i e k
Heldere glazen op Ouderenverwendag!
PREDIKBEURTEN
EIIAIIDEII-IIIELWS
Samen zingen in Ouddorp
In de scliaduw van morgen
Wachten op de politie
Spontane reacties
Burgers voelen zich in de steek gelaten
Orgelconcert Henk G.
van Putten in Kappelle
Verkoopdag Vrouwenvereniging
'Bidt en Werkt'
Zondag 17 november 2002
Gevaar
Alledaags
Verkoping in Stellendam
Najaarsverkoping van
het 'Zendingswinkeltje'
te Ouddorp
Welkomstdienst Ouddorp
Jonge musici in
Nieuwe Kerk Zierikzee
Het huwelijksformulier
De titel ziet natuurlijk op de overval op een
AH-zaak in Amsterdam. Een man pleegde
een overval op de kassa van een AH-filiaal
in Amsterdam en ging er met ruim vijfhon
derd Euro vandoor. Twee medewerkers gin
gen de man achterna en overmeesterden
hem. Volgens een bericht in de krant moes
ten zij tien minuten wachten voordat de poli
tie ter plekke was om de man te arresteren.
Mensen veraf weten niet wat er in die tien
minuten gebeurd is. Het zal niet onjuist zijn
om te veronderstellen dat de AH-medewer-
kers tien minuten hebben doorgemaakt die
voor hun besef twee- of driemaal zo lang
geduurd hebben als de klok daarvan de
minuten telt. Dat de overvaller zich als een
schoothondje gedragen heeft in afwachting
van de komst van de politie, is nauwelijks
voorstelbaar.
Er is dus iets gebeurd in de tussentijd. Wat
precies, vermag geen buitenstaande vast te
stellen. Dat is een zaak van de betrokkenen
en van de rechter. Een gebroken neus wijst
op het gebruik van hardhandig geweld. Wie
kan zeggen hoe hard de overvaller zich ver
zet heeft? Hij heeft tien minuten de tijd
gehad om degenen die hem gegrepen hebben
van zich af te slaan.
En nu komt de tweede betekenis van de titel.
De overvaller overvalt zijn belagers met een
schadeclaim van tweeduizend Euro. Je moet
maar durven. In het publiek stelen, gegrepen
en daarna door de politie gearresteerd wor
den - en dan tweeduizend Euro schadever
goeding eisen voor letsel dat je opgelopen
hebt bij de arrestatie vanwege een diefstal.
Dat is vier keer zo veel als het bedrag dat de
dief uit de kassa heeft meegenomen. Stelen
met het risico van een gebroken neus loont,
lijkt de conclusie te moeten zijn. En dat kan
allemaal in Nederland.
DE OVERVAL
Hoe diep dit voorval mensen raakt, blijkt uit
de reactie van twee vooraanstaande Neder
landers. Prins Bernhard heeft tegenover De
Telegraaf gereageerd met: Goed zo. Ik vind
het fantastisch wat deze mannen gedaan
hebben. De minister van Binnenlandse
Zaken, Remkes, reageerde spontaan. Hij zei:
Ik zou die man een rotschap gegeven heb
ben. Hier spreekt het gemoed.
Dit alles komt in de krant een week na de
geruchtmakende moord in Venlo. Daarbij
werd een jongen die een scooterrijder op
onbehoorlijk, levensbedreigend gedrag
wees, door de Marokkaan zo geslagen dat de
dood er op volgde. Uiteraard kwam de vraag
op of er geen omstanders bij geweest waren,
die hadden kunnen ingrijpen. Hoe dat ook
gegaan is, de jongeman kon zijn gang gaan.
In de krant komen de reacties van de burgers
los. Wie zal nu nog willen of durven ingrij
pen als hij of zij getuige is van een daad van
zinloos geweld. Wie de overvaller aanpakt,
wordt zelf overvallen. Heel begrijpelijk dat
het voorval in Amsterdam burgers afschrikt
van het bieden van hulp bij een overval of bij
het getuige zijn van zinloos geweld.
Psychologisch gezien is deze stap van Justi
tie en de mededeling ervan op dit punt dom.
Een ander woord heb ik er niet voor. In de
woorden van de burgemeester van Venlo
klonk iets door van begrip voor het niet aan
durven van hulp verlenen in zulke benarde
situaties. Ik vermoed dat de burgemeester na
het bekend worden van de eis van tweedui
zend Euro als schadevergoeding, zijn woor
den om hulp te verlenen nog aarzelender
gekozen zou hebben. Zegt het Justitie dan
niets, dat Prins Bernhard en de minister van
Binnenlandse Zaken spontaan uit het hart
hebben gereageerd?
In wat voor land leven wij?
Ik vraag me werkelijk af en ik denk velen
met mij - in wat voor land leven wij? Dat
zelfs officiële instanties geen enkel begrip
tonen voor de emoties, de angsten van de
burgers. Hier komt nog bij dat de vorige
minister van Justitie (Korthals) in reactie op
het luiden van de noodklok door het Plat
form Detailhandel, over bedreiging van het
winkelpersoneel, gezegd heeft: Ik kan er
niets aan doen. Het Openbaar Ministerie
bepaalt hoe deze zaken worden aangepakt.
De lage pakkans (minder dan dertig procent)
versterkt het idee dat misdaad loont. Zie de
mededeling hierover in het Nederiands Dag
blad van 3oktober. De kop van het artikel
luidt: Doof voor winkelgeweld. Misdaad
lijkt heel in het bijzonder te lonen als de dief
nog een schadeclaim kan indienen van enke
le duizenden Euro's.
Voelen de verantwoordelijke bewindslieden
dan niet dat deze aanpak burgers angstig
maakt? Naar alle kanten worden zij gedemo
tiveerd om enige hulp te bieden. Burgeres
die proberen te helpen worden door de over
heid in de steek gelaten.
Ik zal een zin als de voorafgaande niet
gemakkelijk op papier zetten. Toch doe ik
het nu met overtuiging. Zeker, onnodig grof
geweld gebruiken tegenover een dief is
ongeoorloofd. De rechter moet eraan te pas
komen om uit te maken of hier grenzen zijn
overschreden.
Het feit dat op geen enkele wijze iets ten gun
ste van deze twee AH-medewerkers wordt
gezegd, geeft een bang vermoeden dat zij
straks de boetes moeten betalen. Het zou vols
trekt onaanvaardbaar zijn als die hoger zouden
uitvallen dan het geroofde bedrag. Dan zou de
overvaller er financieel nog wel bij varen.
Dit artikel heeft eigenlijk maar één doel:
laten de bevoegde instanties zich erop bezin
nen hoe zij de angst en de onzekerheid bij de
burgers kunnen wegnemen.
De publicatie over de overval op de AH-
zaak in Amsterdam versterkt alleen maar het
gevoel van angst en onzekerheid. Dat hangt
samen met de dubbele betekenis van het
woord overval in de titel, yy^ jj_ Velema
Zaterdag 23 november geeft de vaste orga
nist van het Batz-Witte orgel in de Neder
landse Hervormde Kerk te Kappelle, Henk
G. van Putten, een concert met bekende en
veel gevraagde orgelwerken. Er worden
werken ten gehore gebracht van de com
ponisten Kellner, Bach (o.a. Toccata en
Fuga D Moll en prachtige koraalvoorspel
'Wachtel auf, ruft uns die Stimme). Ook
de Franse orgelromantiek is in ruime mate
aanwezig, (o.a. Boëly en Boëlmann). De
organist zal ook een improvisatie spelen.
De aanvang van het concert is 20.00 uur;
toegang: 4,50 (CJP/Pas 65/t.m. 15 jaar
4,-). Na afloop is er gelegenheid om koffie
te drinken.
Woensdag 20 november organiseert Vrou
wenvereniging 'Bidt en Werkt' in Goede-
reede weer haar jaarlijkse verkoopdag.
Tussen 9.30 en 16.00 uur is er van alles te
koop, zoals oliebollen, planten, beren-
ondergoed, beddengoed, kaarten, cadeau
artikelen, kussens, baby- en peuterslaap
zakken, borduurwerk, sokken, boeken.
Baby-bom kleertjes, grabbelton voor de
kleintjes, enveloppentrekken en nog veel
meer. Natuurlijk staat ook de koffie klaar.
De vrouwenvereniging hoopt deze dag
veel bezoekers te begroeten. De opbrengst
van deze dag is bestemd voor kerk en zen
ding. De verkoping wordt gehouden in
verenigingsgebouw 'De Ark', Kerkpad 7
in Goedereede.
ctir. streelcblad op gerefonneerde grondslag
voor de zuid-tiollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13. Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: AlgemeenOgebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,25;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sLuitingsteimijn overiydensberlchten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 8.90.
Per Jaar €33,60.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
en 18.30 uur ds. R. Veldman, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. nabe-
trachting Heilig Avondmaal. Eben-Haë-
zer: 9.3Ó uur geen dienst, i.v.m. Heilig
Avondmaal en 18.30 uur ds. G. Meule-
man, nabetrachting Heilig Avondmaal.
Woensdag 17 november: 19.30 uur ds.
L. Groenenberg, Oud-Beijerland - Ger.
Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Beens -
Ger. Kerk 10.00 en 18.30 uur ds. J. Kos
ter, v.m. H.A. - Doopsgezinde Gem.
9.30 uur de heer W. Tanis en 18.30 uur
ds. J. Smink, Welkomdienst,
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.30
uur ds. H. Visser, Bameveld.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. A. de Koeijer, Bodegraven en
18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk
10.00 uur de heer P. Reedijken 18.30 uur
ds. P. C. Koster.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. J. Kot, Borssele - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 9.30 uur ds. K. Bras en 17.00 uur
ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. in Ned.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
C. Blenk, Delft en 18.00 uur kand. L.
Plug, Katwijk aan Zee - Ger. Gem.
10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. A.
A. Brugge.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18,00
uur ds. A. van Wijk, v.m. voorbereiding
Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en
18,00 uur ds. A. A. Brugge, v.m. bedie
ning H.A.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. G. C. Kunz, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds. P. B. Ver-
spuij, Boven-Hardinxveld - Lukaskapel
HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen, voor
bereiding Heilig Avondmaal en 15.30
uur Samenzangdienst - Rem. Ger.
Gem. 10.00 uur de heer H. H.A.B.
Bergman - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00
uur ds. J. V. d. Akker, Jeugddienst -
Christengemeente CAMA, Het Prieel
10.00 uur H. ten Voorde.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C. Gielen, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds. P. van Duij-
venboden, Den Bommel - Chr. Ger.
Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter
- Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J.
Karels - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. H.
Becker en 17.00 uur ds. F. Hogendijk -
Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds.
A. van Groos en 14.30 uur leesdienst.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. A. Belder, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur kand. B. A.
Belder, Westbroek - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Lingen, v.m. bedie
ning Heilige Doop - Ger. Gem. 10.00
uur leesdienst en 15.00 uur ds. J. Beens.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en
18.00 uur ds. H. J. Lam, Nieuwerkerk a/d
IJssel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. A.
van der Zwaag en 18.00 uur ds. G. J.
Smink.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. P. van Duijvenboden, bediening Hei
lige Doop en 18.00 uur ds. A. P. Voets -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. Comelisse
en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds, K. Groenendijk, Bruchem en
18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J, de Pater -
Ger. Kerk 9.30 uur de heer P. de Jong en
IS.OOuurds. J.H. Becker.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A, P. Voets.
Zaterdagavond 16 november - van 19.30 tot
20.30 uur - kan men weer samen zingen in
het gebouw van de Doopsgezinde gemeente
in Ouddorp. Een ieder hartelijk welkom.
'Wat een gevaarte' sprak de man, toen een
tientonner zich een weg baande over de
smalle dijk. 'Gevaarlijksprak de eenzame
fietser toen hij het enorme transport op zich
af zag komen. "Héb je de gevarendriehoek
bij jeV vroeg de man aan zijn vrouw.
'Gevaarlijk spel!' riep de man op de tribu
ne. Er zijn veel gevaren, ze zijn er altijd
geweest en ze zullen ondanks aandacht
voor veiligheid, zoals de 'veiligste week'van
2002, niet vei'dwijnen. Vroeger betekenden
blikseminslag struikrovers en besmet
drinkwater onheil. Tegenwoordig zijn ter
rorisme, roofovervallen en besmet voedsel
veel besproken gevaren. Wij spreken van
tunnelveiligheid, veiligheidshelm en veilig
verkeer.
Na 1945 was er sprake van het rode en het
gele gevaar. Het gevaarlijke duo was voor
al aanwezig in de hoofden van militairen.
Het gtvene gevaar is er vast en zeker ook,
maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Gevaar is sluipend, het ligt op de loer. Wij
luorden, zonder dat wij het beseffen,
omringd door talloze gevaren. 'Messen en
scharen zijn kindergevaren' is een oud
gezegde. Alcohol en drugs zijn een gevaar
voor oudere kinderen. Voor alk daar-
bovenjarigen ligt hebzucht in het verschiet.
Een opsomming van gevaren is ondoenlijk.
Daarom een willekeurige selectie.
De brom- en autojeugd Een gevaar op de
weg, zei de oudere automobilist.
Dominees en pastoors? Een gevaar, vooral
voor de jeugd, zd de atheist.
Rijkdom Een gevaar voor iedereen, zei de
dominee.
Alcoholische drank? Een gevaar, zei de
geheelonthouder.
Communisten Een gevaar, zei de Oranje
klant.
Krokodillen? Een gevaar, zei het school
kind.
Genoeg gevaren, zei de kapitein en stapte
van boord. Hiermee was nog geen man
overboord.
Wat is een gevaar tegemuoordig? Men bun
gelt van givte hoogten aan elastieken koor
den, springt in kolkende bergbeken en
roetsjt steile hoogten af alsof het niets is.
Maar intussen stijgt het adrenalinegehalte
tot ongekende hoogten. Dalen is geen optie,
integendeel, velen zoeken het nog hogerop
om met ijzingwekkende snelheid naar bene
den te roetsjen.
Gevaarlijk is niet de modieuze trend van
het zoeken en ondergaan van 'gevaren',
maar het op de loer liggen van grote en kleie
ne bedreigingen. Blijf daarom bedacht
zaam, wetend dat er vele gevaren zijn.
De commissie ter voorbereiding van de
regionale Themadag voor mannen doet
een laatste appèl op alle mannen, jong en
oud, om morgen - zaterdag 16 november
- aanwezig te zijn tijdens de derde Them
adag voor mannen, die gehouden zal wor
den in de aula van de christelijke scholen
gemeenschap Prins Maurits te MiddeUiar-
nis. Er wordt op u gerekend! Aanvang
10.00 uur, toegang gratis. (Zie ook de
advertentie elders in deze krant.)
Op dinsdagmiddag 19 november houdt de
creatieve club haar verkoping in de zaal van
de Gereformeerde Kerk in Stellendam.
ledereen die op zoek is naar leuke spulletjes
(sinterklaastijd!) moet zeker komen kijken.
U kunt vanaf 13,00 uur terecht en deze ver
koping duurt tot 16.00 uur. U bent van harte
welkom!
Het 'Zendingswinkeltje' hoopt haar verko
ping te houden op woensdag 20 november in
het Hervormd Verenigingsgebouw 'Eben
Haëzer' aan de Preekhillaan te Ouddorp.
Geopend van 's morgens 9.00 uur tot 's mid
dag 17.00 uur. Er worden heel veel zaken te
koop aangeboden, zoals oude en nieuwe
boeken, boerenkaas, bloemen, fruit en noten,
koekjes, ondergoed, speelgoed, kaarten,
kado- en schoonmaakartikelen, poppen-
kleertjes, enz. Er is ook koffie, thee en limo
nade met cake. Het 'Zendingswinkeltje'
hoopt veel kopers te verwelkomen.
op zondag 17 november is er in de
Doopsgezinde Gemeente in Ouddorp
een welkomstdienst. De dienst vangt
18.30 uur aan. Er wordt medewerking
verleend door een koperensemble en het
Interkerkelijk koor 'In Touch'. Het orgel
zal bespeeld worden door Jan Teeuw en
ds. J. Smink is voorganger.
Op zaterdag 23 november wordt er een con
cert georganiseerd in de Nieuwe Kerk te
Zierikzee met 3 dwarsfluiten, panfluit, 2
orgels en vleugel. De uitvoerenden zijn
Marien, Christiaan, Aleida en Arianne Stou
ten, afkomstig van Schouwen-Duiveland, en
Arjan en Fryda Huizer, afkomstig van Goe-
ree-Overflakkee. Er worden klassieke
muziek en geestelijke liederen gespeeld. Het
belooft een bijzondere avond te worden.
Aanvang 20.00 uur.
"In een tijd die zo lasterlijk over het verle
den spreekt als thans, is het van grote bete
kenis om het klassieke huwelijksformulier in
ere te houden... Het was in 1984 dat dr. W.
Aalders deze woorden schreef in zijn boek
'De tijdgeest weerstaanEen moedig plei
dooi voor een eeuwenoud en door velen als
aftands geacht document - het formulier
om den huwelijken staat voor de gemeente
van Christus te bevestigen'Het is het for
mulier dat in de meeste kerken van de Gere
formeerde Gezindte nog in gebruik is bij
gelegenheid van de kerkelijke huwelijksbe
vestigingen. Maar de vraag is in hoeverre de
gemeenten en ook de (aanstaande) bruidspa
ren de inhoud van dit prachtige formulier
ook daadwerkelijk kennen.
Inmiddels behoeft er geen excuus meer te
zijn in dezen. Want zowel enkele jaren gele
den als heel recent verscheen er een uitvoe
rige en pastorale uitleg van dit formulier. In
1999 kwam bij uitgeverij Groen te Heeren
veen een vriendelijk ogend boek uit van de
hand van ds. W. van Vlastuin onder de titel
'Het huwelijksformulier'. De ondertitel
luidt: 'De actualiteit van het klassieke for
mulier'. De schrijver is hervormd predikant
te Opheusden. Een enkele maand geleden
verscheen bij Den Hertog te Houten een der
gelijk geschrift. Het werd samengesteld door
ds. G.J. van Aalst, predikant van de Gerefor
meerde Gemeente van Ridderkerk. 'Waar
liefde woont', zo heet het. En ook hier een
ondertitel: 'Ons huwelijksformulier'.
Ik wil beide boekjes met een positieve aan
beveling onder uw en jouw aandacht bren
gen. Maar wat ik me daarbij wel afvraag is,
of het nu echt nodig was dat na de verschij
ning van het eerstgenoemde boek er nog een
tweede verscheen - met vergelijkbare
inhoud en feitelijk gericht op dezelfde doel
groep. Het boek van ds. Van Aalst is mede
verschenen in opdracht van de generale
synode van de Gereformeerde Gemeenten.
In zijn Woord vooraf wenst de schrijver dat
het 'ook buiten onze gemeenten van dienst'
zal zijn. Dat is een vriendelijke hulpvaardig
heid naar anderen. Maar tegelijkertijd wijst
men een handreiking door die anderen zelf
min of meer afIk vrees dat het een beetje
symptomatisch is voor de kring waarin het
verschijnt.
Overigens niets dan goed over beide boeken.
Er is qua toonzetting wel enig verschil. Zelf
vind ik het boekje van ds. Van Vlastuin fris
ser van toon en het is ook wat gestmctureer-
der van opzet. Daarentegen treft in het ande
re boek vooral de pastorale gesprekstoon
met de (jonge) lezers. Beide schrijvers laten
overtuigend de bijbels-praktische inhoud en
ook de actuele betekenis van het aloude
huwelijksformulier zien.
Het is te wensen dat verloofden, maar ook
gehuwden, zich samen eens buigen over de
rijke inhoud van dit formulier en zich bezin
nen op de betekenis ervan. Van de kerkelij
ke formulieren is die ter bevestiging van het
huwelijk inmiers niet de bekendste. Alleen
al vanwege het feit dat velen doorgaans niet
gewend zijn om de kerkdiensten waar een
huwelijk wordt bevestigd, te bezoeken.
Lezing van het huwelijksformulier, laat
staan bezinning daarop - daar komt het dan
ook niet zo snel van. En dat terwijl er zoveel
uit te leren valt.
Het is ook goed iets te weten van de histori
sche achtergrond van het formulier. Ds, Van
Vlastuin geeft daaraan meer aandacht dan
ds. Van Aalst. Wist u dat het door Petras
Datheen - de man van de oude psalmberij
ming - is samengesteld? En dat deze gebraik
maakte van een aantal bronnen, o.a. afkom
stig uit de vluchtelingengemeente te Lon
den?
De uiteenzetting in het formulier door ds.
Van Vlastuin bestaat uit drie gedeelten. In
zijn boekje toegelicht in de hoofdstukken 3,
4 en 5. Het gaat dan over de inzetting van het
huwelijk, de bedoeling van het huwelijk en
de taken in het huwelijk. Daarna zijn er in
hoofdstuk 6 nog ongeveer vijftien pagina's
gewijd aan de ceremonie - als ik het zo noe
men mag - van de bevestiging van het huwe
lijk. Alles heel eenvoudig en vatbaar, ter
zake en helder. Gericht op de praktijk van
het christelijke huwelijk en de voorbereiding
daarop. Dat laatste geldt trouwens ook van
het andere boek.
De actualiteit van het behandelde blijkt - in
beide boeken - bij voorbeeld waar de schrij
vers ingaan op de bijbelse bezwaren tegen
het samenwonen. En waar besproken wordt
wat het betekent dat de man het hoofd van de
vrouw is. Trouwens ook als besproken wordt
wat de Heere bedoelde met de inzetting van
het huwelijk. Het hart van het formulier!
Ik zal nu verder op de inhoud van deze goe
de boeken niet ingaan. Ik volsta met ze aan
te prijzen aan degenen op wie ze zich met
name richten. Die doelgroep zal vooral
gevormd worden door verloofden en jong
gehuwden. Maar ook als je huwelijk al veel
jaren bestaat door Gods goedheid, is het niet
verkeerd nog eens kennis te nemen van een
uitleg van ons huwelijksformulier. Samen
bij voorbeeld. Er is heel wat uit te leren, Hoe
het moest zijn misschien - en hoe het toch
eigenlijk niet was of is,..
Ik eindig met een enkele geciteerde zin. Aller
eerst uit ds. Van Aalst's boek. "Het huwelijks
formulier is niet het minste van alle formulie
ren Alleen, het staat voortdurend onder
kritiek van het eigentijdse levensgevoel. Het is
eerlijk om dat tegen elkaar te zeggen. Ja, om
jezelf erop te betrappen! Laten we oog hebben
voor de verwoestende gevolgen die in de kerk
en de samenleving openbaar komen, jidst door
de - langzame! - vervreemding van de leer en
het leven overeenkomstig Gods onveranderlijk
Woord.
En ds. Van Vlastuin schrijft: "Te midden
van alle zorgen spreekt ons formulier van
Gods hulp. Hij is een toevlucht. Omdat het
huwelijk Gods eigen werk is, wil Hij in de
nood van het huwelijksleven nabij zijn. Zijn
genade in het kruis is rijker dcm geen kruis.
Het begin van het huwelijksformulier
lijkt op het begin van de Heidelberger Cate
chismus. Zoals "Wat is uw enige troost bei
de in het leven en sterven spreekt van een
toevlucht in een gebroken werkelijkheid, zo
laten we dezelfde tonen klinken bij ieder
echtpaar dat Gods zegen over het huwelijk
begeert.
N.a.v.: Ds. W. van Vlastuin, Het huwelijks
formulier. De actualiteit van het
klassieke formulier. Uitgeverij
Groen te Heerenveen. 104 pag.
Paperback. Prijs 10,2L
Ds. G.J. van Aalst, Waar liefde
woont. Ons huwelijksformulier. Uit
geverij Den Hertog te Houten. 155
pag. Gebonden. Prijs €14,90.
J. M. J. Kieviet
Of veel ouderen gisteren er iets van gemerkt hebben dat iiel Nationa
le Ouderenverwendag was - tegenwoordig bestaat overal een 'natio
nale dag' voor - is misschien nog de vraag. Maar in verzorgingshuis
'de Goede Ree' te Sommelsdijk waren de bejaardenverzorgsters er in
ieder geval afgelopen maand al voor in de weer; op voorhand dus al.
Graag mogen de bewoners er vanuit hun kamertje naar buiten kijken,
maar na de storm die onlangs over 't land raasde, ging dat maar moei
lijk meer. Want als je ramen ergens vuil van worden, is het wel van
storm. En als dan je ogen al niet zo goed meer zijn.Daarom waren
maandagmorgen - terwijl buiten een heerlijk zonnetje de balkonne
tjes koesterde - de verzorgsters van afd. "Haringvliet' druk doende
om de ruiten weer kraakhelder te krijgen. Ja, bij 'de Goede Ree' wór
den de ramen wel door 'n glazenwassersbedrijf onderhouden, maar
die had jiaist vóór de storm heel 'de Goede Ree' onder handen gehad.
En omdat 'ie daar natuurlijk niet elke week op de stoep staat, zou het
best nog even duren voordat bij de bejaarde bewoners alle groezelig-
heden weer van hun ramen zouden zijn... En daar zagen, met de
'Verwendag' van donderdag in aantocht, de verzorgsters een mooie
gelegenheid in om aan die dag een leuke invulling te geven. Vandaar
dat het maandagmorgen op de balkonnetjes soms krioelde van gie
chelende en water plenzende meiden, die er duidelijk schik in hadden
om op deze manier 'hun' bewoners te verwennen. Maar goed dat 't
vóór donderdag niet wéér is gaan stormen, anders hadden ze opnieuw
kunnen beginnen.
H J