In de prijzen vallen
bij de Postcodeloterij
etïi i
PREDIKBEURTEN
Molenvriend(in)
Nieuwjaarsbijeenkomst in Ouddorp,
begin van lustrumjaar Calando
■I
Vierde plaats voor
Jeugdorkest 'Apollo'
EIIAIIDEII-tllEUWS
Artikelen gezocht
voor veiling jaarmarkt
Middeleeuws con
cert in Dordrecht
Om de vastheid van
het verbond
Op zoek naar de
grootste kunstenaar
Sportavond 'Spirit
EIIAI1|]^f.t1ICUW5
VRIJDAG 17 JANUARI 2003
Onverwacht
Waarom zoveel belangstelling?
Het lot werpen in Israël
Twee bezwaren
Geen spelletje spelen met hebzucht
Beroep Ger. Gemeente
Dirksiand
Zondag 19 januari 2003
Le Due vecht tegen straf
illegale lozingen
Gaan jullie
binnenkort
PAGINA 2
Geheel onverwacht zijn mensen in het over
wegend kerkelijke dorp Daarle in de prijzen
gevallen. Het totaalbedrag dat inwoners van
het Overijsselse dorp ten deel viel is 18.9
miljoen euro. Dat is ruim veertig miljoen
gulden. De voornaamste winnaars, volgens
de krant allen boerengezinnen, krijgen 1.3
miljoen, 2.4 miljoen, 2.5 miljoen, 1.3 mil
joen en 6.2 miljoen euro. Er zijn ook lagere
bedragen gewonnen.
De winnaars, zo blijkt uit het krantenbericht,
zijn er verlegen mee. De krant weet te mel
den dat de meeste winnaars behoren tot de
Hervormde Kerk. Die is in Daarle van een
duidelijk orthodoxe richting.
Het bericht heeft de voorpagina's van de
kranten gehaald. Waarom? Er vinden regel
matig verlotingen plaats waarmee grote
bedragen zijn gemoeid. Met name de Post
codeloterij doet goede zaken, zo lezen we in
de dagbladen.
Het bericht over de prijzen in Daarle geeft te
denken. Waarom doen mensen mee aan zo'n
loterij? Ik heb behoefte om enkele overwe
gingen rondom dit formidabele prijzenfes
tijn aan de lezers voor te leggen.
Dat de winnaars er zich in het publiek verle
gen mee tonen wijst erop dat ze, hoe blij ook
met de winst, er niet enkel een goed gevoel
bij hebben. Velen zijn er verlegen mee, ook
al worden hun namen - terecht - niet in de
kranten vermeld.
Het is interessant te lezen hoe enkele win
naars zich excuseren voor hun deelname aan
deze loterij. Sommigen geven als reden op,
dat ze de winst voor een goed doel willen
besteden. Ik wil er niet aan twijfelen dat de
winnaars inderdaad wat weggeven aan lief
dadigheidsinstellingen of zelfs aan kerkelij
ke projecten. Ik neem aan dat niemand het
mij kwalijk neemt als ik een bedrag voor
zo'n doel schat op tien procent van de winst.
Dat zou zelfs nog een herinnering kunnen
zijn aan de bijbelse tienden. Toch heeft de
God van Israël Zijn volk niet de heffing van
de tienden opgelegd om die te financieren uit
de winst van den loterij. Integendeel, de tien
den werden beschouwd als een heffing (een
soort belasting) voor de dienst van God, met
name in het heiligdom. Ze moesten dan ook
worden betaald van de inkomsten die men
met zijn arbeid had verdiend; van welke aard
die arbeid ook was. Men heeft ervoor moe
ten werken. Het verkrijgen van geld door het
meedoen aan een georganiseerde loterij was,
voorzover mij bekend, in Israël niet bekend.
Wel werd in Israël het lot geworpen. Men zie
daarvoor tal van teksten in het boek Numeri
en vooral in Jozua, waar de toedeling van het
land aan de verschillende stammen en huis
gezinnen door het lot beslist werd.
Het werpen van het lot was in het volk Israël
een religieus gebruik. Men zocht in het wer
pen van het lot een beslissing van de Heere.
We lezen in Spreuken 16:33 "Het lot wordt
in de schoot geworpen, maar het gehele
beleid daarvan is van de Heere". Met beleid
wordt bedoeld de beslissing die door het lot
valt.
We komen echter loten in de tegenwoordige
zin van het woord (om geld te verwerven) in
de Bijbel niet tegen.
Ik wijs er vooral op dat Spreuken er de naam
des Heeren bij noemt. Dat wil naar mijn
gedachte zeggen dat bij het werpen van het
lot ook de naam des Heeren wordt aange
roepen. In gebed legde men de uitkomst van
het werpen van het lot in Gods hand. Hande
lingen 1:26 vertelt dat men na gemeenschap
pelijk gebed het lot heeft geworpen om de
lege plaats van Judas (na diens zelfmoord)
op te vullen. Het lot viel op Matthias lezen
we in dat vers. En hij werd gekozen ver
klaard als degene die in het twaalftal aposte
len de plaats van Judas zou innemen. Het
getal twaalf moest weer vol worden.
Tegen het meedoen aan of het organiseren
van een loterij zijn van ouds twee bezwaren
ingebracht. Allereerst dat men - bijbels
gedacht - de naam des Heeren misbruikt.
Als de beslissing over het lot van de Heere
is, mag men Zijn naam niet betrekken bij een
poging door een loterij zich te verrijken.
En"daarmee ben ik tegelijk bij het tweede
bezwaar. Wie geld tracht te verwerven moet
dat doen door ervoor te werken. Men moet
arbeiden om zijn loon te ontvangen. Mee
doen aan een loterij is trachten iets te ver
krijgen, zeg maar zich te verrijken, zonder
daarvoor enige inspanning te verrichten.
Men doet een beroep op het 'toeval' om zijn
bezit te vermeerderen, hoe veel of hoe wei
nig er met een loterij ook te verdienen is.
Meedoen aan een loterij zoals die in onze
samenleving wordt georganiseerd komt
voort uit hebzucht, geld verwerven zonder
ervoor te werken, louter door het toeval.
Mensen die het deelnemen aan een loterij
verdedigen met een beroep op het anderen
doen delen in de winst, mogen zich wel
afvragen of dat het enige en het echte motief
is.
In dezelfde krant waarin over Daarle werd
geschreven, las ik dat het Leger des Heils in
Amerika een gift van honderdduizend dollar
heeft geweigerd omdat het geld afkomstig
was van winst uit een loterij. Het Leger des
Heils voerde als argument ondermeer aan,
dat het gokverslaafden helpt om van het gok
ken af te komen. Dan is het inconsequent om
geld aan te nemen dat met gokken is verkre
gen. Ik heb respect voor deze beslissing.
Hier gaat iets van uit.
Hoe dan ook, een loterij speelt in op de heb
zucht van mensen. Daar moet men geen
spelletje mee spelen; ook niet als men in
principe het meedoen aan een loterij afwijst,
maar gewoon een keer voor de aardigheid
meedoet.
Er zijn mensen die deelname goedpraten als
het meedoen aan een spel. Gewoon eens kij
ken of het wat oplevert. Ik ga er bij voorbaat
vanuit dat ik niets krijg. Het hoeft ook niet,
maar je kunt nooit weten. Misschien hebben
kerkelijke mensen in Daarle wel zo gerede
neerd. Of misschien hebben zij zich het door
buurtbewoners laten aanpraten. Probeer het
eens, je kunt nooit weten.
Er is maar één houding gepast. Dat is, je ver
re houden van deelname.
Van tijd tot tijd brengt de post mij een
informatieset van de Postcodeloterij. Hoe
men daartoe gekomen is, weet ik niet. Mij
heeft de eerste keer de gedachte door het
hoofd gespeeld: vul voor de aardigheid het
papier eens in. Gewoon eens zien en probe
ren. Voor de aardigheid. Ik denk dat ik niet
de enige ben die dat spelmoment in zo'n
toegezonden loterijpakket onderken. Juist
daarom vermeld ik het. Ik heb echter direct
de gedachte aan een spelmoment verwor
pen.
Meedoen aan een loterij is meer dan mee
doen aan een spel. Daarom raad ik ieder die
met de gedachte aan een spel speelt aan, zich
hiertegen te verzetten.
Daarom heb ik als gewoonte aangenomen
heel deze papierronmiel ongeopend te ver
scheuren. Ik haal het zelfs niet uit de plastic
verpakking. Bij deze radicale beslissing
bevind ik mij zeer wel.
Meedoen aan een loterij is niet iets van een
spel dat je zo af en toe kunt proberen. Hier
past mijns inziens een radicaal neen. U ziet
aan de verlegenheid van een aantal winnaars
in Daarle hoe meedoen kan uitpakken. Geld
maakt niet gelukkig.
Mijn advies zou zijn zich af te vragen: Kun
je God danken voor hetgeen je door een
loterij ontvangt? Trek het door naar de
dankdag in november. Zoudt u met het door
de Postcodeloterij gewonnen bedrag op de
dankdag voor Gods aangezicht kunnen
komen?
Uiteraard is hiermee niets negatiefs gezegd
over een simpele loterij op een bazar, die
voor een goed doel wordt gehouden. Ieder
die daarheen gaat weet, dat hij zijn porte
monnee moet opendoen voor het goede
doel. Als je dan nog iets aardigs koopt, eet
of wint is dat - in welke vorm ook - mee
genomen. Hier doe je het niet om te krij
gen, maar om te geven. Er zit een gezellig
en een gezelschapsspelelement in. Dat is
niet meer het geval als de prijs tot een mil
joen of nog meer euro kan oplopen.
W. HVelema
De kerkeru-aad van de Gereformeerde
Gemeente te Dirksiand heeft een beroep uit
gebracht op ds. G.J.N. Moens te Goes.
Op zaterdag 11 januari nam het jeugdor
kest van koninklijke fanfare 'Apollo' uit
Goedereede deel aan het jeugdfestival in
Schoonhoven. Het jeugdorkest kwam uit
in de sectie beginners. Als inspeelwerk
werd gekozen voor 'Allegro' van
Mozart.
De werken die beoordeeld werden
waren: 'Ouverture' van Kees Schoonen-
beek en 'Monkeys and Ape' van Kees
Vlak. ApoUo kreeg in totaal 81,5 punten
wat goed was voor de vierde plaats in
deze sectie. Een uitstekende prestatie.
chr. streekblad~op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)47 10 20
Fax [0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of "adml
tarief per mm 0,27;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstenniin zakelijke advertenties:.
maandag en donderdag 14.00 uur
slultingstermtjn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22.
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.VilIerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9.25.
Per jaar €35.00.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk:
9.30 uur kand. H. v. d. Ziel, Nieuwegein
en 18.30 uur ds. R. Veldman. Eben-
Haëzer: 9.30 uur ds. R. Veldman en
18.30 uur kand. H. v. d. Ziel - Ger.
Gem. 9.30 uur leesdienst en 15.00 uur
student E. Bakker uit Opheusden - Ger.
Kerk 10.00 uur br R. H. Hartkamp en
18.30 uur ds. H. Mast - Doopsgezinde
Gem. 9.30 uur ds. J. Smink en 18.30
uur ds. J. Smink, themadienst met Dan
ny Soto.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. R Vermaat, Scheveningen
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk
10.00 uur de heer K. Baas en 19.00 uur
ds. J. G. Arensman.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. J. J. Roodsant, Dirksiand
- Ger. Gem. 10.00 uur (voorber. H.A.)
en 18.00 uur student E. Bakker - Ger.
Kerk 9.30 uur ds. N. de Focker en
17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem.
in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
M. J. Paul, Ede en 14.45 uur ds. H. A.
Samsom, interkerkelijke dienst anders
begaafden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. C. den Toom en 18.00 uur ds. A. van
Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. J. C. den
Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur
ds. A. van Wijk - Rem. Ger. Gem.
10.00 uur ds. L. van Asselt - Herv.
'Exodus' Gem. 10.00 uur de heer J.
Seele - CAMA Christengemeente het
Prieel 10.00 uur R. Pieper.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00
uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. C.
Gielen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. P den Butter - Ger. Gem. 9.30
en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk
(Vrijgemaakt) 9.30 en 16.45 uur lees
dienst.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. van Lingen en 18.00 uur kand.
mr. J. Kooy, Barendrecht - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en
18.00 uur ds. G. C. Kunz - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 10.00 uur ds. J. Tevel en 18.00
uur ds. G. J. Smink.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00, uur
ds. P. van Duijvenboden, bediening
Heihge Doop en 18.00 uur kand. A.
Pater, Veenendaal - Ger. Kerk 10.00
uur de heer L. H. Zweers en 18.00 uur
ds. R C. Koster.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 uur drs. J. Vlaardinger-
broek en 18.00 uur drs. J. A. Trouw-
borst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. W. van Estrik.
Vrienden zijn er in soorten en maten, en in
de nood natuurlijk. Molenvrienden zijn er
ook. Om molenvriend(in) te zijn moet je
van goeden moienhuize en van goede
komaf zijn. Molen-kom-af wel te verstaan.
Verstand van wind en wieken is meegeno
men. Als u in de molen zit en enige molen-
munten voor het gemaal over hebt, bent u
de juiste man of vrouw om molenvriend te
worden. Molenvrienden steunen de molen
door weer en wind en vangen zelfs wind
om het gemaal van dienst te zijn. Als de
molen in nood is, is de molenvriend nabij..
Molenvrienden- en vriendinnen krijgen ook
te maken met tegenwind. Vooral als ze
moeten opboksen tegen machtige ambte
lijke molens. Wanneer bezwaren onge
grond worden verklaard zoeken ze het nog
hogerop om verder te knokken voor het
voortbestaan van de molen. Geen wind
gaat hen te hoog. Als de nood aan de
molen is, komen ze op de proppen met
charmante diertjes als de korenbloemwolf.
Naar voorstellen om de molen voldoende
wind in de zeilen te laten, wordt om duis
tere redenen onvoldoende geluisterd. Dan
wordt een plan geopperd om de molen te
verplaatsen. Zo'n voorstel heeft nogal wat
voeten in aarde. De molen zou moeten ver
dwijnen van een ongunstige plek om op
een betere standplaats te herrijzen. Voor
het behoud van het unieke werktuig zo gek
nog niet, maar de lege plekke blijft. Daar
om wordt de strijd weer aangebonden om
de molen op z'n originele plek draaiende
te houden.
Aan al dit gedraai met molens komt hope
lijk gauw een eind. De molen is hét beeld
merk van de Lage Landen en verdient meer
bescherming. Daarom: steun de molen
vrienden- en vriendinnen in hun strijd voor
het behoud van dit unieke monument.
Tijdens de afgelopen jaarmarkt in verpleeg
huis 'Grootenhoek' in Hellevoetsluis vond
er op het voorplein een veiling plaats. In een
veilingtruck met een echte veilingmeester
trok het veilen van allerlei spullen veel aan
dacht. Zilveren eetservies, schilderijen,
'oude' curiosa, kinderboekjes uit grootmoe
ders tijd, platen van de Beatles en dergeUj-
ke.
Alle geschonken artikelen werden zorgvul
dig door de veihngmeester bekeken en
geselecteerd om vervolgens aan de man te
worden gebracht. Menig bezoeker bleef er
even naar staan kijken om te bieden en weer
overbieden totdat men het gewilde artikel in
zijn of haar bezit had.
Ook voor de komende jaarmarkt op 22
maart, zijn wij weer op zoek naar 'oudhe
den'. Bijzondere spullen waarmee weder
om een veiling kan worden georganiseerd.
Op vrijdag 24 januari speelt Aventure haar
programma 'So wert ie vro daer ie nu truren
moet' in de sfeervolle historische Statenzaal
van 't Hof te Dordrecht. Het openbare con
cert is de afsluiting van een symposiumdag
rond middeleeuwse cultuur in de Nederlan
den rond het jaar 1500.
Het Ensemble voor middeleeuwse muziek
Aventure staat onder leiding van Ita Hij-
mans, die op basis van een uniek handschrift
uit de Koninklijke Bibliotheek van Brussel
een programma samenstelde met liederen
rond het feest van Maria Lichtmis en de
mystieke liefde. Het programma wordt uit
gevoerd door de zangers Nancy Mayer,
Christopher Kale en Arnout Lems en door de
instrumentalisten Piet Stryckers (renaissan
ce gamba). Peter De Clercq, Patrick Denec-
ker en Ita Hij mans (blokfluiten).
Het concert wordt gegeven in 't Hof, Hof 12
te Dordrecht en begint om 20.00 uur. De
entree is 12,50. Voor reserveringen kunt u
bellen met cultuurhistorisch organisatiebu
reau HoUandsch Fortuyn, 0229 - 299 799.
Meer informatie over het symposium en het
concert vindt u op de website:
www.hoHandsch-fortuvn.nl.
DEN HAAG/DIRKSLAND- Producent van
voorgebakken aardappels, Le Due Fine
Food B.V. aan de Oosthavendijk, heeft er
genoeg van telkens de schuld krijgen als de
waterzuiveringsinstallatie van het Zuive
ringsschap weer eens is vastgelopen.
„Van dat beeld klopt niets'zei raadsman J.
van Groningen namens het bedrijf in een
rechtszaak bij de Raad van State. „Er zitten
in de buurt van Le Due nog andere bedrijven
die ook hun afvalwater op het riool lozen".
Het Dirkslandse voedselbedrijf kreeg van de
gemeente een dwangsom van 4500 euro
opgelegd voor elke keer dat door toedoen
van Le Due de zuiveringsinstallatie verstopt
raakt. De dwangsom kan oplopen tot maxi
maal 45.000 euro. Daarbovenop moet het
bedrijf kleinere dwangsommen betalen als er
teveel olie en vet wordt geloosd.
De gemeente vindt dat het bedrijf niet moet
doen alsof er niets aan de hand is. Volgens
gemeentewoordvoerder C. O verweel is de
waterzuivering „diverse keren over de kop
gegaan door illegale lozingen van Le Due".
Een tweede woordvoerder van de gemeente
zei dat „je de klok gelijk kunt zetten op het
vastlopen als bijvoorbeeld bij het bedrijf de
frituur werd schoongemaakt".
Le Due heeft inmiddels een bergtank van 30
kubieke meter geïnstalleerd om water op te
vangen. Het bedrijf moet echter nog meer
maatregelen nemen. De gemeente Dirksiand
had wel een stevig zetje van het Zuiverings
schap nodig voordat Le Due werd aange
schreven. Het Zuiveringsschap dreigde
namelijk het riool af te sluiten als er geen
maatregelen kwamen. Uitspraak van de
Raad van State volgt.
Dus als de lezer artikelen heeft die geschikt
zouden zijn voor de veiling en er is bereid
heid deze aan 'Grootenhoek' te schenken,
dan kunt u zich melden bij de receptie waar
u in contact zal worden gebracht met één
van de leden van de jaarmarktcommissie,
die u graag te woord zal staan. Inlichtingen
telefonisch 0181 321355.
Wie ooit in Brussel een bezoek bracht
aan de beroemde kathedraal, de St.
Gudele, werd ongetwijfeld bijzonder
getroffen door de preekstoel in dat
gebouw. Een zeldzaam schoon kunstge
wrocht, waarin een zeer treffende
gedachte is uitgebeeld. De preekstoel
wordt namelijk gedragen door een kun
stig in hout afgebeelde voorstelling van
de vluchtende Adam en Eva in het para
dijs. De boom, de slang, het gebogen
mensenpaar, alles ziet u daar. Op dit
kunstwerk rust de preekstoel zelf. Een
aanstonds krijgt ge een kruis in 't zicht.
De gedachte die er zich in uit
spreekt, is zeer goed. De preekstoel zal
inderdaad eerst recht een preekstoel
zijn, als Christus wordt verkondigd,
tegenover de val in het paradijs. Wie
Christus goed zal preken, moet begin
nen van Adam te spreken. Wie de schat
ten en weldaden van het genadeverbond
wil verstaan, moet eerst weten wat het
betekent dat we in een verbroken werk-
verbond midden in de dood liggen.
Aldus luidt de inleiding van het boekje dat
luistert naar de titel 'Uit de Verbondsschat'
De naam van de schrijver is in brede kring
nog steeds bekend: ds. G. Wisse, meestal
aangeduid als 'professor Wisse'. Dat laatste
is een beetje merkwaardig. Hij was maar
acht jaar verbonden aan de Theologische
School te Apeldoorn (van 1928 tot 1936),
waarna hij weer gewoon de gemeenten ging
dienen. Tot aan zijn komst in Apeldoorn
werden de leraars daar 'docent' genoemd.
Het zal iets zeggen van de bijzondere ach
ting die er voor Wisse was en is, dat hij altijd
'professor' bleef heten.
Professor Wisse heeft in brede kring naam
gemaakt door zijn zogenaamde tijdredes,
redevoeringen in zijn eigen verheven stijl,
waarin hij de actualiteit van zijn dagen stel
de in Bijbels perspectief. Onder prachtige
titels, zoals: 'De Russische kunstmaan waar
genomen door een religieuze kijker', 'De
duivel op vacantie', 'Onder de donderwolk
boven Europa'. Maar vooral is hij bekend
geworden door zijn geschriften. Die waren
niet zozeer van wetenschappelijke, maar van
vooral praktisch-geestelijke aard. Ik denk
aan zijn mooie boekje 'De droefheid naar
God'.
Wisse schreef ook een boekje over de bete
kenis van het verbond - het verbond van
God met de mens wel te verstaan. Het
eeschriftje werd kort geleden opnieuw uitge
geven Daarom vraag ik er hier aandacht
voor Hij schreef het in 1931. In zijn Voor
bericht noemt hij de polemieken waarmee in
die daoen de kolommen van de kerkelijke
bladen" werden gevuld. Leerstrijd alom!
Wisse distantieert zich ervan. "Waar veel en
velerlei geschreven wordt over het verhond,
meer in elkaar bestrijdende zin en veelal
slechts in leerstellig-bespiegelende zin,
meenden we in de volgende bladzijden te
moeten wijzen op de meer praktische zijde
van deze zaak. Op de rechte bevmding, beie
ving, beoefening van het verbond.
De Heere handelt met de mens op de wijze
van het verbond. Zo deed Hij met Adam,
toen deze nog niet van God was afgevallen;
we spreken van het werkverbond. En zo doet
Hij daarna, met de gevallen mens. Nu spre
ken we van het genadeverbond. Op dat laat
ste op de genade in dat verbond, legt Wisse
veel aandacht. "De gevallen mens wordt
door God opgezocht, als het ware gearres
teerd, om hem te ontdekken en voor Zijn
oenade een gepast voorwerp te maken. Zo
zou de mens er mee bekend gemaakt worden
dat de Heere een weg van genade had ont
sloten. Het was alles belofte. Het kan nu niet
meer door ons. Het moet nu door een belo
vend en schenkend God gebeuren!"
Waarin ligt de vastheid van het verbond?
Daarin, zegt Wisse, dat het helemaal van
Hem uitgaat. "De Heere heeft er Zichzelf
vrijmachtig in verbonden, om eeuwig de
God van Zijn volk te zijn." Daarom wordt
het ook een eeuwig verbond genoemd. Wis
se hoedt zich ervoor om hierover te spreken
vanuit een bepaalde dogmatische construc
tie. Hij wijst direct op de troost van het
"eeuwig verhond der genade", een aandui
ding van het oude Doopformulier. "Dat wil
zeggen: een verbond dat nooit meer teniet
gedaan wordt. Wie daar eenmaal in volheid
en in waarheid deelgenoot van werd, blijft
dit!, onveranderlijk en onvergankelijk.
Er komt in Christus weer een gemeenschap
met de drie-enige Jehova tot stand. De Heere
wordt onze God."
De inhoud van dit boekje is veel rijker dan ik
hier in enkele zinnen kan aanduiden. De
onbevangenheid waarmee het geschreven is,
doet weldadig aan. Wisse vergeet ook de
prediking van het verbond voor ons en onze
kinderen niet. Daar zijn de laatste hoofd
stukken aan gewijd. Met een praktische toe
spitsing helemaal aan het eind: verbond en
doop als roeping en pleitgrond voor de
ouders.
Ik wijs tenslotte ook nog op een ander boek.
De inhoud ervan ligt wat in het veriengde
van het boekje van professor Wisse. Een
bundel preken van Matthew Henry, de
bekende man van de Bijbelverklaring. Het
betreft een serie van 29 preken over het ver
bond der genade. Nu voor het eerst in onze
taal uitgekomen. Aan de orde komt vooral
de inhoud van dat verbond. De weldaden
waarin de Heere Zijn kinderen laat delen.
Geestelijke zegeningen - in Zijn verbond
begrepen, door Christus verworven, door
Zijn Geest weggeschonken, geput uit Zijn
eeuwig welbehagen. De preken werden uit-
gesproken in de jaren 1691 en 1692. Het is
oud goud dat nog niet verdonkerd is! k
N.a.v.:
- Prof. G. Wisse, Uit de Verbondsschat.
Uitgeverij/boekhandel Gebr. Koster,
Barneveld. Geboflden. 91 pag. Prijs
9,03.
- Matthew Henry, Vast en onverbroken.
29 preken over het genadeverbond.
Uitgeverij Den Hertog te Houten.
Gebonden. 326 pag. Prijs 27,50.
J.M.J. Kieviet
De meeste mensen waarderen goede kunst.
Er worden hoge prijzen voor betaald. Maar
wat is kunst? Wanneer mag je niet spreken
van kunst? En wie is uiteindelijk de grootste
kunstenaar? In het programina 'Ontwaakt
Radio' op Radio Flakkee wordt maandag 20
januari om 21.00 uur hierover gesproken. In
de uitzending zal ook een kunstschilder aan
het woord komen. De presentatie is in han
den van Marjan van Peperstraten. Dinsdag
21 januari om 16.00 uur wordt het program
ma herhaald.
Gebr. de Waal
Drukkerij
Sommelsdijk
(0187)47 10 20
algemeen®
gebr-dewaal.com
Morgen staat er een sportavond op het pro
gramma met veel actief spel. Dus vergeet je
sportkleding niet.
De Ark is om 19.00 uur open en om 19.30
uur beginnen we met gebed, zingen (dames
de instrumenten meenemen a.u.b.) en een
thema uit de Bijbel. Dan volgt de pauze en
daarna gaan we lopend naar de sporthal.
Over 2 weken, 1 februari gaan we naar Del
ta Expo in Stellendam. Graag morgenavond
opgeven. f,
Tot morgen. Het Spintteam
Roparun Hospice Calando heeft 9 januari in Museum "Ouddorps Raad- en Polderhuis" een
gastvrije ontvangst gehad voor haar nieuwjaarsbijeenkomst. Bestuursleden, medewerkers
en vrijwilligers genoten van een gezellige avond, die mogelijk gemaakt werd door: ClOOO-
Van den Hurk; Spoi't- en zalencentrum "Dorpstienden" en Bestaria 't Hoekje
De voordracht door de heer P. Heerschap, de verzorging van de inwendige mens door de
familie Hollaar en medewerking van het dagelijks bestuur van het Museum hebben deze
avond tot een succes gemaakt. Alle aanwezigen willen langs deze weg bovengenoemde
hartelijk danken voor hun belangeloze medewerking aan deze ontspannende avond.
De zorg die medewerkers en vrijwilligers bieden vraagt veel van de persoonlijke inzet. Een
bijeenkomst als deze werkt samenbindend en komt ten goede aan de samenwerking die
essentieel is om palliatieve zorg te kunnen verlenen. In het kader van het vijfjarig bestaan
van Calando willen we voor alle betrokkenen evenementen organiseren, zoals een sympo
sium voor professionals en een bijeenkomst voor de vrijwilligers en medewerkers. Verder
hebben enkele koren aangeboden in het lustrumjaar t.b.v. Calando een concert te geven. De
data zijn al bekend, te weten 10 mei een klassiek concert (Johannes Passion van Johann
Sebastian Bach) door GOV Laudando en op 28 november een concert door Excelsior uit
Dirksiand. Noteer deze data alvast!Nadere berichten hierover volgen. Daar we weten dat
Calando door de gehele bevolking van Goeree-Overflakkee wordt gedragen willen we het
op deze manier mogelijk maken dat een ieder betrolcken kan zijn bij het lustrum.