In de prijzen vallen bij de Postcodeloterij etïi i PREDIKBEURTEN Molenvriend(in) Nieuwjaarsbijeenkomst in Ouddorp, begin van lustrumjaar Calando ■I Vierde plaats voor Jeugdorkest 'Apollo' EIIAIIDEII-tllEUWS Artikelen gezocht voor veiling jaarmarkt Middeleeuws con cert in Dordrecht Om de vastheid van het verbond Op zoek naar de grootste kunstenaar Sportavond 'Spirit EIIAI1|]^f.t1ICUW5 VRIJDAG 17 JANUARI 2003 Onverwacht Waarom zoveel belangstelling? Het lot werpen in Israël Twee bezwaren Geen spelletje spelen met hebzucht Beroep Ger. Gemeente Dirksiand Zondag 19 januari 2003 Le Due vecht tegen straf illegale lozingen Gaan jullie binnenkort PAGINA 2 Geheel onverwacht zijn mensen in het over wegend kerkelijke dorp Daarle in de prijzen gevallen. Het totaalbedrag dat inwoners van het Overijsselse dorp ten deel viel is 18.9 miljoen euro. Dat is ruim veertig miljoen gulden. De voornaamste winnaars, volgens de krant allen boerengezinnen, krijgen 1.3 miljoen, 2.4 miljoen, 2.5 miljoen, 1.3 mil joen en 6.2 miljoen euro. Er zijn ook lagere bedragen gewonnen. De winnaars, zo blijkt uit het krantenbericht, zijn er verlegen mee. De krant weet te mel den dat de meeste winnaars behoren tot de Hervormde Kerk. Die is in Daarle van een duidelijk orthodoxe richting. Het bericht heeft de voorpagina's van de kranten gehaald. Waarom? Er vinden regel matig verlotingen plaats waarmee grote bedragen zijn gemoeid. Met name de Post codeloterij doet goede zaken, zo lezen we in de dagbladen. Het bericht over de prijzen in Daarle geeft te denken. Waarom doen mensen mee aan zo'n loterij? Ik heb behoefte om enkele overwe gingen rondom dit formidabele prijzenfes tijn aan de lezers voor te leggen. Dat de winnaars er zich in het publiek verle gen mee tonen wijst erop dat ze, hoe blij ook met de winst, er niet enkel een goed gevoel bij hebben. Velen zijn er verlegen mee, ook al worden hun namen - terecht - niet in de kranten vermeld. Het is interessant te lezen hoe enkele win naars zich excuseren voor hun deelname aan deze loterij. Sommigen geven als reden op, dat ze de winst voor een goed doel willen besteden. Ik wil er niet aan twijfelen dat de winnaars inderdaad wat weggeven aan lief dadigheidsinstellingen of zelfs aan kerkelij ke projecten. Ik neem aan dat niemand het mij kwalijk neemt als ik een bedrag voor zo'n doel schat op tien procent van de winst. Dat zou zelfs nog een herinnering kunnen zijn aan de bijbelse tienden. Toch heeft de God van Israël Zijn volk niet de heffing van de tienden opgelegd om die te financieren uit de winst van den loterij. Integendeel, de tien den werden beschouwd als een heffing (een soort belasting) voor de dienst van God, met name in het heiligdom. Ze moesten dan ook worden betaald van de inkomsten die men met zijn arbeid had verdiend; van welke aard die arbeid ook was. Men heeft ervoor moe ten werken. Het verkrijgen van geld door het meedoen aan een georganiseerde loterij was, voorzover mij bekend, in Israël niet bekend. Wel werd in Israël het lot geworpen. Men zie daarvoor tal van teksten in het boek Numeri en vooral in Jozua, waar de toedeling van het land aan de verschillende stammen en huis gezinnen door het lot beslist werd. Het werpen van het lot was in het volk Israël een religieus gebruik. Men zocht in het wer pen van het lot een beslissing van de Heere. We lezen in Spreuken 16:33 "Het lot wordt in de schoot geworpen, maar het gehele beleid daarvan is van de Heere". Met beleid wordt bedoeld de beslissing die door het lot valt. We komen echter loten in de tegenwoordige zin van het woord (om geld te verwerven) in de Bijbel niet tegen. Ik wijs er vooral op dat Spreuken er de naam des Heeren bij noemt. Dat wil naar mijn gedachte zeggen dat bij het werpen van het lot ook de naam des Heeren wordt aange roepen. In gebed legde men de uitkomst van het werpen van het lot in Gods hand. Hande lingen 1:26 vertelt dat men na gemeenschap pelijk gebed het lot heeft geworpen om de lege plaats van Judas (na diens zelfmoord) op te vullen. Het lot viel op Matthias lezen we in dat vers. En hij werd gekozen ver klaard als degene die in het twaalftal aposte len de plaats van Judas zou innemen. Het getal twaalf moest weer vol worden. Tegen het meedoen aan of het organiseren van een loterij zijn van ouds twee bezwaren ingebracht. Allereerst dat men - bijbels gedacht - de naam des Heeren misbruikt. Als de beslissing over het lot van de Heere is, mag men Zijn naam niet betrekken bij een poging door een loterij zich te verrijken. En"daarmee ben ik tegelijk bij het tweede bezwaar. Wie geld tracht te verwerven moet dat doen door ervoor te werken. Men moet arbeiden om zijn loon te ontvangen. Mee doen aan een loterij is trachten iets te ver krijgen, zeg maar zich te verrijken, zonder daarvoor enige inspanning te verrichten. Men doet een beroep op het 'toeval' om zijn bezit te vermeerderen, hoe veel of hoe wei nig er met een loterij ook te verdienen is. Meedoen aan een loterij zoals die in onze samenleving wordt georganiseerd komt voort uit hebzucht, geld verwerven zonder ervoor te werken, louter door het toeval. Mensen die het deelnemen aan een loterij verdedigen met een beroep op het anderen doen delen in de winst, mogen zich wel afvragen of dat het enige en het echte motief is. In dezelfde krant waarin over Daarle werd geschreven, las ik dat het Leger des Heils in Amerika een gift van honderdduizend dollar heeft geweigerd omdat het geld afkomstig was van winst uit een loterij. Het Leger des Heils voerde als argument ondermeer aan, dat het gokverslaafden helpt om van het gok ken af te komen. Dan is het inconsequent om geld aan te nemen dat met gokken is verkre gen. Ik heb respect voor deze beslissing. Hier gaat iets van uit. Hoe dan ook, een loterij speelt in op de heb zucht van mensen. Daar moet men geen spelletje mee spelen; ook niet als men in principe het meedoen aan een loterij afwijst, maar gewoon een keer voor de aardigheid meedoet. Er zijn mensen die deelname goedpraten als het meedoen aan een spel. Gewoon eens kij ken of het wat oplevert. Ik ga er bij voorbaat vanuit dat ik niets krijg. Het hoeft ook niet, maar je kunt nooit weten. Misschien hebben kerkelijke mensen in Daarle wel zo gerede neerd. Of misschien hebben zij zich het door buurtbewoners laten aanpraten. Probeer het eens, je kunt nooit weten. Er is maar één houding gepast. Dat is, je ver re houden van deelname. Van tijd tot tijd brengt de post mij een informatieset van de Postcodeloterij. Hoe men daartoe gekomen is, weet ik niet. Mij heeft de eerste keer de gedachte door het hoofd gespeeld: vul voor de aardigheid het papier eens in. Gewoon eens zien en probe ren. Voor de aardigheid. Ik denk dat ik niet de enige ben die dat spelmoment in zo'n toegezonden loterijpakket onderken. Juist daarom vermeld ik het. Ik heb echter direct de gedachte aan een spelmoment verwor pen. Meedoen aan een loterij is meer dan mee doen aan een spel. Daarom raad ik ieder die met de gedachte aan een spel speelt aan, zich hiertegen te verzetten. Daarom heb ik als gewoonte aangenomen heel deze papierronmiel ongeopend te ver scheuren. Ik haal het zelfs niet uit de plastic verpakking. Bij deze radicale beslissing bevind ik mij zeer wel. Meedoen aan een loterij is niet iets van een spel dat je zo af en toe kunt proberen. Hier past mijns inziens een radicaal neen. U ziet aan de verlegenheid van een aantal winnaars in Daarle hoe meedoen kan uitpakken. Geld maakt niet gelukkig. Mijn advies zou zijn zich af te vragen: Kun je God danken voor hetgeen je door een loterij ontvangt? Trek het door naar de dankdag in november. Zoudt u met het door de Postcodeloterij gewonnen bedrag op de dankdag voor Gods aangezicht kunnen komen? Uiteraard is hiermee niets negatiefs gezegd over een simpele loterij op een bazar, die voor een goed doel wordt gehouden. Ieder die daarheen gaat weet, dat hij zijn porte monnee moet opendoen voor het goede doel. Als je dan nog iets aardigs koopt, eet of wint is dat - in welke vorm ook - mee genomen. Hier doe je het niet om te krij gen, maar om te geven. Er zit een gezellig en een gezelschapsspelelement in. Dat is niet meer het geval als de prijs tot een mil joen of nog meer euro kan oplopen. W. HVelema De kerkeru-aad van de Gereformeerde Gemeente te Dirksiand heeft een beroep uit gebracht op ds. G.J.N. Moens te Goes. Op zaterdag 11 januari nam het jeugdor kest van koninklijke fanfare 'Apollo' uit Goedereede deel aan het jeugdfestival in Schoonhoven. Het jeugdorkest kwam uit in de sectie beginners. Als inspeelwerk werd gekozen voor 'Allegro' van Mozart. De werken die beoordeeld werden waren: 'Ouverture' van Kees Schoonen- beek en 'Monkeys and Ape' van Kees Vlak. ApoUo kreeg in totaal 81,5 punten wat goed was voor de vierde plaats in deze sectie. Een uitstekende prestatie. chr. streekblad~op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 10 20 Fax [0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of "adml tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag sluitingstenniin zakelijke advertenties:. maandag en donderdag 14.00 uur slultingstermtjn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22. privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.VilIerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9.25. Per jaar €35.00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur kand. H. v. d. Ziel, Nieuwegein en 18.30 uur ds. R. Veldman. Eben- Haëzer: 9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur kand. H. v. d. Ziel - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 15.00 uur student E. Bakker uit Opheusden - Ger. Kerk 10.00 uur br R. H. Hartkamp en 18.30 uur ds. H. Mast - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink en 18.30 uur ds. J. Smink, themadienst met Dan ny Soto. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. R Vermaat, Scheveningen en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 19.00 uur ds. J. G. Arensman. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. J. Roodsant, Dirksiand - Ger. Gem. 10.00 uur (voorber. H.A.) en 18.00 uur student E. Bakker - Ger. Kerk 9.30 uur ds. N. de Focker en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Paul, Ede en 14.45 uur ds. H. A. Samsom, interkerkelijke dienst anders begaafden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. A. van Wijk - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. L. van Asselt - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur de heer J. Seele - CAMA Christengemeente het Prieel 10.00 uur R. Pieper. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. C. Gielen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 16.45 uur lees dienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Lingen en 18.00 uur kand. mr. J. Kooy, Barendrecht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Tevel en 18.00 uur ds. G. J. Smink. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00, uur ds. P. van Duijvenboden, bediening Heihge Doop en 18.00 uur kand. A. Pater, Veenendaal - Ger. Kerk 10.00 uur de heer L. H. Zweers en 18.00 uur ds. R C. Koster. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. J. Vlaardinger- broek en 18.00 uur drs. J. A. Trouw- borst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. W. van Estrik. Vrienden zijn er in soorten en maten, en in de nood natuurlijk. Molenvrienden zijn er ook. Om molenvriend(in) te zijn moet je van goeden moienhuize en van goede komaf zijn. Molen-kom-af wel te verstaan. Verstand van wind en wieken is meegeno men. Als u in de molen zit en enige molen- munten voor het gemaal over hebt, bent u de juiste man of vrouw om molenvriend te worden. Molenvrienden steunen de molen door weer en wind en vangen zelfs wind om het gemaal van dienst te zijn. Als de molen in nood is, is de molenvriend nabij.. Molenvrienden- en vriendinnen krijgen ook te maken met tegenwind. Vooral als ze moeten opboksen tegen machtige ambte lijke molens. Wanneer bezwaren onge grond worden verklaard zoeken ze het nog hogerop om verder te knokken voor het voortbestaan van de molen. Geen wind gaat hen te hoog. Als de nood aan de molen is, komen ze op de proppen met charmante diertjes als de korenbloemwolf. Naar voorstellen om de molen voldoende wind in de zeilen te laten, wordt om duis tere redenen onvoldoende geluisterd. Dan wordt een plan geopperd om de molen te verplaatsen. Zo'n voorstel heeft nogal wat voeten in aarde. De molen zou moeten ver dwijnen van een ongunstige plek om op een betere standplaats te herrijzen. Voor het behoud van het unieke werktuig zo gek nog niet, maar de lege plekke blijft. Daar om wordt de strijd weer aangebonden om de molen op z'n originele plek draaiende te houden. Aan al dit gedraai met molens komt hope lijk gauw een eind. De molen is hét beeld merk van de Lage Landen en verdient meer bescherming. Daarom: steun de molen vrienden- en vriendinnen in hun strijd voor het behoud van dit unieke monument. Tijdens de afgelopen jaarmarkt in verpleeg huis 'Grootenhoek' in Hellevoetsluis vond er op het voorplein een veiling plaats. In een veilingtruck met een echte veilingmeester trok het veilen van allerlei spullen veel aan dacht. Zilveren eetservies, schilderijen, 'oude' curiosa, kinderboekjes uit grootmoe ders tijd, platen van de Beatles en dergeUj- ke. Alle geschonken artikelen werden zorgvul dig door de veihngmeester bekeken en geselecteerd om vervolgens aan de man te worden gebracht. Menig bezoeker bleef er even naar staan kijken om te bieden en weer overbieden totdat men het gewilde artikel in zijn of haar bezit had. Ook voor de komende jaarmarkt op 22 maart, zijn wij weer op zoek naar 'oudhe den'. Bijzondere spullen waarmee weder om een veiling kan worden georganiseerd. Op vrijdag 24 januari speelt Aventure haar programma 'So wert ie vro daer ie nu truren moet' in de sfeervolle historische Statenzaal van 't Hof te Dordrecht. Het openbare con cert is de afsluiting van een symposiumdag rond middeleeuwse cultuur in de Nederlan den rond het jaar 1500. Het Ensemble voor middeleeuwse muziek Aventure staat onder leiding van Ita Hij- mans, die op basis van een uniek handschrift uit de Koninklijke Bibliotheek van Brussel een programma samenstelde met liederen rond het feest van Maria Lichtmis en de mystieke liefde. Het programma wordt uit gevoerd door de zangers Nancy Mayer, Christopher Kale en Arnout Lems en door de instrumentalisten Piet Stryckers (renaissan ce gamba). Peter De Clercq, Patrick Denec- ker en Ita Hij mans (blokfluiten). Het concert wordt gegeven in 't Hof, Hof 12 te Dordrecht en begint om 20.00 uur. De entree is 12,50. Voor reserveringen kunt u bellen met cultuurhistorisch organisatiebu reau HoUandsch Fortuyn, 0229 - 299 799. Meer informatie over het symposium en het concert vindt u op de website: www.hoHandsch-fortuvn.nl. DEN HAAG/DIRKSLAND- Producent van voorgebakken aardappels, Le Due Fine Food B.V. aan de Oosthavendijk, heeft er genoeg van telkens de schuld krijgen als de waterzuiveringsinstallatie van het Zuive ringsschap weer eens is vastgelopen. „Van dat beeld klopt niets'zei raadsman J. van Groningen namens het bedrijf in een rechtszaak bij de Raad van State. „Er zitten in de buurt van Le Due nog andere bedrijven die ook hun afvalwater op het riool lozen". Het Dirkslandse voedselbedrijf kreeg van de gemeente een dwangsom van 4500 euro opgelegd voor elke keer dat door toedoen van Le Due de zuiveringsinstallatie verstopt raakt. De dwangsom kan oplopen tot maxi maal 45.000 euro. Daarbovenop moet het bedrijf kleinere dwangsommen betalen als er teveel olie en vet wordt geloosd. De gemeente vindt dat het bedrijf niet moet doen alsof er niets aan de hand is. Volgens gemeentewoordvoerder C. O verweel is de waterzuivering „diverse keren over de kop gegaan door illegale lozingen van Le Due". Een tweede woordvoerder van de gemeente zei dat „je de klok gelijk kunt zetten op het vastlopen als bijvoorbeeld bij het bedrijf de frituur werd schoongemaakt". Le Due heeft inmiddels een bergtank van 30 kubieke meter geïnstalleerd om water op te vangen. Het bedrijf moet echter nog meer maatregelen nemen. De gemeente Dirksiand had wel een stevig zetje van het Zuiverings schap nodig voordat Le Due werd aange schreven. Het Zuiveringsschap dreigde namelijk het riool af te sluiten als er geen maatregelen kwamen. Uitspraak van de Raad van State volgt. Dus als de lezer artikelen heeft die geschikt zouden zijn voor de veiling en er is bereid heid deze aan 'Grootenhoek' te schenken, dan kunt u zich melden bij de receptie waar u in contact zal worden gebracht met één van de leden van de jaarmarktcommissie, die u graag te woord zal staan. Inlichtingen telefonisch 0181 321355. Wie ooit in Brussel een bezoek bracht aan de beroemde kathedraal, de St. Gudele, werd ongetwijfeld bijzonder getroffen door de preekstoel in dat gebouw. Een zeldzaam schoon kunstge wrocht, waarin een zeer treffende gedachte is uitgebeeld. De preekstoel wordt namelijk gedragen door een kun stig in hout afgebeelde voorstelling van de vluchtende Adam en Eva in het para dijs. De boom, de slang, het gebogen mensenpaar, alles ziet u daar. Op dit kunstwerk rust de preekstoel zelf. Een aanstonds krijgt ge een kruis in 't zicht. De gedachte die er zich in uit spreekt, is zeer goed. De preekstoel zal inderdaad eerst recht een preekstoel zijn, als Christus wordt verkondigd, tegenover de val in het paradijs. Wie Christus goed zal preken, moet begin nen van Adam te spreken. Wie de schat ten en weldaden van het genadeverbond wil verstaan, moet eerst weten wat het betekent dat we in een verbroken werk- verbond midden in de dood liggen. Aldus luidt de inleiding van het boekje dat luistert naar de titel 'Uit de Verbondsschat' De naam van de schrijver is in brede kring nog steeds bekend: ds. G. Wisse, meestal aangeduid als 'professor Wisse'. Dat laatste is een beetje merkwaardig. Hij was maar acht jaar verbonden aan de Theologische School te Apeldoorn (van 1928 tot 1936), waarna hij weer gewoon de gemeenten ging dienen. Tot aan zijn komst in Apeldoorn werden de leraars daar 'docent' genoemd. Het zal iets zeggen van de bijzondere ach ting die er voor Wisse was en is, dat hij altijd 'professor' bleef heten. Professor Wisse heeft in brede kring naam gemaakt door zijn zogenaamde tijdredes, redevoeringen in zijn eigen verheven stijl, waarin hij de actualiteit van zijn dagen stel de in Bijbels perspectief. Onder prachtige titels, zoals: 'De Russische kunstmaan waar genomen door een religieuze kijker', 'De duivel op vacantie', 'Onder de donderwolk boven Europa'. Maar vooral is hij bekend geworden door zijn geschriften. Die waren niet zozeer van wetenschappelijke, maar van vooral praktisch-geestelijke aard. Ik denk aan zijn mooie boekje 'De droefheid naar God'. Wisse schreef ook een boekje over de bete kenis van het verbond - het verbond van God met de mens wel te verstaan. Het eeschriftje werd kort geleden opnieuw uitge geven Daarom vraag ik er hier aandacht voor Hij schreef het in 1931. In zijn Voor bericht noemt hij de polemieken waarmee in die daoen de kolommen van de kerkelijke bladen" werden gevuld. Leerstrijd alom! Wisse distantieert zich ervan. "Waar veel en velerlei geschreven wordt over het verhond, meer in elkaar bestrijdende zin en veelal slechts in leerstellig-bespiegelende zin, meenden we in de volgende bladzijden te moeten wijzen op de meer praktische zijde van deze zaak. Op de rechte bevmding, beie ving, beoefening van het verbond. De Heere handelt met de mens op de wijze van het verbond. Zo deed Hij met Adam, toen deze nog niet van God was afgevallen; we spreken van het werkverbond. En zo doet Hij daarna, met de gevallen mens. Nu spre ken we van het genadeverbond. Op dat laat ste op de genade in dat verbond, legt Wisse veel aandacht. "De gevallen mens wordt door God opgezocht, als het ware gearres teerd, om hem te ontdekken en voor Zijn oenade een gepast voorwerp te maken. Zo zou de mens er mee bekend gemaakt worden dat de Heere een weg van genade had ont sloten. Het was alles belofte. Het kan nu niet meer door ons. Het moet nu door een belo vend en schenkend God gebeuren!" Waarin ligt de vastheid van het verbond? Daarin, zegt Wisse, dat het helemaal van Hem uitgaat. "De Heere heeft er Zichzelf vrijmachtig in verbonden, om eeuwig de God van Zijn volk te zijn." Daarom wordt het ook een eeuwig verbond genoemd. Wis se hoedt zich ervoor om hierover te spreken vanuit een bepaalde dogmatische construc tie. Hij wijst direct op de troost van het "eeuwig verhond der genade", een aandui ding van het oude Doopformulier. "Dat wil zeggen: een verbond dat nooit meer teniet gedaan wordt. Wie daar eenmaal in volheid en in waarheid deelgenoot van werd, blijft dit!, onveranderlijk en onvergankelijk. Er komt in Christus weer een gemeenschap met de drie-enige Jehova tot stand. De Heere wordt onze God." De inhoud van dit boekje is veel rijker dan ik hier in enkele zinnen kan aanduiden. De onbevangenheid waarmee het geschreven is, doet weldadig aan. Wisse vergeet ook de prediking van het verbond voor ons en onze kinderen niet. Daar zijn de laatste hoofd stukken aan gewijd. Met een praktische toe spitsing helemaal aan het eind: verbond en doop als roeping en pleitgrond voor de ouders. Ik wijs tenslotte ook nog op een ander boek. De inhoud ervan ligt wat in het veriengde van het boekje van professor Wisse. Een bundel preken van Matthew Henry, de bekende man van de Bijbelverklaring. Het betreft een serie van 29 preken over het ver bond der genade. Nu voor het eerst in onze taal uitgekomen. Aan de orde komt vooral de inhoud van dat verbond. De weldaden waarin de Heere Zijn kinderen laat delen. Geestelijke zegeningen - in Zijn verbond begrepen, door Christus verworven, door Zijn Geest weggeschonken, geput uit Zijn eeuwig welbehagen. De preken werden uit- gesproken in de jaren 1691 en 1692. Het is oud goud dat nog niet verdonkerd is! k N.a.v.: - Prof. G. Wisse, Uit de Verbondsschat. Uitgeverij/boekhandel Gebr. Koster, Barneveld. Geboflden. 91 pag. Prijs 9,03. - Matthew Henry, Vast en onverbroken. 29 preken over het genadeverbond. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Gebonden. 326 pag. Prijs 27,50. J.M.J. Kieviet De meeste mensen waarderen goede kunst. Er worden hoge prijzen voor betaald. Maar wat is kunst? Wanneer mag je niet spreken van kunst? En wie is uiteindelijk de grootste kunstenaar? In het programina 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee wordt maandag 20 januari om 21.00 uur hierover gesproken. In de uitzending zal ook een kunstschilder aan het woord komen. De presentatie is in han den van Marjan van Peperstraten. Dinsdag 21 januari om 16.00 uur wordt het program ma herhaald. Gebr. de Waal Drukkerij Sommelsdijk (0187)47 10 20 algemeen® gebr-dewaal.com Morgen staat er een sportavond op het pro gramma met veel actief spel. Dus vergeet je sportkleding niet. De Ark is om 19.00 uur open en om 19.30 uur beginnen we met gebed, zingen (dames de instrumenten meenemen a.u.b.) en een thema uit de Bijbel. Dan volgt de pauze en daarna gaan we lopend naar de sporthal. Over 2 weken, 1 februari gaan we naar Del ta Expo in Stellendam. Graag morgenavond opgeven. f, Tot morgen. Het Spintteam Roparun Hospice Calando heeft 9 januari in Museum "Ouddorps Raad- en Polderhuis" een gastvrije ontvangst gehad voor haar nieuwjaarsbijeenkomst. Bestuursleden, medewerkers en vrijwilligers genoten van een gezellige avond, die mogelijk gemaakt werd door: ClOOO- Van den Hurk; Spoi't- en zalencentrum "Dorpstienden" en Bestaria 't Hoekje De voordracht door de heer P. Heerschap, de verzorging van de inwendige mens door de familie Hollaar en medewerking van het dagelijks bestuur van het Museum hebben deze avond tot een succes gemaakt. Alle aanwezigen willen langs deze weg bovengenoemde hartelijk danken voor hun belangeloze medewerking aan deze ontspannende avond. De zorg die medewerkers en vrijwilligers bieden vraagt veel van de persoonlijke inzet. Een bijeenkomst als deze werkt samenbindend en komt ten goede aan de samenwerking die essentieel is om palliatieve zorg te kunnen verlenen. In het kader van het vijfjarig bestaan van Calando willen we voor alle betrokkenen evenementen organiseren, zoals een sympo sium voor professionals en een bijeenkomst voor de vrijwilligers en medewerkers. Verder hebben enkele koren aangeboden in het lustrumjaar t.b.v. Calando een concert te geven. De data zijn al bekend, te weten 10 mei een klassiek concert (Johannes Passion van Johann Sebastian Bach) door GOV Laudando en op 28 november een concert door Excelsior uit Dirksiand. Noteer deze data alvast!Nadere berichten hierover volgen. Daar we weten dat Calando door de gehele bevolking van Goeree-Overflakkee wordt gedragen willen we het op deze manier mogelijk maken dat een ieder betrolcken kan zijn bij het lustrum.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2