Overdenking
uit de
Heilige Schrift
Schoonmaak Industrieterrein 'Oostplaaf
HET
,ÖJkVENSTER
Open ochtend voor vrouwen
te Ooitgensplaat
Agenda maart/april
Theetuin 'De Bongerd'
te Herkingen
Adverteren kost geld, niet adverteren kost meer
ViaJDAG 22 MAART 2002
Blik op kerk ^^y
en samenleving tj
Waarnemer
HIIZBNKOPKLOK
öEKuitnn KMcn
vionmiES
MNGEMMO EN HIILF 611/11?
mHKlEUm MOOEUENBUÜEIia
OORLOGSSOaVENmi?
Jezus avondgebed in het laatste
kruiswoord, als fundament
voor de Kerk
Drukkerij Gebr. De Waal
Op initiatief van het bestuur van Ondernemersvereniging 'De Oostplaat'
in Middelharnis M^erd afgelopen zaterdag een schoonmaakochtend
gehouden met als doel het industrieterrein te ontdoen van zwerfvuil.
- Pim Fortuyn
- Onvrede
- De oplossing?
- Een oordeel
Eigenlijk had ik me voorgenomen er niet
over te schrijven. De laatste weken is zijn
naam op ieders lippen en de media hebben
de zaak al van zoveel kanten belicht dat je
het gevoel hebt water naar de zee te dragen.
U hebt natuurlijk al begrepen dat het over
Pim Fortuyn gaat. Wat deze man in Neder
land teweegbrengt is voor ons land een totaal
onbekend verschijnsel. In één keer wist hij
in Rotterdam meer dan een derde van de
raadszetels te veroveren en daarmee was hij
in één klap de grootste partij. En bij de opi
niepeilingen voor de Tweede Kamerverkie
zingen zit hij nog steeds in de hft. Zoals de
zaken er nu voorstaan zou hij op twintig of
meer zetels in de Kamer kuimen rekenen.
Over de oorzaken van deze snelle opkomst is
al het nodige gezegd. Uit alles blijkt dat een
behoorUjk deel van ons volk genoeg heeft
van het Paarse beleid. In de afgelopen acht
jaar heeft het kabinet van PvdA, VVD en
D'66 op een arrogante manier geregeerd,
zich weinig of niets aangetrokken van de kri
tiek uit de Kamer. Een achterkamertjespoli
tiek gevoerd, waarbij de zaken van tevoren
bekokstoofd waren, zodat de Kamer maar
'ja' had te knikken. En een 'sorry-cuhuur' in
het leven geroepen, zodat bij iedere blunder
een minister maar excuus aanbood en ver
volgens gewoon bleef zitten alsof er niets
gebeurd was.
Pim Fortuyn heeft méé dat hij de taal van het
volk spreekt en op een alledaagse manier
kan verwoorden de onvrede die bij een groot
deel van het volk leeft. Want Paars mag het
dan naar eigen zeggen goed gedaan hebben,
maar m de afgelopen jaren is de criminaliteit
Sterk toegenomen, zodat er een algemeen
gevoel van onveiligheid leeft; zijn de wacht
lijsten in de zorgsector voortdurend langer
geworden en is het aantal vacatures bij het
onderwijs alleen maar toegenomen. Dat
alles weet Fortuyn op een verstaanbare
manier onder woorden te brengen. Of hij er
ook oplossingen voor heeft is het tweede. En
dat is ook het verwijt dat hij van de bestaan
de partijen in allerlei toonaarden naar zich
toe krijgt. Enigszins versimpeld: hij zegt wel
hoe het niet moet, maar hij blijft in gebreke
om te zeggen hoe het dan wél moet.
Over die andere partijen gesproken, die
beginnen nu wel in te zien dat ze het bij de
verkiezingscampagne over een andere boeg
zullen moeten gooien. De regeringspartijen,
met name de VVD scoort in de opiniepeilin
gen slecht en moet, als het zo doorgaat, reke
nen op zwaar verlies. Of dat verUes inge
perkt zal worden doordat ze tijdens de cam
pagne op een ander taalniveau overgaan, en
dus begrijpeüjker willen overkomen, is nog
de vraag. Daarmee kunnen ze nog niet
opbieden tegen de zwart-wit-betogen van
Fortuyn. En deze spreken kennelijk vele kie
zers aan.
Dat er een einde moet komen aan acht jaar
Paars is een verheugende zaak. Maar voor
ons om nog andere redenen dan de bovenge
noemde. Paars heeft niet geschroomd oprui
ming te houden van vele christelijke waar
den en normen. Abortus en euthanasie zijn
verruimd, het bordeelverbod is opgeheven,
het zogenaamde homo-huwelijk is mogeUjk
gemaakt, aan de rustdag is hoe langer hoe
meer afbreuk gedaan, enzovoorts.
Maar voor ons kan Pim Fortuyn geen alter
natief zijn. Een man die bij tijden schopt
tegen het volkgsdeel dat bij het Woord wil
leven; die er geen geheim van maakt dat hij
de monarchie wil afschaffen, en die prat
gaat, niet alleen op zijn geaardheid, maar
ook op zijn homo-sexuele leefwijze.
Dat duizenden mensen voor zo'n man kie
zen, terwijl er geen wederkeer is naar de
Heere en Zijn geboden, dat kan ik niet
anders zien dan als een nieuw oordeel van
God over ons land en ons volk.
^'^«>/-
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezêï die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen voorden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Uit grootmoeders tijd stamt een koekoeks
klok waarop een hazenkop van houtsnijwerk
staat, maar het vogeltje roept wel 'Koe
koek'. Wat heeft die haas er dan mee te
maken?
Antwoord: Dat wil zeggen, dat deze klok
uit het noorden van het Zwarte Woud komt.
In andere gebieden gebruikte men andere
motieven, zoals een hertenkop en, ZJals u
terecht verondersteU, diverse zangvogels.
Het was een eeuwenoud gebruik van ie vele
klokkenmakers in Zuid-Duitsland cm hun
handwerk met het vaste motief van hun
streek te bekronen. In grote delen vai Duits
land is de haas altijd een vruchtbaarheids-
symbool geweest. Wij danken er i3e paas
haas met eieren aan. Natuurlijk vraagt u zich
ook af waarom er juist een koekoek gekozen
is voor het aangeven van de urer, maar dat
houdt o.m. verband met het oude volksge
loof dat die koekoek een waarzeggende
vogel zou zijn. Zoveel malen al« de koekoek
roept, zoveel jaren zou de toehoorder
leven.In sommige streken noemde men
hem een geluksbrenger. Overigens is het een
vogel met een duidelijke roep en konden de
klokkenmakers zijn stem gemakkelijk
mechanisch nabootsen.
Jarenlang deed onze kwetseboom het prima,
maar het laatste seizoen liet hij z'n vruchten
verdroogd vallen voor ze rijpten.
Antwoord: Bij zeer oude kwetsebomen
wordt de vruchtzetting slechter, zodat derge-
hjke bomen moeten worden vervangen door
jonge. Is de boom nog vrij jong, dan is juist
de kwets goed bestand tegen ziekten. Maar
het is mogeUjk, dat de uwe vroeger bestoven
werd door een soortgenoot in de omgeving
die nu verdwenen is. Ook kan de grondwa
terstand (verder) zijn gedaald. Bij langduri
ge droogte sneuvelen dan veel vruchten. U
zou bij aanhoudend droog weer dagelijks 4 a
5 emmers waren rond de boom moeten uit
gieten.
Kun je van warmpjes in de ontlasting afko
men zonder een middel hiertegen te gebrui
ken?
Op D.V. woensdag 27 maart a.s. zal in het
Hervormd Verenigingsgebouw 'Elthato' te
Ooitgensplaat een open ochtend voor vrou
wen gehouden worden. De ochtend wordt
georganiseerd door het Hervormd Comité
Ooltgensplaat/Langstraat. Spreekster op
deze morgen is Johanna Kok, als maatschap
pelijk werkster verbonden aan de Stichting
Chris. Het onderwerp van haar lezing zal zijn
'Telefonische hulp aan jongeren in nood'. De
ochtend duurt van 9.30 tot 11.30 uur en van
af 9.00 uur staat de koffie klaar. Er is ook kin
deroppas aanwezig. Het belooft weer een
hele fijne ochtend te worden. Namens de
Stuurgroep allen hartelijk welkom!
Antwoord: Wormpjes (oxuyren) vormen
een veel voorkomende aandoening. Zij
leven in de dikke darm en verlaten met de
ontlasting het lichaam. Eitjes worden rond
om de anus afgezet en komen daar tot ont-
wikkeUng. De daar levende larven veroorza
ken jeuk. Door het krabben komen de eitjes
via de vingers in de mond waardoor men
zichzelf weer zal besmetten. Er bestaan uit
stekende wormenkuren om er vanaf te
komen. Bij de huisdokter kunt u een recept
vragen. Belangrijk is preventie: korte nagels
en altijd handen wassen na het toiletbezoek.
Zo weinig mogelijk ter plaatse krabben en
niet met de vingers in de mond zitten.
Hoe zou 't komen, dat mijn braad- en koe
kenpannen van buiten een dikke zwarte roet-
laag krijgen als het vlees of de pannenkoek
daarin nog niet eens half gaar is?
Antwoord: In zulke gevallen moet een vak
man naar uw branders komen kijken. Uw
energiebedrijf beschikt over voorlichters die
kunnen nagaan of fornuis dan wel kookplaat
goed is afgesteld. Versleten branders kunnen
de oorzaak zijn van overmatige roetafzet-
ting. Zelf kunt u het nare verschijnsel al tem
peren door een pan eerst op een lage pit
warm te laten worden, en daarna pas 'vol
gas' te geven. Maar omdat dit niet met alle
spijzen kan gebeuren, moet er wel iets aan de
branders veranderen.
Mijn dochter zou zich graag in willen schrij
ven bij een gerenommeerd modellenbureau
in de omgeving van Utrecht. Regelmatig zien
we kleine advertenties in plaatselijke dag
bladen waarin naar modellen wordt
gevraagd maar we weten niet of dat wel ver
trouwd is. Het liefst zou ze zich in willen
schrijven bij een christelijke organisatie.
Wilt u voor ons uit willen zoeken of dit reali
seerbaar is?
Antwoord: Een christelijk modellenbureau
hebben we niet kunnen ontdekken. Wel heb
ben we een vijftal serieuze bureaus gevon
den. Hier de namen, adressen en de tele
foonnummers. Ama Media, Strosteeg 41,
3511 VR in Utrecht, tel.: 030-2333777.
Covers Models Utrecht (sinds 1984), Cre-
merstraat 366, 3532 BR in Utrecht, tel.: 030-
2944008. My Way Models, Amsterdamse-
sttaatweg 259,3551 CE in Utrecht, tel: 030-
6701432. New Look Models, Janskerkhof
23, 3512 BN in Utrecht, tel.: 030-2231373.
Fotograaf Martin van Thiel, Van den Bosch-
straat 2a, 3531 GL in Utrecht, tel.: 06-
24600499.
Bij het opruimen van de zolder van een
gebouw trof ik een aantal hoezen en lege
brandstofblikken aan. Ik dacht dat ze afkom
stig zouden kunnen zijn van een in september
1944 bij ons in de buurt neergekomen zweef
vliegtuig. Heeft u enig idee wat de herkomst
is?
Antwoord: De zweefvliegtuigen van toen
werden hoofdzakelijk gebruikt om soldaten
aan de grond te zetten. Vanwege het brand
gevaar lijkt het ons erg onwaarschijnhjk dat
de petroleumblikken toen mee vervoerd zijn.
Wij hebben verder de herkomst niet kunnen
achterhalen. Misschien weet een medele-
zer(es) meer? Zo ja, dan hoort de redactie dit
graag. Op de hoezen staat een groot kruis,
een driebladig klaverblad en de opschriften
'petroleum' en 'spirit'. Gezien het kruis is
heel goed mogeUjk dat de brandstof afkom
stig is van het Rode Kruis en gebruikt tijdens
het laatste oorlogsjaar of bij de water
snoodramp.
Lukas 23:46 "Vader in Uw han
den beveel Ik Mijn Geest" (1}
Gemeente bij het sterven zijn vele mensen
nieuwsgierig naar wat het laatste gezegd is.
Dat kan tot troost zijn, maar persoonlijk heb
ben we niets aan die laatste woorden, want
die gelden ons niet, die zeggen alleen iets
van degenen die gestorven is. Zo is het hier
niet bij de laatste woorden die Jezus uit
spreekt: Vader in Uw handen beveel Ik Mijn
Geest. Jezus roept dit met een grote stem,
zodat hemel en aarde het horen, waarin de
Borg en ZaUgmaker zijn overwinning over
dood, graf en hel proclameert. En deze stem
heeft een groot bereik. Doden zullen zelfs
horen de stem van de Levende, en die ze
gehoord hebben zullen leven. Deze stem kan
door niets tegenhouden worden. Hij ver
breekt met Zijn stem stenen harten. Hij ver
breekt de grootste vijandschap, Hij ver
breekt de banden en de macht van de zonde.
Hier past ons gebed, Heere doet mij Uw
heilstem horen.
Hij kan en wil en zal, jazelfs bij het naderen
van de dood, volkomen uitkomst geven. Dat
is Jezus Triomfator, onze eeuwige Koning,
onze enige Hogepriester, onze hoogste Pro
feet.
Vader in Uw handen beveel Ik Mijn Geest.
Dit woord had eerder moeten klinken, de
plaats waar dit gehoord moest worden was
het paradijs, waar de mens geschapen naar
Gods beeld en gelijkenis, de Uefdes opdracht
ontving om zijn geest rein te bewaren in de
liefde tot Zijn God en in de liefde tot zijn
naaste. Om in de weg van de gehoorzaam
heid in het werkverbond, op Gods tijd in vol
le vreugde en vrede aan God de Vader te
kunnen zeggen: Vader in Uw handen beveel
ik mijn geest.
Hier hangt Jezus als de tweede of laatste
Adam. En Hij hangt nu hier te midden van de
macht van de duisternis en de dood. Want de
eerste Adam heeft zijn geest aan zijn Schep
per onttrokken, hij wilde zelf als God zijn, hij
wilde zelf uitmaken wat goed en kwaad is en
daardoor kwam er dat uur en de macht van de
satan, de mensenmoordenaar van den begin
ne, de vorst van de duisternis.
Zie eens op naar Jezus, daar hangt Hij, satan
gaat rond als een briesende leeuw om de
geest van Christus in zijn moordenaarshan
den te krijgen, want dit is het uur der duister
nis, maar dit uur is tegelijk het laatste uur van
de vorst der duisternis. Al duurt het al 2000
jaar en al zal het nog jaren duren, hier slaat
het laatste uur van de macht van de zonde, de
dood en de duisternis. Omdat Jezus met een
grote stem heeft uitgeroepen, het is vol
bracht. Daar doet Christus wat de eerste
Adam niet heeft gedaan, namelijk Koninklijk
roept Hij het uit. Vader in Uw handen beveel
De Mijn Geest, dat betekent, Ik draag Mijn
Geest in Uwe Handen.
Deze zelfde woorden leest u in Psalm 31 uit
de mond van David: in Uw handen beveel ik
mijn geest. Gij hebt mij verlost, Heere, Gij
God der waarheid, mijn tijden zijn in Uwe
hand. Deze woorden werden in Israël als een
kort avondgebed uitgesproken, voordat men
ging slapen gaf men zijn geest in bewaring
bij God. In Uw handen beveel ik mijn geest,
aan Uw hoede vertrouw ik mij toe. Wij weten
niet of wij na de nacht nog zullen ontwaken,
daarom voor we gaan inslapen doen we ons
avondgebed. Ik ga slapen ik ben moe, ik sluit
mijn beide oogjes toe, Heere houdt ook deze
nacht, over mij getrouw de wacht, zo leren
we onze kinderen. In Uw handen beveel ik
mijn geest.
Jezus gaat sterven, de dood overkomt Hem
niet. Koninklijk treedt Jezus de dood tege
moet. Hij grijpt de dood die machtige vijand
aan. Hij wijkt er niet voor, maar kijkt de dood
aan in al zijn verschrikking, hier is de Vorst
van het Leven, die de vorst van de dood
ondergeschikt maakt aan Zijn heerschappij,
hier verliest satan zijn macht, dit is de ure van
Christus. Koning der Koningen, Hij die is en
die was en die komen zal, de eerstgeborene
uit de doden. Jezus gaat in Zijn sterven doen
wat niemand van ons kan doen, nameUjk dat
Hij de dood tegemoet treedt als machtheb-
bende, als heerschappij voerende, als de
bevoegde en de bekwame omdat Hij daartoe
van de Vader gezalfd is als de Christus. Hij
gaat geheel Zelfstandig Triomferend, Zijn
hchaam van Zijn Geest scheuren, om zo
Koninklijk de dood te onttronen, van zijn
macht en heerschappij te beroven.
De heb macht Mijn leven te nemen, of ook om
Mijn leven af te leggen. En in het afleggen, in
het scheuren van lichaam en ziel, vindt de
betaling plaats, zodat Hij een volkomen
Zaligmaker is, die beide lichaam en ziel kan
verlossen van onder de macht en heerschap
pij van de dood.
Want hiertoe ben De in de wereld gekomen.
Daartoe heb Ik Mijzelf als Borg aan de Vader
voorgesteld, zie Ik kom om Uw Wil te doen,
daartoe heb Ik Mijzelf gegeven tot een los
prijs. Daartoe draag Ik de Wet die Gij de ster
veling zet, in het binnenst ingewand. Vader
Ik heb volbracht het werk dat Gij Mij hebt
gegeven. En voordat Christus Koninklijk
Zijn ziel scheurt van Zijn lichaam, gaat Hij
bidden Zijn laatste avondgebed, voor Zijn
sterven. Vader, in uw handen beveel De Mijn
Geest.
Vader Ik heb Mijn Geest die Gij Mij gegeven
hebt vanuit de moederschoot van Maria,
Mijn Geest die belast en beladen werd met de
zonde van de gehele wereld, nochtans heb De
Mijn Geest rein bewaard. Heilige God en
Vader, hier is de enige mens na de zondeval
met een reine Geest.
Zo doet Christus Zijn avondgebed en legt
Zijn leven in handen van Zijn Vader. En met
uitgebreide armen hangend aan het kruis zegt
Hij: Ik hef Mijn ziel o God der goden tot U
op. Gij zijt Mijn God. Dat bidt Hij als Borg,
als Middelaar en ZaUgmaker. Opdat u en ik
in het uur van ons sterven onze ziel, onze
geest door het alles reinigende bloed van
Christus rein kunnen geven in de hand van de
Vader en het avondgebed mogen nabidden,
meebidden vanuit goede vrijdag, vanuit het
avondgebed van Jezus voor Zijn sterven. In
Uw handen beveel Ik Mijn Geest. Funda
ment voor de Kerk.
Ds. C. Gieten, Middelharnis
Op woensdag 27 maart a.s. zal in Theetuin
'De Bongerd', Molendijk 65 in Herkingen,
een workshop gegeven worden over het
gebruik van servetten op hout of glas. De
workshop duurt van 13.30 tot 19.00 uur en
de kosten bedragen (excl.:Materiaal) 8,50.
Op zaterdag 30 maart a.s. zal om 14.30 uur
de jurering en prijsuitreiking plaatsvinden
van de wedstrijd 'De fiets van Maxima'.
Deze wedstrijd werd georganiseerd door 'De
Plekke'.
Op maandag 1 april (Tweede Paasdag) zal er
van 14.00 tot 16.00 uur voor kinderen t/m 10
jaar de gelegenheid zijn om paaseieren te
komen zoeken.
Op woensdag 10 april a.s. zal van 13.30 tot
19.00 uur een workshop gegeven worden
over het maken van een mannetje of vrouw
tje van lood en horgaas. De kosten (incl.
materiaal en kopje koffie/thee) hiervoor
bedragen 25,-. Gelieve van tevoren opge
ven wat u wilt maken!
Voor inlichtingen en reserveringen kunt u
contact opnemen met Theetuin 'De Bon
gerd', tel.: (0187) 669327.
Dan ook een fijn geboortekaar^e.
Wij hebben ze voor u.
Maak uw keuze uit ons nieuwe
modellenboek!
SOMMELSDIJK
Tel. (0187) 471020
Liefst zestien bedrijven gaven gehoor aan het verzoek om deel te nemen aan deze actie 'Cle
an' In een paar uurtjes tijd werd niet minder dan 1140 kilo zwerfvuil uit de bennen, sloten en
bossages gehaald en afgevoerd naar de gemeentelijke vuilstortplaats. De vereniging hoopt dat
nu het industrieterrein er weer pico belle bij Ugt, alle op het industrieterrein gevestigde bedrij
ven initiatieven nemen om hun 'eigen straatje' schoon te houden, zodat het industrieterrein
een uitstraling behoudt, die alle bedrijven ten goede komt.
-25-
Jan heeft met open mond geluisterd. "Je weet er maar
weinig vanaf!" grinnikt hij.
"Nou ja", schokschoudert Henk, "iets natuurUjk wel,
maar niet op die manier, zoals jij het vertelt. O, ik hoor
moeder, ga je mee naar beneden?"
"Zo, da's klaar, nou m'n opstel nog." Met een zucht
vist Henk zijn schrift uit de tas. Hier zit het kladje in
waarop hij de tien opsteltitels heeft opgeschreven. Hij
bladert het schrift door, begint nog eens en houdt het
tenslotte bij de rug vast en schudt het eens flink heen
en weer. Wel allemensen, hij weet toch zeker dat hij
het losse blaadje met de titels erin gestopt heeft. Mis
schien in z'n boek? Dit ondergaat dezelfde behande-
Ung. Er vallen vele losse papieren uit en zelfs een paar
bladzijden, maar geen blaadje met opsteltitels. O
wacht, in z'n agenda namurlijk. Maar hoe hij ook
zoekt, geen kladje met de opgegeven opschriften voor
de opstellen. Na nog tevergeefs diverse boeken en
schriften doorgebladerd te hebben en z'n boekentas
leeggeschud te hebben, na de pruUenbak onderstebo
ven gehouden en de laden van z'n buro doorzocht te
hebben, geeft hij het zoeken op. Hij zal Jan wel even
bellen. Stom van hem om het steeds maar uit te stellen.
Morgen moeten de opstellen ingeleverd worden.
Ouweneel geeft rustig een paal als je het niet bij je
hebt. En hij kan zich met de beste wil van de wereld
geen enkele titel herinneren. Er was iets over de vakan
tie bij, maar wat precies. Toch nog maar eèn keer zijn
schrift doorbladeren. Het kan best zijn, dat ze nog
tevoorschijn komen. En ja, op de laatste bladzijde,
keurig onder eUeaar, grijnzen de titels hem tegen. Ver
bluft bekijkt Henk ze. Hoe is het mogelijk. En dan
zeker te weten, dat hij ze op een kladblaadje had
geschreven. Enfin, gauw beginnen. Het is nog vroeg,
net halfnegen. Als het nou maar een beetje lukken wil.
Eerst maar doorstrepen welke hij besUst niet neemt.
Ah zie je wel, nummer 4 'Heb je tijdens de vakantie
iets meegemaakt, dat je de moeite waard vindt om te
vertellen? Verzin zelf een titel.' Hm, da's nog lastig
genoeg. De hele vakantie is eigenlijk iets dat waard is
om te vertellen. Of Lisl misschien? Dat is echt
gebeurd. Ze werd precies een week nadat ze in de Thur
viel, begraven. Hij stond met vader bij de fotograaf in
Wildhaus toen de stoet langs kwam. "Ach, die kleine
Lisl", zei de fotograaf. Stil hadden ze toegekeken.
Achter het kerkje was de begraafplaats. Een agent
hield het verkeer tegen toen de stoet de weg overstak.
Nee, Lisl niet, daar weet hij eigenUjk te weinig van.
Het onweer dan, angstig, maar toch ook geweldig. De
stromende regen, de rollende donder, die honderdvou
dig weerkaatst werd tussen de bergen. De felle blik
semstralen, maar vooral die ene knetterende slag. Toen
de regen minderde zagen ze het. De trotse eikeboom
tegenover 'Haselstude' was in tweeën gespleten. "Nog
geen tien meter van ons vandaan", had vader, diep
onder de indruk gezegd. "Tien meter, het is maar een
handbreed m'n jongen." Hij had heel goed begrepen
wat vader bedoelde. Nee het onweer ook niet. De Ses-
sel? Henk ziet zich weer zweven tussen hemel en aar
de, hoger steeds hoger. Hij ziet opnieuw de verrassen
de vergezichten, de duizelingwekkende diepten. Hij
beleeft weer de intense stilte die alleen verbroken
werd, hoewel niet storend, door het geklap van de
zweep van de herdersjongen. Nee, de Sessel wordt ook
afgekeurd. Eens even verder zien.
"Geweld op de T.V." Wat is jouw mening over pro
gramma's waarin moord en geweld voorkomen? Henk
geeft een dikke kras door deze titel. Daar weet-ie mks
vanaf. Geweld zien, nou dat wil zeggen ook geweld
doen. Daar valt niet aan te twijfelen. Volgende titel:
"Die goeie ouwe tijd." Ook al niks. Zuchtend kijkt hij
op z'n horloge. Bijna kwart voor negen. Dat wordt
knudde. Toch maar de 'vakantie' nemen en een beetje
fantaseren. 'Gastarbeiders.' Nou nee, da's zo afge
zaagd. Vooruit, leve de vakantie. Hij kan er met een
beetje goeie wil best wat van maken. Na anderhalf uur
zwoegen, krassen en opnieuw beginnen, heeft Henk
twee en een half kladblaadje vol. Zo, nou met spoed in
het net en dan een dikke punt erachter. Meer dan een
zes haalt-ie vast niet. Ouweneel is zo kritisch. "Punt
vergeten, geen aanhalingstekens en kijk nou eens, geen
aUnea's en wie maakt er nou zulke ellenlange zinnen."
Hij hoort hem al mopperen. Enfin, hij zal wel zien.
Gauw naar beneden, een glaasje fris en dan naar bed.
Het is welletjes vanavond. Als hij het Ucht uitknipt is
het kwart over elf. Eigenlijk wel een beetje laat, mor
gen zit-ie te krukkeboUen. Wat ben je weer gauw
gewend aan een bepaald ritme na zo'n lange vakantie.
Nou zijn ze amper twee weken op school en het is net
of ze geen vakantie hebben gehad. Volgende week
maandag beginnen de catechisaties weer. Hupsaké,
nog meer werk erbij. Met de handen onder het hoofd
Ugt Henk in het doiiker aan al die dageUjkse dingen te
denken. En dan zomaar, zonder enige aanleiding is
daar voor het eerst na de vakantie het gelaat weer van
de riian met zijn koolzwarte ogen. Zo helder, zo duide-
Ujk zweeft het voor hem, dat hij zijn adem inhoudt.
Dwingend, maar vooral lokkend zeggen die ogen:
"Kom." Met een schok vüegt Henk overeind. Z'n hand
tast naar de lichtschakelaar. Het hart klopt hem in de
keel. Na enige vergeefse pogingen heeft hij het knopje
gevonden. En al die tijd houden de ogen van de man
hem gevangen. En spottend vragen ze: "Moet je niet
vechten? Toe dan." Twee keer glijdt zijn vinger van de
schakelaar, de derde keer gaat het licht aan en mèt het
licht verdwijnt het gezicht. Hij veegt het zweet van zijn
voorhoofd en haalt diep adem. Ellendig wat een toe
stand. Moet dat nu altijd zo blijven. Raakt hij daar nou
nooit vanaf? En dat alles door die ene keer dat hij de
kermis bezocht en dat nog tegen zijn zin. En onredelijk
kwaad ineens, zegt hij zomaar hardop: "Waarom moet
mij dat nou overkomen. Ik wou toch niet naar de ker
mis. Ik kon er toch niks aan doen." In de stilte die volgt
op zijn boze uitval is het alsof hij spottend hoort
lachen: "Vecht dan, toen dan zou je niet bidden?"
Hij bijt op z'n lip, hij moet iets wegslikken. Huilen?
Dat nooit! Toegeven aan dat weke gevoel dat in hem
opwelt? Nee, nooit! Hij balt zijn vuisten en voor hij er
erg in heeft, ja als tegen zijn wil, komen er zulke lelij
ke gedachten in zijn hart tegen de Heere, dat hij ervan
schrikt. Zijn vuisten ontspannen zich, aarzelend vouwt
hij ze en stamelt wat woorden. Maar het blijft bij
woorden, het is geen echt gebed. Het is niet het vech
ten dat vader bedoelde. Er is een zekere tegenzin, een
niet willen in hem.
"Toe Henk, ga uit je bed, buig je knieën, vertel de
Heere al je narigheid, al je ellende", klinkt een stem in
zijn hart.
"Bidden? Dat kun je beter laten, dat helpt toch niet. Ga
maar slapen, morgen kun je er niet uit", dringt een
andere stem aan. De tweede stem wint het, maar het
duurt lang eer hij in en onrustige slaap wegzinkt. Mid
den in de nacht wordt hij met een bonkende hoofdpijn
wakker. Verdwaasd kijkt hij rond. Wat? Het ücht aan?
Hoe laat is het? Allemensen, pas halfdrie, en z'n hoofd
bonst en klopt alsof het breken zal. Hij knipt het licht
uit. Het donker doet weldadig aan, de bonzende hoofd
pijn zakt af. Vaag herinnert hij zich waarom hij het
licht aangedaan heeft. Maar hij kan het zich niet helder
meer voor de geest halen en de slaap wint het van hem.
(wordt vervolgd)
i