Overdenking
VERWOi
WATER
^Sjkvenster
h1^
uit de
Heilige Schrift
EIIIUnDBt-IIIEIJWS
'•r^.
Organist Jan Bonefaas
concerteert in Maassluis
Oud papier ophalen
Oude Tonge
Nieuw Lente Magazine
boordevol voorjaarsuitjes
Aangepaste kerkdienst
HET^
Blik op kerk ^^y
en samenleving Cj
- Een doctoraal-scriptie
- Leer en leven
- Representatief?
Z>-.:'^'
>4y
fifPf KIEUHÏH
Improvisaties op verzoek
CftEMKiEHl
Johannes de Doper
wijst Gods Lam aan (2)
Kinder-Rijk bezorgt
Roemeense kinderen
onvergetelijke vakantie
PAGINA 5
ViaJDAG 28 MAART 2003
Als je veel leest - kranten, opiniebladen,
kerkbladen - dan kom je soms twee of drie
keer hetzelfde bericht tegen. Een heleboel
vergeet je, een mens kan nu eenmaal niet
alles onthouden. Gelukkig ook maar, er
wordt al genoeg in die bovenkamer opgesla
gen... En laten we eerlijk zijn, niet alles
waarvan je kennis neemt heeft je interesse.
Maar soms kom je een bericht tegen en je
denkt: dat heb ik in een ander blad ook al
gelezen, en dan blijft het haken.
Zo verging het mij met het berichtje over de
doctoraal-scriptie van dr. J.C. Borst, de
gevangenispredikant die al een dissertatie op
zijn naam heeft staan over incest ('Gij zijt
die man'). Momenteel doceert hij ook ethiek
aan de Christelijke Hogeschool in Ede, en
daar heeft hij een onderzoek verricht onder
bevindelijk-gereformeerde studenten. Ove
rigens vind ik dat 'bevindelijk-gerefor-
meerd' altijd nog een nare term, alsof je nog
anders gereformeerd kunt zijn dan bevinde
lijk. Maar vooruit, het is nu eenmaal inge
burgerd en we begrijpen wat ermee bedoeld
wordt.
Aan het onderzoek deden studenten mee uit
de Nederlandse Hervormde Kerk (Ger.
Bondsrichting), uit de Chr. Geref Kerken en
uit de (Oud) Ger. Gemeenten. Centraal stond
de vraag in hoeverre de prediking invloed
had op het geloofsleven. Verwacht was ken
nelijk dat de prediking, die de sporen draagt
van de 17e en 18e eeuwse Nadere Reforma
tie, het geloofsleven negatief zou beïnvloe
den. Het onderzoek wees echter uit dat dit
niet het geval is.Een zin uit het verslag: "Een
groot deel gaf aan een relatie met God te
hebben, maar zich daarbij niet gelegen laten
liggen aan de kenmerken die in hun kerken
worden aangehouden bij het onderscheid
tussen ware en valse bekeringen".
De conclusie van dr. Borst was: "Het geloof
geeft volgens de deelnemers aan mijn onder
zoek steun en geborgenheid. Ik denk dat ze
de leer boven het leven hebben uitgetild".
2k)'n bericht geeft ruime stof tot overden
king. Zomaar een paar dingen die bij me
opkwamen. Blijkbaar was de verwachting
anders. Studenten met de genoemde kerke
lijke achtergrond zouden wel in twijfel en
onzekerheid verkeren, zouden zichzelf
voortdurend de vraag stellen of hun geloof
wel voldeed aan de kenmerken en daardoor
zouden ze constant in duisternis ronddwalen
en gebrek hebben aan levensvreugde.
Ik vraag me toch - in alle eerlijkheid - af of
de genoemde kerkelijke denominaties
zomaar op één hoop mogen worden gegooid.
Met andere woorden: of dat voeden van de
onzekerheid de grootste gemene deler is van
deze kerken. Zijn de nuanceverschillen - en
nu druk ik me nog voorzichtig uit! - niet
over het hoofd gezien?
En ten tweede: is dit onderzoek representa
tief? Het werd gehouden onder slechts vijf
entwintig studenten en dan nog alleen vrou
welijke... Dat is een heel beperkt en gese
lecteerd gezelschap. Behalve deze studenten
zijn er in de verschillende kerken nog hon
derden jongeren, die misschien heel anders
op de prediking reageren, of helemaal niet
reageren... De bedoel maar: zijn er aan zo'n
onderzoek zulke vérstrekkende conclusies te
verbinden?
Overigens hoop ik van harte dat de prediking
in genoemde kerken niet depressief maakt
en dat zij binnen en buiten deze kerken geen
negatief beeld oproept. Aan de ware gerefor
meerde prediking kan dat niet liggen. Die
prediking kan soms met vele verzekeringen
omgeven zijn en vele malen kan de waar
schuwing gehoord worden, zichzelf toch
niet te bedriegen, maar in de kern van de
zaak geeft de gereformeerde prediking toch
antwoord op alle levensvragen en vooral op
de belangrijkste vraag: Hoe ben ik recht
vaardig voor God? Het juiste antwoord op
die vraag geeft een vrede en een vreugde die
nergens anders te vinden is.
WAARNEMER
■•^.*?«i
."1
''tf
Deze vraag- en antwoordrubriek staat gehee] ten dienste van de lezer die er
iMsienloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelhamis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Ik heb altijd gedacht, dat vampiers verzin
sels ware van filmproducenten die de bio
scoopbezoekers wilden laten griezelen.
Maar nu las ik, dat er werkelijk bloedzui-
gende vampiers bestaan. V/at zijn dat vopr
figuren? Kunnen die door een open raam
naar binnen vliegen?
Antwoord: De echte vampiers zijn geen
mensen, maar bepaalde kleine vleermuizen
in Midden- en Zuid-Amerika, die met hun
messcherpe gebit wonden maken in de huid
van vogels en zoogdieren, doch als ze kans
krijgen óók bij een mens en die zich voeden
met het daaruit verkregen bloed. Daardoor
brengen ze vaak besmettelijke ziekten zoals
hondsdolheid over. Ze zijn alleen bij duister
nis actief en slapen overdag in kolonies. De
Latijnse naam is Desmodontidae. Dat ande
re verhaal komt van de Balkan. Volgens het
volks(bij)geIoof van Slavische volken kun
nen zelfmoordenaars 's nachts hun graf ver
laten en zich als vampiers voeden met het
bloed der levenden. Er zijn wel pathologi
sche figuren geweest die door hun optreden
aan echte vampiers deden denken, zoals
vorst Vlad de Vijfde van Walachije in de 15e
eeuw en de Hongaarse gravin Elizabeth
Bathory in de 17e eeuw. De eerste kreeg de
Roemeense bijnaam Dracul, dat duivel bete
kent, en naar hem is die romanfiguur Dracu-
la van Bram Stoker in 1897 ontstaan. Daar
na kwamen allerlei navolgingen, eerst in
boekvorm en later in films. Klassieke voor
beelden zijn de Dracula-verhalen van Tad
Browning uit 1931 met Bela Lugosi, van
Robert Siodmak uit 1943 met Lon Chaney
jr., van Erie Kenton uit '44 met Bons Kar-
loff en van Terence Fisher (1959-1965) met
Chritopher Lee, maar die vampiers zijn
onbestaanbare verzinsels en de verfilming
berust op tal van trucages, U hoeft niet bang
te zijn, dat zo'n figuur bij u naar binnen kan
komen!
Kan ik zelf gemaakte gipsbeeldjes beitsen of
beter verven?
Antwoord: Beits, waterverf en dunne ver
ven pakken niet, maar verder kunt u voor het
beschilderen van dgl. beeldjes alle soorten
verf nemen. Wilt u een bepaalde tint benade
ren, neem dan eerst een proef met een bonk
onbewerkt gips die u goed laat drogen en
dan met diverse kleuren of mengsels
bestrijkt. Komt een beeld buiten te staan, dan
De betere woninginrichting sinds 1920
Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84
Jan Bonefaas, organist van de Grote kerk te
Gorinchem, geeft op vrijdag 4 april een
improvisatieconcert op het schitterende
Seifert-orgel in de Inunanuëlkerk aan de
Lange Boonestraat in Maassluis. Het aardige
van dit concert is dat de concertbezoeker zelf
het programma kan samenstellen. Een kwar
tier vóór aanvang van het concert kunnen zij
een thema of lied opgeven waarover Jan
Bonefaas zal improviseren.
Bonefaas is geen onbekende in Maassluis.
Hij heeft op uitoodiging van de toenmalige
organist van de kerk. Koos Bons, al eerder
kennis gemaakt met het Seifert-orgel. Nu het
orgel is uitgebreid met een Cornet en een
Vox Celeste heeft de organist met het her
nieuwde orgel nog meer mogelijkheden om
bij het improviseren de opgeven muziek te
kleuren.
Jan Bonefaas (1926) speelde al op zeer jon
ge leeftijd orgel, zij het op een harmonium.
Hij was niet van plan vakorganist te worden,
maar toen hij in aanraking kwam met de
legendarische Feike Asma is hij van gedach
ten veranderd en heeft hij van 1943 tot 1951
bij deze orgelmeester gestudeerd. Improvi
seren is Bonefaas op het lijf geschreven. De
muziek gaat als het ware eerst door hem
heen alvorens deze op het orgel te vertolken.
Zijn technische vaardigheid en registratie-
kunst staan heel hoog aangeschreven. Hoe
wel de Franse, Duitse en Engelse orgelkunst
hem blijft boeien, heeft deze orgelvirtuoos
een eigen stijl ontwikkelt die garant staat
voor een sfeervol concert. De entree
bedraagt 5, 65+ en CJP 1 korting. Het
concert begint om 20.15 uur.
Aanstaande zaterdagmorgen 29 maart wordt
er in Oude Tonge papier opgehaald. Graag
het papier voor 9.00 uur buiten zetten. De
opbrengst is bestemd voor het restauratie
fonds van de Nederlandse Hervormde Kerk
te Oude Tonge. Bij voorbaat hartelijk dank.
moet u enkele lagen opbrengen, of eerst
grondverf en daarna glansverf
MOE 006JES
Op een aantal vakantiefoto's die binnen in
restaurants en hotelkamers gemaakt zijn, zie
ik mensen met felrode ogen staan. Heeft dat
met hetfiitslicht te maken of doe ik iets fout?
Antwoord: Ja, u hebt blijkbaar een flits op
de camera, zodat het verblindende licht
rechtstreeks op het rode netvhes van de ogen
valt. Als er weinig licht in de kamer of een
restaurant is, zal de pupil groot zijn. Als u
daar fotografeert, moet u de gezichten van
de mensen veel beter verUchten. Gebruikt u
een los flitsapparaat, dan moet u dat verder
van u af houden, of bijv. naar het witte pla
fond richten zodat de invalshoek van het
licht verandert. Ook zijlicht kan een aardig
effect opleveren, maar donkere wanden
weerkaatsen te weinig licht. Gebruik zono
dig een vel wit papier om licht naar een
gezicht te weerkaatsen.
Op bijgaande menukaart staan onder num
mer 6 Crevissen vermeld 't Is een duur
gerecht ook. Wat zijn dat en waar vangen ze
die vissen?
Antwoord: Die 6 uit uw brief is een met
accent op de menukaart. Er staan in werke
lijkheid 'écrevisse', let wel: zonder een n er
achter. En dat is het Franse woord voor een
rivierkreeft die in zoet water leeft.
'En des anderen daags zag
Johannes Jezus tot zich komende,
en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat
de zonde der wereld wegneemt!
(Joh. 1:29)
We hebben vorige week vrijdag gezien dat
Johannes de Doper, wanneer hij bezig is
met zijn werkzaamheden in Bethóbara, iets
bijzonders overkomt. Dan krijgt hij bezoek
van de Heere Jezus. En dan wordt zijn
mond geopend door Gods Geest en dan
klinkt het daar aan de oever van de Jordaan:
'Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der
wereld wegneemt!' Johannes mag Jezus
aanwijzen als het Lam Dat God geeft en
zendt, als de vervulling van al de lammeren
van het Oude Verbond. Vorige week ein
digde ik de meditatie met u de vraag te stel
len: hebt u dit Lam al nodig gekregen in uw
leven? Hebt u al belang gekregen bij het
Lam van God? En toen beloofde ik u dat ik
u meer zou vertellen over de betekenis van
dit Lam.
Want grote betekenis heeft Hij! Wat zeg ik?
Wil een mens behouden worden, dan kan hij
niet buiten dit Lam! Dan zal dit Lam mijn
Lam moeten zijn. Dan zal dit Lam moeten
geofferd zijn, óók voor mij. Laten we luiste
ren naar wat Johannes nog verder zegt over
het Lam van God. Hij blijft niet staan bij het
aanwijzen van Gods Lam, nee, hij zegt er
nog wat bij. Hij voegt er nog iets heerlijks
aan toe. Johannes laat horen dat Gods Lam
de zonde der wereld wegneemt. Hoe moeten
we die woorden verstaan?
Ik denk dat de kanttekening op de Staten
vertaling het gelijk aan zijn kant heeft, als
daarin opgemerkt wordt dat onder 'de zonde
der wereld' verstaan moet worden: de zon
den van al degenen die uit de hele wereld in
Hem zullen geloven. Nee, Jezus draagt niet
de zonden van alle mensen. Als Johannes
Jezus zo ziet opkomen uit de woestijn, ziet
hij Hem dragen de zonden van Zijn volk.
Van Zijn volk dat overal ter wereld zal
wonen. Al hun zonden bij elkaar is 'de zon
de der wereld'En die ontelbare zonden van
die ontelbare schare kinderen Gods ligt op
Christus. Ligt op Gods Lam. Wat een lood
zware, ontilbare last! En wat gaat Hij ermee
doen? 'Wegnemen', zegt Johannes. Hij
draagt die zonden. En Hij draagt ze weg. En
zó neemt Hij ze weg.
Hoe dat zal gaan, zegt Johannes er niet bij.
Wij weten hoe het gegaan is. Christus is met
de zonde der wereld naar het kruis gegaan.
En daar is Hij aan vastgehecht. En zo is ook
de zonde der wereld aan het kruis vastge
hecht. En toen is Christus gestorven. Na een
weg van intens lijden. Na een weg waarin Hij
niet alleen de zonde der wereld droeg, maar
ook Gods heilig ongenoegen en Zijn bran
dende toom tegen die zonde. Na die zware en
diepe weg is Christus gestorven. En zó heeft
Hij de zonde der wereld weggenomen. Radi
caal en fmaal! De HEERE zal er nooit meer
op terugkomen. Wat Jezus heeft weggeno
men, blijft weggenomen!
En let er dan op, geliefde lezer, hoe Johannes
hef hier zegt. Hij zegt niet: 'Zie, het Lam
Gods, Dat de zonde der wereld zal wegne
men!' Nee, hij zegt: 'Dat de zonde der wereld
wegneemt!' Daar ziet hij Jezus al mee bezig,
als Hij naar hem toekomt. En daar mogen we
de Heere Jezus nog steeds mee bezig zien.
Wat doet Hij, nu Hij aan de rechterhand van
Zijn Vader is? Zit Hij daar werkeloos in Gods
troon? Vergeet het maar! Dagelijks is Chris
ms bezig met het wegnemen van de zonde der
wereld. Nee, nu niet meer door te lijden en te
sterven. Maar door Zijn offer toe te passen
aan het hart door Zijn Geest. En kijk, dan zijn
we nu gelijk bij de vraag wat we met Gods
Lam moeten. Wat Hij voor ons wil beteke
nen. Waarom we Hem nodig hebben.
U en üc zijn zondaren, zegt de HEERE in Zijn
Woord. U en ik, wij kunnen voor Hem niet
bestaan. Van huis uit leven we in Godsver
vreemding en in vijandschap tegen God. En
eUce dag zondigen we erop los en zo maken
we een hemelhoge schuld bij God. We staan
niet in het reine bij God, maar we zijn onrein
voor Hem door de zonde. Hoe komen we
daar nu vanaf? Hoe zullen we ooit met God
verzoend worden? Hoe komen we ooit weer
in het reine met de HEERE? Wees ervan
overtuigd dat dkt dringend nodig is! Dat geen
mens dM ontberen k^. Wie dit mist in zijn
leven en zo sterft, gaat voor eeuwig verloren,
zegt de Schrift.
Maar, weet u wat nu zo wonderlijk is? Daar
heeft God u nu niet voor over! Dat is Zijn eer
te na! En daarom biedt Hij u verzoening aan.
Daarom opent Hij een weg waar vanuit ons
gezien alles versperd is. Hij biedt u Zijn Zoon
aan. Hij biedt u Zijn Christus aan. Hij zegt:
'Hier is Mijn Lam! En dit Lam wil ook uw
zonden wegnemen!' Is dat geen heerlijk
evangeüe?
En op wie krijgt dit evangelie nu vat? Wel,
op mensen die weet krijgen van hun Gods
vervreemding en vijandschap tegen God. Die
ontdekt worden aan hun zonden en schuld.
Die door Gods Geest erachter worden
gebracht dat ze onrein zijn voor God. "Een
pijnlijke ontdekking', zegt u. Zeker te weten!
Maar ook een ontzettend heilzame ontdek
king. Want juist zó maakt Gods Geest plaats
in mijn leven voor Gods Lam. En als God
dan komt terwijl er plaats is bereid en mij
Zijn Lam aanbiedt, nu, dan aarzel en twijfel
ik geen seconde meer. Dan neem ik dat Lam
aan. Omdat Hij mij aanneemt. En daar alleen
wordt een mens echt gelukkig van! Buiten dit
Lam is er geen leven. Maar in Gods Lam ligt
alles om zalig te worden!
En wat wil Hij dan veel voor Zijn volk bete
kenen, dat Lam van God! Dan is Hij naar een
woord van Paulus voor hen tot wijsheid, en
rechtvaardiging, en heiliging en verlossing (1
Kor. 1:30). Dan mogen die straatarme bede
laars, - want dat maakt de HEERE Zijn volk
-, alles in Gods Lam vinden wat ze nodig
hebben. Voor tijd en eeuwigheid. Voor
lichaam en ziel. Voor alles!
Bent u al zo'n bedelaar geworden? Heeft de
HEERE u al laten zien wie u werkelijk bent?
Drukt uw schuld zwaar op u? Weet u uw zon-
denlast niet meer te tillen? Hier is een oplos
sing! Wat zeg ik: dè oplossing! Hier is
Iemand die u helpen wil en kan! 't Is Gods
Lam. 't Is Chrisms. Kom, leg uw hand maar
op de kop van dit Lam! Zó deed een Israëliet
het ook, als hij in de tabernakel of de tempel
kwam met zijn offerlam. Dan mocht hij zijn
hand leggen op de kop van zijn lam. Dan
mocht hij echt leunen en steunen op z'n lam.
En zó vond er zondeoverdracht plaats. En
stierf het lam met zonden en al op het altaar
in de plaats van de zondaar. Wie gelovig zijn
hand legt op het Lam van God, leunt en
steunt op Christus, zal ervaren dat zijn zon
den worden weggenomen. Want Johannes
zei het al: 'Zie, het Lam Gods, Dat de zonden
der wereld wegneemt!'
En dan kan Gods kind geen moment zonder
Gods Lam. Hij heeft het Zelf gezegd: 'Zon
der Mij kunt gij niets doen' (Joh. 15:5). Gods
kind wil ook niet meer zonder. Het raakt
steeds meer verknocht aan Gods Lam Dat
hem kocht. De band aan Hem wordt steeds
inniger en dieper, 't Is te begrijpen wat we
ergens lezen bij Kohlbrugge. De HEERE zei
een keer tegen Kohlbrugge: 'Kohlbrugge,
ben je met mijn Lam tevreden?' Bevend ant
woordde Kohlbrugge toen: 'Ja, HEERE, met
Uw Lam ben ik tevreden'. 'Dan ben Ik ook
met u tevreden', sprak de HEERE daarop.
Geliefde lezer, bent ri al met Gods Lam tevre
den? Ja? Dan zal de HEERE ook met u tevre
den zijn. Om Christus' wil! Omdat God de
Vader Zijn Zoon zo uitnemend liefheeft,
daarom zal Hij ook u liefhebben. Liefhebben
met een eeuwige liefde. Wat een onuitspre
kelijk wonder!
Vlaardingen, Ds. C.J. Droger
Onlangs is het Lente Magazine
Zuid-Holland uitgekomen, een
kleurrijk magazine boordevol
tips voor een dagje uit in Zuid-
Holland in het voorjaar.
In dit magazine vindt u beschrijvingen van
Mooie Oudhollandse steden en gezeUige
kustplaatsen, maar kunt u ook lezen over de
mooiste voorjaarstuinen, verrassende wan
del- en fietsroutes en leuke tips voor een
dagje uit met de kinderen. Daarnaast bevat
het magazine verschillende aanbiedingen en
een overzicht van de grotere' evenementen
die in de lentemaanden in Zuid-Holland zul
len plaatsvinden.
Het Lente Magazine laat zien dat er meer
dan 1001 attracties zijn en geeft een over
vloed aan ideeën en tips voor een dagje uit in
Zuid-Holland in de maanden maart, april en
mei.
Het Lente Magazine is voor iedereen gratis
af te halen bij de VVV. Het is ook mogelijk
om het magazine gratis thuis gestuurd te
krijgen. Hiervoor hoeft u niet meer te doen
dan naar de site www.zuid-holland.com te
surfen en hier uw adresgegevens in te vullen
in het daarvoor bestemde antwoordformu
lier. U krijgt dan niet alleen het Lente Maga
zine thuis gestuurd, maar zult ook het Zomer
Magazine ontvangen, dat begin juni zal ver
schijnen.
Sinds 1994 organiseert de stichting Kinder-
Rijk een vakantie voor kansarmde kinderen
uit Roemenië. De kinderen verblijven drie
weken in gastgeziimen in Nederland. Ieder
jaar weer is dit voor deze kinderen een
vreugdevolle tijd. In spanning wachten de
kinderen in Roemenië af wie dit jaar weer
uitgenodigd zullen worden. In Nederland
wacht hen een warm welkom en kunnen ze
zien hoe mensen in een andere cultuur leven,
wonen en werken. Ze krijgen hier gezond
voedsel en een gezonde hoeveelheid aan
dacht. De bedoeling van deze vakantie is de
kinderen niet alleen te laten delen in onze
welvaart, maar ook in de liefde van Jezus
Christus. Hij was het immers die sprak:
'Laat de kinderen tot mij komen en verhin
dert ze niet'.
Uit gesprekken met de directies van de ver
schillende tehuizen blijkt duidelijk dat de
vakantie voor de kinderen zeer belangrijk is
en een positief effect heeft. De kinderen
leren in Nederland veel 'gewone' dingen,
zoals fietsen, zwemmen, afwassen en bood
schappen doen. Ze leren ook hoe je biimen
Het Lente Magazine Zuid-Holland is mede
mogeüjk gemaakt door de Provincie Zuid-
Holland en maakt deel uit van het Strate
gisch Product Ontwikkelings en Promotie-
plan Zuid-Holland.
een gezin met elkaar omgaat en passen dit nu
toe in hun eigen situatie. De vakantie in
Nederland geeft hun meer zelfvertrouwen en
het idee dat zij belangrijk zijn.
De reiskosten voor een retour Roemenië-
Nederland bedragen per kind ongeveer
230,- per bus of vliegtuig. Daarbij komen
dan nog de verzekering en de organisatie- en
voorbereidingskosten. In Roemenië zelf zijn
geen fondsen beschikbaar om de reis van de
kinderen te betalen. De gastgezinnen betalen
een bijdrage van 150 per kind. Voor het
resterende deel van de kosten is de stichting
geheel afhankelijk van giften.
Stichting KinderRijk wil graag met het pro
ject Vakantiekinderen doorgaan. Onze vraag
aan u is nu of u een financiële bijdrage wilt
leveren aan het project Vakantiekinderen.
Met uw gift helpt u mee om ook dit jaar weer
een groep Roemeense kinderen een onverge
telijke vakantie te bezorgen!
Uw giften kunnen worden overgemaakt op
gironummer 2581330, t.n.v. stichting Kin
derRijk in Leek, o.v.v. Vakantiekinderen.
Nadere informatie: tel. 050 3120319.
De Interkerkelijke Commissie Aangepaste
Kerkdiensten organiseert op zondag 6 april
een interkerkelijke dienst voor 'anders
begaafden' in de Christelijke Gereformeerde
Kerk te Middelhamis. In deze dienst hoopt
voor te gaan drs. M. H. Baan. De dienst vang
aan om kwart voor drie. De commissie heet
een ieder van harte welkom.
1 N C R I 0
-33-
Het blijkt mevrouw Kok te zijn, de Indische dame die
haar huis heeft opengesteld voor evacués en haar rim
pelige gezicht lacht hen vriendelijk toe.
"De ben Marieke de Visser en mijn tante Bep zou bij u
wonen", zegt ze zacht.
"Dat klopt meisje", antwoordt het vrouvrtje en doet een
stapje achteruit. "Kom maar gauw binnen, jouw tante
heeft mij verteld van jullie ontmoeting op de markt een
tijdje geleden. Ze zal blij zijn datje haar bezoekt."
Marieke draagt Henkie naar binnen, terwijl Rietje haar
op de voet volgt. Het dametje sluit de deur en gaat hen
voor door een lange gang. In de grote salon die ze bin
nengaan, ziet Marieke haar tante en een vreemde man
zitten.
"Ach Marieke!" roept haar tante blij verrast, "wat fijn
datje langs komt, ik had het net met Gerard over Oude
Tonge."
Marieke en Rietje maken kennis met Gerard, terwijl
het Indische dametje een kopje thee voor hen zet.
Nadat ze eerst over koetjes en kalfjes hebben gepraat,
besluit Marieke haar tante in vertrouwen te nemen.
Openhartig vertelt ze over haar verblijf bij de familie
Ladage en ernstig luisteren Gerard en zij naar Marie
ke's verhaal.
"Het zou inderdaad beter zijn, als jij daar weg zou kun
nen gaan", antwoordt ze, "maar mevrouw Kok kan
onmogelijk nog vier kinderen bij haar in huis nemen,
omdat ze maar drie slaapkamers heeft."
Marieke begrijpt dit wel, maar toch vindt ze het erg
jammer. Ze wil echter niet laten merken hoe teleurge
steld ze is en glimlacht dapper als mevrouw Kok haar
een kopje thee aanbiedt. Ze serveert een eigen gebak
ken cake en het valt haar op dat het vrouwtje ontzet
tend aardig is. Haar tante heeft het beslist getroffen
met haar evacuatieadres en wrang denkt Marieke aan
mevrouw Ladage. Toch is de dokter altijd heel vrien
delijk tegen hen en hij heeft haar en haar familie nooit
als minderwaardige mensen behandeld.
Die middag praten ze veel over de ramp. Het wordt
Marieke duidehjk, dat haar tante en Gerard het samen
erg goed kunnen vinden.
"Het liefst wil ik zo snel mogelijk terug", zegt Gerard
eerlijk. "Hoe aardig mevrouw Kok ook is, ik mis mijn
eiland Tholen verschrikkelijk."
Haar tante deelt zijn mening, maar begrijpt heel goed
dat ze nog een behoorlijke tijd zal moeten wachten
voordat alles weer bewoonbaar zal zijn. "Maar", zegt
ze beslist, "zodra er een huis beschikbaar is, gaan we
terug, nietwaar Gerard?"
De man kmkt vastberaden. Gerard komt uit Stavenisse
en ze vertrouwen Marieke toe dat ze samen een huis
zullen betrekken.
"We weten wel dat de dominee dit nooit goed zal keu
ren", zucht tante Bep, "maar hoe eerder we weer
onderdak in Zeeland hebben, hoe beter.ondanks de
goede zorgen van mevrouw Kok."
Marieke vraagt of haar tante al nieuws heeft over de
rest van hun familie, maar ontkennend schudt deze
verdrietig haar hoofd. "Ik heb bijna dagelijks naar hen
geïnformeerd, maar er is niets over hen bekend."
Bedroefd kijkt ze Marieke aan. "Eerlijk gezegd,
Marieke, vrees ik dat we beter niet meer kunnen
hopen. Voorzichtig neemt ze Marieke's hand in de
hare en even zitten ze zwijgend aan de tafel.
Dan staat Rietje ineens weer voor de deur met Henkie.
Ze hebben samen een wandelingetje gemaakt, om
Marieke de kans te geven rustig met haar tante te pra
ten.
"Marieke", zegt ze zacht, moeten zo meteen de
bus nog halen, anders ben je te laat voor de avond
maaltijd. De zal met je meegaan, want ik moet mijn
loon bij de Ladages nog ontvangen."
Marieke slaakt een diepe zucht. Ze vindt het jammer
dat ze nu al moet gaan. Snel neemt ze afscheid van
haar tante en oom Gerard, zoals hij wil dat zij hem
noemt, en belooft spoedig weer contact met hen op te
nemen.
"Maak er maar het beste van Marieke", drukt tante Bep
haar op het hart, "je hoeft er niet altijd te blijven."
Marieke knikt gelaten. Haar tante kan makkelijk praten
met zo'n lieve dame, als mevrouw Kok.
Als ze weer in de bus zitten, zegt Rietje plotseling:
"Vind je niet, dat jouw tante en die Gerard een mooi
stel samen zijn?"
Marieke kijkt haar nadenkend aan. "Ze kunnen het met
elkaar wel aardig vinden, maar vergeet niet dat ze alle
bei pas hun man, vrouw en kinderen hebben verloren."
"Ik wU juist zeggen dat het goed is dat ze samen zijn",
verduidelijkt Rietje. "Volgens mij hebben ze veel
steun aan elkaar en heeft het lot hen bij elkaar ge
bracht."
Marieke zwijgt, maar denkt na over Rietjes woorden.
Heeft het lot er ook voor gezorgd dat zij en Cor elkaar
hebben ontmoet? Ze ziet Cors lieve gezicht ineens dui
delijk voor zicht.
Ruw trekt Rietje haar plotseling aan haar mouw. "Kom
op dromer, we moeten hier uitstappen!"
Henkie zet het op een schreeuwen, want hij vindt het
prachtig in de bus, maar Marieke sleept het jongetje
mee.
"Ophouden Henkie", bijt ze hem toe, maar tegelijker
tijd heeft ze spijt van haar gesnauw. "Morgen gaan we
misschien weer met de bus", zegt ze vriendelijker en
door zijn tranen heen lacht het ventje alweer.
Ze voelt zich vreemd gespaimen, nu ze bijna bij het
huis van de Ladages zijn. Het is niet eerUjk om die
spanning op haar broertje af te reageren en ze geeft
hem een stevige zoen op zijn wangetje.
"Vergeet niet dat Elske en Annechien niet mogen
weten waar we zijn geweest", fluistert Rietje, als ze
voor de voordeur van het grote herenhuis staan. "Zeg
maar datje bij ons thuis op bezoek bent geweest."
Marieke duwt Henkie naar binnen, maar tegelijkertijd
stormt mevrouw Ladage op haar af. "Zo, ben je daar
eindelijk", snauwt ze onvriendelijk, "ik wil dringend
een gesprek met jou."
Angstig kijkt Marieke Rietje aan. Wat zou haar nu
weer boven het hoofd hangen?
Rietje rolt met haar ogen, maar dan stapt ze vastbera
den op haar werkgeefster af "Mevrouw, ik ben speci
aal teruggekomen omdat u mijn loon nog moet uitbe
talen."
De doktersvrouw draait zich om en kijkt haar dienst
meisje geïrriteerd aan. Rietje laat zich echter niet
afschepen, want bij haar thuis hebben ze haar salaris
hard nodig. Nors verdwijnt de vrouw met Rietje naar
de salon en even later schiet het dienstmeisje langs
Marieke naar buiten. "Nog een fijn weekend!" roept
Rietje op het trottoir en verdwijnt vlug.
Dan duwt mevrouw Ladage Marieke een doos in haar
handen en gebiedt haar deze doos te openen. Verbaasd
haalt het meisje haar nieuwe, blauwe mantelpakje
eruit, dat ze enkele weken geleden voor het feest bij
Robbert-Jan heeft gekocht.
"Mag ik even weten, hoe je daaraan komt?" bijt
mevrouw Ladage haar toe.
Marieke wordt knalrood en weet even niet wat ze moet
antwoorden. Ze wil Johan niet in verlegenheid bren
gen, want hij zal zeker op zijn kop krijgen als zijn moe
der hoort, dat hij haar geld heeft gegeven.
(wordt vervolgd)
1