Overdenking Daad uit de Heilige Schrift EmurfflErMniEuiia^ Jonge Galloway kalfjes op Groene Strand HET rjKEJKVENSTER J-:^. Goeree Overf lakkee wn lomü Goeree Overf lakkee Moedermelk is goed voor elk 1 ^Bl VR1JBAG31MEI2002 Blik op kerk ^^y en samenleving Lj - Priesters in opspraak - Het celibaat - Ambtsbewustzijn Waarnemer L^4^ anGCKOOKT M/miVZiMO Sportlaan Ooltgensplaat ËMOOP^nnim ^H'fi #fe:>- w^^S lii^te S^m ■Bj^kB MHÉ&ft^É ^HËÉ 9{u is Hij Bij zijn meester De dagbladen hebben ons uitvoerig ingelicht over de toestanden in de Verenigde Staten, waar vele kinderen misbruikt zijn door priesters. Het begon met het bekend worden van een paar gevallen, intussen is het deksel van de beerput opengegaan en volgens de laatste berichten zouden er ongeveer twee duizend kinderen en jongeren slachtoffers zijn geworden van misbruik door geestelij ken. Schokkender dan deze berichten is nog het nieuws dat de kerkleiders hoegenaapid geen maatregelen genomen hebben. Integendeel, dat de betrokken priesters nauwelijks een berisping kregen, maar werden overge plaatst! En soms werden de misstappen in de doofpot gestopt door aan de slachtoffers zwijggeld of schadevergoeding te betalen. De paus heeft zich in ongewoon scherpe bewoordingen uitgelaten. Hij verklaarde ontsteld te zijn over deze zware zonde tegen de kerk. Maar ook vanuit Rome werden de schuldige priesters ongemoeid gelaten. Het behoeft nauwelijks te worden gezegd dat de seculiere pers zich met gretigheid stort op dit soort berichten. Men heeft een nieuw wapen gevonden in de strijd tegen christendom en kerk. Waarbij we eerlijks- halve moeten opmerken dat de kerk zelf dat wapen heeft helpen smeden! Het past ons niet de staf te breken over de rooms-katholieke kerk. Want ook binnen de kerken van de Reformatie blijkt het geen uit zondering te zijn dat predikanten en andere geestelijke leiders te vér gaan in hun pastor ale relaties. Er zijn de laatste tijd nogal wat gevallen aan het licht gekomen., en dat is dan nog maar het spreekwoordelijke topje van de ijsberg.Er is dus geen reden dat de kinderen van de Reformatie de beschuldi gende vinger uitsteken naar roomse pries ters... Over de schade die daarbij toege bracht wordt aan de kerk, meer nog, dat de Naam van de Heere hierom gelasterd wordt, zullen we het dan maar niet hebben. Wat echter opnieuw ter discussie staat is het roomse ceübaat. Sinds onheuglijke tijden mogen roomse geestelijken niet trouwen. Dat heeft alles te maken met de rooms- katholieke opvatting van namur en bovenna tuur. Het huweüjk is iets van een lagere orde, en een geestelijk mens heeft dat niet nodig. Bovendien kan hij die in dienst van God staat, zich beter aan zijn taak wijden indien hij niet de zorg voor een gezin heeft. De geschiedenis heeft door de eeuwen heen het bewijs geleverd dat deze opvatting niet houdbaar is. Om maar één voorbeeld te nomen, in de eeuw van de Reformatie was het in ons land bijna regel dat de pastoor met zijn huishoudster leefde als met zijn eigen vrouw, en dat ze samen ook een aantal kin deren hadden. De parochianen deden daar rüet eens nioeüijk over, men was het gewend! Het ceübaat is in onze ogen in lijnrechte strijd met de Heilige Schrift, die leert dat de dingen van dit leven, ook sexualiteit, gaven vin God zijn. Paulus schrijft zelf aan Timo- theus dat er in het laatste der dagen verlei dende geesten zouden opstaan, die verbie den zouden te trouwen! Wie het gebruik van deze goede gaven aan de dienaren van de kerk ontzegt, vraag om problemenWat God als gave in de schepping heeft gelegd, laat zich niet straffeloos onderdrukken. Maar nogmaals, ook de kerken van de Reformatie gaan hier niet vrijuit. Want blijk baar komen getrouwde ambtsdragers ook in de verleiding grenzen te overschrijden. Het is ook gevaarlijk, wanneer er een vertrou wensbasis is tussen pastor en gemeenteUd, en die twee elkaar regelmatig ontmoeten! Dan moet de pastor in vele gevallen niet alleen sterk in z'n schoenen staan, hij moet zich ook voortdurend bewust zijn van het ambt dat hij bekleedt en waarin hij de Heere van Zijn Gemeente vertegenwoordigt. Waar dat besef uitgesleten is, daar zal de natuur vaak sterker blijken te zijn dan de leer! Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Moetje de melk beslist drie keer laten opko men bij het koken, teneinde alle bacteriën te doden Mijn melkpannen zetten altijd zo aan van dat herhaalde koken en zijn dan lastig schoon te krijgen. Antwoord: Welnee, reeds Louis Pasteur, de grondlegger van de bacteriologie, bewees meer dan een eeuw geleden, dat bij 15 seconden verhitting tot 72 Celcius de schadelijke micro-organismen in melk zijn vernietigd en dat bij temperaturen tot zo'n 80 graden de smaak, diverse sporen en een aantal vitamines, met uitzondering van C en in mindere mate B de verder samenstelling behouden blijven. Daarom wordt in de fabrieken melk bij dergelijke temperaturen gepasteuriseerd. Thuis kunt u de melk, ook die van de boer, tot 80 graden Celcius ver hitten als u zeker wilt zijn van de vernieti ging van stafylokokken, streptokokken en dergelijke ziekteverwekkers. Dan houdt u vele vitaminen en andere organismen en daarmee de verdere samenstelling en de oor spronkelijke smaak van de melk zoveel mogelijk intact. En uw pannen zetten niet meer zo aan! Wat is de hoogste temperatuur geweest die ooit in ons land officieel werd vastgesteld? Antwoord: De hoogste temperatuur die ooit op één meteorologische waamemingsplaats van het KNMI werd gemeten, bedroeg 38,6 graden Celcius en werd op 23 augustus 1944 vastgesteld te Wamsveld (bij Zutphen) Van welke plant komt eigenlijk het zoge naamde maanzaad, dat de bakkers gebrui ken om over diverse broden en broodjes te strooien? Antwoord: Dat zal u verwonderen: het is het zaad van de Papaver Somniferum. Van de papaverplanten is het sap giftig, en daar kan opium uit worden bereid, maar het Blauwmaanzaad heeft eetbare en smakelijke zaadjes. Wat te doen als veiligheidsspelden erg stroef zijn? Antwoord: We hopen, dat u geen geroeste spelden bedoelt, want dat zou bij de baby- a co D 3 PO In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om Ingezonden tekst in te korten of niet te plaat sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde lijkheid voor de Inhoud van wat lezers schrijven. Ooltgensplaatse dreven, Waar is Uw schoonheid gebleven? Zij zijn geworden tot één grote zooi! Jammer, ze waren eens zo mooi. Wat een zwerjvuil, wat een troep Blikjes, flesjes, plastic, hondenpoep Waar zijn we toch mee bezig met z 'n allen Geen dorp waar het zo smerig is; Dit moet toch iedereen opvallen Eén ding is zeker, hier is het goed mis! Laten we er met z 'n allen weer iets moois van maken En het dumpen van die troep voorgoed staken! Het is een kleine moeite, maar een groot gemak: Alles voortaan in de afvalbak! E. R. Gernis MIDDELHARNIS- Ben je zwanger? Of heb je al een kindje en geef je borstvoeding? Borstvoedingorganisatie LLL organiseert in juni weer een info-avond over borstvoeding in de kraamtijd en de eerste maanden. Wil je meer weten en ervaring uitwisselen met andere aanstaande en voedende moeders, dan ben je welkom op woensdag 5 juni aan de Steneweg 57 te MiddeUiamis. Kosten:€ 2 donateurs LLL, 3 niet-donateurs (koffie/ thee inbegrepen) De avond begint om 20:00 uur. Voor informatie over deze avond kunt u bellen naar Carla van Gils (631716). Voor huur van de elektrische kolf kunt u bellen naar Francisca Wagenaar (684433) of Carla van Gils. verzorging niet zo best zijn. Haal dan Uever een kaart nieuwe. Zijn nieuwe veiligheids spelden stroef, prik ze dan even in een stuk zeep voor het gebruik. Ik vond een penning met het jaartal 1861 en het opschrift Hervormde Diaconie. Wat voor betekenis kon die gehad hebben? Antwoord: Dat is een zogenaamde brood penning uit de Armenzorg van die tijd. Men wilde de behoeftigen in veel plaatsen geen geld geven, omdat zij dan misschien flessen drank of andere dingen zouden kunnen kopen. Voor deze penningen kregen de ondersteunde leden van het kerkgenoot schap alleen brood van een bakker en die bakker werd betaald door het kerkbestuur. Verzamelaars geven enkele tientjes voor een gaaf bewaard exemplaar. Johannes 17:3 "En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus Dien Gij gezonden hebt". In Johannes 17 geeft de Heere Jezus ons een blik in de heiligheid van Zijn binnenkamer. Hier zien we Hem de verborgen omgang met Zijn Vader beoefenen. Hier horen wij Hem bidden als de hemelse Hogepriester voor Zijn volk. Wat is Gods Zoon in Zijn bidden vol van de eer van Zijn Vader. Het ontroerende daarbij is dat Gods eer onze zaligheid niet uitsluit. Als Gods Zoon Zijn Vader verheerhjkt, heeft dat juist alles te maken met het uitdelen van het eeuwige leven. Maar wat is dat eeuwige leven eigenlijk? We vinden hier geen uitvoerige besclmjving van een altijddurend paradijs. Hier staat niet hoe het precies zal zijn als de Heere Zijn nieuwe hemel en aarde geeft. Want dat is het belangrijkste niet. Waar het allermeest om gaat is dit: Hem ken nen, de enige échte God. Hem liefhebben met je hele hart. Heel dicht bij Hem leven. Hem ootmoedig vrezen. Dat is het hoogste geluk. Dat geluk zijn wij kwijt geraakt, al in het paradijs. Sinds de dag dat wij mensen niet meer van de Heere wilden weten kennen wij Hem niet meer zoals Hij is. Laat staan dat we Hem zouden kennen in de diepe Bijbelse zin: met de liefde van ons hart. Je kunt je geluk overal zoeken, maar buiten God vind je het niet. Er is geen groter bewijs van Gods goedheid dan dat Hij Zich bekend wil maken aan men sen die van Hem niet willen weten. Hij heeft Zijn Zoon gezonden. In Hem maakt Hij Zichzelf bekend. Christus is het Leven. En Hij geeft het eeuwige leven aan mensen die de eeuwige dood verdie nen. In Hem vindt Zijn Kerk het ware geluk. Hem leren kennen is het eeuwige leven. Dat is de hemel op aarde. Dat begint nu al. Als een noodzakelijke voorbereiding op de eeu wigheid. En wie Hem eenmaal leert kennen, heeft aan de eeuwigheid niet genoeg om de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte van Zijn heerlijkheid te doorgronden. Hem werkelijk kennen betekent Hem einde loos aanbidden. Wapenveld J.B. ten Hove, v.d.m. De ramp van 1953 (deel 2) Welke sporen de verwoestende kracht van het water en van de hevi ge storm in die angstige februaridagen nalieten is op de hierbij getoonde foto's duidelijk te zien. De foto's zijn afkomstig van mevrouw C. Breeman-Markus uit Sommelsdijk. Haar familie woon de tijdens de Ramp op de Wellestrijpsedijk 64 bij Herkingen. De vader Cor Markus en de moeder Sina Kamerling waren met drie van de zes kinderen thuis. De andere drie hadden enige tijd voor de Ramp de ouderUjke woning reeds verlaten. De familie Markus is gaan vluchten en kwam eerst in Sommelsdijk terecht. Enige dagen later werden zij geëvacueerd naar Rotterdam. Na terugkomst konden zij niet meer in hun oude woning terecht. Die was voor verdere bewo ning ongeschikt en ging verloren. Naast de familie Markus woonde op de Wellestrijpsedijk toen Frans van Loon. Deze man is later aan de Lorre (Oudelandsedijk) gaan wonen. Er zijn op de Wellestrijpse dijk gelukkig geen slachtoffers gevallen. PS: Voor verdere medewerking aan de serie over de Ramp zijn al vele toezeggingen gedaan die ik D.V. in samenwerking met de redac tie in de komende maanden hoop te publiceren. n TT H ^^^lÈmm i J ^^■TMI iLij^_' De woning van de families Markus en Van Loon aan de Wellestrijpsedijk. Rechts polder Klinkerland. De ruïne Wellestrijpsedijk 64. Wellestrijpsedijk. In het gat staande Cor Markus. Links polder 'd Ouwe Plaete. In het huisje midden op de foto woonde Aren Vermaat. Het water was toen al gezakt. Gezicht op polder Klinkerland vanaf de Wellestrijpsedijk. De dijk op de achtergrond is de Duivenwaardsedijk richting Nieuwe Tonge. OOSTVOORNE - Op het Groene strand bij Oostvoorne van het Zuid- Hollands Landschap graast een kud de Schotse Galoway-runderen. Mo menteel lopen er diverse jonge kalfjes in de kudde. Een prachtig schouwspel tijdens een wandeling. Op 23 mei is kalfje Nance geboren, 22 mei is kalfje Heimy geboren. De kalfjes zijn genoemd naar de presentatrice van de Post code Loterij Lingo en Henny Huisman, de ambassadeur van de Nationale Postcode Loterij. Vorige maand, 22 april, is Lotje geboren. Dankzij de steun van de Nationale Postcode Loterij kan het Zuid-Hollands Landschap diverse natuurprojecten financie ren. Het Zuid-Hollands Landschap ziet de Galo way-runderen als natuurlijk 'beheersmid- del'. Deze vorm van natuurlijke begrazing zorgt ervoor dat openheid van dit natte duin en voormalig schorrengebied blijft behou den. Doordat de uitbreiding van houtige gewassen zoals meidoom, vlier en duin- doom wordt tegengegaan krijgen de speci fieke natte duinvallei soorten meer kans om te groeien. Ook veel vogels, zoals de gras mus, goudvink en kneu maken gebruik van de openheid. De kudde breidt zich op een natuurlijke wijze uit. De Galloways zijn donkerbruin van kleur en kunnen een hoog te bereiken van ongeveer 130 centimeter. De dieren zijn ruig behaard en hebben opvallen de uitstekende oren. De dieren hebben geen horens. Hoewel hun uiterlijk uitnodigt tot knuffelen, houden die dieren van enige afstand. Bij het bezoekerscentrum Tenella- plas aan de Duinstraat 12a in Rockanje is meer informatie over de Galloway-runderen te krijgen. Ook kunnen de medewerkers in het bezoekerscentrum aangeven waar de kudde zich bevindt. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 -42- "Och, zo het zelfde als altijd. Allemaal ellende, grote werkeloosheid, aardbeving in Griekenland, vliegramp in Rusland en overal stakingen. Moetje ook een stuk?" Om negen uur gaat de telefoon. "Met juffrouw Staat, hoe gaat het met u beiden en de kleine meid? Goed? Gelukkig. Ik ben weer wat meer over Henk te weten gekomen. Sjaak heeft hem gezien en gesproken. Wat zegt u? Nee, hij is niet veel wijzer geworden. Henk heeft namelijk geen woord terugge- zegd. Maar Sjaak is hem gevolgd en zag hoe hij bij de Nieuwe Kerk in een zwarte Mercedes stapte, die snel wegreed. Of hij het nummer heeft opgenomen? Nee, dat was niet te lezen, het zat onder de modder. Mor genavond komt Janus, misschien dat hij wat meer weet, ik zal u in ieder geval, of hij nieuws heeft of niet, nog bellen. Zondag heeft de dominee gepreekt over: "Werpt al uw bekommernissen op Hem, Hij zorgt voor u." Hartelijke groeten aan uw vrouw, ook van Nel." Zonder antwoord af te wachten legt ze de hoorn erop. Met spanning heeft mevrouw Van Wingerden het ge sprek proberen te volgen. "Henk?" vragen haar ogen als haar man de hoorn neerlegt. "Ja, Sjaak heeft hem gezien en wat tegen hem gezegd, maar hij kreeg geen antwoord. Hij is hem achterna gelopen om te kijken waar hij heenging. Maar Henk stapte al gauw in een auto en Sjaak had het nakijken." "Was het een taxi?" wil moeder weten. "Dat zei juffrouw Staat niet. Morgenavond beU ze weer, want dan komt Janus. Misschien heeft die wel meer en beter nieuws. Ze was erg kort en zakelijk, zoals gewoonlijk. Toch moest ze nog even kwijt waar de dominee over gepreekt had: "Werpt al uw bekom mernissen op Hem, Hij zorgt voor u." Moeders ogen schieten vol tranen. De trek van span ning op haar gezicht is verdwenen. "Dat is de beste raad, die ze ons geven kan Cor. Als we dat mogen doen, zijn we zeker van Zijn zorg. Zijn zorg over ons, maar ook over Henk." Mevrouw Van Wingerden pakt haar naaiwerkje weer op. Een jurkje voor Ineke, waar de zoom nog in moet. Haar gedachten zijn bij Henk. Ze ziet hem daar lopen in die grote stad. "Cor, waar heeft Sjaak hem ont moet?" Meneer Van Wingerden kijkt op. "Eh, hoe bedoel je?" "Nou Sjaak heeft hem toch gesproken?" "O ja, in een soort koffiebar." "Toch weer niet in de kraakpand, waar ze drugs ge bruiken?" "Dat dacht ik niet, daar zei juffrouw Staat niets over." Wat gerustgesteld zoomt moeder weer verder. En weer gaan haar gedachten uit naar haar jongen. Waar is hij nu, wie zat er in die auto? Zou het die vreselijke man zijn geweest? Zou Henk nog in de ban zitten van die kerel? "Werpt al uw bekommernissen op Hem, Hij zorgt voor u." Mevrouw Van Wingerden kijkt op, recht in de ogen van haar man, die haar stilletjes heeft gadegesla gen. "Waar zit je met al je bekonmiemissen?" vraagt hij glimlachend. "Je gezicht sprak boekdelen. Het vertel de dat je zelf alle zorgen en moeite wilde oplossen. En wat zei je daarnet? Hij zorgt voor ons èn voor Henk. Ben je dat nu al weer kwijt? Kom Ank, het oog omhoog en het hart naar boven, hier beneden is het lüet." De zon breekt weer door op moeders gezicht. En van harte mag ze Lodensteins versje afmaken: "'t Ware leven, lieven, loven, is daar waar men Jezus ziet." HOOFDSTUK 12 Het is een donkere avond in november. Bij het voor malige Nederlands Hervormde kerkje in de duinen is het druk. Tientallen auto's rijden aan. Mensen stappen uit en gaan zwijgend het kerkgebouw binnen. De zwarte gordijnen voor de ramen zijn zorgvuldig dicht- geschoven. Geen lichtstraaltje komt er door. Voor in de kerk staat een zwarte doodskist. Er bovenop bran den een paar kaarsen. Naast dat lugubere altaar staat een man. Hij is in het zwart gekleed en heeft een hel- derwit priesterboord om. In zijn donkere ogen weer spiegelen de flakkerende kaarsvlanmietjes. Hij staat daar, de armen over elkaar, zonder zich te verroeren. Langzaam vult het gebouwtje zich. Voor het altaar ligt een rode mat. Over de elektrische lampen zijn zwarte doeken gedrapeerd. Er hangt een griezelige, een on zegbaar lugubere sfeer in de nu bijna geheel gevulde ruimte. Op de plaats waar vroeger de preekstoel stond hangt een kruis, een Satanskruis. Dat is het teken van de gebroken Jood, van de gebroken Christus. De man met het priesterboord om, staat als een standbeeld. De deuren van het kerkje worden gesloten. Er kan nu nie mand meer biimenkomen. De dienst kan beginnen. Afschuwelijke dingen gebeuren er in het kerkje bij de zee. Vreselijk wordt er gespot met het lijden en sterven van de Heere Jezus. Teksten uit het Oude en Nieuwe Testament worden verdraait en verminkt, zodat Gods Naam op een verschrikkelijke manier gelasterd wordt. Maar het ergste is het offer. De priester neemt een zwarte kat en doodt hem met één haal van zijn scherpe mes. Een lange magere jongen vangt het bloed op in een schaal. Zijn afwezige blik doet vermoeden dat hij onder invloed is van drugs. Er wordt wat bloed in een beker gegoten. De priester heft deze hoog op en spreekt lasterUjke woorden over het Avondmaal des Heeren. En terwijl hij er van drinkt, maakt hij opnieuw een pakt, een verbond met satan. 'Kumba-Ja my Lord'. Kumba, de voornaamste demonische geest van satan wordt plechtig aangebeden. Ieder zingt mee, smekend, klagend, biddend, ja aanbiddend. 'Kumba-Ja my Lord.' Satan wordt hier openlijk geëerd, duidelijk kiest men voor de vorst der duisternis. En naast dat afschu welijke ahaar staat Henk. Hij doet ook mee met deze vreselijke godsdienstoefening. Hij zingt ook dat hed, waarin de demonische geest Kumba wordt verheerlijkt en aangebeden. Weet hij wat hij doet, begrijpt hij wat hij zingt? 'De godsdienstoefening' ontaardt in een bandeloos, gruwelijk festijn, waarbij alcohol en sex de boventoon voeren. In de klauwen van de satan, wie zal Henk daaruit kunnen verlossen? Zijn vader? Sjaak? De dominee misschien? Nee, zwakke mensen tegen over een machtige duivel, wat zullen ze begirmen? Maar: "Mij is gegeven alle macht in hemel en op aar de." En daarom was er hoop voor de dochter van de Kananese vrouw, voor een Maria Magdalena, voor de man die bezet was met duizend duivelen. En daarom is er nu ook hoop voor Henk, die met dubbele ketenen gebonden is. Gebonden door de ketenen van hypnose, door de ketenen van de drugs. Want Christus zegt het immers: "Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde." Langs de kust, niet ver van een brede rivier vaart een flinke motorboot. Er zijn twee mannen aan boord, ze staan allebei in de stuurhut. Eén houdt het roer en de ander probeert om zonder knoeien koffie uit een ther mosfles te schenken. Er is iets vreemds aan die boot, er is geen enkel boordlicht te zien. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 5