e 11) i e fe BEZORGER Workshop Dokterstas Welbevinden Ons immuunsysteem PREDIKBEURTEN Zaterdag avond- jeugdwerk SPELAVOND Winkeldochter Synopsis van de vier evangeliën Dienst voor Belangstellenden te Stellendam Voorjaarsbijeenkomst DVN Goeree-Overflakkee te Ouddorp EIIAIIDEII-tflEUWS Ger. Gem. Nieuwe Toi^e MELISSANT IB Slot- en Combi-avond Verkoping Clir. Geref. Kerk Middelhamis Het verschijnsel James Kennedy Machten die mensen beïnvloeden Naar de hedendaagse politiek Graag nodigt het bestuur van de afde ling Goeree-Overflakkee van de Dia betesvereniging Nederland u uit voor het bezoeken van haar voorjaarsbij eenkomst op donderdagavond 11 april a.s. Zondag 7 april 2002 Wij zoeken in Tel. 47 10 20 Ingezonden: We zijn eraan gewend geraakt. Ze vinden plaats in verband met allerlei onderwerpen. Er kan eigenlijk geen omstreden thema in de samenleving zijn of er worden opiniepeilin gen over gehouden. De samenleving wil weten hoe er over het desbetreffende onder werp wordt gedacht. Misschien moet ik de voorgaande zin wat zorgvuldiger formuleren. Wil de samenle ving weten hoe er over het onderwerp wordt gedacht? Of willen degenen die opdracht tot de opiniepeiling geven, aan de samenleving doen weten hoe er over het onderwerp wordt gedacht? Naar aanleiding van euthanasie Een treffend voorbeeld van de zojuist gefor muleerde stelling trof ik aan in het boek van James Kennedy, 'Een weloverwogen dood' Deze Amerikaanse hoogleraar, wiens moe der en wiens echtgenote Nederlanders zijn, heeft een onderzoek ingesteld naar het tot stand komen van de wet die euthanasie regelt. We moeten zeggen, die euthanasie toestaat. Kennedy heeft tijdens een studieverblijf in Nederland onderzoek gedaan naar zowel het verloop van de politieke meningsvorming, als naar de beïnvloeding van de publieke meningsvorming. Vooral wat dit laatste betreft is duidelijk dat de uitkomsten van enquêtes, met een zekere regelmaat gehou den, de samenleving beïnvloed hebben. Steeds meer mensen sloten zich aan bij de voorstanders van liberalisatie van euthana sie. De tegenstand nam af. Het is heel begrijpelijk dat pressiegroepen in de samenleving de uitkomsten van deze opi niepeilingen gebruikten om het verzet tegen euthanasie te breken. Hun ietwat triomfantelijke redenering was deze: Zie je wel, steeds meer mensen gaan over naar het pro-euthanasie-kamp. De tegenstanders verliezen terrein. Zij hebben eigenlijk geen been meer om op te staan. Opiniepeilingen Ik zeg het in mijn eigen woorden. U zult deze formuleringen niet in het boek van James Kennedy vinden. Het proces is wel langs deze lijn verlopen. Het boek van Kennedy wordt als tijdsdocu ment in allerlei kringen gebruikt. Het trof mij dat er ook in niet specifiek christelijke publicaties met waardering over dit boek wordt geschreven. Het wordt zelfs aange haald als een soort bronnenboek voor de kennis van de totstandkoming van de wet op euthanasie. Het boek is goed gedocumen teerd en beschrijft niet alleen de juridische en de politieke kant van het proces, maar vooral ook het maatschappelijk verloop. Kennedy is dan ook hoogleraar in de geschiedenis van de moderne cultuur. Vol gend jaar hoopt hij hoogleraar te worden aan de VU in Amsterdam. Het trof mij dat hij in het begin van de negentiger jaren vrijwilligerswerk heeft gedaan in het bekende hospice 'Kuria' in Amsterdam. Daar worden terminale patiën ten begeleid naar het einde van hun leven. Er wordt geen euthanasie toegepast. Kennedy heeft zijn literatuuronderzoek dus gecom pleteerd met daadwerkelijke hulpverlening als vrijwilliger, in een huis waar men eutha nasie afwijst. Ik vermeld deze feiten omdat ze een onder steuning zijn van de kwaliteit van het onder zoek dat hij heeft verricht. Kennedy spreekt geen oordeel uit, maar geeft van een afstand als Amerikaans historicus een beschrijving van hoe het gegaan is en hoe het zo ver kon komen. Daarbij geeft hij ook aandacht aan de rol van opiniepeilingen. De invloed daarvan is niet gering. Wat vooral moet treffen is het feit dat die opiniepeilingen niet het resultaat zijn van een discussie. Ze zijn machten die mensen beïnvloeden, zonder te argumenteren en zonder rekenschap of verantwoording af te leggen. Hier hebt u de feiten. Er zijn alweer zoveel mensen opgeschoven in de richting van het pro-euthanasiestandpunt. Juist het feit dat geen verantwoording wordt afgelegd, dat er geen discussie met argu menten wordt gevoerd, is voor mijn besef het gevaarlijke van het gebruik van deze opi niepeilingen. We moeten dan ook niet primair naar de samenleving kijken als subject, dat wil zeg gen als veroorzaker van deze opiniepeilin gen. Neen, ze worden aan de samenleving voorgehouden om op de samenleving invloed uit te oefenen. Dus diegenen die deze peilingen verrichten, of beter nog degenen die daartoe opdracht geven en ervoor betalen, hebben belang bij deze peilingen. Zij zien ze als een middel om de publieke opinie te beïnvloeden. Ik kom nu aan wat mij bij dit artikel in het bijzonder voor ogen staat. Dat zijn de peilin gen naar het te verwachten stemgedrag van de burgers. Daarbij gaat het primair om de stand van zaken van het moment. En dan komt het perspectief aan de orde. Wat bete kent dit voor de beslissende datum van de verkiezingen. De uitslagen van de enquêtes fungeren als een stimulans om mee te doen met de massa. Ik zeg niet dat deze opiniepeilingen daarin de enige factor van belang zijn. Integendeel, er moet een basis voor zijn in het gevoelen van de bevolking. De uitslag van de enquê tes werkt in op gevoelens van onbehagen, van onlust, onrust en ontevredenheid. Het is goed zich dit alles bewust te zijn nu we de verkiezingen tegemoet gaan. Het is niet aan mij om binnen het kader van deze rubriek een stemadvies te geven. Wel wil ik er vanuit ethisch gezichtspunt voor waarschuwen het oor niet te laten han gen naar de resultaten van de opiniepeilin gen. Laten we niet meelopen met de massa, maar een weloverwogen en bewuste keus doen. Door opiniepeilingen kan een samenleving gemanipuleerd worden, zonder dat ze daar zelf erg in heeft. En daarom: wij zijn niet de veroorzakers van opiniepeilingen, maar wij zijn voor de makers van opiniepeilingen belanghebbenden. Zij willen iets aan u kwijt. Laten wij dat ons wel bewust zijn, door ons afhankelijk tegenover zulke peilingen op te stellen. Is het teveel gevraagd ons daardoor niet te laten beïnvloeden? W. H. Velema Het thema voor deze avond is 'De rol van erfelijke factoren bij het ontstaan van diabe tes', waarover de heer prof Dr. J.W. Maas- sen hoopt te komen spreken in de grote zaal van 'Eben-Haëzer'Preekhillaan 3 in Oud dorp. De aanvang is 20.00 uur, de zaal is vanaf 19.30 uur geopend. Na de pauze is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Het bestuur van de DVN afdeling Goeree-Over flakkee hoopt met u allen op een leerzame avond. Komt allen: het gaat over onze eigen gezondheid! Bestuur DVN afdeling Goeree-Overflakkee Het is een wonder van de schepping. We zien ze niet maar ze zijn er. Met miljoenen trachten ze zich bij ons in te dringen. Onze reactie om deze verwoestende krijgsmacht af te kunnen slaan is ons immuunsysteem met zijn twee biljoen verdedigers. Maandag avond om 21.00 uur wordt dit onderwerp behandeld in 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee. De herhaling is dinsdag om 16.00 uur. Presentatie: Yvonne Caka. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 1020 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Laageweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AIgenieen@gebr-dewaaI.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,25; contracttarieven op aanvraag slultlngstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermynoiJeriijdensberichteri: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Valerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 8,90. Per Jaar €33,60. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. R. Veldmanen 18.30 uur ds. P. C. Hoek, St. Annaland. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. P. C. Hoek en 18.30 uur ds. R. Veldman. Woensdag 10 april 2002, Dorpskerk: 19.30 uur ds. B. Reijnders, Maartensdijk-Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok, Kootwijkerbroek - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster en 18.30 uur ds. C. J. Amesz, Aalsmeer - Doops gezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, v.m. bevestiging ambtsdrager. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt, v.m. bedie ning Heilige Doop - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. J. Amesz en 18.30 uur ds. J. Koster. MELISSANT-Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom, Poortvliet, v.m. be diening Heilige Doop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. J. A. Boo gaard, Veenendaal - Ger. Gem. jn Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden, Den Bommel en 18.00 uur ds. J. Willemsen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Belder en 18.00 uur ds. C. Gielen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. H. A. Samsom - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur niet bekend - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. Sj. Bruining, Driebergen. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. H. van Trigt, Ede en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur ds. W. V. d. Hoek en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur (H.A.) ds. C. van Dijk en 14.30 uur ds. A. J. Balk. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.00 uur ds. P. Molenaar, Dordrecht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Lingen en 18.00 uur ds. J. Koo ien, IJsselstein - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. H. A. Samsom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. Siebelink, Klaaswaal en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur drs. C. Romkes en 18.00 uur de heer L. H. Zweers. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. W. van der Plas, Waddinxveen en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove, Wapen- veld - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer L. H. Zweers en 18.00 uur drs. J. H. Becker. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. B. ten Hove, Wapenveld. per 1 mei a.s. Op D.V. zaterdag 6 april hebben we voor de laatste keer van dit seizoen zaterdag avondjeugdwerk. Als laatste keer willen we dan ook een gezellige spelavond doen. Iedereen vanaf 13 jaar is hartelijk wel kom! Vergeten jullie ook je muziekinstru menten niet! Tot ziens! De Commissie Op D.V. 16 en 17 april wordt ten bate van de Eben-Haëzer school te Goedereede- Havenhoofd een workshop gehouden. Deze bestaat uit het maken van een dok terstas van gaas en lood, gevuld met mos, tillantia en voorjaarsbloeiers. De works hop wordt van 20.00 tot 22.00 uur gehou den in het schoolgebouw aan de Blauwe Distelstraat 31. Brengt u een kniptang mee? De deelnamekosten bedragen 12,50. U kunt zich opgeven via telefoon nummer (0187) 493382. U bent van harte welkom, maar.vol is vol! Ja, jongens en meiden, zaterdag 16 april alweer de laatste Spirit van het seizoen. Dus een goede reden om die goed af te sluiten. De avond ziet er als volgt uit: om 16.30 uur gaan we beginnen met Woord en gebed, wat we met zijn allen toch echt nodig heb ben. Zo hebben we door het seizoen heel wat Bijbelteksten en verhalen mogen horen en als het goed is kunnen begrijpen, ook al was het niet altijd gemakkelijk. Om 17.00 uur gaan we lekker met z'n allen pannen koeken eten. Hierbij vragen we nog steeds vaders of moeders om pannenkoeken te bakken (opgeven bij Jan-Kees 491275). Om 17.45 uur arriveert de jeugd uit Stellen- dam om gezamenlijk te beginnen. Vervolgens moeten we om 18.15 uur in de auto zitten om op tijd bij Port Zelande te zijn. Om 18.45 uur krijgen we de spelregels van het boogschieten, steile wandklimmen, badmintonnen en tennissen. Deze avond zal om 21.30 uur afgelopen zijn, maar zal waarschijnlijk wel wat uitlopen. Voor deze avond kun je je nog opgeven t/m zaterdag 6 april bij Theo (684292). Winketier. Winkelwaar. Winkelwagentje. Winkeljongen. Winkelmeisje. Winkelen doen we (afdeden we) bijna allemaal. In vroeger tijden met een kleine beurs. Ook het assortiment was niet groot. In ieder geval veel kleiner dan nu. De kleine win kelier is hier en daar gebleven. De naam van zijn winkel is soms aangepast aan de eisen des tijds, de buurtsuper verkoopt bij na alles. Behalve winkeidochters. Een winkeldochter is niet het kind van de winkelier, maar een onverkoopbaar artikel dat te lang ruimte inneemt op de voor raadschappen van de winkelier. Ooit en masse ingekocht blijkt het niet aan de winkelende man of vrouw te brengen. Ab de winkelier het magazijn betreedt grijnst het onverkoopbare hem tegemoet. Een niet onvermaard eilandelijk stukjesschrij ver schreef eens over de herkomst van halfvolle kaartjes met knopen: de wien- keldochters hao ze onger mekaore op èdêêld. Zijn vrouw had nog zo gezegd: 'Doe het niet, man. Dat wordt niks.Hij had haar goede raad in de wind geslagen, toegesla gen en ingekocht. Nu lagen de spullen al meer dan twee jaar op de planken. Nutte loos namen ze te veel ruimte in. Wat te doen, kleine winkelier? Opruimen? Weg gooien? Weggeven? Zelfs dat laatste leek onbegonnen werk. Niemand had ook maar enige belangstelling voor zelfreinigende tafelkleden met ingebouwd borsteltje. Hij had er nog bijna honderd van op de plan ken liggen. Onverkoopbaar en zelfs niet geschikt als weggeefstunt. Zijn enige echte dochter was onlangs getrouwd. Hij had overwogen alle gasten een winkeldochter mee te geven. Zijn vrouw was achter het plan gekomen en had er resoluut een stokje voor gestoken. 'Ben jij raar. Onverkoopbare rommel mee willen geven aan de gasten.Hij was net klaar met inpakken. Samen pakten ze de spullen stuk voor stuk weer uit. 'Man. Man. Nou kost het nog papier en plakband ook. Manlief was ten einde raad. Na overleg met zijn wederhelft schonk hij ze, zonder borsteltjes, aan de restauratiecommissie van de kerk. Op de eerstvolgende verkoop- dag werden ze onder het motto: winkei dochters voor het orgel, aan de man gebracht. De tafelkleden gingen ab warme broodjes over de toonbank. Op D.V. vrijdag 12 april van half 8 tot 9 uur en op zaterdag 13 april van half 10 tot 1 uur bent u weer van harte wel kom op de verkoping van de Chr. Geref. Kerk. Er is weer van alles te koop zoals: vis, soep, patat, koffie, limonade, eieren, fruit, taarten, cake, koekjes, broodjes, advocaat, boeken en kaas. Voor de klei ne kinderen is er weer een grabbelton. De opbrengst van deze verkoping komt ten goede aan de kerk. We hopen jong en oud weer te ontmoeten in de zaal achter de Chr-. Geref. Kerk aan de Hoflaan 41 te Middelhamis. Het is een moeilijk woord dat hierboven staat: 'synopsis'. Het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal (Van Dale) geeft als betekenis: 'korte schets, overzicht'. Het is afgeleid van een samengesteld Grieks woord waarin zowel het begrip 'samen' (sun) als het begrip 'zien' (opsis) uitgedrukt wordt. 'Syn-opsis' is dus zoiets als: een samenge steld 'overzicht dat met elkaar het geheel van iets te zien geeft. In de theologie en in de bijbelwetenschap is het woord 'synopsis' vooral gereserveerd voor de drie eerste evangeliën, dus Mat- theüs, Markus en Lukas, Zij worden wel de synoptische evangeliën genoemd. Ieder die de inhoud van die bijbelboeken uit het Nieu we Testament kent, weet dat er veel over eenkomst tussen die drie is. Leg je ze naast elkaar, dan blijkt dat de grote lijn dezelfde is, dikwijls met gelijke woorden. Toch heeft ieder evangelie weer een eigen karakter. Met eigen typerende woorden en met eigen accenten. Samen vormen deze evangeliën dus een 'synopsis', een samengesteld over zicht van het leven van de Heere Jezus op aarde, vanaf Zijn geboorte tot en met Zijn hemelvaart. Welnu, dat naast elkaar leggen gebeurt in het boek dat ik vandaag aankondig. En dan niet alleen de drie eerste evangeliën die ik noem de, maar daarnaast ook het evangelie naar Johannes. Dat heeft weliswaar een ander karakter dan de eerste drie, maar omdat ook dit evangelie het leven, het werk en de woor den van de Heere Jezus weergeeft, is het met de andere te vergelijken. Het boek van dr. Fahner heeft die vier evangeliën in even zovele kolommen naast elkaar geplaatst, de vergelijkbare plaatsen op dezelfde hoogte. Dat heeft het voordeel dat degene die de inhoud van de vier evangeliën wil bestude ren, de zogenaamde parallelle plaatsen direct naast elkaar ziet. In één oogopslag kunnen dan de overeenkomsten en de ver schillen worden nagegaan. U zult wel begrijpen dat er in de loop van de geschiedenis tal van vragen zijn gesteld naar de achtergronden van de verschillen in de evangeliën. Vooral sinds de tweede helft van de achttiende eeuw is er veel nadruk gelegd op die verschillen. Op zichzelf is het niet verkeerd wanneer er nauwkeurig studie wordt gemaakt van de plaatsen waar het ene evangelie een andere verwoording heeft dan het andere. Het kan zelfs tot een verhelderd zicht leiden op de diepe betekenis van de tekst Ik denk in dit verband aan een mooi boek dat zo'n twintig jaar geleden verscheen: 'Evan gelie in viervoud. Een karakteristiek van de vier evangeliën' van wijlen dr. J.P. Versteeg, de Apeldoomse nieuwtestamenticus. Met veel kennis van zaken en toch in heel bevat telijke taal karakteriseert hij in dit boek elk van de vier evangeliën. Zo typeert hij ze achtereenvolgens als 'het evangelie van de Messias van Israël' (MattheUs), 'het evange- Ue van de Zoon des mensen' (Markus), 'het evangelie van de Heiland der wereld' (Lukas) en 'het evangelie van de Zoon van God' (Johannes). Hij wijst er op dat het eigen karakter van de evangehën een eigen wijze van verklaring van elk van die vereist. Zelf acht ik het van grote betekenis om - met het oog op die verschillende karakteristiek - toch de onderlinge eenheid niet te veron achtzamen. In de vier evangeliën klinkt onmiskenbaar de eigenheid van elk van de evangelieschrijvers door (Johannes Markus was een andere persoonlijkheid dan Lukas, de arts) en ook de 'eerste doelgroep' van elk evangehe (Mattheüs richt zich vooral tot de Joden en Lukas met name tot de heiden christenen), maar boven alles staat dat de Heilige Geest de primaire Auteur is. Hij is het die getuigenis geeft aangaande Christus, Wiens Naam de enige is, gegeven tot zalig heid. En boven alles moeten we uitgaan van de historische betrouwbaarheid van de inhoud van de evangeliën. De leer van Christus vindt zijn grondslag in de Schriften van het Nieuwe Testament, waarvan de evangeliën een fundamenteel onderdeel uitmaken. Zij bevatten het getui genis aangaande Jezus van Nazareth, de Zoon van God. Wat de Schriften ons aan gaande Hem meedelen, is bedoeld om in het geloof aanvaard te worden. En dat zijn "geen kunstig verdichte fabels", maar het zijn fei ten! Het christelijk geloof is op feiten gefun deerd! Daarom mag en moet er volle aan dacht zijn voor dat ene en uiteindelijk onge deelde evangelie van Gods genade in Christus. Een 'synopsis van de evangeliën' kan hieraan dienstbaar zijn. Ik beveel dit boek van harte aan bij degenen die de bijbel méér dan oppervlakkig willen bestuderen. De Schriften zijn het waard om woord voor woord gespeld en overwogen te worden. Om te proberen de verbanden en de overeenkomsten op het spoor te komen. Dr. Chr. Fahner, de samensteller, geeft aan het slot van zijn boek nog een overzicht van wat wel genoemd wordt 'het synoptisch pro bleem'. Degene die iets kent van het nieuw-testa- mentisch Grieks kan dit alles nog veel gron diger bestuderen. Een ware 'Fundgrube' is het hieronder genoemde boek van Kurt Aland: ook een synopsis, maar dan in de Griekse grondtekst. Met talloos veel verwij zingen naar handschriften en andere bijbel plaatsen. De Heere zegene de lezing van Zijn Woord'. N.a.v.: Dr. Chr. Fahner, Synopsis van de vier evangeliën. Uitgeverij De Banier, Utrecht. Gebonden. 313 pagina's. Prijs 36,08. Kurt Aland, Synopsis Quattuor Evangelio- rum. Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart. Gebonden. 590 pagina's. J.M.J. Kieviet 'Hoe maakt u het? Goed. En hoe maakt het? Goed, dank u.' Dit zijn de meest gebruikte zinsneden in de Nederlandse taal. Al van oudsher wordt de vraag naar eikaars welzijn gesteld. Het welgaan van de burger wordt in hoge mate bepaald door gevoelens van welbevinden. Het laatste wordt voor veel burgers sterk bepaald door veiligheid en het handhaven van de openbare orde. Onder het vorige bestuurscollege in de gemeente Middelharnis tuimelden de woor den overlast en overleg door trefpunten, prielen en dorpshuizen. De burger aan het woord, lokale overheden als luisteraar en bij tijd en wijle op het strafbankje. De meeste zaken zijn overbekend maar voor de goede orde frissen we het geheugen even op. In alle dorpskernen speelden overlast en verkeers veiligheid de hoofdrol. 'Overlast,' niet alleen van jonge maar ook van oudere bur gers. 'Meer blauw op straat' is al geruime tijd dé slogan. Het werd een niet te overtreffen 'longlist': van drank- en drugsgebruik op straat tot dynamo-loos fietsen, van harde huismuziek (ook op straat) tot slecht verlichte achterpa den en zwerfvuil. Geluidsoverlast in het algemeen en brommende herrie in het bij zonder. Ook (vermeende) criminaliteit en stankoverlast van bedrijven kwam aan de orde. Van slechte bestrating tot klokgebeier op zondagmorgen. Van matig verlichte par keerplaatsen tot te smalle of helemaal geen stoepen. Van luidruchtig rondjes rijden tot onnodig stilstaan. Parkeren van auto en fiets valt niet mee op het mooie Flakkee. Het (lukraak) tijdelijk neerzetten van allerhande voertuigen is op ons eiland een kunst apart. Dit alles en nog veel meer tast het welbevin den van de burger aan. Het was alles bij elkaar niet alleen veel maar vooral divers wat de gemeente destijds te horen kreeg. Samen met de enquêteformu lieren was het een koffer vol huiswerk, Aan de riemen dus was het devies. Niet voor eUc probleem ligt een pasklare oplossing voor het grijpen, maar het welzijn van de burger is veel waard. Preken voor eigen parochie mag hier niet ontbreken. Scheve stoeptegels telden nadrukkelijk mee op de burgeravonden. Stad, u weet wel dat dorp aan 't Haringvliet, heeft in ieder geval nog wat 'straatwerk' te goed. Beloofd is beloofd. Vanzelfsprekend volgt ook een inhaalslag en vooruitblik wat nieuwbouw betreft. Met een overkapte voor ziening voor ouderen, de onontbeerlijke leu genbank, is het dorp weer een stukje op weg naar stads welbevinden. De inwoners dragen Op verschillende momenten in hun leven kunnen mensen geconfron teerd worden met hun levensvra gen: 'Waarom ben ik op deze wereld? Waar ligt het doel van mijn bestaan?' In de kerken wordt uitge sproken dat het geloof in God ant woord geeft op deze vragen! Binnen de Gereformeerde Kerk in Stel lendam worden speciale kerkdiensten georganiseerd om met dit soort actuele vragen aan de slag te gaan. Deze Dien sten voor Belangstellenden hebben een laagdrempelig en uitdagend karakter. Op zondagavond 7 april a.s. is iedereen van harte welkom in een samenzijn dat opgeluisterd zal worden door het gospel koor 'Laetare' uit Burgh Haamstede. Het koor staat garant voor een goede muzi kale inbreng! De voorganger is ds. Taco Koster en hij zal op begrijpelijke wijze de waarde van het christelijk geloof pro beren duidelijk te maken. De dienst begint om 18.30 uur en een gedrukte liturgie is aanwezig. Van harte welkom! Voor meer informatie kunt u contact opnemen met tel.: (0187) 683431. hun stadssteentje bij in de vorm van een Opzoomer-campagne. Aan het eind van dit unieke stadsvernieuwingsproject straalt het dorp weer iets uit van de Parel aan het Haringvliet. In Menheerse weet de politiek inmiddels ook wat 'van kleur verschieten' is. De tinten van de kersverse regenboogcoalitie zijn: feloranje, hemelsblauw en knalgeel. De voorlopige verzamelnaam voor dit kleuren gamma is jongkampslootweg. Hiermee wordt een fonkelnieuw spectrum toege voegd aan de imposante lijst van college's van B.& W. in de gemeente Middelhamis. Een nadere routebeschrijving van dit jonge en creatieve college volgt eerdaags. Ook dit bestuurscollege-nieuwe-stijl heeft maar één opdracht: het bevorderen van het welzijn van de burgers. Makkelijker gezegd dan gedaan. Maai' het laatste is waar het op aan komt. 'Hoe maakt u het, duale wethouders?' Harry J. Goosens, Stad aan 't Haringvliet

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 2