Nieuws
Drie-eenheid
uit de kerken
Suikervrij is uit de tijd
"^ChristeTiUTiie
EIIAttD^rt-niEUWS
In memoriam Leenjordaan
Openbare orde en veiligheid
Algemeen Burger Belang
Openbare orde en veiligheid
GEMEENTE
^IDDELHARNIS
Veiligheid
Openbare orde en veiligheid
Opetüyare orde en veiligheid;
Duidelijke regels
- k. "Openbare
^^i m en veiligheid"
In memoriam
Opembare orde en veil^heid
Leefbaarheid
PAGINA 9
VRUDAG 7 MAART 2003
^gJ
Op het moment dat we dit stukje schrijven zijn
onze gedachten niet echt bij het raadswerk.
Afgelopen week hebben we afscheid moeten
nemen van ons mede raadslid Leenjordaan, in
de nog jonge leeftijd van 59 jaar moest hij het tij
dige met het eeuwige verwisselen. In de korte
periode dat we als fractie met hem samen moch
ten werken hebben we Leen leren kennen als
een spontaan, eerlijk, welbespraakt mens die
respect had voor een ieder die hij op zijn weg
tegen kwam. Goede gesprekken mochten we
hebben voor en na de vergaderingen. Ook tij
dens de raadsvergaderingen was hij in staat om
op zijn eigen joviale wijze inhoud te geven aan
het debat. We kijken terug op een fijne raadscol-
lega. We wensen vanaf deze plaats zijn vrouw,
kinderen en allen die hem lief waren van harte
Gods nabijheid toe om dit zo grote verlies te
dragen.
Het is moeilijk om in deze omstandigheden zo
over te stappen op een zo zakelijk onderwerp
openbare orde en veiligheid. Toch een onder
werp wat ook juist bij Leen jordaan hoog in het
vaandel gestaan heeft I
flis we spreken over openbare orde en veiligheid
is er een belangrijke taak weggelegd voor onze
burgemeester. De burgemeester is belast met de
handhaving van de openbare orde. De gemeen
teraad is het orgaan om voorschriften vast te
stellen met betrekking tot openbare orde en vei
ligheid. Ook vervult de politie een belangrijke
taak, het gemeentebestuur dient er dan ook voor
te waken dat er voldoende politietoezicht is.
Meer blauw op straat is ons als SGP fractie dan
ook uit het hart gegrepen. De komende periode
zal dan ook de nadruk gelegd worden op uit
breiding van het politieapparaat. We zullen
regelmatig druk uitoefenen op onze vertegen
woordiger, de burgemeester, om binnen de regio
de politiesterkte op peil te houden en waar
mogelijk uit te breiden. Er wordt binnen de
gemeente gewerkt aan een integraal veiligheids
plan nadat de lokale veiligheidsproblematiek in
kaart gebracht is. Naast voldoende inzet van het
politieapparaat dient er om het gevoel van veilig
heid te vergroten aandacht te zijn voor de opzet
van nieuwe woonwijken (zoals de plaats van
verlichting, het zoveel mogelijk voorkomen van
hangplekken), het stimuleren van instellingen en
verenigingen om jeugd op te vangen en niet op
straat te laten lopen en het onder de aandacht
brengen van normen en waarden bij ouderen en
jeugd. Ten aanzien van onze jeugd blijft staan
dat de eerste taak van opvoeden en begeleiden
bij de ouders rust en niet bij het gemeentebe
stuur. Verder wensen we aandacht voor een
meer wijk- en buurtgerichte benadering omdat
iedere wijk zijn eigen problematiek heeft en daar
om ook een op maat gesneden aanpak nodig
heeft.
Met het inschakelen van beveiligingsorganisaties
hebben we kunnen instemmen omdat het verle
den heeft laten zien dat deze organisaties bijdra
gen aan het gevoel van veiligheid van u als bur
gers van onze gemeente. Wel blijft de SGP frac
tie bij het standpunt dat veiligheid op straat
primair een taak is van het politieapparaat. Met
het standpunt:Wie betaalt is veilig" zijn we
het duidelijk niet eens.
Bij het gebruiken van de term openbare veilig
heid hoeven we niet alleen te denken aan de
politie, maar komen zeker ook de brandweer en
rampenbestrijdingsorganisaties in beeld. De loka
le brandweer is belast met de zorg. inclusief de
daadwerkelijke hulpverlening bij ongevallen,
branden en rampen. Uiteraard dient er dan ook
voldoende geld beschikbaar te worden gesteld
voor een veilig en goed uitgerust brandweer
korps.
Om adequaat op te kunnen treden bij een ramp
dient het rampenplan regelmatig te worden geë
valueerd en geactualiseerd. Daarbij dient organi
satie, bestuurlijke samenwerking (ook de interge
meentelijke samenwerking), planvorming, oefe
ning en toezicht centraal te staan.
Tot zover onze bijdrage aan het onderwerp
openbare orde en veiligheid. Uiteraard is er veel
meer van te zeggen. Voor vragen kunt u altijd bij
ons terecht.
Fractievoorzitter SCP Middelhamis
C.J. van Dam.
Steneweg 15
3241 XC Middelhamis
tel 0187-487504
E-mail: dam.steneweg@filtemet.nl
Wat wordt eigenlijk onder "openbare orde", ver
staan?
"Het begrip is voor velerlei uitleg vatbaar. Zo kan
het betekenen: voorkomen van vechtpartijen,
geen samenscholingen die voor anderen als
bedreigend ervaren worden.
Geen geluidsoverlast veroorzaken, geen openba
re dronkenschap, geen vandalisme niet parkeren
op stoepen en andere verboden plaatsen. Kort
om, naleven van regels die geiden in onze
samenleving.
Fractiegewijs
De fracties van de gemeente Middelhamis hebben er deze keer voor gekozen om in de rubriek
'Fractiegewijs'iets te schrijven over: 'Openbare orde en veiligheid'. U kunt de standpunten van
de verschillende partijen naast elkaar leggen en vergeüjken.
Een aantal fracties schrijven ook over het plotselinge overlijden uan ora mede raadslid dhr.
Leenjordaan. Vanwege dit overlijden en wat dat met zich mee brengt, heeft de Pvdfl er voor
gekozen deze keer geen bijdrage te leveren voor deze rubriek. Bij alle fracties, ook degenen die
daar in deze rubriek geen speciale aandacht aan schenken, is de verslagenheid groot Qevoe-
lens van deelneming gaan uit naar de nabestaanden maar ook naar de fractie en afdeling
Middelhamis van de Pvdfl. voor welke partij. Leen sinds de laatste gemeenteraadsverkiezin
gen, raadslid was.
Elke vrijdagavond van 19.00 - 20.00 uur kunt u via de lokale omroep SUPERSTAR luisteren
naar twee politieke partijen die in het programma 'SUPERPOLITIEK'hun standpunten over ver
schillende ondenuerpen bespreken. Dit vindt plaats vanu'il het Diekhuus te Middelhamis,
waar u altijd welkom bent
Vrijdagavond 14 maart zal de uitzending zijn van 19.00 - 21.00 uur vanuit het Trefpunt' te
Stad a.h. Haringvliet Daar zullen dan alle partijen vertegenwoordigd zijn. De 'mwoners van
Stad a.h. Haringvliet maar uiteraard ook andere belangsielleruien zijn hartelijk welkom m het
'Trefpunt'. Een 'mspreekmicrofoon is aanwezig-
Namens de gezameniijke fracties.
MvdB. coördinator rubriek 'Fractiegewijs'.
We zorgen voor orde op school, vereniging,
thuis of in het gezin. We zijn met z'n allen als
burgers van Middelhamis verantwoordelijk voor
het handhaven van de openbare orde. Een ieder
kan daar zijn steentje aan bijdragen. Het is niet
alleen een politietaak of een taak voor anderen,
maar ook een persoonlijke! Door zelf het goede
voorbeeld te geven, vooral aan jongeren, die
veelal gedrag bewust maar ook onbewust imite
ren en door het voorbeeld te geven aan volwas
senen en deze erop aan te spreken als ze de
openbare orde dreigen te verstoren. Zo kan men
meehelpen onze samenleving ordelijk, zeg maar
leefbaar te houden.
Samen: burgers, gemeente en politie.
Algemeen Burger Belang zal via de politiek alles
bijdragen om de openbare orde op een zo hoog
mogelijk niveau te houden.
Dit begrip kun je meten aan het aantal inbraken,
geweldmisdrijven, overvallen en dergelijke en kij
ken of dit aantal toe- of afneemt. Maar veiligheid
is ook subjectief, een gevoel. Men kan een
onveilig gevoel hebben ondanks statistische
dalingen van misdrijven, of ondanks dat er op
ons eiland "minder" gebeurt: dan in de Rand
stad. Ook op ons eiland en in onze gemeente
blijven we niet verschoond van harde criminali
teit. We denken hierbij aan het rammen van
winkelpuien in het winkelcentrum van Middel
hamis, hetgeen diepe sporen nalaat bij betrokke
nen. Ook drugsgebruik is rampzalig voor gezin
nen en samenleving en kan tot onacceptabel
gedrag leiden.
Gemeente, politie en scholen doen hun best om
dit kwaad in te dammen. Men ziet niet altijd wat
de politie doet maar door het nog kort geleden
oppakken van een flinke groep personen blijkt
dat men toch goed bezig is. Dit houdt echter
niet in dat de problemen nu over zijn.
Ons eiland en onze gemeente zijn onlosmakelijk
aan Nederiand verbonden en ook bij ons zijn de
gevolgen van criminalisering van de samenleving
te merken.
Samenwerking tussen instellingen, scholen,
gemeente en politie kan bijdragen om onze leef
omgeving leefbaar te houden. Zo zal er vooriich-
ting op scholen gegeven worden door het Bou-
manhuis over de gevaren van drugsgebruik.
Alle politieke partijen in de gemeente Middelhar-
nis streven er naar (ieder vanuit zijn eigen poli
tieke achtergrond) om gezamenlijk op gebied
van orde en veiligheid dat te doen hetgeen in
hun vermogen ligt.
U mag Algemeen Burger Belang daarop aanspre
ken!
fractievooizitter
M. M. van den Nieuwendijk-Groenendijk
TeL (0187)4841 08
VOOfiUnSTREVEND DORPSBELANG
De fractie van Voomitstrevend Dorpsbelang '78 is
geschokt door het bericht van het plotselinge
overlijden van Leenjordaan, collega-raadslid voor
de Partij van de Arbeid. Een bijzondere persoon
lijkheid die door zijn positieve levensvisie en
humor een lege plek in de raad zal achteriaten.
VDB '78 maakt zich zorgen over de toenemende
agressie en het groter wordende gebrek aan toler
antie en respect voor elkaar in onze samenle
ving. De burger heeft echter een eigen verant
woordelijkheid als het gaat om tolerantie en
respect. Het kan niet zo zijn dat de overheid de
volledige verantwoordelijk draagt voor het
(wan)gedrag van burgers. De gemeente kan wel
ondersteunend werken en faciliteiten bieden aan
particuliere initiatieven die zich inzetten voor een
meer multiculturele en tolerante maatschappij.
Het is wenselijk dat op sommige gebieden de
regelgeving verbeterd wordt. Hierbij valt te den
ken aan bijvoorbeeld het uitlaten van honden,
dertig kilometer zones en het parkeren. Maar der
gelijke maatregelen kunnen slechts effectief zijn
als er sprake is van een mentaliteitsverandering
onder de burger. Daarnaast moeten er mogelijk
heden geschapen worden om de regelgeving ook
te kunnen handhaven. Handhaving is in eerste
instantie een taak van de politie. Gezien het feit
dat de politie niet of onvoldoende aan deze
taken toekomt, ziet VDB '78 een rol weggelegd
voor de Bijzondere Opsporings Ambtenaren.
VDB '78 is van mening dat dergelijke functiona
rissen in te zetten zijn voor het handhaven van
regelgeving zoals parkeren en honden uitlaten.
Bovendien kan van deze personen door hun
aanwezigheid een preventieve werking uitgaan.
Uit de politiemonitor blijkt dat burgers zich in
onze regio onveilig voelen. Ondanks de signalen
dat er meer politiemensen beschikbaar komen,
blijft de fractie zich zorgen maken over de
bereikbaarheid, inzet en beschikbaarheid. Zo zijn
er nog steeds te lange aanrij tijden waardoor het
veiligheidsgevoel bij de burger bepaald niet
bevorderd wordt. De politiepost in Middelhamis
dient open te blijven en tenminste tijdens kan
tooruren bezet te zijn. VDB '78 staat uitbreiding
van de politie-inzet voor, met nadruk op de uit
bouw van de functie van de wijkagent die vooral
preventieve taken verricht.
Terecht maakt de overheid zich zorgen over de
veiligheid in gebouwen. Het betreft niet alleen de
horeca maar alle openbare gebouwen. VDB '78
steunt dan ook van harte het beleid van controle
op veiligheidsmaatregelen, in de horeca maar
ook voor zaken die vallen binnen de Ruimtelijke
Ordening of op andere terreinen. In de gemeente
Middelhamis is er op die verschillende terreinen
sprake van het gedogen van een aantal situaties.
VDB '78 is in het algemeen geen voorstander
van gedogen. Een eventueel besluit om iets te
gedogen zal echter om weloverwogen beleid vra
gen, beleid wat voor de burger inzichtelijk moet
zijn en beleid waaraan het gedogen getoetst kan
worden.
W.L.C. Nattekaas Fractievoorzitter
Vooruitstrevend Oorpsbelang '78
telefoon 0187470277 fax
0187470270 E-mail info@vdb7S.nl.
Indien we spreken over openbare orde en veilig
heid hebben we het over de orde en veiligheid in
de openbare ruimte, de ruimte die gemeenschap
pelijk bezit is. Hoewel onze gemeente in vergelij
king met grote steden glansrijk uit de bus komt,
wordt ook in Middelhamis onveiligheid ervaren
en kan het met het koesteren van de openbare
ruimte veel beter. Die ruimte is van ons allemaal.
Geweld en onveiligheid op straat, vervuiling en
verslonzing, agressie in het verkeer en bijvoor
beeld grove en godslasteriijke reclame-uitingen
ontsieren en bedreigen de publieke mimte en
maken hem soms onleefbaar.
Het beschermen van de burgers is één van de
kerntaken van de overheid. Criminaliteit, onleef
baarheid en onveiligheid moeten bestreden wor
den. Daarop is de overheid aan te spreken. Dat
Nederiand is doordrongen van de gedoogcultuur
is hierin een smet op het functioneren van de
overheid.
Het is voor alle burgers van belang dat er duide
lijke regels bestaan en dat die ook gehandhaafd
worden.
f^iet alleen de overheid is hierop aan te spreken.
Individuele burgers zullen bereid moeten zijn
offers te brengen voor het algemeen belang, een
stapje terug zetten of juist handelen in het
belang van een ander. De vrijheid van de één kan
beperking van de ander betekenen. We moeten
dus af van de gedachte dat iets geoortoofd is
zolang men niet "gepakt" wordt. Het normbesef
dient in het centrum van de belangstelling te
tomen. Bij ieder individueel en ook als niemand
het ziet.
De Christenunie wil de burgers van Middelhar-
nis hierop aanspreken én hierover in gesprek
raken. Het onderhouden en overdragen van nor-
nien en waarden is vooral een opdracht voor
gezinnen en scholen, maar ook voor kerken,
sportverenigingen en alleriei maatschappelijke
organisaties. De overheid vervult hierin een voor
beeldfunctie en moet voorwaarden scheppen.
Daar waar "de bal" bij de gemeente ligt, wil de
Christenunie graag de volgende zaken uitge
voerd of gehandhaafd zien:
De gemeente stelt een integraal veiligheidsbe
leid op.
De gemeente houdt buurtveiligheidsonder-
zoeken.
Het politiebureau dient te allen tijde op vaste
tijden open te zijn, zodat burgers op ieder
geschikt moment van de werkdag in Middel-
harnis terecht kunnen.
Wijkgebonden politiezorg wordt gestimu
leerd.
Het politie-keurmerk Veilig Wonen wordt
door het gemeentebestuur bevorderd.
Instellen van een jeugdbrandweer
Handhaving van de bluseenheden van de
brandweer in de vier kernen.
Zo lang het politiecorps niet op sterkte is. is
inschakeling van beveiligingsdiensten wat ons
betreft een must
Het gemeentebestuur stelt voor eenvoudige
handhavings- en toezichtstaken stadswachten
aan. Denk hierbij niet alleen aan het activeren
van langdurig werklozen, maar ook aan vroegtij
dige schoolverlaters, probleemjongeren e.d.
De gemeente werkt royaal mee aan het bieden
van mogelijkheden voor tenuitvoeriegging van
taakstraffen (bijv. HALT en STOP).
De gemeente heeft een gedragscode voor haar
ambtenaren en bestuurders (integriteit, taalge
bruik (vloeken), etc).
Het exploiteren van seksinrichtingen moet in de
gemeente Middelhamis, een onmogelijke zaak
zijn en blijven.
Coffeeshops en gokautomatenhallen krijgen
geen vestigingsvergunning.
De gemeente ziet toe op de handhaving van
sluitingstijden.
Aanvullend hierop vindt de Christenunie fractie
het belangrijk over de veiligheid en leefbaarheid
van de publieke omgeving met u in gesprek te
blijven. Een discussie over gedragsregels, gevoel
<van veiligheid en woongenot, moet niet alleen in
de politiek, maar ook door ons allen onderiing
gevoerd worden. Graag horen wij uw ideeën,
maar ook uw vragen aan ons over het omgaan
met de publieke ruimte.
Wij zijn daarover te bereiken op
www.middelhamis.christenunie.nl of middels
fractie@middelharnis.christenunie.nl. U kunt de
Christenunie raadsleden hierover uiteraard ook
direct benaderen:
Johan van Oostenbrugge, 0187-486839 en
Ron de Rover, 0187-486870.
^HH f K DeWD-fractieiszich
I ^^K ervan bewust dat het
I ^P B^l overgrote deel van het
I publiek openbare orde
-mmm^^^^^ en veiligheid direct
associeert met (meer)
politie (op straat) en streng(er) straffende rechters.
Natuurlijk, voor een niet onbelangrijk deel is dit
m.b.t. dit onderwerp het geval. Maar er is veel
meer en dan doel ik op het elkaar "aanpraten van
onveiligheid" en dat kan op zeer verschillende
manieren. Op verjaardagen maar ook bijvoor
beeld via de pers. En over de laatste manier wil ik
het hebben.
Vorige week las ik in de lokale pers het voorval
over de vier jongens die een mevrouw van mid
delbare leeftijd op één van de trappen van win-
kelcentnjm D'n Diek ondersteboven hadden
gelopen. Al bij de aanhef van het art:ikel vloog bij
mij m'n adrenaline omhoog, omdat dit bericht
bij mij direct een beeld opriep dat hier sprake
was van baldadigheid of nog erger. Zeker toen ik
daarna las dat die mevrouw haar arm al in het
gips had vanwege een eerdere breuk. De
zin(nen) daarna vond ik minder interessant hoe
wel ik weet dat het voor veel lezers Interessant is
om te lezen dat het slachtoffer door CGD-perso-
neel voor onderzoek naar het ziekenhuis
gebracht is. Maar voor mij leverde dit art:ikel veel
vragen op omdat er dat beeld geschapen was dat
hier sprake zou kunnen zijn van een forse schen
ding van de openbare orde en veiligheid.
Een paar van die vragen:
gebeurde dit omver lopen opzettelijk of wis hier
sprake van een ongeval?. Met name het ant
woord op deze vraag zal een cnjciale rol spelen.
Laten wij nu eens veronderstellen dat het alle
maal per ongeluk gebeurd is. Dan had ik het op
z'n minst fraai gevonden dat de joumalist(e) dit
vermeld had want dan was er voor mij (en ik
veronderstel van de meeste mensen) geen sprake
van een schending van de openbare orde. Een
ongeluk kan immers iedereen overkomen,
maar veronderstel dat de 4 (vier!!!) knapen het
opzettelijk gedaan zouden hebben. Dan zou ik
in de eerste plaats willen weten of de politie ook
in de zaak gemengd is. Er kan dan immers sprake
zijn van (zware) mishandeling en dan is er
ineens sprake van een ernstige verstoring van de
openbare orde en een grove aantasting van
iemands veiligheid. En iemand die een beetje
thuis is in de wereld van strafrecht weet dat er
dan nog weer allerhande verzwarende omstan
digheden kunnen zijn.
wat is er met de jongens gebeurd? Zijn die weg
gerend? Zijn die misschien onbewust doorgelo
pen? Zijn die aangehouden geworden door de
politie? Zijn die vastgehouden door omstanders?
Hebben zij hulp verieend aan die mevrouw?
Hebben zij misschien zelf middels mobieltjes de
GGD gewaarschuwd?
Kort:om, ik kan mij voorstellen dat dit voorval op
menig verjaardagspartijtje onderwerp van
gesprek geweest is.
Maar door een onvolledige berichtgeving kan het
zijn dat bij het lezerspubliek onnodig gevoelens
van onveiligheid zijn aangewakkerd en dat een
aantasting van de openbare orde is opgeroepen
waardoor er direct geroepen wordt om meer poli
tie en zwaardere straffen. En op zulk soort:
berichtgeving met zulke conclusies zitten wij
niette wachten.
Namens de WD-fractie, Rein Osinga
email: reinosinga@hetnet.nl
Bij het schrijven van deze bijdrage werd ik
getroffen door het bericht van het plotseling
overiijden van Leen Jordaan. Leen heeft bij de
laatste gemeentelijke verkiezing op eigen kracht
een (PvdA) raadszetel weten te bemachtigen.
Gezeten aan mijn rechterzijde in de raadzaal liet
hij in eigen stijl en met een bijzonder stemvolu
me het gedachtegoed van de socialisten horen.
In Leen veriiezen wij een betrokken raadslid met
wie je van mening kon verschillen, doch die
altijd respect toonde voor een afwijkend stand
punt.
Wij wensen zijn vrouw, kinderen en kleinzoon
veel sterkte toe!
Er is de laatste tijd heel wat te doen om de open
bare orde en veiligheid. Dit item was één van de
speerpunten bij de laatstleden, landelijke verkie
zingen. Hoe komt dat nu? Ik denk dat de verva
ging van de normen daar debet aan is. In onze
geïndividualiseerde maatschappij doet vaak
alleen het "ik" nog opgeld, het samenleven is ver
te zoeken. Begrijpelijk is het dat de politiek hier
een speerpunt van gemaakt heeft. Een debat in
de Kamer dan wel gemeenteraad lijkt zinvol,
maar zal weinig effect sort;eren. Een lik-op-stuk
beleid zal ook de oplossing niet bieden. De basis
voor de herieving van het normbesef is gelegen
in het gezin! Daar zal gesproken moeten worden
wat wel en niet kan, thuis maar ook in de open
bare ruimten. Gelukkig wordt dat in de meeste
gezinnen wel gedaan. Daar hebben de
ouders/verzorgers nog tijd en aandacht voor de
kinderen. Een (klein) percentage jongeren ont
beert de geborgenheid thuis en zoekt de gezellig
heid elders. Die "gezelligheid" kan door verve
ling uitmonden in overlast. Die overiast leidt
vaak tot irritatie bij anderen. Daardoor wordt de
tolerantiegrens lager, wordt vaker de hulp van de
(te beperkte) sterke arm ingeroepen.
Verveling kan ook leiden tot het experimenteren
met genotmiddelen (verdovende middelen). Zo
is de cirkel rond. Deze vicieuze cirkel zal en kan
doorbroken worden door het aanbieden van
alternatieven in de vorm van een jeugdhonk met
een jongerenwerker die de jeugd iets bieden kan.
Mochten deze alternatieven toch ineffectief blij
ken te zijn, dan moet de politie krachtiger optre
den, desnoods door preventief fouilleren om zo
de handel in en het gebruik van geestvernau-
wende middelen (bijv. xtc-pillen) te voorko
men!!
Regelmatig wordt door het CDA de leefbaarheid
in de kleine kernen aan de orde gesteld. Wij zien
de bouw stagneren (hoe lang is het al geleden
dat in de kern Stad de nieuwbouwlocatie vol
tooid was?), wij zien de jongeren vert:rekken, wij
zien de middenstand minder worden. Ik hoor
vaak de verzuchting: Wat verstaat het CDA
onder leefbaarheid? Leefbaarheid kunnen wij als
volgt definiëren: een situatie die recht doet aan
het welbevinden van elke dorpsbewoner, zowel
jong als oud èn een ieder die daar tussenin zit.
Voor de jeugd moeten accommodaties komen
(bijv. een jongeren ontmoetingsplaats).
Het onderwijs en het verenigingsleven lijden
onder de vergrijzing van een kern. De politiek is
nu aan zet. Die verantwoordelijkheid had zij al
eerder moeten nemen!
Vergrijzing kan alleen dan worden tegengegaan
als er voldoende woningbouw plaats vindt. Het
is te gek voor woorden dat er nog geen bestem
mingsplan bij de gemeente op de plank ligt voor
een nieuwbouwlocatie in de kern Stad. Het CDA
heeft regelmatig in de raad kenbaar gemaakt dat
deze laksheid bij de bewoners niet begrepen
wordt en aanleiding gegeven heeft tot het ge
voelen een aanhangsel te zijn. In verkiezingstijd
horen wij mooie beloftes, lees de verkiezingspro
gramma's er maar op na. Het wordt nu de hoog
ste tijd de woorden om te zetten in daden!
In het provinciale CDA-verkiezingsprogramma
staat in duidelijke bewoordingen geschreven dat
deze partij ter voorkoming van vergrijzing en ten
gunste van de leefbaarheid woningbouw wil sti
muleren in de kleine kernen. Is er een beter stem
advies te geven?
CDA-Middelhamis
Fractievoorzitter: J.R. Dillingh
Boudewijnstraat2l
3243 AD Stad aan 't Haringvliet
tel.: 0187-611441
e-mail: fam.j.dillingh@zonnet.nl
Op maandag 10 maart om 21.00 uur
wordt in het programma 'Ontwaakt
Radio' op Radio Flakkee het eerste deel
uit uitgezonden van de serie: 'Moet u
geloven in een Drie-eenheid?' Het geloof
in de Drie-eenheid is één van belangrijk
ste leerstukken van zowel de Katholieke
als de Protestantse kerken. In dit eerste
deel, van in totaal drie afleveringen,
wordt beschouwd wat de oorsprong van
dit leerstuk is. De komende weken zal
eerst bekeken worden wat de argumenten
van de tegenstanders van deze leerstelling
zijn en daarna zullen de voorstanders aan
het woord komen. De presentatie is in
handen van Nick Ehbel. Dinsdag om
16.00 uur wordt het programma herhaald.
NED. HERV. KERK
Beroepen door de classis Dordrecht, als pre
dikant met bijzondere opdracht (geestelijk
verzorger Crabbehoff te Dordrecht), T.
Meijer, kandidaat te Puttershoek; te Gouda
(wijkgem. 6), J. A. Tielkemeijer te Biltho-
ven; te 's-Gravenzande (wijk 3), S. Dierx te
Oude en Nieuwe Wetering, die dit beroep
heeft aangenomen: te Kollumerzwaag, H.
Talsma, kandidaat uit Veenendaal; te
Streekgemeente Vredewold - Westerdeel, G.
Berkhof te Groningen die dit beroep heeft
aangenomen; te Waalwijk, G. van der Lin
den te Raamsdonk; te Gramsbergen, B.G.
Breunesse, kandidaat uit Roodeschool, die
dit beroep heeft aangenomen; te Ruinen, H.
J. Ekker te Broek in Waterland; te Sellingen,
H. Bakhuis te Nieuweroord.
Aangenomen naar Hagestein, A. N. van der
Wind, kandidaat uit Lunteren; naar Kloos-
terhaar-Sibculo, N. Raatgever te Almkerk;
naar Veen, W. Peene te Driesum; naar Baam
(buitengewone wijkgemeente), A. Jonker te
Nijkerk, die bedankte voor Harderwijk; naar
Poederoyen en Loevestein, kandidaat H. van
der Ziel te Nieuwegein.
Bedankt voor Amemuiden, A. Jonker te
Nijkerk; voor Bodegraven, J. Meertens te
Bedum.
Toegelaten en beroepbaar: C.H. Bijl, Java-
laan 25, 6712 AP Ede; J.C. den Ouden,
Korenbloemstraat 18, 5317 NE Nederhe-
mert.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Nijkerk, E. H. Egberts te Gies-
^«"''"'g-
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor Groningen-Zuid, H. Geerts-
ma te Zuidhom.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Leiden, J.G. Schenau te Dor-
drecht-Zuid.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Oosterland, G.J.M. Moens te
Goes; te Rotterdam-Zuidwijk, P. van Rui
tenburg te Chilliwack (Can.); te Stolwijk, A.
H. Verhoef te St-Catharines; te Meliskerke,
W. Visscher te Amersfoort; te Hendrik-Ido-
Ambacht, C. Sonnevelt te Veenendaal, te
Gorinchem, M. Karens te Werkendam, te
Katwijk, G. Mouw te Uddel.
Bedankt voor Brakel, G. Mouw te Uddel;
voor Lisse, J. Schipper te 's-GravenpoIder.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Beroepen te Waardenburg, J. Roos te
Opheusden, die bedankte voor Ederveen; te
Goes, J. Roos te Opheusden.
OUD GER. GEM. IN NED.
Beroepen te Achterberg, G. Gerritsen te
Giessendam.
In diverse plaatsen op de Zuid-Hol
landse eilanden organiseert Gezond
heid Service de themabijeenkomst
Suikervrij is uit de tijd, die door een
diëtiste zal worden begeleid.
Er leven vandaag de dag nog steeds fabels
op het gebied van voeding bij diabetes mel-
litus. Deze fabels komen voort uit de tijd dat
mensen met diabetes vele beperkingen kre
gen opgelegd, die inmiddels zijn achter
haald. Het 'oude' suikervrije dieet is niet
meer van deze tijd. Het is ook niet haalbaar
want veel voeding bevat van nature suiker en
al deze suikers hebben invloed op de bloed-
suikerwaarden. Wat wel van groot belang is:
een goede controle van de bloedsuikers.
Als iemand suikerziekte heeft, hoeft hij in
principe niet anders te eten dan de gezinsle
den. Er zal alleen meer op vetgebruik en
regelmaat moeten worden gelet. Een stukje
fruit, een glaasje wijn, het kan best als u de
juiste balans maar houdt. Uiteindelijk draait
het om het samenstellen van een gezonde,
gevarieerde voeding, of iemand nu 'suiker'
heeft of niet.
Op donderdag 27 maart 2003 zal de the
mabijeenkomst Suikervrij gehouden worden
in de vergaderzaal aan de Langeweg 68 te
Middelhamis, van 19.00 tot 21.30 uur.
Leontine v. d. Stouw hoopt dan voor u te
spreken.
Kosten: gratis voor leden van Gezondheid
Service. 8,00 voor niet-leden van Gezond
heid Service (waarvoor u een acceptgiro
kaart krijgt toegesmurd).
Om organisatorische redenen is aanmelding
noodzakelijk. Dat kan bij Gezondheid Servi
ce, bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 en
12.00 uur via telefoonnummer (0181)
626226.