SGP Overdenking Kijkdijken en On'wijs Nat '53 OJW Pictonary Abonneert U op Eilanden-Nieuws uit de Heilige Schrift De wereld van de eilanden EIUUraDEMilEUWS HET JjKIJkVENSTER Waarden en Normen KOKEN OF MUVIKOSV LEITEHKUHOE SlOOl OP'tïCHT'EIM/? OVEÜGlPllliFaMEEHO Overgave (2) Seniorenprogramma Herdenking Watersnoodramp 'De Geldersliof' Herdenkingsjaar 2003 op school ■IWlliMiiiiiiMa PAGINA 5 VRIJDAG 10 JAIWARI 2003 Blik op kerk ^n/ en samenleving Cj - Elsevier - Goddeloos - Gods geboden Sinds onheuglijke tijden ben ik geabonneerd op Elseviers Weekblad. Niet dat ik het in alle dingen met de zienswijze van de redactie eens ben - verre vandaar! - maar omdat het een opinie-blad is, dat brede informatie geeft. Het is al lang geleden dat 'religie' een afzon derlijke rubriek vormde. De onderwerpen op het terrein van kerk en godsdienst werden, ik zou bijna zeggen, uiteraard op een moderne wijze becommentarieerd, maar er werd in ieder geval aandacht aan geschonken. Sinds religie verwezen is naar de persoonlijke levenssfeer is die rubriek verdwenen. De kerk komt nog alleen incidenteel in hel blik veld en dus ook in de commentaren. Dat was ook het geval in het eerste nummer Van het pas begonnen jaar. De kop 'Godde loos' prikkelde mijn nieuwsgierigheid. Gerry van der List betoogt daarin eerst dat de paus heeft beweerd dat God Zich van de mensheid afwendt, en in één adem dat de kerkgang blijft teruglopen. Hij zegt het niet. maar dat laatste geeft hem kennelijk voldoe ning. De secularisatie is voor hem de aanleiding "om weer eens kritisch te kijken naar de ban den tussen Kerk en Staat, die nog niet hele maal zijn dorgesneden". Als voorbeeld noemt hij de Kersttoespraak van de Koningin die 'gewoontegetrouw naar God' verwees... Hij constateert ook dat godsdienstige mensen in ons land een grotere vrijheid van menings uiting krijgen, dat de overheid de geestelijke verzorging in gevangenissen en inrichtingen subsidiëerd, en dat confessionele scholen een bevoorrechte positie hebben. Dit alles is volgens Van der List in strijd met de scheiding van Kerk en Staat. Hoewel godsdienst voor hem waardevol is, moet in de moderne samenleving de staat goddeloos zijn. En dan komt de slotzin (in de staart zit het venijn!): "Of God Zich inderdaad van de mensheid afwendt valt moeilijk te beoorde len. Maar het zou zeker goed zijn als de over heid zich van God afwendt". Zo, nu horen we het ook eens van de andere kant. Van kerkelijke zijde wordt steeds geklaagd dat de overheid zich neutraal, soms zelfs vijandig opstelt tegen de kerken. Dat zij bezig is de laatste sporen van een christelijke samenleving uit te wissen. Maar voor onge lovigen gaat dat blijkbaar niet radicaal genoeg. Kerk en christendom worden nog steeds te veel bevoordeeld. Van zijn kant zal hij misschien wel gelijk hebben. Maar met de verkiezingen in zicht zou ik toch wel wensen, dat we een regering krijgen die zich niet radi caal van God afwendt, maar die zich richt naar de geboden en inzettingen van de Heere. Ons volk zou er wèl bij varen. Waarnemer o»; Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnls, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Kennissen willen ons telkens overtuigen, dat we onze groenten beter rauw kunnen eten, omdat je door het koken alle vitaminen zou vernietigen. Is dat niet erg overdreven? Antwoord: Veel rauwkosteters denken dat ze met rauwe andijvie, sla en komkommer meer vitaminen binnen krijgen dan u met uw portie gekookte bloemkool of spruitjes. Het is toevallig andersom: 100 gram rauwe andijvie, sla en komkommer bevatten elk slechts 10 milligram vitaminen C, doch 100 gram gekookte bloemkool 60 mg en 100 gr kort gekookte spruitjes zelfs 100 mg vitami nen C! Ook rode kool en zuurkool leveren u in gekookte toestand nog resp. 30 en 20 mg vitaminen C per ons op. Wie veel rauwkost wil eten, kan beter kiezen voor rode paprika met 150 mg, en diverse koolsoorten en bijv. selderij dan voor de gebruikelijke sla, witlof en worteltjes, want die zetten evenals andij vie en komkommer weinig zoden aan de dijk. En eet die rauwkost wel vers, want de volgende dag zijn voedingswaarde en smaak al hard achteruit gegaan. Hoeveel medeklinkers kunnen er maximaal achter elkaar in één Nederlands woord voorkomen? En hoeveel klinkers? Antwoord: Voor de medeklinkers moeten we combinaties kiezen met -ng, -st, en schr-, omdat daarmee de meeste letters in een enkel woord kunnen voorkomen. Een be staand woord met die acht letters is: angst schreeuw. Met klinkers zijn constructies mogelijk als koeieuier, tweeëiig en zaaiuien en met vijf e's vertalen we het eelt van een ree in: reeeeelt. Mag een acquitstoot voor de carambole meer dan drie banden raken? Antwoord: Bij het driebandenspel moet de eerste bal volgens de officiële regels 'ten minste drie banden raken'. Een maximum wordt niet vermeld. Een bal mag dus bij die acquit wel tien keer een band van het biljard raken, (als dat lukt, kunt u gelijk de uitgever van het Guinness Book of Records inUch- ten!) Wat is het geheim van 'light' in dranken en voedingsmiddelen? Word je daar werkelijk slanker van? Antwoord: Volgens het Warenwetbesluit Voedingsdeclaratie van 1988 moet alles waar 'arm', 'light', 'mager' of 'minder' op staat, minstens 33% minder 'vol' zijn dan een vergelijkbaar product. Dat houdt in, dat er bij de bereiding vaak meer water of ande re loze vulstof wordt gebruikt, ofwel dat er zich minder dan anders van het product in de verpakking bevindt. Een soort 'light knacke- bröd' bijvoorbeeld is de helft dunner dan het normale schijfje en levert u daardoor de helft minder joules (calorieën), maar de prijs is gelijk aan een pak normaal knackebröd. U had dus voordeliger de helft van een portie gewoon knackebrood kunnen eten. Bepaal de worstsoorten zijn verdund met water en het woord 'light' maakt de prijs soms hoger. Als u één plakje normale worst op uw brood neemt in plaats van twee, eet u nog lichter en bovendien goedkoper. Wij adviseren u daar om een kleinere portie op uw bord te doen, dat heeft vaak meer resultaat dan extra geld uitgeven voor die nieuw'light'erij! De eerstvolgende SGP-jongeren avond van dit seizoen, waarvoor je hartelijk wordt uit genodigd, hoopt men te houden op vrijdag 17 januari 2(K)3, met als thema: 'Waarden en Normen'. Voor deze avond is drs. S. Stoop, SGP-bur- gemeester van de gemeente Dirksland, uit genodigd, die bovengenoemd thema in twee deelthema's zal uitwerken: - Waarden en Normen plaatselijk; - Waarden en Normen landelijk. Drs. S. Stoop is eind 1986 als beleidsmede werker van de SGP Tweede Kamerfractie aan de slag gegaan en heeft zich met ver schillende beleidsterreinen beziggehouden: volksgezondheid, biimenlandse zaken, volkshuisvesting en ruimtelijke ordening, verkeer en waterstaat. Die veelzijdige inzet verschafte hem een brede oriëntatie op het gebied van openbaar bestuur en kwam hem goed van pas bij zijn hdmaatschap van de Provinciale Staten van Zuid-Holland, waar van hij sinds november 1992 deel uitmaakt. Per september 1998 leidde zijn weg naar Veenendaal, naar stichting 'Schuilplaats'. Bij deze stichting was hij nauw betrokken op het beleidsterrein van volksgezondheid. Maar het openbaar bestuur bleef trekken, zodat hij besloot te solliciteren naar het bur gemeesterschap. Eerst in Nieuw-Lekker- land, vervolgens in Dirksland, waar hij uit eindelijk is benoemd. Op 3 oktober jl. is hij als nieuwe burgemeester van Dirksland geïnstalleerd. Zoals je ziet heeft burgemeester Stoop een brede kijk op het openbaar bestuur en omdat hij een echte SGP-er is, leek het de SGP-jon geren dubbel interessant om hem als spreker uit te nodigen. Deze boeiende en leerzame avond zal wor den gehouden in Dirksland. Daarvoor is dit keer een toepasselijke locatie gevonden: het Gemeentehuis, aan Voorstraat 15. De koffie staat klaar om 19.45 uur. De aanvang is 20.00 uur. Hallo allemaal, Lachen, gieren, brullen... morgenavond op het OJW. Jij komt toch ook wel enne neem je vrien den mee, dan wordt het nóg gezelliger! Vanaf half 8 zijn jullie van harte welkom in de Hoeksteen, we beginnen om acht uur. We zien je morgen!?! Houdt 18 januari vrij in je agenda voor de film die 'stichting Nehemia' op het OJW zal komen draaien! De film die je niet mag mis sen, dus zorg datje erbij bent. OJW Greetingz! In oma 's oude linnenkast, die ik als dressoir in gebruik nam, hangt nog een sterke par- fiitnlucht. Hoe krijg ik die eruit? Antwoord: Een parfumgeur kan hardnekkig zijn. Probeer het eens met een mengsel van 50 gram formaline op een kwart liter water. Telkens na zo'n behandeling goed luchten. "...en alzo zal ik tot de koning ingaan, hetwel niet naar de wet is. Wanneer ik dan omkom, zo kom ik om". (Esther 4:16) Koningin Esther geeft zich gewonnen. Gedreven door de nood van haar volk, die ook haar nood is, zal zij tot de koning gaan. Eerst bereidt zij zich met haar volk, door bidden en vasten, voor. Daarna treedt zij tot de koning en legt voor hem haar smeekbede neer. "Het geschiedde nu aan de derde dag, dat Esther een koninklijk kleed aantrok en stond in het binnenste voorhof van des konings huis". Daar staat Esther voor de koning. Zij staat daar als een ootmoedige, als een door de nood gedrevene en zij wacht. Het gaat voor haar om leven of dood. Esther maakte voor zij naar de koning ging een vasten door. En ieder, die tot de Koning der koningen wil gaan, moet ook een 'vasten'-tijd doorleven. Een tijd van verootmoediging en zelfinkeer. In die tijd komt de Wet met haar eisen. De Wet spreekt haar vervloeking uit. Voor het geestesoog rijzen dan de ongerechtigheden als bergen oinhoog. Dan komt de benauwd heid over de zonde. Dan komen de aanvech tingen van satan, die de zonde voorhoudt en zegt: "zult gij tot de Koning gaan, zij onhei- Uge zondaar?" Maar in die benauwenis, in die indaling in eigen verlorenheid als zijnde de afval van een hoogheilig, liefderijk God, breekt tenslotte de kreet door: "al is het tegen de Wet, ik zal tot de Koning gaan om genade en geen recht. Kom ik om, dan kom ik om". Dat is het einde van het werken. Dan komt het tot de overgave. En al zou dan de Koning handelen naar recht, al zou dan het oordeel geveld worden, dan nog zal de zich overge vende zondaar Gods recht toevallen en het zeggen: "Uw doen is enkel recht". Esther staat daar in het koninklijk kleed. Dat was in het oog van de koning aangenaam. Hoe kwam Esther aan dat kleed? Dat kleed had ze gehad van de koning. Ze had het niet gekocht, niet zelfgemaakt, ze had het niet geleend of gevonden, neen.de koning zelf had het haar gegeven. Zo nadert de zich overgevende zondaar tot de aller hoogste Koning in het kleed van schuldbesef en zondebelijdenis. Dat gewaad is niet te koop, het is niet te maken, het is het werk van God de Heilige Geest, die de zondaar ontle digt en tot schuldbesef brengt ...zalig zijn, die treuren. Wie in dit kleed tot God komt, zal het ervaren: "God is nabij de ziel, die schreiend tot Hem vlucht". Ja, wie tot God komt, kan het alleen doen in het kleed van de verslagenheid. Esther verkrijgt genade. Het oog van de koning rust vol welbehagen op haar. Op haar, die ongeroepen, vermetel door dringt tot de troon van de koning. Ze heeft de dood voor ogen.., en zij ont vangt met haar volk het leven! Want zie, de koning reikt haar de gouden scepter toe, het genadeteken. En zij roert de spits van de scepter aan. Zij heeft door de scepter, door het genadeteken, gemeenschap met de koning. Maar niet alleen dat. Wonde re woorden komen tot haar, "Toen zeide de koning tot haar: wat is u koningin Esther! of wat is uw verzoek? het zal u gegeven wor den, ook tot de helft des koninkrijks". Zo ontvangt Esther genade, maar ook ere. Ze wordt 'koningin' genoemd. Wat is er? Wat hebt ge te klagen? Wat is uw verzoek, wat hebt ge te vragen? En zo zal ook de ontdekte zondaar, die het recht van God onderschrijft en in tollenaarsgestalte tot Gods troon is genaderd, het ondervinden, dat er is een genadescepter, In Christus nadert de eeuwige God tot het verbroken hart, in Chris tus wordt daar gesproken: "Mijn zoon, mijn dochter, wat is er, wat is uw verzoek?" Ja, dan is er te klagen,,, bergen van zonden, diepten van ongerechtigheden,en te vragen om behouden te worden, om genade. En in de ontroerde, op genade hopende ziel, mag het Woord indaJen; wees goedsmoeds, uw ge loof heeft u behouden. Maar waar is dan de Wet? Het is een zaak tegen de Wet! In Christus is de Wet voorbijgegaan. Alles is volbracht! De Wet eiste. De Wet moest vol komen worden volbracht. Want God kan nooit afstand doen van Zijn recht. Dat recht veroordeelt ons tot de eeuwige dood. Maar nu heeft Christus die Wet volbracht. Hij heeft aan al de eisen van de Wet voldaan. Wie in Hem gelooft is vrij van de Wet. Vrij van haar veroordelende kracht. In Christus is de troon van het gericht een troon van gena de, van welke in de brief aan de Hebreen ge schreven staat: "Laat ons dan met vrijmoe digheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden ter bekwamer tijd". Zalig, wie deze bekwame tijd leerde kennen. Zalig, wie door het geloof als een Esther het leven ontving, waar de dood voor ogen was: genade voor recht. Zalig, als gij gekomen zijt tot de wondere overgave. Want dat zal het eenmaal zijn: eeuwig in het Paleis van de Koning; genade en ere. En gij, die nog aan komt dragen met veel en velerlei tegenwerpingen, misschien wel heel 'vrome'.,, gaat tot de Koning, Esther ging naar de koning ongeroepen. Gij wordt geroe pen. Hij komt u nodigen, dringend nodigen. Het is God ernst met dit roepen. Maak met deze ernstige roeping dan ook ernst, Esther kwam tot een grillig mens. Tot een despoot, die naar willekeur beschikte over leven en dood. Maar de Koning tot Wie wij mogen gaan is geen Ahasveros, Hij is geen grillig Despoot, Die lust heeft in het verderf van de zondaar. Het is geen waagstuk tot Hem te naderen. Als gij tot deze Koning komt als een ellendige en nooddruftige, komt zoals Esther kwam: "wanneer ik dan omkom, dan kom ik om", dan zult ook gij niet omkomen. Dan wordt ook u de gouden genadescepter toegereikt, waar Sions Koning het gezegd heeft: "Wie tot Mij komt, zal De geenszins uitwerpen". Het gaat om de overgave! Kom ik om, dan kom ik om! "Welzalig Heer'! die op U bouwt. En zich geheel aan U vertrouwt". B. H.H. Op zaterdag 1 februari tijdens de Nationale Herdenking van de Watersnoodramp heeft zorgcentrum 'Geledershof' te Dirksland een seniorenprogramma samengesteld Dit pro gramma duurt van 10,30 uur tot 15,30 uur; 10.30 uur: Ontvangst met koffie en cake. Vanaf 12.00 uur is er een directe uitzending te zien van de herdenking van de water snoodramp op een groot projectiescherm in de recreatiezaal. Tevens is er in de ont vangsthal een kleine tentoonstelling van foto's en krantenknipsels over de water snoodramp van 1953; 11.30 uur: Aanbieding van een drankje; 12.00 uur: Alle aanwezige gasten krijgen een lunch geserveerd met belegde broodjes, kroketten en melk; 13.00-14.30 uur: Vanaf dit tijdstip bezoekt H.M. koningin Beatrix Oude Tonge. In de Grutterswei wordt een herdenkingsdienst gehouden en aansluitend wordt door H.M. koningin Beatrix een krans gelegd op de begraafplaats aan de Heerendijk ter nage dachtenis aan de slachtoffers; 15.00-15.30 uur: Vanaf dit tijdstip bezoekt H.M. koningin Beatrix de gemeente Ouwer- kerk op Schouwen-Duiveland; 15.30 uur: Afsluiting met een drankje. Een ieder kan gratis deelnemen aan de lunch door telefonisch te reserveren via de receptie van 'Geldershof', tel.: 602055 (maandag t/m vrijdag van 8.30-16.30 uur). Als er vervoers problemen zijn kan er met een van onder staande personen contact worden opgeno men: Voor Dirksland: fam. A. Soldaat, tel. 601885; fam. A.M. van der Kroon, tel. 601244. Voor Melissant: fam. J. Bestman, tel. 601845. Voor Herkingen: fam. L. de Geus, tel. 669313. Deze dag wordt georganiseerd door de Stichting Bejaardenwerk Gemeente Dirks land en gesubsidieerd door de Gemeente Dirksland. In januari 2003 starten de scholen op het eiland met de projecten 'Kijkdij ken' en 'On'wijs Nat'53' van de samenwerkende stichtingen Podium en On'wijs Goeree-Overflakkee. De aanleiding voor 'Kijkdijken en On' wijs Nat'53 is de herdenking van de watersnoodramp van 1953. Aanvul lend op deze herdenking worden op school lessen aangeboden die zich in brede zin richten op onze verhouding tot het water: water als vriend of vij and. Tevens hanteren de projecten de jaartallen 1953,2003 en 2053 als rode draad om - met inachtneming van het verleden - op een interactieve en toe komstgerichte wijze te verkennen op welke manieren land en water zich tot elkaar kunnen verhouden en wat dat betekent voor leefbaarheid gewoontes. en Het intemetproject On'wijs Nat'53 wordt ontwikkeld door stichting On'wijs GO die computer- en internetgebruik stimuleert in het basisonderwijs. On'wijs Nat'53 bevat veel lokale en regionale informatie over de ramp en de ontwikkelingen die daarop volg den. Er worden 2 cd-roms en lessuggesties samengesteld voor een interactief intemet project. Leerlingen worden uitgenodigd om in hun eigen omgeving op zoek te gaan naar sporen van het woedende water. Met bijdra gen vanuit de deelnemende scholen zal een internetsite worden ingericht. Kijkdijken is ontwikkeld door het Kunstge bouw Zuid-Holland in opdracht van stich ting Podium GO en heeft als basismateriaal een doos in de vorm van een dijk, met een lespakket voor onderbouw en bovenbouw van basisonderwijs en het eerste jaar van het voortgezet onderwijs. Deze lege dijkdoos moet door de leerlingen worden gevuld, ver der vormgegeven en aangekleed vanuit de thematiek van het project. Als afsluiting wordt er van de dijkdozen van de deelne mende scholen een grote dijktentoonstelling gemaakt, die een boeiend beeld zal geven van de relatie tussen Goeree-Overflakkee en het water. Inmiddels is duidelijk geworden dat er bijna 200 dijkdozen mogen worden verwacht op de eindpresentatie in april. In oktober en november vonden onderwijs- presentaties plaats van Kijkdijken en On' wijs Nat'53, die zich in grote belangstelling mochten verheugen. Niet alleen alle eilande- lijke scholen nemen deel, maar inmiddels is er ook belangstelling van buiten de regio. Beide initiatieven zijn geïnspireerd op de 'Meekrap Roodshow', zoals die in het kader van het meekrapproject werd ontwikkeld. De projecten worden mogelijk gemaakt door de 4 eilandelijke gemeenten en het project Cultuurbereik van de Provincie Zuid-Hol land. Kijkdijken en On'wijs Nat'53 sluiten aan op andere initiatieven in het herden kingsjaar, zoals het interprovinciale project Delta 2003 en de herdenking in Oude Tonge, Voor meer informatie kunt u het Diekhuus bellen 482400, 's morgens van 9,00-12,00 uur, of kijken op website www,onwijs- nat53,ni. In het Eilanden-Nieuws leest u alles over de regionale gebeurtenissen en hun achtergronden. Wordt ook abonnee, en geniet mee. 11- "Zo jongelui, hier is julüe plaatsje,,, trek maar snel droge kleren aan, dan breng ik jullie zo wat soep," Marieke staart naar de jongen, die iets ouder moet zijn dan zijzelf. Het meisje lijkt een stuk jonger, waar schijnlijk net zo oud als Elske. Ze wendt haar hoofd af als de jongen zich begint te verkleden. Het matras waar de beide nieuwehngen op moeten slapen, heeft boerin Verschoor pal naast Marieke's matras gegooid en ze hoort hoe de nieuwkomers klappertanden van de kou. Wie weet, hoe lang ze buiten ergens op hun redding hebben zitten wachten? "Hallo, ik ben Cor van Oudelande", zegt de jongen plotseling en verschrikt draait Marieke haar hoofd naar hem toe. Met een uitgestoken hand en diepblauwe ogen, kijkt haar Marieke vriendelijk aan en ze begint zowaar te blozen, als ze hem aarzelend een hand geeft. "De ben Marieke de Visser", mompeh ze zacht. Verve lend dat ze zo verlegen is. Cor lijkt haar een aardige jongen. "Dit is mijn zusje Annechien. Ben jij allang hier?" "Sinds vanmorgen", antwoordt Marieke, "we zijn met een roeiboot van een dijkje afgehaald." "Waar komen jullie vandaan?" vraagt de jongen nieuwsgierig. "Oude Tonge", antwoordt ze zacht en Cor trekt een vreemd gezicht. "Daar is het heel erg hè?" vraagt hij ernstig, maar als of hij zelf het antwoord weet, praat hij snel verder, "De schipper die ons van het dak heeft gehaald, vertelde dat er in Oude Tonge enorm veel huizen zijn ingestort. Wij komen van Herkingen, maar bij ons stonden er nog veel huizen overeind," Boerin Verschoor verschijnt met twee mokken soep en uitgehongerd nemen Cor en zijn zusje de mokken in hun koude handen, "Dit is lekker", zegt Cor met voUe mond. "Wat hebben we een kou en een honger geleden, daar boven op dat dak," Zijn zusje knikt, terwijl ze gulzig verder eet, Marieke begrijpt precies wat hij bedoelt en een rilling gaat door haar heen als ze denkt aan de kou die zij heb ben geleden op dat eenzame dijkje. "Zaten jullie met z'n tweeën op het dak?" vraagt ze voorzichtig. Cor staart nu met lege ogen voor zich uit en vergeet de volle lepel met erwtensoep in zijn mond te steken. "Vader, moeder, Jopie en Peter waren er eerst ook bij. We hebben zolang zitten wachten in de kou, op zolder stond het water tot aan het dakraam, daar konden we echt niet meer blijven. Vader had Jopie van drie vast, moeder mijn broertje Peter van anderhalf. De zag wel dat moeder moe werd. Het was zwaar om die kleine op het dak vast te houden." Cor kan plotseling geen woord meer uitbrengen en beschaamd veegt hij de tranen van zijn gezicht. Met een grimmig gezicht vertelt hij echter verder. "Moeder probeerde wakker te blijven, maar ze had het zo koud en was zo moe. Ze viel uiteindelijk van het dak, met Peter in haar armen. Vader wilde haar nog redden, hij sprong haar na, terwijl ik Jopie van hem overnam, maar ze kon niet zwemmen en verdween in de golven. Toen probeerde vader weer op het dak te komen, maar de zee was te ruw en hij dreef steeds ver der van ons weg." Cor kan even weer niet praten en zet zijn mok op de grond. Zijn schouders gaan schokkend op en neer en met zijn handen verbergt hij zijn gezicht. Marieke schuift medelijdend naast hem op zijn matras. "Stil maar Cor", fluistert ze troostend, "ik weet watje nu voelt, ik heb mijn broertjes en zusjes ook zien ver dwijnen in het water." Ze klemt haar hand om zijn schouder en even zitten ze stilletjes naast elkaar, ieder met z'n eigen verdriet. Dan begint Cor weer te praten. "Weet je wat ik zo erg vind, Marieke? Ik heb onze Jopie niet meer kunnen houden, mijn armen waren zo stijf en hij ging zo tekeer. Hij wilde naai' vader en moeder, maar die waren in de zee verdwenen," Annechien kijkt haar grote broer met betraande ogen aan, "Jij hebt je best gedaan Cor, zelfs vader had Jopie niet me&T kunnen houden,,. Je hebt zelfs nog gepro beerd hem uit het water te redden, maar de zee was te woest," Cor knikt, "De zee heeft alles opgeslokt, ons paard, onze varkens en koeien, onze trouwe hond. Hadden we maar iets kunnen doen, maar hoe konden we weten dat de dijken het niet zouden houden," "Kronmie Rinus wist het", prevelt Marieke voor zich uit, "Hij zei nog bij de bakker dat het niet goed zou gaan met de dijken," "Vader is ook nog gaan kijken naar de dijk", mompelt Cor in zichzelf, "maar hij zei dat we rustig konden gaan slapen," Annechien zit te knikkeboUen naast haar broer. Op haar vermoeide gezichtje staan donkere kringen onder haar ogen getekend, Cor legt zijn halfslapende zusje liefdevol op het matras en dekt haar voorzichtig toe met een deken, Marieke kijkt naar haar eigen broertje en zusje, die nog steeds slapen en ineens voelt ze zich doodmoe, "Ik denk dat ik ook wat ga slapen Cor", zegt ze zacht. Ze vüjt zich voorzichtig naast de kinderen, Cor knDct en volgt haar voorbeeld. Beschermend slaat hij zijn armen om zijn jonge zusje als hij naast haar op het matras gaat hggen. Wanneer boerin Verschoor een half uurtje later met een grote pan aardappels langs komt, treft ze vijf sla pende kinderen aan. "Slapen jullie maar", mompelt ze bijna onhoorbaar, "zo vergeten jullie de ellende tenminste even." Hoewel de zolder overvol is en er niet bepaald stilte heerst, slapen de kinderen door het rumoer heen in hun eerste warme onderkomen sinds die afschuwelijke rampnacht. HOOFDSTUK 7 Wakker worden meid", klinkt het luid bij Marieke's oor. Als het meisje haar ogen opent kijkt ze recht in het ronde gezicht van boerin Verschoor. "Kijk eens", zegt de boerin vriendelijk, "ik heb wat boterhammen en thee voor jullie. Maak je zusje en broertje ook maar wakker, die zullen vast wel honger hebben." Ze overhandigt Marieke een dienblad met een stapel boterhammen en een kan thee. Dan begint ze Cor wakker te schudden, omdat ze ook voor hem en zijn zusje een ontbijt heeft klaargemaakt. Marieke gaat stijf rechtop zitten. Het is nog schemerig op de zolder. Hoe laat zou het zijn? Rondom haar zijn de meesten al wakker. Henkie en Elske liggen echter nog heerüjk te slapen en Marieke vindt het bijna jam mer om hen te wekken. "Goedemorgen", zegt Cor en wrijft slaperig in zijn ogen. "Goedemorgen", antwoordt Marieke en ze moet ineens weer blozen. Cors blonde haar staat recht over eind en hij ziet er nog erg moe uit. Zelf zal ze er ook wel niet al te best uitzien en onbewust strijkt ze haar lange, donkere haren glad. "Tjonge, wat heb ik een honger", zegt Cor en valt gul zig op de boterhammen aan. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5