Eilandelijke ondernemers weten nu
hoe ze moeten innoveren!
Grootse plannen rondom Sommelsdijicse
haven aan het publiek gepresenteerd
Auto-airco ook
in de winter gebruiken
ÉIIAtlDei-IIIEUWS
Uitslagen
Damclub
'Denk
en Zet'
Stichting Bejaardenwerlc
Diricsland organiseert
Ouderendag
Gewijzigde aanvangstijd
Geliandicaptenplatform
Uitslagen
'De Zwarte Pion'
Verdwijnen havenkom Sommelsdijk is voor sommigen teleurstellend!
Overweldigende belang
stelling Startersdag
Kamers van Koophandel
Opbrengsten collecte
Diabetes Fonds
"^^/y Maandag
4 november 2002
Molden beurs voor verzamelaars
in 'de Staver'!
Ing. C. van Rii vnrrrh tf^rlnT; nrf^^riiuitie 'Cijfers en Trends'van gezamenlijke Rabobanken
Nieuwe parkeerplaatsen
Bij de auto-airconditioning denken
we doorgaans alleen aan gebruik in
de zomer. Dit is een misverstand. De
airco kan prima gebruikt worden
voor ontwaseming van de ruiten
omdat de lucht uit de airco veel dro
ger is dan die uit de blower. En als u
het te koud vindt om de airco in
herfst of winter voor dit doel aan te
zetten dan kunt u daarbij gewoon de
kachel aanzetten. De lucht blijft dan
toch droog en is ook nog warm.
Regelmatig aanzetten voorkomt
problemen
PAGINA 13
VRIJDAG 8 NOVEMBER 2002
V MIDDELHARNIS/
SOMMELSDIJK
Afdeling 1
J. van Hoorn - J. A. DekkerO - 3
J. van den Ouden -1. Mackloet1 - 1
H. H, Verolme - C. Polder3 - O
A. Verolme-M. Klink1 - 1
W. Vroegindeweij - A. van der Veer ...0-3
Afdeling 2.
R. Jacobs - J. Jordaan3 - O
J. Groenendijk - B. du Pree3 - O
D.A. Doomhein - I. KoeseO - 3
J.A. Nipius - J. LodderO - 3
M. Prins - H. BijdevateO - 3
In afdeling 1 is J.A. Dekker in blakende
vorm, wat hij ook weer bewees tegen J. van
Hoorn. Na een slagzet naar dam, maakte hij
het knap af. J. van den Ouden en 1. Mackloet
speelden remise na een licht overwicht van
Mackloet. H.H. Verolme behaalde zijn eer
ste overwinning ten koste van C. Polder. A.
Verolme en M. Klink hielden het evenwicht
in hun partij, met remise als gevolg. W.
Vroegindeweij kwam tegen A. van der Veer
in de hekstelling terecht, wat voor Van der
Veer de winst opleverde. In afdeling 2 is het
verschil in kracht tussen de bovenste en
onderste helft helaas wat groot. Dat komt
door het teruglopende ledental, waardoor de
tweede en de derde afdeling moesten wor-
Donderdag 14 november wordt in Zorg
centrum 'Geldershof' in Dirksland een
Ouderendag georganiseerd van 10.00 tot
16.30 uur. Het programma voor deze dag
ziet er als volgt uit: tussen half tien en tien
uur worden de bezoekers ontvangen met
koffie, waarna burgemeester drs. S. Stoop
de dag zal openen. Verder wordt er infor
matie gegeven over de cursus Geheugen
training voor ouderen door de heer G.
Middelkoop, coördinator ouderenbeleid
Dienstencentrum Middelhamis ook is er
bingo met een drankje. Na de broodmaal
tijd worden er om ongeveer twee uur Oud
Hollandse liedjes gezongen met medewer
king van Gemengd koor 'Excelsior' en de
'Vutters', waarna om half vijf de dag
wordt afgesloten
Deelname aan de dag kan door telefonisch
te reserveren via de receptie van 'Gelders
hof', telefoon 602055 op werkdagen van
halfnegen tot half vijf. De kosten bedragen
3,50. Als er vervoer nodig is kan er wor
den gebeld met één van de volgende per
sonen: voor Dirksland: fam. A. Soldaat,
tel. 601885; fam. A.M. v.d. Kroon, tel.
601244; voor Melissant: fam. J. Bestman,
tel. 601845; voor Herkingen: fam. L. de
Geus, tel. 669313.
den samengevoegd. De vereniging hoopt
door de aanmelding van wat nieuwe (jonge)
leden de situatie weer terug gedraaid ken kan
worden.
De aanvangstijd van de themamiddag van
het Platform Gehandicaptenbeleid Goeree-
Overflakkee is gewijzigd. De middag vangt
13.30 uur aan en duurt tot 16.00 uur en wordt
gehouden in het 'Diekhuus' te Middelhamis.
Morgen, zaterdag 9 november, wordt in
recreatiecentrum 'de Staver' te Sommelsdijk
van 13.00-16.30 uur een beurs gehouden
voor verzamelaars van munten, postzegels,
eerste dagbrieven en klein antiek. De toe
gang is gratis; iedereen is welkom.
Overzicht voor ronde 10, in de huishoudelij
ke competitie van de schaakvereniging De
Zwarte Pion Middelhamis, gespeeld op 04-
11-2002:
Van.Hooff-Henneke1-0
Verolme-van den Ouden rem
Struik-Hameeteman0-1
Bom-v.d.Waal0-1
Lagendijk-Boeter1-0
CJ Smit-v.Prooijenrem
Peeman-Bosch1-0
Loosjes-Vis 1-0
Ant Visser-Lesuis1-0
Noordijk-Dupree0-1
M Lagendijk-d.Haan 1-0
Miimaar-Neleman 1-0
Een aantal ondernemers op Goeree-
Overflakkee heeft afgelopen dinsdag
het ontbijt op een wellicht wat andere
manier genuttigd dan ze gewend zijn:
gezamenlijk met adviseurs van de
eilandelijke Rabobanken, in Café
Caribe van Port Zélande én onder het
genot van een levendige en leerzame
presentatie door Ing. C. van Rij over
het thema 'Innovatie' - met nieuwe
dingen komen.
Ing. Van Rij
De heer Van Rij is directeur van Van Rij en
Van Toledo, adviesbureau voor marketing,
communicatie en innovatie. Ook is hij
docent bij IBO te Zeist en is hij al jaren inno
vator bij AKZO-Nobel. Van Rij ontwikkel
de een methode om snel, samen met alle
relevante bedrijfsdisciplines, kansrijke inno
vatieprojecten te realiseren. Daarbij worden
kansarme projecten gelijktijdig geëlimi
neerd, zonder dat het benodigde selectiepro
ces geld verslindt. Ondernemingen en
(sem)-overheid maken inmiddels gebruik
van Van Rij's methode. Hij won er de Inno
vatie Jaarprijs mee én hij werd genomineerd
voor 'Uitvinder van het jaar 2001
De Rabobank nodigde Ing. Van Rij uit oin
op dinsdag 5 november te komen spreken tij
dens haar jaarlijkse presentatie 'Cijfers en
Trends' voor adviseurs en vertegenwoordi
gers van het midden- en kleinbedrijf. Deze
keer werd die gegoten in de vorm van een
ontbijtseminar in Port Zélande.
Levensfasen
Van Rij toont zich als een vis in het water als
hij over zijn vakgebied spreekt. Op een voor
iedereen aansprekende wijze, voorzien van
snedige humor, legt hij als deskundige uit
waarom een ondernemer voortdurend bezig
moet blijven met de vraag op welke wijze
het bedrijf in de toekomst stand kan houden.
Want nu een leuke en succesvolle onderne
ming hebben is één, maar die over vijfjaar
nóg hebben is twéé. Onafgebroken spelen
zich immers maatschappeUjke en technolo
gische ontwikkelingen af, die direct inspelen
op de vraag naar een bepaald product en
daarmee óók op het bedrijf waarin dat pro
duct omgaat.
Om een en ander beter inzichtelijk te maken
schetste Van Rij de levensfasen van een
mens, die kort gezegd neerkomen op:
De Flakkeese ondernemers welen nü hoe ze innoveren nunlen! I'.n pafisani hebben ze kunnen genieten
van een stevig ontbijt, dat hen door de Rabobank werd aangeboden.
'opgaan, blinken en verzinken'. "Het is
levensfasen eigen dat daar verwachtingspa
tronen bij horen. Iedereen hoopt immers een
gelukkig mens te worden. Maar daarvoor is
nodig dat je een positief verwachtingspa
troon hebt, er jezelf ervoor inspant én jezelf
steeds weer afvraagt hoe ver je (al) op weg
bent om dat geluk te realiseren. Om daarin te
slagen is het nodig dat mensen worden
gemotiveerd en dat hen ook de mogelijkhe
den worden verschaft. Motivatie houdt in: ik
bén gemotiveerd, ik wórdt gemotiveerd en ik
motiveer anderen."
Met de levensfasen van een ondernemer
loopt ook de ontwikkeling van diens onder
neming c.q. product parallel. Hiermee kom
je op het terrein van de 'marketing': de
ondernemer beziet in hoeverre productver
nieuwing - innovatie - wenselijk dan wel
mogelijk is.
Productfasen
"Evenals een mensenleven kent ook het
innovatieproces fasen" legde Van Rij uit. "In
de eerste fase, als je een nieuw product intro
duceert, neem je bepaalde risico's. In de
tweede fase begint het product op de markt
afname te vinden. In de derde fase gebruikt
(bijna) iedereen het. Maar als dan de vierde
fase aanbreekt, gaat 't moeilijk worden. Het
product bereikt namelijk een verzadigings
punt. Oók hebben zich iimiiddels omstan
digheden voorgedaan waardoor een andere
situatie is ontstaan: ontwikkelingen op maat
schappelijk en technologisch gebied.
Bovendien zijn er breinen aan het werk
gegaan die met nieuwere en betere produc
ten komen, de zogenaamde verdringings-
concurrentie. En hierop zal een ondernemer
in moeten spelen, wil luj kunnen overleven."
Overlevingsstrijd
"Om te overleven heeft ieder mens van zijn
voorgeslacht vermogens geërfd, die het best
benut blijken te worden in tijden van druk"
zo vervolgde Van Rij. "Daarbij gaat het tel
kens weer om de vraag: hoe geef ik mijn
individuele elementen een plaats in de
samenleving? Een individualiseringsstrijd
dus"; de 'ikïce b.v.' zo kenschetste Van Rij.
"Vroeger lag hierbij het accent op dat wat
gedaan werd, goed werd gedaan (doing the
things right); tegenwoordig gaat het erom
dat de góéde dingen worden gedaan (doing
the right things). Ofwel: efficiency."
In de overlevingsstrijd van een ondememer
werden vroeger nieuwe producten gemaakt
naar de wensen van de klant en werd er
marktonderzoek gedaan naar kwahteitsver-
betering. Daardoor groeiden niet alleen het
resultaat en de kwaliteit maar nam ook de
verdringingsconcurrentie toe, met als gevolg
dat de ondememer wéér moest gaan innove
ren. "Hóe geef je daar nu antwoord op?" zo
vroeg Van Rij, en kwam daarmee aan bij zijn
innovatiemethode.
Van Rij-methode
"Als je als ondememer wilt innoveren, moet
je drie zaken helder hebben", deed Van Rij
uit de doeken. "Eerst stel ik vast waar ik
goed in ben. Met wat ik kan, ga ik een nieuw
product leveren. En daarmee verwerf ik me
een positie op de markt. Dat moeten de drie
poten van je innovatieproces zijn en bij elk
van die hou je voortdurend je sterke en
zwakke kanten in de gaten. Zo krijg je een
bepaalde marktpositie. En als er dan vijf
jaren verstreken zijn, ben je óf met de tijd
mee veranderd, óf je bent weg... Dus voor
zijn toekomst zal een ondememer moeten
bepalen wat 'ie wil en daarnaar z'n bedrijf
bijstellen. Denkend met de hersens van z'n
klant. Want daar vandaan moeten de ideeën
komen en daar zit de benodigde creativi
teit!" gaf Van Rij aan. "Als je nieuwe ideeën
hebt, moetje als ondememer jezelf afvragen
of je er markt voor hebt en of het product ook
in je onderneming past. Zo ja, dan start je het
proces van productontwikkeling." Maar het
is wel van belang daarbij de klant te betrek
ken, benadrukte Van Rij - een strategie
waardoor je die niet meer kwijt raakt. Verder
moeten er ook alle relevante disciplines bin
nen het bedrijf bij worden betrokken. Die
hebben immers allemaal hun eigen inzich
ten, waarmee in snel tempo en met nauwe
lijks kosten de haalbaarheid van innovatieve
ideeën kan worden bekenen en uitgeselec
teerd. "Op die wijze kun je wel 10 innovaties
tegelijk bekijken en rolt daar zéker een
nieuw product uit. Dan heb je én een bedrijf
voor ondergang behoed én gezorgd voor uit
straling van de onderneming, want daarmee
bind je je klanten."
Een gedeelte van het gebied waar de plannen ten uitvoer zullen worden gebracht.
Voor een volle zaal in het 'Prieel' van
'De Staver' zijn dinsdagavond de
ambitieuze plannen gepresenteerd
voor het gebied rondom de haven van
Sommelsdijk en het ha venkanaal in
Middelhamis. Door middel van een
maquette, diverse plantekeningen aan
de wanden en een diapresentatie wer
den de belangstellenden uit de
gemeente Middelhamis op de hoogte
gebracht van de plannen die ontwik
keld zijn voor het karakteristieke
havengebied.
Ten noorden van de woonkernen Middelhar-
nis en Sommelsdijk is een plan met woning
bouw al volop in ontwikkeling; maar tussen
die nieuwbouwwijk 'Westplaat' en de oude
dorpskernen is geen goede verbinding in
bouwkundig opzicht gelegd. Ook de bereik
baarheid van de wijk behoeft nog enige aan
passing. Voegen we daar nog het chronisch
parkeerprobleem rondom winkelcentrum
'D'n Diek' en de wenselijkheid van een
faceUft van de achterzijde van diverse win
kels bij en iedereen is overtuigd van de
noodzaak van verdere plannen.
De plannen die zijn ontwikkeld komen glo
baal gezien op het volgende neer: De haven
kom in Sommelsdijk wordt gedeeltelijk ver
legd en er wordt een appartementengebouw
aan de noordkant gebouwd; het havenkanaal
ten noorden van het winkelcentrum wordt
gedempt, op die plaats wordt een bevoorra
dingsweg voor de winkels aangelegd; een
ander gedeelte van het plan omvat een nieuw
kanaal ten noorden van het huidige havenka
naal en het meest in het oog springende deel
van het plan zijn het appartementencomplex
en een aantal woningen aan weerzij den van
de nieuwe singel.
Inspraak
Wethouder W.J. v.d. Kamp van Ruimtelijke
Ordening opent de vergadering waarbij hij
de bedoeling van de avond toelicht. De aan
wezigen kunnen deze avond hun mening
geven over de plannen en de reacties zullen
in de verdere besluitvorming worden meege
nomen. De plannen kunnen overigens ook
nog op het gemeentehuis worden ingezien
en tot 15 november kunnen de burgers ook
daar hun reacties kwijt.
Stedenbouwkundige, de heer Bakker legt uit
hoe men de bestaande oude en nieuwe
bebouwing in het plan met elkaar wil ver
binden. De ontwerpers hebben bij het nieuw
te bouwen 'Knooppunt' aan het eind van de
Langeweg geprobeerd een nieuwe ring te
creëren, die er weliswaar geheel anders uit
gaat zien dan de Ringen van Sommelsdijk en
Middelhamis, maar als idee toch iets pro
beert weer te geven van een oude dorpskern.
Het bestaande havenkanaal van Middelhar-
nis wordt gedempt en op de plaats van de
huidige dijk langs het kanaal wordt een
nieuw twintig meter breed kanaal gegraven.
Langs het water wordt een nieuwe dorpsrand
van woningen aangelegd. Ook komt er in het
verlengde van de Langeweg een verkeers-
brug welke 'Westplaat' verbindt met de 'rest
van de gemeente' en op diverse plaatsen
worden er voetgangersbraggen over het
water aangelegd.
Doordat het kanaal 'opgeschoven' wordt
komt er niet alleen ruimte voor woningbouw
maar krijgen ook de winkels aan de achter
kant mimte voor hun bevoorrading want er
wordt een expeditiestraat aangelegd. Die
zelfde winkels kunnen ook nog zo'n vijf
meter uitbreiden en de plannenmakers hopen
De zaterdag gehouden landelijke Startersdag
van de Kamers van Koophandel heeft meer
dan 15.000 belangstellenden getrokken. Dat
zijn er veel meer dan de 8000 die de Kamers
van Koophandel verwacht hadden. Op de
vestigingen van Kamer Rotterdam zijn in
totaal roim 2000 bezoekers geweest. In het
Stadskantoor te Dordrecht werden 270
bezoekers geteld, aan het kantoor in Gouda
250 en op in het kantoor aan de Blaak 40 in
Rotterdam stopte de teller bij 1500 mensen.
Het was de eerste keer dat de KvK's op een
dergelijke manier informatie gaven over het
beginnen van een bedrijf. Op 24 plaatsen in
het land konden potentiële ondernemers zich
via infomarkten, workshops en individuele
gesprekken op de hoogte stellen van wat er
komt kijken bij het eigen-baas zijn.
De Kamer had op veel minder belangstelMng
gerekend gezien de slechte economische
ontwikkelingen. Zij verwacht dat het
komende jaar ongeveer 40.000 mensen een
bedrijf beginnen. Dat zijn er veel minder dan
de 63.700 van 2000 en de 58.900 van 2001.
De collecte 'Geef voor Diabetes' heeft het
volgende opgebracht:
Middelhamis€1.948,28;
Stad aan 't HaringvUet601,18;
Goedereede, Havenhoofd
en Oostdijk:748,05.
Het Diabetes Fonds dankt alle gevers, col
lectanten en iedereen die zich heeft ingezet
om de collecte te doen slagen.
Heeft u de collectanten gemist en wUt u het
Diabetes Fonds alsnog steunen? U kunt uw
gift overmaken op giro 5766, t.n.v. het Dia
betes Fonds in Amersfoort. Voor verder
informatie kunt u conctact opnemen met het
Diabetes Fonds, telefoon: 033 4622055.
dat de ondernemers van de gelegenheid
gebruik maken om de achterkant van hun
bedrijven op te knappen. "Die kant is niet
bepaald de fraaiste", volgens Bakker. De
havenkom van Sommelsdijk wordt iets
anders aangelegd en er komt een woonge
bouw met de voorkant in het water.
Een heel belangrijk facet in het plan is de
aanleg van 355 nieuwe parkeerplaatsen.
Gezien het tekort aan parkeerruimte rondom
het winkelcentrum is dit geen overbodige
luxe. Wethouder v.d. Kamp verzekert dat dit
gratis parkeerplaatsen zullen worden, wel
zal er bij de te bouwen supermarkt een blau
we zone worden ingesteld, waar voor
beperkte tijd kan worden geparkeerd.
De heer Schmit van de ontwikkelingsmaat
schappij NBM Amstelland, schildert een
idyllisch plaatje van het plan: er zal veel
groen aanwezig zijn en er is aan de noord-
oostkant een park geprojecteerd. Vissteigers
zullen zeker niet ontbreken en 's winters zal
er vanaf de wandelkaden kunnen worden
genoten van de verrichtingen van de schaat
sers op het nieuwe kanaal.
Architect C. van der Ven gaat in op de bouw
stijl van de diverse soorten woningen. Bij
het ontwerp heeft hij ondervonden dat het
heel moeilijk is om de karakteristieken van
het oude havenkanaal vorm te geven binnen
het nieuwe plan. Door aan de noordkant van
het havenkanaal een lange rij huizen te plaat
sen wil hij de sfeer oproepen van de patri-
cierswoningen aan de Voostraat. De huizen
zijn breed en hebben geen voortuin, dus
"alle aandacht gaat uit naar de voordeur,
evenals de huizen in oud-Sommelsdijk en
Middelhamis", aldus Van der Ven. Bij de
expeditiestraat zijn kleinere gebouwen
geprojecteerd, dit moeten de landarbeiders
huisjes voorstellen, al zullen ze nu worden
gebruikt als garages en ateliers. Aan de zuid
kant van het water bij het 'Knooppunt' is een
'bastion' gepland "een soort slot Loeves-
tein", aldus Van der Ven. Dit slot krijgt vol
gens hem een krachtige uitsttaling en zal
bestaan uit vier woningen met vier woonla
gen. "Heel ruime huizen die heel prijzig zul
len zijn", aldus de architect. Ook zijn er
woningen met glazen torens gesitueerd waar
het zowel in de zomer als in de winter goed
toeven zal zijn.
Reacties
Nadat de aanwezigen alle ruimte hebben
gekregen om zich te verdiepen in de plannen
aan de hand van verschillende bouwtekenin
gen en een maquette is het woord aan de
zaal. Op een vraag of er in het plan ook vol
doende ruimte is voor senioren- en starters
woningen antwoordt wethouder v.d. Kamp
dat de laatstgenoemde zullen ontbreken,
maar hij probeert binnen een ander gedeelte
van het bestemmingsplan wel ruimte hier
voor te krijgen. De wethouder verzekert dat
als er zwaar wegende suggesties worden
ingediend vanuit de bevolking het plan altijd
nog kan worden bijgesteld.
Een spreker namens de Stichting Beschermd
Dorpsgezicht betreurt het dat de karakteris
tieke havenkom van Sommelsdijk nu een
grote gedaantewisseling moet ondergaan:
"De eerst als zeer waardevol gekwalificeer
de haven verandert nu in een waterpartij",
aldus deze teleurgestelde bezoeker. Liever
had hij gezien dat de havenkom werd geres
taureerd en als parkeerplaats werd ingericht.
Het verloren gaan van de havenkom kan ook
geen genade vinden in de ogen van de heer
Wessling. In zijn gesproken column sprak
hij zijn afschuw over het plan, wat volgens
hem de statige Voorstraat degradeerde tot
een achterbuurt. Hij vindt dat andere
gemeenten in de regio beter omgaan met hun
erfgoed. Hij verwijt het gemeentebestuur dat
het Sommelsdijk links laat liggen en alleen
maar verliefd is op Middelhamis. Zijn con
clusie was dat de gemeente een andere dis
cussie had moeten voeren en niet toe moet
geven aan de grootschaligheid van de tegen
woordige bouwwaanzin.
De wethouder verdedigt zich dat hij beleid
uitvoert wat een vorig college heeft aange
vangen; hij wil dit toch zo zorgvuldig moge
lijk doen, "want de voorbereidingen hebben
al heel veel geld gekost".
Een ondememer van het bedrijventerrein is
er bezorgd over dat bedrijven, bij eventuele
uitbreidingen, geen kant meer op kurmen
verder vreest hij klachten van overlast van
de nieuwe bewoners rond het havenkanaal.
De wethouder verzekerde hem dat de rech
ten van de bedrijven in het bestemmingsplan
gewaarborgd zijn.
Medio volgend jaar verwacht Van de
Kamp dat men de bouw zal aanvangen.
Hij zal de opmerkingen van de avond
meenemen in de verdere bestuurlijke
afhandeling. De uitvoering van het fraai
ogende bouwplan is weer een stukje
dichterbij gekomen.
Het is überhaupt belangrijk om het hele jaar
door regelmatig de airco even aan te zetten.
Een keer per week even de airco aanzetten
voorkomt lekkages door uitdrogen van on
derdelen in de airco. En een lekkende airco
is een kwalijke zaak. Kwalijk voor uw por
temonnee omdat u een extra reparatie moet
laten uitvoeren die u nota bene had kunnen
voorkomen. Maar ook kwalijk voor het
milieu. Dat is een wat ingewikkelder ver
haal.
In de auto-airco zitten zogenoemde koude-
middelen. Deze middelen bevatten CFK's
en HFK's. CFK's tasten de ozonlaag aan en
worden daarom in nieuwe airco's niet meer
gebruikt. Zolang uw oude installatie met
CFK lekdicht is, is er geen probleem. Dat is
wettelijk toegestaan. Maar bij lekkage kan
deze airco niet meer gerepareerd worden. U
heeft dan de keuze om uw auto-airco te laten
ombouwen naar een systeem waar HFK in
zit of om de airco niet meer te laten repare
ren. Wel een eventueel restant van het kou-
demiddel laten verwijderen om verdere lek
kage te voorkomen. HFK-gassen tasten de
ozonlaag niet aan, maar als ze vrij komen in
de atmosfeer dragen ze wel bij aan het broei
kaseffect. Kortom: een lekkende airco is
altijd een probleem en moet direct hersteld
worden.
Erkende bedrijven
U kunt dus zelf bijdragen aan de conditie
van uw airco maar het is ook belangrijk deze
regelmatig te laten controleren. Controle kan
door elk bij BOVAG aangesloten autobe
drijf plaatsvinden. Maar installatie, service
en onderhoudswerkzaamheden mogen uit
sluitend worden gedaan door een bedrijf dat
een STEK-erkenning heeft. STEK staat voor
Stichting ErkenningsregeUng voor de Uitoe
fening van het Koeltechnisch Installatiebe
drijf. Bij een autobedrijf met STEK-erken
ning werkt een auto-airco STEK-monteur
die een speciale opleiding heeft gevolgd op
dit gebied.
Tips voor onderhoud
Tenslotte nog enkele tips voor het onder
houd van uw auto-airco:
Scliakel de installatie enkele minuten na
het starten van de motor in. Dit bespaart
brandstof en onnodige slijtage van de
koppeling van de compressor.
Schakel de installatie alvast uit voordat u
de motor uitzet. Dit voorkomt condens-
vorming in de installatie en kans op
stankoverlast.
Hou de luchtinlaten vrij van blad en vuil.
Dit voorkomt een verstopping van het
systeem.
Lees aandachtig het instructieboekje over
het juiste gebmik van de airco.
Laat uw airco installatie minstens eens
per jaar controleren.