Oude Tonge Toen de dijken braken Nunspeet Nazomer-expositie in theetuin 'De Bongerd' Waarom ga jij naar de kerk? n Het jeugdverenigingseizoen van de Gerefor meerde Gemeenten gaat weer van start. Daarom wordt op 13 september a.s. in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te Dirksland een -16 Appèlavond gehouden, waar de heer A. Karels hoopt te spreken over het thema: 'Waarom ga jij naar de kerk?'. Alle jongeren van 12 tot 16 jaar zijn van harte welkom zijn. De Appèlavond begint om 19.30 uur. met bloemenschilderijen van Helma Martens In theetuin 'de Bongerd', Molendijk 65 te Herkingen is tot 15 oktober dagelijks (m.u.v. donderdag) van 10.30-21.00 uur een expositie te zien met werk van Helma Martens. Hehna Martens (in 1946 te Breda geboren) bracht haar jeugd door in Oosterhout, waar zij woonde tegenover het 'Centrum voor Kunstzinnige Vorming'. Zo kwam zij al in haar schooltijd in aanraking met het magi sche wereldje van de kunst. Zij volgde les sen op gebied van zijde schilderen, batikken en keramiek. In Breda volgde zij een cursus creatieve handvaardigheid. Na een periode van 12 jaar lesgeven in het beroepsonder wijs, wijdt zij zich tegenwoordig geheel aan de schilderkunst. In Oistenvijk, waar zij thans woont, is zij een vaste exposant in Galerie 'ArtiChoc'. Temidden van de vele andere kunstenaars die daar exposeren, voelt zij zich als een vis in het water. Die contac ten vormen voor haar een bron van inspira tie. Maar ook in het buitenland (België, Frankrijk) heeft zij geëxposeerd. In theetuin 'de Bongerd' te Herkingen toont zij een col lectie bloemenschilderijen in olieverf en acryl. Grote stukken op linnen, kleinere op tempera. Het zijn vrolijke, kleurrijke beel den, realistisch, in perfecte techniek uitge voerd, die een breed publiek aanspreken zonder oppervlakkig te zijn. (deel15) De bevolking van Oude Ton- ge telde tijdens de Ramp van 1953 ruim 3000 zielen. De burgemeester van deze plaats heette Abraham van Dijk. Van meet af aan liet het zich op de dag van de Ramp aan zien dat er heel veel ingezete nen zouden zijn verdronken. Nog voor dat het die dag avond werd vielen er telkens meer slachtoffers. Met de voorhanden zijnde redmid delen is het niet mogelijk geweest deze mensen alsnog te redden. Daar zijn verschei dene gevallen van bekend gebleven, gevallen waarbij de toeschouwers op afstand ten slotte moesten achterblijven. Geheel ontdaan! Zo stond er een boerderijtje, een schuur met een woonhuis van de familie Marien Fluit aan de Julianastraat 32. Het geheel was door het vloedwater in elkaar gestort. Wat er eerst nog van overbleef, bestond uit slechts twee stukken van muren waar op een dak rustte. Fluit met zijn vrouw en hun kindje hadden op het laatste ogenblik nog kans gezien om op het dak te komen. Zij hebben daar de ganse dag gezeten nog net boven het wateroppervlak, echter zonder enige bescherming. De wind teis terde de ongelukkige zielen en het diep staande, onrustige water rondom hen ver hinderde elke ontsnappingspoging. Niemand kon bij hen komen. Als er ooit sprake is geweest van een wanhopige situatie waarin mensen heb ben verkeerd dan was dat wel daar op dat kale dak van beton. De drie totaal ver kleumde wezens hebben tot het bittere einde op redding gehoopt en om hulp ge schreeuwd; maar de hulp kon niet worden gegeven. TOT OVERMAAT VAN RAMP stortte aan het eind van de middag de restanten van het bouwsel in elkaar.De man heeft zich op een bijna ormiogelijke manier weten te redden maar zijn vrouw Maatje Sletje Fluit-van Gurp en haar tweejarig zoontje Leendert Adrianus Ruit zijn daarbij om het leven gekomen. De slachtoffers die elders in het dorp op de eerste dag reeds waren geborgen en de .vele omgekomenen die nog zouden vol gen, moesten natuurlijk worden begraven. Oude Tonge telde toen nog drie Begraaf plaatsen maar die waren onbereikbaar. Ook de dodenakkers lagen onder het kou de zeewater dat op lugubere wijze tegen de zerken aan kabbelde. Men is op het idee gekomen om de arme slachtoffers te begraven op de zogenaam de Spuidijk (sommige mensen zeggen Spuidam) een plaats die, hoe wrang het ook moge klinken, daar zeer geschikt voor leek te meer daar die plaats nog te voet was te bereiken. De gevonden slacht offers werden geborgen in de garage van Geert Tuns voordien een kolenschuur van de firma De Korte op de Kaai. Daar wer den de lichamen gewassen, afgelegd en uiteraard geïdentificeerd. Daarna volgde de begrafenis. Volgens bestaande gege vens vond de eerste begrafenis plaats op vrijdag 6 februari om vier uur 's middags en die begrafenis moet verschrikkelijk moeilijk zijn geweest, vooral voorde meer dan honderd inwoners van Oude Tonge die nog in het dorp waren achterge bleven en daarbij aanwezig waren. Op die middag werden dertig slachtoffers van het watergeweld ter aarde besteld. Dertig ont zielde lichamen en er zouden nog zoveel meer slachtoffers volgen. Elk lichaam was gekist. De burgemeester van Oude Tonge had al een verzoek tot de buitenwereld gericht om 200 doodkisten te bezorgen. Op het 'Massagraf' zoals deze dodenakker voor taan zou worden genoemd, sprak burge meester Van Dijk namens de gemeente Oude Tonge. Als plaatsvervanger voor ds. Wolters leidde vlootpredikant Kwakkel- stein samen met Pastoor Hofstede de rouwdienst. Namens de Ned. Herv. kerk van Oude Tonge was diaken Comelis van Loon bij elke begrafenis aanwezig en moest deze in het begin ook leiden. Elke dag vond er een begrafenis plaats. Het aantal slacht offers dat begraven moest worden was van dag tot dag verschillend. Van Loon heeft na veertien dagen ds. Wolters telefonisch verzocht om terug te keren naar zijn gemeente in het zo getrof fen Oude Tonge. De dominee kon weer in de pastorie gaan wonen waarin Koen de Bruin en diens vrouw uit nood hun intrek hadden genomen. Cor van Loon was landbouwer te Oude Tonge. Hij woonde op boerderij 'Essen- hof' aan de Oostendesedijk. Zijn bedrijf had een oppervlakte van 48 ha. Comelis van Loon was gehuwd met Arentje Mijs. Zij hadden vijf kinderen van wie David de huidige bewoner is van 'Essenhof'. Naast het beroep van land bouwer vervulde Van Loon verschillende bestuursfuncties. Ten tijde van de Ramp was hij gemeenteraadslid van Oude Ton ge als vertegenwoordiger voor de Anti Revolutionaire Partij, ARP. Verder was hij polderbestuurder en diaken van de Ned. Herv. kerk van Oude Tonge. In de nacht van 31 januari op 1 februari werden zij op de boerderij gewekt door iemand uit het dorp en gewaarschuwd voor overstromingsgevaar dat eigenlijk alle polders op Flakkee bedreigde. Men heeft toen in huis zoveel mogelijk spuUen in veiligheid gebracht en tegelijkertijd het vee de stallen uitgejaagd om ze vervol gens naar de dijk te jagen. Maar het vee, zo'n twintig koeien groot en klein en tien paarden, liep terug naar de stallen. Het gezin van Van Loon heeft de boerde rij verlaten en vluchtte naar Achthuizen waar zij bij keimissen met wel twintig andere mensen op een zolder hebben overnacht. De volgende dag zijn zij gaan lopen naar Sluishaven en zijn daar op de veerboot gestapt die de verbinding onder hield met Dintel Sas. Mevrouw Van Loon-Mijs met haar twee dochters zijn verder gereisd naar Utrecht waar een zus ter van haar woonde. Van Loon zelf met de drie jongens reisden naar de Haarlem mermeer waar een zuster van Van Loon woonde. Maar de volgende dag was Cor van Loon al terug gegaan naar Flakkee. Al het vee op 'Essenhof' was verdronken, behalve één paard. Dat paard, zij heette Bertha, had zichzelf weten te redden. Zij had gezien dat de keukendeur open stond en nam van die gelegenheid gebruik om de keuken binnen te stappen. De keuken was aannzienlijk hoger gebouwd. Dagen later, nadat het water grotendeels was teruggelopen is Bertha ook naar de Haar lemmermeer geëvacueerd maar helaas na haar terugkeer op 'Essenhof' werd ze als nog slachtoffer van een of andere ziekte tengevolge van de Ramp. De familie Van Loon was niet aanwezig toen de cadavers werden weggehaald. Maanden later kon de familie zich weer hergroeperen. Comelis van Loon (91) is bewoner van het rasthuis 'De Goede Ree' te Sommelsdijk. Stormramp 1 februari 1953 Bulderend woei het langs de dijken rond het eilaüd van Flakkee menig mens ging even kijken over 't land en naar de zee voor men zich begaf ter ruste. Onze dijken zijn zeer sterk! 't was 't vertrouwen dat ons suste in der vaadren machtig werk. Lang was ik niet ingeslapen toen 'n deur met fel gepiep en de klok mij wakker maakte, 't Was de zee, die tot ons riep. Aan de dijk stonden de mannen handen wringend bij elkaar tot het uiterst toe gespannen met de schop en zandzak klaar. Steeds maar hoger steeg het water 't ging er nu reeds overheen 't stortte zich met fel geklater met geweld zo naar beneên. Biddend stond men bij de golven waar men 't eerst had van verwacht 't mensenwerk lag reeds bedolven van ons oude voorgeslacht Dijken machtige stukken werken door geslachten eens gelegd. Huizen, steeën grote werken werden zo gelijk geslecht Jonge mannen, vrouwen, kinderen vluchtend in hun nachtgewaad. Oude lieden, zuigelingen 't was voor hen soms al te laat. Velen zijn er omgekomen in die Februarinacht. Vluchtend soms op huis en bomen vechtend tot de laatste kracht tot de handen 't niet meer koruien vielen zij in 't water neer. Echter grote stapels wrakhout in 'n kuil daar in de dijk op hun graf 'n stukje wrakhout er om heen wat moddrig slijk, ledere keer als ik daar langs kom kijkt zo droef die plek mij aan als ikz'in mijn gedachten opsom dan is 't alsof ze voor mij staan. O God van oude dagen maar ook van deze dag wij komen 't biddend vragen in ootmoed en ontzag leer ons op U vertrouwen Jezus Christus is de Dijk daarop is 't veilig bouwen voor nu en voor altijd. Dingeman Hermans, Den Bommel Dit gedicht werd mij ter hand gesteld door Willem van Nimwegen uit Sommelsdijk. Die had dit geschrift in het ziekenhuis van Dirksland van de heer Hermans gekregen. Met toestemming van de thans 88-jarige Hermans mag het worden gepubliceerd. (wordt vervolgd) D. Hoogzand De redactie van Eilanden Nieuws ontving enige tijd geleden van de heer H. Ottink uit Gorinchem naar aanleiding van de artikelenserie over de ramp in 1953 van D.H. eni ge foto's ter ondersteuning van de serie. Uit deze toezending zijn zes foto's gekozen waarvan de heer Ottink echter niet weet waar deze op Goeree-Overflakkee in 1953 zijn genomen. Mogelijk kunt u als lezer van Eilanden Nieuws de locaties aangeven. Hiervoor kunt u contact opnemen met de redactie of met de inzender: H. Ottink, Voermanstraat 3,4204 RC Gorinchem. Tel. (0183) 63 43 60. Fotol Foto 4 Foto 6 Welbekend toeristenoord. Lang geleden logeerde Eilander hier in een kinderkolonie. De plek was eenvoudig te achterhalen maar het witte gebouw, waar stadse(l) bleekneusjes werden onthaald op stevige maaltijden en frisse lucht, is er niet meer. Nunspeet is sowieso ingrijpend veranderd, maar een aantal zaken zijn hetzelfde gebleven. De straatnamen zijn van oudsher verwar rend: een Stationslaan, een Spoorlaan en een gewone Laan bepalen het stratenplan. Stereotiep zijn de Dorpsstraat, de Markt straat en de Bosweg. Lokale namen zijn er ook: Driestweg, Gruppendelenveg, Brinkers- weg en de Oenenburgweg. Het meest intrigerend is het Eiberijespad, genoemd naar een vrouw die richting Vierhouten woonde. Zij liep de kortste weg naar Nun speet, de lokale zomerbraderie werd naar haar genoemd. Wij verbleven in een recent stukje Nuwenspete, aan de Dreeslaan om predes te zijn. Alhoewel het toeristenseizoen langzamer hand ten einde liep, was er genoeg te beleven: heidewandelingen o.Lv. een boswachter, wild(e) fietstochten, een knapzakroute, wiekdagen, kleedjesmark- ten, wandelen met schapen, theeschenke- rij of brood met praatjes, een klooster moppenwandeling, een everzwijn-expedi- tie, kijktuinen (kijkduinen was vorige week) en als klap op de vuurpijl zijn hier museumboeren. In de wijde omtrek valt nog meer te doen: fietsen én varen, stapvoets door de Onzalige Bossen, Ave gaar Buiten, bottertiochten. Achter de Haeg, meefietsfietsen, de bloeiende hei bewonderen, een elfheuvelentocht, vossen bespieden, het begin van de bronsttijd lev ert het eerste burlen op. Lunteren is offi cieel het middelpunt van Nederland. Avondlijk vermaak is in soortien en maten: orgelconcerten, avondfi'etsvierdaagse, demonstraties klederdracht, zangavonden en houtjes verbranden in de eigen tuinkacheL Dit alles onder het motto: achter het hek. Door het wild in te sluiten, sluiten we onszelf buiten. Maar dat moet omdat mens en natuur in ons oven/olie land niet altijd en overal door één hek kunnen. We reden langs stiltegebieden, afgewisseld met terreinen waar middeb grote borden werd gewaarschuwd deze niet te betreden, het betreft militaire oefenterreinen. Het plaatselijk nieuws leverde aardige doorkijkjes op: aardappelexplosie in de bossen, een collectieve (s) loopregeling (in clubverband wandelen of afbreken?), kamperen bij de boer wordt verruimd (nog meer plek rond caravan en tent?) en avondtrainingen in de manege van de poli tie leidt tot overlast bij buren. We eindigen waar we hadden moeten beginnen, bij het transferium. De uitkijk toren bij deze poort naar de Veluwe gaat 's avonds al om vijf uur dicht. Er was wel een Nacht van Nunspeet, maar deze avondlijke winkelopenstelling staat uiter aard in de schaduw van een blik op het Veluwse dorp tijdens de avondschemering. De Ramp van 1953

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 7