Overdenking Rommelmarkt in Nieuwe Tonge uit de Heilige Schrift JIJÖjkVENSTER Stelle in driekamp HET Waar liefde woont Fiets- en wandeltocht Openingstijden Tliuis- zoi^iwinlcel veranderen Blik op kerk ^-,y en samenleving Cj - Aanzetten tot haat - Botsing met grondrechten - Hel en verdoemenis'? üËM OP qubmsnoei UEROvittiiLOc zomac KAïnmmJÈ lOtHMlSCmiK 6ELOI6HtlO OIPLOm Dat was schrikken, toen NOVA onthulde dat imams in hun vrijdagse preken zouden aan zetten tot haat. Met verborgen camera's had den journalisten samenkomsten in moskeeën bijgewoond en daar hadden ze geregistreerd dat er gebeden werd voor de vernietiging van Bush en Sharon. Ook werd op grond van de Koran verkondigd dat het moslims toege staan is hun vrouwen te kastijden. Een golf van verontwaardiging slos i over het land heen en de vragen aan kamerleden en burgemeesters waren niet van de lucht: of dat nu allemaal zomaar kón in een derrocra- tie, en of de regering tegen zulke uitspraken geen maatregelen moest nemen. Erfm, er komt naar goed Nederlands gebruik weer een gerechtelijk vooronderzoek, en daarna zullen we wel verder zien. Voor wie een klein beetje op de hoogte is van de Islam, en vooral van de harde kern kan dit natuurlijk helemaal geen nieuws zijn! Ondanks alle oproepen tot integratie kan ook bij politici bekend zijn dat er in de Islam een fanatieke stroming is, die geen enkel belang heeft bij integratie. Juist op de zaterdag nadat NOVA z'n onthullingen deed, was er een congres van Turken waarop in alle openheid werd gesteld dat men vóór alles Turk was en bleef, en geen Nederlan der, en dat de regels van de Islam moesten worden opgevolgd, ook al ging dat dwars tegen de wetten van de democratie. We staan hier opnieuw voor het probleem van grondrechten die met elkaar botsen. Mag de imam in de beslotenheid van de moskee alles zeggen met een beroep op de vrijheid van godsdienst? Maar als hij dan in conflict komt met de democratie? Moeten er dan juridische maatregelen genomen wor den? Luisterend naar één van de vele radiorepor tages viel het mij op dat een verslaggever meteen de vraag stelde of, waimeer gecon stateerd wordt dat de imams over de schreef zijn gegaan, er dan ook niets gedaan moet worden aan dominees die 'hel en verdoe menis' preken. Want je naaste het oordeel aanzeggen is natuurlijk net zo erg als in de moskee oproepen tot haat. Tussen haakjes: met die zog naamde 'hel en verdoemenis-prediking' kan ik nooit zo goed uit de vc sten. Met die term wordt dan de prediking aan de rechterzijde van de gere formeerde gezindte getypeerd. Ik beluister natuurlijk ook niet alle preken. Maar of er nu inderdaad zoveel 'hel en verdoemenis' gepreekt wordt, waag ik te betwijfelen. Ik vraag me zelfs af of het oordeel niet een te geringe plaats krijgt in veler prediking. En als het goed is wordt er niet met 'hel en ver doemenis' gedreigd, maar wordt er verkon digd dat mensen van de hel en de verdoe menis verlost kurmen worden! Afgezien daarvan, de joumahst kreeg ten antwoord dat, ook al zou er hel en verdoe menis gepreekt worden, er in ieder geval niet aangezet wordt tot haat, of tot afrekening met hen die er anders over denken. Dat is wel een principieel verschil. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Een buurman waarschuwde, dat ik mijn hoge brem niet mag snoeien, maar hij groeit voor een raam en belemmert nu ons uitzicht. Antwoord: Een bremstruik verdraagt ingrij pende snoei slecht en kan er van afsterven. De snoei is een uitvinding van mensen die speciale eisen stellen bij de kweek van sier- stniiken, vruchtbomen en dergelijke. De brem staat nog dicht bij de natuur. U kunt alleen de langste takken wegnemen voor zover die uw uitzicht belemmeren en mits er voldoende ander hout overbUjft. In enkele schoolagenda 's zag ik de zondag met de zaterdag aan het einde van de week staan. In Engelse almanakken staan ze samen als 'weekend' vermeld. Op enige kalenders voor komend jaar prijkt ook de zondag achteraan. Die hoort hier toch bovenaan in de week thuis? Antwoord: Tientallen jaren geleden zijn er al kalenders uitgegeven waarop de zondag met de zaterdag achteraan stond en dat heeft in ons land vaak geleid tot een storm van protesten van christeUjke zijde. Een aantal particuliere uitgevers van almanakken of schoolagenda's redeneert namelijk, dat voor de zakenlui, kantoorpersoneel en schoolkin deren de werkweek op maandag begint en dat de beide rustdagen voor hen bij elkaar horen. Zoals men in Engeland de zondag met de (reeds eerder) vrije zaterdag als 'weekend' (eind van de week) beschouwt. Maar daar aan de overzijde van de haringvij- ver heeft Hendrik de Achtste zich al vroeg losgemaakt van Rome, zodat de zelfstandig geworden Anglicaanse kerk de leer van Rome niet zo precies heeft gehandhaafd. Bovendien heeft de kerk er niet zo'n sterke greep gehad op het openbare leven als bij ons. Weliswaar hebben de Joden hun sabbat (rust) gesteld op de laatste dag van de week (eigenlijk van vrijdagavond tot zaterdag avond), omdat God de wereld schiep in zes dagen en de zevende dag rustte (Genesis 2:2 en Exodus 20: 8-11), maar Rome heüigde aan het begin van onze jaartelling de eerste dag van de week, omdat de Here Jezus op een zondag na de kruisiging was opgestaan en deze wederopstanding van de beginne af een centrale plaats heeft ingenomen in de prediking en in het geloof van zijn discipelen en hun aanhangers. De eerste christenen hielden derhalve gehjk Paulus (zie Hande lingen 20:7) op die 'Dag des Heeren' gods dienstoefeningen ter ere van Jezus en besteedden dan gelijk speciale aandacht aan de behoeftige medechristenen (Kor. 16:2). In onze christelijke jaartelling is dus de zon dag vooraan in eUce week geplaatst. En omdat onze jaartelling van oudsher een internationaal erkende en wetteUjk aanvaar de instelling is, zoals onze christelijke feest dagen dat ook zijn, kan een drukker van kalenders daar niets aan veranderen. Op welke manier kun je een kalanchoë opnieuw in bloei krijgen? Zaterdag 8 juni is de Stelle afgereisd naar Oud-Beierland. Ze begonnen met de estafette 4x50 meter vrijeslag. Voor de Stelle zwommen Marianne Plas, Suzanne Hessel, Marjolijn Ale- man en Wendy Kriek, de Stelle werd gediskwaUficeerd omdat er een te jon ge deelnemer bij was. Daarna kwam voor de jongens dezelfde estafette met Arjan Witte, Don Schavemaker, Jeroen Aleman en Wijnand de Ronde zij werden tweede van de twee. Bij het eerste programmanummer was het al meteen raak bij de jongens 92 en later op de 25 meter rugslag werd Pieter Hoekman 3e. Op diezelfde afstand werd bij de meis jes Cynthia Nagtegaal 6e. Suzanne Hessel zette bij het volgende programmanummer 50 meter rugslag meisjes 90 en later een nieuw PR neer. Ook Marianne Plas zette een nieuw PR neer. Wendy Kriek zette een tijd neer van 39.25 en behaalde daarmee de derde plaats. Bij de jongens zwom Coen Bolle met een tijd van 42.48 naar de derde plaats. Don Schavemaker werd op deze afstand 5e en Bart Tennissen werd 6e. Mar- joUjn Aleman zwom op de 100 meter vrij eslag meisjes 88 en later naar de zesde plaats. Op diezelfde afstand voor de jon gens zette Wijnand de Ronde een nieuw PR neer en had daar gelijk de derde plaats mee. Jeroen Aleman moest dezelfde afstand. Bij de start leek het goed te gaan maar zijn bril letje schoot af (dat gebeurt wel meer); daar was hij niet echt blij mee, dus smeet hij het brilletje vanuit het water de kant op. De Stelle moest 1 programmanummer wach ten voordat ze weer aan de beurt waren. Arjan Witte zwom op de 100 meter vrij eslag jongens 86 en later naar de tweede plaats. Hij verbeterde zijn PR met maar liefst 7 seconden. Bij het volgende pro grammanummer 25 meter vlinderslag jon gens 92 en later zwom Pieter Hoekman naar een 5e plaats. Cynthia zwom op dezelfde afstand naar de 7e plaats. Suzanne Hessel zwom bij de meisjes 90 en later op de 50 meter vlinderslag naar een 12e plaats. Mariaime Plas zwom naar een derde plaats. Wendy Kriek zwom met een tijd van 40.42 naar de eerste plaats. Bij de jongens op deze afstand werd Don Schavemaker 8e Coen Bolle werd 10e en Bart Tennissen werd 12e. Bij het volgende programma nummer 100 meter vlinderslag meisjes 88 en later zwom Marjolijn Aleman met 2.14.64 naar de 6e plaats. Bij de jongens op die afstand werd Wijnand de Ronde Ie en Antwoord: Op de manier die geldt voor bij na alle bloeiende planten: de uitgebloeide bloempjes direp,! afplukken en de plant in de zomer regelmatig gieten en met mate bemes ten. Vcmaf half oktober niet meer mesten en zuinig gieten. Na half februari weer het zomerpatroon volgen. Zonodig verpotten. Bij een soort die aan de bladranden broed plantjes vormt, is het aantrekkelijk te probe ren deze te laten wortelen. In het voorjaar lukt dat wel. Om het velletje van een tomaat af te halen dompel ik de tomaat even in kokend water. Gaan er hiermee geen vitaminen verloren? Antwoord: Door lang koken gaan vitami nen verloren, bij een korte onderdompeling is daar geen sprake van omdat het binnenste van de tomaat nauwelijks verwarmd wordt. In 1977 heb ik mijn diploma bejaardenhelp ster behaald bij de Ned. Federatie bejaar denbeleid. Is dit diploma eigenlijk nog wel geldig? Antwoord: Soms hebben diploma's een beperkte geldigheidsduur. De door u genoemde federatie bestaat niet meer zodat we niet hebben kunnen nagaan of daar hier sprake van is. Uw diploma is echter eigenlijk nog niet zo heel lang geleden afgegeven, het is naar alle waarschijnlijkheid nog steeds geldig. Wel is het zo dat vakkennis vaakyer- oudert zodat men bij een sollicitatie eventu eel van u kan verlangen om een bijscho lingscursus te volgen. "....de liefde zoekt zichzelven met..."(l Corinthe 13:5, midden) Liefde is een woord dat veel klinkt. Ja, over Hef de kun je veel horen. Die wordt bezongen in allerlei liedjes. Maar gelukkig hoeven we het daar niet mee te doen. Want meer als een "wee" gevoel levert het lüet op. De Bijbel spreekt er oneindig veel diepgaan der over. Dat vraagt vanuit de tekst de aan dacht. Het is midden in het spreken over geestelij ke gaven, dat Paulus spreekt over de liefde. Als in een lofzang. Waarom? Zonder üefde is het spreken in andere talen onzuiver. Zon der de liefde is geloof zonder warmte. En is opoffering van jezelf, al zou je je leven geven om verbrand te worden, zinloos. De liefde zet als het ware een stempel op al het andere wat er is in het leven met God, zodat het echt geldig is. Zodat zichtbaar mag wor den dat Gods Geest aan het werk is. Het wordt in Gods Woord wel "een vrucht van de Geest" genoemd En als een heel centraal keimierk van de Uef- de komt naar voren: "Zij zoekt zichzelf niet!" Dat bUjkt ook al uit de voorbeelden: Ze héérst niet, dat is hoogmoedig, maar ver draagt. Ze is lüet bUj over de zonde, die haat ze, maar ze verheugt zich over de waarheid. Geduld hoort bij haar, maar jaloezie niet. Trouw wel, maar lichtvaardigheid niet. Ze is gericht op de ander! Is zij ons levensketmierk, deze Hefde? Dan houd je niet van roddel. En als het zo is, dat je het ergens hartgrondig mee oneens bent, dat vinden we bij Paulus soms ook, dan doet het je zeer, en meet je het zeker niet breed uit om die ander te kijk te stellen. Een andere kant aan deze liefde: Een beker koud water geven hoort er bij. Om dienstbaar te zijn, daarvoor ben je dan niet te groot. Liefde denkt ook geen kwaad. Dat betekent: Ze beraamt geen boos plan. Maar bitterheid en boosheid, haat en nijd, nee, dat zijn geen vruchten van deze liefde. Er zijn voorbeelden van het ontbreken van deze hefde in de Bijbel. Denk eens aan de jonge man, zo rijk, en vol goede daden. Maar.... hij zocht zichzelf, zijn bezit was hem meer waard dan het volgen van de Heere. Ook in gelijkenissen maakt de Heiland het duideUjk. Denk eens aan die ander, voorin de tempel. Hij dacht dat hij bij God wel in hoog aanzien zou staan, veel beter dan allerlei anderen was hij. Maar was hij vol hefde, vond hij het echt erg, dat van die anderen...? En dan die jongen. Wat had hij zijn vader trouw gediend! En toch.... in zijn hart altijd een slaaf, geen üefde als bij een zoon... Er zijn ook voorbeelden van het aanwezig zijn, van het werkzaam zijn van deze liefde. Ik wijs u op Mozes, veel gesmaad, maar bid dend voor zijn volk. En vergeet David niet, toen hij Mefiboseth aan zijn tafel nodigde. Daar zat liefde achter. Een voorbeeld uit één van de gelijkenissen is de barmhartige Sama ritaan. Hij zocht zichzelf niet, nee, de gewon de Joodse man mocht op zijn rijdier. Hij liep er zelf naast, dat was voor hem zelf onge- makkeUjk. Die ander, nog wel behorend tot een volk waarmee de Samaritanen niet goed waren, mocht op zijn kosten zorg krijgen. Zo lang nog wel als het nodig was! De hefde zoekt zichzelf niet, maar ze zoekt de eer van God, en het welzijn van de ander wel! Zowel van mensen in bijvoorbeeld Roe menië, Malawi, Amsterdam en Nepal, als van de buren... Het welzijn van mensen die je graag mag, en ook van die mensen die je niet zo liggen. Dat kost zelfverloochening. Het is dan ook in deze liefde niet geven en nemen, maar geven en verdragen. En al mag je soms ook nu al dankbaarheid ontvangen, liefde is niet: groe ten om gegroet te worden! Paulus onderstreept het belang van deze lief de. Zonder dat stempel, geldt al het andere niet. Noem het maar een watermerk van echt heid. Het zegt: Hier werkt Gods Geest! En deze liefde duurt tot in eeuwigheid. Waar deze liefde ontbreekt, woont God niet. Waar deze liefde woont, heeft bekering plaats gehad. Want hoe zijn mensen zonder genade? "Zoekers van zichzelf!" "Zoekers van ijdele eer, elkander tergend, en elkander benijdend." Is dat bij ons anders geworden? Is er -en dat is dan een voortdurende strijd- liefde tot God en de naaste in onze harten komen wonen? Dat blijkt dan uit de praktijk. En ook uit dit: Dan weten we van de bron van liefde. Het is niet vanuit een algemeen gevoel van uit je geweten. Of vanuit een medeUjden zoals dat ook wel in de wereld voorkomt. Het wordt gevoed vanuit de ervaring dat God in Christus aan Zijn liefde deel gaf. Zoals Paulus zegt: "Ik leef, maar niet meer ik, Christus leeft in mij. Die mij liefgehad heeft en Zichzelf voor mij overgegeven heeft!" Zijn zelfverloochening is Paulus' behoud. En Zijn liefde, door de Heiüge Geest uitgestort in het hart, maakt werkzaam ten dienste van anderen. Het ware leven, lieven, loven is daar waar men Jezus ziet! Straks zonder strijd en volmaakt! Meer dan in de lente op aarde zal dan alles volkomen door de vrede bloeien! A. van Wijk Jeroen Aleman werd 5e. Bij de jongens 86 en later op de 100 meter vlinderslag werd Arjan Witte met een tijd van 1.32.70 derde. Aan het eind was de 4x50 meter wisselslag estafette aan de beurt. De meisjes werden weer gediskwalificeerd om de zelfde reden als bij de eerste estafette. De jongens wer den ook gediskwalificeerd omdat bij de schoolslag met een hand was aangetikt. Maar tijdens deze wedstrijd heeft 'de Stel le' 2 gouden, 1 zilveren en 5 bronzen medailles gewonnen, en dat allemaal met maar 12 mensen! Op 13 juU vindt er bij Manege 'Stal de Poor- te' in Dirksland een groot evenement plaats. t^pok Roparunhospice Calando zal hierbij betrokken zijn en organiseert op die dag een fiets/wandeltocht. Voor wandelaars, die aan de Omloop van Flakkee meedoen een goede gelegenheid voor een extra oefening. Voor fietsers is het een gezellig en sportief uitje. Er is een leuke route uitgezet van 25 kilome ter. Onderweg zijn diverse stopplaatsen gecreëerd voor een natje en een droogje. Wel dient men zelf voor een lunchpakket te zorgen. Bij mooi weer is er volop gelegen heid om onderweg te picknicken. Er wordt twee euro inschrijfgeld per volwassene gevraagd; kinderen betalen niets. Daarbij maken deelnemers kans op een mand vol met boodschappen, beschikbaar gesteld door de ClOOO uit Dirksland. Inschrijven kan bij de stand van Calando aan de ingang van de manege tussen 10.00 en 12.00 uur. De routebeschrijvmg wordt bij de inschrij ving verstrekt. De opbrengst is bestemd voor Calando. Met ingang van 1 juli zijn de openingstijden van de Thuiszorgwinkel in Spijkenisse ver anderd. Van maandag tot vrijdag is de win kel geopend tussen 08:30 en 16:00 uur. Op zaterdag blijft de winkel dicht. De depen dances van de Thuiszorgwinkel in Helle- voetsluis en Oud-Beijerland zijn onlangs gesloten. Vorig jaar 'n groot succes: skelterpulling. NIEUWE TONGE - Zaterdag 29 juni vindt de traditionele rommelmarkt in en rondom het Hervormd Centrum Elim aan de Zuiddijk te Nieuwe Ton ge plaats. Veel mensen weten de weg te vinden naar de gezellige jaarmarkt. Dit jaar zijn er nog veel meer oude spulletjes zoals antiek, tweedehands boeken, meubels en speelgoed te koop als in eerdere jaren. De rommelmarkt begint om 09.30 uur en eindigt rond 15.00 uur met aansluitend de prijsuitreiking. Wat is er allemaal te doen? Na het succes van vorig j aar ook nu weer een spectaculaire wedstrijd skelterpulling. Het is de bedoeling dat een skelter met sleepkar, voorzien van gewichten, zo ver en zo snel mogelijk verplaatst wordt. Er zijn acht gewichtscategorieën, te beginnen bij de categorie tot 25 kg en het eindigt bij 70+. Wie vorig jaar meegedaan heeft weet dat er per categorie een mooie prijsbeker te winnen is. Deze wedstrijd begint om 09.30 uur en loopt de hele dag door, je kunt zo vaak mee doen als je wilt. Ook zijn er dit jaar weer vele leuke eigengemaakte spullen te koop zoals handwerken, beschilderde klompen, zelfge maakte kaarten, creatieve tuinartikelen etc. Nieuw dit jaar is een schiettent voor jong en oud waarbij onder andere een mooie Makita accuboormachine te winnen is. Ook zullen er demonstraties glas graveren plaats vin den. Zelfs uw haar laten knippen kan in Nieuwe Tonge. De gehele dag zijn twee kap sters aanwezig om het haar van jong en oud tegen een aantrekkelijk tarief te knippen. Voor de liefhebbers bestaat de mogelijkheid een partijtje simultaan te dammen tegen enkele geroutineerde dammers. Voor de jeugd is er een leuke spellenhoek ingericht; je kunt er spijker slaan, lolly raden en nog veel meer. Voor de lekkere trek kan men ook terecht op de rommelmarkt want er worden ter plekke Oudhollandse wafels en pannen koeken gebakken, er zijn snacks, patat, ijs, koffie en hmonade en niet te vergeten Fl^- keese kruudplaetjes en Hollandse Nieuwe. De opbrengst van de rommelmarkt is voor de restauratie van de goten van de Hervorm de Kerk in Nieuwe Tonge. -48- Hij vindt altijd een gastvrij onthaal bij Nel en Krijntje en het is Sjaak nooit teveel om met hem op stap te gaan. Zo laat kan hij niet thuiskomen, zijn vrouw zit hoopvol te wachten. "Heb je hem gevonden?" Maar tot nu toe heeft hij haar steeds moeten teleurstellen. Het is om moedeloos te worden. Ook vanmiddag zijn ze niets opgeschoten. De Satanskerk! Hij gruwt ervan. Zou zijn jongen daar werkelijk terecht zijn gekomen? "Stel dat je hem daar ziet", zegt hij plotseling, "wat dan? Je hebt zelf iets ondervonden Krijntje van die duivelse macht en je was niet eens in de kerk, je stond op een afstandje te kijken. Trouwens, kom je als bui tenstaander daar biimen?" "Dat is niet zo moeilijk meneer Van Wingerden", zegt Sjaak. "Ze wekken je op hun diensten te bezoeken. Je doet een goede keus als je hun kerk binnengaat. Nee, dat is het probleem niet. Maar ik ben het met juffrouw Vink eens. Mag je het doen, al is het om te weten te komen of Henk aan hun godsdienstoefeningen deel neemt? Voor je het weet, zitje in Satans net gevangen en wat dan? Ik wil wel met Kees een kijkje gaan nemen, maar ik ga voor geen goud die kerk binnen. Als we ons allebei op verschillende punten opstellen en Henk zou bij die kerkgangers zijn, zullen wè hem zeker niet missen. Maar daar zijn we er niet mee. Al is die kerel dood en Henk dus niet meer onder zijn invloed, de duivel is er ook nog en zeker op die plaats." Ze praten nog wat na over het wel of niet gaan en wat er gedaan moet worden als zou bUjken dat Henk hd is van die kerk. Meneer Van Wingerden kijkt het eerst op de klok. "Ik ga", kondigt hij aan, "als het meezit kan ik om negen uur thuis zijn. Hartelijk dank weer voor alles." "Niet meer over praten Cor", wuift Nel zijn bedankje weg. "Groeten aan Ank en een kusje voor Ineke." "Houd je hersens bij het verkeer", kan Krijntje niet nalaten te zeggen, "je kunt jezelf niet bewaren, maar als je als het ware gedachteloos achter het smur gaat zitten is dat zonde tegen het zesde gebod. Wel thuis hoor", voegt ze er hartehjk aan toe. Als meneer Van Wingerden is weggereden, maakt ook Kees aanstalten om op te stappen. "Over een half uur tje begint mijn dienst mensen. Als jullie straks fijn op één oor liggen, rijd ik m'n rondjes. Stel je toch eens voor dat ik Henk tegenkwam. Ik sleurde hem één, twee, drie de auto in en reed hem regelrecht naar huis." Hij grinnikt even. "Als het zo eenvoudig was. Ga je gelijk mee Sjaak? Ik ben ook op de fiets." Als Nel, die hen heeft uitgelaten weer de kamer bin nenkomt, zit Krijntje met de geopende Bijbel voor zich. "Ik lees de geschiedenis van Legio nog eens. De Heere Jezus is immers nog Dezelfde. We moeten de moed niet laten zakken. Al kunnen wij Henk niet vin den. Hij weet waar hij is, al zat hij op het ogenblik aan het andere eind van de wereld." Nel diept een dropje op uit haar onafscheidelijke tas. Al zuigend en kauwend kijkt ze haar vriendin peinzend aan. "Het andere eind van de wereld", zegt ze plotseUng. "Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Dat we daar niet eerder aan gedacht hebben. Het bestaat immers niet dat hij al die weken onvindbaar is. Niet alleen de politie hier weet van hem af, zijn signalement is in het hele land verspreid. Sjaak is een eerste klas speurder en de jongelui in dat kraakpand vertrouwen hem volko men en zullen hem zeker een tip geven, als ze iets van Henk weten. Niemand heeft hem na de dood van die vent meer gezien. Ook in dat café in de Torensteeg niet. Hoewel ze daar natuurlijk wel niet het achterste van hun tong laten zien. Weet je wat ik denk? Dat hij de grens over is." Krijntje legt de Bijbel weer op zijn plaats en schenkt zich nog een kopje koffie in. "Jij ook?" Maar Nel houdt het bij een dropje. "Ik ga nog wat administratie doen, daar is op het buro weinig van gekomen en ik moet m'n baby's en m'n bejaardenbe zoekjes van de vorige maand nog inschrijven." "Dan pen ik een briefje aan Janus", zegt haar vriendin. En dan wordt het stil in de kamer, de statige friese staartklok onderstreept met zijn rustige tik die stilte nog eens, het lichtje onder de koffiepot flakkert zacht en terwijl Nel haar baby's inschrijft en de bejaarden- bezoeken aantekent, leest Krijntje Janus' laatste brief je nog eens. "Ik ben nog goed gezond en hoop van u hetzelfde. Sjef- fie is dood. Dat vin ik erg want hij was mijn vriend. Ik woon allenig in de wagen, daar is niks an, maar ik mot geen andere maat meer. U boekie van Johannes hep ik uit. Sommige verbale vin ik erreg mooi, die hep ik wel drie keer geleze. Dat van die goede herder met zen schape is erreg mooi. Maar waarom heb ie zen eige an dat kruis late spijkere, dat was toch nie nodig. Ik begrijp nie dat ie er nie afkwam, dat had hij best kun ne doen, dat zee hij toch zellef. Ik wou het boekie weg- gooie maar dat gong niet, waarom weet ik nie. Nou leg het in men kast. As ik een snertbui hep pak ik het wel eens. Maar (en dat zal u wel erreg vinde) de fles hellept beter. Ontvang de hartelijke groete van u toegenege Janus. O ja, ik wil vrage hep u al wat van Henk gehoord? Die vent is gelukkig dood, daar benne me mooi vanaf vin u niet. Nou zal Henk ook wel te voor schijn komme." Met een gUmlach legt Krijntje Janus' ontboezemingen neer. Wat hij denkt, zegt hij zonder omhaal van woor den, hij speek geen verstoppertje. Zoals hij is zo komt hij. Na een korte aarzeling begint ze te schrijven. Het wordt een lange brief. Op kinderlijke wijze legt ze hem uit waarom de Heere Jezus niet van het kruis afkwam. Ze vertelt hem in eenvoudige woorden over de val in het Paradijs en dat God het offer van Zijn Zoon op Gol gotha heeft aangenomen en dat alleen daarom zondige mensen, grote en kleine, rijke en arme mensen bij Hem in de hemel mogen en kunnen komen. Als ze de brief wegbrengt, aarzelt ze even voor ze hem in de bus gooit. Heeft ze hem wel duidelijk genoeg geschreven, hij is zo'n eenvoudige ziel. Met een plofje valt de briefin de brievenbus. "Lichting 1 is geschied" staat erop. Terug naar huis ziet ze in gedachten de lange reis die de brief zal maken. Door België, dwars door Frankrijk, naar Marseille. Daar staat de wagen van Janus, temidden van de andere. Daar houdt de kermis grote schoon maak. Janus schreef het in één van zijn brieven. "We houwe schoonmaak hier in Zuid-Frankrijk. Alles mot nagezien worde, de wagens krijge een extra verfje, alle dingen die we gebruike op de kerremis worde nageke- ke en as het nodig is opgeknapt of vernieuwt. As het weer voorjaar word komme we weer naar Nederland. Ik kom netuurlijk bij u an, daar ken u van op an." Ja, Janus is trouw in z'n correspondentie, trouw en eer lijk. Als ze weer naar huis loopt, komt die ene regel weer in haar gedachten, die eerlijke bekentenis: "Ik wou het boekie weggooie maar dat gong nie." Wie weet waar de Heere 'het boekie' nog voor wil gebrui ken. Hij bekeert toch door Zijn Woord en Geest. Door de havenbuurt van Marseille loopt een groepje zeelui. Ze hebben een avond vrij en zijn van plan de bloemetjes eens flink buiten te zetten. Hun schip, de 'Wima' een middelgrote coaster, heeft een lading hout gelost en vertrekt morgenmiddag weer met zuidvruch ten en wijn naar Kaïro. Jaap, de scheepstimmerman heeft het programma vastgesteld. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 5