Overdenking
Rommelmarkt in Nieuwe Tonge
uit de
Heilige Schrift
JIJÖjkVENSTER
Stelle in driekamp
HET
Waar liefde woont
Fiets- en wandeltocht
Openingstijden Tliuis-
zoi^iwinlcel veranderen
Blik op kerk ^-,y
en samenleving Cj
- Aanzetten tot haat
- Botsing met grondrechten
- Hel en verdoemenis'?
üËM OP qubmsnoei
UEROvittiiLOc zomac
KAïnmmJÈ
lOtHMlSCmiK
6ELOI6HtlO OIPLOm
Dat was schrikken, toen NOVA onthulde dat
imams in hun vrijdagse preken zouden aan
zetten tot haat. Met verborgen camera's had
den journalisten samenkomsten in moskeeën
bijgewoond en daar hadden ze geregistreerd
dat er gebeden werd voor de vernietiging
van Bush en Sharon. Ook werd op grond van
de Koran verkondigd dat het moslims toege
staan is hun vrouwen te kastijden.
Een golf van verontwaardiging slos i over
het land heen en de vragen aan kamerleden
en burgemeesters waren niet van de lucht: of
dat nu allemaal zomaar kón in een derrocra-
tie, en of de regering tegen zulke uitspraken
geen maatregelen moest nemen. Erfm, er
komt naar goed Nederlands gebruik weer
een gerechtelijk vooronderzoek, en daarna
zullen we wel verder zien.
Voor wie een klein beetje op de hoogte is
van de Islam, en vooral van de harde kern
kan dit natuurlijk helemaal geen nieuws
zijn! Ondanks alle oproepen tot integratie
kan ook bij politici bekend zijn dat er in de
Islam een fanatieke stroming is, die geen
enkel belang heeft bij integratie. Juist op de
zaterdag nadat NOVA z'n onthullingen
deed, was er een congres van Turken waarop
in alle openheid werd gesteld dat men vóór
alles Turk was en bleef, en geen Nederlan
der, en dat de regels van de Islam moesten
worden opgevolgd, ook al ging dat dwars
tegen de wetten van de democratie.
We staan hier opnieuw voor het probleem
van grondrechten die met elkaar botsen.
Mag de imam in de beslotenheid van de
moskee alles zeggen met een beroep op de
vrijheid van godsdienst? Maar als hij dan in
conflict komt met de democratie? Moeten er
dan juridische maatregelen genomen wor
den?
Luisterend naar één van de vele radiorepor
tages viel het mij op dat een verslaggever
meteen de vraag stelde of, waimeer gecon
stateerd wordt dat de imams over de schreef
zijn gegaan, er dan ook niets gedaan moet
worden aan dominees die 'hel en verdoe
menis' preken. Want je naaste het oordeel
aanzeggen is natuurlijk net zo erg als in de
moskee oproepen tot haat.
Tussen haakjes: met die zog naamde 'hel en
verdoemenis-prediking' kan ik nooit zo
goed uit de vc sten. Met die term wordt dan
de prediking aan de rechterzijde van de gere
formeerde gezindte getypeerd. Ik beluister
natuurlijk ook niet alle preken. Maar of er nu
inderdaad zoveel 'hel en verdoemenis'
gepreekt wordt, waag ik te betwijfelen. Ik
vraag me zelfs af of het oordeel niet een te
geringe plaats krijgt in veler prediking. En
als het goed is wordt er niet met 'hel en ver
doemenis' gedreigd, maar wordt er verkon
digd dat mensen van de hel en de verdoe
menis verlost kurmen worden!
Afgezien daarvan, de joumahst kreeg ten
antwoord dat, ook al zou er hel en verdoe
menis gepreekt worden, er in ieder geval niet
aangezet wordt tot haat, of tot afrekening
met hen die er anders over denken. Dat is
wel een principieel verschil.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Een buurman waarschuwde, dat ik mijn
hoge brem niet mag snoeien, maar hij groeit
voor een raam en belemmert nu ons uitzicht.
Antwoord: Een bremstruik verdraagt ingrij
pende snoei slecht en kan er van afsterven.
De snoei is een uitvinding van mensen die
speciale eisen stellen bij de kweek van sier-
stniiken, vruchtbomen en dergelijke. De
brem staat nog dicht bij de natuur. U kunt
alleen de langste takken wegnemen voor
zover die uw uitzicht belemmeren en mits er
voldoende ander hout overbUjft.
In enkele schoolagenda 's zag ik de zondag
met de zaterdag aan het einde van de week
staan. In Engelse almanakken staan ze
samen als 'weekend' vermeld. Op enige
kalenders voor komend jaar prijkt ook de
zondag achteraan. Die hoort hier toch
bovenaan in de week thuis?
Antwoord: Tientallen jaren geleden zijn er
al kalenders uitgegeven waarop de zondag
met de zaterdag achteraan stond en dat heeft
in ons land vaak geleid tot een storm van
protesten van christeUjke zijde. Een aantal
particuliere uitgevers van almanakken of
schoolagenda's redeneert namelijk, dat voor
de zakenlui, kantoorpersoneel en schoolkin
deren de werkweek op maandag begint en
dat de beide rustdagen voor hen bij elkaar
horen. Zoals men in Engeland de zondag
met de (reeds eerder) vrije zaterdag als
'weekend' (eind van de week) beschouwt.
Maar daar aan de overzijde van de haringvij-
ver heeft Hendrik de Achtste zich al vroeg
losgemaakt van Rome, zodat de zelfstandig
geworden Anglicaanse kerk de leer van
Rome niet zo precies heeft gehandhaafd.
Bovendien heeft de kerk er niet zo'n sterke
greep gehad op het openbare leven als bij
ons. Weliswaar hebben de Joden hun sabbat
(rust) gesteld op de laatste dag van de week
(eigenlijk van vrijdagavond tot zaterdag
avond), omdat God de wereld schiep in zes
dagen en de zevende dag rustte (Genesis 2:2
en Exodus 20: 8-11), maar Rome heüigde
aan het begin van onze jaartelling de eerste
dag van de week, omdat de Here Jezus op
een zondag na de kruisiging was opgestaan
en deze wederopstanding van de beginne af
een centrale plaats heeft ingenomen in de
prediking en in het geloof van zijn discipelen
en hun aanhangers. De eerste christenen
hielden derhalve gehjk Paulus (zie Hande
lingen 20:7) op die 'Dag des Heeren' gods
dienstoefeningen ter ere van Jezus en
besteedden dan gelijk speciale aandacht aan
de behoeftige medechristenen (Kor. 16:2).
In onze christelijke jaartelling is dus de zon
dag vooraan in eUce week geplaatst. En
omdat onze jaartelling van oudsher een
internationaal erkende en wetteUjk aanvaar
de instelling is, zoals onze christelijke feest
dagen dat ook zijn, kan een drukker van
kalenders daar niets aan veranderen.
Op welke manier kun je een kalanchoë
opnieuw in bloei krijgen?
Zaterdag 8 juni is de Stelle afgereisd
naar Oud-Beierland. Ze begonnen
met de estafette 4x50 meter vrijeslag.
Voor de Stelle zwommen Marianne
Plas, Suzanne Hessel, Marjolijn Ale-
man en Wendy Kriek, de Stelle werd
gediskwaUficeerd omdat er een te jon
ge deelnemer bij was. Daarna kwam
voor de jongens dezelfde estafette met
Arjan Witte, Don Schavemaker,
Jeroen Aleman en Wijnand de Ronde
zij werden tweede van de twee.
Bij het eerste programmanummer was het
al meteen raak bij de jongens 92 en later op
de 25 meter rugslag werd Pieter Hoekman
3e. Op diezelfde afstand werd bij de meis
jes Cynthia Nagtegaal 6e. Suzanne Hessel
zette bij het volgende programmanummer
50 meter rugslag meisjes 90 en later een
nieuw PR neer. Ook Marianne Plas zette
een nieuw PR neer. Wendy Kriek zette een
tijd neer van 39.25 en behaalde daarmee de
derde plaats. Bij de jongens zwom Coen
Bolle met een tijd van 42.48 naar de derde
plaats. Don Schavemaker werd op deze
afstand 5e en Bart Tennissen werd 6e. Mar-
joUjn Aleman zwom op de 100 meter vrij
eslag meisjes 88 en later naar de zesde
plaats. Op diezelfde afstand voor de jon
gens zette Wijnand de Ronde een nieuw PR
neer en had daar gelijk de derde plaats mee.
Jeroen Aleman moest dezelfde afstand. Bij
de start leek het goed te gaan maar zijn bril
letje schoot af (dat gebeurt wel meer); daar
was hij niet echt blij mee, dus smeet hij het
brilletje vanuit het water de kant op. De
Stelle moest 1 programmanummer wach
ten voordat ze weer aan de beurt waren.
Arjan Witte zwom op de 100 meter vrij
eslag jongens 86 en later naar de tweede
plaats. Hij verbeterde zijn PR met maar
liefst 7 seconden. Bij het volgende pro
grammanummer 25 meter vlinderslag jon
gens 92 en later zwom Pieter Hoekman
naar een 5e plaats. Cynthia zwom op
dezelfde afstand naar de 7e plaats. Suzanne
Hessel zwom bij de meisjes 90 en later op
de 50 meter vlinderslag naar een 12e plaats.
Mariaime Plas zwom naar een derde plaats.
Wendy Kriek zwom met een tijd van 40.42
naar de eerste plaats. Bij de jongens op
deze afstand werd Don Schavemaker 8e
Coen Bolle werd 10e en Bart Tennissen
werd 12e. Bij het volgende programma
nummer 100 meter vlinderslag meisjes 88
en later zwom Marjolijn Aleman met
2.14.64 naar de 6e plaats. Bij de jongens op
die afstand werd Wijnand de Ronde Ie en
Antwoord: Op de manier die geldt voor bij
na alle bloeiende planten: de uitgebloeide
bloempjes direp,! afplukken en de plant in de
zomer regelmatig gieten en met mate bemes
ten. Vcmaf half oktober niet meer mesten en
zuinig gieten. Na half februari weer het
zomerpatroon volgen. Zonodig verpotten.
Bij een soort die aan de bladranden broed
plantjes vormt, is het aantrekkelijk te probe
ren deze te laten wortelen. In het voorjaar
lukt dat wel.
Om het velletje van een tomaat af te halen
dompel ik de tomaat even in kokend water.
Gaan er hiermee geen vitaminen verloren?
Antwoord: Door lang koken gaan vitami
nen verloren, bij een korte onderdompeling
is daar geen sprake van omdat het binnenste
van de tomaat nauwelijks verwarmd wordt.
In 1977 heb ik mijn diploma bejaardenhelp
ster behaald bij de Ned. Federatie bejaar
denbeleid. Is dit diploma eigenlijk nog wel
geldig?
Antwoord: Soms hebben diploma's een
beperkte geldigheidsduur. De door u
genoemde federatie bestaat niet meer zodat
we niet hebben kunnen nagaan of daar hier
sprake van is. Uw diploma is echter eigenlijk
nog niet zo heel lang geleden afgegeven, het
is naar alle waarschijnlijkheid nog steeds
geldig. Wel is het zo dat vakkennis vaakyer-
oudert zodat men bij een sollicitatie eventu
eel van u kan verlangen om een bijscho
lingscursus te volgen.
"....de liefde zoekt zichzelven
met..."(l Corinthe 13:5, midden)
Liefde is een woord dat veel klinkt. Ja, over
Hef de kun je veel horen. Die wordt bezongen
in allerlei liedjes. Maar gelukkig hoeven we
het daar niet mee te doen. Want meer als een
"wee" gevoel levert het lüet op.
De Bijbel spreekt er oneindig veel diepgaan
der over. Dat vraagt vanuit de tekst de aan
dacht.
Het is midden in het spreken over geestelij
ke gaven, dat Paulus spreekt over de liefde.
Als in een lofzang. Waarom? Zonder üefde
is het spreken in andere talen onzuiver. Zon
der de liefde is geloof zonder warmte. En is
opoffering van jezelf, al zou je je leven
geven om verbrand te worden, zinloos. De
liefde zet als het ware een stempel op al het
andere wat er is in het leven met God, zodat
het echt geldig is. Zodat zichtbaar mag wor
den dat Gods Geest aan het werk is. Het
wordt in Gods Woord wel "een vrucht van
de Geest" genoemd
En als een heel centraal keimierk van de Uef-
de komt naar voren: "Zij zoekt zichzelf
niet!"
Dat bUjkt ook al uit de voorbeelden: Ze
héérst niet, dat is hoogmoedig, maar ver
draagt. Ze is lüet bUj over de zonde, die haat
ze, maar ze verheugt zich over de waarheid.
Geduld hoort bij haar, maar jaloezie niet.
Trouw wel, maar lichtvaardigheid niet. Ze is
gericht op de ander!
Is zij ons levensketmierk, deze Hefde?
Dan houd je niet van roddel. En als het zo is,
dat je het ergens hartgrondig mee oneens
bent, dat vinden we bij Paulus soms ook, dan
doet het je zeer, en meet je het zeker niet
breed uit om die ander te kijk te stellen.
Een andere kant aan deze liefde: Een beker
koud water geven hoort er bij. Om dienstbaar
te zijn, daarvoor ben je dan niet te groot.
Liefde denkt ook geen kwaad. Dat betekent:
Ze beraamt geen boos plan.
Maar bitterheid en boosheid, haat en nijd,
nee, dat zijn geen vruchten van deze liefde.
Er zijn voorbeelden van het ontbreken van
deze hefde in de Bijbel.
Denk eens aan de jonge man, zo rijk, en vol
goede daden. Maar.... hij zocht zichzelf, zijn
bezit was hem meer waard dan het volgen
van de Heere. Ook in gelijkenissen maakt de
Heiland het duideUjk. Denk eens aan die
ander, voorin de tempel. Hij dacht dat hij bij
God wel in hoog aanzien zou staan, veel
beter dan allerlei anderen was hij. Maar was
hij vol hefde, vond hij het echt erg, dat van
die anderen...? En dan die jongen. Wat had
hij zijn vader trouw gediend!
En toch.... in zijn hart altijd een slaaf, geen
üefde als bij een zoon...
Er zijn ook voorbeelden van het aanwezig
zijn, van het werkzaam zijn van deze liefde.
Ik wijs u op Mozes, veel gesmaad, maar bid
dend voor zijn volk. En vergeet David niet,
toen hij Mefiboseth aan zijn tafel nodigde.
Daar zat liefde achter. Een voorbeeld uit één
van de gelijkenissen is de barmhartige Sama
ritaan. Hij zocht zichzelf niet, nee, de gewon
de Joodse man mocht op zijn rijdier. Hij liep
er zelf naast, dat was voor hem zelf onge-
makkeUjk. Die ander, nog wel behorend tot
een volk waarmee de Samaritanen niet goed
waren, mocht op zijn kosten zorg krijgen. Zo
lang nog wel als het nodig was!
De hefde zoekt zichzelf niet, maar ze zoekt de
eer van God, en het welzijn van de ander wel!
Zowel van mensen in bijvoorbeeld Roe
menië, Malawi, Amsterdam en Nepal, als
van de buren... Het welzijn van mensen die je
graag mag, en ook van die mensen die je niet
zo liggen.
Dat kost zelfverloochening. Het is dan ook in
deze liefde niet geven en nemen, maar geven
en verdragen. En al mag je soms ook nu al
dankbaarheid ontvangen, liefde is niet: groe
ten om gegroet te worden!
Paulus onderstreept het belang van deze lief
de. Zonder dat stempel, geldt al het andere
niet. Noem het maar een watermerk van echt
heid. Het zegt: Hier werkt Gods Geest!
En deze liefde duurt tot in eeuwigheid.
Waar deze liefde ontbreekt, woont God niet.
Waar deze liefde woont, heeft bekering
plaats gehad.
Want hoe zijn mensen zonder genade?
"Zoekers van zichzelf!"
"Zoekers van ijdele eer, elkander tergend, en
elkander benijdend."
Is dat bij ons anders geworden? Is er -en dat
is dan een voortdurende strijd- liefde tot God
en de naaste in onze harten komen wonen?
Dat blijkt dan uit de praktijk.
En ook uit dit: Dan weten we van de bron
van liefde.
Het is niet vanuit een algemeen gevoel van
uit je geweten. Of vanuit een medeUjden
zoals dat ook wel in de wereld voorkomt. Het
wordt gevoed vanuit de ervaring dat God in
Christus aan Zijn liefde deel gaf.
Zoals Paulus zegt:
"Ik leef, maar niet meer ik,
Christus leeft in mij.
Die mij liefgehad heeft en Zichzelf voor mij
overgegeven heeft!"
Zijn zelfverloochening is Paulus' behoud. En
Zijn liefde, door de Heiüge Geest uitgestort
in het hart, maakt werkzaam ten dienste van
anderen.
Het ware leven, lieven, loven is daar waar
men Jezus ziet!
Straks zonder strijd en volmaakt!
Meer dan in de lente op aarde zal dan alles
volkomen door de vrede bloeien!
A. van Wijk
Jeroen Aleman werd 5e. Bij de jongens 86
en later op de 100 meter vlinderslag werd
Arjan Witte met een tijd van 1.32.70 derde.
Aan het eind was de 4x50 meter wisselslag
estafette aan de beurt. De meisjes werden
weer gediskwalificeerd om de zelfde reden
als bij de eerste estafette. De jongens wer
den ook gediskwalificeerd omdat bij de
schoolslag met een hand was aangetikt.
Maar tijdens deze wedstrijd heeft 'de Stel
le' 2 gouden, 1 zilveren en 5 bronzen
medailles gewonnen, en dat allemaal met
maar 12 mensen!
Op 13 juU vindt er bij Manege 'Stal de Poor-
te' in Dirksland een groot evenement plaats.
t^pok Roparunhospice Calando zal hierbij
betrokken zijn en organiseert op die dag een
fiets/wandeltocht. Voor wandelaars, die aan
de Omloop van Flakkee meedoen een goede
gelegenheid voor een extra oefening. Voor
fietsers is het een gezellig en sportief uitje.
Er is een leuke route uitgezet van 25 kilome
ter. Onderweg zijn diverse stopplaatsen
gecreëerd voor een natje en een droogje.
Wel dient men zelf voor een lunchpakket te
zorgen. Bij mooi weer is er volop gelegen
heid om onderweg te picknicken. Er wordt
twee euro inschrijfgeld per volwassene
gevraagd; kinderen betalen niets. Daarbij
maken deelnemers kans op een mand vol
met boodschappen, beschikbaar gesteld
door de ClOOO uit Dirksland. Inschrijven
kan bij de stand van Calando aan de ingang
van de manege tussen 10.00 en 12.00 uur.
De routebeschrijvmg wordt bij de inschrij
ving verstrekt. De opbrengst is bestemd voor
Calando.
Met ingang van 1 juli zijn de openingstijden
van de Thuiszorgwinkel in Spijkenisse ver
anderd. Van maandag tot vrijdag is de win
kel geopend tussen 08:30 en 16:00 uur. Op
zaterdag blijft de winkel dicht. De depen
dances van de Thuiszorgwinkel in Helle-
voetsluis en Oud-Beijerland zijn onlangs
gesloten.
Vorig jaar 'n groot succes: skelterpulling.
NIEUWE TONGE - Zaterdag 29 juni
vindt de traditionele rommelmarkt in
en rondom het Hervormd Centrum
Elim aan de Zuiddijk te Nieuwe Ton
ge plaats. Veel mensen weten de weg te
vinden naar de gezellige jaarmarkt.
Dit jaar zijn er nog veel meer oude
spulletjes zoals antiek, tweedehands
boeken, meubels en speelgoed te koop
als in eerdere jaren.
De rommelmarkt begint om 09.30 uur en
eindigt rond 15.00 uur met aansluitend de
prijsuitreiking. Wat is er allemaal te doen?
Na het succes van vorig j aar ook nu weer een
spectaculaire wedstrijd skelterpulling. Het is
de bedoeling dat een skelter met sleepkar,
voorzien van gewichten, zo ver en zo snel
mogelijk verplaatst wordt. Er zijn acht
gewichtscategorieën, te beginnen bij de
categorie tot 25 kg en het eindigt bij 70+.
Wie vorig jaar meegedaan heeft weet dat er
per categorie een mooie prijsbeker te winnen
is. Deze wedstrijd begint om 09.30 uur en
loopt de hele dag door, je kunt zo vaak mee
doen als je wilt. Ook zijn er dit jaar weer vele
leuke eigengemaakte spullen te koop zoals
handwerken, beschilderde klompen, zelfge
maakte kaarten, creatieve tuinartikelen etc.
Nieuw dit jaar is een schiettent voor jong en
oud waarbij onder andere een mooie Makita
accuboormachine te winnen is. Ook zullen
er demonstraties glas graveren plaats vin
den. Zelfs uw haar laten knippen kan in
Nieuwe Tonge. De gehele dag zijn twee kap
sters aanwezig om het haar van jong en oud
tegen een aantrekkelijk tarief te knippen.
Voor de liefhebbers bestaat de mogelijkheid
een partijtje simultaan te dammen tegen
enkele geroutineerde dammers. Voor de
jeugd is er een leuke spellenhoek ingericht;
je kunt er spijker slaan, lolly raden en nog
veel meer. Voor de lekkere trek kan men ook
terecht op de rommelmarkt want er worden
ter plekke Oudhollandse wafels en pannen
koeken gebakken, er zijn snacks, patat, ijs,
koffie en hmonade en niet te vergeten Fl^-
keese kruudplaetjes en Hollandse Nieuwe.
De opbrengst van de rommelmarkt is voor
de restauratie van de goten van de Hervorm
de Kerk in Nieuwe Tonge.
-48-
Hij vindt altijd een gastvrij onthaal bij Nel en Krijntje
en het is Sjaak nooit teveel om met hem op stap te
gaan. Zo laat kan hij niet thuiskomen, zijn vrouw zit
hoopvol te wachten. "Heb je hem gevonden?" Maar tot
nu toe heeft hij haar steeds moeten teleurstellen. Het is
om moedeloos te worden. Ook vanmiddag zijn ze niets
opgeschoten. De Satanskerk! Hij gruwt ervan. Zou
zijn jongen daar werkelijk terecht zijn gekomen?
"Stel dat je hem daar ziet", zegt hij plotseling, "wat
dan? Je hebt zelf iets ondervonden Krijntje van die
duivelse macht en je was niet eens in de kerk, je stond
op een afstandje te kijken. Trouwens, kom je als bui
tenstaander daar biimen?"
"Dat is niet zo moeilijk meneer Van Wingerden", zegt
Sjaak. "Ze wekken je op hun diensten te bezoeken. Je
doet een goede keus als je hun kerk binnengaat. Nee,
dat is het probleem niet. Maar ik ben het met juffrouw
Vink eens. Mag je het doen, al is het om te weten te
komen of Henk aan hun godsdienstoefeningen deel
neemt? Voor je het weet, zitje in Satans net gevangen
en wat dan? Ik wil wel met Kees een kijkje gaan
nemen, maar ik ga voor geen goud die kerk binnen. Als
we ons allebei op verschillende punten opstellen en
Henk zou bij die kerkgangers zijn, zullen wè hem
zeker niet missen. Maar daar zijn we er niet mee. Al is
die kerel dood en Henk dus niet meer onder zijn
invloed, de duivel is er ook nog en zeker op die plaats."
Ze praten nog wat na over het wel of niet gaan en wat
er gedaan moet worden als zou bUjken dat Henk hd is
van die kerk. Meneer Van Wingerden kijkt het eerst op
de klok. "Ik ga", kondigt hij aan, "als het meezit kan ik
om negen uur thuis zijn. Hartelijk dank weer voor
alles."
"Niet meer over praten Cor", wuift Nel zijn bedankje
weg. "Groeten aan Ank en een kusje voor Ineke."
"Houd je hersens bij het verkeer", kan Krijntje niet
nalaten te zeggen, "je kunt jezelf niet bewaren, maar
als je als het ware gedachteloos achter het smur gaat
zitten is dat zonde tegen het zesde gebod. Wel thuis
hoor", voegt ze er hartehjk aan toe.
Als meneer Van Wingerden is weggereden, maakt ook
Kees aanstalten om op te stappen. "Over een half uur
tje begint mijn dienst mensen. Als jullie straks fijn op
één oor liggen, rijd ik m'n rondjes. Stel je toch eens
voor dat ik Henk tegenkwam. Ik sleurde hem één,
twee, drie de auto in en reed hem regelrecht naar huis."
Hij grinnikt even. "Als het zo eenvoudig was. Ga je
gelijk mee Sjaak? Ik ben ook op de fiets."
Als Nel, die hen heeft uitgelaten weer de kamer bin
nenkomt, zit Krijntje met de geopende Bijbel voor
zich. "Ik lees de geschiedenis van Legio nog eens. De
Heere Jezus is immers nog Dezelfde. We moeten de
moed niet laten zakken. Al kunnen wij Henk niet vin
den. Hij weet waar hij is, al zat hij op het ogenblik aan
het andere eind van de wereld."
Nel diept een dropje op uit haar onafscheidelijke tas.
Al zuigend en kauwend kijkt ze haar vriendin peinzend
aan.
"Het andere eind van de wereld", zegt ze plotseUng.
"Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Dat we daar
niet eerder aan gedacht hebben. Het bestaat immers
niet dat hij al die weken onvindbaar is. Niet alleen de
politie hier weet van hem af, zijn signalement is in het
hele land verspreid. Sjaak is een eerste klas speurder en
de jongelui in dat kraakpand vertrouwen hem volko
men en zullen hem zeker een tip geven, als ze iets van
Henk weten. Niemand heeft hem na de dood van die
vent meer gezien. Ook in dat café in de Torensteeg
niet. Hoewel ze daar natuurlijk wel niet het achterste
van hun tong laten zien. Weet je wat ik denk? Dat hij
de grens over is." Krijntje legt de Bijbel weer op zijn
plaats en schenkt zich nog een kopje koffie in. "Jij
ook?" Maar Nel houdt het bij een dropje. "Ik ga nog
wat administratie doen, daar is op het buro weinig van
gekomen en ik moet m'n baby's en m'n bejaardenbe
zoekjes van de vorige maand nog inschrijven."
"Dan pen ik een briefje aan Janus", zegt haar vriendin.
En dan wordt het stil in de kamer, de statige friese
staartklok onderstreept met zijn rustige tik die stilte
nog eens, het lichtje onder de koffiepot flakkert zacht
en terwijl Nel haar baby's inschrijft en de bejaarden-
bezoeken aantekent, leest Krijntje Janus' laatste brief
je nog eens.
"Ik ben nog goed gezond en hoop van u hetzelfde. Sjef-
fie is dood. Dat vin ik erg want hij was mijn vriend. Ik
woon allenig in de wagen, daar is niks an, maar ik mot
geen andere maat meer. U boekie van Johannes hep ik
uit. Sommige verbale vin ik erreg mooi, die hep ik wel
drie keer geleze. Dat van die goede herder met zen
schape is erreg mooi. Maar waarom heb ie zen eige an
dat kruis late spijkere, dat was toch nie nodig. Ik
begrijp nie dat ie er nie afkwam, dat had hij best kun
ne doen, dat zee hij toch zellef. Ik wou het boekie weg-
gooie maar dat gong niet, waarom weet ik nie. Nou leg
het in men kast. As ik een snertbui hep pak ik het wel
eens. Maar (en dat zal u wel erreg vinde) de fles hellept
beter. Ontvang de hartelijke groete van u toegenege
Janus. O ja, ik wil vrage hep u al wat van Henk
gehoord? Die vent is gelukkig dood, daar benne me
mooi vanaf vin u niet. Nou zal Henk ook wel te voor
schijn komme."
Met een gUmlach legt Krijntje Janus' ontboezemingen
neer. Wat hij denkt, zegt hij zonder omhaal van woor
den, hij speek geen verstoppertje. Zoals hij is zo komt
hij. Na een korte aarzeling begint ze te schrijven. Het
wordt een lange brief. Op kinderlijke wijze legt ze hem
uit waarom de Heere Jezus niet van het kruis afkwam.
Ze vertelt hem in eenvoudige woorden over de val in
het Paradijs en dat God het offer van Zijn Zoon op Gol
gotha heeft aangenomen en dat alleen daarom zondige
mensen, grote en kleine, rijke en arme mensen bij Hem
in de hemel mogen en kunnen komen. Als ze de brief
wegbrengt, aarzelt ze even voor ze hem in de bus gooit.
Heeft ze hem wel duidelijk genoeg geschreven, hij is
zo'n eenvoudige ziel. Met een plofje valt de briefin de
brievenbus. "Lichting 1 is geschied" staat erop. Terug
naar huis ziet ze in gedachten de lange reis die de brief
zal maken. Door België, dwars door Frankrijk, naar
Marseille. Daar staat de wagen van Janus, temidden
van de andere. Daar houdt de kermis grote schoon
maak. Janus schreef het in één van zijn brieven. "We
houwe schoonmaak hier in Zuid-Frankrijk. Alles mot
nagezien worde, de wagens krijge een extra verfje, alle
dingen die we gebruike op de kerremis worde nageke-
ke en as het nodig is opgeknapt of vernieuwt. As het
weer voorjaar word komme we weer naar Nederland.
Ik kom netuurlijk bij u an, daar ken u van op an."
Ja, Janus is trouw in z'n correspondentie, trouw en eer
lijk. Als ze weer naar huis loopt, komt die ene regel
weer in haar gedachten, die eerlijke bekentenis: "Ik
wou het boekie weggooie maar dat gong nie." Wie
weet waar de Heere 'het boekie' nog voor wil gebrui
ken. Hij bekeert toch door Zijn Woord en Geest.
Door de havenbuurt van Marseille loopt een groepje
zeelui. Ze hebben een avond vrij en zijn van plan de
bloemetjes eens flink buiten te zetten. Hun schip, de
'Wima' een middelgrote coaster, heeft een lading hout
gelost en vertrekt morgenmiddag weer met zuidvruch
ten en wijn naar Kaïro. Jaap, de scheepstimmerman
heeft het programma vastgesteld.
(wordt vervolgd)