ISRAËL, HET WONDER Deltanatuur ontmoetboerAjé de Wit en natuurbeheerder Gert de Groot Tegengestelde belangen hoeven niet per se onverenigbaar te zijn' delta natuur EIIAI1DB1-I1IEUW5 O) Toen koning Frederik II van Prui sen aan zijn hofprediker vroeg hem met een enkel woord de waar heid van de Bijbel te bewijzen, ant woordde die: "De Joden, sire!" De hofprediker zag achter de wereld geschiedenis de hand van de grote Architect, Die het wereldbestuur in handen heeft en Die - op Zijn tijd - de volken gebruikt om het door Hem gemaakte bestek uit te voeren. Het valt op dat de geschie denis van Israël telkens weer loopt via de weg van het wonder, vaak door grote diepten heen. Over Deltanatuur PAGINA 9 VRIJDAG 14 MAART 2003 Het Oude Testament geeft ons een uitvoeri ge beschrijving van de geschiedenis van Israël vanaf de roeping van Abraham tot na de ballingschap. We noemen enkele van de wonderen die God vanouds bij Israël gedaan heeft. Abraham was 99, Sara 89 jaar oud en onvruchtbaar en toch had God beloofd: "Ik zal U tot een groot volk maken, als de ster ren aan de hemel, ontelbaar" (Genesis 12 en 17). Op een moment waarop het menselij kerwijs gesproken volslagen onmogelijk was, wordt in het gezin van Abraham en Sara het kind van de belofte - Izak - gebo ren. Izak trouwt met Rebekka. Ook zij was onvruchtbaar, lezen we (Genesis 25:21). Maar opnieuw vervult God Zijn belofte door het onmogelijke heen: Ezau en Jakob worden geboren. Maar liefst tien plagen waren nodig om Farao zover te krijgen daf hij het volk toe stond het slavenhuis van Egypte te verlaten. En toen ze gingen, liepen ze vast bij de Schelfzee. Maar God baande door de woes te baren en wilde stromen hun een pad. Wat zou er van het volk geworden zijn als de hemel geen manna en de steenrots geen water zou hebben gegeven in de veertig jaar, dat ze met zoveel mensen en vee in de huilende wildernis moesten ronddolen? En nadat ze het beloofde land, nu via een pad in de Jordaan, zijn binnengegaan, komen ze voor machtige steden te staan: steden met reuzen, en met tot de tanden toe bewapende inwoners. Voor de verovering van Jericho is alleen maar een wandeling van zeven dagen rond de muur nodig! Wet van Meden en Perzen Hoe kan een wet van Meden en Perzen nog ongedaan gemaakt worden, een wet, waarbij de datum en het uur, waarop de Joden zullen worden verdelgd al vaststaat. Het wonder vindt plaats, en Haman komt - als een waar schuwend voorbeeld voor ieder, die zich aan dit volk vergrijpt - aan de galg! En wie is in staat de gevangenisdeuren voor de Joden te openen, als zij zich al bijna zeventig jaar als ballingen in Babel bevin den? Het is God zelf, want in Psalm 126 lezen we: Als de Heere de gevangenen van Sion wederbracht, waren wij als degenen, die dromen. Toen werd onze mond vervuld met lachen en onze tong met gejuich; toen zei men onder de heidenen: De Heere heeft grote dingen aan hen gedaan". Ook het Nieuwe Testament spreekt van het wonder. Paulus komt over de leiding van God met het volk - zijn volk - niet uitge dacht, als hij zijn visie op de toekomst van Israël beëindigt met de lofzang op het won der: O diepte des rijkdoms, beide der wijs heid en kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeuriijk Zijn wegen! Wie heeft de zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen (Romeinen 11). Het is bij de wonderen die in de Heilige Kapitein Dreyfus Schrift vermeld staan niet gebleven. Ook de recente geschiedenis is er vol van. De roeping veronachtzaamd Het nageslacht van Abraham was geroepen om een licht te zijn voor alle volken. Het heeft aan die hoge roeping geen gehoor gegeven. Het heeft gemurmureerd, de Baals, de Molochs en de Asteroths gediend, de pro feten gedood en geweigerd Israels grote Koning te erkennen. Het heeft God ver toornd. Er zijn momenten geweest dat God dreigde het volk te verdelgen. Het staat beschreven als een weerspannig, een hard nekkig volk. Het is geen haar beter dan welk ander volk dan ook. Toch heeft God dit volk apart gezet. "Uit alle geslachten van de aardbodem heb ik U alleen gekend, daarom zal Ik al uw ongerechtigheden over U bezoeken"", sprak de Heere (Amos 3:2). De ondergang van het volk in het jaar 70 - waarbij Jeruzalem en de tempel in een puin hoop werden veranderd - luidde een enorme lijdensweg in. Bijna 20(X) jaar stond het volk bloot aan vervolging en onderdrukking. Onbeschrijfelijk is het leed dat de Joden is aangedaan. Overal trokken ze heen, telkens maar weer om een veilig heenkomen te zoe ken. Ze leefden over de vijf werelddelen ver spreid, maar nergens vonden ze een vader land. Het verlangen wordt gewekt Een Joodse kapitein, Alfred Dreyfus, werd op grond van valse documenten ten onrech te beschuldigd van hoogverraad, gedegra deerd en verbannen. Dit gebeurde na de Frans-Duitse oorlog van 1870, een tijd waar in het antisemitisme hoogtij vierde. God gebruikte dit proces om het sluimerend ver langen bij de Joden naar het beloofde land wakker te roepen. Theodor Herzl, een geas simileerde Jood, een journalist, schreef naar aanleiding van dit proces een boekje, geti teld "Der Judenstaat", dat wereldwijd ver spreid werd. Daarin beweerde hij, dat de vei ligheid voor de Joden alleen gewaarborgd zou zijn in een eigen staat. Vanaf die tijd trokken Joodse emigranten, al dan niet gedwongen door vervolgingen, richting Palestina. Daar aangekomen ston den ze voor een vrijwel onmogelijke taak: het land, eens overvloeiende van melk en honing, lag daar als één grote woestijn, een zaam en verwaarloosd. Ondanks dat hebben Joodse mannen en vrouwen onder de meest moeilijke omstandigheden, ten koste van veel slachtoffers - door malaria, gele koorts of dysenterie - uitgeputte grond tot vrucht baar land gemaakt en op moerasgronden nederzettingen (kibboetsim en moshavim) gesticht. Zelfs de woestijn bloeit nu als een Net als de uittocht uit Egypte is de terugkeer van het volk naar het door God beloofde land een wonder. De Heere gedacht aan het yerbond dat Hij bij herhaling met een plech tige eed aan Abraham, Izak en Jakob - aan Israël - bekrachtigd had. Een verbond dat Hij ingesteld had tot in duizend geslachten, een eeuwig verbond, waarvan de inhoud luidde: Al dit land zal ik u geven en uw zaad tot een eeuwige bezitting" (Genesis 17:8, Exodus 6:7, Psahn 105:11). Een hardnekkig misverstand Dat land was niet van de Palestijnen, zoals wel wordt beweerd. Het is goed dat Gretta Duisenberg en allen die zich met haar ver bonden voelen, dat nog even weten. Nee, het land was al 400 jaar in het bezit van de Tur ken, en na de Eerste Wereldoorlog werd het - op last van de Volkenbond - beheerd door de Engelsen. Wel woonden er Arabieren, maar er woonden ook Joden. Ze hebben er altijd gewoond, vooral in Jeruzalem, Tibe rias, Safed en Hebron. Daarom worden deze steden wel de vier heilige steden genoemd. Van een Palestijnse staat met een Palestijnse bevolking was dus geen sprake. Toen de staat Israël in 1948 begon, was het land van niemand! En Jeruzalem is ook nooit de hoofdstad van welk volk dan ook geweest, behalve van de Kruisvaarders. En laten we het over die mensen maar niet hebben. Daar valt niet zoveel goeds van te vertellen. De stenen in Israël getuigen nóg tegen hen. Een toekomst daagt De eerste lichtstraal voor het Joodse volk brak door toen de Britse minister van Bui tenlandse Zaken Balfour namens zijn rege ring beloofde mee te werken aan de stichting van een Joods Nationaal Tehuis voor Pale stina (De Balfour-declaration van 1917). Lord Balfour was een man die op basis van profetische voorzeggingen wist dat er een moment zou komen dat de Joden naar hun land zouden terugkeren, en dat ze de Mes sias zouden aannemen in een tijd waarin het Vrederijk begiimen zou. God gebruikte de Eerste Wereldoorlog om het Beloofde Land van Turken te bevrijden. De Volkenbond - een volkerenorganisatie, net als de Verenigde Naties - gaf op 24 juli 1922 aan de Engelsen de opdracht deze belofte uit te voeren. Ze moesten ervoor zor gen dat de immigratie van Joden soepel zou verlopen. Maar die verliep niet zoals ver wacht werd. De immigranten werden bedreigd door Arabische terreur op grote schaal. De Joden lieten zich daarbij niet onbetuigd. En toen kwam de Tweede Wereldoorlog. Speciaal voor de Joden waren dat jaren van verschrikking! Een opeenvolging van steeds erger wordende kwellingen; een drama van vernedering, van honger, angst en sterven. Bergen-Belsen, Dachau, Auschwitz, het zijn enkele van de vele namen die men zich in heel de wereld tot in lengte van jaren met huivering en afgrijzen zal blijven herinne ren. Alle technische hulpmiddelen zijn aan gegrepen om aan het Jodendom een eind te maken, en de Joden die in die tijd de nazi's wisten te ontvluchten, zochten als boot vluchtelingen in de meest gammele schepen een wanhopig heenkomen. Overal werd hun de deur gewezen, zelfs in Palestina waren ze niet welkom! Het beheer over Palestina liep de Engelsen volkomen uit de hand. Dat bracht hen ertoe het mandaat (beheer) over Palestina aan de Volkenbond terug te geven. Palestina wordt verdeeld Daarop kwamen de Verenigde Naties met een voorstel om het land in een Joodse en een Palestijnse staat te verdelen. De Joden gingen - zij het met tegenzin - met dit plan akkoord, het werd door de Palestijnen bruut verworpen. Desondanks vond op 27 novem ber 1947 de stemming plaats. Het werd met 33 stemmen vóór, 13 tegen en 10 onthoudin gen aangenomen. Laten we dus goed ont houden dat de Palestijnen een aan hen toege wezen staat als onbespreekbaar van de hand gewezen hebben! Dat is ook nuttig voor Mevrouw Duisenberg en haar volgelingen om dat te weten. Dat het ooit tot een verdeling van Palestina gekomen is, dankt Israël aan het collectieve schuldgevoel over de zes miljoen vermoorde Joden. Na de holocaust overheerste de opvatting dat het gedecimeerde en getrau matiseerde Joodse volk recht had op een eigen staat. De toekenning daarvan suste het geweten van Amerika, Rusland en Enge land, die geen raad wisten met de misdaad door nazi-Duitsland begaan, een misdaad waarvan ze op de hoogte waren. (^NORDT VERVOLGD) VH Op goed geluk de Zuiderdieppolder in. Dichte mist beperl<t de wereid tot een smalie streep asfalt. Er doemen verontwaardigde ganzen op die onwiilig plaatsmaken voor menselijk vervoer. Deze vogels hebben het eigenlijk al een beetje overgenomen hier. Want de Zuiderdieppolder is nu weliswaar goede landbouwgrond, maar tegelijk ook het meest kansrijke gebied voor Deltanatuur. Juist hier kan de streek haar oude gedaante terugkrijgen. Als de Haringvlietsiuizen op een kier gaan, zijn de getijdeneffecten en zout- zoetovergangen langs het Zuiderdiep het meest merkbaar. Het zou wel eens het kroonjuweel van de getijdennatuur kunnen worden. Maar voorlopig is daar geen klap van te zien. Wat een mist! Zouden die vage omtrekken daar de boerderij van Ajé de Wit zijn? De deurbel klinkt, het halletje is donker en staat vol spullen. Uit de verre omtrek klinkt het oergeklaag van ganzen. Door de vochtige lucht gedempte knallen moeten de vogels In beweging houden. Maar de ganzen worden broeds, ze willen niet meer zo vliegen. Voetstappen klinken naast het huls. "Kom maar achterom," nodigt Ajé de Wit uit. In Dirksland komt bezoek nog gewoon vla de keukendeur. Gert de Groot van Natuurmonumenten zit al aan de keukentafel en Is voorzien van koffie. De sfeer is rustig en ontspannen. En toch heeft de relatie tussen boer en natuurbeheerder In het algemeen niet de naam gemakkelijk te zijn. Bedriegt de schijn? "Dat denk ik niet," zegt Gert de Groot van Natuurmonumenten. "Onze relatie Is goed." Er zijn wel tegengestelde belangen, stelt De Wit vast. "Maar die bekijk ik toch vooral zakelijk. Je moet daar zonder al te veel emoties over kunnen praten, want ook tegengestelde belangen hoeven namelijk niet per se onverenigbaar te zijn." "Ik denk dat wij er ook wel goed uitgekomen zijn. Toch, Ajé?" vraagt Gert de Groot. Ajé de Wit knikt bevestigend. Hij heeft zojuist overeenstemming bereikt om zijn bedrijf in de Zuiderdieppolder te beëindigen en elders op het eiland opnieuw te beginnen. Kennelijk zit hem dat ook een beetje in het bloed, want in 1980 was hij ook één van de eerste pioniers In de Zuiderdieppolder. "Je moet bedenken dat dit een heel P~^W^ recente polder Is die pas na de ^"'^^^■y afsluiting van het Haringvliet door de ^~Jr i Dienst der Domeinen Is ontwikkeld," -v^^_^''\ vertelt De Wit. "Voor die tijd was de polder met lage kades beschermd tegen het zoute Haringvliet." Het was eigenlijk buitendijks gebied, half en half In gebruik als weidegrond. "Het overspoelde ook nog regelmatig. Maar nu is het puike landbouwgrond. Echt niks op aan te merken." Klinkt er een beetje spijt In zijn stem? De Wit vouwt zijn handen In elkaar en kijkt een moment peinzend naar het tafelkleed. "//f wil hier niet weg. Maar de maatschappij\n\\ Iets anders met deze grond. Het kleine moet wijken voor het grote, want zo zie Ik het toch. En als de maatschappij daar ook voor wil betalen, dan vind Ik dat Ik weg moet gaan." Maar, zo beseft De Wit ook: de één stapt gemakkelijker op dan de ander. "Mijn binding met dit gebied Is niet zo groot. Je moet ook bedenken dat het nog maar twintig jaar in gebruik is. Soms denk Ik zelfs wel eens dat we misschien wel erg gemakkelijk van alle gronden hier cultuurgrond hebben gemaakt." "En mode Is het ook zeker niet," meent Gert de Groot van Natuurmonumenten. "Het is een noodzaak dat we nu voor natuur kiezen. Rijd maar eens van Rotterdam naar Nijmegen. Kijk naar het ruimtelijke beslag door de Betuwelijn. Of vlieg over het Groene Hart en zie hoe het dichtklontert. En kijk dan ook door je oogharen naar een periode over twintig jaar. Hoe wil je dat ons land er uit ziet? Waar moeten de mensen heen die daar dan leven en wonen? We hebben ieder stukje natuur straks hard nodig. En helaas, de plaatsen waar we de natuur nog een kans kunnen geven zijn meestal in handen van boeren." "Maar dan moet de natuur wel toegankelijk voor die mensen zijn," meent De Wit. Gert de Groot veert op. "Natuurmonumenten heeft de naam overal een hek om heen te zetten. Nou dat wil Ik wel even rechtzetten. Meer dan vijfennegentig procent van ons gebied is toegankelijk. Ook de Zuiderdieppolder wordt dat." En dat is goed nieuws voor de padvinders uit Stellendam, want die'zijn naarstig op zoek naar vrij toegankelijk natuurgebied om te doen wat ze moeten doen: paden vinden. De lepeltjes klingelen in de koffie. Buiten trekt de mist op. Op een hoog punt, enkele honderden meters ten westen van de boerderij kijken natuurbeheerder De Groot en boer De Wit naar het strenge, strakke land. "Weet je wat mij echt heeft doen besluiten om weg te gaan? De grauwe gans! Die is een eeuwigdurende erfpacht. Ze komen met steeds meer en ze blijven. Zomer en winter. Op een gegeven moment ben ik gestopt met de wintertanwe. Dat kostte meer dan het opbracht." Het ganzenprobleem bracht De Wit en De Groot samen om de tafel. Hoewel voor Natuurmonumenten de grote groei van de ganzenpopulatle een succesverhaal is, worden de kosten voor de boer niet altijd evenredig vergoed. De Wit wijkt nu uit naar een akkerbouwlocatie waar er minder problemen met ganzen zijn. "Ik hoef dan niet meer op ieder uur van de dag er op uit om de vogels te verjagen of schade te inventariseren." Natuurmonumenten wil proberen om ook rond het Zuiderdiep tot een aanvaardbare ganzenstand te komen. Gert de Groot: "Met de herinrichting van de Zuiderdieppolder als natuurgebied kun je de ganzenpopulatle sturen. Kies je voor zoveel mogelijk zoute invloeden, dan is dat minder aantrekkelijk voor de grauwe gans. Die broedt en foerageert toch het liefste in wat ruigere zoetwatergebieden." Het water in het Zuiderdiep is grauw en rafelt in de wind. Dit wordt straks allemaal getijdennatuur onder Invloed van het zoute zeewater. Wat voor de één terug naar af is, is voor de ander de weg naar een duurzame toekomst. Gert de Groot: "Zolang we maar rekening houden met elloars belangen." Een koppeltje ganzen gaat op de wiek. "Best een mooi gezicht, hoor, vliegende ganzen," beaamt De Wit. "Maar ze moeten vooral blijven vliegen. Niet zitten." nwf, inoiïerD nd luB» onli SlIcMi ^•z» pinlKn htbBen U Kgpiiln* s In Nil riAVLIO. ttilarichlpptn »n g*m**nt«n West-Nederland verstedelijkt in hoog tempo. Er Is behoefte aan natuur voor ontspanning en, in bepaalde seizoenen, ruimte voor waterberging. De Deltawerken hebben voor veel veiligheid gezorgd - en dat moet ook zo blijven. Er is echter ook een keerzijde aan de indamming: veel kenmerkende getijdennatuur ging verloren. Daarom Is het project Deltanatuur gestart, voor mens, dier en plant. Overheden en maatschappelijke organisaties werken in Deltanatuur samen aan de ontwikkeling van robuuste, waterrijke natuur in de mondingen van Rijn en Maas. Als de zeearmen weer open zijn, kan ecologie zich herstellen. Planten en dieren die bij getijdengebieden horen, komen terug als rond 2010 samen met de streek zo'n 3000 hectare nieuwe natuur is gemaakt in de Zuid-Hollandse Delta. Samen met de streek betekent: elkaar opzoeken. Daarom publiceert Deltanatuur over een aantal ontmoetingen met betrokken streekbewoners. Wat vinden we eigenlijk van Deltanatuur? Gaan de plannen niet ten koste van de veiligheid in het gebied? Blijft er wel ruimte voor de boer? Mogen we straks die gebieden nog wel in? Reageren op Deltanatuur? Of wilt u Deltanatuur ook wel eens ontmoeten? Stuur dan een email naar deltanatuur@lnvzw.agro.nl of bel naar 078 - 63 95 467 --.'»*■■■ I

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 9