GERODDEL OVER ORANJE ethiek EiiAinuai-niEuws PREDIKBEURTEN Aandacht voor John Bunyan. Oratorium Israël in Egypt' door ensemble Trins Maurits' Jan Both in Flakkeecialiteiten EIIAilDEtl-niElJWS HET IS ECHT! ONZE DEEGHAAK IS TERECHT! Openbaar Drie-eenheid (deel 3) Zondagsdiensten in liet Van Weel-Bethesda Ziekeniiuis Open huis project Eben-Haëzerschool, Goedereede-Havenhoofd Extra kerkdiensten Geref. Gem. Verloving, HuweHjk. Jubileum De oplage meer dan verdubbeld Roddelen Wat beweegt de prinses? Wat wil men ermee bereiken? Stel u voor dat het uw gezin betrof W. H. Velema Zondag 23 maart 2003 Alledaags Met ingang van 30 maart wordt eens per twee weken een zondagsdienst gehouden voor patiënten, familie, ver pleegkundigen en belangstellenden. Nauw verbonden met Paasverhaal of een ander feestje? Wij zorgen wel voor de kaarten! Gebr. de Waal Drukkerij PAGINA 2 VRIJDAG 21 MAART 2003 De oplage is meer dan verdubbeld. Van HP/De Tijd worden normaal 40.000 exem plaren verkocht. Nu is de oplage 100.000 exemplaren, zo ving ik terloops op. Het is het blad dat pretendeert exculsief nieuws te verschaffen over het familieleven van de Oranjes. Hoofdrolspelers in dit rod- delbedrijf zijn prinses Margarita en haar man Edwin de Roy van Zuydewijn. De artikelen verschijnen onder de titel 'Oranjebitter' zo las ik in een dagblad. Het lust mij niet deze krant te kopen. Ik heb het nieuws dus uit de tweede, derde of vierde hand. Intussen heeft vrijwel de hele Nederlandse pers er over geschreven. De meeste com mentaren zijn kritisch naar HP/De Tijd. Er zijn echter ook kranten die het voor het echt paar De Roy van Zuydewijn opnemen en daarmee voor HP/De Tijd. Ik noemde deze beide mensen de hoofdrol spelers. Toch is daarmee te weinig gezegd. Naast hen moet ik de redactie van HP/De Tijd zetten. Dat de oplage van deze num mers ruimschoots verdubbeld is, zal van de zijde van de krant een belangrijk doel zijn geweest. De redactie doet mee aan de roddel door haar kolommen voor de aantijgingen van de prinses en haar man beschikbaar te stellen en door de extra inkomsten te incas seren. Als De Roy van Zuydewijn klaagt over derving van inkomsten door de behan deling die hij van de zijde van de Oranjes ondergaat, is het toch niet vreemd te veron derstellen dat hij en zijn vrouw met deze nu reeds driedelige serie enige compensatie zoeken. Hij zal toch genoeg zakenman zijn om van de verdubbeling van de oplage door hun inbreng, ook een graantje mee te pikken. Tot zover iets over de feiten. Ik heb er geen behoefte aan allerlei details hier te vermel den. Ik vind dat zelfs ongepast. Het gaat mij nu om de ethische kant van dit geroddel. Dat ik het woord roddel gebruik wijst er al op dat ik het hele gebeuren ethisch afkeurenswaardig vind. Het Groot Woor denboek van de Nederlandse Taal, de in mijn ogen onvolprezen Van Dale, omschrijft roddelen als: praten over derden in ongunsti ge zin; met zeker genoegen wat men aan slechts van iemand meent te weten, aan anderen vertellen, met als afsluiting de bete kenis van kwaadspreken. Onder roddel wordt dezelfde ethisch negatieve betekenis vermeld; kwaadsprekerij en lasterpraatjes. Roddelpers is de aanduiding van dagbladen of tijdschriften met roddels over bekende personen. Dit is genoeg om te stellen dat HP/De Tijd in dit roddelcircuit ook de hoofdrolspeler is. Twee vragen breng ik onder woorden. Ze zullen heel wat lezers bezighouden. Aller eerst wat beweegt de prinses en haar man. En vervolgens; wat denken zij ermee te bereiken. Op de eerste vraag kan een buitenstaander alleen veronderstellingen als antwoord geven. Niettemin veronderstellingen die in hoofd en hart van tal van lezers zullen opko men. Het ethisch minst bezwaarlijke motief is dat van frustratie. De prinses en haar man voe len zich gefrustreerd omdat ze zich door de koninklijke familie als outcasts behandeld voelen. Ze worden niet slechts niet voor vol aangezien. Ze worden er buiten gezet en tel len bij officiële gebeurtenissen niet (meer) mee. Frustratie gaat dan snel over in wraak nemen. We zullen laten zien dat we ten onrechte als outcasts behandeld worden. Als ze ons dan niet willen meetellen, zullen we van ons laten horen. We zijn mensen die genoeg van de familie weten om Nederland te laten smullen van de negatieve publiciteit, Of ze dan een hele, een halve of een kwart of zelfs maar eentiende waarheid vertellen, doet er niet toe. Laster neemt het immers met de waarheid niet nauw. Zo wordt er wraak genomen voor de onheu se bejegeningen die de De Roy's van Zuyde wijn, naar zij beweren, hebben ondergaan. Als deze laster dan ook nog geld zou opbren gen, is de wraak dubbel zoet. Het is heel wat meer dan een zaak van recht zoeken. Daar voor moet men immers bij heel andere instanties zijn dan bij de roddelpers. Wie zich van de roddelpers bedient moet besef fen dat hij en/of zij zelf het slachtoffer van die pers wordt. Dit geldt niet alleen de Oran jes die er nu doorgehaald worden. Dat geldt de tipgevers evenzeer. Zij doen niet alleen anderen een touw om de nek. Dat doen zij ook zichzelf. Daardoor worden ze in het hele proces meegetrokken, zonder er zelf stuur aan te kunnen geven. Roddelen gedreven door onlust - of zelfs wraakgevoelens - zullen we zeker als drin gend motief moeten zien. Men gaat niet de weg van het recht, maar van de wraak. Als daar dan ook nog wat mee te verdienen is, is het plaatje compleet. Dan wordt het vuil gespuid. De roddelpers is het riool waardoor het vuil de huizen binnenkomt. Wat denkt men ermee te bereiken? Het is al te simpel om te antwoorden; dat ons recht wordt gedaan. Wie via het riool met de samenleving communiceert, zal de geur en de vuihgheid van het riool nooit van zich kunnen afscheiden. Een volstrekt negatieve methode zal nooit een positief effect hebben. Men verergert de ellende alleen maar. Zij komt bovendien terug bij degene die zijn recht en gelijk wilde halen. Ik herinner me een van de eerste regels van de algebra: 'min maal plus is min'. Geroddel brengt nooit een positief resultaat; alleen maar groter negati- viteit. Het is voor mij onvoorstelbaar dat de prinses en haar man dit niet van tevoren bedacht hebben. De schade die zij anderen toebren gen is voor hen zelf minstens zo groot. De band met de Oranjes is voorgoed kapot. In de samenleving staan ze te boek als kwaad sprekers. Ik sluit af met twee opmerkingen. De eerste is deze: Zelfs al zou er iets waar zijn van de roddels, dan nog is het volstrekt ongepast en zedelijk afkeurenswaardig om dit naar bui ten te brengen gelijk het is gedaan. Stel u voor dat het uw eigen gezin of directe fami- Ue betrof. Een van de aan- (lees; in-) getrouwden gaat de vuile was buiten hangen. Hoe zou u het vinden als de hele buurt mocht 'meegenieten' van de roddels die een fami lielid verspreidt? Elk gezin maakt vuile was. Van elk gezin is er wel wat negatiefs te vertellen, hoe weinig misschien ook. In elk huis is er een plekje voor de vuile was. Breng die niet op straat. Er is een betere manier om daarmee om te gaan - binnenshuis wassen! Het tweede is; Laten wij ons ervoor wachten zelf roddel te verspreiden. Met het negende gebod beschermt God onze naam in de samenleving. Laten wij ons aan overtreding van dat gebod niet schuldig maken; ja, bid den we bewaard te blijven voor geroddel over onze naaste - in familie, buurt, kerk of samenleving. De oude catechismus legt het negende gebod heel positief uit: dat ik ook mijns naasten eer en goed gerucht naar vermogen voorsta en bevordere! Dat is het tegendeel van gerod del. Laat ons volk zwijgen over dit geroddel. Als er geen luisteraars noch kopers meer zijn, houdt het gerucht vanzelf op. Vierde Lijdenszondag OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur dr. T. E. van Spanje, Ooltgensplaat. Eben-Haë- zer: 9.30 uur ds. A. P. Voets, Middelhar- nis en 18.30 uur ds. R. Veldman. Woensdag 26 maart: 19.30 uur ds. B. Reinders, Maartensdijk - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster en 18.30 uur ds. H. L. van der Eijk Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J. van Otterloo en 18.30 uur ds. Th. I. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. I. W. van Estrik en 18.30 uur de heer T. R. Rietveld, Ridderkerk. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachting Heilig Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C. Koster en 18.30 uur ds. I. Koster. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. D. Zoet, Loon op Zand - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. A. Stegenga - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. chr. streeliblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-liollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 1020 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag sluitlngstennijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitlngstennijn overlydensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur; J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.VUlerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN; Per kwartaal 9,25. Per jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. Nagel, Vlaardingen en 18.00 uur ds. J. het Lam, Wezep, Themadienst - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN-Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk, v.m. bediening Hei lige Doop Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. C. den Toom, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachting Heilig Avondmaal - Lukaska- pel HDG 10.15 uur ds. G. C. Kunz, be diening Heilig Avondmaal - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur de heer W. Scholl - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. E. Baars - CAMA Christengemeente Mid delharnis, het Prieel 10.00 uur A. Wisse. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur ds. M. M. M. Leijdens - -Ger. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 uur en 14.30 uur ds. B. Gratz. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder en 18.00 uur ds. P. J. Teeuw - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. I. C. Mesu, Nieuw en Sint Joosland en 18.00 uur ds. I. Koppelaar, Abbenbroek - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur de heer H. Scheermeijer. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam- som, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. W. leroense en 18.00 uur ds. G. J. Smink. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. T. van 't Veld, Ede en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. van Krimpen en 18.00 uur ds. W. Praamsma. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. T. E. van Spanje, bediening Hei lige Doop en 18.00 uur kand. M. Diepe- veen, Stellendam - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. Becker en 18.00 uur de heer LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. van Gorsel, Bergambacht. We hadden reuze pech: Onze deeghaak was echt weg. En zonder gebeurt het, dat de machine het niet doet En komt het met broodbakken niet goed. We zochten overal. Maar in geen geval Kwam de deeghaak hoven water. We zochten en het werd steeds later, We besloten maar om op te bellen Om dan maar een nieuwe te bestellen. Maar tot onze grote vreugd En dat was toch echt een deugd, Lazen we een dag later in de krant Dat hij op de tafel van de familie Knops was beland. FAMILIE KNOPS BEDANKT! FAMILIE MEIJER Nieuwe Tonge Vorige week was de 34-jarige Jan Both uit Middelharnis te gast in het programma 'Flakkeecialiteiten' op Radio Flakkee. Hij vertelde veel over de geschiedenis van Mid delharnis, Sommelsdijk en Nieuwe-Tonge. Het was te verwachten dat het verhaal van Jan Both niet in één uur was uit te zenden. Daarom heeft de presentator Jan Lodder hem gevraagd of hij nog een uur wil vertel len over zijn leven en over zijn hobby. Die hobby is de geschiedenis van Goeree-Over- flakkee. Daarom is Jan Both op zaterdag 22 maart van 09.00 tot 10.00 uur opnieuw te horen in het bekende praatprogramma van Radio Flakkee. De herhaling is dinsdag van 18.00 tot 19.00 uur. Radio Flakkee is te beluisteren via de kabel in de gemeenten Dkksland en Oostflakkee, via de ether op 104.9 MHz of 105.9 MHz en diverse pro gramma's (ook Flakkeecialiteiten) worden ook doorgegeven via het kanaal van de kabelkrant Goeree-Overflakkee. Wat openbaar is, is algemeen bekend. In ons land is er naast o.v. (openbaar ver voer) en openbaar groen (o.g.) een openba re ruimte (o. r.), wij toegankelijk voor ieder een. Kom er elders in de luereld maar eens om, daar zijn geen voorzieningen als de lijntaxi, openbare fietspaden en vrij toe gankelijke natuurgebieden. Openbaar is ook xuanneer iets publiekelijk bekend wordt gemaakt. De W.O.B, voorziet hie)in. Maar wat is openbaar nog meer? De toiletten, de bijbanen van de burgemeester, hel nevenin- komen van de dames en heren politici of openbaar onderwijs, dat van oudsher open staat voor alle gezindten. Het openbaar vervoer is oud en jong tege lijk. De postkoetsen en diligences van weleer zijn vervangen door geelgekleurde harmo nica's die met enkele reizigers de diverse dorpjes aandoen. De chauffeurs (m/v) speuren naar passagiers die in verband met de regen het openbaar vervoer verkiezen boven ds private fiets. Dit vervoermiddel mag niet mee in de bus. Als het wel was toe gestaan koos de passagier ervoor om terug te fietsen. Wordt het toch een retourtje, fawel, heen en weer naar M. S. Met riante wachttijden om daar van alles en nog wat te doen. Maar ik wilde alleen maar... 'Mondje dicht, dit is openbaar vervoer. Niet apan, maar samen. Voor elk wat wils dus en met variabele vertrektijden, meneer. Wanneer alk passagiers hier- zijn uitgekeken vertrekt de bus. Beteuterd dmipt de b.p. (betalende passa gier) af. Verplicht passageren! Wachten in het dorpje M? Waar niets maar dan ook helemaal niets te beleven valt. Hier raak je inderdaad niet uitgekeken. Het is meer dan erg, het is verschrikkelijk. Gloort daar hoop aan de horizon Een bus rijdt richting de wildernis. Rijdt de polderbus ook langs of door het dorpje S? De passagier kan z'n geluk niet op. Hij mag instappen. Even later zoeft hij z 'n geliefde woonstede weer in. Een ervaring rijker, een illusie armer. De afgelopen twee weken hoorde u in het programma 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee de eerste delen van de driedelige serie 'Moet u geloven in een Drie-eenheid' Het laatste deel wordt op maandag 24 maart uitgezonden om 21.00 uur. De presentatie is van Nick Ehbel. De herhaling is dinsdag om 16.00 uur. De afgelopen periode heeft de Commissie Identiteit van het ziekenhuis onderzocht of er een mogelijkheid is om op zondagmiddag een dienst te houden. Tijdens dit onderzoek is vastgesteld, dat dit het enige ziekenhuis in de wijde omtrek zijn waar 's zondags geen dienst wordt gehouden. Op dit moment is er op zondagmiddag het informele 'zanghalf uurtje' in het trappenhuis op de eerste ver dieping. Dit zal nu een onderdeel van de zondagsdienst worden. De zondagdiensten dragen een interkerkelijk karakter en zijn in overeenstemming met de identiteit van het ziekenhuis. De commissie is zeer verheugd dat een groot aantal prote- stants-christelijke voorgangers bereid zijn gevonden om aan deze zondagsdiensten hun medewerking te verlenen. De diensten zullen plaatsvinden van 14.30 tot 15.30 uur in het restaurant van het zie kenhuis. Dit tijdstip is gekozen om deze bij eenkomst niet samen te laten vallen met de diensten in de kerken. De eerste zondagsdienst zal plaatsvinden op 30 maart. De heer A. Dubbeld, geestelijk verzorger van het ziekenhuis, zal in deze dienst voorgaan. Via publicaties in de streekbladen zult u steeds geïnformeerd worden over de data van de zondagsdiensten. Zaterdag 22 maart hoopt de Eben-Haëzer- school. Blauwe Distelstraat 31 te Goederee de-Havenhoofd een presentatie te houden over het project, waaraan de kinderen de laatste weken hebben gewerkt. Het project ging o.a. over de water snoodramp van 1953, over water in het alge meen en er werden zogenaamde "kijkdij- ken"gemaakt. Nu het project wordt afge rond, wil de school ouders en belangstellenden de gelegenheid geven een kijkje te komen nemen. Het open huis is van 14.00-16.00 uur. Tijdens het open huis is er een collecte voor het reddingswezen en voor iedere bezoeker een gratis consumptie. Har telijk welkom! John Bunyan (1628-1688), zijn leven en zijn werken, blijven de aandacht trekken. De 'meesterdromer' - hij was de schrijver van veel boeken, waaronder het overbekende 'The Pilgrim's Progress', in de volksmond onder ons bekend als 'De Christenreis'Dit laatste boek is na de Bijbel zelfs een van de meest gedrukte en vertaalde boeken ooit. Talloos veel uitgaven zijn er van op de markt verschenen. En nog steeds spreekt het tot de verbeelding van velen. Ook over Bunyan zelf is al veel geschreven. Maar wie meende dat er op dit gebied niets nieuws meer te zeggen was, heeft het mis. Kort na elkaar verschenen er in ons taalge bied twee nieuwe boeken over hem. Die elk op hun wijze Bunyan in een nieuwe belich ting plaatsen. De omvang en de uitvoering van die nieuwe uitgaven zijn heel verschil lend; dat is ook wel aan de aanschafprijs te zien. Maar uit beide spreekt een grote betrokkenheid op de boodschap van Buny an. En beide willen de inhoud van zijn wer ken, met name 'De Christenreis', plaatsen in het licht van de facetten van diens eigen leven. En dat is uitermate boeiend. De heer F. van Holten is de schrijver van het eerste boekje. Hij is een bekend publicist op het terrein van de kerkgeschiedenis. In zijn 'Woord vooraf schrijft hij dat hij dit boek bedoelt als hulpmiddel bij het lezen van de belangrijkste werken van Bunyan. Hij wil de lezer bij de hand nemen en hem of haar langs het levenspad van John Bunyan voeren. De heer Van Holten maakt dit voornemen in zijn boek ook waar. In negen hoofdstukken passeert hij de verschillende fasen uit het leven van Bunyan. Tegelijkertijd worden lij nen getrokken naar onderdelen van diens geschriften. De informatie die hij geeft, kan ook heel concreet gebruikt worden door degene die in Engeland de vele 'Bunyan-plaatsen' bezoe ken wil. Zo is op pagina 10 bijvoorbeeld een schets van Bunyans geboorteplaats gete kend. Wie de aangeduide route volgt, komt langs plaatsen die hem zullen herinneren aan gebeurtenissen in 'De Christenreis'. Veel (zwart-wit)afbeeldingen zijn opgenomen. Ik beveel dit boekje graag aan als een beknopte introductie op de weg en het werk van de ketellapper van Elstow. De storende fout aan het begin van hoofdstuk 1 (1688 in plaats van 16"28 als Bunyans geboortejaar) zij de schrijver graag vergeven. Over het andere boek hebt u al eerder in Eilanden-nieuws kunnen lezen: de indruk wekkend fraaie uitgaaf van de heer L.J. van Valen en anderen die onlangs bij De Rams hoorn in Goes uitkwam. De presentatiemid dag in Gouda trok enkele honderden belang stellenden. Van de heer Van Valen is zijn grote liefde voor en deskundigheid aangaan de de Engelse en Schotse kerkgeschiedenis bekend. Zijn inmiddels vele boeken getui gen ervan. En wie ooit met hem een groeps reis naar Engeland of Schotland ondernam, kwam vertijkt met een schat aan informatie en allerhande indrukken terug. In schrijven en spreken toont de heer Van Valen een gro te bevangenheid bij zijn onderwerpen. Van dat alles is ook in dit boek iets te mer ken. Meer dan objectieve informatie wordt doorgegeven. Op diverse plaatsen wordt - in de geest van Bunyan zelf - een geestelijke lijn doorgetrokken. De opzet van het boek is in wezen gelijk aan dat van het eerste boek waarop ik wees: chronologisch aan de hand van Bunyans leven. En ook dit boek geeft alle mogelijkheden om als gids te dienen voor wie de sporen van Bunyan's levenspad volgen wil op de plaatsen waar hij daadwer kelijk leefde. Aan het begin van elk hoofd stuk is zelfs een topografisch kaartje afge drukt dat zo'n Bunyan-pelgrim behulp zaam wil zijn. Het is een rijk-geïllustreerd boek geworden. Daartoe is gebruik gemaakt van de Dirks- landse prof-fotograaf Arjo van der Graaff. Maar ook zijn fraaie foto's opgenomen van de heren Joh. Kieviet en A. Moelijker te Sommelsdijk. Zo is dit boek mede tot stand gekomen met behulp van enkele Flakkeese Bunyan-specialisten. Zowel het ene als het andere boek waarvoor ik hier aandacht vraag, wil de lezer naar de geschriften van Bunyan zelf leiden. Of die per nog; naar Hem van wie Bunyan in zijn boeken getuigde. Zo schrijft de heer Van Valen in zijn Ten geleide: "Ik voel mij van harte verbonden met deze man Gods en wil aan zijn voeten zitten. Dit mag echter nooit leiden tot mensverheerlijking, want dan gaan we aan de bedoeling van God voorbij. Bunyan is slechts een evangelist, een weg wijzer naar God in Christus. Hij doet niets liever dan erop wijzen dat hij niet waard is om de schoenen van zijn Meester te ontbin den, maar dat we alleen bij Hem kunnen schuilen, om veilig te zijn voor de toorn van God tegen de zonde. Hoe schittert de Chris tus Gods in zijn boeken en in zijn eigen levensverhaal." Vooral daarom: een hartelijke aanbeveling! N.a.v.: F. van Holten, Langs het levenspad van John Bunyan. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Gebonden. Geïl lustreerd. 100 pag. Prijs 12,50. L.J. van Valen M.J. Ridssen, Bunyan in beeld. Uitgeverij De Remishoorn te Goes. Gebonden. Geïllustreerd. 240 pag. Prijs €37,50. J.M.J. Kieviet NIEUWE TONGE - Dinsdag 25 maart, 19.30 uur ds. J. Karels, bed. H.Doop. DIRKSLAND - Dinsdag 25 maart, 19.30 uur, ds. G.J.N. Moens. OUDDORP - Dinsdag 25 maart, 19.30 uur, ds. E. Hakvoort. Scholieren zingen meesterwerk Handel in de St, Catharijne Kerk te Brielle. Het Oratorium "Israël in Egypt" wordt uit gevoerd door een vocaal ensemble van 35 talentvolle leerlingen van de Christe lijke Scholengemeenschap 'Prins Mau- rits' uit Middelharnis. Het betreft één van Handels meest fantasierijke Orato ria. Maandenlang zijn de scholieren al bezig om dit grotendeels 8-stemmige Oratorium in te studeren. Het werk neemt een unieke plaats in onder de Oratoria van Handel. Het bevat namelijk een uitzonderlijk grote hoeveelheid koren, naast zeven aria's en enkele recitatieven. Drie aria's zijn muzikaal bijzonder omdat het duetten zijn. Deze aria's worden overi gens begeleid door een klein ensemble met strijkinstrumenten, blokfluiten en kistorgel. Het gehele oratorium bestaat uit twee delen waarvan het eerste de plagen beschrijft. Het eerste deel is daarom zeer contrastrijk en vooral beeldend gecomponeerd: de onder drukkingen van het volk, het water dat in bloed is veranderd, het springen van de kik kers, het razendsnel suizen en zoemen van de vliegen, het vurige spuien van de hagel- stenen, de diepste duisternis, het teneer laten storten van de eerstgeborenen, maar ook een pastoraal deel waarin duidelijk wordt dat God met de Israëlieten is en tenslotte de doortocht door de rode zee. Het tweede deel staat in verbazingwekkend contrast tot het eerste dramatische deel: de lofzang van Mozes aan Miriam is de enige tekst welke aanleiding geeft voor een over- winningsdeel. Al bij de inzet kunnen de wagens en ruiters gehoord worden in de ver beelding van het hoefgetrappel. Daarnaast kan worden gehoord hoe door Gods adem de wateren wijken, hoe het water steeds hoger en hoger komt te staan door de steeds hoger zingende sopranen en de doorgang over diepte van de zeebodem, uitgebeeld door de laag zingende bassen. Een interessant gegeven is dat Handel voor een aantal delen gebruik maakte van muziek van oudere componisten dan hijzelf. Hij bewerkte deze deels in zijn eigen stijl. Deels liet hij echter de oude motetstijl nog duide lijk weerklinken: een mooi contrast met de 'moderne' stijl van Handel. In die tijd werd het gebruik van andermans werk niet gezien als plagiaat, maar eerder als eerbetoon. Het gaat hier om werk van Stradella, G. Gabriel- U en Kerll. "Israël in Egypt" is bij uitstek geschikt om uitgevoerd te worden in de tijd voor of rond Pasen. Het uittocht verhaal is immers nauw verbonden met het Pascha en het Paasver haal. Eerst de verdrukking, maar daarna de bevrijding is het thema van Pasen welke ook volgens zeer oude tradities nu nog in vele kerken in de Paaswake-dienst wordt voorge lezen. De uitvoering van dit werk vormt een kroon op een jarenlange ontwikkeling die uitmond de in een viertal schoolkoren. Leerlingen volgen vrijwillig of verplicht stemvorming bij een zangpedagoge. Het bovenbouwkoor is bekend vanwege de jaarlijkse uitvoering van de Ceremony of Christmas Carols. Daarnaast is het traditie om met een groot aantal scholieren mee te werken aan de Scratch-Messiah in Leiden. Het werk wordt verschillende keren uitge voerd. De eerste keer is in de St. Catharijne- kerk te Brielle op zaterdag 29 maart om 20.00 uur. De soli worden verzorgd door prachtig zingende scholieren en de orkest partij wordt gespeeld door Andries Stam op orgel. Het geheel staat onder leiding van Sietse van Wijgerden, muziekdocent in Mid delharnis alsook cantor van deze kerk in Brielle. Het werk wordt verder uitgevoerd op stille zaterdag 29 april in de Hervormde kerk te Dirksland (19.00 uur) en als bevrij- dingswerk op maandag 5 mei in de Her vormde kerk te Dreischor (20.00 uur). bel (0187) 47 10 20 of mail naar: algemeen@gebr-dewaal.com

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2