Het Antisemitisme en haar ooreproni! Meedoen en beleven
op Vakantiebeurs 2003
lAtfflBl-lilEUWS
Ingezonden: l M J^
Plaatsbekledend werk
Bovennatuurlijke leiding
Zondebok
Voltaire
UTRECHT - Woensdag 8 januari zullen de deuren van de
Jaarbeurshallen weer wijd open worden gezet om de verwach
te stroom bezoekers aan de VAKANTIEBEURS te kunnen ver
werken. Ook u zult er waarschijnlijk een dag voor uittrekken
om u te oriënteren voor hetzij een bestemming met het oog op
de grote vakantie, dan wel voor een speciaal dichtbij-huis-plek-
je in het weekend. Want dat we er op uit trekken is natuurlijk
zo goed als zeker. En liefst meer dan één keer, al dan niet met
tent en caravan, de wat minder aantrekkende economie ten
spijt.
Lustoorden
Broodje Canada
Hollandse Guus...
Troeven
PAGINA 31
DINSDAG 24 DECEMBER 2002
De verstrooiing: door verbanning en verdrij
ving, heeft de Joden tot in alle uithoeken van
de wereld gebracht, zoals ook voorzegd was:
"Daartoe zal ik u brengen in de woestijn der
volken, en ik zal met u aldaar rechten".
Ez.20:35. "En de HEERE zal u verstrooien
onder de volken en gij zult een klein volkje in
getal overblijven, onder de heidenen waar
heen Hij u heenleiden zal". Deut. 4:27. "Zo
zal de smaadheid en hoon een onderwijs en
ontzetting zijn; den heidenen die rondom u
zijn." Ez.5;l. Deze profetie/voorzegging is
dus niet alleen voor de Joden tot lering. Het
is daarbij opmerkelijk dat de diaspora van de
Joden praktisch samenviel met de zendings
opdracht aan de discipelen: "predik het
Evangelie aan alle volken". Ondertussen is
dit Evangelie tot in bijna alle plaatsen en vol
ken gebracht.
Ook in de diaspora zijn de Joden een getuige
geweest, weliswaar een getuige tegen wil en
dank. Het is merkwaardig; dat de
Joods/Christelijke godsdienst, steeds als een
tegenstelling gezien wordt; Wet en Evange-
üe in harmonie gebracht, door de Messias; In
de plaats gekomen van de symbolische scha-
duwdienst van de offeranden; waar geen ver
schil in was. Maar wel gescheiden van de
werken der Wet en de offeranden door de
(Joodse) mens, een niet te verwerkelijken
opgave; deze dwaling was er langzamerhand
ingeslopen. Bij een meerderheid van de
Joden in het Oude Testament, had in principe
de verwerping van de Messias, als plaatsbe
kleder en Wetsvervuller al veel eerder plaats
gevonden, dan tijdens de kruisiging van de
Messias als Persoon (Ja, er was wel een Mes-
siasverwachting als bevrijder van de onder
drukkers van land en volk in natuurlijke zin,
maar niet ais de geestelijke verlosser). De
mens als zelfverlosser. De dwaUng zo oud als
de mensheid zelf; wars van genade, de hand
ophouden, betonen een bedelaar te zijn?,
Kom!
Waarmee niet gezegd is dat de mens de
opdracht tot het doen van de Wet niet zou
moeten betrachten, integendeel maar dat kan
alleen in de aanneming van Zijn plaatsbekle
dend werk. Dat is ook de kracht en de bele
ving van het Woord. Wat dit betreft is het de
vraag, of wij het er beter afbrengen; gezien
de lange reeks van afdwalingen en afspUtsin-
gen, zoals de geschiedenis ons keer op keer
laat zien. Voorbeelden te over: De verbran
ding van Johannes Hus in Constanz op 6 juli
van 1415 en de Savonarola op het grote dom
plein van Florence 23 mei 1498 zijn hier
sprekende voorbeelden van. Als volgelingen
van de Christus; van een Kerk, die ook door
de grote kerkvader Augustinus, eeuwen tevo
ren, zo de juiste richting was gewezen; Wer
den zij door de pauselijke ban en een schare
kerkelijke leiders terechtgesteld. De geschie
denis herhaalt zich. Ook de Christelijke Kerk
dood en stenigt haar Profeten.
We weten dat de Hebreeuwse Oud Testa-
mentische Bijbel, niet onduidelijk was over
verzoening door voldoening; Door de sym
bolische dienst; van dierlijke offers voorge
steld, hetwelk zag op Eén die komen zou. Die
de Wet in al haar eisen zou voldoen, nl. de
Christus de Messias die komen zou; Het
vrouwenzaad, de moederbelofte aan Eva en
haar zaad gegeven, die Zijn volk zou verlos
sen, die de werken van de macht der duister
nis zou verbreken.
Maar wie zag daar nou naar uit? De geeste
lijke leiders? Het volk? Kennelijk niet.
Slechts enkelen?, zeker geen groot getal,
zoals we kunnen verstaan uit de geschiede
nis.
De Joden hebben zich in de diaspora vertoond
in hun deerniswekkende toestand; maar ook
in hun onveranderlijk graven en zoeken naar
antwoorden van hun verleden heden en toe
komst, ze hebben hun geschonden bestaan,
hun incompleetheid, hun verlorenheid de
mensheid getoond. Hierin zijn ze voor alle
volken van de wereld,ongewild tot een sym
bool een teken en voorbeeld geworden, van
wat de mens is zonder God, zonder Messias,
zonder een verlosser, voorspreker en plaats
vervanger; die Hij wil en kan zijn voor een
volk dat daar naar zoekt en vraagt.
Het tekent ons de twee zijden van de mense
lijke werkelijkheid, in de eerste plaats wie we
kunnen zijn in Christus de Messias; of wie we
zijn in onszelf, als we kiezen voor de zelfkant.
Het register der zegeningen, maar ook van de
vervloekingen: zo zij van hun God en zijn
Evangeliewoord afwijken zoals beschreven
in Deut. 28:15 en 37, Vermeldt: "zo zult gij
zijn tot een schrik tot een spreekwoord en tot
een spotrede onder al de volken, waar Hij u
heenleiden zal".
De indrukwekkende reeks van voorzeggin
gen/profetieën van dit volk maar ook van
andere volken die in de Bijbel genoemd wer
den, zijn op Zijn tijd alle vervuld, op nog
enkele na, die nog vervuld zullen worden.
Meer dan de geschiedenis van enig ander
volk is hier sprake van een bijzondere loop
der gebeurtenissen, die niet logisch vanuit de
rede van de mens zijn te verUaren, volgens
de wetten van een natuurlijk verloop en een
normaal patroon van weerkerende kansen.
(Uiteraard de wetmatigheden die de seculie
re mens als een logica ervaart en erkent.)
Er is hier duidelijk sprake van een bovenna-
tuiu-lijke leiding, waar een compleet volk bij
betrokken is, die onder dezelfde noemer van
verdrukking, vervolging en uitroeiing, eeu
wenlang werd beproefd; Als gevolg van de
verbroken relatie met hun God. Maar er is
ook sprake van een eerste oorzaak die te zoe
ken is in de mens zelf; en een gevolg van een
duistere oorzaak: namelijk van het luisteren
naar en volgen van de leugen, van de grote
tegenstander van het Licht. Van de verkeerde
mens, die God en z'n medemens van nature
haat. Waaruit in dit geval ook het antisemi
tisme is voortgekomen; het antisemitisme
wat door Bileam als eerste onder de velen
aan Koning Balak werd geadviseerd; nadat
hij dit volk tot drie maal toe moest zegenen in
plaats van vervloeken. "Vermeng uw volk
met hun volk, zo zullen zij van hun God
afwijken en zullen de toom van hun God
over zich halen; en dan zullen ze in uw hand
vallen en ze de vloek van uw wens doen
geworden", wat in later tijd ook is gebeurd,
toen ze zich koppelden aan Baal Peor. In het
vervolg van BUeams profetie treffen we de
hoofdreden van het anti Israël-gevoel, name
lijk, "de Ster die in Jacob zou opgaan", dat is
de Messias; dan is het ten diepste de strijd
tussen het Licht en de Duisternis die zich hier
openbaart; Om in het volk de Messias en zijn
werk te bestrijden.
Dit was het antisemitisme van het oude hei
dendom, gevolgd door vele andere uitingen
daarvan, tot vandaag de dag toe. Zowel van
de godsdienst als van de seculiere wereld.
Een heel volk dat al bijna twee millennia lang
wereldwijd als het ware vogelvrij was ver
klaard door een internationale gemeenschap.
In 'Omzwervingen', laat Chaim Potok, een
bekend Joods schrijver, de geschiedenis van
het Joodse volk in haar vele facetten zien;
maar enkele laat ook hij, onbesproken.
En wat profetisch voorzegd was, is niet
alleen voor het Joodse volk, maar ook voor
alle mensen, tot een teken en onloochenbaar
getuigenis van de Godsopenbaring gewor
den. Voor de ogen van de gehele wereld, is
op een huiveringwekkende en aansprekende
manier tot uitdrukking gekomen wat een
volk in zichzelf is. Dat geen aanspraak en
rechten kan laten gelden als er geen Verlos
ser en Messias is, waar men zich toe kan, of
wil wenden. Maar ook dat mensen zonder
enige oorzaak of opdracht anderen vervol
gen, haten en vernietigen kunnen. Maar, er
staat geschreven, "Wee u, gij verwoester, die
niet verwoest zijt; en gij die trouwelooslijk
handelt daar men niet trouweloosUjk tegen u
gehandeld heeft". Jes. 33:1.
Als er ergens iets misging in de maatschappij
of als er besmettelijke ziekten uitbraken, dan
"was er steeds de oude zondebok. De Joden
kregen daar doorgaans de schuld van, zo ook
van grote epidemie, de pest. Ook.wel de
zwarte dood genoemd van midden de 14e
eeuw, waaraan ongeveer een kwart van de
wereldbevolking is gestorven.
Tienduizenden Joden werden door zulke
waanzinnige beschuldigingen zonder vorm
van protest, als ongedierte omgebracht. "En
het zal geschieden, dat gelijk als gij, o huis
Israels! Geweest zijt een vloek onder de hei
denen, alzo zal ik u behoeden, en gij zult een
zegening wezen", Zach. 8:13a. Evenals
Amos 9:15 "En ik zal in hun land planten, en
zij zullen niet meer worden uitgerukt uit hun
land". Dat spreekt van een toekomende ver
lossing en dat ze tot zegening gesteld zullen
worden. De uitvoering van deze profetie is
komende. Volgens sommigen is dit al duide
lijk te zien. Hoe en wanneer? Als Gods
Woord daar geen nadere mededeling over
doet, moeten wij daar dan speculaties aan
vastknopen? we behoeven geen ChiUast te
zijn. Stnkt genomen is het geloven of niet
geloven daarin, voor ons persoonlijk niet zo
belangrijk. Het grootste belang voor u en mij
en ook voor de toekomstige generaties is of
wij zelf verwachter van het Koninkrijk van
Christus zijn.
Vele profetieën van de Oud Testamentische
profeten, hebben ook een doorgaande bete
kenis; d.w.z. dat ze in velerlei opzicht ook
bedoeld zijn voor de tweede diaspora, ja tot
in deze tijd toe. Zoals ook blijkt uit bepaalde
teksten, waar gesproken wordt over beloften
van wederkeer en herstelling. Zodat ze toch
ook door de Joden van deze bedehng kunnen
worden verstaan en ze in hun Hebreeuwse
Oud Testamentische Bijbel zijn te vinden,
totdat ook hun ogen geopend zullen worden.
In de ontmoeting en confrontatie van Joden
en de vele naamchristenen in het verleden en
ook nu nog in het heden, is er in het schou
wen van elkaar en in het proeven van eikaars
nieren, altijd het kennen en falen van de
ander gezien; En daaruit de conclusies
getrokken, die meestal uiterst negatief waren.
En die voor Joden gevoelsmatig, dikwijls
hun gelijk bewezen.
Omgekeerd zijn er ook situaties bekend; vele
malen meer als wij kunnen weten, wanneer
er een vonk oversprong, als de echte inzet en
betrokkenheid gevoeld werd en de één de
ander herkende in de behoefte van een ver
losser en Messias en deze te zoeken voor de
tijd en voor de toekomst. En door middel van
de kruisbestuiving de één de ander tot troost,
onderwijs en keimis mocht dienen.
Veel Joden zijn in het verleden tot het secu
larisme overgegaan (d.w.z. losgeraakt van
hun theologische en dogmatische wortels) en
meer de autonome mens als uitgangspunt
voor hun denken en doen voorstaan.
Dat het wetticisme van de Joodse rabbijnen
steeds een grote rol heeft gespeeld, evenals
hun onemdige geslachtsrekeningen, de vele
haarkloverijen tussen Sefardische, Asjkena-
zische en Chassidische rabbijnen, over Tho
ra- en Talmoetteksten en hoe die moeten
worden uitgelegd, tot bijna in gedeelten van
zeven cijfers achter de komma, toont ook hun
wettische aard en de negatie van en behoefte-
loosheid aan een Messias.
De Joodse rabbijnen hadden iimiiddels hun
Hebreeuwse Bijbel of Talmoed zodanig
gefilterd en aangepast, dat de meeste teksten
waar in van de Messias sprake was, van een
andere uitleg en woorden waren voorzien.
Zodat het eigenlijk niet meer zo logisch was,
om daar de Christus der schriften uit te ver
klaren. Ondertussen verloren diverse Chris
telijke godsdiensten zich veelal in eindeloze
menselijke dogma's. Karre vrachten vol! Die
eveneens zijn vergeten dat het leven belang
rijker is als de leer. Niet dat de leer niet
belangrijk zou zijn; maar als dogma's zo'n
overheersende rol gaan spelen, dat het leven
er door versteent, of zo vruchteloos wordt?.
Een ander uiterste is er nu ook, het moderne
verlichte denken stuurt aUe godsdiensten
onder één noemer. Een godsdienst naar de
mens en zijn hiraiane en sociale vorm, van
het horizontale geloof in vrijheid, broeder-
schap.en gelijkheid; Als hoogste en enige
dogma. O ja Christus mag hooguit nog als
voorbeeld dienen om na te volgen, maar niet
als de noodzakelijk werkende en verdienen
de oorzaak. Dus een horizontale lijn doch
zonder de verticale KruisUjn. Want dan kom
je immers steeds weer in conflict met andere
godsdiensten en dan kun je geen eenheid
smeden. Een universele godsdienst een pot-
pouri, een soep van diversiteiten. Goede en
slechte spijzen dooreen vermengd levert per
definitie toch alleen een slechte spijze. Dat
weten zelfs de beesten van het veld.
Joden en Christenen hebben in de Eeuw van
de z.g. Verlichting, ook invloed op elkaar uit
geoefend en niet altijd in positieve zin. De
Joden dachten dat er eindelijk verlichting (in
de andere zin van het woord van hun lot
gekomen was door de aanvankelijke vrijheid
en tolerantie, die in Europa, maar vooral met
name in Duitsland hun ten deel viel, en voor
een tijd leek het daar ook op.
Christenen zowel als Joden werden in die
verlichtingsgedachte meegetrokken, door de
Joden de 'Haskala' genoemd. Ze zagen hier
in de mogelijkheid om ook voluit aan het
maatschappeUjke leven deel te nemen en ook
binnen te dringen in de geneugten van de
seculiere wereld van inteUigentsia en aristo
cratie; met haar wereldse grootsheid van wel
vaart en glamour. De verlossing door de lang
verwachte Messias, kwam meer en meer op
de achtergrond van hun beleving.
Echter de Verlichting en de vooruitstrevende
gedachten van Voltaire, zijn z.g. "vrijheid,
gelijkheid en broederschap", gold voor ieder
een, behalve voor de Joden; Het antisemitis
me kreeg door zijn Verlichtingsfilosofie gro
te invloed, ook steeds meer greep op het
maatschappelijk gebeuren en de historische
ontwikkelingen in Europa.
Voltaire begiftigd met een scherp verstand en
een kritische geest, manifesteerde zich als
een verlicht, autonoom, wijs en tolerant filo
soof. Maar eveneens strooide hij tegelijker
tijd de zaden van het gif uit, voor alles wat
niet met zijn filosofische ideeën overeen
stemde en met name de Joods/ChristeUjke
godsdienst met haat en hartstocht bestrij
dend, altijd een karikatuur schetsend van de
Jood en zijn Godsdienst; en zo de
Joods/ChristeUjke Godsdienst en zijn Open
baring, ver van zich werpend. De autonome
mens en de rede werd in het middelpunt
geplaatst, waarnaar al het denken en hande
len, op gericht moest zijn.
Voltaire zelf, jagend naar de grootsheid des
levens, zich verzekerend van de aanbidding
en toejuiching van de Aristocratie en van de
grootheden van Kunst en Wetenschap, koes
terde zich gedurig in een steeds wisselend
gezelschap van grootheden, die hem in staat
stelden de hun welgevallige ideeën te venti
leren, door zijn welsprekende tong en zijn
vlijmscherpe geest; een havik, een spotter en
hakker,zoals zijn hoekig karkas dat ook
zichtbaar uitstraalde.
Zijn eigen verdorvenheid, falen en gebreken,
verbergend door een humaan vemisje en ach
ter het waas van zijn kunstig verdichte verha
len en filosofische gedachten. Enerzijds een
karikatuur schetsend van het geloof in God en
zijn Openbaring; maar anderzijds een won-
derhjke bereidheid ten toon spreidde voor het
geloof in zichzelf en adoratie voor zijn ver
lichte filosofieën. Door zijn grote invloed was
hij min of meer de vader van de 18e eeuwse
Verlichting; tezamen met Holbach, Locke, de
Mirabeaud, en andere tijdgenoten. Hier werd
de lijn van het antisemitisme doorgetrokken
van het oude naar het moderne heidendom.
Kant en vele andere Verüchtingsfilosofen
volgden in gematigde vorm, met meer ver
diepte kennis. En in navolging daarop de
godsdienst. Joden zowel als Christenen, zijn
daardoor beiden verder weg gedreven dan
ooit van hun doel en basis. De Verlichting en
Evolutieleer werd van harte omarmd door de
geseculariseerde wereld; maar ook door Hit
ler en Nazi Duitsland; met de haat voor de
Joden en hun Godsdienst, met als motief, hun
volstrekt anders zijn, en de zg negatieve sfeer
die zij altijd verspreiden, met hun mystieke
godscüenst en hun alleingang.
Het zaad van het gif door Vohaire en anderen
zo fanatiek uitgestrooid, had wortel gescho
ten; het werd de legitieme basis, van de
grootste Jodenvervolging uit de geschiede
nis. Maar onmiskenbaar heeft ook de grote
invloed van Friedrich Nietzsche de Duitse
schrijver/filosoof van de 19e Eeuw, de
mening van velen beïnvloed. Zijn uiterst
radicale gedachten over godsdienst en de
volgens hem verwerpelijke moraal van de
Jood en Christen, vond een gunstige voe
dingsbodem in het Duitsland van begin de
20e Eeuw; vooral de gedachten over de
Übermensch, zoals deze verwoord waren, in
zijn profetisch werk, 'En also sprach Zarat-
hustra'. Dit boek over de Supermens en het
Hertenmoraal dat daarin uiteengezet werd,
was voor de heersende kliek van het Natio
naal Socialisme, eten en drinken.
En de Kerken?. In meerderheid volgden die
de grote hoofdstroom. Ook daar veroorzaak
te de adrenaline van de Verlichting een
krachtiger stroom, van het reine Arische
bloed; met een verwoestende
uirwerking,gericht tegen de Joden. De gol
ven van haat tegen de Joden in de Westerse
wereld, kreeg in Duitsland een apocalyptisch
karakter. Het vertoonde het beeld van het
beest. En tenslotte voor de Joden uitmondend
in de Holocaust. Wat een verlichting leek, is
voor de Joden uitgelopen op een hel van
dood en verschrikking. Voltrokken, ook door
mensen die de kracht en de beleving van het
Woord niet zochten en daarom ook niet von
den; en tenslotte uitkwamen, waar ook van
daag de dag sommige theologen bij uitko
men; namelijk bij het niet bestaan van God.
En die bij de de grootheidswaan van de Ver
lichting en evolutie hun eigen godheid ont
dekten en de oude leugen, 'het als God zijn',
verhieven als de waarheid van de Verüch-
ting. Naar het model van hun iUustere voor
ganger, de macht der Duisternis. Die ze ver
eren en dienen en daarmee ten ondergaan,
hun medemens daarin meetrekkend.
CHR. VAN DE VEER
Korteweegje 50
3244 AL Nieuwe Tonge
Vroeg in de ochtend is op de Vakantiebeurs nog wel een rustig plekje om aan de hand van het programmaboekje een 'looproutete maken, (/bm, Henk Tukken
door John de Rijke
Vrijheid, blijheid tussen Limburg en de
Wadden of op een goed geoutileerde cam
ping in Frankrijk, Spanje of Italië. Nog
steeds dé favoriete landen, die volgens de
ANWB op de voet worden gevolgd door
België en Duitsland. In 2001 ging trouwens,
blijkens een onderzoek van het CBS, zo'n
79% van alle Nederlanders op vakantie. In
eigen land vooral naar de Zeeuwse kust. Als
het echter gaat over meerweekse vakanties
'over de grens' is - naast 'la douce France' -
sprake van een toenemende populariteit naar
de landen in het Middellandse Zee-gebied,
met name naar Turkije, (hal 1)
Door de gunstige klimatologische omstan
digheden is Turkije een land waar het toeris
tisch seizoen 12 maanden kan duren. Naast
de fraaie stranden - het land heeft een kust
lijn van 8000 km - zijn er tal van excursie-
mogelijkheden, afgezien van allerlei culture
le evenementen die de moeite waard zijn om
mee te maken. De wintersport als zodanig is
nog wat aan de bescheiden kant, maar als
zomervakantiebestemming zal Turkije bin
nen twintig jaar wel eens het vierde vakan
tieland ter wereld kunnen zijn. Dat kan nog
niet gezegd worden van Syrië, terwijl dit
kruispunt van beschavingen sowieso een
lustoord voor archeologen en cultuurhistori
ci mag worden genoemd. Zo'n 5000 jaar
geleden is in Syrië wel het wiel uitgevonden
en 3400 jaar v.Chr. de geschreven taal ofwel
het 'spijkerschrift'. Bepaald geen reden om
massaal toeristen te trekken, maar als u de
resten van de oude beschavingen van Assy-
riërs, Babyloniërs, Romeinen, Perzen en
Arabieren zelf een keer wilt zien, is met
name Alhed Tours DMC (hal 11) de aange
wezen weg voor een spectaculaire rondreis
in dit gebied.
In hal 12 trekken de Caribische landen
samen op in het bruisende 'Caribbean Villa-
ge'. Op de klanken van de immer meesle
pende muziek kunt
u niet alleen genieten van de lekkere hapjes,
u kunt er tevens zien hoe een goede sigaar
gemaakt wordt en als de dames dat willen
kan bij wijze van voorproefje hun haar alvast
in rasta worden gevlochten. Om wat verder
op opnieuw te smullen, maar dan van diver
se Canadese lekkernijen, waaronder brood
jes met stevig en typisch Canadees beleg,
zoals zalm, de malse en hormoonvrije Alber
ta beef en vlees van de caribou en de bison.
Het vliegverkeer naar Canada met zijn ruige
landschappen en de oematuur wordt in 2003
in elk geval geïntensiveerd, met als bijko
mend voordeel de redelijk goedkope Cana
dese dollar, die thans op 0,65 euro staat. Een
feit is dat de lage vliegtarieven naar de Vere
nigde Staten, na de beruchte elfde septem
ber, voor een inhaaleffect hebben gezorgd.
Veelzeggend is tenminste dat de helft van de
Amerika- gangers uit Nederland tot de 'her-
halers' behoort als het gaat om een bezoek
aan de natuurparken en de wens om per auto
of camper de schier oneindige vlakten te
verkennen. In het toeristisch verkeer naar
Ame
rika is althans sprake van een verschuiving
naar het achterland, de zuidelijke staten en
het westen van de VS.
Maar misschien hebt u wel uw zinnen gezet
op een of andere Aziatische bestemming,
Hongkong bijvoorbeeld. Behalve het vlieg
ticket en uw verblijf in deze imposante stad
kunt u rekenen op dertien gratis attracties in
de vorm van tai chi lessen in Kowloon, thee
zetten, een rondvaart met een historische
sampan, een kung fu les en een begeleide
wandeling langs de mooiste plekjes die
evenveel mooie foto- en filmopnamen kun
nen opleveren. Uit heel Europa gaan er trou
wens ieder jaar circa 600.000 toeristen heen,
veelal op doorreis naar andere Aziatische
Wandelen, fietsen of desnoods varen op het Bodenmeer
met de, bij toeristen populaire, rondvaartboot, (fmo: Bregemz Toimsmm)
landen, Zuid-Korea (misschien wel vanwege
Guus Hiddink...) Australië of om de over
weldigende natuur in Nieuw Zeeland met
eigen ogen te aanschouwen en zeker niet
alleen omdat daar de succesvolle film 'The
Lord of the Ring' werd opgenomen. We zijn
als Nederianders eenmaal zeer reislustig.
Het liefst willen we 'wereldwijd-weg'. Van
daar ook het gelijknamige plein, in hal 10.
Een echt wereldplein met een Canadese
blokhut, een Thaise pagode, Hollandse
geveltjes, een Scandinavische iglo en last
not least een Japanse sushibar. Onder de slo
gan 'Veilig en gezond de wijde wereld in' is
in het WWW-theater zelfs een arts aanwezig
om u van advies te dienen en u desgewenst
ter plekke in te enten.
Van ALLES WAT
Bij binnenkomst op de Vakantiebeurs krijgt
u een plattegrond en een programmaboekje
met alle dagelijkse activiteiten, shows en
dergelijke. Wervelende dansen, informatie
ve films, modeshows en hapjes, almaar exo
tische hapjes die de eigen spruitjeslucht kun
nen doen vergeten. Tenzij het gaat om een
copieus en chique diner in het kader van een
paar dagen logeren in een heus kasteel met
een eigen butler. Met andere woorden: lek
ker in weelde baden, inclusief een dagje
luxueus shoppen. Het kan allemaal. In het
'Lekker weg in eigen land' paviljoen in hal 8
weten ze (dat is het TRN, Toerisme Recre
atie Nederland) er alles van.
Dichtbij huis is overigens niet minder te
beleven. Vooral als u houdt van een fraai
landschap, fietsend wilt relaxen en bovenal
als u cultureel nieuwsgierig bent. U zult dan
ervaren dat België verrassend anders is. Op
de Belgische stand in hal 8 wordt u een spe
ciale consumentenkrant uitgereikt met alle
wetenswaardigheden daaromtrent.
Om de charme van de kleine steden in Duits
land te beleven moet u naar hal 3. In de altijd
gezellige stand proef je als 't ware de sfeer
die men met veel enthousiasme aanreikt als
u er blijk van geeft prijs te stellen op de met
romantiek omgeven geneugten in de oude,
histori.sche stadjes. Het toenemende aantal
overnachtingen is er het bewijs van dat
Duitsland meer is dan het reisje langs de
Rijn, hoe leuk ook.
Oostenrijk (eveneens in hal 3) richt de
schijnwerpers voornamelijk op Graz, de cul
turele hoofdstad van Europa. In hal 2 lonkt
'Nieuw Europa' (de vroegere Oostbloklan
den) naar de westerse toerist. Vakantiehuis
jes en boerderijvakanties in Tsjechië, kraak
heldere campings in Polen, 't is het proberen
alleszins waard. Gastvrijheid en betaalbaar
heid zijn zondermeer goede troeven en u zult
ondervinden dat, als u contact legt met de
inwoners, zij u met veel genoegen zullen uit
nodigen om de mooiste plekjes te komen
zien en de boeiendste evenementen en fees
ten mee te maken. Kortom, 2003 heeft mon
diaal gezien heel wat voor u in petto. Op de
Vakantiebeurs kunt u de nodige inspiratie
opdoen en die vragen stellen die voor u
belangrijk zijn. 't Kan niet schelen welk land
of streek of plaats u in gedachten hebt. Ruim
1600 exposanten uit meer dan 100 landen
zijn speciaal voor u naar Utrecht gekomen
om u behulpzaam te zijn bij het uitzetten van
uw koers naar de palmen van Hawaï, het
KröUer Muller museum in Otterlo of
desnoods naar Rusland dat met veel vertoon
tussen 24 mei en 1 juni het 300 jarig bestaan
viert van St.Petersburg.
U bent overal welkom, van woensdag 8 tot
en met zaterdag 11 januari 2003. De ope
ningstijden zijn van 10.00 tot 18.00 uur, op
vrijdag tot 22.00 uur. Voor volwassenen (en
eventueel een dagkaart) is de toegangsprijs
gesteld op 10. Gedurende de avondope
ning (17.00 tot 22.00 uur) is de entree 7,50.
Kinderen van 4 t/m 14 jaar betalen 6,50 en
senioren (60+) 8,50 per persoon. Voor
meer informatie: www.vakantiebeurs.nl