Overdenking Druk Pinksterweekend voor KNRM Goeree Huwelijk mmim^^^^^mnnsk -^-^Sjkvenster Moienloop 2002 Strandavond uit de Heilige Schrift Opbrengst collecte Discipelen die getuigen H nEUTBlPIlOBlCEM mooEfiitimm Het afgelopen weekend heeft veel werk gebracht voor de KNRM- stations op de Kop van Goeree. Alle stations moesten in actie komen. De Kustwachtpost in de vuurtoren in Ouddorp heeft voor 10 hulpverleningen een redding- boot op moeten piepen. PAGINA 5 '^''^'^''i'''ll^^^i:!éiltiii^^l&iL'!0iiiJu^^M'ffimÊ fS^!iêW$§è^iMM mÈÊmmmsmm ^#c^Si®®fes?fe^^'^?ë^'*'' VRIJDAG 24 MEI 2002 Blik op kerk ^s/ en samenleving Cj - Ab Harrewijn overleden - Dominee in de politiek j - Andere inzichten Nee, ik wil het deze keer niet hebben over de verkiezingen. Ook niet over de gewelddadi- ge dood van Pim Fortuyn en welke gevolgen 1 die heeft en zal hebben voor ons land. En wat de kabinetsformatie betreft, die is op dit ogenblik nog in zo'n pril stadium, dat ik I daarover ook geen zinnig woord durf te zeg gen. Trouwens, ik word er een beetje moe van: je kunt geen krant meer opslaan en geen nieuwsuitzending beluisteren of he gaat over een van deze onderwerpen. Toch heeft datgene waarvoor ik de aandacht vraag alles met politiek te maken. In de ./eek van de verkiezingen is het bericht een beetje in de verdrukking gekomen, maar het gaf me toch stof tot nadenken. Ik bedoel het vrij kortstondige overlijden van Ab Harrewijn, lid van de Tweede Kamer voor Groen Links. Een hersenbloeding maakte een einde aan dit nog maar 47-jarige leven. Ab Harre wijn was geboren in een dorp in de Alblasserwaard, Giessen-Nieuwkerk, en hij groeide op in een Hervormd gezin dat tot de rechtervleugel van de kerk behoorde. Zoge zegd, een gereformeerd bondsgezin. Betrok ken bij geloof en kerk ging hij theologie stu deren. Maar tijdens zijn studententijd kreeg hij aandacht voor wat wel genoemd wordt 'de onderkant van de samenleving'. Hij voerde gesprekken met arbeiders en kwam onder de indruk van hun leef- en werkom standigheden. Hij sloot zich aan bij de Com munistische Partij en kwam zodoende later terecht bij Groen Links. Intussen had hij toch zijn studie voortgezet en werd hij predi kant, in Amsterdam en in Utrecht. Als domi nee trachtte hij een ünk te leggen tussen geloof en politiek. Zo werd hij lid van de Tweede Kamer, waar hij trouwens de laatste tijd de enige predikant was. Vroeger zaten er meer dominees in de Kamer. Vooral onder de SGP-ers was dit beroep sterk vertegenwoordigd. We denken aan weleerwaarde heren als Kersten, Zandt en Abma. Maar ook de Anti-Revolutionai ren hadden hun dominee Fokkema. En als we veel verder teruggaan in de geschiedenis, dan denken we natuurlijk aan Abraham Kuyper. Kortom, een dominee in de politiek is niet zo vreemd. Apart is alleen dat een pre dikant in de Kamer een linkse partij verte genwoordigt. Aan de rechterzijde van de gereformeerde gezindte zal het gedachtegoed van een man als Harrewijn uiteraard geen instemming vinden. Toch trof het me dat Bas van der Vlies in De Banier hem ty leerde als 'een gedreven en beminneüjke collega, die van huis uit met d? SGP zeer vertrouwd was, maar tijdens zijn theologische studie van inzichten veranderde'. Over de doden niets dan goeds. Ons past dan ook geen oordeel over Ab Harrewijn. Wat wel intrigeert is de vraag hoe iemand kan weg groeien van z'n opvoeding en toch met zijn nieuwe inzichten in de kerk en in de politiek kan staan. In het verleden waren er vele jongeren uit onze kring die gingen stu deren en afstand namen van het geloof waar in zij waren opgevoed. Soms keken ze daar op met een zekere mildheid terug, als een fase uit hun leven die voorbij gegaan was. Soms ook bevuilden ze het nest waaruit ze waren voortgekomen. Van Harrewijn kan dat niet gezegd worden. Hij had andere keuzes gemaakt, maar sprak met respect over zijn vroegere milieu, had daar zelfs begrip voor. Zou het misschien zó kunnen zijn dat we in de gereformeerde gezindte wel eens te veel zijn voorbij gegaan aan het sociale vraagstuk? Waarnemer »t. Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uvc vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: JRedactJe EiJanden-Nieuws. Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Kunt u mij een recept geven van de echte koeskoes? Antwoord: Voor een couscousmaaltijd voor vier personen neemt u 250 gram grof of fijn I gemalen tarwemeel en voegt wat zout en I water toe. U kneedt dit tot een stevig deeg en P laat het dertig minuten stomen, bijvoorbeeld I in een rijststomer. Een echte couscousière is I echter beter, omdat u daar de saus onderin kunt doen, waarmee de couscous gegeten wordt. Na afkoeling wordt het deeg opnieuw dertig minuten gestoomd, ditmaal met de saus. Na deze tweede stomerij voegt u U gesmolten boter, vis, groenten of peulvruch- ten toe aan het in een kom geschepte deeg- H mengsel. Wilt u de zoetekouwers plezieren, Lj dan maakt u een zoet couscous. Dat gaat op dezelfde wijze, maar u gebruikt 250 gram H griesmeel en voegt zure melk toe. Vervol- U gens krenten, rozijnen, dadels enz. toevoe- gen en eventueel ook gesmolten boter. i! Ik vergeet geregeld mijn huissleutel en dan moet iemand door een bovenraam klimmen \i of een ruit stukslaan om binnen te komen. - Zelfs extra sleutels, die ik liet maken om een reservesleutel bij me te hebben vergeet ik, Wat begin ik daar tegen? Antwoord: Spreek met bevriende buren af, dat zij zo'n extra huissleutel van u achter hun deur ophangen én dat zij er op letten dat die na gebruik direct terugkomt op die plek! Het bijkomend voordeel is, dat u die buren ook kunt opbellen als u ver van huis tot de ontdekking komt, dat u het gas hebt laten branden of het strijkijzer héét op de plank liet staan. De burenhulp kan wederzijds zij, want ook die mensen kuimen iets vergeten. Hierbij een paar blaadjes van een bloeiende plant, die wij mannentrouw noemen. Aan de onderkant van de blaadjes zitten veel kleine korreltjes. Het is normaal, dus geen ziekte. Maar wat dan wel? Antwoord: Zilverschoon of mannentrouw zet de opgenomen kiezel (sUicium) af in kor reltjes aan het blad. Riet, pampagras, kro- paar en dergelijke grassen vormen er scher pe bladranden mee., waaraan je de vingers kunt opensnijden. Uw plant heet maimen- trouw, omdat de bloemen na het afsnijden gauw uitvallen. Kennelijk zijn de mannen in het volksgeloof minder trouw dan vrouwen! Na krampen in de borst, die ik voor een hart aanval hield, kreeg ik te horen dat het mijn middenrif was. Toch laten de dokters mij Zoals de laatste jaren steeds gebruikelijk is, wordt ook dit jaar weer - op donderdag 20 juni - de Moienloop georganiseerd door atletiekvereniging de Stelle-Runnes. In 2001 stonden er 145 deelnemers aan de start. Er kan worden gekozen uit twee afstanden, namelijk 5 of 10 kilometer. De start is om 19.30 uur op de Molenkade van Stellendam en beide afstanden gaan langs de oude haven en het Zuiderdiep. De 10 km. gaat vervolgens door een mooi stukje natuurge bied: de Scheelhoek. Vooral de 10 kilome ter gaat over een afwisselend en zwaar loopparcours, zowel over verharde als onverharde paden. Dit neemt niet weg dat het een mooie loop is, bijna geheel autovrij. Vanaf 18.00 uur kan er worden ingeschre ven in clubhuis 'Het Stellehuus' naast het zwembad te Stellendam. Het inschrijfgeld be-draagt 3,50. Voor meer informatie kunt u bellen naar 0187-493517, 0187- 652139 of 0187-491829. He, jij daar! Heb je het al gehoord? Zater dagavond willen we met OJW naar het strand in Ouddorp gaan! Misschien heb jij zin in een strandwandeling of juist in een sportief avondje op het strand, maakt niet uit, in ieder geval mag je deze avond niet missen! We verzamelen ons bij 'de Hoek steen' in Middelharnis, waar we om half acht hopen te vertrekken. Als je in het bezit bent van een rijbewijs en je kunt een auto regelen zou dit erg fijn zijn. Heb je zin om mee te gaan? Bel dan snel naar Heleen (470155) en geef je op vóór zaterdag 13.00 uur. Nu nog even iets anders. Heb je zin in een gezellig avondje culinair? Noteer dan de barbecue op 15 juni in je agenda en mis die niet. Geef je alvast op bij Piet (484845) of bij Jantine (483526). Een hartelijke zomergroet van het OJW team. Enkele weken geleden waren vele collec tanten in Mi^dejhamis/Sonmielsdijk in de weer om voQr de Nederlandse Haitstich- ting geld in te zamelen. Het was erg span nend want hoe zou dat gaan na de wisse ling van de gulden naar de euro en wat zou het eindbedrag zijn. In 2001 was het eind bedrag Fl. 14900,- gulden. Het resultaat was trots om op te zijn. 7802,- euro ofwel Fl. 17193,35 gulden. Alle gulle gevers en trouwe collectanten, bedankt! lopen met louter de boodschap: niet bukken, niet roken, niet drinken en het hoofdeinde van het bed tien centimeter hoger dan het voeteneind. Helpt dat wel? Antwoord: Uw borstspieren werden geïrri teerd doordat een stukje van uvv slokdarm in 't nauw is gekomen in de opening van het middenrif, dat de scheiding vormt tussen borst en buikholte en dat de ademhaling helpt regelen. Dat kan gebeuren bij mensen die te veel eten, maar ook bij zwangerschap en bijvoorbeeld door ouderdom. Bij voor over bukken of plat liggen kan dan maag zuur teruggestuwd worden. Vaak wordt de voortgang van voedsel belemmerd.' Een betere doorstroming wordt bevorderd door het hoofdeinde van uw bed wat hoger te stel len en om de twee tot drie uur een kleine por tie voedsel te nemen in plaats van enkele grote maaltijden. Roken vergroot de produc tie van maagsap en alcohol verergert de symptomen, vandaar het verbod. Blijft u last houden van terugkomend maagzuur, drink dan tussentijds wat lauwe melk. En gij zult ook getuigen... (Joh. 15:27a) De HeiUge Geest is gekomen gm van Chris tus te getuigen. Maar, zegt Jezus tegen Zijn Discipelen, gij zult ook getuigen. Er is dus het getuigenis van de Heilige Geest. En er is het getuigenis van de discipelen. Die twee horen bij elkaar, maar ze vallen niet samen. Het getuigenis van de Geest staat niet los van het getuigenis van de discipelen, maar het gaat er ook niet in óp. De Heilige Geest rust de apostelen toe, Hij gordt hen aan. Hij leert hen spreken en zet hun getuigenis kracht bij. Maar dat sluit hun getuigenis niet uit. Dat zien we op het Pink sterfeest en daarna. De Heilige Geest getuigt van Christus, maar Hij doet dat altijd door middel van de apostelen. Zij zijn het die spreken, maar de Geest spreekt door hén. Gij zult ook getuigen. Dat is geen dwangbe vel. Je moet en je zult, of je wil of niet. Als de Heilige Geest getuigt, dan gaan de disci pelen vanzelf getuigen. Dan zeggen ze voor de Hoge Raad: We kunnen niet laten te spre ken wat we gezien en gehoord hebben. En Johannes begint er zijn brief mee: Wat wij gehoord hebben, wat wij gezien hebben met onze ogen en onze handen getast hebben - dat verkondigen wij u. De Heilige Geest legt een getuigenis af, want Hij was erbij. Maar de discipelen zij er óók bij geweest! Dat zegt de Heere Jezus erbij: Want gij zijt van den begirme met Mij geweest. Met andere woorden: je kunt het weten, je hebt alles met eigen ogen gezien, met eigen oren gehoord. Mijn leven. Mijn woorden. Mijn werken. Mijn lijden en ster ven, Mijn opstanding en hemelvaart. Jullie zijn oor- en ooggetuigen. Maar het kost alles, want 'getuige' en 'mar telaar' is in het Grieks hetzelfde woord. Ze zullen dus bereid moeten zij voor hun getui genis desnoods hun leven over te hebben. Zijn wij ook getuigen van Christus? Nemen wij het óp voor zijn Zaak in deze wereld? Ja maar, wij zijn geen apostelen. Wij zijn geen oor- en ooggetuigen. Wij kennen Cliris- tus niet naar het vlees. Dat is waar. En toch spreekt iedere getuige uit eigen ervaring. Van de discipelen lezen we ergens: ze kenden hen, dat ze met Jezus geweest waren. Dat was dus aan hen te zien! Het moet toch merkbaar zijn dat de getuigen van Christus Hem kennen, dat ze Hem heb ben ontmoet, dat ze met Hem omgaan? We moeten toch weten Wie Hij voor ons is en wat Hij voor ons betekent? Niet om onszelf te verkondigen, want de Heihge Geest zet juist Christus in het middelpunt. Hij getuigt van Christus, Wie Hij is en wat Hij deed voor zondaren. We hebben altijd veel te praten. We kuimen een hele boom opzetten. Over het weer en over de politiek en over de kerk en over dominees. Misschien ook nog wel over de Bijbel en over het geestelijk. Hoe het is en hoe het gaat en hoe het moet. En misschien zeggen we tegen elkaar: we moesten meer getuigen. Tegen onze familie en tegen onze buren en op ons werk. Maar om te getuigen moetje wel zeker van je zaak zijn. Moet je haarfijn weten waarover het gaat. Dus als je spreekt over Christus, dan moet je weten wie Hij is. Zelfs al leeft je op het moment vér bij Hem vandaan. Zelfs als je Hem misschien kwijt bent. De Bruid in het Hooglied was Hem kwijt, zij liep Hem te zoeken. Maar toen vroegen de dochters van Jeruzalem: wat is er dan voor bijzonders aan Hem? Hoe ziet Hij eruit? En toen schilderde zij Hem ten voeten uit., toen begon zij een loflied op Hem te zingen: Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk! Wie Hem nog niet kent kan Hem leren ken nen! Het is net Pinksteren geweest. De Geest getuigt van Christus. Maakt mensen vol van Hem. Dan gaat u met de Geest mee getuigen. Prijst u Zijn Naam aan? Is uw leven een voor beeld? Kuimen de mensen het aan u zien? Op het zendingsveld zei een meisje tegen een zendeling: 'De heb vannacht de Heere Jezus ontmoet'. 'Zo', zei die zendeling,'en hoe zag Hij eruit?' Het meisje antwoordde: 'Hij leek sprekend op u'. Dat is geweldig, als de getuigen het Beeld van Christus vertonen. Dan gaan anderen het zien en met ons God grootmaken. Dat is Pinksteren toch? In onze eigen taal de grote werken Gods verkondigen. W. van Gorsel Op zaterdag 18 mei werd in Ouddorp de 'Griend' gealarmeerd voor hulpverlening aan een catamaran op de Grevelingen, ter ■hoogte van het eiland Archipel. Ter plaatse gekomen bleek dat de catamaran lek en zin kende was. De twee opvarenden werden aan boord van de Griend genomen en de catama ran werd naar het strandje van Archipel gesleept, waar al het water uit de drijvers is gehaald. Daarna werd het bootje naar Den Osse gesleept. Intussen kwam de tweede melding binnen. Het betrof een surfer in pro blemen op de Grevelingen, tussen De Punt en de Springersdieppolder. Na het afleveren van' de catamaran werd direct" de surfer in veiligheid gebracht en bij De Punt aan wal gezet. Daar bleek tevens dat een andere surf er vermoedelijk op een scherpe schelp had gestaan. Voor de nodige hechtingen werd deze surfer naar een arts verwezen. De 'Tuimelaar', die thans de 'John Stegers' in Stellendam vervangt, werd op zaterdag 18 mei eveneens gealarmeerd. Dat gebeurde rond 17.40 uur voor een zeiljacht die bij Bie- ningen 14 aan de grond was gelopen. Onder weg naar dit jacht passeerde de reddingboot de tjalk 'De Verwisseling' (thuishaven Rot terdam) met 2 volwassenen en een baby aan boord. Omdat hun communicatieapparatuur niet werkte lukte het hen niet om verbinding met de wal maken om te melden dat zij motorpech hadden. Zij riepen de Tuimelaar aan, die eerst nog getracht heeft te assisteren bij het repareren van de motor, maar toen dat niet meteen lukte liet ze 'De Verwisseling' het anker uitgooien. Eerst voer ze door naar haar melding bij Bieningen 14. Daar was inmiddels de berger 'Ocean 5' aangekomen, die het zeiljacht vlot getrokken had. De 'Tui melaar' keerde terug naar de tjalk en hielp verder met het repareren van de motor. Zij bleef bij het scheepje, toen dit richting haven voer. Niet ver van Hellevoetsluis stopte de motor opnieuw en heeft de reddingboot de tjaUc op sleeptouw genomen en in de 1^*^^ haven van Hellevoetsluis afgemeerd. Zondag 19 mei, ongeveer 9.00 uur, werd de 'Tuimelaar' weer gealarmeerd. Er was in de havenmond van Middelharnis een auto te water geraakt, waarin zich nog een persoon bevond. Toen de reddingboot daar arriveer de, was het slachtoffer door duikers van de brandweer uit Hellevoetsluis al boven water gehaald. De reddingboot heeft het slacht offer vervoerd naar de gereedstaande ambu lance, maar helaas bleek de man te zijn over leden. Daarna heeft de 'Tuimelaar' nog assistentie verleend bij het bergen van de auto. De andere Stellendamse reddingboot 'Prin ses Margriet' kwam al op vrijdag 17 mei in actie. Zij werd om 16.30 uur gealarmeerd voor een kite-surfer, die vertrokken was van het autostrand bij Oostvoome en door het wegvallen van de wind niet meer naar het strand kon terugkeren. Maar onderweg naar de melding kwam het bericht door dat de surfster zwemmend het strand had weten te bereiken, alleen zonder vlieger. De redding boot is doorgevaren, heeft de vlieger gebor gen en meegenomen naar het station, waar de eigenaresse hem later op kwam halen. Diezelfde avond, ongeveer tien over negen, raakte weer een kite-surfer in de problemen. Die was vertrokken vanaf het strand bij Oostvoome en via het Rak van Scheelhoek naar de Slufterdam gevaren, waar de surfer, die al een heel eind richting zee was afge dreven, net voor het invallen van de duister nis werd gevonden. De surfer met zijn vlie ger werden aan boord genomen en naar Stel lendam gebracht. Daar werd hij door een taxi opgehaald en weer bij zijn auto gebracht. Zaterdag 18 mei werd de 'Prinses Margriet' weer opgeroepen, 's Avonds tien over zeven ging de pieper voor het zeiljacht 'Inspira tion', dat zich met motorproblemen onge veer 1 mijl ten noorden van SG 4 bevond. Het scheepje was onderweg van IJmuiden naar Hellevoetsluis. Met een kapotte motor wilde de bemanning, afkomstig uit Hoeven en bestaande uit 3 personen, niet het Slijkgat invaren en riep assistentie op. Er werd een opstapper overgezet op het jacht, een sleep- verbinding tot stand gebracht en de 'Inspira tion' werd naar de buitenhaven van Stellen dam gesleept en daar afgemeerd aan één van de steigers. Toen met dit jacht de haven werd binnenge lopen, werd het zeiljacht 'Casual' gepas seerd. Dat riep de bemaiming van de red dingboot aan met de melding dat de motor het plotseling niet meer deed en dat het scheepje niet op de zeilen de haven in kon komen omdat de wind pal tegen was. De bemanning van de 'Casual', bestaande uit 2 personen afkomstig uit Naarden, werd gead viseerd het anker uit te gooien. Nadat de 'Inspiration' was afgemeerd is de redding boot direct teruggevaren naar de 'Casual'. Bij aankomst bleek dat de opvarenden de motor weer aan de praat hadden kunnen krij gen, maar nu konden ze het anker bijna niet lichten. Een opstapper werd overgezet om te helpen, waarna het jacht begeleid werd bij het binnenlopen van de haven. Maandag 20 mei werd de reddingboot weer opgepiept, nu voor een kite-surfer bij de Slufterdam die niet meer naar het strand terug kon komen. De pieper ging 15.20 uur. Via het Rak van Scheelhoek en het Hmder- gat is de reddingboot naar de buitenzijde van de Slufterdam gevaren. De reserveredding- boot 'Javazee', die in Hoek van Holland is gestationeerd, was ook onderweg. Via de Kustwacht kwam bericht binnen dat een poUtiehelikopter de surfer had gelokaliseerd en er boven hing. Twee agenten waren uit de heli gesprongen om de surfer bij te staan. Ter plaatse gekomen heeft de bemanning van de reddingboot de surfer met vlieger én de agenten aan boord genomen en in het Hin- dergat op het strand terug gezet. De redding boot lag om 16.30 uur weer stand-by op het station. Hier was sprake van een actie met een goede samenwerking tussen politie en reddingmaatschappij De bemanning was nog in het boothuis terug toen de oproep voor de volgende actie alweer binnenkwam. Nu voor het visbootje Delta 1240, dat met motorstoring bij het lichteiland voor anker lag. De 'Prinses Mar griet' kon m dit geval zeer snel opnieuw uit varen. Ter plaatse aangekomen werd een sleepverbinding gemaakt en werd het scheepje, met 5 personen aan boord, naar de haven van Stellendam gebracht en daar afgeleverd voor de schutsluis. De redding boot lag om 18.45 uur weer stand-by op sta tion. 'Jonge mensen vragen'. In aflevering 7 van deze serie komt aan de orde: 'Wan neer zijn jongeren gereed voor het huwelijk?' Maandagavond om 21.00 uur wordt dit onderwerp behandeld in het programma 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee. De herhaling is dinsdag om 16.00 uur. Het programma wordt gepre senteerd door Leo van Nimwegen. -40- "Zou Henk hier ook wel eens diensten meemaken. Ik kan het me maar niet voorstellen", huivert ze. Nel geeft geen antwoord. In gedachten ziet ze het interieur van het voormalige Ned. Herv. kerkje. Kaarsen natuurlijk en een kruis, een altaar en misschien wel een preek stoel. Ze hebben er geen erg in dat een zwarte Merce des achter hen stopt, direkt daama weer optrekt en wegrijdt. "De ga er eens vlakbij kijken", zegt Krijntje. Ze trekt de capuchon van haar regenmantel over haar hoofd en' stapt de auto uit. De deuren van het kerkje zijn dicht, je kunt ook nergens naar binnen kijken. Satanskerk, afschuwelijk als je wat dieper nadenkt. Een gebouw waarin satan aangebeden wordt, waarin hij vereerd en verheerlijkt wordt door mensen die bewust hun ziel aan hem verkocht hebben. Een plotseUng angstgevoel doet haar omkijken. Er is echter niets bijzonders te zien, de regen, de natte struiken en op de weg aan de kant het Renauitje van Nel. Ze beslist om maar vlug naar de auto te lopen, maar er is iets vreemd met haar benen. Die willen niet wat zij wil. Ze is als vastgena geld aan de plaats waar ze staat en kan geen stap ver zetten. De angst zet zich als een wurgend monster op haar keel, haar hart bonkt alsof het breken zal. "Heere help", schreeuwt het in haar. Ze ervaart de zelfde satanische kracht als op die avond in 'Kunstzin', alleen erger, heviger nu. Ze worstelt om weg te komen, weg van deze duivelse plaats. "Toet, toet, toet, toet!" Nel, ongeduldig geworden, claxoneert drie, vier keer. Het verbreekt de toestand waarin haar vriendin zich bevindt. Wat beverig nog koint Krijntje op gang. De vreemde verlamming in haar benen verdwijnt en haar gang wordt bij elke stap vaster. Als ze bij de auto komt, slaat haar hart weer bijna normaal. Met een klap trekt ze het portier dicht. "Laten we maar gauw weggaan Nel, het is nier hier pluis, ik kon daarnet geen stap verzetten. Het was als of ik vastgenageld was, ik voelde diezelfde duivelse kracht als toen in de zaal, maar veel sterker, veel hevi ger." Nel, die tegen haar wil uitvaren omdat ze zo lang weg bleef, slikt de boze woorden in, die op het puntje van haar tong liggen. Ze kijkt even naar het witte gezicht van Krijntje en trekt snel op. Pas op de grote weg komt het tot een gesprek. Stil luistert ze naar Krijntjes relaas. En weer ziet ze in gedachten het interieur van het kerk je. Henk, zou hij werkehjk deelnemen aan deze dien sten? Er bleef me niets anders over Nel, dan te roepen: "Heere help", hoort ze Krijntje zeggen. "We moeten het niet meer opzoeken", antwoordt Nel beshst. "Je ziet hoe gevaarlijk het is, eerst in 'Kunst zin' en nu weer bij die kerk." Krijntje geeft geen antwoord. In haar hart geeft ze haar vriendin gelijk. Maar ze deed het immers niet uit nieuwsgierigheid. Het was geen hoogmoed, geen 'mij kan niets gebettren, ik pas wel op.' "Je hebt gehjk Nel", erkent ze plotseling ruiterlijk, "er zit iets zeer gevaarlijks in. Ik heb dat nu heel goed ge voeld. Satan is afschuwelijke werkelijkheid, de Heere Jezus noemt hem de overste van de macht der lucht. Hij heeft, en dat heb ik ervaren daarnet, een geweldige macht over onze gevoelens en wil." Ze zwijgen er verder over. Als ze bij huis uitstappen zegt Nel: "Ik ben blij dat je geen pogingen meer gaat ondernemen om op die manier iets over Henk te weten te komen." En terwijl ze het portier op slot draait, kijkt ze over de auto heen Krijntje aan. Zich niets aantrekkend van de regen, die nog steeds in stromen neervalt, zegt ze - en het is niet alleen de regen die haar wangen natmaakt - "Laten we maar op de Heere vertrouwen Krijntje, bij Hem zijn uitkomsten, zelfs tegen de dood." De vakantie van Janus is bijna om. Hij is aan zijn laat ste week bezig. Er is geen enkel resuhaat geboekt in de achter hem liggende dagen. Hij is met Sjaak naar het oude kraakpand geweest, waar Henk gesignaleerd was. Hij heeft dagen gepost op de Dam en tientallen mensen aangesproken. Hij is de vele kroegjes en cafe's afge- weest in de binnenstad met als enig resultaat: een stuk in z'n kraag. Geen Sjeffie, geen Henk. De kermis is weer verder gereisd, naar het noorden, over de afsluit dijk naar Friesland. Hij heeft elke avond een poosje in het boekje gelezen. Er staan mooie verhalen in, maar hij zal blij zijn als het uit is. Het maakt hem zo onrus tig van binnen. Maar hij heeft het die aardige dames belooft, dus.Morgenavond moet hij er weer naar toe. terwijl Janus op één van de vele treden onder het monument zit, stopt er een zwarte Mercedes voor het paleis. Het is op het moment niet druk op de Dam. Vanaf de plaats waar Janus zit, kun je niet alleen de auto goed zien, maar ook degene die er inzit. Aanvan kelijk zonder belangstelling kijkt Janus naar dat alle daags tafereeltje. Er stapt een lange broodmagere jon gen uit. Hij slaat zonder om te zien het portier achter zich dicht. De chauffeur kijkt in de zijspiegel en met een vlugge beweging even achterom, zet de wagen in de eerste versnelling en trekt dan snel op. Janus hapt naar adem. Wat?! Dat gezicht!!! Dat is... dat is die vent! Gauw, het nummer! Maar,er komt net een tram aan en als die tergend langzaam voorbij glijdt, is de zwarte Mercedes nergens meer te bekennen. "Dan die knul achterna", flitst het door zijn hoofd. Roekeloos steekt hij de Dam over in de richting van het paleis. Een taxichauffeur claxoneert nijdig, een tram bel tingeh heftig, maar Janus is al aan de overkant. Hij gend kijkt hij rond. Waar is die knul nou. O, daar gaat ie. Vlug em achterna. Hij zet het op een drafje. De jon gen voor hem heeft lange benen, maar Janus geeft het niet op. "Zo, nou ken ik em nie meer uit het oog ver- lieze", mompelt hij zacht. "Hier lope weinig mense, 'k mot oppasse dat-ie me niet in de smieze krijgt. Hij is het, de knul van toen in Zuid-Frankrijk, 'k Zei niks tegen em zegge, alleen maar effe in de gate houwe waar ie naar toe banjert." Voor een goor cafeetje houdt de jongen zijn pas in. Hij kijkt even snel om zich heen. Janus kan nog net in een steegje verdwijnen. Voor zichtig kijkt hij om de hoek. "Zo, die is binne. Nou effe diep nadenke. Hij ken netuurlijk gewoon een biertje gaan drinke, of 'n koppie koffie, maar da's misschien niet zo verstandig. Wie weet wa ze daar binne uitspo- ke. Drugs of zo, daar mot ie niks van hebbe. Hij zei es effe langs lope, da ken geen kwaad. Stil hier in dit steegje, je zou er de zenuwe van krijge." Janus vermant zich en loopt - inwendig gespannen - langs het café. Hij loert door de openstaande deur naar binnen, maar wordt niet veel wijzer. De tochtdeur is dicht. Er hangt een smoezelig gordijn voor. Jammer. Affijn, niks an te doen. Zou die dan toch maar naar bin- negaan? Aarzelend staat hij voor de ingang. Net heeft hij hét besluit genomen een biertje te gaan drinken, als de tochtdeur opengaat en die jongen naar buiten komt. Zonder na te denken zegt Janus: "Ben jij Henk van Wingerden?" De jongen haalt zijn schouders op en zet er de pas in. Janus loopt met hem mee. "Ken jij Sjeffie?" vraagt hij hoopvol. "Sjeffie Hooge- boezem?" De jongen zegt niets, z'n mager gezicht is zonder uit drukking, (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 5