PvdA ^Christenunie J^f- Elilll1D01-l1IEUM GEMEENTE /[iflDDELHARNIS nemeenlllli&r Bela'Sl ••mmiif" 'imiiSil Jeugd- en jongerenbeleid; Jeugd- en Jongerenbeleid; Taak voor politiek Continuering en versterking Jeugd en Jongerenopbouwwerk Jeugd- en Jongerenbeleid De zeven raadsfracties van Middelharnis schrijven deze keer over het jeugd- en jongerenbeleid.Ook nu kunt u de verschillende standpunten vergelijken. Het jeugd- en jongerenbeleid is een project dat eilandelijk wordt aangepakt. Heeft u opmerkingen ofvragen.de diverse adresgegevens staan bij elke fractie genoemd. ledere vrijdagavond geven twee fracties hun visie op actuele onderwerpen in het radioprogramma 'Supierpolitiek'dat van 19.00 - 20.00 uur vanuit 'het Diekhuus'te Middelharnis door radio Superstar wordt uitgezonden. Belangstel lenden zijn welkom. y/ilturn£epraten.eeninipreekmicrofoonëaq;nwezig. Valkuil Jeugd- en Jongerenbeleid Mobiele jOP's Jeugd- en Jongerenbeleid Jeugd- en jongerenbeleid Jeugdbeleid -f PAGINA 8 VRUDAG 4 APRIL 2003 Jeugd en jongeren waren er altijd en zullen er altijd zijn. Opgroeien en volwassen worden is tegenwoor dig een moeilijker proces dan vroeger, gezien de complexheid van onze samenleving. De eisen die aan jeugdigen gesteld worden zijn enorm toegenomen. Opleiding is hier voor noodzakelijlc. Scholing was altijd al belangrijk maar wordt steeds belangrijker. De druk van de naaste omgeving en maat schappij om zo hoog mogelijk op de ladder van "aanzien" te klimmen is dikwijls heel groot. Je moet mee! Geen diploma's of opleiding wordt als een blijvende nederlaag ervaren die Jaarlijks worden er in Nederland 50.000 kinde ren mishandeld. Daarvan komen er vanwege ernstig afblijvend letsel 5200 in ziekenhuizen terecht, ledere week sterft er een kind door kindermis handeling. Suïcide blijkt de derde doodsoorzaak te zijn in de leeftijdgroep van 15-19 jarigen. Gemiddeld sterft er wekelijks één jongere door zelfdoding. Heeft het eilandelijke jeugd- en jongerenbeleid dan alleen betrekking op bovenstaande - aangrijpende - gegevens? Gelukkig niet, maar het staat er ook niet los van. Ook op ons eiland is er meer gaande dan ons lief is en dan we willen aannemen. Hoeveel jongeren komen niet in aanraking met drugs en in de verleiding die middelen ook daadwerkelijk te gebruiken. Hoeveel 'leegte' is er niet onder de jeugd? Hoeveel jongeren heb ben geen doel meer in hun leven? Ouders hebben uiteraard de eerste verantwoor delijkheid. Een verantwoordelijkheid door de Heere aan hun gegeven. Voor jongeren is de gezinssituatie van groot belang. Maar als ouders zich onttrekken aan hun verantwoorde lijkheid, daartoe niet in staat zijn of geen enke le invloed meer op hun kind hebben? Dan mogen we daar als particulier maar ook als politiek niet met een grote boog om heen gaan. En doen we dat niet het liefst als we een groep bijeen zien? Het zou beter zijn hen gedag te zeggen en een praatje te maken? Gro te kans dat ze het nog op prijs stellen ook. Hoe groot is onze tolerantie? Niet om datgene te gedogen wat niet goed is. Maar om hen te laten voelen dat ze er bij horen en het waard zijn dat naar hen wordt omgekeken. Het is onze jeugd. Zoals gezegd ook de politiek heeft in dezen een taak. Vandaar dat er eilandelijk een jeugd- en jonge renbeleid is. Dat heeft reeds twee jaar gedraaid en krijgt thans een nieuwe impuls. Een duide lijker aanpak met goede afspraken en een klankbordgroep waarmee gecommuniceerd kan worden. flis SGP zullen wij het jeugd- en jongerenbe leid steunen. De taak van de politiek is daarbij niet alleen geld beschikbaar te stellen maar ook te contro leren of dit goed besteed wordt: jaarlijks aan de hand van een werkplan prestatieafspraken maken. Voor de jeugdwerkers zelf is het ook goed om duidelijkheid te hebben. Door hun zelf is aangegeven dat het daar in het verleden teveel aan heeft ontbroken. Niet alle activitei ten die ontplooit worden hebben onze instem ming. Als SGP hebben we dat gezegd en zul len dat ook blijven zeggen. Wenselijk is het die activiteiten te ontwikkelen die voor heel de gemeenschap acceptabel zijn. Overigens besef fen wij heel goed dat dit bijzonder moeilijk is; het gaat niet om die jeugd die je met een muziekuitvoering van straat houdt.Belangrijk is om de jeugd zelf bij de te ontplooien activitei ten te betrekken. Een jeugdgemeenteraad zou daar heel goed een taak in kunnen hebben. Maar uiteraard zijn daartoe meer mogelijkheden die benut kunnen worden. Vv^ij pleiten er voor dat zeker één van tweejeugdopbouwwerkers een christelijke ach tergrond heeft zodat de jeugd met een kerkelij ke achtergrond daarop kan worden aangespro ken. Onze jeugd heeft er recht op om in een veilige stabiele omgeving op te groeien, dit is investeren in de toekomst opdat zij geen gevange worden van de cultuur waar binnen zij verkeren maar het wezenlijke doel in hun leven vinden. namens de SCP, M. van der Boom. Fractievoorzitter, C.J. van Dam. Steneweg IS, 3241 XC Middelharnis email: dam.steneweg@filternet.nl altijd om je heen blijft hangen. Al met al wordt er nogal wat van onze jeugd verwacht om een plek in de samenleving te vinden en een geso cialiseerd (lees aangepast) persoon te wor den. Ondeugden en normoverschrijvend gedrag is er ook altijd geweest en dat zal ook zo blijven. Laat iedereen maar eens terugdenken aan zijn eigen jonge jaren. Volwassen worden verloopt niet bij iedereen even gladjes. Liefde, bijsturing, steun en voorlichting zijn bouwstenen om tot die vol wassenheid te komen. In de eerste plaats is daar een warm thuis voor nodig. Daarnaast hebben school, vereniging, en hulp verlenende instellingen hier een taak in. Ook de gemeente speelt een rol in deze. Regionaal is er op Goeree Overflakkee een jeugdbeleid opgestart waar een aantal pnorltei- ten in zijn opgenomen. Jeugd en jongeren informatie. Vroeg signalering. jeugd en jongeren participatie Bij prioriteit IV\/ordt gevolg aan gegeven om jongeren opbouw verder te ontwikkelen door aansturing middels de stichting Companen waar twee jongerenwerkers die door de kennis van de leefwereld van jongeren en agogische inzichten zeer waardevol kunnen zijn. Prioriteit 2. jeugd en jongeren zullen goed gei'nformeerd moeten worden over oa huisves ting, belasting, seksualiteit, vakantiewerk, drugsgebruik, opleidingen, enz. Zodat ze een verantwoordde keuze kunnen maken. Prioriteit 3. Vroeg signaleren van mogelijke problemen in de ontwikkeling van jeugdigen zo dat zo snel mogelijk kan worden ingegre pen. Preventieve zorg dus. Bureau jeugdzorg, onderwijs, kinderopvang, GGD, enz hebben hier een belangrijke taak in. Prioriteit 4. Jeugd laten participeren bij het zoe ken en inrichten van buitenruimtes, en een jeugdgemeenteraad. Jeugd bij beslissingen betrekken die de jeugd aangaan. U ziet dat er niet alleen aan jongeren wordt gedacht maar dat er ook mogelijkheden wor den gecreëerd om hier in de praktijk wat mee te doen. Voorwaarde scheppend dus. Dit blijft noodzakelijk omdat de maatschappij veranderd en daar passend beleid steeds op geactualiseerd dient te worden. Er gebeuren in de praktijk nog steeds zaken die bijsturing behoeven. Bedoeld wordt hier niet dat jongeren altijd voor overlast zorgen. Zeker niet! Doch er zijn groepjes die daar wel voor zorgen. Jongeren behoren niet aan de rand of buiten het dorp verbannen te worden maar een plaats te hebben binnen onze samenleving en in onze dorpen. Daarbij is voornoemd beleid en sturing nood zakelijk. Sturing en begeleiding door professionele men sen, maar ook door de vele vrijwilligers binnen verenigingen die daar mede een opvoedende taak uitvoeren. Ook de politiek binnen onze gemeente schept daar de mogelijkheid voor door beleid te maken wat voor onze jongeren en dus ook voor ons kan bijdragen aan een leefbare samenleving. Algemeen Burger Belang voelt zich hier zeer bij betrokken én zal hier zoals u mag verwachten een positieve bijdrage aan leveren. Fractie ABB, fractievoorzitter M.M. v.d. Nieuwendijk, Dijkstraat 22, 3245 AE Sommelsdijk, tel 48 41 08 Maatregelen die ertoe lei den dat de jeugd in een veilige, gezonde en sta biele omgeving opgroeit, zijn een belangrijke inves tering in de toekomstige volksgezondheid en het toekomstige veiligheidsbeleid. Jeugdgezond heidszorg, opvoedingsondersteuning, bestrij ding van onderwijsachterstanden en voor- en buitenschoolse vorming en opvang binnen een integraal jeugdbeleid, kunnen hieraan een bij drage leveren. Zo zou je de hoofddoelstelling van het jeugd- en jongerenwerk kunnen omschrijven. Het welzijnsbeleid voor jongeren biedt moge lijkheden om Middelharnis ook voor deze leef tijdsgroep tot een aantrekkelijke woongemeen- te te maken. De PvdA is zich ervan bewust dat het bestaan van ontmoetingsplaatsen in eigen beheer voor jongeren van belang is als herken ningspunt en mogelijkheid tot ontplooiing van sociale vaardigheden. Dat betekent dat naast de bestaande jongerenopvangplaats er nog anderen gerealiseerd moeten worden, maar dan wel in overieg met de doelgroep. Tijdens de gemeentedag van enkele jaren geleden is aan de jeugd beloofd dat contacten tussen jeugd en politiek blijvend zouden zijn. Dat is niet echt gelukt. En juist dat overieg met de jeugd is zo belangrijk om het beleid te doen slagen. In de visie van de PvdA gebeurt dat te weinig en wordt er teveel de nadruk gelegd op de bestrij ding van overiast. Meer nadruk zou moeten lig gen op het realiseren van een groter aanbod Fractiegcwijs van voorzieningen voor de jeugd, gericht op de toekomst. Het jeugd- en jongerenwerk is door de vorige (PvdA) wethouder in de steigers gezet. Alle vier de eilandelijke gemeenten hebben toen gekozen voor de volgende 5 doelstellingen: continuering en versterking van het jeugd- en jongerenwerk. jeugd- en jongereninformatie vroegsignalering van achterstanden jeugd- en jongerenparticipatie bij activiteiten door en voor jongeren betere samenwerking tussen de instellingen en organisaties enerzijds en de gemeenten en politieke besluitvorming anderzijds. Op basis van voortschrijdend inzicht, of zeg maar gewoon er kwamen vier nieuwe college's, zijn die doelstellingen gedeeltelijk in de prul- lenmand verdwenen en in plaats daarvan zijn enkele nieuwe doelstellingen geformuleerd, met een geheel andere toonzetting. In het verleden werd gewaarschuwd voor de grootste valkuil betreffende jongerenwerl<ers: namelijk dat ze ingezet worden bij de bestrij ding van overiast, welke van jongeren en hun gedrag op sommige plaatsen wordt ondervon den. En wat staat er als eerste doelstelling voor het jongerenwerk in het nieuwe plan: "een actieve bijdrage leveren aan het bestrijden van overlast". Daar zijn jongerenwerkers niet voor en daar mag je ze ook niet voor gebruiken, zeker niet als ze maar ongeveer een dag of twee per week beschikbaar zijn voor Middelharnis. Het is zaak om daadwerkelijk meer te doen voor de jeugd, meer geld beschikbaar te stellen voor activitei ten, daadwerkelijk de jeugd betrekken bij nieu we opvangplaatsen, kortom meer actie. Nu lijkt het erop dat de gemeente Middelharnis voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. In het collegeprogramma 2002 - 2006 wordt gesproken over de vorming van een jeugdge meenteraad. In de uitwerkingsnotitie, wordt het jaar 2003 genoemd als zijnde het jaar waar in de jeugdgemeenteraad ter hand zal worden genomen. Hopelijk ziet het college en de raad een jeugd gemeenteraad niet als het enige middel om iets concreets aan jeugd- en jongerenparticipatie te doen. Meer informatie: email PvdA: middelharnis@pvda.nl webpagina PvdA: littp://www.pvda.nl/middelharnis VOORUrrSTREVEND DORPSBELANG Jeugd- en jongerenbeleid is veel meer dan het organiseren en subsidiëren van enkele activitei ten voor een beperkte groep jongeren, zoals dikwijls verondersteld wordt. Jeugd- en jonge renbeleid gaat over het scheppen van mogelijk heden voor de jeugd in alle leeftijdsgroepen om buiten de thuissituatie en de school actief te zijn en zich verder te ontplooien. Vooruit strevend Dorpsbelang '78 vindt dat het jeugd- en jongerenbeleid in de gemeente Middelharnis nog beter ontwikkeld moet worden dan tot nu toe gedaan wordt. Instellingen en verenigingen die zich specifiek inzetten voor de jeugd moe ten daarvoor een beroep kunnen doen op de subsidieregeling. Vooral voor de doelgroep van 12-16 jarigen zouden er meer activiteiten aan geboden moeten worden. Het is een taak van de instellingen om in samenspraak met de jon geren te ontdekken aan welke activiteiten behoefte is en het aanbod daar op af te stem men. VDB '78 heeft kritiek op het tot op heden gevoerde jeugd- en jongerenbeleid. In dat kader is al meer dan eens geopperd of er niet gewerkt kan worden met (mogelijk kleinere) mobiele Jongeren Opvang Plaatsen QOP's) dan deze statisch op één vaste plaats te houden. VDB '78 is het ook pertinent niet eens met het beleid dat een voorziening als het Open jonge ren V/erk (Jailhouse) niet tijdig voorzien is van een andere locatie om de activiteiten voort te zetten. Ook op het gebied van sport is het wenselijk dat een breed aanbod van voorzie ningen voor de jeugd wordt gecreëerd. Zo maakt VDB '78 zich al jaren sterk voor de aan leg van een kunstgrasveld voor de hockeyver- eniging en een atletiekbaan. Het ontbreken hiervan beperkt de jeugd in de mogelijkheden om deel te nemen aan deze sporten. Helaas ontbreekt de wil bij het College en de College partijen om hier echt werk van te maken. De fractie van VDB '78 vindt het teleurstellend dat als uitgangspunt voor het ontwikkelen van het jongerenbeleid de jeugd in relatie tot over last wordt gezien. Al eerder wij ons kritisch uit gelaten over het gebrek aan tolerantie en respect in onze samenleving. VDB '78 zal niet ontkennen dat er ook in onze gemeente jeugd is die overlast veroorzaakt. Ook erkennen wij de problemen die er zijn rond het gebruil< en verhandelen van (soft)drugs en wij zullen deze problemen zeker niet bagatelliseren. Dit is ech ter een aspect van openbare orde en veiligheid en de aanpak van deze problematiek valt onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester en de politie. VDB '78 is van mening dat jeugd- en jongerenwerkers daarom niet primair ingezet moeten worden bij de bestrijding van de overlast. Het heeft veel meer nut om de jon gerenwerkers de ruimte te geven om in samen spraak met de jongeren te ontdekken aan wel ke activiteiten behoefte is en daar een aanbod op af te stemmen. De jeugd moet gestimuleerd worden tot zelfwerkzaamheid hetgeen voldoe ning geeft. Samen werken aan een gezonde samenleving, het gaat immers om mensen! NV. L. C. Nattekaas, fractievoorzitter VDB '78 Telefoon 0187470277 Fax 0187470270 E-mail info@vdb78.ni De Christenunie is ervan overtuigd dat de basis voor gezonde menselijke verhoudingen ligt in de liefde tot God en de naaste. Van daar uit gaan mensen zich verantwoordelijk voelen voor het welzijn van zichzelf en anderen. Het treffen van voorzieningen die de leefbaarheid en het saamhorigheidsgevoel vergroten behoort dan ook in de eerste plaats tot de ver antwoordelijkheid van ons allen als burgers van de gemeente Middelharnis. De taak van de gemeentelijke overheid is hierbij vooral voor waardenscheppend en stimulerend. Naar mening van de ChristenUnie ligt de ver antwoordelijkheid voor opvoeding van en toe zicht op jongeren in de eerste plaats bij de ouders. Hieruit volgt dat de invulling van jeugdwerk in eerste instantie het initiatief van ouders en parriculiere instellingen moet zijn. In veel gevallen gaat dit erg goed. We hebben bloeiende sportverenigingen, culturele instellin gen, (kerkelijke) jeugdverenigingen etc, We hebben een grote groep jongeren die door hun ouders, eventueel ondersteund door de genoemde verenigingen en instellingen geprik keld worden zich te ontwikkelen tot verant woordelijke en volwaardig deelnemende bur gers. Helaas zijn er ook knelpunten te ontdekken, waarbij in een aantal gevallen de openbare orde in het gedrang komt en overiast wordt ervaren. In die gevallen moet de overheid een handhavende taak vervullen. Nu zijn handha vende maatregelen niet de meest populaire, zeker niet bij degene die hierbij, vermeend of daadwerkelijk in hun vrijheid beperkt worden. Daarom is het van groot belang dat de gemeente zich ook sterk maakt voor de preven tieve maatregelen die het ontstaan van eventu ele ontsporingen zoveel mogelijk voorkomt. We spreken hierbij niet over jongeren die bij het opgroeien een keer de "kont tegen de knb gooien" en hierbij wat overiast bezorgen. In deze gevallen doet een portie verdraagzaam heid bij ons allen als burgers hier wonderen bij. Maar zorgelijk zijn de gevallen waar door gebruik van alcohol en/of drugs schade ont staat die het participeren in de samenleving in gevaar brengt. Naar de mening van de ChnstenUnie kan en moet de verantwoordelijkheid van ouders én de wil van de gemeente om sterk stimulerend en soms initiërend op te treden hand in hand gaan. Ouders hebben behoefte aan ondersteu ning van de samenleving bij de moeilijke opvoedingstaak en de gemeente kan zoveel handhavend optreden als zij wil, zonder de hulp en samenwerking van de ouders kan hier niet zoveel van verwacht worden. Helaas komt door de excessen bij een (klein) deel van de jeugd de totale jeugd in het licht van handhaving en openbare orde te staan. Die ontwikkeling moet omgebogen worden! Jeugd beleid moet in het teken staan van het verzil veren van de kansen die jong zijn met zich meedraagt. De ChristenUnie wil sterk inzetten op het stimuleren van opgroeien in en samen met de Middelharnisse samenleving. Verdraag zaamheid, enthousiasme, betrokkenheid en interesse ten opzichte van de jeugd zijn daarbij sleutelwoorden aan de ene kant, handhaving, overlastbeperking en duidelijkheid zijn de steekwoorden die aan de andere kant het even wicht helaas in sommige gevallen moeten her stellen. Laten we als burgers én overheid onze inzet richten op het integreren van de jeugd in onze samenleving en sociale verbanden. Alles van waarde is kwetsbaar. Onze jeugd heeft een onschatbare waarde, laten we de bescherming gezamenlijk ter hand nemen. Wij zijn voor reacties te bereiken op www.middelharnis,christenunie.nl of middels fractie@middelharnis.christenunie.nl. U kunt de ChristenUnie raadsleden hierover uiteraard ook direct benaderen; Johan van Oosten- brugge, 0187-486839 en Ron de Rover, 0187-486870. De WD komt op voor lokaal! De Jeugd heeft de toekomst' Maar de Jeugd is heden! De WD is dan ook van mening dat Gemeente Middelharnis actief voorwaarden moet scheppen om de jeugd te vermaken en te ontwikkelen. Denk daarbij aan voorwaarden op het gebied van sport, vrije tijd, cultuur, scholing, gezondheid en veiligheid. De kaders die onlangs zijn goedgekeurd in de raadsvergadering zien er 'mooi' uit, maar die nen nu ook echt geconcretiseerd te worden. De WD is van mening dat er op deze terreinen door het huidige college nog veel werk te ver zetten is. De WD zal een vijftal punten m.b.t. SPORT VEILIGHEID VRIJE TIJD GEZOND HEID SCHOLING CULTUUR als voorbeeld noemen: De buitensportyoorzieningen moeten zo spoe dig mogelijk geconcentreerd worden. De mees te atletiek trainingen van de jeugd vinden namelijk op de openbare weg plaats! Als de hockey nog lang moet wachten op kunstgras, bestaat er geen hockey meer voor de jeugd! De jonge Spartaan heeft een extra veld nodig! De WD maakt zich sterk voor u. De jongeren willen een aansprekende uitgaans gelegenheid in de centrumgemeente Middel harnis. Waarom moet onze jeugd naar Oud- dorp of de overkant om uit te gaan? Of waar om brengen uw kinderen hun tijd slenterend op straat door? De WD zal goede particuliere initiatieven om te komen tot de realisatie van een uitgaansgelegenheid steunen. Er dient alsnog op korte termijn een andere locatie gevonden te worden voor het Open Jongerencentrum. Op de locatie in de West plaat zijn door het huidige bewind in de Gemeente Middelharnis geen activiteiten van bepaalde jongeren meer mogelijk. De WD is van mening dat er een breed opgezet 'home' gerealiseerd moet worden voor activiteiten van jongeren. Het huidige college zal zichtbare inspanningen moeten verrichten. De drugsproblematiek op het eiland moet voortvarend aangepakt worden. Wie is eigen lijk niet van mening dat de politie radicaal in moet grijpen? Onze jeugd mag niet aan de drugs! De capaciteitsproblemen binnen het onderwijs moeten worden opgelost. De huidige situatie is niet bevorderiijk voor het onderwijs. Extra schoolvoorzieningen in de Vv'estplaat behoren tot de mogelijkheden, maar het wachten is op het haalbaarheidsonderzoek. Kwalitatief goed onderwijs is essentieel voor de jeugd om zich ten volle te ontwikkelen. Daarnaast dient de gemeente voorwaarden te scheppen om betere voorlichting te geven richting de jeugd over drugs, cultuur, samenleving, normen en waar den etc. Het jongerenwerk dient versterkt te worden i.p.v. verder afgebouwd te worden. De proble- matieken zijn groter dan voorheen. Gemeente lijke samenwerking is ook op dit terrein wense lijk, maar blijkt ook hier moeizaam te verlopen. Kortom, na beleidsontwikkeling volgt uitvoe ring en evaluatie! De VVD is voorstander van een krachtige voortzetting van de uitvoering van het jeugd- en jongerenbeleid. Namens de WD fractie Inge van Es-van der Heijden email: reinosinga@hetnet.nl De mogelijkheden voor jongeren lijken onbe grensd in een wereld waarin nagenoeg alles lijkt te kunnen en te mogen. Het spiegelbeeld van deze onbegrensde mogelijkheden is de begrenzing door verschraling en verarming van het samenleven. Het merendeel van de jonge ren groeit gelukkig op zonder dat hulp van bui tenaf nodig is. Voor een relatief kleine doch groeiende groep jongeren en hun leefomgeving geldt dat niet: zonder hulp hebben zij onvol doende perspectief. Het preventiebeleid van de gemeente moet gericht zijn op het creëren van een gezonde leefsituatie van de jongeren in de eigen directe leefomgeving. Gezin, buiten schoolse opvang en activiteiten voor jongeren kunnen bewerkstelligen dat de positie van de jongere in de maatschappij een startpositie is in plaats van een eindpositie. Hierbij dient aan gesloten te worden bij de levensbeschouwelij ke achtergrond van jongeren. Jeugdzorg werkt alleen als het in goede samen spraak gaat met jongeren zelf, de ouders/ver zorgers, dejongeren(opbouw)werkers. De gemeente moet zorg dragen voor een goed jeugd- en jongerenbeleid. Eventuele begelei dingstrajecten moeten zo jong mogelijk inge zet kunnen worden. Ouders hebben de grootste verantwoordelijk heid als het gaat om het voorkomen van pro blemen. Daarnaast moet ook de gemeentelijke overheid een situatie creëren om jongeren bij beleidsvoorbereiding en -uitvoering te betrek ken. Het College wil, aldus het collegeprogram 2002 - 2006, het bovenstaande bewerkstelligen door het in het leven roepen van een Jeugdgemeen teraad. Dit streven, waarover het CDA in haar verkiezingsprogramma ook een hoofdstuk gewijd heeft, is een loffelijk streven. Met de daarop volgende zin in het collegeprogram hebben wij meer moeite: de samenstelling van de jeugdgemeenteraad moet overeenkomen met de politieke samenstelling van de Raad. Dat lijkt mij praktisch onhaalbaar. Hoeveel jon geren hebben al een bewuste keuze voor een partij gemaakt en zijn al partijlid? Dualisme De landelijke overheid is enige jaren geleden tot de conclusie gekomen dat de betrokkenheid van de burger bij de politiek in het algemeen, maar bij de gemeentelijke en (vooral) provin ciale politiek tanende was. Een commissie onder leiding van professor Elzinga heeft onderzocht wat aan deze tanende belangstel ling ten grondslag lag. Ook kwam deze com missie met een aantal aanbevelingen. Eén van die aanbevelingen was de omzetting van het monisme naar een dualisme. Populair gezegd: de gemeenteraad mag Tweede Kamertje spe len. De 'ministers' in het College opereren los van de raad. zij voeren slechts het door de raad gewenste beleid uit. De discussies in de open bare raadsvergaderingen zijn voor een ieder waarneembaar en volgbaar. Er worden geen plannen meer voorgekookt in de 'besloten' fractieberaadslagingen. Dit komt de openheid ten goede. De betrokkenheid van de burger bij de plaatse lijke polihek kan alleen tot ware wasdom komen, wanneer er jaariijks in de kernen/wij ken een politiek forum wordt gehouden. Dat bleek wel tijdens de discussies tussen de inge zetenen en de fractievoorzitters bij de onlangs gehouden avond in de kern Stad. De burger heeft daar zijn zegje kunnen doen en menige partij was onkundig van wat er leefde. Dat is wellicht na deze (goed bezochte) avond veran derd. Van belang is nu dat de politiek in de te maken afwegingen deze geluiden in het achter hoofd houdt. Hiermee is niet gezegd, dat elke geuite wens ook gerealiseerd wordt! Wel dient rekening gehouden te worden met de gevoe lens die in de kernen leven. Eind mei zal er een meeting gehouden worden in de kern Nieuwe Tonge. Hopelijk zal ook deze avond door menig inwoner van deze kern bezocht worden. CDA-Middelhamis Fractievoorzitter: J.R. Dillingh Boudewijnstraat 21 3243 AD Stad aan 't Haringvliet tel.:0187-611441 e-mail: fam.j.diIlingh@zonnet.nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 8