i e k Heldere glazen op Ouderenverwendag! PREDIKBEURTEN EIIAIIDEII-IIIELWS Samen zingen in Ouddorp In de scliaduw van morgen Wachten op de politie Spontane reacties Burgers voelen zich in de steek gelaten Orgelconcert Henk G. van Putten in Kappelle Verkoopdag Vrouwenvereniging 'Bidt en Werkt' Zondag 17 november 2002 Gevaar Alledaags Verkoping in Stellendam Najaarsverkoping van het 'Zendingswinkeltje' te Ouddorp Welkomstdienst Ouddorp Jonge musici in Nieuwe Kerk Zierikzee Het huwelijksformulier De titel ziet natuurlijk op de overval op een AH-zaak in Amsterdam. Een man pleegde een overval op de kassa van een AH-filiaal in Amsterdam en ging er met ruim vijfhon derd Euro vandoor. Twee medewerkers gin gen de man achterna en overmeesterden hem. Volgens een bericht in de krant moes ten zij tien minuten wachten voordat de poli tie ter plekke was om de man te arresteren. Mensen veraf weten niet wat er in die tien minuten gebeurd is. Het zal niet onjuist zijn om te veronderstellen dat de AH-medewer- kers tien minuten hebben doorgemaakt die voor hun besef twee- of driemaal zo lang geduurd hebben als de klok daarvan de minuten telt. Dat de overvaller zich als een schoothondje gedragen heeft in afwachting van de komst van de politie, is nauwelijks voorstelbaar. Er is dus iets gebeurd in de tussentijd. Wat precies, vermag geen buitenstaande vast te stellen. Dat is een zaak van de betrokkenen en van de rechter. Een gebroken neus wijst op het gebruik van hardhandig geweld. Wie kan zeggen hoe hard de overvaller zich ver zet heeft? Hij heeft tien minuten de tijd gehad om degenen die hem gegrepen hebben van zich af te slaan. En nu komt de tweede betekenis van de titel. De overvaller overvalt zijn belagers met een schadeclaim van tweeduizend Euro. Je moet maar durven. In het publiek stelen, gegrepen en daarna door de politie gearresteerd wor den - en dan tweeduizend Euro schadever goeding eisen voor letsel dat je opgelopen hebt bij de arrestatie vanwege een diefstal. Dat is vier keer zo veel als het bedrag dat de dief uit de kassa heeft meegenomen. Stelen met het risico van een gebroken neus loont, lijkt de conclusie te moeten zijn. En dat kan allemaal in Nederland. DE OVERVAL Hoe diep dit voorval mensen raakt, blijkt uit de reactie van twee vooraanstaande Neder landers. Prins Bernhard heeft tegenover De Telegraaf gereageerd met: Goed zo. Ik vind het fantastisch wat deze mannen gedaan hebben. De minister van Binnenlandse Zaken, Remkes, reageerde spontaan. Hij zei: Ik zou die man een rotschap gegeven heb ben. Hier spreekt het gemoed. Dit alles komt in de krant een week na de geruchtmakende moord in Venlo. Daarbij werd een jongen die een scooterrijder op onbehoorlijk, levensbedreigend gedrag wees, door de Marokkaan zo geslagen dat de dood er op volgde. Uiteraard kwam de vraag op of er geen omstanders bij geweest waren, die hadden kunnen ingrijpen. Hoe dat ook gegaan is, de jongeman kon zijn gang gaan. In de krant komen de reacties van de burgers los. Wie zal nu nog willen of durven ingrij pen als hij of zij getuige is van een daad van zinloos geweld. Wie de overvaller aanpakt, wordt zelf overvallen. Heel begrijpelijk dat het voorval in Amsterdam burgers afschrikt van het bieden van hulp bij een overval of bij het getuige zijn van zinloos geweld. Psychologisch gezien is deze stap van Justi tie en de mededeling ervan op dit punt dom. Een ander woord heb ik er niet voor. In de woorden van de burgemeester van Venlo klonk iets door van begrip voor het niet aan durven van hulp verlenen in zulke benarde situaties. Ik vermoed dat de burgemeester na het bekend worden van de eis van tweedui zend Euro als schadevergoeding, zijn woor den om hulp te verlenen nog aarzelender gekozen zou hebben. Zegt het Justitie dan niets, dat Prins Bernhard en de minister van Binnenlandse Zaken spontaan uit het hart hebben gereageerd? In wat voor land leven wij? Ik vraag me werkelijk af en ik denk velen met mij - in wat voor land leven wij? Dat zelfs officiële instanties geen enkel begrip tonen voor de emoties, de angsten van de burgers. Hier komt nog bij dat de vorige minister van Justitie (Korthals) in reactie op het luiden van de noodklok door het Plat form Detailhandel, over bedreiging van het winkelpersoneel, gezegd heeft: Ik kan er niets aan doen. Het Openbaar Ministerie bepaalt hoe deze zaken worden aangepakt. De lage pakkans (minder dan dertig procent) versterkt het idee dat misdaad loont. Zie de mededeling hierover in het Nederiands Dag blad van 3oktober. De kop van het artikel luidt: Doof voor winkelgeweld. Misdaad lijkt heel in het bijzonder te lonen als de dief nog een schadeclaim kan indienen van enke le duizenden Euro's. Voelen de verantwoordelijke bewindslieden dan niet dat deze aanpak burgers angstig maakt? Naar alle kanten worden zij gedemo tiveerd om enige hulp te bieden. Burgeres die proberen te helpen worden door de over heid in de steek gelaten. Ik zal een zin als de voorafgaande niet gemakkelijk op papier zetten. Toch doe ik het nu met overtuiging. Zeker, onnodig grof geweld gebruiken tegenover een dief is ongeoorloofd. De rechter moet eraan te pas komen om uit te maken of hier grenzen zijn overschreden. Het feit dat op geen enkele wijze iets ten gun ste van deze twee AH-medewerkers wordt gezegd, geeft een bang vermoeden dat zij straks de boetes moeten betalen. Het zou vols trekt onaanvaardbaar zijn als die hoger zouden uitvallen dan het geroofde bedrag. Dan zou de overvaller er financieel nog wel bij varen. Dit artikel heeft eigenlijk maar één doel: laten de bevoegde instanties zich erop bezin nen hoe zij de angst en de onzekerheid bij de burgers kunnen wegnemen. De publicatie over de overval op de AH- zaak in Amsterdam versterkt alleen maar het gevoel van angst en onzekerheid. Dat hangt samen met de dubbele betekenis van het woord overval in de titel, yy^ jj_ Velema Zaterdag 23 november geeft de vaste orga nist van het Batz-Witte orgel in de Neder landse Hervormde Kerk te Kappelle, Henk G. van Putten, een concert met bekende en veel gevraagde orgelwerken. Er worden werken ten gehore gebracht van de com ponisten Kellner, Bach (o.a. Toccata en Fuga D Moll en prachtige koraalvoorspel 'Wachtel auf, ruft uns die Stimme). Ook de Franse orgelromantiek is in ruime mate aanwezig, (o.a. Boëly en Boëlmann). De organist zal ook een improvisatie spelen. De aanvang van het concert is 20.00 uur; toegang: 4,50 (CJP/Pas 65/t.m. 15 jaar 4,-). Na afloop is er gelegenheid om koffie te drinken. Woensdag 20 november organiseert Vrou wenvereniging 'Bidt en Werkt' in Goede- reede weer haar jaarlijkse verkoopdag. Tussen 9.30 en 16.00 uur is er van alles te koop, zoals oliebollen, planten, beren- ondergoed, beddengoed, kaarten, cadeau artikelen, kussens, baby- en peuterslaap zakken, borduurwerk, sokken, boeken. Baby-bom kleertjes, grabbelton voor de kleintjes, enveloppentrekken en nog veel meer. Natuurlijk staat ook de koffie klaar. De vrouwenvereniging hoopt deze dag veel bezoekers te begroeten. De opbrengst van deze dag is bestemd voor kerk en zen ding. De verkoping wordt gehouden in verenigingsgebouw 'De Ark', Kerkpad 7 in Goedereede. ctir. streelcblad op gerefonneerde grondslag voor de zuid-tiollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13. Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AlgemeenOgebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,25; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sLuitingsteimijn overiydensberlchten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 8.90. Per Jaar €33,60. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 en 18.30 uur ds. R. Veldman, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachting Heilig Avondmaal. Eben-Haë- zer: 9.3Ó uur geen dienst, i.v.m. Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. G. Meule- man, nabetrachting Heilig Avondmaal. Woensdag 17 november: 19.30 uur ds. L. Groenenberg, Oud-Beijerland - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Beens - Ger. Kerk 10.00 en 18.30 uur ds. J. Kos ter, v.m. H.A. - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur de heer W. Tanis en 18.30 uur ds. J. Smink, Welkomdienst, GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.30 uur ds. H. Visser, Bameveld. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. A. de Koeijer, Bodegraven en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur de heer P. Reedijken 18.30 uur ds. P. C. Koster. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Kot, Borssele - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. K. Bras en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Blenk, Delft en 18.00 uur kand. L. Plug, Katwijk aan Zee - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. A. A. Brugge. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18,00 uur ds. A. van Wijk, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18,00 uur ds. A. A. Brugge, v.m. bedie ning H.A. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. P. B. Ver- spuij, Boven-Hardinxveld - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen, voor bereiding Heilig Avondmaal en 15.30 uur Samenzangdienst - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur de heer H. H.A.B. Bergman - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. J. V. d. Akker, Jeugddienst - Christengemeente CAMA, Het Prieel 10.00 uur H. ten Voorde. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. P. van Duij- venboden, Den Bommel - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. H. Becker en 17.00 uur ds. F. Hogendijk - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. A. van Groos en 14.30 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. B. A. Belder, Westbroek - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Lingen, v.m. bedie ning Heilige Doop - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur ds. J. Beens. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en 18.00 uur ds. H. J. Lam, Nieuwerkerk a/d IJssel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. A. van der Zwaag en 18.00 uur ds. G. J. Smink. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden, bediening Hei lige Doop en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. Comelisse en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds, K. Groenendijk, Bruchem en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J, de Pater - Ger. Kerk 9.30 uur de heer P. de Jong en IS.OOuurds. J.H. Becker. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A, P. Voets. Zaterdagavond 16 november - van 19.30 tot 20.30 uur - kan men weer samen zingen in het gebouw van de Doopsgezinde gemeente in Ouddorp. Een ieder hartelijk welkom. 'Wat een gevaarte' sprak de man, toen een tientonner zich een weg baande over de smalle dijk. 'Gevaarlijksprak de eenzame fietser toen hij het enorme transport op zich af zag komen. "Héb je de gevarendriehoek bij jeV vroeg de man aan zijn vrouw. 'Gevaarlijk spel!' riep de man op de tribu ne. Er zijn veel gevaren, ze zijn er altijd geweest en ze zullen ondanks aandacht voor veiligheid, zoals de 'veiligste week'van 2002, niet vei'dwijnen. Vroeger betekenden blikseminslag struikrovers en besmet drinkwater onheil. Tegenwoordig zijn ter rorisme, roofovervallen en besmet voedsel veel besproken gevaren. Wij spreken van tunnelveiligheid, veiligheidshelm en veilig verkeer. Na 1945 was er sprake van het rode en het gele gevaar. Het gevaarlijke duo was voor al aanwezig in de hoofden van militairen. Het gtvene gevaar is er vast en zeker ook, maar ik ben het nog niet tegengekomen. Gevaar is sluipend, het ligt op de loer. Wij luorden, zonder dat wij het beseffen, omringd door talloze gevaren. 'Messen en scharen zijn kindergevaren' is een oud gezegde. Alcohol en drugs zijn een gevaar voor oudere kinderen. Voor alk daar- bovenjarigen ligt hebzucht in het verschiet. Een opsomming van gevaren is ondoenlijk. Daarom een willekeurige selectie. De brom- en autojeugd Een gevaar op de weg, zei de oudere automobilist. Dominees en pastoors? Een gevaar, vooral voor de jeugd, zd de atheist. Rijkdom Een gevaar voor iedereen, zei de dominee. Alcoholische drank? Een gevaar, zei de geheelonthouder. Communisten Een gevaar, zei de Oranje klant. Krokodillen? Een gevaar, zei het school kind. Genoeg gevaren, zei de kapitein en stapte van boord. Hiermee was nog geen man overboord. Wat is een gevaar tegemuoordig? Men bun gelt van givte hoogten aan elastieken koor den, springt in kolkende bergbeken en roetsjt steile hoogten af alsof het niets is. Maar intussen stijgt het adrenalinegehalte tot ongekende hoogten. Dalen is geen optie, integendeel, velen zoeken het nog hogerop om met ijzingwekkende snelheid naar bene den te roetsjen. Gevaarlijk is niet de modieuze trend van het zoeken en ondergaan van 'gevaren', maar het op de loer liggen van grote en kleie ne bedreigingen. Blijf daarom bedacht zaam, wetend dat er vele gevaren zijn. De commissie ter voorbereiding van de regionale Themadag voor mannen doet een laatste appèl op alle mannen, jong en oud, om morgen - zaterdag 16 november - aanwezig te zijn tijdens de derde Them adag voor mannen, die gehouden zal wor den in de aula van de christelijke scholen gemeenschap Prins Maurits te MiddeUiar- nis. Er wordt op u gerekend! Aanvang 10.00 uur, toegang gratis. (Zie ook de advertentie elders in deze krant.) Op dinsdagmiddag 19 november houdt de creatieve club haar verkoping in de zaal van de Gereformeerde Kerk in Stellendam. ledereen die op zoek is naar leuke spulletjes (sinterklaastijd!) moet zeker komen kijken. U kunt vanaf 13,00 uur terecht en deze ver koping duurt tot 16.00 uur. U bent van harte welkom! Het 'Zendingswinkeltje' hoopt haar verko ping te houden op woensdag 20 november in het Hervormd Verenigingsgebouw 'Eben Haëzer' aan de Preekhillaan te Ouddorp. Geopend van 's morgens 9.00 uur tot 's mid dag 17.00 uur. Er worden heel veel zaken te koop aangeboden, zoals oude en nieuwe boeken, boerenkaas, bloemen, fruit en noten, koekjes, ondergoed, speelgoed, kaarten, kado- en schoonmaakartikelen, poppen- kleertjes, enz. Er is ook koffie, thee en limo nade met cake. Het 'Zendingswinkeltje' hoopt veel kopers te verwelkomen. op zondag 17 november is er in de Doopsgezinde Gemeente in Ouddorp een welkomstdienst. De dienst vangt 18.30 uur aan. Er wordt medewerking verleend door een koperensemble en het Interkerkelijk koor 'In Touch'. Het orgel zal bespeeld worden door Jan Teeuw en ds. J. Smink is voorganger. Op zaterdag 23 november wordt er een con cert georganiseerd in de Nieuwe Kerk te Zierikzee met 3 dwarsfluiten, panfluit, 2 orgels en vleugel. De uitvoerenden zijn Marien, Christiaan, Aleida en Arianne Stou ten, afkomstig van Schouwen-Duiveland, en Arjan en Fryda Huizer, afkomstig van Goe- ree-Overflakkee. Er worden klassieke muziek en geestelijke liederen gespeeld. Het belooft een bijzondere avond te worden. Aanvang 20.00 uur. "In een tijd die zo lasterlijk over het verle den spreekt als thans, is het van grote bete kenis om het klassieke huwelijksformulier in ere te houden... Het was in 1984 dat dr. W. Aalders deze woorden schreef in zijn boek 'De tijdgeest weerstaanEen moedig plei dooi voor een eeuwenoud en door velen als aftands geacht document - het formulier om den huwelijken staat voor de gemeente van Christus te bevestigen'Het is het for mulier dat in de meeste kerken van de Gere formeerde Gezindte nog in gebruik is bij gelegenheid van de kerkelijke huwelijksbe vestigingen. Maar de vraag is in hoeverre de gemeenten en ook de (aanstaande) bruidspa ren de inhoud van dit prachtige formulier ook daadwerkelijk kennen. Inmiddels behoeft er geen excuus meer te zijn in dezen. Want zowel enkele jaren gele den als heel recent verscheen er een uitvoe rige en pastorale uitleg van dit formulier. In 1999 kwam bij uitgeverij Groen te Heeren veen een vriendelijk ogend boek uit van de hand van ds. W. van Vlastuin onder de titel 'Het huwelijksformulier'. De ondertitel luidt: 'De actualiteit van het klassieke for mulier'. De schrijver is hervormd predikant te Opheusden. Een enkele maand geleden verscheen bij Den Hertog te Houten een der gelijk geschrift. Het werd samengesteld door ds. G.J. van Aalst, predikant van de Gerefor meerde Gemeente van Ridderkerk. 'Waar liefde woont', zo heet het. En ook hier een ondertitel: 'Ons huwelijksformulier'. Ik wil beide boekjes met een positieve aan beveling onder uw en jouw aandacht bren gen. Maar wat ik me daarbij wel afvraag is, of het nu echt nodig was dat na de verschij ning van het eerstgenoemde boek er nog een tweede verscheen - met vergelijkbare inhoud en feitelijk gericht op dezelfde doel groep. Het boek van ds. Van Aalst is mede verschenen in opdracht van de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten. In zijn Woord vooraf wenst de schrijver dat het 'ook buiten onze gemeenten van dienst' zal zijn. Dat is een vriendelijke hulpvaardig heid naar anderen. Maar tegelijkertijd wijst men een handreiking door die anderen zelf min of meer afIk vrees dat het een beetje symptomatisch is voor de kring waarin het verschijnt. Overigens niets dan goed over beide boeken. Er is qua toonzetting wel enig verschil. Zelf vind ik het boekje van ds. Van Vlastuin fris ser van toon en het is ook wat gestmctureer- der van opzet. Daarentegen treft in het ande re boek vooral de pastorale gesprekstoon met de (jonge) lezers. Beide schrijvers laten overtuigend de bijbels-praktische inhoud en ook de actuele betekenis van het aloude huwelijksformulier zien. Het is te wensen dat verloofden, maar ook gehuwden, zich samen eens buigen over de rijke inhoud van dit formulier en zich bezin nen op de betekenis ervan. Van de kerkelij ke formulieren is die ter bevestiging van het huwelijk inmiers niet de bekendste. Alleen al vanwege het feit dat velen doorgaans niet gewend zijn om de kerkdiensten waar een huwelijk wordt bevestigd, te bezoeken. Lezing van het huwelijksformulier, laat staan bezinning daarop - daar komt het dan ook niet zo snel van. En dat terwijl er zoveel uit te leren valt. Het is ook goed iets te weten van de histori sche achtergrond van het formulier. Ds, Van Vlastuin geeft daaraan meer aandacht dan ds. Van Aalst. Wist u dat het door Petras Datheen - de man van de oude psalmberij ming - is samengesteld? En dat deze gebraik maakte van een aantal bronnen, o.a. afkom stig uit de vluchtelingengemeente te Lon den? De uiteenzetting in het formulier door ds. Van Vlastuin bestaat uit drie gedeelten. In zijn boekje toegelicht in de hoofdstukken 3, 4 en 5. Het gaat dan over de inzetting van het huwelijk, de bedoeling van het huwelijk en de taken in het huwelijk. Daarna zijn er in hoofdstuk 6 nog ongeveer vijftien pagina's gewijd aan de ceremonie - als ik het zo noe men mag - van de bevestiging van het huwe lijk. Alles heel eenvoudig en vatbaar, ter zake en helder. Gericht op de praktijk van het christelijke huwelijk en de voorbereiding daarop. Dat laatste geldt trouwens ook van het andere boek. De actualiteit van het behandelde blijkt - in beide boeken - bij voorbeeld waar de schrij vers ingaan op de bijbelse bezwaren tegen het samenwonen. En waar besproken wordt wat het betekent dat de man het hoofd van de vrouw is. Trouwens ook als besproken wordt wat de Heere bedoelde met de inzetting van het huwelijk. Het hart van het formulier! Ik zal nu verder op de inhoud van deze goe de boeken niet ingaan. Ik volsta met ze aan te prijzen aan degenen op wie ze zich met name richten. Die doelgroep zal vooral gevormd worden door verloofden en jong gehuwden. Maar ook als je huwelijk al veel jaren bestaat door Gods goedheid, is het niet verkeerd nog eens kennis te nemen van een uitleg van ons huwelijksformulier. Samen bij voorbeeld. Er is heel wat uit te leren, Hoe het moest zijn misschien - en hoe het toch eigenlijk niet was of is,.. Ik eindig met een enkele geciteerde zin. Aller eerst uit ds. Van Aalst's boek. "Het huwelijks formulier is niet het minste van alle formulie ren Alleen, het staat voortdurend onder kritiek van het eigentijdse levensgevoel. Het is eerlijk om dat tegen elkaar te zeggen. Ja, om jezelf erop te betrappen! Laten we oog hebben voor de verwoestende gevolgen die in de kerk en de samenleving openbaar komen, jidst door de - langzame! - vervreemding van de leer en het leven overeenkomstig Gods onveranderlijk Woord. En ds. Van Vlastuin schrijft: "Te midden van alle zorgen spreekt ons formulier van Gods hulp. Hij is een toevlucht. Omdat het huwelijk Gods eigen werk is, wil Hij in de nood van het huwelijksleven nabij zijn. Zijn genade in het kruis is rijker dcm geen kruis. Het begin van het huwelijksformulier lijkt op het begin van de Heidelberger Cate chismus. Zoals "Wat is uw enige troost bei de in het leven en sterven spreekt van een toevlucht in een gebroken werkelijkheid, zo laten we dezelfde tonen klinken bij ieder echtpaar dat Gods zegen over het huwelijk begeert. N.a.v.: Ds. W. van Vlastuin, Het huwelijks formulier. De actualiteit van het klassieke formulier. Uitgeverij Groen te Heerenveen. 104 pag. Paperback. Prijs 10,2L Ds. G.J. van Aalst, Waar liefde woont. Ons huwelijksformulier. Uit geverij Den Hertog te Houten. 155 pag. Gebonden. Prijs €14,90. J. M. J. Kieviet Of veel ouderen gisteren er iets van gemerkt hebben dat iiel Nationa le Ouderenverwendag was - tegenwoordig bestaat overal een 'natio nale dag' voor - is misschien nog de vraag. Maar in verzorgingshuis 'de Goede Ree' te Sommelsdijk waren de bejaardenverzorgsters er in ieder geval afgelopen maand al voor in de weer; op voorhand dus al. Graag mogen de bewoners er vanuit hun kamertje naar buiten kijken, maar na de storm die onlangs over 't land raasde, ging dat maar moei lijk meer. Want als je ramen ergens vuil van worden, is het wel van storm. En als dan je ogen al niet zo goed meer zijn.Daarom waren maandagmorgen - terwijl buiten een heerlijk zonnetje de balkonne tjes koesterde - de verzorgsters van afd. "Haringvliet' druk doende om de ruiten weer kraakhelder te krijgen. Ja, bij 'de Goede Ree' wór den de ramen wel door 'n glazenwassersbedrijf onderhouden, maar die had jiaist vóór de storm heel 'de Goede Ree' onder handen gehad. En omdat 'ie daar natuurlijk niet elke week op de stoep staat, zou het best nog even duren voordat bij de bejaarde bewoners alle groezelig- heden weer van hun ramen zouden zijn... En daar zagen, met de 'Verwendag' van donderdag in aantocht, de verzorgsters een mooie gelegenheid in om aan die dag een leuke invulling te geven. Vandaar dat het maandagmorgen op de balkonnetjes soms krioelde van gie chelende en water plenzende meiden, die er duidelijk schik in hadden om op deze manier 'hun' bewoners te verwennen. Maar goed dat 't vóór donderdag niet wéér is gaan stormen, anders hadden ze opnieuw kunnen beginnen. H J

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 2