Huisvlijt aan vandalisme ten onder,
Staten- en kamerleden CDA
bezoeken Stellendams havengebied
RAV-en in de Provincie
-Holland bekennen kleur!
Orgelconcert
in Singelkerk
I
EliMIDGII'IIIEUWJI
Meeuwen wellicht voorgoed gevlogen
''Visserijschool parel aan de kroon van Scheepvaart en Transport College"
"Nederland loopt te ver voor de muziek uit!
Goerees gemeenteraadslid D. Pijl
kon vrijdagmiddag een tiental
Statenleden en twee Kamerleden
van zijn partij verwelkomen in de
Visafslag aan de Stellendamse
buitenhaven. In verband met de
aanstaande Provinciale Staten
verkiezingen waren de CDA-
prominenten uitgenodigd voor
een bezoek aan verschillende
bedrijven rondom de vissersha-
ven.
Boomkorvisserij
Zeedagenregeling
Daling inkomsten
Tweede Maasvlakte
'Visserijschool'
Scheepsbouw
CDA-kleur
Niet te ver voor de muziek uit
Stof tot nadenken
PAGINA?
DINSDAG 18 FEBRUARI 2003
RAV-en zijn Regionale Ambulance-
Voorzieningen. Organisaties waarbin
nen de ambulancezorg die in een
bepaalde regio wordt aangeboden, tot
uitvoering komt. Tot voor enkele
jaren geleden werd ambulancezorg
uitgevoerd door een bedrijf (dat vaak
ook andere diensten aanbood, zoals
taxivervoer) of door de GGD. In het
hele land wordt momenteel gewerkt
aan de vorming van RAV-en; daarbij
wordt de ambulancezorg net zo is
ingedeeld als de brandweer en de poli
tie.
De Provincie heeft van alles met ambulance
zorg van doen. In Zuid Holland is er vanuit
die Provincie dan ook geïnvesteerd. Er is
geld vrijgemaakt voor projecten die onder
steunend zijn bij de vorming van RAV-en.
Woensdag 12 februari jl. vond in het Provin
ciehuis in Den Haag een bijeenkomst plaats
waarin verteld werd over hetgeen er in de
afgelopen jaren is gerealiseerd.
Gastheer was de Provincie. Hoofdrolspelers
waren de vier RAV-en vaii de Provincie
Zuid-Holland: Haaglanden, Hollands-Mid
den, Rijnmond en Zuid-Holland Zuid. Zij
lieten zien waar ze mee bezig zijn en wat ze
in de afgelopen jaren hebben bereikt.
De meer dan honderd belangstellenden die
op de bijeenkomst waren afgekomen werden
eerst toegesproken door Loes van Ruijven
(gedeputeerde). Zij complimenteerde de
RAV-en met het werk dat is verzet en stipte
enkele belangrijke thema's aan, zoals de
samenwerking tussen ambulance-organisa
ties en andere zorgverleners (huisartsen, zie
kenhuizen), maar ook de samenwerking
vanuit de sector ambulancezorg met politie
en brandweer. Ook kwam de kwestie aan de
orde van de spreiding van ambulances. Kort
geleden kwam daarover een rapport uit.
Gebleken is dat niet iedereen in Nederland
kan rekenen op een ambulance binnen 15
minuten (in geval van nood). Op landelijk
niveau zijn er voorstellen gedaan om hierin
verbetering aan te brengen. Maar die voor
stellen hebben voor de Provincie Zuid-Hol
land onwenselijke effecten.
Bert Timmermans, organiastie-adviseur en
al jaren actief in de sector, schetste de uit
komsten van het onderzoek dat hij in op
dracht van de Provincie uitvoerde naar de
stand van zaken met betrekking tot de vier
RAV-en. Daaruit werd duidelijk dat iedere
RAV z'n eigen sterke en zwakke kanten
heeft. In algemene zin viel de gerichtheid
van RAV-en op hun organisatie en hun
medewerkers op. Maar ook het feit dat er
nog onvoldoende aandacht werd gegeven
aan beleid en de implementatie daarvan.
In de workshops kwamen verschillende the
ma's aan de orde. Geconcludeerd werd bij
voorbeeld dat als er vanuit een RAV samen
werking wordt gezocht het van groot belang
is dat ieders verantwoordelijkheden helder
zijn en gerespecteerd worden. Uiteraard
kwarn ook tijdens de bijeenkomst in het Pro
vinciehuis de geldkwestie aan de orde.
Taken kunnen alleen goed worden uitge
voerd als men over de juiste capaciteit (kwa
litatief en kwantitatief) en over de daarbij
behorende middelen beschikt. Aan het eind
van de middag werd duidelijk dat er overleg
gevoerd zal gaan worden over het geven van
een nieuwe impuls aan de samenwerking
tussen de Provincie en de vier RAV-en.
Op 22 februari zal Hayo Boerema een
concert verzorgen in de aloude Singel
kerk. Hayo Boerema studeerde orgel aan
het Koninklijk Conservatorium te Den
Haag bij Johann Th. Lemckert) en kerk
muziek (bij Marijke van Klaveren).
Tevens behaalde hij er zijn Aantekening
Improvisatie (bij Jos van der Kooy). In
1998 was hij finalist van het Internatio
naal Orgelimprovisatieconcours te Haar
lem. In datzelfde jaar won hij het Int.
Orgelimprovisationswettbewerb 'Anton
Heilier' te Wenen. In oktober 1999 werd
hij winnaar van het '3me Concours Inter-
nationaux de Ia Ville de Paris'. Als can
tor-organist is hij verbonden aan de Gro
te of St. Jacobskerk te Winterswijk.
In Ridderkerk zal hij enkele improvisa
ties verzorgen. Daarnaast komt Jan Pie-
terszn. Sweelinck (I562-I621) aan bod
met een toccata en een koraalbewerking
over Allein Gott in der Höh' sei Ehr. Ook
van Johaim Sebastiaan Bach zal over dit
koraal een bewerking tot klinken
gebracht worden, voorafgegaan door een
ander werk van deze meester. Tenslotte
wordt van Charles Marie Widor (1845-
1937) enkele delen uit zijn Symphonie
nummer VI (op. 42 nr. 2) gespeeld wor
den.
Allen hartelijk welkom in de sfeervolle
Singelkerk! Het mooie Van den Heuvel
orgel staat borg voor optimaal luisterple-
zier. Het concert vangt aan om 20.00 uur,
en de toegang is 3.50 Voor kinderen en
65-pIussers 2.50.
In het Kilanden Nieuws van 28 janu
ari plaatsten wij een foto van de
rotonde in Stellendam waarop in het
midden meerpalen werden geplaatst
met op elke paal een meeuw. Inmid
dels blijkt deze foto historische waar
de te hebben gekregen, want de meeu
wen blijken vrijwel allen geveld door
de vandalenhand.
In de genoemde editie suggereerden wij dat
deze meeuwen van kunststof zouden zijn.
Niets bleek echter minder waar. Ze zijn
namelijk van hout gemaakt. De maker van
de meeuwen, de heer Job Bezuijen uit Stel
lendam, maakte ons attent op het feit dat de
meeuwen uit het goede hout zijn gesneden.
Sinds dat hij in de VUT ging heeft de heer
Bezuijen als hobby het maken van vogels uit
hout. Zijn favoriete ontwerp is de meeuw,
veelal gezeten op een meerpaal. In zijn
werkkring was de heer Bezuijen kraandrij
ver, het kwam veel voor dat hij in zijn kraan
enkele uren moest wachten. Hij kwam op het
idee om de tijd op zijn eenzame post enigs
zins nuttig in te vullen en nam vervolgens
een stuk hout mee in de kraan, waarop hij
zijn creativiteit kon botvieren. En zo zagen
zijn eerste houten vogels het levenslicht. In
Een van de spandoeken op de rotonde van Stellendam waar de schrijvers hun hart luchten over de
door vandalisme verdwenen meeuwen.
het verleden heeft hij van hout ook boten
gemaakt van vier, zes en acht meter lang.
Met die laatste heeft hij verscheidene keren
met zijn gezin gevaren. "Maar nu maak ik
voornamelijk meeuwen; ik ben op en top een
waterman!" verduidelijkt Bezuijen.
Over heel de wereld
Na zijn pensionering bleef die hobby hem
bezighouden en in zijn kleine werkplaats
achter de woning werden steeds meer dieren
gemaakt. Inmiddels zijn de meeuwen - in
allerlei maten en standen - van Bezuijen
over een groot gedeelte van de wereld uitge
zwermd. Hij weet dat er exemplaren staan in
Saoedi-Arabië, Irak, Afrika en Duitsland.
De hobbyist herinnert zich een Duitser, die
bij hem een op een paal zittende meeuw
kwam kopen, hem verzekerde dat dit pro
duct meer waard was dan de 'Mondriaan',
die even daarvoor door een Nederlands
museum voor tachtig miljoen gulden werd
aangekocht. Toch maakt hij niet veel publi
citeit voor zijn producten, maar potentiële
kopers weten hem wélte vinden via mond-
op-mond reclame.
Veel tijd steekt hij in zijn hobby, maar
De heer Bezuijen met zijn meeuwen
"zolang me de gezondheid wordt gegeven
blijf ik er mee doorgaan", verzekert Bezuij
en.
Trots
Maar meeuwen maken voor de rotonde in
Stellendam is voor hem een gepasseerd sta
tion. 'Gróös' was hij toen hij door wethou
der Van Oosterom werd benaderd om de
zeevogels te maken voor de rotonde bij de
noordelijke ingang van Stellendam. Maar
deze trots is omgeslagen in teleurstelling nu
zijn producten van huisvlijt binnen korte tijd
van hun meerpalen zijn verwijderd, in de
nachtelijke uren van vrijdag op zaterdag. Het
is duidelijk geen grap geweest, want de die
ren werden in de buurt, geheel vernield,
teruggevonden.
Bezuijen heeft weinig begrip voor het van
dalisme dat ook elders in Stellendam steeds
weer opnieuw de kop op steekt. Hij staat
hierin niet alleen, want in het begin van de
week hebben inwoners van Stellendam ook
lucht gegeven aan hun boosheid door op de
rotonde twee spandoeken te plaatsen, met als
teksten: "Vandalen, we hebben de balen" en
ze vragen zich af: "Waar is het fatsoen om
dit te doen?"
Trieste zaak
Het ziet er volgens wethouder Van Ooster
om naar uit dat de meeuwen in deze vorm
niet meer terugkeren naar de rotonde. Ook
hij is boos over deze vorm van vemielzucht.
"Het is je reinste vorm van vandalisme. Het
is een trieste zaak", zo vat hij zijn gevoelens
van onvrede samen. Persoonlijk zou hij "de
vandaal wel aan de schandpaal" willen zien.
Maar als bestuurder vindt hij zich machte
loos staan; "Het enige wat we hebben kun
nen doen is aangifte bij de politie". Het
bevreemdt de wethouder dat de rotonde in
Stellendam al zo vlug het slachtoffer moest
worden van de vandalenhand. "Deken ergens
een rotonde waar wel tachtig vogels opstaan
en daar wordt nooit een vinger naar uitgesto
ken".
De wethouder weet nog niet precies wat er
verder met de invulling van het hart van de
rotonde gaat gebeuren. Het is in ieder geval
de bedoeling dat de aan te leggen beplanting
met witte en blauwe bloemen, iets van de
klotsende golven rond de meerpalen, zou
moeten laten zien. Volgens Van Oosterom
gaat het aanplanten wel door maar de meer
palen zullen waarschijnlijk de meeuwen
moeten missen...
De CDA 'ers kregen in de mijnzaal van de visafslag uitleg van directeur Van Nieuwenhuyzen
over het reilen en zeilen van de UFA.
Burgemeester C. Sinke van Goedereede riep
de Staten- en Kamerleden een hartelijk wel
kom toe in de Gemeente Goedereede. Veel
delegaties op werkbezoek heeft hij al mogen
begroeten aan de rand van de vissershaven,
maar 'zijn' partij het CDA behoorde daar tot
dan toe niet bij. "Het was dan ook hoog tijd
voor een bezoek", aldus een tevreden eerste
burger.
Hij legde de CDA-politici uit dat de gemeen
te Goedereede één van de twee gemeenten in
Nederland is waar de visserij een prominen
te plaats inneemt. Sinke ging terug in de
geschiedenis en legde de aanwezigen uit dat
het huidige gebied van de gemeente Goede
reede wel drie vissershavens herbergde. Die
vissershavens van Stellendam, Goedereede
en Ouddorp verhuisden als gevolg van de
Deltawerken naar de huidige plaats.
Na de Deltawerken werd de boomkorvisse
rij ingevoerd en braken in de zeventiger en
tachtiger jaren hoogtijdagen aan voor de
visserij. Totdat in het begin van de jaren
negentig de visquota werden ingevoerd; de
Europese regelgeving leidde er volgens
Sinke toe dat 70 a 80 procent van het vis
serijbeleid in 'Europa' werd vastgesteld.
"De visserij kwam in moeilijk vaarwater
terecht", volgens de burgemeester. Hij leg
de zijn partijgenoten uit hoe groot de
afhankelijkheid van de visserij in de
gemeente Goedereede is. "Zo'n zeven a
achthonderd mensen zijn in meer of min
dere mate afhankelijk van de visserij".
Toch is er volgens Sinke in Goedereede
geen 'mono-economie', waarin alles
afhankelijk is van de visserij, zoals op Urk.
"Goedereede koos ook voor het toerisme
en tweëëneerfhalf miljoen toeristische
overnachtingen per jaar zorgen voor een
stevige bron van inkomsten", verzekerde
Sinke het gezelschap.
Hij prees de Nederlandse vissers als de
meest efficiënte vloot die in Europa rond
vaart. "Nederland en vis horen bij elkaar",
aldus Sinke en hij wees ook op de verbon
denheid van acht eeuwen van het oude stad
je Goedereede met de vis. Wel heeft hij nog
wat wensen; juist in aanwezigheid van de
provinciale statenleden uitte hij zijn ontevre
denheid over het "millimeterwerk" van de
Provinciale Planologische Commissie als
het gaat over het verwerven van extra gron
den in het havengebied op het zogenaamde
'Noordereiland'. Hij hoopt hier van de pro
vincie toch wat meer medewerking te krij
gen.
Na de introductie van burgemeester Sinke
kreeg het gezelschap een rondleiding door
de Visafslag waar bedrijfsleider A. Breeder-
veld uitleg gaf over het reilen en zeilen van
de Vismijn. UFA-directeur Joh. van Nieu
wenhuyzen, verontschuldigde zich bij het
gezelschap dat de afslag niet in vol bedrijf
kon worden gezien. "Door de ingevoerde
zeedagenregeling en de beperkte toeganke
lijkheid van de haven is er al vroeg gelost en
gehandeld". Hij legt uit dat de vloot maar
zesennegentig uur op zee mag zijn. Voor
Stellendam geeft dit problemen door dat de
haven alleen maar met hoog water bereik
baar is. Alleen al door het omgaan met deze
gegevens verzekerde Van Nieuwenhuyzen
dat de zeevisserij "een bijzondere tak van
sport is".
In de mijnzaal van de Visafslag waar die
ochtend de handelaren nog geboden hadden
op de aangevoerde vis, kregen de CDA-
bestuurders uitleg over het reilen en zeilen
van de UFA, waar ook de afslagen van
Scheveningen en Colijnsplaat toe behoren.
-In het kort schetst de directeur de activiteiten
van de Visafslag zoals daar zijn de afhande
ling van de schepen, het sorteren van de vis,
het beoordelen van de kwaliteit, het veilen
en de administratie van bijvoorbeeld de
besommingen.
Hij zou graag nog zien dat er in de afslag ook
gesorteerd kan gaan worden op gewicht. Dit
gebeurt nu nog elders. "De keten van aan
voer naar consument zal dan nog korter wor
den en dat bevordert de kwaliteit van de vis",
aldus Van Nieuwenhuyzen. Hij verduide
lijkte dat op de afslag van Stellendam voor
namelijk platvis wordt aangevoerd. En een
groot gedeelte - 60% - komt voor rekening
van de aanvoer van de tong.
Van Nieuwenhuyzen gaf in zijn uitleg nog
wat meer cijfers: zo is de gezamenlijke
omzet van de drie UFA-afslagen 53,8 mil
joen Euro; Stellendam neemt hiervan het
leeuwendeel voor haar rekening, ruim 30
miljoen Euro.
Van Nieuwenhuyzen noemde de cijfers niet
rooskleurig "in de eerste maand van dit jaar
was de omzet weer al tien procent minder
dan vorig jaar". Volgens de directeur wor
den dan ook de inkomsten van de vissers
minder. "Want al is de vis dan duur; de
onkosten van bijvoorbeeld olie stijgen snel
ler". Op een vraag van één van de Statenle
den of de omzetdaling in het gehele land
evenredig is antwoordde Van Nieuwenuij-
zen dat de zuidelijke visafslagen hier meer
last van hebben door de oneerlijke concur
rentie van België "daar gaat men anders om
met quota dan hier in Nederland".
In de eventuele komst van de Tweede
Maasvlakte ziet Van Nieuwenhuyzen aan
de ene kant een bedreiging voor de Euro
kotters maar aan de andere kant zou dit wel
eens het moment kunnen zijn om elders
door samenwerking één grote Visafslag te
ontwikkelen. Om het belang van 'zijn' pro
duct te onderstrepen noemde hij de Neder
landse Noordzee "een grote delicatessen-
winkel".
Na de uitleg over het functioneren van de
Visafslag ging het gezelschap naar het
Scheepvaart en Transport College aan de
binnenhaven van Stellendam.
Op de 'Visserijschool' werden ze ontvangen
door de heer F. Veringa, lid van de Raad van
Bestuur van het Scheepvaart en Transport
College en H. Redert, die de dagelijkse lei
ding heeft over de vestiging aan de Stellen
damse haven. Veringa gaf uitleg over het
College, dat het onderwijs verzorgt voor tal
van beroepen die te maken hebben met de
zeevaart. Zo worden er door het college ook
de werknemers opgeleid die in de havenbe
drijven komen te werken.
Veringa verklaarde dat een school die alleen
de Visserijopleidingen verzorgt "een dure
grap is", is voor de vestiging met relatief
weinig leerlingen. Maar vorig jaar bleek een
topjaar te zijn geweest, toen wel zevenen
twintig nieuwe leerlingen zich bij de school
aanmelden.
Hij maakte melding van de aanwezigheid
van een steunfonds door de visserijbedrij
ven. Vanuit dit fonds wordt bijgesprongen in
bijvoorbeeld de kosten van de schoolboeken
voor de leerlingen en er worden extra lessen
gegeven in het repareren van netten.
De heer H. Redert, docent visserijkunde, gaf
De heer Padmos geeft de CDA-leden over de scheepsmotoren in de werkplaats
van zijn machinefabriek.
vervolgens de CDA'ers inzicht over wat er
geleerd wordt op de Visserijschool. Hij
noemde 'zijn' school "een parel aan de
kroon van het Scheepvaart en Transport Col
lege". Hij benadrukte dat het heel belangrijk
is dat de leeriingen wordt geleerd om op zee
kwalitatief goed werk te leveren. Dit komt
de kwaliteit van de vis zéker ten goede, vol
gens Redert.
Het gezelschap begaf zich vervolgens naar
de Machinefabriek van de Firma Padmos.
Staande tussen de scheepsmotoren gaf de
heer Padmos uitleg over zijn bedrijf. Eerst
was het bedrijf alleen gevestigd in Bruinisse,
maar door de uitbreiding van zijn klanten
kring - voornamelijk vissers uit Stellendam
- besloot het bedrijf in 1973 die klanten op
te zoeken en zich in Stellendam te vestigen.
In de zeventiger jaren is het bedrijf dealer
geworden voor de Mitsubishi scheepsmoto
ren. En door dat dealerschap levert zijn
bedrijf de service voor die motoren van
Frankrijk tot de Scandinavische kust en voor
Ierland en Groot Brittannie. Padmos maakte
het gezelschap duidelijk dat hij allang niet
meer alleen van de visserij kan leven en dat
er bij hem ook schepen met een andere pro
fessie tot zijn klantenkring behoren.
Vervolgens maakten de Christendemocra
ten de overstap naar de buren waar colle
ga/concurrent van Padmos Maaskant Shi
pyards is gevestigd. Ze werden ontvangen
door de directeur F. van Dongen. Na een
rondleiding door de werkplaatsen werd er
een kijkje genomen in één van de dokken,
waar vrijwel onder een visserschip door
kon worden gelopen. Eén van de Goereese
notabelen maakte het Haagse gezelschap
wijs dat juist voor deze gelegenheid het
schip in de CDA-kleur was gespoten.
In het bedrijfsrestaurant van de firma
Maaskant werd het middaggedeelte van
het bezoek afgesloten. Directeur Van Don
gen gaf een overzicht van het bedrijf
waarover hij de scepter zwaait. Evenals de
buurman is Maaskant ook in Bruinisse
begonnen en later heeft het bedrijf ook een
vestiging in Stellendam geopend. Dit
bedrijf - met een jaaromzet van ongeveer
25 miljoen Euro - heeft 110 werknemers
in dienst waarvan er 70 in Stellendam.
Volgens Van Dongen gaan er jaarlijks
zo'n 150 schepen in de dokken en kan het
bogen op een grote vaste klantenkring.
Ook Maastkant werkt al jaren niet uitslui
tend voor de visserij; Rijkswaterstaat, het
Loodswezen en de Rotterdamse Haven
dienst behoren ook tot de vaste klanten
van het bedrijf.
Van Dongen probeert met zijn bedrijf
schepen af te leveren waarin de kwaliteits
zorg van de vis centraal staat. Vanaf de
vangst tot aan het lossen in de haven moe
ten er faciliteiten aan boord zijn die het
peil van de kwaliteit van het product hoog
houden.
Nu er aantal politici onder zijn gehoor
waren, nam Van Dongen de gelegenheid
waar om zijn toehoorders te wijzen op het
feit dat Nederland volgens hem wel eens te
ver voor de muziek uit loopt. Hij doelde op
de normen die gesteld worden voor schepen,
die elders in Europa nog lang niet aan de
orde zijn. Dit werkt oneerlijke concurrentie
in de hand, volgens de scheepsbouwer. "Als
bedrijf verliezen wij karweien aan België en
Engeland die minder normen stellen", zo
verduidelijkte hij het probleem. Ook wees
hij zijn toehoorders op het feit dat de stren-
gere vangstquota subsidie oplevert voor de
Spaanse scheepswerven. "Daarom blijft hier
de economische groei achter. Denk daar
maar eens over na!" voegde hij de politici
toe. Ook zette hij vraagtekens bij de biologi
sche onderzoeken: "Zeventien jaar geleden
werd na onderzoek voorspeld dat binnen
twee jaar de tong uit de Noordzee zou zijn
verdwenen. Maar nog steeds blijven ze aan
dek komen. De biologen kijken volgens mij
op plaatsen waar geen vis is", aldus Van
Dongen.
Zo kregen deze middag het tiental statenle
den en de twee Kamerleden - Siem Buijs en
Jan de Vries - genoeg gereedschap uit de
praktijk aangereikt, waarmee ze in het poli
tieke handwerk aan de slag kunnen. En dan
maar hopen ook ten voordele van de bezoch
te visserijbedrijven.