De Flakkeeënaar is zuinig op zijn eiland,
maar lioe zal de toekomst eruit zien?
Afdeling Buitendienst professioneel,
centraal gehuisvest en servicegericht
Dirigent Arie van 't Geloof neemt
afscheid bij 30-jarig jubileum
De wereld van de eilanden
Nieuw parkeerbeleid
Storingen aan de
openbare verlichting
Hoogste punt nieuwbouw RGO bereikt
EIIAMQBrMlIEIJWS
'r
Bloeiende tulpen
Nóg meer ganzen
Dorpssilhouet
Verpauperde haventjes
Geen lappendeken
Meer samenwerking
PAGINA 5
DINSDAG 25 FEBRUARI 2003
MIDDELHARNIS - Goeree-Overflakkee is een mooi eiland. Maar hoe houden
we het zo? Of: hoe maken we het nog mooier? Die vragen stonden centraal tij
dens de verkiezingsavond die de eilandelijke kiesverenigingen van de Christen-
Unie afgelopen donderdag hielden in het Diekhuus te Middelharnis. Het thema
van de avond was 'Hoe zuinig zijn wij op ons eiland', een thema dat al aan het
begin van de druk bezochte bijeenkomst veranderde in 'Hoe zuinig zijn wij op
uw eiland'. De ChristenUnie is immers een partij die politiek bedrijft vanuit de
Bijbel en het rentmeesterschap speelt daarbij een belangrijke rol. De verkie
zingsavond werd opgeluisterd door vier sprekers - inwoners van Goeree-Over
flakkee - die de toekomst van het eiland bezagen vanuit vier verschillende
gezichtspunten: landbouw, natuur, recreatie en cultuurhistorie. Dat er hier en
daar duidelijke spanning zit tussen deze vier, was de belangrijkste conclusie van
de avond.
De kiesverenigingen van de ChristenUnie
hadden de avond georganiseerd om visies te
horen van 'de burger' en om deze direct mee
te geven aan de aanwezige kandidaten voor
de Provinciale Staten. De verkiezingen zijn
op 11 maart. Algemeen klonk het geluid
door dat de burger zuinig is op zijn eiland.
Kust, rust en ruimte staan buiten kijf. Maar
hoe een en ander behouden moet blijven en
welke ontwikkelingen daarin passend en
wenselijk zijn, daarover bestaan verschillen
de meningen.
Landbouwer J. J. Dogterom uit Oude-Tonge
pleitte voor een goede zoetwatervoorziening
als het Haringvliet brak wordt. "Anders zal
de diversiteit van de landbouwproductie -
een belangrijke karakteristiek van dit eiland
- sterk achteruitgaan. Velden met bloeiende
tulpen zullen er dan bijvoorbeeld niet meer
zijn. Zoetwater is van grote betekenis voor
de landbouw en daar is tijdens de ruilverka
veling ook veel geld aan uitgegeven." Op
natuurontwikkeling is niets tegen, maar er
zijn grenzen, betoogde de alckerbouwer.
Grenzen die liggen waar de belangen van de
landbouw om de hoek komen kijken. "De
landbouw op het eiland moet gezien worden
als een belangrijke economische waarde én
een sector die het land onderhoudt", aldus
Dogterom.
Spanning tussen natuur en landbouw is er
bijvoorbeeld als stukken goede landbouw
grond worden omgezet in natte natuur.
Zeker omdat die nieuwe natuurgebieden -
die bijvoorbeeld nodig zijn om als buffer
voor overvloedig regenwater te dienen - nóg
meer ganzen naar het eiland trekken. Ganzen
vreten de akkers kaal, besmeuren alles en
verspreiden desastreuze gewasziektes zoals
bruinrot.
Natuurbeheerder M. Annema uit Goederee-
de waarschuwde voor een te groot areaal
natte natuur. "Moeras, kreken, waterbuffers
- er is teveel aandacht voor 'nat'. We krijgen
steeds meer van hetzelfde. Door al dat water
krijgen opportunisten als de kraai, de kauw,
de rat en in de toekomst de vos een kans.
Zwakkere soorten, zoals kleine zangvogels
en bodembroeders, krijgen het dan steeds
moeilijker. Zomerganzen gaan steeds meer
overlast bezorgen. Het dreigt te escaleren."
Volgens Annema is het een taak van de pro
vincie om hier wat aan te doen.
De natuurbeheerder pleitte voor meer 'dro
ge' natuur: struweel, begroeide dijken, aan
trekkelijke akkerranden. "Overal waar water
is, kun je niet komen. Althans, niet gewoon.
De druk op de rest van het eiland neemt dan
alleen maar toe. Er zijn grote stukken kale
polder. Maak 't gezelliger en aantrekkelijker
om daar te lopen en te fietsen."
Daarmee liep Annema op tegen het volgen
de spanningsveld: die tussen natuur en
cultuurhistorie. Immers, het uitgestrekte pol
derland en de verre zichtlijnen zijn bij uit
stek karakteristiek voor Goeree-Overflak
kee. Evenals de Ueflijke dorpjes, het redelijk
onaangetaste dorpssilhouet met kerktoren en
molen, en de boerderijen. "Het is belangrijk
dat het verleden herkenbaar blijft voor het
nageslacht", zei A. Stolk uit Middelharnis.
Stolk hield een hartstochtelijk pleidooi voor
de specifieke Flakkeese cultuur en de link
met samenlevingsopbouw. "Hier heerst
respect voor elkaar. Hier wil men samen
werken. Er zijn wel strijdpunten, maar de
Flakeeënaar is loyaal aan zijn streekgenoot.
Zeker als 't er een van de oorsproiikelijke
soort is. Samen houden we de streek
levend."
"Wij koesteren de rustige sfeer en de leef
omgeving", vervolgde een steeds sneller
pratende Stolk. "Er mag wel het een en ander
ontwikkeld worden op het eiland, maar
betrek ons dan bij de vorming van een ruim
telijke ordeningsbeleid."
Een andere expanderende grootheid op het
eiland is de recreatie. J. van der Vlugt uit
Stellendam vertelde dat hij een minicamping
heeft met vijftien plaatsen en dat de uitbrei
ding naar 120 plaatsen na jaren nog steeds
niet is goedgekeurd. „Ik heb vorig seizoen
600 mensen moeten afzeggen." Hij pleitte
voor een slagvaardiger beleid. "Recreatie
geeft agrariërs nieuwe kansen en is ook goed
voor de middenstand in de dorpen. Toeristen
brengen alleen een boek en een fiets mee; die
geven geen overlast." De Stellendamse
ondernemer zei veel toekomst te zien in de
aanleg van fiets- en ruiterpaden en het
opknappen van verpauperde haventjes, zoals
die van Dirksland en zijn eigen woonplaats.
"Dit is een prachtig eiland, maar we moeten
er meer van genieten." Massatoerisme, zo
bleek uit de discussie, is echter niet welkom
op Goeree-Overflakkee. Over ontwikkelin
gen die ook maar een beetje in de richting
van 'Renesse' gaan, was iedereen in het
Diekhuus duidelijk: die zijn ongewenst. Hier
geen campings met 10.000 vakantievier-
ders!
Het zoeken naar evenwicht tussen al die
ruimteclaims - landbouw, natuur, recreatie
en cultuurhistorie - is een opgave die niet
eenvoudig is. Dit jaar wU de provincie alle
pntwikkelingsvisies en -plannen verwerken
in één nieuw streekplan. Gedeputeerde M.
Houtman (SGP), die ook present was in
Middelharnis, zei daarbij graag naar de
streek zelf te willen luisteren. "We moeten
ook de werkgelegenheid in de gaten hou
den", aldus Houtman. "De agrariërs die ik
spreek, zeggen niet en bloc, dat het eiland zo
moet blijven. Die vragen: 'Kan ik wat anders
gaan doen met mijn grond?'. Recreatie is
dan een van de mogelijkheden. Maar het
moet wel passen in het landschap en de cul
tuurhistorische waarden. Het mag hier geen
lappendeken worden. De karakteristieken
moeten behouden blijven, maar u zult wel
moeten nadenken over de toekomst. Anders
gaat het niet goed. Dan wordt het een slap
eiland met nog minder werkgelegenheid.
Dat kan niet de bedoeling zijn."
"Het zou mooi zijn", verzuchtten verschil
lende sprekers, "als er meer samenwerking
komt in die streek. Samen sta je sterk en kun
je pal staan voor je eigen eiland. Een eiland
Waar we trots op zijn en waar het verleden
gelukkig nog ruimschoots aanwezig is", zei
C. Hameeteman, de eilandelijke Christen-
Unie-kandidaat voor de Provinciale Staten.
Hameeteman noemde de 'gebiedsgerichte
aanpak' op de Kop van Goeree een geslaagd
voorbeeld van samenwerking.
Ook natuurbeheerder Annema hamerde op
de noodzaak van samenwerking. "We zijn
nogal gauw geneigd om te zeggen: 'Dit is
van mien', maar uiteindelijk hebben we
samen het rentmeesterschap over dit stukje
aarde. We moeten dus rekening houden met
elkaar."
Landbouw, natuur, recreatie en cultuurhisto
rie - daar ging de discussie donderdagavond
over. Iemand in de zaal miste dan ook node
'het wonen'. Hij vond dat er te weinig
woningen worden gebouwd op het eiland,
waardoor tal van eilanders min of meer
gedwongen zijn te verhuizen naar Hellevoet-
sluis en nog verdere oorden. Dit puntje van
aandacht werd, evenals de rest van de dis
cussie, opgepikt door de (toekomstige) pro
vinciale bestuurders, die de zaal tot slot
opriepen massaal te gaan stemmen op 11
maart. Omdat er veel omgaat in de Provin
ciale Staten - een gegeven dat de meeste
Nederlanders niet in de gaten hebben - en
omdat aldaar de leden van de Eerste Kamer
worden gekozen.
De vertrekkende dirigent en voorzitter van 'Com nu met Sangh
De leden van de christelijke gemengde zangvereniging 'Com nu met Sangh" te Oude Tonge
hebben op hun 43e jaarvergadering, vorige week donderdag in verenigingsgebouw 'Diaco-
nia' te Oude Tonge, afscheid genomen van hun dirigent Arie van 't Geloof. Het was •een
afscheid met een huldiging. In februari 1973 nam Van 't Geloof het dirigentschap over van
Jan van Dijk. In oktober 2002 maakte hij bekend dat hij in februari 2003 zijn dirigentschap
over wilde dragen. De voorzitter van de zangvereniging, Leo Wesdorp, sprak lovende woor
den over de grote staat van dienst die dirigent Van 't Geloof door al deze jaren heen heeft
opgebouwd. Het feit dat een dirigent zich 30 jaar lang met zoveel liefde aan een vereniging
verbonden weet, is werkelijk uniek te noemen. De voorzitter wenste de vertrekkende dirigent
Gods zegen toe in het verdere van zijn leven. De heer van 't Geloof zelf dankte alle leden voor
de fijne manier van samenwerking. Hij voelde een wederzijdse betrokkenheid en heeft met
plezier de vereniging mogen dirigeren. Afscheid nemen nadat een nieuwe dirigent is
benoemd, vond hij een hele geruststelling, zo liet hij weten. Die nieuwe dirigent is Mariëlle
Klavers. Namens het koor ontving de heer Van 't Geloof een gift en een prachtig boeket ten
afscheid.
Deze avond legde ook voorzitter Wesdorp zijn functie neer, dit in verband met het volgen van
een studie. Maar liefst 20 jaar heeft Wesdorp in het bestuur van de zangvereniging gezeten.
Nettie van der Velde heeft zijn functie overgenomen.
in het Eilanden-Nieuws leest u alles over de regionale gebeurtenissen en
hun achtergronden. Wordt ook abonnee, en geniet mee.
Middelharnis in het nieows...
Het gemeentebestuur wil de
dienstverlening aan de burger
sterk verbeteren. Dat gaat natuur
lijk niet vanzelf. Om daadwerke
lijk handen en voeten te geven aan
die verbetering, moet de gemeente
lijke organisatie worden omge
vormd tot een professioneel,
klantgericht en slagvaardig appa
raat. Onderdeel van dit proces is
de vorming van een zelfstandige
afdeling Buitendienst.
Centraal gehuisvest
De nieuwe afUeling Buitendienst is op 1
januari 2003 vaii start gegaan. Binnen
kort, omstreeks 1 maart, zal de afdeling
centraal worden gehuisvest in het kan-
tooqjand bij de gemeentewerf aan het
Nicuwepad in Middelharnis.
De afdeling Buitendienst is verantwoor
delijk voor het onderhoud van de open
bare ruimte. Dat is een heel breed taken
pakket met onder meer de zorg voor rio
len, het groen, de wegen en de
straatverlichting.
Klachten en meldingen
De afdeling Buitendienst is er heel
nadnikkeliik voor de burgers. Waar het
om gaat is dat de openbare voorzienin
gen, die bijdragen aan een goed woon-
en leefklimaat, goed onderhouden wor
den.
Toch blijkt telkens weer dat niet ieder
een deze openbare voorzieningen op
waarde weet te schatten. Ook in Middel
harnis neemt de vemielzucht jaar na jaar
toe. De kosten die daaruit voortvloeien
zijn gigantisch. Kosten die betaald moe
ten worden met... gemeenschapsgeld.
Uw geld dus.
De afdeUng Buitendienst wil problemen,
verstoringen of vernielingen snel en vak
kundig verhelpen - of liever nog: zoveel
mogelijk voorkómen. Daarbij wil de Bui
tendienst graag samenwerken met de
burgers. Als inwoners vormt u immers
de ogen en de oren van de gemeente.
De buitendienst wil voor iedereen goed
toegankelijk zijn. Eén van de aandachts
punten is de telefonische bereikbaar
heid. Met ingang van heden is de buiten
dienst bereikbaar onder telefoonnum
mer 0187 - 47 11 47. Via dit nummer
kunnen tevens klachten en meldingen
worden doorgegeven. Dringende zaken
- bijvoorbeeld een melding van vanda
lisme - kunnen ook buiten kantooruren
worden doorgegeven. De telefoonbeant-
woorder meldt het voor dat tijdstip gel
dende "calamiteitennummer". In een
volgende editie van 'Middelharnis in het
nieuws' zal meer informatie worden
gegeven over de wijze waarop meldin
gen en klachten worden afgewikkeld.
Overgangssituatie
Op dit moment bevindt de afdeling Bui
tendienst zich in een overgangssituatie.
Dat vsól echter niet zeggen dat de werk
zaamheden geen voortgang hebben.
Integendeel, de Buitendienst is op tal
van terreinen actief. Enkele activiteiten
lichten we er zomaar even uit.
MCerstbootnverbranding
Kort na de jaarwisseling heeft de jeugd
- zoals wc al jaren gewend zijn - met
veel enthousiasme kerstbomen ingeza
meld. Dat ging voortreffelijk; binnen
enkele dagen was er in de dorpskernen
geen rondzwervende kerstboom meer
te vinden. De ingeleverde bomen lever
den niet alleen zwemkaartjcs op, maar
ook een schitterend vreugdevuur. De
buitendienst
bedankt
iedereen die
geholpen
heeft voor
de inzet - in
het bijzon
der de
jeugd!
Gladheid
bestrij
ding
In het winterseizoen zijn de
medewerkers paraat om de wegen
begaanbaar te houden. Bij (dreigende)
gladheid door sneeuw, ijzel of opvriezen
gaat de strooiploeg - vaak al in de vroe
ge uurtjes - op pad om de route vóór de
ochtenddrukte schoon en berijdbaar te
maken.
Straatwerk
Tussen de vorstperioden door legt de
afdeling straten aan in de nieuwbouw
wijken. Dit geeft, vooral in de boirwpe-
riode, overlast voor de bewoners. Zo
zijn woningen soms wat moeilijker
bereikbaar. Ongetwijfeld heeft u hier
begrip voor.
Groenvoorziening
Dit winterseizoen wordt er weer volop
gesnoeid en gedund in de plantsoenen
van de gemeente. Dit om overlast weg te
nemen en de beplanting vitaal te hou
den. Ook worden er soms bomen ger
ooid. Meestal gaat het om bomen die
gevaarlijke gebreken vertonen.
In het vroege voorjaar besteedt de Bui
tendienst weer aandacht aan het plant-
werk én aan het herstel van vernielde
plantsoenen. Op verschillende locaties
staat de renovatie van plantsoenen op
Parkeeroverlast vormt een belangrijke
ergernis voor zowel de bewoners als het
gemeentebestuur van Middelharnis. Het
parkeren van vrachtwagens 's avonds en
in het weekend, maar ook het langdurig
stallen van caravans en aanhangwagens
op diverse plaatsen in de gemeente tast
niet alleen het uiterlijk aanzien aan, maar
leidt eveneens tot een beperking van de
toch al krappe parkeerruimte in de
gemeente. Daarnaast leidt het tot onveili
ge verkeerssituaties, omdat een goed
zicht op de medeweggebruikers er door
wordt belemmerd. Vooral kleine kinde
ren vormen een kwetsbare groep.
Dit heeft het gemeentebestuur aanleiding
gegeven maatregelen te treffen die er op
gericht zijn de parkeeroverlast te beper
ken. Daarom zijn de bestaande parkeerre
gels uit de Algemeen Plaatselijke Verorde
ning (APV) nader uitgewerkt.
In nieuwe regels - die gelden vanaf 1 april
2003 - is vastgelegd dat in vrijwel de hele
gemeente het parkeren van grote voertui
gen, caravans, aanhangwagens etc.
slechts beperkt is toegestaan. Uitgangs-
pimt is dat alleen geparkeerd wordt op
daartoe aangewezen plaatsen.
In het kort komt het op het volgende
neer:
caravans, kampeerwagens, aanhangwa
gens en dergelijke, mogen niet langer dan
drie achtereenvolgende dagen op de
openbare weg geparkeerd staan,
vrachtauto's die langer zijn dan 6 meter
(inclusief de lading), mogen slechts op de
weg parkeren van maandag tot en met
vrijdag van 08.00 en 18.00 uur.
Met de politie zijn afspraken gemaakt over
strenge handhaving van de parkeerregels.
Vrachtwagenparkeerplaats
Het nieuwe parkeerbeleid heeft tot
gevolg dat niet elke vrachtwagen-
Veiligheid op straat is
gebaat bij een open
bare verlichting die
goed werkt. Niet
aUeen de verkeersvei
ligheid, maar ook het
gevoel om 's avonds
veilig op straat te
kimnen lo-pen.
Openbare verlichting is echter een tech
nische installatie, die defect kan raken.
City Tec doet zijn best om dergelijke
defecten zo snel mogelijk te herstellen.
Daarbij is City Tec gedeeltelijk afhankelijk
van uw meldingen. Is er bij u in de buurt
een lichtmast defect, dan vragen wij u dit
zo snel mogelijk te melden. U kunt hier
voor bellen met het algemene storlngs-
nummer van City Tec: 010-8908950. Dit
nummer is 24 uur per dag bereikbaar.
Maar u kunt overdag ook contact opne
men met de buitendienst van de gemeen
te: 0187-471147.
Een, reparatie kan het snelst uitgevoerd
worden als u bij de melding de volgende
gegevens kimt doorgeven:
- wat is de aard van de storing, bijv.:
lamp kapot, armatuur stuk of de hele
lichtmast ligt om;
- waar staat de lichtmast (straat, kruising
van wegen);
- welk nummer staat op de lichtmast, op
ca. 2 meter hoogte;
- is het lichtmastnummer niet te lezen,
wat is dan het dichtstbijzijnde huis
nummer?
Met uw medewerking kunnen defecten
sneller worden verholpen.
iteJ
W4 *v;«-^ SI, u^i^mtBH
int
Als alles volgens planning blijft ver
lopen, kan het nieuwe schoolge
bouw van de RGO (Regionale scho
lengemeenschap Goeree-Overflak
kee) in gebruik worden genomen
aan het begin van het nieuwe
schooljaar. Op dinsdag 11 februari
bereikten de bouwers het hoogste
punt. Uiteraard was dat reden voor
een klein feestje.
Op de bouwplaats aan de Koningin JuUa-
naweg, recht tegenover het gemeente
huis, waren onder meer de burgemeester,
de architect, de schooldirectie en aanne
mers present. Het bereiken van het hoog
ste punt was, zoals gebruikelijk, echter
vooral een happening voor degenen die
direct bij de bouw betrokken zijn.
Het nieuwe schoolgebouw wordt gereali
seerd omdat het huidige gebouw van de
RGO verouderd en te klein is. Onderwijs
kundige vernieuwing is er niet of nauwe
lijks in door te voeren en de toenemende
groei van het aantal leerlingen levert een
fors ruimtegebrek op. Het statige pand uit
1920 krijgt een andere bestemming, waar
bij het beeldbepalende karakter behou
den blijft.
De bouw van de nieuwe RCiO ging in de
zomer van 2002 van start. Na de geplande
bouwtijd van twaalf maanden - als
Koning Winter geen roet in het eten gooit
moet het mogelijk zijn - is Middelharnis
een modem schoolgebouw rijker met een
oppervlakte van 7.000 vierkante meter,
met 41 lokalen, een flinke aula, een dub
bele gymzaal, een mediatheek en tal van
andere ruimten. Het gebouw zal ruimte
bieden aan circa 825 leerlingen (VWO,
HAVO en VMBO).
chauffeur zijn wagen "bij de deur" kan
parkeren. Daarom heeft het gemeentebe
stuur veel geïnvesteerd in een hoogwaar
dige parkeervoorziening aan de rand van
Middelharnis, aan de Staverseweg. Hier
mee is het voorbeeld gevolgd van diverse
vergelijkbare gemeenten die met succes
een dergelijke voorziening aanbieden.
De keuze voor de locatie is bepaald door
de gimstige ligging aan de doorgaande
route, net buiten de bebouwde kom. De
plaats is overzichtelijk en goed bereik
baar.
De vrachtwagenparkeerplaats is in princi
pe bedoeld voor chauffeurs die in de
gemeente Middelharnis woonachtig zijn
en die rijden voor transportbedrijven van
buiten de gemeente. Chauffeiu-s die rijden
voor binnen de gemeentegrenzen geves
tigde transportbedrijven, dienen hun
vrachtwagen in principe te kunnen par
keren op het terrein van de ondernemin
gen waarvoor zij rijden.
EMIENTE JlflDDELHSSNlS
Kon. Jufenaweg 45, S41XB Middelhamis
Tet. (0187)47 55 55/Fax (0187) 47 5547
e-mail; info@midctelhamts,nl /www.middelhatnis.nl
Een parkeerplaats op het terrein zal tegen
een relatief laag bedrag (nog nader te
bepalen) kutmen worden gehuurd van de
gemeente. Dit garandeert dan 's avonds en
in het weekend - de tijden waarop niet op
de openbare weg mag worden geparkeerd
- een beveiligde parkeervoorziening.
Na het sluiten van een huurovereenkomst
met de gemeente krijgt de chauffeur een
elektronische sleutel die exclusief toe
gang verschaft tot het omheinde parkeer
terrein. Noch de sleutel, noch de parkeer
plaats, zijn overdraag
baar aan derden, zelfs j
niet aan andere
chauffeurs van de
zelfde onderneming.
Goede veiligheids
maatregelen op en
rondom het parkeer
terrein moeten de
chauffeur het ver
trouwen geven zijn
wagen op het par
keerterrein met een
gerust hart aohter te
kimnen laten. Een
geavanceerd elektro
nisch bewakingssys
teem - met de nieuw
ste technologieën
daarin verwerkt - alarmeert bij verdachte
handelingen een contactpersoon die de
melding professioneel afhandelt.
De vrachtwagenparkeerplaats wordt op 1
april 2003 in gebruik genomen. Vanaf die
datum zal de parkeerplaats dus niet langer
toegankelijk zijn voor onbevoegden.
WUt u een parkeerplaats huren? Neemt u
dan contact op met de afdeling Buiten
dienst van de gemeente Middelharnis.
Telefoon: 0187-471147.