De afgang van Kuiterts theologie e t i e fe Opbrengst Operatie Schoenendoos PREDIKBEURTEN FNV thema-avond over 'ontslag' Dienst voor belangstellenden Een advertentie in Eilanden-Nieuws heeft altijd succes Lijn ICT ■■m EIIAI1DB1-I1IEUW5 Over Kuitert Wat is de oorzaak? De grote keer in Kuiterts denken Afwijzing van Gods openbaring Geen theologie meer W.H. Velema Twee kamerkoren met stijlvol programma in Dirksland EIIIVI1DEri-l1IEUW5 Zondag 24 november 2002 Koos van Adrichem in Flakkeecialiteiten Radio-opname 'Nederland zingt' in Oude Tonge De organisatie van de Operatie Schoenendoos wil iedereen bedanken die heeft meegewerkt aan 'Operatie Schoenendoos'. De kinderen hebben de schoenendozen mooi versierd en gevuld. Door de grote medewerking werden op 14 november 468 schoenendozen afgege ven aan de medewerkers van 'Operatie Schoenendoos' in Gouda. Dit jaar werden 75 schoenendozen meer opgehaald als vorig jaar. ■M«W VRIJDAG 22 NOVEMBER 2002 Kuitert is geëmeriteerd hoogleraar van de theologische faculteit aan de VU. Hij is bin nen en buiten de kerk bekend. NRC Han delsblad wijdde 28 oktober een uitgebreid artikel aan de ontwikkeling van Kuiterts theologie. Hij heeft aan de VU van 1967- 1989 ethiek gedoceerd. Als zodanig valt onderstaande beschouwing binnen deze rubriek. Ik erken dat wat nu volgt de grenzen van de ethiek te buiten gaat. Toch waag ik het erop binnen dit kader over Kuitert te schrijven. Kern van de vraag die mij bezighoudt is: Hoe kan een hoogleraar theologie die als gereformeerd predikant is begonnen, zo ver komen dat hij nu het omgekeerde voordraagt van wat hij tevoren heeft gepredikt. Kuitert verklaart nu God tot een product van het menselijk denken, is de conclusie van Her man Amelink in genoemd artikel. In plaats daarvan dat God de mens geschapen heeft, heeft nu de mens de idee God ontworpen. God is dus product van menselijk denken. Met deze stelling als einde van zijn denkont wikkeling heeft Kuitert de theologie verla ten. Spreken over God als product van men selijk denken is antropologie en geen theolo gie. In zijn latere werken (na 1992) drong de antropologie steeds verder op in Kuiterts theologie. Nu, in zijn (tot heden) laatste boek, 'Voor een tijd een plaats van god' heeft antropologie het terrein van de theolo gie geheel in beslaggenomen. Daarom spreek ik over de afgang (in de zin van het verdwijnen) van Kuiterts theologie. Amelink stelt de vraag naar de oorzaak van het verloop van Kuiterts theologie. Hij noemt als eerste factor het feit dat Kuitert zijn theologie goeddeels buiten de kerk heeft beoefend. De kerk heeft hem links laten lig gen en dat heeft Kuitert pijn gedaan. Hij is nooit gevraagd als adviseur of voor het lid maatschap van een commissie van de syno de van de Gereformeerde Kerken. Kuiterts collega Brinkman (ook van VU) noemt als belangrijkste oorzaak 'de fuik van de publi citeit'. "De media en zijn uitgever hebben hem als het ware gedrongen in de richting die hij is gegaan". Brinkman suggereert dat Kuitert een aftreksom heeft gemaakt. De titel van het artikel luidt dan ook: 'Hup, daar gaat weer een dogma'. Brinkman noemt Kuitert een volbloed Kuyperiaan. Evenals bij Kuyper is bij Kuitert een combinatie van rationalisme en mystiek te vinden. Zijn deze beide oorzaken toereikend om de afgang van Kuiterts theologie te verklaren? Ik karakteriseer ze als een psychologische verklaring. Zeker, Kuitert kan teleurgesteld zijn over het feit dat de kerk hem heeft gepasseerd. Overigens hebben veel kerkle den dat niet gedaan. Hij heeft binnen en bui ten de kerk veel aandacht gekregen. De fuik van de publiciteit kan een sterken aantrekkingskracht hebben uitgeoefend. Ik acht Kuitert echter een te helder denker, om ter wille van de verkoopcijfers van zijn boe ken, God tot een schepping van de mens te verklaren. Het gaat veel dieper in iemands ziel als je van het geloof in God overstapt op het geloof in de mens, die dan nog zijn god (in dit geval past geen hoofdletter) schept. Hier is een geestelijk proces aan de gang. We hebben in de negentiende eeuw ook zul ke radicale veranderingen gezien in het den ken van theologen. Ik noem als voorbeeld de bekende Allard Pierson. Er zijn er meer. In 1971 heb ik het tot dan verschenen werk van Kuitert getypeerd als 'aangepaste theo logie'. Ik deed dat omdat Kuitert de norma tiviteit van de Schrift had losgelaten. Het menselijk denken (de ratio) werd door hem tot maatstaf van zijn theologie gemaakt. Dan maak je een draai van honderdtachtig gra den. Hoezeer ik toen Kuiterts theologie in strijd met het gereformeerde belijden vond, dat Kuitert dertig jaar later de mens tot schepper van de Godsidee zou promoveren, heb ik niet voorzien. Ik kon dat niet en wilde het eigenlijk ook niet. Hoe is het mogelijk dat een theoloog die met het Apostolicum het geloof in een drie-enig God heeft bele den, vervalt tot religieus nihihsme. Ik bezig dit woord omdat God voor Kuitert niets anders voorstelt dan product van zijn eigen denken. Het begin van de afgang ligt daar waar Kui tert de Schrift als openbaring van God afwijst. Ik citeer de bekende uitdrukking uit 1974, dat openbaring van beneden komt ook al zeggen wij dat ze van boven komt. Openbaring, dus ons spreken over God komt van beneden; is derhalve product van ons eigen denken, voelen, willen, enzo voort! Bij Kuitert zien we deze omkeer in de theo logie zich steeds verder verwijderen van God en Zijn openbaring. Het slot komt hier op neer, dat God een product is van mense lijk denken. Je moet maar durven! Zoals ik hier boven reeds schreef, dit is geen theologie meer maar antropologie. Dus ken nis en leer van de mens. De Godsidee is pro duct van de mens. Dat is een radicale ornke- ring van wat Kuitert in de beginjaren van zijn kerkelijk en theologisch optreden heeft geleerd. Ik heb mij nooit kunnen indenken dat een theoloog van gereformeerde huize zo ver zou komen. Zeker, er zijn meer gereformeer de mensen, ook predikanten, zo radicaal vrijzinnig geworden. Dat Kuitert de Gods idee tot product van de mens zou verklaren leek mij hoogst onwaarschijnlijk. Wie dat doet, treedt immers geheel buiten de theolo gie. Hij verklaart theologie tot onderdeel, ja zelfs een product van de natuurwetenschap- pan. Het laatste boek van Kuitert, waarvan intus sen een vierde druk is aangekondigd, is dan ook geen theologie meer, maar antropologie; dat is leer omtrent de mens. De kranten heb ben er uitvoerig over geschreven. De hoofd lijnen van de inhoud zijn mij daardoor bekend. Ik heb geen behoefte om het boek aan te schaffen, zelfs niet om het te lezen. De ontwikkeling grijpt mij aan. We zijn bei den bij professor Berkouwer aan de VU gepromoveerd. Hij is een totaal andere rich ting ingeslagen. De titel boven dit artikel wil zeggen: Kuitert heeft met de theologie gebroken. Ieder die zijn boeken leest en over hem spreekt of schrijft, zou dat moeten bedenken. In 1971 heb ik als een der eerste kritisch over Kuiterts theologie geschreven. Dertig jaar geleden kon ik niet vermoeden dat Kuitert zich zou ontwikkelen tot een denker die nog wijsgerig over God spreekt, maar de theologie heeft verlaten. Er zijn nu heel wat mensen, ook predikanten, die inzien dat Kuitert geen theologie meer schrijft, maar de theologie heeft opgesloten in de leer omtrent de mens. Theologie is bij hem filosofische antropologie geworden. Ik schrijf deze zin met droefheid in mijn hart. Ter wille van de eerlijkheid gebruikte ik in de titel het woord afgang. Het zou Kuitert sieren als hij van de naam theoloog afstand deed. Dit ter wille van de duidelijkheid naar alle kanten. Op zaterdag 23 november, hopen het Vocaal Ensemble "Chantez a Dieu" o.l.v. Paul Heijboer en het Vocaal Ensemble "Magnifi cat" o.l.v. Rinus Verhage, met medewer king van Wim Diepenhorst aan het orgel, een concert te verzorgen in het prachtige kerkgebouw van de hervormde gemeente te Dirksland. De toegangsprijs is 5,- voor volwassenen en 3,- voor 65-plussers en scholieren; kinderen tot en met twaalf jaar mogen gratis naar binnen. De aanvang van de avond is 20.00 uur. Het programma bestaat uit een aantal vocale blokken die afgewisseld worden met twee orgelsoli. Omdat twee koren dit programma verzorgen, is naast de inbreng van de koren afzonderlijk - met werken van Bach, Pur- cell, Rutter, Bruckner en anderen - ook gekozen voor een aantal dubbelkorige wer ken van Mendelssohn. Kerkmuziek dus, die overwegend staat in de Lutherse traditie en voor deze avond een periode bestrijkt van de I6e tot en met de 20e eeuw. Muziek geïnspi reerd door het bijbelwoord en volgens Lut her bedoeld als voertuig van het evangelie. De organisatie van deze kerkmuziekavond is in handen van het Vocaal Ensemble "Mag nificat" en de uitvoerenden hopen dat u met hen wil genieten van een luisterrijk concert! chr. streelïblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,25: contracttarieven op aanvraag slultlngstennyn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden. 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22. privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.VilIerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 8.90. Per Jaar €33,60. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. A. Simons, Goudswaard en 18.30 uur kand. A. J. Pater, Veenendaal. Eben- Haëzer: 9.30 uur kand. A. J. Pater en 18.30 uur ds. A. Simons - Oer. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. G. Arensman en 18.30 uur ds. J. Koster, dienst voor belangstel lenden - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik, voorberei ding Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. P. J. Stam, Katwijk aan Zee. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. L. Smelt, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. P. J. den Admirant, Capelle a/d IJssel - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster en 18.30 uur leesdienst. MELISSANT-Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. G. A. van Ginkel, Maartens dijk, v.m. voorbereiding Heilig Avond maal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. mevr. H. Siebert - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. I. Hoornaar, Ermelo, welkomstdienst en 18.00 uur ds. R. de Reuver, Boskoop, voorbereiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student Beens. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. dank zegging en nabetrachting Heilig Avond maal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. G. C. Kunz, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen, bediening Heilig Avondmaal - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. E. L. van Dunné-de Bijll Nachenius - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. R. Steenstra - Christenge meente CAMA, het Prieel 10.00 uur R. Pieper en 14.30 uur dankdienst o.l.v. J. de Gans. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. C. Gielen, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 en 14.30 uur ds. G. Meijer. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student E. Bakker. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Lingen, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. W. van Gorsel, Bergambacht - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student E. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom, voor bereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. F. Hoek, Hendrik Ido Ambacht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. Th. de Kok. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Kerk 10.00 uur de heer M. Jansen en 18.00 uur drs. A. P. Spaa. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. T. E. van Spanje, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur dr. P. H. Een streep van punt a naar punt b. Het kortst is een rechte lijn, het langst is de lijn trekken. In verschillende plaatsen is een lijnbaan. Aan de lijn is een dagelijks gebeuren en lijn twee doet al jaren mee. Er zijn lijnen genoeg. Stippellijn. Vislijn. De lijn van Hoek van Holland naar Har wich. De Amerika-lijn vaart niet meer. Wat is mu lievelingslijn of heeft u geen favoriete lijn In dat geval bent u meerlijnig. Het is lijn al wat er trekt de laatste jaren. Iedereen kent de grote lijnen als de Hema- lijn of de telefoonlijn. Over sommige lijnen wordt heftig van gedachten gewisseld. Bij voorbeeld over de omstreden lijn van voor zitter Mao, de zeer lange lijn van Darwin of het lijnzuerk van Picasso. Wie in het werk van laatstgenoemde echte lijnen ziet, is een belijnde man of vrouw. De beroemde kun stenaar trok vast en zeker lijnen, maar velen zien in zijn werk meer strepen dan lij nen. De trend om overal een lijn in te zien is niet van vandaag of eergisteren. Lijn-gedoe is er sinds mensen gedachten op schrift, stel len. Wanneer deze aan gelinieerd papier worden toevertrouwd ontstaat eerst een schrijflijn, dan een leeslijn, vervolgens een denklijn en tenslotte: cultuur historisch gedachtegoed. Zx> ontstaan lijnen die lan ger beklijven dan één oftiuee generaties. Verschillende denklijnen groeien uit tot ideeënlijnen, de grondslag voor beschaving en cultuur. Alsmaar lijnen volgend gaat u terug in de tijd en u komt tegelijk verder. Zonder lijn lijkt velen de beste weg, maar dat leidt tot weinig belijnd denken. Zonder lijn wordt al dat geschrijf een kriebelende massa. Beter is een belijnde visie. Tegen de stroom in ontstaan bijzondere lijnen, maar dat vergt het een en ander. Zoals het verwijt rechtlijnig te zijn. In tegenstelling tot de tijdvolgorde in de Bijbel, eindigen xue bij Adam en Eva. In het paradijs werd de heilzame verbinding met God verbroken. De gevolgen daarvan zijn dagelijks waarneembaar. De band met de Schepper werd verbroken. Sindsdien spre ken we van een breuk. Maar er is een Heel meester die gebroken lijnen kan en wil her stellen. Zaterdag 23 november, om 09.00 uur ont vangt Jan Lodder een veehouder in zijn radioprogramma "Flakkeecialiteiten". Het is Koos van Adrichem uit Melissant. Koos werd 46 jaar geleden geboren in Berkel en Rodenrijs en kwam via Delf gauw in Melis sant terecht. Daar begon hij een eigen bedrijf als "koeieboer". Hij maakte de ontwikkeling mee van het melken met de hand tot het mel ken met een computergestuurde machine. Volgens Koos is een koe een huisdier. Waarom dat zo is, legt hij zaterdag verder uit in "Flakkeecialiteiten". De herhaling is dins dag om 18.00 uur. van Harten, Ridderkerk - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur student Beens - Ger. Kerk 9.30 uur drs. P. H. de Goede (H.A.) en 18.00 uur de heer Zweers. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. mr. J. Kooij, voorbereiding Heilig Avondmaal. Maandag 25 november organiseert de FNV- bouw op Goeree-Overflakkee een thema avond over het ontslag. Deze avond wordt gehouden in het Diekhuus te Middelhamis om 19.30 uur. Ontslag is altijd een ingrijpende gebeurtenis. De meest voorkomende manieren waarop een dienstverband kan eindigen zijn: Ont slag met wederzijds goedvinden; ontslag in de proeftijd; eenzijdig door de werkgever (ontslag via het bureau arbeidsvoorziening of de kantonrechter); ontslag op staande voet of ontslag na een tijdelijk contract. Volgens de FNV geldt in al deze gevallen dat als men het niet eens is met ontslag er dan direct schriftelijk moet worden gepro testeerd. En er moet direct kontakt opgeno men worden met de vakbond. De Evangelische Omroep houdt op woens dag 4 december een grote koor- en samen- zangavond in de Nederlandse Hervormde Kerk, Kerkring 1 in Oude Tonge onder de titel 'Nederland Zingt'. De radio-opnames die op deze avond worden gemaakt zal de EO later uitzenden. De avond begint om 20.00 uur. Gezien de radio-opnames is het belangrijk dat belangstellenden om 19.45 uur aanwezig te zijn. De toegang is vrij. De volgende koren en musici werken aan de avond mee: Chr. Waddinxveen's Mannen koor 'De Gouwestem' o.l.v. Martin Mans; Lydia Struijk, koorsoliste; Noortje van Middelkoop, panfluit; Martin Zonnenberg, orgel en Heleen van Dijk, presentatie. Ds. C. van Velzen, hoofd afd. Nazorg EO, ver zorgt de opening en sluiting van de avond. 'Nederland Zingt' wordt altijd opgenomen in een bekende historische kerk in Neder land. Er werken diverse koren mee en tij dens de samenzang worden er allerlei bekende en geliefde liederen gezongen. 'Nederland Zingt' wordt iedere zaterdag avond om 19.00 uur en iedere zondagmor gen om 10.00 uur uitgezonden op Neder land 2. De radio-uitzending van 'Nederland Zingt' is iedere zaterdagavond om 20.10 uur op 747 AM. De website van het pro gramma is te vinden op www.nederland- zingt.nl Wonderlijk genoeg kent de kerk een andere kalender; Op zondag 24 november wordt er 'oud en nieuw' gevierd. Deze zondag staat namelijk te boek als de laatste zondag van het kerkelijk jaar. Het is de zondag bij uit stek waarop nagedacht wordt over de toe komst van deze wereld en ons leven. Op deze dag wordt er in de Gereformeerde Kerk in Ouddorp een Dienst voor Belangstellen den georganiseerd: Een laagdrempelig samenzijn waarin iedereen welkom is die na wil denken over de vragen die opi dat moment naar boven komen: 'Hoe ga ik de toekomst tegemoet? Kan ik een weg vinden in mijn verdriet?' Deze dienst begint om 18.30 uur en ds. Taco Koster is de voorganger. Voor de muzikale medewerking is deze keer gekozen voor een unieke combinatie van twee koren uit deze omgeving: Het Gereformeerd Kerkkoor Canticum en het Stadskoor Goeree. Een extra reden om te komenEen Uturgie is aan wezig. Een ieder is van harte welkom! (www.flakkee.net/~grefkerk) Waar deze drie letters voor staan, zal bij velen van onze lezers wel bekend zijn. Ze duiden op de Informatie- en Communicatie- Technologie die de laatste jaren zo'n hoge vlucht heeft genomen. Letterlijk zou dit drie tal letters toegepast kunnen worden op alle technische middelen die in de geschiedenis de mens ten dienste hebben gestaan om met anderen te communiceren: van rooksignalen en kanonschoten tot perkament, papier en inkt. Maar met ICT bedoelen we vooral de hedendaagse elektronische communicatie door middel van de computer. Met name is te denken aan de opkomst van het internet en het versturen van elektronische post (e- mail). Het eind van die ontwikkeling laat zich nog niet zien. Wanneer we het hebben over de moderne communicatiemedia, dan tellen we bij de genoemde middelen nog enkele andere toe passingen op: radio, tv, video en de (mobie le) telefoon. Deze verworvenheden bezitten we al langer dan het laatste tiental jaren. Maar ook deze behoren tot het instrumenta rium dat we gebruiken met het oog op het verwerven en uitwisselen van informatie en communicatie. Elk aanbod schept zijn eigen vraag. Dit is een economische wet waarvan de waarheid zich altijd al bewezen heeft. En zo ook in dit verband. Met het voorhanden komen van de huidige ICT-mogelijkheden ontstond ook de behoefte om er gebruik van te maken. En dat wereldwijd en zeer intensief. En zo heeft onze samenleving zich ontwikkeld tot (wat we noemen) een informatiemaatschappij. Geen sector is er en geen levensverband dat zich eraan onttrekken kan. Het bedrijfsleven niet, de overheid niet en het onderwijs niet van welke signatuur ook, maar ook de gezin nen niet. En zelfs de kerken niet. ICT is tot vrijwel alle terreinen van het leven van de mens doorgedrongen. "Hoe kijk ik er tegen aan? Wat moet mijn houding tegenover deze ontwikkelingen zijn? Hoe moet ik als christen met al die media omgaan?" Deze en andere vragen zijn heel reëel. Althans het is te hopen dat die vragen ook gesteld worden en dat deze bezinning ook daadwerkelijk plaatsvindt. Het is te wensen dat mensen die zich chris ten noemen zich niet willoos laten meedrij ven op de ontwikkelingen van de tijd en alles aanpakken wat er voorhanden is en er ook een kritiekloos gebruik van maken. Onge twijfeld, het onbenut laten van goede en nut tige mogelijkheden van ICT brengt een mens in een onnodig isolement. Maar het bewust of onbewust niet onder ogen zien van de bedreigingen van ICT is eveneens schadelijk. Met het oog op de bezinning op dit thema verscheen onlangs een tweetal boeken. Bun dels met bijdragen van gespecialiseerde auteurs, die op deskundige en principiële wijze hun licht laten schijnen op de geschet ste problematiek. Geprobeerd is om vanuit christelijk perspectief een bijdrage te geven aan de nodige bezinning. In de overtuiging dat alleen wat naar het Woord van God is 'wijsheid' genoemd kan worden. Ik wijs allereerst op een bundel, uitgegeven bij Groen te Heerenveen en samengesteld door vertegenwoordigers van vijf organisa ties. Te weten het reformatorisch voortgezet onderwijs, het Reformatorisch Dagblad, de Vanenburg Group, het studiecentrum van de SGP en de Reformatorische Maatschappelij ke Unie. Enkele thema's en namen: Intro ductie tot het internet (mr. drs. W. van der Knaap), Bijbel en byte (dr. Chr. Fahner), Overheid en internet (ir. B.J. van der Vlies en drs. E.J. Brouwer), Ouders, kinderen en computers (dr. N.A. Broer en J. Verburg), Pastorale overwegingen rond ICT (ds. W. Visscher). In dit boek worden de dingen bij hun naam genoemd. Eerlijk en helder. Zowel wat betreft de concrete informatie die wordt geboden als de richting die gewezen wordt aangaande het omgaan met ICT. Er valt hier en daar wel wat verscheidenheid in benadering van de problematiek te constate ren. Maar wie dit boek ter hand neemt, krijgt een duidelijke handreiking voor een per soonlijke afweging. Met name het slot hoofdstuk treft naar mijn gedachte de goede toon. Nuchter en principieel! Het tweede boek bevat de lezingen van een themadag binnen de Christelijke Hoge school 'De Driestar' te Gouda. De naam 'De Driestar' wijst op de drie levensgebieden gezin, kerk school. Ze komen in dit boek terug. Op alle drie terreinen zal de komende jaren veel aandacht besteed moeten worden aan het leren omgaan met de media. Daaraan wilde de themadag en daaraan wil ook dit boek dienstbaar zijn. Ik citeer uit het Woord vooraf: "De moderne media krijgen een steeds grotere plaats en invloed in onze samenleving. Binnen de achterban van de Christelijke Hogeschool De Driestar is er tot op heden een kritische en afstandelijke houding ingenomen tegenover deze ontwik keling. Door de opmars van de computer en alle andere communicatiemiddelen daarom heen lijkt dit te veranderen. Opvallend is dat we de tv in een groot deel van de reformato rische achterban weren, maar dat we wat de computerdichtheid in de gezinnen betreft voorop lopen. Dit roept nieuwe vragen en problemen op. Aan deze bundel werkten onder meer mee: dr. ir. J. van der Graaf ('De waardering van de moderne media'), ds. P. Mulder ('Bezin ning rond de media-educatie'), A. Karens ('De taak van de kerk en het gezin in de media-opvoeding') en drs. W.P. van Kem pen ('Bouwstenen voor een media-pedago- giek'). Dit boek is minder technisch dan het eerste, maar meer gericht op het omgaan met de media in de opvoedingssituatie in gezin en op school. Met name de bijdrage van de heer A. Karens (conrector van het Van Lodensteincollege te Amersfoort) is prak tisch en pastoraal. Hij wijst mede op de taak van de ambtsdragers. Ook op huisbezoek, zo meent hij terecht, moeten de broeders over dit onderwerp spreken, in openheid en eer lijkheid. De grenzen tussen tv-bezit, video- gebruik en internetten zijn flinterdun gewor den... Ik eindig met de laatste regels uit zijn bijdra ge. "Op ons levensscherm zou met grote let ters moeten staan: Zoek eerst het Koninkrijk Gods..., ook voor de kinderen. Als ons eeu- wigheidsbelang het zwaarst weegt, hoe den ken we dan onze tijd te vullen? Met het zoe ken van de grootste Parel of met het surfen op het web? Dan gaan we haast maken en bidden, elke dag, om genade en om de wapenrusting Gods. N.a.v.: Dr. N.A. Broer, W, Büdgen e.a., ICT: uitdaging of bedreiging? Op zoek naar wijsheid in de informatie stroom. Uitgeverij Groen te Heerenveen. 232 pag. Paperback. Prijs 12,48. Dr. ir. I. van der Graaf, ds. P. Mul der e.a.. De noodzaak van media- opvoeding. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen in samen werking met Christelijke Hoge school De Driestar te Gouda. 159 pag. Paperback. Prijs €11,50. J. M. J. Kieviet

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 2