Eilandelijke ondernemers weten nu hoe ze moeten innoveren! Grootse plannen rondom Sommelsdijicse haven aan het publiek gepresenteerd Auto-airco ook in de winter gebruiken ÉIIAtlDei-IIIEUWS Uitslagen Damclub 'Denk en Zet' Stichting Bejaardenwerlc Diricsland organiseert Ouderendag Gewijzigde aanvangstijd Geliandicaptenplatform Uitslagen 'De Zwarte Pion' Verdwijnen havenkom Sommelsdijk is voor sommigen teleurstellend! Overweldigende belang stelling Startersdag Kamers van Koophandel Opbrengsten collecte Diabetes Fonds "^^/y Maandag 4 november 2002 Molden beurs voor verzamelaars in 'de Staver'! Ing. C. van Rii vnrrrh tf^rlnT; nrf^^riiuitie 'Cijfers en Trends'van gezamenlijke Rabobanken Nieuwe parkeerplaatsen Bij de auto-airconditioning denken we doorgaans alleen aan gebruik in de zomer. Dit is een misverstand. De airco kan prima gebruikt worden voor ontwaseming van de ruiten omdat de lucht uit de airco veel dro ger is dan die uit de blower. En als u het te koud vindt om de airco in herfst of winter voor dit doel aan te zetten dan kunt u daarbij gewoon de kachel aanzetten. De lucht blijft dan toch droog en is ook nog warm. Regelmatig aanzetten voorkomt problemen PAGINA 13 VRIJDAG 8 NOVEMBER 2002 V MIDDELHARNIS/ SOMMELSDIJK Afdeling 1 J. van Hoorn - J. A. DekkerO - 3 J. van den Ouden -1. Mackloet1 - 1 H. H, Verolme - C. Polder3 - O A. Verolme-M. Klink1 - 1 W. Vroegindeweij - A. van der Veer ...0-3 Afdeling 2. R. Jacobs - J. Jordaan3 - O J. Groenendijk - B. du Pree3 - O D.A. Doomhein - I. KoeseO - 3 J.A. Nipius - J. LodderO - 3 M. Prins - H. BijdevateO - 3 In afdeling 1 is J.A. Dekker in blakende vorm, wat hij ook weer bewees tegen J. van Hoorn. Na een slagzet naar dam, maakte hij het knap af. J. van den Ouden en 1. Mackloet speelden remise na een licht overwicht van Mackloet. H.H. Verolme behaalde zijn eer ste overwinning ten koste van C. Polder. A. Verolme en M. Klink hielden het evenwicht in hun partij, met remise als gevolg. W. Vroegindeweij kwam tegen A. van der Veer in de hekstelling terecht, wat voor Van der Veer de winst opleverde. In afdeling 2 is het verschil in kracht tussen de bovenste en onderste helft helaas wat groot. Dat komt door het teruglopende ledental, waardoor de tweede en de derde afdeling moesten wor- Donderdag 14 november wordt in Zorg centrum 'Geldershof' in Dirksland een Ouderendag georganiseerd van 10.00 tot 16.30 uur. Het programma voor deze dag ziet er als volgt uit: tussen half tien en tien uur worden de bezoekers ontvangen met koffie, waarna burgemeester drs. S. Stoop de dag zal openen. Verder wordt er infor matie gegeven over de cursus Geheugen training voor ouderen door de heer G. Middelkoop, coördinator ouderenbeleid Dienstencentrum Middelhamis ook is er bingo met een drankje. Na de broodmaal tijd worden er om ongeveer twee uur Oud Hollandse liedjes gezongen met medewer king van Gemengd koor 'Excelsior' en de 'Vutters', waarna om half vijf de dag wordt afgesloten Deelname aan de dag kan door telefonisch te reserveren via de receptie van 'Gelders hof', telefoon 602055 op werkdagen van halfnegen tot half vijf. De kosten bedragen 3,50. Als er vervoer nodig is kan er wor den gebeld met één van de volgende per sonen: voor Dirksland: fam. A. Soldaat, tel. 601885; fam. A.M. v.d. Kroon, tel. 601244; voor Melissant: fam. J. Bestman, tel. 601845; voor Herkingen: fam. L. de Geus, tel. 669313. den samengevoegd. De vereniging hoopt door de aanmelding van wat nieuwe (jonge) leden de situatie weer terug gedraaid ken kan worden. De aanvangstijd van de themamiddag van het Platform Gehandicaptenbeleid Goeree- Overflakkee is gewijzigd. De middag vangt 13.30 uur aan en duurt tot 16.00 uur en wordt gehouden in het 'Diekhuus' te Middelhamis. Morgen, zaterdag 9 november, wordt in recreatiecentrum 'de Staver' te Sommelsdijk van 13.00-16.30 uur een beurs gehouden voor verzamelaars van munten, postzegels, eerste dagbrieven en klein antiek. De toe gang is gratis; iedereen is welkom. Overzicht voor ronde 10, in de huishoudelij ke competitie van de schaakvereniging De Zwarte Pion Middelhamis, gespeeld op 04- 11-2002: Van.Hooff-Henneke1-0 Verolme-van den Ouden rem Struik-Hameeteman0-1 Bom-v.d.Waal0-1 Lagendijk-Boeter1-0 CJ Smit-v.Prooijenrem Peeman-Bosch1-0 Loosjes-Vis 1-0 Ant Visser-Lesuis1-0 Noordijk-Dupree0-1 M Lagendijk-d.Haan 1-0 Miimaar-Neleman 1-0 Een aantal ondernemers op Goeree- Overflakkee heeft afgelopen dinsdag het ontbijt op een wellicht wat andere manier genuttigd dan ze gewend zijn: gezamenlijk met adviseurs van de eilandelijke Rabobanken, in Café Caribe van Port Zélande én onder het genot van een levendige en leerzame presentatie door Ing. C. van Rij over het thema 'Innovatie' - met nieuwe dingen komen. Ing. Van Rij De heer Van Rij is directeur van Van Rij en Van Toledo, adviesbureau voor marketing, communicatie en innovatie. Ook is hij docent bij IBO te Zeist en is hij al jaren inno vator bij AKZO-Nobel. Van Rij ontwikkel de een methode om snel, samen met alle relevante bedrijfsdisciplines, kansrijke inno vatieprojecten te realiseren. Daarbij worden kansarme projecten gelijktijdig geëlimi neerd, zonder dat het benodigde selectiepro ces geld verslindt. Ondernemingen en (sem)-overheid maken inmiddels gebruik van Van Rij's methode. Hij won er de Inno vatie Jaarprijs mee én hij werd genomineerd voor 'Uitvinder van het jaar 2001 De Rabobank nodigde Ing. Van Rij uit oin op dinsdag 5 november te komen spreken tij dens haar jaarlijkse presentatie 'Cijfers en Trends' voor adviseurs en vertegenwoordi gers van het midden- en kleinbedrijf. Deze keer werd die gegoten in de vorm van een ontbijtseminar in Port Zélande. Levensfasen Van Rij toont zich als een vis in het water als hij over zijn vakgebied spreekt. Op een voor iedereen aansprekende wijze, voorzien van snedige humor, legt hij als deskundige uit waarom een ondernemer voortdurend bezig moet blijven met de vraag op welke wijze het bedrijf in de toekomst stand kan houden. Want nu een leuke en succesvolle onderne ming hebben is één, maar die over vijfjaar nóg hebben is twéé. Onafgebroken spelen zich immers maatschappeUjke en technolo gische ontwikkelingen af, die direct inspelen op de vraag naar een bepaald product en daarmee óók op het bedrijf waarin dat pro duct omgaat. Om een en ander beter inzichtelijk te maken schetste Van Rij de levensfasen van een mens, die kort gezegd neerkomen op: De Flakkeese ondernemers welen nü hoe ze innoveren nunlen! I'.n pafisani hebben ze kunnen genieten van een stevig ontbijt, dat hen door de Rabobank werd aangeboden. 'opgaan, blinken en verzinken'. "Het is levensfasen eigen dat daar verwachtingspa tronen bij horen. Iedereen hoopt immers een gelukkig mens te worden. Maar daarvoor is nodig dat je een positief verwachtingspa troon hebt, er jezelf ervoor inspant én jezelf steeds weer afvraagt hoe ver je (al) op weg bent om dat geluk te realiseren. Om daarin te slagen is het nodig dat mensen worden gemotiveerd en dat hen ook de mogelijkhe den worden verschaft. Motivatie houdt in: ik bén gemotiveerd, ik wórdt gemotiveerd en ik motiveer anderen." Met de levensfasen van een ondernemer loopt ook de ontwikkeling van diens onder neming c.q. product parallel. Hiermee kom je op het terrein van de 'marketing': de ondernemer beziet in hoeverre productver nieuwing - innovatie - wenselijk dan wel mogelijk is. Productfasen "Evenals een mensenleven kent ook het innovatieproces fasen" legde Van Rij uit. "In de eerste fase, als je een nieuw product intro duceert, neem je bepaalde risico's. In de tweede fase begint het product op de markt afname te vinden. In de derde fase gebruikt (bijna) iedereen het. Maar als dan de vierde fase aanbreekt, gaat 't moeilijk worden. Het product bereikt namelijk een verzadigings punt. Oók hebben zich iimiiddels omstan digheden voorgedaan waardoor een andere situatie is ontstaan: ontwikkelingen op maat schappelijk en technologisch gebied. Bovendien zijn er breinen aan het werk gegaan die met nieuwere en betere produc ten komen, de zogenaamde verdringings- concurrentie. En hierop zal een ondernemer in moeten spelen, wil luj kunnen overleven." Overlevingsstrijd "Om te overleven heeft ieder mens van zijn voorgeslacht vermogens geërfd, die het best benut blijken te worden in tijden van druk" zo vervolgde Van Rij. "Daarbij gaat het tel kens weer om de vraag: hoe geef ik mijn individuele elementen een plaats in de samenleving? Een individualiseringsstrijd dus"; de 'ikïce b.v.' zo kenschetste Van Rij. "Vroeger lag hierbij het accent op dat wat gedaan werd, goed werd gedaan (doing the things right); tegenwoordig gaat het erom dat de góéde dingen worden gedaan (doing the right things). Ofwel: efficiency." In de overlevingsstrijd van een ondememer werden vroeger nieuwe producten gemaakt naar de wensen van de klant en werd er marktonderzoek gedaan naar kwahteitsver- betering. Daardoor groeiden niet alleen het resultaat en de kwaliteit maar nam ook de verdringingsconcurrentie toe, met als gevolg dat de ondememer wéér moest gaan innove ren. "Hóe geef je daar nu antwoord op?" zo vroeg Van Rij, en kwam daarmee aan bij zijn innovatiemethode. Van Rij-methode "Als je als ondememer wilt innoveren, moet je drie zaken helder hebben", deed Van Rij uit de doeken. "Eerst stel ik vast waar ik goed in ben. Met wat ik kan, ga ik een nieuw product leveren. En daarmee verwerf ik me een positie op de markt. Dat moeten de drie poten van je innovatieproces zijn en bij elk van die hou je voortdurend je sterke en zwakke kanten in de gaten. Zo krijg je een bepaalde marktpositie. En als er dan vijf jaren verstreken zijn, ben je óf met de tijd mee veranderd, óf je bent weg... Dus voor zijn toekomst zal een ondememer moeten bepalen wat 'ie wil en daarnaar z'n bedrijf bijstellen. Denkend met de hersens van z'n klant. Want daar vandaan moeten de ideeën komen en daar zit de benodigde creativi teit!" gaf Van Rij aan. "Als je nieuwe ideeën hebt, moetje als ondememer jezelf afvragen of je er markt voor hebt en of het product ook in je onderneming past. Zo ja, dan start je het proces van productontwikkeling." Maar het is wel van belang daarbij de klant te betrek ken, benadrukte Van Rij - een strategie waardoor je die niet meer kwijt raakt. Verder moeten er ook alle relevante disciplines bin nen het bedrijf bij worden betrokken. Die hebben immers allemaal hun eigen inzich ten, waarmee in snel tempo en met nauwe lijks kosten de haalbaarheid van innovatieve ideeën kan worden bekenen en uitgeselec teerd. "Op die wijze kun je wel 10 innovaties tegelijk bekijken en rolt daar zéker een nieuw product uit. Dan heb je én een bedrijf voor ondergang behoed én gezorgd voor uit straling van de onderneming, want daarmee bind je je klanten." Een gedeelte van het gebied waar de plannen ten uitvoer zullen worden gebracht. Voor een volle zaal in het 'Prieel' van 'De Staver' zijn dinsdagavond de ambitieuze plannen gepresenteerd voor het gebied rondom de haven van Sommelsdijk en het ha venkanaal in Middelhamis. Door middel van een maquette, diverse plantekeningen aan de wanden en een diapresentatie wer den de belangstellenden uit de gemeente Middelhamis op de hoogte gebracht van de plannen die ontwik keld zijn voor het karakteristieke havengebied. Ten noorden van de woonkernen Middelhar- nis en Sommelsdijk is een plan met woning bouw al volop in ontwikkeling; maar tussen die nieuwbouwwijk 'Westplaat' en de oude dorpskernen is geen goede verbinding in bouwkundig opzicht gelegd. Ook de bereik baarheid van de wijk behoeft nog enige aan passing. Voegen we daar nog het chronisch parkeerprobleem rondom winkelcentrum 'D'n Diek' en de wenselijkheid van een faceUft van de achterzijde van diverse win kels bij en iedereen is overtuigd van de noodzaak van verdere plannen. De plannen die zijn ontwikkeld komen glo baal gezien op het volgende neer: De haven kom in Sommelsdijk wordt gedeeltelijk ver legd en er wordt een appartementengebouw aan de noordkant gebouwd; het havenkanaal ten noorden van het winkelcentrum wordt gedempt, op die plaats wordt een bevoorra dingsweg voor de winkels aangelegd; een ander gedeelte van het plan omvat een nieuw kanaal ten noorden van het huidige havenka naal en het meest in het oog springende deel van het plan zijn het appartementencomplex en een aantal woningen aan weerzij den van de nieuwe singel. Inspraak Wethouder W.J. v.d. Kamp van Ruimtelijke Ordening opent de vergadering waarbij hij de bedoeling van de avond toelicht. De aan wezigen kunnen deze avond hun mening geven over de plannen en de reacties zullen in de verdere besluitvorming worden meege nomen. De plannen kunnen overigens ook nog op het gemeentehuis worden ingezien en tot 15 november kunnen de burgers ook daar hun reacties kwijt. Stedenbouwkundige, de heer Bakker legt uit hoe men de bestaande oude en nieuwe bebouwing in het plan met elkaar wil ver binden. De ontwerpers hebben bij het nieuw te bouwen 'Knooppunt' aan het eind van de Langeweg geprobeerd een nieuwe ring te creëren, die er weliswaar geheel anders uit gaat zien dan de Ringen van Sommelsdijk en Middelhamis, maar als idee toch iets pro beert weer te geven van een oude dorpskern. Het bestaande havenkanaal van Middelhar- nis wordt gedempt en op de plaats van de huidige dijk langs het kanaal wordt een nieuw twintig meter breed kanaal gegraven. Langs het water wordt een nieuwe dorpsrand van woningen aangelegd. Ook komt er in het verlengde van de Langeweg een verkeers- brug welke 'Westplaat' verbindt met de 'rest van de gemeente' en op diverse plaatsen worden er voetgangersbraggen over het water aangelegd. Doordat het kanaal 'opgeschoven' wordt komt er niet alleen ruimte voor woningbouw maar krijgen ook de winkels aan de achter kant mimte voor hun bevoorrading want er wordt een expeditiestraat aangelegd. Die zelfde winkels kunnen ook nog zo'n vijf meter uitbreiden en de plannenmakers hopen De zaterdag gehouden landelijke Startersdag van de Kamers van Koophandel heeft meer dan 15.000 belangstellenden getrokken. Dat zijn er veel meer dan de 8000 die de Kamers van Koophandel verwacht hadden. Op de vestigingen van Kamer Rotterdam zijn in totaal roim 2000 bezoekers geweest. In het Stadskantoor te Dordrecht werden 270 bezoekers geteld, aan het kantoor in Gouda 250 en op in het kantoor aan de Blaak 40 in Rotterdam stopte de teller bij 1500 mensen. Het was de eerste keer dat de KvK's op een dergelijke manier informatie gaven over het beginnen van een bedrijf. Op 24 plaatsen in het land konden potentiële ondernemers zich via infomarkten, workshops en individuele gesprekken op de hoogte stellen van wat er komt kijken bij het eigen-baas zijn. De Kamer had op veel minder belangstelMng gerekend gezien de slechte economische ontwikkelingen. Zij verwacht dat het komende jaar ongeveer 40.000 mensen een bedrijf beginnen. Dat zijn er veel minder dan de 63.700 van 2000 en de 58.900 van 2001. De collecte 'Geef voor Diabetes' heeft het volgende opgebracht: Middelhamis€1.948,28; Stad aan 't HaringvUet601,18; Goedereede, Havenhoofd en Oostdijk:748,05. Het Diabetes Fonds dankt alle gevers, col lectanten en iedereen die zich heeft ingezet om de collecte te doen slagen. Heeft u de collectanten gemist en wUt u het Diabetes Fonds alsnog steunen? U kunt uw gift overmaken op giro 5766, t.n.v. het Dia betes Fonds in Amersfoort. Voor verder informatie kunt u conctact opnemen met het Diabetes Fonds, telefoon: 033 4622055. dat de ondernemers van de gelegenheid gebruik maken om de achterkant van hun bedrijven op te knappen. "Die kant is niet bepaald de fraaiste", volgens Bakker. De havenkom van Sommelsdijk wordt iets anders aangelegd en er komt een woonge bouw met de voorkant in het water. Een heel belangrijk facet in het plan is de aanleg van 355 nieuwe parkeerplaatsen. Gezien het tekort aan parkeerruimte rondom het winkelcentrum is dit geen overbodige luxe. Wethouder v.d. Kamp verzekert dat dit gratis parkeerplaatsen zullen worden, wel zal er bij de te bouwen supermarkt een blau we zone worden ingesteld, waar voor beperkte tijd kan worden geparkeerd. De heer Schmit van de ontwikkelingsmaat schappij NBM Amstelland, schildert een idyllisch plaatje van het plan: er zal veel groen aanwezig zijn en er is aan de noord- oostkant een park geprojecteerd. Vissteigers zullen zeker niet ontbreken en 's winters zal er vanaf de wandelkaden kunnen worden genoten van de verrichtingen van de schaat sers op het nieuwe kanaal. Architect C. van der Ven gaat in op de bouw stijl van de diverse soorten woningen. Bij het ontwerp heeft hij ondervonden dat het heel moeilijk is om de karakteristieken van het oude havenkanaal vorm te geven binnen het nieuwe plan. Door aan de noordkant van het havenkanaal een lange rij huizen te plaat sen wil hij de sfeer oproepen van de patri- cierswoningen aan de Voostraat. De huizen zijn breed en hebben geen voortuin, dus "alle aandacht gaat uit naar de voordeur, evenals de huizen in oud-Sommelsdijk en Middelhamis", aldus Van der Ven. Bij de expeditiestraat zijn kleinere gebouwen geprojecteerd, dit moeten de landarbeiders huisjes voorstellen, al zullen ze nu worden gebruikt als garages en ateliers. Aan de zuid kant van het water bij het 'Knooppunt' is een 'bastion' gepland "een soort slot Loeves- tein", aldus Van der Ven. Dit slot krijgt vol gens hem een krachtige uitsttaling en zal bestaan uit vier woningen met vier woonla gen. "Heel ruime huizen die heel prijzig zul len zijn", aldus de architect. Ook zijn er woningen met glazen torens gesitueerd waar het zowel in de zomer als in de winter goed toeven zal zijn. Reacties Nadat de aanwezigen alle ruimte hebben gekregen om zich te verdiepen in de plannen aan de hand van verschillende bouwtekenin gen en een maquette is het woord aan de zaal. Op een vraag of er in het plan ook vol doende ruimte is voor senioren- en starters woningen antwoordt wethouder v.d. Kamp dat de laatstgenoemde zullen ontbreken, maar hij probeert binnen een ander gedeelte van het bestemmingsplan wel ruimte hier voor te krijgen. De wethouder verzekert dat als er zwaar wegende suggesties worden ingediend vanuit de bevolking het plan altijd nog kan worden bijgesteld. Een spreker namens de Stichting Beschermd Dorpsgezicht betreurt het dat de karakteris tieke havenkom van Sommelsdijk nu een grote gedaantewisseling moet ondergaan: "De eerst als zeer waardevol gekwalificeer de haven verandert nu in een waterpartij", aldus deze teleurgestelde bezoeker. Liever had hij gezien dat de havenkom werd geres taureerd en als parkeerplaats werd ingericht. Het verloren gaan van de havenkom kan ook geen genade vinden in de ogen van de heer Wessling. In zijn gesproken column sprak hij zijn afschuw over het plan, wat volgens hem de statige Voorstraat degradeerde tot een achterbuurt. Hij vindt dat andere gemeenten in de regio beter omgaan met hun erfgoed. Hij verwijt het gemeentebestuur dat het Sommelsdijk links laat liggen en alleen maar verliefd is op Middelhamis. Zijn con clusie was dat de gemeente een andere dis cussie had moeten voeren en niet toe moet geven aan de grootschaligheid van de tegen woordige bouwwaanzin. De wethouder verdedigt zich dat hij beleid uitvoert wat een vorig college heeft aange vangen; hij wil dit toch zo zorgvuldig moge lijk doen, "want de voorbereidingen hebben al heel veel geld gekost". Een ondememer van het bedrijventerrein is er bezorgd over dat bedrijven, bij eventuele uitbreidingen, geen kant meer op kurmen verder vreest hij klachten van overlast van de nieuwe bewoners rond het havenkanaal. De wethouder verzekerde hem dat de rech ten van de bedrijven in het bestemmingsplan gewaarborgd zijn. Medio volgend jaar verwacht Van de Kamp dat men de bouw zal aanvangen. Hij zal de opmerkingen van de avond meenemen in de verdere bestuurlijke afhandeling. De uitvoering van het fraai ogende bouwplan is weer een stukje dichterbij gekomen. Het is überhaupt belangrijk om het hele jaar door regelmatig de airco even aan te zetten. Een keer per week even de airco aanzetten voorkomt lekkages door uitdrogen van on derdelen in de airco. En een lekkende airco is een kwalijke zaak. Kwalijk voor uw por temonnee omdat u een extra reparatie moet laten uitvoeren die u nota bene had kunnen voorkomen. Maar ook kwalijk voor het milieu. Dat is een wat ingewikkelder ver haal. In de auto-airco zitten zogenoemde koude- middelen. Deze middelen bevatten CFK's en HFK's. CFK's tasten de ozonlaag aan en worden daarom in nieuwe airco's niet meer gebruikt. Zolang uw oude installatie met CFK lekdicht is, is er geen probleem. Dat is wettelijk toegestaan. Maar bij lekkage kan deze airco niet meer gerepareerd worden. U heeft dan de keuze om uw auto-airco te laten ombouwen naar een systeem waar HFK in zit of om de airco niet meer te laten repare ren. Wel een eventueel restant van het kou- demiddel laten verwijderen om verdere lek kage te voorkomen. HFK-gassen tasten de ozonlaag niet aan, maar als ze vrij komen in de atmosfeer dragen ze wel bij aan het broei kaseffect. Kortom: een lekkende airco is altijd een probleem en moet direct hersteld worden. Erkende bedrijven U kunt dus zelf bijdragen aan de conditie van uw airco maar het is ook belangrijk deze regelmatig te laten controleren. Controle kan door elk bij BOVAG aangesloten autobe drijf plaatsvinden. Maar installatie, service en onderhoudswerkzaamheden mogen uit sluitend worden gedaan door een bedrijf dat een STEK-erkenning heeft. STEK staat voor Stichting ErkenningsregeUng voor de Uitoe fening van het Koeltechnisch Installatiebe drijf. Bij een autobedrijf met STEK-erken ning werkt een auto-airco STEK-monteur die een speciale opleiding heeft gevolgd op dit gebied. Tips voor onderhoud Tenslotte nog enkele tips voor het onder houd van uw auto-airco: Scliakel de installatie enkele minuten na het starten van de motor in. Dit bespaart brandstof en onnodige slijtage van de koppeling van de compressor. Schakel de installatie alvast uit voordat u de motor uitzet. Dit voorkomt condens- vorming in de installatie en kans op stankoverlast. Hou de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt een verstopping van het systeem. Lees aandachtig het instructieboekje over het juiste gebmik van de airco. Laat uw airco installatie minstens eens per jaar controleren.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 11