Overdenking Handel en Vervoer op de Kop van Goeree uit de Heilige Schrift Orgelconcours -^Sjkvenster De Zwarte Pion weer aan zet HET De wandel der wereld tfpMHNA5 Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan niiaken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending com pleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. vmmtoM ponoooi WIE IS iiiN tmooaau Tijdens Monumentendag: STÜKENOE KaSTBNlC Oude Tonge Uw woning of bedrijfspand verkopen? MS lotgenoten contactmiddag Blik op kerk en samenleving Cj - Normen en waarden - Individualisme - Religie en beschaving We raken eraan gewend dat ministers uit het nieuwe kabinet, en dan vooral ministers die behoren tot de LPF, proefballonnetjes opla ten. Het meest besproken is welUcht de sug gestie van Herman Heinsbroek om via een communicatie-campagne de normen en waarden te beïnvloeden. Het is immers in ons land droevig gesteld met het respect voor gezagsdragers, en velen kennen het onder scheid niet meer tussen het mijn en het dijn. En ouders die een leraar tot de orde roepen omdat hij hun zoon of dochter een oorvijg heeft toegediend, moesten zelf afgestraft worden. Ik vind het in ieder geval een positief punt dat het gesprek over normen en waarden weer op gang komt. Onder onze vorige Paarse rege ring zou dat ondenkbaar zijn geweest. Ieder mocht doen wat hem of haar uitkwam, vrij heid, bUjheid. En wanneer de ongebonden heid aan de kaak werd gesteld, kwam dat al gauw over als betuttelend. Mensen hadden alleen maar rechten, over plichten kon niet worden gepraat. Wie wat ouder is, is groot geworden met het besef dat je in trein of bus je zitplaats afstond aan ouderen die moesten staan. Die weet ook dat je met je vingers moest afblijven van de fiets van een ander. En als je op school straf had gekregen en je deed daarover thuis je beklag, dan was steevast de reactie van vader of moeder: "Je zult het wel verdiend heb ben". Maar deze nonnen zijn in de ogen van de meeste jonge mensen zonder meer belache- Ujk. Ieder voor zich en die ander moet het maar bekijken. Een plaats in het openbaar vervoer sta je niet zomaar af, üever reserveer je er nóg één naast je, zodat een ander daar niet kan gaan zitten. Heb je een fiets nodig, dan pik je er gewoon één. En die ander die zijn tweewieler kwijt is, zoekt er wel weer een van een ander.Dergeüjk gedrag is in onze samenleving bijna vanzelfsprekend ge worden. De wal keert nu het schip. Ook zij die gepleit hebben voor vrijheid van het indivi du, zien wel in dat we op de verkeerde weg zijn. Alleen - hoe breng je daarin verande ring? Het is naïef van minister Heinsbroek om te denken dat de mentaliteit van mensen, van jongeren, zou kunnen veranderen door een reclame-campagne. Mensen kij ken naar de spotjes van Postbus 51 omdat ze toevallig op het Journaal zitten te wachten, maar ze nemen de inhoud voor kennisgeving aan. De overheid kan ons nog meer vertellen. Een reeds lang overleden theoloog heeft ge zegd: "Waar de reügie wegvalt, daar ver dwijnt ook de beschaving". Ik denk dat daar de schoen wringt. Geen God, en dan ook geen meester. Als het Woord niet de norm is, welke regels moet ik dan volgen? De denk dat er aUeen heU te verwachten is van een terug keer naar God en naar Zijn heilzame geboden en beloften. "'1 -** Tot mijn grote schrik vertelde mijn buur vrouw mij dat juist Nederland destijds heel actief bij de handel in slaven betrokken is geweest. Is dit werkelijk zo Antwoord: Helaas ja. In 1441 begoimen de Portugezen met de handel in slaven die uit Afrika werden gehaald en in Noord- en Zuid-Amerika verkocht. De Nederlanders verhandelden vanaf 1625 slaven. Wereld wijd werden tussen 1700 en 1850 meer dan 21.000.000 slaven verhandeld. Daarvan zijn ruim een half miljoen slaven in Nederlandse scheepsruimen getransporteerd. Het is ook zo dat Nederland bij Suriname en de Neder landse Antillen betrokken is geraakt vanwe ge de op slavenarbeid gebaseerde plantage economie. In Siuiname en de Nederlandse Antillen, maar ook in Nederland, wonen nu de nakomelingen van de Nederlandse slaver nij. In 1863 werd de slavernij door Neder land officieel afgeschaft. Ik verbaas me vaak over onze woorden. Waarom heet een potlood geen schrijfstift? Er is immers geen potje met lood gevuld! Dan zou een vulpen 'potinkt', of beter nog: 'zakinkt', moeten heten! Antwoord: Dat woord potlood bestond al eeuwen voor die houten schrijfstiften wer den uitgevonden. Het betekende gewoon: grafiet, en dat is het nog volgens de grote woordenboeken. Er bestaat zelfs een werk woord 'potloden', dat slaat op het poetsen (bijv. van die ouderwetse kacheltjes) met grafietpoeder. Dat mineraal grafiet werd sinds zijn ontdekking in 1664 al in Engelse pottenbakkerijen gebruikt om er o.m. vuur vaste smeltkroezen van te maken. Daar komt die aanduiding 'pot' vandaan. Doordat het grafiet destijds voor een soort lood werd aangezien, sprak men van lood. Nu is er in de 17de eeuw nog, bij gebrek aan beter, met écht loden stiften gekrast. Maar met grafiet bleek het ineens veel beter te gaan en als men die soort lood in een smal houten koker tje deed, kon je veel mooier schrijven en tekenen. Zo kreeg de nieuwe uitvinding de naam 'potioodpen'. Grafietpen zou beter zijn geweest, maar potlood was toen de alge meen bekende benaming voor het grafiet. De laatste lettergreep(pen) is later afgesleten, zoals wij bij vulpenhouder gemakshalve de houder weglaten, en sindsdien hielden wij ons potlood over. Wie of wat is 'de modale werknemer'? Dat begrip duikt telkens op bij bezuinigingen, prijsverhogingen en sociale wetten. Antwoord: Niet een 'gemiddelde arbeider' of 'doorsnee inkomenstrekker', zoals velen menen, maar: een werknemer met twee kin deren beneden de 16 jaar en een loon dat juist beneden de premie-inkomensgrens van de verplichte ziekenfondsverzekering Ugt. Men kiest zo'n gezin vaak als voorbeeld, omdat het statistisch bezien zo'n veel voor komende situatie weergeeft. Modus is in de statistiek nameüjk de meest voorkomende waarde van een variabele grootheid die door allerlei toevallige oorzaken niet gelijk blijft. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Tijdens de Open Monumentendag op 14 september sluit de RTM-stoomtram aan de Brouwersdam het zomerseizoen af met een speciale manifestatie rondom het nationale thema 'Handel en Vervoer'. Bezoekers kunnen tussen 11.30 en 17.00 uur enkele malen getuige zijn van het vervoer van stukgoed, melkbussen en postzakken per tram. In de RTM-tramtijd werden er veel goederen van allerlei pluimage vervoerd en ook nu zullen de vrijwilligers van de muse ale RTM dit vervoer nieuw leven inblazen tussen de tramremise en station Port Zélan- de. De klederdrachtgroep Eeuwkant komt 's middags het eilandenkarakter bij de RTM benadrukken. Uiteraard rijden er weer extra trams, waaronder een goederentram (met passagiersaccommodatie) tussen de Remise en Port Zélande. Deze extra trams vertrek ken om 12.55 en 15.50 uur vanaf het RTM- museum aan de Punt-West. De reguliere museumstoomtrams vertrekken om 11.30 uur (echter met dieseltractie), 13.00 uur, 14.30 uur (verlengd met een lange sleep goe- derenwagens) en 16.00 uur vanaf de remise. Met deze Rollende Tram Monumenten sluit het RTM haar succesvolle zomerseizoen af. Samen met de Delta-expo te Stellendam, het Raad&Polderhuis in Ouddorp en het Zuid hollands Landschap heeft de RTM een speurtocht ontwikkeld per auto op de Kop van Goeree. Voor 3,50 p.p. kan men bij de Delta Expo, het Raad- Polderhuis, de VW in Ouddorp en de RTM aan de Brou wersdam een routebeschrijving armex toe- gangskaart kopen voor een tochtje langs bovengenoemde attracties. Bij Fort de Schans bij Ouddorp staat boven dien een gids van het Zuid Hollands Land schap klaar voor een rondleiding door het - normaal gesloten - fort. Aan deze tocht zit een kleine prijsvraag verbonden waarbij enkele leuke prijzen zullen worden uitge reikt. Voor inlichtingen kunt u terecht op tel.no. (0187) 689911 ofrtm-ouddorp@planet.nl. De huishoudelijke competitie bij de schaakvereniging Pe Zwarte Pion te Mid delharnis is weer begonnen. Hieronder het overzicht van de op 2 september gespeel de partijen in de eerste ronde: Van der Waal - Lesuis1-0 Loosjes - Van Prooijen0-1 De Haan - Noordijk1-0 Van den Ouden - Neleman1-0 C. Smit - Moedt0-1 Boeter - Van Hooff0-1 Visser - Bomrem. Minnaar - Peeman....0-1 Heimekes - Bosch1-0 M. Lagendijk - Struik0-1 Vijftien jaar geleden stak ik een kastanje in de grond en daar is een prachtboom uit gegroeid, die elk jaar veelbelovend in bloei staat. Maar als de vruchten knikkergroot zijn, vallen ze af. Antwoord: Gezien uw brief staat deze boom alleen in uw tuin. Als ze daar geen goed stuifmeel voortbrengt vindt er geen bevruchting plaats. Zijn er andere kastanje bomen in de buurt dan lukt het nog, maar indien de bevruchting ontbreekt, zwellen de jonge vruchtjes niet op en vallen ze spoedig af. Dat komt vaker voor bij kastanjes. "Weest mede mijn navolgers, broe ders, en merkt op degenen, die alzo wandelen, gelijk gij ons tot een voor beeld hebt. Want velen wandelen anders; van dewelken ik u dikmaals gezegd heb, en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden des kruises van Christus zijn; welker einde is het ver derf, welker God is de buik, en welker heerlijkheid is in hun schande, dewelken aardse dingen bedenken. Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker ver wachten, namelijk den Heere Jezus Christus; die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijk vormig worde aan Zijn heerlijk lichaam, naar de werking, waardoor Hij ook alle dingen Zichzelven kan onderwerpen.(Filip 3 vers 17-21) Naar aanleiding van bovengenoemd Schrift gedeelte wiUen we nadenken over twee soorten wandel. Deze week over de wandel van de wereld. Volgenden week over de wandel in de hemel. De wandel der wereld De apostel zegt het meteen, maar heel duide lijk. Velen wandelen als vijanden van het kruis van Christus. Dat klinkt erg scherp. Paulus bedoelt er de wandel van de wereld mee. Ik wil die wandel eens even met u bekijken. Welhcht dat uw of jouw leven er in wordt getekend. Dan wordt het je getekend ter waarschuwing en tot oproep van bekering. Zo heeft Paulus het ook bedoeld toen hij de woorden aan het papier toevertrouwde. Hij schrijft ze niet hard maar vanuit een grote bewogenheid. We zien de apostel m zijn gevangeniscel. Hij zit te schrijven. De brief aan de Fiüppensen. Tranen vallen op het papier. Paulus schrijft over zaken waar hij de Filippensen reeds vaker over gesproken of geschreven heeft. Er zijn vijanden van het kruis van Christus. Er zijn mensen in de wereld die niets willen weten van de genade in Christus. Van het verzoenend en plaatsvervangend lijden van de Heere Jezus willen zij niet horen. Zij wil len met het verschrikkehjk oordeel, dat het kruis oproept, niets te maken hebben. Dat schokt Paulus verschrikkehjk. Hij is begaan met hun lot. Zij zuUen, als er geen verande ring in hun leven komt, verloren gaan. Dat is ook de reden van deze 'meditatie. Het gevaar dat u of jij verloren gaat. Wie niet wandelt achter Christus gaat verloren. Die moet zijn eigen pak dragen. Die zal God moeten ontmoeten. En er is dan geen reden optimistisch over die ontmoeting te denken. Waarom niet? Wel, de apostel beschrijft even in een paar pennenstreken het leven van mensen die niet met Christus wandelen. Het draait om twee dingen: om hun buik en om hun schande. Hun buik is hun God en hun schande hun heerhjkheid. God en heerlijkheid duiden op de religieuze betekenis van hun buik en hun gedrag. Er wordt verschillend gedacht hoe deze woorden van Paulus concreet moeten worden ingevuld. Heeft Paulus het over Joden of heidenen? Bedoelt hij met buik bij voorbeeld spijswetten van de Joden en met schande het mannehjk lid dat besneden moet worden? Zodat hij probeert te zeggen: Zij vereren niet zozeer de Heere, maar meer hun godsdienst. Zij bouwen niet op God, maar op hun eigen geloof. Of wil hij eerder het leven van heidenen tekenen, die opgaan in schrans- partijen en seksuele ontaarding. Die hun lust en hun leven vinden in het vereren van eigen bevrediging? Persoonhjk vermoed ik eerder het laatste dan het eerste. Het taalgebruik lijkt mij meer op het laatste toegesneden. Bovendien waren de Fiüppensen vrijwel allemaal van heidense afkomst en kenden de gemeenteleden het leven der zonden van de heidenen uit de praktijk. Het is heel goed mogeUjk, dat het voor verschillende onder hen zijn aantrek kingskracht nog niet had verloren. Maar tegehjk denk ik: die twee manieren van leven (de joodse en de heidense) hggen veel dich ter bij elkaar dan we vaak denken. Laten we ze allebei maar in het oog te houden. Zowel de joodse als de heidense komen op het eiland voor. Er zijn mensen die hun eigen vorm van gods dienst eren. Alleen zoals zij het doen zo is het goed. Er zijn ook 'christenen' die genieten van het leven in de wereld. Zij beweren, dat werelds leven met christehjk leven best valt te combineren. Paulus denkt er kennelijk anders over. Zo'n leven valt niet te combineren met het volgen van Jezus. Zo'n leven openbaart de aardse gerichtheid. Zo ben je burger van de wereld en niet van de hemel. We hebben het over een leven in godsdienst, uitgaan, eten, seks en economie. We kijken er even naar. Godsdienst: "Hoe kun je nu in godsdienst werelds bezig zijn?", denkt u. Nu dat kan heel goed. Als je in je godsdienst niet wilt weten van het kruis van Jezus Christus. O, u bedoelt natuurlijk de Islam en het Hindoeïs me? Och, natuurlijk vallen die er ook onder, maar die bedoelde ik nu eigenüjk niet. Ik bedoelde eigenUjk de godsdienst zoals die in de Christehjke kerk voorkomt. Mensen die niet zonder de Heere leven kuimen. Ze zeg gen het op huisbezoek met overtuiging tegen de ouderling of de dominee: "Als de Heere niet bij mij was zou ik niet weten hoe ik er doorheen moest komen. Hij helpt mij iedere dag weer. De Heere God is verschnkkeUjk goed voor me. Hij is eigenUjk alles voor me". Maar wat is daar dan mis mee? Is dat dan niet vroom en godvrezend? Mag je de Heere dan niet als een Helper kermen? Ach daar is niets mis mee. Maar als dit het enige is dat u met de Heere hebt, dan kun u niet zaUg worden. Als dit het enige is dat u met de Heere hebt, vrees ik dat u Hem eigen Ujk niet kent. Dan hebt u de Heere nog nooit in Zijn heiligheid en liefde ontmoet. Dan is het nog nooit tot een persoonlijke ontmoeting gekomen waarin de Heere en u zich tegen elkaar hebben uitgesproken. O zeker, de Heere heeft wel tegen u gesproken. Hij is het ook inderdaad die u dageüjks zo helpt. Maar u hebt nog nooit serieus naar Hem geluisterd. U bent nog nooit echt op Zijn komen inge gaan. U hebt nog nooit op Zijn woorden gelet. In dat geval had u wel begrepen, dat u de Heere niet onder ogen kunt komen. Dat u bij Hem in de schuld staat. Dat er een diepe kloof is tussen Hem en u. En dat het heel gevaarUjk voor u is, dat de Heere zo maar bij u biimenkomt. Hij is de heilige Heere. Maar de Heere komt niet zomaar bij u bin nen. Hij komt binnen door Zijn lieve Zoon. Hij komt biimen via het kruis van de Heere Jezus. Hij toont u het bitter lijden van Zijn lief Kind. Hij laat u zien dat het in uw ont moeting ten laatste gaat om het offer van de Heere Jezus. Dat u met God verzoend moet worden door het offer van Christus. En dat u anders niets met Hem hebt. En de godsdienst alleen gebruikt als een manier om te overle ven. En niet een weg om God te eren. En uitgaan en eten en seks? We hebben te weinig ruimte om er uitgebreid op in te gaan. Maar als u goed gelezen hebt bij het onder deel over godsdienst kunt u wel begrijpen waar het om draait. Wat wil u zo nodig met dat uitgaan? Waarom moeten er zulke bedra gen uitgegeven worden aan eten? Waarom moet je zo gekleed gaan dat je hele Uchaam erin uitgetekend staat? Is dat om God te eren? Is dat om een Uchtdrager te zijn van het Evangelie? Je zult het me niet kwalijk nemen als ik je zeg, dat ik dat niet geloof. Het gaat in deze dingen vast om jezelf. Om een jongen of een meisje te zijn dat gezien wordt. Maar valt dat te combineren met het burgerschap van de hemelen? Of is dat inderdaad slechts aardse dingen bedenken? Maar wat is dan je toekomst? En economie dan? Ach beste man waarom besteed u zoveel tijd in uw leven aan het ver dienen van geld? Is uw zaak de zin van uw leven? Moet u er voor ijveren, dat natuurUjk u zoon de zaak overneemt. Want de familie naam moet immers aan de zaak verbonden bUjven. De kinderen moeten het goed krij gen. In elk geval iets beter dan wij. We moe ten een toren voor ons bouwen. Natuurlijk niet zo opvallend als in Babel. Maar toch wel een monument. U mag toch wel wat verdienen? En als de aar de erdoor kapot gaat? Ja, dat is jammer. Maar het zal heus niet zo'n vaart lopen als de miUeufanaten beweren. Zou het waar zijn? Of is het misschien nog veel erger? Waarom doen wij zulke dingen? Omdat we zoveel van de Heere houden. Omdat we aUes voor Hem over hebben. Omdat er diep ons hart veran kerd zit dat we nooit zonder de Heere zouden willen leven en sterven. Omdat we zo op Zijn eer zijn gesteld! U wordt toch hoop ik ook niet boos als ik daar ook niet zoveel van geloof. Wat willen we graag onze eigen toekomst zeker steUen. Wat vinden we het belangrijk, dat we onze zaken hebben geregeld. Zelfs in de vakantie moet vooral de mobiel meegeno men worden. Er zou immers een belangrijke transactie aan ons voorbij kunnen gaan. Maar hebben we nu ons burgerschap van de heme len geregeld? Nee, dat kunnen wij zelf niet regelen. Dat is misschien waarom we zo vij andig zijn tegen dat kruis van Chrisms. Ons burgerschap in de hemel wordt door God alleen geregeld. Dat moeten we Hem in han den geven. Daar zorgde de Heere Jezus voor toen hij zo bitter leed aan het kruis. We moe ten dat in de handen van de Vader in de hemel laten. Daar houden wij niet van. We missen de wandel in de hemelen. Maar die kan u geschonken worden. A. van Lingen Op D.V. zaterdag 26 oktober wordt het der tiende orgelconcours voor amateurs gehou den in de Hervormde Kerk te Oude Tonge. Deelnemers, afkomstig uit Goeree-Over- flakkee, Schouwen-Duiveland, Tholen en Sint PhiUpsland kurmen een inschrijffor- muUer afhalen bij het VVV aan de Kade te Middelharnis. De inschrijftermijn is van maandag 9 september twaalf uur tot en met zaterdag 21 september. Het formulier moet uiterlijk op 21 september zijn geretour neerd op het adres van de VVV (Vinger- lüig 3, 3241 EB Middelharnis). Aange zien maximaal 25 deelnemers worden toe gelaten is de volgorde van birmenkomst bepalend voor deelname. Het inschrijfgeld, 20 euro, moet eveneens op 21 september zijn voldaan, door storting op postbanknummer 1577216 ten name van: penningmeester Vereniging van Orgel vrienden te Middelharnis. Voor het verpüchte werk hebben de deelne mers de keuze tussen - één of twee koraalbewerkingen van Heinrich Scheidemaim of - één of twee koraalbewerkingen van Johannes Brahms. Daarnaast speelt iedere deelnemer een vrij werk. De totale speelduur is per deelnemer maximaal 12 minuten. De jury bestaat uit de heren Kees van Hou ten en Jan Wisse. De organisatie is in handen van de Vereni ging van Orgelvrienden. Het concours wordt financieel mede mogelijk gemaakt door het Paul van Hessenfonds. Makelaarskantoor Tamboer beëdigd makelaar/taxateur. lid NVM 0187-476555 De Multiple Sclerose Vereniging Nederland (MSVN) afdeUng Goeree-Overflakkee houdt weer haar tweemaandelijkse lotgeno ten contactmiddag, en wel op donderdag 19 september; aanvang 14.00 uur. Dit keer wordt de middag gehouden in de Catharina- burg, naast de hoofdingang van Verpleeg huis 'De Samaritaan' te.Sommelsdijk. Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij Karin Schippers, tel. 499000, en Ankie Posthuma, tel. 486155. 14- "Over tien minuten is Verhoef thuis, dan bellen we nog even. De jongens zijn daar niet", informeert hij zijn vrouw. Als hij even later terugbelt krijgt hij John's zus aan de Ujn. "Pappa en mamma zijn net weg, ze komen naar jullie toe." TegeUjkertijd hoort hij Verhoef's auto knarsend het grindpad oprijden. De ongeruste ouders overleggen wat htm te doen staat. De beide maimen be sluiten op onderzoek uit te gaan, de moeders bUjven gespannen achter. "Laten we eerst even langs de drie duiningangen rijden om te zien of we hun fietsen kunnen vinden." De tocht levert niets op, ook bij het bos is niets te vinden. De jongens hebben hun fietsen, helaas, goed gecamou fleerd. Ze lopen bij de strandingang het duin op en speuren de omgeving af, gaan een stuk bos in en rijden door het waterwingebied, maar vinden geen spoor van de jongens. Een uur later keren ze onverrichterzake terug. Verhoef belt direct de poUtiepost en geeft beide jongens als ver mist op. Zijn collega's nemen de zaak heel serieus. "Over een half uur zijn ze hier met drie man om het duingebied te doorzoeken. Kunnen we in de tussentijd even op Leonards kamer kijken of we soms een aan knopingspunt kunnen vinden?" De ervaren poUtieman laat geen tijd verloren gaan. Van Zanten gaat hem voor naar boven. "Heb jij trouwens wat bijzonders gemerkt aan de jon gens de laatste tijd?" vraagt Verhoef. "Daar heb ik over zitten denken, maar nu je het zegt, ze zijn de laatste tijd wel heel vaak de duinen ingetrok ken. En Leonard was nogal zwijgzaam over wat ze meegemaakt hadden. Anders praat hij honderduit." Het is Verhoef ook opgevallen. "Even zien, op zijn bureau is niks bijzonders te vinden. Misschien dat we hier meer vinden." De beide mannen zoeken zorgvuldig de lade van het bureau door. "Hé, wat is dit?" Van Zanten legt een kaart van het duinge bied op het bureau. Op de kaart zijn allerlei aanteke ningen gemaakt. "Dat kan interessant zijn als we op zoek gaan!" Verhoef zoekt verder in de la. "Hier Uggen ook nog foto's, kijk eens hier.Hij verbleekt bij het bekijken van één van de foto's. Op de foto is ietwat vaag een man met een sik te zien voor een betoimen wand. "Laat eens zien", zegt Van Zanten. Hij kijkt verbaasd naar de foto. "Wie zou dat zijn? Ik ken die vent niet. En wat moet Leonard met die foto?" "Ik ken die vent wel. Tenminste, ik weet wie het is. Het is één van de meest gezochte criminelen van Neder land, die vent is tot alles in staat." Zwijgend staren ze elkaar aan. Ze durven haast niet na te denken over wat er met de jongens gebeurd zou kuimen zijn. Hijgend en zwetend werken de jongens verder. "Wat een geluk dat hier Ucht brandt", puft John, terwijl hij een bureaulade vol zand achter zijn rug uitstort. Ze vorderen langzaam. Te langzaam, denkt Leonard, die af en toe bezorgd op zijn horloge kijkt. De wortels zijn taai en groeien dicht op elkaar. "Hoever denk je dat we nog moeten?" hijgt John. "Nog hooguit twee meter, maar ik denk van minder." Ze wisselen elkaar steeds af. De één snijdt wortels en steekt zand los, de ander voert zand af. Soms spoelen ze haast van hun plek door een golf zand die losraakt. Ze vinden het niet erg, het scheelt veel graafwerk. John strekt even zijn vermoeide armen. "Kom op, doorgaan." Leonard gunt John en zichzelf geen rust. Hij weet dat het een race tegen de klok is. In de loopgraaf hebben de maimen inmiddels weer ver sterking gekregen. Hun maat heeft een zorgvuldig ingepakt pakje onder zijn arm, dat hij behoedzaam uit pakt. De inhoud bevestigen ze voorzichtig aan de schamieren van de deur. Na een kwartier is de Sik tevreden. "Dit deurtje blazen we op als karton", bromt hij. Imniddels begint de schemering te vaUen. De Sik bevestigt een klein kastje aan de deur. Ze trekken zich terug aan het einde van de loopgraaf. Het moment waar Leonard bang voor is komt snel naderbij. De drie collega's van Verhoef zijn snel ter plaatse. Verhoef legt de situatie kort uit. Van Zanten pakt de kaart die ze gevonden hebben. "Misschien vinden we hierop een aanwijzing." Ze bestuderen de kaart zorg vuldig. "Dit is die bunker die nog intact is, de jongens hebben daar een soort hut. En dat is hun uitkijkpost op de noorderduintop." Hoewel Van Zanten het gebied door en door kent bUjven er twee tekens over die hij niet thuis kan brengen. "Dit snap ik niet." Hij wijst op een dikke stip iets verwijderd van de bunker die hij net had aangewezen. "Dat is een vrijwel ondoordringbaar stuk duin. Ik snap niet wat die jongens daar gevonden kunnen hebben. En dit teken bij de bosrand zegt mij ook niks. Misschien hebben ze daar ook een uitkijk post, maar die is mij nooit opgevallen." "Die foto Ujkt me gemaakt in één of andere loopgraaf. Als die zich in het gebied bevindt moet het een oude bunker zijn, Ujkt me", zegt een agent. "Laten we dus eerst die bunker die u net aanwees opzoeken. Van daaruit kuimen we dan die onbekende stip proberen te vinden." Van Zanten en Verhoef knikken instemmend. "We maken twee ploegen, één van twee en één van drie. Ik ga met Van Zanten mee naar de bunker en dan naar het zuiden, naar die stip. Jullie gaan met z'n drieën naar het bos en doorzoeken de duinen in de rich ting van het strand. Als je op het strand bent kom je in noordeUjke richting ons tegemoet. Als we niets vinden zorgen we dat we elkaar over anderhalf uur bij paal negentien ontmoeten. Dat is precies bij die hoge duin- top waar deze stip op staat." Een minuut later verlaten ze het huis van de duin- wachter. HOOFDSTUK 11 Plotseling voelen de zwoegende jongens de beton nen vloer sidderen en worden overspoeld door een zware, dreunende slag. Lijkwit kijkt John Leonard aan. "Wat was dat?" "De deur bij de loopgraaf is opgeblazen. Ze kunnen nu naar binnen", zegt Leonard toonloos. Hij kijkt wanho pig naar de gang in het zand die nu haast twee meter omhoog loopt. De wortels bUjven even taai en er Ujkt geen eind aan te komen. Ze kijken elkaar hulpeloos aan en voelen zich moe, erg moe. "Graven, John", zegt Leonard tenslotte. "Misschien halen we het nog. Ze zwoegen weer verder maar vor deren traag. Ze wachten op de volgende klap, de deur onderaan de trap. En dan nog een klap, voor de deur bovenaan de trap, en dan. "Leonard, ik heb het!" gilt John plotseling. "Wij bla zen de boel ook op! Die handgranaten!" Verbluft kijkt Leonard zijn vriend aan. Het is een gevaarlijk, maar geniaal idee, en waarschijnlijk hun enige kans. "Hoe wil je dat doen?" vraagt hij met tril lende stem. "Nou kijk, we zetten deze deur en de deur van de kamer aan de andere kant open. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 5