Paulus, de Reformatie en de eenheid van de lierk VOGEL- TENTOONSTELUNG I Automobielbedrijf Witvliet B.V. omantische kaarten Doet jouw f ietslicht het? tl Voorspeelmiddag 'De Deltastreek' jamilieherichten Ford-dealer Witvliet Een advertentie In Ellanden-Nieuws heeft aftijd succes 'Laatje zien '-campagne van start EIIAIiDpl-raEUWS Start kaartverkoop W.W.Z.-Kerst concerten Eilanden-Nieuws van de Eerste Ftakkeese Vogelvereniging STIJDE"^ TIJDENS DE VOGELTENTOONSTELLING IN ONS BEDRIJF TOEGANG GRATIS; tot ziens op de vogel- en autoshow MIDDELHARNIS - Onder auspiciën van het regionale comité Goeree- Overflakkee van de stichting 'In de Rechte Straat' vond op 31 oktober jl. de jaarlijkse herdenking van de Reformatie plaats. Sprekers waren dr. T.E. van Spanje, hervormd predikant te Ooltgensplaat en ds. R. Kok, Chr. Ger. predikant te Sliedrecht. De her vormde zangvereniging 'Jeduthun' o.l.v. dirigent Jan Wisse en koororga nist Bart Jaap de Bakker, leverde een zeer gewaardeerde bijdrage op deze samenkomst. De samenzang werd begeleid door de plaatselijke organist Paul Kieviet. is het blad voor uw in de showroom van Doncle''<^®9 7 novennbe»"-" ovennbei ^^^^.^."/nlvemi'- .20 .10.00 ..10 OO tot 22.00 uur 00tot22.00uur OO tot 17.00 Zaterdag Official Ford-dealer voor Goeree-Overflakkee Kon. Julianaweg 60, 3241 XC MIDDELHARNIS. Tel. (0187) 482644 voor verloving of huwelijk Gebr. De Waal Drukkerij (0187) 47 10 20 PAGINA 6 ^^g^^gg^^g. DINSDAG 5 NOVEMBER 2002 De eerste spreker, ds. Van Spanje, had als thema: 'Paulus, de Reformatie en de eenheid van de kerk'. Hij belichtte dit thema naar aanleiding van Romeinen 1:16 en 17. Daar bij maakte hij twee grote sprongen in de tijd. De rode draad door zijn referaat was 'de een heid van de kerk' De belangrijkste thema's van de Reformatie gaan terug op de apostel Paulus. Dus ook het Sola Scriptura. Het centrale leerstuk van de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof alleen gaat evenzeer terug op Paulus. Luther heeft dit ontdekt door onder meer psalm 51 te bestuderen. Zijn nieuwe inzich ten waren vooral gegrond op de brief aan de Romeinen en de Galaten. In de loop van de tijd waren er echter verschillende dingen ondergesneeuwd. Hierbij moest vooral gedacht worden aan de consequentie van de leer van de rechtvaardiging. Het is dan ook van belang na te gaan waarom Paulus de brief aan de Romeinen geschreven heeft. In het jaar 49 was er in Rome een opstand van de Joden uitgebroken. Het gevolg was dat keizer Claudius alle Joden de stad uitzet te. Dit had grote gevolgen voor de plaatselij ke christelijke gemeente. Alleen de christe nen uit de heidenen bleven achter. Vanaf dat moment bestond de gemeente dus uitslui tend uit christenen uit de heidenen. Dat had gevolgen voor het karakter van de gemeente: de Joden waren sterk gehecht aan de wet, de heidenen waren er vrij van. Enkele jaren later, in 53, bepaalde de opvolger van Clau dius, keizer Nero, dat de Joden weer terug mochten komen naar Rome. Een confronta tie tussen beide groepen van christenen bleef niet uit. Joden en heidenen hadden immers een totaal verschillende achtergrond. Deze culturele verschillen leidden tot een onder linge verkettering. Paulus zag zich dus geroepen om de eenheid in de gemeente te herstellen. Hij deed dit door terug te gaan naar de basis. Die basis was de rechtvaardi ging van de goddeloze. Culturele verschillen zijn voor God onbelangrijk. Het Jood zijn is geen excuus: zij worden door de wet veroor deeld. De gehele wereld is strafwaardig voor God. Op deze wijze bracht de apostel de par tijen tot elkaar. Ze moesten elkaar aanvaar den zoals ook Christus ons aanvaardt. Wat heeft dit alles ons nu zeggen? Wel, de consequentie van de rechtvaardiging door het geloof alleen is het aanvaarden van elkaar. Wij zijn allemaal even slecht. We worden alleen zalig door genade! Dat moet de basis zijn voor de eenheid in de kerk. Haar verdeeldheid is dan ook strijdig met haar wezen. Christus bad: 'opdat zij allen één zijn'. We moeten God danken voor het licht op de kandelaar. De Reformatie was ook een strijd om de eenheid van de kerk. Luther wilde in de kerk van Rome blijven staan. Zijn intentie was de aanvaarding van elkaar ondanks de grote verschillen. Het zoeken naar eenheid is dan ook een refoma- torische plicht. Dat betekent echter niet dat we de verschillen maar moeten wegpoetsen. Het verdriet van de afscheiding moet niet onderschat worden. Toch moeten we op grond van de rechtvaardiging van de godde loze door het geloof elkaar respecteren. En dat ondanks de kerkmuren. Het gaat om de eenheid van het Sola Scriptura. Dit is ook een vraag naar de eenheid van de Reformatie in onze tijd. Ook een vraag om de eenheid van de plaatselijke gemeente. Mogen wij die proeven in onze gemeenten? In de jonge kerken van Oost-Afrika zijn onze onderlinge verschillen niet uit te leg gen. Op het zendingsveld is er veel meer eenheid op basis van de Heilige Schrift. Bij ons is er helaas veel kerkelijke verdeeldheid. Mensen staan tegenover elkaar met verschil lende meningen. Dat is schuld, die we moe ten erkennen en belijden voor God. De zonen en dochters van de Reformatie moe ten elkaar, in het buigen voor Gods Woord, wederzijds erkennen en aanvaarden. Dit kan alleen in erkenning en aanvaarding van de Heilige Schrift. God rechtvaardigt zondaren. Geen mensen met een eigen mening of trou we kerkmensen. Wie dit verstaat, wil ook de ander aanvaarden. Vanuit deze grondhou ding moeten we de hand naar de Reformatie uitstrekken en met elkaar de eenheid zoeken. Vanuit de jeugd is er een roep naar eenheid. Predikanten moeten en kunnen dat verlan gen gaande houden. Laten we dat doen van ganser harte! Jezus bad: 'opdat zij allen één zijn'. God verzamelt geen losse individuen, maar een gemeente. "Neemt dan elkaar aan gelijk Christus ons aangenomen heeft". De tweede spreker, ds. Kok, had als thema: 'Beven voor het Woord' Dit naar aanleiding van Jesaja 66:1 en 2. In deze tijd gaan de mensen nog door dezelfde crisis heen als in de Middeleeuwen. Het Woord was toen ingekaderd in filosofische begrippen. Alleen de theologen leggen de Schrift uit. Zij beslis sen of iets goed of niet goed is. Zo wordt het Woord een boodschap van beneden naar boven. God neemt echter Zelf het initiatief. Ons hart verzet zich daartegen. De grote vraag van veel mensen in onze tijd is iriet meer: "Hoe krijg ik een rechtvaardig God, maar is God er nog wel". De oorzaak hiervan is dat we de Bijbel niet meer serieus nemen. Het geloven daarvan is lang niet meer van zelfsprekend. De duivel is uit op de ver draaiing van Gods Woord. Toch is het Sola Scriptura nog steeds één van de grondslagen Op 11 november gaat de kaartverkoop van start voor twee ongetwijfeld prachti ge Advent/Kerst concerten. De organisa tie van deze concerten is in handen van de Stichting "Wereld Wijde Zending"- concerten uit Dirksland. Het eerste concert vindt plaats op 7 december in de Maria Magdalena kerk in Goes. Aan dit concert werken mee: - Groot samengesteld mannenkoor "De Lofzang"uit Goes en "Elim" uit s'Gra- venpolder), o.l.v. A. Overbeeke en K. v/d Steenhoven en H. Ruitenbeek en J. Oreel, orgel. - Groot samengesteld jongerenkoor "Con Amore"uit Dirksland en "Jigdaljahu" uit Barendrecht, o.l.v: W.A. en Hertog en R. van Ommen, orgel. - Pieter Heykoop - orgelsoli en begelei ding samenzang. Toegang volwassenen: 4,- en kinderen t/m 12jaar:€2,50 Kaarten voor dit concert zijn te koop bij: Boekhandel Hoekman in Yerseke Boekhandel Tolle Lege in Goes De Zeeuwse boekenkamer in 's-Gravenpolder Boekhandel Den Hertog in Middelburg 'WWZ-concerten tel: 0187-603510 Via wwz-concerten@hetnet.nl Het tweede concert is op 14 december in de Herv.kerk te Tholen m.m.v.: - Groot samengesteld jongerenkoor ("Con Amore" uit Dirksland en "Jigdaljahu" uit Barendrecht) o.l.v.: W.A. den Hertog en R. van Ommen, orgel. - Lydia Struijk - sopraan - Hendrie Westra - marimba - Henk-Jan Drost en Stephan Koppelaar - trompet - Pieter Heykoop - orgelsoli en begelei ding samenzang Toegang volwassenen: 5,- en kinderen t/m 12jaar:€2,50 Kaarten voor dit concert zijn te koop bij: Boekhandel Oostdijk in Tholen Boekhandel Kleppe in Scherpenisse Boekhandel Hoekman in Yerseke Boekhandel v/d Boom in Sommelsdijk Boekhandel Akershoek in Ouddorp WWZ-concerten tel: 0187- 603510 Via www.wwz-concerten.nl Zaterdag 9 november a.s. start muziekschool 'de Deltastreek' weer met de eerste voorspeelmiddag van het nieuwe seizoen. De leerlingen van docent Hugo Verweij, klein- en groot koper, treden dan voor het voetlicht. Dit maal in verenigingsgebouw 'De Dorpstienden' in Ouddorp. Ook het jeugdorkest van brassband 'Concor dia' verleent deze middag haar mede werking. De voorspeelmiddagen ken merken zich meestal door een gezelli ge, informele sfeer. Het programma begint om 15.00 uur. De organisatie hoopt op veel publiek. Ouders en andere familieleden, maar ook belangstellenden, zijn van harte wel kom. Hugo Verweij wil ook nog wat informatie kwijt over 'zijn' kinderen. De groep van negen leerlingen die deze middag voor het voetlicht treedt, mag gerust een jonge groep worden genoemd. De jongsten zijn 9 jaar, de oudsten 13. Dat houdt vanzelf ook in dat er relatief veel eenvoudige muziek gespeeld zal worden. Van de negen kinde ren zijn er drie pas in september begonnen met hun eerste instrumentale les. Denk nu niet: "ach, die beginners is niks aan om naar te luisteren". U zou uzelf tekort doen, want ondanks de lage moeilijkheidsgraad van veel stukjes zijn er toch interessante dingen te horen. Bovendien leveren ook mensen die hun A-diploma al op zak heb ben een bijdrage aan deze middag; ook zij zorgen voor een behoorlijk stuk muziek. Al met al een prima gelegenheid om weer eens op een andere manier kennis te maken met de rijke blaasmuziekcultuur op de kop van het eiland. Want waar de grote orkesten uit deze streek flink aan de weg timmeren om zich te laten gelden, daar timmeren de leer lingen aan dezelfde muzikale weg om later deel uit te kunnen maken van zo'n orkest. Daarom: welkom in de Dorpstienden op 9 november om 15.00 uur. De opbrenst van dit concert is bestemd voor het werk van de stichting O.Z.O. (Onderiin- ge Zorg Oekraïne). Beide concerten vangen aan om 20.00 uur en de kerk is open om 19.00 uur. van de kerk. Luther poneerde in zijn eerste stelling, dat het Woord de ware schat van de kerk is. Ondanks de vele tegenstand hield hij dat vol. Dat was ook zo in de tijd van Jesaja. Aan het eind van de ballingschap kreeg het volk van Israël de boodschap dat het mocht terugke ren naar hun eigen land. Het volk wilde God echter met allerlei dingen tevreden stellen. Zo verviel het in een eigenwillige gods dienst. Net zoals het in de Middeleeuwen met Tetzel het geval was. In Jesaja 66 komen we een aantal kenmerken tegen van een leven met de Heere. Onder andere het besef zelf niets te kunnen aandragen waarmee God tevreden kan worden gesteld. Armen zijn dan niet verdienstelijk omdat zij arm zijn. Anderzijds zijn de rijken niet verwerpelijk omdat zij rijk zijn. De Bijbel spreekt over de armen van geest. Dat zijn mensen die weten dat ze op grond van eigen verdienste aan God in tijd en eeuwigheid niet kunnen vol doen. De ware arme beseft zijn ellendige toestand. Zijn gerechtigheid is als een weg- werpelijk kleed. Dat besefte ook Luther. Christus was, zo wist hij, om ons arm gewor den daar Hij rijk was. Zijn laatste woorden, voor zijn sterven, waren dan ook: "Wij zijn bedelaars, dat is waar". Zo was hij altijd bedelmonnik gebleven. Bedelen aan de troon van Gods genade. De rijke weet zich daarentegen rijk en verrijkt. Nooit is hij arm voor God geworden. Die biedt hem echter ogenzalf en dat zonder prijs. Het Woord, in de hand van de Heilige Geest, werkt verslagenheid. De schuldbrief wordt thuis bezorgd door het zwaard van de Geest. Verslagenheid is onmisbaar. De mate is van minder belang. Maar het Woord spreekt er van. Uit mij geen vrucht meer in der eeuwig heid. Dat is beven voor het Woord. Evenwel niet alle beven is gelijk. Er is een beven van ouderdom. Er is een beven als de Heere terug zal komen op de wolken van de hemel. Dat laatste kan een slaafse vrees zijn. Het echte beven is een uiting van kinderlijke vrees en ontzag voor de Heere. Een blijk van gewilli ge onderwerping aan het Woord. Het besef tegen een goeddoend God te hebben gezon digd. Geen angst in de eerste plaats voor het oordeel. Wel is er een angst voor de zonde. Het is een uitzien naar het heil. Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt. Bij Hem is er vergeving. Wij zijn vaak te druk om te luiste ren naar de oproep om tot Hem te komen. Beven voor het Woord is liefhebben. Beslistheid. Net als Luther: "Hier sta ik, ik kan niet anders". God ziet vol zorg op ons. Op deze zal ik zien. Zijn oog slaat mij in liefde gade. Dat is rijke zaligheid. We moe ten knielen bij dat Woord. God geeft dat op het gebed. Dan kunnen we roemen in God en prijzen we het onfeilbaar Woord. Er mag teruggezien worden op een geze gende samenkomst. De collecte, bestemd voor het onderhoud en de theologische opleiding van twee Poolse ex-priesters, bracht (inclusief de op de bank ontvangen giften) het mooie bedrag op van 1.891,93. Daarvoor hartelijk dank! X 5^0 fo OaO M X R Het wordt weer vroeg donker. Regenbuien en mist horen ook deze herfst weer tot de voorspel bare weersomstandigheden. Voor fietsers en bromfietsers is het daarom belangrijk zichtbaar te blijven in het verkeer. Met de campagne'Laat je zien' wil de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO het gebruik van goede verlich ting op fiets en bromfiets stimuieren.'Laat je zien' gaat 24 oktober van start. Ruim 60% van de schoolgaande jeugd tus sen de 12 en 18 jaar rijdt in de avondspits in het donl<er zonder licht. Met goede verlichting kun nen ook dit najaar weer veel ongelukken worden voorkomen. Uit een onderzoek onder aange reden fietsers die geen licht aan hadden, gaf 30% aan dat het onge luk waarschijnlijk niet was gebeurd wanneer verlichting was gevoerd. Licht Is verplicht Om als (brom)fietser goed zichtbaar te zijn in het verkeer is verlichting voor en achter vanzelf sprekend. Ook de retro- reflecterende strips op fietsbanden zijn wette lijk verplicht, net als de reflector boven het ach terwiel en in de trap pers. Reflecterende strepen op jas en tas Fietsers en bromfietsers kunnen verder beter zichtbaar zijn in het ver keer door contrastrijke kleding te dragen (bij voorbeeld jassen en tas- De campagne 'Laat je zien' is een initiatief van 3V0, ANWB, Bovag, OM, KLPD, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, NPI en Verbond van Verzekeraars.'Laat je zien' wordt onder steund door Axa-Basta, Vredestein, Shimano, 3M Innovation en Postbank. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van 3V0 (www.3vo.nl) of teL(035)524 88 00. de politie. Gebleken is dat dan het aantal fiet sers en bromfietsers met verlichting toeneemt. Plaatselijke afdelingen van 3V0 haken daarop in door onder meer fietsverlichtingscontro- les op scholen te hou den. sen met reflecterende strepen) en bij zware regenval, mist en sneeuwval de lichten aan te hebben. Geadviseerd wordt regelmatig de verlich ting van je (brom)fiets te controleren. Politiecontroles De voorlichtingscam pagne valt samen met gerichte controles door 3VO zet zich in voor een verkeersveilige leef omgeving. U kunt ons daarbij steunen door deel te nemen aan onze campagnes. Financieel kunt u ons helpen door lid te wor den van onze vereniging of door een vrijwilli ge bijdrage over te maken op bank rekeningnummer 66 11 25 149 t.n.v. Fonds Verkeers- velligheidsprojecten te Huizen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 6