SGP
Overdenking
Kijkdijken en On'wijs Nat '53
OJW Pictonary
Abonneert U op
Eilanden-Nieuws
uit de
Heilige Schrift
De wereld van de eilanden
EIUUraDEMilEUWS
HET
JjKIJkVENSTER
Waarden en Normen
KOKEN OF MUVIKOSV
LEITEHKUHOE
SlOOl
OP'tïCHT'EIM/?
OVEÜGlPllliFaMEEHO
Overgave (2)
Seniorenprogramma Herdenking
Watersnoodramp 'De Geldersliof'
Herdenkingsjaar 2003 op school
■IWlliMiiiiiiMa
PAGINA 5
VRIJDAG 10 JAIWARI 2003
Blik op kerk ^n/
en samenleving Cj
- Elsevier
- Goddeloos
- Gods geboden
Sinds onheuglijke tijden ben ik geabonneerd
op Elseviers Weekblad. Niet dat ik het in alle
dingen met de zienswijze van de redactie
eens ben - verre vandaar! - maar omdat het
een opinie-blad is, dat brede informatie geeft.
Het is al lang geleden dat 'religie' een afzon
derlijke rubriek vormde. De onderwerpen op
het terrein van kerk en godsdienst werden, ik
zou bijna zeggen, uiteraard op een moderne
wijze becommentarieerd, maar er werd in
ieder geval aandacht aan geschonken. Sinds
religie verwezen is naar de persoonlijke
levenssfeer is die rubriek verdwenen. De
kerk komt nog alleen incidenteel in hel blik
veld en dus ook in de commentaren.
Dat was ook het geval in het eerste nummer
Van het pas begonnen jaar. De kop 'Godde
loos' prikkelde mijn nieuwsgierigheid.
Gerry van der List betoogt daarin eerst dat de
paus heeft beweerd dat God Zich van de
mensheid afwendt, en in één adem dat de
kerkgang blijft teruglopen. Hij zegt het niet.
maar dat laatste geeft hem kennelijk voldoe
ning.
De secularisatie is voor hem de aanleiding
"om weer eens kritisch te kijken naar de ban
den tussen Kerk en Staat, die nog niet hele
maal zijn dorgesneden". Als voorbeeld
noemt hij de Kersttoespraak van de Koningin
die 'gewoontegetrouw naar God' verwees...
Hij constateert ook dat godsdienstige mensen
in ons land een grotere vrijheid van menings
uiting krijgen, dat de overheid de geestelijke
verzorging in gevangenissen en inrichtingen
subsidiëerd, en dat confessionele scholen een
bevoorrechte positie hebben.
Dit alles is volgens Van der List in strijd met
de scheiding van Kerk en Staat. Hoewel
godsdienst voor hem waardevol is, moet in
de moderne samenleving de staat goddeloos
zijn. En dan komt de slotzin (in de staart zit
het venijn!): "Of God Zich inderdaad van de
mensheid afwendt valt moeilijk te beoorde
len. Maar het zou zeker goed zijn als de over
heid zich van God afwendt".
Zo, nu horen we het ook eens van de andere
kant. Van kerkelijke zijde wordt steeds
geklaagd dat de overheid zich neutraal, soms
zelfs vijandig opstelt tegen de kerken. Dat zij
bezig is de laatste sporen van een christelijke
samenleving uit te wissen. Maar voor onge
lovigen gaat dat blijkbaar niet radicaal
genoeg. Kerk en christendom worden nog
steeds te veel bevoordeeld. Van zijn kant zal
hij misschien wel gelijk hebben. Maar met de
verkiezingen in zicht zou ik toch wel wensen,
dat we een regering krijgen die zich niet radi
caal van God afwendt, maar die zich richt
naar de geboden en inzettingen van de Heere.
Ons volk zou er wèl bij varen.
Waarnemer
o»;
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnls, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Kennissen willen ons telkens overtuigen, dat
we onze groenten beter rauw kunnen eten,
omdat je door het koken alle vitaminen zou
vernietigen. Is dat niet erg overdreven?
Antwoord: Veel rauwkosteters denken dat
ze met rauwe andijvie, sla en komkommer
meer vitaminen binnen krijgen dan u met uw
portie gekookte bloemkool of spruitjes. Het
is toevallig andersom: 100 gram rauwe
andijvie, sla en komkommer bevatten elk
slechts 10 milligram vitaminen C, doch 100
gram gekookte bloemkool 60 mg en 100 gr
kort gekookte spruitjes zelfs 100 mg vitami
nen C! Ook rode kool en zuurkool leveren u
in gekookte toestand nog resp. 30 en 20 mg
vitaminen C per ons op. Wie veel rauwkost
wil eten, kan beter kiezen voor rode paprika
met 150 mg, en diverse koolsoorten en bijv.
selderij dan voor de gebruikelijke sla, witlof
en worteltjes, want die zetten evenals andij
vie en komkommer weinig zoden aan de
dijk. En eet die rauwkost wel vers, want de
volgende dag zijn voedingswaarde en smaak
al hard achteruit gegaan.
Hoeveel medeklinkers kunnen er maximaal
achter elkaar in één Nederlands woord
voorkomen? En hoeveel klinkers?
Antwoord: Voor de medeklinkers moeten
we combinaties kiezen met -ng, -st, en schr-,
omdat daarmee de meeste letters in een
enkel woord kunnen voorkomen. Een be
staand woord met die acht letters is: angst
schreeuw. Met klinkers zijn constructies
mogelijk als koeieuier, tweeëiig en zaaiuien
en met vijf e's vertalen we het eelt van een
ree in: reeeeelt.
Mag een acquitstoot voor de carambole
meer dan drie banden raken?
Antwoord: Bij het driebandenspel moet de
eerste bal volgens de officiële regels 'ten
minste drie banden raken'. Een maximum
wordt niet vermeld. Een bal mag dus bij die
acquit wel tien keer een band van het biljard
raken, (als dat lukt, kunt u gelijk de uitgever
van het Guinness Book of Records inUch-
ten!)
Wat is het geheim van 'light' in dranken en
voedingsmiddelen? Word je daar werkelijk
slanker van?
Antwoord: Volgens het Warenwetbesluit
Voedingsdeclaratie van 1988 moet alles
waar 'arm', 'light', 'mager' of 'minder' op
staat, minstens 33% minder 'vol' zijn dan
een vergelijkbaar product. Dat houdt in, dat
er bij de bereiding vaak meer water of ande
re loze vulstof wordt gebruikt, ofwel dat er
zich minder dan anders van het product in de
verpakking bevindt. Een soort 'light knacke-
bröd' bijvoorbeeld is de helft dunner dan het
normale schijfje en levert u daardoor de helft
minder joules (calorieën), maar de prijs is
gelijk aan een pak normaal knackebröd. U
had dus voordeliger de helft van een portie
gewoon knackebrood kunnen eten. Bepaal
de worstsoorten zijn verdund met water en
het woord 'light' maakt de prijs soms hoger.
Als u één plakje normale worst op uw brood
neemt in plaats van twee, eet u nog lichter en
bovendien goedkoper. Wij adviseren u daar
om een kleinere portie op uw bord te doen,
dat heeft vaak meer resultaat dan extra geld
uitgeven voor die nieuw'light'erij!
De eerstvolgende SGP-jongeren avond van
dit seizoen, waarvoor je hartelijk wordt uit
genodigd, hoopt men te houden op vrijdag
17 januari 2(K)3, met als thema: 'Waarden
en Normen'.
Voor deze avond is drs. S. Stoop, SGP-bur-
gemeester van de gemeente Dirksland, uit
genodigd, die bovengenoemd thema in twee
deelthema's zal uitwerken:
- Waarden en Normen plaatselijk;
- Waarden en Normen landelijk.
Drs. S. Stoop is eind 1986 als beleidsmede
werker van de SGP Tweede Kamerfractie
aan de slag gegaan en heeft zich met ver
schillende beleidsterreinen beziggehouden:
volksgezondheid, biimenlandse zaken,
volkshuisvesting en ruimtelijke ordening,
verkeer en waterstaat. Die veelzijdige inzet
verschafte hem een brede oriëntatie op het
gebied van openbaar bestuur en kwam hem
goed van pas bij zijn hdmaatschap van de
Provinciale Staten van Zuid-Holland, waar
van hij sinds november 1992 deel uitmaakt.
Per september 1998 leidde zijn weg naar
Veenendaal, naar stichting 'Schuilplaats'.
Bij deze stichting was hij nauw betrokken op
het beleidsterrein van volksgezondheid.
Maar het openbaar bestuur bleef trekken,
zodat hij besloot te solliciteren naar het bur
gemeesterschap. Eerst in Nieuw-Lekker-
land, vervolgens in Dirksland, waar hij uit
eindelijk is benoemd. Op 3 oktober jl. is hij
als nieuwe burgemeester van Dirksland
geïnstalleerd.
Zoals je ziet heeft burgemeester Stoop een
brede kijk op het openbaar bestuur en omdat
hij een echte SGP-er is, leek het de SGP-jon
geren dubbel interessant om hem als spreker
uit te nodigen.
Deze boeiende en leerzame avond zal wor
den gehouden in Dirksland. Daarvoor is dit
keer een toepasselijke locatie gevonden: het
Gemeentehuis, aan Voorstraat 15. De koffie
staat klaar om 19.45 uur. De aanvang is
20.00 uur.
Hallo allemaal,
Lachen, gieren, brullen... morgenavond op
het OJW.
Jij komt toch ook wel enne neem je vrien
den mee, dan wordt het nóg gezelliger!
Vanaf half 8 zijn jullie van harte welkom in
de Hoeksteen, we beginnen om acht uur.
We zien je morgen!?!
Houdt 18 januari vrij in je agenda voor de
film die 'stichting Nehemia' op het OJW zal
komen draaien! De film die je niet mag mis
sen, dus zorg datje erbij bent.
OJW Greetingz!
In oma 's oude linnenkast, die ik als dressoir
in gebruik nam, hangt nog een sterke par-
fiitnlucht. Hoe krijg ik die eruit?
Antwoord: Een parfumgeur kan hardnekkig
zijn. Probeer het eens met een mengsel van
50 gram formaline op een kwart liter water.
Telkens na zo'n behandeling goed luchten.
"...en alzo zal ik tot de koning
ingaan, hetwel niet naar de wet
is. Wanneer ik dan omkom, zo
kom ik om". (Esther 4:16)
Koningin Esther geeft zich gewonnen.
Gedreven door de nood van haar volk, die
ook haar nood is, zal zij tot de koning gaan.
Eerst bereidt zij zich met haar volk, door
bidden en vasten, voor. Daarna treedt zij tot
de koning en legt voor hem haar smeekbede
neer. "Het geschiedde nu aan de derde dag,
dat Esther een koninklijk kleed aantrok en
stond in het binnenste voorhof van des
konings huis".
Daar staat Esther voor de koning. Zij staat
daar als een ootmoedige, als een door de
nood gedrevene en zij wacht. Het gaat voor
haar om leven of dood.
Esther maakte voor zij naar de koning ging
een vasten door.
En ieder, die tot de Koning der koningen wil
gaan, moet ook een 'vasten'-tijd doorleven.
Een tijd van verootmoediging en zelfinkeer.
In die tijd komt de Wet met haar eisen. De
Wet spreekt haar vervloeking uit. Voor het
geestesoog rijzen dan de ongerechtigheden
als bergen oinhoog. Dan komt de benauwd
heid over de zonde. Dan komen de aanvech
tingen van satan, die de zonde voorhoudt en
zegt: "zult gij tot de Koning gaan, zij onhei-
Uge zondaar?" Maar in die benauwenis, in
die indaling in eigen verlorenheid als zijnde
de afval van een hoogheilig, liefderijk God,
breekt tenslotte de kreet door: "al is het
tegen de Wet, ik zal tot de Koning gaan om
genade en geen recht. Kom ik om, dan kom
ik om".
Dat is het einde van het werken. Dan komt
het tot de overgave. En al zou dan de Koning
handelen naar recht, al zou dan het oordeel
geveld worden, dan nog zal de zich overge
vende zondaar Gods recht toevallen en het
zeggen: "Uw doen is enkel recht".
Esther staat daar in het koninklijk kleed. Dat
was in het oog van de koning aangenaam.
Hoe kwam Esther aan dat kleed? Dat kleed
had ze gehad van de koning.
Ze had het niet gekocht, niet zelfgemaakt, ze
had het niet geleend of gevonden, neen.de
koning zelf had het haar gegeven. Zo nadert
de zich overgevende zondaar tot de aller
hoogste Koning in het kleed van schuldbesef
en zondebelijdenis. Dat gewaad is niet te
koop, het is niet te maken, het is het werk van
God de Heilige Geest, die de zondaar ontle
digt en tot schuldbesef brengt ...zalig zijn,
die treuren. Wie in dit kleed tot God komt,
zal het ervaren: "God is nabij de ziel, die
schreiend tot Hem vlucht". Ja, wie tot God
komt, kan het alleen doen in het kleed van de
verslagenheid.
Esther verkrijgt genade. Het oog van de
koning rust vol welbehagen op haar.
Op haar, die ongeroepen, vermetel door
dringt tot de troon van de koning.
Ze heeft de dood voor ogen.., en zij ont
vangt met haar volk het leven!
Want zie, de koning reikt haar de gouden
scepter toe, het genadeteken. En zij roert de
spits van de scepter aan. Zij heeft door de
scepter, door het genadeteken, gemeenschap
met de koning. Maar niet alleen dat. Wonde
re woorden komen tot haar, "Toen zeide de
koning tot haar: wat is u koningin Esther! of
wat is uw verzoek? het zal u gegeven wor
den, ook tot de helft des koninkrijks".
Zo ontvangt Esther genade, maar ook ere. Ze
wordt 'koningin' genoemd.
Wat is er? Wat hebt ge te klagen? Wat is uw
verzoek, wat hebt ge te vragen? En zo zal
ook de ontdekte zondaar, die het recht van
God onderschrijft en in tollenaarsgestalte tot
Gods troon is genaderd, het ondervinden, dat
er is een genadescepter, In Christus nadert de
eeuwige God tot het verbroken hart, in Chris
tus wordt daar gesproken: "Mijn zoon, mijn
dochter, wat is er, wat is uw verzoek?" Ja,
dan is er te klagen,,, bergen van zonden,
diepten van ongerechtigheden,en te vragen
om behouden te worden, om genade. En in de
ontroerde, op genade hopende ziel, mag het
Woord indaJen; wees goedsmoeds, uw ge
loof heeft u behouden. Maar waar is dan de
Wet? Het is een zaak tegen de Wet! In
Christus is de Wet voorbijgegaan. Alles is
volbracht! De Wet eiste. De Wet moest vol
komen worden volbracht. Want God kan
nooit afstand doen van Zijn recht. Dat recht
veroordeelt ons tot de eeuwige dood.
Maar nu heeft Christus die Wet volbracht.
Hij heeft aan al de eisen van de Wet voldaan.
Wie in Hem gelooft is vrij van de Wet. Vrij
van haar veroordelende kracht. In Christus is
de troon van het gericht een troon van gena
de, van welke in de brief aan de Hebreen ge
schreven staat: "Laat ons dan met vrijmoe
digheid toegaan tot de troon der genade,
opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen
en genade vinden om geholpen te worden ter
bekwamer tijd". Zalig, wie deze bekwame
tijd leerde kennen. Zalig, wie door het geloof
als een Esther het leven ontving, waar de
dood voor ogen was: genade voor recht.
Zalig, als gij gekomen zijt tot de wondere
overgave. Want dat zal het eenmaal zijn:
eeuwig in het Paleis van de Koning; genade
en ere.
En gij, die nog aan komt dragen met veel en
velerlei tegenwerpingen, misschien wel heel
'vrome'.,, gaat tot de Koning, Esther ging
naar de koning ongeroepen. Gij wordt geroe
pen. Hij komt u nodigen, dringend nodigen.
Het is God ernst met dit roepen. Maak met
deze ernstige roeping dan ook ernst, Esther
kwam tot een grillig mens. Tot een despoot,
die naar willekeur beschikte over leven en
dood. Maar de Koning tot Wie wij mogen
gaan is geen Ahasveros, Hij is geen grillig
Despoot, Die lust heeft in het verderf van de
zondaar. Het is geen waagstuk tot Hem te
naderen.
Als gij tot deze Koning komt als een ellendige
en nooddruftige, komt zoals Esther kwam:
"wanneer ik dan omkom, dan kom ik om", dan
zult ook gij niet omkomen. Dan wordt ook u
de gouden genadescepter toegereikt, waar
Sions Koning het gezegd heeft: "Wie tot Mij
komt, zal De geenszins uitwerpen".
Het gaat om de overgave!
Kom ik om, dan kom ik om!
"Welzalig Heer'! die op U bouwt.
En zich geheel aan U vertrouwt".
B.
H.H.
Op zaterdag 1 februari tijdens de Nationale
Herdenking van de Watersnoodramp heeft
zorgcentrum 'Geledershof' te Dirksland een
seniorenprogramma samengesteld Dit pro
gramma duurt van 10,30 uur tot 15,30 uur;
10.30 uur: Ontvangst met koffie en cake.
Vanaf 12.00 uur is er een directe uitzending
te zien van de herdenking van de water
snoodramp op een groot projectiescherm in
de recreatiezaal. Tevens is er in de ont
vangsthal een kleine tentoonstelling van
foto's en krantenknipsels over de water
snoodramp van 1953;
11.30 uur: Aanbieding van een drankje;
12.00 uur: Alle aanwezige gasten krijgen
een lunch geserveerd met belegde broodjes,
kroketten en melk;
13.00-14.30 uur: Vanaf dit tijdstip bezoekt
H.M. koningin Beatrix Oude Tonge. In de
Grutterswei wordt een herdenkingsdienst
gehouden en aansluitend wordt door H.M.
koningin Beatrix een krans gelegd op de
begraafplaats aan de Heerendijk ter nage
dachtenis aan de slachtoffers;
15.00-15.30 uur: Vanaf dit tijdstip bezoekt
H.M. koningin Beatrix de gemeente Ouwer-
kerk op Schouwen-Duiveland;
15.30 uur: Afsluiting met een drankje.
Een ieder kan gratis deelnemen aan de lunch
door telefonisch te reserveren via de receptie
van 'Geldershof', tel.: 602055 (maandag t/m
vrijdag van 8.30-16.30 uur). Als er vervoers
problemen zijn kan er met een van onder
staande personen contact worden opgeno
men:
Voor Dirksland: fam. A. Soldaat, tel.
601885; fam. A.M. van der Kroon, tel.
601244.
Voor Melissant: fam. J. Bestman, tel.
601845.
Voor Herkingen: fam. L. de Geus, tel.
669313.
Deze dag wordt georganiseerd door de
Stichting Bejaardenwerk Gemeente Dirks
land en gesubsidieerd door de Gemeente
Dirksland.
In januari 2003 starten de scholen op
het eiland met de projecten 'Kijkdij
ken' en 'On'wijs Nat'53' van de
samenwerkende stichtingen Podium
en On'wijs Goeree-Overflakkee. De
aanleiding voor 'Kijkdijken en On'
wijs Nat'53 is de herdenking van de
watersnoodramp van 1953. Aanvul
lend op deze herdenking worden op
school lessen aangeboden die zich in
brede zin richten op onze verhouding
tot het water: water als vriend of vij
and. Tevens hanteren de projecten de
jaartallen 1953,2003 en 2053 als rode
draad om - met inachtneming van het
verleden - op een interactieve en toe
komstgerichte wijze te verkennen op
welke manieren land en water zich tot
elkaar kunnen verhouden en wat dat
betekent voor leefbaarheid
gewoontes.
en
Het intemetproject On'wijs Nat'53 wordt
ontwikkeld door stichting On'wijs GO die
computer- en internetgebruik stimuleert in
het basisonderwijs. On'wijs Nat'53 bevat
veel lokale en regionale informatie over de
ramp en de ontwikkelingen die daarop volg
den. Er worden 2 cd-roms en lessuggesties
samengesteld voor een interactief intemet
project. Leerlingen worden uitgenodigd om
in hun eigen omgeving op zoek te gaan naar
sporen van het woedende water. Met bijdra
gen vanuit de deelnemende scholen zal een
internetsite worden ingericht.
Kijkdijken is ontwikkeld door het Kunstge
bouw Zuid-Holland in opdracht van stich
ting Podium GO en heeft als basismateriaal
een doos in de vorm van een dijk, met een
lespakket voor onderbouw en bovenbouw
van basisonderwijs en het eerste jaar van het
voortgezet onderwijs. Deze lege dijkdoos
moet door de leerlingen worden gevuld, ver
der vormgegeven en aangekleed vanuit de
thematiek van het project. Als afsluiting
wordt er van de dijkdozen van de deelne
mende scholen een grote dijktentoonstelling
gemaakt, die een boeiend beeld zal geven
van de relatie tussen Goeree-Overflakkee en
het water. Inmiddels is duidelijk geworden
dat er bijna 200 dijkdozen mogen worden
verwacht op de eindpresentatie in april.
In oktober en november vonden onderwijs-
presentaties plaats van Kijkdijken en On'
wijs Nat'53, die zich in grote belangstelling
mochten verheugen. Niet alleen alle eilande-
lijke scholen nemen deel, maar inmiddels is
er ook belangstelling van buiten de regio.
Beide initiatieven zijn geïnspireerd op de
'Meekrap Roodshow', zoals die in het kader
van het meekrapproject werd ontwikkeld.
De projecten worden mogelijk gemaakt door
de 4 eilandelijke gemeenten en het project
Cultuurbereik van de Provincie Zuid-Hol
land. Kijkdijken en On'wijs Nat'53 sluiten
aan op andere initiatieven in het herden
kingsjaar, zoals het interprovinciale project
Delta 2003 en de herdenking in Oude Tonge,
Voor meer informatie kunt u het Diekhuus
bellen 482400, 's morgens van 9,00-12,00
uur, of kijken op website www,onwijs-
nat53,ni.
In het Eilanden-Nieuws leest u alles over de regionale gebeurtenissen en
hun achtergronden. Wordt ook abonnee, en geniet mee.
11-
"Zo jongelui, hier is julüe plaatsje,,, trek maar snel
droge kleren aan, dan breng ik jullie zo wat soep,"
Marieke staart naar de jongen, die iets ouder moet zijn
dan zijzelf. Het meisje lijkt een stuk jonger, waar
schijnlijk net zo oud als Elske. Ze wendt haar hoofd af
als de jongen zich begint te verkleden. Het matras waar
de beide nieuwehngen op moeten slapen, heeft boerin
Verschoor pal naast Marieke's matras gegooid en ze
hoort hoe de nieuwkomers klappertanden van de kou.
Wie weet, hoe lang ze buiten ergens op hun redding
hebben zitten wachten?
"Hallo, ik ben Cor van Oudelande", zegt de jongen
plotseling en verschrikt draait Marieke haar hoofd naar
hem toe.
Met een uitgestoken hand en diepblauwe ogen, kijkt
haar Marieke vriendelijk aan en ze begint zowaar te
blozen, als ze hem aarzelend een hand geeft.
"De ben Marieke de Visser", mompeh ze zacht. Verve
lend dat ze zo verlegen is. Cor lijkt haar een aardige
jongen.
"Dit is mijn zusje Annechien. Ben jij allang hier?"
"Sinds vanmorgen", antwoordt Marieke, "we zijn met
een roeiboot van een dijkje afgehaald."
"Waar komen jullie vandaan?" vraagt de jongen
nieuwsgierig.
"Oude Tonge", antwoordt ze zacht en Cor trekt een
vreemd gezicht.
"Daar is het heel erg hè?" vraagt hij ernstig, maar als
of hij zelf het antwoord weet, praat hij snel verder, "De
schipper die ons van het dak heeft gehaald, vertelde dat
er in Oude Tonge enorm veel huizen zijn ingestort.
Wij komen van Herkingen, maar bij ons stonden er nog
veel huizen overeind,"
Boerin Verschoor verschijnt met twee mokken soep en
uitgehongerd nemen Cor en zijn zusje de mokken in
hun koude handen,
"Dit is lekker", zegt Cor met voUe mond. "Wat hebben
we een kou en een honger geleden, daar boven op dat
dak,"
Zijn zusje knikt, terwijl ze gulzig verder eet,
Marieke begrijpt precies wat hij bedoelt en een rilling
gaat door haar heen als ze denkt aan de kou die zij heb
ben geleden op dat eenzame dijkje. "Zaten jullie met
z'n tweeën op het dak?" vraagt ze voorzichtig.
Cor staart nu met lege ogen voor zich uit en vergeet de
volle lepel met erwtensoep in zijn mond te steken.
"Vader, moeder, Jopie en Peter waren er eerst ook bij.
We hebben zolang zitten wachten in de kou, op zolder
stond het water tot aan het dakraam, daar konden we
echt niet meer blijven. Vader had Jopie van drie vast,
moeder mijn broertje Peter van anderhalf. De zag wel
dat moeder moe werd. Het was zwaar om die kleine op
het dak vast te houden."
Cor kan plotseling geen woord meer uitbrengen en
beschaamd veegt hij de tranen van zijn gezicht. Met
een grimmig gezicht vertelt hij echter verder.
"Moeder probeerde wakker te blijven, maar ze had het
zo koud en was zo moe. Ze viel uiteindelijk van het
dak, met Peter in haar armen. Vader wilde haar nog
redden, hij sprong haar na, terwijl ik Jopie van hem
overnam, maar ze kon niet zwemmen en verdween in
de golven. Toen probeerde vader weer op het dak te
komen, maar de zee was te ruw en hij dreef steeds ver
der van ons weg."
Cor kan even weer niet praten en zet zijn mok op de
grond. Zijn schouders gaan schokkend op en neer en
met zijn handen verbergt hij zijn gezicht.
Marieke schuift medelijdend naast hem op zijn matras.
"Stil maar Cor", fluistert ze troostend, "ik weet watje
nu voelt, ik heb mijn broertjes en zusjes ook zien ver
dwijnen in het water." Ze klemt haar hand om zijn
schouder en even zitten ze stilletjes naast elkaar, ieder
met z'n eigen verdriet.
Dan begint Cor weer te praten. "Weet je wat ik zo erg
vind, Marieke? Ik heb onze Jopie niet meer kunnen
houden, mijn armen waren zo stijf en hij ging zo
tekeer. Hij wilde naai' vader en moeder, maar die
waren in de zee verdwenen,"
Annechien kijkt haar grote broer met betraande ogen
aan, "Jij hebt je best gedaan Cor, zelfs vader had Jopie
niet me&T kunnen houden,,. Je hebt zelfs nog gepro
beerd hem uit het water te redden, maar de zee was te
woest,"
Cor knikt, "De zee heeft alles opgeslokt, ons paard,
onze varkens en koeien, onze trouwe hond. Hadden we
maar iets kunnen doen, maar hoe konden we weten dat
de dijken het niet zouden houden,"
"Kronmie Rinus wist het", prevelt Marieke voor zich
uit, "Hij zei nog bij de bakker dat het niet goed zou
gaan met de dijken,"
"Vader is ook nog gaan kijken naar de dijk", mompelt
Cor in zichzelf, "maar hij zei dat we rustig konden
gaan slapen,"
Annechien zit te knikkeboUen naast haar broer. Op
haar vermoeide gezichtje staan donkere kringen onder
haar ogen getekend, Cor legt zijn halfslapende zusje
liefdevol op het matras en dekt haar voorzichtig toe
met een deken,
Marieke kijkt naar haar eigen broertje en zusje, die nog
steeds slapen en ineens voelt ze zich doodmoe, "Ik
denk dat ik ook wat ga slapen Cor", zegt ze zacht. Ze
vüjt zich voorzichtig naast de kinderen,
Cor knDct en volgt haar voorbeeld. Beschermend slaat
hij zijn armen om zijn jonge zusje als hij naast haar op
het matras gaat hggen.
Wanneer boerin Verschoor een half uurtje later met
een grote pan aardappels langs komt, treft ze vijf sla
pende kinderen aan.
"Slapen jullie maar", mompelt ze bijna onhoorbaar,
"zo vergeten jullie de ellende tenminste even."
Hoewel de zolder overvol is en er niet bepaald stilte
heerst, slapen de kinderen door het rumoer heen in hun
eerste warme onderkomen sinds die afschuwelijke
rampnacht.
HOOFDSTUK 7
Wakker worden meid", klinkt het luid bij
Marieke's oor. Als het meisje haar ogen
opent kijkt ze recht in het ronde gezicht van
boerin Verschoor.
"Kijk eens", zegt de boerin vriendelijk, "ik heb wat
boterhammen en thee voor jullie. Maak je zusje en
broertje ook maar wakker, die zullen vast wel honger
hebben." Ze overhandigt Marieke een dienblad met
een stapel boterhammen en een kan thee. Dan begint ze
Cor wakker te schudden, omdat ze ook voor hem en
zijn zusje een ontbijt heeft klaargemaakt.
Marieke gaat stijf rechtop zitten. Het is nog schemerig
op de zolder. Hoe laat zou het zijn? Rondom haar zijn
de meesten al wakker. Henkie en Elske liggen echter
nog heerüjk te slapen en Marieke vindt het bijna jam
mer om hen te wekken.
"Goedemorgen", zegt Cor en wrijft slaperig in zijn
ogen.
"Goedemorgen", antwoordt Marieke en ze moet
ineens weer blozen. Cors blonde haar staat recht over
eind en hij ziet er nog erg moe uit. Zelf zal ze er ook
wel niet al te best uitzien en onbewust strijkt ze haar
lange, donkere haren glad.
"Tjonge, wat heb ik een honger", zegt Cor en valt gul
zig op de boterhammen aan. (wordt vervolgd)