PvdA
^Christenunie
J^f-
Elilll1D01-l1IEUM
GEMEENTE
/[iflDDELHARNIS
nemeenlllli&r Bela'Sl
••mmiif" 'imiiSil
Jeugd- en jongerenbeleid;
Jeugd- en Jongerenbeleid;
Taak voor politiek
Continuering en versterking
Jeugd en Jongerenopbouwwerk
Jeugd- en
Jongerenbeleid
De zeven raadsfracties van Middelharnis schrijven deze keer over het jeugd-
en jongerenbeleid.Ook nu kunt u de verschillende standpunten vergelijken. Het
jeugd- en jongerenbeleid is een project dat eilandelijk wordt aangepakt. Heeft
u opmerkingen ofvragen.de diverse adresgegevens staan bij elke fractie
genoemd.
ledere vrijdagavond geven twee fracties hun visie op actuele onderwerpen in
het radioprogramma 'Supierpolitiek'dat van 19.00 - 20.00 uur vanuit 'het
Diekhuus'te Middelharnis door radio Superstar wordt uitgezonden. Belangstel
lenden zijn welkom.
y/ilturn£epraten.eeninipreekmicrofoonëaq;nwezig.
Valkuil
Jeugd- en Jongerenbeleid
Mobiele jOP's
Jeugd- en Jongerenbeleid
Jeugd- en
jongerenbeleid
Jeugdbeleid
-f
PAGINA 8
VRUDAG 4 APRIL 2003
Jeugd en jongeren waren er altijd en zullen er
altijd zijn.
Opgroeien en volwassen worden is tegenwoor
dig een moeilijker proces dan vroeger, gezien
de complexheid van onze samenleving.
De eisen die aan jeugdigen gesteld worden zijn
enorm toegenomen. Opleiding is hier voor
noodzakelijlc.
Scholing was altijd al belangrijk maar wordt
steeds belangrijker.
De druk van de naaste omgeving en maat
schappij om zo hoog mogelijk op de ladder
van "aanzien" te klimmen is dikwijls heel
groot.
Je moet mee! Geen diploma's of opleiding
wordt als een blijvende nederlaag ervaren die
Jaarlijks worden er in Nederland 50.000 kinde
ren mishandeld.
Daarvan komen er vanwege ernstig afblijvend
letsel 5200 in ziekenhuizen terecht,
ledere week sterft er een kind door kindermis
handeling.
Suïcide blijkt de derde doodsoorzaak te zijn in
de leeftijdgroep van 15-19 jarigen.
Gemiddeld sterft er wekelijks één jongere door
zelfdoding.
Heeft het eilandelijke jeugd- en jongerenbeleid
dan alleen betrekking op bovenstaande
- aangrijpende - gegevens? Gelukkig niet,
maar het staat er ook niet los van. Ook op ons
eiland is er meer gaande dan ons lief is en dan
we willen aannemen.
Hoeveel jongeren komen niet in aanraking met
drugs en in de verleiding die middelen ook
daadwerkelijk te gebruiken. Hoeveel 'leegte' is
er niet onder de jeugd? Hoeveel jongeren heb
ben geen doel meer in hun leven?
Ouders hebben uiteraard de eerste verantwoor
delijkheid. Een verantwoordelijkheid door de
Heere aan hun gegeven. Voor jongeren is de
gezinssituatie van groot belang. Maar als
ouders zich onttrekken aan hun verantwoorde
lijkheid, daartoe niet in staat zijn of geen enke
le invloed meer op hun kind hebben?
Dan mogen we daar als particulier maar ook als
politiek niet met een grote boog om heen
gaan. En doen we dat niet het liefst als we een
groep bijeen zien? Het zou beter zijn hen
gedag te zeggen en een praatje te maken? Gro
te kans dat ze het nog op prijs stellen ook.
Hoe groot is onze tolerantie? Niet om datgene
te gedogen wat niet goed is. Maar om hen te
laten voelen dat ze er bij horen en het waard
zijn dat naar hen wordt omgekeken. Het is
onze jeugd.
Zoals gezegd ook de politiek heeft in dezen
een taak.
Vandaar dat er eilandelijk een jeugd- en jonge
renbeleid is. Dat heeft reeds twee jaar gedraaid
en krijgt thans een nieuwe impuls. Een duide
lijker aanpak met goede afspraken en een
klankbordgroep waarmee gecommuniceerd kan
worden.
flis SGP zullen wij het jeugd- en jongerenbe
leid steunen.
De taak van de politiek is daarbij niet alleen
geld beschikbaar te stellen maar ook te contro
leren of dit goed besteed wordt: jaarlijks aan de
hand van een werkplan prestatieafspraken
maken. Voor de jeugdwerkers zelf is het ook
goed om duidelijkheid te hebben. Door hun
zelf is aangegeven dat het daar in het verleden
teveel aan heeft ontbroken. Niet alle activitei
ten die ontplooit worden hebben onze instem
ming. Als SGP hebben we dat gezegd en zul
len dat ook blijven zeggen. Wenselijk is het die
activiteiten te ontwikkelen die voor heel de
gemeenschap acceptabel zijn. Overigens besef
fen wij heel goed dat dit bijzonder moeilijk is;
het gaat niet om die jeugd die je met een
muziekuitvoering van straat houdt.Belangrijk is
om de jeugd zelf bij de te ontplooien activitei
ten te betrekken.
Een jeugdgemeenteraad zou daar heel goed
een taak in kunnen hebben. Maar uiteraard zijn
daartoe meer mogelijkheden die benut kunnen
worden. Vv^ij pleiten er voor dat zeker één van
tweejeugdopbouwwerkers een christelijke ach
tergrond heeft zodat de jeugd met een kerkelij
ke achtergrond daarop kan worden aangespro
ken. Onze jeugd heeft er recht op om in een
veilige stabiele omgeving op te groeien, dit is
investeren in de toekomst opdat zij geen
gevange worden van de cultuur waar binnen
zij verkeren maar het wezenlijke doel in hun
leven vinden.
namens de SCP, M. van der Boom.
Fractievoorzitter, C.J. van Dam.
Steneweg IS, 3241 XC Middelharnis
email: dam.steneweg@filternet.nl
altijd om je heen blijft hangen. Al met al wordt
er nogal wat van onze jeugd verwacht om een
plek in de samenleving te vinden en een geso
cialiseerd (lees aangepast) persoon te wor
den.
Ondeugden en normoverschrijvend gedrag is er
ook altijd geweest en dat zal ook zo blijven.
Laat iedereen maar eens terugdenken aan zijn
eigen jonge jaren.
Volwassen worden verloopt niet bij iedereen
even gladjes. Liefde, bijsturing, steun en
voorlichting zijn bouwstenen om tot die vol
wassenheid te komen.
In de eerste plaats is daar een warm thuis voor
nodig.
Daarnaast hebben school, vereniging, en hulp
verlenende instellingen hier een taak in.
Ook de gemeente speelt een rol in deze.
Regionaal is er op Goeree Overflakkee een
jeugdbeleid opgestart waar een aantal pnorltei-
ten in zijn opgenomen.
Jeugd en jongeren informatie.
Vroeg signalering.
jeugd en jongeren participatie
Bij prioriteit IV\/ordt gevolg aan gegeven om
jongeren opbouw verder te ontwikkelen door
aansturing middels de stichting Companen
waar twee jongerenwerkers die door de kennis
van de leefwereld van jongeren en agogische
inzichten zeer waardevol kunnen zijn.
Prioriteit 2. jeugd en jongeren zullen goed
gei'nformeerd moeten worden over oa huisves
ting, belasting, seksualiteit, vakantiewerk,
drugsgebruik, opleidingen, enz.
Zodat ze een verantwoordde keuze kunnen
maken.
Prioriteit 3. Vroeg signaleren van mogelijke
problemen in de ontwikkeling van jeugdigen
zo dat zo snel mogelijk kan worden ingegre
pen. Preventieve zorg dus.
Bureau jeugdzorg, onderwijs, kinderopvang,
GGD, enz hebben hier een belangrijke taak in.
Prioriteit 4. Jeugd laten participeren bij het zoe
ken en inrichten van buitenruimtes, en een
jeugdgemeenteraad.
Jeugd bij beslissingen betrekken die de jeugd
aangaan.
U ziet dat er niet alleen aan jongeren wordt
gedacht maar dat er ook mogelijkheden wor
den gecreëerd om hier in de praktijk wat mee
te doen. Voorwaarde scheppend dus.
Dit blijft noodzakelijk omdat de maatschappij
veranderd en daar passend beleid steeds op
geactualiseerd dient te worden.
Er gebeuren in de praktijk nog steeds zaken die
bijsturing behoeven.
Bedoeld wordt hier niet dat jongeren altijd voor
overlast zorgen. Zeker niet!
Doch er zijn groepjes die daar wel voor zorgen.
Jongeren behoren niet aan de rand of buiten
het dorp verbannen te worden maar een plaats
te hebben binnen onze samenleving en in
onze dorpen.
Daarbij is voornoemd beleid en sturing nood
zakelijk.
Sturing en begeleiding door professionele men
sen, maar ook door de vele vrijwilligers binnen
verenigingen die daar mede een opvoedende
taak uitvoeren.
Ook de politiek binnen onze gemeente schept
daar de mogelijkheid voor door beleid te
maken wat voor onze jongeren en dus ook
voor ons kan bijdragen aan een leefbare
samenleving.
Algemeen Burger Belang voelt zich hier zeer bij
betrokken én zal hier zoals u mag verwachten
een positieve bijdrage aan leveren.
Fractie ABB,
fractievoorzitter M.M. v.d. Nieuwendijk,
Dijkstraat 22, 3245 AE Sommelsdijk,
tel 48 41 08
Maatregelen die ertoe lei
den dat de jeugd in een
veilige, gezonde en sta
biele omgeving opgroeit,
zijn een belangrijke inves
tering in de toekomstige
volksgezondheid en het
toekomstige veiligheidsbeleid. Jeugdgezond
heidszorg, opvoedingsondersteuning, bestrij
ding van onderwijsachterstanden en voor- en
buitenschoolse vorming en opvang binnen een
integraal jeugdbeleid, kunnen hieraan een bij
drage leveren.
Zo zou je de hoofddoelstelling van het jeugd-
en jongerenwerk kunnen omschrijven.
Het welzijnsbeleid voor jongeren biedt moge
lijkheden om Middelharnis ook voor deze leef
tijdsgroep tot een aantrekkelijke woongemeen-
te te maken. De PvdA is zich ervan bewust dat
het bestaan van ontmoetingsplaatsen in eigen
beheer voor jongeren van belang is als herken
ningspunt en mogelijkheid tot ontplooiing van
sociale vaardigheden. Dat betekent dat naast
de bestaande jongerenopvangplaats er nog
anderen gerealiseerd moeten worden, maar dan
wel in overieg met de doelgroep. Tijdens de
gemeentedag van enkele jaren geleden is aan
de jeugd beloofd dat contacten tussen jeugd
en politiek blijvend zouden zijn. Dat is niet
echt gelukt. En juist dat overieg met de jeugd is
zo belangrijk om het beleid te doen slagen. In
de visie van de PvdA gebeurt dat te weinig en
wordt er teveel de nadruk gelegd op de bestrij
ding van overiast. Meer nadruk zou moeten lig
gen op het realiseren van een groter aanbod
Fractiegcwijs
van voorzieningen voor de jeugd, gericht op de
toekomst.
Het jeugd- en jongerenwerk is door de vorige
(PvdA) wethouder in de steigers gezet. Alle
vier de eilandelijke gemeenten hebben toen
gekozen voor de volgende 5 doelstellingen:
continuering en versterking van het jeugd- en
jongerenwerk.
jeugd- en jongereninformatie
vroegsignalering van achterstanden
jeugd- en jongerenparticipatie bij activiteiten
door en voor jongeren betere samenwerking
tussen de instellingen en organisaties enerzijds
en de gemeenten en politieke besluitvorming
anderzijds.
Op basis van voortschrijdend inzicht, of zeg
maar gewoon er kwamen vier nieuwe college's,
zijn die doelstellingen gedeeltelijk in de prul-
lenmand verdwenen en in plaats daarvan zijn
enkele nieuwe doelstellingen geformuleerd,
met een geheel andere toonzetting.
In het verleden werd gewaarschuwd voor de
grootste valkuil betreffende jongerenwerl<ers:
namelijk dat ze ingezet worden bij de bestrij
ding van overiast, welke van jongeren en hun
gedrag op sommige plaatsen wordt ondervon
den. En wat staat er als eerste doelstelling voor
het jongerenwerk in het nieuwe plan: "een
actieve bijdrage leveren aan het bestrijden van
overlast".
Daar zijn jongerenwerkers niet voor en daar
mag je ze ook niet voor gebruiken, zeker niet
als ze maar ongeveer een dag of twee per week
beschikbaar zijn voor Middelharnis. Het is zaak
om daadwerkelijk meer te doen voor de jeugd,
meer geld beschikbaar te stellen voor activitei
ten, daadwerkelijk de jeugd betrekken bij nieu
we opvangplaatsen, kortom meer actie. Nu lijkt
het erop dat de gemeente Middelharnis voor
een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
In het collegeprogramma 2002 - 2006 wordt
gesproken over de vorming van een jeugdge
meenteraad. In de uitwerkingsnotitie, wordt
het jaar 2003 genoemd als zijnde het jaar waar
in de jeugdgemeenteraad ter hand zal worden
genomen.
Hopelijk ziet het college en de raad een jeugd
gemeenteraad niet als het enige middel om iets
concreets aan jeugd- en jongerenparticipatie te
doen.
Meer informatie:
email PvdA: middelharnis@pvda.nl
webpagina PvdA:
littp://www.pvda.nl/middelharnis
VOORUrrSTREVEND DORPSBELANG
Jeugd- en jongerenbeleid is veel meer dan het
organiseren en subsidiëren van enkele activitei
ten voor een beperkte groep jongeren, zoals
dikwijls verondersteld wordt. Jeugd- en jonge
renbeleid gaat over het scheppen van mogelijk
heden voor de jeugd in alle leeftijdsgroepen
om buiten de thuissituatie en de school actief
te zijn en zich verder te ontplooien. Vooruit
strevend Dorpsbelang '78 vindt dat het jeugd-
en jongerenbeleid in de gemeente Middelharnis
nog beter ontwikkeld moet worden dan tot nu
toe gedaan wordt. Instellingen en verenigingen
die zich specifiek inzetten voor de jeugd moe
ten daarvoor een beroep kunnen doen op de
subsidieregeling. Vooral voor de doelgroep van
12-16 jarigen zouden er meer activiteiten aan
geboden moeten worden. Het is een taak van
de instellingen om in samenspraak met de jon
geren te ontdekken aan welke activiteiten
behoefte is en het aanbod daar op af te stem
men.
VDB '78 heeft kritiek op het tot op heden
gevoerde jeugd- en jongerenbeleid. In dat kader
is al meer dan eens geopperd of er niet gewerkt
kan worden met (mogelijk kleinere) mobiele
Jongeren Opvang Plaatsen QOP's) dan deze
statisch op één vaste plaats te houden. VDB
'78 is het ook pertinent niet eens met het
beleid dat een voorziening als het Open jonge
ren V/erk (Jailhouse) niet tijdig voorzien is van
een andere locatie om de activiteiten voort te
zetten. Ook op het gebied van sport is het
wenselijk dat een breed aanbod van voorzie
ningen voor de jeugd wordt gecreëerd. Zo
maakt VDB '78 zich al jaren sterk voor de aan
leg van een kunstgrasveld voor de hockeyver-
eniging en een atletiekbaan. Het ontbreken
hiervan beperkt de jeugd in de mogelijkheden
om deel te nemen aan deze sporten. Helaas
ontbreekt de wil bij het College en de College
partijen om hier echt werk van te maken.
De fractie van VDB '78 vindt het teleurstellend
dat als uitgangspunt voor het ontwikkelen van
het jongerenbeleid de jeugd in relatie tot over
last wordt gezien. Al eerder wij ons kritisch uit
gelaten over het gebrek aan tolerantie en
respect in onze samenleving. VDB '78 zal niet
ontkennen dat er ook in onze gemeente jeugd
is die overlast veroorzaakt. Ook erkennen wij
de problemen die er zijn rond het gebruil< en
verhandelen van (soft)drugs en wij zullen deze
problemen zeker niet bagatelliseren. Dit is ech
ter een aspect van openbare orde en veiligheid
en de aanpak van deze problematiek valt onder
de verantwoordelijkheid van de burgemeester
en de politie. VDB '78 is van mening dat
jeugd- en jongerenwerkers daarom niet primair
ingezet moeten worden bij de bestrijding van
de overlast. Het heeft veel meer nut om de jon
gerenwerkers de ruimte te geven om in samen
spraak met de jongeren te ontdekken aan wel
ke activiteiten behoefte is en daar een aanbod
op af te stemmen. De jeugd moet gestimuleerd
worden tot zelfwerkzaamheid hetgeen voldoe
ning geeft. Samen werken aan een gezonde
samenleving, het gaat immers om mensen!
NV. L. C. Nattekaas, fractievoorzitter
VDB '78 Telefoon 0187470277 Fax
0187470270 E-mail info@vdb78.ni
De Christenunie is ervan overtuigd dat de
basis voor gezonde menselijke verhoudingen
ligt in de liefde tot God en de naaste. Van daar
uit gaan mensen zich verantwoordelijk voelen
voor het welzijn van zichzelf en anderen. Het
treffen van voorzieningen die de leefbaarheid
en het saamhorigheidsgevoel vergroten
behoort dan ook in de eerste plaats tot de ver
antwoordelijkheid van ons allen als burgers
van de gemeente Middelharnis. De taak van de
gemeentelijke overheid is hierbij vooral voor
waardenscheppend en stimulerend.
Naar mening van de ChristenUnie ligt de ver
antwoordelijkheid voor opvoeding van en toe
zicht op jongeren in de eerste plaats bij de
ouders. Hieruit volgt dat de invulling van
jeugdwerk in eerste instantie het initiatief van
ouders en parriculiere instellingen moet zijn. In
veel gevallen gaat dit erg goed. We hebben
bloeiende sportverenigingen, culturele instellin
gen, (kerkelijke) jeugdverenigingen etc, We
hebben een grote groep jongeren die door hun
ouders, eventueel ondersteund door de
genoemde verenigingen en instellingen geprik
keld worden zich te ontwikkelen tot verant
woordelijke en volwaardig deelnemende bur
gers.
Helaas zijn er ook knelpunten te ontdekken,
waarbij in een aantal gevallen de openbare
orde in het gedrang komt en overiast wordt
ervaren. In die gevallen moet de overheid een
handhavende taak vervullen. Nu zijn handha
vende maatregelen niet de meest populaire,
zeker niet bij degene die hierbij, vermeend of
daadwerkelijk in hun vrijheid beperkt worden.
Daarom is het van groot belang dat de
gemeente zich ook sterk maakt voor de preven
tieve maatregelen die het ontstaan van eventu
ele ontsporingen zoveel mogelijk voorkomt.
We spreken hierbij niet over jongeren die bij
het opgroeien een keer de "kont tegen de knb
gooien" en hierbij wat overiast bezorgen. In
deze gevallen doet een portie verdraagzaam
heid bij ons allen als burgers hier wonderen bij.
Maar zorgelijk zijn de gevallen waar door
gebruik van alcohol en/of drugs schade ont
staat die het participeren in de samenleving in
gevaar brengt.
Naar de mening van de ChnstenUnie kan en
moet de verantwoordelijkheid van ouders én
de wil van de gemeente om sterk stimulerend
en soms initiërend op te treden hand in hand
gaan. Ouders hebben behoefte aan ondersteu
ning van de samenleving bij de moeilijke
opvoedingstaak en de gemeente kan zoveel
handhavend optreden als zij wil, zonder de
hulp en samenwerking van de ouders kan hier
niet zoveel van verwacht worden.
Helaas komt door de excessen bij een (klein)
deel van de jeugd de totale jeugd in het licht
van handhaving en openbare orde te staan. Die
ontwikkeling moet omgebogen worden! Jeugd
beleid moet in het teken staan van het verzil
veren van de kansen die jong zijn met zich
meedraagt. De ChristenUnie wil sterk inzetten
op het stimuleren van opgroeien in en samen
met de Middelharnisse samenleving. Verdraag
zaamheid, enthousiasme, betrokkenheid en
interesse ten opzichte van de jeugd zijn daarbij
sleutelwoorden aan de ene kant, handhaving,
overlastbeperking en duidelijkheid zijn de
steekwoorden die aan de andere kant het even
wicht helaas in sommige gevallen moeten her
stellen.
Laten we als burgers én overheid onze inzet
richten op het integreren van de jeugd in onze
samenleving en sociale verbanden. Alles van
waarde is kwetsbaar. Onze jeugd heeft een
onschatbare waarde, laten we de bescherming
gezamenlijk ter hand nemen.
Wij zijn voor reacties te bereiken op
www.middelharnis,christenunie.nl of middels
fractie@middelharnis.christenunie.nl. U kunt
de ChristenUnie raadsleden hierover uiteraard
ook direct benaderen; Johan van Oosten-
brugge, 0187-486839 en Ron de Rover,
0187-486870.
De WD komt op
voor lokaal!
De Jeugd heeft de
toekomst' Maar de
Jeugd is heden!
De WD is dan ook
van mening dat Gemeente Middelharnis actief
voorwaarden moet scheppen om de jeugd te
vermaken en te ontwikkelen. Denk daarbij aan
voorwaarden op het gebied van sport, vrije tijd,
cultuur, scholing, gezondheid en veiligheid. De
kaders die onlangs zijn goedgekeurd in de
raadsvergadering zien er 'mooi' uit, maar die
nen nu ook echt geconcretiseerd te worden.
De WD is van mening dat er op deze terreinen
door het huidige college nog veel werk te ver
zetten is. De WD zal een vijftal punten m.b.t.
SPORT VEILIGHEID VRIJE TIJD GEZOND
HEID SCHOLING CULTUUR als voorbeeld
noemen:
De buitensportyoorzieningen moeten zo spoe
dig mogelijk geconcentreerd worden. De mees
te atletiek trainingen van de jeugd vinden
namelijk op de openbare weg plaats! Als de
hockey nog lang moet wachten op kunstgras,
bestaat er geen hockey meer voor de jeugd! De
jonge Spartaan heeft een extra veld nodig! De
WD maakt zich sterk voor u.
De jongeren willen een aansprekende uitgaans
gelegenheid in de centrumgemeente Middel
harnis. Waarom moet onze jeugd naar Oud-
dorp of de overkant om uit te gaan? Of waar
om brengen uw kinderen hun tijd slenterend
op straat door? De WD zal goede particuliere
initiatieven om te komen tot de realisatie van
een uitgaansgelegenheid steunen.
Er dient alsnog op korte termijn een andere
locatie gevonden te worden voor het Open
Jongerencentrum. Op de locatie in de West
plaat zijn door het huidige bewind in de
Gemeente Middelharnis geen activiteiten van
bepaalde jongeren meer mogelijk. De WD is
van mening dat er een breed opgezet 'home'
gerealiseerd moet worden voor activiteiten van
jongeren. Het huidige college zal zichtbare
inspanningen moeten verrichten.
De drugsproblematiek op het eiland moet
voortvarend aangepakt worden. Wie is eigen
lijk niet van mening dat de politie radicaal in
moet grijpen? Onze jeugd mag niet aan de
drugs!
De capaciteitsproblemen binnen het onderwijs
moeten worden opgelost. De huidige situatie is
niet bevorderiijk voor het onderwijs. Extra
schoolvoorzieningen in de Vv'estplaat behoren
tot de mogelijkheden, maar het wachten is op
het haalbaarheidsonderzoek. Kwalitatief goed
onderwijs is essentieel voor de jeugd om zich
ten volle te ontwikkelen. Daarnaast dient de
gemeente voorwaarden te scheppen om betere
voorlichting te geven richting de jeugd over
drugs, cultuur, samenleving, normen en waar
den etc.
Het jongerenwerk dient versterkt te worden
i.p.v. verder afgebouwd te worden. De proble-
matieken zijn groter dan voorheen. Gemeente
lijke samenwerking is ook op dit terrein wense
lijk, maar blijkt ook hier moeizaam te verlopen.
Kortom, na beleidsontwikkeling volgt uitvoe
ring en evaluatie! De VVD is voorstander van
een krachtige voortzetting van de uitvoering
van het jeugd- en jongerenbeleid.
Namens de WD fractie
Inge van Es-van der Heijden
email: reinosinga@hetnet.nl
De mogelijkheden voor jongeren lijken onbe
grensd in een wereld waarin nagenoeg alles
lijkt te kunnen en te mogen. Het spiegelbeeld
van deze onbegrensde mogelijkheden is de
begrenzing door verschraling en verarming van
het samenleven. Het merendeel van de jonge
ren groeit gelukkig op zonder dat hulp van bui
tenaf nodig is. Voor een relatief kleine doch
groeiende groep jongeren en hun leefomgeving
geldt dat niet: zonder hulp hebben zij onvol
doende perspectief. Het preventiebeleid van de
gemeente moet gericht zijn op het creëren van
een gezonde leefsituatie van de jongeren in de
eigen directe leefomgeving. Gezin, buiten
schoolse opvang en activiteiten voor jongeren
kunnen bewerkstelligen dat de positie van de
jongere in de maatschappij een startpositie is
in plaats van een eindpositie. Hierbij dient aan
gesloten te worden bij de levensbeschouwelij
ke achtergrond van jongeren.
Jeugdzorg werkt alleen als het in goede samen
spraak gaat met jongeren zelf, de ouders/ver
zorgers, dejongeren(opbouw)werkers. De
gemeente moet zorg dragen voor een goed
jeugd- en jongerenbeleid. Eventuele begelei
dingstrajecten moeten zo jong mogelijk inge
zet kunnen worden.
Ouders hebben de grootste verantwoordelijk
heid als het gaat om het voorkomen van pro
blemen. Daarnaast moet ook de gemeentelijke
overheid een situatie creëren om jongeren bij
beleidsvoorbereiding en -uitvoering te betrek
ken.
Het College wil, aldus het collegeprogram 2002
- 2006, het bovenstaande bewerkstelligen door
het in het leven roepen van een Jeugdgemeen
teraad. Dit streven, waarover het CDA in haar
verkiezingsprogramma ook een hoofdstuk
gewijd heeft, is een loffelijk streven. Met de
daarop volgende zin in het collegeprogram
hebben wij meer moeite: de samenstelling van
de jeugdgemeenteraad moet overeenkomen
met de politieke samenstelling van de Raad.
Dat lijkt mij praktisch onhaalbaar. Hoeveel jon
geren hebben al een bewuste keuze voor een
partij gemaakt en zijn al partijlid?
Dualisme
De landelijke overheid is enige jaren geleden
tot de conclusie gekomen dat de betrokkenheid
van de burger bij de politiek in het algemeen,
maar bij de gemeentelijke en (vooral) provin
ciale politiek tanende was. Een commissie
onder leiding van professor Elzinga heeft
onderzocht wat aan deze tanende belangstel
ling ten grondslag lag. Ook kwam deze com
missie met een aantal aanbevelingen. Eén van
die aanbevelingen was de omzetting van het
monisme naar een dualisme. Populair gezegd:
de gemeenteraad mag Tweede Kamertje spe
len. De 'ministers' in het College opereren los
van de raad. zij voeren slechts het door de raad
gewenste beleid uit. De discussies in de open
bare raadsvergaderingen zijn voor een ieder
waarneembaar en volgbaar. Er worden geen
plannen meer voorgekookt in de 'besloten'
fractieberaadslagingen. Dit komt de openheid
ten goede.
De betrokkenheid van de burger bij de plaatse
lijke polihek kan alleen tot ware wasdom
komen, wanneer er jaariijks in de kernen/wij
ken een politiek forum wordt gehouden. Dat
bleek wel tijdens de discussies tussen de inge
zetenen en de fractievoorzitters bij de onlangs
gehouden avond in de kern Stad. De burger
heeft daar zijn zegje kunnen doen en menige
partij was onkundig van wat er leefde. Dat is
wellicht na deze (goed bezochte) avond veran
derd. Van belang is nu dat de politiek in de te
maken afwegingen deze geluiden in het achter
hoofd houdt. Hiermee is niet gezegd, dat elke
geuite wens ook gerealiseerd wordt! Wel dient
rekening gehouden te worden met de gevoe
lens die in de kernen leven.
Eind mei zal er een meeting gehouden worden
in de kern Nieuwe Tonge. Hopelijk zal ook
deze avond door menig inwoner van deze kern
bezocht worden.
CDA-Middelhamis
Fractievoorzitter: J.R. Dillingh
Boudewijnstraat 21
3243 AD Stad aan 't Haringvliet
tel.:0187-611441
e-mail: fam.j.diIlingh@zonnet.nl