Doorgeschoten
pleidooi voor privacy
mMÊÊÊÊ:
Oude-Tonge, eind 20-er jaren van de vorige eeuw
PREDIKBEURTEN
Zwart
Dorpse Gebeurens (deel 8):
Cursus Geestelijke
Vorming
OJW Startavond
Waar was God op
11 september?
U zoekt iets speciailp
voor uw drukwerfef
EIÜVriDEII-mEUWS
Christelijk Kinderkoor
In oprichting
Jeugdcontact Ouddorp
Zondag 22 september 2002
Beroep op privacy
In Zuid-Limburg heeft het zich voorgedaan.
Mensen kweekten hennepplanten op de
bovenverdieping van hun huis. De poUtie
kwam er achter, maakte proces-verbaal op
en verwijderde de hele teelt.
Waartegen echter bezwaar werd gemaakt
door de bewoners - overtreders van de wet -
is het feit dat de politie van deze overtreding
kennis gaf aan de huiseigenaar. Naar ik
meen in dit geval de woningbouwcorporatie.
Degenen die op deze overtreding betrapt
waren legden de zaak voor aan de rechter.
Zij beriepen zich op hun privacy. De huisei
genaar zou door de politie niet in kennis
gesteld mogen worden van deze verboden
hennepkwekerij in de huurwoning.
De rechter stelde de mensen die in overtre
ding waren geweest in het gelijk. Zij mogen
(n.b.!) bekeurd worden, maar de politie mag
van dit feit geen melding maken aan de huis
eigenaar!
In de krant las ik dat de grond voor de bekeu
ring was gelegen in het feit dat de bewoners
de woning gebruikten als bedrijfsruimte. In
het krantenverslag dat ik onder ogen kreeg
werd geen melding gemaakt van wat ik
noem een illegale hennepwekerij. Hoe dit
ook zij, de mensen kregen een bekeuring. Zij
hebben een strafbaar feit gepleegd. De rech
ter stelt de overtreders in het gelijk als zij
bezwaar maken tegen het doorgeven van
deze overtreding aan de eigenaar van de
woning. Daarmee is volgens de rechter de
privacy van de bewoners geschonden.
Men denke zich in hoe deze rechter gerede
neerd moet hebben. De bewoners zijn in
overtreding. Zij gebruiken de woning voor
een doel dat in strijd is met de huurovereen
komst. Dus misbruiken zij de woning. De
politie die officieel proces-verbaal opmaakt
van deze overtreding en de bewoners daar
voor een boete oplegt, mag van dit feit geen
mededeling doen aan de huiseigenaar,
respectievelijk de woningbouwcorporatie.
Het is duidelijk dat de bewoners niet alleen
jegens de samenleving, vooral jegens de wet
in overtreding zijn. Ze zijn dat evenzeer
jegens degene van wie zij het huis huren. Het
wordt - nog steeds volgens het krantenbe-
richt - als bedrijfsruimte gebruikt, terwijl het
alleen voor woonruimte is verhuurd.
Hoe kan nu een rechter ertoe komen om wel
de ene overtreding te bestraffen en tegelijk
het feit af te keuren dat deze overtreding aan
de huiseigenaar wordt gemeld? Men beden
ke dat het om een dubbele overtreding gaat.
Enerzijds een illegale hennepkwekerij en
anderzijds een overtreding van het huurcon
tract door het huis voor een ander doel te
gebruiken dan waarvoor het verhuurd is.
Een dubbele moraal
De politie mag de overtreding als illegale
hennepkwekerij vaststellen en de overtre
ders bekeuren. Zij mag echter van de rechter
deze overtreding niet melden aan de eige
naar van de woning, die door deze overtre
ding ook benadeeld, respectievelijk ge
schaad wordt.
Ik kan voor dit standpunt van de rechter geen
begrip opbrengen. Hier is sprake van een
dubbele moraal. Met een overtreding waar
voor de overtreder beboet wordt, wordt
publiekelijk een onrechtmatige daad begaan.
De eigenaar van de woning die van die ge
constateerde overtreding schade ondervindt,
mag niet in kennis gesteld worden van de
overtreding. Met een beroep op privacy moet
de politie zwijgen. De ene overtreding mag
door de poHtie als officiële instantie gecon
stateerd en beboet worden. Een ander aspect
van dezelfde overtreding moet naar de huis
eigenaar in het duister gelaten worden. Alsof
de wet niet evenzeer het recht en het welzijn
van de huiseigenaar en diens bezit moet die
nen als het pubUeke belang dat er niet op ille
gale wijze hennep wordt verbouwd.
Dweilen met de kraan open
Een samenleving die deze rechtsgang - met
een beroep op de privacy van burgers -
geëerbiedigd wil zien, maakt zich mijns
inziens schuldig aan dweilen met de kraan
open. Het ene is verboden en mag je niet
doen. Wie de overtreding van het verbod
constateert, moet verder zwijgen. Hij zou het
recht en daarmee het belang van de overtre
der schaden. Alsof deze niet door de overtre
ding de belangen, respectievelijk de rechten
van de samenleving in haar onderscheiden
geledingen schaadt. We mogen het leven
niet in partjes indelen en zeggen: wat in het
ene deel overtreding is, daarover mag of
hoeft in een ander deel niet gesproken te
worden. De overtreding heeft intussen voor
dat andere deel wel consequenties.
Zo wordt het leven verknipt en verliest men
de greep op de totaliteit. Ik heb in mijn leven
geleerd het zo te zien (en te zeggen): Het
leven is één (geheel). Een overtreding door
illegaal hennep te kweken is ook een over
treding jegens de eigenaar van de woning,
die misbruik van de woning en van het huur
contract gemaakt ziet worden.
Gelukkig zijn er Kamerleden die tegen dit
standpunt van de rechter bezwaar hebben
gemaakt.
Reactie op een ontsnapping
uit de gevangenis
Ik zal deze rubriek niet gebruiken om alleen
maar maatschappelijke en juridische feiten
aan de orde te stellen. Nu ik dat ditmaal wel
doe, voeg ik er nog iets bij dat mij getroffen
heeft in de berichtgeving van het nieuws via
de televisie.
Er werd melding gemaakt van de ontsnap
ping van gevangenen uit de gevangenis in
Roermond. Pas na twee uur constateerde het
gevangenispersoneel dat er vier gedetineer
den waren ontsnapt. Aanvankelijk hield men
het op twee ontsnapten. In het nieuwsbericht
werd echter gemeld dat mensen in de omge
ving vier personen hadden zien lopen. Hoe is
het mogelijk dat twee uur lang in de gevan
genis zelf slechts van twee ontsnappingen
werd uitgegaan? De buitenwacht was beter
op de hoogte dan de binnenwacht.
Dit bericht heb ik twee keer in het kader van
de nieuwsuitzendingen gehoord. Het viel
mij wel op dat er de volgende dag in de kran
ten alleen van vier ontsnappingen melding
werd gemaakt. Heeft men vanuit de gevan
genis kans gezien de berichtgeving te beïn
vloeden, zodat de blunder binnen de gevan
genis de volgende dag niet meer naar buiten
kwam?
Het trof mij dat ik hoorde dat een deel van
het personeel zich verontschuldigde (mijn
woorden) door te wijzen op het gebrek aan
personeel.
De titel boven dit artikel is waar naar twee
kanten: hij geldt de uitspraak van de rechter
die het recht van privacy stelt boven het
recht van de samenleving in haar geheel. De
titel geldt ook het toezicht op gevangenen.
Doorgeschoten betekent in dit geval dat het
te wensen overlaat.
W. H. Velema
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur ds. Joh. ter Maten, Wijngaarden en
18.30 uur ds. J. W. van Estrik. Eben-
Haëzer: 9.30 uur ds. A. P. Voets en
18.30 ur ds. Joh. ter Maten. Woensdag
25 september, Dorpskerk: 19.00 uur ds.
P. C. Hoek, Sint Annaland, 'Koningin
Beatrix'-school - Ger. Gem. 9.30 en
18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00
uur ds. P. C. Koster, bediening H.A. en
18.30 uur ds. P. C. Koster, dankzegging
- Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. D.
Boers en 18.30 uur ds. Th. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. J. J. van Holten, Leerdam
en 18.30 uur ds. C. Oorschot, Tholen.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. L. Smelt, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. nabe-
trachting Heilig Avondmaal - Ger.
Kerk 10.00 uur de heer P. Reedijk en
18.30 uur ds. H. Schipper.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk en
18.00 uur ds. J. C. den Toom, bediening
HeiUge Doop - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in
Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
W. H. van Kooten, Nieuwerkerk a/d IJs-
sel, bediening Heilig Avondmaal; 15.00
uur ds. J. Willemsen, voortzetting Heilig
Avondmaal in Vroonlande en 18.00 uur
ds. L. Lammers, Giessen-Nieuwkerk,
dankzegging Heilig Avondmaal - Ger.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0.25:
contracttarieven op aanvraag
slaltingstermtjn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstennijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel, (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J,Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 8,90.
Per jaar €33,60.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van Wijk en 18.00 uur kand. M. Die-
peveen, Stellendam - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. C. den Toom, bediening Heilige
Doop en 18.00 uur ds. L. Kruijmer, Put
ten - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. E.
M. Bakker, Bodegraven - Rem. Ger.
Gem. 10.00 uur mevr. ds. A. A. in 't
Veld - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur
ds. H. D. van Hoogstraten, opening win-
terwerk - Christengemeente CAMA,
Het Prieel, Sommelsdijk 10.00 uur R.
Pieper.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P.
Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. P. den Butter, v.m. bediening
H.A. en nam. dankzegging H.A. - Ger.
Gem. 9,30 en 18.00 uur ds. J. Karels -
Ger. Kerk 9.30 uur ds. T. T. van Leeu
wen en 17.00 uur ds. L. Grosheide - Ger.
Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst
en 14.30 uur ds. A. van Houdt.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. J. P. J. Voets, Stolwijk en 18.00 uur
ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en
18,00 uur leesdienst,
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10,00 uur ds,
A, van Lingen, bediening Heilige Doop
en 18,00 uur ds, C, van Sliedregt, Nun-
speet - Ger. Gem. 10,00 en 18,00 uur
leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur kand. B. K. Foppen,
Benschop en 18.00 uur ds. L. D. Burger,
Waddinxveen - Ger. Gem. 10.00 en
18,00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10,00
en 18,00 uur ds, J, G. Arensman.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging Heilig Avondmaal - Ger.
Kerk 10.00 uur gezamenlijke dienst met
Ooltgensplaat, start jeugdwerk en 18.00
uur ds. A. J. Krol.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur dr. T. E. van Spanje, bediening Hei
lige Doop en 18.00 uur ds. A. van Lin
gen, Oude Tonge - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00
uur gezamenlijke dienst in Den Bommel,
start jeugdwerk en 18.00 uur drs. Rom-
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C. van Schoonhoven, Hardinxveld-
Giessendam.
In het winterseizoen van 1979-1980 is de
"cursus" van start gegaari met echte lessen
van 50 minuten. Na een terugloop van het
aantal deelnemers werd na een aantal jaren
besloten om met lezingen te beginnen.
Ook het a.s, winterseizoen zijn er weer spre
kers bereid gevonden een lezing te verzor
gen.
De eerste lezing van dit seizoen is op maan
dag 23 september, 19.45 uur in het Her
vormd Verenigingsgebouw "De Hoek
steen", Ring te Middelharnis. De spreker
voor deze avond is prof. drs. C.G. Baart uit
Renswoude en het onderwerp "Van Abra
ham tot Christus of van Abraham tot
Mohammed?" met als ondertitel "Overwe
gingen bij de verhouding van Jodendom,
Christendom en Islam in het licht van de
bronnen en van 11 september 2001".
Kosten: 10,- voor alle avonden (overma
ken op banknr. 34.20.77.139 t.n.v. Cursus
Geestelijke Vorming, p/a Azaleastraat 19 te
Sommelsdijk of contant op de eerste avond)
en 3,- per avond (te voldoen op de
betreffende avond).
De stuurgroep hoopt weer op een volle zaal
en op gezegende avonden.
Hartelijk welkom op D.V. maandag 23 sep
tember 2002.
Zwart-wit herinnert velen aan het kabinet
Den Uyi, de demonstraties tegen de kruis
raketten, snoepgoed en de allereerste tele
visie-uitzendingen. Of, om het dichter bij
huis te'houden, een pittig gesprek over het
voor en tegen van camera-bewaking op
straat. De eerst genoemde zaken zijn voor
bij; maar: hield u ook zo van zwart-op-
wit? Het was jarenlang het favoriete
snoepgoed in ons land, alleen jammer dat
je flink dorst kreeg van het bruingekleurde
goedje.
Zwart-op-wit had geur en smaak, andere
snoepsoorten ook, maar salmiak had een
eigen smaak. Het is jammer dat het snoep-
poeder plaats heeft moeten maken voor
andere lekkernijen. Kinderen weten daar
alles van, tegenwoordig is er snoepgoed in
de vorm van raketten, allerlei vreemde
poppetjes en andere rare wezens. Ook de
ouderwetse zuurstok is verdwenen of
teruggedrongen naar de kraam op de ker
mis.
Zwart-wit heeft een andere betekenis
gekregen en die heeft niets te maken met
het zakje salmiak van toen. Tegenwoordig
is het: 'u denkt zwart, dan denk ik wit'. En
omgekeerd. Vooral in de politiek wordt
nog altijd in tegenstellingen gedacht. In
de lokale politiek viel al weer geruime tijd
geleden het woord verzwarting. Het klonk
ab een rode steen in de rimpelloze vijver
van het waterrijke dorp. Kent u het
begrip? Als iemand die op de hoogte is van
de context of ab buitenstaander die
slechts kan raden naar de juiste beteke
nis? Eén ding is zeker: standpunten die
een absoluut 'voor' of 'tegen' verwoorden,
worden steeds minder gehoord. 'De ver
zwarting voorbij' zou de titel kunnen zijn
van een studie naar verkleuring in een
dorp op Flakkee. 'Het dorp verschoot van
kleur" is meer een titel voor een streekro
man.
"En de 'goeie ouwe tijd' van zwart en
wit?" zegt u? "waar is die gebleven?" U
kent het antwoord: die tijd is er nooit
geweest. Die goede oude tijd komt alleen
voor in boekjes en zwart-wit is vervangen
door de kleurenbeeldbuis, het poldermo
del, de consumptie-economie en snoep
goed, waarvan de oudere generatie geen
chocola kan maken. De inhoud van streek-
bladen is gekleurd gebleven en wordt nog
altijd uitgevoerd in het vertrouwde zwart-
op-wit. Zwart is trouwens geen kleur, wist
u dat? Wie heeft er nog een zakje zwart-
op-wit?
In Dirksland wordt een kinderkoor opge
richt. Donderdagavond 26 september is de
eerste repetitieavond. Het koor is opgezet
voor jongens en meisjes tussen de acht en
veertien jaar en dirigent is Johan van
Broekhoven. Er zullen liedjes worden
geleerd van onder andere Elly en Kikkert.
Ook is het de bedoeling dat er met Kerst en
Pasen een uitvoering wordt gegeven in de
kerk. En er zullen optredens verzorgd wor
den in De Geldershof en andere plaatsen.
De repetities zijn van half zeven tot half
acht.
Inlichtingen: 0187 601796/06 1347971.
Leuke vakantie gehad? School, werk.het
'gewone' leventje is alweer een poosje aan
de gang. Toch hopen wij dat jullie nog een
klein beetje in de vakantiestemming zijn.
Want volgende week zaterdag, 28 septem
ber, wil het OJW-team met jou afreizen naar
het eiland van de Kakaboes. Nieuwsgierig
geworden? Dan zien we jou en je vrienden
op 28 september vanaf 19.30 in 'de Hoek
steen' te Middelharnis, waar om 20.00 de
aftrap zal zijn voor een nieuw seizoen. Alle
maal van harte welkom op deze startavond!
Het OJW-team
Het is weer zover: zaterdag 21 september
begint het nieuwe jeugdcontactseizoen
weer. De eerste bijeenkomst is een open
avond. Wil je weten wat dat inhoud? Kom
dan ook! Iedereen vanaf 15 jaar is van har
te welkom. Om 19.15 uur gaat de zaal in
Eben-Haëzer, Preekhillaan 3 te Ouddorp,
weer open en staat de koffie/limonade
klaar. De avond begint om 19.45 uur.
Neem gerust je vrienden en/of vriendin
nen mee!
Achter de datum 11 september staat geen
jaartal. Toch zal iedereen begrijpen welk
jaar ingevuld moet worden. En naar welke
gebeurtenis op welke locatie deze aandui
ding wijst. Natuurlijk denken we daarbij aan
New York, toen eenjaar geleden twee vlieg
tuigen zich boorden in de Twin Towers van
het Worid Trade Center. 11 september 2001
- 'de dag die de moderne wereld verander
de', schreef The Times. 'De geschiedenis zal
nooit meer dezelfde zijn', aldus een andere
krant. In ieder geval een tragedie die de
wereld schokken deed en waarvan de dreun
nog naklinkt. Een ongekende belediging van
's werelds machtigste natie. Ongetwijfeld
met grote gevolgen.
Toch kende de laatste eeuw meer van derge
lijke diep-insnijdende en alom aansprekende
gebeurtenissen. Nog vers in mijn eigen
geheugen ligt het bericht over de moord op
president John F. Kennedy op 22 november
1963. En wat te denken van de ondergang
van de onzinkbaar geachte Titanic in 1912
met 1.500 slachtoffers. En vergeet vooral
niet de twee wereldoorlogen die de
'beschaafde' wereld teisterden. Waardoor de
namen 'Verdun' (700.000 doden binnen
enkele maanden op een kleine plek grond)
en 'Auschwitz' een onzegbare lading kre
gen.
In de jaren na de Tweede Wereldoorlog is de
vraag naar 'God-na-Auschwitz' dikwijls
gesteld. Heel indringend. Ik weet wel: voor
al in de jaren 60 en 70 door velen, omdat dat
paste binnen de modieuze discussies van die
dagen. Het hoorde tot de goede toon binnen
kerk en theologie om daarover te praten en te
schrijven. Maar ik ben ervan overtuigd: wie
daadwerkelijk geteisterd is door verschrik
kingen als van 'Verdun' of 'Auschwitz', die
heeft op de rand van een peilloze afgrond
gewankeld, waarbij alle dagelijkse zekerhe
den hem ontvielen. En als dan uit die diepte
niet de schreeuw tót God klinkt, dan blijft er
niets anders over dan de vraag aangaande
God: "Waar is hij?" Anderzijds kennen we
ook het indrukwekkende getuigenis van
iemand als Floris Bakels. Neergelegd in zijn
aangrijpende verhaal 'Nacht und Nebel'
(1977): "Ik kon mij daar in Natzweiler en
Dachau staande houden omdat God mij de
kracht daartoe gaf Het nageslacht
moge weten hoe, terwijl ogenschijnlijk satan
regeert, God almachtig is en blijft!
En nu klinkt opnieuw de vraag "Waar was
God? Toen de terroristen van Al-Qaida
Amerika aanvielen op die septemberochtend
vorig jaar,..?" Het is een vraag die ook met
meer woorden en wat meer beredeneerd
gesteld wordt. Bijvoorbeeld als volgt: "1)
Als God almachtig zou zijn, zou Hij kwaad
en lijden kunnen voorkomen, 2) Als Hij lief
devol zou zijn, zou Hij kwaad en lijden wil
len voorkomen, 3) Kwaad en lijden bestaan,
4) Dus: God is machteloos en liefdeloos, óf
Hij bestaat niet," Het is bekend: als mensen
het bestaan van God betwijfelen of ontken
nen, doen ze dat meestal volgens deze of
dergelijke regels,
Eén dezer dagen verscheen een fijnzinnig
boekje met als titel wat ik hierboven al
schreef: 'Waar was God op II september?'.
De schrijver van het pamflet, want dat is het,
is dr, John Blanchard, een Amerikaanse
evangelist. Zijn boekje 'Levensbelangrijke
vragen' werd in 1997 door heel Nederland
gratis verspreid. Hij zoekt in zijn nieuwe
brochure een antwoord te geven op de
gestelde vraag. En hij doet dat op een uiterst
serieuze en doorwrochte manier. Eerst zet
hij de achtergrond van deze vraag in het bre
de kader van de geschiedenis. Waardoor
zichtbaar wordt dat we leven in wat iemand
eens 'een wereld met gerafelde randen'
noemde. Vervolgens vraagt hij zich af door
wie die vraag nu eigenlijk gesteld wordt. Het
maakt nogal uit of dat een atheïst is of
iemand die met het Godsbestaan ook werke
lijk rekent. Vervolgens gaat hij, aan de hand
van Gods openbaring in de Heilige Schrift,
nader in op het wezen van God. Op Zijn
almacht en op Zijn grootheid, maar ook op
zijn soevereiniteit. "God is God!" - met ver
wijzing naar de geschiedenis van Job. Maar
die God werd mens! In Jezus Christus. En
dat had met de zonde te maken. En wie de
werkelijkheid van de zonde - en van Gods
genade! - betrekt bij de vraag die aan de
orde is, krijgt er een heel andere visie op. De
citeer: "Ik spoor je aan te bedenken dat het
alleen Gods genade is dat alle andere inwo
ners van de Verenigde Staten en andere lan
den niet vernietigd zijn. Allen hebben gezon
digd en derven de heerlijkheid Gods... (Rom.
3:23)". God zou geen onrecht doen... "Het
zijn de goedertierenheden des Heeren dat
wij niet vernield zijn! (Klaagl. 3:22)". En
Blanchard vervolgt: "Toen iemand mij
vroeg waar God was toen religieuze fanatici
in Amerika 3.000 mensen vermoordden, ant
woordde ik: "Op precies dezelfde plaats als
toen religieuze fanatici Zijn Zoon, Jezus
Christus, doodden. Hij was de situatie vol
komen meester". Dat is de heldere leer van
de Schrift. Degenen die Jezus' kruisiging
beraamden, waren onrechtvaardigen, maar
Zijn dood was overeenkomstig de bepaalde
raad en voorkennis van God (Hand. 2:23).
De tweede les is even duidelijk. II septem
ber is een wekker die afgaat. Hij waar
schuwt ons dat het kwaad realiteit is, dat het
leven kort en kwetsbaar is en dat de dood
zeker komt Nog duidelijker vertelt Hij ons
dat we ons moeten voorbereiden op het laat
ste oordeel, wanneer een ieder van ons voor
zichzelf rekenschap zal geven aan God
(Rom. 14:12), Die de aardbodem rechtvaar
dig zal oordelen (Hand. 17:31)".
U leze dit heldere boekje! Voor een verdere
doordenking van vragen als deze, verwijs ik
nog naar een ander lezenswaardig geschrift.
N.a.v.: John Blanchard, Waar was God op
II september? Uitgeverij De Banier,
Utrecht Brochure. 31 pag. Prijs €3,95.
Dr. G. van den Brink, Het probleem van het
kwaad. Gedachten over God en het lij
den. Uitgeverij Willem de Zwijgerstich
ting, Enschede. Brochure. 58pag. Prijs
4,30.
JMJK
door Johannes van Maurik
Na even weg te zijn geweest, zijn bij
deze de Dorpse Gebeurens van Johan
nes van Maurik weer terug. We pak
ken de draad weer op, maar plaatsen
eerst nog aflevering acht, die tussen
wal en schip terecht bleek te zijn
gekomen.
We gaan verder langs de Stationsweg. Aan
je rechterhand was een rijtje huizen met in
het op één na laatste een baJdcerij. Als ik het
wel heb was dat bakker Buis, die getrouwd
was met een dochter van Kees den Bok.
Haar man was beter bekend als 'het Aapje',
Dat had de goede man waarschijnlijk aan
zijn smalle gezicht te danken. Lang heeft hij
er zijn bedrijfje niet gehad, want er waren
geen klanten meer voor hem te winnen.
Daarnaast, op het hoekje van de Wilhelmi
nastraat, woonde de familie Mesritz, een
Joodse familie die in verzekeringen deed.
Die straatnaam was er toen nog maar voor
één huis, dat zo'n vijftig meter verder in de
straat stond.
Dan waren er langs de Stationsweg wat
herenhuizen gebouwd, waarvan in het twee
de de familie Verweij woonde. En om zeker
te weten dat je niet abuis was, noemde je
meneer zelf 'het Witte Big'. Dat deed je
alleen niet waar hij bij was, want hij had een
hele hoge positie op het gemeentehuis. Na
de gemeentesecretaris was hij de man die je
daar te woord stond. Daarnaast had je het
huis van Eduard van Markensteijn, Was je
deze huizen voorbij, dan woonde daar in de
bocht nog De Wit, een boer in ruste.
Richting het dorp had je aan je linkerhand de
boerderij van de herenboer Slis, Dat was
toen nog een echte ouderwetse boerderij met
een hele lange oprijlaan richting het dorp en
met een bosje van allerlei bomen voor de
boerderij, waar je zomaar niet in kwam en
dat ook gedeeltelijk langs de tramrails lag.
Aan de rechterkant stonden wat herenhuizen
en in het vierde voorbij de bocht woonde de
dierenarts. Dan verder naar het dorp toe was
er nog het huis van herenboer Mijs, die de
Pettenmaker werd genoemd.
Daarna had je het huis van burgemeester
Paulus van Schouwen, die kon vloeken als
een bootwerker. Dat werd ik gewaar toen ik
op het gemeentehuis moest komen voor iets
waar ik schuld nog deel aan had. Op de
bewaarschool namelijk, waarvan het dak
werd gerepareerd, was pek gegapt, zo zei hij.
Veel van de jongens op school had ik op die
pek zien kauwen, maar zelf had ik niets van
dat spul. En dat geloofde meneer niet.
Daarna aan de rechterkant nog een paar
herenhuizen en dan de boerderij van de
familie Les en het huis van tante Keetje
Munters. Aan de linkerkant was een rijtje
huisjes, waar in het middelste Kees Bot
woonde, die veelal als opperman zijn brood
verdiende.
Op het hoekje was de bakkerij Van Tenho-
ven, die toen nog goed liep maar allengs
slechter werd door de concurtentie vanuit
het dorp en door de Corporatie, die vanuit
Nieuwe-Tonge ook het dorp afstroopte en
heel veel klanten had die op de procenten uit
waren, die eens per jaar werden uitgekeerd.
Als de Corporatie haar jaarvergadering
hield, was het feest voor de mannen die lid
waren. Zij kwamen allemaal samen op de
Kaai en van daaruit werden ze per auto van
de firma Pulleman naar Nieuwe-Tonge ver
voerd. Maar dit ter zijde.
Dan ging je de tramstoof op, eerst over een
dam die over de Grijzenoord ging. Aan de
linkerkant waren nogal wat woningen en
daar kende iedereen elkaar. Veel van de jon
gens werden daar bij de naam van de moeder
genoemd zoals Jan Ka, Jan van Noord of Jan
Aat, Jan de Vos, enz. Eén werd er bij de
naam van zijn vader genoemd, dat was Bram
van Giel Kamerling. Aan de linkerkant had
je de Schuur van Giel Koert, dan het huisje
van David Hoogmoed en achteraan nog de
boerderij van Dirk de Vos, die de mooie bij
naam 'Scheethemd' had. Dan nog een blok
je huisjes met daarin de familie Bogerman
en Jonker. Verder weet ik het niet meer.
Teruggaand waren er aan de andere kant
nogal wat schuren waarvan de meesten van
kleine schartelaars met een hoekje hmd
waren. Op het eind, tot net \oor de dam,
stond nog een rijtje huisjes. Daarvan w eet ik
nog enkele namen, zoals Jaap Koen en in het
laatste Hans Beijers. Zijn huisje w as er een
prachtig voorbeeld van dat er \eel makke
schapen in één hok gaan. Hoe het mogelijk
was om zoveel mensen te bergen in. laten we
het maar een huis noemen, dat kun je je nu
niet meer voorstellen. Zeker 's nachts niet!
Maar we zijn nu ook zeventig jam- verder,
zelf was ik 'n jaar of elf, twaalf.
Keren we weer terug, weer de Grijzenoord
over, dan was daar het huis met de boeren
schuur van Koos de Leeuw of, anders
gezegd: Koos van Trui. Trui was Koos'
vrouw. Ging je linksaf, dan had je op de
Zwartenhoek eerst het huisje van Piet
Machielse, die voor de famihe Ooms op een
beurtschip voer. Daarna nog een paar huisjes
en dan weer via een brug de Grijzenoord
over, en dan kwam je bij een paar huisjes,
waar onder andere Arie van Markensteijn
met zijn zoon Willem woonde. Willem
maakte het dorp onveilig met zijn oliekar en
met zijn roep: "Oooolij, Ooolij!" Als hij zo
een poosje zo bezig was, moest hij eerst zijn
tong gaan smeren, zo zei hij. Daarna badje
Kees Kievit met de dochter van Arie, die het
een en ander van stropen afwist. Daarnaast
Kee Brand, ahas Kee Zuurkool, die zoals ze
zei "wel een kind was opgelegd, maar geen
man".