SLACHTOFFER KUNDE PREDIKBEURTEN w Zendingsavond Kievit Warmte Holding B.V. ontvangt Rabobank Milieucertificaat EIIMDBl-niEUWS Burg. S. Stoop in Flakkeecialiteiten Winterwandeling op de Slildien van Voorne Open ochtend 'Van vrouw tot vrouw' in Ouddorp Geestelijke oogst op het eiland Lewis Een onbekende term Achmea financiert De ramp van vijftig jaar geleden Hoe gaan wij met slachtoffers om? Terug naar onze pralttijlc W. H. Velema Voorlichtingsavond voor VMBO-leerlingen EIÜVÜDEtl-niEUWS Zondag 12 januari 2003 Alledaags Het Zuid-Hollands Landschap orga niseert op zaterdag 11 januari om 10.00 uur een winterwandeling op de Slikken van Voorne, voor de kust van Oostvoorne. Een ervaren vogelgids zal uitleg geven over het rijke vogelle- ven in dit gebied. Met behulp van een telescoop kunnen de vogels goed beke ken worden. te Ooitgensplaat Kerkdienst Ger. Gemeente Op de valreep van het jaar 2002 ont ving de heer C. Kievit het Rabobank Milieucertificaat uit handen van de heer A.C. van den Bos, Relatiebeheer der bij Rabobank Middelharnis. Reden hiervoor is de bouw van het nieuwe bedrijfspand van Kievit Warmte Holding B.V. aan de Indus trieweg te Middelharnis. Eén van de hoofdzaken waarmee Kievit Warmte zich bezighoudt rondom de bouw van dit pand is het benutten van primaire warmtebronnen om ons heen zoals de bodem, ventilatielucht e.d. om die via toepassing van technische hulpmidde len om te zetten in warme of koude energie. Energie optimaal benutten Laatste milieu-certificaat VRUDAG 10 JANUARI De term was mij onbekend. Wel begreep ik direct wat ermee bedoeld wordt. Het gaat om het zicht op slachtoffers, hetzij van een mis drijf dan wel van een ongeval. Het achtervoegsel wijst op kennis van de situatie van een slachtoffer. We kunnen daar bij denken aan wat hun is overkomen, aan de tijdelijke of blijvende gevolgen die dat voor een slachtoffer meebrengt of wel aan de ver werking van het toegebrachte leed. Slachtofferkunde is dus een woord met meer betekenissen. Ik schrijf erover naar aanlei ding van het feit dat er aan de Vrije Univer siteit een bijzondere leerstoel is gesticht die bezet gaat worden door Willem Winkel. Deze hoogleraar is van huis uit jurist. Hij heeft ook psychologie gestudeerd. Op dit terrein is hij gepromoveerd; op een proef schrift dat gaat over de politie en de voorko ming van misdrijven. Hij noemt zichzelf een rechtspsycholoog en geen traumapsycho loog. Ik ontleen deze en ook verder nog te vermelden gegevens aan een informatief artikel in het Reformatorisch Dagblad van 1 november 2002. Nederland gaat samen met Engeland inter nationaal voorop op het gebied van psychi sche hulp aan slachtoffers. Bij Slachtoffer hulp werken vijftienhonderd vrijwilligers en een paar honderd professionals. De meeste slachtoffers van criminaliteit, een ramp of een ernstig verkeersongeval komen er op eigen kracht of met hulp van familie en vrienden weer bovenop. Prof. Winkel wijt dat aan het feit dat de mens een veerkrachtig wezen is. Slechts een klei ne groep slachtoffers houdt langdurig psy chische klachten. Het gaat om een groep van enkele tienduizenden per jaar. Men gaat ervan uit dat één op de drie Nederlanders in Nederland één keer in zijn leven het slacht offer wordt van criminaliteit. Daarbij zijn dus niet geteld slachtoffers van rampen of verkeersongevallen. Dan is een getal van enkele tienduizenden per jaar niet gering. Zeker niet, als men bedenkt dat er elk jaar enkele tienduizenden bij komen. Het gaat er mij nu niet om hoe de nieuwe hoogleraar zijn werk gaat aanpakken. Wat hij ziet als de invulling van zijn leerop dracht. Uit het interview krijgt de lezer de indruk dat de man weet wat hij wil. Het is opvallend dat de Stichting Achema - slachtoffers en samenleving - de leerstoel (in belangrijke mate) financiert. Achmea is een verzekeringsbedrijf, bekend door de leus: 'Achmea ontzorgt'. Het instellen van deze leerstoel is kennelijk onderdeel van de 'ontzorgende' taak die Achmea zich heeft gesteld. Men kan zich afvragen wat Achmea met het stichten van deze leerstoel beoogt. Ik ben geneigd er enigszins kritisch tegenaan te kij ken. Doet een verzekeringsmaatschappij dit zonder aan haar eigenbelang te denken? Misschien dat meer lezers die gedachte in zich voelen opkomen. Eerlijk gezegd moet ik mezelf toch corrigeren. Waarom zou een verzekeringsmaatschappij met dit nieuwe project aan een universiteit niet de samenle ving, de mensheid kunnen en willen dienen? Ik houd het voorshands daarop. Het is niet mijn taak het enthousiasme waar mee de nieuwbenoemde hoogleraar vertelt over dit nieuwe vak, weer te geven. Het ge noemde artikel geeft daarvan een inspire rend verslag. Er komen uiteraard allerlei aspecten van het probleem slachtofferhulp aan de orde. Het gaat mij nu vooral om wat niet-weten- schappers van zo'n initiatief kunnen leren. Heel concreet bedoel ik, wat wij voor mede mensen kunnen doen die slachtoffer zijn geworden van een roofoverval, van een ver keersongeval of van een ramp. Ik schrijf dit artikel juist in de maand waarin we aan de watersnoodramp van vijftig jaar geleden terugdenken. Uit 'Eilanden- Nieuws' - het heeft door de reportages alom in den lande bekendheid gekregen - is geble ken dat velen jarenlang hebben gezwegen. Was dat hun eigen keus? Was er voor hun verhaal over doorstaan leed en opgedane smart geen belangstelling? Konden ze hun ervaringen niet kwijt of wilden ze er niet over spreken? Het heeft mij bijzonder getroffen dat het slot op mond en hart er na vijftig jaar afgaat. 'Eilanden-Nieuws' heeft er goed aan gedaan de opgedane en ondergane ervaringen van leed te laten uitspreken. Het verbaast mij niet dat er alom in het land grote belangstel ling is voor deze vertellingen van wat door leden werd. De zie daarin geen ongepaste nieuwsgierigheid als drijfveer; al kan zo'n motief meespelen. Ik zie hierin veeleer de hartelijke belangstelling voor wat medemen sen, zo dichtbij ons, hebben geleden. Mis schien is ook een zeker besef van schuld wel een drijfveer; namelijk de erkenning dat we zo weinig met het leed van deze slachtoffers zijn bezig geweest. Hoe dan ook, het doet mij goed dat de meest- betrokkenen nu, na vijftig jaar, gaan spre ken; en dat naar hun stem met intense belangstelling wordt geluisterd. Wat hebben we de slachtoffers lang alleen laten tobben. Ik zou wel eens willen weten of predikanten en ouderlingen in deze vijftig jaar bij hun pastorale werk ook gestuit zijn op dit leed, moet ik zeggen: verdrongen of met zwijgen toegedekt? Voelden de betrokkenen dat er eigenlijk geen plaats was voor hun ervarin gen? Ik zou me kunnen voorstellen dat de nieuw benoemde hoogleraar Winkel een deel van zijn opdracht richt op een terugblik op de verwerking van de ramp 1953. Nu naar een wat bredere setting dan het gebeuren van vijftig jaar geleden. Hoe vangen wij mensen op in onze omgeving die slachtoffer zijn geworden van misdrij ven of rampen? Hoe doen we dat in de buurt- en dorpsgemeenschap? Hoe doen we dat in de kerk? Als hoogleraar in de ambtelijke vakken gedurende vele jaren in Apeldoorn, heb ik wel eens met studenten gesproken over pastorale zorg aan slacht offers. Toch moet ik achteraf zeggen dat dit vaker had moeten gebeuren. De lezer begrijpt, de benoeming van een hoogleraar slachtoffer hulp aan de VU heeft ook consequenties voor het onderwijs in de theologie. De vak ken zijn in twee verschillende faculteiten uiteraard niet identiek. Er zijn wel raakvlak ken. Ik zou zeggen dat de theoloog wat kan leren van de naam die ik tot heden nog niet gebruikte maar die wel gepast is: de victi- moloog. Wat mij betreft hoop ik dat de victimoloog, dus de hoogleraar in de slachtofferkunde, ook naar de theoloog zou willen luisteren om van hem iets te leren. Nu weer terug naar de praktijk van het dage lijkse leven, de samenleving en de kerkelij ke gemeente. Hoe gaan wij om met medemensen die slachtoffer zijn van een misdrijf, ongeval of ramp? De vraag geldt een christen en een niet-christen. Als ik gezondheid en gelegenheid tot schrij ven mag behouden, kom ik later in het jaar nog wel eens op deze vraag terug. We zeg- gen dan: D.V., dat is Deo Volente - zo God het wil en wij leven. P.S. Een zeer instructief hoek over het ver zwijgen van leed en de vanaf 1970 ont stane publieke aandacht daarvoor is het proefschrift van Jolande Withuis: Erkenning. Van oorlogstrauma naar klaagcultuur (De Bezige Bij 2002). De decanen van de scholen voor VMBO op Goeree-Overflakkee (Chr. Scholengemeen schap 'Prins Maurits', Technische School, Groene School en Regionale Scholenge meenschap) organiseren de jaarlijkse voor lichtingsavond over vervolgopleidingen op maandag 13 januari 2003 in het hoofdge bouw van de R.S.G. aan de Burgemeester Mijslaan te Middelhamis. Alle derde- en/of vierdejaarsleerlingen en hun ouders (ongeveer 1200 personen!) kun nen deze avond tijdens een drietal voorlich- tingsrondes kennis nemen van zo'n veertig tal vervolgopleidingen/studierichtingen: ad ministratie, bouwkunde, grafisch onderwijs, laboratoriumonderwijs, motorvoertuigen techniek, plantenteelt, sport en bewegen, toerisme, uiterlijke verzorging, verpleeg kunde, etc, etc. De voorlichters van de regionale opleidings centra zullen ingaan op vragen over toela tingseisen, kosten, opbouw van de oplei ding, huiswerkbelasting, specialisaties, doorstroommogelijkheden en beroepsper spectieven. Ook is er een informatiestand van Con- nexxion. De eerste voorlichtingsronde vangt aan om 19.15 uur. clir. streel5blad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelliamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: lel. (0187)47 1020 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van "adv" of 'adm") tarief per mm 0.27; contracttarieven op aanvraag siuitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius. tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 1440 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9.25. Per Jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 Hij is al weer een poosje burgemeester van Dirksland. Maar wij weten nog niet veel van hem. Daarom heeft Jan Lodder hem uitgeno digd in het programma "Flakkeecialiteiten" op Radio Flakkee. Zaterdagmorgen 11 janu ari, om 09.00 uur vertelt Servaas Stoop wie hij is. De heer Stoop werd 40 jaar geleden geboren in Hendrik-Ido-Ambacht. Na zijn schoolopleiding werkte hij o.a. bij de Pro vinciale Staten van Zuid-Holland en was hij beleidsmedewerker van de Tweede Kamer. Zijn hobby's zijn lezen en orgel spelen. In april 2003 verhuist hij met zijn gezin naar Dirksland. De herhaling van "Flakkeeciali teiten" is dinsdag om 18.00 uur. OUDDORP Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds". R. Veldman en 18.30 uur ds. G. Meuleman. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. G. Meuleman en 18.30 uur ds. R. Veld man. Woensdag 15 januari: 19.30 uur ds. J. H. C. OUe, Spijk - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. J. C. van Westenbrugge. - Doopsge zinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink en 18.30 uur ds. J. Smink en It. kol. mevr. Ine Voorham. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur de heer P. Reedijk en 18.30 uur de heer P. C. Koster. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. A. P. Muilwijk, Kesteren - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. R. Wattel - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J.C. deBie, Papendrecht en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, Den Bommel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur dr. R. Steenstra - CAMA Christengemeente, het Prieel 10.00 uur F. Ouweneel. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. M. van der Sluys - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 16.45 uur ds. G. A. den Broeder. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. P. de Vries, Elspeet - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Lingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam- som - Ger. Gem. lO.ÓO en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. C. van Westenbrugge en 18.00 uur ds. J. W Becker DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden, bevestiging ambtsdragers en 18.00 uur kand. G. C. Bok, Poederoijen. Met de zinsnede 'Ober, is het al oktober?' zette mijlen Simon Carmiggelt de toon waar het de tijdwaameming betreft. De sonore opmerking is ontleend aan zijn bekende kroegverhalen, maar doet wat ze^ngs- kracht betreft niet onder voor diepgaande verhandelingen over het begrip tijd. Aan het begin van het nieuwe jaar beperken wij ons tot de seizoenen. Ondanks het feit dat de jaargetijden vervagen kent iedereen ze. Wat zomer en winter zijn, kan iedere kleu ter vertellen. De kou van december vorig jaar staat bij wijze van spreken nog op de voorruiten van onze auto 's. In de natuur zijn de jaargetijden goed waarneembaar, maar in de schappen van de supermarkt worden de seizoenen steeds minder heikenbaar. Vroeger luas er seizoen gebonden groente en fmit en andere pro ducten die alleen in het seizoen verkrijg baar waren. Tegenwoordig zijn aardbeien, witlof en tomaten niet alleen in komkom mertijd verkrijgbaar; het hele jaar rond zijn producten verkrijgbaar die vroeger een aan tal weken of hooguit enkele maanden te koop loerden aangeboden. Het is de hoogste tijd voor een actieplan tegen seizoenverva ging 1) Allereerst wordt hét toeristenseizoen in ere hersteld. Vomiaan alleen op vakan tie als het hoog zomer is. Bij toijze van uitzondering mogen de inwoners van de zuidelijke provincies één keer per jaar op wintersport en wordt het noor derlingen toegestaan eenmalig voor enkele toeken naar het zuiden af te rei zen. 2) De vier jaargetijden van Vivaldi weer klinkt dagelijks in huis en haard, op school en kantoor, op metrostations en in de overdekte winkelcentra. 3) Overbodige seizoenen zoals het voetbal en het jachtseizoen dienen voor onbe paalde tijd op het strafbanhje plaats te nemen. 4) Het begrip seizoengevoelige arbeid dient met het oog op de zondagsrust herijkt te worden. De seizoenopruiming moet gestimuleerd te lüorden, anders blijven de winkelrekken gevuld met zomerkleding terwijl de herfst in aantocht is. Nazomeren mag natuurlijk, evenals ovenointeren, maar het is wel sei- zoenvervagend, zeker' als het tot in het oneindige worden uitgerekt. Voor een juist besef van de jaargetijden verdient een vroe ge voorjaars- of een late herfstvakantie de voorkeur. Op deze manier zal het seizoenbe sef langzaam maarzeker toenemen. Ook de Bijbel spreekt van jaargetijden. In Genesis staat'Vooriaan zullen, zolang de aarde bestaat, zomer en winter,niet ophouden.Is deze belofte, die na de zond vloed dom' de Allerhoogste werd gedaan, niet tot op de dag van vandaag bewaar heid? OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. P. H. van Harten, Ridderkerk en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets. Het slikken en schorrengebied voor de kust van Voorne maakt deel uit van de Voordel ta, een dynamisch kustgebied met zandpla ten, kreken en getij dengebied. Het is het gehele jaar door de moeite waard om in dit gebied naar vogels te kijken. De wandeling gaat ook langs de zuidwest oever van het Oostvoomse meer. Dit zoutwatermeer is vooral in de winter interessant vanwege de soorten eenden, ganzen, water- en wadvo- gels die zich regelmatig laten zien. Ook kunt u lijsters, koperwieken en kramsvogels tegenkomen, en misschien laat de roodborst- tapuit van zich horen. Vanwege het jaarge tijde is het wel aan te raden laarzen aan te trekken. Dattim: zaterdag 11 januari; Tijd: 10.00-(ca.) 12.00 uur; Start: Paviljoen 'De Duinrand', Strandweg te Oostvoorne; Deelnamekosten: gratis; Aanmelden: Vooraf, van 9.30-12.30 uur via telefoonnummer 0181-48 39 09. Op donderdag 16 januari zal er in 'Eltha- to' aan de Zuid-Achterweg te Ooitgens plaat een zendingsavond gehouden wor den. Deze wordt verzorgd door de plaatse lijke Zending en Evangelisatie Commissie van de Hervormde Kerk. Op deze avond zal de fam. Hedinger-Schaap die werk zaam is voor de GZB het één en ander laten zien en horen van hun Bijbelvertaalwerk in Kameroen. Jong en oud is hierbij van har te uitgenodigd. De avond begint om 19.30 uur en duurt tot ongeveer 22.00 uur. Er zal één collecte gehouden worden t.b.v. het Bijbelvertaalwerk in Kameroen. Woensdag 15 januari wordt de maandelijkse open ochtend voor vrouwen in Ouddorp ge houden. Voor deze morgen is als gastspreekster Marian Hellendoom uitgenodigd. Zij zal dan spreken over het thema 'Hoe hoog leg gen wij de lat?' De koffie staat weer klaar vanaf 9.00 uur, het programma begint om 9.30 uur en eindigt om ongeveer 11.00 uur. Het adres is: Doopsgezinde Gemeente, Dorpstienden 3, Ouddotp. Neemt u ook uw vriendin, kennis, buur vrouw en/of (schoon-)zus mee? U bent van harte welkom! OUDDORP-Dinsdag 14 januari, 19.30 uur student J. M. D. de Heer uit Beekbergen. In 1975, dus heel wat jaren geleden, was ik drie weken lang op vakantie in Schotland. Vooral de noordelijke Highlands en de Islands vormden de reisbestemming. Een dezer dagen keek ik nog eens in een oude reisgids. Over de ten westen van Schotiand liggende zogenaamde Buiten-Hebriden las ik onder meer: "Het grootste van de Outer Hebrides is het tweeling-eiland Lewis Harris, met een lengte van 55 km en een breedte van 46 km. Het bestaat hoofdzake lijk uit heide- en inoeraslandschap, meren en inhammen. De grens tussen Lewis en Harris ligt in een gebied waar heide- en moe- rasland overgaan in een heuvelachtig land schap." Lewis is bekend om de beroemde standing stones van Callanish. Deze 48 staande monolieten dateren uit ongeveer 3000 v.Chi'. en worden tot de mooiste pre historische bezienswaardigheden van Groot Brittannië gerekend. De aanleiding om de herinneiingen aan Har- ris Lewis weer eens op te halen ligt in een boekje dat ik onlangs las. Het geeft aandacht aan de geestelijke opwekkingen die in vori ge eeuwen plaatsvonden in dit ruwe en grau we gebied in de Atlantische Oceaan. Des tijds heeft het bijwonen van een Communion Season, een serie samenkomsten rond de viering van het Heilig Avondmaal in Tar- bert, mij ook al bepaald bij de aanwezigheid van authentiek geestelijk leven op dat verre eiland. De schrijver van het boek dat ik nu introduceer, is de heer L.J. van Valen, bekend publicist op het terrein van de kerk- historie en kenner met name van de geschie denis van de kerk in Engeland en Schotland. Al eerder, in zijn boek 'Gelijk de dauw van Hermon', schreef hij iets over de geestelijke erfenis van het eiland Lewis. Het nu uitge komen boekje is daarvan een uitbreiding en nadere verdieping. Tot diep in de 18e eeuw had de leer van de Reformatie weinig of geen ingang bij de inwoners van Lewis. De meesten van hen leefden in de duisternis van bijgeloof en onverschilligheid. Maar de Heere had iets bijzonders met dit onherbergzame en onvruchtbare eiland voor. Enkele getrouwe gezanten van de grote Koning waren in die donkere 18e eeuw op het eiland te vinden. Zij behoorden tot degenen die in Psalm 126 worden getypeerd als wenende zaaiers. Zij zaaiden het Evangeliewoord en besproeiden het met hun tranen. En na verloop van tijd vervulde de Heere Zijn belofte: "Die met tra nen zaaien, zuilen met gejuich maaien!" Gaandeweg vond het Woord van God ingang. Zo kwam in 1773 John Downie naar Stomoway. Hij had een helper in de persoon van Lachlan Mackenzie, die later predikant was van Lochcarron. Zij deden pionierswerk op het eiland. Maar de doorbraak kwam onder Alexander Macleod, Hij werd in 1824 als predikant verbonden aan het plaatsje Uig aan de westkust van het eiland. In die tijd waren er maar twee Bijbels in het dorp te vinden, één in de kerk en één in de pastorie. Maar het Woord ging vrucht dragen. Al op nieuwjaarsdag 1826 zag Macleod terug op de 'vele zichtbare veriossingen en menigvul dige barmhartigheden in de aanbiddelijke voorzienigheid van God en de bemoedigen de beloften van Zijn bijzondere goedheid en aunst tegenover onsIn het midden van de faren dertig vond een ingrijpende geestelijke opwekking plaats. De wind van de Geest waaide krachtig. De machten van bijgeloof en vijandschap moesten wijken voor de kracht van het Evangelie. Krachtdadige bekeringen vonden plaats en Gods kinderen namen toe in de kennis en de genade van Christus. Overal ontstonden gezelschappen om de gemeenschap der heiligen door Woord en gebed te onderhouden. Maar de bijzondere zegeningen bleven niet beperkt tot de tijd en de generatie van ds. Alexander Macleod. Diverse opmerkelijke bekeringen uit later tijd worden door Van Valen beschreven. Ook veel namen van pre dikers en ook van 'catechists' komen ter sprake. Finlay Cook en Robert Finlayson waren medewerkers van de genoemde Macleod. Uit later jaren noem ik Duncan Macgregor, Peter Maclean en Duncan Mac- Beath. Bekend uit de 20e eeuw is Kenneth MacRae van de Free Church in Stomoway. Over hem stelde Iain M. Murray van de Ban ner of Truth in Edinburgh een boek samen. Veel geestelijke oplevingen zijn er op Lewis geweest. Een groot aantal jaartallen kan genoemd worden waarin iets van een bijzon dere opwekking werd ervaren: 1859 (Stor- noway), 1902 (Carioway), 1923 (Ness), 1934 (Carioway). Tot zelfs in 1950 (Bar- vas), 1952 (Bemera) en 1970 (Stomoway). Het zijn wonderen van Gods genade op dit verre eiland. In het midden van de 20e eeuw woonde er in Stomoway een eenzame en wat eenzelvige man. Zijn naam was Arthur W. Pink. Aan het kerkelijke leven op het eiland nam hij niet deel. En toch was hij een van God geleerde man. Zijn 'Sudies in the Scriptures' en zijn andere geschriften bereikten de uit hoeken van de hele wereld. Het zou me veel waard zijn als de heer Van Valen ons nog eens zou willen verrassen met een biografie over deze Pink. In ieder geval beveel ik zijn boekje over de wonderen op het eiland Lewis van harte aan. De getuigenissen van Gods genadewerk daar en toen roepen gevoelens van heimwee en verlangen op. Eén ding mogen we weten: die God leeft nog! N.a.v.: L.J. van Valen, Zijn lof in de eilan den. Wonderen van Gods genade op het eiland Lewis. Uitgeverij De Sleutel, Leerbroek. Paperback. Geïllustreerd. 139 pag. Prijs 13,50. Enkele weken geleden besprak het ik boekje 'De geestelijke honger' van Johannes Cal- vijn. Als verkoopprijs van dit fraai uitgege ven boekje gaf ik 18,95 aan. Dat is tien euro te veel. De werkelijke prijs is 8,95. Dat betekent een extra aanbeveling. J.M.J. Kieviet De heer Van den Bos reikt liet laatste Rabobank milieu-certificaat uit aan de heer C. Kievit "Wij willen deze energie zo optimaal moge lijk benutten door het gebruik van o.a. een warmte- pompinstallatie, warmte-terugwin- ning uit ventilatielucht en andere energiezui nige toestellen," vertelt de heer L. Kievit. "Met name het gebruik van energiezuinige toestellen en het toepassen van duurzame energie is voor Kievit Warmte één van de doelstellingen die wij nastreven." Dit komt dan ook tot uiting in de installaties die in het nieuwbouwpand worden gereahseerd. Hier mee probeert Kievit Warmte een klein beet je bij te dragen aan de Kyoto norm om C02 uitstoot terug te dringen. Deze investering is mede mogelijk gemaakt door de Rabobank en het Europees Investeringsfonds (EIF). Het milieu-certificaat aan Kievit Warmte is tevens het laatste milieu-certificaat dat nog uitgereikt werd namens de Rabobank. Het Europese Investeringsfonds heeft besloten deze overeenkomsten niet meer te verlen gen, aangezien er geen budgetten voor gere serveerd zijn. Daarom is Rabobank Middel hamis er trots op dat zij het dit milieu-certi ficaat mocht uitreiken aan Kievit Warmte.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2