Paulus, de Reformatie
en de eenheid van de lierk
VOGEL-
TENTOONSTELUNG
I Automobielbedrijf Witvliet B.V.
omantische kaarten
Doet jouw f ietslicht het?
tl
Voorspeelmiddag
'De Deltastreek'
jamilieherichten
Ford-dealer Witvliet
Een advertentie In Ellanden-Nieuws heeft aftijd succes
'Laatje zien '-campagne van start
EIIAIiDpl-raEUWS
Start kaartverkoop
W.W.Z.-Kerst concerten
Eilanden-Nieuws
van de Eerste Ftakkeese Vogelvereniging
STIJDE"^
TIJDENS DE VOGELTENTOONSTELLING IN ONS BEDRIJF
TOEGANG GRATIS; tot ziens op de vogel- en autoshow
MIDDELHARNIS - Onder auspiciën
van het regionale comité Goeree-
Overflakkee van de stichting 'In de
Rechte Straat' vond op 31 oktober jl.
de jaarlijkse herdenking van de
Reformatie plaats. Sprekers waren dr.
T.E. van Spanje, hervormd predikant
te Ooltgensplaat en ds. R. Kok, Chr.
Ger. predikant te Sliedrecht. De her
vormde zangvereniging 'Jeduthun'
o.l.v. dirigent Jan Wisse en koororga
nist Bart Jaap de Bakker, leverde een
zeer gewaardeerde bijdrage op deze
samenkomst. De samenzang werd
begeleid door de plaatselijke organist
Paul Kieviet.
is het blad voor uw
in de showroom van
Doncle''<^®9
7 novennbe»"-"
ovennbei
^^^^.^."/nlvemi'-
.20
.10.00
..10
OO tot 22.00 uur
00tot22.00uur
OO tot 17.00
Zaterdag
Official Ford-dealer voor Goeree-Overflakkee
Kon. Julianaweg 60, 3241 XC MIDDELHARNIS. Tel. (0187) 482644
voor verloving of huwelijk
Gebr. De Waal Drukkerij
(0187) 47 10 20
PAGINA 6
^^g^^gg^^g.
DINSDAG 5 NOVEMBER 2002
De eerste spreker, ds. Van Spanje, had als
thema: 'Paulus, de Reformatie en de eenheid
van de kerk'. Hij belichtte dit thema naar
aanleiding van Romeinen 1:16 en 17. Daar
bij maakte hij twee grote sprongen in de tijd.
De rode draad door zijn referaat was 'de een
heid van de kerk'
De belangrijkste thema's van de Reformatie
gaan terug op de apostel Paulus. Dus ook het
Sola Scriptura. Het centrale leerstuk van de
rechtvaardiging van de goddeloze door het
geloof alleen gaat evenzeer terug op Paulus.
Luther heeft dit ontdekt door onder meer
psalm 51 te bestuderen. Zijn nieuwe inzich
ten waren vooral gegrond op de brief aan de
Romeinen en de Galaten. In de loop van de
tijd waren er echter verschillende dingen
ondergesneeuwd. Hierbij moest vooral
gedacht worden aan de consequentie van de
leer van de rechtvaardiging. Het is dan ook
van belang na te gaan waarom Paulus de
brief aan de Romeinen geschreven heeft.
In het jaar 49 was er in Rome een opstand
van de Joden uitgebroken. Het gevolg was
dat keizer Claudius alle Joden de stad uitzet
te. Dit had grote gevolgen voor de plaatselij
ke christelijke gemeente. Alleen de christe
nen uit de heidenen bleven achter. Vanaf dat
moment bestond de gemeente dus uitslui
tend uit christenen uit de heidenen. Dat had
gevolgen voor het karakter van de gemeente:
de Joden waren sterk gehecht aan de wet, de
heidenen waren er vrij van. Enkele jaren
later, in 53, bepaalde de opvolger van Clau
dius, keizer Nero, dat de Joden weer terug
mochten komen naar Rome. Een confronta
tie tussen beide groepen van christenen bleef
niet uit. Joden en heidenen hadden immers
een totaal verschillende achtergrond. Deze
culturele verschillen leidden tot een onder
linge verkettering. Paulus zag zich dus
geroepen om de eenheid in de gemeente te
herstellen. Hij deed dit door terug te gaan
naar de basis. Die basis was de rechtvaardi
ging van de goddeloze. Culturele verschillen
zijn voor God onbelangrijk. Het Jood zijn is
geen excuus: zij worden door de wet veroor
deeld. De gehele wereld is strafwaardig voor
God. Op deze wijze bracht de apostel de par
tijen tot elkaar. Ze moesten elkaar aanvaar
den zoals ook Christus ons aanvaardt.
Wat heeft dit alles ons nu zeggen? Wel, de
consequentie van de rechtvaardiging door
het geloof alleen is het aanvaarden van
elkaar. Wij zijn allemaal even slecht. We
worden alleen zalig door genade! Dat moet
de basis zijn voor de eenheid in de kerk.
Haar verdeeldheid is dan ook strijdig met
haar wezen. Christus bad: 'opdat zij allen
één zijn'. We moeten God danken voor het
licht op de kandelaar. De Reformatie was
ook een strijd om de eenheid van de kerk.
Luther wilde in de kerk van Rome blijven
staan. Zijn intentie was de aanvaarding van
elkaar ondanks de grote verschillen. Het
zoeken naar eenheid is dan ook een refoma-
torische plicht. Dat betekent echter niet dat
we de verschillen maar moeten wegpoetsen.
Het verdriet van de afscheiding moet niet
onderschat worden. Toch moeten we op
grond van de rechtvaardiging van de godde
loze door het geloof elkaar respecteren. En
dat ondanks de kerkmuren. Het gaat om de
eenheid van het Sola Scriptura.
Dit is ook een vraag naar de eenheid van de
Reformatie in onze tijd. Ook een vraag om
de eenheid van de plaatselijke gemeente.
Mogen wij die proeven in onze gemeenten?
In de jonge kerken van Oost-Afrika zijn
onze onderlinge verschillen niet uit te leg
gen. Op het zendingsveld is er veel meer
eenheid op basis van de Heilige Schrift. Bij
ons is er helaas veel kerkelijke verdeeldheid.
Mensen staan tegenover elkaar met verschil
lende meningen. Dat is schuld, die we moe
ten erkennen en belijden voor God. De
zonen en dochters van de Reformatie moe
ten elkaar, in het buigen voor Gods Woord,
wederzijds erkennen en aanvaarden. Dit kan
alleen in erkenning en aanvaarding van de
Heilige Schrift. God rechtvaardigt zondaren.
Geen mensen met een eigen mening of trou
we kerkmensen. Wie dit verstaat, wil ook de
ander aanvaarden. Vanuit deze grondhou
ding moeten we de hand naar de Reformatie
uitstrekken en met elkaar de eenheid zoeken.
Vanuit de jeugd is er een roep naar eenheid.
Predikanten moeten en kunnen dat verlan
gen gaande houden. Laten we dat doen van
ganser harte! Jezus bad: 'opdat zij allen één
zijn'. God verzamelt geen losse individuen,
maar een gemeente. "Neemt dan elkaar aan
gelijk Christus ons aangenomen heeft".
De tweede spreker, ds. Kok, had als thema:
'Beven voor het Woord' Dit naar aanleiding
van Jesaja 66:1 en 2. In deze tijd gaan de
mensen nog door dezelfde crisis heen als in
de Middeleeuwen. Het Woord was toen
ingekaderd in filosofische begrippen. Alleen
de theologen leggen de Schrift uit. Zij beslis
sen of iets goed of niet goed is. Zo wordt het
Woord een boodschap van beneden naar
boven. God neemt echter Zelf het initiatief.
Ons hart verzet zich daartegen. De grote
vraag van veel mensen in onze tijd is iriet
meer: "Hoe krijg ik een rechtvaardig God,
maar is God er nog wel". De oorzaak hiervan
is dat we de Bijbel niet meer serieus nemen.
Het geloven daarvan is lang niet meer van
zelfsprekend. De duivel is uit op de ver
draaiing van Gods Woord. Toch is het Sola
Scriptura nog steeds één van de grondslagen
Op 11 november gaat de kaartverkoop
van start voor twee ongetwijfeld prachti
ge Advent/Kerst concerten. De organisa
tie van deze concerten is in handen van
de Stichting "Wereld Wijde Zending"-
concerten uit Dirksland.
Het eerste concert vindt plaats op 7
december in de Maria Magdalena kerk
in Goes.
Aan dit concert werken mee:
- Groot samengesteld mannenkoor "De
Lofzang"uit Goes en "Elim" uit s'Gra-
venpolder), o.l.v. A. Overbeeke en K. v/d
Steenhoven en H. Ruitenbeek en J. Oreel,
orgel.
- Groot samengesteld jongerenkoor "Con
Amore"uit Dirksland en "Jigdaljahu" uit
Barendrecht, o.l.v: W.A. en Hertog en R.
van Ommen, orgel.
- Pieter Heykoop - orgelsoli en begelei
ding samenzang.
Toegang volwassenen: 4,- en kinderen t/m
12jaar:€2,50
Kaarten voor dit concert zijn te koop bij:
Boekhandel Hoekman in Yerseke
Boekhandel Tolle Lege in Goes
De Zeeuwse boekenkamer
in 's-Gravenpolder
Boekhandel Den Hertog in Middelburg
'WWZ-concerten tel: 0187-603510
Via wwz-concerten@hetnet.nl
Het tweede concert is op 14 december
in de Herv.kerk te Tholen m.m.v.:
- Groot samengesteld jongerenkoor ("Con
Amore" uit Dirksland en "Jigdaljahu" uit
Barendrecht) o.l.v.: W.A. den Hertog en
R. van Ommen, orgel.
- Lydia Struijk - sopraan
- Hendrie Westra - marimba
- Henk-Jan Drost en Stephan Koppelaar -
trompet
- Pieter Heykoop - orgelsoli en begelei
ding samenzang
Toegang volwassenen: 5,- en kinderen t/m
12jaar:€2,50
Kaarten voor dit concert zijn te koop bij:
Boekhandel Oostdijk in Tholen
Boekhandel Kleppe in Scherpenisse
Boekhandel Hoekman in Yerseke
Boekhandel v/d Boom in Sommelsdijk
Boekhandel Akershoek in Ouddorp
WWZ-concerten tel: 0187- 603510
Via www.wwz-concerten.nl
Zaterdag 9 november a.s. start
muziekschool 'de Deltastreek' weer
met de eerste voorspeelmiddag van
het nieuwe seizoen. De leerlingen van
docent Hugo Verweij, klein- en groot
koper, treden dan voor het voetlicht.
Dit maal in verenigingsgebouw 'De
Dorpstienden' in Ouddorp. Ook het
jeugdorkest van brassband 'Concor
dia' verleent deze middag haar mede
werking. De voorspeelmiddagen ken
merken zich meestal door een gezelli
ge, informele sfeer. Het programma
begint om 15.00 uur. De organisatie
hoopt op veel publiek. Ouders en
andere familieleden, maar ook
belangstellenden, zijn van harte wel
kom.
Hugo Verweij wil ook nog wat informatie
kwijt over 'zijn' kinderen. De groep van
negen leerlingen die deze middag voor het
voetlicht treedt, mag gerust een jonge
groep worden genoemd. De jongsten zijn 9
jaar, de oudsten 13. Dat houdt vanzelf ook
in dat er relatief veel eenvoudige muziek
gespeeld zal worden. Van de negen kinde
ren zijn er drie pas in september begonnen
met hun eerste instrumentale les. Denk nu
niet: "ach, die beginners is niks aan om
naar te luisteren". U zou uzelf tekort doen,
want ondanks de lage moeilijkheidsgraad
van veel stukjes zijn er toch interessante
dingen te horen. Bovendien leveren ook
mensen die hun A-diploma al op zak heb
ben een bijdrage aan deze middag; ook zij
zorgen voor een behoorlijk stuk muziek. Al
met al een prima gelegenheid om weer eens
op een andere manier kennis te maken met
de rijke blaasmuziekcultuur op de kop van
het eiland. Want waar de grote orkesten uit
deze streek flink aan de weg timmeren om
zich te laten gelden, daar timmeren de leer
lingen aan dezelfde muzikale weg om later
deel uit te kunnen maken van zo'n orkest.
Daarom: welkom in de Dorpstienden op 9
november om 15.00 uur.
De opbrenst van dit concert is bestemd voor
het werk van de stichting O.Z.O. (Onderiin-
ge Zorg Oekraïne).
Beide concerten vangen aan om 20.00 uur en
de kerk is open om 19.00 uur.
van de kerk. Luther poneerde in zijn eerste
stelling, dat het Woord de ware schat van de
kerk is. Ondanks de vele tegenstand hield hij
dat vol.
Dat was ook zo in de tijd van Jesaja. Aan het
eind van de ballingschap kreeg het volk van
Israël de boodschap dat het mocht terugke
ren naar hun eigen land. Het volk wilde God
echter met allerlei dingen tevreden stellen.
Zo verviel het in een eigenwillige gods
dienst. Net zoals het in de Middeleeuwen
met Tetzel het geval was. In Jesaja 66 komen
we een aantal kenmerken tegen van een
leven met de Heere. Onder andere het besef
zelf niets te kunnen aandragen waarmee God
tevreden kan worden gesteld. Armen zijn
dan niet verdienstelijk omdat zij arm zijn.
Anderzijds zijn de rijken niet verwerpelijk
omdat zij rijk zijn. De Bijbel spreekt over de
armen van geest. Dat zijn mensen die weten
dat ze op grond van eigen verdienste aan
God in tijd en eeuwigheid niet kunnen vol
doen. De ware arme beseft zijn ellendige
toestand. Zijn gerechtigheid is als een weg-
werpelijk kleed. Dat besefte ook Luther.
Christus was, zo wist hij, om ons arm gewor
den daar Hij rijk was. Zijn laatste woorden,
voor zijn sterven, waren dan ook: "Wij zijn
bedelaars, dat is waar". Zo was hij altijd
bedelmonnik gebleven. Bedelen aan de
troon van Gods genade. De rijke weet zich
daarentegen rijk en verrijkt. Nooit is hij arm
voor God geworden. Die biedt hem echter
ogenzalf en dat zonder prijs.
Het Woord, in de hand van de Heilige Geest,
werkt verslagenheid. De schuldbrief wordt
thuis bezorgd door het zwaard van de Geest.
Verslagenheid is onmisbaar. De mate is van
minder belang. Maar het Woord spreekt er
van. Uit mij geen vrucht meer in der eeuwig
heid. Dat is beven voor het Woord. Evenwel
niet alle beven is gelijk. Er is een beven van
ouderdom. Er is een beven als de Heere terug
zal komen op de wolken van de hemel. Dat
laatste kan een slaafse vrees zijn. Het echte
beven is een uiting van kinderlijke vrees en
ontzag voor de Heere. Een blijk van gewilli
ge onderwerping aan het Woord. Het besef
tegen een goeddoend God te hebben gezon
digd. Geen angst in de eerste plaats voor het
oordeel. Wel is er een angst voor de zonde.
Het is een uitzien naar het heil. Komt allen tot
Mij die vermoeid en belast zijt. Bij Hem is er
vergeving. Wij zijn vaak te druk om te luiste
ren naar de oproep om tot Hem te komen.
Beven voor het Woord is liefhebben.
Beslistheid. Net als Luther: "Hier sta ik, ik
kan niet anders". God ziet vol zorg op ons.
Op deze zal ik zien. Zijn oog slaat mij in
liefde gade. Dat is rijke zaligheid. We moe
ten knielen bij dat Woord. God geeft dat op
het gebed. Dan kunnen we roemen in God en
prijzen we het onfeilbaar Woord.
Er mag teruggezien worden op een geze
gende samenkomst. De collecte, bestemd
voor het onderhoud en de theologische
opleiding van twee Poolse ex-priesters,
bracht (inclusief de op de bank ontvangen
giften) het mooie bedrag op van
1.891,93. Daarvoor hartelijk dank!
X
5^0
fo
OaO
M
X
R
Het wordt weer vroeg donker. Regenbuien en
mist horen ook deze herfst weer tot de voorspel
bare weersomstandigheden. Voor fietsers en
bromfietsers is het daarom belangrijk zichtbaar
te blijven in het verkeer. Met de campagne'Laat
je zien' wil de Verenigde Verkeers Veiligheids
Organisatie 3VO het gebruik van goede verlich
ting op fiets en bromfiets stimuieren.'Laat je
zien' gaat 24 oktober van start.
Ruim 60% van de
schoolgaande jeugd tus
sen de 12 en 18 jaar rijdt
in de avondspits in het
donl<er zonder licht. Met
goede verlichting kun
nen ook dit najaar weer
veel ongelukken worden
voorkomen. Uit een
onderzoek onder aange
reden fietsers die geen
licht aan hadden, gaf
30% aan dat het onge
luk waarschijnlijk niet
was gebeurd wanneer
verlichting was gevoerd.
Licht Is verplicht
Om als (brom)fietser
goed zichtbaar te zijn in
het verkeer is verlichting
voor en achter vanzelf
sprekend. Ook de retro-
reflecterende strips op
fietsbanden zijn wette
lijk verplicht, net als de
reflector boven het ach
terwiel en in de trap
pers.
Reflecterende
strepen op jas en tas
Fietsers en bromfietsers
kunnen verder beter
zichtbaar zijn in het ver
keer door contrastrijke
kleding te dragen (bij
voorbeeld jassen en tas-
De campagne 'Laat je zien' is een initiatief
van 3V0, ANWB, Bovag, OM, KLPD, Ministerie
van Verkeer en Waterstaat, NPI en Verbond
van Verzekeraars.'Laat je zien' wordt onder
steund door Axa-Basta, Vredestein, Shimano,
3M Innovation en Postbank.
Voor meer informatie kunt u terecht op de
website van 3V0 (www.3vo.nl) of
teL(035)524 88 00.
de politie. Gebleken is
dat dan het aantal fiet
sers en bromfietsers met
verlichting toeneemt.
Plaatselijke afdelingen
van 3V0 haken daarop
in door onder meer
fietsverlichtingscontro-
les op scholen te hou
den.
sen met reflecterende
strepen) en bij zware
regenval, mist en
sneeuwval de lichten
aan te hebben.
Geadviseerd wordt
regelmatig de verlich
ting van je (brom)fiets te
controleren.
Politiecontroles
De voorlichtingscam
pagne valt samen met
gerichte controles door
3VO zet zich in voor een verkeersveilige leef
omgeving. U kunt ons daarbij steunen door
deel te nemen aan onze campagnes.
Financieel kunt u ons helpen door lid te wor
den van onze vereniging of door een vrijwilli
ge bijdrage over te maken op bank
rekeningnummer 66 11 25 149
t.n.v. Fonds Verkeers-
velligheidsprojecten
te Huizen.