Een product van kloneren e tl) i eb Minister opent watersnood projecten Kijkdijken en On'wijs Nat '53 PREDIKBEURTEN Folderert ÊIIAtlDQI-niEUWS Opa op de bon na rijles aan kleinzoon Inbraak kantoor; auto weggenomen EIIAnDEt1-niEUW5 ZAJW-avond met Bond Tegen Het Vloeken Dr. H.F. Kohlbrugge (1803-1875) Auto in de berm en tegen boom Kloneren Welke gevolgen? W. H. Velema Zondag 26 januari 2003 Alledaags A. Herv G PAGINA 2 VRUDAG 24 JANUARI 2003 Het is een nieuw werkwoord. In de Grote Van Dale van 1985 komt het nog niet voor. Daar treffen we wel het werkwoord klonen aan. Het wordt omschreven als door vegeta tieve voortplanting genetisch identieke indi viduen produceren. Het kon niet uitblijven. Deze manipulerende methode wordt nu ook op mensen toegepast. Eerst waren de gewassen en de dieren aan de beurt, en nu dan de mensen. Ik neem aan dat de verlenging van het werkwoord klonen tot kloneren bedoeld is om daarmee te verwoor den wat zich van plant via het dier tot men sen heeft uitgebreid. De berichten over het kloneren van mensen zijn behoorlijk vaag. Tot twee keer toe moet het gelukt zijn een mens te doen ontstaan met behulp van kloneren. Er worden echter geen gegevens verstrekt die te controleren zijn. Of dat voortkomt uit terughoudendheid in verband met het feit dat kloneren van mensen in Nederland bij de wet is verboden, dan wel of het succes alleen verbaal geweld is maar geen reëel resultaat, weet ik niet. De berichten erover zijn in elk geval onduide- lijk. Wat ik nu ga schrijven heeft niet alleen betrekking op een eventueel resultaat. Het betreft evenzeer de poging tot kloneren. Wat er gebeurt Kloneren omschrijft het plaatsen van de kern van bijvoorbeeld de huidcel (of van DNA- materiaal) in de eicel van een vrouw. Als dit proces is gelukt, zal het embryo in het lichaam van een vrouw worden ingebracht. Deze vrouw zal na maanden van zwanger schap het kind ter wereld brengen. Voordat ik verder inga op de ethische aspec ten van dit bedrijf, dat ik als manipulatie in de negatieve betekenis van het woord wil karakteriseren, wijs ik op wat eraan vooraf is gegaan. Dat is de methode van reageerbuis bevruchting, ook wel In-Vitro-Fertilisatie genoemd. Er is onder protestantse ethici ver schil van mening over de waardering van deze methode van voortplanting. Ik zeg dat heel duidelijk. Mijn collega Douma staat hier positief tegenover. Ik heb niet de vrij moedigheid gevonden om zijn standpunt te delen of te verdedigen. Dit verschil van mening maakt mij wel voorzichtig in een veroordeling van deze methode. Ik heb mij beperkt tot een afwijzing ervan zonder er een veroordeling over te willen of te durven uit spreken. Ik wijs er nu wel op dat reageerbuisbevruch ting een methode vertegenwoordigt die een tussenstadium is naar het kloneren. Ik voeg eraan toe dat er een behoorlijk verschil is tussen beide methoden. Toch doet het klone ren zijn winst met de ervaringen die opge daan zijn met de IVF-methode. Dit gezegd zijnde wijs ik erop dat kloneren voor een aantal ingrijpende ethische vragen stelt. Wie zijn de ouders? In de eerste plaats: Wie zijn de ouders? Prof. Dr. H. lochemsen heeft in een recent artikel in het Reformatorisch Dagblad erop gewezen dat men de ouders van de kemdo- nor kan beschouwen als de ouders van de kloon. Er is echter ook een relatie met de donor van de eicel. Daarbij komt nog dat het door kloneren verkregen embryo geplaatst moet worden in de baarmoeder van een vrouw. Uit technieken die bij reageerbuis bevruchting gebruikt zijn, is duidelijk dat deze vrouw een buitenstaande derde kan zijn. We krijgen dan dezelfde ingewikkelde problemen bij kloneren als bij reageerbuis bevruchting, wat betreft het draagmoeder schap. Ik laat deze problemen nu verder rus ten. Alleen wijs ik nogmaals op de overeen komst in ethische problematiek bij de IVF- methode. Terecht schrijft prof Jochemsen dat, gezien vanuit normale verwantschapsverhoudingen de kloon gezien kan worden als een verlate eeneii ge tweelingbroer of -zus van de kerndonor. We hebben dus met drie direct betrokkenen te doen: de donor van de kemcel, de donor van de eicel en de baarmoeder waarin het embryo wordt ingeplant om na een periode van zwangerschap het kind ter wereld te brengen. Deze drie kunnen van verschillende perso nen zijn. Ze kunnen ook alle drie van een en dezelfde persoon afkomstig zijn. Als dat het geval is, zou de vrouw in zekere zin haar eeneiige tweelingzuster baren, schrijft Jochemsen. Men ziet niet alleen hoe ingewikkeld dit (voortplantings-)proces wordt. Men ziet ook hoe volstrekt onnatuurlijk (in de zin van tegennatuurlijk) dit proces kan verlopen. Een vrouw die haar eigen zuster ter wereld brengt. Een kind dat dezelfde generatie als de moeder vertegenwoordigt. Hier wordt de scheppingsorde totaal ver stoord. De mens neemt het voortplantings proces in eigen handen. Voortplanting wordt daarmee - hoe pijnlijk het ook is dit te zeg gen - een productieproces; waarbij niet meer te spreken is van het wonder van bevruch ting en geboorte. Dit is in de letterlijke zin van het woord (een poging tot) mensen maken. Dat maken betreft dan de kopie, waarvoor het origineel dan als leverancier dient. Intussen zal duidelijk geworden zijn dat - ik noem het ironisch - in dit fabricageproces alle mogelijke variaties denkbaar zijn. Men kan trachten een mens op bestelling te fabri ceren. Het woord creëren vind ik in dit ver band volstrekt ongepast. Tot zover een korte omschrijving van wat wetenschappers beogen en aandurven bij het kloneren. Ik beperk me tot de hier geschetste hoofdlijnen. De mens wil schepper van liet leven zijn Het is duidelijk dat in heel dit streven de mens God als Schepper wil evenaren. De mens wil schepper van het leven zijn. Daar toe verlaat hij de door God aangewezen weg van voortplanting binnen het huwelijk, door de vereniging van man en vrouw. Daartoe gaat de mens zelf aan het werk. Hij construeert in het laboratorium een product. We kunnen dat eigenlijk niet meer een kind van de ouders noemen. Het kind is de gelij ke, (kopie) van de donor van de kemcel. Daarmee wordt het verschil tussen de ene generatie en de andere wezenlijk aangetast, om niet te zeggen ernstig verstoord. Wij weten (nog) niet wat de psychische en lichamelijke gevolgen zijn voor het kind dat als product van klonering ter wereld komt. Wel is bekend dat pogingen tot kloneren in de dierenwereld tot veel misproducten heb ben geleid. Moeten mensen die zelfde weg gaan en die zelfde mislukkingen ondergaan? Mag men mensen daaraan blootstellen? Hier wordt de scheppingsorde geschonden en de door God gestelde regel overtreden. De mensheid heeft van de ongehoorzaam heid aan Gods gebod in eigen hart en in het leven met elkaar ernstige, donkere gevolgen ondervonden. De zonde wordt duur betaald. Het is te vrezen dat dit ook geldt op soma tisch (lichamelijk) en psychisch gebied bij het kloneren van mensen. Het verbod daar toe blijve in Nederland gehandhaafd en naar we hopen ook daar buiten. DIRKSLAND - Woensdagmorgen rond kwart voor elf zagen surveillerende politie mensen op de Westdijk wel een heel jongen bestuurder in een personenwagen. De auto werd aan de kant gezet, waarbij bleek dat de bestuurder, woonachting in Dirksland, twaalf jaar was. Naast hem zat zijn 71-jarige opa uit Ouddorp, die hem rijles gaf. De opa verklaarde dat er eigenlijk niets kon gebeuren, want hij had immers de handrem binnen handbereik. Zijn rij-instructie werd niet gewaardeerd door de politiemensen, die hem een bekeuring gaven voor het rijles geven zonder in het bezit te zijn van een gel dig certificaat. DIRKSLAND Tussen dinsdagavond half twaalf en woensdagmorgen half acht werd in een bedrijf aan de Watertoren ingebroken. Onbekenden hadden een raam van het pand geforceerd. Onder meer een aantal compu ters, velgen en autosleutels werden wegge nomen. Tevens werd een voor het pand geparkeerd staande auto, een BMW ont vreemd. In de loop van de morgen werd de auto uitgebrand aangetroffen in de bossen bij Zundert. chr. streeliblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 email: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27: contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur slmtlngstermljn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel.(0187)47 10 22, privé (01871 60 14 40 e-mall: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per Jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. G. C. Kunz, Sommelsdijk en 18.30 uur ds. W. L. Smelt, Stellen- dam. Ehen-Haëzer: 9.30 en 18.30 uur kand. C. M. Klok, Katwijk aan Zee. Woensdag 29 januari, Dorpskerk: 19.30 uur kand. J. den Ouden, Nederhe- mert - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur br. R Reedijk en 18.30 uur ds. W. R Ferguson - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. T H. Koelewijn en 18.30 uur de heer W. Tanis. GOEDEREEDE-Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Kommers, Stavenisse en 18.00 uur kand. L. de Wit, Arnemuiden. Vrij dag 31 januari: 14.30 uur ds. W. L. Smelt, huwelijksbevestiging Peter Koenraad en Monica Keijzer - Ger. Kerk 10.00 uur leesdienst en 18.30 uur ds. J. C. van Westenbrugge. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. M. Visser, Boven-Hardinxveld, be diening Heilige Doop en 18.00 uur ds. J. H. C. Olie, Spijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Karels, bed. en dankz. H.A. - Ger. Kerk 9.30 uur ds. D. de Rooij en 17.00 uur ds. P. Vis - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. Nobel, Linschoten en 18.00 uur ds. D. Dekker, Harderwijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. Verboom en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. H. v. d. Berg - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur R. de Vos - CAMA Christengemeente, het Prieel 10.00 uur J. Schippers. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. Kreuk, Polsbroeken 18.00 uur ds. A. P Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur en 16.45 uur ds. A. J. Balk. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uu ds. P C. Hoek, Sint Annaland en 18.00 uur ds. A. Belder- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. B. J. Wiegeraard, Reeuwijk en 18.00 uur ds. A. van Lingen, bediening Heili ge Doop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. J. Catsburg, Goes en 18.00 uur ds. H. A. Samsom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Bre- derveld en 18.00 uur ds. J.C. Buur- meester. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. Klein, St. Philipsland en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur de heer J, Glas en 18.00 uur drs. G. A. Trouwborst. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur kand. A. van Kralingen, Ridderkerk en 18.00 uur dr. T E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer K. Baas, kinder- en jeugddienst en 18.00 uur drs. Rienstra. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht. Tegenwoordig lijkt iedereen de halve wereld te willen vooizien van folders. Van overzichtelijk A-vietije tot de kleurrijke fold ers en de vele pagina 's tellende boekwerken van loarenhuizen en landelijke ketens. Tel daarbij op de reclame van bouwmarkten, meubelzaken en elektronica-filialen en u heeft bijna dagelijks een halfbedekte deur mat of een 'goed' gevulde brievenbus. Alleen de bekende stickers zijn hiertegen redelijk bestand. Vandaag een alledaagse 'mini-folder' over j)af)iei-verspilling en hrievenbusvemuiling. Alles lijkt tegenwoordig in de aanbieding; reusachtige prijzen leiden tot een folderrage van ongekend formaat. Een selectie: side table, laptoptas, dubbelwandige au bain marie pan, hmricane glas mozaïek, cafetière Celebes, fluitketel Manhattan en vaas Fresia. Het lijkt wel een wereldreis. Enige talenkennis is bij dergelijke aankopen vereist. Voor u het weet komt u thuis met een pastelkleurig plantenpotje of een muskietennet. Een eenmalige barbecue en een opblaasbare stoel behoren ook tot de mogelijkheden. Beschikt u wel over vol doende bergruimte'? Even verderop doen we nog enkele inkopen. Een vlakschuurmachine, schuifdeursyste men de luxe, een staiiset voor be^nners, een multifunctionele broes of een paintcad- dy. U eindigt in ieder geval op de grond. Op uniclic laminaat parket. Van Heracles natuurlijk. Daarna bezoeken we nog een xüinkel. Hier zijn de inkopen gauw gedaan. Een koel/vriescombi type iglo, een pre-paid verrepraat, een elektronische personen weegschaal type kilo, een reisföhn type ondenueg, een sandwichmaker en een klokradio kunnen niet gemist worden. Het laatste om bij de tijd te blijven. Hier eindigt u als u niet uitkijkt op zwart zaad. Inpakken dus en wegioezen. Tenslotte nog even langs de super. Daar koop je vandaag de dag niet alleen talloze som-ten zuivel, waaronder scharrelmelk en dubbelyoghuii, maar ook vierkleurenfris drank met de smaak van getemde limoe nen, houtskool pizza's, kano's rechthoekige rondbijtkoek, driegranenmac- aroni, halve kippen en hele liters. Enigszins uit het kooplood geslagen kxua- men xue na een barre reis lueer thuis. En dan te bedenken dat volgens de reclame- blaadjesverspreiders folderen nog altijd loont. Jongelui, jullie zijn allemaal uitgenodigd om zaterdagavond 25 januari, morgen dus, vanaf half acht naar verenigingsgebouw 'Elim' te komen aan de Zuiddijk in Nieuwe Tonge. De Bond Tegen Het Vloeken heeft ons veel mee te geven. Heb jij een vraag, stel die dan (of schrijf 'em op!). Maar natuurlijk is er ook tijd voor gezelligheid! Commissie Z.A.J.W. Op 15 augustus van dit jaar zal het 200 jaar geleden zijn dat in Amsterdam Hermann Friedrich Kohlbrugge werd geboren, als oudste van twaalf kinderen. De familie Kohlbrugge is afkomstig uit het Hannoverse dorp Ankum bij Osnabrück in Duitsland. Zijn vader Hermann Gerhard had zich als zeepfabrikant in Holland gevestigd. Als de jonge Frits zijn theologische studie heeft afgerond, begint een periode van strijd en lij den, die bijna twintig jaren zou voortduren. De oorzaak is dat Kohlbrugge zich weigert aan te passen aan (zoals hij het noemt) de 'negatieve neologie' van zijn dagen, de nieu we leer die de fundamentele waarheden van de Heilige Schrift loochent. Geheel wille keurig wordt hem het lidmaatschap van de Hervormde Kerk geweigerd. Eerst in 1848 ontvangt hij een gemeente, de Niederlan- disch-Reformierte Gemeinde te Elberfeld in het Wuppertal te Duitsland. Mede ter gelegenheid van dit 'Kohlbrugge- jaar' wijs ik in dit artikel naar een klein en fijnzinnig boekje, dat drie overdenkingen van hem bevat. Ze vormen een meditatieve verklaring van de drie gelijkenissen van Lukas 15, namelijk over het verioren schaap, de verloren penning en de verloren zoon. Kohlbrugge zag ze in eikaars verlengde lig gen. Ik geef hem even het woord; "Het onderscheid tussen deze drie gelijkenissen ligt daarin, dat in de eerste, die van de her der, het doen van de Zoon van God wordt voorgesteld. In de tweede, die van de vrouw, het werk van de Heilige Geest, Die in het Hebreeuws vrouwelijk is en als een zorgza me moeder in de Gemeente werkt. In de der de tenslotte het handelen van God de Vader. In het geheel dus het regeren van de Drie enige God, Die de verloren zondaar tot, bij en in Zich opneemt. De Heere Jezus sprak deze gelijkenissen uit toen zondaren van allerlei slag zich rond Hem verzameld hadden. Het eerste vers van Lukas 15 spreekt van 'tollenaars en zon daars'. De godsdienstige elite van het volk stootte zich daar echter aan. Hoe kan een rabbi als Jezus is zich nu inlaten met dat soort volk."Deze ontvangt de zondaars en eet met hen.Kohlbrugge gaat er breed op in. Hij wijst erop dat de Heere Jezus op geen enkele manier de zonde vergoelijkt. En ze ook zelfs niet over het hoofd ziet. En toch: "Waarom ontx'ing Jezus dan zulke onreine mensen? O, zij kM'amen om Hem te horen. Zij kwamen om datgene van Hem te horen, wat andere tollenaars en zondaars in ande re steden van Hem gehoord hadden en waar- van zij iets vernomen hadden. Zij kwamen om de helioefte van hun ziel vervidd te heb hen: of er ook nog genade voor lien was, en hoe zij van hun zonden mochten verlost wor den." In dit verband vertelt Jezus deze gelij kenissen. De drie-enige God zoekt het verlo rene om dat te behouden. Zo moeten we dan ook naar deze hoogste Profeet en naar Zijn gelijkenissen luisteren. "Lciat ons Hem zó horen, als die behoefte hebben aan dezelfde woorden, waaracm de tollenaars en zon daars behoefte liadden. In deze overdenkingen geeft Kohlbrugge allerlei vingerwijzingen hoe we de bood schap van de Heere Jezus op onszelf hebben toe te passen. Zo bijvoorbeeld als het gaat over die jongste zoon uit de derde gelijkenis. Hij eist de erfenis op, verklaart de vader daarmee dood en gaat zijn eigen weg. "Let ten wij op de jongste zoon en gaan wij dan ons eigen gedrag na. De hand in de boezem, en wie dan te belijden heeft: 'Ik zie in de jongste zoon mijn beeld, die jongste zoon ben ik.'die zal spoedig erkennen, dat alleen door Jezus op Goddelijke, blijvende wijze aan zijn zielsbehoeften voldaan wordt.In het verre land kwam de jongen erachter dat hij zich moedwillig van zijn vader ver vreemd had. Toen hij helemaal aan de grond zat, ging hij het inzien. Wie zo zijn eigen leven gaat beschouwen - ver weg getrokken van God en van Zijn Vaderiijke leiding... "Dan hebben wij geen Christus meer, geen Evangelie meer, geen troost meer. Wij heb ben niets meer, dan dat wij onze ondergang en het eeuwig verdeif verwachten. Opmerkelijk, maar wel helemaal naar de bedoeling van deze gelijkenissen, is het dat Kohlbrugge het keerpunt in bijvoorbeeld het leven van deze jongste zoon niet legt in diens bekering, in zijn terugverlangen naar de vader. Nee, het is de herder die er op uit gaat om zijn verloren schaap te vinden. En het is de vrouw die zoekt naar haar verloren penning. En zo is het ook de vader die zijn jongen onzichtbaar naar zich toe trekt. "Laat ons met aandacht horen, hoe de Heere de tollenaars en zondaars lokte. En wat Hij van de vader zei. wat die deed, toen de zoon wederkeerde.Over die jongen lezen we: en tot zichzelf gekomen zijnde.Maar in werkelijkheid klonk het in de hemel: "Tot hiertoe en niet verder!" Dcm komt de mens tot zichzelf en keert tot zichzelf in. Zodat hij vraagt: "Wie was ik? Wat heb ik gedaan? Waartoe ben ik gekomen Waar gaat het met mij heen Is er nog genade voor zo één Wat moet ik doen om zedig te worden?" Hij kan niet anders: terug naar de Vader. En Die ont vangt hem in genade. En opnieuw mag hij Zijn zoon zijn. De toepassing en tegelijkertijd samenvatting van dit bescheiden maar zo rijke boekje bestaat uit deze ene zin; "Zo voorziet de Heere Jezus in de zielsbehoeften van ons arme zondaars. En zoals Hij dat doet, kan Hij het alleen! N.a.v.: Dr. H.F. Kohlbrugge, Verloren en gevon den. Verklaring van drie gelijkenissen. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Paperback. 48pag. Prijs €8,25. J.M.J. Kieviet Leerlin°eii van CBS Albert Scimeitzer in Stad aan 'l Hoi MIDDELHARNIS - Woensdagmorgen omstreeks kwart over zeven raakte op de Oudelandsedijk een 35-jarige man uit Numansdorp gewond, nadat hij met zijn auto in de berm was gereden. De bestuurder was, door nog onbekende oorzaak, van de weg afgeraakt en via in de berm staan de bomen tot stilstand gekomen. Het slachtoffer, dat onder meer een hersenschudding opliep, werd door GGD-personeel vervoerd naar het ziekenhuis in Dirksland. Op donderdag 16 januari kregen alle scholen op Goeree- Overflakkee, en een aantal van daarbuiten, hun lespakketten van Kijkdijken en On'wijs Nat '53 uitgereikt. Met deze les pakketten kunnen de leerlingen zich op een creatieve en interactieve manier verdiepen in Nederlands altijddurende strijd tegen het water. De lesmaterialen zijn ontwikkeld door stichting Kunstgebouw uit Rijswijk (ZH) en stichting On'wijs Goeree-Overflakkee. De samenwerking van deze twee stich tingen heeft geleid tot een aantrekkelijk en compleet water snoodproject, waarin verleden, heden en toekomst belicht worden. Uitgangspunt is de watersnoodramp van 1953. Stichting Kunstgebouw heeft in opdracht van stichting Openlucht theater Goeree-Overflakkee het project Kijkdijken ontwikkeld. Klas sen die meedoen met Kijkdijken hebben een grote kartonnen kijkdijk in de klas gekregen. De kinderen kunnen deze kijkdijk naar eigen inzicht, aan de hand van een 13-tal creatieve lesideeën vormgeven. Aan het eind van het project, in april, worden alle kijkdijken verza meld en tentoongesteld in het waterschapshuis in Middelhamis. On'wijs Nat '53 is ontwikkeld door stichting On'wijs Goeree-Over flakkee. Deze stichting stimuleert het ICT-gebruik op de eilandelijke basisscholen. Voor het project is een speciale website/cd-rom gemaakt, genaamd 'Sporen van het woedende water'. 'Sporen van het woedende water' belicht de Nederlandse strijd tegen het water vanuit verschillende invalshoeken. De website/cd-rom bevat veel foto's, filmbeelden, geluidsfragmenten en animaties. Aan de hand van de lessen van Kijkdijken en On'wijs Nat '53 gaan leerhngen op zoek naar sporen van de ramp in hun eigen omgeving. Elke school maakt met behulp van de gevonden sporen een digitaal werkstuk dat door On'wijs op de website www.onwijsnat53.nl geplaatst wordt. Op 27 januari 2003 om 14.30 uur zal Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven op Rooms Katholieke basisschool 'de Nobelaer" in Oude-Tonge de projecten officieel openen. Een toepasselijke plaats, want school 'de Nobelaer' staat in de Julianastraat te Oude-Tonge. En daar waren de meeste slachtoffers te betreuren (305). De Julianastraat werd vrijwel geheel weggevaagd door het woedende water.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2