e 11) i c fe PREDIKBEURTEN Nieuws van de wereldwinkel EiiAnDEn-niEuws EIIAI1DEI1-I1IEUW5 Schoonmoeder schoondochter Clubkampioenschappen en jeugddubbels bij TVO GoSpecial, een andere kerkdienst Mix tennnisfestijn bij tennisvereniging Ooltgensplaat De Schatkamer van de Evangelische beloften 'Uitbreiding camping Vluchtheuvel is goed voor economie Stellendam' 'Begraafplaatsen Goedereede zijn niet rolstoeltoegankelijk' Hoe verwerken we dit? Gods hand Lezers van weten het BETER. Zondag 8 september 2002 Een ramp van ongekende omvang De titel is bescheiden. Wat er in Oost-Duits land en verder oost- en zuidwaarts is ge beurd, is met de term wateroverlast niet vol doende getypeerd. Voor de Duitse nieuwsberichten hoorde ik de term 'Überschwemmungen' gebruiken. Een uitdrukking die wij zo niet zouden gebruiken. Hij drukt wel uit wat daar is ge beurd. Tienduizenden mensen moesten wor den geëvacueerd, steden en dorpen stonden voor de helft of voor driekwart onder water. Een dergelijke overstroming had men in die streek van Europa niet verwacht, ja zelfs nauwelijks voor mogelijk gehouden. Men denke zich de gevolgen van die watervloed in: mensen moeten hun huizen verlaten. Hun eigendommen raken beschadigd, voor een deel zelfs onherstelbaar. Het economische leven wordt lamgelegd. Noodvoorzieningen voor levensonderhoud worden aangevoerd en uitgedeeld. Het dagelijkse leven is totaal ontwricht. Het werk, de handel en verdienen door kopen en verkopen kan niet doorgaan. De eerste taak is modder, puin en rommel opruimen, zodra het water gezakt is. Paniek Een samenleving die geheel van slag is, ja in de war is. Het behoeft ons niet te verwonde ren dat de eerste reacties door paniek werden gekenmerkt. Dat geldt zowel de mensen die door het water getroffen of verjaagd waren, als de journalisten die de helpers en redders begeleidden. Inderdaad, de hulpverleners en vooral de verslaggevers waren in paniek. Juist in die eerste week was ik met mijn vrouw enkele dagen in Duitsland, vlak over de grens van Nederland. De televisie zond de hele dag beelden uit van de gebeurtenis sen in het oosten van Duitsland. Dan deze, dan die zender deed verslag van wat er gebeurd was en nog steeds gebeurde. Samen met de reacties van mensen. Zij wekten de indruk van paniek. Ik vertel dit enigszins uitvoerig - al is mijn artikel uiteraard geen verslag - omdat velen in binnen- en buitenland dit nooit hadden verwacht, ja zelfs voor ormiogelijk gehou den. Herinnerd aan de ramp van 1953 Bij het zien van die beelden werd ik sterk herinnerd aan wat wij als Nederland in 1953 hebben meegemaakt. U kunt woorden als De storm of De ramp gebruiken. Met beide woorden is de nood die zich toen in Neder land heeft voorgedaan, getypeerd. Wij hebben daar lering uit getrokken. De Deltawerken zijn de reactie op de ramp van 1953. Bij die reactie is ons hele volk betrok ken, niet alleen financieel, maar ook wat de bescherming van het land tegen het water betreft. WATER OVERLAST Desalniettemin hebben in de afgelopen dagen straten in dorpen en steden en toevoer- wegen op het platteland onder water gestaan. Het is in Nederland gelukkig niet uitgelopen op een ramp als in 1953, maar Brabantse boe ren hebben zoveel schade opgelopen dat ze bij de regering om hulp aankloppen. En al dat water is meer dan een keer, zij het in verschillende delen van het land, over wegen heengegaan en huizen binnenge stroomd. Hoe zullen we deze wateroverlast verwer ken? Het directe antwoord is eenvoudig: aan het werk gaan en plekken die zwak bleken te zijn versterken, om zo mogelijk herhaling te voorkomen. In Duitsland schat men de schade op vijftien tot vijfentwintig miljard Euro. Daar was men minder voorbereid op zulke rampen dan in Nederland. Niettemin is ons land toch ook getroffen. Wat heeft deze wateroverlast ons te zeg gen? Dat is eigenlijk de kernvraag in dit artikel. Ik besef dat het antwoord op die vraag verschillende aspecten heeft. Oudere lezers herinneren zich welke discussies er in en na 1953 over de ramp zijn gevoerd. En hoe mensen daar heel verschillend tegenaan keken. Geleerd door de herinne ring aan die felle debatten en scherpe dis cussies wil ik voorzichtig proberen een antwoord te formuleren. Ik doe dat vanuit mijn levensovertuiging, vanuit het geloof in God, de Schepper, in Zijn voorzienige leiding over ons leven en vanuit het geloof in de Verlosser Jezus Christus, die door God is gegeven tot eeuwig behoud en tot de definitieve vernieuwing van hemel en aarde. Ik zeg dit er heel duidelijk bij. Er zullen lezers zijn die dat geloof delen. Er zullen lezers zijn die tegen dit geloof heel anders aankijken. Ik hoop dat ook deze laatsten de volgende overwegingen toch ter harte willen nemen. Nonchalance Mijn eerste reactie, vooral op de beelden uit Duitsland, is er een van te wijzen op een zekere nonchalance. Dat zulke rampen een land als Duitsland in het oosten, noorden en zuiden zouden kunnen treffen, lag buiten de verwachting, ja buiten het gezichtsveld. Nu is gebleken hoe zwak de bescherming van steden, dijken en landerijen tegen het water was. Men heeft er veel te weinig aandacht aan besteed. Men heeft geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat een ramp van deze omvang zich in de eenentwintigste eeuw kon of zou voordoen. Economische en technische successen deden de ogen sluiten voor de kracht van het water dat stad en land bedreigde. Toch is het water gekomen en heeft schade, zelfs leed en ver woesting aangericht. Men heeft van de ramp in Nederland, in 1953, niet geleerd. Dat kan het lage land aan de Noordzee overkomen, maar het Duitse rivierengebied is vergeleken met die ramp een gevarenvrije zone. Dus niet, moet nu ieders reactie zijn. De overmacht van de natuur Hier ben ik bij mijn eerste conclusie. Hoe ver de techniek is voortgeschreden en de economie zich heeft ontwikkeld, de natuur blijft in Gods hand een macht die de mens niet zo maar beheersen kan. Het is niet vanzelfsprekend dat de mens over de natuur heerst. Ook in de eenentwintigste eeuw zijn er natuurkrachten die de mens bedreigen. Hij kan zich ertegen verzetten. Denk aan de duizenden zandzakken die als waterkering zijn gebruikt. Toch is het niet vanzelfspre kend dat de mens die krachten de baas kan. Ze bedreigen het menselijk bestaan; zelfs in Nederland, waar men toch heel wat geleerd heeft om het water te keren en rampen te voorkomen. Wij mensen moeten tegenover de macht van de natuur onze kleinheid en in sommige situ aties onze onmacht erkennen. Wij zullen met al ons technisch kennen en kunnen niet (te) hoog van de toren blazen. Integendeel. Oot moed en bescheidenheid past ons, en dank baarheid voor wat we ter bestrijding of voor koming van zulke natuurrampen kunnen doen. Een tweede vraag is: Heeft God in dit alles de hand. Wie het Oude Testament (vooral de profeten) en het boek Openbaring leest, moet wel zeggen: de natuur is geen auto noom gebied, alsof God daarmee niets te maken heeft. Integendeel. God handelt zowel in als door het natuurgebeuren. In een bijna geheel geseculariseerde samen leving, die meent God achter zich te kunnen laten en dat ook metterdaad heeft gedaan, laat God door natuurrampen Zijn hand voe len. Hij is er nog - onverwacht, ongedacht, maar tastbaar en merkbaar, voor wie zijn ogen naar boven open heeft. Geopende ogen hebben we niet uit onszelf. Ze moeten ons door God geschonken worden. Vandaar dat er in deze weken ook gebed nodig is om ogen die opmerken en om een hart dat de Heere niet alleen in Zijn Woord zoekt, maar ook in Zijn werken. Hoe de wateroverlast te duiden Hoe moeten we de wateroverlast, in het klein en in het groot, dan verstaan? Hoe moeten we die duiden? Op zijn minst als een werk Gods. Hierin heeft de Heere de hand. Het is een herinnering aan Zijn bestaan; tegelijk ook een waarschuwing die ons mensen tot Hem terugroept. Ik moet nog een stap verder gaan. De water overlast is niet alleen een waarschuwing. Zij heeft ook iets van een oordeel, dat tot ver ootmoediging, tot inkeer en bekering roept. Ik besef dat er lezers zijn die het met deze passage moeilijk hebben, vooral ook ge dachtig aan 1953. Wie de gedachte van oordeel afwijst zou ik willen zeggen: wij hebben niet het recht om over Gods doen en laten te oordelen. Wij hebben zeker niet het recht om Gods oordeel te weerspreken en te veroordelen. Ons past verootmoediging Hier mag ik aan toevoegen dat God Die oor deelt, ook de Vader van Jezus Christus is. Daarom zullen we ook in de storm en de wateroverlast de toevlucht nemen tot de God van alle genade. Hij heeft Zijn genade ge openbaard in de handen van Jezus Christus, die aan het kruis doorboord zijn geweest. W. H. Velema De Novibkalender 2003 is weer uit, en zoals alle jaren zijn de foto's weer schitterend om te zien. Aan het eind van het jaar heeft u prachtige platen over om in te lijsten. Aanbieding: als u vóór 15 september de kalender bestelt bij de Wereldwinkel krijgt u 15% korting! U vindt de Wereldwinkel aan Nieuwpad 50 te Middelhamis (Spuiplein, aan de parkeerplaats achter de winkeldiek); geopend op vrijdag van 18.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat- seliappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.coin (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,25; contracttarieven op aanvraag siuitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur siuitlngstermi/noueriijdens be richten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. ViUerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 8,90. Per jaar €33,60. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 en 18.30 uur ds. R. Veldman, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachting Heilig Avondmaal. Eben-Haë- zer: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur ds. G. Meuleman, nabetrachting Heilig Avondmaal. Woensdag 11 september, Dorpskerk: 19.30 uur ds. J. Lohuis, Scherpenisse - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster, startdienst 'Winteractiviteiten' en 18.30 uur ds. P. H. Zaadstra uit St. Laurens - Doopsgezinde Gem. (Start- zondag) 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink en 15.00 uur de heer T. Stortenbeker (GoSpecial). GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal en nam. bediening Heilige Doop. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. F, van Duijvenboden en 18.00 uur ds. C. van Schoonhoven, Hardinxveld-Gies- sendam - Ger. Kerk 10.00 uur de heer J. Seele en 18.30 uur ds. J. Koster. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. Vlietstra, Katwijk aan Zee, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. H. van Harten, Ridderkerk en 18.00 uur ds. G. van de Berg, Asperen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. A. Ver- schuure. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J. C. Klein, St. PhiUpsland - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds, G. C. Kunz, v.m. voorbe reiding Heilig Avondmaal - Lukaska- pel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen, voorbereiding Heilig Avondmaal - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. E. L. van Dunné-de Bijll Nachenius - Herv. 'Exo dus' Gem. 10.00 uur ds. Steenstra - CAMA Christengemeente Het Prieel, Sonmielsdijk 10.00 uur H. ten Voorde. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. P. Voets, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur student M. A. Kempe- neers - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen (H.A.) - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. A. J. Balk en 16.45 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student G. Bccns. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Lingen, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. dank zegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student G. Beens. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam- som, v.m. bediening Heilig Avondmaal Iedereen kent wel verhalen over de proble men tussen een schoonmoeder en een schoondochter. Het is al een eeuwenoud pro bleem. Problemen tussen schoonmoeders en schoondochters komen veel voor en kunnen voor alle betrokkenen hartverscheurend zijn. Hoe zijn deze problemen te verhelpen? Maandagavond om 21.00 uur zal dit onder werp behandeld worden in het programma 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee. Pre sentatie: Marjan van Peperstraten. De herha ling is dinsdag om 16.00 uur. Het leek nog een eind weg, maar het is alweer september. Dat is de maand van de clubkampioenschappen dubbels bij Tennis Vereniging Ooltgensplaat (TVO). Deze worden dit jaar gehouden van zaterdag 14 september t/m zaterdag 21 september (fina- ledag) in het teimispark aan Sportlaan 1Er is veel belangstelling voor deze kampioen schappen en het zal er om gaan spannen. Inmiddels heeft zich al een aantal sterke koppels aangemeld, dat voor de eer willen gaan strijden. Ook voor dit toernooi worden de leden niet gebeld. Dus het is zaak zelf actie te ondernemen om mee te kunnen doen. Op het inschrijfformuUer kunnen twee escapes worden opgeven. Daardoor is het mogelijk om zoveel mogelijk leden mee te laten doen. Deelname is dit jaar gratis, zodat dit geen drempel is voor deelname. Van oudsher is het altijd een goed bezet toernooi. Daarom wordt dit jaar reeds op zaterdag begonnen. De jeugd wedstrijden worden zoveel mogelijk tussen 16.00 uur en 19.00 uur gespeeld. Ook nieuwe leden kunnen zich inschrijven voor dit evenement. Publiek is van harte welkom op het tennispark om de spelers en speelsters aan te moedigen. De koffie staat klaar en is vers gezet. Ook voor potentiële nieuwe leden is het interessant om te gaan kijken hoe het bij TVO toegaat. Zij kunnen dan meteen informatie meekrijgen over een lidmaatschap van de vereniging. De opgaves dienen uiterlijk 10 september bij de heren Spierenburg of Huijer binnen te zijn. Inleveradressen: Leen Huijer, Berkenlaan 36 en Theo Spierenburg, Kerkdreef 24. en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. B. J. Oldenhuis en 18.00 uur ds. G. den Har- togh. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Noordam, Nieuwerkerk a/d IJssel en 18.00 uur ds. T. van 't Veld, 40-jarig ambtsjubileum - Ger. Kerk 10.00 uur ds. Th. de Kok en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje, v.m. be diening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging HeiUg Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer P. de Jong en IS.OOuurds. P.C. Koster. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. H. Adriaanse, Dinteloord, bedie ning HeiUg Avondmaal. De vakantie is voor de meeste mensen alweer afgelopen en dus staat ook de eerste GoSpecial weer voor de deur. Een GoSpe cial met een heel mooi en ietwat abstract the ma: 'Jouw doel Gods doel?' Wat is jouw doel in het leven? En komt dit wel overeen met wat God voor jou in gedachten heeft? Teun Stortenbeker, directeur van de versla- vingsafdehng van Stichting De Hoop, zal hierover zijn verhaal houden. De dienst wordt dit keer begeleid door Superstition?, een band met Zierikzee als thuisbasis. Ze staan garant voor stevige muziek die afgewisseld wordt met aanbid dingsliederen. De GoSpecial begint om 15.00 uur in de kerkzaal van de Doopsgezin de Gemeente Ouddorp. Schrijf het dus maar in je agenda: 8 september, GoSpecial! Zaterdag 31 augustus is het mixtoemooi bij tennisvereniging Ooltgensplaat gespeeld. Dit toernooi, dat door Bert en Juliette Lening werd georganiseerd, kende het maximaal aantal deelnemers van 28 spelers. Tussen 10.00 en 17.00 uur heeft iedereen zijn/haar vier partijtjes van een half uur kunnen spe len. Al snel bleek dat dit weer één van die activiteiten was waar iedereen op heeft zit ten wachten. Alle deelnemers waren om 9.30 uur aanwezig voor de koffie en thee met cake. Iedereen kreeg zijn eigen schema, zodat men wist met wie en hoe laat er gespeeld moest worden. Na de openings woorden van Bert konden de eerste spelers de fantastische gravelbanen betreden. Onder de strakke regie van toemooileider Bert ver liep het geheel vlekkeloos. Een paar losse regendruppels in de morgen mocht de pret niet drukken, want al snel liet de zon zich regelmatig zien wat de spelers motiveerde om er leuke en gezellige wedstrijdjes van te maken. Ook nieuwelingen waren op dit toer nooi aardig vertegenwoordigd om wat wed strijdritme op te doen. Naast de deelnemers waren er ook regelmatig kijkers om alle ver richtingen gade te slaan of om de gelegen- heidsteams aan te moedigen. Inmiddels was Juliette, met hulp van een aantal dames, druk bezig om voorbereidingen te treffen voor de Indische rijsttafel, die aan het eind van de dag geserveerd zou worden. Uiteraard was zij al de hele week bezig om dé juiste spul len in te kopen en alvast klaar te maken wat mogelijk was. Je hebt ook niet iedere dag 34 eters op bezoek. Na alle gespeelde wedstrij den kon de balans worden opgemaakt en kwamen er drie winnaars tevoorschijn. Bij de dames waren dat Lydia Bensink van der Vliet en Trade Koedoot en bij de heren werd Piet Korte weg uitverkoren. Zij ontvingen geheel in stijl een mooie picknickmand met TVO shirt en twee flesjes wijn. Van de Indi sche rijsttafel at iedereen met heel veel smaak en er was voldoende om de meest uit gehongerde tennisspeler tevreden te stellen. Tijdens de maaltijd werd gastvrouw Juliette nog verrast met een mooi boeket bloemen en een fles wijn voor haar tomeloze inzet om er een geslaagde toemooidag van te maken. "Het aandringen op persoonlijke bekering geeft aan de Schotse prediking zulk een reli gieus karakter, zulk een praktische strek king. Ze beweegt zich altijd tussen de beide polen van zonde en genade, van wet en evan gelie. Ze daalt enerzijds afin de diepten van het menselijk hart, neemt zonder sparen alle bedekselen en voorwendselen weg, waar achter de mens zich voor de heiligheid Gods verbergt en stelt hem zijn armoede en ledig heid voor Gods aangezicht ten toon. Maar dan komt ze anderzijds ook tot de alzo ver slagene van geest met de beloften des Evan gelies..." Deze woorden zijn van niemand minder dan van dr. Herman Bavinck, de bekende hoog leraar uit Kampen en Amsterdam, de schrij ver van de Gereformeerde Dogmatiek. Hij schreef ze in het voorwoord van een boek dat in 1904 in Doesburg verscheen: 'Levensge schiedenis en werken van R. en E. Erskine' Het bevat een groot aantal preken van de genoemde broers. Bavinck gaat nog even verder. Als hij name lijk een vergelijking trekt met de boeken die in zijn dagen verschijnen. "De geestelijke zielenkennis wordt erin gemist. Het is alsof wij niet meer weten wat zonde en genade, wat schuld en vergeving, wat wedergeboor te en bekering is. In theorie kennen wij ze nog wel, maar wij kennen ze niet meer in de ontzaglijke realiteit van het leven. En daar om maakt de stichtelijke literatuur uit vroe ger dagen altijd een gans andere indruk dan die uit de jongste tijd. Daarom kunnen we niet beter doen dan door een tijd lang bij mannen als de Erskines ter schole te gaan en in hun geschriften zich te verdiepen. Het is het minste deel van ons volk niet, dat in die stichtelijke lectuur van vroeger dagen nog altijd zich de ziel verkwikt. Een dringende aanbeveling dus om de geschriften van de Erskines niet ongelezen te laten. Als dat in 1904 gold, dan in 2002 zeker niet minder. De namen van Ralph en Ebenzer Erskine worden meestal in één adem genoemd. Ze leefden in de eerste helft van de achttiende eeuw in Schotland. Ze waren niet alleen bloedeigen broers, maar ze waren door Gods genade ook broeders in het geloof. Beiden deelden in de zaligmakende kennis van Christus. En beiden waren in de dienst van het Woord gesteld. Met grote betrokkenheid en ernst verkondigden zij het Evangeüe van de ene Naam tot zaligheid. Ze namen in de kerk van hun dagen een grote plaats in. Niet het minst door hun indrukwekkende manier van Evangelieverkondiging. Adam Gib, een tijdgenoot, gaf eens een kernachtige reactie op zijn vraag aan iemand of hij de Erskines wel eens had horen preken: "Wel meneer, dan hebt u het Evangelie nog nooit in z'n majesteit gehoord!" De bezieling die in hun preken uitkwam, gaf aan hun boodschap des te meer kracht en inhoud. Ze wisten de schatten van Christus op een onnavolgbare wijze voor te stellen. Aan allen en een ieder! Niet voor niets heeft de Nederlandse uitgave van hun geschriften de titel 'De Schatkamer' meegekregen. Maar wat was dan het eigene van hun pre ken? Dat is niet met één woord te zeggen. Ik las ergens dat de kern van hun prediking gevormd wordt door de ruime aanbiedingen van Christus die ze deden aan hun hoorders. Ze probeerden hun hoorders te lokken met de lieflijke tonen van het Evangelie, om hen bij Christus te brengen. Met een bekende beeldspraak: de kabinetten van de Evangeli sche beloften werden wijd geopend. Voor allen, tot en met de diepst gezonken zondaar. Waar wilden ze hun hoorders brengen? Aan de voeten van Christus. In het steunen op Hem en op Hem alleen, zoals Hij in het Evangelie wordt voorgesteld tot zaligheid. Deze typering is juist. In de prediking van de Erskines treft telkens weer de bewogen wor steling om het behoud van de zondaar. Zoals de apostel Paulus zich de gezant van Chris tus noemt, alsof God door hem bad: "Laat u met God verzoenen!" En toch is de voorstel ling alsof de Erskines alleen de 'beloften' preken eenzijdig. Hun belofteprediking staat in een bepaald verband. Hun prediking was er ook op gericht om te ontdekken aan dat- gene wat nu een mens ervan weerhoudt om tot Christus te gaan. En dat is zijn zelfhand- having. Daarom was hun prediking ook ont dekkend en ontmaskerend. Allerlei vormen van schijnvroomheid en eigengerechtigheid stellen ze aan de kaak. Het overtuigende werk van Gods Geest is nodig om een zon daar te 'ontgronden' van alles waarop hij steunt buiten Christus. Nee, die ontdekking is geen doel, maar wel middel, het is de weg. Een kort citaat uit de preek van Ralph Erski- i ne over 'Het sterven aan de wet'. Een ant- woord op de vraag hoeveel ontdekking nodig is. "Zoveel overtuiging is nodig dat de mens van het steunen op zijn eigen werken losgemaakt wordt en hij aan zijn ongerech- tigheid ontdekt wordt. Zodat hij uitroept: i 'Onrein! Onrein! Schuldig! Schuldig!". Opdat langs deze weg al zijn vertrouwen op zichzelf gedood mag worden en hij de toe- vlucht nemen gaat tot Chrisms en Zijn gerechtigheid!" Kort achter elkaar zijn twee mooie boekjes verschenen die een bloemlezing uit de wer- ken van Ralph Erskine geven. Het ene bevat 52 overdenkingen, dus mooi te gebruiken om er bijvoorbeeld elke zondag telkens één te lezen. Het andere geeft in kleine {ragmen- ten de inhoud van een zestal preken weer. Juist van zijn meest indrukwekkende predi- katies. Samen geven ze een goed beeld van de Bijbelse boodschap van deze Ralph Ers- kine. N.a.v.: Ralph Erskine, De weg ontsloten. 52 meditaties. Uitgeverij Den Hertog te Hou- j ten. Gebonden. 163 pag. Prijs 14,75. Ralph Erskine, De Schatkamer van de Evan- gelische beloften voor allen zeer wijd geo- pend. Uitgeverij De Tabernakel, Urk. Paperback. 144 pag. J.M.J.K. Camping de Vluchtheuvel in Stellen- dam heeft grootse plannen. Het aantal plaatsen is nu nog vijftien, maar zou binnen afzienbare tijd moeten stijgen naar honderd twintig. Maar dan moet wel eerst het aldaar geldende bestem mingsplan worden gewijzigd. Daar zit een hele procedure aan vast. De procedure is enige tijd geleden reeds gestart en met bezwaren van omwonenden is reeds rekening gehouden in de voorgestelde bestemmingsplanwijziging. Daarvoor was dinsdag, in een vergadering van de raads commissie grondgebiedzaken, veel waarde ring. Toch was er ook nog twijfel. WD-er Van der Meer zei bijvoorbeeld: "Wij juichen dit toe. Als de plannen hun beslag krijgen wordt de Vluchtheuvel een schitterende camping, maar hoe gaan we om met eventu ele gevallen van planschade? Het zou zonde zijn als het plan niet doorgaat, maar we moe ten de ernst van planschade niet onderschat ten." De heer Moerkerk (Chi'istenUnie) sloot daarbij aan ("van vijftien naar honderdtwin tig, dat is nogal wat; elke caravan heeft z'n geluidje") en noemde het gebruik van de Eendrachtswég als kritiek punt: "Die zou niet als toevoerweg voor de camping moeten worden gebruikt. Voor de mensen die er wonen is dat een groot item; het verkeer mag niet vertiendubbelen." Ook vroeg Moerkerk aandacht voor het boe renbedrijf in de onmiddellijke nabijheid van de straks vergrote camping. Het mag niet zo zijn, betoogde het commissielid, dat er na de uitbreiding opeens zwaardere eisen worden gesteld aan de geluidshinder bij de betreffende agrariër. Het uitbreidingsplan zelf noemde hij "een prachtig pilan. Een ver sterking voor de middenstand van Stellen- dam en het zwembad." Volgens de heer Pijl (CDA) wordt het tijd dat de uitbreiding van de Vluchtheuvel nu vlot ter hand wordt genomen: "De voorbe reidingen zijn al vijf jaai' aan de gang. Het is een mooi plan en het brengt economische vooruitgang voor het doip met zich mee. Planschade mag niet het zwaarste wegen; er moet vaart komen in de uitvoering van het plan." Zijn collega-commissieleden Feller Raadslid Moerkerk (ChristenUnie) wil dat de gemeente Goedereede de begraafplaat sen binnen de gemeente rolstoeltoeganke lijk maakt. Hij kwam met zijn pleidooi tij dens de laatste vergadeiing van de com missie grondgebiedzaken, afgelopen dinsdagavond. De rest van de commissie stelde zich achter Moerkerk op, zodat Bur gemeester en Wethouders eigenlijk niet anders kunnen dan met een voorstel komen om de toegankelijkheid van de begraaf plaatsen te verbeteren. Moerkerk lichtte zijn wens als volgt toe: "Voor mensen in een rolstoel is het bijna onmogelijk om het graf van hun geliefden te bezoeken. Dat komt door het grint. De gemeente is er verantwoordelijk voor dat iedereen de graven kan bezoeken, dus ik stel voor om de paden te verharden. Een asfaltlaag met schelpen, dat is best een vriendelijk gezicht." Commissielid Pijl (CDA) kon zich, net als alle andere leden van de commissie, hele maal vinden in het pleidooi van Moerkerk. De christen-democraat had onlangs zelf op de begraafplaats van Goedereede gecon stateerd dat twee man de grootst mogelijke moeite hadden om een rolstoel door de ver se laag grint te duwen. SGP-er Noordhoek vroeg ook aandacht voor een ander probleem op de begraaf plaatsen. "Bij het graven van een graf wordt de grond op de grafstenen daarnaast gegooid. Ik vind dat niet passend, het is een aanstoot. In andere gemeenten gaat dat veel netter: met een bak voor de grond en met een graafmachine." Moerkerk, die het onderwerp ter tafel had gebracht, sprong daar direct op in: "Grond op het graf van je geliefde, dat kan toch niet! Ik begrijp niet dat de gemeente Goedereede, die zo gemakkelijk met geld omgaat, hier niets aan doet." (VGB), Grinwis (SGP) en Kickert (PvdA) pleitten echter, net als Van der Meer en Moekerk eerder, voor voorzichtigheid op het gebied van planschade en zelfs voor een risi coanalyse.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 2