i i ek Minister van Onderwijs Van der Hoeven bezoekt Oude Tongse school 'De Nobelaer' PREDIKBEURTEN 1953 Hans Hofstede in Flakkeecialiteiten EIIAnDEII-IIIEUWS Des Heeren weg is in wervelwind en storm... Geboren op de Rampdag Kerkdienst Ger. Gem. EIIAI1DGn41ICUWS Herinneringen ophalen Deernis met de slachtoffers Was Gods hand erin? De secularisatie W. H. Velema Zondag 2 februari 2003 Oud papier Sommelsdijk Werkbezoek Statenleden en Tweede Kamerleden CDA Kijkdijken Dijkdozen VERVOLG VAN VOORPAGINA Complimenten Startschot PAGINA AG 31 JANUARI 200 Op Goeree-Overflakkee zal niemand in deze dagen rond 1 februari ontkomen aan het her denken van de ramp. De kinderen op school horen erover. Waarschijnlijk zullen de ver halen met foto's of tekeningen toegelicht worden. De oudsten die de ramp zelf hebben meegemaakt of van dichtbij ervan hebben gehoord of gezien, zullen herinneringen ophalen. Ik vermoed dat alles wat er nu in de kranten te lezen en te zien is, hun eigen her inneringen wakker roept. Het verleden met het doorstane leed zal hun voor de geest komen. Het is in deze omgeving onderwerp van gesprek. En dan de generatie tussen de oudsten en de kinderen. Zij hebben de ramp zelf niet bewust meegemaakt, maar er wel over gehoord. Afhankelijk van hun leeftijd hebben ze in hun jeugd de sporen ervan gezien en is er over gesproken. Ik zou bij het herdenken op drie aspecten van het toen doorstane leed willen wijzen. Zelf herinner ik mij die dagen nog heel goed. Ik was bezig met de afronding van mijn theologische studie. Ik kon me in die dagen niet echt concentreren op de stof die ik voor een tentamen moest bestuderen. Ook al, omdat ik rondliep met de vraag of ik me voor vrijwilligerswerk moest gaan melden. Dat is er niet van gekomen. De berichten via radio en krant hielden me bezig, alsook de vragen die deze ramp opriep in verband met het Godsbestuur. Ik vond het moeilijk om op de zondag erna en de daarop volgende zonda gen een stichtelijk woord te spreken. Zo werd dat van een student genoemd. De was toen nog niet bevestigd als predikant, maar had wel het (voor)recht om zondags voor te gaan in de kerken. Het eerste wat in deze dagen in mijn hart is, is hetzelfde als toen: de vele slachtoffers, soms hele gezinnen, of halve gezinnen, soms een kind gered dat familieleden voor zijn of haar ogen had zien verdwijnen in de golven. En dan moeten wachten op redding. Wat moeten zulke overlevenden doorstaan hebben! Bij stukjes en beetjes kwamen de berichten over slachtoffers en overlevenden de huiskamers binnen. De omvang van de ramp werd pas langzamerhand duidelijk. De rest van Neder land wist in de eerste vierentwintig uur niet wat en waar het allemaal gebeurd was. Dus het leed in familie, in kerkelijke ge meenten en in een dorpsgemeenschap. Voor al om degenen die omgekomen waren, maar ook door de materiële schade aan huizen met de inboedel en aan de landerijen. En dan het vee. Zoals in deze krant te lezen was: 350 HERDENKEN paarden, 3.000 varkens en 4.500 stuks rund vee, afgedacht van nog andere diersoorten. Vanuit mijn eigen herinnering moet ik zeg gen dat we indrukken opdeden, maar achter af pas goed ej"van doordrongen werden hoe erg het allemaal was geweest in de nachten en de dagen van de stormvloed. Aan deze herinnering verbind ik de gedach te dat de rest van Nederland, dus buiten de getroffen zone, tamelijk gauw verder leefde. De diepe wonden die zijn geslagen en de daarop volgende littekens hebben lang pijn gedaan, misschien wel hier en daar tot op vandaag, maar de rest van Nederland ging verder. Moet ik zeggen: gewoon verder? Voor velen was het wel zo, al werden velen van tijd tot tijd ook aan het gebeurde herin nerd. Men stond er dan weer even bij stil; soms ook in een preek. Toch denk ik dat het leven van veel Nederlanders, met een korte onderbreking door rouwbijeenkomsten, ge woon doorging. Nu, na vijftig jaar, voel ik zelf hoe weinig we buiten Flakkee echt met het leed zijn bezig gebleven. Ik denk dat het teveel is om van een nationaal litteken te spreken. Als ik nu de kranten lees is het of van leed en verlies meer wordt gevoeld dan in de tussenliggen de jaren. Het leven gaat verder. Het is vol, gehaast en gejaagd. Daarom is het goed dat herdenkin gen plaatsvinden van wat vijftig jaar geleden gebeurde. Laten we als Nederlands volk ermee bezig zijn! Een tweede punt is wat ik zou willen noe men de geestelijke duiding van deze gebeur tenis. Direct na de ramp is de vraag bespro ken: is dit een straf van God? Was de hand van God hierin? Ik heb artikelen gelezen waarin dit werd geponeerd, maar evenzeer werd ontkend; God zou niets te maken heb ben met deze stormramp. Eerlijk gezegd zag ik in die ontkenning de voorbode van de vanaf het begin van de zestiger jaren toegeslagen secularisatie. Ik bedoel ermee de gedachte dat het dagelijks leven werd losgemaakt van God. Hij zou er niet (meer) mee te maken hebben. Ik herinner me nog de zeer dringende vraag: Hebben de mensen in de getroffen gebieden zwaarder gezondigd dan in de rest van Nederland? Ik meen dat men zo de ramp op Flakkee en ook in Zeeland niet mag duiden. Uit het Oude Testament is duidelijk dat God Zijn hand heeft ook in het natuurgebeuren. Die overtuiging dringt mij ertoe dat ook voor de twintigste eeuw te belijden. Een ramp als deze zal ons hele volk tot zichzelf doen inke ren en in schuldbesef voor Gods aangezicht zich doen buigen. Hiermee heb ik de ramp niet verklaard. Wel is duidelijk dat ook dit natuurgeweld niet buiten God om gaat. Ware dat wel zo, hoe zouden we er dan in ons gebed met God over kunnen spreken? Als God er buiten staat dan zouden we Hem met ons gebed er ook niet in kuimen betrek ken. Ik ben van overtuiging dat de ramp ons - en dat geldt niet alleen de bewoners van de getroffen gebieden maar ons hele volk - tot verootmoediging roept, tot inkeer tot onszelf en heenkeer tot God. Ik wees op de hierop gevolgde secularisatie. Die heeft een hoge vlucht genomen (al is het beeld misschien niet zo passend). Dan moe ten we ook zeggen; ons volk heeft uit de ramp niet dat geleerd wat God bedoelde. We zijn als volk op onze eigen weg voortgegaan. We zijn in Europa koplopers in het betrach ten van een autonome ethiek, waar God bui tengesloten wordt. Nederland is snel aan de wederopbouw be gonnen. De Deltawerken zijn een enorme prestatie. Het volk en het land zijn gewapend tegen het geweld van het water. Neeltje Jans is er het symbool van. Onvoorstelbaar wat er op waterbouwkundig gebied is gepresteerd. Soms vraag ik me af, hoe noodzakelijk dit alles ook was: heeft het ons niet het fiere gevoel van onafhankelijkheid gegeven, dat gelijke tred houdt met het voortschrijden van de secularisatie. En dan kom ik tot het derde punt. Hoe ver werken we in onze samenleving zo'n ramp. Ik was geneigd te schrijven: zo'n nationale ramp. Het woord nationaal is zeker op zijn plaats, ook al is een bepaald deel van de be volking er speciaal door getroffen. Uit de berichten blijkt dat de herdenking een natio naal gebeuren zal zijn. Koningin Beatrix zal erbij zijn en ook andere hooggeplaatsten, niet alleen uit de regio maar ook uit het land. Wat leren we ervan en wat doen we met het geleerde? Ik schrijf dit artikel een week voor de verkiezingen - als het geplaatst wordt zijn die achter de rug en is de uitslag bekend. Ik ben moe van de resultaten van de opiniepei lingen. Ons volk is nog steeds in verwarring. De wisselende uitslagen van de peilingen doen mij denken aan een volk op drift. Bin nen enkele weken ziet het plaatje er totaal anders uit. Dat was in 2002 het geval. Nu ook weer vergeleken met die aardschok in politieke verhoudingen. Hoe zien we als volk onze samenleving? Welke kant willen we op? Wat zien we als onze opdracht in een tijd van economische achteruitgang, om niet te zeggen: in een tijd van een (naderende) crisis? We hebben dijken aangelegd en de water huishouding tamelijk goed in beheer, nu na vijftig jaar. Maar we zijn mensen, die het wereldbestuur niet in onze handen hebben. Telkens blijken er machten te werken die sterker zijn dan onze wetenschap en techniek. Zij zijn ons de baas, in plaats van omgekeerd. Ik voel me erdoor geraakt dat in februari 1953 God werd aangeroepen in kerkdien sten. Aan Hem klaagden mensen hun nood en verdriet. Zij zongen hun lied, meestal uit de diepte, toch soms op hoge toon. Bij de herdenking van de watersnood 1953 zie ik voor ons volk maar één weg: dat is terug naar God, bidden om Zijn zorg. Zijn leiding, om wijsheid van Boven, of zoals de profeet Micha het zegt: Hij heeft u bekend gemaakt, om mens, wat goed is; en wat eist de Heere van u, dan recht te doen, en wel dadigheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God (6:8). Herdenken roept ons tot de levenspraktijk van deze tekst. De dijken zijn van levensbelang voor ons. Maar ze worden voortdurend ondermijnd door de muskusrat. Als dit dier niet bestre den wordt dan zullen onze dijken er straks uitzien als een gatenkaas en zijn we niet meer veilig als de storm weer eens over ons land raast. Op Goeree-Overflakkee zijn ook rattenbestrijders aan het werk. Ze werden opgeleid door de 50-jarige Hans Hofstede. Hij werkt als directeur van de Dienst Muskusrattenbestrijding bij de Pro vincie Zuid-Holland. Hans woont niet op Goeree-Overflakkee maar hij wilde graag in het programma 'Flakkeecialiteiten' op Radio Flakkee over zijn werk, zijn leven en het nut van de rattenbestrijding óp Goe ree-Overflakkee vertellen. Zaterdag om 09.00 uur hoort u zijn verhaal in 'Flakkee cialiteiten' op Radio Flakkee. De herha ling is dinsdag om 18.00 uur. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschiijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 10 20 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AIgemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27: contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingslermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdractiten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Adoertentie-acquisitie; A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22. privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd, ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. R. Veldman, voorbereiding Hei lig Avondmaal en 18.30 uur ds. J. Lohuis, Scherpenisse. Eben-Haëzer: 930 uur ds. C. Oorschot, Thoien en 18.30 uur ds. R. Veldman, voorbereiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. P. C. Koster - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. T. H. Koelewijn en 18.30 uur ds. A. A. Rijken. GOEDBREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.30 uur ds. C, Oorschot, Thoien. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. C. van Westenbrugge, H.A. en 18.30 uur ds. F. Roosenboom. MELISSANT Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Vroegindeweij, Bilthoven en 18,00 uur ds. K. M. van Dijk, Opheusden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. A. Worst en 17.00 uur ds. J. Kroeze - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. H. Adriaanse, Dinteloord, voorberei ding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J. van Belzen, Maassluis - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. A. F. Voets - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. F, van Duijvenboden en 15.30 uur Sa- menzangdienst - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. Esveld - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. H. D. van Hoogstra ten - CAMA Christengemeente, het Frieel 10.00 uur R. Kuijer, H.A. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. F. Voets en 18.00 uur ds. C. Gie- len -- Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. F. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 16.45 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. F. J. Voets en 18.00 uur Dr. C. A. van der Sluijs, herdenking Water snoodramp 1953 - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Lingen, v.m. her denking watersnoodramp en nam. voor bereiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam- som - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. N. LA. van Exel en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. B. Jongeneel, Ederveen en 18.00 uur ds. F. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur drs. D. A. Sonneveld en 18.00 uur ds. J. C. van Westenbrugge. OOLTGENSFLAAT Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur dr. T. E. v. Spanje, herdenking watersnoodranip - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. Becker en 18.00 uur drs. Fran-cke. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. Klein, St. Fhilipsland. Vijftig jaar na de watersnood is 'de ramp' nog steeds actueel. De verbijstering en de ontsteltenis van de bewoners van het rampgebied was nauwelijks onder woorden te brengen. Onvoorstelbare gebeurtenissen trojfen de slachtojfers tot in het diepst van hun bestaan. De 'herinnerde ramp' is uitgegroeid tot een indrukwekkende verza meling getuigenissen die de herinnering aan die bange dagen levend houdt. Tege lijkertijd moet worden geconstateerd dat de belangstelling voor de ramp buiten de kring van de slachtojfers niet groot is. Veel Nederlanders, ook uit de getroffen dorpen, weten vaak niet veel meer dan enkele flar den van de ramp van '53. Monumenten en andere sporen van het woedende water zijn vaag bekend en worden pas na enig zoeken gevonden. De herdenkingen die morgen plaatsvinden, zullen de aandacht op 'de ramp' vestigen, maar of die belang stelling een blijvend karakter krijgt, is de vraag. De ramp van 1953 werd door de Koude oorlog en de voortgaande wederopbouw 'onzichtbaar' in de nationale geschiedenis. De nationale politiek verdrong de ramp onbewust naar de achtergrond. Met de wet op de Deltawerken werd de ramp een 'afge sloten' hoofdstuk. De slachtoffers en de nabestaanden bleven achter met gevoe lens van onmacht en onbegrip. Herinne ringen bleven decennialang lang onuitge sproken en werden pas later verteld. Het aan de openbaarheid prijsgeven van herin neringen heeft het beeld van de ramp ingrijpend veranderd. Naast het officiële beeld van de ramp spreken we van de 'her innerde ramp'. Het officiële beeld beschouwt de ramp als een fase in de vaderlandse geschiedenis, die dankzij nationale inspanningen tot het verleden behoort. De 'herinnerde' ramp stelt de her innering aan het leed centraal, leed dat tot op de dag van vandaag z'n sporen nalaat. Aan de vooravond van de vijftigste her denking zijn er ongetwijfeld vragen en overpeinzingen. Welke plaats neemt de ramp in de nationale geschiedenis in en hoe wordt in de toekomst het herdenken gestalte gegeven? De herinnering aan de ramp moet doorgegeven worden. Op deze plaats wil ik pleiten voor lokale herdenkin gen van de slachtoffers van de water snoodramp. In het verlengde van deze her denkingen kan adoptie van een monument door scholen en verenigingen de herinne ring aan de februariramp van 1953 levend houden. GOEREE-^ Het is de moeite waard om weer eens langs te komen in de wereldwinkel. De inkoopsters zijn weer op pad geweest, en hebben weer zulke mooie artikelen inge kocht. Vazen en schalen, houten katten, kikkers van allerlei materiaal, en héél apart serviesgoed. Te veel op om op te noemen, dus: gauw komen kijken! De koffie staat klaar, van Max Havelaar uiteraard, in de Wereldwinkel aan het Spuiplein (achter de Winkeldiek) te Mid delhamis, op vrijdagavond van 18.00 uur tot 21.00 uur, en op zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur. Tot ziens! Morgen, zaterdag 1 februari, wordt in Som melsdijk (m.u.v. de Westplaat) het oud papier weer opgehaald door de mannen van Mannenkoor 'Ons Koor". U kunt ze 's mor gens tussen 9 en 12 uur verwachten. En wilt u dat ze uw oud papier meenemen dat u in de afgelopen 4 weken hebt opgespaard, zet het dan goed verpakt (zo nodig met touw of tape) op een goed zichtbare plaats aan de weg. De mannen halen het dan gegarandeerd bij u op. "God alleen is groot! Hoe zijn wij aan dat woord herinnerd in de bange dagen die ach ter ons liggen. Onverwachts immers werd de mens, met al zijn kennen en kunnen, bij zijn kleinheid, nietigheid en diepe afhankelijk heid bepaald. De wind begon te waaien. De storm begon te loeien. De wateren begonnen te rijzen. De golven begonnen te bruisen. Dijken werden doorbroken. Dorpen en ste den werden overspoeld. Mens en dier wer den op eenmaal met dood en ondergang bedreigd. O, hoe klein, hoe nietig, hoe diep afhankelijk gevoelde zich toen op eenmaal de mens! Op de zondag, volgend op 1 februari 1953, zal vanaf menige kansel in den lande aan dacht gegeven zijn aan de watersnoodramp die het zuiden van Nederland getroffen had. De bovenstaande woorden vormen het begin van een preek die op 8 februari werd gehouden in de Christelijke Gereformeerde kerk van Dordrecht. De prediker was domi nee M. Baan, de predikant die aan die gemeente was verbonden. Het was een 'zondag van gebed en boete'Twee maal die dag ging hij voor in een dienst die beide spe ciaal gericht waren op verootmoediging voor Gods aangezicht in verband met de nood van toen. Allebei de boetepreken zijn later in druk ver schenen. Ze zijn één dezer dagen herdrukt en worden opnieuw verkrijgbaar gesteld nu de watersnoodramp vijftig jaren achter ons ligt. Boekhandel Akershoek te Ouddorp bestaat binnenkort tien jaar en heeft daarin aanleid ing gezien om met dit uitgaafje te komen. Was de netto verkoopopbrengst van de oor spronkelijke brochure bestemd voor 'de getroffenen door de watersnood', de opbrengst nu komt ten bate van Roparun hospice 'Calando' te Dirksland. 's Morgens preekte ds. Baan over een woord uit het profetenboek van Nahum: "Des Heeren weg is in wer\'elwind en in storm. En de wolken zijn het stof Zijner voeten Het is een oordeelsaankondiging over Ninevé, de hoofdstad van het wereldrijk Assyrië. De Heere zou met Zijn oordelen komen over die stad die zich van God en Zijn gebod niets aantrok. Ds, Baan trekt in zijn preek een par allel met de situatie van Nederland. Hij wijst op het geduld van de Heere met ons voUc, ondanks de zonde die zich meer en meer openbaarde. "De Heere is lankmoedig! Ga de geschiedenis maar eens na. Blijven wij maar bij de laatste vijftig jaren. Bij de eerste wereldoorlog werd ons land gespaard, hoewel wij de oorlog hadden verdiend. Maar de Heere was lankmoedig. Bij de tweede wereldoorlog kwam de oorlog ook over onze grenzen. Duizenden zijn omgekomen door de dood; ons land werd geschonden, maar nog niet vernield! En wat hebben wij toen gedaan? Wel, wij zijn aan onze herstelwerkzaamheden begonnen; wij moesten toch weer voor de dag komen... Alles goed en wel, maar geschiedde er niet veel buiten God? Werd Gods naam niet miskend? Zijn dag niet ontheiligd?Zijn dienst niet genegeerd? En zie, nu kwam de Heere onverwachts tot ons in wervelwind en storm... Ds. Baan laat deze eerste preek uitlopen op een oproep tot verootmoediging. Nodig is het om te buigen voor de grote en majesteit elijke God. Onze kleinheid en nietigheid, maar ook onze zondigheid en vloek- waardigheid moeten worden erkend. Het is een oproep om die God te zoeken die slaat, maar die ook heelt. Het is in dat verband dat hij wijst op de Schuilplaats die in Christus Jezus is. Op dat thema gaat hij in zijn tweede preek verder. De tekst is genomen uit 2 Samuel 24, waar David zijn zonden de Heere belijdt: "Zie, ik heb gezondigd!" En dan gebeuren er twee dingen: de ramp die zich over het volk voltrekt, stopt. En de Heere verzoent de schuld van David. Op grond vaii het offer dat wordt gebracht. Ds. Baan trekt lijnen naar de actualiteit van zijn dagen. Het is een boodschap die vijftig jaar na dato nog geldt. De rampen en oorde len willen ons brengen in de verootmoedig ing bij de Heere. Ze prediken ons: "Zie, het Lam van God dat de zonde der wereld weg neemt!" De neem nog enkele woorden over: "Bij dat altaar van Golgotha is er alzo alleen maar hope - voor een mens, voor een land, voor een volk, dat leeft onder de openbaring van het oordeel. Ja, zo alleen kan het oordeel nog afgewend worden. Maar dan moeten wij alleen naar dat Altaar. Dan moeten wij alleen leren schuilen bij het offer van Jezus bloed. N.a.v.: Ds. M..Baan, Des Heeren weg in wervelwind en storm. Twee tijdpreken. Uitgegeven door boekhandel Akershoek te Ouddorp. Brochure. 24 pag. Prijs 2,50. Bij toezending 3,50. Bestelling via telefoonnummer 0187- 684267, via e-ntail info@akershoek.nl of door over making op girorekening 4036 776 t.n.v. boekhandel Akershoek te Ouddorp. J.M.J. Kieviet Vrijdag 14 februari zullen geïnteresseerde statenleden, kandidaat statenleden en Twee de Kamerleden een werkbezoek brengen op uitnodiging van de CDA-afdelingen Goeree Overflakkee. Zij bezoeken dan een drietal bedrijven en een school in de gemeente Goedereede. Dit zijn de visafslag. Fa. Pad mos, Fa. Maaskant en de Visserij school. Volledig op de hoogte van het reilen en zei len in DE gemeente volgt er aansluitend een informatieve bijeenkomst om 20.00 uur in 'Doipstienden' te Ouddorp. Iedereen is bij deze bijeenkomst uitgenodigd. De sprekers zullen zijn: het Statenlid de heer Wiebe Dijkstra, sectorcommissie Groen en Milieu en drs. Siem Buys, kamer lid, visserij, internationale zeevaart en de volksgezondheid. Zij zullen ingaan op de problematiek in de landbouw, visserij^ vei ligheid en zorg. Hierna is er gelegenheid tot discussie en het stellen van vragen onder leiding van de heer L.C. van der Velden, voorzitter campagne team Goedereede. Er zijn in ons gebied enige baby's geboren op de Ie en 2e februari 1953. Deze geboor ten hebben eerder in de krant gestaan, behal ve die van Janneke van Nimwegen. Zij is op 1 februari 1953 in het Meulehuus te Som melsdijk geboren. Haar vader was Leendert Teunis van Nimwegen en haar moeder is Jannetje Slui. Het gezin telde al zes kinde ren en woonde in de A. J. de Graaffstraat. Net voordat het water later op de zondag het dorp binnenstroomde werden zij per taxi naar de Westdijk gebracht. Van Nimwegen zelf was met zijn tractor andere mensen aan het helpen terwijl in het Meulehuus, waar zij al eerder hadden gewoond, de baby werd geboren. Ze kreeg de naam Janneke. Het gezin is daarna geëvacueerd naar Berkel en Rodenrijs. Thans woont Janneke in Ouddorp. Zij is gehuwd met Wout Visser en hebben twee kinderen: Frank en Eveline. Helaas is Jan neke ernstig ziek maar ze wou toch graag hebben dat van haar geboorte op die Ramp dag aandacht werd geschonken. Janneke van Nimwegen is een schoonzuster van D. Hoogzand die dit gegeven aan de redactie van Eilanden Nieuws heeft doorge geven. OUDE TONGE - zaterdagavond 1 februari (Rampherdenking) 19.00 uur ds. G. J. van Aalst. Met het project 'Kijkdijken' worden de leer lingen stilgezet bij zowel het verleden, het heden als de toekomst; dit in relatie tot waterbeheersing en hoe land en water zich tot elkaar verhouden. Het project bestaat uit drie delen. Deel 1 staat in het teken van het herdenken en inleven van de ramp. De leer lingen nemen kennis van de geschiedenis van de watersnoodramp en de waterbeheer sing in en buiten Goeree.-Overtlakkee. Met een door de watersnood veranderde kijk op water, belicht deel 2 van het project het heden: hoe staan we nu tegenover water en hoe beleven we thans de verhouding water en land? In deel 3 ontdekken de leerlingen vooral de kansen in de water- en iandver- houding. Door middel van creatieve en kunstzinnige activiteiten geven ze vorm aan hun eigen (toekomst)ideeën over wonen en leven met water en land, gericht op het jaar 2053. Hoe zal Nederland er dan uitzien? Om daaraan vorm te kunnen geven, heeft 'Het Kunstgebouw' aan 35 scholen op en buiten Goeree-Overflakkee in totaal maar liefst 220 kartonnen kijkdozen verstrekt in de vorm van een dijk. Al die - 1 meter lange - dozen worden door de leerlingen verder afgewerkt en aangekleed naar hun eigen ideeën over hoe we in Nederland in de toe komst samen zullen leven en wonen met het ons omringende water. Aan het eind van het project 'Kijkdijken', in apiil a.s., zullen de dijkdozen van alle deelnemende scholen samen worden gebracht in één grote ten toonstelling in het Waterschapshuis te Mid delhamis, zodat daar een 220 meter lange dijk zal ontstaan! Bij de dozen was ook een lespakket gevoegd met een 'spoorboekje' dat een overzicht geeft van alle lessen en de mogelijkheden om de projecten 'Kijkdijken' en 'On'wijs Nat'53' met elkaar te combineren. Van beide projecten waren maandagmiddag de organisatoren aanwezig in de Oude Tong- se basisschool, toen Minister mevrouw Van der Hoeven daar het startschot voor de pro jecten zou geven. Ze prees de initiatiefne mers, enerzijds omdat met deze projecten gebeurtenissen uit het verleden geplaatst worden in het licht van heden en toekomst, en anderzijds omdat de projecten een prach tige combinatie bieden van gebruikmaking van iet en het prikkelen van de eigen creati viteit van de leerlingen. De minister waar schuwde er overigens voor dat Nederland in zijn strijd tegen het water zich niet in slaap moet laten sussen door de aanwezigheid van de Deltawerken. "Water is grillig", zei ze. "En zeewater onder controle? Geloof dat maar nooit!" Samen met de leerlingen Nick Felsbourg en Sylvia Beerens liet de Minister beide projec ten van start gaan door het gat tussen twee al afgewerkte en voor de gelegenheid neerge zette dijkdozen te dichten met een nog niet afgewerkte doos, waarna Elycia Siehakus de bewindsvrouw een presentje gaf in de vorm van een lespakket. Trouwens, bij binnen komst was ze al verwelkomd door Danny Nobels en Arjan van der Wende, die mevrouw Van der Hoeven samen een bos bloemen overhandigden. Na het startschot nam de Minister een kijkje in het 'Computer-hock' - zoals dat op tie school heet waarin een aantal leerlingen bezig was met 'Sporen van het woedende water'Ook liep ze nog even de klas binnen om zich ervan te vergewissen hóe de kinde ren hun best aan 't doen zijn om hun steentje bij te dragen aan de dijk van 220 meter lang, die in april al klaar moet zijn!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2