ONVERVULDE BELOFTE Filmavond 10e Goeree-Overflakkee kalender PREDIKBEURTEN Een lofzang op het genadeverbond EIIAIIDEII-tllEUWS Dam- en Schaakver. 'Ontspanning' Ouddorp Damvereniging ENEO'52 te Melissant Heleen Buth in Flakkeecialiteïten Stoffenverkoop Nieuwe Tonge VjüJDACii OKTOBER 2002 Ieder maakt het mee Vergeet niet te bedanken W. H. Velema Zondag 6 oktober 2002 Uw woning of bedrijfspand verkopen? Ontspanning leed gevoelige nederlaag Uitslagen van 30 september 2002: Schaken: Maandag speelden de scha kers hun eerste thuiswedstrijd in de competitie voor de RSB, en wel tegen Spijkenisse 4. Het werd een gevoelige nederlaag voor de Ouddorpers. Met niet minder dan 6 tegen 2 werd de wedstrijd verloren. Geen enkele winstpartij, maar slechts vier remises. De andere partijen gingen verloren. Er zal de volgende keer uit een ander vaatje getapt moeten worden. Uitslagen van maandag 30 september 2002 'ÊMmèn^ÊoM'^ ÈÜééaags asi Het komt nogal eens voor dat mensen belo ven iets van zich te laten horen, hetzij door een spoedig volgend bezoek, hetzij door een brief of een tastbaar levensteken. Degene aan wie de belofte werd gedaan, kijkt er naar uit maar wordt teleurgesteld door het uitblij ven van het toegezegde. ledere lezer zal dat meegemaakt hebben. En dat naar beide kan ten. Hij zal, misschien mede door deze column, aan een belofte herinnerd worden die hij of zij niet heeft uitgevoerd. Zij zal zich ook beloften herinneren die aan haar gedaan zijn zonder dat ze er verder ooit iets van gezien of gehoord heeft. De reactie op een onvervulde belofte is ver schillend. Bent u zelf degene die de belofte niet uitvoerde, dan zal er iets van schaamte zijn. Natuurlijk, de ene belofte is van zwaar der inhoud dan de andere. Een zware, niet- vervulde belofte zal met des te meer schaam te vervullen. Een simpele belofte moet iemand toch voor de vraag stellen: waarom heb ik die niet uitgevoerd? Nu de ontvanger van de belofte. Hoe ver werkt hij, u merkt, ik wissel zij en hij af, dat niet nakomen? Soms wacht hij een hele tijd, om ten slotte teleurgesteld zich erbij neer te leggen datje op uitvoering of vervulling van de belofte niet meer hoeft te rekenen. Hoe komt het? Hoe komt het dat bepaalde mensen zo vlot zijn met het doen van toezeggingen en zo uiterst traag met het uitvoeren ervan, gesteld al dat ze daaraan toekomen? Is dat onwil, slordigheid, vergeetachtigheid? Ieder moet dat voor zichzelf uitmaken. Er zijn nu een maal mensen die heel spontaan (met hun mond) reageren op zorgen of noden van een ander. Ik zeg niet dat hun hart bij zulke reac ties afwezig is. Wel ontbreekt het hun soms aan volharding en trouw om te doen wat ze hebben toegezegd. Jammer dan voor wie tevergeefs wacht. Wie tot de conclusie komt dat hij lichtvaar dig is omgesprongen met zijn belofte, moet zich schamen. En nog meer: Hij moet op zijn belofte terugkomen, om alsnog te doen wat hij heeft toegezegd. Hier zou ik willen laten gelden: Beter laat dan nooit. Een geheugensteuntje Kun je er iets aan doen om je belofte ook na te komen als je behoort tot de groep van ver- geetachtigen of nalaters? Ja zeker. Ik wijs op enkele dingen. Allereerst: je er in oefenen weloverwogen te werk te gaan bij het afleg gen van beloften. Wees er niet te vlot mee. Als je gevoel je tot beloven dringt, vraag je dan eerst af of je dat ook kunt nakomen - op een redelijke termijn. Ik zeg niet: leg nooit beloften af. Maar overweeg voordat je ze uitspreekt, of de uitvoering ervan je niet voor te grote problemen, respectievelijk onmogelijkheden stelt. Daarnaast zou ik adviseren: maak er aante kening van wat je aan wie belooft. Dat kan erg formeel klinken en iets weg hebben van een belofte in bureaucratie betrekken. Dat hoeft niet zo te zijn. We kunnen allen wel een geheugensteuntje gebruiken, zeker bij het ouder worden. Waarom dan in je agenda of op een blocnote binnen handbereik, niet genoteerd wat je tegen en wanneer en aan wie beloofd hebt. Ik ken predikanten die de lege zijkant van de agenda vullen met namen van hen die zij beloofd hebben te zullen bezoeken, te bel len, of iets (wat dan ook) te doen toekomen. Ik vind dat getuigen van zelfkennis - zonder deze agenda zou de vervulling van een belofte er zeker tussendoor glippen. Ik vind het ook getuigen van betrokkenheid. U wilt een ander niet tevergeefs laten wachten op wat u hebt beloofd. Zelf ben ik door de ervaring van jarenlang Xi contact met mensen een klein beetje (let op deze beperking) sceptisch geworden. Soms denk ik, de belover kennende, we zullen zien wanneer het gebeurt. Schertsenderwijs zeg ik dat er ook wel eens bij. De lezer begrijpt: je leert door de jaren heen de mensen ook wel kennen. De een is stipt in het nakomen van zijn beloften; de ander is precies daaraan tegenovergesteld. Als je met zuUce 'nalaters' te doen hebt, is het goed hen eens te herinneren aan wat ze beloofd hebben, uiteraard na verloop van tijd. Nu ik over dit onderwerp schrijf, wil ik op nog een aspect wijzen. Dat is het bedanken voor bewezen diensten of tastbare tekens van meeleven. In het algemeen zullen we dat wel doen; zeker als ons iets ter hand wordt gesteld. Wie in dagen van ziekte een kaart heeft gekregen kan niet reageren door zelf ook een kaart te sturen. Dan komt er aan het over en weer bedanken geen einde. Boven dien zullen mensen die een kaart sturen dat niet doen om er voor bedankt te worden. Dat er ooit ergens een woord van dank wordt gepubliceerd als ziekte en zorg voor bij zijn, is voldoende. In dit blad lees je meermalen zulke dankbetuigingen. Toch zijn er gevallen van nalatigheid. Wat ik nu schrijf is niet zozeer vanuit mijn persoon lijke ervaring. Het is veeleer te danken (ofte wijten) aan gesprekken met mensen die nog wel eens om raad worden gevraagd; in wel ke functie of beroep ook. Soms wenden mensen zich tot iemand per brief, per telefoon of in een persoonlijk gesprek. Ze vragen raad of hulp vanuit de verlegenheid waarin ze verkeren. De gevraagde persoon wil naar beste weten aan het verzoek voldoen. Hij leeft zich in de situatie in en geeft raad. Dat kost hem wat tijd, hoewel zeker geen dagen aan werk. Toch blijkt dat degene die hem om raad vroeg, niets meer van zich laat horen. De raadgever hoort niet hoe het afloopt. Hij tast in het duister over de vraag of hij inderdaad heeft mogen bijdragen tot oplossing van het probleem; dan wel of de hulpvrager niets aan de welgemeende raad heeft gehad. Iemand hoeft niet uit nieuwsgierigheid belangstel ling te hebben voor het verloop en de afloop van het probleem. Wie raad heeft gegeven zou er zelf ook nog van kunnen leren als hij mocht hoeren hoe de zaak is afgelopen. Ik zegt niet dat het melden van de afloop tot de verphchting van de raadvrager behoort. Het is echter wel zo correct om iets over de afloop te melden. Daarmee is de zaak dan ook afgehandeld. Zuinig zijn op goede omgangsvormen Misschien denkt deze of gene lezer dat er achter dit artikel een deel frustratie zit. In eerlijkheid kan ik zeggen dat dit niet het geval is. Nu ik de gelegenheid heb wil ik medemensen graag wijzen op goede omgangsvormen. Iets van u te laten horen doet degene die raad gegeven heeft deugd. Laten we in het verkeer met elkaar zuinig zijn op goede omgangsvormen. Dat betekent dus ook op beloften die we doen. Beter geen belofte dan een belofte die we niet houden. Over beloften aan God Er zullen lezers zijn die iets missen in dit artikel. Dat is beloften die we aan God heb ben gedaan en die we, tot onze schande, heb ben verbroken of niet vervuld. Het is goed bij dit thema ook aan de relatie met God te denken. Beloften die we aan God hebben gedaan, rüet na te komen of te verbreken is erger, dan dat te doen in de relatie tot men sen. Zoals heel dit artikel geeft deze laatste zin in het bijzonder te denken. Dat het daar dan niet bij blijve! OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. G. Blom, Poortvliet en 18.30 uur ds. R. Veldman. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur ds. J. G. Blom. Woensdag 9 oktober, Dorps kerk: 19.30 uur ds. U. R. Bijl, Moor drecht - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster, doopdienst en 18.30 uur ds. G. H. den Hartogh - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. F. Vermaat, Scheveningen en 18.30 uur ds. W. van Gorsel, Bergam bacht. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. W. de Koeijer, Giessendam-Har- dinxveld en 18.00 uur ds. P. H. van Har ten, Ridderkerk - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. de Kievit en 18.30 uur ds. J. Koster. MELISSANT Herv. Gem. 10.00 uur Makelaarskantoor Tamboer beëdigd makelaar/taxateur, lid NVM 0187-476555 chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-liollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 10 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AIgemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,25; contracttarieven op aanvraag siuitingstermijn zakelijke aduertenties: maandag en donderdag 14.00 uur siuilingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J, van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel.(0187)47 10 22, privé (0187)60 14 40 e-mail: J.Vfflerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 8,90. Per jaar 33,60. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk en 18.00 uur kand. G. J. Blankers, Mont- foort - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. van Laar, Gouda en 18.00 uur ds. J. van Belzen, Maassluis. Donderdag 10 oktober: 15.30 uur ds. J. het Lam, Wezep, huwelijksbevestiging Martinus Bruggeman en Marjolein van Dam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. C. Gielen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen en 15.30 uur Samenzang- dienst - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur K. J. Holtzapfell - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. R. Steenstra - Christenge meente CAMA Het Prieel, Sommelsdijk K. van Holten. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur dr. N. de Bok - Ger. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 en 14.30 uur ds. G. A. den Broeder. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. P. de Vries, Elspeet - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Lingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. J. Dekker, Reeuwijk en 18.00 uur ds. H. A. Sam- som - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, v.m. bediening Heilige Doop - Ger. Kerk 10.00 uur ds. Jac. v. d. Wal en 18.00 uur drs. D. A. J. Sonneveld. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. Tj. Ausma en 18.00 uur de heer K. Baas. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger, Waddinxveen. De overige uitslagen in de huishoudelijke competitie zijn: E. T. E. Derrez - W. T. Breen1-0 een prachtige overwinning voor Derrez. W.J. Tanis-Koole - P. Speelman0-1 Willy liep in een heel eenvoudige natzet, dit had nooit mogen gebeuren. J. Grinwis - A. van Huizen1-0 Van Huizen stond totaal verloren, maar haal de de winst toch naar zich toe. A. Schaefer-E. Santifort1-0. Afdeling 1: A. 't Jonk - B. v.d. Spaan3-0 C, Visbeen-T. Goedegebuur3-0 A. Doom - B. Visbeen0-3 H. Visbeen-A. Visbeen1-1 Afdeling 2: J. Koppelman - E. v.d. Slik1-1 T. de Geus - J. Non3-0 B. Grootenboer - B. van Nimwegen0-3 P. Kom - H. van Heukelen1-1 In de eerste afdehng ging de partij tussen A. 't Jonk en B. v.d. Spaan mooi gehjk op. Maar het blijft altijd uitkijken. V.d. Spaan maakte een foutje en 't Jonk ging met de winst naar huis. C. Visbeen ging bij T. Goe degebuur door het oog van de naald. Goede gebuur dacht een mooie damzet uit te gaan voeren, maar hij pakte (door de zenuwen?) de verkeerde schijf Later won Visbeen zelfs de partij. A. Doom moest het opnemen tegen de geroutineerde B. Visbeen. Het werd een zware en lange partij, waarbij Visbeen ten slotte aan het langste eind trok. In de partij tussen H. Visbeen en A. Visbeen waren ver schillende dreigingen te constateren. Maar geen van beiden lieten zich verleiden. De partij "keuvelde" tenslotte naar remise. In de tweede afdeling leverde Evelien v.d. Slik een mooie prestatie door remise te spe len tegen J. Koppelman. De grootste verras sing van deze avond was de winstpartij van T. de Geus tegen J. Non. In een verrassend eindspel wist ze alle punten van Non te ont nemen en ging ze met de volle winst naar huis. Heel mooi. Ook Bemadette v. Nimwe gen gaat steeds beter spelen. Ze voerde een mooie combinatie uit waar Grootenboer niet van terag had. Dat belooft nog wat te wor den. P. Kom en H. v. Heukelen bleven angst vallig bij elkaar uit de buurt. Met allebei nog zeven schijven op het bord werden de punt jes gedeeld. Een actieve vrouw. Zo mag je Heleen Buth- Villerius uit Sommelsdijk beslist noemen. Heleen werd 44 jaar geleden geboren in Oud-Beijerland. Via Dirksland kwam ze in Sommelsdijk terecht. Ze is een goed schrijf ster. Regelmatig schrijft ze artikelen in het Eilanden-Nieuws. Maar er zijn meer pubh- caties van haar verschenen. Ze heeft een baan in het ziekenhuis en doet veel vrijwilh- gerswerk. En dan is ze ook nog huisvrouw. Ze is al een keer te gast geweest in het pro gramma 'Flakkeecialiteiten' op Radio Flak- kee, maar zo'n actieve vrouw kan natuurlijk nog veel meer vertellen. Daarom is ze a.s, zaterdag om 9 uur opnieuw te gast in 'Flak keecialiteiten' op Radio Flakkee. De herha ling is dinsdag om 18.00 uur. Dammen: Uitslagen van 23 en 30 september: L. Moerkerk - C. Mieropl-l W. van Schie-J. v. Koppen3-0 H.M. van Floresteijn - KI. Tanisl-l C. Akershoek - J. Moerkerkl-i H.M. Floresteijn - C. Akershoek0-3 Akershoek heeft een goede start; A. de Mik- L. Moerkerk 1-1, dit was kantje boord voor Moerkerk. C. Mierop-W. van Schie0-3 KI. Tanis - J. Moerkerk3-0 Moerkerk liet zich lelijk zich lelijk verras sen. J. van Koppen - G. van Koppen0-3 de nieuweling Van Koppen blijft het goed dan. Woensdag 9 oktober wordt er van 19.00 tot 21.00 uur een stoffenverkoop gehouden in de Gereformeerde Gemeente van Nieuwe Tonge. Open avond, zwemmen, schaatsen, culinair, volleyballen.het staat ons allemaal nog te wachten dit jaar en wij hebben er zin in. Ook de filmavond ontbreekt niet in ons program ma; morgenavond, zaterdag 5 oktober, is dat al zover. Stichting Nehemia zal een film komen draaien. Nu ben je natuurhjk wel benieuwd welke film dat is? Wij kuimen je dat alvast vertellen, zodat je niet voor ver rassingen komt te staan: 'The perfect storm' staat op het programma. Een film die je niet mag missen, dus allemaal: tot zaterdagvond! Zoals al tij d ben j e vanaf half 8 van harte wel kom in verenigingsgebouw 'de Hoeksteen' aan de Ring in Middelhamis, waar we om 8 uur gaan starten. Het OJW-team Dierendag. Werelddierendag. Een nabe schouwing. Dag van de dieren, de huisdie ren. Dag voor en van het dier. Van hamster tot hond, van cavia tot konijn. Vissen en poezen doen ook mee. Vier oktober is de feest dag van Franciscus vanAssisi. Zijn naam en de wereld van het dier zijn nauw met elkaar verbonden. De heilig verklaarde monnik zou tegen vogels gesproken hebben. Sommige bronnen spreken van preken. Deze zoon van een rijke stoffenhandelaar had een voorliefde voor dieren en leidde na zijn ommekeer een eenzaam bestaan. De feestdag van de stichter van de orde van de Franciscanen, ook wel minderbroeders genoemd, werd dierendag. Werelddierendag wordt steeds meer een die- ren-eetdag. Speciale dierenvoedselproduc ten zijn niet bijzonder meer. Superbrokken, variatiepakket en beestenbakvoer zijn de gewoonste zaak van de wereld. Voor pup, adult en senior. Er zijn ook snacks for ani mals en knaagsteen met groenten. Maar dieren hebben op dit punt weinig in de melk te brokken. Het lijkt wel permanent voeder tijd. Animal-accessoires rukken zienderogen op. Dierenspeelgoed, shampoo, hangmat, snoepjes en bungy muis. Of liever een bont muisje, met of zonder ratel? Een trillende hamster is er ook. Gelukkig allemaal in kunstuitvoering. De dieren besluiten de maaltijd in het hamsterhuis met knaag dierbroodjes. Daarna leggen ze zich te rus ten op colorbed nestmateriaal. Morgenoch tend gaan ze aan de slag met een jog^ng- bal (ook geschikt voor dwerghamsters). Wordt hiermee recht gedaan aan Francis cus van Assisi Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Als in de kerken van de Reformatie een kind wordt gedoopt, komt daarbij het genadever bond ter sprake. Al sinds vele eeuwen klin ken bij die gelegenheid de woorden van het oude Doopformulier. Daarin wordt meer dan één keer een verband gelegd tussen het sacrament van de Doop en het verbond van God. Bijvoorbeeld wanneer erop gewezen wordt dat 'als wij gedoopt worden in de naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kin deren en erfgenamen aanneemt... Over het verbond is al veel geschreven. Helaas niet altijd op het Schriftuurlijke niveau en met de pastorale toon van ons klassieke Doopformulier. De leer van het verbond is nogal eens een splijtzwam geble ken tussen mensen en zelfs kerken. In 1946 verscheen een boek met de ontmaskerende titel: "Een eeuw van strijd over verbond en doop". En sindsdien is het niet veel anders geweest. En het lijkt wel bij een aantal toon aangevende theologen alsof de polemische houding koste wat kost gehandhaafd moet blijven. Vandaag wijs ik u op twee boeken die een andere geest ademen. Ze zijn van een Neder landse en van een Schotse 'oude schrijver'. Ook zij schromen niet om dwalende gedach ten aan te wijzen en gefundeerd af te wijzen. Maar waar het ze vooral om gaat, is het leven uit de schatten van dat verbond dat in Chris tus is geopenbaard. Beide boeken zijn recht streeks gericht op de praktijk van de godza ligheid. Zo lees ik in het boek van Wilhel mus a Brakel: "Merk op, lezer, wie u ook bent, let aandachtig op de inhoud van dit Verbond, of het ook uw lust is Is dat onze aandacht niet waard? De beloofde goe deren zijn zo veel, dat hun aantal ons begrip te boven gaat. En in iedere zaak is een oneindige zaligheid. God wil een Ver bond met de mens oprichten onder aanbie dingen en beloften, dat Hij de bondgenoten zal verlossen en bevrijden van alles wat hen ongelukkig kan maken en hun gelukzaligheid zou kunnen verminderen of dat hen temeer drukt of temeer zou kunnen drukken, niets uitgezonderd. Ik noemde al één van de twee namen. Wil helmus a Brakel (1635-1711) is een van de meest bekende Nederlandse oude schrijvers. Hij was predikant onder meer in Leeuwar den en Rotterdam. Hij is vooral bekend geworden door zijn praktisch-leerstellige standaardwerk 'De Redelijke Godsdienst'. Daarnaast schreef hij dus dit 'Halleluja over het genadeverbond'. Het is een verklaring van de 8^ Psalm, van waamit hij een brede uiteenzetting geeft van de inhoud en de waarde van Gods genadeverbond. Niet alleen kenmerkt het zich door een heldere beschrijving van de diverse aspecten van Gods verbond, maar vooral door de bevinde lijke toon. Het bleek hierboven al. In zijn visie op het verbond verwoordt hij de gang bare opvatting van zijn dagen, namelijk dat het verbond in directe relatie gezien moet worden met de eeuwige uitverkiezing. Dat biedt hem gelegenheid om de vastheid en zekerheid van het verbond te beklemtonen, als zijnde gegrond in Gods welbehagen. Dat geeft, zegt A Brakel, troost voor twijfelen- den en zwakgelovigen. De persoonlijke overgang in het genadeverbond vindt plaats door de aanneming van de Borg Jezus Chris tus door het geloof De openbaring van het verbond komt echter tot allen tot wie de Heere Zijn Woord richt. Ik neem uit de inleiding van de hand van A Brakel nog het volgende over: "IVy bemerken dat er - onder vele andere - twee misvattingen in de Kerk van Neder land in zwang zijn. De ene is, dat men zich met de letter tevreden stelt en zich inbeeldt, dat de Godzaligheid alleen in de kennis van de samenhang van de Bijbel bestaat. Een andere is dat men vroomheid en Godzalige bewegingen van binnen en deugdzaamheid van buiten oefent, zonder gegronde kennis van de waarheden"Hier waarschuwt de schrijver dus voor een kil le, louter verstandelijke opvatting en anderzijds voor een emotionele of activis tische godsdienst zonder wezenlijke ken nis van zaken. Laat A Brakel's boekje medicijn tegen beide zijn. Het andere boek over Gods verbond is van Thomas Boston (1676-1732), een prediker uit het 18^-eeuwse Schotland. Ook van dit boek geldt dat het een leerstellige opzet heeft (hoe zou het anders kunnen over een onder werp als dit!), maar dat het bijzonder prakti- caal en stichtelijk is. Ik acht het qua diep gang en aansprekendheid nog boven dat van A Brakel. Als uitgangspunt voor zijn verkla ring koos Boston Psalm 89:4: "Ik heb een Verbond gemaakt met Mijn Uitverkorene". Hij zag hier het genadeverbond verklaard, namelijk als "een heerlijk gebouw, opgaan de uit het midden van de puinhopen, name lijk een gebouw van genade. Het ont werp daarvan is God Zelf. De Vader verkoos de voorwerpen van de genade en gaf hen aan de Zoon om verlost te worden; de Zoon ver kreeg de verlossing voor hen en de Heihge Geest past de verworven verlossing op hen toe..." In Bostons boek ligt vooral het accent op het genadige karakter van het genadeverbond en de noodzaak - ook hier weer! - van de persoonlijke aanvaarding of inwiUiging van het verbond. Heel kenmerkend voor Bostons uiteenzetting is ook zijn ruimharti ge spreken in de aanbieding van het ver bond. Juist omdat het een genade(verbond is, staat deze open - al is het voor de groot ste van de zondaren! Een typerende uit spraak van Boston is in dit verband: "Ik geloof dat zondaren uit de mensheid onbe paald een werkelijk recht hebben op Chris tus en de weldaden van het verbond. En wel zo dat zij ze met volmacht in bezit mogen nemen door het geloof. Dat recht is vervat in de Heilige Schrift en het wordt bekendge maakt aan allen die het Evangelie horen!" Van zowel A Brakel's als Boston's ver bondsbeschouwing geldt onmiskenbaar dat ze in formele zin afwijken van die van bij voorbeeld Joh. Calvijn en de Nederlandse belijdenisgeschriften. Ik ga daar nu niet nader op in. Veel belangrijker dan deze divergentie is echter dat beiden in de leer van hun verbond aangeven dat alle ellende voortkomt uit ons deelgenootschap aan Adam en dat de zaligheid er alleen is in het deel hebben aan Chiistus, de Middelaar van het genadeverbond. N.a.v.: Thomas Boston, Het genadeverbond. Leven en zaligheid voor Adamskinderen. Opnieuw vertaald door Evert-Jan Brouwer. Uitgeverij De Groot Goudriaan, Kampen. Gebonden. 319pag. Prijs €24,91. Wilhelmus a Brakel, Halleluja over het genadeverbond. Herschreven door ds. C.J. Meeuse. Uitgeverij De Banier, Utrecht. Gebonden. 268pag. Prijs €18,04. J. M. J. Kieviet Inmiddels is de Goeree-Overflakkee kalen der een begrip geworden op ons eiland, maar ook ver daarbuiten. Ieder jaai' 'vliegen' er zelfs naar familie en vrienden Canada en Australië. Geen wonder, dat de kalender er elk jaar weer fantastisch uit: prachtige afbeeldingen van Flakkeese doips- en land schapsgezichten, met daarbij veel ruimte voor het maken van afspraken en aanteke ningen. Voor de laatste maal is de kalender zorgvuldig samengesteld, met aquarellen uit de nalatenschap van wijlen A.K. Vogelaar. De kalender zal overigens niet ophouden te bestaan, maar zal de volgende keer in een heel nieuw jasje worden gestoken. Maar daarvoor moet u nog even geduld bewaren. Eerst kunt u nog een jaar lang genieten van de huidige kalender, waarmee u tevens een goed doel ondersteunt. Van iedere verkoch te kalender is namelijk ccii 'ouderwetse rijksdaalder' bestemd voor Roparunhospice 'Calando' te Dirksland. Calando heeft laten weten dat ze graag op iedere kamer een koel kastje heeft, zodat men niet meer op één cen trale koelkast is aangewezen, en dat men graag op elke kamer enkele makkelijke stoe len zou willen plaatsen. Het zou mooi zijn als dit door middel van de kalender gefinan cierd zou kunnen worden. De kalender zal huis aan huis worden verkocht in de periode van 11 t/m 26 oktober. Daarnaast zal de kalender onder andere te koop zijn bij boekhandel Van der Boom te Sommelsdijk, boekhandel Vroegindeweij in Middelhamis en Ouddoip en bij boekhandel Akerkshoek te Ouddorp. Ook kunt u de kalender telefonisch bestellen: 0187-483465 of 483071.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 2