Overdenking uit de Heilige Schrift Schoonmaak Industrieterrein 'Oostplaaf HET ,ÖJkVENSTER Open ochtend voor vrouwen te Ooitgensplaat Agenda maart/april Theetuin 'De Bongerd' te Herkingen Adverteren kost geld, niet adverteren kost meer ViaJDAG 22 MAART 2002 Blik op kerk ^^y en samenleving tj Waarnemer HIIZBNKOPKLOK öEKuitnn KMcn vionmiES MNGEMMO EN HIILF 611/11? mHKlEUm MOOEUENBUÜEIia OORLOGSSOaVENmi? Jezus avondgebed in het laatste kruiswoord, als fundament voor de Kerk Drukkerij Gebr. De Waal Op initiatief van het bestuur van Ondernemersvereniging 'De Oostplaat' in Middelharnis M^erd afgelopen zaterdag een schoonmaakochtend gehouden met als doel het industrieterrein te ontdoen van zwerfvuil. - Pim Fortuyn - Onvrede - De oplossing? - Een oordeel Eigenlijk had ik me voorgenomen er niet over te schrijven. De laatste weken is zijn naam op ieders lippen en de media hebben de zaak al van zoveel kanten belicht dat je het gevoel hebt water naar de zee te dragen. U hebt natuurlijk al begrepen dat het over Pim Fortuyn gaat. Wat deze man in Neder land teweegbrengt is voor ons land een totaal onbekend verschijnsel. In één keer wist hij in Rotterdam meer dan een derde van de raadszetels te veroveren en daarmee was hij in één klap de grootste partij. En bij de opi niepeilingen voor de Tweede Kamerverkie zingen zit hij nog steeds in de hft. Zoals de zaken er nu voorstaan zou hij op twintig of meer zetels in de Kamer kuimen rekenen. Over de oorzaken van deze snelle opkomst is al het nodige gezegd. Uit alles blijkt dat een behoorUjk deel van ons volk genoeg heeft van het Paarse beleid. In de afgelopen acht jaar heeft het kabinet van PvdA, VVD en D'66 op een arrogante manier geregeerd, zich weinig of niets aangetrokken van de kri tiek uit de Kamer. Een achterkamertjespoli tiek gevoerd, waarbij de zaken van tevoren bekokstoofd waren, zodat de Kamer maar 'ja' had te knikken. En een 'sorry-cuhuur' in het leven geroepen, zodat bij iedere blunder een minister maar excuus aanbood en ver volgens gewoon bleef zitten alsof er niets gebeurd was. Pim Fortuyn heeft méé dat hij de taal van het volk spreekt en op een alledaagse manier kan verwoorden de onvrede die bij een groot deel van het volk leeft. Want Paars mag het dan naar eigen zeggen goed gedaan hebben, maar m de afgelopen jaren is de criminaliteit Sterk toegenomen, zodat er een algemeen gevoel van onveiligheid leeft; zijn de wacht lijsten in de zorgsector voortdurend langer geworden en is het aantal vacatures bij het onderwijs alleen maar toegenomen. Dat alles weet Fortuyn op een verstaanbare manier onder woorden te brengen. Of hij er ook oplossingen voor heeft is het tweede. En dat is ook het verwijt dat hij van de bestaan de partijen in allerlei toonaarden naar zich toe krijgt. Enigszins versimpeld: hij zegt wel hoe het niet moet, maar hij blijft in gebreke om te zeggen hoe het dan wél moet. Over die andere partijen gesproken, die beginnen nu wel in te zien dat ze het bij de verkiezingscampagne over een andere boeg zullen moeten gooien. De regeringspartijen, met name de VVD scoort in de opiniepeilin gen slecht en moet, als het zo doorgaat, reke nen op zwaar verlies. Of dat verUes inge perkt zal worden doordat ze tijdens de cam pagne op een ander taalniveau overgaan, en dus begrijpeüjker willen overkomen, is nog de vraag. Daarmee kunnen ze nog niet opbieden tegen de zwart-wit-betogen van Fortuyn. En deze spreken kennelijk vele kie zers aan. Dat er een einde moet komen aan acht jaar Paars is een verheugende zaak. Maar voor ons om nog andere redenen dan de bovenge noemde. Paars heeft niet geschroomd oprui ming te houden van vele christelijke waar den en normen. Abortus en euthanasie zijn verruimd, het bordeelverbod is opgeheven, het zogenaamde homo-huwelijk is mogeUjk gemaakt, aan de rustdag is hoe langer hoe meer afbreuk gedaan, enzovoorts. Maar voor ons kan Pim Fortuyn geen alter natief zijn. Een man die bij tijden schopt tegen het volkgsdeel dat bij het Woord wil leven; die er geen geheim van maakt dat hij de monarchie wil afschaffen, en die prat gaat, niet alleen op zijn geaardheid, maar ook op zijn homo-sexuele leefwijze. Dat duizenden mensen voor zo'n man kie zen, terwijl er geen wederkeer is naar de Heere en Zijn geboden, dat kan ik niet anders zien dan als een nieuw oordeel van God over ons land en ons volk. ^'^«>/- Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezêï die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen voorden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Uit grootmoeders tijd stamt een koekoeks klok waarop een hazenkop van houtsnijwerk staat, maar het vogeltje roept wel 'Koe koek'. Wat heeft die haas er dan mee te maken? Antwoord: Dat wil zeggen, dat deze klok uit het noorden van het Zwarte Woud komt. In andere gebieden gebruikte men andere motieven, zoals een hertenkop en, ZJals u terecht verondersteU, diverse zangvogels. Het was een eeuwenoud gebruik van ie vele klokkenmakers in Zuid-Duitsland cm hun handwerk met het vaste motief van hun streek te bekronen. In grote delen vai Duits land is de haas altijd een vruchtbaarheids- symbool geweest. Wij danken er i3e paas haas met eieren aan. Natuurlijk vraagt u zich ook af waarom er juist een koekoek gekozen is voor het aangeven van de urer, maar dat houdt o.m. verband met het oude volksge loof dat die koekoek een waarzeggende vogel zou zijn. Zoveel malen al« de koekoek roept, zoveel jaren zou de toehoorder leven.In sommige streken noemde men hem een geluksbrenger. Overigens is het een vogel met een duidelijke roep en konden de klokkenmakers zijn stem gemakkelijk mechanisch nabootsen. Jarenlang deed onze kwetseboom het prima, maar het laatste seizoen liet hij z'n vruchten verdroogd vallen voor ze rijpten. Antwoord: Bij zeer oude kwetsebomen wordt de vruchtzetting slechter, zodat derge- hjke bomen moeten worden vervangen door jonge. Is de boom nog vrij jong, dan is juist de kwets goed bestand tegen ziekten. Maar het is mogeUjk, dat de uwe vroeger bestoven werd door een soortgenoot in de omgeving die nu verdwenen is. Ook kan de grondwa terstand (verder) zijn gedaald. Bij langduri ge droogte sneuvelen dan veel vruchten. U zou bij aanhoudend droog weer dagelijks 4 a 5 emmers waren rond de boom moeten uit gieten. Kun je van warmpjes in de ontlasting afko men zonder een middel hiertegen te gebrui ken? Op D.V. woensdag 27 maart a.s. zal in het Hervormd Verenigingsgebouw 'Elthato' te Ooitgensplaat een open ochtend voor vrou wen gehouden worden. De ochtend wordt georganiseerd door het Hervormd Comité Ooltgensplaat/Langstraat. Spreekster op deze morgen is Johanna Kok, als maatschap pelijk werkster verbonden aan de Stichting Chris. Het onderwerp van haar lezing zal zijn 'Telefonische hulp aan jongeren in nood'. De ochtend duurt van 9.30 tot 11.30 uur en van af 9.00 uur staat de koffie klaar. Er is ook kin deroppas aanwezig. Het belooft weer een hele fijne ochtend te worden. Namens de Stuurgroep allen hartelijk welkom! Antwoord: Wormpjes (oxuyren) vormen een veel voorkomende aandoening. Zij leven in de dikke darm en verlaten met de ontlasting het lichaam. Eitjes worden rond om de anus afgezet en komen daar tot ont- wikkeUng. De daar levende larven veroorza ken jeuk. Door het krabben komen de eitjes via de vingers in de mond waardoor men zichzelf weer zal besmetten. Er bestaan uit stekende wormenkuren om er vanaf te komen. Bij de huisdokter kunt u een recept vragen. Belangrijk is preventie: korte nagels en altijd handen wassen na het toiletbezoek. Zo weinig mogelijk ter plaatse krabben en niet met de vingers in de mond zitten. Hoe zou 't komen, dat mijn braad- en koe kenpannen van buiten een dikke zwarte roet- laag krijgen als het vlees of de pannenkoek daarin nog niet eens half gaar is? Antwoord: In zulke gevallen moet een vak man naar uw branders komen kijken. Uw energiebedrijf beschikt over voorlichters die kunnen nagaan of fornuis dan wel kookplaat goed is afgesteld. Versleten branders kunnen de oorzaak zijn van overmatige roetafzet- ting. Zelf kunt u het nare verschijnsel al tem peren door een pan eerst op een lage pit warm te laten worden, en daarna pas 'vol gas' te geven. Maar omdat dit niet met alle spijzen kan gebeuren, moet er wel iets aan de branders veranderen. Mijn dochter zou zich graag in willen schrij ven bij een gerenommeerd modellenbureau in de omgeving van Utrecht. Regelmatig zien we kleine advertenties in plaatselijke dag bladen waarin naar modellen wordt gevraagd maar we weten niet of dat wel ver trouwd is. Het liefst zou ze zich in willen schrijven bij een christelijke organisatie. Wilt u voor ons uit willen zoeken of dit reali seerbaar is? Antwoord: Een christelijk modellenbureau hebben we niet kunnen ontdekken. Wel heb ben we een vijftal serieuze bureaus gevon den. Hier de namen, adressen en de tele foonnummers. Ama Media, Strosteeg 41, 3511 VR in Utrecht, tel.: 030-2333777. Covers Models Utrecht (sinds 1984), Cre- merstraat 366, 3532 BR in Utrecht, tel.: 030- 2944008. My Way Models, Amsterdamse- sttaatweg 259,3551 CE in Utrecht, tel: 030- 6701432. New Look Models, Janskerkhof 23, 3512 BN in Utrecht, tel.: 030-2231373. Fotograaf Martin van Thiel, Van den Bosch- straat 2a, 3531 GL in Utrecht, tel.: 06- 24600499. Bij het opruimen van de zolder van een gebouw trof ik een aantal hoezen en lege brandstofblikken aan. Ik dacht dat ze afkom stig zouden kunnen zijn van een in september 1944 bij ons in de buurt neergekomen zweef vliegtuig. Heeft u enig idee wat de herkomst is? Antwoord: De zweefvliegtuigen van toen werden hoofdzakelijk gebruikt om soldaten aan de grond te zetten. Vanwege het brand gevaar lijkt het ons erg onwaarschijnhjk dat de petroleumblikken toen mee vervoerd zijn. Wij hebben verder de herkomst niet kunnen achterhalen. Misschien weet een medele- zer(es) meer? Zo ja, dan hoort de redactie dit graag. Op de hoezen staat een groot kruis, een driebladig klaverblad en de opschriften 'petroleum' en 'spirit'. Gezien het kruis is heel goed mogeUjk dat de brandstof afkom stig is van het Rode Kruis en gebruikt tijdens het laatste oorlogsjaar of bij de water snoodramp. Lukas 23:46 "Vader in Uw han den beveel Ik Mijn Geest" (1} Gemeente bij het sterven zijn vele mensen nieuwsgierig naar wat het laatste gezegd is. Dat kan tot troost zijn, maar persoonlijk heb ben we niets aan die laatste woorden, want die gelden ons niet, die zeggen alleen iets van degenen die gestorven is. Zo is het hier niet bij de laatste woorden die Jezus uit spreekt: Vader in Uw handen beveel Ik Mijn Geest. Jezus roept dit met een grote stem, zodat hemel en aarde het horen, waarin de Borg en ZaUgmaker zijn overwinning over dood, graf en hel proclameert. En deze stem heeft een groot bereik. Doden zullen zelfs horen de stem van de Levende, en die ze gehoord hebben zullen leven. Deze stem kan door niets tegenhouden worden. Hij ver breekt met Zijn stem stenen harten. Hij ver breekt de grootste vijandschap, Hij ver breekt de banden en de macht van de zonde. Hier past ons gebed, Heere doet mij Uw heilstem horen. Hij kan en wil en zal, jazelfs bij het naderen van de dood, volkomen uitkomst geven. Dat is Jezus Triomfator, onze eeuwige Koning, onze enige Hogepriester, onze hoogste Pro feet. Vader in Uw handen beveel Ik Mijn Geest. Dit woord had eerder moeten klinken, de plaats waar dit gehoord moest worden was het paradijs, waar de mens geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, de Uefdes opdracht ontving om zijn geest rein te bewaren in de liefde tot Zijn God en in de liefde tot zijn naaste. Om in de weg van de gehoorzaam heid in het werkverbond, op Gods tijd in vol le vreugde en vrede aan God de Vader te kunnen zeggen: Vader in Uw handen beveel ik mijn geest. Hier hangt Jezus als de tweede of laatste Adam. En Hij hangt nu hier te midden van de macht van de duisternis en de dood. Want de eerste Adam heeft zijn geest aan zijn Schep per onttrokken, hij wilde zelf als God zijn, hij wilde zelf uitmaken wat goed en kwaad is en daardoor kwam er dat uur en de macht van de satan, de mensenmoordenaar van den begin ne, de vorst van de duisternis. Zie eens op naar Jezus, daar hangt Hij, satan gaat rond als een briesende leeuw om de geest van Christus in zijn moordenaarshan den te krijgen, want dit is het uur der duister nis, maar dit uur is tegelijk het laatste uur van de vorst der duisternis. Al duurt het al 2000 jaar en al zal het nog jaren duren, hier slaat het laatste uur van de macht van de zonde, de dood en de duisternis. Omdat Jezus met een grote stem heeft uitgeroepen, het is vol bracht. Daar doet Christus wat de eerste Adam niet heeft gedaan, namelijk Koninklijk roept Hij het uit. Vader in Uw handen beveel De Mijn Geest, dat betekent, Ik draag Mijn Geest in Uwe Handen. Deze zelfde woorden leest u in Psalm 31 uit de mond van David: in Uw handen beveel ik mijn geest. Gij hebt mij verlost, Heere, Gij God der waarheid, mijn tijden zijn in Uwe hand. Deze woorden werden in Israël als een kort avondgebed uitgesproken, voordat men ging slapen gaf men zijn geest in bewaring bij God. In Uw handen beveel ik mijn geest, aan Uw hoede vertrouw ik mij toe. Wij weten niet of wij na de nacht nog zullen ontwaken, daarom voor we gaan inslapen doen we ons avondgebed. Ik ga slapen ik ben moe, ik sluit mijn beide oogjes toe, Heere houdt ook deze nacht, over mij getrouw de wacht, zo leren we onze kinderen. In Uw handen beveel ik mijn geest. Jezus gaat sterven, de dood overkomt Hem niet. Koninklijk treedt Jezus de dood tege moet. Hij grijpt de dood die machtige vijand aan. Hij wijkt er niet voor, maar kijkt de dood aan in al zijn verschrikking, hier is de Vorst van het Leven, die de vorst van de dood ondergeschikt maakt aan Zijn heerschappij, hier verliest satan zijn macht, dit is de ure van Christus. Koning der Koningen, Hij die is en die was en die komen zal, de eerstgeborene uit de doden. Jezus gaat in Zijn sterven doen wat niemand van ons kan doen, nameUjk dat Hij de dood tegemoet treedt als machtheb- bende, als heerschappij voerende, als de bevoegde en de bekwame omdat Hij daartoe van de Vader gezalfd is als de Christus. Hij gaat geheel Zelfstandig Triomferend, Zijn hchaam van Zijn Geest scheuren, om zo Koninklijk de dood te onttronen, van zijn macht en heerschappij te beroven. De heb macht Mijn leven te nemen, of ook om Mijn leven af te leggen. En in het afleggen, in het scheuren van lichaam en ziel, vindt de betaling plaats, zodat Hij een volkomen Zaligmaker is, die beide lichaam en ziel kan verlossen van onder de macht en heerschap pij van de dood. Want hiertoe ben De in de wereld gekomen. Daartoe heb Ik Mijzelf als Borg aan de Vader voorgesteld, zie Ik kom om Uw Wil te doen, daartoe heb Ik Mijzelf gegeven tot een los prijs. Daartoe draag Ik de Wet die Gij de ster veling zet, in het binnenst ingewand. Vader Ik heb volbracht het werk dat Gij Mij hebt gegeven. En voordat Christus Koninklijk Zijn ziel scheurt van Zijn lichaam, gaat Hij bidden Zijn laatste avondgebed, voor Zijn sterven. Vader, in uw handen beveel De Mijn Geest. Vader Ik heb Mijn Geest die Gij Mij gegeven hebt vanuit de moederschoot van Maria, Mijn Geest die belast en beladen werd met de zonde van de gehele wereld, nochtans heb De Mijn Geest rein bewaard. Heilige God en Vader, hier is de enige mens na de zondeval met een reine Geest. Zo doet Christus Zijn avondgebed en legt Zijn leven in handen van Zijn Vader. En met uitgebreide armen hangend aan het kruis zegt Hij: Ik hef Mijn ziel o God der goden tot U op. Gij zijt Mijn God. Dat bidt Hij als Borg, als Middelaar en ZaUgmaker. Opdat u en ik in het uur van ons sterven onze ziel, onze geest door het alles reinigende bloed van Christus rein kunnen geven in de hand van de Vader en het avondgebed mogen nabidden, meebidden vanuit goede vrijdag, vanuit het avondgebed van Jezus voor Zijn sterven. In Uw handen beveel Ik Mijn Geest. Funda ment voor de Kerk. Ds. C. Gieten, Middelharnis Op woensdag 27 maart a.s. zal in Theetuin 'De Bongerd', Molendijk 65 in Herkingen, een workshop gegeven worden over het gebruik van servetten op hout of glas. De workshop duurt van 13.30 tot 19.00 uur en de kosten bedragen (excl.:Materiaal) 8,50. Op zaterdag 30 maart a.s. zal om 14.30 uur de jurering en prijsuitreiking plaatsvinden van de wedstrijd 'De fiets van Maxima'. Deze wedstrijd werd georganiseerd door 'De Plekke'. Op maandag 1 april (Tweede Paasdag) zal er van 14.00 tot 16.00 uur voor kinderen t/m 10 jaar de gelegenheid zijn om paaseieren te komen zoeken. Op woensdag 10 april a.s. zal van 13.30 tot 19.00 uur een workshop gegeven worden over het maken van een mannetje of vrouw tje van lood en horgaas. De kosten (incl. materiaal en kopje koffie/thee) hiervoor bedragen 25,-. Gelieve van tevoren opge ven wat u wilt maken! Voor inlichtingen en reserveringen kunt u contact opnemen met Theetuin 'De Bon gerd', tel.: (0187) 669327. Dan ook een fijn geboortekaar^e. Wij hebben ze voor u. Maak uw keuze uit ons nieuwe modellenboek! SOMMELSDIJK Tel. (0187) 471020 Liefst zestien bedrijven gaven gehoor aan het verzoek om deel te nemen aan deze actie 'Cle an' In een paar uurtjes tijd werd niet minder dan 1140 kilo zwerfvuil uit de bennen, sloten en bossages gehaald en afgevoerd naar de gemeentelijke vuilstortplaats. De vereniging hoopt dat nu het industrieterrein er weer pico belle bij Ugt, alle op het industrieterrein gevestigde bedrij ven initiatieven nemen om hun 'eigen straatje' schoon te houden, zodat het industrieterrein een uitstraling behoudt, die alle bedrijven ten goede komt. -25- Jan heeft met open mond geluisterd. "Je weet er maar weinig vanaf!" grinnikt hij. "Nou ja", schokschoudert Henk, "iets natuurUjk wel, maar niet op die manier, zoals jij het vertelt. O, ik hoor moeder, ga je mee naar beneden?" "Zo, da's klaar, nou m'n opstel nog." Met een zucht vist Henk zijn schrift uit de tas. Hier zit het kladje in waarop hij de tien opsteltitels heeft opgeschreven. Hij bladert het schrift door, begint nog eens en houdt het tenslotte bij de rug vast en schudt het eens flink heen en weer. Wel allemensen, hij weet toch zeker dat hij het losse blaadje met de titels erin gestopt heeft. Mis schien in z'n boek? Dit ondergaat dezelfde behande- Ung. Er vallen vele losse papieren uit en zelfs een paar bladzijden, maar geen blaadje met opsteltitels. O wacht, in z'n agenda namurlijk. Maar hoe hij ook zoekt, geen kladje met de opgegeven opschriften voor de opstellen. Na nog tevergeefs diverse boeken en schriften doorgebladerd te hebben en z'n boekentas leeggeschud te hebben, na de pruUenbak onderstebo ven gehouden en de laden van z'n buro doorzocht te hebben, geeft hij het zoeken op. Hij zal Jan wel even bellen. Stom van hem om het steeds maar uit te stellen. Morgen moeten de opstellen ingeleverd worden. Ouweneel geeft rustig een paal als je het niet bij je hebt. En hij kan zich met de beste wil van de wereld geen enkele titel herinneren. Er was iets over de vakan tie bij, maar wat precies. Toch nog maar eèn keer zijn schrift doorbladeren. Het kan best zijn, dat ze nog tevoorschijn komen. En ja, op de laatste bladzijde, keurig onder eUeaar, grijnzen de titels hem tegen. Ver bluft bekijkt Henk ze. Hoe is het mogelijk. En dan zeker te weten, dat hij ze op een kladblaadje had geschreven. Enfin, gauw beginnen. Het is nog vroeg, net halfnegen. Als het nou maar een beetje lukken wil. Eerst maar doorstrepen welke hij besUst niet neemt. Ah zie je wel, nummer 4 'Heb je tijdens de vakantie iets meegemaakt, dat je de moeite waard vindt om te vertellen? Verzin zelf een titel.' Hm, da's nog lastig genoeg. De hele vakantie is eigenlijk iets dat waard is om te vertellen. Of Lisl misschien? Dat is echt gebeurd. Ze werd precies een week nadat ze in de Thur viel, begraven. Hij stond met vader bij de fotograaf in Wildhaus toen de stoet langs kwam. "Ach, die kleine Lisl", zei de fotograaf. Stil hadden ze toegekeken. Achter het kerkje was de begraafplaats. Een agent hield het verkeer tegen toen de stoet de weg overstak. Nee, Lisl niet, daar weet hij eigenUjk te weinig van. Het onweer dan, angstig, maar toch ook geweldig. De stromende regen, de rollende donder, die honderdvou dig weerkaatst werd tussen de bergen. De felle blik semstralen, maar vooral die ene knetterende slag. Toen de regen minderde zagen ze het. De trotse eikeboom tegenover 'Haselstude' was in tweeën gespleten. "Nog geen tien meter van ons vandaan", had vader, diep onder de indruk gezegd. "Tien meter, het is maar een handbreed m'n jongen." Hij had heel goed begrepen wat vader bedoelde. Nee het onweer ook niet. De Ses- sel? Henk ziet zich weer zweven tussen hemel en aar de, hoger steeds hoger. Hij ziet opnieuw de verrassen de vergezichten, de duizelingwekkende diepten. Hij beleeft weer de intense stilte die alleen verbroken werd, hoewel niet storend, door het geklap van de zweep van de herdersjongen. Nee, de Sessel wordt ook afgekeurd. Eens even verder zien. "Geweld op de T.V." Wat is jouw mening over pro gramma's waarin moord en geweld voorkomen? Henk geeft een dikke kras door deze titel. Daar weet-ie mks vanaf. Geweld zien, nou dat wil zeggen ook geweld doen. Daar valt niet aan te twijfelen. Volgende titel: "Die goeie ouwe tijd." Ook al niks. Zuchtend kijkt hij op z'n horloge. Bijna kwart voor negen. Dat wordt knudde. Toch maar de 'vakantie' nemen en een beetje fantaseren. 'Gastarbeiders.' Nou nee, da's zo afge zaagd. Vooruit, leve de vakantie. Hij kan er met een beetje goeie wil best wat van maken. Na anderhalf uur zwoegen, krassen en opnieuw beginnen, heeft Henk twee en een half kladblaadje vol. Zo, nou met spoed in het net en dan een dikke punt erachter. Meer dan een zes haalt-ie vast niet. Ouweneel is zo kritisch. "Punt vergeten, geen aanhalingstekens en kijk nou eens, geen aUnea's en wie maakt er nou zulke ellenlange zinnen." Hij hoort hem al mopperen. Enfin, hij zal wel zien. Gauw naar beneden, een glaasje fris en dan naar bed. Het is welletjes vanavond. Als hij het Ucht uitknipt is het kwart over elf. Eigenlijk wel een beetje laat, mor gen zit-ie te krukkeboUen. Wat ben je weer gauw gewend aan een bepaald ritme na zo'n lange vakantie. Nou zijn ze amper twee weken op school en het is net of ze geen vakantie hebben gehad. Volgende week maandag beginnen de catechisaties weer. Hupsaké, nog meer werk erbij. Met de handen onder het hoofd Ugt Henk in het doiiker aan al die dageUjkse dingen te denken. En dan zomaar, zonder enige aanleiding is daar voor het eerst na de vakantie het gelaat weer van de riian met zijn koolzwarte ogen. Zo helder, zo duide- Ujk zweeft het voor hem, dat hij zijn adem inhoudt. Dwingend, maar vooral lokkend zeggen die ogen: "Kom." Met een schok vüegt Henk overeind. Z'n hand tast naar de lichtschakelaar. Het hart klopt hem in de keel. Na enige vergeefse pogingen heeft hij het knopje gevonden. En al die tijd houden de ogen van de man hem gevangen. En spottend vragen ze: "Moet je niet vechten? Toe dan." Twee keer glijdt zijn vinger van de schakelaar, de derde keer gaat het licht aan en mèt het licht verdwijnt het gezicht. Hij veegt het zweet van zijn voorhoofd en haalt diep adem. Ellendig wat een toe stand. Moet dat nu altijd zo blijven. Raakt hij daar nou nooit vanaf? En dat alles door die ene keer dat hij de kermis bezocht en dat nog tegen zijn zin. En onredelijk kwaad ineens, zegt hij zomaar hardop: "Waarom moet mij dat nou overkomen. Ik wou toch niet naar de ker mis. Ik kon er toch niks aan doen." In de stilte die volgt op zijn boze uitval is het alsof hij spottend hoort lachen: "Vecht dan, toen dan zou je niet bidden?" Hij bijt op z'n lip, hij moet iets wegslikken. Huilen? Dat nooit! Toegeven aan dat weke gevoel dat in hem opwelt? Nee, nooit! Hij balt zijn vuisten en voor hij er erg in heeft, ja als tegen zijn wil, komen er zulke lelij ke gedachten in zijn hart tegen de Heere, dat hij ervan schrikt. Zijn vuisten ontspannen zich, aarzelend vouwt hij ze en stamelt wat woorden. Maar het blijft bij woorden, het is geen echt gebed. Het is niet het vech ten dat vader bedoelde. Er is een zekere tegenzin, een niet willen in hem. "Toe Henk, ga uit je bed, buig je knieën, vertel de Heere al je narigheid, al je ellende", klinkt een stem in zijn hart. "Bidden? Dat kun je beter laten, dat helpt toch niet. Ga maar slapen, morgen kun je er niet uit", dringt een andere stem aan. De tweede stem wint het, maar het duurt lang eer hij in en onrustige slaap wegzinkt. Mid den in de nacht wordt hij met een bonkende hoofdpijn wakker. Verdwaasd kijkt hij rond. Wat? Het ücht aan? Hoe laat is het? Allemensen, pas halfdrie, en z'n hoofd bonst en klopt alsof het breken zal. Hij knipt het licht uit. Het donker doet weldadig aan, de bonzende hoofd pijn zakt af. Vaag herinnert hij zich waarom hij het licht aangedaan heeft. Maar hij kan het zich niet helder meer voor de geest halen en de slaap wint het van hem. (wordt vervolgd) i

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 5