Welkomsdienst Overdenking Afstudeerders Waterschap winnen Civiel Award 2002 uit de Heilige Schrift Super spaar actie Proefveld Tholen BtUÊwmMmmii Cultuurhistorische tochten in de Biesbosch VRIJDAG 19 «lütl 200a HET .KIJKVENSTER Blik op kerk ^^y en samenleving tj lAMAiiOM vinamooi MffTffi fraKENOE ÜERIINIUM Bezoekerscentrum De Hollandse Biesbosch in Dordrecht organiseert in de zomervakantie op dinsdag en woensdag een aantal keren dagtoch ten met een cultuurhistorisch thema. Dagtocht Rivierenland Dagtocht Geertruidenberg Dagtocht LoevesteinAVoudrichem OPUCHnNOE 06CN MdEitl 1OU6 Wijsheid nodig!?! (2) Het boek voor ons feuilleton, 'Toch gered', is uitgegeven door Uitgeverij Stark-Texel b.v. en is in de boekhandel nog steeds verkrijgbaar. PAGINA5 - Volkert in hongerstaking - Permanent toezicht - Recht op privacy Het is op de dag dat ik dit schrijf precies tien weken dat hij gevangen zit, en tot nog toe heeft hij over zijn motief geen enkel woord losgelaten. Het zal meteen begrepen worden wie ik bedoel: Volkert van der G. We weten inmiddels allemaal hope zijn achternaam luidt, maar het is een goede gewoonte, zolang hij niet veroordeeld is, die niet te ver melden. Zoals we ook niet hardop mogen zegen dat hij de moordenaar is van Pin For- tuyn; hij is op dit ogenblik alleen nog ver dacht van deze moord. Maar intussen is hij weer in het nieuws gekomen, Volkert van der G. Hij is namelijk in hongerstaking gegaan. En naar zijn eigen zeggen is dat een protest tegen het perma nente cameratoezicht in zijn cel. Dat was er van het begin af al, maar minister Korthals heeft dat verlengd. En de advocaten van Volkert verdenken minister Korthals ervan dat hij deze regeling speciaal voor deze ver dachte heeft ingevoerd. Men spreekt dan ook van de "Volkert-regeUng". Het is zonneklaar waarom de verdachte 24- uurscontrole krijgt. Twee mogelijkheden moeten daarmee uitgesloten worden. In de eerste plaats dat de verdachte uit zijn gevan genis ontsnapt. En ten tweede dat hij in zijn cel een einde aan zijn leven maakt. In beide gevallen zou hij niet meer door de rechter ter verantwoordelijkheid kunnen worden geroe pen. De maatregel die Korthals nam is meteen onder zware kritiek gesteld. 24-uurs toezicht, compleet met camera en nachtelij ke verlichting zou een behoorlijke inbreuk zijn op de privacy van Volkert van der G. Bovendien zou de verlichting 's nachts belemmerend zijn voor de slaap. De ver dachte beschuldigt Justitie dan ook, dat zij op deze manier zou willen proberen zijn weerstand te breken en hem aan de praat te krijgen. Vandaar zijn hongerstaking. Er is al discussie losgebrand over de vraag of een lamp van 40 watt iemand hele nachten kan wakker houden. Volgens de laatste berichten zou de lamp vervangen worden door infrarode stralen. Dan zou de cel niet zo verlicht zijn en de camera toch haar werk kunnen doen. Ik ben te weinig technisch om daarover te kunnen oordelen, maar volgens insiders komt Korthals daarmee enigszins aan de bezwaren tegemoet. We leven in een rechtsstaat en dat houdt onder andere in dat ook een gevangene die van moord wordt verdacht, bepaalde rechten heeft. Maar uil alles wat erover gezegd en geschreven wordt blijkt toch, dat een groot deel van de bevolking er moeite mee heeft dat er zó behoedzaam wordt omgegaan met iemand dier er kennelijk geen moeite mee had, een bekende Nederlander zómaar op klaarlichte dag neer te schieten. Het maakt opnieuw de indruk dat de dader belangrijker is dan het slachtoffer. Een vraag die nu actueel begint te worden is: wat is eraan te doen wanneer Volkert van der G. volhardt is zijn hongerstaking. Zolang de verdachte bij zijn verstand is en de beslissing om niet te eten ook bij zijn volle verstand heeft genomen, mag hij niet gedwongen worden gevoed. Mocht hij echter in coma raken, dan is de behandelde arts verantwoor delijk en kan op zijn advies voedsel worden toegediend. Wat uiteraard door de ander par tij weer wordt uitgelegd als marteling! Maar of het zo ver komt zullen we moeten afwachten. Waarnemer ^■f"'- ••-/>'.. Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Omdat ons huwelijk voor de deur staat^ spreken vrienden nu al over de wittebroods weken. Kunt u ons vertellen, wat die eerste zes weken met wit brood te maken hebben? Antwoord: Wij zijn in de jaren van welvaart verwend met wit brood, krentenbollen en gebak in alle vormen en hechten daarom maar weinig waarde aan een bijzonder bak sel. Vooral nu bruin brood gezonder blijkt te zijn. Doch in vroeger tijden kenden de bur gers en de boeren al dat luxe brood niet. Pas toen de geïmporteerde wittere meelsoorten van tarwe uit warme landen de bakkers in staat stelde witbrood te bakken, konden rijke mensen van dat duurdere brood gaan eten en kwam het op zon- en feestdagen ook wel eens bij de gewone man op tafel. Uit die tijd stamt het woord wittebrodosweken ter aan duiding van de dagen vlak na het trouwen, als alles nog 'rozengeur en maneschijn' is. Zo is een 'wittebroodskind' een verwend, of vroeg bedorven kind, dat (destijds) enkel met luxebrood en lekkernijen opgroeide. En de uitdrukking 'Wie zijn wittebrood voor eet, moet z'n roggebrood na-eten', betekent: wie eerst van de prettige dingen geniet, moet later de narigheid nog verwerken. Ook dat komt (vaak) in een huwelijk voor! Wat is het verschil tussen mist, dichte mist, heiig en nevel? Antwoord: Mist is een lage wolk die ont staat als de waterdamp in afkoelende lucht om ons heen te groot wordt om onzichtbaar te blijven, bijv. als warme en vochtige lucht van zee naar een koude landstreek drijft, of de onderste luchtlaag 's nachts zoveel af koelt dat verzadiging optreedt. Heiïg zegt men als bij warm weer de lucht een beetje wazig is en huizen in de verte minder helder te zien zijn. Hebben we niet meer zicht dan hooguit 2 km, dan spreken we van nevel en bij minder dan 1000 meter van mist. Is het zicht minder dan 200 meter dan waarschuwt het KNMI voor dichte mist en wordt het minder dan 60 m dan wordt gewaarschuwd voor zeer dichte mist. Mijn geranium bloeide altijd prachtig, maar nadat ik haar naar de zitkamer had overge plaatst vertikte ze het verder. Hoe kan dat? Antwoord: Vermoedelijk hebt u deze plant bij de invallende koude een wat warmer plaatsje willen geven, maar is in de zitkamer de lucht veel droger. Zo'n pelargonium zonale vraagt een temperatuur van 18° C. Veel kamerplanten hebben last van (te) dro ge warmte. Stook daarom 's winters wat minder hard en verstuif vocht, ook met het oog op de mensen, dieren en de meubels, want zelfs het hout kan barsten in een te dro ge atmosfeer. Zet uw pelargonium zo moge lijk 's zomers in de tuin of op het balkon. Zondag 21 juli houdt de Doopsgezinde Gemeente uit Ouddorp haar maandelijk se Welkomsdienst. De voorganger tijdens de dienst is Ds. J. Smink. Medewerking wordt verleend door het Koperensemble, Willemien van der Kamp en organist Johan van Broekhoven. Aanvang 18:30 uur. Deze dienst is, evenals alle morgen en avonddiensten te beluisteren via Radio Goeree Lokaal (ether 105.6 FM en opdekabell07.9) Er zijn drie verschillende tochten, die elk meerdere keren worden georganiseerd. Bij alle tochten gaan gidsen mee. De eindtijden van de tocht zijn altijd bij benadering aange geven, want afliankeüjk van getij en sluizen. Over de brede rivieren Merwede, Oude Maas en Spui varen de deelnemers naar Oud Beijerland. Gidsen aan boord vertellen onderweg over de markante gebouwen en dorpen die worden gepasseerd. In Oud Beijerland worden de deelnemers op een wandeling rondgeleid door het eeuwenoude plaatsje. De dagtocht begint om 9.30 uur en duurt tot 17.00 uur. Vanwege de lange vaar- tijd (totaal 6 uur) is deze tocht minder geschikt voor kinderen. De Dagtocht Rivie renland vindt plaats op 6 augustus. Dit is een tocht dwars door de Biesbosch, waarin natuur en cultuurhistorie beide uitge breid aan bod komen. Onderweg krijgen de deelnemers een uitgebreid beeld van het kre kenstelsel van de Biesbosch, met zijn vele grienden en wilgenvloedbossen. In Geertrui denberg wordt een rondleiding van 2 uur door het vestingstadje gegeven. Naar keus kunnen de deelnemers aan de tocht op eigen gelegenheid in het stadje vertoeven. De tocht begint om 10.00 uur en duurt tot 17.00 uur. Data waarop de tocht wordt gevaren zijn 24 juli en 7 en 21 augustus. Door de Biesbosch en over de Merwede vaart de boot naar Slot Loevestein. Deelne mers kunnen kiezen voor een rondleiding in het kasteel of voor een bezoek aan Woudri- chem, een klein stadje met een prachtig gerestaureerde haven en stadswallen. Aan vang van de tocht is om 10.00 en de tocht duurt 6,5 uur. De tocht wordt gevaren op 31 juli en op 14 augustus. Alle tochten starten bij Bezoekerscentrum De Hollandse Biesbosch, Baanhoekweg 53 in Dordrecht. Voor alle tochten wordt reser veren aanbevolen. Meer informatie bij het bezoekerscentrum: 078-6305353. Hoe komt het dat de ogen van het wild 's nachts op lampjes lijken? Stralen die ogen licht uit? Antwoord: Achter het netvlies van de ogen van bedoelde nachtdieren ligt geen pigment- laag, maar een spiegelend oppervlak. Het weinige licht van maan en sterren dat er 's nachts is, wordt daardoor weerkaatst en tegelijk door de ooglens geconcentreerd. U kunt die ogen vergelijken met reflectors en met behulp van dat weerkaatste ücht kan het wild een prooi zien. In een weekblad zag ik de ware namen staan van een reeks bekende artiesten, maar Robert Long stond daar niet bij en dat is vol gens mij toch ook een schuilnaam? Antwoord: Ja, Robert gebruikt ook een artiesteimaam of pseudoniem. Hij is in 1943 te Utrecht als Robert. Leverman geboren en werkte aanvankelijk als huisschilder en eta leur, maar muziek werd zijn grote hobby. "En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een ieder mildelijk geeft, en niet verwijt, en ze zal hem gegeven worden. "Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende... (Jakobus 1: 5, 6) Vorige keer zagen we dat het bepaald geen alledaagse wijsheid is, die hier bedoeld wordt. Wel dat u om wijsheid mag vragen voor iedere dag. Maar het gaat om veel meer! Het gaat over Gods wijsheid, In het bijzonder de wijsheid die nodig is om het nut van beproevingen te leren zien. Het is de wijsheid 'die van Boven is'. En dat is heel wat meer dan de 'wijsheid van beneden'We komen toch soms ook niet veel verder dan een: 'laten we het beste er maar van hopen' of'moed houden maar, hoor'. Maar om echt wijs te zijn, is het nodig dat we aan Gods kant geplaatst worden. Kan dat? Op Gods hart gewezen Hoe ontvangen we die wijsheid? "Dat hij ze van God begere. Die een ieder mildelijk geeft, en niet verwijt.Dat is dus een zaak van gebed, zegt u. Dat is waar, maar Gods Woord laat u de andere kant zien. We moe ten niet beginnen bij wat ons hart (of alleen mond?) doet, maar bij wat gezegd wordt over Gods hart! Zo wordt het gebed door de Geest als het ware opgewekt, we worden gaande gemaakt en uitgelokt om te bidden om deze wijsheid. Waarom? Hij geeft 'mil delijk' staat er. Dat wil precies het tegen overgestelde zeggen van wat gezegd zou moeten worden van een gierigaard. Die kan ook wei eens wat geven, maar hij geeft het met pijn in zijn hart en dan hefst zo weinig mogeüjk. De Heere is echter genegen om te geven! O, wat heeft ons verduisterde ver stand en ons vervloekte ongeloof toch kleine gedachten van God! Hoe vaak wordt over Hem gesproken als was Hij een God, Die het liefst zo weinig mogelijk geeft. Dan maken we Gods Woord tot een leugen: "Die milde- Ujk geeft". En dat maar niet één keer voor het eerst, maar steeds weer opnieuw. Want als iemand zich zelf aan moet klagen dat hij zo hardleers is. Dat hij al zo vaak gebeden heeft om deze wijsheid en ook wel weet wat het is om zich te verheugen in de beproevingen. En nu tóch moet zeggen: 'ik moet het weer van voren af aan leren'Mag zo iemand nog wel tot God naderen? "En niet verwijt..."! Dat wil dus inderdaad zeggen dat niemand hoeft te vre zen dikwijls tot God te gaan. Is dat niet een wonder van Zijn lankmoedigheid en genade? 'Mag ik dan toch nog komen?'. U mag niet eens wegblijven! En dat kunt u toch niet, of wel? Maar juist in dit licht is het ook uitermate beledigend voor de Heere en een Godonte- rende zonde, om niet te doen wat de tekst zegt: "dat hij ze van God begere...". "Die geen hulp zoeken voor hun nooddruft, zijn waardig dat ze daarin verdwijnen" (Calvijn). Dan komt u om in uw tegenslagen. Ze zullen u verstikken en uw leven doen verkwijnen. Dan drijft u alleen maar voort op uw eigen gemoedsaandoeningen. Dan komt u uitein delijk om in uw dwaasheid om zonder God voort te leven. Er zullen er zijn, die deze woorden vaak in hun leven gehoord hebben, en straks in de hel zullen wensen nog één keer te mogen doen, wat nu onafgebroken gedaan mag worden: wijsheid van God bege ren!Zeg zelf, is dat niet dwaas? Aan Gods mond genoeg "En zij zal hem gegeven worden. Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende...". Er is de zekere belofte: ze zal hem gegeven worden. Maar wordt nu eigenlijk voor uw besef alles weer ondergraven door wat volgt: "maar dat hij ze begere in geloof'?! Neemt God zo als het ware met de ene hand terug, wat Hij met de andere gegeven heeft? Wat is de Heere toch wijs en neerbuigend goed! Hij komt niet éérst tot u met de eis van geloof om vervolgens pas Zijn belofte te spreken. Maar omgekeerd! U moet ook niet beginnen bij vers 6, bij uw (on)gel6ofMaar bij wat Gods mond gesproken heeft! Wat is dan 'begeren in geloof Is dat niet erg moeilijk? Mag ik vragen of u het moeilijk vindt iemand die u lief hebt te geloven op zijn of haar woord? Laat dat onder mensen helaas mogelijk zijn, dat we iemands woorden niet kunnen vertrouwen. Maar is Gods Woord niet door en door betrouwbaar? Moeilijk? Is het moeilijk om uw mond open te doen? "Opent uw mond..al wat u ontbreekt, schenk De, zo gij 't smeekt, mild en overvloedig". Moeiüjk? Is het moeilijk om twee legen han den omhoog te houden als een bedelaar? Waarom vinden we het zo moeilijk? Omdat we het beneden onze waardigheid vinden om als een klein kind onze mond open te doen om gevoed te worden. Omdat we te trots zijn om bedelaar te zijn. Zalig, wie aan Gods mond genoeg kreeg! Wijsheid nodig?! "Neen, dwaas, de HEERweet uw gedachten dat z' ijdel Zijn bestuur verachten. Welzalig is de man, o HEER Die door uw tucht en hemelleer Het nut der onderdrukking weet. En voordeel trekt zelfs uit het leed" M. J. Kater, Zeist Novy van Loon begint vanaf 15 juU 2002 met een gigantische bestekspaaractie. Bij besteding van 5 (exclusief cadeaubonnen) ontvangt u een bestekspaarzegel voor 50% korting op het hoogwaardige bestek van Gero. Deze Gero Zilmeta 18/8 edelstaal bestekseries zijn van een zeer hoge kwaliteit en zijn in het model Elegance en Allure met 50% korting te verkrijgen. Heeft u te weinig spaarzegels, dan kunt u het natuurlijk ook tegen de normale prijs kopen. Wilt u dit mooie bestek ook nog eens netjes opbergen, dan kan dat in de te bestellen cassettebox, waarin een compleet 10 persoons bestekcas sette past; deze is voor maar 24,99 te bestellen. Voor meer informatie en voor de spaarfolder met uitleg over de actie en met foto's van de 2 bestekseries kunt u terecht bij Növy van Loon, Nieuwstraat 2 te Oude Ton- ge, tel. 0187-642291. De actie loopt tot 31 december 2002 of zolang de voorraad strekt. THOLEN - Zaterdag 27 juli zal het proefveld van de studieclub voor groente- en bloemzaadteelt 'Eiland Tholen' opengesteld wor den voor publiek. De bedoeling hiervan is om het publiek te laten zien hoe de hoofdzakelijk eenjari ge soorten worden geteeld. Er zal uitleg gegeven worden over de 31 soorten die er staan en wat het doel is van een dergelijk proefveld. Ook is er infor matie over de teeltmaatregelen die de zaadteler moet nemen om zijn gewas een zowel kwantitatief als kwalitatief zo hoog mogelijke opbrengst van het te oogsten zaad te verkrijgen. Het proefveld is zater dagmiddag 27 juli open vanaf 13:30 tot 16:00 uur. Het veld is gelegen aan de Win- kelzeeseweg te St. Aimaland. Dit is vanaf de veiling St. Annaland richting Stavenis- se, circa 300 meter voor een dijk linksaf richting Tuincentrum Eiland Tholen en dan ziet u vanzelf de vele soorten staan. De drie afstudeerders Civiele tech niek: Gerben Hoekman, Mare Otter speer en Jos 't Mannetje sloten hun opleiding voor de Hogeschool Rotter dam af bij het waterschap Goeree- Overflakkee. Afgelopen zaterdag 13 juli presenteerden zij hun afstudeer opdracht, op verzoek van de Hoge school en in het kader van een lande lijke competitie, aan de commissie van de 'Vitae Civiel Award'. De concur rentie van de andere scholen was aan zienlijk, maar uiteindelijk bleken het trio Heekman, Otterspeer en 't Man netje met het door het waterschap aangedragen onderwerp als winnaar uit de bus te komen. Afgelopen halfjaar heeft de afstudeergroep, uit respectievelijk Dirksland, Nieuwekerk a/d IJssel en Stellendam, in opdracht van het waterschap onderzoek verricht voor het waterhuishoudkundig loskoppelen van ver schillende beheersgebieden. Door het los koppelen van de deelgebieden Stellendam, Oude-Tonge en Den Bommel van de lande lijke gebieden kunnen ook de faalkansen gescheiden worden. Daarnaast heeft de afstudeergroep een besUsmodel opgezet waarmee het waterschap Goeree-Overflak- kee de overige gebieden nog eens nader onder de loep kan nemen. Voor het winnen van de Vitae Civiel Award 2002 heeft het trio een mondelinge presenta tie van 10 minuten voor de commissie gehouden, waarbij zij gebruik hebben gemaakt van een videofragment van de wateroverlast op Goeree-Overflakkee uit 1998 en plaatmateriaal van de faalkansen studie. Gerben Hoekman over de andere wedstrijddeelnemers: "Het niveau van de andere gepresenteerde projecten was van aanzienlijke kwaliteit. Uitgedrukt in cijfers ging het verschil tussen een acht min en een acht plus. De doorslag heeft de samenwer king tussen ons drieën gegeven. Waar de één creativiteit in bracht, kon de ander doorden ken op de achtergrond, waarbij de derde weer de realiteit in het oog hield." Daarnaast vond de jury het door het waterschap aange dragen studieonderwerp zeer innovatief. De drie ingenieurs hebben met het binnen halen van de Award een bokaal voor de Hogeschool Rotterdam veroverd en zelf ver trekken ze binnenkort voor een weekend Berlijn. Want de reis was, naast de eer, de prijs voor het winnen van deze award. -56- Als het nog donker is begint het vriendelijke diertje zijn concert, vlak daarop gevolgd door het meesje en de merel. De madeliefjes zijn ook al wakker. Ze strekken hun bloemenhoofdjes naar de zon, die met haar warme stralen "de natuur doet ontwaken. De koster is al druk bezig. Straks zal hij de deuren van de kerk wijd open zetten. Achter de speeltafel van het orgel zit Jan. Hij wil even zijn vingers losspelen, want straks zal hij het orgel laten juichen en jubelen, daar is alle reden toe. Op zijn studeerkamer laat dominee Harman voor de laatste keer zijn ogen gaan over een blad papier, waarop een lange rij namen staat. Bij elke naam hoort een tekst, die hij zorgvuldig heeft uitgezocht. Soms heeft hij lang gewikt eer hij en tekst achter een naam schreef. Ook soms lang gezocht eer hij een gepaste tekst had gevonden. Alleen bij de laat ste naam heeft hij niet behoeven te zoeken. Straks zal hij ze oplezen, één voor één. Aan de ontbijttafel in huize Van Wingerden neemt vader de Bijbel. Hij leest niet het hoofdstuk dat aan de beurt is. Hij neemt ook geen gedeelte dat over het Paasfeest handelt. Hij bladert even en dan: "Wij loven U, o God; wij loven dat Uw Naam nabij is. Men vertelt Uwe wonderen." Er is alle reden toe om die Psalm te lezen. Straks zullen ze naar de kerk gaan en daar de wonderen, die God gedaan heeft aanschouwen. In de grote salonwagen op het Beverdamseplein zit Janus de knopen van zijn jas te tellen: ja, nee, ja, nee. Hij zucht hartgrondig. Was tie Sjeffie maar nooit gaan zoeken. Dan zou-ie die aardige dames in Amsterdam ook nooit ontmoet hebben. Dan had ie dat boekie nooit gehad, dat boekie dat hem zo onrustig maakt. Ba, drie jare vecht hij nou al en hij is nog geen steek opgeschote. Elke keer wint de fles het weer. Ondanks de brieven uit Amsterdam. Janus zucht opnieuw. Hij kijkt op zijn horloge. Acht uur geweest, hij mag wel opschiete, straks komt ie nog te laat. Eigenlijk is tie gek als tie gaat. Wa zouwe ze lache as ze het wiste. Maar hij zei het niemand ver- telle. Trouwens hij is z'n eigen baas, hij ken zellef doen wat ie wil. Of tie nou naar de kerk gaat of naar de kerremis, da's zijn zaak. Maar hij zit er toch maar lelijk mee in z'n maag. Stom van em om het te belove! Zaterdagmorgen was er tillefoon voor em uit Amsterdam. "Jullie staan weer op het Bever damseplein hè?" vroeg de vriendelijke stem van juffrouw Staat. "Wij komen tweede Paasdag naar je toe. We gaan naar de kerk, de Julianakerk, weet je wel. Hij begint om negen uur. Als je nou om kwart voor negen bij de kerk staat kun je gelijk met ons naar binnen." Nou dat was dat. Ze zee nie: "Doe je het Janus? Nee, ze nam gewoon aan dat ie het zou doen. Weer kijkt hij op zijn horloge. Bij hallef nege. Nou mot ie toch weg. Het is nog een heel endje lope. Pff, straks zit-ie in de kerk notabene. As Sjeffie dat eens gewete had! "U kunt hier wel naast mij zitten", zegt de koster. Dankbaar dat hij niet de hele kerk door hoeft te sjouwen schuift Janus de achterste bank in. Het is een bank voor vier personen. Bij de lege plaats naast hem brandt een rood lichtje. Er zitten al een mevrouw en een meisje van eenjaar of vier in. Stom van em om zo laat weg te gaan, nou waren juffrouw Staat en d'r vriendin netuurlijk al naar binne. Hij zei straks uit de kerk wel effe op ze wachte. Affijn, hij hep hier een best plekkie. Der zitte anders heel wat mense zeg. Bove ken je ook terecht ziet-ie. Daar zit het ook vol. Hè, wa zegt dat kind? "Heb jij geen Bijbel?" Het kleine meisje naast hem stoot hem zachtjes aan. Haar vraag wordt ook opgevangen door de mensen in de bank daarvoor. Die schieten in de lach, maar Janus slaan de vlammen uit. "Da's waar ook, die hebbie nodig in de kerk." "Je mag die van mij", fluistert zijn kleine buur vrouw en ze schuift haar psalmboekje naar hem toe. Om zich een houding te geven bladert Janus wat in het boekje. "Daar staat het." Haar vingertje wijst in de richting van de preekstoel. "Ssttfwaarschuwt haar moeder, "daar is de domi nee." Het orgel zwijgt nu en de deur naast de preek stoel gaat open. Vaag herinnert Janus zich dit. Toch schrikt hij als de mannen gaan staan, hij weet niet goed of hij dat ook moet doen. "Moet jij niet bidden?" vraagt het kleine ding drin gend. Het antwoord wordt hem bespaard, want het stille gebed is afgelopen. De dominee beklimt de preekstoel. Het is alles zo vreemd voor Janus en toch is er iets bekends in. Als kleine jongen aan de hand van zijn moeder, ja zo was het lang, lang gele den. Veel van wat gezongen en gesproken wordt gaat langs hem heen. Even heeft hij het nog te kwaad met de collectezakjes, maar de koster bemerkt zijn verlegenheid en geeft ze door aan zijn vrouw. Het meisje zit te popelen om iets te zeggen, maar haar moeder kijkt zo boos en streng naar haar, dat ze haar lipjes stijf op elkaar klemt. Er is grote aandacht in de overvolle kerk. Als de dominee de jonge mensen gaat toespreken wordt het nog stiller, komt er een nog grotere aandacht. Janus rekt zich uit. Hij kan Henk goed zien staan. Wat zegt de domenee nou? O, hij noemt de name op en dan leest ie een stukkie uit de Bijbel. Ieder een ander stukkie. 't Zei hem benieuwe wat ie voor Henk opleest. Janus mist nu geen woord meer. Hij is niet de enige, die daar benieuwd naar is. Wat zal de pre dikant Henk meegeven? "Hendrik van Wingerden!" Een duidelijk, helder 'JA' is het antwoord. De gemeente heeft met ontroering dit jawoord aan gehoord. De dominee is ook bewogen, zijn stem hapert even, maar dan klinkt het juichend: "Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn!" Stil blijft het, heel stil na deze woorden. Plotseling, met alle registers open, zet Jan Psalm 72 in. Als één man rijst de gemeente op en begeleid door het meeslepend orgelspel klinkt het uit hon derden kelen: "Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen, men loov' Hem vroeg en spa! De wereld hooren volgmijn zangen met Amen, Amen na! EINDE

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 5