 H.M. Floresteijn - A.P.C, de Mik1-1 C. Mierop - H.M. Floresteijn 1-1 Flakkeese kampioenschappen: K. Tanis -1. Mackloet1-1 Schaken: A. Schaefer - J. Santifort 0-1 P. Speelman - F. Troost 0-1 W.J. Tanis-Koole - R. van der Wende 1 - O W.H.M, van Geelen - W.J. Tanis .0 - 1 A.C. Baas - W.T. Breen 1-0 A. van Huizen - K. van der Wende .rem E.T.E. Derrez - E. Santifort 1-0 M. Breen - J. Grinwis1-0 Bij de dammers werden er deze avond twee wedstrijden gespeeld. In de eerste partij tus sen de voorzitter en De Mik jr. werd en span nende strijd geleverd, die tenslotte gewon nen werd door De Mik. Dit was wel een lan ge wedstrijd die eigenlijk een remise had verdiend. In de volgende partij moesten de nummer drie het tegen de heer Floresteijn opnemen. In dit mooie duel, met voordeel voor de heer Van den Ouden, kwam deze na een prachtige slagzet twee stenen voor, maar door een vier om vier afrail ging de heer Flo resteijn naar dam. Op het laatst was er nog wel steeds een licht voordeel voor Van den Ouden, maar die kon dit niet meer omzetten in winst. De andere wedstrijden van Flores teijn zijn op remise gehouden omdat deze te veel rondes achter lag. Aanstaande maandag zal de laatste ronde gespeeld worden en zal de nummer drie in deze competitie bekend worden. 20.00 uur. Zaterdag 31 mei Hervormde kerk - Stellendam. Concert ten bate van Christenen voor Israël. Aan vang: 19.30 uur. Zaterdag 31 mei Chr. Ger. Kerk - Middelhamis. Zang- en muziekavond. Aanvang: 19.30 uur. Vrijdag 6 juni Hervormde Kerk - Goedereede. Pinkster- zangdienst met het kinderkoor 'Goede reede' Organist: Henk Terbrugge. Aan vang: 19.30 uur Zaterdag 7 juni Hervormde Kerk - Sommelsdijk. Het Jongerenkoor Psallite Deo uit Middelhar- nis zingt met het Jongerenkoor Cantate Domino uit Zoetermeer. Aanvang: 19.30 uur. Maandag 9 juni Visafslag - Stellendam. Middagconcert van een groot samengesteld jeugdkoor, bestaande uit leerlingen van de Eben Haë- zerscholen uit Tholen en Oud-Beyerland en alle kinderen tot 12 jaar die mee willen zingen (opgeven 0187-603510). Sopraan: Lydia Struik. Aanvang: 15.00 uur. Avondconcert met medewerking van het Jong Christelijk mannenkoor 'Soli Deo Gloria' o.l.v. J. Kramer; het Groot samengesteld Jongerenkoor: 'Con Amore' uit Dirksland en 'Jigdaljahu' uit Barendrecht o.l.v. W.A. den Hertog. Orgel: R. van Ommen; dwarsfluit: Kees Alers; vleugel: Johan Bredewout; sopraan: Lydia Struijk; Meer info: www.wwz-concerten.nl Aanvang: 19.00 uur Zaterdag 21 juni Hervormde Kerk- Sommelsdijk. Concert door de leerlingen van Paul Kieviet. Aan vang: 19.30 uur. Woensdag 2 juli Hervormde Kerk - Goedereede. Zomer- zangdienst met de Chr. Gem. Koren 'Hart en Stem' en 'Sursum Corda' o.l.v. Jan Bezuijen en Johan van Broekhoven. Orgel: Anton Weenink. Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 5 juli Hervormde Kerk - Goedereede. Orgel concert door Arjan van Breukhoven. Aanvang; 19.30 uur. Woensdag 16 juli Hervormde Kerk - Goedereede. Zomer- zangdienst. Orgel: Jan Bezuijen. Aan vang: 19.30 uur Woensdag 30 juli Hervormde Kerk - Goedereede. Zomer- zangdienst. Aanvang: 19.30 uur. Woendag 20 augustus Her/ormde Kerk - Goedereede. Zomer- zangdienst. Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 27 september. Hervormde Kerk - Goedereede. Evange- ij'.^fiiszangavond. Aanvang: 19,30 uur. Zaterdag 27 september Hervormde Kerk - Sommelsdijk. Con cert ter herdenking van de componist Johann Pachelbel (350 jaar geleden gebo ren) door Paul Kieviet op orgel en clavi chord. Aanvang: 20.00 uur. Zaterdag 18 oktober Hervormde Kerk - Middelhamis. Con cert ten bate van Woord Daad door het Chr. Urker Mannenkoor 'Crescendo' o.l.v. Louw Kramer. Organist: Harm Hoeve, solist: Piet Baarsen. Aanvang- 19.00 uur. Vrijdag, 31 oktober Hervormde Kerk - Goedereede. Hervor- mingszangdienst. Aanvang: 19.30 uur Zaterdag 8 november R.K. Kerk te Oude-Tonge. Het Requiem en Vesperae Solennes van Mozart door het Opera- en Oratoriumkoor Zuid-West- Nederland o.l.v. Bas van Houte met het kamerorkest Continuo uit Rotterdam en professionele solisten. Aanvang: 20.00 uur. Vrijdag 12 december Hervormde Kerk - Goedereede. Kerst- zangdienst. Aanvang: 19.30 uur. Maandag 15 december Hervormde Kerk - Oude Tonge. Kerst concert door het Chr. Waddinx-veens Mannenkoor 'De Gouwestem' o.l.v. Mar tin Mans. Orgel: Ben Kramer; sopraan: Lydia Struyk; panfluit:: Noortje van Mid delkoop orgel als 'Duo Gavotte'; Mar tin Mans. Aanvang: 20.00 uur Woensdag 24 december Hervormde Kerk - Middelhamis. Kerst zangavond met de Herv. Zangver. 'Jeduthun' o.l.v. Jan Wisse. Organist: Bart Jaap de Bakker. Aanvang; 19.30 uur. Woensdag 24 december Hervormde Kerk - Goedereede. Zingen ter voorbereiding op Kerst. Aanvang: 19.30 uur. Vrijdag 26 december Ger. Gemeente - Dirksland. Traditionele Kerstzangavond m.m.v. het Dirkslands Mannenkoor o.l.v. Frans Cornet; het gemengd koor 'Soli Deo Gloria' o.l.v. Leo van Hill en het kinderkoor 'luventa' o.l.v. John Blonk. Orgel: resp. Jan Hoek, Annemarie van der Veer en Jan Hoek. Aanvang: uur met meditatie Deze rubriek - uitsluitend bedoeld voor kerkconcerten op Goeree en Overflakkee - beoogt een spreiding van de concertavonden te bewerkstelligen. Verenigingen kunnen zich bij het vaststellen van hun programma op bovenstaande infor matie richten. Komen er onverhoopt toch meerdere concerten op een en dezelfde avond voor, dan worden ze geplaatst in volg orde van binnenkomst. Stuurt u tijdig uw gegevens toe en niet enkele weken voordat het concert plaatsvindt. We hopen deze rubriek elke eerste vrijdag van de maand te plaatsen. Concerten tot een jaar na datum worden opgenomen. Aanmeldingen voor deze rabriek uitslui tend door middel van formulieren, die kunnen worden aangevraagd via tel. 482560. Een sensatie op dam- en schaakvereniging ontspanning! Titelkandidaat Reinier van der Wende ging ten onder tegen de nummer laatst, mevr. Tanis-Koole. In een partij waar Van der Wende na een foutje met lede ogen moest toezien hoe Tanis-Koole keurig afwikkelde naar een prachtig slot, was de apotheose helemaal prachtig. Helemaal onder de stress deed Tanis-Koole de ene juiste zet na de andere. Na lang nadenken besloot ze met een diepe zucht "dan maar eeuwig schaak" te spelen en wachtte de tegenzet van Van der Wende af. Deze kon echter niets meer zonder dat hij zijn koning verloor; mat. Hilariteit en applaus waren het resultaat. De druiven zijn extra zuur voor Van der Wende: na een slapeloze nacht zal hij zich realiseren dat hier de laatste kans op de titel is weggegooid. Ei- moet nu nog 'gevochten' worden voor de tweede plaats. Dat gaat tussen hem en W.J Tanis. Die won in een goede partij van Van Geelen en staat praktisch gelijk met Van der Wende. Aange zien J. Santifort won van" Schaefer is hij niet meer in te halen; de titel is voor hem. De nummer vier, Arie Baas, had weinig moeite met W.T. Breen. Baas speelt al vanaf begin tweede helft zeer sterk. Als hij eerder zo was begonnen, was een strijd om de eerste diie plaatsen nog spannender geweest. Troost is ook in opmars. Na zijn overwinning op Speelman klimt hij naar de 7e plaats, met kansen op meer. Voor meer informatie over speelavonden en uitslagen kunt u kijken op website www.flakkee.net/-schaken/ontspanning. Morgen, zaterdag 12 april, hoopt de finan ciële commissie van het open Hervormd Jeugdwerk weer oud papier op te halen. Om 9.00 uur wordt begonnen op de Molenkade. Nieuweweg en de Schoolstraat. Wilt u het papier (geen karton) goed gebundeld en tij dig gereed zetten'^ Uitslagen van maandag 31-3: Bekerfinale: D. Wolfert-Joh. Wolfert 2-0 Afd. 2: W. Nieuwland-W. Knops 0-3 H. de Munck-W. Nieuwland1-1 Eindstand afd. 2: 1W. Knops 21-44 2. W. Stolk 21-41 3. H, de Munck21-34 4. A, Los 21-30 5. C.v.d.Ki-oon21-27 6. J.v.d.Groef21 - 24 7. W. Nieuwland21-18 8. M. Pooitvliet21-15 Waar denkt u aan als u het woord 'strand' hoort'.' Wandelen, zonnen, schelpen zoeken of...? Op zaterdag 19 april organiseert het IVN in samenwerking met het VNLGO een excursie op het Noordzeestrand bij Oud dorp. Op het strand en in de duinen zal op onderzoek worden uitgegaan on aekcken worden naiu' schelpen, krabben, de duinen met hun bijzondere planten. Natuurlijk is het afwachten welke vondsten er zijn, maar vorig jaar werd zelfs een zeehond gesignal eerd! Plaats; Strand Noord bij Ouddorp; Verzamelplaats; nabij stranillenl ik- 'Zeester'; Tijd; 10.00 uur; Duur; ca. 2 uur; Kosten: 1; Aanmelden; bij het VVV-kantoor. lole foou;0\87-(i8i78'); Tip; neem een vcnekijkor mee. Wereldwijd werd een heftig durend debat gevoerd in verband met de strijd en de aanpak daarvan tegen het dicta toriale bewind van Saddam Hussein en de onderdrukking van het Iraakse volk. pe onmogelijkheid van een omwente ling van binnenuit en de schimmige strijd van diverse grootmachten om in dit conflict te bemiddelen (of juist niet op te lossen, omdat dit niet strookte met het eigenbelang). Vredesbetogers demonstreerden in bijna alle grote ste den van alle landen. Regeringen in diverse landen spraken zich uit vóór of tegen, terwijl het volk waarover het ging waarschijnlijk in meerderheid een andere mening koesterde. De VN was kennelijk niet bij machte de tegenge stelde belangen in goede banen te lei den. Ging het ten diepste wel over de veiligheid waarvoor de Veiligheidsraad gesteld werd? Volgens de publieke opi nie moet het daarover gaan en dat zou ook te wensen zijn. Het ging over vragen van veiligheid, gerechtigheid en vrede. En om daarover te oordelen, daar is volgens velen de VN voor. Dé plaats om daarover tebesUssen. Maar is het niet beetje simpel gedacht dat de VN het Instituut zou zijn om daarover te beslissen? Want hoe liggen de verhoudingen binnen de VN veiligheidsraad, waarin alleen de grootmachten de belangrijkste stem heb ben, plus een vetorecht? Maar in het andere geval, als elk land een gelijkwaardige stem zou hebben, zou er dan overeenstemming te bereiken zijn? Vermoedelijk zou ook dan dezelfde tegenstrijdigheid, zo niet groter, aan het licht komen. Ook dan zullen veilig heid en een objectieve rechtvaardige behan deling in de knel komen. De tegengestelde belangen van de diverse machthebbers maakte een eensgezind gezamenlijk stand punt vrijwel onmogelijk. Waarheid, recht en billijkheid is in een klein landje al dikwijls niet te realiseren; hoe zou in een groot wereldwijd verband, met zoveel rassen-, religieuze- en cultuurverschillen recht gesproken en de vrede gehandhaafd kunnen worden? Immers, de gevestigde orde waarin we zijn grootgebracht zal veelal bepalen wat recht en waarheid is, dat veran der je niet met een pennenstreek. Ook in een 21e eeuw zullen duizenden jaren van religie en diepgewortelde cultuurverschillen niet simpel te overbruggen zijn en nog minder zijn weg te'denken. Dat is volgens de ver lichtingsdenkers ook niet persé nodig, als er maar respect en waardering is voor elkaar. Maar deze denkers gaan zelf uit van een godloze wereldorde - een seculiere orde, waarin normen en waarden als los zand wor den voorgesteld en waar de heersende win den de vorm moet bepalen van het steeds verwaaiende zand van continu veranderende normen en waarden. Demonische en onbe heersbare krachten zijn al dikwijls opgeko men, juist op momenten dat men dacht dat het nuchtere verstand de overhand zou heb ben. Invloed, rijkdom, eer, macht en eigen dunk zijn de immer aanwezige sluimerende elementen die de aangrijpingspunten zijn van de macht van het kwaad. En dat juist in een tijd waar de behoefte aan vaste steun punten zo groot mogelijk zou moeten zijn en dat ons denken en doen gereguleerd naar en ontleent dienen te zijn aan vaste onwrikbare gemeenschappelijke waarden en normen. Dat de VN dikwijls een machteloos en hope loos verdeeld appai'aat bleek te zijn om geschillen op te lossen en de vrede te hand haven, is al vele malen gebleken, en in de toekomst zal dit niet veel beter worden. De weinige keren dat een verstandige keuze werd gemaakt, meestal na lang talmen en ruziën, bleek in bijna alle gevallen - dit zijn onloochenbare feiten - tot stand te zijn gekomen door de doortastendheid van de VS. En welk aanwijsbaar voordeel hadden die daar voor zichzelf bij? Als je de vrijheid, zoals we die in de westerse landen kennen, als maatstaf neemt - een vrijheid door demo cratisch gekozen besturen - op zijn waarde weet te schatten en deze ook met respect voor minderheden toepast, dan zou het mis schien iets eenvoudiger liggen. Maar de Isla mitische landen hebben niets met onze rege ringen die op democratische wijze tot stand zijn gekomen. Ze verafschuwen deze vorm van bestuur. Het gaat recht in tegen de wet ten van de Koran en hun zienswijze en uitleg daarvan. Een scheiding van kerk en staat, zoals in het Westen gebruikelijk, is niet echt denkbaar. Alleen despoten zoals een Hus sein is dan licl allcrnatief. En ook die weten vrijwel altijd de kerk voor hun kaïTetje te spannen. Het is opmerkelijk dat de Islamitische lan den - ze vormen hitusscn bijna een meerder heid - zondermeer een blok vormen als het om zaken gaal waarbij de invloed van de Islam in het geding is. zoals bijv. in hun opstelling tegenover Israël on de VS. Er zijn dan weinig of geen redelijke argumenten meer te bedenken om ze hun mening bij te laten stellen. Dat dit voor het vrije Westen een groot probleem geworden is, moge dui- ilelijk zijn. Maar - en hier komt de zwakte van de democratie aan het liclit - in confrontatie niet zo'n onwrikbaar streng religieus niachtsblok als de Islam, zijn de westerse hinden in hun pragmatisch denken en hande len al snel bereid water in de wijn te doen ten koste van de eigen verworven vrijheid en saamhorigheid. Daarbij komt dan helaas de oiulerlinge eer en hebzucht en hun tegen- sirijtligc' belangen als het gaat om de belang- i-ljlcc bronnen van welvaart. En daaruit komt jli- onenigheid in de VN-Veiligheidsraad voort. Niet de veiligheid staat voorop, maar hel eigenbelang. Waarom moet een land lob- hveii bij andere landen om het gelijk boven II- krijgen? En waarom zijn landen vaak l,eieid om voor geldelijk voordeel hun prin cipe te verkwanselen^ Dit is ten diepste de oorzaak van de altijd durende onenigheid in de VN. Daarom was niet het eenzijdige optreden van de VS en Engeland het pro bleem Want ieder mens met een beetje gezond verstand moest het eens zijn met het doel van deze ooriog, om deze dictatuur te laten verdwijnen. Maar de reden van hun onderling gekrakeel IS vergroting van de macht en invloed bij anderen. En zo wordt de verantwoordelijk heid voor de veiligheid in de wereld geofferd aan de moloch van invloed en macht. Vele vredesbetogers hebben zich op de meest felle en agressieve manieren geuit. De vraag njst: zijn de vredesbewegingen wel zo vredelievend, zoals ze zo graag het volk wil len laten geloven? Als je let op hun uitspra ken, hun doelstellingen verhullend, achter het waas van mooie en humane verhalen,die veelal met de werkelijkheid in strijd zijn, dan vraag je je afis dit het wel? Of zit er een stuk eigendunk en eigenbelang achter die toch de ware bedoelingen probeert te maske ren. Mannen en vrouwen van naam liepen voorop in de rij van betogers. De keesjes, de marinusjes, de kareltjes, de femkes, de anja's, de gretta's met haar drugsdealende puppies, de huibjes en de verdere bewoners van de heilige Wester- en Oosterhuisjes. Enkele welen geleden verkeerden we een wijle op een begraafplaats. Ons oog viel als bij toeval op het graf van een Amerikaanse piloot en onze gedachten vertoefden enige momenten bij de heroïsche strijd van de jaren 40-45 van de vorige eeuw. En mensen die beroepshalve veel op begraafplaatsen komen, zoals voorgangers en predikanten, weten dat er heel veel plaatsen in ons land woordeloos getuigen van de strijd van bloed, zweet en tranen uit de oorlogsjaren. En ook van opoffering van levens voor onze vrij heid. Wie ooh in het Franse Normandië heeft gezworven, komt nog meer onder de indruk van de inzet, de strijd en de tiendui zenden gevallen levens, geofferd voor de verre naaste. Vergeten zijn de inzet en opof fering van talloze jonge levens in die jaren van dood en verschrikking. Geert Mak, één van onze nationale geschied schrijvers en schrijver van de 'Eeuw van van mijn vader', noemde de Amerikanen van de jaren 40 andere mensen dan de huidige Yanks. Dat zal waar zijn. Wie kennis heeft genomen van Mak's werken en zijn huidige levensstijl, weet dat ook hij ondertussen een ander mens is dan zijn achtbare voorvade ren. Maar waar volgens hem andere volken in de prut zijn verzakt, constateerde hij ken nelijk bij zichzelf een formidabele opgang, evenals het hem toejuichende volk. Mis schien mede omdat hij een gevierd en soci aal verlicht schrijver heet te zijn? Voor Mak een simpel iets om daarmee zijn status te verhogen. Of hebben we hier met een ver simpelde Mak van doen? Zelfkennis is, zoals we weten, een zeldzaam en eenzaam plantje. Het is vooral de huidige moraal zoals we die gemanifesteerd zien in de moderne cultuur, kunst, literatuur en de daaraan gelieerde levensstijl, waar de ontwortelde moderne mens zich uitleeft in alles wat hij goed en gunstig voor zichzelf vindt en waar een omkering van normen en waarden heeft plaats gehad. Door dit soort denk- en leef wijze voert de verloedering de euforie en eigendunk van de verlichte autonome mens ten slotte naar (tot in zijn ogen) goddelijke hoogte en waant hij zich superieur, werpt zich op en meet een oordeel aan over de in hun ogen verouderde en verachtelijke moraal. De opgang waarop men zich vooral in onze lage landen verheft, is in figuurlijke zin in feite een verdere verzakking van deze toch al laag gelegen streek tot het niveau van een gevaarlijk en stinkend moeras, dat gevoed wordt door een overloop uit de rio len van onze grachtengordels. Toen we de beelden in de media bezagen van de oorlog in Irak en de daar op dat moment strijdende militaüen, waarvan som migen waren gevangen genomen, dan was er echter weinig verschil te zien in de uit drukking en gesteldheid met die van hun roemrijk voorgeslacht. De angst en de ver schrikking was voelbaar en zichtbaar iden tiek en ook voor hen gold dat ze er niet veel bij te winnen hadden maar wel de kans lie pen er alles bij te verliezen. Zaterdag 22 maart jl. vertoonde zich een bonte stoet van heterogene en tegenstrijdige strevers voor de vrede naast het leger van beroepsdemonstranten. Marokkaanse straat schenders, jihadstrijders, AEL, Jah Jah en andere allochtone belangengroepen, kerk vorsten, horizontalistische vredestichters, de eenzijdige betogers van vrede en recht, de mulla's en anarchisten van allerlei soort en rang. Ze noemden Bush een uit de heup schietende cowboy. En hoewel zo'n 'wild westfiguur' in het vroegere Amerika welis waar tot de laagste orde gerekend werd, had den ze voor hun werk toch enkele kwalitei ten nodig die een bepaalde behendigheid en kundigheid vereisten, zoals een argusoog en een snel reactievermogen. Zo wisten ze zelfs op grote afstand een beer van een vai'ken te onderscheiden en een koe van een buffel. De vraag wie er een groter gevaar is, Saddam of Bush, was kennelijk voor veel mensen geen vraag. Voor velen was het bij het aantreden van Bush al geen vraag wie hij was: te behou dend en te weinig veriicht om een aanspre kende moderne leider te kunnen zijn. 'Geef ons maar een Clinton' was de roep. Deze Clinton had trouwens ook het economische tij sterk mee, terwijl weinigen zich echter realiseren dat het economisch welvaren in een bepaalde regeerperiode dikwijls wordt veroorzaakt door een voorafgaand gunstig klimaat (zoals we dat in eigen land ook heb ben meegemaakt vóór het paarse bewind).Clinton's grote verdienste was vol gens velen ook zijn soepele omgangsvormen en het openstaan voor een moderne en onge bonden manier van leven, tot en met het alternatieve en onnatuurlijke gebruik van prodiiden uit de tabaksindustrie. Bush echter was voor Nederland en voor diverse andere westerse landen een plaatje dat van tevoren was bepaald: een leider die geen goed kan doen. Dit was vooral ook in ons eigen land iedere dag te horen. Te ouderwets en te star voor een progressieve wereld. Een wereld waarin vooral geen plaats meer is voor de oude moraal, Ging het in de Veiligheidsraad puur om vei- ligheidsvragen, of gaat het bij de leiders of vertegenwoordigers van de grote naties ook om andere zaken, waar de veiligheid wel een rol bij speelt maar waarbij andere zaken een minstens zo grote rol spelen? Gaat het soms om macht en invloed op het wereldgebeuren en het veiligstellen van de economische belangen van diverse machtsblokken? Want wie zal dit nog kunnen ontkennen? Wie zal er in dezen een onbevlekt blazoen kunnen tonen? Rusland? China? De VS? Frankrijk, wellicht samen met Duitsland en België? Zo langzamerhand zou men toch in West Euro pa kunnen weten dat het immer naar hege monie strevende Frankrijk de grote toonzet ter en dwarsligger is geworden in het politie ke spel om de macht in de EEG. Het waren beslist geen nobele motieven die de Fransen ertoe brachten om hun tegenstem voor een tweede Irakresolutie te laten horen. De Fran se grandeur moet koste wat kost de boven toon voeren; dit kan voor iedereen duidelijk zijn daar er tal van voorbeelden van te noe men zijn. We hoeven maar te denken aan het landbouwbeleid en de eenzijdig gesubsi dieerde landbouw van dit land, wat het grootste obstakel is voor een eerlijke con currentie met de Afrikaanse ontwikkelings landen en de doodsteek voor hun economie. De Afrikaanse landen moeten hun producten zien te slijten op een vrije open wereldmarkt. Ook de ontduiking en het profiteren van het tegen Irak ingestelde olie-embargo wees op eigenbelang. Dat de strijd in Irak voor de geallieerden ondanks hun superieure slimme wapens toch niet zo simpel bleek te zijn dan aanvankelijk werd gedacht, was niet zo verbazingwek kend. De ongelijkheid zat in dit geval in de benadering van de waarde van een mensen leven. Waar voor de VS de inzet van elk mensenleven van levensbelang was, onge acht vriend of vijand, daar zijn in de ogen van dictator Saddam mensen slechts opofferbare pionnen, die alleen van belang zijn voor zijn persoonlijke overlevingsstra tegie. Dat zijn de sluwe onmenselijke wapens van dictators en de eveneens door veel Islamitische mulla's gezegende wapens van zelfmoordtertoristen. Die dragen de goedkeuring weg van veel vredesbetogers van westerse anarchistische en gelijkgezinde elementen, die deze wapens mede omarmen. Dit dilemma maakt de strijd voor de geal lieerden gecompliceerd en dramatisch gevaarlijk. De wereld keek verdeeld en vooral kritisch naar het optreden van de geallieerden. Dat is een veeg teken voor de verworven vrijheid van de westerse wereld en zal desastreus blijken te zijn voor een noodzakelijke saam horigheid in de strijd tegen het steeds vaker voorkomend internationaal terrorisme. Maar er is meer. Achter of voor deze Mid denoosten problematiek doemt steeds de verwevenheid met de Staat Israël op. Alles draait en spant zich om het profetisch ver melde middelpunt daarvan: Jeruzalem, genoemd de steen des aanstoots, de stad Davids, de Vredestad, de berg des Heiligen Sieraads, maar ook eens genoemd 'de Bloedstad'. In de westerse democratisch bestuurde landen klinkt steeds luider de roep om een oplossing voor het Israëlisch/Pale stijns conflict. Vrijwel alle volken zijn van mening dat Israël gedwongen moet worden om diverse eisen van de Palestijnen in te wil ligen, desnoods met geweld. Het lijkt steeds meer een strijd te worden van allen tegen één, want het Islamitisch blok moet men immers te vriend houden en de negatieve stemming tegen de westerse wereld moet worden omgebogen. Vooral nu, zeggen velen, is dit het moment waar handelend opgetreden moet worden door de VS. Zo zal Israël de dupe dreigen te worden van de oor log in Irak en de wereldwijde druk van de publieke mening en de onlustgevoelens van de Islam contra Israël, ofwel de oude zonde bok van vele volken. Zal andermaal de benauwdheid voor dit volk oprijzen en zal het wellicht weer alleen komen te staan? Of wordt Israël wellicht hierdoor ertoe gebracht om hun eigen Zon debok - hun eertijds vrijwillig aangeboden, maar door hen versmade en beladen Zon- denwegdrager - in het oog te krijgen? Wat de uiteindelijke uitkomst van deze strijd zal zijn? Dat kunnen we allen weten als we niet, tegen beter weten in, ons hoofd in het zand blijven steken. Chr, van der Veer Korteweegje 50 Nieuwe Tonge De verkoping van zaterdag 5 april voor 'Stichting AduUam Gehandicaptenzorg' heeft het prachtige bedrag opgebracht van ongeveer 2.950,-. Het comité Nieuwe Ton ge e.o. wil iedereen bedanken die hieraan heeft meegewerkt: alle vrijwilligers, kerken- raad en kerkvoogdij, conciërge, sponsors, iedereen die tegen korting iets beschikbaar heeft gesteld en vooral degenen die iets heb ben gekocht. De sponsors waren: Elselina Bruidsmode, Flakkeesch Bazar, Van Gansewinkel, Van Lint Autoschade, Van Steenis Auto's Sint Maartensdijk, Installatiebedrijf Van Oosten de, Timmerbedrijf Ton v.d. Valk. Zuivel- handel L. Verhoeff, Visser Visser R.A., Van Wagemngen Begrafenisverzorging.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 10