Nieuws Drie-eenheid uit de kerken Suikervrij is uit de tijd "^ChristeTiUTiie EIIAttD^rt-niEUWS In memoriam Leenjordaan Openbare orde en veiligheid Algemeen Burger Belang Openbare orde en veiligheid GEMEENTE ^IDDELHARNIS Veiligheid Openbare orde en veiligheid Opetüyare orde en veiligheid; Duidelijke regels - k. "Openbare ^^i m en veiligheid" In memoriam Opembare orde en veil^heid Leefbaarheid PAGINA 9 VRUDAG 7 MAART 2003 ^gJ Op het moment dat we dit stukje schrijven zijn onze gedachten niet echt bij het raadswerk. Afgelopen week hebben we afscheid moeten nemen van ons mede raadslid Leenjordaan, in de nog jonge leeftijd van 59 jaar moest hij het tij dige met het eeuwige verwisselen. In de korte periode dat we als fractie met hem samen moch ten werken hebben we Leen leren kennen als een spontaan, eerlijk, welbespraakt mens die respect had voor een ieder die hij op zijn weg tegen kwam. Goede gesprekken mochten we hebben voor en na de vergaderingen. Ook tij dens de raadsvergaderingen was hij in staat om op zijn eigen joviale wijze inhoud te geven aan het debat. We kijken terug op een fijne raadscol- lega. We wensen vanaf deze plaats zijn vrouw, kinderen en allen die hem lief waren van harte Gods nabijheid toe om dit zo grote verlies te dragen. Het is moeilijk om in deze omstandigheden zo over te stappen op een zo zakelijk onderwerp openbare orde en veiligheid. Toch een onder werp wat ook juist bij Leen jordaan hoog in het vaandel gestaan heeft I flis we spreken over openbare orde en veiligheid is er een belangrijke taak weggelegd voor onze burgemeester. De burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde. De gemeen teraad is het orgaan om voorschriften vast te stellen met betrekking tot openbare orde en vei ligheid. Ook vervult de politie een belangrijke taak, het gemeentebestuur dient er dan ook voor te waken dat er voldoende politietoezicht is. Meer blauw op straat is ons als SGP fractie dan ook uit het hart gegrepen. De komende periode zal dan ook de nadruk gelegd worden op uit breiding van het politieapparaat. We zullen regelmatig druk uitoefenen op onze vertegen woordiger, de burgemeester, om binnen de regio de politiesterkte op peil te houden en waar mogelijk uit te breiden. Er wordt binnen de gemeente gewerkt aan een integraal veiligheids plan nadat de lokale veiligheidsproblematiek in kaart gebracht is. Naast voldoende inzet van het politieapparaat dient er om het gevoel van veilig heid te vergroten aandacht te zijn voor de opzet van nieuwe woonwijken (zoals de plaats van verlichting, het zoveel mogelijk voorkomen van hangplekken), het stimuleren van instellingen en verenigingen om jeugd op te vangen en niet op straat te laten lopen en het onder de aandacht brengen van normen en waarden bij ouderen en jeugd. Ten aanzien van onze jeugd blijft staan dat de eerste taak van opvoeden en begeleiden bij de ouders rust en niet bij het gemeentebe stuur. Verder wensen we aandacht voor een meer wijk- en buurtgerichte benadering omdat iedere wijk zijn eigen problematiek heeft en daar om ook een op maat gesneden aanpak nodig heeft. Met het inschakelen van beveiligingsorganisaties hebben we kunnen instemmen omdat het verle den heeft laten zien dat deze organisaties bijdra gen aan het gevoel van veiligheid van u als bur gers van onze gemeente. Wel blijft de SGP frac tie bij het standpunt dat veiligheid op straat primair een taak is van het politieapparaat. Met het standpunt:Wie betaalt is veilig" zijn we het duidelijk niet eens. Bij het gebruiken van de term openbare veilig heid hoeven we niet alleen te denken aan de politie, maar komen zeker ook de brandweer en rampenbestrijdingsorganisaties in beeld. De loka le brandweer is belast met de zorg. inclusief de daadwerkelijke hulpverlening bij ongevallen, branden en rampen. Uiteraard dient er dan ook voldoende geld beschikbaar te worden gesteld voor een veilig en goed uitgerust brandweer korps. Om adequaat op te kunnen treden bij een ramp dient het rampenplan regelmatig te worden geë valueerd en geactualiseerd. Daarbij dient organi satie, bestuurlijke samenwerking (ook de interge meentelijke samenwerking), planvorming, oefe ning en toezicht centraal te staan. Tot zover onze bijdrage aan het onderwerp openbare orde en veiligheid. Uiteraard is er veel meer van te zeggen. Voor vragen kunt u altijd bij ons terecht. Fractievoorzitter SCP Middelhamis C.J. van Dam. Steneweg 15 3241 XC Middelhamis tel 0187-487504 E-mail: dam.steneweg@filtemet.nl Wat wordt eigenlijk onder "openbare orde", ver staan? "Het begrip is voor velerlei uitleg vatbaar. Zo kan het betekenen: voorkomen van vechtpartijen, geen samenscholingen die voor anderen als bedreigend ervaren worden. Geen geluidsoverlast veroorzaken, geen openba re dronkenschap, geen vandalisme niet parkeren op stoepen en andere verboden plaatsen. Kort om, naleven van regels die geiden in onze samenleving. Fractiegewijs De fracties van de gemeente Middelhamis hebben er deze keer voor gekozen om in de rubriek 'Fractiegewijs'iets te schrijven over: 'Openbare orde en veiligheid'. U kunt de standpunten van de verschillende partijen naast elkaar leggen en vergeüjken. Een aantal fracties schrijven ook over het plotselinge overlijden uan ora mede raadslid dhr. Leenjordaan. Vanwege dit overlijden en wat dat met zich mee brengt, heeft de Pvdfl er voor gekozen deze keer geen bijdrage te leveren voor deze rubriek. Bij alle fracties, ook degenen die daar in deze rubriek geen speciale aandacht aan schenken, is de verslagenheid groot Qevoe- lens van deelneming gaan uit naar de nabestaanden maar ook naar de fractie en afdeling Middelhamis van de Pvdfl. voor welke partij. Leen sinds de laatste gemeenteraadsverkiezin gen, raadslid was. Elke vrijdagavond van 19.00 - 20.00 uur kunt u via de lokale omroep SUPERSTAR luisteren naar twee politieke partijen die in het programma 'SUPERPOLITIEK'hun standpunten over ver schillende ondenuerpen bespreken. Dit vindt plaats vanu'il het Diekhuus te Middelhamis, waar u altijd welkom bent Vrijdagavond 14 maart zal de uitzending zijn van 19.00 - 21.00 uur vanuit het Trefpunt' te Stad a.h. Haringvliet Daar zullen dan alle partijen vertegenwoordigd zijn. De 'mwoners van Stad a.h. Haringvliet maar uiteraard ook andere belangsielleruien zijn hartelijk welkom m het 'Trefpunt'. Een 'mspreekmicrofoon is aanwezig- Namens de gezameniijke fracties. MvdB. coördinator rubriek 'Fractiegewijs'. We zorgen voor orde op school, vereniging, thuis of in het gezin. We zijn met z'n allen als burgers van Middelhamis verantwoordelijk voor het handhaven van de openbare orde. Een ieder kan daar zijn steentje aan bijdragen. Het is niet alleen een politietaak of een taak voor anderen, maar ook een persoonlijke! Door zelf het goede voorbeeld te geven, vooral aan jongeren, die veelal gedrag bewust maar ook onbewust imite ren en door het voorbeeld te geven aan volwas senen en deze erop aan te spreken als ze de openbare orde dreigen te verstoren. Zo kan men meehelpen onze samenleving ordelijk, zeg maar leefbaar te houden. Samen: burgers, gemeente en politie. Algemeen Burger Belang zal via de politiek alles bijdragen om de openbare orde op een zo hoog mogelijk niveau te houden. Dit begrip kun je meten aan het aantal inbraken, geweldmisdrijven, overvallen en dergelijke en kij ken of dit aantal toe- of afneemt. Maar veiligheid is ook subjectief, een gevoel. Men kan een onveilig gevoel hebben ondanks statistische dalingen van misdrijven, of ondanks dat er op ons eiland "minder" gebeurt: dan in de Rand stad. Ook op ons eiland en in onze gemeente blijven we niet verschoond van harde criminali teit. We denken hierbij aan het rammen van winkelpuien in het winkelcentrum van Middel hamis, hetgeen diepe sporen nalaat bij betrokke nen. Ook drugsgebruik is rampzalig voor gezin nen en samenleving en kan tot onacceptabel gedrag leiden. Gemeente, politie en scholen doen hun best om dit kwaad in te dammen. Men ziet niet altijd wat de politie doet maar door het nog kort geleden oppakken van een flinke groep personen blijkt dat men toch goed bezig is. Dit houdt echter niet in dat de problemen nu over zijn. Ons eiland en onze gemeente zijn onlosmakelijk aan Nederiand verbonden en ook bij ons zijn de gevolgen van criminalisering van de samenleving te merken. Samenwerking tussen instellingen, scholen, gemeente en politie kan bijdragen om onze leef omgeving leefbaar te houden. Zo zal er vooriich- ting op scholen gegeven worden door het Bou- manhuis over de gevaren van drugsgebruik. Alle politieke partijen in de gemeente Middelhar- nis streven er naar (ieder vanuit zijn eigen poli tieke achtergrond) om gezamenlijk op gebied van orde en veiligheid dat te doen hetgeen in hun vermogen ligt. U mag Algemeen Burger Belang daarop aanspre ken! fractievooizitter M. M. van den Nieuwendijk-Groenendijk TeL (0187)4841 08 VOOfiUnSTREVEND DORPSBELANG De fractie van Voomitstrevend Dorpsbelang '78 is geschokt door het bericht van het plotselinge overlijden van Leenjordaan, collega-raadslid voor de Partij van de Arbeid. Een bijzondere persoon lijkheid die door zijn positieve levensvisie en humor een lege plek in de raad zal achteriaten. VDB '78 maakt zich zorgen over de toenemende agressie en het groter wordende gebrek aan toler antie en respect voor elkaar in onze samenle ving. De burger heeft echter een eigen verant woordelijkheid als het gaat om tolerantie en respect. Het kan niet zo zijn dat de overheid de volledige verantwoordelijk draagt voor het (wan)gedrag van burgers. De gemeente kan wel ondersteunend werken en faciliteiten bieden aan particuliere initiatieven die zich inzetten voor een meer multiculturele en tolerante maatschappij. Het is wenselijk dat op sommige gebieden de regelgeving verbeterd wordt. Hierbij valt te den ken aan bijvoorbeeld het uitlaten van honden, dertig kilometer zones en het parkeren. Maar der gelijke maatregelen kunnen slechts effectief zijn als er sprake is van een mentaliteitsverandering onder de burger. Daarnaast moeten er mogelijk heden geschapen worden om de regelgeving ook te kunnen handhaven. Handhaving is in eerste instantie een taak van de politie. Gezien het feit dat de politie niet of onvoldoende aan deze taken toekomt, ziet VDB '78 een rol weggelegd voor de Bijzondere Opsporings Ambtenaren. VDB '78 is van mening dat dergelijke functiona rissen in te zetten zijn voor het handhaven van regelgeving zoals parkeren en honden uitlaten. Bovendien kan van deze personen door hun aanwezigheid een preventieve werking uitgaan. Uit de politiemonitor blijkt dat burgers zich in onze regio onveilig voelen. Ondanks de signalen dat er meer politiemensen beschikbaar komen, blijft de fractie zich zorgen maken over de bereikbaarheid, inzet en beschikbaarheid. Zo zijn er nog steeds te lange aanrij tijden waardoor het veiligheidsgevoel bij de burger bepaald niet bevorderd wordt. De politiepost in Middelhamis dient open te blijven en tenminste tijdens kan tooruren bezet te zijn. VDB '78 staat uitbreiding van de politie-inzet voor, met nadruk op de uit bouw van de functie van de wijkagent die vooral preventieve taken verricht. Terecht maakt de overheid zich zorgen over de veiligheid in gebouwen. Het betreft niet alleen de horeca maar alle openbare gebouwen. VDB '78 steunt dan ook van harte het beleid van controle op veiligheidsmaatregelen, in de horeca maar ook voor zaken die vallen binnen de Ruimtelijke Ordening of op andere terreinen. In de gemeente Middelhamis is er op die verschillende terreinen sprake van het gedogen van een aantal situaties. VDB '78 is in het algemeen geen voorstander van gedogen. Een eventueel besluit om iets te gedogen zal echter om weloverwogen beleid vra gen, beleid wat voor de burger inzichtelijk moet zijn en beleid waaraan het gedogen getoetst kan worden. W.L.C. Nattekaas Fractievoorzitter Vooruitstrevend Oorpsbelang '78 telefoon 0187470277 fax 0187470270 E-mail info@vdb7S.nl. Indien we spreken over openbare orde en veilig heid hebben we het over de orde en veiligheid in de openbare ruimte, de ruimte die gemeenschap pelijk bezit is. Hoewel onze gemeente in vergelij king met grote steden glansrijk uit de bus komt, wordt ook in Middelhamis onveiligheid ervaren en kan het met het koesteren van de openbare ruimte veel beter. Die ruimte is van ons allemaal. Geweld en onveiligheid op straat, vervuiling en verslonzing, agressie in het verkeer en bijvoor beeld grove en godslasteriijke reclame-uitingen ontsieren en bedreigen de publieke mimte en maken hem soms onleefbaar. Het beschermen van de burgers is één van de kerntaken van de overheid. Criminaliteit, onleef baarheid en onveiligheid moeten bestreden wor den. Daarop is de overheid aan te spreken. Dat Nederiand is doordrongen van de gedoogcultuur is hierin een smet op het functioneren van de overheid. Het is voor alle burgers van belang dat er duide lijke regels bestaan en dat die ook gehandhaafd worden. f^iet alleen de overheid is hierop aan te spreken. Individuele burgers zullen bereid moeten zijn offers te brengen voor het algemeen belang, een stapje terug zetten of juist handelen in het belang van een ander. De vrijheid van de één kan beperking van de ander betekenen. We moeten dus af van de gedachte dat iets geoortoofd is zolang men niet "gepakt" wordt. Het normbesef dient in het centrum van de belangstelling te tomen. Bij ieder individueel en ook als niemand het ziet. De Christenunie wil de burgers van Middelhar- nis hierop aanspreken én hierover in gesprek raken. Het onderhouden en overdragen van nor- nien en waarden is vooral een opdracht voor gezinnen en scholen, maar ook voor kerken, sportverenigingen en alleriei maatschappelijke organisaties. De overheid vervult hierin een voor beeldfunctie en moet voorwaarden scheppen. Daar waar "de bal" bij de gemeente ligt, wil de Christenunie graag de volgende zaken uitge voerd of gehandhaafd zien: De gemeente stelt een integraal veiligheidsbe leid op. De gemeente houdt buurtveiligheidsonder- zoeken. Het politiebureau dient te allen tijde op vaste tijden open te zijn, zodat burgers op ieder geschikt moment van de werkdag in Middel- harnis terecht kunnen. Wijkgebonden politiezorg wordt gestimu leerd. Het politie-keurmerk Veilig Wonen wordt door het gemeentebestuur bevorderd. Instellen van een jeugdbrandweer Handhaving van de bluseenheden van de brandweer in de vier kernen. Zo lang het politiecorps niet op sterkte is. is inschakeling van beveiligingsdiensten wat ons betreft een must Het gemeentebestuur stelt voor eenvoudige handhavings- en toezichtstaken stadswachten aan. Denk hierbij niet alleen aan het activeren van langdurig werklozen, maar ook aan vroegtij dige schoolverlaters, probleemjongeren e.d. De gemeente werkt royaal mee aan het bieden van mogelijkheden voor tenuitvoeriegging van taakstraffen (bijv. HALT en STOP). De gemeente heeft een gedragscode voor haar ambtenaren en bestuurders (integriteit, taalge bruik (vloeken), etc). Het exploiteren van seksinrichtingen moet in de gemeente Middelhamis, een onmogelijke zaak zijn en blijven. Coffeeshops en gokautomatenhallen krijgen geen vestigingsvergunning. De gemeente ziet toe op de handhaving van sluitingstijden. Aanvullend hierop vindt de Christenunie fractie het belangrijk over de veiligheid en leefbaarheid van de publieke omgeving met u in gesprek te blijven. Een discussie over gedragsregels, gevoel <van veiligheid en woongenot, moet niet alleen in de politiek, maar ook door ons allen onderiing gevoerd worden. Graag horen wij uw ideeën, maar ook uw vragen aan ons over het omgaan met de publieke ruimte. Wij zijn daarover te bereiken op www.middelhamis.christenunie.nl of middels fractie@middelharnis.christenunie.nl. U kunt de Christenunie raadsleden hierover uiteraard ook direct benaderen: Johan van Oostenbrugge, 0187-486839 en Ron de Rover, 0187-486870. ^HH f K DeWD-fractieiszich I ^^K ervan bewust dat het I ^P B^l overgrote deel van het I publiek openbare orde -mmm^^^^^ en veiligheid direct associeert met (meer) politie (op straat) en streng(er) straffende rechters. Natuurlijk, voor een niet onbelangrijk deel is dit m.b.t. dit onderwerp het geval. Maar er is veel meer en dan doel ik op het elkaar "aanpraten van onveiligheid" en dat kan op zeer verschillende manieren. Op verjaardagen maar ook bijvoor beeld via de pers. En over de laatste manier wil ik het hebben. Vorige week las ik in de lokale pers het voorval over de vier jongens die een mevrouw van mid delbare leeftijd op één van de trappen van win- kelcentnjm D'n Diek ondersteboven hadden gelopen. Al bij de aanhef van het art:ikel vloog bij mij m'n adrenaline omhoog, omdat dit bericht bij mij direct een beeld opriep dat hier sprake was van baldadigheid of nog erger. Zeker toen ik daarna las dat die mevrouw haar arm al in het gips had vanwege een eerdere breuk. De zin(nen) daarna vond ik minder interessant hoe wel ik weet dat het voor veel lezers Interessant is om te lezen dat het slachtoffer door CGD-perso- neel voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht is. Maar voor mij leverde dit art:ikel veel vragen op omdat er dat beeld geschapen was dat hier sprake zou kunnen zijn van een forse schen ding van de openbare orde en veiligheid. Een paar van die vragen: gebeurde dit omver lopen opzettelijk of wis hier sprake van een ongeval?. Met name het ant woord op deze vraag zal een cnjciale rol spelen. Laten wij nu eens veronderstellen dat het alle maal per ongeluk gebeurd is. Dan had ik het op z'n minst fraai gevonden dat de joumalist(e) dit vermeld had want dan was er voor mij (en ik veronderstel van de meeste mensen) geen sprake van een schending van de openbare orde. Een ongeluk kan immers iedereen overkomen, maar veronderstel dat de 4 (vier!!!) knapen het opzettelijk gedaan zouden hebben. Dan zou ik in de eerste plaats willen weten of de politie ook in de zaak gemengd is. Er kan dan immers sprake zijn van (zware) mishandeling en dan is er ineens sprake van een ernstige verstoring van de openbare orde en een grove aantasting van iemands veiligheid. En iemand die een beetje thuis is in de wereld van strafrecht weet dat er dan nog weer allerhande verzwarende omstan digheden kunnen zijn. wat is er met de jongens gebeurd? Zijn die weg gerend? Zijn die misschien onbewust doorgelo pen? Zijn die aangehouden geworden door de politie? Zijn die vastgehouden door omstanders? Hebben zij hulp verieend aan die mevrouw? Hebben zij misschien zelf middels mobieltjes de GGD gewaarschuwd? Kort:om, ik kan mij voorstellen dat dit voorval op menig verjaardagspartijtje onderwerp van gesprek geweest is. Maar door een onvolledige berichtgeving kan het zijn dat bij het lezerspubliek onnodig gevoelens van onveiligheid zijn aangewakkerd en dat een aantasting van de openbare orde is opgeroepen waardoor er direct geroepen wordt om meer poli tie en zwaardere straffen. En op zulk soort: berichtgeving met zulke conclusies zitten wij niette wachten. Namens de WD-fractie, Rein Osinga email: reinosinga@hetnet.nl Bij het schrijven van deze bijdrage werd ik getroffen door het bericht van het plotseling overiijden van Leen Jordaan. Leen heeft bij de laatste gemeentelijke verkiezing op eigen kracht een (PvdA) raadszetel weten te bemachtigen. Gezeten aan mijn rechterzijde in de raadzaal liet hij in eigen stijl en met een bijzonder stemvolu me het gedachtegoed van de socialisten horen. In Leen veriiezen wij een betrokken raadslid met wie je van mening kon verschillen, doch die altijd respect toonde voor een afwijkend stand punt. Wij wensen zijn vrouw, kinderen en kleinzoon veel sterkte toe! Er is de laatste tijd heel wat te doen om de open bare orde en veiligheid. Dit item was één van de speerpunten bij de laatstleden, landelijke verkie zingen. Hoe komt dat nu? Ik denk dat de verva ging van de normen daar debet aan is. In onze geïndividualiseerde maatschappij doet vaak alleen het "ik" nog opgeld, het samenleven is ver te zoeken. Begrijpelijk is het dat de politiek hier een speerpunt van gemaakt heeft. Een debat in de Kamer dan wel gemeenteraad lijkt zinvol, maar zal weinig effect sort;eren. Een lik-op-stuk beleid zal ook de oplossing niet bieden. De basis voor de herieving van het normbesef is gelegen in het gezin! Daar zal gesproken moeten worden wat wel en niet kan, thuis maar ook in de open bare ruimten. Gelukkig wordt dat in de meeste gezinnen wel gedaan. Daar hebben de ouders/verzorgers nog tijd en aandacht voor de kinderen. Een (klein) percentage jongeren ont beert de geborgenheid thuis en zoekt de gezellig heid elders. Die "gezelligheid" kan door verve ling uitmonden in overlast. Die overiast leidt vaak tot irritatie bij anderen. Daardoor wordt de tolerantiegrens lager, wordt vaker de hulp van de (te beperkte) sterke arm ingeroepen. Verveling kan ook leiden tot het experimenteren met genotmiddelen (verdovende middelen). Zo is de cirkel rond. Deze vicieuze cirkel zal en kan doorbroken worden door het aanbieden van alternatieven in de vorm van een jeugdhonk met een jongerenwerker die de jeugd iets bieden kan. Mochten deze alternatieven toch ineffectief blij ken te zijn, dan moet de politie krachtiger optre den, desnoods door preventief fouilleren om zo de handel in en het gebruik van geestvernau- wende middelen (bijv. xtc-pillen) te voorko men!! Regelmatig wordt door het CDA de leefbaarheid in de kleine kernen aan de orde gesteld. Wij zien de bouw stagneren (hoe lang is het al geleden dat in de kern Stad de nieuwbouwlocatie vol tooid was?), wij zien de jongeren vert:rekken, wij zien de middenstand minder worden. Ik hoor vaak de verzuchting: Wat verstaat het CDA onder leefbaarheid? Leefbaarheid kunnen wij als volgt definiëren: een situatie die recht doet aan het welbevinden van elke dorpsbewoner, zowel jong als oud èn een ieder die daar tussenin zit. Voor de jeugd moeten accommodaties komen (bijv. een jongeren ontmoetingsplaats). Het onderwijs en het verenigingsleven lijden onder de vergrijzing van een kern. De politiek is nu aan zet. Die verantwoordelijkheid had zij al eerder moeten nemen! Vergrijzing kan alleen dan worden tegengegaan als er voldoende woningbouw plaats vindt. Het is te gek voor woorden dat er nog geen bestem mingsplan bij de gemeente op de plank ligt voor een nieuwbouwlocatie in de kern Stad. Het CDA heeft regelmatig in de raad kenbaar gemaakt dat deze laksheid bij de bewoners niet begrepen wordt en aanleiding gegeven heeft tot het ge voelen een aanhangsel te zijn. In verkiezingstijd horen wij mooie beloftes, lees de verkiezingspro gramma's er maar op na. Het wordt nu de hoog ste tijd de woorden om te zetten in daden! In het provinciale CDA-verkiezingsprogramma staat in duidelijke bewoordingen geschreven dat deze partij ter voorkoming van vergrijzing en ten gunste van de leefbaarheid woningbouw wil sti muleren in de kleine kernen. Is er een beter stem advies te geven? CDA-Middelhamis Fractievoorzitter: J.R. Dillingh Boudewijnstraat2l 3243 AD Stad aan 't Haringvliet tel.: 0187-611441 e-mail: fam.j.dillingh@zonnet.nl Op maandag 10 maart om 21.00 uur wordt in het programma 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee het eerste deel uit uitgezonden van de serie: 'Moet u geloven in een Drie-eenheid?' Het geloof in de Drie-eenheid is één van belangrijk ste leerstukken van zowel de Katholieke als de Protestantse kerken. In dit eerste deel, van in totaal drie afleveringen, wordt beschouwd wat de oorsprong van dit leerstuk is. De komende weken zal eerst bekeken worden wat de argumenten van de tegenstanders van deze leerstelling zijn en daarna zullen de voorstanders aan het woord komen. De presentatie is in handen van Nick Ehbel. Dinsdag om 16.00 uur wordt het programma herhaald. NED. HERV. KERK Beroepen door de classis Dordrecht, als pre dikant met bijzondere opdracht (geestelijk verzorger Crabbehoff te Dordrecht), T. Meijer, kandidaat te Puttershoek; te Gouda (wijkgem. 6), J. A. Tielkemeijer te Biltho- ven; te 's-Gravenzande (wijk 3), S. Dierx te Oude en Nieuwe Wetering, die dit beroep heeft aangenomen: te Kollumerzwaag, H. Talsma, kandidaat uit Veenendaal; te Streekgemeente Vredewold - Westerdeel, G. Berkhof te Groningen die dit beroep heeft aangenomen; te Waalwijk, G. van der Lin den te Raamsdonk; te Gramsbergen, B.G. Breunesse, kandidaat uit Roodeschool, die dit beroep heeft aangenomen; te Ruinen, H. J. Ekker te Broek in Waterland; te Sellingen, H. Bakhuis te Nieuweroord. Aangenomen naar Hagestein, A. N. van der Wind, kandidaat uit Lunteren; naar Kloos- terhaar-Sibculo, N. Raatgever te Almkerk; naar Veen, W. Peene te Driesum; naar Baam (buitengewone wijkgemeente), A. Jonker te Nijkerk, die bedankte voor Harderwijk; naar Poederoyen en Loevestein, kandidaat H. van der Ziel te Nieuwegein. Bedankt voor Amemuiden, A. Jonker te Nijkerk; voor Bodegraven, J. Meertens te Bedum. Toegelaten en beroepbaar: C.H. Bijl, Java- laan 25, 6712 AP Ede; J.C. den Ouden, Korenbloemstraat 18, 5317 NE Nederhe- mert. GEREF. KERKEN Beroepen te Nijkerk, E. H. Egberts te Gies- ^«"''"'g- GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Groningen-Zuid, H. Geerts- ma te Zuidhom. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Leiden, J.G. Schenau te Dor- drecht-Zuid. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Oosterland, G.J.M. Moens te Goes; te Rotterdam-Zuidwijk, P. van Rui tenburg te Chilliwack (Can.); te Stolwijk, A. H. Verhoef te St-Catharines; te Meliskerke, W. Visscher te Amersfoort; te Hendrik-Ido- Ambacht, C. Sonnevelt te Veenendaal, te Gorinchem, M. Karens te Werkendam, te Katwijk, G. Mouw te Uddel. Bedankt voor Brakel, G. Mouw te Uddel; voor Lisse, J. Schipper te 's-GravenpoIder. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Waardenburg, J. Roos te Opheusden, die bedankte voor Ederveen; te Goes, J. Roos te Opheusden. OUD GER. GEM. IN NED. Beroepen te Achterberg, G. Gerritsen te Giessendam. In diverse plaatsen op de Zuid-Hol landse eilanden organiseert Gezond heid Service de themabijeenkomst Suikervrij is uit de tijd, die door een diëtiste zal worden begeleid. Er leven vandaag de dag nog steeds fabels op het gebied van voeding bij diabetes mel- litus. Deze fabels komen voort uit de tijd dat mensen met diabetes vele beperkingen kre gen opgelegd, die inmiddels zijn achter haald. Het 'oude' suikervrije dieet is niet meer van deze tijd. Het is ook niet haalbaar want veel voeding bevat van nature suiker en al deze suikers hebben invloed op de bloed- suikerwaarden. Wat wel van groot belang is: een goede controle van de bloedsuikers. Als iemand suikerziekte heeft, hoeft hij in principe niet anders te eten dan de gezinsle den. Er zal alleen meer op vetgebruik en regelmaat moeten worden gelet. Een stukje fruit, een glaasje wijn, het kan best als u de juiste balans maar houdt. Uiteindelijk draait het om het samenstellen van een gezonde, gevarieerde voeding, of iemand nu 'suiker' heeft of niet. Op donderdag 27 maart 2003 zal de the mabijeenkomst Suikervrij gehouden worden in de vergaderzaal aan de Langeweg 68 te Middelhamis, van 19.00 tot 21.30 uur. Leontine v. d. Stouw hoopt dan voor u te spreken. Kosten: gratis voor leden van Gezondheid Service. 8,00 voor niet-leden van Gezond heid Service (waarvoor u een acceptgiro kaart krijgt toegesmurd). Om organisatorische redenen is aanmelding noodzakelijk. Dat kan bij Gezondheid Servi ce, bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 en 12.00 uur via telefoonnummer (0181) 626226.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 9