EEN DILEMMA IN
DE HULPVÜLENING
e tï) c
Ga mee
strandjutten
PREDIKBEURTEN
'iPiü^ii
Samen zingen
Ouddorpse chicanes remmen automobilisten niet
i i Woord i
Fietstocht Dorcas
Die heimwee hebben
komen thuis
24 juli:
EIÜVriDEII-IIIEUWS
Soeree Overf lakkee
Goeree Overf lakkee
Kerkdienst Ger. Gem.
Wie gaat voor?
De zwaarte van de beslissing
W. H. Velema
Zondag 21 juli 2002
Aili^^flêgf
Speciaal voor de jeugd orgiani-
seert Vereniging Natuurmonu
menten op woensdag 24 juli om
13:00 uur een speciale strand
jutmiddag. Kinderen leren op
een andere manier het natuurge
bied de Kwade Hoek kennen.
Schelpen, standdiertjes en vogels, het komt
allemaal voor op het strand. En nu kunnen
kinderen en ouders dit van dichtbij ontdek
ken op een speelse en informatieve manier.
Trek je laarzen aan en neem eventueel je
schepnetje en emmer mee. De boswachter
vertrekt om 13:00 uur vanaf de parkeer
plaats bij de ingang van de Kwade Hoek
aan de Oostdijkseweg nabij Goedereede. In
verband met de groepsgrootte is aanmel
ding vooraf noodzakelijk bij VVV Ouddorp
(telefoon 0187 681789). De excursie is gra
tis voor leden van Natuurmonumenten en
Het Zuid-Hollands Landschap, niet-leden
betalen 2,25 en kinderen tot en met 0,45.
Het onderwerp van vandaag komt uit de
praktijk van de hulpverlening. Ik zal het
geval niet tot in details schetsen. Wellicht
dat sommige lezers er iets van herkeimen.
Dit is niet erg. Het is echter evenmin nood
zakelijk. Het geval staat immers niet op
zichzelf, maar is een voorbeeld van dilem
ma's waar hulpverleners voor komen te
staan. Laat ik proberen het probleem te
schetsen. Vanuit ons land wordt medische
hulp geboden aan mensen in een moeilijke
situatie ver weg. Ten dele wordt de hulp ver
leend door mensen die naar dat land toe
gaan; ten dele door het zenden van geld, dat
voor medische doeleinden besteed wordt.
De hulpbronnen zijn niet onbeperkt. Er is
veel geld nodig. De hulpverlenende instantie
kan niet alle nood lenigen. Er moet een keus
gedaan worden. Meestal wordt die keus
bepaald door te helpen wie zich het eerst
aanmeldt. De hulpverlenende instantie hoeft
niet zelf op zoek te gaan. De hulp-behoeven-
den - met opzet gebruik ik een streepje tus
sen beide woorden - melden zich zelf of
worden door familie bij de hulpverlenings-
post gebracht. Zo tracht men medemensen in
nood te helpen. Het is een lange verbin
dingslijn vanuit Nederland. Er wordt in elk
geval iets gedaan.
Nu komt het dilemma waarvoor de hulpver
leners komen te staan. Zij krijgen te maken
met een meisje dat een flink eind buiten haar
woonplaats een behandeling moet onder
gaan. En dat niet slecht één keer, doch drie
keer per week. Haar situatie is zorgeUjk, ook
omdat ze nog meer kwalen heeft dan deze
ene waarvoor ze drie keer per week naar een
ziekenhuis vervoerd moet worden, met alle
kosten van vervoer en van de intensieve
behandeling. Menselijkerwijs gesproken is
er geen kans op algeheel herstel. Je kunt de
behandeling typeren als verHchting van het
lijden en als een voorlopige verlenging van
het leven. Niemand weet voor hoe lang dit
zal zijn. De ene arts schat de duur van de
levensverlening langer in dan de andere.
De lezer voelt wel aan waar de vraag van het
ethisch dilemma naar toe gaat. Moet deze
hulpverlenende instantie per week een
bedrag van meer dan duizend euro voor dit
meisje besteden, terwijl er in de directe
omgeving nog zo veel jongeren zijn die ook
dringend hulp nodig hebben. Hun vooruit
zichten op herstel zijn beter. Als zij behan
deld worden, kunnen ze menselijkerwijs
gesproken langer mee. De lezer begrijpt: ik
formuleer het probleem vanuit menselijk en
medisch gezichtspunt. Wij hebben iemands
leven niet in onze handen. We spreken over
wat we menselijkerwijs - medischerwijs -
verwachten mogen. Dan komt het probleem
hierop neer: moet een meisje voor onbepaal
de tijd een kostbare medische behandeling
ondergaan, zonder hoop op algeheel herstel.
Haar leven zal door de behandeling verlengd
worden, maar niemand weet voor hoe lang.
Een algehele genezing is niet te verwachten.
Of moet dit bedrag (meer dan duizend euro
per week) aan andere patiënten besteed wor
den, die medisch gezien kans hebben op
algeheel herstel?
De vraag is: mag je het ene leven opofferen
aan het andere, dat kans heeft op algehele
verbetering. Ik weet dat men op slagvelden
in de Eerste, maar ook wel in de Tweede
Wereldoorlog het eerst die gewonden ging
helpen, van wie men verwachtte dat ze het
zouden halen. Wie ten dode opgeschreven
was liet men liggen, om anderen te redden
die misschien zouden overleven. Dat werd
niet gedaan uit mindere waardering voor het
leven van de zwaargewonden, maar uit de
overweging: deze soldaat haalt het tocht
niet, de ander waarschijnlijk wel. Daarom
werd deze laatste het eerst geholpen.
Het geval dat ik schetste is vergelijkbaar.
Zonder deze kostbare behandeling zal het
meisje op korte termijn sterven. Het is zeker
dat andere jongeren in haar plaats geholpen
kunnen worden. Mag je zeggen dat het geld
dan beter besteed is? De ethische vraag is:
mag je het leven van een medemens afmeten
naar het geld dat een behandeling tot verlen
ging kost? Dus: mag je van het ene leven
zeggen: dat is - op termijn - eigenlijk niets
of nauwelijks iets meer waard? Daarom
besteden we ons geld aan een leven dat op de
langere duur meer kans op overleven heeft?
Ik vind het een afschuwelijk dilemma. Alsof
je om geld een bepaald leven mag afschrij
ven, terwijl je een ander leven probeert te
redden. Deze ingreep kost ook veel geld,
maar belooft medisch gezien - om het maar
gewoon te zeggen - meer succesvol te zijn.
Het meisje over wie het gaat zou kunnen vra
gen: wordt het stukje leven dat mij mis
schien nog wacht, opgeofferd aan het geld
dat aan een ander besteed wordt? Moet ik
door het missen van de kostbare behandehng
dan sterven, omdat een andere betere kansen
van overleven heeft?
Nogmaals: een afschuwelijk dilemma. Toch
moet er een beshssing genomen worden.
Mijn eerste advies zou zijn: laat dit meisje
aanvankelijk geholpen worden. Ze is in de
'reguliere weg' voor behandeling voorge
dragen. Zet u ertoe en doe wat uw hand vindt
om te doen, ook al kost dat veel geld. Wacht
het verloop van de behandehng af. Wie zo te
werk gaat, beweegt zich op het spoor van
doorbehandelen, hoe kostbaar de behande
ling ook is. Dat andere patiënten door gebrek
aan geld niet behandeld kunnen worden, is
verdrietig.
Dit meisje mag niet in de steek gelaten wor
den vanwege gebrek aan geld. Of scherper
gezegd: omdat het geld beter aan een ander
besteed kan worden. Laat je het meisje niet
langer behandeld worden, dan schrijf je het
af ter wille van een andere. Christelijke
ethiek heeft deze beslissing altijd afgewe
zen. Je mag het ene leven niet opofferen aan
het andere; tenzij het meisje zelf voor deze
weg van het offer kiest.
Ik kan me voorstellen dat de vraag rijst:
mogen de hulpverleners zoveel geld per
week (1200 euro) voor een niet overzienba
re periode aan dat meisje besteden, terwijl er
meer patiënten met zicht op algeheel herstel,
van dat geld behandeld zouden kunnen wor
den? Ik kan me indenken dat er mensen zijn
die zeggen: laten meer patiënten behandeld
worden van het geld dat nu aan die ene
patiënt besteed wordt. Toch ben ik aan die
beslissing nog niet toe. Er kunnen zich com
plicaties voordoen, waardoor medisch
gezien deze behandehng nauwelijks kan op
enig succes biedt. Ik formuleer het maar heel
gewoon. Anderzijds zou ik zeggen: laat men
goed overwegen wat men doet, voordat men
aan de kostbare en in feite niet tot genezing
strekkende behandehng begint. Ik acht het
mogelijk dat men, gezien al de bijkomende
medische en ook financiële omstandighe
den, niet aan de behandeling begint. Is men
er echter mee begonnen, dan zou ik niet dur
ven adviseren halverwege of op welk deel
van het traject ook, te stoppen - tenzij er
andere complicerende factoren bij komen
waardoor het hele ziektebeeld nog weer een
ander aanzien vertoond -.
De lezer voelt dat ik heel voorzichtig ben.
Sommigen zullen zeggen: stop die kostbare
behandeling en besteed het geld aan mensen
die meer kans op overleven hebben. Ik volg
die redenering niet. Het gaat niet maar om
cijfers en geldbedragen. Het gaat om men
sen. Ik vind wel dat men zich - zeker in zo'n
situatie - goed moet indenken waaraan men
begint. Daarbij zal het kostenplaatje een rol
spelen. Het is mogelijk dat deze kleine stich
ting aanklopt bij een grote landelijke stich
ting. Welhcht dat deze stichting kan bij
springen. Intussen blijft het probleem
bestaan, want deze landelijke stichting moet
toch ook gelden onttrekken aan andere pro
jecten van hulpverlening.
Het is een afschuwelijk dilemma waarover
ik hierboven schreef. Het ging over een
meisje in het buitenland. De hoop dat dit in
Nederland niet voorkomt. Ik zou de lezer bij
alle overwegingen op het hart willen binden
de vraag; wat zoudt u zeggen als het uw
eigen kind betrof? Dit artikel eindigt met een
vraagteken. Het vraagteken is aan u gericht.
Op woensdag 24 juh houdt de Dorcas-werk-
groep Schouwen-Duiveland een fietstocht
over het mooie Schouwen-Duiveland. Het is
een tocht langs gezellige dijkjes, leuke dorp
jes en mooie vergezichten tn het polderland
schap, met als klapper pannenkoeken eten in
Schuddebeurs.
U kunt kiezen uit twee routes; van circa 20
kilometer en circa 35 kilometers. Startplaats
is in Brouwershaven bij het parkeerterrein
vlakbij de brandweergarage. Inschrijven kan
van 10.00 tot 13.00 uur.
Kosten zijn 2,50 euro per persoon met een
gratis consumptiebon. De opbrengst van
deze fietstocht is bestemd voor een project
van Dorcas in Imbaba in Egypte. Hier wor
den straatkinderen geholpen om zichzelf te
kunnen redden in hun harde bestaan. Zij
krijgen uitgebalanceerd voedsel en regelma
tig medisch- en tandheelkundig onderzoek,
2x per jaar kleding en zowel moeders als
kinderen wordt gezondheidsonderwijs gege
ven.
Voor meer informatie: 0111-417271 of
0111-641445.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuld-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187) 47 10 20
Fax (0187)48 37 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,25;
contracttarieven op aanvraag
sluiting stermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingsteimijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. VlUerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 8,90.
Per Jaar €33,60.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze Ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00
uur kand. T. C. Zuijderdijn, Katwijk aan
Zee; 11.00 en 18.30 uur kand. G. R.
Mauritz, Rotterdam. Eben-Haëzer: 9.00
uur kand. G. R. Mauritz en 18.30 uur
kand. T. C. Zuijderduijn - Ger. Gem.
9.30 uur leesdienst en 18.30 uur ds. A.
M. den Boer (H.D.) - Ger. Kerk 9.00 en
10.30 uur ds. J. Koster en 18.30 uur ds. P.
J. Bakker - Doopsgezinde Gem. 9.30
uur ds. J. Smink, 11.15 uur Duitstalige
dienst en 18.30 uur ds. J. Smink, wel-
komsdienst.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 17.00 en
18.45uurds. C. Gielen.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. A. Brussaard, Scherpenzeel en
18.30 uur kand. T. Jakobs, Delfgauw -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. J. Bakker en
19.00uurds,I. Koster.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. R. P. van Rooyen, Houten - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. Vis, Meerkerk en 18.00 uur ds. J.
Kooien, IJsselstein - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem.
10.00 uur ds. A. M. den Boer en 14.30
uur kand. Van Boven.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. Belder en 18.00 uur ds. G. C.
Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds.
J. Willemsen - Rem. Ger. Gem. 10.00
uur ds. Oort - Herv. 'Exodus' Gem.
10.00 uur ds. V. d. Gaag, Hellevoetsluis -
CAMA Christengemeente 10.00 uur K.
van Holten.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. J. den
Hoed, Sliedrecht - Chr. Ger. Kerk 9.30
en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels -
Ger. Kerk 9.30 uur ds. L. J. Lingen en
17.00 uur ds. P. v. d. Gaag - Ger. Kerk
(Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. C. van Dijk
en 16.45 uur leesdienst.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. A. Bel
der - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
kand. Van Boven.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Lingen - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur kand. M. Diepeveen,
Stellendam en 18.00 uur ds. J. Willem
sen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J.
Vlaardingerbroek, Rotterdam en 18.00
uur ds. P. C. Koster, Scheveningen.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. P. van Duijvenboden -
Ger. Kerk 10.00 uur de heer J. Seele en
18.00 uur ds. A, S. Rienstra.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a/d IJs-
sel en 18.00 uur ds. P. Vermaat, Scheve
ningen. Woensdag 24 juli: 14.30 uur ds.
T. W. van Bennekom, Rijssen, huwe
lijksbevestiging Ronald Both en Diana
de Bonte - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs.
Ausma en 18.00 uur de heer Van Lam
balgen.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. Kooien, IJsselstein.
Deze tijd van het jaar staat in het teken
van slagen en schoolverlaten. De lege
schooltas aan een vlaggenstok is al jaren
lang een bekend symbool. Een schoolperiode
wordt afgesloten en een andere (school)tijd
staat voor de deur. Eerst de vlag uit en dan
verder op de schoolweg. 'Geslaagdis het
woord dat scholieren alom horen en zien.
Na een geslaagde afscheidsavond wordt op
de juiste manier de school verlaten: via de
voordeur.
Slagen kun je trouwens voor de meest uit
eenlopende vaardigheden. Zwemmen,
varen, braden en bakken, brommeren,
beveiligen, tuinieren, schaatsen en huis
houdelijke bezigheden. Voor bijna alles is er
een diploma of certificaat. Van sommige
Nederlanders wordt wel eens gezegd: hij of
zij heeft een koffer vol diploma 's. Een aan
tal landgenoten is in het bezit van een
beveiligingsdiploma met de aantekening:
vervoer van gediplomeerde waardepapie
ren. En dat is nodig in een tijd van diplom
afraude en andere vormen van document
vervalsing. Bewaartip voor al die bewijzen-
van-bekwaamheid: de hutkoffer die in een
verloren hoekje van de stoffige vliering
staat.
Hoe het verder moet met al die schoolverla
ters Verder leren, op naar de volgende lege
schooltas. Vakman of vakvrouw worden,
leren dus maar met inachtneming van het
volgende: Natura Artis Ma^stra, d.i. de
natuur is de leermeesteres van de kunst.
Ook van techniek en andere wetenschap,
voeg ik daar aan toe. De natuur is een
belangrijke bron van kennis. Maar er is
meer dan kennis en wetenschap, ware wijs
heid komt niet uit boeken of de natuur. In
de Bijbel staat luat het begin van alle wijs
heid is.
Danny, Sander, Tamara, Annemarie, Jas
per en alle andere schoolverlaters: gefelici
teerd en alle goeds op jullie verdere leer- en
levensweg!
OUDDORP - Zaterdag 20 juh organiseert
de Doopsgezinde Gemeente uit Ouddorp een
samenzangdienst in haar kerk aan de Dorp-
stienden 3. De avond duurt van 19;30 tot
20:30 uur. Een ieder is hartelijk welkom en
breng anderen mee!
Vorige week zaterdag was Lk in Oene op de
Veluwe. Het was een stille bedrukte zomer
dag. Stil was het ook in Oene. Hoewel een
grote schare door het dorp hep - van de
dorpskerk naar de begraafplaats buiten de
bebouwde kom - klonk geen woord. Een
enkele kuch. De schreeuw van een ekster.
Een tractor heel in de verte...
Een jonge man werd begraven. Man van zijn
vrouw. Vader van vier kinderen. Wiens
lichaam in korte tijd was afgebroken. Maar
die het leven der hoop had geleefd. De beUj-
denis van zijn leven had die morgen in de
prediking geklonken: "Christus, die Mij lief
gehad heeft en Zichzelven voor mij overge
geven heeft... Daarom was het de belijdenis
van zijn sterven geworden: en mij, hier
toe door U bereid, opnemen in Uw heerlijk
heid".
Ik kon die morgen en de dagen erna niet los
komen van de herinnering aan die andere
pelgrim uit Oene. Wiens schrijfsels altijd
weer machtige indrukken wakker roepen.
Dominee J. T. Doornenbal, overleden in
1975. Geen doorsnee dominee is hij
geweest. Voluit hervormd. Voluit gerefor
meerd van beginsel ook wel. Maar vooral
gekenmerkt door zijn bevindelijke inslag.
Overigens geheel verbonden met een fijnge
voelige band aan de natuur. En vooral met
èen sterke melancholie en weemoed. Een
pelgrim! Die hunkerde naar het volmaakte.
Omdat hij zoveel pijn had aan het onvol
maakte. Niet het minst in eigen leven. Van
wege de zonde die nog tegen zijn wil in hem
overgebleven was - die onuitroeibare
banenpolen...zoals hij ze in zijn eigen taal
aanduidde. Verknocht was hij aan het stille,
ootmoedige, bekommerde volk dat de Heere
vreesde.
Een natuurmens, dat was hij. Zijn impressies
van landschappen en zonsondergangen zijn
indrukwekkend. Daarnaast was hij ook cul-
tuurmens. Moeiteloos citeerde hij de Duitse
dichters Rilke en Heine. En een innige
vriendschap koesterde hij met Gerrit Achter
berg, "de grootste onzer dichters". Maar
door dat alles heen was hij de mens die uit
zag naar de openbaring van de heerlijkheid
van Christus. Als het onvolkomene zou zijn
opgeheven. Enkele weken geleden had mijn
nu overleden vriend me nog enkele bandjes
met preken van ds. Doomenbal toegestuurd.
Eén ervan eindigt met de woorden: "Die
heimwee hebben, komen thuis!
Vele jaren lang schreef ds. Doomenbal zijn
wekelijkse bijdragen in de Veluwse kerkbo
de. In de loop der jaren zijn vele ervan
gebundeld. Ze zijn alle bij uitgeverij De
Banier in Utrecht verschenen. Nog steeds
zijn ze te verkrijgen. Enkele jaren geleden
verscheen daarnaast een verdienstelijke bio
grafie van de hand van Jeanette Donker
steeg.
Om u een indruk van ds. Doomenbals proza
te geven, neem ik een stukje over uit het bun
del 'Gedachtenis tot zegening'. De dominee
had een weekdienst in het westen des lands
gehouden. Hier volgen zijn overpeinzingen
van die avond: "Ik moest vorige week preken
in Ridderkerk en ging niet bepaald vrolijk op
pad. Maar de tocht over de Veluwe en heel
deze avond is er één geweest om nooit meer
te vergeten, zo vol en gelukkig, dat ik geen
woorden zal kunnen vinden om er ook maar
het minste van te zeggen. Het dalende zon
licht bescheen de bossen, de aarde was licht
besneeuwd, de hemel erboven als geopend
en heel de natuur was enkel vrede. De
omtrekken van bomen en bossen waren dui
delijk afgetekend tegen dat onwerkelijke
licht en overgoten met een schoonheid die
niet meer van deze wereld leek. De weg voor
ons door de bossen leek regelrecht de hemel
in te lopen. Dan stroomt het hart vol van
het wonder, van vrede en zaligheid. En
na deze tocht de dienst in de kerk, ook goed
en stil. Er was een volk dat luisterde, dat
zonder twijfel had uitgezien en gehongerd
naar het Woord des Heeren. En dan gebeurt
het soms, tegen eigen verwachting in, dat dat
Woord mag opengaan, dat er bediening is
van Boven, altijd als een genade, want het is
nooit uit onszelf Dan is er contact met de
mensen, die je niet kent, maar waarvan je
vermoedt en weet dat er onder zijn bij wie de
snaren van het hart gaan trillen onder de
beluistering. En dan kun je jezelf kwijt en
wordt het voller. De vreugde van de reis
wordt omgezet in een dieper en inniger
vreugde doordat ze haar grondslag krijgt in
de vastigheden van het Woord des Heeren en
daarin 't uitzicht geopend wordt op de eeu
wige vreugde en vrede die het deel zal zijn
van de Kerk des Heeren in het vrederijk van
Immanuël, de Vredevorst, Die staan zal tot
een Banier der volken en Zijn rust zal heer
lijk zijn. Zelfs waar de vijand aankomt als
een storm en alle baren en golven van strijd
en bestrijding gaan over onze ziel, wordt
daar de rust geschonken als een voorsmaak,
waarin de strijd voor altijd zal zijn uitge
streden en de vrede van Sions kinderen groot
zal zijn.
Dominee Doomenbal - hij kende het heim
wee naar zijn God en Heere. En die heimwee
hebben, komen thuis. Toen. En nog!
N.a.v.: Ds. J.T. Doornenbal, Hoogten en
diepten. Gebonden. 412 pag. Prijs
€17,92. Overpeinzingen van een
pelgrim. Gebonden. 428 pag.
€17,92. Pastorale pennenvruchten.
Gebonden. 240 pag Prijs 17,02.
Reisbeschrijvingen. Gebonden. 420
pag. Prijs €22,46.
Jeanette Donkersteeg, Die heimwee
hebben komen thuis. Het leven van
ds. J.T. Doornenbal. Gebonden. Géil-
histreerd. 245 pag. Prijs €22,46.
De streek van Oene en omgeving was vorig
jaar verbonden aan andere ervaringen. Die
temeer bepaalden bij de onvolmaaktheid van
onze bedeling. Woorden als mkz-crisis en
preventieve ruimingen hebben een eigen
gevoelswaarde gekregen. Ik attendeer op het
boek dat enkele preken uit vroeger en huidi
ge tijd bundelt: 'Geen rund in de stal. Vee
ziektes in Bijbels licht'. Hartelijk aanbevo
len.
N.a.v.: Ds. J. Baruëth, ds. D.J. Budding, ds.
A. Hellenbroek, ds. C. Hogchem, ds.
B. Smijtegelt, ds. C. Sonnevelt, Geen
rund in de stal. Veeziektes in Bijbels
licht. Uitgeverij De Ramshoorn,
Goes. Geïllustreerd. Gebonden. 163
pag. Prijs 14,75.
J.M.J. Kieviet
CM
3
3
HERKINGEN - dinsdagavond 23 juU
19.30 uur ds. Beens.
Ouddorp - Onlangs verwijderde het Waterschap Goeree-
Overflakkee de twee zogenaamde chicanes uit de Hof
dijksweg. Vernielingen aan de palen en het rijden door de
bermen zorgden voor dusdanige gevaarlijke situaties dat
het Waterschap de 'snelheidbeperkers' verwijderde. Het
Waterschap zoekt nu naar alternatieve snelheidsremmers
voor de weg tussen Ouddorp en Goedereede.
De Hofdijksweg is een intensief bereden weg en vormt op een mooie
zomerdag voor veel strandbezoekers dé sluiproute om de drukte op
de N57 te ontwijken. Wijlen wethouder Visser van de gemeente Goe
dereede maakte zich al sterk voor het nemen van sneUieidsbeperken-
de maatregelen op weg. Dit met als doel de jonge fietsers te bescher
men die op weg waren naar de manege De Goede Reede of voetbal
vereniging W.F.B.
Geen "remmers" meer in de Hofdijksweg in Ouddorp.
De Hofdijksweg werd door het Waterschap ingesteld als 60-kilome-
ter zone en begin dit jaar werden de twee chicanes in het wegdek aan
gebracht. Een proef die mislukte omdat regelmatig vernielingen wer
den gepleegd; de palen werden 's nachts bijvoorbeeld omgebogen of
midden op de weg gezet. Daarbij riepen de chicanes bij verschillen
de automobilisten het Formule 1-gevoel op waardoor de snelheidsbe-
perkende werking ver te zoeken was. En zelfs de berm en fietsstrook
werden gebruikt om de chicanes te omzeilen. Het weghalen van de
chicanes betekent overigens niet dat het Waterschap de strijd opgeeft.
Binnen een jaar worden de rode fietsstroken doorgetrokken vanaf de
rotonde nabij het Shell-station in Ouddorp tot aan de molen in Goe
dereede. Daarnaast zal het Waterschap andere, betere snelheidsbe-
perkende maatregelen nemen ter bevordering van de verkeersveilig
heid op de Hofdijksweg.