iffileliéöant
W. J. de Wit
U L
Rianne's
kiosk
KOOL
Goud, wierook en mirre
Ph. Melissant
R. Kort
B. den Baars
Van Harberden
2003
H. J. van Putten
Kees Melissant
en een
Gelukkig Nieuwjaar
M. Mijnders Zn. b.v.
^Prettige QFcestcfagen en een G'cfukkig ^^^vcssiyxav
altoos in de
EIUtflDEII-IIIEUWS
IIV Loonbedrijf
k Hans Vogelaar
Mechanisatiebedrijf
lUiiiirA iMKN;i<:irr
KMNMIÜK
AUTOBEDRIJF VAN DER VLIET v.o.f m
3248 AN Melissant
Julianaweg 78
Tel. (0187)60 17 64
ElüVtlDEn-lilELWS
Wij wensen u Prettige feestdagen
en een voorspoecHg 2003
Administratiekantoor
Gezegende Kerstdagen
en een voorspoedig nieuwjaar
Wij wensen u
goede oKerstdagen
en een voorspoedig 2003 toe.
fam. W. J. de Wit
'Prettige JCerstdagen
en een
Gelukkig jfieuwjaar toe
Prettige Kerstdagen
Gelukkig Nieuwjaar
Goede JCerstdagen
en een Voorspoedig Jiieuwjaar
TRANSPORT B.V.
Ruijgenhil 13, Melissant,
telefoon 60 11 88
Prettige JCerstdagen
en een
Gelukkig J^ieuwjaar
Bakkerij
gezzgaruk 'Kerstdagen
voorspoedig 2003
Prettige Kerstdagen
en een gezond
Voorstraat 21, 3248 BL Melissant - Tel/fax (0187) 60 14 28
en medewerksters
\A/ensen u Prettige Kerstdagen
Interieurverzorging
goede Kerstdagen
voorspoedig 2003
(joede Kerstdagen
Voorspoedig ü^wwjaar
Zn. B.V.
LxDonbedrijf
Autorijschool
Prettige JCerstdagen
en een Gelukkig Jüeuwjaar
Transportbedrijf
Trettige Kerstdagen
Qetui^ l^wwjaar
yyyyyxxyxyxxxxyyxyyxyyyxxxxyyxxyyxyyyyyx;xyyyxyxxyyykkkxyyyyyyxyxyyx.
Wij wensen u en de uwen
DAIHATSU
SPECIALIST
OPENINGSTIJDEN:
werkdagen 7-12 uur en 13-17 uur Dinsdag en donderdagavond 18-19.30 uur
Zaterdag 8-12 uur
yyyxxyyyyyyyyxxxyyyyxxxyyyxxxxyxyxxxyyyyyyxyyyyyyxxyyyyyyyyyyxyyyyyx-
PAGINA 39
DINSDAG 24 DECEMBER 2002
Oosterweg 1
3248 LJ MELISSANT
Tel. (0187)60 37 73
wenst clientèle, familie, vrienden
en bekenden
Ons kantoor is gesloten van 23 december
t/m 4 januari
3248 AS Melissant, Marijkelaan 27
dankt alle cliënten
voor de goede samenwerking
in het afgelopen jaar.
dankt alle cliënten
voor de goede samenwerking
in tiet afgelopen jaar.
Wij wensen u
Kraaijerdijk 5, Melissant, tel. 60 14 08
en een
Familie V. d. Mast
wenst alle klanten, familie, vrienden
en bekenden
Noorddijk 2,3248 LH Melissant, tel. 601523
MiJNDERS
wenst alle cliënten, familie en bekenden
wenst klanten, vrienden en bekenden
enezn
Julianaweg 49 MELISSANT
wenst u
Struijk
wenst familie, vrienden en clientèle
Nieuweweg 6
MELISSANT
Wij wensen al onze clientèle, vrienden
en bekenden
en een
Nieuweweg 41, MELISSANT, Tel. 601960
Voorstraat 1, Melissant, tel. (0187) 60 35 85
Ik wens u allen
een gezond, warm, aandachitig,
verdraagzaam en vredig Nieuwjaar
wenst alle cliënten, familie en bekenden
Bernhardstraat 39, Melissant, tel. 60 17 98
wenst alle clientèle, familie en bekenden
en een
Nieuweweg 31, telefoon (0187) 601409
MELISSANT
De wijzen uit het oosten kwamen de
geboren koning der Joden hulde
bewijzen. En zij ontsloten hun kost
baarheden en boden Hem Geschen
ken aan: Goud en wierook en mirre.
De mirre is een boom of heester, die
een beetje lijkt op onze meidoorn. Hij
kan ongeveer drie meter hoog wor
den, heeft kleine blaadjes en stijve
grijze takken, die vol zitten met venij
nige dorens. De plant komt voor in
Zuid-Arabië en het daartegenover
gelegen Ethiopië en Somaliland. De
mirre is een gomhars, dat als een dik
ke olie door de stam van de boom
wordt afgescheiden. Aan de lucht
blootgesteld, verandert deze olie in
een soort boterachtige stof. Tenslotte
echter wordt ze geheel hard en korre
lig en neemt daarbij een roodbruine
kleur aan. Wil men het productiepro
ces verhaasten, dan worden insnijdin
gen in de stam gemaakt. In het laatste
geval gaat de boom rijkeUjk 'bloe
den', terwijl in het eerste slechts 'tra
nen' kunnen worden geoogst.
Wat is wierook?
Wierook wordt in dezelfde streken gewon
nen als mirre. Hier is echter sprake van flin
ke bomen, ongeveer vijf meter hoog. De bla
deren worden naar boven toe steeds groter
en de bloemetjes hebben een gele of witte
kleur. Ook hier wordt het hars spontaan
druppelsgewijs door de boom afgescheiden,
maar weer kan men door inkepingen sneller
resultaten bereiken. De kleur van de wie-
rookdruppels is geel, wit of lichtrood, de
smaak is bitter en de geur heel sterk.
De echte wierook dient wel te worden onder
scheiden van het bij verbranding aangenaam
riekende hout uit Arabië of van Libanon, dat
ook wel 'wierook' wordt genoemd.
Om te demonstreren, hoeveel mogelijk
heden ook hier bestaan, zouden wij kunnen
verwijzen naar een uitspraak van de Joodse
schrijver Flavius Josefus, die handelt over
het reukwerkaltaar met de dertien soorten
wierook daarop. Maar Flavius Josefus geeft
wel blijk, over een wat erg grote duim te
beschikken. In het onderhavige geval zullen
wij stellig aan verschillende andere geuren
de stoffen hebben te denken, zoals mirre,
balsem, nardus, kassia en dergelijke.
In oude tijden
Het zoeken naar heerüjk geurende stoffen en
de handel in parfumerieën is niet een ver
schijnsel van de laatste tijd. 3500 jaar gele
den leefde er in Egypte een zekere koningin
Hatsjepsoet, die een expeditie uit liet rukken
naar het wierookland Poeni. En daar werden
dé klassieke landen van deze welriekende
balsemharsen, Zuid-Arabië en Somaliland,
mee aangeduid. De stoffen werden gebruikt
als schoonheidsmiddel, als specerij en voor
het balsemen van lijken.
Intussen was Hatsjepsoet heus niet de eerste
Egyptische vorst, die over wierook en mirre
kreeg te beschikken. Alleen zij het het door
haar eigen mensen halen in het land van oor
sprong, terwijl daarvoor de specerijen door
de vrachtrijders van die tijd, de Arabieren
werden aangevoerd.
Uiteraard rijst nu de vraag, waarom deze
vorstin zich zoveel moeite getroostte de
begeerde stoffen in een ver land te gaan
halen, terwijl zij ze rustig thuisbezorgd kon
krijgen.
Beantwoorden van deze vraag is niet moei
lijk. De Arabieren waren met hun karavanen
maanden en maanden lang onderweg, voor
zij Egypte hadden bereikt. Zij volgden daar
bij een route, die vandaag de dag nog wordt
gebruikt, zij het dan niet door kamelen, maar
met vrachtauto's. Nu hadden de heren han
delaars graag deze moeite voor hun cliënten
over, mits zij maar goed betaalden. En goed
betalen wUde in dit geval zeggen: met goud
betalen.
Welnu, dat kon, want Egypte had de
beschikking over goud. Maar, toen in Hats-
jepsoets tijd de goudvoorraad zienderogen
begon te slinken en allengs opraakte, was het
met de negotie spoedig gedaan. En dus
moesten de Egyptenaren noodgedwongen
zelf er op uit. Als zij tenminste deze kostelij
ke stoffen wilden blijven gebruiken.
Profaan gebruik
Van oude tijden af zijn wierook en mirre in
gebruik geweest in de eredienst. Reeds
Mozes kreeg van God bevel, mirre te gebrui
ken bij de bereiding van de heilige zalfolie.
En de opstijgende rook van de brandende
wierook is vanouds geweest het symbool
van het gebed, dat opstijgt tot God. Elke
morgen en elke avond moest Aaron in het
heiügdom op het reukofferaltaar welriekend
reukwerk in rook doen opgaan voor het aan
gezicht des Heren. De dichter van Psalm 141
vraagt God: Laat mijn gebed als reukoffer
voor uw aangezicht staan.
Toch zijn de genoemde specerijen al spoedig
ook voor profaan gebruik aangewend. Dat
bUjkt eveneens uit de Bijbel. In het Hooglied
wordt gesproken over de mirreberg met mir-
rebomen en over de handen der bruid, die
dropen van mirre.
In de geschiedenis van Esther wordt verteld,
dat er in de Perzische burcht Susan heel wat
jonge meisjes bijeen worden gebracht, uit
wie koning Ahasveros, nadat zij twaalf
maanden lang volgens een bepaald dieet
hadden geleefd en met de vereiste schoon-
heidsmiddelen waren behandeld, een nieu
we koningin zou kiezen. Welnu, de dames
werden als volgt behandeld: Zes maanden
met mirre-oUe en zes maanden met balsem
en schoonheidsmiddelen van de vrouwen.
Heilig gebruik
Het branden van wierook als eerbewijs voor
de goden werd in de loop der eeuwen door
allerlei godsdiensten overgenomen. Voor
Boeddhisten en Hindoes is het een vaste
gewoonte. En de oude Assyriër deed het
evengoed als vandaag nog de Chinees of de
Japanner. De Grieken deden het reeds eeu
wen voor het begin van onze jaartelling en
de Romeinen namen de gewoonte enkele
honderden jaren later van hen over.
De eerste Christenen distantieerden zich van
deze in hun ogen heidense gewoonte.
Temeer toen de ernstige vervolgingen ont
stonden. Wüde iemand in die tijd afstand
doen van het christendom en dus de Chrisms
verloochenen, dan hoefde hij alleen maar in
het publiek wierook te branden voor de go
den. Van vervolging had hij daarna geen last
meer.
In latere tijd is de kerk echter toch weer tot
het gebruik van wierook en mirre in de ere
dienst overgegaan. Tijdens Constantijn de
Grote vinden we het al in het oosten en in de
8ste eeuw ook in het westen. Het mooist is
de symbolische betekenis van het gebruik
van wierook en mirre echter wel tot uitdruk
king gekomen, toen wijze mannen uit het
oosten hun goud en kostbare specerijen leg
den aan de voeten van dat kleine kind in een
kribbe.