Huisvlijt aan vandalisme ten onder, Staten- en kamerleden CDA bezoeken Stellendams havengebied RAV-en in de Provincie -Holland bekennen kleur! Orgelconcert in Singelkerk I EliMIDGII'IIIEUWJI Meeuwen wellicht voorgoed gevlogen ''Visserijschool parel aan de kroon van Scheepvaart en Transport College" "Nederland loopt te ver voor de muziek uit! Goerees gemeenteraadslid D. Pijl kon vrijdagmiddag een tiental Statenleden en twee Kamerleden van zijn partij verwelkomen in de Visafslag aan de Stellendamse buitenhaven. In verband met de aanstaande Provinciale Staten verkiezingen waren de CDA- prominenten uitgenodigd voor een bezoek aan verschillende bedrijven rondom de vissersha- ven. Boomkorvisserij Zeedagenregeling Daling inkomsten Tweede Maasvlakte 'Visserijschool' Scheepsbouw CDA-kleur Niet te ver voor de muziek uit Stof tot nadenken PAGINA? DINSDAG 18 FEBRUARI 2003 RAV-en zijn Regionale Ambulance- Voorzieningen. Organisaties waarbin nen de ambulancezorg die in een bepaalde regio wordt aangeboden, tot uitvoering komt. Tot voor enkele jaren geleden werd ambulancezorg uitgevoerd door een bedrijf (dat vaak ook andere diensten aanbood, zoals taxivervoer) of door de GGD. In het hele land wordt momenteel gewerkt aan de vorming van RAV-en; daarbij wordt de ambulancezorg net zo is ingedeeld als de brandweer en de poli tie. De Provincie heeft van alles met ambulance zorg van doen. In Zuid Holland is er vanuit die Provincie dan ook geïnvesteerd. Er is geld vrijgemaakt voor projecten die onder steunend zijn bij de vorming van RAV-en. Woensdag 12 februari jl. vond in het Provin ciehuis in Den Haag een bijeenkomst plaats waarin verteld werd over hetgeen er in de afgelopen jaren is gerealiseerd. Gastheer was de Provincie. Hoofdrolspelers waren de vier RAV-en vaii de Provincie Zuid-Holland: Haaglanden, Hollands-Mid den, Rijnmond en Zuid-Holland Zuid. Zij lieten zien waar ze mee bezig zijn en wat ze in de afgelopen jaren hebben bereikt. De meer dan honderd belangstellenden die op de bijeenkomst waren afgekomen werden eerst toegesproken door Loes van Ruijven (gedeputeerde). Zij complimenteerde de RAV-en met het werk dat is verzet en stipte enkele belangrijke thema's aan, zoals de samenwerking tussen ambulance-organisa ties en andere zorgverleners (huisartsen, zie kenhuizen), maar ook de samenwerking vanuit de sector ambulancezorg met politie en brandweer. Ook kwam de kwestie aan de orde van de spreiding van ambulances. Kort geleden kwam daarover een rapport uit. Gebleken is dat niet iedereen in Nederland kan rekenen op een ambulance binnen 15 minuten (in geval van nood). Op landelijk niveau zijn er voorstellen gedaan om hierin verbetering aan te brengen. Maar die voor stellen hebben voor de Provincie Zuid-Hol land onwenselijke effecten. Bert Timmermans, organiastie-adviseur en al jaren actief in de sector, schetste de uit komsten van het onderzoek dat hij in op dracht van de Provincie uitvoerde naar de stand van zaken met betrekking tot de vier RAV-en. Daaruit werd duidelijk dat iedere RAV z'n eigen sterke en zwakke kanten heeft. In algemene zin viel de gerichtheid van RAV-en op hun organisatie en hun medewerkers op. Maar ook het feit dat er nog onvoldoende aandacht werd gegeven aan beleid en de implementatie daarvan. In de workshops kwamen verschillende the ma's aan de orde. Geconcludeerd werd bij voorbeeld dat als er vanuit een RAV samen werking wordt gezocht het van groot belang is dat ieders verantwoordelijkheden helder zijn en gerespecteerd worden. Uiteraard kwarn ook tijdens de bijeenkomst in het Pro vinciehuis de geldkwestie aan de orde. Taken kunnen alleen goed worden uitge voerd als men over de juiste capaciteit (kwa litatief en kwantitatief) en over de daarbij behorende middelen beschikt. Aan het eind van de middag werd duidelijk dat er overleg gevoerd zal gaan worden over het geven van een nieuwe impuls aan de samenwerking tussen de Provincie en de vier RAV-en. Op 22 februari zal Hayo Boerema een concert verzorgen in de aloude Singel kerk. Hayo Boerema studeerde orgel aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Johann Th. Lemckert) en kerk muziek (bij Marijke van Klaveren). Tevens behaalde hij er zijn Aantekening Improvisatie (bij Jos van der Kooy). In 1998 was hij finalist van het Internatio naal Orgelimprovisatieconcours te Haar lem. In datzelfde jaar won hij het Int. Orgelimprovisationswettbewerb 'Anton Heilier' te Wenen. In oktober 1999 werd hij winnaar van het '3me Concours Inter- nationaux de Ia Ville de Paris'. Als can tor-organist is hij verbonden aan de Gro te of St. Jacobskerk te Winterswijk. In Ridderkerk zal hij enkele improvisa ties verzorgen. Daarnaast komt Jan Pie- terszn. Sweelinck (I562-I621) aan bod met een toccata en een koraalbewerking over Allein Gott in der Höh' sei Ehr. Ook van Johaim Sebastiaan Bach zal over dit koraal een bewerking tot klinken gebracht worden, voorafgegaan door een ander werk van deze meester. Tenslotte wordt van Charles Marie Widor (1845- 1937) enkele delen uit zijn Symphonie nummer VI (op. 42 nr. 2) gespeeld wor den. Allen hartelijk welkom in de sfeervolle Singelkerk! Het mooie Van den Heuvel orgel staat borg voor optimaal luisterple- zier. Het concert vangt aan om 20.00 uur, en de toegang is 3.50 Voor kinderen en 65-pIussers 2.50. In het Kilanden Nieuws van 28 janu ari plaatsten wij een foto van de rotonde in Stellendam waarop in het midden meerpalen werden geplaatst met op elke paal een meeuw. Inmid dels blijkt deze foto historische waar de te hebben gekregen, want de meeu wen blijken vrijwel allen geveld door de vandalenhand. In de genoemde editie suggereerden wij dat deze meeuwen van kunststof zouden zijn. Niets bleek echter minder waar. Ze zijn namelijk van hout gemaakt. De maker van de meeuwen, de heer Job Bezuijen uit Stel lendam, maakte ons attent op het feit dat de meeuwen uit het goede hout zijn gesneden. Sinds dat hij in de VUT ging heeft de heer Bezuijen als hobby het maken van vogels uit hout. Zijn favoriete ontwerp is de meeuw, veelal gezeten op een meerpaal. In zijn werkkring was de heer Bezuijen kraandrij ver, het kwam veel voor dat hij in zijn kraan enkele uren moest wachten. Hij kwam op het idee om de tijd op zijn eenzame post enigs zins nuttig in te vullen en nam vervolgens een stuk hout mee in de kraan, waarop hij zijn creativiteit kon botvieren. En zo zagen zijn eerste houten vogels het levenslicht. In Een van de spandoeken op de rotonde van Stellendam waar de schrijvers hun hart luchten over de door vandalisme verdwenen meeuwen. het verleden heeft hij van hout ook boten gemaakt van vier, zes en acht meter lang. Met die laatste heeft hij verscheidene keren met zijn gezin gevaren. "Maar nu maak ik voornamelijk meeuwen; ik ben op en top een waterman!" verduidelijkt Bezuijen. Over heel de wereld Na zijn pensionering bleef die hobby hem bezighouden en in zijn kleine werkplaats achter de woning werden steeds meer dieren gemaakt. Inmiddels zijn de meeuwen - in allerlei maten en standen - van Bezuijen over een groot gedeelte van de wereld uitge zwermd. Hij weet dat er exemplaren staan in Saoedi-Arabië, Irak, Afrika en Duitsland. De hobbyist herinnert zich een Duitser, die bij hem een op een paal zittende meeuw kwam kopen, hem verzekerde dat dit pro duct meer waard was dan de 'Mondriaan', die even daarvoor door een Nederlands museum voor tachtig miljoen gulden werd aangekocht. Toch maakt hij niet veel publi citeit voor zijn producten, maar potentiële kopers weten hem wélte vinden via mond- op-mond reclame. Veel tijd steekt hij in zijn hobby, maar De heer Bezuijen met zijn meeuwen "zolang me de gezondheid wordt gegeven blijf ik er mee doorgaan", verzekert Bezuij en. Trots Maar meeuwen maken voor de rotonde in Stellendam is voor hem een gepasseerd sta tion. 'Gróös' was hij toen hij door wethou der Van Oosterom werd benaderd om de zeevogels te maken voor de rotonde bij de noordelijke ingang van Stellendam. Maar deze trots is omgeslagen in teleurstelling nu zijn producten van huisvlijt binnen korte tijd van hun meerpalen zijn verwijderd, in de nachtelijke uren van vrijdag op zaterdag. Het is duidelijk geen grap geweest, want de die ren werden in de buurt, geheel vernield, teruggevonden. Bezuijen heeft weinig begrip voor het van dalisme dat ook elders in Stellendam steeds weer opnieuw de kop op steekt. Hij staat hierin niet alleen, want in het begin van de week hebben inwoners van Stellendam ook lucht gegeven aan hun boosheid door op de rotonde twee spandoeken te plaatsen, met als teksten: "Vandalen, we hebben de balen" en ze vragen zich af: "Waar is het fatsoen om dit te doen?" Trieste zaak Het ziet er volgens wethouder Van Ooster om naar uit dat de meeuwen in deze vorm niet meer terugkeren naar de rotonde. Ook hij is boos over deze vorm van vemielzucht. "Het is je reinste vorm van vandalisme. Het is een trieste zaak", zo vat hij zijn gevoelens van onvrede samen. Persoonlijk zou hij "de vandaal wel aan de schandpaal" willen zien. Maar als bestuurder vindt hij zich machte loos staan; "Het enige wat we hebben kun nen doen is aangifte bij de politie". Het bevreemdt de wethouder dat de rotonde in Stellendam al zo vlug het slachtoffer moest worden van de vandalenhand. "Deken ergens een rotonde waar wel tachtig vogels opstaan en daar wordt nooit een vinger naar uitgesto ken". De wethouder weet nog niet precies wat er verder met de invulling van het hart van de rotonde gaat gebeuren. Het is in ieder geval de bedoeling dat de aan te leggen beplanting met witte en blauwe bloemen, iets van de klotsende golven rond de meerpalen, zou moeten laten zien. Volgens Van Oosterom gaat het aanplanten wel door maar de meer palen zullen waarschijnlijk de meeuwen moeten missen... De CDA 'ers kregen in de mijnzaal van de visafslag uitleg van directeur Van Nieuwenhuyzen over het reilen en zeilen van de UFA. Burgemeester C. Sinke van Goedereede riep de Staten- en Kamerleden een hartelijk wel kom toe in de Gemeente Goedereede. Veel delegaties op werkbezoek heeft hij al mogen begroeten aan de rand van de vissershaven, maar 'zijn' partij het CDA behoorde daar tot dan toe niet bij. "Het was dan ook hoog tijd voor een bezoek", aldus een tevreden eerste burger. Hij legde de CDA-politici uit dat de gemeen te Goedereede één van de twee gemeenten in Nederland is waar de visserij een prominen te plaats inneemt. Sinke ging terug in de geschiedenis en legde de aanwezigen uit dat het huidige gebied van de gemeente Goede reede wel drie vissershavens herbergde. Die vissershavens van Stellendam, Goedereede en Ouddorp verhuisden als gevolg van de Deltawerken naar de huidige plaats. Na de Deltawerken werd de boomkorvisse rij ingevoerd en braken in de zeventiger en tachtiger jaren hoogtijdagen aan voor de visserij. Totdat in het begin van de jaren negentig de visquota werden ingevoerd; de Europese regelgeving leidde er volgens Sinke toe dat 70 a 80 procent van het vis serijbeleid in 'Europa' werd vastgesteld. "De visserij kwam in moeilijk vaarwater terecht", volgens de burgemeester. Hij leg de zijn partijgenoten uit hoe groot de afhankelijkheid van de visserij in de gemeente Goedereede is. "Zo'n zeven a achthonderd mensen zijn in meer of min dere mate afhankelijk van de visserij". Toch is er volgens Sinke in Goedereede geen 'mono-economie', waarin alles afhankelijk is van de visserij, zoals op Urk. "Goedereede koos ook voor het toerisme en tweëëneerfhalf miljoen toeristische overnachtingen per jaar zorgen voor een stevige bron van inkomsten", verzekerde Sinke het gezelschap. Hij prees de Nederlandse vissers als de meest efficiënte vloot die in Europa rond vaart. "Nederland en vis horen bij elkaar", aldus Sinke en hij wees ook op de verbon denheid van acht eeuwen van het oude stad je Goedereede met de vis. Wel heeft hij nog wat wensen; juist in aanwezigheid van de provinciale statenleden uitte hij zijn ontevre denheid over het "millimeterwerk" van de Provinciale Planologische Commissie als het gaat over het verwerven van extra gron den in het havengebied op het zogenaamde 'Noordereiland'. Hij hoopt hier van de pro vincie toch wat meer medewerking te krij gen. Na de introductie van burgemeester Sinke kreeg het gezelschap een rondleiding door de Visafslag waar bedrijfsleider A. Breeder- veld uitleg gaf over het reilen en zeilen van de Vismijn. UFA-directeur Joh. van Nieu wenhuyzen, verontschuldigde zich bij het gezelschap dat de afslag niet in vol bedrijf kon worden gezien. "Door de ingevoerde zeedagenregeling en de beperkte toeganke lijkheid van de haven is er al vroeg gelost en gehandeld". Hij legt uit dat de vloot maar zesennegentig uur op zee mag zijn. Voor Stellendam geeft dit problemen door dat de haven alleen maar met hoog water bereik baar is. Alleen al door het omgaan met deze gegevens verzekerde Van Nieuwenhuyzen dat de zeevisserij "een bijzondere tak van sport is". In de mijnzaal van de Visafslag waar die ochtend de handelaren nog geboden hadden op de aangevoerde vis, kregen de CDA- bestuurders uitleg over het reilen en zeilen van de UFA, waar ook de afslagen van Scheveningen en Colijnsplaat toe behoren. -In het kort schetst de directeur de activiteiten van de Visafslag zoals daar zijn de afhande ling van de schepen, het sorteren van de vis, het beoordelen van de kwaliteit, het veilen en de administratie van bijvoorbeeld de besommingen. Hij zou graag nog zien dat er in de afslag ook gesorteerd kan gaan worden op gewicht. Dit gebeurt nu nog elders. "De keten van aan voer naar consument zal dan nog korter wor den en dat bevordert de kwaliteit van de vis", aldus Van Nieuwenhuyzen. Hij verduide lijkte dat op de afslag van Stellendam voor namelijk platvis wordt aangevoerd. En een groot gedeelte - 60% - komt voor rekening van de aanvoer van de tong. Van Nieuwenhuyzen gaf in zijn uitleg nog wat meer cijfers: zo is de gezamenlijke omzet van de drie UFA-afslagen 53,8 mil joen Euro; Stellendam neemt hiervan het leeuwendeel voor haar rekening, ruim 30 miljoen Euro. Van Nieuwenhuyzen noemde de cijfers niet rooskleurig "in de eerste maand van dit jaar was de omzet weer al tien procent minder dan vorig jaar". Volgens de directeur wor den dan ook de inkomsten van de vissers minder. "Want al is de vis dan duur; de onkosten van bijvoorbeeld olie stijgen snel ler". Op een vraag van één van de Statenle den of de omzetdaling in het gehele land evenredig is antwoordde Van Nieuwenuij- zen dat de zuidelijke visafslagen hier meer last van hebben door de oneerlijke concur rentie van België "daar gaat men anders om met quota dan hier in Nederland". In de eventuele komst van de Tweede Maasvlakte ziet Van Nieuwenhuyzen aan de ene kant een bedreiging voor de Euro kotters maar aan de andere kant zou dit wel eens het moment kunnen zijn om elders door samenwerking één grote Visafslag te ontwikkelen. Om het belang van 'zijn' pro duct te onderstrepen noemde hij de Neder landse Noordzee "een grote delicatessen- winkel". Na de uitleg over het functioneren van de Visafslag ging het gezelschap naar het Scheepvaart en Transport College aan de binnenhaven van Stellendam. Op de 'Visserijschool' werden ze ontvangen door de heer F. Veringa, lid van de Raad van Bestuur van het Scheepvaart en Transport College en H. Redert, die de dagelijkse lei ding heeft over de vestiging aan de Stellen damse haven. Veringa gaf uitleg over het College, dat het onderwijs verzorgt voor tal van beroepen die te maken hebben met de zeevaart. Zo worden er door het college ook de werknemers opgeleid die in de havenbe drijven komen te werken. Veringa verklaarde dat een school die alleen de Visserijopleidingen verzorgt "een dure grap is", is voor de vestiging met relatief weinig leerlingen. Maar vorig jaar bleek een topjaar te zijn geweest, toen wel zevenen twintig nieuwe leerlingen zich bij de school aanmelden. Hij maakte melding van de aanwezigheid van een steunfonds door de visserijbedrij ven. Vanuit dit fonds wordt bijgesprongen in bijvoorbeeld de kosten van de schoolboeken voor de leerlingen en er worden extra lessen gegeven in het repareren van netten. De heer H. Redert, docent visserijkunde, gaf De heer Padmos geeft de CDA-leden over de scheepsmotoren in de werkplaats van zijn machinefabriek. vervolgens de CDA'ers inzicht over wat er geleerd wordt op de Visserijschool. Hij noemde 'zijn' school "een parel aan de kroon van het Scheepvaart en Transport Col lege". Hij benadrukte dat het heel belangrijk is dat de leeriingen wordt geleerd om op zee kwalitatief goed werk te leveren. Dit komt de kwaliteit van de vis zéker ten goede, vol gens Redert. Het gezelschap begaf zich vervolgens naar de Machinefabriek van de Firma Padmos. Staande tussen de scheepsmotoren gaf de heer Padmos uitleg over zijn bedrijf. Eerst was het bedrijf alleen gevestigd in Bruinisse, maar door de uitbreiding van zijn klanten kring - voornamelijk vissers uit Stellendam - besloot het bedrijf in 1973 die klanten op te zoeken en zich in Stellendam te vestigen. In de zeventiger jaren is het bedrijf dealer geworden voor de Mitsubishi scheepsmoto ren. En door dat dealerschap levert zijn bedrijf de service voor die motoren van Frankrijk tot de Scandinavische kust en voor Ierland en Groot Brittannie. Padmos maakte het gezelschap duidelijk dat hij allang niet meer alleen van de visserij kan leven en dat er bij hem ook schepen met een andere pro fessie tot zijn klantenkring behoren. Vervolgens maakten de Christendemocra ten de overstap naar de buren waar colle ga/concurrent van Padmos Maaskant Shi pyards is gevestigd. Ze werden ontvangen door de directeur F. van Dongen. Na een rondleiding door de werkplaatsen werd er een kijkje genomen in één van de dokken, waar vrijwel onder een visserschip door kon worden gelopen. Eén van de Goereese notabelen maakte het Haagse gezelschap wijs dat juist voor deze gelegenheid het schip in de CDA-kleur was gespoten. In het bedrijfsrestaurant van de firma Maaskant werd het middaggedeelte van het bezoek afgesloten. Directeur Van Don gen gaf een overzicht van het bedrijf waarover hij de scepter zwaait. Evenals de buurman is Maaskant ook in Bruinisse begonnen en later heeft het bedrijf ook een vestiging in Stellendam geopend. Dit bedrijf - met een jaaromzet van ongeveer 25 miljoen Euro - heeft 110 werknemers in dienst waarvan er 70 in Stellendam. Volgens Van Dongen gaan er jaarlijks zo'n 150 schepen in de dokken en kan het bogen op een grote vaste klantenkring. Ook Maastkant werkt al jaren niet uitslui tend voor de visserij; Rijkswaterstaat, het Loodswezen en de Rotterdamse Haven dienst behoren ook tot de vaste klanten van het bedrijf. Van Dongen probeert met zijn bedrijf schepen af te leveren waarin de kwaliteits zorg van de vis centraal staat. Vanaf de vangst tot aan het lossen in de haven moe ten er faciliteiten aan boord zijn die het peil van de kwaliteit van het product hoog houden. Nu er aantal politici onder zijn gehoor waren, nam Van Dongen de gelegenheid waar om zijn toehoorders te wijzen op het feit dat Nederland volgens hem wel eens te ver voor de muziek uit loopt. Hij doelde op de normen die gesteld worden voor schepen, die elders in Europa nog lang niet aan de orde zijn. Dit werkt oneerlijke concurrentie in de hand, volgens de scheepsbouwer. "Als bedrijf verliezen wij karweien aan België en Engeland die minder normen stellen", zo verduidelijkte hij het probleem. Ook wees hij zijn toehoorders op het feit dat de stren- gere vangstquota subsidie oplevert voor de Spaanse scheepswerven. "Daarom blijft hier de economische groei achter. Denk daar maar eens over na!" voegde hij de politici toe. Ook zette hij vraagtekens bij de biologi sche onderzoeken: "Zeventien jaar geleden werd na onderzoek voorspeld dat binnen twee jaar de tong uit de Noordzee zou zijn verdwenen. Maar nog steeds blijven ze aan dek komen. De biologen kijken volgens mij op plaatsen waar geen vis is", aldus Van Dongen. Zo kregen deze middag het tiental statenle den en de twee Kamerleden - Siem Buijs en Jan de Vries - genoeg gereedschap uit de praktijk aangereikt, waarmee ze in het poli tieke handwerk aan de slag kunnen. En dan maar hopen ook ten voordele van de bezoch te visserijbedrijven.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 7