Lichte groei ieaseitiariit De logger ''Maarten in het zicht van de haven vergaan! ANWB introduceert het Blauwe Vaantje P.V. de Combinatie P.V. De Luchtbede ^=5, n=0^ C^ Groenbemesting VRMBA0 2 AUGUSTUS 2002d In deze rubriek besteden we elke 14 dagen aandacht aan een com puterspel voor de jeugd. We nemen samen met de jeugdige lezers een kijkje in het wereldje van de persoontjes van het spel, maar ook willen we op deze wij ze ouders inzicht geven in de achtergronden van het spel. Zo zal worden beoordeeld of het spel geschikt is voor de leeftijds groep waar het voor bedoeld is, maar ook of het doel van de edu catieve spelen kan worden behaald. We proberen een zo helder mogelijk beeld te geven van de vormgeving van het spel, waarbij ook wordt gelet op de aanwezigheid van geweld en grof taalgebruik. Ga je mee...? Waar zijn ze mee bezig? BeoordeUng Conclusie graszaad bladrammenas gele mosterd Okkers Zaden In de eerste zes maanden van 2002 is de omvang van het totale leasewagen park licht toegenomen met een kleine 6000 auto's tot 589.300. Dat bUjkt uit de kwartaalenquête die de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaat schappijen (VNA) onder de 58 groot ste bij haar aangesloten leasemaat schappijen heeft gehouden. Deze vertegenwoordigen ongeveer 75 pro cent van de totale leasemarkt. Per 30 juni 2020 hadden deze VNA-leden 1 procent méér contracten dan op de laatste dag van 2001. Met deze resultaten üjkt de branche een voorlopig verzadigingspunt te hebben bereikt na de uitbundige groei die de lease- markt de afgelopen jaren heeft gekenmerkt. In 2001 nam het leasewagenpark nog met 8,4 procent toe. Het aantal personenlease- auto's is in de eerste helft van dit jaar geste gen met 6.200 auto' s. Hiermee komt het aan tal geleaste auto's bij VNA-leden per 30 juni 2002 op 472.000. De groei van het aantal personenlease-auto's steekt positief af bij de ontwikkeling van de totale leasemarkt. Het aantal geleaste vrachtwagens steeg een half procent met 50 vrachtwagens tot 11.650, ter wijl het aantal geleaste bestelwagens licht af is genomen met 0,4 procent - 400 bestelwa gens-tot 105.600. f Van de heer P. in 't Veld Czn. uit Ooltgensplaat ontving ik een aantal oude krantenknipsels met maritie me gebeurtenissen. Scheveningen, 10 oktober 1938 Vreselijke tonelen Een moeilijke redding I I S?EUND£W/IJS In eerste instantie zullen spelen van de firma Transposia uit België worden behandeld. Lees de artikelen goed, want maande lijks wordt aan deze rubriek een prijs vraag verbonden, waarvoor boekhan del Vroegindeweij uit Middelhamis een cadeaubon beschikbaar stelt, die in hun winkel besteed kan worden aan multimediaproducten van Transposia. .met Mia mee terug in de tijd? In Mia 2 is in huis brand uitgebroken en ze kunnen nog net op tijd aan de vlam men ontsnappen; wel brandt het huis helemaal uit. Mia wil nu de tijdmachi ne van haar oom in elkaar zetten om terug de tijd in te gaan. Ze wil dan pro beren de brand te voorkomen. In Mia 2 kun je met haar mee om haar te hel pen, maar jullie moeten wel uitkijken voor Ronny de rat, want die wil natuurlijk dat er wél brand komt. Je moet heel wat sommetjes en raadsels oplossen voordat alles toch nog goed afloopt. Dit keer is het thema Wiskunde. In deze aflevering gaat Mia terug in de tijd om te proberen een gebeurtenis te voorkomen. Daartoe moet ze een tijd machine in elkaar zetten, waarvoor de opdrachten vooral gebaseerd zijn op logisch denken, rekenen en het geheu gen. De aankleding is ook deze keer erg leuk, maar heeft een geheel eigen uit- straüng. Mia 2 is een leuk, leerzaam spel uit een reeks van spelen met verschillen de thema's, dat echter ook los van de anderen kan worden gespeeld. Het spel is ondermeer verkrijg baar bij Boekhandel Vroeginde weij op D'n Diek te Middelharnis, Ouddorp - De ANWB heeft zaterdag in Port Zélande te Ouddorp het Blau we Vaantje geïntroduceerd. Het Blau we Vaantje is een variant voor boot- eigenaren op de Blauwe Vlag. De Blauwe Vlag wordt al 15 jaar uitge reikt aan stranden en jachthavens die voldoen aan hoge eisen op het gebied van milieu en veiligheid. Met het Blauwe Vaantje wil de ANWB indi viduele booteigenaren stimuleren tot extra zorg voor het milieu zoals de waterkwaliteit, het oeverlandschap en de flora en fauna. Schippers die een reeks gedragsregels onderschrijven, krijgen toestemming het Blauwe Vaantje te hijsen. Na bekendmaking van de gedragsregels werd het eerste vaantje door ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom uitgereikt aan gedeputeerde J.T. van Zwieten van de provincie Zeeland. Hier mee werd het startsein gegeven voor de lan delijke campagne, die zich richt op de 275.000 Nederlandse bootbezitters. De introductie van het Blauwe Vaantje in Nederland vah samen met het vijftien-jarig bestaan van de Blauwe Vlag voor beheer ders van stranden en jachthavens die vol doen aan hoge eisen op het gebied van milieu en veiligheid. De dertig Nederlandse jachthavens met een Blauwe Vlag zullen helpen het vaantje onder de aandacht van watersporters te brengen. De ANWB zorgt voor publiciteit via de eigen media en de Hiswa brengt de gedragsregels onder de aan dacht via zeilscholen en bootverhuurders. Over drie jaar moet het vaantje bij zeker twintig procent van de booteigenaren bekend zijn. De internationale Blauwe Vlag Campagne heeft na 1987 een enorme ont wikkeling meegemaakt. In 2002 zijn in 22 Europese landen 2811 Blauwe Vlaggen toe gekend; in Nederland aan 17 stranden en 30 jachthavens. Sinds dit jaar doen Zuid-Afri- ka, IJsland en Litouwen mee. In Noord- Amerika, Canada, Roemenië en acht landen in het Caraibisch gebied lopen pilotprojec- ten. De Blauwe Vlag Campagne wordt uit gevoerd door de Foundation for Environ mental Education (FEE); de organisatie en uitvoering van de campagne in Nederland is in handen van ANWB. Meer informatie over de Internationale Blauwe Vlag Campagne kunt u vinden op www.blueflag.org. Bovenstaande postduiven vereniging nam op 27 juli deel aan een wedvlucht vanuit Pont St. Maxence. Afstand 296 Km. In con- coiu"s waren 199 duiven die om 08:30 uur met een Zuidenwind gelost werden. De eer ste duif arriveerde om 11.56.46u. en haalde een snelheid van 1430.96 m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt: D. Vroegindeweij&Zn.: 1,3,30,47; I. Koe- se&Zn.: 2,4,9,14,17,28,29,34,48; C. v/d Weide: 5, 7, 8, 10, 20, 24,27,40; L. Baren- drecht: 6, 15, 16, 21, 22, 25, 31, 41,42,43, 44,45,46,49; M. de Blok: 11,13,37; And- re v/d Linde: 12, 18, 39; A. Bestman: 19, 35, 36, 50; Mevr. Dubbeld: 23, 38; J. Groe nendijk: 26, 32; J.C. Horseling: 33. Ooltgensplaat TeL(0187)63 16 92 Bovenstaande postduiven vereniging nam op 27 juli deel aan een wedvlucht vanuit Niergnies. Afstand 184 Km. In concours waren 310 duiven die om 09:50 uur met een Zuidenwind gelost werden. De eerste duif arriveerde om 12.00.26u. en haalde een snel heid van 1407.24 m.p.min. De gedetailleer de uitslag luidt: A. Riedijk: 1, 2, 13, 17,19, 31,45; A Mole- naar&Zn.: 3,6,11; J. Molenaar: 4,7,21, 27, 54; H. Kamerling: 5, 12, 28, 51, 60; P. Hogerwerf: 8, 14,46, 56; J. den Boer: 9, 15, 16, 23, 24, 38, 39,41, 50, 58; Bovenstaande postduiven vereniging nam op 27 juli deel aan een wedvlucht vanuit Niergnies. Afstand 184 Km. In concours waren 310 duiven die om 09:50 uur met een Zuidenwind gelost werden. De eerste duif arriveerde om 12.00.26u. en haalde een snel heid van 1407.24 m.p.min. De gedetailleer de uitslag luidt: A. Riedijk: 1, 2, 13, 17,19, 31, 45; A Mole- naar&Zn.: 3,6,11; J. Molenaar: 4,7,21, 27, 54; H. Kamerling: 5, 12, 28, 51, 60; P. Hogerwerf: 8,14,46,56; J. den Boer: 9,15, 16,23,24,38,39,41,50,58; S.H. Stoop: 10, 25,26,43,49,59; B. v/d Ochtend: 18,57; A. het Jonk: 20, 33; D. Kievit: 22, 42; T. v/d Ochtend: 29,30,44; C. Logmans: 32,34,36, 37; A.M. Volaart; 35,40, 47, 48, 52, 53, 55; M. Huizer: 61, 62. Dramatische uren voor de kust van Scheveningen Eén van deze gebeurtenissen zullen we her schrijven in het Eilanden Nieuws. Het vol gende verhaal stond in "De Rotterdanmier" van 10 oktober 1938 en wordt gecompli menteerd met foto's uit eigen archief. Wij nemen het geheel zonder wijziging over. M.B. Terwijl de zee kookte en bruiste en de schui mende golfkoppen huizenhoog over de havenmond heensloegen, heeft zich giste renmiddag tegen één uur, vlak voor de mond van Scheveningen een drama afgespeeld, dat ondanks het betrekkelijk geringe aantal slachtoffers zijn weerga in de geschiedenis van vissend Scheveningen nauwelijks heeft. Onder de ogen van duizenden werd de log ger 'Maarten', geregistreerd als de Sch 102 en eigendom van de N.V.rederij v/h Frank VroUjk, als een stuk speelgoed op de basalt blokken geworpen, weer omgesmeten en in het zand gestoten, hetgeen drie van de veer tien opvarenden het leven heeft gekost. Het waren de 47 jarige matroos Jan Bruin uit de Datheenstraat, en diens 14 jarige zoon Cornells Bruin en de 16 jarige Hendrik Roe- leveld uit de Vijzelsstraat. Zoals altijd wanneer de zee ruw is, bevon den zich grote scharen vissersvrouwen en kinderen op de boulevard, al turend naar de horizon of er geen familieleden in aantocht waren. Ook tal van Hagenaars die er meer uit gewoonte heen gingen, sloegen vol belang stelling het manoeuvreren van enkele thuis komende schepen gade, zonder eigenlijk goed te beseffen welke grote gevaren er dreigden. Het was omstreeks twaalf uur toen de Sch 102 aanstalten scheen te maken om binnen te lopen. Er stond een zware bries uit het Zuidwesten en ook het vloedwater werd met grote snelheid in noordwaartse richting langs de havemnond gestuwd. Voor de nade rende loggers was het dus zaak zich eerst een eind voorbij de havenmond te laten drijven, dan de steven te wenden en pal tegen de wind en de stroom in op de ingang van de haven koers te zetten. Maar schipper van der Zwan, rijk aan ervaring, achtte het tenslotte maar beter nog wat geduld te betrachten, tot dat het sein op de wal nog maar 28 palm waterhoogte aangaf. Dat kon onder deze weersomstandigheden wel eens te weinig zijn met het oog op de drempel die in de havenmond lag, dus koos hij voorlopig weer het ruime sop om eerst na drie kwartier terug te keren, toen het water nog een paar palm gestegen was en vrijwel zijn hoogste punt had bereikt. Aanvankelijk ging alles goed. Voortdurend zag men de logger steigeren, nu eens met de kop de lucht in en dan weer in de diepte schietend - een verschijnsel dat iedere logger te zien geeft warmeer de zee onstuimig is. Erg hard schoot hij natuurlijk niet op, doch geujk zo dikwijls scheen ook nu de aanhou der te zullen wiimen. De 100 PK motor draaide zo hard als hij kon en omstreeks een uur of één had men de ingang van de haven mond praktisch bereikt. Toen gebeurde het. De bulderende golven die telkens over het dek sloegen en het schip meedogenloos beukten, gooiden de logger dwars, waardoor de achtersteven tegen de Noordpier werd gesmakt en scheurde. Radeloos zag men sommige vissers overboord springen, terwijl weer anderen in de achtermast klommen, omdat die zich het dichts in hun nabijheid bevond. Weer anderen klemden zich vast aan de brug en probeerden met uiterste krachtsinspanning er bovenop te klauteren, omdat de hoogste punten de beste waarborg voor een eventuele redding betekenden. Intussen raasden de woeste zeeën voort. Opnieuw werd het schip een halve slag omgesmeten en tolde om de Noordpier heen. De 'Maarten' maakte toen zoveel water dat één der zeilen het water raakte, kwam weer overeind en werd tenslotte enige tientallen meters benoorden deze pier aan de grond gezet. De angst die de bemanning in deze ogenblikken had uit te staan, laat zich met geen pen beschrijven. Eveimiin als de ont roering, die op de boulevard door de menig te ging. Uit ontelbare vrouwenkelen stegen de zenuwkreten op en zo doordringend, dat men er koud van werd. Met de Zeemanshoop er op af Aan de wal zat men natuurlijk ook niet stil. De onverschrokken mannen van de Zee manshoop vlogen aan boord van hun red- van de duizenden buitenstaanders. Doch de vissersbevolking had nog lang geen rust en trachtte met geweld de poUtieafzetting te verbreken om de steiger van de Zeemans hoop maar zo dicht mogelijk te benaderen. Vreselijke tonelen speelden zich thans af. Als een groep verslagenen hingen de vis sersvrouwen aan elkaar. Sommigen konden niet meer op de benen bUjven staan en zak ten ineen. Anderen schreeuwden de naam van haar man, vader, kind of oom in de vuri ge hoop, de stem van de zo dierbare verwan ten te horen antwoorden. Door dit alles was het een gedrang om bang van te worden. Steeds meer auto's kwamen op de boulevard en meer en meer mensen stroomden toe. Reeds lang waren de geredden weg gevoerd, voor het merendeel naar hun woningen, voordat men gewaar werd wie er nu precies het leven behouden hadden. De geredden, die zo goed als geen kleren meer aan hadden, kregen een deken omgeslagen en werden ten spoedigste afgevoerd naar de plaats van hun bestemming. Het lichaam van Jan Bruin werd aan het strand gevonden en direct naar de Zuidwal vervoerd. Klaas Tuinebreier, dié ook over boord was gesprongen en aldaar werd gevonden, werd in het ziekenhuis weer 'bij' gebracht. De lichamen van de 14 jarige Cor- neUs Bruin en de 16 jarige Hendrik Roele- veld waren nog steeds niet gevonden en wer den als vermist opgegeven. Naar later bekend geworden is het lichaam van Hend rik Roeleveld op het strand van Wassenaar aangespoeld en in Scheveningen ter aarde besteld. Hiermee eindigt het trieste verhaal van de Sch 102, de Maarten. (De Rotter dammer, 10 oktober 1938) Bemanning De bemanning van de Scheveningse logger Maarten was: P. van der Zwan, schipper M. van der Zwan, stuurman Gerrit Jongejan, monteur C. Vrolijk, matroos Arie Rog, matroos Filippus Bal, matroos dingsboot en in een oogwenk bevonden schipper Tinus de Bruin met zijn zes helpers zich in de onmiddellijke nabijheid van 't wrak, wel te verstaan, want zodra er onderin de Sch 102 een gat was gestoten, spoot het water naar binnen en stuwde met een enorme kracht tegen de lading, zodat de vast gesjor de luiken stuk voor stuk werden weg geperst en kapot geslagen. We zagen de tonnen en blazen uit het ruim spoelen en weldra op het strand terecht komen. Boven het open gesla gen schip bengelden de vissers. Drie van hen, de 24 jarige stuurman Maarten van der Zwan (een zoon van de schipper), machinist Gerrit Jongejan en de matroos Filippus Bal deden plotseling een nieuwe rilling door de toeschouwers gaan, toen zij zich in de mast op het achterschip niet meer veilig waanden, klauterden ze eerst helemaal in de top, gre pen vervolgens het verbindingstouw met de voormast en slaagden er in onder een waan- zitmige spanning langs dit 23 meter lange touw de voorsteven van 't schip te bereiken. Piet van der Zwan, de 57 jarige schipper, bleef echter met de matrozen Dirk Pronk, Arie Rog en de reepschieter Evert Groen in de achtermast zitten, omdat zoals de schip per ons later vertelde, er in geen van beide masten direct gevaar meer was nu de logger eenmaal aan de grond was gezet. Boveimienselijke krachtinspanning en een kolossale ervaring zeemanschap werden niettemin van de redders geëist, want door dat aan de lijzijde van de logger, dus aan de kant waar de golfslag het minst sterk was, een deel der netten overboord was gespoeld, was de Zeemanshoop genoodzaakt het schip aan de woeste loefzijde te naderen. Dat bete kende dat het zich tussen het wrak en de Noordpier begeven moest en dus groot gevaar Uep ook op de basaltkeien te pletter te slaan. Maar liever dit gevaar riskeren dan dat de schroef in de netten verward geraakte. Dan toch zou ook de reddingboot verloren zijn. Opeens zagen we het drietal, dat zich langs de zgn. stag van de achtermast naar de voor- raast gehesen had, gezamenlijk op de "Zee manshoop" over springen. Dat waren dus de eersten wie het gelukt was zich uit hun rampzalige positie te bevrijden. Niet veel later volgden ook drie mannen van de ach termast. De vierde, schipper van der Zwan, bleef nog op z'n post. Toen waagden nog De reddingboot "Zeemanshoop" bij de "Sch. 102" twee anderen de sprong namelijk Piet Taal en Cornells Vrolijk, waarna ten slotte ook schipper van der Zwan een goed heenkomen zocht. Waar bleven de anderen? Met dit waren er nog maar negen van de veertien opvarenden gered. De anderen waren spoorloos verdwenen, althans men kon ze nergens ontdekken. Totdat eensklaps Willem Pronk uit de golven opdook en met een lijn op de Zeemanshoop kon worden getrokken. Met deze tien opvarenden kwam de reddingboot in de haven terug, na eerst nog een hevige worsteling te hebben meege maakt alvorens men de havenmond binnen was. Onmiddellijk stormden de vissersvrou wen het steiger op, terwijl de tranen over hun wangen rolden vanwege de martelende onzekerheid waarin zij nog altijd verkeer den. Er waren immers ook vissers aange spoeld, vissers die niet hadden durven wach ten op de Zeemanshoop en daarom in zee gesprongen waren in de hoop zo het leven te zullen redden. Iedereen informeerde naar namen, maar niemand wist er nog het rechte van. Ondertussen reden de wagens van de Geneeskundige Dienst af en aan en de poü- tie kwam in steeds grotere sterkte opzetten en ook de drommen nieuwsgierigen groei den zienderogen. Toen de reddingboot dicht bij de boulevard gekomen was, steeg een enerverend gejuich op. Dat was de vreugde Dirk Pronk, matroos Klaas Tuinebreier, matroos Jan Bruin, matroos; verdronken Piet Taal, oudste Willem Pronk, oudste Hendrik Roeleveld, jongste; verdronken Evert Groen, reepschieter Cornells Bruin, afhouder; verdronken Scheepsinformatie De Sch 102 werd in 1903 gebouwd bij Scheepswerf Van der Windt in Vlaardingen en kwam als Generaal de Wit in de vaart onder visserijnummer VI 168. In 1911 totl918 voer zij onder de naam Hillegonda. Van 1918 tot 1923 was het schip geregis treerd als IJM 140, de Arie. Sinds 1923 voer de logger onder de naam Maarten als Sch 102. In 1938 gezonken in de havenmond van Scheveningen en weer geborgen en in de vaart gebracht. In 1939 naar onbekende besteirmiing verkocht. Lengte 28.49 meter Breedte 6.07 meter Holte 3.03 meter Tonnage 261 ton Gemotoriseerd 1930 Verlengd 1936 Gestrand 1938 Verkocht 1939 Schiedam, Maarten Bezuijen. De reddingboot vaart uit naar de "Sch. 102"

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 7