Doorgeschoten pleidooi voor privacy mMÊÊÊÊ: Oude-Tonge, eind 20-er jaren van de vorige eeuw PREDIKBEURTEN Zwart Dorpse Gebeurens (deel 8): Cursus Geestelijke Vorming OJW Startavond Waar was God op 11 september? U zoekt iets speciailp voor uw drukwerfef EIÜVriDEII-mEUWS Christelijk Kinderkoor In oprichting Jeugdcontact Ouddorp Zondag 22 september 2002 Beroep op privacy In Zuid-Limburg heeft het zich voorgedaan. Mensen kweekten hennepplanten op de bovenverdieping van hun huis. De poUtie kwam er achter, maakte proces-verbaal op en verwijderde de hele teelt. Waartegen echter bezwaar werd gemaakt door de bewoners - overtreders van de wet - is het feit dat de politie van deze overtreding kennis gaf aan de huiseigenaar. Naar ik meen in dit geval de woningbouwcorporatie. Degenen die op deze overtreding betrapt waren legden de zaak voor aan de rechter. Zij beriepen zich op hun privacy. De huisei genaar zou door de politie niet in kennis gesteld mogen worden van deze verboden hennepkwekerij in de huurwoning. De rechter stelde de mensen die in overtre ding waren geweest in het gelijk. Zij mogen (n.b.!) bekeurd worden, maar de politie mag van dit feit geen melding maken aan de huis eigenaar! In de krant las ik dat de grond voor de bekeu ring was gelegen in het feit dat de bewoners de woning gebruikten als bedrijfsruimte. In het krantenverslag dat ik onder ogen kreeg werd geen melding gemaakt van wat ik noem een illegale hennepwekerij. Hoe dit ook zij, de mensen kregen een bekeuring. Zij hebben een strafbaar feit gepleegd. De rech ter stelt de overtreders in het gelijk als zij bezwaar maken tegen het doorgeven van deze overtreding aan de eigenaar van de woning. Daarmee is volgens de rechter de privacy van de bewoners geschonden. Men denke zich in hoe deze rechter gerede neerd moet hebben. De bewoners zijn in overtreding. Zij gebruiken de woning voor een doel dat in strijd is met de huurovereen komst. Dus misbruiken zij de woning. De politie die officieel proces-verbaal opmaakt van deze overtreding en de bewoners daar voor een boete oplegt, mag van dit feit geen mededeling doen aan de huiseigenaar, respectievelijk de woningbouwcorporatie. Het is duidelijk dat de bewoners niet alleen jegens de samenleving, vooral jegens de wet in overtreding zijn. Ze zijn dat evenzeer jegens degene van wie zij het huis huren. Het wordt - nog steeds volgens het krantenbe- richt - als bedrijfsruimte gebruikt, terwijl het alleen voor woonruimte is verhuurd. Hoe kan nu een rechter ertoe komen om wel de ene overtreding te bestraffen en tegelijk het feit af te keuren dat deze overtreding aan de huiseigenaar wordt gemeld? Men beden ke dat het om een dubbele overtreding gaat. Enerzijds een illegale hennepkwekerij en anderzijds een overtreding van het huurcon tract door het huis voor een ander doel te gebruiken dan waarvoor het verhuurd is. Een dubbele moraal De politie mag de overtreding als illegale hennepkwekerij vaststellen en de overtre ders bekeuren. Zij mag echter van de rechter deze overtreding niet melden aan de eige naar van de woning, die door deze overtre ding ook benadeeld, respectievelijk ge schaad wordt. Ik kan voor dit standpunt van de rechter geen begrip opbrengen. Hier is sprake van een dubbele moraal. Met een overtreding waar voor de overtreder beboet wordt, wordt publiekelijk een onrechtmatige daad begaan. De eigenaar van de woning die van die ge constateerde overtreding schade ondervindt, mag niet in kennis gesteld worden van de overtreding. Met een beroep op privacy moet de politie zwijgen. De ene overtreding mag door de poHtie als officiële instantie gecon stateerd en beboet worden. Een ander aspect van dezelfde overtreding moet naar de huis eigenaar in het duister gelaten worden. Alsof de wet niet evenzeer het recht en het welzijn van de huiseigenaar en diens bezit moet die nen als het pubUeke belang dat er niet op ille gale wijze hennep wordt verbouwd. Dweilen met de kraan open Een samenleving die deze rechtsgang - met een beroep op de privacy van burgers - geëerbiedigd wil zien, maakt zich mijns inziens schuldig aan dweilen met de kraan open. Het ene is verboden en mag je niet doen. Wie de overtreding van het verbod constateert, moet verder zwijgen. Hij zou het recht en daarmee het belang van de overtre der schaden. Alsof deze niet door de overtre ding de belangen, respectievelijk de rechten van de samenleving in haar onderscheiden geledingen schaadt. We mogen het leven niet in partjes indelen en zeggen: wat in het ene deel overtreding is, daarover mag of hoeft in een ander deel niet gesproken te worden. De overtreding heeft intussen voor dat andere deel wel consequenties. Zo wordt het leven verknipt en verliest men de greep op de totaliteit. Ik heb in mijn leven geleerd het zo te zien (en te zeggen): Het leven is één (geheel). Een overtreding door illegaal hennep te kweken is ook een over treding jegens de eigenaar van de woning, die misbruik van de woning en van het huur contract gemaakt ziet worden. Gelukkig zijn er Kamerleden die tegen dit standpunt van de rechter bezwaar hebben gemaakt. Reactie op een ontsnapping uit de gevangenis Ik zal deze rubriek niet gebruiken om alleen maar maatschappelijke en juridische feiten aan de orde te stellen. Nu ik dat ditmaal wel doe, voeg ik er nog iets bij dat mij getroffen heeft in de berichtgeving van het nieuws via de televisie. Er werd melding gemaakt van de ontsnap ping van gevangenen uit de gevangenis in Roermond. Pas na twee uur constateerde het gevangenispersoneel dat er vier gedetineer den waren ontsnapt. Aanvankelijk hield men het op twee ontsnapten. In het nieuwsbericht werd echter gemeld dat mensen in de omge ving vier personen hadden zien lopen. Hoe is het mogelijk dat twee uur lang in de gevan genis zelf slechts van twee ontsnappingen werd uitgegaan? De buitenwacht was beter op de hoogte dan de binnenwacht. Dit bericht heb ik twee keer in het kader van de nieuwsuitzendingen gehoord. Het viel mij wel op dat er de volgende dag in de kran ten alleen van vier ontsnappingen melding werd gemaakt. Heeft men vanuit de gevan genis kans gezien de berichtgeving te beïn vloeden, zodat de blunder binnen de gevan genis de volgende dag niet meer naar buiten kwam? Het trof mij dat ik hoorde dat een deel van het personeel zich verontschuldigde (mijn woorden) door te wijzen op het gebrek aan personeel. De titel boven dit artikel is waar naar twee kanten: hij geldt de uitspraak van de rechter die het recht van privacy stelt boven het recht van de samenleving in haar geheel. De titel geldt ook het toezicht op gevangenen. Doorgeschoten betekent in dit geval dat het te wensen overlaat. W. H. Velema OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. Joh. ter Maten, Wijngaarden en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik. Eben- Haëzer: 9.30 uur ds. A. P. Voets en 18.30 ur ds. Joh. ter Maten. Woensdag 25 september, Dorpskerk: 19.00 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland, 'Koningin Beatrix'-school - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C. Koster, bediening H.A. en 18.30 uur ds. P. C. Koster, dankzegging - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. D. Boers en 18.30 uur ds. Th. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. J. van Holten, Leerdam en 18.30 uur ds. C. Oorschot, Tholen. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachting Heilig Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 uur de heer P. Reedijk en 18.30 uur ds. H. Schipper. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk en 18.00 uur ds. J. C. den Toom, bediening HeiUge Doop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. H. van Kooten, Nieuwerkerk a/d IJs- sel, bediening Heilig Avondmaal; 15.00 uur ds. J. Willemsen, voortzetting Heilig Avondmaal in Vroonlande en 18.00 uur ds. L. Lammers, Giessen-Nieuwkerk, dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0.25: contracttarieven op aanvraag slaltingstermtjn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstennijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel, (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J,Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 8,90. Per jaar €33,60. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur kand. M. Die- peveen, Stellendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. L. Kruijmer, Put ten - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. E. M. Bakker, Bodegraven - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur mevr. ds. A. A. in 't Veld - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. H. D. van Hoogstraten, opening win- terwerk - Christengemeente CAMA, Het Prieel, Sommelsdijk 10.00 uur R. Pieper. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter, v.m. bediening H.A. en nam. dankzegging H.A. - Ger. Gem. 9,30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 9.30 uur ds. T. T. van Leeu wen en 17.00 uur ds. L. Grosheide - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur ds. A. van Houdt. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. P. J. Voets, Stolwijk en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18,00 uur leesdienst, OUDE TONGE - Herv. Gem. 10,00 uur ds, A, van Lingen, bediening Heilige Doop en 18,00 uur ds, C, van Sliedregt, Nun- speet - Ger. Gem. 10,00 en 18,00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur kand. B. K. Foppen, Benschop en 18.00 uur ds. L. D. Burger, Waddinxveen - Ger. Gem. 10.00 en 18,00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10,00 en 18,00 uur ds, J, G. Arensman. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 uur gezamenlijke dienst met Ooltgensplaat, start jeugdwerk en 18.00 uur ds. A. J. Krol. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. T. E. van Spanje, bediening Hei lige Doop en 18.00 uur ds. A. van Lin gen, Oude Tonge - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur gezamenlijke dienst in Den Bommel, start jeugdwerk en 18.00 uur drs. Rom- LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. van Schoonhoven, Hardinxveld- Giessendam. In het winterseizoen van 1979-1980 is de "cursus" van start gegaari met echte lessen van 50 minuten. Na een terugloop van het aantal deelnemers werd na een aantal jaren besloten om met lezingen te beginnen. Ook het a.s, winterseizoen zijn er weer spre kers bereid gevonden een lezing te verzor gen. De eerste lezing van dit seizoen is op maan dag 23 september, 19.45 uur in het Her vormd Verenigingsgebouw "De Hoek steen", Ring te Middelharnis. De spreker voor deze avond is prof. drs. C.G. Baart uit Renswoude en het onderwerp "Van Abra ham tot Christus of van Abraham tot Mohammed?" met als ondertitel "Overwe gingen bij de verhouding van Jodendom, Christendom en Islam in het licht van de bronnen en van 11 september 2001". Kosten: 10,- voor alle avonden (overma ken op banknr. 34.20.77.139 t.n.v. Cursus Geestelijke Vorming, p/a Azaleastraat 19 te Sommelsdijk of contant op de eerste avond) en 3,- per avond (te voldoen op de betreffende avond). De stuurgroep hoopt weer op een volle zaal en op gezegende avonden. Hartelijk welkom op D.V. maandag 23 sep tember 2002. Zwart-wit herinnert velen aan het kabinet Den Uyi, de demonstraties tegen de kruis raketten, snoepgoed en de allereerste tele visie-uitzendingen. Of, om het dichter bij huis te'houden, een pittig gesprek over het voor en tegen van camera-bewaking op straat. De eerst genoemde zaken zijn voor bij; maar: hield u ook zo van zwart-op- wit? Het was jarenlang het favoriete snoepgoed in ons land, alleen jammer dat je flink dorst kreeg van het bruingekleurde goedje. Zwart-op-wit had geur en smaak, andere snoepsoorten ook, maar salmiak had een eigen smaak. Het is jammer dat het snoep- poeder plaats heeft moeten maken voor andere lekkernijen. Kinderen weten daar alles van, tegenwoordig is er snoepgoed in de vorm van raketten, allerlei vreemde poppetjes en andere rare wezens. Ook de ouderwetse zuurstok is verdwenen of teruggedrongen naar de kraam op de ker mis. Zwart-wit heeft een andere betekenis gekregen en die heeft niets te maken met het zakje salmiak van toen. Tegenwoordig is het: 'u denkt zwart, dan denk ik wit'. En omgekeerd. Vooral in de politiek wordt nog altijd in tegenstellingen gedacht. In de lokale politiek viel al weer geruime tijd geleden het woord verzwarting. Het klonk ab een rode steen in de rimpelloze vijver van het waterrijke dorp. Kent u het begrip? Als iemand die op de hoogte is van de context of ab buitenstaander die slechts kan raden naar de juiste beteke nis? Eén ding is zeker: standpunten die een absoluut 'voor' of 'tegen' verwoorden, worden steeds minder gehoord. 'De ver zwarting voorbij' zou de titel kunnen zijn van een studie naar verkleuring in een dorp op Flakkee. 'Het dorp verschoot van kleur" is meer een titel voor een streekro man. "En de 'goeie ouwe tijd' van zwart en wit?" zegt u? "waar is die gebleven?" U kent het antwoord: die tijd is er nooit geweest. Die goede oude tijd komt alleen voor in boekjes en zwart-wit is vervangen door de kleurenbeeldbuis, het poldermo del, de consumptie-economie en snoep goed, waarvan de oudere generatie geen chocola kan maken. De inhoud van streek- bladen is gekleurd gebleven en wordt nog altijd uitgevoerd in het vertrouwde zwart- op-wit. Zwart is trouwens geen kleur, wist u dat? Wie heeft er nog een zakje zwart- op-wit? In Dirksland wordt een kinderkoor opge richt. Donderdagavond 26 september is de eerste repetitieavond. Het koor is opgezet voor jongens en meisjes tussen de acht en veertien jaar en dirigent is Johan van Broekhoven. Er zullen liedjes worden geleerd van onder andere Elly en Kikkert. Ook is het de bedoeling dat er met Kerst en Pasen een uitvoering wordt gegeven in de kerk. En er zullen optredens verzorgd wor den in De Geldershof en andere plaatsen. De repetities zijn van half zeven tot half acht. Inlichtingen: 0187 601796/06 1347971. Leuke vakantie gehad? School, werk.het 'gewone' leventje is alweer een poosje aan de gang. Toch hopen wij dat jullie nog een klein beetje in de vakantiestemming zijn. Want volgende week zaterdag, 28 septem ber, wil het OJW-team met jou afreizen naar het eiland van de Kakaboes. Nieuwsgierig geworden? Dan zien we jou en je vrienden op 28 september vanaf 19.30 in 'de Hoek steen' te Middelharnis, waar om 20.00 de aftrap zal zijn voor een nieuw seizoen. Alle maal van harte welkom op deze startavond! Het OJW-team Het is weer zover: zaterdag 21 september begint het nieuwe jeugdcontactseizoen weer. De eerste bijeenkomst is een open avond. Wil je weten wat dat inhoud? Kom dan ook! Iedereen vanaf 15 jaar is van har te welkom. Om 19.15 uur gaat de zaal in Eben-Haëzer, Preekhillaan 3 te Ouddorp, weer open en staat de koffie/limonade klaar. De avond begint om 19.45 uur. Neem gerust je vrienden en/of vriendin nen mee! Achter de datum 11 september staat geen jaartal. Toch zal iedereen begrijpen welk jaar ingevuld moet worden. En naar welke gebeurtenis op welke locatie deze aandui ding wijst. Natuurlijk denken we daarbij aan New York, toen eenjaar geleden twee vlieg tuigen zich boorden in de Twin Towers van het Worid Trade Center. 11 september 2001 - 'de dag die de moderne wereld verander de', schreef The Times. 'De geschiedenis zal nooit meer dezelfde zijn', aldus een andere krant. In ieder geval een tragedie die de wereld schokken deed en waarvan de dreun nog naklinkt. Een ongekende belediging van 's werelds machtigste natie. Ongetwijfeld met grote gevolgen. Toch kende de laatste eeuw meer van derge lijke diep-insnijdende en alom aansprekende gebeurtenissen. Nog vers in mijn eigen geheugen ligt het bericht over de moord op president John F. Kennedy op 22 november 1963. En wat te denken van de ondergang van de onzinkbaar geachte Titanic in 1912 met 1.500 slachtoffers. En vergeet vooral niet de twee wereldoorlogen die de 'beschaafde' wereld teisterden. Waardoor de namen 'Verdun' (700.000 doden binnen enkele maanden op een kleine plek grond) en 'Auschwitz' een onzegbare lading kre gen. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog is de vraag naar 'God-na-Auschwitz' dikwijls gesteld. Heel indringend. Ik weet wel: voor al in de jaren 60 en 70 door velen, omdat dat paste binnen de modieuze discussies van die dagen. Het hoorde tot de goede toon binnen kerk en theologie om daarover te praten en te schrijven. Maar ik ben ervan overtuigd: wie daadwerkelijk geteisterd is door verschrik kingen als van 'Verdun' of 'Auschwitz', die heeft op de rand van een peilloze afgrond gewankeld, waarbij alle dagelijkse zekerhe den hem ontvielen. En als dan uit die diepte niet de schreeuw tót God klinkt, dan blijft er niets anders over dan de vraag aangaande God: "Waar is hij?" Anderzijds kennen we ook het indrukwekkende getuigenis van iemand als Floris Bakels. Neergelegd in zijn aangrijpende verhaal 'Nacht und Nebel' (1977): "Ik kon mij daar in Natzweiler en Dachau staande houden omdat God mij de kracht daartoe gaf Het nageslacht moge weten hoe, terwijl ogenschijnlijk satan regeert, God almachtig is en blijft! En nu klinkt opnieuw de vraag "Waar was God? Toen de terroristen van Al-Qaida Amerika aanvielen op die septemberochtend vorig jaar,..?" Het is een vraag die ook met meer woorden en wat meer beredeneerd gesteld wordt. Bijvoorbeeld als volgt: "1) Als God almachtig zou zijn, zou Hij kwaad en lijden kunnen voorkomen, 2) Als Hij lief devol zou zijn, zou Hij kwaad en lijden wil len voorkomen, 3) Kwaad en lijden bestaan, 4) Dus: God is machteloos en liefdeloos, óf Hij bestaat niet," Het is bekend: als mensen het bestaan van God betwijfelen of ontken nen, doen ze dat meestal volgens deze of dergelijke regels, Eén dezer dagen verscheen een fijnzinnig boekje met als titel wat ik hierboven al schreef: 'Waar was God op II september?'. De schrijver van het pamflet, want dat is het, is dr, John Blanchard, een Amerikaanse evangelist. Zijn boekje 'Levensbelangrijke vragen' werd in 1997 door heel Nederland gratis verspreid. Hij zoekt in zijn nieuwe brochure een antwoord te geven op de gestelde vraag. En hij doet dat op een uiterst serieuze en doorwrochte manier. Eerst zet hij de achtergrond van deze vraag in het bre de kader van de geschiedenis. Waardoor zichtbaar wordt dat we leven in wat iemand eens 'een wereld met gerafelde randen' noemde. Vervolgens vraagt hij zich af door wie die vraag nu eigenlijk gesteld wordt. Het maakt nogal uit of dat een atheïst is of iemand die met het Godsbestaan ook werke lijk rekent. Vervolgens gaat hij, aan de hand van Gods openbaring in de Heilige Schrift, nader in op het wezen van God. Op Zijn almacht en op Zijn grootheid, maar ook op zijn soevereiniteit. "God is God!" - met ver wijzing naar de geschiedenis van Job. Maar die God werd mens! In Jezus Christus. En dat had met de zonde te maken. En wie de werkelijkheid van de zonde - en van Gods genade! - betrekt bij de vraag die aan de orde is, krijgt er een heel andere visie op. De citeer: "Ik spoor je aan te bedenken dat het alleen Gods genade is dat alle andere inwo ners van de Verenigde Staten en andere lan den niet vernietigd zijn. Allen hebben gezon digd en derven de heerlijkheid Gods... (Rom. 3:23)". God zou geen onrecht doen... "Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn! (Klaagl. 3:22)". En Blanchard vervolgt: "Toen iemand mij vroeg waar God was toen religieuze fanatici in Amerika 3.000 mensen vermoordden, ant woordde ik: "Op precies dezelfde plaats als toen religieuze fanatici Zijn Zoon, Jezus Christus, doodden. Hij was de situatie vol komen meester". Dat is de heldere leer van de Schrift. Degenen die Jezus' kruisiging beraamden, waren onrechtvaardigen, maar Zijn dood was overeenkomstig de bepaalde raad en voorkennis van God (Hand. 2:23). De tweede les is even duidelijk. II septem ber is een wekker die afgaat. Hij waar schuwt ons dat het kwaad realiteit is, dat het leven kort en kwetsbaar is en dat de dood zeker komt Nog duidelijker vertelt Hij ons dat we ons moeten voorbereiden op het laat ste oordeel, wanneer een ieder van ons voor zichzelf rekenschap zal geven aan God (Rom. 14:12), Die de aardbodem rechtvaar dig zal oordelen (Hand. 17:31)". U leze dit heldere boekje! Voor een verdere doordenking van vragen als deze, verwijs ik nog naar een ander lezenswaardig geschrift. N.a.v.: John Blanchard, Waar was God op II september? Uitgeverij De Banier, Utrecht Brochure. 31 pag. Prijs €3,95. Dr. G. van den Brink, Het probleem van het kwaad. Gedachten over God en het lij den. Uitgeverij Willem de Zwijgerstich ting, Enschede. Brochure. 58pag. Prijs 4,30. JMJK door Johannes van Maurik Na even weg te zijn geweest, zijn bij deze de Dorpse Gebeurens van Johan nes van Maurik weer terug. We pak ken de draad weer op, maar plaatsen eerst nog aflevering acht, die tussen wal en schip terecht bleek te zijn gekomen. We gaan verder langs de Stationsweg. Aan je rechterhand was een rijtje huizen met in het op één na laatste een baJdcerij. Als ik het wel heb was dat bakker Buis, die getrouwd was met een dochter van Kees den Bok. Haar man was beter bekend als 'het Aapje', Dat had de goede man waarschijnlijk aan zijn smalle gezicht te danken. Lang heeft hij er zijn bedrijfje niet gehad, want er waren geen klanten meer voor hem te winnen. Daarnaast, op het hoekje van de Wilhelmi nastraat, woonde de familie Mesritz, een Joodse familie die in verzekeringen deed. Die straatnaam was er toen nog maar voor één huis, dat zo'n vijftig meter verder in de straat stond. Dan waren er langs de Stationsweg wat herenhuizen gebouwd, waarvan in het twee de de familie Verweij woonde. En om zeker te weten dat je niet abuis was, noemde je meneer zelf 'het Witte Big'. Dat deed je alleen niet waar hij bij was, want hij had een hele hoge positie op het gemeentehuis. Na de gemeentesecretaris was hij de man die je daar te woord stond. Daarnaast had je het huis van Eduard van Markensteijn, Was je deze huizen voorbij, dan woonde daar in de bocht nog De Wit, een boer in ruste. Richting het dorp had je aan je linkerhand de boerderij van de herenboer Slis, Dat was toen nog een echte ouderwetse boerderij met een hele lange oprijlaan richting het dorp en met een bosje van allerlei bomen voor de boerderij, waar je zomaar niet in kwam en dat ook gedeeltelijk langs de tramrails lag. Aan de rechterkant stonden wat herenhuizen en in het vierde voorbij de bocht woonde de dierenarts. Dan verder naar het dorp toe was er nog het huis van herenboer Mijs, die de Pettenmaker werd genoemd. Daarna had je het huis van burgemeester Paulus van Schouwen, die kon vloeken als een bootwerker. Dat werd ik gewaar toen ik op het gemeentehuis moest komen voor iets waar ik schuld nog deel aan had. Op de bewaarschool namelijk, waarvan het dak werd gerepareerd, was pek gegapt, zo zei hij. Veel van de jongens op school had ik op die pek zien kauwen, maar zelf had ik niets van dat spul. En dat geloofde meneer niet. Daarna aan de rechterkant nog een paar herenhuizen en dan de boerderij van de familie Les en het huis van tante Keetje Munters. Aan de linkerkant was een rijtje huisjes, waar in het middelste Kees Bot woonde, die veelal als opperman zijn brood verdiende. Op het hoekje was de bakkerij Van Tenho- ven, die toen nog goed liep maar allengs slechter werd door de concurtentie vanuit het dorp en door de Corporatie, die vanuit Nieuwe-Tonge ook het dorp afstroopte en heel veel klanten had die op de procenten uit waren, die eens per jaar werden uitgekeerd. Als de Corporatie haar jaarvergadering hield, was het feest voor de mannen die lid waren. Zij kwamen allemaal samen op de Kaai en van daaruit werden ze per auto van de firma Pulleman naar Nieuwe-Tonge ver voerd. Maar dit ter zijde. Dan ging je de tramstoof op, eerst over een dam die over de Grijzenoord ging. Aan de linkerkant waren nogal wat woningen en daar kende iedereen elkaar. Veel van de jon gens werden daar bij de naam van de moeder genoemd zoals Jan Ka, Jan van Noord of Jan Aat, Jan de Vos, enz. Eén werd er bij de naam van zijn vader genoemd, dat was Bram van Giel Kamerling. Aan de linkerkant had je de Schuur van Giel Koert, dan het huisje van David Hoogmoed en achteraan nog de boerderij van Dirk de Vos, die de mooie bij naam 'Scheethemd' had. Dan nog een blok je huisjes met daarin de familie Bogerman en Jonker. Verder weet ik het niet meer. Teruggaand waren er aan de andere kant nogal wat schuren waarvan de meesten van kleine schartelaars met een hoekje hmd waren. Op het eind, tot net \oor de dam, stond nog een rijtje huisjes. Daarvan w eet ik nog enkele namen, zoals Jaap Koen en in het laatste Hans Beijers. Zijn huisje w as er een prachtig voorbeeld van dat er \eel makke schapen in één hok gaan. Hoe het mogelijk was om zoveel mensen te bergen in. laten we het maar een huis noemen, dat kun je je nu niet meer voorstellen. Zeker 's nachts niet! Maar we zijn nu ook zeventig jam- verder, zelf was ik 'n jaar of elf, twaalf. Keren we weer terug, weer de Grijzenoord over, dan was daar het huis met de boeren schuur van Koos de Leeuw of, anders gezegd: Koos van Trui. Trui was Koos' vrouw. Ging je linksaf, dan had je op de Zwartenhoek eerst het huisje van Piet Machielse, die voor de famihe Ooms op een beurtschip voer. Daarna nog een paar huisjes en dan weer via een brug de Grijzenoord over, en dan kwam je bij een paar huisjes, waar onder andere Arie van Markensteijn met zijn zoon Willem woonde. Willem maakte het dorp onveilig met zijn oliekar en met zijn roep: "Oooolij, Ooolij!" Als hij zo een poosje zo bezig was, moest hij eerst zijn tong gaan smeren, zo zei hij. Daarna badje Kees Kievit met de dochter van Arie, die het een en ander van stropen afwist. Daarnaast Kee Brand, ahas Kee Zuurkool, die zoals ze zei "wel een kind was opgelegd, maar geen man".

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 2