Overdenking VERWOi WATER ^Sjkvenster h1^ uit de Heilige Schrift EIIIUnDBt-IIIEIJWS '•r^. Organist Jan Bonefaas concerteert in Maassluis Oud papier ophalen Oude Tonge Nieuw Lente Magazine boordevol voorjaarsuitjes Aangepaste kerkdienst HET^ Blik op kerk ^^y en samenleving Cj - Een doctoraal-scriptie - Leer en leven - Representatief? Z>-.:'^' >4y fifPf KIEUHÏH Improvisaties op verzoek CftEMKiEHl Johannes de Doper wijst Gods Lam aan (2) Kinder-Rijk bezorgt Roemeense kinderen onvergetelijke vakantie PAGINA 5 ViaJDAG 28 MAART 2003 Als je veel leest - kranten, opiniebladen, kerkbladen - dan kom je soms twee of drie keer hetzelfde bericht tegen. Een heleboel vergeet je, een mens kan nu eenmaal niet alles onthouden. Gelukkig ook maar, er wordt al genoeg in die bovenkamer opgesla gen... En laten we eerlijk zijn, niet alles waarvan je kennis neemt heeft je interesse. Maar soms kom je een bericht tegen en je denkt: dat heb ik in een ander blad ook al gelezen, en dan blijft het haken. Zo verging het mij met het berichtje over de doctoraal-scriptie van dr. J.C. Borst, de gevangenispredikant die al een dissertatie op zijn naam heeft staan over incest ('Gij zijt die man'). Momenteel doceert hij ook ethiek aan de Christelijke Hogeschool in Ede, en daar heeft hij een onderzoek verricht onder bevindelijk-gereformeerde studenten. Ove rigens vind ik dat 'bevindelijk-gerefor- meerd' altijd nog een nare term, alsof je nog anders gereformeerd kunt zijn dan bevinde lijk. Maar vooruit, het is nu eenmaal inge burgerd en we begrijpen wat ermee bedoeld wordt. Aan het onderzoek deden studenten mee uit de Nederlandse Hervormde Kerk (Ger. Bondsrichting), uit de Chr. Geref Kerken en uit de (Oud) Ger. Gemeenten. Centraal stond de vraag in hoeverre de prediking invloed had op het geloofsleven. Verwacht was ken nelijk dat de prediking, die de sporen draagt van de 17e en 18e eeuwse Nadere Reforma tie, het geloofsleven negatief zou beïnvloe den. Het onderzoek wees echter uit dat dit niet het geval is.Een zin uit het verslag: "Een groot deel gaf aan een relatie met God te hebben, maar zich daarbij niet gelegen laten liggen aan de kenmerken die in hun kerken worden aangehouden bij het onderscheid tussen ware en valse bekeringen". De conclusie van dr. Borst was: "Het geloof geeft volgens de deelnemers aan mijn onder zoek steun en geborgenheid. Ik denk dat ze de leer boven het leven hebben uitgetild". 2k)'n bericht geeft ruime stof tot overden king. Zomaar een paar dingen die bij me opkwamen. Blijkbaar was de verwachting anders. Studenten met de genoemde kerke lijke achtergrond zouden wel in twijfel en onzekerheid verkeren, zouden zichzelf voortdurend de vraag stellen of hun geloof wel voldeed aan de kenmerken en daardoor zouden ze constant in duisternis ronddwalen en gebrek hebben aan levensvreugde. Ik vraag me toch - in alle eerlijkheid - af of de genoemde kerkelijke denominaties zomaar op één hoop mogen worden gegooid. Met andere woorden: of dat voeden van de onzekerheid de grootste gemene deler is van deze kerken. Zijn de nuanceverschillen - en nu druk ik me nog voorzichtig uit! - niet over het hoofd gezien? En ten tweede: is dit onderzoek representa tief? Het werd gehouden onder slechts vijf entwintig studenten en dan nog alleen vrou welijke... Dat is een heel beperkt en gese lecteerd gezelschap. Behalve deze studenten zijn er in de verschillende kerken nog hon derden jongeren, die misschien heel anders op de prediking reageren, of helemaal niet reageren... De bedoel maar: zijn er aan zo'n onderzoek zulke vérstrekkende conclusies te verbinden? Overigens hoop ik van harte dat de prediking in genoemde kerken niet depressief maakt en dat zij binnen en buiten deze kerken geen negatief beeld oproept. Aan de ware gerefor meerde prediking kan dat niet liggen. Die prediking kan soms met vele verzekeringen omgeven zijn en vele malen kan de waar schuwing gehoord worden, zichzelf toch niet te bedriegen, maar in de kern van de zaak geeft de gereformeerde prediking toch antwoord op alle levensvragen en vooral op de belangrijkste vraag: Hoe ben ik recht vaardig voor God? Het juiste antwoord op die vraag geeft een vrede en een vreugde die nergens anders te vinden is. WAARNEMER ■•^.*?«i ."1 ''tf Deze vraag- en antwoordrubriek staat gehee] ten dienste van de lezer die er iMsienloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Ik heb altijd gedacht, dat vampiers verzin sels ware van filmproducenten die de bio scoopbezoekers wilden laten griezelen. Maar nu las ik, dat er werkelijk bloedzui- gende vampiers bestaan. V/at zijn dat vopr figuren? Kunnen die door een open raam naar binnen vliegen? Antwoord: De echte vampiers zijn geen mensen, maar bepaalde kleine vleermuizen in Midden- en Zuid-Amerika, die met hun messcherpe gebit wonden maken in de huid van vogels en zoogdieren, doch als ze kans krijgen óók bij een mens en die zich voeden met het daaruit verkregen bloed. Daardoor brengen ze vaak besmettelijke ziekten zoals hondsdolheid over. Ze zijn alleen bij duister nis actief en slapen overdag in kolonies. De Latijnse naam is Desmodontidae. Dat ande re verhaal komt van de Balkan. Volgens het volks(bij)geIoof van Slavische volken kun nen zelfmoordenaars 's nachts hun graf ver laten en zich als vampiers voeden met het bloed der levenden. Er zijn wel pathologi sche figuren geweest die door hun optreden aan echte vampiers deden denken, zoals vorst Vlad de Vijfde van Walachije in de 15e eeuw en de Hongaarse gravin Elizabeth Bathory in de 17e eeuw. De eerste kreeg de Roemeense bijnaam Dracul, dat duivel bete kent, en naar hem is die romanfiguur Dracu- la van Bram Stoker in 1897 ontstaan. Daar na kwamen allerlei navolgingen, eerst in boekvorm en later in films. Klassieke voor beelden zijn de Dracula-verhalen van Tad Browning uit 1931 met Bela Lugosi, van Robert Siodmak uit 1943 met Lon Chaney jr., van Erie Kenton uit '44 met Bons Kar- loff en van Terence Fisher (1959-1965) met Chritopher Lee, maar die vampiers zijn onbestaanbare verzinsels en de verfilming berust op tal van trucages, U hoeft niet bang te zijn, dat zo'n figuur bij u naar binnen kan komen! Kan ik zelf gemaakte gipsbeeldjes beitsen of beter verven? Antwoord: Beits, waterverf en dunne ver ven pakken niet, maar verder kunt u voor het beschilderen van dgl. beeldjes alle soorten verf nemen. Wilt u een bepaalde tint benade ren, neem dan eerst een proef met een bonk onbewerkt gips die u goed laat drogen en dan met diverse kleuren of mengsels bestrijkt. Komt een beeld buiten te staan, dan De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Jan Bonefaas, organist van de Grote kerk te Gorinchem, geeft op vrijdag 4 april een improvisatieconcert op het schitterende Seifert-orgel in de Inunanuëlkerk aan de Lange Boonestraat in Maassluis. Het aardige van dit concert is dat de concertbezoeker zelf het programma kan samenstellen. Een kwar tier vóór aanvang van het concert kunnen zij een thema of lied opgeven waarover Jan Bonefaas zal improviseren. Bonefaas is geen onbekende in Maassluis. Hij heeft op uitoodiging van de toenmalige organist van de kerk. Koos Bons, al eerder kennis gemaakt met het Seifert-orgel. Nu het orgel is uitgebreid met een Cornet en een Vox Celeste heeft de organist met het her nieuwde orgel nog meer mogelijkheden om bij het improviseren de opgeven muziek te kleuren. Jan Bonefaas (1926) speelde al op zeer jon ge leeftijd orgel, zij het op een harmonium. Hij was niet van plan vakorganist te worden, maar toen hij in aanraking kwam met de legendarische Feike Asma is hij van gedach ten veranderd en heeft hij van 1943 tot 1951 bij deze orgelmeester gestudeerd. Improvi seren is Bonefaas op het lijf geschreven. De muziek gaat als het ware eerst door hem heen alvorens deze op het orgel te vertolken. Zijn technische vaardigheid en registratie- kunst staan heel hoog aangeschreven. Hoe wel de Franse, Duitse en Engelse orgelkunst hem blijft boeien, heeft deze orgelvirtuoos een eigen stijl ontwikkelt die garant staat voor een sfeervol concert. De entree bedraagt 5, 65+ en CJP 1 korting. Het concert begint om 20.15 uur. Aanstaande zaterdagmorgen 29 maart wordt er in Oude Tonge papier opgehaald. Graag het papier voor 9.00 uur buiten zetten. De opbrengst is bestemd voor het restauratie fonds van de Nederlandse Hervormde Kerk te Oude Tonge. Bij voorbaat hartelijk dank. moet u enkele lagen opbrengen, of eerst grondverf en daarna glansverf MOE 006JES Op een aantal vakantiefoto's die binnen in restaurants en hotelkamers gemaakt zijn, zie ik mensen met felrode ogen staan. Heeft dat met hetfiitslicht te maken of doe ik iets fout? Antwoord: Ja, u hebt blijkbaar een flits op de camera, zodat het verblindende licht rechtstreeks op het rode netvhes van de ogen valt. Als er weinig licht in de kamer of een restaurant is, zal de pupil groot zijn. Als u daar fotografeert, moet u de gezichten van de mensen veel beter verUchten. Gebruikt u een los flitsapparaat, dan moet u dat verder van u af houden, of bijv. naar het witte pla fond richten zodat de invalshoek van het licht verandert. Ook zijlicht kan een aardig effect opleveren, maar donkere wanden weerkaatsen te weinig licht. Gebruik zono dig een vel wit papier om licht naar een gezicht te weerkaatsen. Op bijgaande menukaart staan onder num mer 6 Crevissen vermeld 't Is een duur gerecht ook. Wat zijn dat en waar vangen ze die vissen? Antwoord: Die 6 uit uw brief is een met accent op de menukaart. Er staan in werke lijkheid 'écrevisse', let wel: zonder een n er achter. En dat is het Franse woord voor een rivierkreeft die in zoet water leeft. 'En des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! (Joh. 1:29) We hebben vorige week vrijdag gezien dat Johannes de Doper, wanneer hij bezig is met zijn werkzaamheden in Bethóbara, iets bijzonders overkomt. Dan krijgt hij bezoek van de Heere Jezus. En dan wordt zijn mond geopend door Gods Geest en dan klinkt het daar aan de oever van de Jordaan: 'Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!' Johannes mag Jezus aanwijzen als het Lam Dat God geeft en zendt, als de vervulling van al de lammeren van het Oude Verbond. Vorige week ein digde ik de meditatie met u de vraag te stel len: hebt u dit Lam al nodig gekregen in uw leven? Hebt u al belang gekregen bij het Lam van God? En toen beloofde ik u dat ik u meer zou vertellen over de betekenis van dit Lam. Want grote betekenis heeft Hij! Wat zeg ik? Wil een mens behouden worden, dan kan hij niet buiten dit Lam! Dan zal dit Lam mijn Lam moeten zijn. Dan zal dit Lam moeten geofferd zijn, óók voor mij. Laten we luiste ren naar wat Johannes nog verder zegt over het Lam van God. Hij blijft niet staan bij het aanwijzen van Gods Lam, nee, hij zegt er nog wat bij. Hij voegt er nog iets heerlijks aan toe. Johannes laat horen dat Gods Lam de zonde der wereld wegneemt. Hoe moeten we die woorden verstaan? Ik denk dat de kanttekening op de Staten vertaling het gelijk aan zijn kant heeft, als daarin opgemerkt wordt dat onder 'de zonde der wereld' verstaan moet worden: de zon den van al degenen die uit de hele wereld in Hem zullen geloven. Nee, Jezus draagt niet de zonden van alle mensen. Als Johannes Jezus zo ziet opkomen uit de woestijn, ziet hij Hem dragen de zonden van Zijn volk. Van Zijn volk dat overal ter wereld zal wonen. Al hun zonden bij elkaar is 'de zon de der wereld'En die ontelbare zonden van die ontelbare schare kinderen Gods ligt op Christus. Ligt op Gods Lam. Wat een lood zware, ontilbare last! En wat gaat Hij ermee doen? 'Wegnemen', zegt Johannes. Hij draagt die zonden. En Hij draagt ze weg. En zó neemt Hij ze weg. Hoe dat zal gaan, zegt Johannes er niet bij. Wij weten hoe het gegaan is. Christus is met de zonde der wereld naar het kruis gegaan. En daar is Hij aan vastgehecht. En zo is ook de zonde der wereld aan het kruis vastge hecht. En toen is Christus gestorven. Na een weg van intens lijden. Na een weg waarin Hij niet alleen de zonde der wereld droeg, maar ook Gods heilig ongenoegen en Zijn bran dende toom tegen die zonde. Na die zware en diepe weg is Christus gestorven. En zó heeft Hij de zonde der wereld weggenomen. Radi caal en fmaal! De HEERE zal er nooit meer op terugkomen. Wat Jezus heeft weggeno men, blijft weggenomen! En let er dan op, geliefde lezer, hoe Johannes hef hier zegt. Hij zegt niet: 'Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld zal wegne men!' Nee, hij zegt: 'Dat de zonde der wereld wegneemt!' Daar ziet hij Jezus al mee bezig, als Hij naar hem toekomt. En daar mogen we de Heere Jezus nog steeds mee bezig zien. Wat doet Hij, nu Hij aan de rechterhand van Zijn Vader is? Zit Hij daar werkeloos in Gods troon? Vergeet het maar! Dagelijks is Chris ms bezig met het wegnemen van de zonde der wereld. Nee, nu niet meer door te lijden en te sterven. Maar door Zijn offer toe te passen aan het hart door Zijn Geest. En kijk, dan zijn we nu gelijk bij de vraag wat we met Gods Lam moeten. Wat Hij voor ons wil beteke nen. Waarom we Hem nodig hebben. U en üc zijn zondaren, zegt de HEERE in Zijn Woord. U en ik, wij kunnen voor Hem niet bestaan. Van huis uit leven we in Godsver vreemding en in vijandschap tegen God. En eUce dag zondigen we erop los en zo maken we een hemelhoge schuld bij God. We staan niet in het reine bij God, maar we zijn onrein voor Hem door de zonde. Hoe komen we daar nu vanaf? Hoe zullen we ooit met God verzoend worden? Hoe komen we ooit weer in het reine met de HEERE? Wees ervan overtuigd dat dkt dringend nodig is! Dat geen mens dM ontberen k^. Wie dit mist in zijn leven en zo sterft, gaat voor eeuwig verloren, zegt de Schrift. Maar, weet u wat nu zo wonderlijk is? Daar heeft God u nu niet voor over! Dat is Zijn eer te na! En daarom biedt Hij u verzoening aan. Daarom opent Hij een weg waar vanuit ons gezien alles versperd is. Hij biedt u Zijn Zoon aan. Hij biedt u Zijn Christus aan. Hij zegt: 'Hier is Mijn Lam! En dit Lam wil ook uw zonden wegnemen!' Is dat geen heerlijk evangeüe? En op wie krijgt dit evangelie nu vat? Wel, op mensen die weet krijgen van hun Gods vervreemding en vijandschap tegen God. Die ontdekt worden aan hun zonden en schuld. Die door Gods Geest erachter worden gebracht dat ze onrein zijn voor God. "Een pijnlijke ontdekking', zegt u. Zeker te weten! Maar ook een ontzettend heilzame ontdek king. Want juist zó maakt Gods Geest plaats in mijn leven voor Gods Lam. En als God dan komt terwijl er plaats is bereid en mij Zijn Lam aanbiedt, nu, dan aarzel en twijfel ik geen seconde meer. Dan neem ik dat Lam aan. Omdat Hij mij aanneemt. En daar alleen wordt een mens echt gelukkig van! Buiten dit Lam is er geen leven. Maar in Gods Lam ligt alles om zalig te worden! En wat wil Hij dan veel voor Zijn volk bete kenen, dat Lam van God! Dan is Hij naar een woord van Paulus voor hen tot wijsheid, en rechtvaardiging, en heiliging en verlossing (1 Kor. 1:30). Dan mogen die straatarme bede laars, - want dat maakt de HEERE Zijn volk -, alles in Gods Lam vinden wat ze nodig hebben. Voor tijd en eeuwigheid. Voor lichaam en ziel. Voor alles! Bent u al zo'n bedelaar geworden? Heeft de HEERE u al laten zien wie u werkelijk bent? Drukt uw schuld zwaar op u? Weet u uw zon- denlast niet meer te tillen? Hier is een oplos sing! Wat zeg ik: dè oplossing! Hier is Iemand die u helpen wil en kan! 't Is Gods Lam. 't Is Chrisms. Kom, leg uw hand maar op de kop van dit Lam! Zó deed een Israëliet het ook, als hij in de tabernakel of de tempel kwam met zijn offerlam. Dan mocht hij zijn hand leggen op de kop van zijn lam. Dan mocht hij echt leunen en steunen op z'n lam. En zó vond er zondeoverdracht plaats. En stierf het lam met zonden en al op het altaar in de plaats van de zondaar. Wie gelovig zijn hand legt op het Lam van God, leunt en steunt op Christus, zal ervaren dat zijn zon den worden weggenomen. Want Johannes zei het al: 'Zie, het Lam Gods, Dat de zonden der wereld wegneemt!' En dan kan Gods kind geen moment zonder Gods Lam. Hij heeft het Zelf gezegd: 'Zon der Mij kunt gij niets doen' (Joh. 15:5). Gods kind wil ook niet meer zonder. Het raakt steeds meer verknocht aan Gods Lam Dat hem kocht. De band aan Hem wordt steeds inniger en dieper, 't Is te begrijpen wat we ergens lezen bij Kohlbrugge. De HEERE zei een keer tegen Kohlbrugge: 'Kohlbrugge, ben je met mijn Lam tevreden?' Bevend ant woordde Kohlbrugge toen: 'Ja, HEERE, met Uw Lam ben ik tevreden'. 'Dan ben Ik ook met u tevreden', sprak de HEERE daarop. Geliefde lezer, bent ri al met Gods Lam tevre den? Ja? Dan zal de HEERE ook met u tevre den zijn. Om Christus' wil! Omdat God de Vader Zijn Zoon zo uitnemend liefheeft, daarom zal Hij ook u liefhebben. Liefhebben met een eeuwige liefde. Wat een onuitspre kelijk wonder! Vlaardingen, Ds. C.J. Droger Onlangs is het Lente Magazine Zuid-Holland uitgekomen, een kleurrijk magazine boordevol tips voor een dagje uit in Zuid- Holland in het voorjaar. In dit magazine vindt u beschrijvingen van Mooie Oudhollandse steden en gezeUige kustplaatsen, maar kunt u ook lezen over de mooiste voorjaarstuinen, verrassende wan del- en fietsroutes en leuke tips voor een dagje uit met de kinderen. Daarnaast bevat het magazine verschillende aanbiedingen en een overzicht van de grotere' evenementen die in de lentemaanden in Zuid-Holland zul len plaatsvinden. Het Lente Magazine laat zien dat er meer dan 1001 attracties zijn en geeft een over vloed aan ideeën en tips voor een dagje uit in Zuid-Holland in de maanden maart, april en mei. Het Lente Magazine is voor iedereen gratis af te halen bij de VVV. Het is ook mogelijk om het magazine gratis thuis gestuurd te krijgen. Hiervoor hoeft u niet meer te doen dan naar de site www.zuid-holland.com te surfen en hier uw adresgegevens in te vullen in het daarvoor bestemde antwoordformu lier. U krijgt dan niet alleen het Lente Maga zine thuis gestuurd, maar zult ook het Zomer Magazine ontvangen, dat begin juni zal ver schijnen. Sinds 1994 organiseert de stichting Kinder- Rijk een vakantie voor kansarmde kinderen uit Roemenië. De kinderen verblijven drie weken in gastgeziimen in Nederland. Ieder jaar weer is dit voor deze kinderen een vreugdevolle tijd. In spanning wachten de kinderen in Roemenië af wie dit jaar weer uitgenodigd zullen worden. In Nederland wacht hen een warm welkom en kunnen ze zien hoe mensen in een andere cultuur leven, wonen en werken. Ze krijgen hier gezond voedsel en een gezonde hoeveelheid aan dacht. De bedoeling van deze vakantie is de kinderen niet alleen te laten delen in onze welvaart, maar ook in de liefde van Jezus Christus. Hij was het immers die sprak: 'Laat de kinderen tot mij komen en verhin dert ze niet'. Uit gesprekken met de directies van de ver schillende tehuizen blijkt duidelijk dat de vakantie voor de kinderen zeer belangrijk is en een positief effect heeft. De kinderen leren in Nederland veel 'gewone' dingen, zoals fietsen, zwemmen, afwassen en bood schappen doen. Ze leren ook hoe je biimen Het Lente Magazine Zuid-Holland is mede mogeüjk gemaakt door de Provincie Zuid- Holland en maakt deel uit van het Strate gisch Product Ontwikkelings en Promotie- plan Zuid-Holland. een gezin met elkaar omgaat en passen dit nu toe in hun eigen situatie. De vakantie in Nederland geeft hun meer zelfvertrouwen en het idee dat zij belangrijk zijn. De reiskosten voor een retour Roemenië- Nederland bedragen per kind ongeveer 230,- per bus of vliegtuig. Daarbij komen dan nog de verzekering en de organisatie- en voorbereidingskosten. In Roemenië zelf zijn geen fondsen beschikbaar om de reis van de kinderen te betalen. De gastgezinnen betalen een bijdrage van 150 per kind. Voor het resterende deel van de kosten is de stichting geheel afhankelijk van giften. Stichting KinderRijk wil graag met het pro ject Vakantiekinderen doorgaan. Onze vraag aan u is nu of u een financiële bijdrage wilt leveren aan het project Vakantiekinderen. Met uw gift helpt u mee om ook dit jaar weer een groep Roemeense kinderen een onverge telijke vakantie te bezorgen! Uw giften kunnen worden overgemaakt op gironummer 2581330, t.n.v. stichting Kin derRijk in Leek, o.v.v. Vakantiekinderen. Nadere informatie: tel. 050 3120319. De Interkerkelijke Commissie Aangepaste Kerkdiensten organiseert op zondag 6 april een interkerkelijke dienst voor 'anders begaafden' in de Christelijke Gereformeerde Kerk te Middelhamis. In deze dienst hoopt voor te gaan drs. M. H. Baan. De dienst vang aan om kwart voor drie. De commissie heet een ieder van harte welkom. 1 N C R I 0 -33- Het blijkt mevrouw Kok te zijn, de Indische dame die haar huis heeft opengesteld voor evacués en haar rim pelige gezicht lacht hen vriendelijk toe. "De ben Marieke de Visser en mijn tante Bep zou bij u wonen", zegt ze zacht. "Dat klopt meisje", antwoordt het vrouvrtje en doet een stapje achteruit. "Kom maar gauw binnen, jouw tante heeft mij verteld van jullie ontmoeting op de markt een tijdje geleden. Ze zal blij zijn datje haar bezoekt." Marieke draagt Henkie naar binnen, terwijl Rietje haar op de voet volgt. Het dametje sluit de deur en gaat hen voor door een lange gang. In de grote salon die ze bin nengaan, ziet Marieke haar tante en een vreemde man zitten. "Ach Marieke!" roept haar tante blij verrast, "wat fijn datje langs komt, ik had het net met Gerard over Oude Tonge." Marieke en Rietje maken kennis met Gerard, terwijl het Indische dametje een kopje thee voor hen zet. Nadat ze eerst over koetjes en kalfjes hebben gepraat, besluit Marieke haar tante in vertrouwen te nemen. Openhartig vertelt ze over haar verblijf bij de familie Ladage en ernstig luisteren Gerard en zij naar Marie ke's verhaal. "Het zou inderdaad beter zijn, als jij daar weg zou kun nen gaan", antwoordt ze, "maar mevrouw Kok kan onmogelijk nog vier kinderen bij haar in huis nemen, omdat ze maar drie slaapkamers heeft." Marieke begrijpt dit wel, maar toch vindt ze het erg jammer. Ze wil echter niet laten merken hoe teleurge steld ze is en glimlacht dapper als mevrouw Kok haar een kopje thee aanbiedt. Ze serveert een eigen gebak ken cake en het valt haar op dat het vrouwtje ontzet tend aardig is. Haar tante heeft het beslist getroffen met haar evacuatieadres en wrang denkt Marieke aan mevrouw Ladage. Toch is de dokter altijd heel vrien delijk tegen hen en hij heeft haar en haar familie nooit als minderwaardige mensen behandeld. Die middag praten ze veel over de ramp. Het wordt Marieke duidehjk, dat haar tante en Gerard het samen erg goed kunnen vinden. "Het liefst wil ik zo snel mogelijk terug", zegt Gerard eerlijk. "Hoe aardig mevrouw Kok ook is, ik mis mijn eiland Tholen verschrikkelijk." Haar tante deelt zijn mening, maar begrijpt heel goed dat ze nog een behoorlijke tijd zal moeten wachten voordat alles weer bewoonbaar zal zijn. "Maar", zegt ze beslist, "zodra er een huis beschikbaar is, gaan we terug, nietwaar Gerard?" De man kmkt vastberaden. Gerard komt uit Stavenisse en ze vertrouwen Marieke toe dat ze samen een huis zullen betrekken. "We weten wel dat de dominee dit nooit goed zal keu ren", zucht tante Bep, "maar hoe eerder we weer onderdak in Zeeland hebben, hoe beter.ondanks de goede zorgen van mevrouw Kok." Marieke vraagt of haar tante al nieuws heeft over de rest van hun familie, maar ontkennend schudt deze verdrietig haar hoofd. "Ik heb bijna dagelijks naar hen geïnformeerd, maar er is niets over hen bekend." Bedroefd kijkt ze Marieke aan. "Eerlijk gezegd, Marieke, vrees ik dat we beter niet meer kunnen hopen. Voorzichtig neemt ze Marieke's hand in de hare en even zitten ze zwijgend aan de tafel. Dan staat Rietje ineens weer voor de deur met Henkie. Ze hebben samen een wandelingetje gemaakt, om Marieke de kans te geven rustig met haar tante te pra ten. "Marieke", zegt ze zacht, moeten zo meteen de bus nog halen, anders ben je te laat voor de avond maaltijd. De zal met je meegaan, want ik moet mijn loon bij de Ladages nog ontvangen." Marieke slaakt een diepe zucht. Ze vindt het jammer dat ze nu al moet gaan. Snel neemt ze afscheid van haar tante en oom Gerard, zoals hij wil dat zij hem noemt, en belooft spoedig weer contact met hen op te nemen. "Maak er maar het beste van Marieke", drukt tante Bep haar op het hart, "je hoeft er niet altijd te blijven." Marieke knikt gelaten. Haar tante kan makkelijk praten met zo'n lieve dame, als mevrouw Kok. Als ze weer in de bus zitten, zegt Rietje plotseling: "Vind je niet, dat jouw tante en die Gerard een mooi stel samen zijn?" Marieke kijkt haar nadenkend aan. "Ze kunnen het met elkaar wel aardig vinden, maar vergeet niet dat ze alle bei pas hun man, vrouw en kinderen hebben verloren." "Ik wU juist zeggen dat het goed is dat ze samen zijn", verduidelijkt Rietje. "Volgens mij hebben ze veel steun aan elkaar en heeft het lot hen bij elkaar ge bracht." Marieke zwijgt, maar denkt na over Rietjes woorden. Heeft het lot er ook voor gezorgd dat zij en Cor elkaar hebben ontmoet? Ze ziet Cors lieve gezicht ineens dui delijk voor zicht. Ruw trekt Rietje haar plotseling aan haar mouw. "Kom op dromer, we moeten hier uitstappen!" Henkie zet het op een schreeuwen, want hij vindt het prachtig in de bus, maar Marieke sleept het jongetje mee. "Ophouden Henkie", bijt ze hem toe, maar tegelijker tijd heeft ze spijt van haar gesnauw. "Morgen gaan we misschien weer met de bus", zegt ze vriendelijker en door zijn tranen heen lacht het ventje alweer. Ze voelt zich vreemd gespaimen, nu ze bijna bij het huis van de Ladages zijn. Het is niet eerUjk om die spanning op haar broertje af te reageren en ze geeft hem een stevige zoen op zijn wangetje. "Vergeet niet dat Elske en Annechien niet mogen weten waar we zijn geweest", fluistert Rietje, als ze voor de voordeur van het grote herenhuis staan. "Zeg maar datje bij ons thuis op bezoek bent geweest." Marieke duwt Henkie naar binnen, maar tegelijkertijd stormt mevrouw Ladage op haar af. "Zo, ben je daar eindelijk", snauwt ze onvriendelijk, "ik wil dringend een gesprek met jou." Angstig kijkt Marieke Rietje aan. Wat zou haar nu weer boven het hoofd hangen? Rietje rolt met haar ogen, maar dan stapt ze vastbera den op haar werkgeefster af "Mevrouw, ik ben speci aal teruggekomen omdat u mijn loon nog moet uitbe talen." De doktersvrouw draait zich om en kijkt haar dienst meisje geïrriteerd aan. Rietje laat zich echter niet afschepen, want bij haar thuis hebben ze haar salaris hard nodig. Nors verdwijnt de vrouw met Rietje naar de salon en even later schiet het dienstmeisje langs Marieke naar buiten. "Nog een fijn weekend!" roept Rietje op het trottoir en verdwijnt vlug. Dan duwt mevrouw Ladage Marieke een doos in haar handen en gebiedt haar deze doos te openen. Verbaasd haalt het meisje haar nieuwe, blauwe mantelpakje eruit, dat ze enkele weken geleden voor het feest bij Robbert-Jan heeft gekocht. "Mag ik even weten, hoe je daaraan komt?" bijt mevrouw Ladage haar toe. Marieke wordt knalrood en weet even niet wat ze moet antwoorden. Ze wil Johan niet in verlegenheid bren gen, want hij zal zeker op zijn kop krijgen als zijn moe der hoort, dat hij haar geld heeft gegeven. (wordt vervolgd) 1

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5