De val van AHOLD
e t J) i e b
Toerustingsavond
PREDIKBEURTEN
Lczakziek
Een huwelijk met anemaal drietjes!
Een advertentie in Eiianden-Nieuws heeft altijd succes
EvangeIJsatJeplatform
Middelharnis-Sommelsdijk
'Between the Lines'
komt er weer aan
EIIAI1DGrf.|1IEUW5
Twee vragen
Werk van meer dan één man
Paulus' vlijmscherpe tekening
Hoe kon dit gebeuren?
De zoveelste in de rij?
Nieuws van de Wereldwinkel
Opbrengst collecte
Hersenstichting Nederland
EIUVriDEII-niEUWS
Zondag 9 maart 2003
Voorjaarsbingo wijkvereniging
'de Zwaluw'
Jagers oi^aniseren
natuur schoonmaakdag
Op donderdag 13 maart organiseert
het Evangelisatieplatform Middelhar
nis-Sommelsdijk een toerustings
avond voor evangelisatie in de eigen
gemeente. Het platform is een samen
werking tussen de Christelijk Gere
formeerde Kerk te Middelhamis, de
Gereformeerde Gemeente te Middel-
harnis, de Hervormde Gemeente van
Middelhamis en de Hervormde
Gemeente van Sommelsdijk.
Alledaags
Wat is uw enige troost?
Wat is een mooier moment om te trou
wen dan wanneer je huwelijksdag
allemaal drietjes vertoont: 03-03-03?
En als je dan ook nog eens om drie uur
voor de ambtenaar van de burgerlijke
stand je ja-woord uitspreekt, dan is
het helemaal af! Tenminste, dat zou je
denken. Zo niet in ieder geval voor de
29-jarige bruidegom Rogier Verlegh
en zijn 44-jarige bruid Nanny Gelder
land, beide woonachtig te Dirksland.
PAGINA 2
VRUDAG 7 MAART 2003
Het kan geen Nederlander zijn ontgaan dat
er met Ahold iets ergs aan de hand is. Een
grootwinkelbedrijf dat in eigen land aan de
weg timmert en in een zware concurrentie
strijd verwikkeld is, blijkt in een buitenland
se vestiging ernstig gefraudeerd te hebben:
minstens vijfhonderd miljoen dollar als ver
dienste opgegeven, die alleen in cijfers
bestaan maar niet in aanwezige geldwaarde
of in waardepapieren.
Het gaat mij om twee vragen: Hoe heeft dat
kunnen gebeuren en wat heeft de fraudeurs
tot hun frauduleuze handelingen gedreven?
Beide zijn een zaak van ethiek, zij het van
tegenovergestelde zijde benaderd.
Ik begin met de tweede vraag. Wat heeft de
fraudeurs bewogen? De enige man met de
naam Heijn die tot heden commentaar heeft
gegeven sprak onomwonden uit dat hij zich
bedrogen voelde. Het door hem gebezigde
woord zal ik ter wille van taaizuiverheid niet
gebruiken.
Hij zei heel duidehjk dat dit niet het werk
van één man kan zijn. Er moeten meer men
sen op verschillende posten bij zijn betrok
ken. Een samenspel van bedriegers. Samen
raapsel is een te simplistische typering voor
wat hier met voorbedachten rade is gedaan;
zeg liever is misdaan.
Waarom? Hoe hoger de winst, hoe hoger de
beloning van de top in de desbetreffende
afdeling van het bedrijf. Dus hoe hoger de
claims die mensen aan de top kunnen laten
gelden. Het heeft alles met opties en bonus
sen te maken, heb ik uit de kranten begre
pen.
Dat wil zeggen dat deze figuren niet genoeg
hebben aan een meer dan gewone honore
ring. Zij willen nog meer. U kunt ze vullers
van eigen zakken noemen. Dat is echter een
te onschuldige benaming voor zulke bijna
maffiose praktijken. Ze hebben aan meer
dan het normale of aan tien tot twintig keer
het modale (ik noem maar wat) niet genoeg.
Zij willen altijd meer. Het heeft voor hen
wat weg van een spelletje. Ten koste van
wie of wat doet er dan niet meer toe. Win
nen, in de zin van inkomsten en daarmee
bezit vermeerderen, is de grote inzet. Niet
langer zijn ze uit op dienst aan het bedrijf en
de samenleving, maar op eigen gewin.
Daarvoor wordt het bedrijf ingeschakeld.
Risico's tellen niet. Schade aan goedwillen
de beleggers doet er niet toe. Dat onder de
gedupeerden ook de kopers van zegels aan
de kassa behoren, interesseert deze dieven
niet. Dat ze mensen die op een eenvoudige
manier tegelijk met hun wekelijkse inkopen
sparen, een financiële hak zetten, blijkt van
geen belang. Aan dit soort bedrog had ik
nooit gedacht, toen ik het toch maar beter
vond om op de vraag van de caissière bij het
afrekenen van de boodschappen "Spaart u
zegeltjes?", steevast nee te zeggen. Niet dat
ik elke week bij Albert Heijn kom. Gezien
echter de centrale ligging van de winkel in
ons mooie Veluwse dorp, wip ik er toch nog
wel eens binnen. Maar zegels koop ik er niet
bij - achteraf maar gelukkig, al had ik deze
catastrofe voor het concern niet voorvoeld.
Het antwoord op de tweede vraag, die ik als
eerste behandelde is dus: geldzucht. Nooit
genoeg. Al verdient iemand nog zo veel,
altijd meer willen hebben. Een dame zei
dezer dagen tegen me: Ze hadden al zo veel
dat ze het in één leven niet eens konden
opmaken.
En dan toch! Paulus heeft de bederfelijke
wet van de hebzucht al onder woorden
gebracht in zijn eerste brief aan Timotheüs
(6:9) "Doch die rijk willen worden vallen in
verzoeking en in de strik, en in vele dwaze
en schadelijke begeerlijkheden, welke de
mensen doen verzinken in verderf en in
ondergang". Wereldwijd worden er mensen
in deze ondergang meegetrokken, zij het de
een erger dan de ander.
Het debacle van Ahold zij een waarschu-
wingssignaal voor ieder die leeft van de heb
berigheid: nooit genoeg.
Ik stelde nog een tweede vraag. Hoe kon dit
gebeuren? Wie heeft er zitten slapen? Wie
heeft welwillend zijn ogen toegeknepen om
het kwaad niet te zien? De top van het
bedrijf, gevormd door wereldwijd geren
ommeerde managers? Mensen, met prijzen
voor hun beleid gelauwerd? Het is toch bij
na onvoorstelbaar dat zulke groten in het
zakenleven dit onopgemerkt laten passe
ren?
Is er sprake - zo vroeg NRC Handelsblad in
een hoofdartikel - van nalatigheid, over
moed, gerommel of zelfs fraude? Dat laat
ste is er .zeker geweest, maar alleen bij de
dochteronderneming in Amerka of nog wij
der?
Heeft de voorspoed verblindend en slaapver
wekkend gewerkt? Bijna niet te geloven, en
toch...
En dan Deloitte Touch, de huisaccoun-
tants. Ik moet nogal eens langs de kantoren
van deze firma. Minstens op twee plaatsen
in Apeldoorn hebben ze grote vestigingen.
Ik word altijd met een zekere eerbied ver
vuld als ik die naam op de gebouwen zie
staan. Van nu af zal er een horror door mijn
lijf gaan als ik deze kantoren passeer. Deze
controleurs hebben de beleggers, het
gewone volk in de steek gelaten. Afschu
welijk!
Men kan dan wel tijdelijk zijn activiteiten
opschorten, daarmee is de blunder niet onge
daan, laat staan goed gemaakt.
Er komt nog iets bij. Ahold is de zoveelste in
de rij. Enron, Arthur Andersons, Worldcom
zijn voorgangers geweest in het bedrog. Ook
daar zijn accountantskantoren medeschul
dig. Deze wereldwijde schandalen lees ik in
het kader van wat Paulus schrijft over de
dwaalleraars, met meer liefde voor genot
dan voor God (2 Timotheüs 3:4). Het angst
wekkende van dit verschijnsel is dat het zich
wereldwijd voordoet, in een voor ons tot
heden ongekende omvang.
Is het te veel om te zeggen dat de val van
Ahold - de zoveelste in de rij - een signaal
is van de eindtijd?
W. H. VELEMA
GOEREE-
OVERFLAKKEE
Deze week in de schijnwerpers: Biologische
chocoladekoekjes. Logisch dat deze
verkocht worden in de wereldwinkel! Ook
geschikt voor een melkvrij dieet, want ze
zijn geheel plantaardig. Per doosje kosten ze
E 2.49.
De wereldwinkel op het Spuiplein, achter de
Winkeldiek in Middelhamis, is op vrijdag
avond van 18.00 uur tot 21.00 uur open en
op zaterdag van 09.00 uur tof 17.00 uur.
De nationale collecte voor de Hersenstich
ting Nederland in februari heeft in de
gemeente Middelhamis het bedrag opgele
verd van 836,84 euro opgebracht. Zes col
lectanten waren er in Middelhamis en Nieu
we Tonge. Helaas hebben zij lang niet alle
inwoners kunnen bereiken. Daarom roepen
zij de hulp in van nog meer mensen, die ook
begaan zijn met de patiënten, die aan hersen
letsel moeten lijden. Als u komend jaar mee
wilt doen met de collecte kunt u de Hersen
stichting Nederland bellen: 070-3604816.
clir. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)47 10 20
Fax (0187) 48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-maü: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,27;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstennijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluiUngstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.VllIerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,25.
Per Jaar €35,00.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
Tweede Lijdenszondag
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk:
9.30 uur ds. D. Heemskerk, Garderen
en 18.30 uur ds. R. Veldman. Eben-
Haëzer: 9.30 uur ds. R. Veldman en
18.30 uur ds. D. Heemskerk - Ger.
Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. J. Koppé en
18.30 uur ds. A. S. Rienstra - Doopsge
zinde Gem. 9.30 uur ds. D. van Beve-
ren en 18.30 uur ds. A. F. v. d. Broek.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 8.45, 10.45
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
nabetrachting en dankzegging Heilig
Avondmaal.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk
10.00 uur ds. A. S. Rienstra en 18.30
uur ds. J. Jongejan.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. G. Meuleman, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. dank
zegging Heilig Avondmaal - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 uur kand. mevr. E. Lit-
tel en 17.00 uur ds. B. Schoone - Ger.
Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
C. Gielen, Middelhamis en 18.00 uur
ds. D. Verkuil, Ochten - Ger. Gem.
10.00 uur leesdienst en 15.00 uur stu
dent E. Bakker.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van Wijk en 18.00 uur ds. C. Oor
schot, Tholen - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C. Oorschot en 18.00 uur ds. J. C.
den Toom - Lukaskapel HDG 10.15
uur ds. G. C. Kunz - Rem. Ger. Gem.
15.00 uur ds. J. F. Klijnsma, intrede en
bevestigingsdienst - Herv. 'Exodus'
Gem. 10.00 uur drs. Thea Bouwman -
CAMA Cliristengemeente Middel-
harnis, het Prieel 10.00 uur H. ten
Voorde.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00
uur ds. P. van Duijvenboden en 8.00 uur
ds. H. van Ginkel, Goes - Clir. Ger.
Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P den But
ter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J.
Karels - Ger. Kerk 10.00 uur H.A. en
17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk
(Vrijgemaakt) 9.30 en 14.30 uur geen
opgave.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. A. Belder en 18.00 uur ds. E. E Ver-
gunst - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst
en 15.00 uur student J. M. D. de Heer.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. W. van Gorsel, Bergambacht en
18.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aalburg -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student J.
M. D. de Heer - Evangelie Gemeente
Beréa gebouw 'De Bron' 10.00 uur ev.
Jan Leeflang.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en
18.00 uur ds. J. H. Adriaanse, Dintel-
oord - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
kand. student E. Bakker - Ger. Kerk
10.00 uur ds. J. C. Buurmeester en
18.00 uur ds. H. E. v. d. Zwaag.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. W. van
Weelden, Oud Alblas - Ger. Kerk
10.00 uur H.A. en 18.00 uur ds. H. Vol-
Imuller.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur dr. T. E. van Spanje, v.m. be
diening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging en nabetrachting Heilig
Avondmaal -- Ger. Kerk 9.30 uur H.A.
drs. Oldenhuis en 18.00 uur drs. J.
Vlaardingerbroek - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. D. A. Snijder, bediening Heilig
Avond-maal.
SOMMELSDIJK - Op zaterdag 15 maart
houdt wijkvereniging 'de Zwaluw' aan de
Sperwer 5 te Sommelsdijk weer haar jaar
lijkse voorjaarsbingo. Er zijn zoals altijd 6
rondes, 2 verlotingen en een superverloting;
en natuurlijk zijn er weer prachtige prijzen.
De bingo start om 20.00 uur; de zaal gaat
open om 19.15 uur. De koffie staat voor u
Maar.
Ieder jaar reserveren de Nederlandse
jagers een zaterdagochtend om de strijd
aan te gaan met het aanwezige zwerfvuil in
hun werkgebied. De landelijke schoon
maakdag is een jaarlijks terugkerend ini
tiatief van de Koninklijke Nederlandse
Jagers Vereniging en begint al aardig een
traditie te worden.
Ook dit jaar hebben de Gemeente Goede-
reede. Het Waterschap Goeree Overflak-
kee. Vereniging Natuurmonumenten, de
Scouting en diverse vrijwilligers (jagers en
niet-jagers hun medewerking toegezegd.
De Jagers van de Wildbeheereenheid wil
len nog maar eens benadrukken dat ieder
een hartelijk welkom is die een schone
natuur nastreeft, vrij van zwerfvuil en
zaken zoals gedumpte koelkasten, etc.
Op 15 maart aanstaande is het om 8.30 uur
verzamelen in Hotel Akershoek te Oud-
dorp, alwaar men koffie of thee aangebo
den krijgt. Daarna wordt men verdeeld in
teams en gaat men onder leiding van de
jagers op 'jacht' naar het zwerfvuil. Dat
duurt tot ongeveer 11.30 uur. Daarna wordt
het vuil verzameld op een afgesproken
plaats, waar aan de deelnemers broodjes,
koffie/thee/Iimonade zal worden uitge
reikt. Indien men beschikt over een aan
hanger wordt men verzocht deze - indien
mogelijk - mee te nemen. De echte natuur
liefhebber werkt ervoor, dus komt u ook?
Als gastspreker is uitgenodigd de heer M.
van Welie uit Rotterdam-Zuid. Hij is als
evangelist actief in Rotterdam namens de
Inwendige Zendingsbond (IZB) en is ver
bonden aan de Maranathakerk. Hij zal iets
vertellen over zijn eigen werkzaamheden en
verder zal hij ingaan op verschillende aspec
ten van evangeUsatiewerk in de eigen
gemeente. Doelstelling van de avond is het
bieden van toerusting om als kerkelijke
gemeente ook daadwerkelijk het
Evangelie te verkondigen aan onze naaste
dichtbij. De avond wordt geopend en geslo
ten door Ds. J.C. den Toom. De avond is
open voor gemeenteleden en andere belang
stellen. U bent van harte welkom!
De ontvangst is vanaf 19.45 uur en de avond
wordt gehouden in Verenigingsgebouw Vita
Nova, Van Aerssenstraat 5 te Sommelsdijk.
Voor meer informatie kunt u contact opne
men met dhr. J. C. Wielhouwer, evangelisa-
tie-ouderUng van de Hervormde Gemeente
van Sommelsdijk (48 90 74).
Wat laakbaar is weet u wel. Het is onoor
baar, fout gedrag. AJkeurenswaard.
Betispelijk. Maar taakziek is minder bek
end. Iemand laken, dat is kwaadspreken of
personen in een negatief daglicht stellen.
Iemand die laakziek is, doet dat graag en
veel. Hi] of zij lijdt aan laakzucht, de
onweerstaanbare drang tot bedillen en vit
ten.
Laakzieke mensen ontmoeten we niet alken
in boeken; ook in het dagelijks leven komt u
ze tegen. Misschien wel heel dichtbij en
iedere dag. Ik toch niet, zei de stukjesschri
jver. Ik toch niet, zei de buurman. Ik toch
niet, zei de onderwijzeres. Ik zeker niet,
zei.
Helaas, we zijn allemaal een beetje of iets
meer laakziek. Al bent u nog zo gezond, lak
en zit ons in het bloed. Berispen. Afkeuren.
Misschien wel eens terecht en opz'n plaats.
Maar daar blijft het vaak niet bij. Nee
roepen of zachtjes zeggen dat iemand niet
deugt, doen we allemaal wel eens. Ik wel
tenminste. Maar sommigen gaan verder,
dat zijn de laakzieke burgers die overal een
mening over hebben en die te pas en te
onpas spuien.
Wat staat er tegenover ons bedillerig
gedrag? Beter gezegd wie staat erboven? U,
laakzieke man of vrouiu? Dan moet u
ophouden met uw vitterig gedram. Of
meent u het echt beter te weten? AU dat zo is
dan laak ik u. Betweters zijn er in dorp en
stad en lande meer dan genoeg. We kunnen
dagelijks horen en zien wie het zijn. Het
zijn de beterweters, altijd en overal zijn het
dezelfde laakzieke medeburgei's. Over van
alles en nog wat, over toestanden in het
algemeen en personen in het bijzonder.
Laakziekte. Een wereldiuijd verschijnsel,
maar vooral de Hollanditis van de Lage
Landen. Onuitroeibaar lijkt het.
Laakzucht is niet goed. Het is helemaal
verkeerd. Ik hoop wel dat laakziek niet over
gaat in lachziek. Dat is minstens zo erg en
u luordt er niet belet- van. Om van laakziek
te af te komen, is meei' nodig. Maar u kunt
er vandaag al mee beginnen.
Via dit berichtje willen wij aan jullie laten
weten dat er weer een 'Between the Lines'
aan zit te komen. Deze keer staat het thema
'Black or White Magie' centraal. Het wordt
vast heel spannend!
Bij 'Black or White Magie' kun je aan veel
dingen denken, daarom alsvast een hint:
Hans Kazan is er niets bij
Deze keer is er ontzettend goede muziek,
namelijk van de praiseband uit Stellendam
en Ouddorp. We hopen dat er veel jongeren
zullen komen.
Voor mensen die nog nooit van 'Between
the Lines' hebben gehoord even in het kort
wie we zijn en wat we doen. 'Between the
Lines' bestaat uit enkele jongeren uit de
Gereformeerde Kerken in Stellendam en
Ouddorp. 'Between the Lines' is een onder
deel van de Jeugdkerk Goeree Overflakkee.
We organiseren twee keer per jaar een spe
ciale bijeenkomst voor jongeren met veel
zang, luisteren naar muziek en een pakkend
thema.
In het 'Haegse Huus'
Let op deze keer is het niet in de Dorpstien-
den te Ouddorp maar in het Haegse Huus in
Stellendam en wel op zondagmiddag 23
maart om 15.00 uur.
GROETEN VAN
'BET-VVEEN THE LINES'
"Op deze zondagmorgen kreeg ik de tijding
van het sterven van ds. J.W. Kersten, predi
kant bij de Gereformeerde Gemeente van
Scheveningen. Onverwacht heengegaan in
de leeftijd van 44 jaar." Zo meldde op 16
april 1960 ds. J.T. Doornenbal in zijn weke
lijkse rubriek in de Hervormde Kerkbode in
de classis Harderwijk. In hart en nieren her
vormd, maar tegelijkertijd ruim denkend en
breed kerkelijk, zo was de dominee van
Oene. Ik geef u even gelegenheid een stukje
uit zijn 'in memoriam' mee te lezen. "Nu
zijn ze allen dood, mijn drie vrienden uit de
oorlogstijd in Resteren CorBalke, Ger
ard Kievit en nu Jan Kersten. Ik was bijzon
der op hem gesteld in die tijd. Evenals op de
anderen. Vfiak kwam hij me opzoeken,
alleen of met zijn verloofde, en al de herin
neringen komen weer boven na zoveel jaren.
Hij had 't heel moeilijk. Hij studeerde rech
ten, maar wilde dominee worden. Maar alles
was nog zo onzeker. Zijn gemoed werd door
tweestrijd verscheurd en hij was vaak heel
verdrietig. Nog zie ik hein voor mij, op een
stille zomeravond in mijn tuin Jan Ker
sten had het moeilijker dan ooit. Jurist wou
hij niet worden en predikant kon hij niet
worden. Hij zag geen uitkomst en geen toe
komst. Lang hebben we die avond gespro
ken, terwijl de duisternis viel. Tot hij
opstond en de kerk inliep en op het orgel
alles ging vertolken wat leefde in zijn ziel.
Nooit zal ik die avond vergeten...
Het is er toch van gekomen. Jan (ofwel:
J.W.) Kersten is dominee geworden. In de
kring van de gemeenten waarop zijn vader
G.H. Kersten veel jaren lang een flink stem
pel had gedrukt. Het waren maar tien jaren
dat hij die gemeenten diende: eerst in Gene
muiden (1950-1956) en later in Schevenin
gen (1956-1960). Men zegt dat zoon J.W. in
de schaduw Van vader G.H. niet kon staan.
Een "kerkx'orst" (J.T. Doomenbal) als deze
was hij niet. Maar toch - markant was hij
wel. Wat mij betreft: markant in zijn predi
king en heel authentiek. Het zou kunnen zijn
dat u de preken van ds. J.W. Kersten wel
enigszins kent. Ooit verschenen prekenbun-
deltjes met titels als 'De schenking, beproe
ving en overwinning van het geloof' en 'Ver
wacht, verschenen, verhoogd'.
En nu kwam een mooie bundel met Cate-
chismuspreken van hem uit. Een kleine der
tig preken, waarin het eigene van zijn predi
king zo nadrukkelijk blijkt. Ooit gaf in Nieu
we Tonge ds. A. Beens een lezing over het
leven en de betekenis van dr. H.F. Kohl-
brugge. Aan het slot van de avond werd hem
gevraagd of er in onze tijd nog zulke predi
kers waren. "Die zijn uiterst zeldzaam", zo
was het antwoord. "Maur een enkele naam
durf ik wel te noemen: wijlen ds. J.W. Ker
sten!" Ik moet zeggen: deze preken uit de
oude Heidelberger gaven ook mij de herken
ning. Inderdaad - hier klinkt het Woord van
God ongeveer zoals Kohlbrugge het een
eeuw eerder preekte: 'niets van ons, maar
het al van Hem. Zo kom ik in Jeruzalem!'
Niet een prediking óver Christus, maar deze
verkondiging is Christus. Zoals Hij geschon
ken wordt aan en gekend wordt door een ver
loren zondaar.
Wanneer ik de gevoelige herinnering van ds.
Doomenbal lees, dan besef ik: deze man is
prediker van Gods Woord geworden door de
worsteling heen. En ook zijn preken doen
het beseffen: ze zijn geboren in de nood.
Misschien worden ze ook alleen maar in de
nood verstaan. En ging deze man in zijn
dagen daarom zo'n onbegrepen weg.
Het zal me in dit artikeltje niet lukken mijn
impressie aan u over te dragen. Deze preken
moeten in hun geheel gelezen worden. Dan
raakt u onder de indruk van de zo heel per
soonlijke en existentiële toon die erin door
klinkt. Ze zijn dan ook in bijna geen enkel
opzicht te vergelijken met de Catechismu-
spreken van zijn vader, die juist heel leer
stelling waren. Maar hier is het anders: niet
gestroomlijnd, maar bars en hoekig. Maar
ook zo overstelpend teer waar het om de
bediening van Christus en van Zijn Geest
gaat.
Als ik ze in het kort typeren moet, dan doe ik
dat met twee paulinische woorden. Ds. J.W.
Kersten laat zich enerzijds leiden door het
besef van 'de schrik des HeerenHet blijkt
uit alles: hij weet hoezeer de Heere te vrezen
is. Het gewicht van de eeuwige dingen legt
hij aan de harten van zijn hoorders. Met een
onontkoombare ernst. Waarbij er maar één
mogelijkheid is om aan de toorn van de hei
lige God te ontkomen: "Wie in de Zoon
gelooft, die heeft het eeuwige leven. Wie in
de Zoon niet gelooft, die heeft het leven
niet!" Dat weerhield hem niet, maar dat sti
muleerde hem juist om deze Christus rijk en
ruim aan te bieden. "Er is voor de hoorders
van het Evangelie, zonder onderscheid, een
gestorven Jezus. Dat wil zeggen dat er nie
mand is, of hij kan zalig worden...
Het was niet alleen de schrik des Heeren,
ook 'de liefde van Christus' drong hem.
Indrukwekkend in dat opzicht is bijvoor
beeld de laatste preek in de bundel. Over de
zorg van Christus over de Zijnen, ook al gaat
het door een weg van verzoeking en van lij
den.
Ik eindig met het slot van de preek uit zon
dag 5. "Waar hier een zondaar aan het eind
is en zegt: 'God moet God blijven, ik heb
niets meer te zeggen', daar is God aan het
begin. En daar begint Hij de wonderlijke
weg van zalig te openbaren in de aanbieding
van het Evangelie, in die Ander (Christus!).
Dan kunnen we betalen. Waiit er moet
betaald worden - door onszelf of door een
Ander. En die Ander, Die is er gelukkig.
Maar die Ander wordt nu zomaar niet in de
armen geschoven. Hij wordt langs een weg
van recht en gerechtigheid, langs een vlakke
weg, ons bekend gemaakt. Zodat we ook zul
len weten uit hoe grote nood en dood we ver
lost zijn!
N.a.v.: Ds. J.W. Kersten, Wat is uw enige
troost z" Preken uit de Heidelbergse
Catechismus. Uitgeverij De Banier
te Utrecht. Gebonden. 520 pag.
prijs €32,50.
J. M. J. Kieviet
Voor hén zou het pas af zijn als hun geno
digden met een oude Amerikaanse school
bus naar de trouwplechtigheid gereden zou
den worden en als ze daar zelf in een Javaan
se riksja zouden kunnen arriveren.
Bovendien moest die aankomst dan ook nog
eens opgeluisterd worden door de vrolijke
klanken van een pierement. En zo gebeurde
het dat maandagmiddag bij het Rien Poort-
vlietmuseum in Middelhamis een draaiorgel
- ingebouwd in de laadmimte van een oude
Bedford - er lustig op los stond te spelen en
dat een oude gele bus er zijn gasten loosde.
die in opperste feeststemming verkeerden en
op straat al begonnen te d;msen op de maat
van de feestmarsen.
Het bruidspaar was er in hun oldtimer trouw-
auto al een keer voorbij gereden, maiu- nog
niet uitgestapt. Dat zou gebeuren bij het vol
gende rondje dat de ouwe slee langs het Rien
Poortvlietmuseum zou rijden. Tenminste,
dat dacht men.Maar bij dat volgende rond
je zat er alleen nog maiu- een chauffeur in,
die achter stuur verbaasd zijn handen
omhoog hield: hij was zijn bruidspaar kwijt;
dat was onderweg z'n mooie wagen uitge-
glipt...!
Hoe nu? Het antwoord op die vraag kwam
echter al gauw. Vanaf de Kaai in Middelhar-
nis kwam het bruidspa;ir er al aan, gewoon
op eigen houtje, maar.wél in een Javaanse
riksja. Rogier fietste z"n bruid zélf naar de
trouwplechtigheid en dat leverde 'm een luid
applaus op. Echter, zónder medewerking
van Auperié Classic Tours te Oude Tonge en
het Rien Poortvlietmuseum - dat normaliter
's maandags gesloten is - had het moment
van 3 uur op de maandagmiddag van 03-03-
03 niet zó'n succes geworden.