e 11) i c fe
PREDIKBEURTEN
Nieuws van de
wereldwinkel
EiiAnDEn-niEuws
EIIAI1DEI1-I1IEUW5
Schoonmoeder
schoondochter
Clubkampioenschappen
en jeugddubbels bij TVO
GoSpecial, een
andere kerkdienst
Mix tennnisfestijn
bij tennisvereniging
Ooltgensplaat
De Schatkamer van de
Evangelische beloften
'Uitbreiding camping
Vluchtheuvel is goed voor
economie Stellendam'
'Begraafplaatsen
Goedereede zijn niet
rolstoeltoegankelijk'
Hoe verwerken we dit?
Gods hand
Lezers van
weten het BETER.
Zondag 8 september 2002
Een ramp van ongekende omvang
De titel is bescheiden. Wat er in Oost-Duits
land en verder oost- en zuidwaarts is ge
beurd, is met de term wateroverlast niet vol
doende getypeerd.
Voor de Duitse nieuwsberichten hoorde ik
de term 'Überschwemmungen' gebruiken.
Een uitdrukking die wij zo niet zouden
gebruiken. Hij drukt wel uit wat daar is ge
beurd. Tienduizenden mensen moesten wor
den geëvacueerd, steden en dorpen stonden
voor de helft of voor driekwart onder water.
Een dergelijke overstroming had men in die
streek van Europa niet verwacht, ja zelfs
nauwelijks voor mogelijk gehouden. Men
denke zich de gevolgen van die watervloed
in: mensen moeten hun huizen verlaten. Hun
eigendommen raken beschadigd, voor een
deel zelfs onherstelbaar. Het economische
leven wordt lamgelegd. Noodvoorzieningen
voor levensonderhoud worden aangevoerd
en uitgedeeld. Het dagelijkse leven is totaal
ontwricht. Het werk, de handel en verdienen
door kopen en verkopen kan niet doorgaan.
De eerste taak is modder, puin en rommel
opruimen, zodra het water gezakt is.
Paniek
Een samenleving die geheel van slag is, ja in
de war is. Het behoeft ons niet te verwonde
ren dat de eerste reacties door paniek werden
gekenmerkt. Dat geldt zowel de mensen die
door het water getroffen of verjaagd waren,
als de journalisten die de helpers en redders
begeleidden. Inderdaad, de hulpverleners en
vooral de verslaggevers waren in paniek.
Juist in die eerste week was ik met mijn
vrouw enkele dagen in Duitsland, vlak over
de grens van Nederland. De televisie zond
de hele dag beelden uit van de gebeurtenis
sen in het oosten van Duitsland. Dan deze,
dan die zender deed verslag van wat er
gebeurd was en nog steeds gebeurde. Samen
met de reacties van mensen. Zij wekten de
indruk van paniek.
Ik vertel dit enigszins uitvoerig - al is mijn
artikel uiteraard geen verslag - omdat velen
in binnen- en buitenland dit nooit hadden
verwacht, ja zelfs voor ormiogelijk gehou
den.
Herinnerd aan de ramp van 1953
Bij het zien van die beelden werd ik sterk
herinnerd aan wat wij als Nederland in 1953
hebben meegemaakt. U kunt woorden als De
storm of De ramp gebruiken. Met beide
woorden is de nood die zich toen in Neder
land heeft voorgedaan, getypeerd.
Wij hebben daar lering uit getrokken. De
Deltawerken zijn de reactie op de ramp van
1953. Bij die reactie is ons hele volk betrok
ken, niet alleen financieel, maar ook wat de
bescherming van het land tegen het water
betreft.
WATER
OVERLAST
Desalniettemin hebben in de afgelopen
dagen straten in dorpen en steden en toevoer-
wegen op het platteland onder water gestaan.
Het is in Nederland gelukkig niet uitgelopen
op een ramp als in 1953, maar Brabantse boe
ren hebben zoveel schade opgelopen dat ze
bij de regering om hulp aankloppen.
En al dat water is meer dan een keer, zij het
in verschillende delen van het land, over
wegen heengegaan en huizen binnenge
stroomd.
Hoe zullen we deze wateroverlast verwer
ken? Het directe antwoord is eenvoudig: aan
het werk gaan en plekken die zwak bleken te
zijn versterken, om zo mogelijk herhaling te
voorkomen.
In Duitsland schat men de schade op vijftien
tot vijfentwintig miljard Euro. Daar was
men minder voorbereid op zulke rampen dan
in Nederland. Niettemin is ons land toch ook
getroffen.
Wat heeft deze wateroverlast ons te zeg
gen? Dat is eigenlijk de kernvraag in dit
artikel. Ik besef dat het antwoord op die
vraag verschillende aspecten heeft. Oudere
lezers herinneren zich welke discussies er
in en na 1953 over de ramp zijn gevoerd.
En hoe mensen daar heel verschillend
tegenaan keken. Geleerd door de herinne
ring aan die felle debatten en scherpe dis
cussies wil ik voorzichtig proberen een
antwoord te formuleren. Ik doe dat vanuit
mijn levensovertuiging, vanuit het geloof
in God, de Schepper, in Zijn voorzienige
leiding over ons leven en vanuit het geloof
in de Verlosser Jezus Christus, die door
God is gegeven tot eeuwig behoud en tot
de definitieve vernieuwing van hemel en
aarde. Ik zeg dit er heel duidelijk bij. Er
zullen lezers zijn die dat geloof delen. Er
zullen lezers zijn die tegen dit geloof heel
anders aankijken. Ik hoop dat ook deze
laatsten de volgende overwegingen toch ter
harte willen nemen.
Nonchalance
Mijn eerste reactie, vooral op de beelden uit
Duitsland, is er een van te wijzen op een
zekere nonchalance. Dat zulke rampen een
land als Duitsland in het oosten, noorden en
zuiden zouden kunnen treffen, lag buiten de
verwachting, ja buiten het gezichtsveld. Nu
is gebleken hoe zwak de bescherming van
steden, dijken en landerijen tegen het water
was. Men heeft er veel te weinig aandacht
aan besteed. Men heeft geen rekening
gehouden met de mogelijkheid dat een ramp
van deze omvang zich in de eenentwintigste
eeuw kon of zou voordoen.
Economische en technische successen deden
de ogen sluiten voor de kracht van het water
dat stad en land bedreigde. Toch is het water
gekomen en heeft schade, zelfs leed en ver
woesting aangericht. Men heeft van de ramp
in Nederland, in 1953, niet geleerd. Dat kan
het lage land aan de Noordzee overkomen,
maar het Duitse rivierengebied is vergeleken
met die ramp een gevarenvrije zone. Dus
niet, moet nu ieders reactie zijn.
De overmacht van de natuur
Hier ben ik bij mijn eerste conclusie. Hoe
ver de techniek is voortgeschreden en de
economie zich heeft ontwikkeld, de natuur
blijft in Gods hand een macht die de mens
niet zo maar beheersen kan. Het is niet
vanzelfsprekend dat de mens over de
natuur heerst. Ook in de eenentwintigste
eeuw zijn er natuurkrachten die de mens
bedreigen.
Hij kan zich ertegen verzetten. Denk aan de
duizenden zandzakken die als waterkering
zijn gebruikt. Toch is het niet vanzelfspre
kend dat de mens die krachten de baas kan.
Ze bedreigen het menselijk bestaan; zelfs in
Nederland, waar men toch heel wat geleerd
heeft om het water te keren en rampen te
voorkomen.
Wij mensen moeten tegenover de macht van
de natuur onze kleinheid en in sommige situ
aties onze onmacht erkennen. Wij zullen met
al ons technisch kennen en kunnen niet (te)
hoog van de toren blazen. Integendeel. Oot
moed en bescheidenheid past ons, en dank
baarheid voor wat we ter bestrijding of voor
koming van zulke natuurrampen kunnen
doen.
Een tweede vraag is: Heeft God in dit alles
de hand. Wie het Oude Testament (vooral de
profeten) en het boek Openbaring leest,
moet wel zeggen: de natuur is geen auto
noom gebied, alsof God daarmee niets te
maken heeft. Integendeel. God handelt
zowel in als door het natuurgebeuren.
In een bijna geheel geseculariseerde samen
leving, die meent God achter zich te kunnen
laten en dat ook metterdaad heeft gedaan,
laat God door natuurrampen Zijn hand voe
len. Hij is er nog - onverwacht, ongedacht,
maar tastbaar en merkbaar, voor wie zijn
ogen naar boven open heeft. Geopende ogen
hebben we niet uit onszelf. Ze moeten ons
door God geschonken worden. Vandaar dat
er in deze weken ook gebed nodig is om
ogen die opmerken en om een hart dat de
Heere niet alleen in Zijn Woord zoekt, maar
ook in Zijn werken.
Hoe de wateroverlast te duiden
Hoe moeten we de wateroverlast, in het
klein en in het groot, dan verstaan? Hoe
moeten we die duiden?
Op zijn minst als een werk Gods. Hierin heeft
de Heere de hand. Het is een herinnering aan
Zijn bestaan; tegelijk ook een waarschuwing
die ons mensen tot Hem terugroept.
Ik moet nog een stap verder gaan. De water
overlast is niet alleen een waarschuwing. Zij
heeft ook iets van een oordeel, dat tot ver
ootmoediging, tot inkeer en bekering roept.
Ik besef dat er lezers zijn die het met deze
passage moeilijk hebben, vooral ook ge
dachtig aan 1953.
Wie de gedachte van oordeel afwijst zou ik
willen zeggen: wij hebben niet het recht om
over Gods doen en laten te oordelen. Wij
hebben zeker niet het recht om Gods oordeel
te weerspreken en te veroordelen. Ons past
verootmoediging
Hier mag ik aan toevoegen dat God Die oor
deelt, ook de Vader van Jezus Christus is.
Daarom zullen we ook in de storm en de
wateroverlast de toevlucht nemen tot de God
van alle genade. Hij heeft Zijn genade ge
openbaard in de handen van Jezus Christus,
die aan het kruis doorboord zijn geweest.
W. H. Velema
De Novibkalender 2003 is weer uit, en zoals
alle jaren zijn de foto's weer schitterend om
te zien. Aan het eind van het jaar heeft u
prachtige platen over om in te lijsten.
Aanbieding: als u vóór 15 september de
kalender bestelt bij de Wereldwinkel krijgt u
15% korting! U vindt de Wereldwinkel aan
Nieuwpad 50 te Middelhamis (Spuiplein,
aan de parkeerplaats achter de winkeldiek);
geopend op vrijdag van 18.00 uur tot 21.00
uur en op zaterdag van 09.00 uur tot 17.00
uur.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat-
seliappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.coin
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,25;
contracttarieven op aanvraag
siuitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
siuitlngstermi/noueriijdens be richten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. ViUerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 8,90.
Per jaar €33,60.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
en 18.30 uur ds. R. Veldman, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. nabe-
trachting Heilig Avondmaal. Eben-Haë-
zer: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur ds.
G. Meuleman, nabetrachting Heilig
Avondmaal. Woensdag 11 september,
Dorpskerk: 19.30 uur ds. J. Lohuis,
Scherpenisse - Ger. Gem. 9.30 en 18.30
uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds.
J. Koster, startdienst 'Winteractiviteiten'
en 18.30 uur ds. P. H. Zaadstra uit St.
Laurens - Doopsgezinde Gem. (Start-
zondag) 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink
en 15.00 uur de heer T. Stortenbeker
(GoSpecial).
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, v.m.
voorbereiding Heilig Avondmaal en
nam. bediening Heilige Doop.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. F, van Duijvenboden en 18.00 uur ds.
C. van Schoonhoven, Hardinxveld-Gies-
sendam - Ger. Kerk 10.00 uur de heer J.
Seele en 18.30 uur ds. J. Koster.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. A. Vlietstra, Katwijk aan Zee,
v.m. bediening Heilig Avondmaal en
nam. dankzegging Heilig Avondmaal -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst
- Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
P. H. van Harten, Ridderkerk en 18.00
uur ds. G. van de Berg, Asperen - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. A. Ver-
schuure.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van Wijk, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds. J. C. Klein,
St. PhiUpsland - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds, G. C. Kunz, v.m. voorbe
reiding Heilig Avondmaal - Lukaska-
pel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen,
voorbereiding Heilig Avondmaal -
Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. E. L. van
Dunné-de Bijll Nachenius - Herv. 'Exo
dus' Gem. 10.00 uur ds. Steenstra -
CAMA Christengemeente Het Prieel,
Sonmielsdijk 10.00 uur H. ten Voorde.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. P. Voets, v.m. bediening
Heilig Avondmaal en nam. dankzegging
Heilig Avondmaal - Chr. Ger. Kerk
9.30 en 18.00 uur student M. A. Kempe-
neers - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds.
J. Karels - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur
ds. L. J. Lingen (H.A.) - Ger. Kerk
(Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. A. J. Balk en
16.45 uur leesdienst.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. A. Belder, v.m. bediening
Heilig Avondmaal en nam. dankzegging
Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00
uur leesdienst en 15.00 uur student G.
Bccns.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Lingen, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. dank
zegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur student G. Beens.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam-
som, v.m. bediening Heilig Avondmaal
Iedereen kent wel verhalen over de proble
men tussen een schoonmoeder en een
schoondochter. Het is al een eeuwenoud pro
bleem. Problemen tussen schoonmoeders en
schoondochters komen veel voor en kunnen
voor alle betrokkenen hartverscheurend zijn.
Hoe zijn deze problemen te verhelpen?
Maandagavond om 21.00 uur zal dit onder
werp behandeld worden in het programma
'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee. Pre
sentatie: Marjan van Peperstraten. De herha
ling is dinsdag om 16.00 uur.
Het leek nog een eind weg, maar het is
alweer september. Dat is de maand van de
clubkampioenschappen dubbels bij Tennis
Vereniging Ooltgensplaat (TVO). Deze
worden dit jaar gehouden van zaterdag 14
september t/m zaterdag 21 september (fina-
ledag) in het teimispark aan Sportlaan 1Er
is veel belangstelling voor deze kampioen
schappen en het zal er om gaan spannen.
Inmiddels heeft zich al een aantal sterke
koppels aangemeld, dat voor de eer willen
gaan strijden. Ook voor dit toernooi worden
de leden niet gebeld. Dus het is zaak zelf
actie te ondernemen om mee te kunnen
doen. Op het inschrijfformuUer kunnen twee
escapes worden opgeven. Daardoor is het
mogelijk om zoveel mogelijk leden mee te
laten doen. Deelname is dit jaar gratis, zodat
dit geen drempel is voor deelname. Van
oudsher is het altijd een goed bezet toernooi.
Daarom wordt dit jaar reeds op zaterdag
begonnen. De jeugd wedstrijden worden
zoveel mogelijk tussen 16.00 uur en 19.00
uur gespeeld. Ook nieuwe leden kunnen zich
inschrijven voor dit evenement. Publiek is
van harte welkom op het tennispark om de
spelers en speelsters aan te moedigen. De
koffie staat klaar en is vers gezet. Ook voor
potentiële nieuwe leden is het interessant om
te gaan kijken hoe het bij TVO toegaat. Zij
kunnen dan meteen informatie meekrijgen
over een lidmaatschap van de vereniging. De
opgaves dienen uiterlijk 10 september bij de
heren Spierenburg of Huijer binnen te zijn.
Inleveradressen: Leen Huijer, Berkenlaan 36
en Theo Spierenburg, Kerkdreef 24.
en nam. dankzegging Heilig Avondmaal
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. B. J.
Oldenhuis en 18.00 uur ds. G. den Har-
togh.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. Noordam, Nieuwerkerk a/d IJssel
en 18.00 uur ds. T. van 't Veld, 40-jarig
ambtsjubileum - Ger. Kerk 10.00 uur
ds. Th. de Kok en 18.00 uur ds. A. S.
Rienstra.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur dr. T. E. van Spanje, v.m. be
diening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging HeiUg Avondmaal - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 uur de heer P. de Jong en
IS.OOuurds. P.C. Koster.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. H. Adriaanse, Dinteloord, bedie
ning HeiUg Avondmaal.
De vakantie is voor de meeste mensen
alweer afgelopen en dus staat ook de eerste
GoSpecial weer voor de deur. Een GoSpe
cial met een heel mooi en ietwat abstract the
ma: 'Jouw doel Gods doel?' Wat is jouw
doel in het leven? En komt dit wel overeen
met wat God voor jou in gedachten heeft?
Teun Stortenbeker, directeur van de versla-
vingsafdehng van Stichting De Hoop, zal
hierover zijn verhaal houden.
De dienst wordt dit keer begeleid door
Superstition?, een band met Zierikzee als
thuisbasis. Ze staan garant voor stevige
muziek die afgewisseld wordt met aanbid
dingsliederen. De GoSpecial begint om
15.00 uur in de kerkzaal van de Doopsgezin
de Gemeente Ouddorp. Schrijf het dus maar
in je agenda: 8 september, GoSpecial!
Zaterdag 31 augustus is het mixtoemooi bij
tennisvereniging Ooltgensplaat gespeeld.
Dit toernooi, dat door Bert en Juliette Lening
werd georganiseerd, kende het maximaal
aantal deelnemers van 28 spelers. Tussen
10.00 en 17.00 uur heeft iedereen zijn/haar
vier partijtjes van een half uur kunnen spe
len. Al snel bleek dat dit weer één van die
activiteiten was waar iedereen op heeft zit
ten wachten. Alle deelnemers waren om
9.30 uur aanwezig voor de koffie en thee met
cake. Iedereen kreeg zijn eigen schema,
zodat men wist met wie en hoe laat er
gespeeld moest worden. Na de openings
woorden van Bert konden de eerste spelers
de fantastische gravelbanen betreden. Onder
de strakke regie van toemooileider Bert ver
liep het geheel vlekkeloos. Een paar losse
regendruppels in de morgen mocht de pret
niet drukken, want al snel liet de zon zich
regelmatig zien wat de spelers motiveerde
om er leuke en gezellige wedstrijdjes van te
maken. Ook nieuwelingen waren op dit toer
nooi aardig vertegenwoordigd om wat wed
strijdritme op te doen. Naast de deelnemers
waren er ook regelmatig kijkers om alle ver
richtingen gade te slaan of om de gelegen-
heidsteams aan te moedigen. Inmiddels was
Juliette, met hulp van een aantal dames, druk
bezig om voorbereidingen te treffen voor de
Indische rijsttafel, die aan het eind van de
dag geserveerd zou worden. Uiteraard was
zij al de hele week bezig om dé juiste spul
len in te kopen en alvast klaar te maken wat
mogelijk was. Je hebt ook niet iedere dag 34
eters op bezoek. Na alle gespeelde wedstrij
den kon de balans worden opgemaakt en
kwamen er drie winnaars tevoorschijn. Bij
de dames waren dat Lydia Bensink van der
Vliet en Trade Koedoot en bij de heren werd
Piet Korte weg uitverkoren. Zij ontvingen
geheel in stijl een mooie picknickmand met
TVO shirt en twee flesjes wijn. Van de Indi
sche rijsttafel at iedereen met heel veel
smaak en er was voldoende om de meest uit
gehongerde tennisspeler tevreden te stellen.
Tijdens de maaltijd werd gastvrouw Juliette
nog verrast met een mooi boeket bloemen en
een fles wijn voor haar tomeloze inzet om er
een geslaagde toemooidag van te maken.
"Het aandringen op persoonlijke bekering
geeft aan de Schotse prediking zulk een reli
gieus karakter, zulk een praktische strek
king. Ze beweegt zich altijd tussen de beide
polen van zonde en genade, van wet en evan
gelie. Ze daalt enerzijds afin de diepten van
het menselijk hart, neemt zonder sparen alle
bedekselen en voorwendselen weg, waar
achter de mens zich voor de heiligheid Gods
verbergt en stelt hem zijn armoede en ledig
heid voor Gods aangezicht ten toon. Maar
dan komt ze anderzijds ook tot de alzo ver
slagene van geest met de beloften des Evan
gelies..."
Deze woorden zijn van niemand minder dan
van dr. Herman Bavinck, de bekende hoog
leraar uit Kampen en Amsterdam, de schrij
ver van de Gereformeerde Dogmatiek. Hij
schreef ze in het voorwoord van een boek dat
in 1904 in Doesburg verscheen: 'Levensge
schiedenis en werken van R. en E. Erskine'
Het bevat een groot aantal preken van de
genoemde broers.
Bavinck gaat nog even verder. Als hij name
lijk een vergelijking trekt met de boeken die
in zijn dagen verschijnen. "De geestelijke
zielenkennis wordt erin gemist. Het is alsof
wij niet meer weten wat zonde en genade,
wat schuld en vergeving, wat wedergeboor
te en bekering is. In theorie kennen wij ze
nog wel, maar wij kennen ze niet meer in de
ontzaglijke realiteit van het leven. En daar
om maakt de stichtelijke literatuur uit vroe
ger dagen altijd een gans andere indruk dan
die uit de jongste tijd. Daarom kunnen
we niet beter doen dan door een tijd lang bij
mannen als de Erskines ter schole te gaan en
in hun geschriften zich te verdiepen. Het is
het minste deel van ons volk niet, dat in die
stichtelijke lectuur van vroeger dagen nog
altijd zich de ziel verkwikt.
Een dringende aanbeveling dus om de
geschriften van de Erskines niet ongelezen
te laten. Als dat in 1904 gold, dan in 2002
zeker niet minder.
De namen van Ralph en Ebenzer Erskine
worden meestal in één adem genoemd. Ze
leefden in de eerste helft van de achttiende
eeuw in Schotland. Ze waren niet alleen
bloedeigen broers, maar ze waren door Gods
genade ook broeders in het geloof. Beiden
deelden in de zaligmakende kennis van
Christus. En beiden waren in de dienst van
het Woord gesteld. Met grote betrokkenheid
en ernst verkondigden zij het Evangeüe van
de ene Naam tot zaligheid. Ze namen in de
kerk van hun dagen een grote plaats in. Niet
het minst door hun indrukwekkende manier
van Evangelieverkondiging. Adam Gib, een
tijdgenoot, gaf eens een kernachtige reactie
op zijn vraag aan iemand of hij de Erskines
wel eens had horen preken: "Wel meneer,
dan hebt u het Evangelie nog nooit in z'n
majesteit gehoord!" De bezieling die in hun
preken uitkwam, gaf aan hun boodschap des
te meer kracht en inhoud. Ze wisten de
schatten van Christus op een onnavolgbare
wijze voor te stellen. Aan allen en een ieder!
Niet voor niets heeft de Nederlandse uitgave
van hun geschriften de titel 'De Schatkamer'
meegekregen.
Maar wat was dan het eigene van hun pre
ken? Dat is niet met één woord te zeggen. Ik
las ergens dat de kern van hun prediking
gevormd wordt door de ruime aanbiedingen
van Christus die ze deden aan hun hoorders.
Ze probeerden hun hoorders te lokken met
de lieflijke tonen van het Evangelie, om hen
bij Christus te brengen. Met een bekende
beeldspraak: de kabinetten van de Evangeli
sche beloften werden wijd geopend. Voor
allen, tot en met de diepst gezonken zondaar.
Waar wilden ze hun hoorders brengen? Aan
de voeten van Christus. In het steunen op
Hem en op Hem alleen, zoals Hij in het
Evangelie wordt voorgesteld tot zaligheid.
Deze typering is juist. In de prediking van de
Erskines treft telkens weer de bewogen wor
steling om het behoud van de zondaar. Zoals
de apostel Paulus zich de gezant van Chris
tus noemt, alsof God door hem bad: "Laat u
met God verzoenen!" En toch is de voorstel
ling alsof de Erskines alleen de 'beloften'
preken eenzijdig. Hun belofteprediking staat
in een bepaald verband. Hun prediking was
er ook op gericht om te ontdekken aan dat-
gene wat nu een mens ervan weerhoudt om
tot Christus te gaan. En dat is zijn zelfhand-
having. Daarom was hun prediking ook ont
dekkend en ontmaskerend. Allerlei vormen
van schijnvroomheid en eigengerechtigheid
stellen ze aan de kaak. Het overtuigende
werk van Gods Geest is nodig om een zon
daar te 'ontgronden' van alles waarop hij
steunt buiten Christus. Nee, die ontdekking
is geen doel, maar wel middel, het is de weg.
Een kort citaat uit de preek van Ralph Erski- i
ne over 'Het sterven aan de wet'. Een ant-
woord op de vraag hoeveel ontdekking
nodig is. "Zoveel overtuiging is nodig dat de
mens van het steunen op zijn eigen werken
losgemaakt wordt en hij aan zijn ongerech-
tigheid ontdekt wordt. Zodat hij uitroept: i
'Onrein! Onrein! Schuldig! Schuldig!".
Opdat langs deze weg al zijn vertrouwen op
zichzelf gedood mag worden en hij de toe-
vlucht nemen gaat tot Chrisms en Zijn
gerechtigheid!"
Kort achter elkaar zijn twee mooie boekjes
verschenen die een bloemlezing uit de wer-
ken van Ralph Erskine geven. Het ene bevat
52 overdenkingen, dus mooi te gebruiken
om er bijvoorbeeld elke zondag telkens één
te lezen. Het andere geeft in kleine {ragmen-
ten de inhoud van een zestal preken weer.
Juist van zijn meest indrukwekkende predi-
katies. Samen geven ze een goed beeld van
de Bijbelse boodschap van deze Ralph Ers-
kine.
N.a.v.: Ralph Erskine, De weg ontsloten. 52
meditaties. Uitgeverij Den Hertog te Hou- j
ten. Gebonden. 163 pag. Prijs 14,75.
Ralph Erskine, De Schatkamer van de Evan-
gelische beloften voor allen zeer wijd geo-
pend. Uitgeverij De Tabernakel, Urk.
Paperback. 144 pag.
J.M.J.K.
Camping de Vluchtheuvel in Stellen-
dam heeft grootse plannen. Het aantal
plaatsen is nu nog vijftien, maar zou
binnen afzienbare tijd moeten stijgen
naar honderd twintig. Maar dan moet
wel eerst het aldaar geldende bestem
mingsplan worden gewijzigd. Daar zit
een hele procedure aan vast.
De procedure is enige tijd geleden reeds
gestart en met bezwaren van omwonenden is
reeds rekening gehouden in de voorgestelde
bestemmingsplanwijziging. Daarvoor was
dinsdag, in een vergadering van de raads
commissie grondgebiedzaken, veel waarde
ring. Toch was er ook nog twijfel. WD-er
Van der Meer zei bijvoorbeeld: "Wij juichen
dit toe. Als de plannen hun beslag krijgen
wordt de Vluchtheuvel een schitterende
camping, maar hoe gaan we om met eventu
ele gevallen van planschade? Het zou zonde
zijn als het plan niet doorgaat, maar we moe
ten de ernst van planschade niet onderschat
ten."
De heer Moerkerk (Chi'istenUnie) sloot
daarbij aan ("van vijftien naar honderdtwin
tig, dat is nogal wat; elke caravan heeft z'n
geluidje") en noemde het gebruik van de
Eendrachtswég als kritiek punt: "Die zou
niet als toevoerweg voor de camping moeten
worden gebruikt. Voor de mensen die er
wonen is dat een groot item; het verkeer mag
niet vertiendubbelen."
Ook vroeg Moerkerk aandacht voor het boe
renbedrijf in de onmiddellijke nabijheid van
de straks vergrote camping. Het mag niet zo
zijn, betoogde het commissielid, dat er na de
uitbreiding opeens zwaardere eisen worden
gesteld aan de geluidshinder bij de
betreffende agrariër. Het uitbreidingsplan
zelf noemde hij "een prachtig pilan. Een ver
sterking voor de middenstand van Stellen-
dam en het zwembad."
Volgens de heer Pijl (CDA) wordt het tijd
dat de uitbreiding van de Vluchtheuvel nu
vlot ter hand wordt genomen: "De voorbe
reidingen zijn al vijf jaai' aan de gang. Het is
een mooi plan en het brengt economische
vooruitgang voor het doip met zich mee.
Planschade mag niet het zwaarste wegen; er
moet vaart komen in de uitvoering van het
plan." Zijn collega-commissieleden Feller
Raadslid Moerkerk (ChristenUnie) wil dat
de gemeente Goedereede de begraafplaat
sen binnen de gemeente rolstoeltoeganke
lijk maakt. Hij kwam met zijn pleidooi tij
dens de laatste vergadeiing van de com
missie grondgebiedzaken, afgelopen
dinsdagavond. De rest van de commissie
stelde zich achter Moerkerk op, zodat Bur
gemeester en Wethouders eigenlijk niet
anders kunnen dan met een voorstel komen
om de toegankelijkheid van de begraaf
plaatsen te verbeteren.
Moerkerk lichtte zijn wens als volgt toe:
"Voor mensen in een rolstoel is het bijna
onmogelijk om het graf van hun geliefden
te bezoeken. Dat komt door het grint. De
gemeente is er verantwoordelijk voor dat
iedereen de graven kan bezoeken, dus ik
stel voor om de paden te verharden. Een
asfaltlaag met schelpen, dat is best een
vriendelijk gezicht."
Commissielid Pijl (CDA) kon zich, net als
alle andere leden van de commissie, hele
maal vinden in het pleidooi van Moerkerk.
De christen-democraat had onlangs zelf op
de begraafplaats van Goedereede gecon
stateerd dat twee man de grootst mogelijke
moeite hadden om een rolstoel door de ver
se laag grint te duwen.
SGP-er Noordhoek vroeg ook aandacht
voor een ander probleem op de begraaf
plaatsen. "Bij het graven van een graf
wordt de grond op de grafstenen daarnaast
gegooid. Ik vind dat niet passend, het is
een aanstoot. In andere gemeenten gaat dat
veel netter: met een bak voor de grond en
met een graafmachine." Moerkerk, die het
onderwerp ter tafel had gebracht, sprong
daar direct op in: "Grond op het graf van je
geliefde, dat kan toch niet! Ik begrijp niet
dat de gemeente Goedereede, die zo
gemakkelijk met geld omgaat, hier niets
aan doet."
(VGB), Grinwis (SGP) en Kickert (PvdA)
pleitten echter, net als Van der Meer en
Moekerk eerder, voor voorzichtigheid op het
gebied van planschade en zelfs voor een risi
coanalyse.