Overdenking
Druk Pinksterweekend voor KNRM Goeree
Huwelijk
mmim^^^^^mnnsk
-^-^Sjkvenster
Moienloop 2002
Strandavond
uit de
Heilige Schrift
Opbrengst collecte
Discipelen die getuigen
H
nEUTBlPIlOBlCEM
mooEfiitimm
Het afgelopen weekend heeft veel
werk gebracht voor de KNRM-
stations op de Kop van Goeree.
Alle stations moesten in actie
komen. De Kustwachtpost in de
vuurtoren in Ouddorp heeft voor
10 hulpverleningen een redding-
boot op moeten piepen.
PAGINA 5
'^''^'^''i'''ll^^^i:!éiltiii^^l&iL'!0iiiJu^^M'ffimÊ
fS^!iêW$§è^iMM
mÈÊmmmsmm
^#c^Si®®fes?fe^^'^?ë^'*''
VRIJDAG 24 MEI 2002
Blik op kerk ^s/
en samenleving Cj
- Ab Harrewijn overleden
- Dominee in de politiek
j - Andere inzichten
Nee, ik wil het deze keer niet hebben over de
verkiezingen. Ook niet over de gewelddadi-
ge dood van Pim Fortuyn en welke gevolgen
1 die heeft en zal hebben voor ons land. En wat
de kabinetsformatie betreft, die is op dit
ogenblik nog in zo'n pril stadium, dat ik
I daarover ook geen zinnig woord durf te zeg
gen. Trouwens, ik word er een beetje moe
van: je kunt geen krant meer opslaan en geen
nieuwsuitzending beluisteren of he gaat
over een van deze onderwerpen.
Toch heeft datgene waarvoor ik de aandacht
vraag alles met politiek te maken. In de ./eek
van de verkiezingen is het bericht een beetje
in de verdrukking gekomen, maar het gaf me
toch stof tot nadenken. Ik bedoel het vrij
kortstondige overlijden van Ab Harrewijn,
lid van de Tweede Kamer voor Groen Links.
Een hersenbloeding maakte een einde aan
dit nog maar 47-jarige leven.
Ab Harre wijn was geboren in een dorp in de
Alblasserwaard, Giessen-Nieuwkerk, en hij
groeide op in een Hervormd gezin dat tot de
rechtervleugel van de kerk behoorde. Zoge
zegd, een gereformeerd bondsgezin. Betrok
ken bij geloof en kerk ging hij theologie stu
deren. Maar tijdens zijn studententijd kreeg
hij aandacht voor wat wel genoemd wordt
'de onderkant van de samenleving'. Hij
voerde gesprekken met arbeiders en kwam
onder de indruk van hun leef- en werkom
standigheden. Hij sloot zich aan bij de Com
munistische Partij en kwam zodoende later
terecht bij Groen Links. Intussen had hij
toch zijn studie voortgezet en werd hij predi
kant, in Amsterdam en in Utrecht. Als domi
nee trachtte hij een ünk te leggen tussen
geloof en politiek. Zo werd hij lid van de
Tweede Kamer, waar hij trouwens de laatste
tijd de enige predikant was.
Vroeger zaten er meer dominees in de
Kamer. Vooral onder de SGP-ers was dit
beroep sterk vertegenwoordigd. We denken
aan weleerwaarde heren als Kersten, Zandt
en Abma. Maar ook de Anti-Revolutionai
ren hadden hun dominee Fokkema. En als
we veel verder teruggaan in de geschiedenis,
dan denken we natuurlijk aan Abraham
Kuyper. Kortom, een dominee in de politiek
is niet zo vreemd. Apart is alleen dat een pre
dikant in de Kamer een linkse partij verte
genwoordigt.
Aan de rechterzijde van de gereformeerde
gezindte zal het gedachtegoed van een man
als Harrewijn uiteraard geen instemming
vinden. Toch trof het me dat Bas van der
Vlies in De Banier hem ty leerde als 'een
gedreven en beminneüjke collega, die van
huis uit met d? SGP zeer vertrouwd was,
maar tijdens zijn theologische studie van
inzichten veranderde'.
Over de doden niets dan goeds. Ons past dan
ook geen oordeel over Ab Harrewijn. Wat
wel intrigeert is de vraag hoe iemand kan
weg groeien van z'n opvoeding en toch met
zijn nieuwe inzichten in de kerk en in de
politiek kan staan. In het verleden waren er
vele jongeren uit onze kring die gingen stu
deren en afstand namen van het geloof waar
in zij waren opgevoed. Soms keken ze daar
op met een zekere mildheid terug, als een
fase uit hun leven die voorbij gegaan was.
Soms ook bevuilden ze het nest waaruit ze
waren voortgekomen.
Van Harrewijn kan dat niet gezegd worden.
Hij had andere keuzes gemaakt, maar sprak
met respect over zijn vroegere milieu, had
daar zelfs begrip voor. Zou het misschien zó
kunnen zijn dat we in de gereformeerde
gezindte wel eens te veel zijn voorbij gegaan
aan het sociale vraagstuk?
Waarnemer
»t.
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uvc vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: JRedactJe EiJanden-Nieuws. Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Kunt u mij een recept geven van de echte
koeskoes?
Antwoord: Voor een couscousmaaltijd voor
vier personen neemt u 250 gram grof of fijn
I gemalen tarwemeel en voegt wat zout en
I water toe. U kneedt dit tot een stevig deeg en
P laat het dertig minuten stomen, bijvoorbeeld
I in een rijststomer. Een echte couscousière is
I echter beter, omdat u daar de saus onderin
kunt doen, waarmee de couscous gegeten
wordt. Na afkoeling wordt het deeg opnieuw
dertig minuten gestoomd, ditmaal met de
saus. Na deze tweede stomerij voegt u
U gesmolten boter, vis, groenten of peulvruch-
ten toe aan het in een kom geschepte deeg-
H mengsel. Wilt u de zoetekouwers plezieren,
Lj dan maakt u een zoet couscous. Dat gaat op
dezelfde wijze, maar u gebruikt 250 gram
H griesmeel en voegt zure melk toe. Vervol-
U gens krenten, rozijnen, dadels enz. toevoe-
gen en eventueel ook gesmolten boter.
i! Ik vergeet geregeld mijn huissleutel en dan
moet iemand door een bovenraam klimmen
\i of een ruit stukslaan om binnen te komen.
- Zelfs extra sleutels, die ik liet maken om een
reservesleutel bij me te hebben vergeet ik,
Wat begin ik daar tegen?
Antwoord: Spreek met bevriende buren af,
dat zij zo'n extra huissleutel van u achter
hun deur ophangen én dat zij er op letten dat
die na gebruik direct terugkomt op die plek!
Het bijkomend voordeel is, dat u die buren
ook kunt opbellen als u ver van huis tot de
ontdekking komt, dat u het gas hebt laten
branden of het strijkijzer héét op de plank
liet staan. De burenhulp kan wederzijds zij,
want ook die mensen kuimen iets vergeten.
Hierbij een paar blaadjes van een bloeiende
plant, die wij mannentrouw noemen. Aan de
onderkant van de blaadjes zitten veel kleine
korreltjes. Het is normaal, dus geen ziekte.
Maar wat dan wel?
Antwoord: Zilverschoon of mannentrouw
zet de opgenomen kiezel (sUicium) af in kor
reltjes aan het blad. Riet, pampagras, kro-
paar en dergelijke grassen vormen er scher
pe bladranden mee., waaraan je de vingers
kunt opensnijden. Uw plant heet maimen-
trouw, omdat de bloemen na het afsnijden
gauw uitvallen. Kennelijk zijn de mannen in
het volksgeloof minder trouw dan vrouwen!
Na krampen in de borst, die ik voor een hart
aanval hield, kreeg ik te horen dat het mijn
middenrif was. Toch laten de dokters mij
Zoals de laatste jaren steeds gebruikelijk is,
wordt ook dit jaar weer - op donderdag 20
juni - de Moienloop georganiseerd door
atletiekvereniging de Stelle-Runnes. In
2001 stonden er 145 deelnemers aan de
start.
Er kan worden gekozen uit twee afstanden,
namelijk 5 of 10 kilometer. De start is om
19.30 uur op de Molenkade van Stellendam
en beide afstanden gaan langs de oude
haven en het Zuiderdiep. De 10 km. gaat
vervolgens door een mooi stukje natuurge
bied: de Scheelhoek. Vooral de 10 kilome
ter gaat over een afwisselend en zwaar
loopparcours, zowel over verharde als
onverharde paden. Dit neemt niet weg dat
het een mooie loop is, bijna geheel autovrij.
Vanaf 18.00 uur kan er worden ingeschre
ven in clubhuis 'Het Stellehuus' naast het
zwembad te Stellendam. Het inschrijfgeld
be-draagt 3,50. Voor meer informatie
kunt u bellen naar 0187-493517, 0187-
652139 of 0187-491829.
He, jij daar! Heb je het al gehoord? Zater
dagavond willen we met OJW naar het
strand in Ouddorp gaan! Misschien heb jij
zin in een strandwandeling of juist in een
sportief avondje op het strand, maakt niet
uit, in ieder geval mag je deze avond niet
missen! We verzamelen ons bij 'de Hoek
steen' in Middelharnis, waar we om half
acht hopen te vertrekken. Als je in het bezit
bent van een rijbewijs en je kunt een auto
regelen zou dit erg fijn zijn. Heb je zin om
mee te gaan? Bel dan snel naar Heleen
(470155) en geef je op vóór zaterdag 13.00
uur.
Nu nog even iets anders. Heb je zin in een
gezellig avondje culinair? Noteer dan de
barbecue op 15 juni in je agenda en mis die
niet. Geef je alvast op bij Piet (484845) of bij
Jantine (483526).
Een hartelijke zomergroet van het
OJW team.
Enkele weken geleden waren vele collec
tanten in Mi^dejhamis/Sonmielsdijk in de
weer om voQr de Nederlandse Haitstich-
ting geld in te zamelen. Het was erg span
nend want hoe zou dat gaan na de wisse
ling van de gulden naar de euro en wat zou
het eindbedrag zijn. In 2001 was het eind
bedrag Fl. 14900,- gulden. Het resultaat
was trots om op te zijn. 7802,- euro ofwel
Fl. 17193,35 gulden. Alle gulle gevers en
trouwe collectanten, bedankt!
lopen met louter de boodschap: niet bukken,
niet roken, niet drinken en het hoofdeinde
van het bed tien centimeter hoger dan het
voeteneind. Helpt dat wel?
Antwoord: Uw borstspieren werden geïrri
teerd doordat een stukje van uvv slokdarm in
't nauw is gekomen in de opening van het
middenrif, dat de scheiding vormt tussen
borst en buikholte en dat de ademhaling
helpt regelen. Dat kan gebeuren bij mensen
die te veel eten, maar ook bij zwangerschap
en bijvoorbeeld door ouderdom. Bij voor
over bukken of plat liggen kan dan maag
zuur teruggestuwd worden. Vaak wordt de
voortgang van voedsel belemmerd.' Een
betere doorstroming wordt bevorderd door
het hoofdeinde van uw bed wat hoger te stel
len en om de twee tot drie uur een kleine por
tie voedsel te nemen in plaats van enkele
grote maaltijden. Roken vergroot de produc
tie van maagsap en alcohol verergert de
symptomen, vandaar het verbod. Blijft u last
houden van terugkomend maagzuur, drink
dan tussentijds wat lauwe melk.
En gij zult ook getuigen... (Joh. 15:27a)
De HeiUge Geest is gekomen gm van Chris
tus te getuigen. Maar, zegt Jezus tegen Zijn
Discipelen, gij zult ook getuigen. Er is dus
het getuigenis van de Heilige Geest. En er is
het getuigenis van de discipelen. Die twee
horen bij elkaar, maar ze vallen niet samen.
Het getuigenis van de Geest staat niet los
van het getuigenis van de discipelen, maar
het gaat er ook niet in óp.
De Heilige Geest rust de apostelen toe, Hij
gordt hen aan. Hij leert hen spreken en zet
hun getuigenis kracht bij. Maar dat sluit hun
getuigenis niet uit. Dat zien we op het Pink
sterfeest en daarna. De Heilige Geest getuigt
van Christus, maar Hij doet dat altijd door
middel van de apostelen. Zij zijn het die
spreken, maar de Geest spreekt door hén.
Gij zult ook getuigen. Dat is geen dwangbe
vel. Je moet en je zult, of je wil of niet. Als
de Heilige Geest getuigt, dan gaan de disci
pelen vanzelf getuigen. Dan zeggen ze voor
de Hoge Raad: We kunnen niet laten te spre
ken wat we gezien en gehoord hebben. En
Johannes begint er zijn brief mee: Wat wij
gehoord hebben, wat wij gezien hebben met
onze ogen en onze handen getast hebben -
dat verkondigen wij u.
De Heilige Geest legt een getuigenis af, want
Hij was erbij. Maar de discipelen zij er óók
bij geweest! Dat zegt de Heere Jezus erbij:
Want gij zijt van den begirme met Mij
geweest. Met andere woorden: je kunt het
weten, je hebt alles met eigen ogen gezien,
met eigen oren gehoord. Mijn leven. Mijn
woorden. Mijn werken. Mijn lijden en ster
ven, Mijn opstanding en hemelvaart. Jullie
zijn oor- en ooggetuigen.
Maar het kost alles, want 'getuige' en 'mar
telaar' is in het Grieks hetzelfde woord. Ze
zullen dus bereid moeten zij voor hun getui
genis desnoods hun leven over te hebben.
Zijn wij ook getuigen van Christus? Nemen
wij het óp voor zijn Zaak in deze wereld?
Ja maar, wij zijn geen apostelen. Wij zijn
geen oor- en ooggetuigen. Wij kennen Cliris-
tus niet naar het vlees. Dat is waar. En toch
spreekt iedere getuige uit eigen ervaring. Van
de discipelen lezen we ergens: ze kenden
hen, dat ze met Jezus geweest waren. Dat
was dus aan hen te zien!
Het moet toch merkbaar zijn dat de getuigen
van Christus Hem kennen, dat ze Hem heb
ben ontmoet, dat ze met Hem omgaan? We
moeten toch weten Wie Hij voor ons is en
wat Hij voor ons betekent? Niet om onszelf
te verkondigen, want de Heihge Geest zet
juist Christus in het middelpunt. Hij getuigt
van Christus, Wie Hij is en wat Hij deed voor
zondaren.
We hebben altijd veel te praten. We kuimen
een hele boom opzetten. Over het weer en
over de politiek en over de kerk en over
dominees. Misschien ook nog wel over de
Bijbel en over het geestelijk. Hoe het is en
hoe het gaat en hoe het moet.
En misschien zeggen we tegen elkaar: we
moesten meer getuigen. Tegen onze familie
en tegen onze buren en op ons werk. Maar
om te getuigen moetje wel zeker van je zaak
zijn. Moet je haarfijn weten waarover het
gaat. Dus als je spreekt over Christus, dan
moet je weten wie Hij is. Zelfs al leeft je op
het moment vér bij Hem vandaan. Zelfs als je
Hem misschien kwijt bent.
De Bruid in het Hooglied was Hem kwijt, zij
liep Hem te zoeken. Maar toen vroegen de
dochters van Jeruzalem: wat is er dan voor
bijzonders aan Hem? Hoe ziet Hij eruit? En
toen schilderde zij Hem ten voeten uit., toen
begon zij een loflied op Hem te zingen: Al
wat aan Hem is, is gans begeerlijk!
Wie Hem nog niet kent kan Hem leren ken
nen! Het is net Pinksteren geweest. De Geest
getuigt van Christus. Maakt mensen vol van
Hem. Dan gaat u met de Geest mee getuigen.
Prijst u Zijn Naam aan? Is uw leven een voor
beeld? Kuimen de mensen het aan u zien? Op
het zendingsveld zei een meisje tegen een
zendeling: 'De heb vannacht de Heere Jezus
ontmoet'. 'Zo', zei die zendeling,'en hoe zag
Hij eruit?' Het meisje antwoordde: 'Hij leek
sprekend op u'.
Dat is geweldig, als de getuigen het Beeld
van Christus vertonen. Dan gaan anderen het
zien en met ons God grootmaken. Dat is
Pinksteren toch? In onze eigen taal de grote
werken Gods verkondigen.
W. van Gorsel
Op zaterdag 18 mei werd in Ouddorp de
'Griend' gealarmeerd voor hulpverlening
aan een catamaran op de Grevelingen, ter
■hoogte van het eiland Archipel. Ter plaatse
gekomen bleek dat de catamaran lek en zin
kende was. De twee opvarenden werden aan
boord van de Griend genomen en de catama
ran werd naar het strandje van Archipel
gesleept, waar al het water uit de drijvers is
gehaald. Daarna werd het bootje naar Den
Osse gesleept. Intussen kwam de tweede
melding binnen. Het betrof een surfer in pro
blemen op de Grevelingen, tussen De Punt
en de Springersdieppolder. Na het afleveren
van' de catamaran werd direct" de surfer in
veiligheid gebracht en bij De Punt aan wal
gezet. Daar bleek tevens dat een andere surf
er vermoedelijk op een scherpe schelp had
gestaan. Voor de nodige hechtingen werd
deze surfer naar een arts verwezen.
De 'Tuimelaar', die thans de 'John Stegers'
in Stellendam vervangt, werd op zaterdag 18
mei eveneens gealarmeerd. Dat gebeurde
rond 17.40 uur voor een zeiljacht die bij Bie-
ningen 14 aan de grond was gelopen. Onder
weg naar dit jacht passeerde de reddingboot
de tjalk 'De Verwisseling' (thuishaven Rot
terdam) met 2 volwassenen en een baby aan
boord. Omdat hun communicatieapparatuur
niet werkte lukte het hen niet om verbinding
met de wal maken om te melden dat zij
motorpech hadden. Zij riepen de Tuimelaar
aan, die eerst nog getracht heeft te assisteren
bij het repareren van de motor, maar toen dat
niet meteen lukte liet ze 'De Verwisseling'
het anker uitgooien. Eerst voer ze door naar
haar melding bij Bieningen 14. Daar was
inmiddels de berger 'Ocean 5' aangekomen,
die het zeiljacht vlot getrokken had. De 'Tui
melaar' keerde terug naar de tjalk en hielp
verder met het repareren van de motor. Zij
bleef bij het scheepje, toen dit richting haven
voer. Niet ver van Hellevoetsluis stopte de
motor opnieuw en heeft de reddingboot de
tjaUc op sleeptouw genomen en in de 1^*^^
haven van Hellevoetsluis afgemeerd.
Zondag 19 mei, ongeveer 9.00 uur, werd de
'Tuimelaar' weer gealarmeerd. Er was in de
havenmond van Middelharnis een auto te
water geraakt, waarin zich nog een persoon
bevond. Toen de reddingboot daar arriveer
de, was het slachtoffer door duikers van de
brandweer uit Hellevoetsluis al boven water
gehaald. De reddingboot heeft het slacht
offer vervoerd naar de gereedstaande ambu
lance, maar helaas bleek de man te zijn over
leden. Daarna heeft de 'Tuimelaar' nog
assistentie verleend bij het bergen van de
auto.
De andere Stellendamse reddingboot 'Prin
ses Margriet' kwam al op vrijdag 17 mei in
actie. Zij werd om 16.30 uur gealarmeerd
voor een kite-surfer, die vertrokken was van
het autostrand bij Oostvoome en door het
wegvallen van de wind niet meer naar het
strand kon terugkeren. Maar onderweg naar
de melding kwam het bericht door dat de
surfster zwemmend het strand had weten te
bereiken, alleen zonder vlieger. De redding
boot is doorgevaren, heeft de vlieger gebor
gen en meegenomen naar het station, waar
de eigenaresse hem later op kwam halen.
Diezelfde avond, ongeveer tien over negen,
raakte weer een kite-surfer in de problemen.
Die was vertrokken vanaf het strand bij
Oostvoome en via het Rak van Scheelhoek
naar de Slufterdam gevaren, waar de surfer,
die al een heel eind richting zee was afge
dreven, net voor het invallen van de duister
nis werd gevonden. De surfer met zijn vlie
ger werden aan boord genomen en naar Stel
lendam gebracht. Daar werd hij door een
taxi opgehaald en weer bij zijn auto
gebracht.
Zaterdag 18 mei werd de 'Prinses Margriet'
weer opgeroepen, 's Avonds tien over zeven
ging de pieper voor het zeiljacht 'Inspira
tion', dat zich met motorproblemen onge
veer 1 mijl ten noorden van SG 4 bevond.
Het scheepje was onderweg van IJmuiden
naar Hellevoetsluis. Met een kapotte motor
wilde de bemanning, afkomstig uit Hoeven
en bestaande uit 3 personen, niet het Slijkgat
invaren en riep assistentie op. Er werd een
opstapper overgezet op het jacht, een sleep-
verbinding tot stand gebracht en de 'Inspira
tion' werd naar de buitenhaven van Stellen
dam gesleept en daar afgemeerd aan één van
de steigers.
Toen met dit jacht de haven werd binnenge
lopen, werd het zeiljacht 'Casual' gepas
seerd. Dat riep de bemaiming van de red
dingboot aan met de melding dat de motor
het plotseling niet meer deed en dat het
scheepje niet op de zeilen de haven in kon
komen omdat de wind pal tegen was. De
bemanning van de 'Casual', bestaande uit 2
personen afkomstig uit Naarden, werd gead
viseerd het anker uit te gooien. Nadat de
'Inspiration' was afgemeerd is de redding
boot direct teruggevaren naar de 'Casual'.
Bij aankomst bleek dat de opvarenden de
motor weer aan de praat hadden kunnen krij
gen, maar nu konden ze het anker bijna niet
lichten. Een opstapper werd overgezet om te
helpen, waarna het jacht begeleid werd bij
het binnenlopen van de haven.
Maandag 20 mei werd de reddingboot weer
opgepiept, nu voor een kite-surfer bij de
Slufterdam die niet meer naar het strand
terug kon komen. De pieper ging 15.20 uur.
Via het Rak van Scheelhoek en het Hmder-
gat is de reddingboot naar de buitenzijde van
de Slufterdam gevaren. De reserveredding-
boot 'Javazee', die in Hoek van Holland is
gestationeerd, was ook onderweg. Via de
Kustwacht kwam bericht binnen dat een
poUtiehelikopter de surfer had gelokaliseerd
en er boven hing. Twee agenten waren uit de
heli gesprongen om de surfer bij te staan. Ter
plaatse gekomen heeft de bemanning van de
reddingboot de surfer met vlieger én de
agenten aan boord genomen en in het Hin-
dergat op het strand terug gezet. De redding
boot lag om 16.30 uur weer stand-by op het
station. Hier was sprake van een actie met
een goede samenwerking tussen politie en
reddingmaatschappij
De bemanning was nog in het boothuis
terug toen de oproep voor de volgende actie
alweer binnenkwam. Nu voor het visbootje
Delta 1240, dat met motorstoring bij het
lichteiland voor anker lag. De 'Prinses Mar
griet' kon m dit geval zeer snel opnieuw uit
varen. Ter plaatse aangekomen werd een
sleepverbinding gemaakt en werd het
scheepje, met 5 personen aan boord, naar de
haven van Stellendam gebracht en daar
afgeleverd voor de schutsluis. De redding
boot lag om 18.45 uur weer stand-by op sta
tion.
'Jonge mensen vragen'. In aflevering 7
van deze serie komt aan de orde: 'Wan
neer zijn jongeren gereed voor het
huwelijk?' Maandagavond om 21.00 uur
wordt dit onderwerp behandeld in het
programma 'Ontwaakt Radio' op Radio
Flakkee. De herhaling is dinsdag om
16.00 uur. Het programma wordt gepre
senteerd door Leo van Nimwegen.
-40-
"Zou Henk hier ook wel eens diensten meemaken. Ik
kan het me maar niet voorstellen", huivert ze. Nel geeft
geen antwoord. In gedachten ziet ze het interieur van
het voormalige Ned. Herv. kerkje. Kaarsen natuurlijk
en een kruis, een altaar en misschien wel een preek
stoel. Ze hebben er geen erg in dat een zwarte Merce
des achter hen stopt, direkt daama weer optrekt en
wegrijdt.
"De ga er eens vlakbij kijken", zegt Krijntje. Ze trekt de
capuchon van haar regenmantel over haar hoofd en'
stapt de auto uit. De deuren van het kerkje zijn dicht, je
kunt ook nergens naar binnen kijken. Satanskerk,
afschuwelijk als je wat dieper nadenkt. Een gebouw
waarin satan aangebeden wordt, waarin hij vereerd en
verheerlijkt wordt door mensen die bewust hun ziel
aan hem verkocht hebben. Een plotseUng angstgevoel
doet haar omkijken. Er is echter niets bijzonders te
zien, de regen, de natte struiken en op de weg aan de
kant het Renauitje van Nel. Ze beslist om maar vlug
naar de auto te lopen, maar er is iets vreemd met haar
benen. Die willen niet wat zij wil. Ze is als vastgena
geld aan de plaats waar ze staat en kan geen stap ver
zetten. De angst zet zich als een wurgend monster op
haar keel, haar hart bonkt alsof het breken zal.
"Heere help", schreeuwt het in haar. Ze ervaart de
zelfde satanische kracht als op die avond in 'Kunstzin',
alleen erger, heviger nu. Ze worstelt om weg te komen,
weg van deze duivelse plaats.
"Toet, toet, toet, toet!" Nel, ongeduldig geworden,
claxoneert drie, vier keer. Het verbreekt de toestand
waarin haar vriendin zich bevindt. Wat beverig nog
koint Krijntje op gang. De vreemde verlamming in
haar benen verdwijnt en haar gang wordt bij elke
stap vaster. Als ze bij de auto komt, slaat haar hart
weer bijna normaal. Met een klap trekt ze het portier
dicht.
"Laten we maar gauw weggaan Nel, het is nier hier
pluis, ik kon daarnet geen stap verzetten. Het was als
of ik vastgenageld was, ik voelde diezelfde duivelse
kracht als toen in de zaal, maar veel sterker, veel hevi
ger."
Nel, die tegen haar wil uitvaren omdat ze zo lang weg
bleef, slikt de boze woorden in, die op het puntje van
haar tong liggen. Ze kijkt even naar het witte gezicht
van Krijntje en trekt snel op. Pas op de grote weg komt
het tot een gesprek. Stil luistert ze naar Krijntjes relaas.
En weer ziet ze in gedachten het interieur van het kerk
je. Henk, zou hij werkehjk deelnemen aan deze dien
sten?
Er bleef me niets anders over Nel, dan te roepen:
"Heere help", hoort ze Krijntje zeggen.
"We moeten het niet meer opzoeken", antwoordt Nel
beshst. "Je ziet hoe gevaarlijk het is, eerst in 'Kunst
zin' en nu weer bij die kerk."
Krijntje geeft geen antwoord. In haar hart geeft ze haar
vriendin gelijk. Maar ze deed het immers niet uit
nieuwsgierigheid. Het was geen hoogmoed, geen 'mij
kan niets gebettren, ik pas wel op.'
"Je hebt gehjk Nel", erkent ze plotseling ruiterlijk, "er
zit iets zeer gevaarlijks in. Ik heb dat nu heel goed ge
voeld. Satan is afschuwelijke werkelijkheid, de Heere
Jezus noemt hem de overste van de macht der lucht.
Hij heeft, en dat heb ik ervaren daarnet, een geweldige
macht over onze gevoelens en wil."
Ze zwijgen er verder over. Als ze bij huis uitstappen
zegt Nel: "Ik ben blij dat je geen pogingen meer gaat
ondernemen om op die manier iets over Henk te weten
te komen."
En terwijl ze het portier op slot draait, kijkt ze over de
auto heen Krijntje aan. Zich niets aantrekkend van de
regen, die nog steeds in stromen neervalt, zegt ze - en
het is niet alleen de regen die haar wangen natmaakt -
"Laten we maar op de Heere vertrouwen Krijntje, bij
Hem zijn uitkomsten, zelfs tegen de dood."
De vakantie van Janus is bijna om. Hij is aan zijn laat
ste week bezig. Er is geen enkel resuhaat geboekt in de
achter hem liggende dagen. Hij is met Sjaak naar het
oude kraakpand geweest, waar Henk gesignaleerd was.
Hij heeft dagen gepost op de Dam en tientallen mensen
aangesproken. Hij is de vele kroegjes en cafe's afge-
weest in de binnenstad met als enig resultaat: een stuk
in z'n kraag. Geen Sjeffie, geen Henk. De kermis is
weer verder gereisd, naar het noorden, over de afsluit
dijk naar Friesland. Hij heeft elke avond een poosje in
het boekje gelezen. Er staan mooie verhalen in, maar
hij zal blij zijn als het uit is. Het maakt hem zo onrus
tig van binnen. Maar hij heeft het die aardige dames
belooft, dus.Morgenavond moet hij er weer naar toe.
terwijl Janus op één van de vele treden onder het
monument zit, stopt er een zwarte Mercedes voor het
paleis. Het is op het moment niet druk op de Dam.
Vanaf de plaats waar Janus zit, kun je niet alleen de
auto goed zien, maar ook degene die er inzit. Aanvan
kelijk zonder belangstelling kijkt Janus naar dat alle
daags tafereeltje. Er stapt een lange broodmagere jon
gen uit. Hij slaat zonder om te zien het portier achter
zich dicht. De chauffeur kijkt in de zijspiegel en met
een vlugge beweging even achterom, zet de wagen in
de eerste versnelling en trekt dan snel op. Janus hapt
naar adem. Wat?! Dat gezicht!!! Dat is... dat is die
vent! Gauw, het nummer! Maar,er komt net een tram
aan en als die tergend langzaam voorbij glijdt, is de
zwarte Mercedes nergens meer te bekennen.
"Dan die knul achterna", flitst het door zijn hoofd.
Roekeloos steekt hij de Dam over in de richting van het
paleis. Een taxichauffeur claxoneert nijdig, een tram
bel tingeh heftig, maar Janus is al aan de overkant. Hij
gend kijkt hij rond. Waar is die knul nou. O, daar gaat
ie. Vlug em achterna. Hij zet het op een drafje. De jon
gen voor hem heeft lange benen, maar Janus geeft het
niet op. "Zo, nou ken ik em nie meer uit het oog ver-
lieze", mompelt hij zacht. "Hier lope weinig mense, 'k
mot oppasse dat-ie me niet in de smieze krijgt. Hij is
het, de knul van toen in Zuid-Frankrijk, 'k Zei niks
tegen em zegge, alleen maar effe in de gate houwe
waar ie naar toe banjert." Voor een goor cafeetje houdt
de jongen zijn pas in. Hij kijkt even snel om zich heen.
Janus kan nog net in een steegje verdwijnen. Voor
zichtig kijkt hij om de hoek. "Zo, die is binne. Nou effe
diep nadenke. Hij ken netuurlijk gewoon een biertje
gaan drinke, of 'n koppie koffie, maar da's misschien
niet zo verstandig. Wie weet wa ze daar binne uitspo-
ke. Drugs of zo, daar mot ie niks van hebbe. Hij zei es
effe langs lope, da ken geen kwaad. Stil hier in dit
steegje, je zou er de zenuwe van krijge."
Janus vermant zich en loopt - inwendig gespannen -
langs het café. Hij loert door de openstaande deur naar
binnen, maar wordt niet veel wijzer. De tochtdeur is
dicht. Er hangt een smoezelig gordijn voor. Jammer.
Affijn, niks an te doen. Zou die dan toch maar naar bin-
negaan? Aarzelend staat hij voor de ingang. Net heeft
hij hét besluit genomen een biertje te gaan drinken, als
de tochtdeur opengaat en die jongen naar buiten komt.
Zonder na te denken zegt Janus: "Ben jij Henk van
Wingerden?"
De jongen haalt zijn schouders op en zet er de pas in.
Janus loopt met hem mee.
"Ken jij Sjeffie?" vraagt hij hoopvol. "Sjeffie Hooge-
boezem?"
De jongen zegt niets, z'n mager gezicht is zonder uit
drukking, (wordt vervolgd)