Juridische Column De rechte weg Overdenking Verklaring van erfrecht uit de Heilige Schrift CHE start cursus Vooii^anger dovenpastoraat EIIAIff301-i»euli^ HET .ÖjkVENSTER Christus hoogheid erkend diuiam mi nsm Janus o-p zoelQuuir Sjeffo Blik op kerk ^^y en samenleving CJ Waarnemer door mr. H.P,M. van Lennep, notaris te Oude Tonge GEKOOIOC KEVEÜi De Christelijke Hogeschool Ede (opleiding godsdienst pastoraal werk, GPW) biedt met ingang van september 2002 de cursus Voor ganger Dovenpastoraat aan. Deze opleiding geeft de mogelijkheid, bij voldoende theologische kennis, de bevoegdheid te verwerven om als voorganger in dovendiensten te kunnen voorgaan. Opzet cursus Bevoegdheid als voorganger PAGINA 5 VRIJDAG 10 MEI 2002 - De veelbesproken moord - Over de doden... - Het klimaat geschapen Het gebeurt wel eens dat ik naar een onder werp voor deze rubriek moet zoeken, maar deze week ligt de stof voor de hand. Waar over zouden we het anders moeten hebben dan over wat maandagavond in Hilversum is gebeurd? Het risico is uiteraard groot dat dit stukje niets nieuws bevat. Alles wat erover gezegd kan worden is immers reeds gezegd? En dan nog schieten alle woorden tekort. Ongeloof, verbijstering, woede.dat waren zo de trefwoorden die kort na de laffe moord op Pim Fortuyn werden gebezigd. En inder daad, toen de eerste berichten tot ons door drongen was de reactie: Dat kan toch niet waar zijn? Zoiets gebeurt toch niet in Neder land? Dat het wel gebeurd was, was als het ware een bevestiging wat Pim Fortuyn ons de laatste maanden steeds heeft voorgehou den: we maken deel uit van een verziekte samenleving. En hij zag het als een roeping daar iets aan te doen. Of hij er de oplossing voor had, en of zijn methode de juiste was, laten we nu maar in het midden. Maar dat er fundamenteel iets mis was, en dat daar ver andering in moest komen, daar had hij schoon gelijk in. Hoe men ook over Fortuyn, over zijn per soon en over zijn principes denkt en oor deelt, het is verschrikkeUjk triest dat aan zijn leven een einde gemaft werd door een moordenaar. En voor zover we dat nu weten niet een dwaas die in een onbewaakt ogen blik tot zijn daad is gekomen, maar iemand met extreemlinkse sympathieën, die met voorbedachten rade heeft gehandeld. For tuyn zelfheeft misschien beter begrepen dan iemand anders dat dit een keer kon gebeu ren, omdat de haat tegen zijn persoon en ideeën zó groot waren. Het is verbluffend en bijna gênant zoals er nu van alle kanten wordt gereageerd. De politiek en de media die voortdurend op hem afgaven en hem als een rechtse extremist, zelfs als een fascist voorstelden, putten zich nu uit in lofredes... Nu ja, over de doden niets dan goeds natuurlijk, maar ineens bUj- ken ze persoon en opvattingen wel te kunnen onderscheiden. En het moet eerlijk gezegd worden, Fortuyn zelf was daartoe wel in staat. Hij speelde niet op de man. Ook al was hij het flagrant met zijn tegenstanders oneens, dan nóg kon hij als mens respect voor hen opbrengen. Het was opvallend dat zijn aanhangers meteen de politiek en de media aansprake lijk stellen voor wat er is gebeurd. En een kern van waarheid bevat deze kritiek onge twijfeld. Natuurlijk heeft bijna niemand dit gewild. Maar het optreden van sommige politici en de beoordeling door de media hebben wel een klimaat geschapen waarin dit gebeuren kón. En als er nu luid geroepen wordt dat hiermee een slag is toegebracht aan de democratie, dan moeten de Hnkse partijen eerst maar eens de hand in eigen boezem steken... Wanneer iemand is overleden, moet er meteen veel geregeld worden. ADer- eerst geldt dit natuurlijk voor de uitvaart. Meestal zijn het de partner en/of naaste familieleden van de overledene die hierover afspraken maken met de begrafenisondernemer. Kort daarna al zullen de nabestaanden worden geéonfronteerd met de zakelijke kant van het overlijden. Bankrekeningen van de overledene worden namelijk geblokkeerd zodra de bank van het overlijden in kennis is gesteld. Dit kan overigens ook gelden voor de zogenaamde 'en/of rekeningen', dit zijn rekeningen die ten name van de overledene en/of iemand anders (meestal de partner) zijn gesteld. De bankemployé zal u dan verwijzen naar een notaris voor het opmaken van een 'ver klaring van erfrecht'Het is gebruikelijk om tevoren met de notaris een afspraak te maken. U dient naar de notaris in ieder geval mee te nemen het bewijs van overlijden (dit wordt afgegeven door de gemeente, meestal met tussenkomst van de begrafenisonder nemer), eventueel trouwboekje van de overledene en een legitimatiebewijs van uzelf. Wanneer u tussen de bezittingen van de overledene een afschrift van zijn/haar testament hebt gevonden, kunt u dat ook meenemen. De notaris neemt inzage bij de Gemeentelijke Basisadministratie (afdeling bevolking van de geftieente), om alle personalia van de overledene en de erfgenamen te controle ren. Daarnaast neemt de notaris inzage bij het Centraal Testamenten Register om met zekerheid te weten te komen of de overledene (in Nederland) een testament had gemaakt en zo ja, welk testament het laatste is, dus ook bepalend is. Na ontvangst van een reactie van de gemeente en van het Testamenteitregister kan de notaris in principe een verklaring van erfrecht maken. Hierin vermeldt hij wie de erfge namen zijn. Zij kunnen dan samen alles regelen. In de praktijk geven de erfgenamen er meestal de voorkeur aan dat slechts één van hen (of eventueel een derde) alles regeh. Zij moeten dan een boedelvolmacht tekenen, waar mee zij aan die ene persoon de bevoegdheid geven om bepaalde zaken voor en namens hen te regelen. Deze boedelvolmacht wordt opgesteld door de notaris en ter onderteke ning naar de betreffende erfgenamen gestuurd. De erfgenamen dienen deze volmacht te ondertekenen op een notariskantoor, waar de handtekening wordt gelegaliseerd, opdat de notaris die de verklaring van erfrecht opmaakt zeker weet dat de juiste persoon de handtekening heeft geplaatst. Wanneer de notaris alle benodigde boedelvolmachten retour heeft ontvangen, maakt hij de verklaring van erfrecht op en stuurt hij afschriften hiervan naar degene die alles zal regelen. Deze persoon kan daarmee bijvoorbeeld naar de bank om een privé-rekening van de overledene te deblokkeren, over het saldo daarvan te beschikken en de rekening desge wenst op te heffen. Ten aanzien van 'en/of rekeningen' kan de tenaamstelling worden gewijzigd. Uiteraard is degene die alles afwikkelt verantwoording verschuldigd aan de (andere) erf- genamen. 'Wat draait er 'üeeCin deze. zuereCd om het woordje 'recht', gaat 't om 'te. zijn of niet te zijn', dan wordt daarmez hetjkit beskcfit. 9{oogst beiaxyrijkjn dit [even, want iedereen staat op zijn recht (soms een hedrel(§aargegeven), dan iszo'n eis Vaal(onterecht. 't Is dus een zwaar Beladen woord, men weet soms amper uit te (eggen wat recht is en gerechtigheid, allaten w'ons dat niet gezeggen. We heèben recht op dit en dat, oL verzat^ w'onze pCichten. Wegaan zeCfs heftig in deBat, totdat iedereen moet zwichten. Zo haien we dus vaai(pns recht ten kQste Van gerechtigheid. 'We weten wel: het was niet echt, en diep vanBinnen is er spijt. J^ dat verandert in Berouw, dan zijn We weer op 't rechte spoor. 'We Blijven dan niet lalq, en lauw, maar geven schuldbewust gehoor aan Jezus, 'Die Zich overgaf en, -na aan 't l^uis te zijn gehecht, wou nederdalen in het graf om te Voldoen aan 't (joddelijl(recht. 'Wie in de geest hiervan wil handelen zal dan de rechte weg Bewandelen. Voor rediteCozen Opdat in de naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn en alle tong zou belijden dat Jezus Chris tus de Heere is, tot heerlijkheid Gods des Vaders. (Fil. 2:10,11). Aan de vernedering van de Heere Jezus is een eind gekomen. God heeft Hem uiterma te verhoogd. Hij heeft Hem opgewekt uit de dood, opgenomen in de hemel, een plaats gegeven aan Zijn rechterhand. Hem een Naam gegeven die elke andere naam ver overstijgt. Inderdaad, Jezus is Kurios. Hij regeert. Hij heeft alle macht in hemel en op aarde. Nu blijft er echter een vraag over: Wordt die hoogheid en dat gezag van Jezus ook erkend op de aarde? Het moet gezegd worden dat dit niet het geval is. Als Christus toestenuning krijgt een plaats in Gods troon in te nemen en als aan Hem het bestuur over alle dingen wordt toe vertrouwd, zegt God: Heers in het midden van Uw vijanden! Hij is dus wel Koning, maar wie erkent Hem als zodanig? Er zijn vijanden, die zich tegen Hem verzetten. U en ik horen daar ook bij. Wie niet? Door onze zonden spreken we dat uit. Zonde is immers ongehoorzaamheid. En daar is de wereld vol van. Vol van opstandigheid. En als dat zo blijft, wat heeft de verhoging van Jezus dan te betekenen? Het blijft echter niet zo. De verhoogde Chris tus heeft Zijn Geest gezonden en die Geest is actief. Allereerst in de harten van mensen. Nu eens hier dan weer daar grijpt Hij iemand aan en als Hij dat doet, breekt Hij het verzet en maakt Hij gewillig. Hij legt een andere keus in het hart en verandert zo'n leven. Waar dat gebeurt gaan de knieën zich voor Chris tus buigen en gaat de tong Hem belijden. Daar wordt Hij erkend. Bij Hem wordt een schuilplaats gezocht. Aan Hem wordt het leven gewijd. Dat werk vindt plaats en het vindt al eeuwen lang plaats. Over de hele wereld gebeurt het. Overal vandaag worden op deze manier men sen getrokken uit de duisternis en overge bracht in het Rijk van Christus. Ze verande ren van meester. Niet langer doen ze de wil van de boze, maar ze gaan vragen: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? Belangrijk om te weten of dit ook al bij u is gebeurd! Maar dit is toch niet met ieder mens het geval? Ondanks dit werk van Gods Geest zijn er toch nog altijd velen - heel velen! - die in hun verzet volharden? Is hun getal niet veel groter dan dat van Christus' discipelen? Inderdaad, dat kan moeilijk ontkend worden. Maar toch zegt Paulus, dat alle knie voor Hem gebogen zal worden en dat alle tong Hem zal belijden. Hoe zit dat dan? Dat slaat op wat nog zal gaan gebeuren. Na de hemelvaart komt de wederkomst. Bij die gelegenheid zal gebeuren wat Paulus hier schrijft. Alle schepselen die van God ver stand gekregen hebben zullen eens erkennen dat Jezus het waard is dat iedereen voor Hem buigt. Dat zal gebeuren met hen, die in de hemel zijn - de engelen en de verlosten - met hen die op de aarde zijn - de mensen -; met hen die onder de aarde zijn - de duivelen en de verlorenen. Zonder uitzondering zal ieder voor Jezus buigen. Wil dat dan zeggen dat tenslotte allen nog zaüg zullen worden en al gewilUge en gehoorzame onderdanen de Heere erkeimen? Wat Paulus bedoelt is dat inderdaad de getrouwe engelen en de verloste zondaren voor Christus zullen buigen. Zij zullen dat van harte en geheel gewillig doen, in het besef dat Hij alle eer en aanbidding waardig is. En wat straks in de hemel in volmaaktheid zal gebeuren, begint hier op aarde reeds. Ieder, die door genade deze Zaligmaker mag leren kennen wordt ook gewillig gemaakt om Hem eer te geven. Maar het zijn niet alleen deze schepselen die voor Christus buigen. Ook Zijn vijanden zul len dat doen, zij het dat zij het niet vrijwllig en van harte doen, maar gedwongen en mis schien wel knarsetandend. Maar toch....Zij ook zullen moeten erkennen dat Degene tegen wie ze gestreden hebben toch Koning is. Niemand kan aan die conclusie ontko men. Wat is dat een aangrijpende gedachte. Zij die de Heere hebben leren liefhebben en vrezen zullen dan onbelemmerd Hem de eer toe brengen voor alles wat Hij voor hen heeft gedaan. Geen enkele overgebleven zonde zal daar meer in de weg zitten. Maar ook allen, die niet gewild hebben dat Hij Koning over hen zou zijn, moeten dan toch erkennen dat Hij Koning is. Dat houdt ook de beken tenis in, dat zij zich vergist hebben. Ja, een mens kan wel eens denken, dat hij geen boodschap heeft aan Jezus, maar dat zal straks wel anders blijken te zijn. Ook zij, die nu niets met Hem te maken willen hebben, zullen eens erkennen: Hij is het toch! En dan? Hoe zult u straks buigen en belijden? Hebben we hier de knieën al voor Hem gebogen? Hebben we nu al geleerd Hem te belijden? Dan mag u zich er in verheugen, dat straks zal blijken dat het niet tevergeefs was om bij Hem te schuilen. Maar als dit buigen en belijden ons vreemd is? En als het ons vreemd blijft? Een keer zult u het toch moe ten doen. Maar dan brengt het u geen heil meer. Laat het dan zover niet komen. Buig nu en erken Hem nu! P. den Butter Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek \i(prden gepubliceerd. OORlOGiPHLEIS Wij bezichtigden het Haagse Vredespaleis. Is het waar, dat bij elke belangrijke stap (aankoop grond, eerste paal, opening) een oorlog is uitgebroken? En welke waren dat dan? Antwoord: In grote trekken klopt dat ver haal wel. Tijdens de eerste Haagse Vredes- conferentie in 1899 besloten de belangrijkste mogendheden tot instelling van een Perma nent Hof van Arbitrage, dus internationale rechtspraak bij een geschil. Prompt brak de Boerenoorlog uit. In 1904 werd met geld van de Amerikaanse miljo nair Carnegie een stichting opgericht, om genoemd hof in een nieuwe gebouw in Den Haag te vestigen. Dat jaar verklaarde Japan de oorlog aan Rusland. Na lange onderhan- deUngen kon grond voor het 'Vredespaleis' worden aangekocht. Ongeveer gelijktijdig landden er Ameri kaanse mariniers op Cuba. In 1907 is de eer ste paal geslagen en dat jaar bezetten Franse troepen Casablanca als begin van de strijd in Marokko. In 1912 werd het hoogste punt van het bouwwerk bereikt en prompt brak de Eerste Balkanoorlog uit. Toen het gehele paleis gereed stond, volgde in 1913 de Tweede Balkanoorlog. En na de officiële opening van het zgn. Vre despaleis op 28 augustus 1913 en inwijding van het Internationale Hof van Arbitrage stond de (eerste) Wereldoorlog voor de deur. N^iCHTELUKE HOCSTKIIICBBLS De laatste maanden heb ik 's nachts gere geld last van kriebels in de keel, die me als maar doen hoesten. Drop, honing, hoest- drankjes e.d. helpen niet meer. Wat kan er aan de hand zijn? Antwoord: Als er geen sprake is van een nieuwe matras met dons, veren of kapok, dan wel van een allergie voor huisdieren, stofmijt of dgl. moet u toch (laten) nagaan wat de oorzaak is. Werd er misschien vaak een middel gebruikt ter bestrijding van insecten die zich in de warme maanden snel vermeerderen in huis? Het kan ook gebeu ren, dat er tijden de slaap slijm uit de neus en het bovenste deel van de keel in uw keelhol te komt. Deze 'post-nasaldrip' kan tot hoes ten en soms benauwdheid leiden indien dat slijm wat taaier is dan normaal het geval is. Ook kan er in een liggende houding wat maagzuur gaan terugvloeien, waardoor het slijmvlies van de slokdarm wordt geprik keld, hetgeen ook benauwdheid kan veroor zaken. Raadpleeg zonodig een keel-, neus- oorarts als de huisarts niets kan vinden. Ik verschoon wekelijks het zand in de vogel kooi. Toch zie ik er telkens kleine kevertjes in. Hoe houd ik mijn kanarie er vrij van? Antwoord: Uw kanarie zal er geen last van hebben, want die piepkleine kevertjes van 12 mm, die u in dat blikje opstuurde, zijn clam- Het programma is ontwikkeld in overleg met en op verzoek van het Interkerkelijk Dovenpastoraat. De cursus is zowel voor belangstellende gemeenteleden als voor afgestudeerde kerkelijk werkers toeganke lijk. De cursus geeft de mogelijkheid tot verdieping in het pastoraat voor doven, iets wat in bijna elke kerkelijke gemeente belangrijk is, en in het kunnen voorgaan in bidae en die leven van vergane planten. Hun eitjes komen vaak met zand, met zaad of met planten binnen. Keimelijk konden zij zich in uw kooi ontwikkelen. Kippen pikken dgl. kevertjes op, maar kanaries doen dat niet. Verschoon het zand (liefst schelpzand) voor taan om de dag en vervang het niet gebruik te groenvoer dagelijks door vers en goed gewassen groen. Het zaad moet echter eerst opgegeten zijn, alvorens u het bakje weer vult. Ik heb vrij laat siertabak gezaaid. De plan ten doen het uitstekend, maar hoe is de bloeitijd in de regel? Antwoord: Die kan duren van juU tot eind oktober. kerkdiensten voor deze groep gemeentele den. De Interkerkelijke commissie Doven pastoraat stimuleert het volgen van deze cursus vanuit haar bezorgdheid over de grote terugloop in aantal beschikbare voorgangers voor dovendiensten. Belangstellende gemeenteleden kunnen kiezen tussen de specifieke cursus Voor ganger Dovenpastoraat (VDP, 20 tot 22 dagdelen les plus een stage) en de eenjari ge basisopleiding GPW, met als speciali satie VDP. Deze laatste variant sluit af met een propedeutisch examen. Op deze wijze kuimen vele gemeenteleden ook een basis pakket pastoraat en theologie volgen om in dit werk te gaan functioneren. De cursus bevat twee fasen. In de eerste fase wordt de basis gelegd voor het communiceren met doven door het volgen van een basis cursus communicatie. Deze cursus wordt frequent op verschillende plaatsen in het land aangeboden, maar kan ook in Ede worden gevolgd (o.a. in verband met wachtlijsten elders). De specifieke ver volgcursus bij de Christelijke Hogeschool Ede sluit hierop aan. De studieduur is cir ca 1 jaar en de cursus wordt een vast dag deel aangeboden (naar gebleken behoeften op maandag- of zaterdagochtend). Docen ten bij deze cursus zijn onder andere mevrouw Zomer uit Enschede en ds. T. van 't Veld uit Ede. Na het behalen van de vervolgcursus kan de student de bevoegdheid als voorganger in dovendiensten aanvragen bij het Inter kerkelijk Dovenpastoraat. Deze voert hierover met elke kandidaat een gesprek, waarin zij let op motivatie voor deze func tie en de wijze waarop de kandidaat in de kerk staat. Voor belangstellenden is een uitgebreide folder over de cursus beschik baar en op te vragen bij de Christelijke Hogeschool Ede via 0318-696300. -37- Het is al laat als Jan Harinck in slaap valt. "Wilt u langs Henks huis rijden vader", had hij gevraagd toen ze in de auto stapten, "ik wil kijken of er nog Ucht brandt, dan bel ik even aan." Meneer en mevrouw Harinck hadden niets gezegd, maar in hun harten kwam een diepe verwondering om de woorden van Jan. Henks vader en moeder lagen nog niet op bed. Ze waren wel even geschrokken van zo'n laat belletje, maar die schrik was gauw verdwenen. Jans ouders moesten ook binnenkomen. Stil hadden ze geluisterd naar wat Jan vertelde. "We kunnen het goed begrijpen kerel", had meneer Van Wingerden gezegd, "jij hebt het zo druk gehad met je examen. We zijn erg blij datje geslaagd bent en dat wij de eersten zijn aan wie je je diploma komt laten zien. En je cijferhjst", voegt hij er aan toe. "Ga je naar de Havo? En dan zeker conservatorium?" Het Vvas even stil geworden, pijnlijk stil. Henk zou immers samen met Jan naar de Havo gaan. Mevrouw Van Wingerden was de eerste die de stilte verbrak. "We zijn blij datje ons niet vergeten hebt. Jan", zegt ze harteUjk, "we hopen dat je ons op de hoogte houdt van alles watje daar mee zult maken." Hoofdstuk 11 In een oud pandje in het hartje van de binnenstad klinkt keiharde popmuziek. Dwars door het einde loze getamtam roezemoezen tientallen stemmen. Een grote groep, meest haveloos geklede jongelui hangt, zit of ligt ui stoelen of op de grond. De meesten roken een sigaret, een enkele een wat vreemd gevorm de pijp. Wat apart van de groep zit een lange blonde jongen. Hij rookt gulzig, in z'n ogen ügt een afwezige bhk. "Hé lange, leg je benen eens binnenboord", klinkt een rauwe stem. Wat verschrikt kijkt 'de lange' op, een zweem van een gUmlach op z'n bleke gezicht. Traag trekt hij z'n benen in, Ujkt dan het hele voorval vergeten en inhaleert diep. "Kumba Ja, My Lord", zingt een donkere mannen stem. De jongen kijkt op, er komt een bhk van herken ning in zijn ogen, z'n Uppen bewegen, z'n lichaam wiegt mee op de maat van het vers. Na nog een laatste trek aan de sigaret gooit hij het minuscule peukje op de vloer en wrijft het met de hak van z'n schoen uit. Hij merkt niet dat de deur open gaat en een jongeman van een jaar of tweeëntwintig binnenkomt en op z'n gemak eens rondkijkt. "Hei, Sjaak", gilt een schelle meisjes stem, "kom je d'r weer eentje bekeren? Hier, Loes zit al op je te wachten." Sjaak steekt z'n hand op en loopt regebecht naar de radio. Hij draait de knop resoluut om en gaat dan wijd beens voor het toestel staan. In de plotseünge stilte die volgt, klinken de stemmen even extra luid, maar Sjaak heeft bereikt wat hij wilde: iedereen kijkt hem wat ver wonderd aan. Hij is een goede bekende van hen. Wekelijks komt hij hen opzoeken en knoopt met ieder van hen die daar toe in staat is een gesprekje aan. Ze mogen hem, want wat hij zegt. meent hij, daar staat hij helemaal achter. Nooit zal hij weggaan zonder een stukje uit zijn Bijbeltje gelezen te hebben en als er gelegenheid voor is, voor hen te bidden. De radio of pickup wordt dan op zijn verzoek even afgezet, maar na zijn vertrek direct weer op voUe sterkte gedraaid. Maar wat er nu gebeurt, die plotselinge stilte brengt hen wat in de war. Sjaak wenkt met de hand. "De heb nooit veel gezegd over de muziek waar jullie niet meer buiten kunt. Maar nu móét ik wat zeggen. "Kumba Ja, My Lord." Julhe zingen het mee, omdat het zo gemakkelijk in het gehoor hgt, maar het is een afgrijseUjk Ued, het is een vers uit de afgrond, een Hed waardoor je de satan grote eer bewijst." Een hoongelach is het antwoord op Sjaaks toespraakje. Zo welwillend ze altijd naar hem geluisterd hebben, zo dwars worden de meesten nu. "Go home, met je mooie praatjes. Zet de radio aan Jaap." Twee tellen later klinken de laatste regels van het sata nische vers keihard door het kraakpand. "Kumba Ja, My Lord." Sjaak staat machteloos op. Hij weet het, dit heeft hij helemaal verkeerd aangepakt. Nog even kijkt hij rond, z'n hart vol medelijden met al die meisjes en jongens, die avond aan avond weer vluchten in de onwerkelijke wereld van de drugs. Het is vechten tegen de bierkaai. "Neem ook en sticky Sjaak", komt Loes vertrouwelijk. "Je zult je zo heerlijk los voelen, zo, zo probleemloos, toe." "Je kan een snuifje van me krijgen, gratis voor niks", biedt een ander aan. "Lekker stoned wezen." Met een uitnodigend gebaar houdt ze Sjaak een smal metalen kokertje voor. "Kijk, zo moet je doen." Ze wrijft een paar witte korrels fijn schept het poeder op met de punt van een nagelvijltje. Het kokertje stopt ze in een neusgat en snel snuift ze in twee, drie keer het spul op. "Je voelt je fijn, weetje wel", zegt ze, "probeer het ook eens." Als Sjaak nee schudt, draait ze zich om en is hem op hetzelfde ogenblik vergeten. Niemand neemt trouwens meer notitie van hem. Met een gevoel van grote mach teloosheid loopt Sjaak naar de deur. Hij struikelt bijna over de lange benen van de jongen, die dromend in z'n stoel hangt. Sjaak werpt een vluchtige blik op het inbleke gezicht van de knul. "Da's een nieuwe", schiet het door hem heen. "Arme kerel, op het ogenblik ben je gelukkig, maar straks als je wakker wordt, als die rommel uitgewerkt is. Met het beeld van de jongen nog voor ogen loopt hij de straat uit. Een klok slaat ergens halftwaalf. Moedeloos valt hij en kwartiertje later in een gemakkelijke stoel neer op z'n kamer. Als een kaleidoscoop trekt alles wat er in het oude kraakpand gebeurde aan zijn geest voor bij. Dat vreselijke lied, dat gebed tot een demonische geest. Die jongens en meisjes, in de greep van zo'n zelfde geest en die armen jongen die van de wereld niet meer weet maar straks ruw zal ontwaken. Die knul, hij heeft hem daar nog nooit ontmoet. Hij heeft iets bekends, die forse neus, dat blonde krulhaar, die... Met een ruk schiet Sjaak overeind. "Die neus, die lange benen, dat haar. Maar, maar dat is, dat moet. Hij trekt een laadje van z'n buro open en haalt er een foto uit. "Hij is het! Het kan niet missen. Dat ie hem niet direct herkende!" Hij kijkt op z'n horloge. Bij twaalven. Nee, hij kan nou niet meer bellen. Juffrouw Staat hgt vast al op bed. Zorgvuldig bergt hij de foto in z'n portefeuille. Twee tellen later trekt hij zacht de bui tendeur achter zich dicht. Het is de volgende morgen, negen uur. "Weet je het zeker Sjaak?" Juffrouw Staat kijkt Sjaak gespannen aan. "Het kan niet missen", zegt deze beslist. "De ben direct teruggegaan, maar hij was er niet meer. Eén of andere kerel had hem meegenomen. Toen ik vroeg hoe die man er uit zag en of ze ook wisten waar hij naar toe was gegaan, kreeg ik de gekste antwoorden. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 5