De Flakkeeënaar is zuinig op zijn eiland, maar lioe zal de toekomst eruit zien? Afdeling Buitendienst professioneel, centraal gehuisvest en servicegericht Dirigent Arie van 't Geloof neemt afscheid bij 30-jarig jubileum De wereld van de eilanden Nieuw parkeerbeleid Storingen aan de openbare verlichting Hoogste punt nieuwbouw RGO bereikt EIIAMQBrMlIEIJWS 'r Bloeiende tulpen Nóg meer ganzen Dorpssilhouet Verpauperde haventjes Geen lappendeken Meer samenwerking PAGINA 5 DINSDAG 25 FEBRUARI 2003 MIDDELHARNIS - Goeree-Overflakkee is een mooi eiland. Maar hoe houden we het zo? Of: hoe maken we het nog mooier? Die vragen stonden centraal tij dens de verkiezingsavond die de eilandelijke kiesverenigingen van de Christen- Unie afgelopen donderdag hielden in het Diekhuus te Middelharnis. Het thema van de avond was 'Hoe zuinig zijn wij op ons eiland', een thema dat al aan het begin van de druk bezochte bijeenkomst veranderde in 'Hoe zuinig zijn wij op uw eiland'. De ChristenUnie is immers een partij die politiek bedrijft vanuit de Bijbel en het rentmeesterschap speelt daarbij een belangrijke rol. De verkie zingsavond werd opgeluisterd door vier sprekers - inwoners van Goeree-Over flakkee - die de toekomst van het eiland bezagen vanuit vier verschillende gezichtspunten: landbouw, natuur, recreatie en cultuurhistorie. Dat er hier en daar duidelijke spanning zit tussen deze vier, was de belangrijkste conclusie van de avond. De kiesverenigingen van de ChristenUnie hadden de avond georganiseerd om visies te horen van 'de burger' en om deze direct mee te geven aan de aanwezige kandidaten voor de Provinciale Staten. De verkiezingen zijn op 11 maart. Algemeen klonk het geluid door dat de burger zuinig is op zijn eiland. Kust, rust en ruimte staan buiten kijf. Maar hoe een en ander behouden moet blijven en welke ontwikkelingen daarin passend en wenselijk zijn, daarover bestaan verschillen de meningen. Landbouwer J. J. Dogterom uit Oude-Tonge pleitte voor een goede zoetwatervoorziening als het Haringvliet brak wordt. "Anders zal de diversiteit van de landbouwproductie - een belangrijke karakteristiek van dit eiland - sterk achteruitgaan. Velden met bloeiende tulpen zullen er dan bijvoorbeeld niet meer zijn. Zoetwater is van grote betekenis voor de landbouw en daar is tijdens de ruilverka veling ook veel geld aan uitgegeven." Op natuurontwikkeling is niets tegen, maar er zijn grenzen, betoogde de alckerbouwer. Grenzen die liggen waar de belangen van de landbouw om de hoek komen kijken. "De landbouw op het eiland moet gezien worden als een belangrijke economische waarde én een sector die het land onderhoudt", aldus Dogterom. Spanning tussen natuur en landbouw is er bijvoorbeeld als stukken goede landbouw grond worden omgezet in natte natuur. Zeker omdat die nieuwe natuurgebieden - die bijvoorbeeld nodig zijn om als buffer voor overvloedig regenwater te dienen - nóg meer ganzen naar het eiland trekken. Ganzen vreten de akkers kaal, besmeuren alles en verspreiden desastreuze gewasziektes zoals bruinrot. Natuurbeheerder M. Annema uit Goederee- de waarschuwde voor een te groot areaal natte natuur. "Moeras, kreken, waterbuffers - er is teveel aandacht voor 'nat'. We krijgen steeds meer van hetzelfde. Door al dat water krijgen opportunisten als de kraai, de kauw, de rat en in de toekomst de vos een kans. Zwakkere soorten, zoals kleine zangvogels en bodembroeders, krijgen het dan steeds moeilijker. Zomerganzen gaan steeds meer overlast bezorgen. Het dreigt te escaleren." Volgens Annema is het een taak van de pro vincie om hier wat aan te doen. De natuurbeheerder pleitte voor meer 'dro ge' natuur: struweel, begroeide dijken, aan trekkelijke akkerranden. "Overal waar water is, kun je niet komen. Althans, niet gewoon. De druk op de rest van het eiland neemt dan alleen maar toe. Er zijn grote stukken kale polder. Maak 't gezelliger en aantrekkelijker om daar te lopen en te fietsen." Daarmee liep Annema op tegen het volgen de spanningsveld: die tussen natuur en cultuurhistorie. Immers, het uitgestrekte pol derland en de verre zichtlijnen zijn bij uit stek karakteristiek voor Goeree-Overflak kee. Evenals de Ueflijke dorpjes, het redelijk onaangetaste dorpssilhouet met kerktoren en molen, en de boerderijen. "Het is belangrijk dat het verleden herkenbaar blijft voor het nageslacht", zei A. Stolk uit Middelharnis. Stolk hield een hartstochtelijk pleidooi voor de specifieke Flakkeese cultuur en de link met samenlevingsopbouw. "Hier heerst respect voor elkaar. Hier wil men samen werken. Er zijn wel strijdpunten, maar de Flakeeënaar is loyaal aan zijn streekgenoot. Zeker als 't er een van de oorsproiikelijke soort is. Samen houden we de streek levend." "Wij koesteren de rustige sfeer en de leef omgeving", vervolgde een steeds sneller pratende Stolk. "Er mag wel het een en ander ontwikkeld worden op het eiland, maar betrek ons dan bij de vorming van een ruim telijke ordeningsbeleid." Een andere expanderende grootheid op het eiland is de recreatie. J. van der Vlugt uit Stellendam vertelde dat hij een minicamping heeft met vijftien plaatsen en dat de uitbrei ding naar 120 plaatsen na jaren nog steeds niet is goedgekeurd. „Ik heb vorig seizoen 600 mensen moeten afzeggen." Hij pleitte voor een slagvaardiger beleid. "Recreatie geeft agrariërs nieuwe kansen en is ook goed voor de middenstand in de dorpen. Toeristen brengen alleen een boek en een fiets mee; die geven geen overlast." De Stellendamse ondernemer zei veel toekomst te zien in de aanleg van fiets- en ruiterpaden en het opknappen van verpauperde haventjes, zoals die van Dirksland en zijn eigen woonplaats. "Dit is een prachtig eiland, maar we moeten er meer van genieten." Massatoerisme, zo bleek uit de discussie, is echter niet welkom op Goeree-Overflakkee. Over ontwikkelin gen die ook maar een beetje in de richting van 'Renesse' gaan, was iedereen in het Diekhuus duidelijk: die zijn ongewenst. Hier geen campings met 10.000 vakantievier- ders! Het zoeken naar evenwicht tussen al die ruimteclaims - landbouw, natuur, recreatie en cultuurhistorie - is een opgave die niet eenvoudig is. Dit jaar wU de provincie alle pntwikkelingsvisies en -plannen verwerken in één nieuw streekplan. Gedeputeerde M. Houtman (SGP), die ook present was in Middelharnis, zei daarbij graag naar de streek zelf te willen luisteren. "We moeten ook de werkgelegenheid in de gaten hou den", aldus Houtman. "De agrariërs die ik spreek, zeggen niet en bloc, dat het eiland zo moet blijven. Die vragen: 'Kan ik wat anders gaan doen met mijn grond?'. Recreatie is dan een van de mogelijkheden. Maar het moet wel passen in het landschap en de cul tuurhistorische waarden. Het mag hier geen lappendeken worden. De karakteristieken moeten behouden blijven, maar u zult wel moeten nadenken over de toekomst. Anders gaat het niet goed. Dan wordt het een slap eiland met nog minder werkgelegenheid. Dat kan niet de bedoeling zijn." "Het zou mooi zijn", verzuchtten verschil lende sprekers, "als er meer samenwerking komt in die streek. Samen sta je sterk en kun je pal staan voor je eigen eiland. Een eiland Waar we trots op zijn en waar het verleden gelukkig nog ruimschoots aanwezig is", zei C. Hameeteman, de eilandelijke Christen- Unie-kandidaat voor de Provinciale Staten. Hameeteman noemde de 'gebiedsgerichte aanpak' op de Kop van Goeree een geslaagd voorbeeld van samenwerking. Ook natuurbeheerder Annema hamerde op de noodzaak van samenwerking. "We zijn nogal gauw geneigd om te zeggen: 'Dit is van mien', maar uiteindelijk hebben we samen het rentmeesterschap over dit stukje aarde. We moeten dus rekening houden met elkaar." Landbouw, natuur, recreatie en cultuurhisto rie - daar ging de discussie donderdagavond over. Iemand in de zaal miste dan ook node 'het wonen'. Hij vond dat er te weinig woningen worden gebouwd op het eiland, waardoor tal van eilanders min of meer gedwongen zijn te verhuizen naar Hellevoet- sluis en nog verdere oorden. Dit puntje van aandacht werd, evenals de rest van de dis cussie, opgepikt door de (toekomstige) pro vinciale bestuurders, die de zaal tot slot opriepen massaal te gaan stemmen op 11 maart. Omdat er veel omgaat in de Provin ciale Staten - een gegeven dat de meeste Nederlanders niet in de gaten hebben - en omdat aldaar de leden van de Eerste Kamer worden gekozen. De vertrekkende dirigent en voorzitter van 'Com nu met Sangh De leden van de christelijke gemengde zangvereniging 'Com nu met Sangh" te Oude Tonge hebben op hun 43e jaarvergadering, vorige week donderdag in verenigingsgebouw 'Diaco- nia' te Oude Tonge, afscheid genomen van hun dirigent Arie van 't Geloof. Het was •een afscheid met een huldiging. In februari 1973 nam Van 't Geloof het dirigentschap over van Jan van Dijk. In oktober 2002 maakte hij bekend dat hij in februari 2003 zijn dirigentschap over wilde dragen. De voorzitter van de zangvereniging, Leo Wesdorp, sprak lovende woor den over de grote staat van dienst die dirigent Van 't Geloof door al deze jaren heen heeft opgebouwd. Het feit dat een dirigent zich 30 jaar lang met zoveel liefde aan een vereniging verbonden weet, is werkelijk uniek te noemen. De voorzitter wenste de vertrekkende dirigent Gods zegen toe in het verdere van zijn leven. De heer van 't Geloof zelf dankte alle leden voor de fijne manier van samenwerking. Hij voelde een wederzijdse betrokkenheid en heeft met plezier de vereniging mogen dirigeren. Afscheid nemen nadat een nieuwe dirigent is benoemd, vond hij een hele geruststelling, zo liet hij weten. Die nieuwe dirigent is Mariëlle Klavers. Namens het koor ontving de heer Van 't Geloof een gift en een prachtig boeket ten afscheid. Deze avond legde ook voorzitter Wesdorp zijn functie neer, dit in verband met het volgen van een studie. Maar liefst 20 jaar heeft Wesdorp in het bestuur van de zangvereniging gezeten. Nettie van der Velde heeft zijn functie overgenomen. in het Eilanden-Nieuws leest u alles over de regionale gebeurtenissen en hun achtergronden. Wordt ook abonnee, en geniet mee. Middelharnis in het nieows... Het gemeentebestuur wil de dienstverlening aan de burger sterk verbeteren. Dat gaat natuur lijk niet vanzelf. Om daadwerke lijk handen en voeten te geven aan die verbetering, moet de gemeente lijke organisatie worden omge vormd tot een professioneel, klantgericht en slagvaardig appa raat. Onderdeel van dit proces is de vorming van een zelfstandige afdeling Buitendienst. Centraal gehuisvest De nieuwe afUeling Buitendienst is op 1 januari 2003 vaii start gegaan. Binnen kort, omstreeks 1 maart, zal de afdeling centraal worden gehuisvest in het kan- tooqjand bij de gemeentewerf aan het Nicuwepad in Middelharnis. De afdeling Buitendienst is verantwoor delijk voor het onderhoud van de open bare ruimte. Dat is een heel breed taken pakket met onder meer de zorg voor rio len, het groen, de wegen en de straatverlichting. Klachten en meldingen De afdeling Buitendienst is er heel nadnikkeliik voor de burgers. Waar het om gaat is dat de openbare voorzienin gen, die bijdragen aan een goed woon- en leefklimaat, goed onderhouden wor den. Toch blijkt telkens weer dat niet ieder een deze openbare voorzieningen op waarde weet te schatten. Ook in Middel harnis neemt de vemielzucht jaar na jaar toe. De kosten die daaruit voortvloeien zijn gigantisch. Kosten die betaald moe ten worden met... gemeenschapsgeld. Uw geld dus. De afdeUng Buitendienst wil problemen, verstoringen of vernielingen snel en vak kundig verhelpen - of liever nog: zoveel mogelijk voorkómen. Daarbij wil de Bui tendienst graag samenwerken met de burgers. Als inwoners vormt u immers de ogen en de oren van de gemeente. De buitendienst wil voor iedereen goed toegankelijk zijn. Eén van de aandachts punten is de telefonische bereikbaar heid. Met ingang van heden is de buiten dienst bereikbaar onder telefoonnum mer 0187 - 47 11 47. Via dit nummer kunnen tevens klachten en meldingen worden doorgegeven. Dringende zaken - bijvoorbeeld een melding van vanda lisme - kunnen ook buiten kantooruren worden doorgegeven. De telefoonbeant- woorder meldt het voor dat tijdstip gel dende "calamiteitennummer". In een volgende editie van 'Middelharnis in het nieuws' zal meer informatie worden gegeven over de wijze waarop meldin gen en klachten worden afgewikkeld. Overgangssituatie Op dit moment bevindt de afdeling Bui tendienst zich in een overgangssituatie. Dat vsól echter niet zeggen dat de werk zaamheden geen voortgang hebben. Integendeel, de Buitendienst is op tal van terreinen actief. Enkele activiteiten lichten we er zomaar even uit. MCerstbootnverbranding Kort na de jaarwisseling heeft de jeugd - zoals wc al jaren gewend zijn - met veel enthousiasme kerstbomen ingeza meld. Dat ging voortreffelijk; binnen enkele dagen was er in de dorpskernen geen rondzwervende kerstboom meer te vinden. De ingeleverde bomen lever den niet alleen zwemkaartjcs op, maar ook een schitterend vreugdevuur. De buitendienst bedankt iedereen die geholpen heeft voor de inzet - in het bijzon der de jeugd! Gladheid bestrij ding In het winterseizoen zijn de medewerkers paraat om de wegen begaanbaar te houden. Bij (dreigende) gladheid door sneeuw, ijzel of opvriezen gaat de strooiploeg - vaak al in de vroe ge uurtjes - op pad om de route vóór de ochtenddrukte schoon en berijdbaar te maken. Straatwerk Tussen de vorstperioden door legt de afdeling straten aan in de nieuwbouw wijken. Dit geeft, vooral in de boirwpe- riode, overlast voor de bewoners. Zo zijn woningen soms wat moeilijker bereikbaar. Ongetwijfeld heeft u hier begrip voor. Groenvoorziening Dit winterseizoen wordt er weer volop gesnoeid en gedund in de plantsoenen van de gemeente. Dit om overlast weg te nemen en de beplanting vitaal te hou den. Ook worden er soms bomen ger ooid. Meestal gaat het om bomen die gevaarlijke gebreken vertonen. In het vroege voorjaar besteedt de Bui tendienst weer aandacht aan het plant- werk én aan het herstel van vernielde plantsoenen. Op verschillende locaties staat de renovatie van plantsoenen op Parkeeroverlast vormt een belangrijke ergernis voor zowel de bewoners als het gemeentebestuur van Middelharnis. Het parkeren van vrachtwagens 's avonds en in het weekend, maar ook het langdurig stallen van caravans en aanhangwagens op diverse plaatsen in de gemeente tast niet alleen het uiterlijk aanzien aan, maar leidt eveneens tot een beperking van de toch al krappe parkeerruimte in de gemeente. Daarnaast leidt het tot onveili ge verkeerssituaties, omdat een goed zicht op de medeweggebruikers er door wordt belemmerd. Vooral kleine kinde ren vormen een kwetsbare groep. Dit heeft het gemeentebestuur aanleiding gegeven maatregelen te treffen die er op gericht zijn de parkeeroverlast te beper ken. Daarom zijn de bestaande parkeerre gels uit de Algemeen Plaatselijke Verorde ning (APV) nader uitgewerkt. In nieuwe regels - die gelden vanaf 1 april 2003 - is vastgelegd dat in vrijwel de hele gemeente het parkeren van grote voertui gen, caravans, aanhangwagens etc. slechts beperkt is toegestaan. Uitgangs- pimt is dat alleen geparkeerd wordt op daartoe aangewezen plaatsen. In het kort komt het op het volgende neer: caravans, kampeerwagens, aanhangwa gens en dergelijke, mogen niet langer dan drie achtereenvolgende dagen op de openbare weg geparkeerd staan, vrachtauto's die langer zijn dan 6 meter (inclusief de lading), mogen slechts op de weg parkeren van maandag tot en met vrijdag van 08.00 en 18.00 uur. Met de politie zijn afspraken gemaakt over strenge handhaving van de parkeerregels. Vrachtwagenparkeerplaats Het nieuwe parkeerbeleid heeft tot gevolg dat niet elke vrachtwagen- Veiligheid op straat is gebaat bij een open bare verlichting die goed werkt. Niet aUeen de verkeersvei ligheid, maar ook het gevoel om 's avonds veilig op straat te kimnen lo-pen. Openbare verlichting is echter een tech nische installatie, die defect kan raken. City Tec doet zijn best om dergelijke defecten zo snel mogelijk te herstellen. Daarbij is City Tec gedeeltelijk afhankelijk van uw meldingen. Is er bij u in de buurt een lichtmast defect, dan vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden. U kunt hier voor bellen met het algemene storlngs- nummer van City Tec: 010-8908950. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar. Maar u kunt overdag ook contact opne men met de buitendienst van de gemeen te: 0187-471147. Een, reparatie kan het snelst uitgevoerd worden als u bij de melding de volgende gegevens kimt doorgeven: - wat is de aard van de storing, bijv.: lamp kapot, armatuur stuk of de hele lichtmast ligt om; - waar staat de lichtmast (straat, kruising van wegen); - welk nummer staat op de lichtmast, op ca. 2 meter hoogte; - is het lichtmastnummer niet te lezen, wat is dan het dichtstbijzijnde huis nummer? Met uw medewerking kunnen defecten sneller worden verholpen. iteJ W4 *v;«-^ SI, u^i^mtBH int Als alles volgens planning blijft ver lopen, kan het nieuwe schoolge bouw van de RGO (Regionale scho lengemeenschap Goeree-Overflak kee) in gebruik worden genomen aan het begin van het nieuwe schooljaar. Op dinsdag 11 februari bereikten de bouwers het hoogste punt. Uiteraard was dat reden voor een klein feestje. Op de bouwplaats aan de Koningin JuUa- naweg, recht tegenover het gemeente huis, waren onder meer de burgemeester, de architect, de schooldirectie en aanne mers present. Het bereiken van het hoog ste punt was, zoals gebruikelijk, echter vooral een happening voor degenen die direct bij de bouw betrokken zijn. Het nieuwe schoolgebouw wordt gereali seerd omdat het huidige gebouw van de RGO verouderd en te klein is. Onderwijs kundige vernieuwing is er niet of nauwe lijks in door te voeren en de toenemende groei van het aantal leerlingen levert een fors ruimtegebrek op. Het statige pand uit 1920 krijgt een andere bestemming, waar bij het beeldbepalende karakter behou den blijft. De bouw van de nieuwe RCiO ging in de zomer van 2002 van start. Na de geplande bouwtijd van twaalf maanden - als Koning Winter geen roet in het eten gooit moet het mogelijk zijn - is Middelharnis een modem schoolgebouw rijker met een oppervlakte van 7.000 vierkante meter, met 41 lokalen, een flinke aula, een dub bele gymzaal, een mediatheek en tal van andere ruimten. Het gebouw zal ruimte bieden aan circa 825 leerlingen (VWO, HAVO en VMBO). chauffeur zijn wagen "bij de deur" kan parkeren. Daarom heeft het gemeentebe stuur veel geïnvesteerd in een hoogwaar dige parkeervoorziening aan de rand van Middelharnis, aan de Staverseweg. Hier mee is het voorbeeld gevolgd van diverse vergelijkbare gemeenten die met succes een dergelijke voorziening aanbieden. De keuze voor de locatie is bepaald door de gimstige ligging aan de doorgaande route, net buiten de bebouwde kom. De plaats is overzichtelijk en goed bereik baar. De vrachtwagenparkeerplaats is in princi pe bedoeld voor chauffeurs die in de gemeente Middelharnis woonachtig zijn en die rijden voor transportbedrijven van buiten de gemeente. Chauffeiu-s die rijden voor binnen de gemeentegrenzen geves tigde transportbedrijven, dienen hun vrachtwagen in principe te kunnen par keren op het terrein van de ondernemin gen waarvoor zij rijden. EMIENTE JlflDDELHSSNlS Kon. Jufenaweg 45, S41XB Middelhamis Tet. (0187)47 55 55/Fax (0187) 47 5547 e-mail; info@midctelhamts,nl /www.middelhatnis.nl Een parkeerplaats op het terrein zal tegen een relatief laag bedrag (nog nader te bepalen) kutmen worden gehuurd van de gemeente. Dit garandeert dan 's avonds en in het weekend - de tijden waarop niet op de openbare weg mag worden geparkeerd - een beveiligde parkeervoorziening. Na het sluiten van een huurovereenkomst met de gemeente krijgt de chauffeur een elektronische sleutel die exclusief toe gang verschaft tot het omheinde parkeer terrein. Noch de sleutel, noch de parkeer plaats, zijn overdraag baar aan derden, zelfs j niet aan andere chauffeurs van de zelfde onderneming. Goede veiligheids maatregelen op en rondom het parkeer terrein moeten de chauffeur het ver trouwen geven zijn wagen op het par keerterrein met een gerust hart aohter te kimnen laten. Een geavanceerd elektro nisch bewakingssys teem - met de nieuw ste technologieën daarin verwerkt - alarmeert bij verdachte handelingen een contactpersoon die de melding professioneel afhandelt. De vrachtwagenparkeerplaats wordt op 1 april 2003 in gebruik genomen. Vanaf die datum zal de parkeerplaats dus niet langer toegankelijk zijn voor onbevoegden. WUt u een parkeerplaats huren? Neemt u dan contact op met de afdeling Buiten dienst van de gemeente Middelharnis. Telefoon: 0187-471147.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5