Overdenking uit de Heilige Schrift z^-isï^Mv:^?.' HET .KIJKVENSTER Mevrouw da. E.L. van Dunné-de Bijll Nachenius nam afscheid van Remonstrantse Gemeente Sommelsdijk Geschiedenis Voorne-Putten bij VU-Hellevoetsluis Creamiddag Jeugd Ooltgensplaat Oud papier ophalen in Goedereede Komt Schaakvereniging De Zwarte Pion VRWDAG 4 OKTOBER 2002 Blik op kerk ^^y en samenleving cj Waarnemer ons oaosTE 6elo STENGELS BUKKEN PMOESlOElSiaOïE - De streng-gereformeerden - Groepskenmerken - Eigen schuld? 'Als een imam in opspraak komt omdat hij lelijke dingen zegt over homo's of vrouwen, is er altijd wel iemand die wijst op de streng gereformeerden, die er net zulke denkbeel- den op na houden. Ook in Bunschoten en Spakenburg zou radicalisme worden bedre ven: Wat gebeurt er in de kerken? Wat ze daar soms vertellen, daar lusten de honden ook geen brood van'. Dit citaat stond - in kader - in een artikel uit het blad Elsevier van 28 september. Weliswaar werd in het stuk tegengesproken dat in de kerken wordt opgeroepen tot haat jegens andersdenken- den, maar het hele artikel ademt toch een sfeer van een bevolkingsgroep die extremis- tische standpunten huldigt. Het is uiteraard ondoenlijk, op één pagina, waarvan dan nog een derde wordt ingeno- men door foto's, de zogenaamd 'bevindeUjk I gereformeerden' te beschrijven. De auteur, Tim de Beer, debiteert dan ook slechts wat I algemeenheden. Met het onvermijdelijke gevolg dat we het zoveelste vertekende beeld krijgen van wat de rechterzijde van de Gereformeerde Gezindte kan worden genoemd. Om er zomaar iets uit te Uchten: deze mensen zouden voornamelijk naar de kerk gaan van de Gereformeerde Bond en het Gekrookte Riet! En of er nu zulke barre dingen worden gezegd in de kerkdiensten van Bunschoten en Spakenburg - dorpen waar de Vrijgemaakte Kerken bijna een J monopoliepositie hebben, is ook maar de vraag. Verder worden van de 'bevindeüjk-gerefor- meerden' de bekeride kenmerken opgedist: ze zijn tegen televisie, verzekeringen, anti conceptiva, vaccinatie, enz. Ze stemmen op de SGP en ze lezen het RD. En ze vormen de Bible belt, de strook die dwars over ons land gaat, van de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden via de Waarden en de Utrechtse Heuvelrug naar de Veluwe. En de bolwerken bevinden zich in Staphorst en op Urk. Over wat we geloven wordt ook een boekje open gedaan: ze nemen elke letter uit de Staten vertaling voor waar aan en ze geloven in pre destinatie - God heeft vooraf besloten wie uitverkoren en wie verdoemd is. Meer komen we over de dogmatiek niet te weten. Als je dat allemaal op je laat inwerken, dan is het eigenlijk diep-triest, dat een bevol kingsgroep als extreem wordt afgeschilderd, die rüets meer en niets minder gelooft en belijdt dan wat er eeuwenlang in de kerk van de Reformatie geloofd en beleden is. Ook in de tijd van de Republiek waren de Gerefor meerden niet in de meerderheid - waar schijnlijk hebben de belijdende leden nooit meer uitgemaakt dan een derde van de bevolking - maar de Gereformeerde Kerk was wel de enig erkende kerk in ons land. Nu de grote massa onder invloed van de secula risatie anders is gaan denken, wordt het behoudende deel gekenschetst als mensen met extreme principesMoeten ze eigenlijk in de verdediging, alsof ze iets ongehoords zouden verkondigen. We kunnen daarover ach en wee roepen. Onszelf een soort marte- laarsrol aanmeten en klagen dat er toch zo weinig begrip is. We mogen misschien ook wel de schuld bij onszelf zoeken. Hoe komt het dat buitenstaanders zo tegen ons aankij ken? Hebben we het er misschien naar gemaakt? Zijn we tekort geschoten wat betreft het leven van het geloof en hebben we alleen nog de groepskenmerken overge houden waaraan de buitenstaanders ons beoordelen? Het zijn vragen om eens over na te den ken Op zondag 29 september 2002 heeft mevrouw da. E.L. van Dunné-de Bijll Nachenius afscheid genomen van de Remonstrantse Gemeente Sommels dijk. Haar afscheidsdienst werd gehouden in het eigen kerkgebouw, aan de Voorstraat te Sommelsdijk. Per 1 oktober 2002 is da. Van Dunne beroepen in dje Remonstrantse Gemeente te VlaarÜingen. Domina Van Dunne heeft na haar Gymnasi um A in 1991 haar doctoraal examen in de theologie gehaald en legde in 1993 met goed gevolg haar proponentsexamen af. Op 3 oktober 1993 werd zij bevestigd als predi kant in de Remonstrantse Gemeente te Dor drecht. Per 1 januari 1995 kwam ze naar de Remonstrantse Gemeente te Sommelsdijk. Het gebied van de Remonstrantse Gemeente Sommelsdijk omvat de eilanden Goeree- Overflakkee en Schouwen-Duiveland. De gemeente is klein, heeft 61 leden en 34 vrienden, en heeft een open en veerkrachtig karakter. Na een woord van welkom, het aanvangslied Ps. 84 vers 1 en 2, bemoediging en groet, antwoordlied en gebed las da. Van Dunne uit het Mattheus-evangelie hoofdstuk 14 vers 13-21 en uit de brief van Paulus aan de Tes- salonicenzen hoofdstuk 1 vers 1-10. Na het zingen van gezang 488B vers 1,2, en 5 begon zij de overdenking met het bekende gedicht van Marsman, 'Denkend aan Hol land', waarbij zij aan Holland nadrukkelijk Zeeland toevoegde om aldus de verbonden heid met Schouwen-Duiveland te benadruk ken. 'Wij danken God altijd om u allen, wanneer wij u gedenken bij onze gebeden, onophou delijk gedachtig aan het werk van uw geloof, de inspanning van uw liefde en de volhar ding van uw hoop op onze Heer Jezus Chris tus voor het oog van onze God en Vader'. (1 Thess. 1:2-3). "In zijn brief aan de Tessalo- nicenzen meldt Paulus ons van de kracht van de Geest, die in de gemeente werkzaam is en worden we deelgenoot gemaakt van zijn Uefde voor de gemeente. Hij is dankbaar voor de goede berichten over de gemeente, die hij ook voor zichzelf als zegen in dank baarheid aanvaardt. Toch ziet Paulus de noodzaak van voortdurende bezinning op geloofsgoed en traditie. In de vreugde van Paulus klinkt ook de pijn om het afscheid door; maar de dankbaarheid verandert die pijn in vreugde", aldus de scheidende predi kante. Na de overdenking, aansluitend orgelspel en zang door het koor 'Cantone' kwamen de kinderen vanuit het koetshuis biimen. Zij hebben voor de dominee een verj aarskalen der met de namen van de kinderen en voor haar dochter Albertine een boek meegeno men, die onder het zingen van een lied wer den aangeboden. Na afloop van de dienst werd da. Van Dun ne namens de kerkenraad toegesproken door de heer De Vries. Hij bedankte haar voor haar werk in de gemeente en haar inzet om het Remonstrants gedachtengoed op Goe- ree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland uit te dragen. Hij wenste da. Van Dunne Gods zegen toe bij haar werk in Vlaardin- gen. Namens de leden en vrienden van de Remonstrantse Gemeente bood hij haar een enveloppe met inhoud aan voor een bijbel standaard. In haar dankwoord bedankte da. Van Dunne de aanwezigen, burgemeester en wethouders van de gemeente Middelhamis, vertegen woordigers van de oecumenische werkgroep en haar gemeente voor de afgelopen bijna 8 jaren. Aan de kerkenraad bood zij de eerste twee delen aan van de nieuwste - eerste oecumenische - Nederlandse vertahng van de bijbel met de titel 'Werk in uitvoering' Na afloop was er gelegenheid afscheid te nemen van de familie Van Dunne. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Maandag 7 oktober: Voorne-Putten, uit hoek en centrum, door J.G. Kikkert uit Oost- voome. Voorne-Putten is al heel lang bewoond. Deze eilanden waren in de geschiedenis beurteüngs uithoek en cen trum. Ooit was de Bemisse de hoofdader van het handelsverkeer, maar toen de Watergeu zen Den Briel verrasten, had Voome weinig betekenis. Dat werd weer anders toen Helle- voetsluis de nationale marinebasis werd; en veel later de voorhaven van Rotterdam. Daar tussendoor is Voome een verstild gebied, met rustige dorpen en moeizame verbindin gen met de buitenwereld. Dat veranderde door de railverbindingen met Rotterdam. En toen deze stad zich na de oorlog tot wereld haven ontwikkelde, sloeg Voorne-Putten de weg in naar een ongewisse toekomst. N.B. Deze succesvolle lezing is zeven, acht jaar geleden al geprogrammeerd geweest, maar wordt nu in een andere vorm en aangevuld met nieuwe gegevens opnieuw gepresen teerd. Maandag 21 oktober: vroegere buiten plaatsen in Westvoorne, door J. Klok uit Oostvoome (met dia's). Wie nu van Oost- voome naar Rockanje rijdt kan zich moeUijk voorstellen dat vroeger een zandpad als grens tussen de Heveringen en de binnen- polder de enige begaanbare, rechtstreekse verbinding vormden tussen deze dorpen. In die tijd was het westeUjke gedeelte van Voome nog een aaneengesloten natuurge bied, afwisselend in bos en duin. Zo nu en dan passeerde je een boerderijtje. Hier en daar achter het groen verscholen lag een sta tig herenhuis. Soms was er een boerderij in de buurt. Doorgaans met een tuinhuis of een koepel. Over deze buitenplaatsen vertelt de heer Klok, oud archivaris van Brielle. Maandag 4 november: het leven op de Zuid-Hollandse eilanden, door mevrouw G.A. Klok-v.d. Blink uit Oostvoome. De Zuid-Hollandse eilanden kennen een eigen verleden. Het laatste deel van die verleden tijd speelde zich, goed beschouwd niet zo lang geleden af. Veranderende leefgewoon ten volgen elkaar steeds sneller op. Een voorkomende vraag bij die gewoonten is dan vaak: 'Waarom deed men zo?' Een soortge lijke vraag kan men stellen bij gebruiksvoor werpen; 'Waar gebruikte men dit voor?' Het verhaal van mevrouw Klok gaat over die gebruiksvoorwerpen, de klederdracht, het bestaan van de bevolking, enz. De organisatie van de lezingen is in handen van de VU-Hellevoetsluis: Jan Lageweg 'De Ossehoek', Koninginnelaan 4, 3223 XM Hellevoetsluis, tel.: 0181-312387. Woensdag 16 oktober organiseert de Stich ting Welzijnswerk Oostflakkee een creamid dag voor de jeugd. De middag wordt gehou den in 't Centmm, van Weelstraat 10. Voor de jeugd van groep 1 en 2 is de middag van 13.15 tot 14.30 uur. Voor de jeugd van groep 3 t/m 8 is de middag van 14.45 uur tot 16.00 uur. De kosten bedragen 1,50 per kind. Voor informatie kunt u contact opnemen met de SWO, tel. 641344. De Stichting Koninklijke Fanfare Apollo te Goedereede haalt zaterdag weer oud-papier op in Goedereede en Goedereede Haven hoofd. Graag goedgebundeld buiten zetten voor 8.30 uur. "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven (Mattheüs 1128) De Heere Jezus richt in deze tekst het woord tot vermoeiden en beladenen en die zijn er in onze tijd genoeg. Hij roept nog en dat is een wonder van genade. Door onze zonden heb ben we immers een eeuwige onrust ver diend. Maar de Heere is nog met ontferming bewogen over gevallen schepselen. De Heere heeft in Zijn eeuwige raad besloten een 'msthuis' te bouwen. Op de grond van het dierbare bloed van Gods eigen Zoon is het hemelse 'rusthuis' voor vermoeiden en beladenen gebouwd. En nu is dat 'rusthuis' niet alleen gebouwd, maar nu lokt en roept de Heere ook nog, opdat zondaren niet ver loren zouden gaan maar de mst zouden beër ven, die er overblijft voor het volk van God. Zo komt Hij ook nu weer met Zijn lokstem tot ons: 'Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u mst geven'. De Heere Jezus roept dus hier ver moeiden en beladenen tot Zich. Zij hebben toegang tot het 'msthuis', waar. eeuwige mst te vinden is aan de trouwe Vaderborst van de Heere. Nu zijn we in zekere zin allen ver moeid en belast, ieder huis heeft zijn kmis. Maar het vermoeid en belast zijn waar de Heere Jezus in onze tekst over spreekt, houdt nog iets meer in dan het gebogen gaan onder zoveel aardse lasten, kruisen en zorgen. Wanneer de Heilige Geest ons oog komt te openen en het Woord des Heeren ons vast grijpt in het hart, gevoelen we ons bezwaard vanwege onze zonde. En deze vraag wordt dan de belangrijkste van ons leven: 'Hoe sta ik voor God, wie ben ik voor Hem en wat zal er van mij worden?' Vroeger was dat anders. Zeker, toen geloofden we ook wel in het bestaan van een Opperwezen, toen gingen we ook wel naar de kerk, maar het Woord des Heeren drong niet door tot ons hart en onze ziel. Tot het ogenblik kwam dat we leerden verstaan met een levende God te doen te heb ben, een God, Die rechtvaardig en heUig is. Toen leerden we onze zonden en schuld zien. Eerst verbergen we onze onrast. We probe ren er overheen te leven. Maar dat kuimen we niet volhouden. We kunnen niet langer lachend en spottend over de zonde heenle- ven. We gaan proberen ons zelf van die zond elast te bevrijden, want we willen van nature niet van genade leven. Al roept Chrisms ons toe dat Hij ons uit genade mst wil geven, we peinzen ons toch moe om maar langs een andere weg zahg te worden. Dan geven we geld uit voor hetgeen geen brood is en niet verzadigen kan. Welgelukzahg is daarom een mens die het afgetobd leert opgeven en die daarom ver moeid en beladen neerzinkt aan de voeten van Christus om van Hem Zijn wegen te leren. En de Heere Jezus Christus roept het hen toe: 'Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u mst geven'. Hij is machtig om die mst te schenken, want Hij heeft die rust verworven door Zijn bloed. 'Ik zal mst geven'. Wat een heerUjke belofte is dat: Ik, de hemelse Geneesheer, zal u niet laten tobben en zwoegen. 'Ik zal u mst geven'. Och, het zou al zaligheid zijn wan neer Hij tot ons sprak: 'Ik kan u mst geven'. Want we zouden moeten zeggen met een blik naar het kmis: 'Ja Heere, Gij kunt het. Gij hebt er voor geleden en gestreden'. Het zou groter zaUgheid zijn als Hij zei: 'De wil u mst geven'. Want we zouden moeten zeggen: 'Ja Heere, Gij wilt het, want Gij hebt Zelf beloofd dat Gij het gekrookte riet niet zult verbreken en de rokende vlaswiek niet zult uitblussen'. Maar het is de hoogste zaligheid nu Hij zegt te kunnen en te willen maar ook te zullen: 'De zal u mst geven. U mag er niet aan twijfelen. Wanneer u in Mijn 'msthuis' komt, zal De u mst geven'. Die mst neemt alle onmst weg. We ontvan gen mst in onze vermoeide ziel, mst in ons geweten met zijn nooit zwijgende stem, mst van de verleidingen van de zonde en de ver lokkingen van de wereld, mst ook van de vre ze des doods en de verschrikkingen van het oordeel. Rust van al onze arbeid, zwoegen en strijden, van al onze bekommernissen en noden. Wanneer we bij de Heere Jezus Chris tus in Zijn 'msthuis' zijn, hebben we het goed. Daar leren we het zeggen: 'Weg aarde, weg schatten, gij kunt niet bevatten, hoe rijk ik wel ben. 'k Heb alles verloren, maar Jezus verkoren. Wiens eigen ik ben'. Die mst is alleen bij de Heere Jezus Christus te vinden. Waimeer de HeiHge Geest u onms- tig maakt, wanneer Hij u heeft ontdekt aan uw zonde en schuld, zal Hij u ook tot de Heere Jezus Chrisms leren gaan. Toch is dat niet gemakkelijk. Een mens gaat niet graag naar een msthuis. Wat is het zwaar voor een zondaar om heel zijn zondige leven te verla ten en voorgoed naar het hemelse 'msthuis' te gaan. Toch is er geen redding buiten dat komen. Luther heeft eens gezegd: 'Al moest ge over scheermessen lopen, ge moet erheen'. Niemand ontrekke zich aan deze roepstem. Niemand luistere nog langer naar de bedrieg lijke verlokkingen van de wereld, die u wel rast belooft, maar nooit mst schenkt. De wereld kan u niets anders geven dan de mst van het graf. Komt daarom toch tot de Heere Jezus Christus, Hij zal voor u zorgen. Hij zal u mst geven. U hoeft niets anders te zijn dan een vermoeid en beladen zondaar. U heeft niets anders te doen dan u te laten zaUgen. Dan zult u het met de dichter van Psalm 36 moeten uitroepen: "Hier wordt de rust geschonken. Hier wordt 't vette van Uw huis gesmaakt. ST. W.L.S. Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. GUINESE BIG Waarom wordt een cavia zo vaak 'guinees biggetje' genoemd? Antwoord: Big omdat het diertje een knor rend geluid maakt en guinees vermoedeUjk doordat het afkomstig is uit Guyana in Zuid- Amerka. Wie zijn eigenlijk de uitvinders van ons geld en waar zijn de eerste geldstukken gemaakt? Hoe ging dat toen? Antwoord: Als we gaan graven in de geschiedenis van ons geld, kan worden vast gesteld, dat de Chinezen het eerst op het idee kwamen om kunstig vervaardigde messen, mooi glanzende, porseleinachtige schelpen (die nu als Cypraeidae bekend staan) en andere begerenswaardige zaken te gaan gebmiken als voorwerpen met afgesproken vast waarde, waarmee goederen gemild kon den worden als bij verkoop van het eigen product de gewenste artikelen niet aanwezig waren en elders gehaald en toch ergens mee betaald moesten worden. Op die manier beschikten zij al zo'n duizend jaar vóór Christus over een vorm van geld. De munten daarentegen zijn volgens de Griekse schrij ver Herodotus een uitvinding van de oude Grieken in het staatje Lydië (gelegen tegen over Athene op de westelijke punt van Klein-Azië), waar langs de oevers van een rivier de Pactolus brokjes electmm werden gevonden. Dat was een natuurlijke legering van zilver en goud, waarvan al sieraden wer den vervaardigd. De kooplieden daar hadden ook behoefte aan een ruilmiddel met een vaste waarde en besloten daarvoor dergelij ke kleine klompjes electmm te gebmiken. Die kregen eerst een instempeüng als een soort garantie, dat ze officieel betaalmiddel waren. Er zijn van die 'geldstukjes' uit circa 600 vóór Christus temggevonden, bestaande uit een onregelmatig gevormd brokje electmm van ongeveer 15 tot 20 mm doorsnede, met een ingeslagen afbeelding van een leeuw. Toen later bleek, dat zuUce brokjes erts onderling ongelijke hoeveelheden goud en zilver bevatten, ging het staatje Lydië het electmm splitsen in goud en zilver en tijdens de regering van koning Kroisos (560-547 voor Chr.) de eerste echte munten slaan, die nu nog bekend staan als gouden en zilveren 'staters'. Het koninklijk zegel op die munten bestond uit de koppen van een leeuw en een stier en vormde voor de gebmikers een waarborg, dat deze staters het juiste gewicht aan goud en zilver bevatten. Andere Griekse standstaatjes gingen toen al gauw eigen munten slaan, eerst eenzijdig met een enkel gegraveerd stempel, waarop een verhit plaatje goud, zilver of later brons werd gelegd en met een hamer bewerkt, daarna tweezijdig door óók nog een gegra veerd stempel onder de drevel te leggen, waarmee zo'n munt geslagen werd. Weet u een recept om zelf zoute stengels te bakken? Antwoord: Meng tien gram gist aan met een kopje lauwe melk. Smelt 50 gr. boter of mar garine en kneed daarin 200 gr. bloem met 12 gr. (een eetlepel) zout en de aangelengde gist tot een stevig deeg. Laat dit ongeveer drie kwartier op een warm plekje rijzen en rol het dan uit op een met bloem bestoven tafelblad. Snijd van die platte deeglap dunne reepjes en vorm daarvan stengels en desge wenst ook krakelingen. U kunt ze in circa 20 minuten gaar bakken in een goed verwarm de oven, maar ook in een koekenpan met een groot deksel erop. Waaraan kan ik giftige paddestoelen her kennen Antwoord: Die hebben geen enkel keimierk waar u ze allemaal aan kunt onderscheiden van niet-giftige. Er zijn meer dan 1200 soor ten en bij alle groepen komen giftige soorten voor. Zelfs een kenner moet wel héél goed de vele honderden verschijningsvormen kuimen onderscheiden alvorens hij met zekerheid kan zeggen, welke wèl of niet eetbaar zijn. En sommige gevaarüjke paddestoelen hjken verdacht veel op ongevaarlijke. Uitslagen ronde 5 in de huishoudelijke competitie, gespeeld op 30 september jl. Moedt - Van der Waal1-0 Peeman - van Hooff0-1 Van den Ouden - den Haan1-0 Hameeteman - de Jagerrem. Hennekes - Stmik1-0 Noordijk-A. Visser1-0 I. Lagendijk - Bomrem. Verolme - Loosjes1-0 Van Prooijen - Lesuis1-0 Boeter-M. Lagendijk1-0 Bosch - Nelemanrem. Vis - C.J. Smitrem. Dupree - Meiaard1-0 -22- Vanaf de Albatros is in het maanlicht het witte schuim- spoor al te zien. De agenten hebben hun pistolen in de hand en turen ingespaimen in de richting van hun doel. De stuurman van de Albatros controleert zijn koers nogmaals. "Nog een minuut of wat!" De spanning is te snijden. De boot heeft flink wat snelheid gewonnen nu de vol ledige bemanning overboord is gestapt. Daardoor haalt de Albatros de boot minder snel in dan de Sik denkt. En dat wordt het behoud van de maimen op de Alba tros. Want als de Sik de schakelaar overhaalt zijn ze nog zo'n vijfenzeventig meter van de boot verwijderd. Dan spat de boot met een donderende klap en een oog- verbUndende flits in duizend stukken uit elkaar. HOOFDSTUK 15 Het lijkt alsof ze met volle vaart tegen een boom opvaren. De boot komt helemaal los van het water en boort zich dan met de neus in de lang zame deining. De stuurman en de drie agenten slinge ren overboord. De andere twee mannen smakken kei hard neer in de boot. De reddingboot richt zich direct weer op en vaart langzaam, met stationair draaiende motor verder. Het in de boot overgebleven bemanningslid komt het eerst weer bij zijn positieven. Moeizaam krabbelt hij overeind, stapt over de politieagent heen en schakelt de motor uit. In de plotselinge stilte is duidelijk een steeds dichterbij komend geruis te horen. Door de kracht van de explosie wordt een flinke golf hun kant op gestuurd. Gelukkig hebben de maimen een zwemvest aan. Proes tend en naar adem happend laten ze de golf over zich heen spoelen. Daarna wordt het helemaal stil. "Zijn jullie daar nog?" kHnkt een ongemste stem van de boot. Van verschillende kanten komt gelukkig ant woord. De agent in de boot is inmiddels ook weer bij en beide mannen helpen de zwemmers weer in de boot. Langzaam dringt tot hen door wat er is gebeurd. Nie mand zegt iets. De stuurman klimt weer achter het stuur en ontsteekt de grote schijnwerpers. De boot heeft gelukkig geen schade opgelopen. Langzaam varen ze naar de plek. Brokstukken van de boot dobberen op de golven. Een grote oUevlek glinstert in het felle licht. MisseUjk en nog half verdoofd door de klap denken de mannen aan het lot van de bemanning, waar ze geen spoor van ont dekken. Ze varen een paar rondjes maar zien niets dan drijvende brokken. De stuurman pakt met tegenzin de mobilofoon van de houder. Hoe moet ik ze dat vertel len? Een kilometer verder zet een vreemde optocht zich in beweging. Zacht pmttelend trekt de waterscooter de Sik, Max en John achter zich aan. Willem zet rechtst reeks koers naar de kust, zo'n twee kilometer verder op. Ze bevinden zich ter hoogte van de duinenrij bij het begin van de Maasvlakte. De mannen en de jongen zijn op hun mg gedraaid en Uggen door hun zwemvesten en overlevingspakken hoog in het water. Het water spoeh als een boeggolf langs hun schouders. John beseft hoe slim deze actie is. Als ze doorgevaren waren was het een kwestie van tijd geweest en dan zouden ze gepakt worden. Hij had uit de gesprekken begrepen dat ze achtervolgend werden door een razendsnelle boot. En waar ze ook heen zouden varen, altijd zou een radar hun positie onverbiddeüjk registreren. Maar nu zullen de achtervolgers zeker de eerste tijd denken dat ieder een omgekomen is, terwijl zij ongestoord ontsnappen. Zonder dat welke radar dan ook er enig spoor van kan oppikken. Hij denkt aan Leonard. Het Ujkt een dag geleden dat ze samen plonsend naar de boot gelopen zijn en plotseling de stem over het water schalde. Hoe zou het zijn met hem? Langzaam vervagen zijn gedachten en een paar minuten later slaapt de oververmoeide jongen, terwijl hij in het koele water voortgetrokken wordt door een puffende jetski. Aan de einder zorgt de opkomende zon ervóór dat een dunne streep zwarte lucht donkerblauw wordt. Over een uur zal de nacht plaats hebben gemaakt voor het prille ochtendlicht. Een kilometer verder breekt de trage branding op het brede strand van Oostvoome. De landrover kmipt grommend door het mile zand tegen het duinpad omhoog. Er wordt geen woord gewisseld. Op de achterbank zitten Van Zanten en zijn slapende zoon. Voorin zit Verhoef, naast de agent aan het stuur. Twee andere agenten achterin, met de gevan gen criminelen. Ieder worstelt met de verwerking van het bericht dat ze net ontvingen van de reddingsboot. Het kan niet! Onmogelijk! John, gevangen genomen en nu omgekomen door een explosie? Geen spoor te bekennen van de bemanning, had de stuurman van de Albatros gezegd. Wat moet ik zeggen als ik thuiskom? Of zijn ze bijtijds van boord gesprongen. Alstublieft, laten ze hem nog vinden, laat hem levend terugko men. Twee tranen zoeken hun weg in de stoppelbaard van de politieman. Ze passeren een politiepost en verlaten het duingebied. De chauffeur rijdt mstig naar het duinwachtershuis. Leonard slaapt zo vast dat Van Zanten hem met moei te wakker krijgt. Versuft en slaperig strompelt hij naar biimen ën valt zijn moeder in de armen. Even later ligt hij in een diepe slaap verzonken. Nog even en de zon zal boven de horizon uitkomen. Langzaam, als met tegenzin, rijdt de landrover het oude stadje in. Iedereen stapt uit. De agenten gaan mee met Verhoef, want bij de boodschap die hij moet over brengen is steun hard nodig. Mohammed Al Yasser kijkt verbaasd op van zijn ont bijt als er hard op de deur wordt geklopt. "Binnen!" De deur gaat oneerbiedig snel open en een paniekerig kij kende officier van de wacht stapt binnen. "Gegroet, Overste, Allah geve u een goede dag. Er is een bericht binnen gekomen van ons schip. Het kwam drie minu ten geleden binnen." "Ah, juist. Alles in orde en de lading aan boord neem ik aan." Mohammed veegt met een servet zijn mond af. De koude kip smaakt weer prima. "Eh, nou niet bepaald. Overste. Er is iets ernstigs gebeurd, vrees ik." Angstig kijkt de officier naar de reactie van Al Yasser. De op één na machtigste man van het leger heeft geleerd mstig te blijven in perioden van tegenslag. Langzaam legt Al Yasser het servet neer, netjes recht naast zijn bord. Perfectionisme voor alles. Dan steekt hij langzaam maar zeker zijn hand uit en draait zijn blik in de richting van het vel papier. De hand van de officier trilt als hij het bericht aan Al Yasser geeft. Hij klapt zijn hakken tegen elkaar en wacht af. Langzaam, regel voor regel, leest en interpreteert hij het bericht. En langzaam maar zeker ontketent zich binnenin hem een stalen, vUjmscherpe en onbegrensde woede. De woede die zich altijd van hem meester maakt als hij iets tegenkomt dat hem belemmert zijn doel te bereiken. Adrenaline begint door zijn aderen te stromen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 5