De val van AHOLD e t J) i e b Toerustingsavond PREDIKBEURTEN Lczakziek Een huwelijk met anemaal drietjes! Een advertentie in Eiianden-Nieuws heeft altijd succes EvangeIJsatJeplatform Middelharnis-Sommelsdijk 'Between the Lines' komt er weer aan EIIAI1DGrf.|1IEUW5 Twee vragen Werk van meer dan één man Paulus' vlijmscherpe tekening Hoe kon dit gebeuren? De zoveelste in de rij? Nieuws van de Wereldwinkel Opbrengst collecte Hersenstichting Nederland EIUVriDEII-niEUWS Zondag 9 maart 2003 Voorjaarsbingo wijkvereniging 'de Zwaluw' Jagers oi^aniseren natuur schoonmaakdag Op donderdag 13 maart organiseert het Evangelisatieplatform Middelhar nis-Sommelsdijk een toerustings avond voor evangelisatie in de eigen gemeente. Het platform is een samen werking tussen de Christelijk Gere formeerde Kerk te Middelhamis, de Gereformeerde Gemeente te Middel- harnis, de Hervormde Gemeente van Middelhamis en de Hervormde Gemeente van Sommelsdijk. Alledaags Wat is uw enige troost? Wat is een mooier moment om te trou wen dan wanneer je huwelijksdag allemaal drietjes vertoont: 03-03-03? En als je dan ook nog eens om drie uur voor de ambtenaar van de burgerlijke stand je ja-woord uitspreekt, dan is het helemaal af! Tenminste, dat zou je denken. Zo niet in ieder geval voor de 29-jarige bruidegom Rogier Verlegh en zijn 44-jarige bruid Nanny Gelder land, beide woonachtig te Dirksland. PAGINA 2 VRUDAG 7 MAART 2003 Het kan geen Nederlander zijn ontgaan dat er met Ahold iets ergs aan de hand is. Een grootwinkelbedrijf dat in eigen land aan de weg timmert en in een zware concurrentie strijd verwikkeld is, blijkt in een buitenland se vestiging ernstig gefraudeerd te hebben: minstens vijfhonderd miljoen dollar als ver dienste opgegeven, die alleen in cijfers bestaan maar niet in aanwezige geldwaarde of in waardepapieren. Het gaat mij om twee vragen: Hoe heeft dat kunnen gebeuren en wat heeft de fraudeurs tot hun frauduleuze handelingen gedreven? Beide zijn een zaak van ethiek, zij het van tegenovergestelde zijde benaderd. Ik begin met de tweede vraag. Wat heeft de fraudeurs bewogen? De enige man met de naam Heijn die tot heden commentaar heeft gegeven sprak onomwonden uit dat hij zich bedrogen voelde. Het door hem gebezigde woord zal ik ter wille van taaizuiverheid niet gebruiken. Hij zei heel duidehjk dat dit niet het werk van één man kan zijn. Er moeten meer men sen op verschillende posten bij zijn betrok ken. Een samenspel van bedriegers. Samen raapsel is een te simplistische typering voor wat hier met voorbedachten rade is gedaan; zeg liever is misdaan. Waarom? Hoe hoger de winst, hoe hoger de beloning van de top in de desbetreffende afdeling van het bedrijf. Dus hoe hoger de claims die mensen aan de top kunnen laten gelden. Het heeft alles met opties en bonus sen te maken, heb ik uit de kranten begre pen. Dat wil zeggen dat deze figuren niet genoeg hebben aan een meer dan gewone honore ring. Zij willen nog meer. U kunt ze vullers van eigen zakken noemen. Dat is echter een te onschuldige benaming voor zulke bijna maffiose praktijken. Ze hebben aan meer dan het normale of aan tien tot twintig keer het modale (ik noem maar wat) niet genoeg. Zij willen altijd meer. Het heeft voor hen wat weg van een spelletje. Ten koste van wie of wat doet er dan niet meer toe. Win nen, in de zin van inkomsten en daarmee bezit vermeerderen, is de grote inzet. Niet langer zijn ze uit op dienst aan het bedrijf en de samenleving, maar op eigen gewin. Daarvoor wordt het bedrijf ingeschakeld. Risico's tellen niet. Schade aan goedwillen de beleggers doet er niet toe. Dat onder de gedupeerden ook de kopers van zegels aan de kassa behoren, interesseert deze dieven niet. Dat ze mensen die op een eenvoudige manier tegelijk met hun wekelijkse inkopen sparen, een financiële hak zetten, blijkt van geen belang. Aan dit soort bedrog had ik nooit gedacht, toen ik het toch maar beter vond om op de vraag van de caissière bij het afrekenen van de boodschappen "Spaart u zegeltjes?", steevast nee te zeggen. Niet dat ik elke week bij Albert Heijn kom. Gezien echter de centrale ligging van de winkel in ons mooie Veluwse dorp, wip ik er toch nog wel eens binnen. Maar zegels koop ik er niet bij - achteraf maar gelukkig, al had ik deze catastrofe voor het concern niet voorvoeld. Het antwoord op de tweede vraag, die ik als eerste behandelde is dus: geldzucht. Nooit genoeg. Al verdient iemand nog zo veel, altijd meer willen hebben. Een dame zei dezer dagen tegen me: Ze hadden al zo veel dat ze het in één leven niet eens konden opmaken. En dan toch! Paulus heeft de bederfelijke wet van de hebzucht al onder woorden gebracht in zijn eerste brief aan Timotheüs (6:9) "Doch die rijk willen worden vallen in verzoeking en in de strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en in ondergang". Wereldwijd worden er mensen in deze ondergang meegetrokken, zij het de een erger dan de ander. Het debacle van Ahold zij een waarschu- wingssignaal voor ieder die leeft van de heb berigheid: nooit genoeg. Ik stelde nog een tweede vraag. Hoe kon dit gebeuren? Wie heeft er zitten slapen? Wie heeft welwillend zijn ogen toegeknepen om het kwaad niet te zien? De top van het bedrijf, gevormd door wereldwijd geren ommeerde managers? Mensen, met prijzen voor hun beleid gelauwerd? Het is toch bij na onvoorstelbaar dat zulke groten in het zakenleven dit onopgemerkt laten passe ren? Is er sprake - zo vroeg NRC Handelsblad in een hoofdartikel - van nalatigheid, over moed, gerommel of zelfs fraude? Dat laat ste is er .zeker geweest, maar alleen bij de dochteronderneming in Amerka of nog wij der? Heeft de voorspoed verblindend en slaapver wekkend gewerkt? Bijna niet te geloven, en toch... En dan Deloitte Touch, de huisaccoun- tants. Ik moet nogal eens langs de kantoren van deze firma. Minstens op twee plaatsen in Apeldoorn hebben ze grote vestigingen. Ik word altijd met een zekere eerbied ver vuld als ik die naam op de gebouwen zie staan. Van nu af zal er een horror door mijn lijf gaan als ik deze kantoren passeer. Deze controleurs hebben de beleggers, het gewone volk in de steek gelaten. Afschu welijk! Men kan dan wel tijdelijk zijn activiteiten opschorten, daarmee is de blunder niet onge daan, laat staan goed gemaakt. Er komt nog iets bij. Ahold is de zoveelste in de rij. Enron, Arthur Andersons, Worldcom zijn voorgangers geweest in het bedrog. Ook daar zijn accountantskantoren medeschul dig. Deze wereldwijde schandalen lees ik in het kader van wat Paulus schrijft over de dwaalleraars, met meer liefde voor genot dan voor God (2 Timotheüs 3:4). Het angst wekkende van dit verschijnsel is dat het zich wereldwijd voordoet, in een voor ons tot heden ongekende omvang. Is het te veel om te zeggen dat de val van Ahold - de zoveelste in de rij - een signaal is van de eindtijd? W. H. VELEMA GOEREE- OVERFLAKKEE Deze week in de schijnwerpers: Biologische chocoladekoekjes. Logisch dat deze verkocht worden in de wereldwinkel! Ook geschikt voor een melkvrij dieet, want ze zijn geheel plantaardig. Per doosje kosten ze E 2.49. De wereldwinkel op het Spuiplein, achter de Winkeldiek in Middelhamis, is op vrijdag avond van 18.00 uur tot 21.00 uur open en op zaterdag van 09.00 uur tof 17.00 uur. De nationale collecte voor de Hersenstich ting Nederland in februari heeft in de gemeente Middelhamis het bedrag opgele verd van 836,84 euro opgebracht. Zes col lectanten waren er in Middelhamis en Nieu we Tonge. Helaas hebben zij lang niet alle inwoners kunnen bereiken. Daarom roepen zij de hulp in van nog meer mensen, die ook begaan zijn met de patiënten, die aan hersen letsel moeten lijden. Als u komend jaar mee wilt doen met de collecte kunt u de Hersen stichting Nederland bellen: 070-3604816. clir. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 10 20 Fax (0187) 48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-maü: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag sluitingstennijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluiUngstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.VllIerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per Jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 Tweede Lijdenszondag OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. D. Heemskerk, Garderen en 18.30 uur ds. R. Veldman. Eben- Haëzer: 9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur ds. D. Heemskerk - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. J. Koppé en 18.30 uur ds. A. S. Rienstra - Doopsge zinde Gem. 9.30 uur ds. D. van Beve- ren en 18.30 uur ds. A. F. v. d. Broek. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 8.45, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. nabetrachting en dankzegging Heilig Avondmaal. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur ds. A. S. Rienstra en 18.30 uur ds. J. Jongejan. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. G. Meuleman, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. dank zegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur kand. mevr. E. Lit- tel en 17.00 uur ds. B. Schoone - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen, Middelhamis en 18.00 uur ds. D. Verkuil, Ochten - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur stu dent E. Bakker. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. C. Oor schot, Tholen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Oorschot en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. G. C. Kunz - Rem. Ger. Gem. 15.00 uur ds. J. F. Klijnsma, intrede en bevestigingsdienst - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur drs. Thea Bouwman - CAMA Cliristengemeente Middel- harnis, het Prieel 10.00 uur H. ten Voorde. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden en 8.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes - Clir. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P den But ter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur H.A. en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 14.30 uur geen opgave. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder en 18.00 uur ds. E. E Ver- gunst - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student J. M. D. de Heer. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. van Gorsel, Bergambacht en 18.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aalburg - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student J. M. D. de Heer - Evangelie Gemeente Beréa gebouw 'De Bron' 10.00 uur ev. Jan Leeflang. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en 18.00 uur ds. J. H. Adriaanse, Dintel- oord - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. student E. Bakker - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. C. Buurmeester en 18.00 uur ds. H. E. v. d. Zwaag. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. W. van Weelden, Oud Alblas - Ger. Kerk 10.00 uur H.A. en 18.00 uur ds. H. Vol- Imuller. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje, v.m. be diening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging en nabetrachting Heilig Avondmaal -- Ger. Kerk 9.30 uur H.A. drs. Oldenhuis en 18.00 uur drs. J. Vlaardingerbroek - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. A. Snijder, bediening Heilig Avond-maal. SOMMELSDIJK - Op zaterdag 15 maart houdt wijkvereniging 'de Zwaluw' aan de Sperwer 5 te Sommelsdijk weer haar jaar lijkse voorjaarsbingo. Er zijn zoals altijd 6 rondes, 2 verlotingen en een superverloting; en natuurlijk zijn er weer prachtige prijzen. De bingo start om 20.00 uur; de zaal gaat open om 19.15 uur. De koffie staat voor u Maar. Ieder jaar reserveren de Nederlandse jagers een zaterdagochtend om de strijd aan te gaan met het aanwezige zwerfvuil in hun werkgebied. De landelijke schoon maakdag is een jaarlijks terugkerend ini tiatief van de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging en begint al aardig een traditie te worden. Ook dit jaar hebben de Gemeente Goede- reede. Het Waterschap Goeree Overflak- kee. Vereniging Natuurmonumenten, de Scouting en diverse vrijwilligers (jagers en niet-jagers hun medewerking toegezegd. De Jagers van de Wildbeheereenheid wil len nog maar eens benadrukken dat ieder een hartelijk welkom is die een schone natuur nastreeft, vrij van zwerfvuil en zaken zoals gedumpte koelkasten, etc. Op 15 maart aanstaande is het om 8.30 uur verzamelen in Hotel Akershoek te Oud- dorp, alwaar men koffie of thee aangebo den krijgt. Daarna wordt men verdeeld in teams en gaat men onder leiding van de jagers op 'jacht' naar het zwerfvuil. Dat duurt tot ongeveer 11.30 uur. Daarna wordt het vuil verzameld op een afgesproken plaats, waar aan de deelnemers broodjes, koffie/thee/Iimonade zal worden uitge reikt. Indien men beschikt over een aan hanger wordt men verzocht deze - indien mogelijk - mee te nemen. De echte natuur liefhebber werkt ervoor, dus komt u ook? Als gastspreker is uitgenodigd de heer M. van Welie uit Rotterdam-Zuid. Hij is als evangelist actief in Rotterdam namens de Inwendige Zendingsbond (IZB) en is ver bonden aan de Maranathakerk. Hij zal iets vertellen over zijn eigen werkzaamheden en verder zal hij ingaan op verschillende aspec ten van evangeUsatiewerk in de eigen gemeente. Doelstelling van de avond is het bieden van toerusting om als kerkelijke gemeente ook daadwerkelijk het Evangelie te verkondigen aan onze naaste dichtbij. De avond wordt geopend en geslo ten door Ds. J.C. den Toom. De avond is open voor gemeenteleden en andere belang stellen. U bent van harte welkom! De ontvangst is vanaf 19.45 uur en de avond wordt gehouden in Verenigingsgebouw Vita Nova, Van Aerssenstraat 5 te Sommelsdijk. Voor meer informatie kunt u contact opne men met dhr. J. C. Wielhouwer, evangelisa- tie-ouderUng van de Hervormde Gemeente van Sommelsdijk (48 90 74). Wat laakbaar is weet u wel. Het is onoor baar, fout gedrag. AJkeurenswaard. Betispelijk. Maar taakziek is minder bek end. Iemand laken, dat is kwaadspreken of personen in een negatief daglicht stellen. Iemand die laakziek is, doet dat graag en veel. Hi] of zij lijdt aan laakzucht, de onweerstaanbare drang tot bedillen en vit ten. Laakzieke mensen ontmoeten we niet alken in boeken; ook in het dagelijks leven komt u ze tegen. Misschien wel heel dichtbij en iedere dag. Ik toch niet, zei de stukjesschri jver. Ik toch niet, zei de buurman. Ik toch niet, zei de onderwijzeres. Ik zeker niet, zei. Helaas, we zijn allemaal een beetje of iets meer laakziek. Al bent u nog zo gezond, lak en zit ons in het bloed. Berispen. Afkeuren. Misschien wel eens terecht en opz'n plaats. Maar daar blijft het vaak niet bij. Nee roepen of zachtjes zeggen dat iemand niet deugt, doen we allemaal wel eens. Ik wel tenminste. Maar sommigen gaan verder, dat zijn de laakzieke burgers die overal een mening over hebben en die te pas en te onpas spuien. Wat staat er tegenover ons bedillerig gedrag? Beter gezegd wie staat erboven? U, laakzieke man of vrouiu? Dan moet u ophouden met uw vitterig gedram. Of meent u het echt beter te weten? AU dat zo is dan laak ik u. Betweters zijn er in dorp en stad en lande meer dan genoeg. We kunnen dagelijks horen en zien wie het zijn. Het zijn de beterweters, altijd en overal zijn het dezelfde laakzieke medeburgei's. Over van alles en nog wat, over toestanden in het algemeen en personen in het bijzonder. Laakziekte. Een wereldiuijd verschijnsel, maar vooral de Hollanditis van de Lage Landen. Onuitroeibaar lijkt het. Laakzucht is niet goed. Het is helemaal verkeerd. Ik hoop wel dat laakziek niet over gaat in lachziek. Dat is minstens zo erg en u luordt er niet belet- van. Om van laakziek te af te komen, is meei' nodig. Maar u kunt er vandaag al mee beginnen. Via dit berichtje willen wij aan jullie laten weten dat er weer een 'Between the Lines' aan zit te komen. Deze keer staat het thema 'Black or White Magie' centraal. Het wordt vast heel spannend! Bij 'Black or White Magie' kun je aan veel dingen denken, daarom alsvast een hint: Hans Kazan is er niets bij Deze keer is er ontzettend goede muziek, namelijk van de praiseband uit Stellendam en Ouddorp. We hopen dat er veel jongeren zullen komen. Voor mensen die nog nooit van 'Between the Lines' hebben gehoord even in het kort wie we zijn en wat we doen. 'Between the Lines' bestaat uit enkele jongeren uit de Gereformeerde Kerken in Stellendam en Ouddorp. 'Between the Lines' is een onder deel van de Jeugdkerk Goeree Overflakkee. We organiseren twee keer per jaar een spe ciale bijeenkomst voor jongeren met veel zang, luisteren naar muziek en een pakkend thema. In het 'Haegse Huus' Let op deze keer is het niet in de Dorpstien- den te Ouddorp maar in het Haegse Huus in Stellendam en wel op zondagmiddag 23 maart om 15.00 uur. GROETEN VAN 'BET-VVEEN THE LINES' "Op deze zondagmorgen kreeg ik de tijding van het sterven van ds. J.W. Kersten, predi kant bij de Gereformeerde Gemeente van Scheveningen. Onverwacht heengegaan in de leeftijd van 44 jaar." Zo meldde op 16 april 1960 ds. J.T. Doornenbal in zijn weke lijkse rubriek in de Hervormde Kerkbode in de classis Harderwijk. In hart en nieren her vormd, maar tegelijkertijd ruim denkend en breed kerkelijk, zo was de dominee van Oene. Ik geef u even gelegenheid een stukje uit zijn 'in memoriam' mee te lezen. "Nu zijn ze allen dood, mijn drie vrienden uit de oorlogstijd in Resteren CorBalke, Ger ard Kievit en nu Jan Kersten. Ik was bijzon der op hem gesteld in die tijd. Evenals op de anderen. Vfiak kwam hij me opzoeken, alleen of met zijn verloofde, en al de herin neringen komen weer boven na zoveel jaren. Hij had 't heel moeilijk. Hij studeerde rech ten, maar wilde dominee worden. Maar alles was nog zo onzeker. Zijn gemoed werd door tweestrijd verscheurd en hij was vaak heel verdrietig. Nog zie ik hein voor mij, op een stille zomeravond in mijn tuin Jan Ker sten had het moeilijker dan ooit. Jurist wou hij niet worden en predikant kon hij niet worden. Hij zag geen uitkomst en geen toe komst. Lang hebben we die avond gespro ken, terwijl de duisternis viel. Tot hij opstond en de kerk inliep en op het orgel alles ging vertolken wat leefde in zijn ziel. Nooit zal ik die avond vergeten... Het is er toch van gekomen. Jan (ofwel: J.W.) Kersten is dominee geworden. In de kring van de gemeenten waarop zijn vader G.H. Kersten veel jaren lang een flink stem pel had gedrukt. Het waren maar tien jaren dat hij die gemeenten diende: eerst in Gene muiden (1950-1956) en later in Schevenin gen (1956-1960). Men zegt dat zoon J.W. in de schaduw Van vader G.H. niet kon staan. Een "kerkx'orst" (J.T. Doomenbal) als deze was hij niet. Maar toch - markant was hij wel. Wat mij betreft: markant in zijn predi king en heel authentiek. Het zou kunnen zijn dat u de preken van ds. J.W. Kersten wel enigszins kent. Ooit verschenen prekenbun- deltjes met titels als 'De schenking, beproe ving en overwinning van het geloof' en 'Ver wacht, verschenen, verhoogd'. En nu kwam een mooie bundel met Cate- chismuspreken van hem uit. Een kleine der tig preken, waarin het eigene van zijn predi king zo nadrukkelijk blijkt. Ooit gaf in Nieu we Tonge ds. A. Beens een lezing over het leven en de betekenis van dr. H.F. Kohl- brugge. Aan het slot van de avond werd hem gevraagd of er in onze tijd nog zulke predi kers waren. "Die zijn uiterst zeldzaam", zo was het antwoord. "Maur een enkele naam durf ik wel te noemen: wijlen ds. J.W. Ker sten!" Ik moet zeggen: deze preken uit de oude Heidelberger gaven ook mij de herken ning. Inderdaad - hier klinkt het Woord van God ongeveer zoals Kohlbrugge het een eeuw eerder preekte: 'niets van ons, maar het al van Hem. Zo kom ik in Jeruzalem!' Niet een prediking óver Christus, maar deze verkondiging is Christus. Zoals Hij geschon ken wordt aan en gekend wordt door een ver loren zondaar. Wanneer ik de gevoelige herinnering van ds. Doomenbal lees, dan besef ik: deze man is prediker van Gods Woord geworden door de worsteling heen. En ook zijn preken doen het beseffen: ze zijn geboren in de nood. Misschien worden ze ook alleen maar in de nood verstaan. En ging deze man in zijn dagen daarom zo'n onbegrepen weg. Het zal me in dit artikeltje niet lukken mijn impressie aan u over te dragen. Deze preken moeten in hun geheel gelezen worden. Dan raakt u onder de indruk van de zo heel per soonlijke en existentiële toon die erin door klinkt. Ze zijn dan ook in bijna geen enkel opzicht te vergelijken met de Catechismu- spreken van zijn vader, die juist heel leer stelling waren. Maar hier is het anders: niet gestroomlijnd, maar bars en hoekig. Maar ook zo overstelpend teer waar het om de bediening van Christus en van Zijn Geest gaat. Als ik ze in het kort typeren moet, dan doe ik dat met twee paulinische woorden. Ds. J.W. Kersten laat zich enerzijds leiden door het besef van 'de schrik des HeerenHet blijkt uit alles: hij weet hoezeer de Heere te vrezen is. Het gewicht van de eeuwige dingen legt hij aan de harten van zijn hoorders. Met een onontkoombare ernst. Waarbij er maar één mogelijkheid is om aan de toorn van de hei lige God te ontkomen: "Wie in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven. Wie in de Zoon niet gelooft, die heeft het leven niet!" Dat weerhield hem niet, maar dat sti muleerde hem juist om deze Christus rijk en ruim aan te bieden. "Er is voor de hoorders van het Evangelie, zonder onderscheid, een gestorven Jezus. Dat wil zeggen dat er nie mand is, of hij kan zalig worden... Het was niet alleen de schrik des Heeren, ook 'de liefde van Christus' drong hem. Indrukwekkend in dat opzicht is bijvoor beeld de laatste preek in de bundel. Over de zorg van Christus over de Zijnen, ook al gaat het door een weg van verzoeking en van lij den. Ik eindig met het slot van de preek uit zon dag 5. "Waar hier een zondaar aan het eind is en zegt: 'God moet God blijven, ik heb niets meer te zeggen', daar is God aan het begin. En daar begint Hij de wonderlijke weg van zalig te openbaren in de aanbieding van het Evangelie, in die Ander (Christus!). Dan kunnen we betalen. Waiit er moet betaald worden - door onszelf of door een Ander. En die Ander, Die is er gelukkig. Maar die Ander wordt nu zomaar niet in de armen geschoven. Hij wordt langs een weg van recht en gerechtigheid, langs een vlakke weg, ons bekend gemaakt. Zodat we ook zul len weten uit hoe grote nood en dood we ver lost zijn! N.a.v.: Ds. J.W. Kersten, Wat is uw enige troost z" Preken uit de Heidelbergse Catechismus. Uitgeverij De Banier te Utrecht. Gebonden. 520 pag. prijs €32,50. J. M. J. Kieviet Voor hén zou het pas af zijn als hun geno digden met een oude Amerikaanse school bus naar de trouwplechtigheid gereden zou den worden en als ze daar zelf in een Javaan se riksja zouden kunnen arriveren. Bovendien moest die aankomst dan ook nog eens opgeluisterd worden door de vrolijke klanken van een pierement. En zo gebeurde het dat maandagmiddag bij het Rien Poort- vlietmuseum in Middelhamis een draaiorgel - ingebouwd in de laadmimte van een oude Bedford - er lustig op los stond te spelen en dat een oude gele bus er zijn gasten loosde. die in opperste feeststemming verkeerden en op straat al begonnen te d;msen op de maat van de feestmarsen. Het bruidspaar was er in hun oldtimer trouw- auto al een keer voorbij gereden, maiu- nog niet uitgestapt. Dat zou gebeuren bij het vol gende rondje dat de ouwe slee langs het Rien Poortvlietmuseum zou rijden. Tenminste, dat dacht men.Maar bij dat volgende rond je zat er alleen nog maiu- een chauffeur in, die achter stuur verbaasd zijn handen omhoog hield: hij was zijn bruidspaar kwijt; dat was onderweg z'n mooie wagen uitge- glipt...! Hoe nu? Het antwoord op die vraag kwam echter al gauw. Vanaf de Kaai in Middelhar- nis kwam het bruidspa;ir er al aan, gewoon op eigen houtje, maar.wél in een Javaanse riksja. Rogier fietste z"n bruid zélf naar de trouwplechtigheid en dat leverde 'm een luid applaus op. Echter, zónder medewerking van Auperié Classic Tours te Oude Tonge en het Rien Poortvlietmuseum - dat normaliter 's maandags gesloten is - had het moment van 3 uur op de maandagmiddag van 03-03- 03 niet zó'n succes geworden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2