i
i ek
Minister van Onderwijs Van der Hoeven
bezoekt Oude Tongse school 'De Nobelaer'
PREDIKBEURTEN
1953
Hans Hofstede in
Flakkeecialiteiten
EIIAnDEII-IIIEUWS
Des Heeren weg is in
wervelwind en storm...
Geboren op de Rampdag
Kerkdienst Ger. Gem.
EIIAI1DGn41ICUWS
Herinneringen ophalen
Deernis met de slachtoffers
Was Gods hand erin?
De secularisatie
W. H. Velema
Zondag 2 februari 2003
Oud papier Sommelsdijk
Werkbezoek
Statenleden en Tweede
Kamerleden CDA
Kijkdijken
Dijkdozen
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Complimenten
Startschot
PAGINA
AG 31 JANUARI 200
Op Goeree-Overflakkee zal niemand in deze
dagen rond 1 februari ontkomen aan het her
denken van de ramp. De kinderen op school
horen erover. Waarschijnlijk zullen de ver
halen met foto's of tekeningen toegelicht
worden. De oudsten die de ramp zelf hebben
meegemaakt of van dichtbij ervan hebben
gehoord of gezien, zullen herinneringen
ophalen. Ik vermoed dat alles wat er nu in de
kranten te lezen en te zien is, hun eigen her
inneringen wakker roept. Het verleden met
het doorstane leed zal hun voor de geest
komen. Het is in deze omgeving onderwerp
van gesprek. En dan de generatie tussen de
oudsten en de kinderen. Zij hebben de ramp
zelf niet bewust meegemaakt, maar er wel
over gehoord. Afhankelijk van hun leeftijd
hebben ze in hun jeugd de sporen ervan
gezien en is er over gesproken.
Ik zou bij het herdenken op drie aspecten
van het toen doorstane leed willen wijzen.
Zelf herinner ik mij die dagen nog heel goed.
Ik was bezig met de afronding van mijn
theologische studie. Ik kon me in die dagen
niet echt concentreren op de stof die ik voor
een tentamen moest bestuderen. Ook al,
omdat ik rondliep met de vraag of ik me voor
vrijwilligerswerk moest gaan melden. Dat is
er niet van gekomen. De berichten via radio
en krant hielden me bezig, alsook de vragen
die deze ramp opriep in verband met het
Godsbestuur. Ik vond het moeilijk om op de
zondag erna en de daarop volgende zonda
gen een stichtelijk woord te spreken. Zo
werd dat van een student genoemd. De was
toen nog niet bevestigd als predikant, maar
had wel het (voor)recht om zondags voor te
gaan in de kerken.
Het eerste wat in deze dagen in mijn hart is, is
hetzelfde als toen: de vele slachtoffers, soms
hele gezinnen, of halve gezinnen, soms een
kind gered dat familieleden voor zijn of haar
ogen had zien verdwijnen in de golven. En
dan moeten wachten op redding. Wat moeten
zulke overlevenden doorstaan hebben! Bij
stukjes en beetjes kwamen de berichten over
slachtoffers en overlevenden de huiskamers
binnen. De omvang van de ramp werd pas
langzamerhand duidelijk. De rest van Neder
land wist in de eerste vierentwintig uur niet
wat en waar het allemaal gebeurd was.
Dus het leed in familie, in kerkelijke ge
meenten en in een dorpsgemeenschap. Voor
al om degenen die omgekomen waren, maar
ook door de materiële schade aan huizen met
de inboedel en aan de landerijen. En dan het
vee. Zoals in deze krant te lezen was: 350
HERDENKEN
paarden, 3.000 varkens en 4.500 stuks rund
vee, afgedacht van nog andere diersoorten.
Vanuit mijn eigen herinnering moet ik zeg
gen dat we indrukken opdeden, maar achter
af pas goed ej"van doordrongen werden hoe
erg het allemaal was geweest in de nachten
en de dagen van de stormvloed.
Aan deze herinnering verbind ik de gedach
te dat de rest van Nederland, dus buiten de
getroffen zone, tamelijk gauw verder leefde.
De diepe wonden die zijn geslagen en de
daarop volgende littekens hebben lang pijn
gedaan, misschien wel hier en daar tot op
vandaag, maar de rest van Nederland ging
verder. Moet ik zeggen: gewoon verder?
Voor velen was het wel zo, al werden velen
van tijd tot tijd ook aan het gebeurde herin
nerd. Men stond er dan weer even bij stil;
soms ook in een preek. Toch denk ik dat het
leven van veel Nederlanders, met een korte
onderbreking door rouwbijeenkomsten, ge
woon doorging.
Nu, na vijftig jaar, voel ik zelf hoe weinig we
buiten Flakkee echt met het leed zijn bezig
gebleven. Ik denk dat het teveel is om van
een nationaal litteken te spreken. Als ik nu
de kranten lees is het of van leed en verlies
meer wordt gevoeld dan in de tussenliggen
de jaren.
Het leven gaat verder. Het is vol, gehaast en
gejaagd. Daarom is het goed dat herdenkin
gen plaatsvinden van wat vijftig jaar geleden
gebeurde. Laten we als Nederlands volk
ermee bezig zijn!
Een tweede punt is wat ik zou willen noe
men de geestelijke duiding van deze gebeur
tenis. Direct na de ramp is de vraag bespro
ken: is dit een straf van God? Was de hand
van God hierin? Ik heb artikelen gelezen
waarin dit werd geponeerd, maar evenzeer
werd ontkend; God zou niets te maken heb
ben met deze stormramp.
Eerlijk gezegd zag ik in die ontkenning de
voorbode van de vanaf het begin van de
zestiger jaren toegeslagen secularisatie. Ik
bedoel ermee de gedachte dat het dagelijks
leven werd losgemaakt van God. Hij zou er
niet (meer) mee te maken hebben.
Ik herinner me nog de zeer dringende vraag:
Hebben de mensen in de getroffen gebieden
zwaarder gezondigd dan in de rest van
Nederland?
Ik meen dat men zo de ramp op Flakkee en
ook in Zeeland niet mag duiden. Uit het
Oude Testament is duidelijk dat God Zijn
hand heeft ook in het natuurgebeuren. Die
overtuiging dringt mij ertoe dat ook voor de
twintigste eeuw te belijden. Een ramp als
deze zal ons hele volk tot zichzelf doen inke
ren en in schuldbesef voor Gods aangezicht
zich doen buigen. Hiermee heb ik de ramp
niet verklaard. Wel is duidelijk dat ook dit
natuurgeweld niet buiten God om gaat.
Ware dat wel zo, hoe zouden we er dan in
ons gebed met God over kunnen spreken?
Als God er buiten staat dan zouden we Hem
met ons gebed er ook niet in kuimen betrek
ken. Ik ben van overtuiging dat de ramp ons
- en dat geldt niet alleen de bewoners van de
getroffen gebieden maar ons hele volk - tot
verootmoediging roept, tot inkeer tot onszelf
en heenkeer tot God.
Ik wees op de hierop gevolgde secularisatie.
Die heeft een hoge vlucht genomen (al is het
beeld misschien niet zo passend). Dan moe
ten we ook zeggen; ons volk heeft uit de
ramp niet dat geleerd wat God bedoelde. We
zijn als volk op onze eigen weg voortgegaan.
We zijn in Europa koplopers in het betrach
ten van een autonome ethiek, waar God bui
tengesloten wordt.
Nederland is snel aan de wederopbouw be
gonnen. De Deltawerken zijn een enorme
prestatie. Het volk en het land zijn gewapend
tegen het geweld van het water. Neeltje Jans
is er het symbool van. Onvoorstelbaar wat er
op waterbouwkundig gebied is gepresteerd.
Soms vraag ik me af, hoe noodzakelijk dit
alles ook was: heeft het ons niet het fiere
gevoel van onafhankelijkheid gegeven, dat
gelijke tred houdt met het voortschrijden van
de secularisatie.
En dan kom ik tot het derde punt. Hoe ver
werken we in onze samenleving zo'n ramp.
Ik was geneigd te schrijven: zo'n nationale
ramp. Het woord nationaal is zeker op zijn
plaats, ook al is een bepaald deel van de be
volking er speciaal door getroffen. Uit de
berichten blijkt dat de herdenking een natio
naal gebeuren zal zijn. Koningin Beatrix zal
erbij zijn en ook andere hooggeplaatsten,
niet alleen uit de regio maar ook uit het land.
Wat leren we ervan en wat doen we met het
geleerde? Ik schrijf dit artikel een week voor
de verkiezingen - als het geplaatst wordt zijn
die achter de rug en is de uitslag bekend. Ik
ben moe van de resultaten van de opiniepei
lingen. Ons volk is nog steeds in verwarring.
De wisselende uitslagen van de peilingen
doen mij denken aan een volk op drift. Bin
nen enkele weken ziet het plaatje er totaal
anders uit. Dat was in 2002 het geval. Nu
ook weer vergeleken met die aardschok in
politieke verhoudingen.
Hoe zien we als volk onze samenleving?
Welke kant willen we op? Wat zien we als
onze opdracht in een tijd van economische
achteruitgang, om niet te zeggen: in een tijd
van een (naderende) crisis?
We hebben dijken aangelegd en de water
huishouding tamelijk goed in beheer, nu na
vijftig jaar.
Maar we zijn mensen, die het wereldbestuur
niet in onze handen hebben. Telkens blijken
er machten te werken die sterker zijn dan
onze wetenschap en techniek. Zij zijn ons de
baas, in plaats van omgekeerd.
Ik voel me erdoor geraakt dat in februari
1953 God werd aangeroepen in kerkdien
sten. Aan Hem klaagden mensen hun nood
en verdriet. Zij zongen hun lied, meestal uit
de diepte, toch soms op hoge toon.
Bij de herdenking van de watersnood 1953
zie ik voor ons volk maar één weg: dat is
terug naar God, bidden om Zijn zorg. Zijn
leiding, om wijsheid van Boven, of zoals de
profeet Micha het zegt: Hij heeft u bekend
gemaakt, om mens, wat goed is; en wat eist
de Heere van u, dan recht te doen, en wel
dadigheid lief te hebben en ootmoedig te
wandelen met uw God (6:8).
Herdenken roept ons tot de levenspraktijk
van deze tekst.
De dijken zijn van levensbelang voor ons.
Maar ze worden voortdurend ondermijnd
door de muskusrat. Als dit dier niet bestre
den wordt dan zullen onze dijken er straks
uitzien als een gatenkaas en zijn we niet
meer veilig als de storm weer eens over
ons land raast. Op Goeree-Overflakkee
zijn ook rattenbestrijders aan het werk. Ze
werden opgeleid door de 50-jarige Hans
Hofstede. Hij werkt als directeur van de
Dienst Muskusrattenbestrijding bij de Pro
vincie Zuid-Holland. Hans woont niet op
Goeree-Overflakkee maar hij wilde graag
in het programma 'Flakkeecialiteiten' op
Radio Flakkee over zijn werk, zijn leven
en het nut van de rattenbestrijding óp Goe
ree-Overflakkee vertellen. Zaterdag om
09.00 uur hoort u zijn verhaal in 'Flakkee
cialiteiten' op Radio Flakkee. De herha
ling is dinsdag om 18.00 uur.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschiijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)47 10 20
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: AIgemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,27:
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingslermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdractiten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Adoertentie-acquisitie;
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22.
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd,
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,25.
Per jaar €35,00.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur ds. R. Veldman, voorbereiding Hei
lig Avondmaal en 18.30 uur ds. J.
Lohuis, Scherpenisse. Eben-Haëzer:
930 uur ds. C. Oorschot, Thoien en
18.30 uur ds. R. Veldman, voorbereiding
Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en
18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00
uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. P. C.
Koster - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur
ds. T. H. Koelewijn en 18.30 uur ds. A.
A. Rijken.
GOEDBREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.30
uur ds. C, Oorschot, Thoien.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk
10.00 uur ds. J. C. van Westenbrugge,
H.A. en 18.30 uur ds. F. Roosenboom.
MELISSANT Herv. Gem. 10.00 uur ds. J.
Vroegindeweij, Bilthoven en 18,00 uur
ds. K. M. van Dijk, Opheusden - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 uur ds. A. Worst en
17.00 uur ds. J. Kroeze - Ger. Gem. in
Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. H. Adriaanse, Dinteloord, voorberei
ding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds.
J. van Belzen, Maassluis - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van Wijk en 18.00 uur ds. A. F. Voets
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. G. C.
Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds.
F, van Duijvenboden en 15.30 uur Sa-
menzangdienst - Rem. Ger. Gem.
10.00 uur ds. Esveld - Herv. 'Exodus'
Gem. 10.00 uur ds. H. D. van Hoogstra
ten - CAMA Christengemeente, het
Frieel 10.00 uur R. Kuijer, H.A.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. F. Voets en 18.00 uur ds. C. Gie-
len -- Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur
ds. F. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk
10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen -
Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 16.45
uur leesdienst.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. J. F. J. Voets en 18.00 uur Dr. C. A.
van der Sluijs, herdenking Water
snoodramp 1953 - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Lingen, v.m. her
denking watersnoodramp en nam. voor
bereiding Heilig Avondmaal - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam-
som - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. N.
LA. van Exel en 18.00 uur ds. A. S.
Rienstra.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. B. Jongeneel, Ederveen en 18.00
uur ds. F. van Duijvenboden - Ger.
Kerk 10.00 uur drs. D. A. Sonneveld en
18.00 uur ds. J. C. van Westenbrugge.
OOLTGENSFLAAT Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur dr. T. E. v. Spanje, herdenking
watersnoodranip - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur
drs. Becker en 18.00 uur drs. Fran-cke.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. C. Klein, St. Fhilipsland.
Vijftig jaar na de watersnood is 'de ramp'
nog steeds actueel. De verbijstering en de
ontsteltenis van de bewoners van het
rampgebied was nauwelijks onder woorden
te brengen. Onvoorstelbare gebeurtenissen
trojfen de slachtojfers tot in het diepst
van hun bestaan. De 'herinnerde ramp' is
uitgegroeid tot een indrukwekkende verza
meling getuigenissen die de herinnering
aan die bange dagen levend houdt. Tege
lijkertijd moet worden geconstateerd dat
de belangstelling voor de ramp buiten de
kring van de slachtojfers niet groot is. Veel
Nederlanders, ook uit de getroffen dorpen,
weten vaak niet veel meer dan enkele flar
den van de ramp van '53. Monumenten en
andere sporen van het woedende water
zijn vaag bekend en worden pas na enig
zoeken gevonden. De herdenkingen die
morgen plaatsvinden, zullen de aandacht
op 'de ramp' vestigen, maar of die belang
stelling een blijvend karakter krijgt, is de
vraag.
De ramp van 1953 werd door de Koude
oorlog en de voortgaande wederopbouw
'onzichtbaar' in de nationale geschiedenis.
De nationale politiek verdrong de ramp
onbewust naar de achtergrond. Met de wet
op de Deltawerken werd de ramp een 'afge
sloten' hoofdstuk. De slachtoffers en de
nabestaanden bleven achter met gevoe
lens van onmacht en onbegrip. Herinne
ringen bleven decennialang lang onuitge
sproken en werden pas later verteld. Het
aan de openbaarheid prijsgeven van herin
neringen heeft het beeld van de ramp
ingrijpend veranderd. Naast het officiële
beeld van de ramp spreken we van de 'her
innerde ramp'. Het officiële beeld
beschouwt de ramp als een fase in de
vaderlandse geschiedenis, die dankzij
nationale inspanningen tot het verleden
behoort. De 'herinnerde' ramp stelt de her
innering aan het leed centraal, leed dat
tot op de dag van vandaag z'n sporen
nalaat.
Aan de vooravond van de vijftigste her
denking zijn er ongetwijfeld vragen en
overpeinzingen. Welke plaats neemt de
ramp in de nationale geschiedenis in en
hoe wordt in de toekomst het herdenken
gestalte gegeven? De herinnering aan de
ramp moet doorgegeven worden. Op deze
plaats wil ik pleiten voor lokale herdenkin
gen van de slachtoffers van de water
snoodramp. In het verlengde van deze her
denkingen kan adoptie van een monument
door scholen en verenigingen de herinne
ring aan de februariramp van 1953 levend
houden.
GOEREE-^
Het is de moeite waard om weer eens
langs te komen in de wereldwinkel. De
inkoopsters zijn weer op pad geweest, en
hebben weer zulke mooie artikelen inge
kocht. Vazen en schalen, houten katten,
kikkers van allerlei materiaal, en héél
apart serviesgoed. Te veel op om op te
noemen, dus: gauw komen kijken!
De koffie staat klaar, van Max Havelaar
uiteraard, in de Wereldwinkel aan het
Spuiplein (achter de Winkeldiek) te Mid
delhamis, op vrijdagavond van 18.00 uur
tot 21.00 uur, en op zaterdag van 09.00 uur
tot 17.00 uur. Tot ziens!
Morgen, zaterdag 1 februari, wordt in Som
melsdijk (m.u.v. de Westplaat) het oud
papier weer opgehaald door de mannen van
Mannenkoor 'Ons Koor". U kunt ze 's mor
gens tussen 9 en 12 uur verwachten. En wilt
u dat ze uw oud papier meenemen dat u in de
afgelopen 4 weken hebt opgespaard, zet het
dan goed verpakt (zo nodig met touw of
tape) op een goed zichtbare plaats aan de
weg. De mannen halen het dan gegarandeerd
bij u op.
"God alleen is groot! Hoe zijn wij aan dat
woord herinnerd in de bange dagen die ach
ter ons liggen. Onverwachts immers werd de
mens, met al zijn kennen en kunnen, bij zijn
kleinheid, nietigheid en diepe afhankelijk
heid bepaald. De wind begon te waaien. De
storm begon te loeien. De wateren begonnen
te rijzen. De golven begonnen te bruisen.
Dijken werden doorbroken. Dorpen en ste
den werden overspoeld. Mens en dier wer
den op eenmaal met dood en ondergang
bedreigd. O, hoe klein, hoe nietig, hoe diep
afhankelijk gevoelde zich toen op eenmaal
de mens!
Op de zondag, volgend op 1 februari 1953,
zal vanaf menige kansel in den lande aan
dacht gegeven zijn aan de watersnoodramp
die het zuiden van Nederland getroffen had.
De bovenstaande woorden vormen het begin
van een preek die op 8 februari werd
gehouden in de Christelijke Gereformeerde
kerk van Dordrecht. De prediker was domi
nee M. Baan, de predikant die aan die
gemeente was verbonden. Het was een
'zondag van gebed en boete'Twee maal die
dag ging hij voor in een dienst die beide spe
ciaal gericht waren op verootmoediging
voor Gods aangezicht in verband met de
nood van toen.
Allebei de boetepreken zijn later in druk ver
schenen. Ze zijn één dezer dagen herdrukt en
worden opnieuw verkrijgbaar gesteld nu de
watersnoodramp vijftig jaren achter ons ligt.
Boekhandel Akershoek te Ouddorp bestaat
binnenkort tien jaar en heeft daarin aanleid
ing gezien om met dit uitgaafje te komen.
Was de netto verkoopopbrengst van de oor
spronkelijke brochure bestemd voor 'de
getroffenen door de watersnood', de
opbrengst nu komt ten bate van Roparun
hospice 'Calando' te Dirksland.
's Morgens preekte ds. Baan over een woord
uit het profetenboek van Nahum: "Des
Heeren weg is in wer\'elwind en in storm. En
de wolken zijn het stof Zijner voeten Het is
een oordeelsaankondiging over Ninevé, de
hoofdstad van het wereldrijk Assyrië. De
Heere zou met Zijn oordelen komen over die
stad die zich van God en Zijn gebod niets
aantrok. Ds, Baan trekt in zijn preek een par
allel met de situatie van Nederland. Hij wijst
op het geduld van de Heere met ons voUc,
ondanks de zonde die zich meer en meer
openbaarde. "De Heere is lankmoedig! Ga
de geschiedenis maar eens na. Blijven wij
maar bij de laatste vijftig jaren. Bij de eerste
wereldoorlog werd ons land gespaard,
hoewel wij de oorlog hadden verdiend.
Maar de Heere was lankmoedig. Bij de
tweede wereldoorlog kwam de oorlog ook
over onze grenzen. Duizenden zijn
omgekomen door de dood; ons land werd
geschonden, maar nog niet vernield! En
wat hebben wij toen gedaan? Wel, wij zijn
aan onze herstelwerkzaamheden begonnen;
wij moesten toch weer voor de dag komen...
Alles goed en wel, maar geschiedde er niet
veel buiten God? Werd Gods naam niet
miskend? Zijn dag niet ontheiligd?Zijn
dienst niet genegeerd? En zie, nu kwam
de Heere onverwachts tot ons in wervelwind
en storm...
Ds. Baan laat deze eerste preek uitlopen op
een oproep tot verootmoediging. Nodig is
het om te buigen voor de grote en majesteit
elijke God. Onze kleinheid en nietigheid,
maar ook onze zondigheid en vloek-
waardigheid moeten worden erkend. Het is
een oproep om die God te zoeken die slaat,
maar die ook heelt. Het is in dat verband dat
hij wijst op de Schuilplaats die in Christus
Jezus is.
Op dat thema gaat hij in zijn tweede preek
verder. De tekst is genomen uit 2 Samuel 24,
waar David zijn zonden de Heere belijdt:
"Zie, ik heb gezondigd!" En dan gebeuren er
twee dingen: de ramp die zich over het volk
voltrekt, stopt. En de Heere verzoent de
schuld van David. Op grond vaii het offer dat
wordt gebracht.
Ds. Baan trekt lijnen naar de actualiteit van
zijn dagen. Het is een boodschap die vijftig
jaar na dato nog geldt. De rampen en oorde
len willen ons brengen in de verootmoedig
ing bij de Heere. Ze prediken ons: "Zie, het
Lam van God dat de zonde der wereld weg
neemt!"
De neem nog enkele woorden over: "Bij dat
altaar van Golgotha is er alzo alleen maar
hope - voor een mens, voor een land, voor
een volk, dat leeft onder de openbaring van
het oordeel. Ja, zo alleen kan het oordeel
nog afgewend worden. Maar dan moeten wij
alleen naar dat Altaar. Dan moeten wij
alleen leren schuilen bij het offer van Jezus
bloed.
N.a.v.: Ds. M..Baan, Des Heeren weg in
wervelwind en storm. Twee tijdpreken.
Uitgegeven door boekhandel Akershoek
te Ouddorp. Brochure. 24 pag. Prijs
2,50. Bij toezending 3,50. Bestelling
via telefoonnummer 0187- 684267, via
e-ntail info@akershoek.nl of door over
making op girorekening 4036 776 t.n.v.
boekhandel Akershoek te Ouddorp.
J.M.J. Kieviet
Vrijdag 14 februari zullen geïnteresseerde
statenleden, kandidaat statenleden en Twee
de Kamerleden een werkbezoek brengen op
uitnodiging van de CDA-afdelingen Goeree
Overflakkee. Zij bezoeken dan een drietal
bedrijven en een school in de gemeente
Goedereede. Dit zijn de visafslag. Fa. Pad
mos, Fa. Maaskant en de Visserij school.
Volledig op de hoogte van het reilen en zei
len in DE gemeente volgt er aansluitend een
informatieve bijeenkomst om 20.00 uur in
'Doipstienden' te Ouddorp. Iedereen is bij
deze bijeenkomst uitgenodigd.
De sprekers zullen zijn: het Statenlid de
heer Wiebe Dijkstra, sectorcommissie
Groen en Milieu en drs. Siem Buys, kamer
lid, visserij, internationale zeevaart en de
volksgezondheid. Zij zullen ingaan op de
problematiek in de landbouw, visserij^ vei
ligheid en zorg.
Hierna is er gelegenheid tot discussie en het
stellen van vragen onder leiding van de heer
L.C. van der Velden, voorzitter campagne
team Goedereede.
Er zijn in ons gebied enige baby's geboren
op de Ie en 2e februari 1953. Deze geboor
ten hebben eerder in de krant gestaan, behal
ve die van Janneke van Nimwegen. Zij is op
1 februari 1953 in het Meulehuus te Som
melsdijk geboren. Haar vader was Leendert
Teunis van Nimwegen en haar moeder is
Jannetje Slui. Het gezin telde al zes kinde
ren en woonde in de A. J. de Graaffstraat.
Net voordat het water later op de zondag het
dorp binnenstroomde werden zij per taxi
naar de Westdijk gebracht. Van Nimwegen
zelf was met zijn tractor andere mensen aan
het helpen terwijl in het Meulehuus, waar zij
al eerder hadden gewoond, de baby werd
geboren. Ze kreeg de naam Janneke.
Het gezin is daarna geëvacueerd naar Berkel
en Rodenrijs.
Thans woont Janneke in Ouddorp. Zij is
gehuwd met Wout Visser en hebben twee
kinderen: Frank en Eveline. Helaas is Jan
neke ernstig ziek maar ze wou toch graag
hebben dat van haar geboorte op die Ramp
dag aandacht werd geschonken.
Janneke van Nimwegen is een schoonzuster
van D. Hoogzand die dit gegeven aan de
redactie van Eilanden Nieuws heeft doorge
geven.
OUDE TONGE - zaterdagavond 1 februari
(Rampherdenking) 19.00 uur ds. G. J. van
Aalst.
Met het project 'Kijkdijken' worden de leer
lingen stilgezet bij zowel het verleden, het
heden als de toekomst; dit in relatie tot
waterbeheersing en hoe land en water zich
tot elkaar verhouden. Het project bestaat uit
drie delen. Deel 1 staat in het teken van het
herdenken en inleven van de ramp. De leer
lingen nemen kennis van de geschiedenis
van de watersnoodramp en de waterbeheer
sing in en buiten Goeree.-Overtlakkee. Met
een door de watersnood veranderde kijk op
water, belicht deel 2 van het project het
heden: hoe staan we nu tegenover water en
hoe beleven we thans de verhouding water
en land? In deel 3 ontdekken de leerlingen
vooral de kansen in de water- en iandver-
houding. Door middel van creatieve en
kunstzinnige activiteiten geven ze vorm aan
hun eigen (toekomst)ideeën over wonen en
leven met water en land, gericht op het jaar
2053. Hoe zal Nederland er dan uitzien?
Om daaraan vorm te kunnen geven, heeft
'Het Kunstgebouw' aan 35 scholen op en
buiten Goeree-Overflakkee in totaal maar
liefst 220 kartonnen kijkdozen verstrekt in
de vorm van een dijk. Al die - 1 meter lange
- dozen worden door de leerlingen verder
afgewerkt en aangekleed naar hun eigen
ideeën over hoe we in Nederland in de toe
komst samen zullen leven en wonen met het
ons omringende water. Aan het eind van het
project 'Kijkdijken', in apiil a.s., zullen de
dijkdozen van alle deelnemende scholen
samen worden gebracht in één grote ten
toonstelling in het Waterschapshuis te Mid
delhamis, zodat daar een 220 meter lange
dijk zal ontstaan!
Bij de dozen was ook een lespakket gevoegd
met een 'spoorboekje' dat een overzicht
geeft van alle lessen en de mogelijkheden
om de projecten 'Kijkdijken' en 'On'wijs
Nat'53' met elkaar te combineren.
Van beide projecten waren maandagmiddag
de organisatoren aanwezig in de Oude Tong-
se basisschool, toen Minister mevrouw Van
der Hoeven daar het startschot voor de pro
jecten zou geven. Ze prees de initiatiefne
mers, enerzijds omdat met deze projecten
gebeurtenissen uit het verleden geplaatst
worden in het licht van heden en toekomst,
en anderzijds omdat de projecten een prach
tige combinatie bieden van gebruikmaking
van iet en het prikkelen van de eigen creati
viteit van de leerlingen. De minister waar
schuwde er overigens voor dat Nederland in
zijn strijd tegen het water zich niet in slaap
moet laten sussen door de aanwezigheid van
de Deltawerken. "Water is grillig", zei ze.
"En zeewater onder controle? Geloof dat
maar nooit!"
Samen met de leerlingen Nick Felsbourg en
Sylvia Beerens liet de Minister beide projec
ten van start gaan door het gat tussen twee al
afgewerkte en voor de gelegenheid neerge
zette dijkdozen te dichten met een nog niet
afgewerkte doos, waarna Elycia Siehakus de
bewindsvrouw een presentje gaf in de vorm
van een lespakket. Trouwens, bij binnen
komst was ze al verwelkomd door Danny
Nobels en Arjan van der Wende, die
mevrouw Van der Hoeven samen een bos
bloemen overhandigden.
Na het startschot nam de Minister een kijkje
in het 'Computer-hock' - zoals dat op tie
school heet waarin een aantal leerlingen
bezig was met 'Sporen van het woedende
water'Ook liep ze nog even de klas binnen
om zich ervan te vergewissen hóe de kinde
ren hun best aan 't doen zijn om hun steentje
bij te dragen aan de dijk van 220 meter lang,
die in april al klaar moet zijn!