Elders in deze Kersteditie staat het
'Het Kerstevangelie in Ouddorps
verteltrant' van de schrijver van
dit artikel 'Sors van Piejt van
Sors'. Onderstaand van de - in
1916 geboren schrijver - nog een
uitleg bij dat Kerstevangelie. In 't
Ouddurps natuurlijk.
Beste leezers, "Plezierege korstda-
egen"! Niee: "Gezeegende Korst-
daegen!", mot ik netuurlek zeage
aok in vooral as je 't meschien
niejt al te brieed heit.
Uitnodiging
Alcohol en drugs. Hedendaagse onderwerpen die deel uitmaken van de samenleving. In de Grutterswei te Oude-
Tonge zal een voorlichtingsavond over deze middelen gehouden worden. Deze avond is bedoeld voor mensen
die beroepsmatig dan wel als vrijwilliger betrokken zijn bij de jeugd en hun deskundigheid aangaande deze onder
werpen willen bevorderen. Ook bewoners van Oostflakkee die op andere wijzen betrokken zijn bij de jeugd, zijn
van harte welkom.
Tijdens deze avond wordt informatie verstrekt over de werking en de risico's van alcohol en drugs. Uitleg vindt
plaats over het signaleren van het drugsgebruik en het bespreekbaar maken ervan. Tevens worden richtlijnen
beschikbaar gesteld om passend binnen de regels en de sfeer van de vereniging, instelling of school correct te
handelen wanneer er sprake is van alcohol en drugsgebruik.
Op maandag 13 januari 2003 van 19.30 tot 22.00 uur vindt deze avond plaats. U kunt u voor 6 januari 2003 opge
ven bij mevrouw Dionne de Rooij-Bosmans. Bel naar 0187-642200 voor meer informatie of een stuur een e-mail
naar dbosmans@oostflakkee.nl.
VaststeliJng verordeningen
De gemeenteraad van Oostflakkee heett in zijn vergadering van 12 december 2002 de navolgende verordenin
gen vastgesteld:
1. Verordening Premiebeleid;
2. Wegsleepverordening.
Deze verordeningen liggen bij taakgebied Burger, Bestuur, Communicatie en Organisatie voor een ieder ter inza
ge. De verordeningen treden in werking zes weken na de dag waarop zij zijn bekend gemaakt. De Wegsleep
verordening werkt terug tot 1 februari 2003. De Verordening Premiebeleid werkt terug tot 1 januari 2003.
Tijdelijke referendumwet
Burgemeester en wethouders hebben besloten te bepalen dal een referendum kan worden gehouden over:
1Verordening Premiebeleid;
2. Wegsleepverordening
Op grond van artikel 144 van de Tijdelijke referendumwet kunnen belanghebbenden tegen deze besluiten beroep
instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA 's-GRAVENHA-
GE. De termijn voor het indienen van dit beroepschrift bedraagt zes dagen. Deze termijn vangt aan met ingang
van de dag na die waarop de besluiten bekend zijn gemaakt.
Binnen drie weken na de bekendmaking van deze besluiten kan iedere kiesgerechtigde een verzoek tot het hou
den van een gemeentelijk referendum indienen. De indiening geschiedt in persoon op het gemeentekantoor van
de gemeente waar de verzoeker als kiesgerechtigde Is geregistreerd. De verzoeker ondertekent het formulier ten
overstaan van de daartoe door de burgemeester aangewezen ambtenaar en geeft daarbij blijk van zijn identiteit.
De door de burgemeester aangewezen ambtenaar tekent in aanwezigheid van de kiesgerechtigde op het for
mulier de datum aan waarop het verzoek is ingediend. Een ingediend verzoek kan niet worden ingetrokken en
een verzoeker kan niet meer dan één verzoek over hetzelfde besluit indienen.
Aangevraagde vergunningen
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een aanvraag om bouwvergunning Is ontvangen voor:
- het bouwen van een bedrijfsloods aan de Boezemweg te Oude-Tonge, plaatselijk bekend gemeente OosHlak-
kee, sectie H, 430(ontvangen op 12 december 2002
- het uitbreiden van de woning op het perceel Bommelsedijk 39 te Achthuizen (ontvangen op 13 december 2002);
- het bouwen van een afdak op het perceel Langstraat 17a te Achthuizen (ontvangen opl6 december 2002);
- het veranderen van een sportcentrum op het perceel Kaai 14 te Oude-Tonge (ontvangen op 16 december 2002)
- het uitbreiden van de woning op het perceel MarinienA/eg 35 te Oude-Tonge (ontvangen op 17 december 2002);
- het bouwen van een bedrijfsloods en een bedrijfswoning op een perceel aan de Blauwe Pannenweg, kadastraal
bekend gemeente Oostflakkee, sectie K, nummers 521 en 522 te Oude Tonge (ontvangen op 17 december
2002);
- het bouwen van een bedrijfsloods met bedrijfswoning op een perceel aan de Lage weg, kadastraal bekend
gemeente gemeente Den Bommel, sectie F, nummer 276 (ged.) te Den Bommel (ontvangen 17 december 2002).
Nadere informatie over de ontvangen aanvragen om bouwvergunning is verkrijgbaar bij het taakgebied Volks
huisvesting Ruimtelijke Ontwikkeling en Milieu.
Deze publicatie strekt uitsluitend ertoe om het publiek te informeren. Tegen de ingekomen aanvragen kunnen
geen bezwaarschriften worden ingediend.
Verleende vergunningen
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een bouwvergunning verleend is voor:
- het veranderen van een loods op het perceel Zuiddijk 22 te Oude-Tonge (besluit verzonden 17 december 2002);
- het bouwen van een schuur op het perceel Langeweg 37 te Oude-Tonge (besluit verzonden 18 december 2002);
- het veranderen van een woning aan de Langeweg te Ooitgensplaat, plaatselijk bekend gemeente Oostflakkee,
sectie M, nummer 139 (besluit verzonden 18 december 2002);
Met toepassing van artikel 19, lid 3 WRO is vrijstelling van het bestemmingsplan 'Den Bommel kom 1980' en daar
naast een melding bouwvoornemen geaccepteerd voor:
- het bouwen van een tuinhuis bij de woning op het perceel Molendijk 68 te Den Bommel (besluit verzonden 18
december 2002)
Nadere informatie over de verleende bouwvergunningen en over de geaccepteerde meldingen bouwvoornemen
is verkrijgbaar bij het taakgebied Volkshuisvesting Ruimtelijke Ontwikkeling en Milieu.
N.B.: Ingevolge artikel 7.1van de Algemene wet bestuursrecht kunt u tegen deze besluiten binnen zes weken
na de dag van verzending een gemotiveerd en ondertekend bezwaarschrift bij het college van burgemeester en
wethouders indienen.
Wanneer een bezwaarschrift is ingediend kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank verzoeken een voor
lopige voorziening te treffen. Indien onvenwijlde spoed dit, gelet op de betrokken belangen, vereist. Het bezwaar
schrift schorst namelijk niet de werking van het bestreden besluit. Houdt u er wel rekening mee dat voor een ver
zoek om voorlopige voorziening griffierechten verschuldigd zijn.
Indien u over de besluiten en over de wettelijke mogelijkheden informatie wenst, kunt u terecht bij het taakgebied
VROM van de gemeente Oostflakkee.
Eisenhowerlaan 1, Postbus 75, 3255 ZH Oude-Tonge. Internet www.ooslflakkee.nl.
Tel. (01871 64 22 00 fax 64 27 93 e-mail: info@oostflakkee. nl
Openingstijden: ma t/m vr 08.00 tot 12.00 en 13.00 tot 17.00 uur,
elke eerste en derde dinsdag van de maand 's avonds geopend van 18.00 tot 19.30 uur.
Intergemeentelijk Samenwerkingsverband
Goeree-Overflakkee
Mededeling, namens burgemeester en wethouders van de hier genoemde gemeenten, van het dagelijks bestuur
van het ISGO.
Wet müleubeheer
Besluiten ingevolge artikel 8.19 Wet milieubeheer
Op 16 december 2002 (verzonden d.d. 16 december 2002) is het besluit genomen om de volgende melding te
accepteren:
1G.M. Yachting aan de Scheelhoekweg 8-10 te Stellendam; de melding heeft betrekking op uitbreiding van de
inrichting door het vergroten van de verkoop- en opslagruimte.
Wij zijn van mening dat voornoemde verandering niet zal leiden tot andere of grotere nadelige gevolgen voor het
milieu dan die de inrichting ingevolge de verleende vergunningen en de daaraan verbonden beperkingen en voor
schriften mag veroorzaken en niet leidt tot het ontstaan van een andere inrichting dan waarvoor vergunning Is
verleend.
Het besluit en de bijbehorende melding liggen ter inzage vanaf 2 januari 2003 gedurende zes weken op werkda
gen van 9.00 tot 12.00 en van 13.30 tot 16.00 uur op het gemeentehuis te Goedereede (nr 1).
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de verzenddatum een gemotiveerd bezwaar
schrift indienen bij burgemeester en wethouders van Goedereede, p/a Postbus 313, 3240 AH Middelharnis (nr
1). Daarnaast kan de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019,
2500 EA Den Haag, verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen. Zo'n verzoek kan overigens alleen
worden gedaan als tevens een bezwaarschrift is ingediend.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dag waarop de termijn aftoopt voor het indienen van
een bezwaarschrift. Indien gedurende die termijn bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak een ver
zoek om een voorlopige voorziening is gedaan, treedt het besluit niet in werking voordat op dat verzoek is beslist.
Meldingen
2. Camping Klarebeek, Klarebeekweg 20 te Ouddorp (Besluit horeca-, sport- en recreatie-Inrichtingen milieube
heer);
3. Diepenhorst Sleegers, Halsweg 3c te Melissant (Besluit akkerbouwbedrijven milieubeheer);
4. Flakkee Verhuizingen, Gerard Walschapstraat 9 te Sommelsdijk (Besluit opslag- en transportbedrijven milieu
beheer).
Correctie
5. Sunstore Flakkee, Simon Stevinweg 26 te Middelharnis (Besluit detaiilhandel en ambachtsbedrijven). In de
vorige publicatie is per abuis het adres Westelijke Achterweg 55 te Sommelsdijk vermeld.
De meldingen liggen ter inzage vanaf 2 januari 2003 gedurende zes weken op werkdagen van 9.00 tot 12.00 en
13.00 tot 16.00 uur op het kantoor van de gemeente Goedereede (nr. 2), Dirksland (nr. 3) en Middelharnis(4, 5).
Besluit
Op 24 december 2002 is een revisievergunning ingevolge de Wm verleend aan:
6. HM. van Floresteijn voor een rundveehouderij aan de Middelweg 1 te Stellendam.
Naar aanleiding van ingebrachte bedenkingen is het besluit gewijzigd ten opzichte van het ter inzage gelegde
ontwerp.
Het besluit en de overige stukken liggen ter inzage vanaf 2 januari 2003 gedurende zes weken op werkdagen van
9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur op het kantoor van de gemeente Goedereede (nr 6). Degene die niet
in de gelegenheid is om de stukken overdag in te zien, kan dit doen tijdens genoemde termijn op dinsdagavond
van 18.00 tot 21.00 uur Hiervoor moet een telefonische afspraak worden gemaakt met het ISGO, telefoon 0187
-48 81 11.
Beroep tegen het besluit kan vanaf 3 januari 2003 gedurende zes weken worden ingesteld door:
a. degenen die bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit;
b. de adviseurs die gebruik gemaakt hebben van de gelegenheid advies uit te brengen over het ontwerp-besluit;
c. degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit ten opzichte van het ont
werp daarvan zijn aangebracht;
d. belanghebbenden aan wie redelijkera/ijs niet kan worden venweten geen bedenkingen te hebben ingebracht
tegen het ontwerp-besluit.
Het beroep moet worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019,
2500 EA Den Haag. Zij die beroep instellen, kunnen bij een spoedeisend belang de Voorzitter van de genoemde
afdeling tevens vragen een voorlopige voorziening te treffen. Hier moet in een afzonderlijke brief om gevraagd
worden.
Het besluit wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht, tenzij voor deze datum een verzoek om een voor
lopige voorziening is gedaan. Het besluit wordt niet van kracht voordat op dat verzoek is beslist.
Voor nadere inlichtingen en voor kopieën van de ter inzage gelegde stukken (dit laatste tegen betaling), kan con
tact opgenomen worden met het ISGO (tel. 0187 - 48 81 11).
Langeweg 74, Postbus 313, 3240 AH Middelharnis
Tel. 10187)48 81 11 /fax 4881 99/e-mail: isgo@tref.nl
Openingstijden: mo t/m vr 08.30 tot 12.00 en 13.00 tot 16.30 uur.
Milieuklachten: tijdens kantooruren (0187) 48 81 11, na kantoortijden (0187) 48
Grofvuilhjn: ma t/m vr tussen 08.30 en 10.30 tel. (0187)48 77 11
Overslogstaüon; Johannespoldersweg 19, Middelharnis, tel. (0187) 48 68 50
Openlngstl[den: ma t/m vr 08.30 tot 11.45 en 13.00 tot 1Ó.45 uur Za 10.00 tot 12.00 uur
Korsemisse 2002
Beste leezers, wat zouw je d'r van dienke, as
m'n 't verhael van de Geboorte van van 't
"Kindeke Jezus" noe 's saeme zouwe leeze
uut Lukas 2.
Is dat goewd? Dan mot je dat hoof'stik eige-
lek wel eeven opzoeke in d'n biebel. Dan
kan je meeleeze.
Hei je 't evonge?
Dan goeo m'n noe beginne, oeor.
Vers 1 dus: 't Was in die daegen da 'r 'n
gebod uutgieng van keizer Augustus, dat de
meansen van de hieele waereld d'r eige in
moste laete schrieve
in die daegen stoeot 'r. Wèlleke, in
wat voor daegen waere dat dan? vraeg je je
eige of. Wel, alderberoerdste daegen voor
die meansen in Israël, zouw 'k zeadaegen
net as b'uus in d'n oorlog 40-45. Israël was
tocii ommers bezet deur de Romeinen, net as
wiele deur de Duu'sers. In wie dat bewust
mee'emaekt heit, die hoef 'k niks te vertelle-
ne. Die weet 'r alles van. Daegen van gevaer,
bommen, ongerdrukkeng in honger, waere
dat.
In die Romeinen, die waere gieen haer bee-
ter as die Duus'ers, oeor. Glaoft dat mar
niejt!
In in "die daegen", was keizer Augustus dus
hieerser oover de hieele bekende waereld.
Augustus Wat voor 'n man was dat eige-
lek?
Die naem Augustus beteekent in ieder geval
de "verheevene", de man die booven alles in
iederieen uutsteekt, an God gelieke, zou je
haest dienke. In dat vonge ze aok z'n
Romeinse ongerdaenen. Alle Romeinse kei
zers wiere as god verleerd, al waere 't de
groeo'ste schurreken die je je'eige mar in
kan dienke.
Mar, an d'aore kante, was d'r wèl vreede in
die daegen. Noe ja, dat wil zea: "vrede" mit
'n kleine letter, oeor. D'r wier niejvers mieer
'evochte. D'r was gieen oorlog. Voor de
Romeinen temiss'n niejt.
Dus kon Augustus 's rusteg orde op zaeken
stelle. De meansen in de bezette gebiejden
moste d'r eige in laete schrieve bie zei mar
de burgerleke stand, óf- dat zou je aok kun
ne zeaege - bie de kommies van de belasten-
gen bie de tollenaers dus. Dat waere dich
te 'n soort Joodse landverae'ers, die tolle
naers. Joden die best wel voor de senten 'n
beetjie woe kollaboreere mit de viejand,
lanwachters, NSB-jers dus, of nog eareger
Dieer hao de Jooden 't niejt zoeo op. Dat
spreekt!
Mar we goeo noe gaow nae vers 2. Aors
komme m'n noeojt an 't vemaemste van uus
verhael toe.
Vers 2: Die teerste inschrieveng was in d'n
tied dat Cyrenius stadhouwer was oover
Syrië
Goewd dat vers 2 dieer kunne m'n kort
oover wee. De geschiejdkundegen zitte mit
diejn Cyreneus - Quirinius woort 'n aok wel
'enoemd - 'n bee'ie in d'r maege. Die kunne
ze niejt zoeo goewd tuusbrienge, begriep je.
Dus laete m'n dat prebleem mar ruste in
goeo m'n gelieke deur nae vers drieje.
Vers 3: In ze trokke d'r allemaele op uut om
in'eschreeve te wooreneiederieen nae z'n
eige stad.
Je begriept 't. 't Was dus druk op de wegt.
De meansen woe naemelek graeg in'e
schreeve woore in de stad of 't durrep wieer
ze oeorspronkelek vandaen kwamme, zeeker
as ze nog ofstammende van Juda. Dat ka' je
begriepe, want Juda hao van z'n vaoder op
z'n sturfbeade "de belofte" ekreege dat z'n
naegeslacht de Verlosser de Messias
zou voortbrienge.
Juda was toch ommers voor z'n vaoders liej-
veliengetjie Benjamin in de bresse 'espron-
ge, toe die strenge ongerkeuneng van Egyp
te 'n dieer gevange woe houwe, omdat 'n
zoeogenaemd z'n zuivere beeker estoole
hao, wee' ie wel?
Vers 4 in 5: In Jozef trok aok op, uut Galilea,
uut de stad Nazareth, nae de stad van Dao-
vid in Judea, Bethlehem, om persies te wee-
zene, (omdat'n uut 't huus in 't geslacht van
Daovid was)om in'eschreeve te woorene
mit Maria mit wiedat'n in ongertrouw was.
Maria was dus al vóór d'r trouwene in
verwachteng deur tussenkomst van de Heile
ge Gieest.... in verwachteng van de beloofde
Messias. Zoeo is toch 't verhael? In Jozef
heit 'r niejt in de steek elaete. Dieer hao God
'n van wieerhouwe zoeo leeze m'n iej-
vers in Mattheüs.
Jozef mocht geweun voor de vaoder van de
Hieere Jezus deurgoeo onger de meansen.
Jozef was trouwens niejt zoeomar iejmend,
oeor. Jozef stammende of van keuneng Dao
vid. In Daovid kwam uut Bethlehem. Dat
weet 'n kind! Dus waere ze ongerweege, hie
mit Maria nae Bethlehem 't Broeod-
huus.
Die naem heit dus al 'n simboolische betee-
kenisse. Want "broeod" is 'n leevensbe-
hoefte voor de meansen. Broeod kan je niejt
misse, 't Broeod voor 't lichaem niet, in 't
broeod voor je gieesteleke gezondheid al
hieelemaele niejt.
In strakkies woort dieer, in dat Bethlehem
dus, dat "Broeod des Leevens" eboore.
Mar goewd die twiee Joozef in Maria
dus die hao d'r in ielek geval toch wel
hieel veel voor óóver, om in de burgerleke
stand van Bethlehem op'enoome te woore
ne.
Ik zea dat niejt voor niks, oeor, dat "die
twiee d'r hieel wat voor oover hao", want
Maria liejp toch zeeker op alle dag. In om
dan zoeo 'n tocht te ongemeemene van
Nazareth hieelemaele nae Bethlehem. Da's
gieen kleinegheid, oeor. Glaoft dat mar
niejt!
't Was dus kort dag voor d'r. Kiek mar nae
vers 6 in 7, want dieer stoeot: In 't was zoeo,
dat toe ze dieer ankwamme, dat 't "d'r tied"
was. In ze brocht d'r ieerstgeboore zeune ter
waereld, rollende 't kind in wat doeken die
ze bie d'r hao, in lei 't in de kribbe,- omdat
'r gieen plekke voor d'r was in de herrebe-
arege.
Mieer stoeot 'r niejt oover.
Zoeo ieenvoudeg zonger ieenege opsmuk
woort die geboorte van de Messias deur
Lukas beschreeve Ze rollende 't kind in
wat lappen "wat lappen" omdat ze niejt
veel bie d'r hao, netuurlek die twiee jon
ge meansen want ze zulle 't wel niejt
brieed ehaod hea, mo'je raar reekene. Per
slot was Joozef mar geweun tummerman.
In dan küenkt dieer ommiddelek ooverheene
- dat hei' je 'ehoeord - "omdat ze gieen plek
ke voor d'r hao in de herrebearege Ken-
nelek was alles al vol, toe ze ankwamme
of zagge Jozef in Maria d'r niejt voomaem
genoeg uutzag die waerd zoeo al bie d'n
ieersten aogopslag dat'r niejt veel haelene
viejl, bie die twiee? Mar och, dieer geeft d'n
tekst gieen uutsluutsel oover. Da's allemae
le mar 'n beetjie gisse.
Hoe zoeo'n herrebearge d'ruut zag, wi' je
meschien weete?
Niejt zoeo as op veel van die plaetjies, die
m'n d'rvan hea op kerstkaerten, oeor.
'k Heae d'r wel 's 'n beschrieveng van elee-
ze in d'r 'n plaetjie van 'ezieje. Zoeo'n her
rebearege was om 'n binnepleintjie voor de
rietuugen heene ebouwd mit de stallen voor
de paer'en in de eezels ommelieege, in de
kaemers voor de gasten langs 'n buutegeld-
erieje boove de stallen. Je kwam op 't terrein
binne deur een poorte die 's nach's dichte
gieng, teegen rooversbenden in dat soort
gespuus, want die hao je toe aok al, oeor!
Mar hier - bie dat: "omdat 'r gieen plekke
voor d'r was in de herrebearge" - houwt 't
verhael oover de geboorte zoeo mar inieens
op. Haest plompverloore, zou je zea.
In van meansen die toevalleg bie de geboor
te 'n hajndjie ehoUepe hao? Dieer hoeor je
gieen woord oover.
Lukas stept inieens oover nae 't verhael van
de herders.
Hoedat'n dieer zoeo gaow bie kwam? Dat
kun je niejt weete, mar hie hao netuurlwek
wel in Micha 5:4 oover die "zeeve herders"
eleeze in verband mit de geboorte van de
Verlosser. Dus dat was belangriek, mot 'n
evonge heae.! Die herders moste as ieerste
van die geboorte hoeore, dienk 'k dan.
Die d'r verhael begint mit vers 8
Vers 8: In d'r waere herders in de buurte,
die d'reige ophiejwe in 't oope veld. Ze hiej-
we dieer de wacht oover d'r kudde.
Die herders waere de ieerste die van de
geboorte van de messias moste hoeore
vong Lukas. In ieder geval was 't belangriek
om te vertellene hoe die op 't groeote nieuws
reeageerende.
Ik hea wel 's eleeze mar je weet niejt of
Lukas dieer as buutelander wel weet van hao
dat die herders van toe noe niejt bepaeld
voor nette, beschaefde meansen deurgienge.
De priejsters, de farrizeeërs in de schrift-
gelieerden moste niks van d'r hea. Die
beschouwende ze as 't uutschot van de sae-
meleeveng, want die herders konne d'reige
vanweege d'r beroep onmeugelek an al die
ingewikkelde voorschriften van de Joodse
wetten houwe. In dan hoeorende je d'r niejt
bie.
Die ieenvoudege, ongeletterde herders die
zatte - zoeo stel 'k m'neige dat voor - rond
d'r kampviertjie, want 't kon dieer onger d'n
bloeoten heemel toch knap koud weeze 's
nachts In ze zulle vast wel nae die heldere
sterrelocht hea zitte kieke, mo'je mar reeke
ne. Dat schient aedembeneemend te weeze-
ne in die oeosterse landen. Die roopt gedach
ten op oover je eige niejtegheid in de groeot-
heid van de Schepper. In 't Ouwe Testament
woore die sterren iejvers zellefs 't hieer des
heemels" - dat wil zea "de leegerschaeren
van God" - enoemd.
In dan is d'r inieens in d'n tekst die onver-
wach'se boo'schap oover de geboorte
van de Messias.
Vers 9: In dieer inieens dieer stieng d'n
lengel des Hieeren voor d'r. In de hieerlek-
heid van de Hieere was as 'n oogverblin
dend licht om d'rheene. In ze vrieezende mit
groeote vrieeze
Geeft 't wonder, zei je dan, dat zokke ieen
voudege meansen, d'reige weezenloeos
schrokke, toe diejn iengel dieer zoeo mar
inieens voor d'r neuze stieng? Die vrooge
d'reige netuurlek of: Hieere, wat hea m'n
noe toch edae, want ze wiste mar al te goewd
wat d'r allied ezeid wier zoeo'n lengel
uut d'n heemel, die kwam je doeod ankon-
dege. Zellefs Zacherias was d'r aok al zoeo
van eschrokke dieer in d'n tempel. Weetje
nog?
Mar noe gaow deur nae de Boo'schap, oeor.
Die lees je in vers 10 in 11: Schrik mar niejt
beste meansen, want ik komme juust 'n boo'
schap van groeote bliejschap brienge, die
voor alle meansen bestemd is Dat is, dat
vandaege de zaalegmaeker, Christus, de
Hieere, eboore is, in de stad van Daovid.
Dat mot wel 'n groeote opluchteng voor die
eareme ziejlen eweest hea, mo'je mar reeke
ne. Bie 't rossege schiensel van d'r kampvier
ziej je d'r gezichten geweun opklaere ziej
je't langsaem toet d'r deurdrienge dat d'n
dag an'ebrooke is wieer alle Jooden iee-
wenlank op hea zitte wachte Hoe is't
meugelek! Dat ze dat magge meemaeke!
Mar houw je mond d'n lengel goeot nog
deur:
Vers \2:In dit teeken kriegje d'r nog bie: Je
zal dat Messiaskind in schaemele doeken
erold, in de voerbak van de bieesten antrejfe
Lukas is d'r haest zelf van ongersteboove, as
'n dat opschrieft. Hie vergeet d'rbie te ver
tellene dat die kribbe in de herrebearege
stoeot Mearek je dat niejt? Dat komt
hie heit haest, hie heit nog mieer ongelaof-
leks te vertellene in Vers 13 in 14: In van
meetofan was dieer, mit d'n lengel, nog 'n
hieerleeger aore lengelen in die hovende
God in d'n heemel mit de woorden: "leere zij
God in d'n haogen Heemel, in vreede op
aerde voor de meansen in wiedat 'n 'n "wel-
behaegen heit!
Meansenliejve, 't is asof de sterren van d'n
heemel valle aedembeneemend is dat
schouwspel voor de herders. In hoeore ze dat
goewd? Kondegt dat heemelse leeger de
Vreede an? Sjaloom?
Ja, de beteekenisse van dat woord "sjaloom"
hea 'k toch mar eeven op'ezocht in 't Bie-
belse Woordeboek van Pop, want dieer is
nogal 's misverstand oover. Pop zeit: Sja
loom betekent in 't Heebrieews: 'n goewd
leeven zonger earemoewe, zonger gebrek in
goeje gezondheid netuurlek". In earem wae
re ze, die herders. Allieene in uuterste noeod
koos je dat beroep, want je kwam d'rmit
buuten de saemeleeveng te stoeone.
God zeit dat 'n welbehaegen heit in meansen
die dat waerd binne .In zien aogen, netuur
lek! In die herders waere 't waerd kenne-
lek.
Mar goewd, de heemelse boo'schappers ver-
dwiene toch aok wieer, in dan zitte ze inie
ens geweun wieer bie d'r viertjie.
Noe kiek je netuurlek mit spanneng uut nae
wat ze goeo doewe mit die boo'schap? Wee
te ze d'r raed mit, of dutte ze meschien toch
mar wieer in nae 'n stuitjie net as de lieer-
liengen in d'n hof van Gethsemanee Mar
niee oeor dat doewe ze niejt. Weetje wat
ze zeie naedat de heemelse gezanten
vertrokke waere? Toe zeie ze ommiddelek
tee'n mekaore in vers 15: Lae'm'n dan toch
nae Bethlehem goeo om mit eige aogen te
ziejene dat 't echt waer is wat de Hieere uus
heit verkondegd.
Wat opvalt is dat ze niejt twuufele, dat ze
niejt zeage: Lae' m'n 's goeo kieke of 't wel
echt waer is, mar dat 'r wel deegelek stoeot:
"dat 't echt waer is wat de Hieere uus heit
verkondegd". Ze kunne zellefs gieenieens
wachte toet de zunne opkomt, want wat zeit
vers 16?; In ze kwamme mit haest in vonge
Maria in Joozef mit 't pasgeboore kind dat in
de kribbe lei
We binne inieens wieer bie 't kind in de
voerbak. In dan stoeot 'r niks vaorder bie
niejt dat ze op de kniejen gienge of iejtewat
van diejn aerd, zoeoas op de plaetjies
niee, 't Uekent wel ofdat ze dieer op dat
aogenblik gieen tied voor hao. Ze hea 't kind
mit eige aogen ezieje in weig bin ze Lees
zellef mar: Vers 17: In toe ze 't - dat was
netuurlek 't Messiaskind - ezieje hao, gienge
ze ooveral rondvertelle wat'r oover dat kind
ezeid was
Gieen lang verhael dus gieen otnhael van
woorden zoeo geweun in ieenvoudeg
stoeot 't d'r allemaele Die simpele ziejlen
vertelle d'r verhael an wie d'r mar nae luus-
tere wil.
In hoe de meansen op straete 't opnamme?
Dat komt'r niejt zoeo duudelek uut, vind 'k.
Ze keeke verwonderd op zeit vers 18: /n alle
meansen die 't hoeorende stienge verwon
derd oover wat die herders tee'n d'r zeie
Ze stienge dus verwonderd Mar wat
beteekent dat? Vonge ze't vreemd? Je leest
niks van uutzinnege vreugde of zoeo 't
Woort in ieder geval gieen uutbundeg fieest
dieer in Bethlehem Zoev'l is wel duud
elek uut 't verhael. Die fieestvreugde komt
pas bie d'n intocht in Jerusalem, wee'ie wel?
Dus bi 'm'n toe an 't voorlaopege slot al van
't geboorte verhael in Vers 19: Mar Maria
nam die woorden allemaele goewd in d'r op
in ooverdocht ze in d'r harte
Maria nam ze niejt voor kennesgeeveng an
Ze docht 'r diejpe oover nae. Ze wist
mieer! Ze hao toch d'r Lofzang al ezonge
bie d'r bezoek an Elizabeth. Kennelek woe
ze de Messias niejt voor de voewten laope.
In de herders? Hoe gienge die mit 't Goeje
Niews omme?
Dat lees je in Vers 20: In de herders gienge
vromme nae d'r schaepjies in ze verhieerle-
kende in preeze God voor alles wat ze 'ehoe
ord in 'ezieje hao
Wel beste meansen dat was't dan 't
verhael van de geboorte van de Vreedevorst,
de man van Gelaof, Hoope in Liejfde van
Heil, Gerechtegheid in Vreede
In dat kind, dat goeot uus strakjies de pad
wieze hoe je d'r komme kan in z'n
keunenkriek dat hier ...in dit leeven al mot
beginne, zoeoas d'r stoeot in de katechis-
mus.
Mar - in dat mot toch aok 'ezeid woore - 't
Valt niejt mee mit dat "hier al beginne". As
je de kranten leest, as 'je nae de tilleviezie
kiektmit al die misdaed, die oorloogen in
geruchten van oorloogen dat verval, diejn
honger in die ellende dan binne m'n d'r
nog belangenae niejt, oeor!
In toch mag je de moewd niejt laete zakke
die herders gienge vromme nae d'r weark
't leeven goeot deur in die "vreede op aer
de voor meansen van goejen wille" die komt
'r, al weete m'n niet hoe in wannieer.
Sors van Piejt van Sors.