Het Antisemitisme en haar ooreproni! Meedoen en beleven op Vakantiebeurs 2003 lAtfflBl-lilEUWS Ingezonden: l M J^ Plaatsbekledend werk Bovennatuurlijke leiding Zondebok Voltaire UTRECHT - Woensdag 8 januari zullen de deuren van de Jaarbeurshallen weer wijd open worden gezet om de verwach te stroom bezoekers aan de VAKANTIEBEURS te kunnen ver werken. Ook u zult er waarschijnlijk een dag voor uittrekken om u te oriënteren voor hetzij een bestemming met het oog op de grote vakantie, dan wel voor een speciaal dichtbij-huis-plek- je in het weekend. Want dat we er op uit trekken is natuurlijk zo goed als zeker. En liefst meer dan één keer, al dan niet met tent en caravan, de wat minder aantrekkende economie ten spijt. Lustoorden Broodje Canada Hollandse Guus... Troeven PAGINA 31 DINSDAG 24 DECEMBER 2002 De verstrooiing: door verbanning en verdrij ving, heeft de Joden tot in alle uithoeken van de wereld gebracht, zoals ook voorzegd was: "Daartoe zal ik u brengen in de woestijn der volken, en ik zal met u aldaar rechten". Ez.20:35. "En de HEERE zal u verstrooien onder de volken en gij zult een klein volkje in getal overblijven, onder de heidenen waar heen Hij u heenleiden zal". Deut. 4:27. "Zo zal de smaadheid en hoon een onderwijs en ontzetting zijn; den heidenen die rondom u zijn." Ez.5;l. Deze profetie/voorzegging is dus niet alleen voor de Joden tot lering. Het is daarbij opmerkelijk dat de diaspora van de Joden praktisch samenviel met de zendings opdracht aan de discipelen: "predik het Evangelie aan alle volken". Ondertussen is dit Evangelie tot in bijna alle plaatsen en vol ken gebracht. Ook in de diaspora zijn de Joden een getuige geweest, weliswaar een getuige tegen wil en dank. Het is merkwaardig; dat de Joods/Christelijke godsdienst, steeds als een tegenstelling gezien wordt; Wet en Evange- üe in harmonie gebracht, door de Messias; In de plaats gekomen van de symbolische scha- duwdienst van de offeranden; waar geen ver schil in was. Maar wel gescheiden van de werken der Wet en de offeranden door de (Joodse) mens, een niet te verwerkelijken opgave; deze dwaling was er langzamerhand ingeslopen. Bij een meerderheid van de Joden in het Oude Testament, had in principe de verwerping van de Messias, als plaatsbe kleder en Wetsvervuller al veel eerder plaats gevonden, dan tijdens de kruisiging van de Messias als Persoon (Ja, er was wel een Mes- siasverwachting als bevrijder van de onder drukkers van land en volk in natuurlijke zin, maar niet ais de geestelijke verlosser). De mens als zelfverlosser. De dwaUng zo oud als de mensheid zelf; wars van genade, de hand ophouden, betonen een bedelaar te zijn?, Kom! Waarmee niet gezegd is dat de mens de opdracht tot het doen van de Wet niet zou moeten betrachten, integendeel maar dat kan alleen in de aanneming van Zijn plaatsbekle dend werk. Dat is ook de kracht en de bele ving van het Woord. Wat dit betreft is het de vraag, of wij het er beter afbrengen; gezien de lange reeks van afdwalingen en afspUtsin- gen, zoals de geschiedenis ons keer op keer laat zien. Voorbeelden te over: De verbran ding van Johannes Hus in Constanz op 6 juli van 1415 en de Savonarola op het grote dom plein van Florence 23 mei 1498 zijn hier sprekende voorbeelden van. Als volgelingen van de Christus; van een Kerk, die ook door de grote kerkvader Augustinus, eeuwen tevo ren, zo de juiste richting was gewezen; Wer den zij door de pauselijke ban en een schare kerkelijke leiders terechtgesteld. De geschie denis herhaalt zich. Ook de Christelijke Kerk dood en stenigt haar Profeten. We weten dat de Hebreeuwse Oud Testa- mentische Bijbel, niet onduidelijk was over verzoening door voldoening; Door de sym bolische dienst; van dierlijke offers voorge steld, hetwelk zag op Eén die komen zou. Die de Wet in al haar eisen zou voldoen, nl. de Christus de Messias die komen zou; Het vrouwenzaad, de moederbelofte aan Eva en haar zaad gegeven, die Zijn volk zou verlos sen, die de werken van de macht der duister nis zou verbreken. Maar wie zag daar nou naar uit? De geeste lijke leiders? Het volk? Kennelijk niet. Slechts enkelen?, zeker geen groot getal, zoals we kunnen verstaan uit de geschiede nis. De Joden hebben zich in de diaspora vertoond in hun deerniswekkende toestand; maar ook in hun onveranderlijk graven en zoeken naar antwoorden van hun verleden heden en toe komst, ze hebben hun geschonden bestaan, hun incompleetheid, hun verlorenheid de mensheid getoond. Hierin zijn ze voor alle volken van de wereld,ongewild tot een sym bool een teken en voorbeeld geworden, van wat de mens is zonder God, zonder Messias, zonder een verlosser, voorspreker en plaats vervanger; die Hij wil en kan zijn voor een volk dat daar naar zoekt en vraagt. Het tekent ons de twee zijden van de mense lijke werkelijkheid, in de eerste plaats wie we kunnen zijn in Christus de Messias; of wie we zijn in onszelf, als we kiezen voor de zelfkant. Het register der zegeningen, maar ook van de vervloekingen: zo zij van hun God en zijn Evangeliewoord afwijken zoals beschreven in Deut. 28:15 en 37, Vermeldt: "zo zult gij zijn tot een schrik tot een spreekwoord en tot een spotrede onder al de volken, waar Hij u heenleiden zal". De indrukwekkende reeks van voorzeggin gen/profetieën van dit volk maar ook van andere volken die in de Bijbel genoemd wer den, zijn op Zijn tijd alle vervuld, op nog enkele na, die nog vervuld zullen worden. Meer dan de geschiedenis van enig ander volk is hier sprake van een bijzondere loop der gebeurtenissen, die niet logisch vanuit de rede van de mens zijn te verUaren, volgens de wetten van een natuurlijk verloop en een normaal patroon van weerkerende kansen. (Uiteraard de wetmatigheden die de seculie re mens als een logica ervaart en erkent.) Er is hier duidelijk sprake van een bovenna- tuiu-lijke leiding, waar een compleet volk bij betrokken is, die onder dezelfde noemer van verdrukking, vervolging en uitroeiing, eeu wenlang werd beproefd; Als gevolg van de verbroken relatie met hun God. Maar er is ook sprake van een eerste oorzaak die te zoe ken is in de mens zelf; en een gevolg van een duistere oorzaak: namelijk van het luisteren naar en volgen van de leugen, van de grote tegenstander van het Licht. Van de verkeerde mens, die God en z'n medemens van nature haat. Waaruit in dit geval ook het antisemi tisme is voortgekomen; het antisemitisme wat door Bileam als eerste onder de velen aan Koning Balak werd geadviseerd; nadat hij dit volk tot drie maal toe moest zegenen in plaats van vervloeken. "Vermeng uw volk met hun volk, zo zullen zij van hun God afwijken en zullen de toom van hun God over zich halen; en dan zullen ze in uw hand vallen en ze de vloek van uw wens doen geworden", wat in later tijd ook is gebeurd, toen ze zich koppelden aan Baal Peor. In het vervolg van BUeams profetie treffen we de hoofdreden van het anti Israël-gevoel, name lijk, "de Ster die in Jacob zou opgaan", dat is de Messias; dan is het ten diepste de strijd tussen het Licht en de Duisternis die zich hier openbaart; Om in het volk de Messias en zijn werk te bestrijden. Dit was het antisemitisme van het oude hei dendom, gevolgd door vele andere uitingen daarvan, tot vandaag de dag toe. Zowel van de godsdienst als van de seculiere wereld. Een heel volk dat al bijna twee millennia lang wereldwijd als het ware vogelvrij was ver klaard door een internationale gemeenschap. In 'Omzwervingen', laat Chaim Potok, een bekend Joods schrijver, de geschiedenis van het Joodse volk in haar vele facetten zien; maar enkele laat ook hij, onbesproken. En wat profetisch voorzegd was, is niet alleen voor het Joodse volk, maar ook voor alle mensen, tot een teken en onloochenbaar getuigenis van de Godsopenbaring gewor den. Voor de ogen van de gehele wereld, is op een huiveringwekkende en aansprekende manier tot uitdrukking gekomen wat een volk in zichzelf is. Dat geen aanspraak en rechten kan laten gelden als er geen Verlos ser en Messias is, waar men zich toe kan, of wil wenden. Maar ook dat mensen zonder enige oorzaak of opdracht anderen vervol gen, haten en vernietigen kunnen. Maar, er staat geschreven, "Wee u, gij verwoester, die niet verwoest zijt; en gij die trouwelooslijk handelt daar men niet trouweloosUjk tegen u gehandeld heeft". Jes. 33:1. Als er ergens iets misging in de maatschappij of als er besmettelijke ziekten uitbraken, dan "was er steeds de oude zondebok. De Joden kregen daar doorgaans de schuld van, zo ook van grote epidemie, de pest. Ook.wel de zwarte dood genoemd van midden de 14e eeuw, waaraan ongeveer een kwart van de wereldbevolking is gestorven. Tienduizenden Joden werden door zulke waanzinnige beschuldigingen zonder vorm van protest, als ongedierte omgebracht. "En het zal geschieden, dat gelijk als gij, o huis Israels! Geweest zijt een vloek onder de hei denen, alzo zal ik u behoeden, en gij zult een zegening wezen", Zach. 8:13a. Evenals Amos 9:15 "En ik zal in hun land planten, en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land". Dat spreekt van een toekomende ver lossing en dat ze tot zegening gesteld zullen worden. De uitvoering van deze profetie is komende. Volgens sommigen is dit al duide lijk te zien. Hoe en wanneer? Als Gods Woord daar geen nadere mededeling over doet, moeten wij daar dan speculaties aan vastknopen? we behoeven geen ChiUast te zijn. Stnkt genomen is het geloven of niet geloven daarin, voor ons persoonlijk niet zo belangrijk. Het grootste belang voor u en mij en ook voor de toekomstige generaties is of wij zelf verwachter van het Koninkrijk van Christus zijn. Vele profetieën van de Oud Testamentische profeten, hebben ook een doorgaande bete kenis; d.w.z. dat ze in velerlei opzicht ook bedoeld zijn voor de tweede diaspora, ja tot in deze tijd toe. Zoals ook blijkt uit bepaalde teksten, waar gesproken wordt over beloften van wederkeer en herstelling. Zodat ze toch ook door de Joden van deze bedehng kunnen worden verstaan en ze in hun Hebreeuwse Oud Testamentische Bijbel zijn te vinden, totdat ook hun ogen geopend zullen worden. In de ontmoeting en confrontatie van Joden en de vele naamchristenen in het verleden en ook nu nog in het heden, is er in het schou wen van elkaar en in het proeven van eikaars nieren, altijd het kennen en falen van de ander gezien; En daaruit de conclusies getrokken, die meestal uiterst negatief waren. En die voor Joden gevoelsmatig, dikwijls hun gelijk bewezen. Omgekeerd zijn er ook situaties bekend; vele malen meer als wij kunnen weten, wanneer er een vonk oversprong, als de echte inzet en betrokkenheid gevoeld werd en de één de ander herkende in de behoefte van een ver losser en Messias en deze te zoeken voor de tijd en voor de toekomst. En door middel van de kruisbestuiving de één de ander tot troost, onderwijs en keimis mocht dienen. Veel Joden zijn in het verleden tot het secu larisme overgegaan (d.w.z. losgeraakt van hun theologische en dogmatische wortels) en meer de autonome mens als uitgangspunt voor hun denken en doen voorstaan. Dat het wetticisme van de Joodse rabbijnen steeds een grote rol heeft gespeeld, evenals hun onemdige geslachtsrekeningen, de vele haarkloverijen tussen Sefardische, Asjkena- zische en Chassidische rabbijnen, over Tho ra- en Talmoetteksten en hoe die moeten worden uitgelegd, tot bijna in gedeelten van zeven cijfers achter de komma, toont ook hun wettische aard en de negatie van en behoefte- loosheid aan een Messias. De Joodse rabbijnen hadden iimiiddels hun Hebreeuwse Bijbel of Talmoed zodanig gefilterd en aangepast, dat de meeste teksten waar in van de Messias sprake was, van een andere uitleg en woorden waren voorzien. Zodat het eigenlijk niet meer zo logisch was, om daar de Christus der schriften uit te ver klaren. Ondertussen verloren diverse Chris telijke godsdiensten zich veelal in eindeloze menselijke dogma's. Karre vrachten vol! Die eveneens zijn vergeten dat het leven belang rijker is als de leer. Niet dat de leer niet belangrijk zou zijn; maar als dogma's zo'n overheersende rol gaan spelen, dat het leven er door versteent, of zo vruchteloos wordt?. Een ander uiterste is er nu ook, het moderne verlichte denken stuurt aUe godsdiensten onder één noemer. Een godsdienst naar de mens en zijn hiraiane en sociale vorm, van het horizontale geloof in vrijheid, broeder- schap.en gelijkheid; Als hoogste en enige dogma. O ja Christus mag hooguit nog als voorbeeld dienen om na te volgen, maar niet als de noodzakelijk werkende en verdienen de oorzaak. Dus een horizontale lijn doch zonder de verticale KruisUjn. Want dan kom je immers steeds weer in conflict met andere godsdiensten en dan kun je geen eenheid smeden. Een universele godsdienst een pot- pouri, een soep van diversiteiten. Goede en slechte spijzen dooreen vermengd levert per definitie toch alleen een slechte spijze. Dat weten zelfs de beesten van het veld. Joden en Christenen hebben in de Eeuw van de z.g. Verlichting, ook invloed op elkaar uit geoefend en niet altijd in positieve zin. De Joden dachten dat er eindelijk verlichting (in de andere zin van het woord van hun lot gekomen was door de aanvankelijke vrijheid en tolerantie, die in Europa, maar vooral met name in Duitsland hun ten deel viel, en voor een tijd leek het daar ook op. Christenen zowel als Joden werden in die verlichtingsgedachte meegetrokken, door de Joden de 'Haskala' genoemd. Ze zagen hier in de mogelijkheid om ook voluit aan het maatschappeUjke leven deel te nemen en ook binnen te dringen in de geneugten van de seculiere wereld van inteUigentsia en aristo cratie; met haar wereldse grootsheid van wel vaart en glamour. De verlossing door de lang verwachte Messias, kwam meer en meer op de achtergrond van hun beleving. Echter de Verlichting en de vooruitstrevende gedachten van Voltaire, zijn z.g. "vrijheid, gelijkheid en broederschap", gold voor ieder een, behalve voor de Joden; Het antisemitis me kreeg door zijn Verlichtingsfilosofie gro te invloed, ook steeds meer greep op het maatschappelijk gebeuren en de historische ontwikkelingen in Europa. Voltaire begiftigd met een scherp verstand en een kritische geest, manifesteerde zich als een verlicht, autonoom, wijs en tolerant filo soof. Maar eveneens strooide hij tegelijker tijd de zaden van het gif uit, voor alles wat niet met zijn filosofische ideeën overeen stemde en met name de Joods/ChristeUjke godsdienst met haat en hartstocht bestrij dend, altijd een karikatuur schetsend van de Jood en zijn Godsdienst; en zo de Joods/ChristeUjke Godsdienst en zijn Open baring, ver van zich werpend. De autonome mens en de rede werd in het middelpunt geplaatst, waarnaar al het denken en hande len, op gericht moest zijn. Voltaire zelf, jagend naar de grootsheid des levens, zich verzekerend van de aanbidding en toejuiching van de Aristocratie en van de grootheden van Kunst en Wetenschap, koes terde zich gedurig in een steeds wisselend gezelschap van grootheden, die hem in staat stelden de hun welgevallige ideeën te venti leren, door zijn welsprekende tong en zijn vlijmscherpe geest; een havik, een spotter en hakker,zoals zijn hoekig karkas dat ook zichtbaar uitstraalde. Zijn eigen verdorvenheid, falen en gebreken, verbergend door een humaan vemisje en ach ter het waas van zijn kunstig verdichte verha len en filosofische gedachten. Enerzijds een karikatuur schetsend van het geloof in God en zijn Openbaring; maar anderzijds een won- derhjke bereidheid ten toon spreidde voor het geloof in zichzelf en adoratie voor zijn ver lichte filosofieën. Door zijn grote invloed was hij min of meer de vader van de 18e eeuwse Verlichting; tezamen met Holbach, Locke, de Mirabeaud, en andere tijdgenoten. Hier werd de lijn van het antisemitisme doorgetrokken van het oude naar het moderne heidendom. Kant en vele andere Verüchtingsfilosofen volgden in gematigde vorm, met meer ver diepte kennis. En in navolging daarop de godsdienst. Joden zowel als Christenen, zijn daardoor beiden verder weg gedreven dan ooit van hun doel en basis. De Verlichting en Evolutieleer werd van harte omarmd door de geseculariseerde wereld; maar ook door Hit ler en Nazi Duitsland; met de haat voor de Joden en hun Godsdienst, met als motief, hun volstrekt anders zijn, en de zg negatieve sfeer die zij altijd verspreiden, met hun mystieke godscüenst en hun alleingang. Het zaad van het gif door Vohaire en anderen zo fanatiek uitgestrooid, had wortel gescho ten; het werd de legitieme basis, van de grootste Jodenvervolging uit de geschiede nis. Maar onmiskenbaar heeft ook de grote invloed van Friedrich Nietzsche de Duitse schrijver/filosoof van de 19e Eeuw, de mening van velen beïnvloed. Zijn uiterst radicale gedachten over godsdienst en de volgens hem verwerpelijke moraal van de Jood en Christen, vond een gunstige voe dingsbodem in het Duitsland van begin de 20e Eeuw; vooral de gedachten over de Übermensch, zoals deze verwoord waren, in zijn profetisch werk, 'En also sprach Zarat- hustra'. Dit boek over de Supermens en het Hertenmoraal dat daarin uiteengezet werd, was voor de heersende kliek van het Natio naal Socialisme, eten en drinken. En de Kerken?. In meerderheid volgden die de grote hoofdstroom. Ook daar veroorzaak te de adrenaline van de Verlichting een krachtiger stroom, van het reine Arische bloed; met een verwoestende uirwerking,gericht tegen de Joden. De gol ven van haat tegen de Joden in de Westerse wereld, kreeg in Duitsland een apocalyptisch karakter. Het vertoonde het beeld van het beest. En tenslotte voor de Joden uitmondend in de Holocaust. Wat een verlichting leek, is voor de Joden uitgelopen op een hel van dood en verschrikking. Voltrokken, ook door mensen die de kracht en de beleving van het Woord niet zochten en daarom ook niet von den; en tenslotte uitkwamen, waar ook van daag de dag sommige theologen bij uitko men; namelijk bij het niet bestaan van God. En die bij de de grootheidswaan van de Ver lichting en evolutie hun eigen godheid ont dekten en de oude leugen, 'het als God zijn', verhieven als de waarheid van de Verüch- ting. Naar het model van hun iUustere voor ganger, de macht der Duisternis. Die ze ver eren en dienen en daarmee ten ondergaan, hun medemens daarin meetrekkend. CHR. VAN DE VEER Korteweegje 50 3244 AL Nieuwe Tonge Vroeg in de ochtend is op de Vakantiebeurs nog wel een rustig plekje om aan de hand van het programmaboekje een 'looproutete maken, (/bm, Henk Tukken door John de Rijke Vrijheid, blijheid tussen Limburg en de Wadden of op een goed geoutileerde cam ping in Frankrijk, Spanje of Italië. Nog steeds dé favoriete landen, die volgens de ANWB op de voet worden gevolgd door België en Duitsland. In 2001 ging trouwens, blijkens een onderzoek van het CBS, zo'n 79% van alle Nederlanders op vakantie. In eigen land vooral naar de Zeeuwse kust. Als het echter gaat over meerweekse vakanties 'over de grens' is - naast 'la douce France' - sprake van een toenemende populariteit naar de landen in het Middellandse Zee-gebied, met name naar Turkije, (hal 1) Door de gunstige klimatologische omstan digheden is Turkije een land waar het toeris tisch seizoen 12 maanden kan duren. Naast de fraaie stranden - het land heeft een kust lijn van 8000 km - zijn er tal van excursie- mogelijkheden, afgezien van allerlei culture le evenementen die de moeite waard zijn om mee te maken. De wintersport als zodanig is nog wat aan de bescheiden kant, maar als zomervakantiebestemming zal Turkije bin nen twintig jaar wel eens het vierde vakan tieland ter wereld kunnen zijn. Dat kan nog niet gezegd worden van Syrië, terwijl dit kruispunt van beschavingen sowieso een lustoord voor archeologen en cultuurhistori ci mag worden genoemd. Zo'n 5000 jaar geleden is in Syrië wel het wiel uitgevonden en 3400 jaar v.Chr. de geschreven taal ofwel het 'spijkerschrift'. Bepaald geen reden om massaal toeristen te trekken, maar als u de resten van de oude beschavingen van Assy- riërs, Babyloniërs, Romeinen, Perzen en Arabieren zelf een keer wilt zien, is met name Alhed Tours DMC (hal 11) de aange wezen weg voor een spectaculaire rondreis in dit gebied. In hal 12 trekken de Caribische landen samen op in het bruisende 'Caribbean Villa- ge'. Op de klanken van de immer meesle pende muziek kunt u niet alleen genieten van de lekkere hapjes, u kunt er tevens zien hoe een goede sigaar gemaakt wordt en als de dames dat willen kan bij wijze van voorproefje hun haar alvast in rasta worden gevlochten. Om wat verder op opnieuw te smullen, maar dan van diver se Canadese lekkernijen, waaronder brood jes met stevig en typisch Canadees beleg, zoals zalm, de malse en hormoonvrije Alber ta beef en vlees van de caribou en de bison. Het vliegverkeer naar Canada met zijn ruige landschappen en de oematuur wordt in 2003 in elk geval geïntensiveerd, met als bijko mend voordeel de redelijk goedkope Cana dese dollar, die thans op 0,65 euro staat. Een feit is dat de lage vliegtarieven naar de Vere nigde Staten, na de beruchte elfde septem ber, voor een inhaaleffect hebben gezorgd. Veelzeggend is tenminste dat de helft van de Amerika- gangers uit Nederland tot de 'her- halers' behoort als het gaat om een bezoek aan de natuurparken en de wens om per auto of camper de schier oneindige vlakten te verkennen. In het toeristisch verkeer naar Ame rika is althans sprake van een verschuiving naar het achterland, de zuidelijke staten en het westen van de VS. Maar misschien hebt u wel uw zinnen gezet op een of andere Aziatische bestemming, Hongkong bijvoorbeeld. Behalve het vlieg ticket en uw verblijf in deze imposante stad kunt u rekenen op dertien gratis attracties in de vorm van tai chi lessen in Kowloon, thee zetten, een rondvaart met een historische sampan, een kung fu les en een begeleide wandeling langs de mooiste plekjes die evenveel mooie foto- en filmopnamen kun nen opleveren. Uit heel Europa gaan er trou wens ieder jaar circa 600.000 toeristen heen, veelal op doorreis naar andere Aziatische Wandelen, fietsen of desnoods varen op het Bodenmeer met de, bij toeristen populaire, rondvaartboot, (fmo: Bregemz Toimsmm) landen, Zuid-Korea (misschien wel vanwege Guus Hiddink...) Australië of om de over weldigende natuur in Nieuw Zeeland met eigen ogen te aanschouwen en zeker niet alleen omdat daar de succesvolle film 'The Lord of the Ring' werd opgenomen. We zijn als Nederianders eenmaal zeer reislustig. Het liefst willen we 'wereldwijd-weg'. Van daar ook het gelijknamige plein, in hal 10. Een echt wereldplein met een Canadese blokhut, een Thaise pagode, Hollandse geveltjes, een Scandinavische iglo en last not least een Japanse sushibar. Onder de slo gan 'Veilig en gezond de wijde wereld in' is in het WWW-theater zelfs een arts aanwezig om u van advies te dienen en u desgewenst ter plekke in te enten. Van ALLES WAT Bij binnenkomst op de Vakantiebeurs krijgt u een plattegrond en een programmaboekje met alle dagelijkse activiteiten, shows en dergelijke. Wervelende dansen, informatie ve films, modeshows en hapjes, almaar exo tische hapjes die de eigen spruitjeslucht kun nen doen vergeten. Tenzij het gaat om een copieus en chique diner in het kader van een paar dagen logeren in een heus kasteel met een eigen butler. Met andere woorden: lek ker in weelde baden, inclusief een dagje luxueus shoppen. Het kan allemaal. In het 'Lekker weg in eigen land' paviljoen in hal 8 weten ze (dat is het TRN, Toerisme Recre atie Nederland) er alles van. Dichtbij huis is overigens niet minder te beleven. Vooral als u houdt van een fraai landschap, fietsend wilt relaxen en bovenal als u cultureel nieuwsgierig bent. U zult dan ervaren dat België verrassend anders is. Op de Belgische stand in hal 8 wordt u een spe ciale consumentenkrant uitgereikt met alle wetenswaardigheden daaromtrent. Om de charme van de kleine steden in Duits land te beleven moet u naar hal 3. In de altijd gezellige stand proef je als 't ware de sfeer die men met veel enthousiasme aanreikt als u er blijk van geeft prijs te stellen op de met romantiek omgeven geneugten in de oude, histori.sche stadjes. Het toenemende aantal overnachtingen is er het bewijs van dat Duitsland meer is dan het reisje langs de Rijn, hoe leuk ook. Oostenrijk (eveneens in hal 3) richt de schijnwerpers voornamelijk op Graz, de cul turele hoofdstad van Europa. In hal 2 lonkt 'Nieuw Europa' (de vroegere Oostbloklan den) naar de westerse toerist. Vakantiehuis jes en boerderijvakanties in Tsjechië, kraak heldere campings in Polen, 't is het proberen alleszins waard. Gastvrijheid en betaalbaar heid zijn zondermeer goede troeven en u zult ondervinden dat, als u contact legt met de inwoners, zij u met veel genoegen zullen uit nodigen om de mooiste plekjes te komen zien en de boeiendste evenementen en fees ten mee te maken. Kortom, 2003 heeft mon diaal gezien heel wat voor u in petto. Op de Vakantiebeurs kunt u de nodige inspiratie opdoen en die vragen stellen die voor u belangrijk zijn. 't Kan niet schelen welk land of streek of plaats u in gedachten hebt. Ruim 1600 exposanten uit meer dan 100 landen zijn speciaal voor u naar Utrecht gekomen om u behulpzaam te zijn bij het uitzetten van uw koers naar de palmen van Hawaï, het KröUer Muller museum in Otterlo of desnoods naar Rusland dat met veel vertoon tussen 24 mei en 1 juni het 300 jarig bestaan viert van St.Petersburg. U bent overal welkom, van woensdag 8 tot en met zaterdag 11 januari 2003. De ope ningstijden zijn van 10.00 tot 18.00 uur, op vrijdag tot 22.00 uur. Voor volwassenen (en eventueel een dagkaart) is de toegangsprijs gesteld op 10. Gedurende de avondope ning (17.00 tot 22.00 uur) is de entree 7,50. Kinderen van 4 t/m 14 jaar betalen 6,50 en senioren (60+) 8,50 per persoon. Voor meer informatie: www.vakantiebeurs.nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 29