iffileliéöant W. J. de Wit U L Rianne's kiosk KOOL Goud, wierook en mirre Ph. Melissant R. Kort B. den Baars Van Harberden 2003 H. J. van Putten Kees Melissant en een Gelukkig Nieuwjaar M. Mijnders Zn. b.v. ^Prettige QFcestcfagen en een G'cfukkig ^^^vcssiyxav altoos in de EIUtflDEII-IIIEUWS IIV Loonbedrijf k Hans Vogelaar Mechanisatiebedrijf lUiiiirA iMKN;i<:irr KMNMIÜK AUTOBEDRIJF VAN DER VLIET v.o.f m 3248 AN Melissant Julianaweg 78 Tel. (0187)60 17 64 ElüVtlDEn-lilELWS Wij wensen u Prettige feestdagen en een voorspoecHg 2003 Administratiekantoor Gezegende Kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar Wij wensen u goede oKerstdagen en een voorspoedig 2003 toe. fam. W. J. de Wit 'Prettige JCerstdagen en een Gelukkig jfieuwjaar toe Prettige Kerstdagen Gelukkig Nieuwjaar Goede JCerstdagen en een Voorspoedig Jiieuwjaar TRANSPORT B.V. Ruijgenhil 13, Melissant, telefoon 60 11 88 Prettige JCerstdagen en een Gelukkig J^ieuwjaar Bakkerij gezzgaruk 'Kerstdagen voorspoedig 2003 Prettige Kerstdagen en een gezond Voorstraat 21, 3248 BL Melissant - Tel/fax (0187) 60 14 28 en medewerksters \A/ensen u Prettige Kerstdagen Interieurverzorging goede Kerstdagen voorspoedig 2003 (joede Kerstdagen Voorspoedig ü^wwjaar Zn. B.V. LxDonbedrijf Autorijschool Prettige JCerstdagen en een Gelukkig Jüeuwjaar Transportbedrijf Trettige Kerstdagen Qetui^ l^wwjaar yyyyyxxyxyxxxxyyxyyxyyyxxxxyyxxyyxyyyyyx;xyyyxyxxyyykkkxyyyyyyxyxyyx. Wij wensen u en de uwen DAIHATSU SPECIALIST OPENINGSTIJDEN: werkdagen 7-12 uur en 13-17 uur Dinsdag en donderdagavond 18-19.30 uur Zaterdag 8-12 uur yyyxxyyyyyyyyxxxyyyyxxxyyyxxxxyxyxxxyyyyyyxyyyyyyxxyyyyyyyyyyxyyyyyx- PAGINA 39 DINSDAG 24 DECEMBER 2002 Oosterweg 1 3248 LJ MELISSANT Tel. (0187)60 37 73 wenst clientèle, familie, vrienden en bekenden Ons kantoor is gesloten van 23 december t/m 4 januari 3248 AS Melissant, Marijkelaan 27 dankt alle cliënten voor de goede samenwerking in het afgelopen jaar. dankt alle cliënten voor de goede samenwerking in tiet afgelopen jaar. Wij wensen u Kraaijerdijk 5, Melissant, tel. 60 14 08 en een Familie V. d. Mast wenst alle klanten, familie, vrienden en bekenden Noorddijk 2,3248 LH Melissant, tel. 601523 MiJNDERS wenst alle cliënten, familie en bekenden wenst klanten, vrienden en bekenden enezn Julianaweg 49 MELISSANT wenst u Struijk wenst familie, vrienden en clientèle Nieuweweg 6 MELISSANT Wij wensen al onze clientèle, vrienden en bekenden en een Nieuweweg 41, MELISSANT, Tel. 601960 Voorstraat 1, Melissant, tel. (0187) 60 35 85 Ik wens u allen een gezond, warm, aandachitig, verdraagzaam en vredig Nieuwjaar wenst alle cliënten, familie en bekenden Bernhardstraat 39, Melissant, tel. 60 17 98 wenst alle clientèle, familie en bekenden en een Nieuweweg 31, telefoon (0187) 601409 MELISSANT De wijzen uit het oosten kwamen de geboren koning der Joden hulde bewijzen. En zij ontsloten hun kost baarheden en boden Hem Geschen ken aan: Goud en wierook en mirre. De mirre is een boom of heester, die een beetje lijkt op onze meidoorn. Hij kan ongeveer drie meter hoog wor den, heeft kleine blaadjes en stijve grijze takken, die vol zitten met venij nige dorens. De plant komt voor in Zuid-Arabië en het daartegenover gelegen Ethiopië en Somaliland. De mirre is een gomhars, dat als een dik ke olie door de stam van de boom wordt afgescheiden. Aan de lucht blootgesteld, verandert deze olie in een soort boterachtige stof. Tenslotte echter wordt ze geheel hard en korre lig en neemt daarbij een roodbruine kleur aan. Wil men het productiepro ces verhaasten, dan worden insnijdin gen in de stam gemaakt. In het laatste geval gaat de boom rijkeUjk 'bloe den', terwijl in het eerste slechts 'tra nen' kunnen worden geoogst. Wat is wierook? Wierook wordt in dezelfde streken gewon nen als mirre. Hier is echter sprake van flin ke bomen, ongeveer vijf meter hoog. De bla deren worden naar boven toe steeds groter en de bloemetjes hebben een gele of witte kleur. Ook hier wordt het hars spontaan druppelsgewijs door de boom afgescheiden, maar weer kan men door inkepingen sneller resultaten bereiken. De kleur van de wie- rookdruppels is geel, wit of lichtrood, de smaak is bitter en de geur heel sterk. De echte wierook dient wel te worden onder scheiden van het bij verbranding aangenaam riekende hout uit Arabië of van Libanon, dat ook wel 'wierook' wordt genoemd. Om te demonstreren, hoeveel mogelijk heden ook hier bestaan, zouden wij kunnen verwijzen naar een uitspraak van de Joodse schrijver Flavius Josefus, die handelt over het reukwerkaltaar met de dertien soorten wierook daarop. Maar Flavius Josefus geeft wel blijk, over een wat erg grote duim te beschikken. In het onderhavige geval zullen wij stellig aan verschillende andere geuren de stoffen hebben te denken, zoals mirre, balsem, nardus, kassia en dergelijke. In oude tijden Het zoeken naar heerüjk geurende stoffen en de handel in parfumerieën is niet een ver schijnsel van de laatste tijd. 3500 jaar gele den leefde er in Egypte een zekere koningin Hatsjepsoet, die een expeditie uit liet rukken naar het wierookland Poeni. En daar werden dé klassieke landen van deze welriekende balsemharsen, Zuid-Arabië en Somaliland, mee aangeduid. De stoffen werden gebruikt als schoonheidsmiddel, als specerij en voor het balsemen van lijken. Intussen was Hatsjepsoet heus niet de eerste Egyptische vorst, die over wierook en mirre kreeg te beschikken. Alleen zij het het door haar eigen mensen halen in het land van oor sprong, terwijl daarvoor de specerijen door de vrachtrijders van die tijd, de Arabieren werden aangevoerd. Uiteraard rijst nu de vraag, waarom deze vorstin zich zoveel moeite getroostte de begeerde stoffen in een ver land te gaan halen, terwijl zij ze rustig thuisbezorgd kon krijgen. Beantwoorden van deze vraag is niet moei lijk. De Arabieren waren met hun karavanen maanden en maanden lang onderweg, voor zij Egypte hadden bereikt. Zij volgden daar bij een route, die vandaag de dag nog wordt gebruikt, zij het dan niet door kamelen, maar met vrachtauto's. Nu hadden de heren han delaars graag deze moeite voor hun cliënten over, mits zij maar goed betaalden. En goed betalen wUde in dit geval zeggen: met goud betalen. Welnu, dat kon, want Egypte had de beschikking over goud. Maar, toen in Hats- jepsoets tijd de goudvoorraad zienderogen begon te slinken en allengs opraakte, was het met de negotie spoedig gedaan. En dus moesten de Egyptenaren noodgedwongen zelf er op uit. Als zij tenminste deze kostelij ke stoffen wilden blijven gebruiken. Profaan gebruik Van oude tijden af zijn wierook en mirre in gebruik geweest in de eredienst. Reeds Mozes kreeg van God bevel, mirre te gebrui ken bij de bereiding van de heilige zalfolie. En de opstijgende rook van de brandende wierook is vanouds geweest het symbool van het gebed, dat opstijgt tot God. Elke morgen en elke avond moest Aaron in het heiügdom op het reukofferaltaar welriekend reukwerk in rook doen opgaan voor het aan gezicht des Heren. De dichter van Psalm 141 vraagt God: Laat mijn gebed als reukoffer voor uw aangezicht staan. Toch zijn de genoemde specerijen al spoedig ook voor profaan gebruik aangewend. Dat bUjkt eveneens uit de Bijbel. In het Hooglied wordt gesproken over de mirreberg met mir- rebomen en over de handen der bruid, die dropen van mirre. In de geschiedenis van Esther wordt verteld, dat er in de Perzische burcht Susan heel wat jonge meisjes bijeen worden gebracht, uit wie koning Ahasveros, nadat zij twaalf maanden lang volgens een bepaald dieet hadden geleefd en met de vereiste schoon- heidsmiddelen waren behandeld, een nieu we koningin zou kiezen. Welnu, de dames werden als volgt behandeld: Zes maanden met mirre-oUe en zes maanden met balsem en schoonheidsmiddelen van de vrouwen. Heilig gebruik Het branden van wierook als eerbewijs voor de goden werd in de loop der eeuwen door allerlei godsdiensten overgenomen. Voor Boeddhisten en Hindoes is het een vaste gewoonte. En de oude Assyriër deed het evengoed als vandaag nog de Chinees of de Japanner. De Grieken deden het reeds eeu wen voor het begin van onze jaartelling en de Romeinen namen de gewoonte enkele honderden jaren later van hen over. De eerste Christenen distantieerden zich van deze in hun ogen heidense gewoonte. Temeer toen de ernstige vervolgingen ont stonden. Wüde iemand in die tijd afstand doen van het christendom en dus de Chrisms verloochenen, dan hoefde hij alleen maar in het publiek wierook te branden voor de go den. Van vervolging had hij daarna geen last meer. In latere tijd is de kerk echter toch weer tot het gebruik van wierook en mirre in de ere dienst overgegaan. Tijdens Constantijn de Grote vinden we het al in het oosten en in de 8ste eeuw ook in het westen. Het mooist is de symbolische betekenis van het gebruik van wierook en mirre echter wel tot uitdruk king gekomen, toen wijze mannen uit het oosten hun goud en kostbare specerijen leg den aan de voeten van dat kleine kind in een kribbe.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 37