e 11) i e fe
BEZORGER
Workshop
Dokterstas
Welbevinden
Ons immuunsysteem
PREDIKBEURTEN
Zaterdag
avond-
jeugdwerk
SPELAVOND
Winkeldochter
Synopsis van de
vier evangeliën
Dienst voor
Belangstellenden
te Stellendam
Voorjaarsbijeenkomst
DVN Goeree-Overflakkee
te Ouddorp
EIIAIIDEII-tflEUWS
Ger. Gem.
Nieuwe
Toi^e
MELISSANT
IB
Slot- en Combi-avond
Verkoping Clir. Geref.
Kerk Middelhamis
Het verschijnsel
James Kennedy
Machten die mensen beïnvloeden
Naar de hedendaagse politiek
Graag nodigt het bestuur van de afde
ling Goeree-Overflakkee van de Dia
betesvereniging Nederland u uit voor
het bezoeken van haar voorjaarsbij
eenkomst op donderdagavond 11
april a.s.
Zondag 7 april 2002
Wij zoeken
in
Tel. 47 10 20
Ingezonden:
We zijn eraan gewend geraakt. Ze vinden
plaats in verband met allerlei onderwerpen.
Er kan eigenlijk geen omstreden thema in de
samenleving zijn of er worden opiniepeilin
gen over gehouden. De samenleving wil
weten hoe er over het desbetreffende onder
werp wordt gedacht.
Misschien moet ik de voorgaande zin wat
zorgvuldiger formuleren. Wil de samenle
ving weten hoe er over het onderwerp wordt
gedacht? Of willen degenen die opdracht tot
de opiniepeiling geven, aan de samenleving
doen weten hoe er over het onderwerp wordt
gedacht?
Naar aanleiding van euthanasie
Een treffend voorbeeld van de zojuist gefor
muleerde stelling trof ik aan in het boek van
James Kennedy, 'Een weloverwogen dood'
Deze Amerikaanse hoogleraar, wiens moe
der en wiens echtgenote Nederlanders zijn,
heeft een onderzoek ingesteld naar het tot
stand komen van de wet die euthanasie
regelt. We moeten zeggen, die euthanasie
toestaat.
Kennedy heeft tijdens een studieverblijf in
Nederland onderzoek gedaan naar zowel het
verloop van de politieke meningsvorming,
als naar de beïnvloeding van de publieke
meningsvorming. Vooral wat dit laatste
betreft is duidelijk dat de uitkomsten van
enquêtes, met een zekere regelmaat gehou
den, de samenleving beïnvloed hebben.
Steeds meer mensen sloten zich aan bij de
voorstanders van liberalisatie van euthana
sie. De tegenstand nam af.
Het is heel begrijpelijk dat pressiegroepen in
de samenleving de uitkomsten van deze opi
niepeilingen gebruikten om het verzet tegen
euthanasie te breken.
Hun ietwat triomfantelijke redenering was
deze: Zie je wel, steeds meer mensen gaan
over naar het pro-euthanasie-kamp. De
tegenstanders verliezen terrein. Zij hebben
eigenlijk geen been meer om op te staan.
Opiniepeilingen
Ik zeg het in mijn eigen woorden. U zult
deze formuleringen niet in het boek van
James Kennedy vinden. Het proces is wel
langs deze lijn verlopen.
Het boek van Kennedy wordt als tijdsdocu
ment in allerlei kringen gebruikt. Het trof
mij dat er ook in niet specifiek christelijke
publicaties met waardering over dit boek
wordt geschreven. Het wordt zelfs aange
haald als een soort bronnenboek voor de
kennis van de totstandkoming van de wet op
euthanasie. Het boek is goed gedocumen
teerd en beschrijft niet alleen de juridische
en de politieke kant van het proces, maar
vooral ook het maatschappelijk verloop.
Kennedy is dan ook hoogleraar in de
geschiedenis van de moderne cultuur. Vol
gend jaar hoopt hij hoogleraar te worden aan
de VU in Amsterdam.
Het trof mij dat hij in het begin van de
negentiger jaren vrijwilligerswerk heeft
gedaan in het bekende hospice 'Kuria' in
Amsterdam. Daar worden terminale patiën
ten begeleid naar het einde van hun leven. Er
wordt geen euthanasie toegepast. Kennedy
heeft zijn literatuuronderzoek dus gecom
pleteerd met daadwerkelijke hulpverlening
als vrijwilliger, in een huis waar men eutha
nasie afwijst.
Ik vermeld deze feiten omdat ze een onder
steuning zijn van de kwaliteit van het onder
zoek dat hij heeft verricht. Kennedy spreekt
geen oordeel uit, maar geeft van een afstand
als Amerikaans historicus een beschrijving
van hoe het gegaan is en hoe het zo ver kon
komen.
Daarbij geeft hij ook aandacht aan de rol van
opiniepeilingen. De invloed daarvan is niet
gering.
Wat vooral moet treffen is het feit dat die
opiniepeilingen niet het resultaat zijn van
een discussie. Ze zijn machten die mensen
beïnvloeden, zonder te argumenteren en
zonder rekenschap of verantwoording af te
leggen. Hier hebt u de feiten. Er zijn alweer
zoveel mensen opgeschoven in de richting
van het pro-euthanasiestandpunt.
Juist het feit dat geen verantwoording wordt
afgelegd, dat er geen discussie met argu
menten wordt gevoerd, is voor mijn besef
het gevaarlijke van het gebruik van deze opi
niepeilingen.
We moeten dan ook niet primair naar de
samenleving kijken als subject, dat wil zeg
gen als veroorzaker van deze opiniepeilin
gen. Neen, ze worden aan de samenleving
voorgehouden om op de samenleving
invloed uit te oefenen.
Dus diegenen die deze peilingen verrichten,
of beter nog degenen die daartoe opdracht
geven en ervoor betalen, hebben belang bij
deze peilingen. Zij zien ze als een middel om
de publieke opinie te beïnvloeden.
Ik kom nu aan wat mij bij dit artikel in het
bijzonder voor ogen staat. Dat zijn de peilin
gen naar het te verwachten stemgedrag van
de burgers. Daarbij gaat het primair om de
stand van zaken van het moment. En dan
komt het perspectief aan de orde. Wat bete
kent dit voor de beslissende datum van de
verkiezingen.
De uitslagen van de enquêtes fungeren als
een stimulans om mee te doen met de massa.
Ik zeg niet dat deze opiniepeilingen daarin
de enige factor van belang zijn. Integendeel,
er moet een basis voor zijn in het gevoelen
van de bevolking. De uitslag van de enquê
tes werkt in op gevoelens van onbehagen,
van onlust, onrust en ontevredenheid.
Het is goed zich dit alles bewust te zijn nu
we de verkiezingen tegemoet gaan. Het is
niet aan mij om binnen het kader van deze
rubriek een stemadvies te geven.
Wel wil ik er vanuit ethisch gezichtspunt
voor waarschuwen het oor niet te laten han
gen naar de resultaten van de opiniepeilin
gen. Laten we niet meelopen met de massa,
maar een weloverwogen en bewuste keus
doen.
Door opiniepeilingen kan een samenleving
gemanipuleerd worden, zonder dat ze daar
zelf erg in heeft. En daarom: wij zijn niet de
veroorzakers van opiniepeilingen, maar wij
zijn voor de makers van opiniepeilingen
belanghebbenden. Zij willen iets aan u kwijt.
Laten wij dat ons wel bewust zijn, door ons
afhankelijk tegenover zulke peilingen op te
stellen. Is het teveel gevraagd ons daardoor
niet te laten beïnvloeden?
W. H. Velema
Het thema voor deze avond is 'De rol van
erfelijke factoren bij het ontstaan van diabe
tes', waarover de heer prof Dr. J.W. Maas-
sen hoopt te komen spreken in de grote zaal
van 'Eben-Haëzer'Preekhillaan 3 in Oud
dorp. De aanvang is 20.00 uur, de zaal is
vanaf 19.30 uur geopend. Na de pauze is er
gelegenheid tot het stellen van vragen. Het
bestuur van de DVN afdeling Goeree-Over
flakkee hoopt met u allen op een leerzame
avond. Komt allen: het gaat over onze eigen
gezondheid!
Bestuur DVN afdeling Goeree-Overflakkee
Het is een wonder van de schepping. We
zien ze niet maar ze zijn er. Met miljoenen
trachten ze zich bij ons in te dringen. Onze
reactie om deze verwoestende krijgsmacht
af te kunnen slaan is ons immuunsysteem
met zijn twee biljoen verdedigers. Maandag
avond om 21.00 uur wordt dit onderwerp
behandeld in 'Ontwaakt Radio' op Radio
Flakkee. De herhaling is dinsdag om 16.00
uur. Presentatie: Yvonne Caka.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)47 1020
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Laageweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: AIgenieen@gebr-dewaaI.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,25;
contracttarieven op aanvraag
slultlngstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermynoiJeriijdensberichteri:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Valerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 8,90.
Per Jaar €33,60.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur ds. R. Veldmanen 18.30 uur ds. P. C.
Hoek, St. Annaland. Eben-Haëzer: 9.30
uur ds. P. C. Hoek en 18.30 uur ds. R.
Veldman. Woensdag 10 april 2002,
Dorpskerk: 19.30 uur ds. B. Reijnders,
Maartensdijk-Ger. Gem. 9.30 en 18.30
uur ds. P. Blok, Kootwijkerbroek - Ger.
Kerk 10.00 uur ds. J. Koster en 18.30
uur ds. C. J. Amesz, Aalsmeer - Doops
gezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J.
Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, v.m.
bevestiging ambtsdrager.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. L. Smelt, v.m. bedie
ning Heilige Doop - Ger. Kerk 10.00
uur ds. C. J. Amesz en 18.30 uur ds. J.
Koster.
MELISSANT-Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. J. G. Blom, Poortvliet, v.m. be
diening Heilige Doop - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. J. A. Boo
gaard, Veenendaal - Ger. Gem. jn Ned.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
P. van Duijvenboden, Den Bommel en
18.00 uur ds. J. Willemsen - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. Belder en 18.00 uur ds. C. Gielen -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. G. C.
Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds.
H. A. Samsom - Rem. Ger. Gem. 10.00
uur niet bekend - Herv. 'Exodus' Gem.
10.00 uur ds. Sj. Bruining, Driebergen.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. P. H. van Trigt, Ede en 18.00 uur ds.
A. P. Voets - Ger. Gem. 9.30 en 18.00
uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur
ds. W. V. d. Hoek en 17.00 uur ds. L. J.
Lingen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt)
9.30 uur (H.A.) ds. C. van Dijk en 14.30
uur ds. A. J. Balk.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.00 uur
ds. P. Molenaar, Dordrecht - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van Lingen en 18.00 uur ds. J. Koo
ien, IJsselstein - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en
18.00 uur ds. H. A. Samsom - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. D. Siebelink, Klaaswaal en 18.00 uur
ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk
10.00 uur drs. C. Romkes en 18.00 uur
de heer L. H. Zweers.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. A. W. van der Plas, Waddinxveen
en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove, Wapen-
veld - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees
dienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer L.
H. Zweers en 18.00 uur drs. J. H. Becker.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. B. ten Hove, Wapenveld.
per 1 mei a.s.
Op D.V. zaterdag 6 april hebben we voor
de laatste keer van dit seizoen zaterdag
avondjeugdwerk. Als laatste keer willen
we dan ook een gezellige spelavond doen.
Iedereen vanaf 13 jaar is hartelijk wel
kom! Vergeten jullie ook je muziekinstru
menten niet! Tot ziens! De Commissie
Op D.V. 16 en 17 april wordt ten bate van
de Eben-Haëzer school te Goedereede-
Havenhoofd een workshop gehouden.
Deze bestaat uit het maken van een dok
terstas van gaas en lood, gevuld met mos,
tillantia en voorjaarsbloeiers. De works
hop wordt van 20.00 tot 22.00 uur gehou
den in het schoolgebouw aan de Blauwe
Distelstraat 31. Brengt u een kniptang
mee? De deelnamekosten bedragen
12,50. U kunt zich opgeven via telefoon
nummer (0187) 493382. U bent van harte
welkom, maar.vol is vol!
Ja, jongens en meiden, zaterdag 16 april
alweer de laatste Spirit van het seizoen. Dus
een goede reden om die goed af te sluiten.
De avond ziet er als volgt uit: om 16.30 uur
gaan we beginnen met Woord en gebed, wat
we met zijn allen toch echt nodig heb
ben. Zo hebben we door het seizoen heel
wat Bijbelteksten en verhalen mogen horen
en als het goed is kunnen begrijpen, ook al
was het niet altijd gemakkelijk. Om 17.00
uur gaan we lekker met z'n allen pannen
koeken eten. Hierbij vragen we nog steeds
vaders of moeders om pannenkoeken te
bakken (opgeven bij Jan-Kees 491275).
Om 17.45 uur arriveert de jeugd uit Stellen-
dam om gezamenlijk te beginnen.
Vervolgens moeten we om 18.15 uur in de
auto zitten om op tijd bij Port Zelande te
zijn. Om 18.45 uur krijgen we de spelregels
van het boogschieten, steile wandklimmen,
badmintonnen en tennissen. Deze avond
zal om 21.30 uur afgelopen zijn, maar zal
waarschijnlijk wel wat uitlopen. Voor deze
avond kun je je nog opgeven t/m zaterdag 6
april bij Theo (684292).
Winketier. Winkelwaar. Winkelwagentje.
Winkeljongen. Winkelmeisje. Winkelen
doen we (afdeden we) bijna allemaal. In
vroeger tijden met een kleine beurs. Ook
het assortiment was niet groot. In ieder
geval veel kleiner dan nu. De kleine win
kelier is hier en daar gebleven. De naam
van zijn winkel is soms aangepast aan de
eisen des tijds, de buurtsuper verkoopt bij
na alles. Behalve winkeidochters.
Een winkeldochter is niet het kind van de
winkelier, maar een onverkoopbaar artikel
dat te lang ruimte inneemt op de voor
raadschappen van de winkelier. Ooit en
masse ingekocht blijkt het niet aan de
winkelende man of vrouw te brengen. Ab
de winkelier het magazijn betreedt grijnst
het onverkoopbare hem tegemoet. Een
niet onvermaard eilandelijk stukjesschrij
ver schreef eens over de herkomst van
halfvolle kaartjes met knopen: de wien-
keldochters hao ze onger mekaore op
èdêêld.
Zijn vrouw had nog zo gezegd: 'Doe het
niet, man. Dat wordt niks.Hij had haar
goede raad in de wind geslagen, toegesla
gen en ingekocht. Nu lagen de spullen al
meer dan twee jaar op de planken. Nutte
loos namen ze te veel ruimte in. Wat te
doen, kleine winkelier? Opruimen? Weg
gooien? Weggeven? Zelfs dat laatste leek
onbegonnen werk. Niemand had ook maar
enige belangstelling voor zelfreinigende
tafelkleden met ingebouwd borsteltje. Hij
had er nog bijna honderd van op de plan
ken liggen. Onverkoopbaar en zelfs niet
geschikt als weggeefstunt.
Zijn enige echte dochter was onlangs
getrouwd. Hij had overwogen alle gasten
een winkeldochter mee te geven. Zijn
vrouw was achter het plan gekomen en
had er resoluut een stokje voor gestoken.
'Ben jij raar. Onverkoopbare rommel mee
willen geven aan de gasten.Hij was net
klaar met inpakken. Samen pakten ze de
spullen stuk voor stuk weer uit. 'Man. Man.
Nou kost het nog papier en plakband ook.
Manlief was ten einde raad. Na overleg
met zijn wederhelft schonk hij ze, zonder
borsteltjes, aan de restauratiecommissie
van de kerk. Op de eerstvolgende verkoop-
dag werden ze onder het motto: winkei
dochters voor het orgel, aan de man
gebracht. De tafelkleden gingen ab warme
broodjes over de toonbank.
Op D.V. vrijdag 12 april van half 8 tot
9 uur en op zaterdag 13 april van half
10 tot 1 uur bent u weer van harte wel
kom op de verkoping van de Chr.
Geref. Kerk.
Er is weer van alles te koop zoals: vis,
soep, patat, koffie, limonade, eieren,
fruit, taarten, cake, koekjes, broodjes,
advocaat, boeken en kaas. Voor de klei
ne kinderen is er weer een grabbelton.
De opbrengst van deze verkoping komt
ten goede aan de kerk. We hopen jong en
oud weer te ontmoeten in de zaal achter
de Chr-. Geref. Kerk aan de Hoflaan 41 te
Middelhamis.
Het is een moeilijk woord dat hierboven
staat: 'synopsis'. Het Groot Woordenboek
der Nederlandse Taal (Van Dale) geeft als
betekenis: 'korte schets, overzicht'. Het is
afgeleid van een samengesteld Grieks woord
waarin zowel het begrip 'samen' (sun) als
het begrip 'zien' (opsis) uitgedrukt wordt.
'Syn-opsis' is dus zoiets als: een samenge
steld 'overzicht dat met elkaar het geheel van
iets te zien geeft.
In de theologie en in de bijbelwetenschap is
het woord 'synopsis' vooral gereserveerd
voor de drie eerste evangeliën, dus Mat-
theüs, Markus en Lukas, Zij worden wel de
synoptische evangeliën genoemd. Ieder die
de inhoud van die bijbelboeken uit het Nieu
we Testament kent, weet dat er veel over
eenkomst tussen die drie is. Leg je ze naast
elkaar, dan blijkt dat de grote lijn dezelfde is,
dikwijls met gelijke woorden. Toch heeft
ieder evangelie weer een eigen karakter. Met
eigen typerende woorden en met eigen
accenten. Samen vormen deze evangeliën
dus een 'synopsis', een samengesteld over
zicht van het leven van de Heere Jezus op
aarde, vanaf Zijn geboorte tot en met Zijn
hemelvaart.
Welnu, dat naast elkaar leggen gebeurt in het
boek dat ik vandaag aankondig. En dan niet
alleen de drie eerste evangeliën die ik noem
de, maar daarnaast ook het evangelie naar
Johannes. Dat heeft weliswaar een ander
karakter dan de eerste drie, maar omdat ook
dit evangelie het leven, het werk en de woor
den van de Heere Jezus weergeeft, is het met
de andere te vergelijken. Het boek van dr.
Fahner heeft die vier evangeliën in even
zovele kolommen naast elkaar geplaatst, de
vergelijkbare plaatsen op dezelfde hoogte.
Dat heeft het voordeel dat degene die de
inhoud van de vier evangeliën wil bestude
ren, de zogenaamde parallelle plaatsen
direct naast elkaar ziet. In één oogopslag
kunnen dan de overeenkomsten en de ver
schillen worden nagegaan.
U zult wel begrijpen dat er in de loop van de
geschiedenis tal van vragen zijn gesteld naar
de achtergronden van de verschillen in de
evangeliën. Vooral sinds de tweede helft van
de achttiende eeuw is er veel nadruk gelegd
op die verschillen. Op zichzelf is het niet
verkeerd wanneer er nauwkeurig studie
wordt gemaakt van de plaatsen waar het ene
evangelie een andere verwoording heeft dan
het andere. Het kan zelfs tot een verhelderd
zicht leiden op de diepe betekenis van de
tekst
Ik denk in dit verband aan een mooi boek dat
zo'n twintig jaar geleden verscheen: 'Evan
gelie in viervoud. Een karakteristiek van de
vier evangeliën' van wijlen dr. J.P. Versteeg,
de Apeldoomse nieuwtestamenticus. Met
veel kennis van zaken en toch in heel bevat
telijke taal karakteriseert hij in dit boek elk
van de vier evangeliën. Zo typeert hij ze
achtereenvolgens als 'het evangelie van de
Messias van Israël' (MattheUs), 'het evange-
Ue van de Zoon des mensen' (Markus), 'het
evangelie van de Heiland der wereld'
(Lukas) en 'het evangelie van de Zoon van
God' (Johannes). Hij wijst er op dat het
eigen karakter van de evangehën een eigen
wijze van verklaring van elk van die vereist.
Zelf acht ik het van grote betekenis om - met
het oog op die verschillende karakteristiek -
toch de onderlinge eenheid niet te veron
achtzamen. In de vier evangeliën klinkt
onmiskenbaar de eigenheid van elk van de
evangelieschrijvers door (Johannes Markus
was een andere persoonlijkheid dan Lukas,
de arts) en ook de 'eerste doelgroep' van elk
evangehe (Mattheüs richt zich vooral tot de
Joden en Lukas met name tot de heiden
christenen), maar boven alles staat dat de
Heilige Geest de primaire Auteur is. Hij is
het die getuigenis geeft aangaande Christus,
Wiens Naam de enige is, gegeven tot zalig
heid. En boven alles moeten we uitgaan van
de historische betrouwbaarheid van de
inhoud van de evangeliën.
De leer van Christus vindt zijn grondslag in
de Schriften van het Nieuwe Testament,
waarvan de evangeliën een fundamenteel
onderdeel uitmaken. Zij bevatten het getui
genis aangaande Jezus van Nazareth, de
Zoon van God. Wat de Schriften ons aan
gaande Hem meedelen, is bedoeld om in het
geloof aanvaard te worden. En dat zijn "geen
kunstig verdichte fabels", maar het zijn fei
ten! Het christelijk geloof is op feiten gefun
deerd! Daarom mag en moet er volle aan
dacht zijn voor dat ene en uiteindelijk onge
deelde evangelie van Gods genade in
Christus. Een 'synopsis van de evangeliën'
kan hieraan dienstbaar zijn.
Ik beveel dit boek van harte aan bij degenen
die de bijbel méér dan oppervlakkig willen
bestuderen. De Schriften zijn het waard om
woord voor woord gespeld en overwogen te
worden. Om te proberen de verbanden en de
overeenkomsten op het spoor te komen. Dr.
Chr. Fahner, de samensteller, geeft aan het
slot van zijn boek nog een overzicht van wat
wel genoemd wordt 'het synoptisch pro
bleem'.
Degene die iets kent van het nieuw-testa-
mentisch Grieks kan dit alles nog veel gron
diger bestuderen. Een ware 'Fundgrube' is
het hieronder genoemde boek van Kurt
Aland: ook een synopsis, maar dan in de
Griekse grondtekst. Met talloos veel verwij
zingen naar handschriften en andere bijbel
plaatsen. De Heere zegene de lezing van
Zijn Woord'.
N.a.v.: Dr. Chr. Fahner, Synopsis van de vier
evangeliën. Uitgeverij De Banier, Utrecht.
Gebonden. 313 pagina's. Prijs 36,08.
Kurt Aland, Synopsis Quattuor Evangelio-
rum. Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart.
Gebonden. 590 pagina's.
J.M.J. Kieviet
'Hoe maakt u het? Goed. En hoe maakt
het? Goed, dank u.' Dit zijn de meest
gebruikte zinsneden in de Nederlandse taal.
Al van oudsher wordt de vraag naar eikaars
welzijn gesteld. Het welgaan van de burger
wordt in hoge mate bepaald door gevoelens
van welbevinden. Het laatste wordt voor
veel burgers sterk bepaald door veiligheid en
het handhaven van de openbare orde.
Onder het vorige bestuurscollege in de
gemeente Middelharnis tuimelden de woor
den overlast en overleg door trefpunten,
prielen en dorpshuizen. De burger aan het
woord, lokale overheden als luisteraar en bij
tijd en wijle op het strafbankje. De meeste
zaken zijn overbekend maar voor de goede
orde frissen we het geheugen even op. In alle
dorpskernen speelden overlast en verkeers
veiligheid de hoofdrol. 'Overlast,' niet
alleen van jonge maar ook van oudere bur
gers. 'Meer blauw op straat' is al geruime
tijd dé slogan.
Het werd een niet te overtreffen 'longlist':
van drank- en drugsgebruik op straat tot
dynamo-loos fietsen, van harde huismuziek
(ook op straat) tot slecht verlichte achterpa
den en zwerfvuil. Geluidsoverlast in het
algemeen en brommende herrie in het bij
zonder. Ook (vermeende) criminaliteit en
stankoverlast van bedrijven kwam aan de
orde. Van slechte bestrating tot klokgebeier
op zondagmorgen. Van matig verlichte par
keerplaatsen tot te smalle of helemaal geen
stoepen. Van luidruchtig rondjes rijden tot
onnodig stilstaan. Parkeren van auto en fiets
valt niet mee op het mooie Flakkee. Het
(lukraak) tijdelijk neerzetten van allerhande
voertuigen is op ons eiland een kunst apart.
Dit alles en nog veel meer tast het welbevin
den van de burger aan.
Het was alles bij elkaar niet alleen veel maar
vooral divers wat de gemeente destijds te
horen kreeg. Samen met de enquêteformu
lieren was het een koffer vol huiswerk, Aan
de riemen dus was het devies. Niet voor eUc
probleem ligt een pasklare oplossing voor
het grijpen, maar het welzijn van de burger is
veel waard.
Preken voor eigen parochie mag hier niet
ontbreken. Scheve stoeptegels telden
nadrukkelijk mee op de burgeravonden.
Stad, u weet wel dat dorp aan 't Haringvliet,
heeft in ieder geval nog wat 'straatwerk' te
goed. Beloofd is beloofd. Vanzelfsprekend
volgt ook een inhaalslag en vooruitblik wat
nieuwbouw betreft. Met een overkapte voor
ziening voor ouderen, de onontbeerlijke leu
genbank, is het dorp weer een stukje op weg
naar stads welbevinden. De inwoners dragen
Op verschillende momenten in hun
leven kunnen mensen geconfron
teerd worden met hun levensvra
gen: 'Waarom ben ik op deze
wereld? Waar ligt het doel van mijn
bestaan?' In de kerken wordt uitge
sproken dat het geloof in God ant
woord geeft op deze vragen!
Binnen de Gereformeerde Kerk in Stel
lendam worden speciale kerkdiensten
georganiseerd om met dit soort actuele
vragen aan de slag te gaan. Deze Dien
sten voor Belangstellenden hebben een
laagdrempelig en uitdagend karakter. Op
zondagavond 7 april a.s. is iedereen van
harte welkom in een samenzijn dat
opgeluisterd zal worden door het gospel
koor 'Laetare' uit Burgh Haamstede. Het
koor staat garant voor een goede muzi
kale inbreng! De voorganger is ds. Taco
Koster en hij zal op begrijpelijke wijze
de waarde van het christelijk geloof pro
beren duidelijk te maken. De dienst
begint om 18.30 uur en een gedrukte
liturgie is aanwezig. Van harte welkom!
Voor meer informatie kunt u contact
opnemen met tel.: (0187) 683431.
hun stadssteentje bij in de vorm van een
Opzoomer-campagne. Aan het eind van dit
unieke stadsvernieuwingsproject straalt het
dorp weer iets uit van de Parel aan het
Haringvliet.
In Menheerse weet de politiek inmiddels
ook wat 'van kleur verschieten' is. De tinten
van de kersverse regenboogcoalitie zijn:
feloranje, hemelsblauw en knalgeel. De
voorlopige verzamelnaam voor dit kleuren
gamma is jongkampslootweg. Hiermee
wordt een fonkelnieuw spectrum toege
voegd aan de imposante lijst van college's
van B.& W. in de gemeente Middelhamis.
Een nadere routebeschrijving van dit jonge
en creatieve college volgt eerdaags. Ook dit
bestuurscollege-nieuwe-stijl heeft maar één
opdracht: het bevorderen van het welzijn
van de burgers. Makkelijker gezegd dan
gedaan. Maai' het laatste is waar het op aan
komt. 'Hoe maakt u het, duale wethouders?'
Harry J. Goosens,
Stad aan 't Haringvliet