Welkomsdienst
Overdenking
Afstudeerders Waterschap
winnen Civiel Award 2002
uit de
Heilige Schrift
Super spaar actie
Proefveld Tholen
BtUÊwmMmmii
Cultuurhistorische tochten
in de Biesbosch
VRIJDAG 19 «lütl 200a
HET
.KIJKVENSTER
Blik op kerk ^^y
en samenleving tj
lAMAiiOM vinamooi
MffTffi
fraKENOE ÜERIINIUM
Bezoekerscentrum De Hollandse
Biesbosch in Dordrecht organiseert in
de zomervakantie op dinsdag en
woensdag een aantal keren dagtoch
ten met een cultuurhistorisch thema.
Dagtocht Rivierenland
Dagtocht Geertruidenberg
Dagtocht LoevesteinAVoudrichem
OPUCHnNOE 06CN
MdEitl 1OU6
Wijsheid nodig!?! (2)
Het boek voor ons feuilleton, 'Toch gered',
is uitgegeven door Uitgeverij Stark-Texel
b.v. en is in de boekhandel nog steeds
verkrijgbaar.
PAGINA5
- Volkert in hongerstaking
- Permanent toezicht
- Recht op privacy
Het is op de dag dat ik dit schrijf precies tien
weken dat hij gevangen zit, en tot nog toe
heeft hij over zijn motief geen enkel woord
losgelaten. Het zal meteen begrepen worden
wie ik bedoel: Volkert van der G. We weten
inmiddels allemaal hope zijn achternaam
luidt, maar het is een goede gewoonte,
zolang hij niet veroordeeld is, die niet te ver
melden. Zoals we ook niet hardop mogen
zegen dat hij de moordenaar is van Pin For-
tuyn; hij is op dit ogenblik alleen nog ver
dacht van deze moord.
Maar intussen is hij weer in het nieuws
gekomen, Volkert van der G. Hij is namelijk
in hongerstaking gegaan. En naar zijn eigen
zeggen is dat een protest tegen het perma
nente cameratoezicht in zijn cel. Dat was er
van het begin af al, maar minister Korthals
heeft dat verlengd. En de advocaten van
Volkert verdenken minister Korthals ervan
dat hij deze regeling speciaal voor deze ver
dachte heeft ingevoerd. Men spreekt dan ook
van de "Volkert-regeUng".
Het is zonneklaar waarom de verdachte 24-
uurscontrole krijgt. Twee mogelijkheden
moeten daarmee uitgesloten worden. In de
eerste plaats dat de verdachte uit zijn gevan
genis ontsnapt. En ten tweede dat hij in zijn
cel een einde aan zijn leven maakt. In beide
gevallen zou hij niet meer door de rechter ter
verantwoordelijkheid kunnen worden geroe
pen. De maatregel die Korthals nam is
meteen onder zware kritiek gesteld. 24-uurs
toezicht, compleet met camera en nachtelij
ke verlichting zou een behoorlijke inbreuk
zijn op de privacy van Volkert van der G.
Bovendien zou de verlichting 's nachts
belemmerend zijn voor de slaap. De ver
dachte beschuldigt Justitie dan ook, dat zij
op deze manier zou willen proberen zijn
weerstand te breken en hem aan de praat te
krijgen. Vandaar zijn hongerstaking.
Er is al discussie losgebrand over de vraag of
een lamp van 40 watt iemand hele nachten
kan wakker houden. Volgens de laatste
berichten zou de lamp vervangen worden
door infrarode stralen. Dan zou de cel niet zo
verlicht zijn en de camera toch haar werk
kunnen doen. Ik ben te weinig technisch om
daarover te kunnen oordelen, maar volgens
insiders komt Korthals daarmee enigszins
aan de bezwaren tegemoet.
We leven in een rechtsstaat en dat houdt
onder andere in dat ook een gevangene die
van moord wordt verdacht, bepaalde rechten
heeft. Maar uil alles wat erover gezegd en
geschreven wordt blijkt toch, dat een groot
deel van de bevolking er moeite mee heeft
dat er zó behoedzaam wordt omgegaan met
iemand dier er kennelijk geen moeite mee
had, een bekende Nederlander zómaar op
klaarlichte dag neer te schieten. Het maakt
opnieuw de indruk dat de dader belangrijker
is dan het slachtoffer.
Een vraag die nu actueel begint te worden is:
wat is eraan te doen wanneer Volkert van der
G. volhardt is zijn hongerstaking. Zolang de
verdachte bij zijn verstand is en de beslissing
om niet te eten ook bij zijn volle verstand
heeft genomen, mag hij niet gedwongen
worden gevoed. Mocht hij echter in coma
raken, dan is de behandelde arts verantwoor
delijk en kan op zijn advies voedsel worden
toegediend. Wat uiteraard door de ander par
tij weer wordt uitgelegd als marteling!
Maar of het zo ver komt zullen we moeten
afwachten.
Waarnemer
^■f"'-
••-/>'..
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Omdat ons huwelijk voor de deur staat^
spreken vrienden nu al over de wittebroods
weken. Kunt u ons vertellen, wat die eerste
zes weken met wit brood te maken hebben?
Antwoord: Wij zijn in de jaren van welvaart
verwend met wit brood, krentenbollen en
gebak in alle vormen en hechten daarom
maar weinig waarde aan een bijzonder bak
sel. Vooral nu bruin brood gezonder blijkt te
zijn. Doch in vroeger tijden kenden de bur
gers en de boeren al dat luxe brood niet. Pas
toen de geïmporteerde wittere meelsoorten
van tarwe uit warme landen de bakkers in
staat stelde witbrood te bakken, konden rijke
mensen van dat duurdere brood gaan eten en
kwam het op zon- en feestdagen ook wel
eens bij de gewone man op tafel. Uit die tijd
stamt het woord wittebrodosweken ter aan
duiding van de dagen vlak na het trouwen,
als alles nog 'rozengeur en maneschijn' is.
Zo is een 'wittebroodskind' een verwend, of
vroeg bedorven kind, dat (destijds) enkel
met luxebrood en lekkernijen opgroeide. En
de uitdrukking 'Wie zijn wittebrood voor
eet, moet z'n roggebrood na-eten', betekent:
wie eerst van de prettige dingen geniet, moet
later de narigheid nog verwerken. Ook dat
komt (vaak) in een huwelijk voor!
Wat is het verschil tussen mist, dichte mist,
heiig en nevel?
Antwoord: Mist is een lage wolk die ont
staat als de waterdamp in afkoelende lucht
om ons heen te groot wordt om onzichtbaar
te blijven, bijv. als warme en vochtige lucht
van zee naar een koude landstreek drijft, of
de onderste luchtlaag 's nachts zoveel af
koelt dat verzadiging optreedt. Heiïg zegt
men als bij warm weer de lucht een beetje
wazig is en huizen in de verte minder helder
te zien zijn. Hebben we niet meer zicht dan
hooguit 2 km, dan spreken we van nevel en
bij minder dan 1000 meter van mist. Is het
zicht minder dan 200 meter dan waarschuwt
het KNMI voor dichte mist en wordt het
minder dan 60 m dan wordt gewaarschuwd
voor zeer dichte mist.
Mijn geranium bloeide altijd prachtig, maar
nadat ik haar naar de zitkamer had overge
plaatst vertikte ze het verder. Hoe kan dat?
Antwoord: Vermoedelijk hebt u deze plant
bij de invallende koude een wat warmer
plaatsje willen geven, maar is in de zitkamer
de lucht veel droger. Zo'n pelargonium
zonale vraagt een temperatuur van 18° C.
Veel kamerplanten hebben last van (te) dro
ge warmte. Stook daarom 's winters wat
minder hard en verstuif vocht, ook met het
oog op de mensen, dieren en de meubels,
want zelfs het hout kan barsten in een te dro
ge atmosfeer. Zet uw pelargonium zo moge
lijk 's zomers in de tuin of op het balkon.
Zondag 21 juli houdt de Doopsgezinde
Gemeente uit Ouddorp haar maandelijk
se Welkomsdienst. De voorganger tijdens
de dienst is Ds. J. Smink. Medewerking
wordt verleend door het Koperensemble,
Willemien van der Kamp en organist
Johan van Broekhoven. Aanvang 18:30
uur. Deze dienst is, evenals alle morgen
en avonddiensten te beluisteren via
Radio Goeree Lokaal (ether 105.6 FM en
opdekabell07.9)
Er zijn drie verschillende tochten, die elk
meerdere keren worden georganiseerd. Bij
alle tochten gaan gidsen mee. De eindtijden
van de tocht zijn altijd bij benadering aange
geven, want afliankeüjk van getij en sluizen.
Over de brede rivieren Merwede, Oude
Maas en Spui varen de deelnemers naar Oud
Beijerland. Gidsen aan boord vertellen
onderweg over de markante gebouwen en
dorpen die worden gepasseerd. In Oud
Beijerland worden de deelnemers op een
wandeling rondgeleid door het eeuwenoude
plaatsje. De dagtocht begint om 9.30 uur en
duurt tot 17.00 uur. Vanwege de lange vaar-
tijd (totaal 6 uur) is deze tocht minder
geschikt voor kinderen. De Dagtocht Rivie
renland vindt plaats op 6 augustus.
Dit is een tocht dwars door de Biesbosch,
waarin natuur en cultuurhistorie beide uitge
breid aan bod komen. Onderweg krijgen de
deelnemers een uitgebreid beeld van het kre
kenstelsel van de Biesbosch, met zijn vele
grienden en wilgenvloedbossen. In Geertrui
denberg wordt een rondleiding van 2 uur
door het vestingstadje gegeven. Naar keus
kunnen de deelnemers aan de tocht op eigen
gelegenheid in het stadje vertoeven. De tocht
begint om 10.00 uur en duurt tot 17.00 uur.
Data waarop de tocht wordt gevaren zijn 24
juli en 7 en 21 augustus.
Door de Biesbosch en over de Merwede
vaart de boot naar Slot Loevestein. Deelne
mers kunnen kiezen voor een rondleiding in
het kasteel of voor een bezoek aan Woudri-
chem, een klein stadje met een prachtig
gerestaureerde haven en stadswallen. Aan
vang van de tocht is om 10.00 en de tocht
duurt 6,5 uur. De tocht wordt gevaren op 31
juli en op 14 augustus.
Alle tochten starten bij Bezoekerscentrum
De Hollandse Biesbosch, Baanhoekweg 53
in Dordrecht. Voor alle tochten wordt reser
veren aanbevolen. Meer informatie bij het
bezoekerscentrum: 078-6305353.
Hoe komt het dat de ogen van het wild 's
nachts op lampjes lijken? Stralen die ogen
licht uit?
Antwoord: Achter het netvlies van de ogen
van bedoelde nachtdieren ligt geen pigment-
laag, maar een spiegelend oppervlak. Het
weinige licht van maan en sterren dat er 's
nachts is, wordt daardoor weerkaatst en
tegelijk door de ooglens geconcentreerd. U
kunt die ogen vergelijken met reflectors en
met behulp van dat weerkaatste ücht kan het
wild een prooi zien.
In een weekblad zag ik de ware namen staan
van een reeks bekende artiesten, maar
Robert Long stond daar niet bij en dat is vol
gens mij toch ook een schuilnaam?
Antwoord: Ja, Robert gebruikt ook een
artiesteimaam of pseudoniem. Hij is in 1943
te Utrecht als Robert. Leverman geboren en
werkte aanvankelijk als huisschilder en eta
leur, maar muziek werd zijn grote hobby.
"En indien iemand van u wijsheid
ontbreekt, dat hij ze van God
begere, Die een ieder mildelijk
geeft, en niet verwijt, en ze zal
hem gegeven worden.
"Maar dat hij ze begere in geloof,
niet twijfelende...
(Jakobus 1: 5, 6)
Vorige keer zagen we dat het bepaald geen
alledaagse wijsheid is, die hier bedoeld
wordt. Wel dat u om wijsheid mag vragen
voor iedere dag. Maar het gaat om veel
meer! Het gaat over Gods wijsheid, In het
bijzonder de wijsheid die nodig is om het nut
van beproevingen te leren zien. Het is de
wijsheid 'die van Boven is'. En dat is heel
wat meer dan de 'wijsheid van beneden'We
komen toch soms ook niet veel verder dan
een: 'laten we het beste er maar van hopen'
of'moed houden maar, hoor'.
Maar om echt wijs te zijn, is het nodig dat
we aan Gods kant geplaatst worden. Kan
dat?
Op Gods hart gewezen
Hoe ontvangen we die wijsheid? "Dat hij ze
van God begere. Die een ieder mildelijk
geeft, en niet verwijt.Dat is dus een zaak
van gebed, zegt u. Dat is waar, maar Gods
Woord laat u de andere kant zien. We moe
ten niet beginnen bij wat ons hart (of alleen
mond?) doet, maar bij wat gezegd wordt
over Gods hart! Zo wordt het gebed door de
Geest als het ware opgewekt, we worden
gaande gemaakt en uitgelokt om te bidden
om deze wijsheid. Waarom? Hij geeft 'mil
delijk' staat er. Dat wil precies het tegen
overgestelde zeggen van wat gezegd zou
moeten worden van een gierigaard. Die kan
ook wei eens wat geven, maar hij geeft het
met pijn in zijn hart en dan hefst zo weinig
mogeüjk. De Heere is echter genegen om te
geven! O, wat heeft ons verduisterde ver
stand en ons vervloekte ongeloof toch kleine
gedachten van God! Hoe vaak wordt over
Hem gesproken als was Hij een God, Die het
liefst zo weinig mogelijk geeft. Dan maken
we Gods Woord tot een leugen: "Die milde-
Ujk geeft".
En dat maar niet één keer voor het eerst, maar
steeds weer opnieuw. Want als iemand zich
zelf aan moet klagen dat hij zo hardleers is.
Dat hij al zo vaak gebeden heeft om deze
wijsheid en ook wel weet wat het is om zich
te verheugen in de beproevingen. En nu tóch
moet zeggen: 'ik moet het weer van voren af
aan leren'Mag zo iemand nog wel tot God
naderen? "En niet verwijt..."! Dat wil dus
inderdaad zeggen dat niemand hoeft te vre
zen dikwijls tot God te gaan. Is dat niet een
wonder van Zijn lankmoedigheid en genade?
'Mag ik dan toch nog komen?'. U mag niet
eens wegblijven! En dat kunt u toch niet, of
wel?
Maar juist in dit licht is het ook uitermate
beledigend voor de Heere en een Godonte-
rende zonde, om niet te doen wat de tekst
zegt: "dat hij ze van God begere...". "Die
geen hulp zoeken voor hun nooddruft, zijn
waardig dat ze daarin verdwijnen" (Calvijn).
Dan komt u om in uw tegenslagen. Ze zullen
u verstikken en uw leven doen verkwijnen.
Dan drijft u alleen maar voort op uw eigen
gemoedsaandoeningen. Dan komt u uitein
delijk om in uw dwaasheid om zonder God
voort te leven. Er zullen er zijn, die deze
woorden vaak in hun leven gehoord hebben,
en straks in de hel zullen wensen nog één
keer te mogen doen, wat nu onafgebroken
gedaan mag worden: wijsheid van God bege
ren!Zeg zelf, is dat niet dwaas?
Aan Gods mond genoeg
"En zij zal hem gegeven worden. Maar dat
hij ze begere in geloof, niet twijfelende...".
Er is de zekere belofte: ze zal hem gegeven
worden. Maar wordt nu eigenlijk voor uw
besef alles weer ondergraven door wat volgt:
"maar dat hij ze begere in geloof'?! Neemt
God zo als het ware met de ene hand terug,
wat Hij met de andere gegeven heeft?
Wat is de Heere toch wijs en neerbuigend
goed! Hij komt niet éérst tot u met de eis van
geloof om vervolgens pas Zijn belofte te
spreken. Maar omgekeerd! U moet ook niet
beginnen bij vers 6, bij uw (on)gel6ofMaar
bij wat Gods mond gesproken heeft!
Wat is dan 'begeren in geloof Is dat niet
erg moeilijk? Mag ik vragen of u het moeilijk
vindt iemand die u lief hebt te geloven op zijn
of haar woord? Laat dat onder mensen helaas
mogelijk zijn, dat we iemands woorden niet
kunnen vertrouwen. Maar is Gods Woord
niet door en door betrouwbaar?
Moeilijk? Is het moeilijk om uw mond open
te doen?
"Opent uw mond..al wat u ontbreekt, schenk
De, zo gij 't smeekt, mild en overvloedig".
Moeiüjk? Is het moeilijk om twee legen han
den omhoog te houden als een bedelaar?
Waarom vinden we het zo moeilijk? Omdat
we het beneden onze waardigheid vinden om
als een klein kind onze mond open te doen
om gevoed te worden. Omdat we te trots zijn
om bedelaar te zijn.
Zalig, wie aan Gods mond genoeg kreeg!
Wijsheid nodig?!
"Neen, dwaas, de HEERweet uw gedachten
dat z' ijdel Zijn bestuur verachten.
Welzalig is de man, o HEER
Die door uw tucht en hemelleer
Het nut der onderdrukking weet.
En voordeel trekt zelfs uit het leed"
M. J. Kater, Zeist
Novy van Loon begint vanaf 15 juU 2002
met een gigantische bestekspaaractie. Bij
besteding van 5 (exclusief cadeaubonnen)
ontvangt u een bestekspaarzegel voor 50%
korting op het hoogwaardige bestek van
Gero. Deze Gero Zilmeta 18/8 edelstaal
bestekseries zijn van een zeer hoge kwaliteit
en zijn in het model Elegance en Allure met
50% korting te verkrijgen. Heeft u te weinig
spaarzegels, dan kunt u het natuurlijk ook
tegen de normale prijs kopen. Wilt u dit
mooie bestek ook nog eens netjes opbergen,
dan kan dat in de te bestellen cassettebox,
waarin een compleet 10 persoons bestekcas
sette past; deze is voor maar 24,99 te
bestellen. Voor meer informatie en voor de
spaarfolder met uitleg over de actie en met
foto's van de 2 bestekseries kunt u terecht bij
Növy van Loon, Nieuwstraat 2 te Oude Ton-
ge, tel. 0187-642291. De actie loopt tot 31
december 2002 of zolang de voorraad strekt.
THOLEN - Zaterdag 27 juli zal
het proefveld van de studieclub
voor groente- en bloemzaadteelt
'Eiland Tholen' opengesteld wor
den voor publiek. De bedoeling
hiervan is om het publiek te laten
zien hoe de hoofdzakelijk eenjari
ge soorten worden geteeld.
Er zal uitleg gegeven worden over de 31
soorten die er staan en wat het doel is van
een dergelijk proefveld. Ook is er infor
matie over de teeltmaatregelen die de
zaadteler moet nemen om zijn gewas een
zowel kwantitatief als kwalitatief zo hoog
mogelijke opbrengst van het te oogsten
zaad te verkrijgen. Het proefveld is zater
dagmiddag 27 juli open vanaf 13:30 tot
16:00 uur. Het veld is gelegen aan de Win-
kelzeeseweg te St. Aimaland. Dit is vanaf
de veiling St. Annaland richting Stavenis-
se, circa 300 meter voor een dijk linksaf
richting Tuincentrum Eiland Tholen en
dan ziet u vanzelf de vele soorten staan.
De drie afstudeerders Civiele tech
niek: Gerben Hoekman, Mare Otter
speer en Jos 't Mannetje sloten hun
opleiding voor de Hogeschool Rotter
dam af bij het waterschap Goeree-
Overflakkee. Afgelopen zaterdag 13
juli presenteerden zij hun afstudeer
opdracht, op verzoek van de Hoge
school en in het kader van een lande
lijke competitie, aan de commissie van
de 'Vitae Civiel Award'. De concur
rentie van de andere scholen was aan
zienlijk, maar uiteindelijk bleken het
trio Heekman, Otterspeer en 't Man
netje met het door het waterschap
aangedragen onderwerp als winnaar
uit de bus te komen.
Afgelopen halfjaar heeft de afstudeergroep,
uit respectievelijk Dirksland, Nieuwekerk
a/d IJssel en Stellendam, in opdracht van het
waterschap onderzoek verricht voor het
waterhuishoudkundig loskoppelen van ver
schillende beheersgebieden. Door het los
koppelen van de deelgebieden Stellendam,
Oude-Tonge en Den Bommel van de lande
lijke gebieden kunnen ook de faalkansen
gescheiden worden. Daarnaast heeft de
afstudeergroep een besUsmodel opgezet
waarmee het waterschap Goeree-Overflak-
kee de overige gebieden nog eens nader
onder de loep kan nemen.
Voor het winnen van de Vitae Civiel Award
2002 heeft het trio een mondelinge presenta
tie van 10 minuten voor de commissie
gehouden, waarbij zij gebruik hebben
gemaakt van een videofragment van de
wateroverlast op Goeree-Overflakkee uit
1998 en plaatmateriaal van de faalkansen
studie. Gerben Hoekman over de andere
wedstrijddeelnemers: "Het niveau van de
andere gepresenteerde projecten was van
aanzienlijke kwaliteit. Uitgedrukt in cijfers
ging het verschil tussen een acht min en een
acht plus. De doorslag heeft de samenwer
king tussen ons drieën gegeven. Waar de één
creativiteit in bracht, kon de ander doorden
ken op de achtergrond, waarbij de derde
weer de realiteit in het oog hield." Daarnaast
vond de jury het door het waterschap aange
dragen studieonderwerp zeer innovatief.
De drie ingenieurs hebben met het binnen
halen van de Award een bokaal voor de
Hogeschool Rotterdam veroverd en zelf ver
trekken ze binnenkort voor een weekend
Berlijn. Want de reis was, naast de eer, de
prijs voor het winnen van deze award.
-56-
Als het nog donker is begint het vriendelijke diertje
zijn concert, vlak daarop gevolgd door het meesje
en de merel. De madeliefjes zijn ook al wakker. Ze
strekken hun bloemenhoofdjes naar de zon, die met
haar warme stralen "de natuur doet ontwaken. De
koster is al druk bezig. Straks zal hij de deuren van
de kerk wijd open zetten.
Achter de speeltafel van het orgel zit Jan. Hij wil
even zijn vingers losspelen, want straks zal hij het
orgel laten juichen en jubelen, daar is alle reden toe.
Op zijn studeerkamer laat dominee Harman voor de
laatste keer zijn ogen gaan over een blad papier,
waarop een lange rij namen staat. Bij elke naam
hoort een tekst, die hij zorgvuldig heeft uitgezocht.
Soms heeft hij lang gewikt eer hij en tekst achter
een naam schreef. Ook soms lang gezocht eer hij
een gepaste tekst had gevonden. Alleen bij de laat
ste naam heeft hij niet behoeven te zoeken. Straks
zal hij ze oplezen, één voor één.
Aan de ontbijttafel in huize Van Wingerden neemt
vader de Bijbel. Hij leest niet het hoofdstuk dat aan
de beurt is. Hij neemt ook geen gedeelte dat over
het Paasfeest handelt. Hij bladert even en dan: "Wij
loven U, o God; wij loven dat Uw Naam nabij is.
Men vertelt Uwe wonderen." Er is alle reden toe
om die Psalm te lezen. Straks zullen ze naar de kerk
gaan en daar de wonderen, die God gedaan heeft
aanschouwen.
In de grote salonwagen op het Beverdamseplein zit
Janus de knopen van zijn jas te tellen: ja, nee, ja,
nee. Hij zucht hartgrondig. Was tie Sjeffie maar
nooit gaan zoeken. Dan zou-ie die aardige dames in
Amsterdam ook nooit ontmoet hebben. Dan had ie
dat boekie nooit gehad, dat boekie dat hem zo
onrustig maakt. Ba, drie jare vecht hij nou al en hij
is nog geen steek opgeschote. Elke keer wint de fles
het weer. Ondanks de brieven uit Amsterdam. Janus
zucht opnieuw. Hij kijkt op zijn horloge. Acht uur
geweest, hij mag wel opschiete, straks komt ie nog
te laat. Eigenlijk is tie gek als tie gaat. Wa zouwe ze
lache as ze het wiste. Maar hij zei het niemand ver-
telle. Trouwens hij is z'n eigen baas, hij ken zellef
doen wat ie wil. Of tie nou naar de kerk gaat of naar
de kerremis, da's zijn zaak. Maar hij zit er toch
maar lelijk mee in z'n maag. Stom van em om het
te belove! Zaterdagmorgen was er tillefoon voor
em uit Amsterdam. "Jullie staan weer op het Bever
damseplein hè?" vroeg de vriendelijke stem van
juffrouw Staat. "Wij komen tweede Paasdag naar je
toe. We gaan naar de kerk, de Julianakerk, weet je
wel. Hij begint om negen uur. Als je nou om kwart
voor negen bij de kerk staat kun je gelijk met ons
naar binnen."
Nou dat was dat. Ze zee nie: "Doe je het Janus?
Nee, ze nam gewoon aan dat ie het zou doen. Weer
kijkt hij op zijn horloge. Bij hallef nege. Nou mot
ie toch weg. Het is nog een heel endje lope. Pff,
straks zit-ie in de kerk notabene. As Sjeffie dat
eens gewete had!
"U kunt hier wel naast mij zitten", zegt de koster.
Dankbaar dat hij niet de hele kerk door hoeft te
sjouwen schuift Janus de achterste bank in. Het is
een bank voor vier personen. Bij de lege plaats naast
hem brandt een rood lichtje. Er zitten al een
mevrouw en een meisje van eenjaar of vier in. Stom
van em om zo laat weg te gaan, nou waren juffrouw
Staat en d'r vriendin netuurlijk al naar binne. Hij zei
straks uit de kerk wel effe op ze wachte. Affijn, hij
hep hier een best plekkie. Der zitte anders heel wat
mense zeg. Bove ken je ook terecht ziet-ie. Daar zit
het ook vol. Hè, wa zegt dat kind? "Heb jij geen
Bijbel?" Het kleine meisje naast hem stoot hem
zachtjes aan. Haar vraag wordt ook opgevangen
door de mensen in de bank daarvoor. Die schieten in
de lach, maar Janus slaan de vlammen uit. "Da's
waar ook, die hebbie nodig in de kerk."
"Je mag die van mij", fluistert zijn kleine buur
vrouw en ze schuift haar psalmboekje naar hem toe.
Om zich een houding te geven bladert Janus wat in
het boekje.
"Daar staat het." Haar vingertje wijst in de richting
van de preekstoel.
"Ssttfwaarschuwt haar moeder, "daar is de domi
nee." Het orgel zwijgt nu en de deur naast de preek
stoel gaat open. Vaag herinnert Janus zich dit. Toch
schrikt hij als de mannen gaan staan, hij weet niet
goed of hij dat ook moet doen.
"Moet jij niet bidden?" vraagt het kleine ding drin
gend. Het antwoord wordt hem bespaard, want het
stille gebed is afgelopen. De dominee beklimt de
preekstoel. Het is alles zo vreemd voor Janus en
toch is er iets bekends in. Als kleine jongen aan de
hand van zijn moeder, ja zo was het lang, lang gele
den. Veel van wat gezongen en gesproken wordt
gaat langs hem heen. Even heeft hij het nog te
kwaad met de collectezakjes, maar de koster
bemerkt zijn verlegenheid en geeft ze door aan zijn
vrouw. Het meisje zit te popelen om iets te zeggen,
maar haar moeder kijkt zo boos en streng naar haar,
dat ze haar lipjes stijf op elkaar klemt. Er is grote
aandacht in de overvolle kerk. Als de dominee de
jonge mensen gaat toespreken wordt het nog stiller,
komt er een nog grotere aandacht. Janus rekt zich
uit. Hij kan Henk goed zien staan. Wat zegt de
domenee nou? O, hij noemt de name op en dan
leest ie een stukkie uit de Bijbel. Ieder een ander
stukkie. 't Zei hem benieuwe wat ie voor Henk
opleest. Janus mist nu geen woord meer. Hij is niet
de enige, die daar benieuwd naar is. Wat zal de pre
dikant Henk meegeven?
"Hendrik van Wingerden!" Een duidelijk, helder
'JA' is het antwoord.
De gemeente heeft met ontroering dit jawoord aan
gehoord. De dominee is ook bewogen, zijn stem
hapert even, maar dan klinkt het juichend: "Zo is er
dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in
Christus Jezus zijn!"
Stil blijft het, heel stil na deze woorden.
Plotseling, met alle registers open, zet Jan Psalm 72
in. Als één man rijst de gemeente op en begeleid
door het meeslepend orgelspel klinkt het uit hon
derden kelen:
"Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen,
men loov' Hem vroeg en spa!
De wereld hooren volgmijn zangen
met Amen, Amen na!
EINDE