EEN DILEMMA IN DE HULPVÜLENING e tï) c Ga mee strandjutten PREDIKBEURTEN 'iPiü^ii Samen zingen Ouddorpse chicanes remmen automobilisten niet i i Woord i Fietstocht Dorcas Die heimwee hebben komen thuis 24 juli: EIÜVriDEII-IIIEUWS Soeree Overf lakkee Goeree Overf lakkee Kerkdienst Ger. Gem. Wie gaat voor? De zwaarte van de beslissing W. H. Velema Zondag 21 juli 2002 Aili^^flêgf Speciaal voor de jeugd orgiani- seert Vereniging Natuurmonu menten op woensdag 24 juli om 13:00 uur een speciale strand jutmiddag. Kinderen leren op een andere manier het natuurge bied de Kwade Hoek kennen. Schelpen, standdiertjes en vogels, het komt allemaal voor op het strand. En nu kunnen kinderen en ouders dit van dichtbij ontdek ken op een speelse en informatieve manier. Trek je laarzen aan en neem eventueel je schepnetje en emmer mee. De boswachter vertrekt om 13:00 uur vanaf de parkeer plaats bij de ingang van de Kwade Hoek aan de Oostdijkseweg nabij Goedereede. In verband met de groepsgrootte is aanmel ding vooraf noodzakelijk bij VVV Ouddorp (telefoon 0187 681789). De excursie is gra tis voor leden van Natuurmonumenten en Het Zuid-Hollands Landschap, niet-leden betalen 2,25 en kinderen tot en met 0,45. Het onderwerp van vandaag komt uit de praktijk van de hulpverlening. Ik zal het geval niet tot in details schetsen. Wellicht dat sommige lezers er iets van herkeimen. Dit is niet erg. Het is echter evenmin nood zakelijk. Het geval staat immers niet op zichzelf, maar is een voorbeeld van dilem ma's waar hulpverleners voor komen te staan. Laat ik proberen het probleem te schetsen. Vanuit ons land wordt medische hulp geboden aan mensen in een moeilijke situatie ver weg. Ten dele wordt de hulp ver leend door mensen die naar dat land toe gaan; ten dele door het zenden van geld, dat voor medische doeleinden besteed wordt. De hulpbronnen zijn niet onbeperkt. Er is veel geld nodig. De hulpverlenende instantie kan niet alle nood lenigen. Er moet een keus gedaan worden. Meestal wordt die keus bepaald door te helpen wie zich het eerst aanmeldt. De hulpverlenende instantie hoeft niet zelf op zoek te gaan. De hulp-behoeven- den - met opzet gebruik ik een streepje tus sen beide woorden - melden zich zelf of worden door familie bij de hulpverlenings- post gebracht. Zo tracht men medemensen in nood te helpen. Het is een lange verbin dingslijn vanuit Nederland. Er wordt in elk geval iets gedaan. Nu komt het dilemma waarvoor de hulpver leners komen te staan. Zij krijgen te maken met een meisje dat een flink eind buiten haar woonplaats een behandeling moet onder gaan. En dat niet slecht één keer, doch drie keer per week. Haar situatie is zorgeUjk, ook omdat ze nog meer kwalen heeft dan deze ene waarvoor ze drie keer per week naar een ziekenhuis vervoerd moet worden, met alle kosten van vervoer en van de intensieve behandeling. Menselijkerwijs gesproken is er geen kans op algeheel herstel. Je kunt de behandeling typeren als verHchting van het lijden en als een voorlopige verlenging van het leven. Niemand weet voor hoe lang dit zal zijn. De ene arts schat de duur van de levensverlening langer in dan de andere. De lezer voelt wel aan waar de vraag van het ethisch dilemma naar toe gaat. Moet deze hulpverlenende instantie per week een bedrag van meer dan duizend euro voor dit meisje besteden, terwijl er in de directe omgeving nog zo veel jongeren zijn die ook dringend hulp nodig hebben. Hun vooruit zichten op herstel zijn beter. Als zij behan deld worden, kunnen ze menselijkerwijs gesproken langer mee. De lezer begrijpt: ik formuleer het probleem vanuit menselijk en medisch gezichtspunt. Wij hebben iemands leven niet in onze handen. We spreken over wat we menselijkerwijs - medischerwijs - verwachten mogen. Dan komt het probleem hierop neer: moet een meisje voor onbepaal de tijd een kostbare medische behandeling ondergaan, zonder hoop op algeheel herstel. Haar leven zal door de behandeling verlengd worden, maar niemand weet voor hoe lang. Een algehele genezing is niet te verwachten. Of moet dit bedrag (meer dan duizend euro per week) aan andere patiënten besteed wor den, die medisch gezien kans hebben op algeheel herstel? De vraag is: mag je het ene leven opofferen aan het andere, dat kans heeft op algehele verbetering. Ik weet dat men op slagvelden in de Eerste, maar ook wel in de Tweede Wereldoorlog het eerst die gewonden ging helpen, van wie men verwachtte dat ze het zouden halen. Wie ten dode opgeschreven was liet men liggen, om anderen te redden die misschien zouden overleven. Dat werd niet gedaan uit mindere waardering voor het leven van de zwaargewonden, maar uit de overweging: deze soldaat haalt het tocht niet, de ander waarschijnlijk wel. Daarom werd deze laatste het eerst geholpen. Het geval dat ik schetste is vergelijkbaar. Zonder deze kostbare behandeling zal het meisje op korte termijn sterven. Het is zeker dat andere jongeren in haar plaats geholpen kunnen worden. Mag je zeggen dat het geld dan beter besteed is? De ethische vraag is: mag je het leven van een medemens afmeten naar het geld dat een behandeling tot verlen ging kost? Dus: mag je van het ene leven zeggen: dat is - op termijn - eigenlijk niets of nauwelijks iets meer waard? Daarom besteden we ons geld aan een leven dat op de langere duur meer kans op overleven heeft? Ik vind het een afschuwelijk dilemma. Alsof je om geld een bepaald leven mag afschrij ven, terwijl je een ander leven probeert te redden. Deze ingreep kost ook veel geld, maar belooft medisch gezien - om het maar gewoon te zeggen - meer succesvol te zijn. Het meisje over wie het gaat zou kunnen vra gen: wordt het stukje leven dat mij mis schien nog wacht, opgeofferd aan het geld dat aan een ander besteed wordt? Moet ik door het missen van de kostbare behandehng dan sterven, omdat een andere betere kansen van overleven heeft? Nogmaals: een afschuwelijk dilemma. Toch moet er een beshssing genomen worden. Mijn eerste advies zou zijn: laat dit meisje aanvankelijk geholpen worden. Ze is in de 'reguliere weg' voor behandeling voorge dragen. Zet u ertoe en doe wat uw hand vindt om te doen, ook al kost dat veel geld. Wacht het verloop van de behandehng af. Wie zo te werk gaat, beweegt zich op het spoor van doorbehandelen, hoe kostbaar de behande ling ook is. Dat andere patiënten door gebrek aan geld niet behandeld kunnen worden, is verdrietig. Dit meisje mag niet in de steek gelaten wor den vanwege gebrek aan geld. Of scherper gezegd: omdat het geld beter aan een ander besteed kan worden. Laat je het meisje niet langer behandeld worden, dan schrijf je het af ter wille van een andere. Christelijke ethiek heeft deze beslissing altijd afgewe zen. Je mag het ene leven niet opofferen aan het andere; tenzij het meisje zelf voor deze weg van het offer kiest. Ik kan me voorstellen dat de vraag rijst: mogen de hulpverleners zoveel geld per week (1200 euro) voor een niet overzienba re periode aan dat meisje besteden, terwijl er meer patiënten met zicht op algeheel herstel, van dat geld behandeld zouden kunnen wor den? Ik kan me indenken dat er mensen zijn die zeggen: laten meer patiënten behandeld worden van het geld dat nu aan die ene patiënt besteed wordt. Toch ben ik aan die beslissing nog niet toe. Er kunnen zich com plicaties voordoen, waardoor medisch gezien deze behandehng nauwelijks kan op enig succes biedt. Ik formuleer het maar heel gewoon. Anderzijds zou ik zeggen: laat men goed overwegen wat men doet, voordat men aan de kostbare en in feite niet tot genezing strekkende behandehng begint. Ik acht het mogelijk dat men, gezien al de bijkomende medische en ook financiële omstandighe den, niet aan de behandeling begint. Is men er echter mee begonnen, dan zou ik niet dur ven adviseren halverwege of op welk deel van het traject ook, te stoppen - tenzij er andere complicerende factoren bij komen waardoor het hele ziektebeeld nog weer een ander aanzien vertoond -. De lezer voelt dat ik heel voorzichtig ben. Sommigen zullen zeggen: stop die kostbare behandeling en besteed het geld aan mensen die meer kans op overleven hebben. Ik volg die redenering niet. Het gaat niet maar om cijfers en geldbedragen. Het gaat om men sen. Ik vind wel dat men zich - zeker in zo'n situatie - goed moet indenken waaraan men begint. Daarbij zal het kostenplaatje een rol spelen. Het is mogelijk dat deze kleine stich ting aanklopt bij een grote landelijke stich ting. Welhcht dat deze stichting kan bij springen. Intussen blijft het probleem bestaan, want deze landelijke stichting moet toch ook gelden onttrekken aan andere pro jecten van hulpverlening. Het is een afschuwelijk dilemma waarover ik hierboven schreef. Het ging over een meisje in het buitenland. De hoop dat dit in Nederland niet voorkomt. Ik zou de lezer bij alle overwegingen op het hart willen binden de vraag; wat zoudt u zeggen als het uw eigen kind betrof? Dit artikel eindigt met een vraagteken. Het vraagteken is aan u gericht. Op woensdag 24 juh houdt de Dorcas-werk- groep Schouwen-Duiveland een fietstocht over het mooie Schouwen-Duiveland. Het is een tocht langs gezellige dijkjes, leuke dorp jes en mooie vergezichten tn het polderland schap, met als klapper pannenkoeken eten in Schuddebeurs. U kunt kiezen uit twee routes; van circa 20 kilometer en circa 35 kilometers. Startplaats is in Brouwershaven bij het parkeerterrein vlakbij de brandweergarage. Inschrijven kan van 10.00 tot 13.00 uur. Kosten zijn 2,50 euro per persoon met een gratis consumptiebon. De opbrengst van deze fietstocht is bestemd voor een project van Dorcas in Imbaba in Egypte. Hier wor den straatkinderen geholpen om zichzelf te kunnen redden in hun harde bestaan. Zij krijgen uitgebalanceerd voedsel en regelma tig medisch- en tandheelkundig onderzoek, 2x per jaar kleding en zowel moeders als kinderen wordt gezondheidsonderwijs gege ven. Voor meer informatie: 0111-417271 of 0111-641445. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuld-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187) 47 10 20 Fax (0187)48 37 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,25; contracttarieven op aanvraag sluiting stermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingsteimijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. VlUerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 8,90. Per Jaar €33,60. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00 uur kand. T. C. Zuijderdijn, Katwijk aan Zee; 11.00 en 18.30 uur kand. G. R. Mauritz, Rotterdam. Eben-Haëzer: 9.00 uur kand. G. R. Mauritz en 18.30 uur kand. T. C. Zuijderduijn - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 18.30 uur ds. A. M. den Boer (H.D.) - Ger. Kerk 9.00 en 10.30 uur ds. J. Koster en 18.30 uur ds. P. J. Bakker - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink, 11.15 uur Duitstalige dienst en 18.30 uur ds. J. Smink, wel- komsdienst. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 17.00 en 18.45uurds. C. Gielen. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. A. Brussaard, Scherpenzeel en 18.30 uur kand. T. Jakobs, Delfgauw - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. J. Bakker en 19.00uurds,I. Koster. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R. P. van Rooyen, Houten - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Vis, Meerkerk en 18.00 uur ds. J. Kooien, IJsselstein - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur ds. A. M. den Boer en 14.30 uur kand. Van Boven. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Belder en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. Oort - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. V. d. Gaag, Hellevoetsluis - CAMA Christengemeente 10.00 uur K. van Holten. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. J. den Hoed, Sliedrecht - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 9.30 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur ds. P. v. d. Gaag - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. C. van Dijk en 16.45 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. A. Bel der - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. Van Boven. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Lingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. Diepeveen, Stellendam en 18.00 uur ds. J. Willem sen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Vlaardingerbroek, Rotterdam en 18.00 uur ds. P. C. Koster, Scheveningen. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur de heer J. Seele en 18.00 uur ds. A, S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a/d IJs- sel en 18.00 uur ds. P. Vermaat, Scheve ningen. Woensdag 24 juli: 14.30 uur ds. T. W. van Bennekom, Rijssen, huwe lijksbevestiging Ronald Both en Diana de Bonte - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. Ausma en 18.00 uur de heer Van Lam balgen. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kooien, IJsselstein. Deze tijd van het jaar staat in het teken van slagen en schoolverlaten. De lege schooltas aan een vlaggenstok is al jaren lang een bekend symbool. Een schoolperiode wordt afgesloten en een andere (school)tijd staat voor de deur. Eerst de vlag uit en dan verder op de schoolweg. 'Geslaagdis het woord dat scholieren alom horen en zien. Na een geslaagde afscheidsavond wordt op de juiste manier de school verlaten: via de voordeur. Slagen kun je trouwens voor de meest uit eenlopende vaardigheden. Zwemmen, varen, braden en bakken, brommeren, beveiligen, tuinieren, schaatsen en huis houdelijke bezigheden. Voor bijna alles is er een diploma of certificaat. Van sommige Nederlanders wordt wel eens gezegd: hij of zij heeft een koffer vol diploma 's. Een aan tal landgenoten is in het bezit van een beveiligingsdiploma met de aantekening: vervoer van gediplomeerde waardepapie ren. En dat is nodig in een tijd van diplom afraude en andere vormen van document vervalsing. Bewaartip voor al die bewijzen- van-bekwaamheid: de hutkoffer die in een verloren hoekje van de stoffige vliering staat. Hoe het verder moet met al die schoolverla ters Verder leren, op naar de volgende lege schooltas. Vakman of vakvrouw worden, leren dus maar met inachtneming van het volgende: Natura Artis Ma^stra, d.i. de natuur is de leermeesteres van de kunst. Ook van techniek en andere wetenschap, voeg ik daar aan toe. De natuur is een belangrijke bron van kennis. Maar er is meer dan kennis en wetenschap, ware wijs heid komt niet uit boeken of de natuur. In de Bijbel staat luat het begin van alle wijs heid is. Danny, Sander, Tamara, Annemarie, Jas per en alle andere schoolverlaters: gefelici teerd en alle goeds op jullie verdere leer- en levensweg! OUDDORP - Zaterdag 20 juh organiseert de Doopsgezinde Gemeente uit Ouddorp een samenzangdienst in haar kerk aan de Dorp- stienden 3. De avond duurt van 19;30 tot 20:30 uur. Een ieder is hartelijk welkom en breng anderen mee! Vorige week zaterdag was Lk in Oene op de Veluwe. Het was een stille bedrukte zomer dag. Stil was het ook in Oene. Hoewel een grote schare door het dorp hep - van de dorpskerk naar de begraafplaats buiten de bebouwde kom - klonk geen woord. Een enkele kuch. De schreeuw van een ekster. Een tractor heel in de verte... Een jonge man werd begraven. Man van zijn vrouw. Vader van vier kinderen. Wiens lichaam in korte tijd was afgebroken. Maar die het leven der hoop had geleefd. De beUj- denis van zijn leven had die morgen in de prediking geklonken: "Christus, die Mij lief gehad heeft en Zichzelven voor mij overge geven heeft... Daarom was het de belijdenis van zijn sterven geworden: en mij, hier toe door U bereid, opnemen in Uw heerlijk heid". Ik kon die morgen en de dagen erna niet los komen van de herinnering aan die andere pelgrim uit Oene. Wiens schrijfsels altijd weer machtige indrukken wakker roepen. Dominee J. T. Doornenbal, overleden in 1975. Geen doorsnee dominee is hij geweest. Voluit hervormd. Voluit gerefor meerd van beginsel ook wel. Maar vooral gekenmerkt door zijn bevindelijke inslag. Overigens geheel verbonden met een fijnge voelige band aan de natuur. En vooral met èen sterke melancholie en weemoed. Een pelgrim! Die hunkerde naar het volmaakte. Omdat hij zoveel pijn had aan het onvol maakte. Niet het minst in eigen leven. Van wege de zonde die nog tegen zijn wil in hem overgebleven was - die onuitroeibare banenpolen...zoals hij ze in zijn eigen taal aanduidde. Verknocht was hij aan het stille, ootmoedige, bekommerde volk dat de Heere vreesde. Een natuurmens, dat was hij. Zijn impressies van landschappen en zonsondergangen zijn indrukwekkend. Daarnaast was hij ook cul- tuurmens. Moeiteloos citeerde hij de Duitse dichters Rilke en Heine. En een innige vriendschap koesterde hij met Gerrit Achter berg, "de grootste onzer dichters". Maar door dat alles heen was hij de mens die uit zag naar de openbaring van de heerlijkheid van Christus. Als het onvolkomene zou zijn opgeheven. Enkele weken geleden had mijn nu overleden vriend me nog enkele bandjes met preken van ds. Doomenbal toegestuurd. Eén ervan eindigt met de woorden: "Die heimwee hebben, komen thuis! Vele jaren lang schreef ds. Doomenbal zijn wekelijkse bijdragen in de Veluwse kerkbo de. In de loop der jaren zijn vele ervan gebundeld. Ze zijn alle bij uitgeverij De Banier in Utrecht verschenen. Nog steeds zijn ze te verkrijgen. Enkele jaren geleden verscheen daarnaast een verdienstelijke bio grafie van de hand van Jeanette Donker steeg. Om u een indruk van ds. Doomenbals proza te geven, neem ik een stukje over uit het bun del 'Gedachtenis tot zegening'. De dominee had een weekdienst in het westen des lands gehouden. Hier volgen zijn overpeinzingen van die avond: "Ik moest vorige week preken in Ridderkerk en ging niet bepaald vrolijk op pad. Maar de tocht over de Veluwe en heel deze avond is er één geweest om nooit meer te vergeten, zo vol en gelukkig, dat ik geen woorden zal kunnen vinden om er ook maar het minste van te zeggen. Het dalende zon licht bescheen de bossen, de aarde was licht besneeuwd, de hemel erboven als geopend en heel de natuur was enkel vrede. De omtrekken van bomen en bossen waren dui delijk afgetekend tegen dat onwerkelijke licht en overgoten met een schoonheid die niet meer van deze wereld leek. De weg voor ons door de bossen leek regelrecht de hemel in te lopen. Dan stroomt het hart vol van het wonder, van vrede en zaligheid. En na deze tocht de dienst in de kerk, ook goed en stil. Er was een volk dat luisterde, dat zonder twijfel had uitgezien en gehongerd naar het Woord des Heeren. En dan gebeurt het soms, tegen eigen verwachting in, dat dat Woord mag opengaan, dat er bediening is van Boven, altijd als een genade, want het is nooit uit onszelf Dan is er contact met de mensen, die je niet kent, maar waarvan je vermoedt en weet dat er onder zijn bij wie de snaren van het hart gaan trillen onder de beluistering. En dan kun je jezelf kwijt en wordt het voller. De vreugde van de reis wordt omgezet in een dieper en inniger vreugde doordat ze haar grondslag krijgt in de vastigheden van het Woord des Heeren en daarin 't uitzicht geopend wordt op de eeu wige vreugde en vrede die het deel zal zijn van de Kerk des Heeren in het vrederijk van Immanuël, de Vredevorst, Die staan zal tot een Banier der volken en Zijn rust zal heer lijk zijn. Zelfs waar de vijand aankomt als een storm en alle baren en golven van strijd en bestrijding gaan over onze ziel, wordt daar de rust geschonken als een voorsmaak, waarin de strijd voor altijd zal zijn uitge streden en de vrede van Sions kinderen groot zal zijn. Dominee Doomenbal - hij kende het heim wee naar zijn God en Heere. En die heimwee hebben, komen thuis. Toen. En nog! N.a.v.: Ds. J.T. Doornenbal, Hoogten en diepten. Gebonden. 412 pag. Prijs €17,92. Overpeinzingen van een pelgrim. Gebonden. 428 pag. €17,92. Pastorale pennenvruchten. Gebonden. 240 pag Prijs 17,02. Reisbeschrijvingen. Gebonden. 420 pag. Prijs €22,46. Jeanette Donkersteeg, Die heimwee hebben komen thuis. Het leven van ds. J.T. Doornenbal. Gebonden. Géil- histreerd. 245 pag. Prijs €22,46. De streek van Oene en omgeving was vorig jaar verbonden aan andere ervaringen. Die temeer bepaalden bij de onvolmaaktheid van onze bedeling. Woorden als mkz-crisis en preventieve ruimingen hebben een eigen gevoelswaarde gekregen. Ik attendeer op het boek dat enkele preken uit vroeger en huidi ge tijd bundelt: 'Geen rund in de stal. Vee ziektes in Bijbels licht'. Hartelijk aanbevo len. N.a.v.: Ds. J. Baruëth, ds. D.J. Budding, ds. A. Hellenbroek, ds. C. Hogchem, ds. B. Smijtegelt, ds. C. Sonnevelt, Geen rund in de stal. Veeziektes in Bijbels licht. Uitgeverij De Ramshoorn, Goes. Geïllustreerd. Gebonden. 163 pag. Prijs 14,75. J.M.J. Kieviet CM 3 3 HERKINGEN - dinsdagavond 23 juU 19.30 uur ds. Beens. Ouddorp - Onlangs verwijderde het Waterschap Goeree- Overflakkee de twee zogenaamde chicanes uit de Hof dijksweg. Vernielingen aan de palen en het rijden door de bermen zorgden voor dusdanige gevaarlijke situaties dat het Waterschap de 'snelheidbeperkers' verwijderde. Het Waterschap zoekt nu naar alternatieve snelheidsremmers voor de weg tussen Ouddorp en Goedereede. De Hofdijksweg is een intensief bereden weg en vormt op een mooie zomerdag voor veel strandbezoekers dé sluiproute om de drukte op de N57 te ontwijken. Wijlen wethouder Visser van de gemeente Goe dereede maakte zich al sterk voor het nemen van sneUieidsbeperken- de maatregelen op weg. Dit met als doel de jonge fietsers te bescher men die op weg waren naar de manege De Goede Reede of voetbal vereniging W.F.B. Geen "remmers" meer in de Hofdijksweg in Ouddorp. De Hofdijksweg werd door het Waterschap ingesteld als 60-kilome- ter zone en begin dit jaar werden de twee chicanes in het wegdek aan gebracht. Een proef die mislukte omdat regelmatig vernielingen wer den gepleegd; de palen werden 's nachts bijvoorbeeld omgebogen of midden op de weg gezet. Daarbij riepen de chicanes bij verschillen de automobilisten het Formule 1-gevoel op waardoor de snelheidsbe- perkende werking ver te zoeken was. En zelfs de berm en fietsstrook werden gebruikt om de chicanes te omzeilen. Het weghalen van de chicanes betekent overigens niet dat het Waterschap de strijd opgeeft. Binnen een jaar worden de rode fietsstroken doorgetrokken vanaf de rotonde nabij het Shell-station in Ouddorp tot aan de molen in Goe dereede. Daarnaast zal het Waterschap andere, betere snelheidsbe- perkende maatregelen nemen ter bevordering van de verkeersveilig heid op de Hofdijksweg.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 2